https://www.telegraaf.nl/(...)gedwongen-verhuizingquote:Oppositiepartijen in Amsterdam maken zich zorgen om de nieuwe volkshuisvestingsplannen van het stadsbestuur. Onderdeel daarvan is onder meer een verplichte verhuizing voor ouders op het moment dat hun kinderen uit huis zijn.
De plannen van GL-wethouder Zita Pels werden maandag bekend. ’Doorstroom’ lijkt het toverwoord, maar heeft wel consequenties. Een opvallende maatregel is dat de gemeente ouders wil verplichten om hun sociale gezinswoning te verlaten op het moment dat de kinderen uit huis zijn. „Dit betekent dat (…) wanneer de kinderen uitvliegen, de resterende bewoners het huis moeten verlaten”, is te lezen.
Het betekent dus ook dat kinderen niet ’terug’ naar die woning kunnen, als ze bijvoorbeeld na een paar jaar hun studentenwoning uit moeten of tegen een andere tegenvaller op de woningmarkt lopen.
„Dan gaat je kind het huis uit en moet je meteen verhuizen”, zegt Myron von Gerhardt (VVD). „Ik zie niet echt voor me hoe ze dit gaan doen. Wil je mensen dan gaan dwingen ofzo? Dan wordt het heel ingewikkeld.”
’Zeer onwenselijk’
FvD vindt het ’zeer onwenselijk dat we zomaar mensen uit hun huis gaan gooien’. „Dit is hoe eenzaamheid ontstaat. Mensen zijn niet allemaal schaakstukken die je even kan verplaatsen”, reageert fractievertegenwoordiger Tanay Bilgin.
Ook is er kritiek op een voorrangsregeling bij middeldure huurwoningen voor Amsterdammers die een sociale huurwoning achterlaten. Dat betekent dat Amsterdammers met een middeninkomen die niét verhuizen uit een sociale huurwoning, moeilijker een geschikte plek kunnen vinden. Denk aan starters die eerder met huisgenoten woonden of gescheiden ouders.
Tussen wal en schip
„Ik heb hiervoor met twee vrienden in een vrije sectorwoning gewoond”, zegt Von Gerhardt die nu in een middenhuurwoning woont. „Dan zou ik daar geen recht op hebben gehad omdat ik dan geen sociale huurwoning zou hebben achtergelaten.” Jongeren en starters die tussen wal en schip belanden dwing je volgens de VVD’er op die manier naar ’de heel dure vrije sector’.
Pels wil weer breken met het beleid van het vorige college, toen SP-wethouder Laurens Ivens wilde voorkomen dat meerdere huisgenoten op één huurcontract woonden. Ieder huurder moest een eigen contract krijgen. SP-fractievoorzitter Remine Alberts vindt afschaffing daarvan een ’verslechtering’ omdat er dan geen huurbescherming zou zijn.
Statushouders
Rechtse partijen zijn kritisch op de 30 procent van de sociale huurwoningen die naar ’kwetsbare groepen’ zullen gaan. Zo’n tweeduizend per jaar. „De grootste groep ’kwetsbaren’ die een sociale huurwoning krijgt is dit jaar statushouder. Hebben al deze gezinnen binding met Amsterdam? Met zo’n schaarste ga je toch eerst kijken dat kwetsbare ingezeten van je stad een woning krijgen?”, zegt duoraadslid Cas van Berkel (JA21). „En ook voorrang voor leraren, agenten en verpleegkundigen moet voorgaan op statushouders. Deze mensen zijn nodig voor de stad.”
Polariserend
De gemeente wil zich niet langer inzetten voor groepen als expats en internationale studenten. Daarmee klinken de plannen polariserend. „Ja, dat zijn ze ook”, vindt Von Gerhardt. „Ze maken heek duidelijk keuzes voor bepaalde groepen waardoor andere groepen, zoals bijvoorbeeld studenten en starters geen kans maken. Ik maak me ook een beetje zorgen over hoe ze deze plannen gaan betalen. Iedereen moet maar betaalbaar kunnen wonen Maar mensen moeten ook huizen kunnen bouwen en dat moet iets opleveren.”
Veel voornemens zijn afhankelijk van landelijk beleid. „Het is heel veel lobbyen bij het Rijk, terwijl we volgens mij heel veel zelf kunnen doen”, zegt Von Gerhardt.
En as we niet van ontiegelijke domheid uit kunnen gaan, kunnen we alleen maar concluderen dat ze zaken verergeren opdat communistische maatregelen ingevoerd kunnen worden.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Je kunt er op wachten dat dit landelijk wordt ingevoerd evenals het verplicht woning delen met een vreemde.
Als problemen niet worden opgelost door de overheid maar alleen maar erger worden gemaakt resteren uiteindelijk alleen maar dit soort communistische maatregelen.
Niet zo gek als je halve vermogen in je woning zit en je voor datzelfde bedrag net een studio in een slaapstad kunt terugkopen.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Het is een absurd idee, maar laten we wel wezen: de woningnood in ons land wordt wel in stand gehouden door de 50 en 60 plussers - waarvan de kinderen het huis uit zijn - die niet willen of kunnen verhuizen naar een kleinere woning.
Dat is ook het probleem. Verhuizen is te duur geworden als je in principe voor zeer lage of geen maandlasten kunt wonen. Mensen kiezen dan maar voor het blijven wonen in een te groot huis met te veel kamers / opslag en investeren - als het nodig is - wel in een traplift of aanpassing op de benedenverdieping. Gevolg is wel dat er 900k woningen bij moeten.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:54 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Niet zo gek als je halve vermogen in je woning zit en je voor datzelfde bedrag net een studio in een slaapstad kunt terugkopen.
Daarnaast wil ze onderzoeken of op termijn bij nieuwe huurcontracten van grote betaalbare gezinswoningen (vier kamers of meer) een clausule kan worden opgenomen dat mensen moeten verhuizen als de kinderen het huis uit zijn.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:54 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Niet zo gek als je halve vermogen in je woning zit en je voor datzelfde bedrag net een studio in een slaapstad kunt terugkopen.
Maar ondertussen werken dit soort NIMBY's ook alle woningbouw zoveel mogelijk tegen want stel je voor dat de waarde van hun huis daalt.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is ook het probleem. Verhuizen is te duur geworden als je in principe voor zeer lage of geen maandlasten kunt wonen.
nvm, las 'sociale' niet.quote:Op maandag 13 februari 2023 17:00 schreef luxerobots het volgende:
Ik ken verschillende mensen die in hun eentje in sociale huurwoning wonen die groot genoeg is voor een gezin. Op zich is dat ook niet de bedoeling. Dus ik snap het probleem wel.
Die regels bestaan nu ook al. Sociale huurwoningen worden opgedeeld in woningen voor 1 of 2 personen, voor 3 of 4 personen etc. Je kan in je eentje dus geen woning voor een gezin krijgen.quote:Op maandag 13 februari 2023 17:06 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Volgens wie is dat niet de bedoeling? Degene die de schaarste hebben gecreëerd? Wil je regels gaan opstellen voor hoeveel m2 elk mens mag bezitten?
Uhu, zie edit.quote:Op maandag 13 februari 2023 17:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die regels bestaan nu ook al. Sociale huurwoningen worden opgedeeld in woningen voor 1 of 2 personen, voor 3 of 4 personen etc. Je kan in je eentje dus geen woning voor een gezin krijgen.
Haha huh, een probleem oplossen?quote:Op maandag 13 februari 2023 17:10 schreef Hexagon het volgende:
Tja dit is ouderwets het probleem verschuiven in plaats van wat doen aan tekorten. En mensen hun huis uit dwingen is al helemaal een idioot idee om een waslijst aan redenen.
Beter ga je wat doen aan tekorten.
De woningnood wordt in stand gehouden door het niet bouwen van de juiste huizen. Als er kleinere huizen gebouwd worden met tuin dan zou de doorstroom wellicht wat groter worden.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Het is een absurd idee, maar laten we wel wezen: de woningnood in ons land wordt wel in stand gehouden door de 50 en 60 plussers - waarvan de kinderen het huis uit zijn - die niet willen of kunnen verhuizen naar een kleinere woning.
Als voorbeeld even mijn situatie hier in de straat met 11 koopwoningen van ongeveer 100-120 m². Daar wonen in totaal 18 mensen.
Ja verdomme je moet minstens 40% van je inkomen kwijt zijn aan woonlasten, doe je dat niet ben je een scheefwoner. Compleet uitknijpen die ratten.quote:Op maandag 13 februari 2023 17:00 schreef luxerobots het volgende:
Ik ken verschillende mensen die in hun eentje in sociale huurwoning wonen die groot genoeg is voor een gezin. Op zich is dat ook niet de bedoeling. Dus ik snap het probleem wel.
Wie zijn ze? Die huizen zijn helemaal niet van de gemeente, het is particulier bezit. Die huizen zijn gebouwd door verenigingen waarin mensen geld bij elkaar hebben gelegd, filantropen incluis, allemaal om de Nederlandse arbeider te verheffen.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:55 schreef Jaeger85 het volgende:
https://www.parool.nl/ams(...)n_sleutelrol_voor%2F
Volgens het Parool gaat het om mensen verleiden om te verhuizen, de Telegraaf heeft het over dwingen. Wie heeft gelijk?
Edit: ah ze onderzoeken de mogelijkheid om op termijn te gaan werken met tijdelijke contracten die ophouden wanneer de kinderen zijn verhuisd. Alleen dit kan wettelijk gezien helemaal niet. Huurrecht is dwingend recht. Dan zou er eerst een wetswijziging moeten komen door de overheid.
Lost ook niks op maar dan kunnen we wijzen naar ouderen die niet willen verhuizen in plaats van de politiek.quote:Op maandag 13 februari 2023 17:44 schreef Nattekat het volgende:
Ik snap niet hoe het gedwongen verhuizen naar kleine woningen het tekort aan kleine woningen op moet lossen.
Sinds wanneer is hij burgemeester van Amsterdam? Hij woont er niet eens.quote:Op maandag 13 februari 2023 17:13 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Haha huh, een probleem oplossen?
[ afbeelding ]
Oh pardon, ik had niet door dat de woningcrisis een Amsterdams probleem was.quote:Op maandag 13 februari 2023 17:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Sinds wanneer is hij burgemeester van Amsterdam? Hij woont er niet eens.
Asielzoekers dragen dus weldegelijk bij aan de krapte, daar valt niet over te twisten. Totaal onvergelijkbaar.quote:Op maandag 13 februari 2023 17:46 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Lost ook niks op maar dan kunnen we wijzen naar ouderen die niet willen verhuizen in plaats van de politiek.
Een beetje zoals nu wordt gewezen naar asielzoekers.
Dat maakt ze niet persoonlijk schuldig aan de woningcrisis.quote:Op maandag 13 februari 2023 17:50 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Asielzoekers dragen dus weldegelijk bij aan de krapte, daar valt niet over te twisten. Totaal onvergelijkbaar.
Direct niet nee, indirect wel (imho).quote:Op maandag 13 februari 2023 17:50 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Dat maakt ze niet persoonlijk schuldig aan de woningcrisis.
En wie ben jij om te bepalen dat ze dan maar onder dwang moeten verhuizen omdat ze niet willen? Laat ze dat lekker zelf beslissen.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Ja en? Eerlijk gekocht toch?quote:Als voorbeeld even mijn situatie hier in de straat met 11 koopwoningen van ongeveer 100-120 m². Daar wonen in totaal 18 mensen.
Woonabonnementenquote:Op maandag 13 februari 2023 17:56 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Direct niet nee, indirect wel (imho).
Directe schuldige is dit kabinet, die nu gaten probeert te vullen met idiote maatregelen, waardoor de echte Nederlanders weer eens flink genaaid worden.
Wat is het volgende? Woning eigenaren onteigenen?
“Het spijt ons zeer, maar uw abonnement wordt niet verlengd.”quote:
Tijdelijke contracten zijn echt geen gek idee voor huurwoningen die voor bepaalde doelgroepen bedoeld zijn. Maar die kan je pas invoeren als er voldoende alternatief is voor de mensen die moeten verkassen als het contract niet verlengd wordt, en dat is momenteel absoluut niet het geval.quote:
DE oplossing van het woningtekort: een WONINGABONNEMENT ipv huurquote:
quote:Dames en heren, de toekomst is nu. We gaan stoppen met ouderwetse dingen zoals: huur betalen. En we gaan beginnen met moderne dingen zoals: een woonabonnement. Dat is volstrekt niet dystopisch en betekent heus niet dat mensen zomaar uit hun huis getyft kunnen worden terwijl ze veel te veel geld betalen voor een veel te kleine woning metzonder privacy. Het is juist urgent! En duurzaam! En modulair! En circulair! En duurzaam! En swipen! En duurzaam! Vandaar ook dat alles in het Engels moet, want anders is het niet duurzaam natuurlijk. Dus geen sportruimte maar een The Jungle-Junky Gym, geen dakterras maar The Breeze, geen parkeerplaats (voor je fiets, niet voor je auto natuurlijk, hahaha, een eigen auto) maar The Bike Hive, geen gemeenschappelijke keuken maar The Social Kitchen, geen conciërge maar The Ranger en geen tuin maar een For-Rest.
Definieer eerlijk. Als een groep dermate veel van X heeft dat anderen er niet meer aan komen, is dat dan eerlijk? Daar kun je anders over denken, dat is de kern van politiek.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
En wie ben jij om te bepalen dat ze dan maar onder dwang moeten verhuizen omdat ze niet willen? Laat ze dat lekker zelf beslissen.
[..]
Ja en? Eerlijk gekocht toch?
Maar he, die stomme boomers... Het is allemaal niet eerlijk...![]()
Ga jij nou met droge ogen beweren dat je het "niet eerlijk" vindt als mensen een huis hebben gekocht dat volgens jou te groot is voor diezelfde mensen?quote:Op maandag 13 februari 2023 18:14 schreef trein2000 het volgende:
Definieer eerlijk. Als een groep dermate veel van X heeft dat anderen er niet meer aan komen, is dat dan eerlijk? Daar kun je anders over denken, dat is de kern van politiek.
Daar ga ik never nooit aan beginnen.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Je kunt er op wachten dat dit landelijk wordt ingevoerd evenals het verplicht woning delen met een vreemde.
Geen gemok, iedereen in een commieblokquote:Op maandag 13 februari 2023 18:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ga jij nou met droge ogen beweren dat je het "niet eerlijk" vindt als mensen een huis hebben gekocht dat volgens jou te groot is voor diezelfde mensen?
Het is gewoon woningruil. Het echte probleem blijft bestaan.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:25 schreef raptorix het volgende:
Helemaal geen gek idee, ik heb hier al 15 jaar terug voor gepleit, als je een oudere bent en niet meer zo goed te voet, en niet gebonden voor je werk aan Amsterdam, dan kun je ook zo iemand vragen om je woning beschikbaar te maken voor iemand die wel aan de stad gebonden is, dan kun je zo een persoon wellicht in een vriendelijke woning in almere/lelystad plaatsen, mogelijk ook nog tegen een aantrekkelijke huur.
Dat is wel een gek idee. Ze zijn namelijk bedoeld voor mensen die dat als hun woonhuis hebben.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tijdelijke contracten zijn echt geen gek idee voor huurwoningen die voor bepaalde doelgroepen bedoeld zijn. Maar die kan je pas invoeren als er voldoende alternatief is voor de mensen die moeten verkassen als het contract niet verlengd wordt, en dat is momenteel absoluut niet het geval.
Het gaat om ouders waar de kinderen van uit huis zijn.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:25 schreef raptorix het volgende:
Helemaal geen gek idee, ik heb hier al 15 jaar terug voor gepleit, als je een oudere bent en niet meer zo goed te voet, en niet gebonden voor je werk aan Amsterdam, dan kun je ook zo iemand vragen om je woning beschikbaar te maken voor iemand die wel aan de stad gebonden is, dan kun je zo een persoon wellicht in een vriendelijke woning in almere/lelystad plaatsen, mogelijk ook nog tegen een aantrekkelijke huur.
Natuurlijk blijft dat bestaan, maar mijn buurt zit vol met ouwe vandagen in sociale huurwoningen. Gewoon plaats maken, klaar.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is gewoon woningruil. Het echte probleem blijft bestaan.
Je kan ze altijd een goede aanbieding doen en misschien willen ze wel gaan.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Natuurlijk blijft dat bestaan, maar mijn buurt zit vol met ouwe vandagen in sociale huurwoningen. Gewoon plaats maken, klaar.
Ik ben niet voor dwang, maar een sociale woning is een voorziening, geen recht, als je dat wilt moet je maar een huis kopen. Als er plaats genoeg was, dan was dat allemaal niet zo een probleem, maar ik vind het ronduit asociaal dat dit soort huurders lekker eensgezins woninginen blijven bezetten, terwijl we daar maar een zeer beperkt aantal van hebben in Amsterdam, zeker in de sociale voorraad.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat om ouders waar de kinderen van uit huis zijn.
Dan hoef je echt geen oudere te zijn, je hoeft zelfs nog geen 40 te zijn als je vroeg aan kinderen begonnen bent.
Het enige wat je nu gaat zien is dat kinderen langer thuis ingeschreven blijven staan om maar te zorgen dat hun ouders niet het huis uit hoeven.
Je zou je als (laatste) kind schuldig voelen om uit huis te gaan: ga je uit huis? Dan staan je ouders op straat.
Waarom is dat asociaal? Als de stad vol is, is het vol. Dan ga je toch buiten de stad wonen?quote:Op maandag 13 februari 2023 18:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben niet voor dwang, maar een sociale woning is een voorziening, geen recht, als je dat wilt moet je maar een huis kopen. Als er plaats genoeg was, dan was dat allemaal niet zo een probleem, maar ik vind het ronduit asociaal dat dit soort huurders lekker eensgezins woninginen blijven bezetten, terwijl we daar maar een zeer beperkt aantal van hebben in Amsterdam, zeker in de sociale voorraad.
Ik ben niet zo van dwang, zeker niet bij de echt ouderen, ik kan me voorstellen dat iemand alleenstaand met een AOW heel blij zou zijn om vrijwillig te verhuizen met een korting van 300 extra op zijn huur.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan ze altijd een goede aanbieding doen en misschien willen ze wel gaan.
Maar dwang is niet de manier.
Het is ook een andere groep dan in het nieuwsbericht.
Het gaat over "ouders", niet "ouderen".
Omdat het voor iemand die gebonden is aan zijn stad voor werk, een stuk vervelender is als die 2 uur moet reizen ten opzichte van iemand die toch de hele tijd binnen zit.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom is dat asociaal? Als de stad vol is, is het vol. Dan ga je toch buiten de stad wonen?
Als je vindt dat een ander wel buiten de stad kan gaan wonen, dan kan je dat zelf ook.
Die 300 Euro korting is er niet als je van sociale huur naar sociale huur gaat en het inkomen gelijk blijft.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben niet zo van dwang, zeker niet bij de echt ouderen, ik kan me voorstellen dat iemand alleenstaand met een AOW heel blij zou zijn om vrijwillig te verhuizen met een korting van 300 extra op zijn huur.
Verhuizen naar Almerequote:Op maandag 13 februari 2023 18:25 schreef raptorix het volgende:
Daarom schrijf ik ook dat dat als incentive goed zou kunnen werken.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die 300 Euro korting is er niet als je van sociale huur naar sociale huur gaat en het inkomen gelijk blijft.
Het is een keuze om voor je werk gebonden te willen zijn aan Amsterdam.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat het voor iemand die gebonden is aan zijn stad voor werk, een stuk vervelender is als die 2 uur moet reizen ten opzichte van iemand die toch de hele tijd binnen zit.
En die hoeven nergens te wonen?quote:Op maandag 13 februari 2023 18:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Natuurlijk blijft dat bestaan, maar mijn buurt zit vol met ouwe vandagen in sociale huurwoningen. Gewoon plaats maken, klaar.
Om een voorbeeld te geven, ik heb een buurvrouw van 78 met versleten knieën op 3 hoog, die komt nauwelijks nog de trap af, die zou een stuk beter gebaat zijn bij een vriendelijke beneden woning.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:35 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Verhuizen naar Almere
Wie wil dat nou in godsnaam
Je ware het alleen dat we in Amsterdam ook gewoon verpleegsters en onderwijzers nodig hebben.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is een keuze om voor je werk gebonden te willen zijn aan Amsterdam.
Ik ben in m'n leven nooit gebonden geweest aan Amsterdam en hoefde ook geen 1,5 uur te rijden vanuit Friesland.
Die kunnen prima met OV vanuit Almere, je bent er zo, directe verbinding.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je ware het alleen dat we in Amsterdam ook gewoon verpleegsters en onderwijzers nodig hebben.
Je hoeft wat mij betreft niet je hele leven in de sociale huurwoning te wonen waar je gezeten hebt.quote:
Werk jij in Amsterdam?quote:Op maandag 13 februari 2023 18:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je ware het alleen dat we in Amsterdam ook gewoon verpleegsters en onderwijzers nodig hebben.
Ik heb überhaupt geen mening geuit. Maar als Miep en Kees in een huis met zes slaapkamers wonen en gezinnen met 6 kinderen niet verder komen dan een driekamerappartementje met een tijdelijk contract (of zelfs minder dan dat) dan zou je dat prima oneerlijk kunnen noemen. Ik zeg niet dat ik dat vind, maar ik vind dat ook geen onnavolgbare stellingname.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ga jij nou met droge ogen beweren dat je het "niet eerlijk" vindt als mensen een huis hebben gekocht dat volgens jou te groot is voor diezelfde mensen?
Soms, meestal werk ik thuis, maar net even voor je gekeken, gewoon vanuit een doorsneewijk in Almere naar Amsterdam is 1 uur 20 minuten, voor een onderwijzer die om 8 uur op school moet zijn betekend dat die rond 6 uur weg moet, en zo rond 7 uur thuis is, reistijd is 1 uur 20 minuten.quote:
Als je je werk meestal thuis kan doen, dan kan je beter in Almere gaan woning en je woning vrijmaken voor iemand die niet kan thuiswerken, zoals een verpleegkundige. Je houdt nu onnodig een woning bezet.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Soms, meestal werk ik thuis, maar net even voor je gekeken, gewoon vanuit een doorsneewijk in Almere naar Amsterdam is 1 uur 20 minuten, voor een onderwijzer die om 8 uur op school moet zijn betekend dat die rond 6 uur weg moet, en zo rond 7 uur thuis is, reistijd is 1 uur 20 minuten.
Ware het niet dat ik mijn woning gekocht heb, kortom het is geen gunst, het is een luxe die ik mezelf gepermitteerd heb, een heel groot verschil.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je je werk meestal thuis kan doen, dan kan je beter in Almere gaan woning en je woning vrijmaken voor iemand die niet kan thuiswerken, zoals een verpleegkundige. Je houdt nu onnodig een woning bezet.
Met een incentive van ¤300 per maand doe je dat vast wel.
Intercity Almere Centraal naar Amsterdam Centraal doet het in 20 minuten.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Soms, meestal werk ik thuis, maar net even voor je gekeken, gewoon vanuit een doorsneewijk in Almere naar Amsterdam is 1 uur 20 minuten, voor een onderwijzer die om 8 uur op school moet zijn betekend dat die rond 6 uur weg moet, en zo rond 7 uur thuis is, reistijd is 1 uur 20 minuten.
Nou, weet ik niet, een verpleegkundige of leraar zou nuttiger zijn in dezelfde woning.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ware het niet dat ik mijn woning gekocht heb, kortom het is geen gunst, het is een luxe die ik mezelf gepermitteerd heb, een heel groot verschil.
Want alle scholen liggen op Centraal? En alle mensen in Almere wonen op het station? Ik heb gewoon een random wijk in Almere gepakt en mijn eigen adres waar ook schooltjes liggen. Daarnaast reis je kennelijk niet met het OV anders had je geweten waar de pijn ligt bij reizen met het OV.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Intercity Almere Centraal naar Amsterdam Centraal doet het in 20 minuten.
Dus je zoekt wel echt de uithoeken dan.
Hebben ambtenaren dit plan verzonnen ja?quote:Op maandag 13 februari 2023 18:28 schreef Dusthor92 het volgende:
Er zou nog een nieuwe wet moeten komen.
Een wet om ambtenaren die dit soort dingen verzinnen op te sluiten voor landverraad.
Je hebt ongeveer de 2 verste uithoeken gezocht, ik kom bijna nooit op die reistijd in de 9292ov reisplanner als ik random wijken kies.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want alle scholen liggen op Centraal? En alle mensen in Almere wonen op het station? Ik heb gewoon een random wijk in Almere gepakt en mijn eigen adres waar ook schooltjes liggen. Daarnaast reis je kennelijk niet met het OV anders had je geweten waar de pijn ligt bij reizen met het OV.
Nee hoor, je reist dus nooit met het OV, je rekent alleen de trein, ten eerste moet je eerst bij de trein zien te komen, ten tweede moet je na de trein weer OV nemen, en in die eerste en tweede gaat voornamelijk de reisduur zitten. Ik durf te wedden dat je zelden tot nooit het OV naar je werk neemt.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt ongeveer de 2 verste uithoeken gezocht, ik kom bijna nooit op die reistijd in de reisplanner als ik random wijken kies.
Maar goed, dan nog, als jij naar Almere verhuist, kan iemand die in Amsterdam werkt daar gaan wonen.
Als je daar zo voor bent, dan zou je het goede voorbeeld moeten geven.
Ik ben al 5 jaar met pensioen, dus nee, ik neem niet het OV naar het werk.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee hoor, je reist dus nooit met het OV, je rekent alleen de trein, ten eerste moet je eerst bij de trein zien te komen, ten tweede moet je na de trein weer OV nemen, en in die eerste en tweede gaat voornamelijk de reisduur zitten. Ik durf te wedden dat je zelden tot nooit het OV naar je werk neemt.
Die mensen houden de woningnood niet in stand, die mensen wonen gewoon waar ze wonen. Het is de overheid die de woningnood in stand houdt door niet in te spelen op demografische ontwikkelingen, de woningbouw frustreert met allerlei steeds wisselende regels en ondertussen volle bak mensen importeert die ook ergens moeten wonen.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Als voorbeeld even mijn situatie hier in de straat met 11 koopwoningen van ongeveer 100-120 m². Daar wonen in totaal 18 mensen.
Ja hoor, komt met een goed bod, overigens woon ik heel bescheiden, 50m2 met 2 personen op 4 hoog.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben al 5 jaar met pensioen, dus nee, ik neem niet het OV naar het werk.
Maar nogmaals: jij kan je werk remote doen dus je zou in Almere kunnen gaan wonen. Dan kan iemand die wat bijdraagt aan de stad, zoals een verpleegkundige of leraar, in Amsterdam gaan wonen.
Goed idee toch? Woningruil.
Ik kom niet met een bod. Ik wil nog niet dood gevonden worden in de Randstad.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja hoor, komt met een goed bod, overigens woon ik heel bescheiden, 50m2 met 2 personen op 4 hoog.
Geen wonder dat BVNL bij jou bovenaan staat.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je hoeft wat mij betreft niet je hele leven in de sociale huurwoning te wonen waar je gezeten hebt.
En wat staat bij jouw bovenen Femke?quote:Op maandag 13 februari 2023 18:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Geen wonder dat BVNL bij jou bovenaan staat.
Even los van of dat klopt: als een docent je woning had gekocht, was dat niet anders geweest.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:54 schreef raptorix het volgende:
Overigens heb ik in zekere zin al mijn bijdrage gedaan door deze woning te kopen van de woningbouw, met dat geld konden destijds 2 nieuwe woningen gebouwd worden.
Ik heb nog niets ingevuld, maar traditiegetrouw zal het CDA wel weer hoog scoren.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
En wat staat bij jouw bovenen Femke?
Dat had destijds op zijn/haar salaris gekund, op dit moment zou dat vrij lastig worden.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Even los van of dat klopt: als een docent je woning had gekocht, was dat niet anders geweest.
Gefeliciteerd, Jan Peter.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:56 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb nog niets ingevuld, maar traditiegetrouw zal het CDA wel weer hoog scoren.
Nou, een docente die met een verpleegkundige getrouwd is dan.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat had destijds op zijn/haar salaris gekund, op dit moment zou dat vrij lastig worden.
Je dat vindt jij, ik geef niet zoveel om meters omdat ik toch liever buiten ben, ik vind het fijn om 30 restaurants op 2 minuten te hebben, daarnaast heb ik een hekel aan autos en kan ik slecht tegen stilte.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nou, een docente die met een verpleegkundige getrouwd is dan.
Hoop geld voor een oversized kippenhok trouwens, zat even op Funda te kijken.
Maar misschien dat die ouderen ook wel graag een restaurant op loopafstand willen en kunnen ze ook slecht tegen stilte.quote:Op maandag 13 februari 2023 19:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je dat vindt jij, ik geef niet zoveel om meters omdat ik toch liever buiten ben, ik vind het fijn om 30 restaurants op 2 minuten te hebben, daarnaast heb ik een hekel aan autos en kan ik slecht tegen stilte.
Ik ben van mening dat het niet nodig is om je hele leven gebruik te maken van een gewilde sociale huurwoning, en ik ben ook van mening dat dat niet via dwang hoeft maar ook kan via een aantrekkelijke regeling.quote:Op maandag 13 februari 2023 19:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar misschien dat die ouderen ook wel graag een restaurant op loopafstand willen en kunnen ze ook slecht tegen stilte.
En die wil je dan wel de stad uit jagen?
Jouw koopwoning is ook gewild. Ik zie geen verschil.quote:Op maandag 13 februari 2023 19:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat het niet nodig is om je hele leven gebruik te maken van een gewilde sociale huurwoning, en ik ben ook van mening dat dat niet via dwang hoeft maar ook kan via een aantrekkelijke regeling.
Het verschil tussen een koopwoning en een sociale woning is dat een sociale woning een voorziening is, mijn koopwoning is deels iets wat ik koop vanuit een stukje luxe wat ik me toe eigen. Overigens klopt je verhaal prima, want volgend jaar is het plan lekker te verhuizen naar Grand Canaria.quote:Op maandag 13 februari 2023 19:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Jouw koopwoning is ook gewild. Ik zie geen verschil.
En nee, dwang lijkt me niet de manier
Bied mensen 10 jaar lang ¤2.500 om naar Oost Groningen te verhuizen, bijvoorbeeld (uiteraard alleen uitgekeerd per jaar dat je er woont).
Heb jij er al ooit aan gedacht om de bouwwereld te dwingen om te bouwen naar wens? Dus voor iedere inwoner een of meerdere paleizen.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben niet voor dwang, maar een sociale woning is een voorziening, geen recht, als je dat wilt moet je maar een huis kopen. Als er plaats genoeg was, dan was dat allemaal niet zo een probleem, maar ik vind het ronduit asociaal dat dit soort huurders lekker eensgezins woninginen blijven bezetten, terwijl we daar maar een zeer beperkt aantal van hebben in Amsterdam, zeker in de sociale voorraad.
Zitten ze daar wel te wachten op Nederlandse gelukszoekers?quote:Op maandag 13 februari 2023 19:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het verschil tussen een koopwoning en een sociale woning is dat een sociale woning een voorziening is, mijn koopwoning is deels iets wat ik koop vanuit een stukje luxe wat ik me toe eigen. Overigens klopt je verhaal prima, want volgend jaar is het plan lekker te verhuizen naar Grand Canaria.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |