abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207884520
quote:
Updated 26 min geleden 34 min geleden in BINNENLAND

AMSTERDAM - Pim Lammers heeft besloten zich terug te trekken als schrijver van het Kinderboekenweekgedicht 2023, nadat hij doodsbedreigingen had ontvangen. Dat heeft boekenkoepel CPNB zaterdag laten weten.

Beeld ter illustratie
Ⓒ ANP / HH


Op sociale media werden de afgelopen dagen fragmenten uit een literair verhaal voor volwassenen gedeeld dat Lammers in 2015 schreef, over de relatie tussen een tienerjongen en zijn trainer. Dit leidde tot veel boze reacties en doodsbedreigingen aan het adres van de bekroonde auteur. Ook werd hem verweten een „pedofilie-activist” te zijn. De christelijke actiegroep Gezin in gevaar startte een petitie en Wybren van Haga stelde Kamervragen.
„Een gedicht schrijven is mij geen doodsbedreigingen waard”, laat Lammers zaterdag weten. „De aantijgingen over mij zijn pertinent onwaar en ik heb dan ook aangifte gedaan. De enorme hoeveelheid bedreigingen en de agressiviteit ervan richting mij en mijn dierbaren hebben mij doen besluiten om mij terug te trekken.”

Lammers was in 2018 de jongste winnaar van een Zilveren Griffel ooit, voor zijn prentenboek Het lammetje dat een varken is.

Literaire vrijheid

Boekenkoepel CPNB laat weten „met grote verontwaardiging en ontzetting kennisgenomen van de bedreigingen en vinden het verschrikkelijk dat een auteur aangevallen wordt. De literaire vrijheid staat hier onder extreme en voor de CPNB onacceptabele druk. We moeten in de nabije toekomst met elkaar het gesprek aangaan over de veiligheid van auteurs.” De organisatie stelde eerder heel bewust voor Lammers gekozen te hebben omdat zijn kinderboeken gaan over „een zeer actueel thema: als kind jezelf kunnen zijn.”

De schrijver kreeg overigens afgelopen dagen ook veel bijval van collega’s. „Pim Lammers is een schrijver”, bepleitte Heleen van Royen op Twitter. „Die schrijft over thema’s die in onze maatschappij spelen. Dit is zijn vak. De golf van haat die hij nu over zich heen krijgt, is onterecht en intens triest. Bescherm onze schrijvers.” Ook Kevin Hassing, die afgelopen jaar de prijs voor de Kinderjury won, nam het op sociale media op voor Lammers. „Dus omdat ik over piraten schrijf ben ik een piraat? Denk even na voordat je rare dingen roept”, stelde Hassing.

© https://www.telegraaf.nl/(...)na-doodsbedreigingen
pi_207884563
De ophef doet me denken aan de reacties destijds op Henry, Portrait of a Serial Killer. Een film over een seriemoordenaar, waarin tevens incest, verkrachting en necrofilie voorkomen. Het is heel low-budget gefilmd, wat er aan bijdraagt dat het eerder overkomt alsof iemand een soort home movie over Henry heeft gemaakt dan dat het een 'echte' film is. Henry wordt bovendien niet gepakt en gedurende de film is er ook geen enkele moraal te bekennen: niks waaruit blijkt dat je dit niet mag doen, of dat het dan slecht met je afloopt of zo. We volgen gewoon Henry, terwijl hij gruwelijke moorden pleegt en er mee weg komt.

Daar was destijds dus ook ophef over. Zo kritiekloos dergelijke misdaden laten zien, dat viel niet bij iedereen goed. Op die manier worden misdadigers immers als helden gezien, wordt geweld verheerlijkt, etc.

Ik vind dat apart. Als je naar die film kijkt en niet fysiek onpasselijk wordt, is er iets mis met je. Een normaal denkend mens heeft echt geen opgeheven vingertje nodig om te beseffen dat dit afschuwelijk gedrag is. Sterker nog: ik denk dat de film aan effect zou inboeten als er wel ergens een moraal in zou zitten: 'let op jongens en meisjes, wat Henry hier doet is niet goed!' Nee, het wordt juist zo walgelijk doordat hij ervan geniet en er steeds mee wegkomt. Voor een normaal denkend mens dus eerder een film die afstoot, dan een film die ertoe aanzet om zelf te gaan moorden. De vraag is dus wat dat zegt over de mensen die er toch zo tegen ageren...

Waarschijnlijk kun je die lijn hier één op één doortrekken.
pi_207890147
Dus als je een fictie boek schrijft over een verkrachter dan ben je automatisch als schrijver ook een verkrachter.
Tegenwoordig haalt men Fictie en realiteit door elkaar.
pi_207890432
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 09:44 schreef KingRadler het volgende:
Dus als je een fictie boek schrijft over een verkrachter dan ben je automatisch als schrijver ook een verkrachter.
Tegenwoordig haalt men Fictie en realiteit door elkaar.
Ja zeker. Even bovendien heb ik ook geen problemen met niet-fictie boeken over verkrachters, pedofielen en moordenaars. Als maar niet wordt opgeroepen om ook dat soort dingen te doen en als er maar niet praktische tips worden gegeven hoe e.e.a. in de praktijk kan worden gebracht.
pi_207890567
Ik stel voor om Ernst Jansz als nieuwe dichter van de kinderboekenweek te nemen.

De man van Belle Hélène.

Ik weet niet of het goed of slecht is
Dat ik met je vrijen wou
En wat een ander ook mag zeggen
Ik vond het fijn bij jou
Zoals je naast me ligt te slapen
Zo heb ik jou nog niet gezien
Je lijkt ineens geen kind meer
Maar zo mooi en minstens zeventien
.

Bij het voetballen heb je huftertjes die bij zowat iedere overtreding het 'kaartgebaar' maken. Scheids, trek een kaart!!
Ik ben al decennia lang een voorstander van de regel: wie vraagt om een kaart voor de tegenstander, mag er zelf één in ontvangst nemen.

Wie een kuil graaft voor een ander, mag er zelf inlazeren.

Wie doodsbedreigingen stuurt richting een medemens, mag zelf de brandstapel op.

If Monique Smit had a heart, would she give it as a gift?
Ik doe het ff rustig aan.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 13:30:37 #6
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_207892874
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 09:44 schreef KingRadler het volgende:
Dus als je een fictie boek schrijft over een verkrachter dan ben je automatisch als schrijver ook een verkrachter.
Tegenwoordig haalt men Fictie en realiteit door elkaar.
Het valt me al langer op dat mensen tegenwoordig heel veel moeite hebben met beeldspraak en dat soort dingen. Zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die constant het woord "letterlijk" gebruiken terwijl ze "figuurlijk" bedoelen. Echt letterlijk te dom om te poepen.
pi_207893156
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 13:30 schreef Hahug13 het volgende:

[..]
Het valt me al langer op dat mensen tegenwoordig heel veel moeite hebben met beeldspraak en dat soort dingen. Zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die constant het woord "letterlijk" gebruiken terwijl ze "figuurlijk" bedoelen. Echt letterlijk te dom om te poepen.
Dat mag dus gewoon. Het verdient wellicht niet de schoonheidsprijs, maar het is niet fout.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2023 14:00:36 ]
pi_207893789
BREAKING NEWS:
Er is een actiegroep opgestart om ervoor te zorgen dat Theo Maassen geen handtekeningen meer mag uitdelen aan jonge meisjes.
Ook wil de actiegroep dat hij een gebiedsverbod krijgt rondom welke school of jeugdsoos dan ook, zeker tijdens de carnavalsperiode.
En men heeft haast, want het is al bijna feest onder de rivieren.

Terecht, het zal je dochter maar zijn.

Ze maken mij de pis nie lauw,
Ik hou van jonge meisjes want die zijn zo lekker nauw
.

Theo Maassen, Lauwe Pis (2007)
Ik doe het ff rustig aan.
pi_207894704
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 09:44 schreef KingRadler het volgende:
Dus als je een fictie boek schrijft over een verkrachter dan ben je automatisch als schrijver ook een verkrachter.
Tegenwoordig haalt men Fictie en realiteit door elkaar.
Dat was ten tijde van het boek van Thierry Baudet (voorwaardelijke liefde - 2014, en met name bij de latere herdruk) niet anders.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 7 februari 2023 @ 16:50:39 #10
3542 Gia
User under construction
pi_207895015
Punt 1, het is een boek voor volwassenen wat een blik werpt op iets wat gewoon voorkomt in onze samenleving, en vaker dan we denken.
Punt 2, als je het boek niet wilt lezen, hoeft dat niet. Persoonlijk heb ik er geen behoefte aan, omdat ik zelf misbruikt ben als kind. Maar ik vind het niet erg dat er een boek over geschreven is. Hoe meer uit de taboesfeer, hoe liever.
Punt 3, als het beoogde gedicht als boekenweekgeschenk over een grens zou gaan, kan het altijd nog gecancelled worden, lijkt me.

Punt 4, een hoop fophef om niks.
Punt 5, ik ben rechts.
pi_207896039
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 16:33 schreef Belugastroop het volgende:
edit: onzin
Ik heb nog geen feiten gehoord die mij ervan overtuigen dat Lammers pedofilie propageert.

Verder zal het ongetwijfeld niet meevallen om een rechts deugend mens te zijn.
Veel sterkte ermee.

Misschien moet je eens wat boeken lezen van de zeer rechtse en vanuit het communisme tot het conservatisme en het christendom bekeerde voormalige volksschrijver Gerard Reve. 'De Taal der Liefde' of 'Lieve Jongens' lijken me wel wat voor je.

Ik ben trouwens, als overtuigd linkse rakker/rukker, een enthousiast (her)lezer van vele hele heele heeele vieze boeken van de zeer rechtse Gerard Reve.
Dus zal ik de doodstraf ook wel verdienen. Van zowel 'links' als 'rechts'.
Het is me wat.

Uit Op weg naar het einde. Een boek uit 1963, maar in veel opzichten nog verdomde actueel.

Reve reageert tijdens een schrijverscongres in het Schotse Edinburgh op een communistisch angehauchte Schotse schrijver, die (jawel!) vindt dat literatuur over normale en gewone mensen moet gaan, en niet, zoals zijn landgenoot Trocchi doet, over viezeriken; sodomisten, homoseksuelen, je kent ze wel. Zo zie je maar, een linkse rukker die niet van smerigheid houdt... ze bestaan!

Daar heb je ze weer, de boekverbranders, de uitroeiers van miljoenen mensen en van de Entartete Kunst, de roodhemden die weten wat normaal is en wat niet, en die in hun hoogmoed de natuur en God zelf de wet denken te kunnen stellen; die duizenden mensen in een Sportpalast in Moskou bijeenbrengen om hen met donderende ovaties de belastering van een schrijver te laten bekrachtigen zowel als de veroordeling van diens boek, dat echter geen van hen ooit heeft kunnen lezen. Ik vraag het woord.

Ik begin met te zeggen, dat telkens, wanneer ik een verhaal of boek gepubliceerd heb, een familielid klaagt dat er weer ‘geen normaal mens in voorkomt’. Dat ik echter graag eens zo'n normaal mens van dichtbij zou willen zien, als iemand mij er een zou willen brengen. Dat ik het voorts van ondergeschikt belang vind, waarover Trocchi schrijft, maar van meer belang of hij goed schrijft dan wel slecht. Dat homoseksualiteit, ‘lesbianism and sodomy’ sommige mensen als onderwerpen misschien niet aanstaan, maar dat zij menselijke realiteiten vertegenwoordigen, aangezien acht à negen procent van de bevolking, en misschien nog wel meer, homoseksueel zijn. Dat ik mij tot het uiterste zal verzetten tegen elke poging om de auteur zijn onderwerp voor te schrijven en dat ik mij, als homoseksueel, zeker nooit door iemand zal laten verbieden homoseksualiteit tot onderwerp van mijn werk te kiezen. Tenslotte, dat ik gaarne iedereen uitdaag om mij een boek uit de wereldliteratuur voor te leggen, dat geen ‘abnormale’ mensen tot onderwerp heeft.


Reve las trouwens op de televisie ook eens een heel ondeugend Sinterklaasverhaaltje voor, voor een groep van giechelende kinderen. Ja ja, Sint Nicolaas was een grote kindervriend.

[ Bericht 2% gewijzigd door Frutsel op 08-02-2023 09:56:30 ]
Ik doe het ff rustig aan.
pi_207896146
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 16:50 schreef Gia het volgende:
Punt 1, het is een boek voor volwassenen wat een blik werpt op iets wat gewoon voorkomt in onze samenleving, en vaker dan we denken.
Punt 2, als je het boek niet wilt lezen, hoeft dat niet. Persoonlijk heb ik er geen behoefte aan, omdat ik zelf misbruikt ben als kind. Maar ik vind het niet erg dat er een boek over geschreven is. Hoe meer uit de taboesfeer, hoe liever.
Punt 3, als het beoogde gedicht als boekenweekgeschenk over een grens zou gaan, kan het altijd nog gecancelled worden, lijkt me.

Punt 4, een hoop fophef om niks.
Punt 5, ik ben rechts.
Alleen punt 4... ik denk wel dat het belangrijk is dat er een tegengeluid komt tegen zelfbenoemde fatsoenrakkers als bijv. de dames Smit en Feenstra, die, net als de sprekers in het Sportpalast van Moskou destijds (zoals in de passage van Reve), het hele verdomde verhaal nooit gelezen hebben en geen enkele kennis wensen te hebben van de context. Een context die ze juist zou moeten aanspreken. Punt 1 en 2 in jouw reactie spreken mij in ieder geval aan.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_207896173
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 16:21 schreef Montagui het volgende:

[..]
Dat was ten tijde van het boek van Thierry Baudet (voorwaardelijke liefde - 2014, en met name bij de latere herdruk) niet anders.
Toch kreeg dat boek ook positieve kritieken in/van zogenaamde linkse publicaties en recensenten.
Ik doe het ff rustig aan.
  Beste debater 2022 dinsdag 7 februari 2023 @ 18:55:19 #14
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207896179
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 16:33 schreef Belugastroop het volgende:
edit onzin
1. Het boek/verhaal in kwestie is niet voor kinderen bestemd.
2. Het schrijven over zaken maakt iemand nog geen adept of voorstander van die zaak.
3. Het is voor iedereen met hersens vrij duidelijk dat vooral conservatief rechts meer uit opportunisme dan uit daadwerkelijke bezorgdheid zich steeds focust op 'the children'. Wat heet: gaat het om daadwerkelijke hulp bieden aan ongewenste of arme kinderen en wezen, en geschiedt dat vanuit de overheid, kraaien ze 'communisme'. Zoals je zelf schitterend aangeeft werkt niets beter dan hele volksstammen wegzetten als pedo's wanneer een politieke mening je niet bevalt. Daarmee bekommer je je niet zo zeer om 'de kinderen'; die zijn wegwerpinstrumenten om je eigen uitermate bekrompen en simplistische politieke visie te pushen.

Ergens nogal onsmakelijk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Frutsel op 08-02-2023 09:57:18 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207896222
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 18:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
1. Het boek/verhaal in kwestie is niet voor kinderen bestemd.
2. Het schrijven over zaken maakt iemand nog geen adept of voorstander van die zaak.
3. Het is voor iedereen met hersens vrij duidelijk dat vooral conservatief rechts zich meer uit opportunisme dan uit daadwerkelijke bezorgdheid zich steeds focust op 'the children'. Wat heet: gaat het om daadwerkelijke hulp bieden aan ongewenste of arme kinderen en wezen, en geschiedt dat vanuit de overheid, kraaien ze 'communisme'. Zoals je zelf schitterend aangeeft werkt niets beter dan hele volksstammen wegzetten als pedo's wanneer een politieke mening je niet bevalt. Daarmee bekommer je je niet zo zeer om 'de kinderen'; die zijn wegwerpinstrumenten om je eigen uitermate bekrompen en simplistische politieke visie te pushen.

Ergens nogal onsmakelijk.
Veel mensen zijn woest op zowel figuren als Lammers en op 'woke' bibliotheken en schrijversorganisaties, als ook op communisten en islamisten.
Toch zou een communistische of islamistische regering wel raad weten met zo'n figuur als Lammers.
Communisten zouden hem chemisch castreren en in een werkkamp opsluiten.
Islamisten zouden hem ophangen of stenigen.

Moedig voorwaarts.
Ik doe het ff rustig aan.
  Beste debater 2022 dinsdag 7 februari 2023 @ 19:00:16 #16
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207896229
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 18:59 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Veel mensen zijn woest op zowel figuren als Lammers en op 'woke' bibliotheken en schrijversorganisaties, als ook op communisten en islamisten.
Toch zou een communistische of islamistische regering wel raad weten met zo'n figuur als Lammers.
Communisten zouden hem chemisch castreren en in een werkkamp opsluiten.
Islamisten zouden hem ophangen of stenigen.

Moedig voorwaarts.
Radicalen verschillen in dat opzicht niet zoveel van elkaar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207896301
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Radicalen verschillen in dat opzicht niet zoveel van elkaar.
Precies.
Aan de andere kant: veel fanatieke verzetsstrijders (vrijheidsstrijders tegen de nazistische bezetting van NL) waren strenge calvinisten en fanatieke communisten.

Ik 'vrees' dat ik er niet uitkom, uit dat 'goed' en 'kwaad'.

All right, welke film van David Lynch zal ik vanavond nog eens gaan zien? 8)7
Ik doe het ff rustig aan.
  Beste debater 2022 dinsdag 7 februari 2023 @ 19:07:32 #18
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207896309
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:06 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Precies.
Aan de andere kant: veel fanatieke verzetsstrijders (vrijheidsstrijders tegen de nazistische bezetting van NL) waren strenge calvinisten en fanatieke communisten.

Ik 'vrees' dat ik er niet uitkom, uit dat 'goed' en 'kwaad'.

All right, welke film van David Lynch zal ik vanavond nog eens gaan zien? 8)7
Die met roy orbison erin
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207896342
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Die met roy orbison erin
Blue Velvet is inderdaad wel FOKKING goed.

Chris Isaak zat ook nog in films van Lynch. Zowel muzikaal als agentesque.
De modernere versie van Roy Orbison.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_207896536
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:10 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Blue Velvet is inderdaad wel FOKKING goed.

Chris Isaak zat ook nog in films van Lynch. Zowel muzikaal als agentesque.
De modernere versie van Roy Orbison.
Verdorie, nou krijg ik zin om Mulholland Drive weer eens te kijken.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_207896598
Je zou ook eens een leuke novelle kunnen lezen. Bijvoorbeeld L'histoire de l'½il van Georges Bataille.

Lees via het linkje maar eens de plot. Ik denk dat de dames Smit en Feenstra zo ontstemd zouden zijn dat ze het mogelijk niet zouden overleven. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2023 19:30:55 ]
  dinsdag 7 februari 2023 @ 19:29:39 #22
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_207896603
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 18:59 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Veel mensen zijn woest op zowel figuren als Lammers en op 'woke' bibliotheken en schrijversorganisaties, als ook op communisten en islamisten.
Toch zou een communistische of islamistische regering wel raad weten met zo'n figuur als Lammers.
Communisten zouden hem chemisch castreren en in een werkkamp opsluiten.
Islamisten zouden hem ophangen of stenigen.

Moedig voorwaarts.
Moah, bij islamisten gaat het dan meer om het feit dat het kind een jongetje was en niet dat het een kind was. Pedofilie vinden zij niet zo erg. Homoseksualiteit daarentegen...
pi_207897019
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 19:29 schreef Hahug13 het volgende:

[..]
Moah, bij islamisten gaat het dan meer om het feit dat het kind een jongetje was en niet dat het een kind was. Pedofilie vinden zij niet zo erg. Homoseksualiteit daarentegen...
Hm, ja en nee denk ik.

Veel van die islamitische 'stamhoofden' in bijv. Afghanistan hebben in hun kampjes ook aardig wat schandknaapjes rondlopen, zo vernam ik ooit van een lang geleden in dat land tijdelijk verblijvende landgenoot.
Ongeacht waartoe die kampjes behoren trouwens: tot de 'gewone' moslims, islamisten, soennieten, sjiieten... het is 1 groot feest. En als je dan weer uit zo'n kamp vertrekt en je omkijkt, verander je niet eens in een zoutpilaar.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_207901765
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 18:40 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Ik heb nog geen feiten gehoord die mij ervan overtuigen dat Lammers pedofilie propageert.

Verder zal het ongetwijfeld niet meevallen om een rechts deugend mens te zijn.
Veel sterkte ermee.

Misschien moet je eens wat boeken lezen van de zeer rechtse en vanuit het communisme tot het conservatisme en het christendom bekeerde voormalige volksschrijver Gerard Reve. 'De Taal der Liefde' of 'Lieve Jongens' lijken me wel wat voor je.

Ik ben trouwens, als overtuigd linkse rakker/rukker, een enthousiast (her)lezer van vele hele heele heeele vieze boeken van de zeer rechtse Gerard Reve.
Dus zal ik de doodstraf ook wel verdienen. Van zowel 'links' als 'rechts'.
Het is me wat.

Uit Op weg naar het einde. Een boek uit 1963, maar in veel opzichten nog verdomde actueel.

Reve reageert tijdens een schrijverscongres in het Schotse Edinburgh op een communistisch angehauchte Schotse schrijver, die (jawel!) vindt dat literatuur over normale en gewone mensen moet gaan, en niet, zoals zijn landgenoot Trocchi doet, over viezeriken; sodomisten, homoseksuelen, je kent ze wel. Zo zie je maar, een linkse rukker die niet van smerigheid houdt... ze bestaan!

Daar heb je ze weer, de boekverbranders, de uitroeiers van miljoenen mensen en van de Entartete Kunst, de roodhemden die weten wat normaal is en wat niet, en die in hun hoogmoed de natuur en God zelf de wet denken te kunnen stellen; die duizenden mensen in een Sportpalast in Moskou bijeenbrengen om hen met donderende ovaties de belastering van een schrijver te laten bekrachtigen zowel als de veroordeling van diens boek, dat echter geen van hen ooit heeft kunnen lezen. Ik vraag het woord.

Ik begin met te zeggen, dat telkens, wanneer ik een verhaal of boek gepubliceerd heb, een familielid klaagt dat er weer ‘geen normaal mens in voorkomt’. Dat ik echter graag eens zo'n normaal mens van dichtbij zou willen zien, als iemand mij er een zou willen brengen. Dat ik het voorts van ondergeschikt belang vind, waarover Trocchi schrijft, maar van meer belang of hij goed schrijft dan wel slecht. Dat homoseksualiteit, ‘lesbianism and sodomy’ sommige mensen als onderwerpen misschien niet aanstaan, maar dat zij menselijke realiteiten vertegenwoordigen, aangezien acht à negen procent van de bevolking, en misschien nog wel meer, homoseksueel zijn. Dat ik mij tot het uiterste zal verzetten tegen elke poging om de auteur zijn onderwerp voor te schrijven en dat ik mij, als homoseksueel, zeker nooit door iemand zal laten verbieden homoseksualiteit tot onderwerp van mijn werk te kiezen. Tenslotte, dat ik gaarne iedereen uitdaag om mij een boek uit de wereldliteratuur voor te leggen, dat geen ‘abnormale’ mensen tot onderwerp heeft.


Reve las trouwens op de televisie ook eens een heel ondeugend Sinterklaasverhaaltje voor, voor een groep van giechelende kinderen. Ja ja, Sint Nicolaas was een grote kindervriend.
Je zou haast gaan denken dat er niks veranderd is :D

Conservatieven in de VS winden zich nu ook vreselijk op over het optreden bij de Grammy's van Sam Smith (gay)/ Kim Petras (trans) met het nummer 'Unholy':

twitter

"Why is it never, like, regular art?”

[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 08-02-2023 00:57:19 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_207902585
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 18:54 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Toch kreeg dat boek ook positieve kritieken in/van zogenaamde linkse publicaties en recensenten.
Net zoals dit boek van Lammers niet algemeen door 'rechts' (blijkbaar is het een links/rechts dingetje) wordt verketterd (zie bv de reactie van Gia enkele posts terug).

Mij gaat het wederom om de hypocrisie van de 'linksen' die destijds Baudet vereenzelvigden met zijn schrijfsels, terwijl ze nu met hand en tand verdedigen dat je de schrijver niet met zijn schrijfsels moet vereenzelvigen.

Idem gaat dat op voor de 'rechtsen' die nu Lammers als pedo bestempelen en destijds opkwamen voor Baudet.

8)7
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_207903253
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 07:29 schreef Montagui het volgende:

[..]
Net zoals dit boek van Lammers niet algemeen door 'rechts' (blijkbaar is het een links/rechts dingetje) wordt verketterd (zie bv de reactie van Gia enkele posts terug).

Mij gaat het wederom om de hypocrisie van de 'linksen' die destijds Baudet vereenzelvigden met zijn schrijfsels, terwijl ze nu met hand en tand verdedigen dat je de schrijver niet met zijn schrijfsels moet vereenzelvigen.

Idem gaat dat op voor de 'rechtsen' die nu Lammers als pedo bestempelen en destijds opkwamen voor Baudet.

8)7
Yep, er zijn ook rechtsen en 'neutralen' die voor Lammers opkomen.

Baudet had destijds het nadeel dat hij zich ook nog eens roerde in het publieke politieke debat.

En hypocrisie beperkt zich inderdaad niet tot bepaalde politieke stromingen. Helemaal niet zelfs.

Los daarvan: het is sowieso ontzettend lastig en ook 'tricky' om schrijvers al dan niet met hun schrijfsels te vereenzelvigen. En al helemaal met de gedachten en handelingen van hun personages.
Zelfs als je Lammers met dat korte verhaal (min of meer) vereenzelvigt, is nog niet duidelijk hoe hij zelf, als persoon, over dergelijke kwesties denkt. Datzelfde geldt voor Baudet (hoewel die zich dus veel meer en plein public uit). En in zekere zin ook voor Reve. Ik denk dat Baudet en Reve misschien vallen (als het om fictioneel werk gaat) onder de categorie 'eerlijke fantasten'. Ik ga deze categorie misschien voordragen bij de eerstvolgende herdruk van om het even welke NL literatuurgeschiedenis. ;)

Als het om (al dan niet zogenaamde) smerigheden gaat: ja, dat zitten die ongetwijfeld in het hoofd van zo'n creatieve geest. Maar er een schilderij van maken, of een film, of een verhaal, of een opera.... dat wil nog niet zeggen dat die persoon dergelijke smerigheden zelf propageert of uitvoert in zijn/haar leven. Het beruchte proces tegen W.F. Hermans, die ooit een romanpersoon (uit [i[Ik heb altijd gelijk[/i], 1951 alweer) ongelooflijk tekeer liet gaan tegen het Rooms-Katholicisme, bewijst de onzin van dergelijk simplistisch gedachtengoed. Het enge vind ik echter wel, dat die jaren-50 geest van nepfatsoen weer terug lijkt te keren. We verkopen 'De dokter en het lichte meisje' van Es Vestdijk alleen onder toonbank, en dat soort dingen.

Mocht je echt vinden dat dergelijke dingen verboden/gecanceled moeten worden, dan moet je bijna alle musea, boekhandels, galerieën, bioscopen, exposities en bibliotheken gaan verbieden.
En je moet de ruïnes van Pompeï en Herculaneum gaan opblazen. Te werk gaan als de Taliban en IS.

Dat kun je dan in ieder geval nog in positieve zin zeggen van de Sovjet-communisten: ze bleven de meeste van hun inmiddels overleden niet-communistische en vaak zogenaamd 'smerige' culturele helden redelijk trouw. Dostojevski, die iedere bolsjewistische arbeider een depressie kon bezorgen, werd gewoon nog verkocht en gelezen. En muziek van de homo Tsjaikovski werd eveneens gepropageerd. Over de doden niets dan goeds; alleen levende kunstenaars moesten enorm op hun tellen passen. Dat is toch wel enorm sympathiek. (Kuch.)

In bredere zin zijn overigens er al heel wat biografen in de val gestonken om artiesten en kunstenaars met hun werk te vereenzelvigen. Vaak kan die kunstenaar daar zelf ook debet aan zijn overigens, om zodoende een façade op te kunnen trekken.

Machtig interessante onderwerpen allemaal, maar ook best vermoeiend.
En Pim Lammers (of wie dan ook) koopt er momenteel niets voor.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_207903366
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2023 00:18 schreef Kijkertje het volgende:

[..]
Je zou haast gaan denken dat er niks veranderd is :D

Conservatieven in de VS winden zich nu ook vreselijk op over het optreden bij de Grammy's van Sam Smith (gay)/ Kim Petras (trans) met het nummer 'Unholy':

[ twitter ]
"Why is it never, like, regular art?”
Er veranderde het één en ander in de jaren 60 en 70 misschien.
Maar nooit helemaal, omdat we (grotendeels ;) ) allemaal ook maar gewone mensen blijven,

Maar het doet me persoonlijk wel verdriet dat de spruitjeslucht en fatsoensrakkerij uit de jaren 50 weer zo populair is geworden. En door het hedendaagse internet is de (vooral verbale) agressie enorm toegenomen.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_207903474
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2023 00:18 schreef Kijkertje het volgende:

[..]
Je zou haast gaan denken dat er niks veranderd is :D

Conservatieven in de VS winden zich nu ook vreselijk op over het optreden bij de Grammy's van Sam Smith (gay)/ Kim Petras (trans) met het nummer 'Unholy':

[ twitter ]
"Why is it never, like, regular art?”
In de jaren 80 had je in de VS de zgn satanic panic, behoorlijk kwalijke zaak dat die nogal vergezochte onzin weer terug lijkt te komen. :r
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 8 februari 2023 @ 11:48:26 #29
3542 Gia
User under construction
pi_207905048
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 08:57 schreef Toby56 het volgende:
Als het om (al dan niet zogenaamde) smerigheden gaat: ja, dat zitten die ongetwijfeld in het hoofd van zo'n creatieve geest. Maar er een schilderij van maken, of een film, of een verhaal, of een opera.... dat wil nog niet zeggen dat die persoon dergelijke smerigheden zelf propageert of uitvoert in zijn/haar leven.
Veel mensen begrijpen niet hoe zoiets in zijn werk gaat. Het groomen van een kind, het spel der verleiding. Men denkt dat er ten allen tijde sprake is van aanranding met geweld, want 'anders werkt zo'n kind er toch niet aan mee!'

Het schrijven hierover, hoe realistischer hoe beter, geeft een goede inkijk in dit soort zaken. Het geeft je als ouders ook inzicht in de alarmsignalen die er kunnen zijn. Je hoeft natuurlijk niet elke trainer, scouting-leider en priester als potentiele pedofiel te zien, maar weten wat de alarmsignalen zijn en een vinger aan de pols houden, is niks mis mee.
Juist dat is in het belang van de kinderen!
pi_207908014
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2023 00:18 schreef Kijkertje het volgende:

[..]
Je zou haast gaan denken dat er niks veranderd is :D

Conservatieven in de VS winden zich nu ook vreselijk op over het optreden bij de Grammy's van Sam Smith (gay)/ Kim Petras (trans) met het nummer 'Unholy':

[ twitter ]
"Why is it never, like, regular art?”
Ja, kunnen kunstenaars niet gewoon een leuk boerderijtje schilderen of zo? Of een landschapje?

Maar goed, ik begrijp nu dat Hollywood onder invloed staat van Pfizer en dat die artiesten daarom allemaal satanische rituelen uitvoeren en satanische symbolen gebruiken om zo onze kinderen te indoctrineren. :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-02-2023 15:34:09 ]
pi_207909469
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 11:48 schreef Gia het volgende:

[..]
Veel mensen begrijpen niet hoe zoiets in zijn werk gaat. Het groomen van een kind, het spel der verleiding. Men denkt dat er ten allen tijde sprake is van aanranding met geweld, want 'anders werkt zo'n kind er toch niet aan mee!'

Het schrijven hierover, hoe realistischer hoe beter, geeft een goede inkijk in dit soort zaken. Het geeft je als ouders ook inzicht in de alarmsignalen die er kunnen zijn. Je hoeft natuurlijk niet elke trainer, scouting-leider en priester als potentiele pedofiel te zien, maar weten wat de alarmsignalen zijn en een vinger aan de pols houden, is niks mis mee.
Juist dat is in het belang van de kinderen!
Zeker.
Ik had het in 1e instantie alleen over de verbeelding van de kunstenaar (over om het even welk onderwerp), maar in Lammers 'zaak' was het inderdaad gerelateerd aan een werkelijk gebeurde episode, met een vriend van hem. En die vriend was hem, voor zover ik heb begrepen, erg dankbaar voor het verhaal.

W.b. onbegrip: ook dat is hier volgens mij een cruciaal woord. Mensen begrijpen het niet, en dat valt ze eigenlijk niet of nauwelijks kwalijk te nemen. Maar het valt blijkbaar moeilijk te verteren om toe te geven dat je iets niet begrijpt. Dus wordt datgene wat we niet begrijpen in een dergelijk geval maar gewoon verketterd en de 'ketter' moet dus dood.

Ze kunnen waarschijnlijk ook niet begrijpen dat mensen als David Lynch en Mark Frost een verhaal als 'Twin Peaks' verzinnen. En ze kunnen al helemaal niet begrijpen dat slachtoffers van misbruik/incest brieven schijven aan Lynch, Frost en actrice Sheryl Lee waarin ze van hun grote dankbaarheid getuigen.

Dat je dergelijke kwesties niet begrijpt, is... begrijpelijk. Want je verstand staat er inderdaad bij stil. Maar geef dat dan gewoon toe. En roep a.u.b. niet dat Lammers, Lynch, Frost en Lee grote engerds zijn die maar beter gecanceld of dood gemaakt moeten worden... .
Ik doe het ff rustig aan.
pi_207909682
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 17:20 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Zeker.
Ik had het in 1e instantie alleen over de verbeelding van de kunstenaar (over om het even welk onderwerp), maar in Lammers 'zaak' was het inderdaad gerelateerd aan een werkelijk gebeurde episode, met een vriend van hem. En die vriend was hem, voor zover ik heb begrepen, erg dankbaar voor het verhaal.

W.b. onbegrip: ook dat is hier volgens mij een cruciaal woord. Mensen begrijpen het niet, en dat valt ze eigenlijk niet of nauwelijks kwalijk te nemen. Maar het valt blijkbaar moeilijk te verteren om toe te geven dat je iets niet begrijpt. Dus wordt datgene wat we niet begrijpen in een dergelijk geval maar gewoon verketterd en de 'ketter' moet dus dood.

Ze kunnen waarschijnlijk ook niet begrijpen dat mensen als David Lynch en Mark Frost een verhaal als 'Twin Peaks' verzinnen. En ze kunnen al helemaal niet begrijpen dat slachtoffers van misbruik/incest brieven schijven aan Lynch, Frost en actrice Sheryl Lee waarin ze van hun grote dankbaarheid getuigen.

Dat je dergelijke kwesties niet begrijpt, is... begrijpelijk. Want je verstand staat er inderdaad bij stil. Maar geef dat dan gewoon toe. En roep a.u.b. niet dat Lammers, Lynch, Frost en Lee grote engerds zijn die maar beter gecanceld of dood gemaakt moeten worden... .
Dikke plus omdat je Twin Peaks noemt.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_207909930
quote:
14s.gif Op woensdag 8 februari 2023 17:33 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dikke plus omdat je Twin Peaks noemt.
Ik geef toe dat ik een fan ben, en dat terwijl ik niet eens alles van hem heb gezien.
Maar begin jaren 90 was er nog geen (nou ja: nauwelijks) internet en waren er nog geen massale verketteringen en doodsbedreigingen, en dus hoefde Lynch alleen maar het negatieve gefluit en boegroep van het publiek te verstouwen, en daarna de negatieve recensies, na de vertoning van Twin Peaks: Fire, Walk With Me (de tamelijk schokkende prequel op de eerder uitgezonden tv-serie). Nadat ik de film had gezien en letterlijk in tranen diverse scenes had meebeleefd, voelde ik wel met hem mee.

Of Lammers 'deugt', of Lynch 'deugt', of om het even welke artiest/kunstenaar/performer die soms hele pijnlijke en zwarte menselijke momenten en gevoelens blootlegt, dat weet ik allemaal niet. Ik ken die lui niet persoonlijk, en zelfs dan kun je er vaak maar weinig van zeggen.
Maar ik houd er niet van als ze door de zelfbenoemde normale mensen, die er liever niet over willen horen/zien/lezen, met de dood bedreigd worden.

Van mij mag Lynch dus een kinderfilm maken.
En Lammers een gedicht voor kinderen.
En Reve mag/mocht vieze Sinterklaasverhaaltjes voorlezen.

Daar mogen mensen best boos om zijn, of het niet begrijpen, maar ik ben gewoon doodmoe van al die vergaande verketteringen en bedreigingen. Ongeacht van welke (politieke) kleur dan ook.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_208005762
quote:
13s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:19 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
In de jaren 80 had je in de VS de zgn satanic panic, behoorlijk kwalijke zaak dat die nogal vergezochte onzin weer terug lijkt te komen. :r
Het is vooral spijtig dat in de VS beide kanten totaal irrationeel zijn. Zo kun je gerust 'kritiek' hebben op de uitwassen van moderne kunst, de modewereld zonder door te slaan in het geloven in pedo-netwerken.
pi_208005796
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 11:48 schreef Gia het volgende:

[..]
Veel mensen begrijpen niet hoe zoiets in zijn werk gaat. Het groomen van een kind, het spel der verleiding. Men denkt dat er ten allen tijde sprake is van aanranding met geweld, want 'anders werkt zo'n kind er toch niet aan mee!'

Het schrijven hierover, hoe realistischer hoe beter, geeft een goede inkijk in dit soort zaken. Het geeft je als ouders ook inzicht in de alarmsignalen die er kunnen zijn. Je hoeft natuurlijk niet elke trainer, scouting-leider en priester als potentiele pedofiel te zien, maar weten wat de alarmsignalen zijn en een vinger aan de pols houden, is niks mis mee.
Juist dat is in het belang van de kinderen!
In veel gevallen zijn er helemaal geen 'alarmsignalen'. Daarom dat er paranoïde over doen, zo weinig zin heeft.
  donderdag 16 februari 2023 @ 10:15:05 #36
3542 Gia
User under construction
pi_208016448
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 13:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]
In veel gevallen zijn er helemaal geen 'alarmsignalen'. Daarom dat er paranoïde over doen, zo weinig zin heeft.
Ze zijn er vaak wel, maar zo subtiel dat ze niet als zodanig opgemerkt worden.
Voorbeeldje: Ik werd misbruikt door mijn grootvader. Als kleinkind heb je een onvoorwaardelijke liefde voor je ouders en grootouders, dat is nu eenmaal zo. Dus, je zwijgt. Opa en oma kwamen vaak babysitten (maar oma ging vroeger naar huis, moe), maar soms kwam ook een jonge oom met vriendin babysitten. Het kwam voor dat mijn ouders zeiden dat ze 's avonds weg moesten en mededeelden dat opa en oma kwamen oppassen. En dan vroeg ik: "Kan ome .....niet? Die vind ik veel leuker! Ik vind het niet fijn als opa en oma komen babysitten." Ouders denken: 'natuurlijk, omdat die jong is, is die leuker.' Maar dachten er verder niet bij na. Achteraf heeft mijn moeder gezegd dat ze dat soort vragen nu ineens heel anders ziet.

Opa ging ook vaak wandelen met onze hond. Als ik griep had gehad, vond mijn moeder het wel een goed idee als ik dan mee ging wandelen. Even een frisse neus halen. Ik gaf dan aan dat ik daar geen zin in had. Tja...

Maar je weet het niet. Je verwacht het niet. Het zijn kleine dingetjes.

Daarom zeg ik dat schrijven hierover taboedoorbrekend kan zijn, maar ouders ook alert kan maken op dergelijke subtiele alarmsignalen.
pi_208016476
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 10:15 schreef Gia het volgende:

[..]
Ze zijn er vaak wel, maar zo subtiel dat ze niet als zodanig opgemerkt worden.
Voorbeeldje: Ik werd misbruikt door mijn grootvader. Als kleinkind heb je een onvoorwaardelijke liefde voor je ouders en grootouders, dat is nu eenmaal zo. Dus, je zwijgt. Opa en oma kwamen vaak babysitten (maar oma ging vroeger naar huis, moe), maar soms kwam ook een jonge oom met vriendin babysitten. Het kwam voor dat mijn ouders zeiden dat ze 's avonds weg moesten en mededeelden dat opa en oma kwamen oppassen. En dan vroeg ik: "Kan ome .....niet? Die vind ik veel leuker! Ik vind het niet fijn als opa en oma komen babysitten." Ouders denken: 'natuurlijk, omdat die jong is, is die leuker.' Maar dachten er verder niet bij na. Achteraf heeft mijn moeder gezegd dat ze dat soort vragen nu ineens heel anders ziet.

Opa ging ook vaak wandelen met onze hond. Als ik griep had gehad, vond mijn moeder het wel een goed idee als ik dan mee ging wandelen. Even een frisse neus halen. Ik gaf dan aan dat ik daar geen zin in had. Tja...

Maar je weet het niet. Je verwacht het niet. Het zijn kleine dingetjes.

Daarom zeg ik dat schrijven hierover taboedoorbrekend kan zijn, maar ouders ook alert kan maken op dergelijke subtiele alarmsignalen.
Met alle respect, maar dat zijn geen 'alarmsignalen'. Als je dat namelijk als alarmsignalen gaat zien, dan wordt je helemaal gek als ouder. Dan kun je alles wel als 'verdacht' gaan zien. Als dat je staat van zijn is, kun je beter niet aan kinderen beginnen.

Wel verschrikkelijk dat je dat hebt moeten meemaken.
  donderdag 16 februari 2023 @ 10:46:14 #38
3542 Gia
User under construction
pi_208016818
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 10:17 schreef theunderdog het volgende:

Met alle respect, maar dat zijn geen 'alarmsignalen'. Als je dat namelijk als alarmsignalen gaat zien, dan wordt je helemaal gek als ouder. Dan kun je alles wel als 'verdacht' gaan zien. Als dat je staat van zijn is, kun je beter niet aan kinderen beginnen.

Wel verschrikkelijk dat je dat hebt moeten meemaken.
Niet dat je meteen het ergste denkt, maar je bewust zijn dat, wanneer er meer van die subtiele prikkeltjes komen, er iets kan zijn waar je kind mee zit en niet over wil of durft te praten.
Ouders zijn te snel geneigd om te zeggen: "stel je niet aan, je gaat gewoon", als een kind aangeeft dat het geen zin heeft in de turntraining, scouting, muziekles of wat dan ook. "Geen zin" wordt niet gezien als alarmsignaal, maar kan dat wel degelijk zijn.

En nee, je hoeft niet meteen de muziekleraar te verdenken van seksueel misbruik, maar neem in godsnaam je kind serieus als je het onderbuikgevoel hebt, dat hem of haar iets dwars zit. Het kan ook een ander lid zijn dat ernstig pestgedrag vertoont, of rare dingen doet.

En mijn kinderen zijn al ruim volwassen, dank je. Zijn zelfs misdienaars geweest!

Het is verschrikkelijk om dat als kind mee te maken en er niet over te kunnen praten. Maar het is nog veel verschrikkelijker om door ooms en tantes als leugenaars weggezet te worden, omdat het pas na zijn dood, toen wij volwassen waren, naar buiten is gekomen. Die kant van de familie ligt dus totaal uit elkaar, hierdoor.
Ik heb er nog met mijn oma over kunnen praten voordat ze stierf en zij geloofde me. Dat heeft me goed gedaan.
pi_208022601
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 10:46 schreef Gia het volgende:

[..]
Niet dat je meteen het ergste denkt, maar je bewust zijn dat, wanneer er meer van die subtiele prikkeltjes komen, er iets kan zijn waar je kind mee zit en niet over wil of durft te praten.
Ouders zijn te snel geneigd om te zeggen: "stel je niet aan, je gaat gewoon", als een kind aangeeft dat het geen zin heeft in de turntraining, scouting, muziekles of wat dan ook. "Geen zin" wordt niet gezien als alarmsignaal, maar kan dat wel degelijk zijn.

En nee, je hoeft niet meteen de muziekleraar te verdenken van seksueel misbruik, maar neem in godsnaam je kind serieus als je het onderbuikgevoel hebt, dat hem of haar iets dwars zit. Het kan ook een ander lid zijn dat ernstig pestgedrag vertoont, of rare dingen doet.

En mijn kinderen zijn al ruim volwassen, dank je. Zijn zelfs misdienaars geweest!

Het is verschrikkelijk om dat als kind mee te maken en er niet over te kunnen praten. Maar het is nog veel verschrikkelijker om door ooms en tantes als leugenaars weggezet te worden, omdat het pas na zijn dood, toen wij volwassen waren, naar buiten is gekomen. Die kant van de familie ligt dus totaal uit elkaar, hierdoor.
Ik heb er nog met mijn oma over kunnen praten voordat ze stierf en zij geloofde me. Dat heeft me goed gedaan.
Ja, ik begrijp wat je bedoeld. Maar je moet wel echt voorzichtig zijn. Zal niet de eerste keer zijn dat iemand in elkaar wordt geslagen omdat papa dacht dat hij aan zijn kind heeft gezeten. Blijkt het achteraf niet te zijn gebeurd.
  donderdag 16 februari 2023 @ 19:30:43 #40
3542 Gia
User under construction
pi_208023721
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2023 18:33 schreef theunderdog het volgende:

Ja, ik begrijp wat je bedoeld. Maar je moet wel echt voorzichtig zijn. Zal niet de eerste keer zijn dat iemand in elkaar wordt geslagen omdat papa dacht dat hij aan zijn kind heeft gezeten. Blijkt het achteraf niet te zijn gebeurd.
Klopt, maar dat heeft niks te maken met al dan niet een boek schrijven over een kind dat gegroomd wordt.

Ongewenste intimiteit tussen volwassene en kind, maar ook tussen kinderen onderling, komt meer voor dan je denkt. Een ouder vriendje die een jonger vriendje wel even het klappen van de zweep leert, wat verder gaat dan eigenlijk de bedoeling was. Kan leiden tot levenslange trauma's. Ouders zijn zich er niet van bewust en snappen niet waarom dochterlief ineens een opstandige puber is.
Nu is opstandig en puber iets wat vaak bij elkaar hoort, maar als bepaald gedrag totaal niet pas bij je kind, dan moet je gewoon niet te gemakkelijk je schouders ophalen. "Zal wel een fase zijn". Kan, hoeft niet.

Uiteraard ga je niet meteen uit van het ergste en ga je niet de turnleraar in elkaar meppen.
Maar je kunt wel met je kind gaan praten. Goed opletten. Ze zijn zo kwetsbaar in de pubertijd!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 10 maart 2023 @ 21:41:49 #41
269689 crew  Viv
pi_208319500
Nieuw artikel:
quote:
Het is kinderboekenschrijver Pim Lammers niet in de koude kleren gaan zitten. Hij ontving een enorme golf aan doodsbedreigingen, waardoor hij zich noodgedwongen terugtrok als schrijver van het gedicht voor de Kinderboekenweek. "Honderden berichten, foto's van verbrande mensen en berichten die tot in detail beschreven hoe ik gemarteld zou moeten worden."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)zin-die-hij-schrijft
:{
pi_208320216
Maar even los van die bedreigingen, wat vinden we nou van zijn verhaaltje dan van de voetbaltrainer die met z'n hand in iemands broekje gaat? Is toch raar? Waarom? Natuurlijk mag je dat heus wel schrijven, maar waarom komt dat in je op?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 10 maart 2023 @ 23:04:49 #43
269689 crew  Viv
pi_208320733
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 22:30 schreef Discombobulate het volgende:
Maar even los van die bedreigingen, wat vinden we nou van zijn verhaaltje dan van de voetbaltrainer die met z'n hand in iemands broekje gaat? Is toch raar? Waarom? Natuurlijk mag je dat heus wel schrijven, maar waarom komt dat in je op?
Uit het artikel wat ik hierboven linkte:

quote:
Iemand in zijn omgeving vertelde over ervaringen met misbruik in zijn jeugd.
[..]
dat veel mensen helemaal niet weten hoe misbruik werkt en ook helemaal niet weten hoe een slachtoffer zich kan voelen. Dat wilde ik in een literair verhaal omzetten."

De jongen in het verhaal heeft erotische gevoelens voor zijn trainer.
[..]
"Ik wilde laten zien hoe dat proces kan werken, hoe een slachtoffer zich kan voelen.
Prima, maar wat ik nogal mis in dat verhaal is dat het kindermisbruik is, ook al vindt de jongen in kwestie het op dat moment leuk en spannend. Het wordt op een kritiekloze manier gebracht, waardoor pedoseksuelen ermee aan de haal kunnen gaan van "zie je wel, voor die kinderen is het ook fijn". :N
pi_208321017
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:04 schreef Viv het volgende:

[..]
Uit het artikel wat ik hierboven linkte:
[..]
Prima, maar wat ik nogal mis in dat verhaal is dat het kindermisbruik is, ook al vindt de jongen in kwestie het op dat moment leuk en spannend. Het wordt op een kritiekloze manier gebracht, waardoor pedoseksuelen ermee aan de haal kunnen gaan van "zie je wel, voor die kinderen is het ook fijn". :N
Dat heeft ie bijzonder apart geschreven dan. Het straalt er niet bepaald van af namelijk.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 23:37:36 #45
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_208321039
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 22:30 schreef Discombobulate het volgende:
Maar even los van die bedreigingen, wat vinden we nou van zijn verhaaltje dan van de voetbaltrainer die met z'n hand in iemands broekje gaat? Is toch raar? Waarom? Natuurlijk mag je dat heus wel schrijven, maar waarom komt dat in je op?
Ik heb het gelezen en ik vond dat het gegeven niet heel handig werd gepresenteerd. Nergens zag ik iets wat erop wees dat de situatie vanuit de beleving van de schrijver zelf "fout" was. Geen subtiele ironie, geen dubbele lagen, geen afsluitend zinnetje dat het verhaal in perspectief plaatst, helemaal niets. Alleen het "winnaars"-gevoel van die jongen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblardi op 10-03-2023 23:49:55 ]
  VIVA vrijdag 10 maart 2023 @ 23:44:39 #46
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_208321080
De Woke/Cancel cultuur verdient eerder aan de hooivork gespietst te worden dan deze dichter...Man man man wat is deze maatschappij toch diep gezakt..

What lies behind makes no sense in my mind
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 10 maart 2023 @ 23:51:28 #47
269689 crew  Viv
pi_208321127
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:37 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Ik heb het gelezen en ik vond dat het gegeven niet heel handig gepresenteerd. Nergens zag ik iets wat erop wees dat de situatie vanuit de beleving van de schrijver zelf "fout" is. Geen subtiele ironie, geen dubbele lagen, geen afsluitend zinnetje dat het verhaal in perspectief plaatst, helemaal niets. Alleen het "winnaars"-gevoel van die jongen.
Dit dus. Volgens de schrijver:

quote:
Dat hij het gedrag van de dader in zijn verhaal zou goedkeuren, klopt niet, zegt Lammers. "Het is juist het tegenovergestelde van wat ik met het verhaal wilde laten zien."
Hoe dan? Waar dan? 8)7

Ik denk eerder dat hij die nobele bedoeling er achteraf bij bedacht heeft om onder de kritiek uit te komen.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 23:57:03 #48
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_208321168
Maar dat rechtvaardigt natuurlijk niet de volksgericht-achtige toestanden waarmee de schrijver vervolgens geconfronteerd wordt.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 11 maart 2023 @ 00:03:39 #49
269689 crew  Viv
pi_208321227
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:57 schreef Iblardi het volgende:
Maar dat rechtvaardigt natuurlijk niet de volksgericht-achtige toestanden waarmee de schrijver vervolgens geconfronteerd wordt.
Mee eens. :)
pi_208321233
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 22:30 schreef Discombobulate het volgende:
Maar even los van die bedreigingen, wat vinden we nou van zijn verhaaltje dan van de voetbaltrainer die met z'n hand in iemands broekje gaat? Is toch raar? Waarom? Natuurlijk mag je dat heus wel schrijven, maar waarom komt dat in je op?
Ik snap ook niet wat nou de obsessie is van links om een soort grijs gebied te creëren rondom pedofilie. Deze schrijver zijn oeuvre staat bol van lhbtq/pedofilie-normaliserende teksten en daarom wordt hij gekozen als schrijver die centraal staat in de kinderboekenweek. Hou op met kinderen te confronteren met trans- en pedoseksuelen en creeer hier geen grijs gebied met "dat staat in een ander boekje" en "het staat niet heel handig gepresenteerd". In de VS gaan ze met kinderen naar dragshows, ook zoiets.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
  Beste debater 2022 zaterdag 11 maart 2023 @ 00:41:28 #51
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208321433
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 00:04 schreef nils_22 het volgende:

[..]
Ik snap ook niet wat nou de obsessie is van links om een soort grijs gebied te creëren rondom pedofilie. Deze schrijver zijn oeuvre staat bol van lhbtq/pedofilie-normaliserende teksten en daarom wordt hij gekozen als schrijver die centraal staat in de kinderboekenweek. Hou op met kinderen te confronteren met trans- en pedoseksuelen en creeer hier geen grijs gebied met "dat staat in een ander boekje" en "het staat niet heel handig gepresenteerd". In de VS gaan ze met kinderen naar dragshows, ook zoiets.
Links? Een aantal uitermate invloedrijke radicale progressievelingen bedoel je.

En die drang om kinderen al op jonge leeftijd met allerlei trans- en LGBTQ en seksualiteit als zodanig te confronteren begint inderdaad ziekelijke vormen aan te nemen. Laat ze dat op hun eigen wijze en op hun eigen tempo doen.

Pedo's zijn in die hoek trouwens nu 'Minor Attracted Persons'.

In de VS is het hek echter helemaal van de dam; wat daar voor 'kinderboeken' geschreven worden gaat echt alle perken te buiten.

En nee, geen conservatief hier.

PS: Goeie LP, "Winter" is schitterend

[ Bericht 1% gewijzigd door EttovanBelgie op 11-03-2023 00:47:23 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208322246
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 00:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Links? Een aantal uitermate invloedrijke radicale progressievelingen bedoel je.

En die drang om kinderen al op jonge leeftijd met allerlei trans- en LGBTQ en seksualiteit als zodanig te confronteren begint inderdaad ziekelijke vormen aan te nemen. Laat ze dat op hun eigen wijze en op hun eigen tempo doen.

Pedo's zijn in die hoek trouwens nu 'Minor Attracted Persons'.

In de VS is het hek echter helemaal van de dam; wat daar voor 'kinderboeken' geschreven worden gaat echt alle perken te buiten.

En nee, geen conservatief hier.

PS: Goeie LP, "Winter" is schitterend
Je posts bevallen me de laatste tijd wel.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  zaterdag 11 maart 2023 @ 08:30:35 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208322370
Ik heb dat voetbaltrainer verhaal ook maar eens gelezen en zie werkelijk nergens enige promotie van pedofilie.

Het is een vrij weerzinwekkende situatie die hij beschrijft. Maar hij beschrijft ook een maatschappelijke realiteit die er is en hoe sommige slachtoffers het ondergaan. Dat lijkt me ook het doel van literatuur. Dat gaat ook over de nare en moeilijke kanten van de samenleving.

Maar het lijkt erop dat pedofielen een soort ideaal excuus zijn geworden voor tokkies en andere mensen met gedragsstoornissen om vrijelijk hun psychopathische en barbaarse fantasieen de vrije loop te kunnen laten. Want omdat pedofielen slecht zijn denken ze ineens dat het normaal is om je dan zelf maar als een beest te gaan gedragen.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 15:50:03 #54
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_208480752
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 08:30 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb dat voetbaltrainer verhaal ook maar eens gelezen en zie werkelijk nergens enige promotie van pedofilie.

Het is een vrij weerzinwekkende situatie die hij beschrijft. Maar hij beschrijft ook een maatschappelijke realiteit die er is en hoe sommige slachtoffers het ondergaan. Dat lijkt me ook het doel van literatuur. Dat gaat ook over de nare en moeilijke kanten van de samenleving.

Maar het lijkt erop dat pedofielen een soort ideaal excuus zijn geworden voor tokkies en andere mensen met gedragsstoornissen om vrijelijk hun psychopathische en barbaarse fantasieen de vrije loop te kunnen laten. Want omdat pedofielen slecht zijn denken ze ineens dat het normaal is om je dan zelf maar als een beest te gaan gedragen.
Vaak zijn diegene die anti Pedo zijn, diegene die geestelijke hulp nodig hebben.
pi_210503458
quote:
Werkstraffen en vrijspraak voor bedreigers van schrijver Pim Lammers
https://nos.nl/l/2488852

De rechtbank in Utrecht heeft twee mannen en twee vrouwen veroordeeld voor het bedreigen en beledigen van schrijver Pim Lammers. De vier, in de leeftijd van 22 tot 34 jaar, hebben werkstraffen opgelegd gekregen van 50 en 60 uur, waarvan de helft voorwaardelijk.

Sheryll W. (34) uit Amsterdam kreeg met 60 uur de hoogste straf omdat ze haar bedreiging in het openbaar had geuit op Instagram, en niet via een privébericht. Eén verdachte van 19 is vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. Zijn account is weliswaar gebruikt om een bedreiging te versturen, maar dat zou hij niet zelf hebben gedaan. De rechter gaf hem het voordeel van de twijfel.
Be curious, not judgmental
pi_210504417
Is er nog sprake van een rechtszaak van Lammers tegen Gezin in Gevaar of Van Haga? Kan er niets over vinden.
Incelfrikandel
pi_210536577
quote:
Pim Lammers: de kwalijke rol van influencers

Op vrijdag 1 september verzamelt de pers zich op de vierde etage van de rechtbank in Utrecht. Er staan op deze dag vijf gewone burgers terecht wegens doodsbedreigingen aan het adres van schrijver Pim Lammers. Bekende influencers als presentatrice Monique Smit en model Kim Feenstra zijn er niet. Terwijl zij toch een belangrijke rol speelden in de haatcampagne.

Het verhaal is inmiddels bekend. Onverlaten doken begin dit jaar een oud verhaal van Lammers op (geschreven in 2015) toen bekend werd dat hij een gedicht zou gaan schrijven voor de kinderboekenweek. Een verhaal over de gevoelens van een 12-jarige jongen voor zijn voetbaltrainer, op basis van ervaringen van een vriend van de schrijver, zelf slachtoffer van seksueel misbruik.

Zoals Lammers verklaarde in een interview:

‘Hij vertelde hoe hij dat ervaarde en dat veel mensen niet weten hoe misbruik werkt en hoe slachtoffers zich voelen. Ik wilde vanuit het perspectief van een slachtoffer het proces van grooming beschrijven’

Het verhaal van Lammers gaat over een eenzame jonge tiener. Het is de trainer die hem voor het eerst het gevoel geeft dat hij wordt gezien.

‘Kindermisbruikers zijn meestal geen agressieve engerds, het zijn vaak manipulatieve engerds. Ze kiezen kwetsbare slachtoffers uit en maken op nare wijze misbruik van hun gevoelens. Dat is wat ik met mijn verhaal juist wil laten zien’

De vijf verdachten die zich op deze vrijdag moeten verantwoorden voor vreselijke verwensingen aan het adres van Lammers hebben iets gemeen. Ze zeggen het omstreden verhaal van de schrijver niet te hebben gelezen.

Influencer
In ieder geval drie van de vijf verdachten zagen op sociale media een post van influencers. Verontwaardigde berichten waarin wat expliciete korte zinnetjes over waren genomen uit het verhaal van Lammers. Zonder context.

Onder meer van model Kim Feenstra die meteen roeptoeterde dat Lammers ‘pedofilie verheerlijkte’ en een bericht van presentatrice/zangeres Monique Smit die de schrijver onverkort een ‘viespeuk’ noemde en in een reactie stelde dat alle ouders hiervan moeten weten en dat ze ‘gelukkig een groot bereik’ heeft.

De verdachten, twee van hen zelf slachtoffer van seksueel misbruik, werden woedend en klommen in de pen. Ze stuurden Lammers een privé-bericht of plaatsten in het openbaar giftige teksten. Noemden Lammers een ‘uitgeteerde pedo’ en ‘vies duivelsgebroed’. Vertelden hem dat hij ‘aan de beurt’ zou zijn en ‘opgehangen moest worden’. Een ‘hoerenzoon met een zieke geest die kapotgemaakt moest worden’. Lammers kreeg emoticons toegestuurd van een mes en een bijl.

De gevolgen van de heksenjacht waren groot, Pim Lammers vreesde voor zijn leven en moest onderduiken.

Verhaal
Voor de mensen die het gewraakte korte verhaal van Lammers niet kennen. De schrijver verplaatst zich in het stuk, dat is bedoeld voor volwassenen, juist niet in een kindermisbruiker, maar in het 12-jarige slachtoffer. Het stuk schuurt omdat het verhaalt over de aanrakingen tussen een kind en een volwassen trainer, maar gaat in de kern juist over een feitelijk aspect van kindermisbruik.

Het gegeven namelijk dat kinderen op subtiele manier slachtoffer worden. Bij seksueel misbruik gaat het niet zelden om kwetsbare kinderen die om verschillende redenen zelf op zoek zijn naar aandacht. Kinderen die zich langzaam aan het ontwikkelen zijn op seksueel gebied en meegaan in aanrakingen. Omdat ze bijvoorbeeld het gevoel hebben dat ze eindelijk gezien worden. Het gaat over kinderen met ontluikende seksuele gevoelens die op een verkeerde manier meegenomen worden in een wereld waar ze zelf nog niet de regie hebben

Rechtszaken
Ik heb genoeg rechtszaken over kindermisbruik gedaan om te weten dat dit helaas precies is hoe het zo vaak werkt. Hoe jonge meiden zelfs verliefd worden op de misbruiker (bij grooming bijvoorbeeld). Hoe ze uit vrije wil online naaktfoto’ sturen of zelfgemaakte seksvideo’s, omdat ze denken een vertrouwensband hebben opgebouwd.

Hoe ze alles voor hem overhebben en daarbij over grenzen gaan die ze zelf nog niet aan kunnen geven. Hoe ze soms ook zelf initiatief tonen omdat ze op zoek zijn naar aandacht die ze elders niet krijgen. Het beeld van de misbruiker die een kind bruut verkracht is zeldzaam. Het gaat veel subtieler en het is belangrijk om dit mechanisme te onderkennen en onder de aandacht te brengen.

Pijnlijk
Wie goed leest, ziet hoe Lammers juist deze dynamiek beschrijft, maar het vergt enige leesvaardigheid en kennis van seksueel misbruik om het te kunnen zien. Het stuk is niet heel toegankelijk voor de niet geoefende lezer en is ook pijnlijk om te lezen, omdat het kindermisbruik een stuk complexer maakt dan het beeld van een dader die met geweld zijn zin doordrijft. Het slachtoffer heeft absoluut geen schuld, maar wel een rol.

Het is overigens Lammers zelf die op symbolische wijze aangeeft dat de aanrakingen tussen de twee niet door de beugel kunnen. Hij laat de scheidsrechter fluiten, waarna vingers zich terugtrekken.

Fictie
Los van de intentie van Pim Lammers is het natuurlijk ook nog eens zo dat wat een schrijver van fictie opschrijft niet zijn eigen standpunten weergeeft. Een schrijver die bijvoorbeeld pijnlijk gedetailleerd een verkrachting beschrijft, is ook niet iemand die graag verkracht.

Een regisseur die een martelscene opneemt in een film, is geen voorstander van marteling. Een bekende leider van een populistische politieke partij die schrijft dat een nee van een vrouw gewoon een ja is, is ook niet meteen iemand die eigenlijk wil dat vrouwen alles doen wat mannen hen opdragen.

Terug naar de strafzaak van vorige week. De vijf verdachten waren door het Openbaar Ministerie uitgekozen vanwege de aard van de teksten en het gegeven dat ze relatief makkelijk op te sporen waren. Honderden anderen ontsprongen de dans. Net zoals influencers als Kim Feenstra en Monique Smit.

Opruiing
Dat deze bekende Nederlanders niet voor de strafrechter staan, is niet gek. Voor opruiing dien je immers te kunnen bewijzen dat ze opgeroepen hebben tot een strafbaar feit.

Maar dat maakt het nog niet moreel juist wat ze deden. Smit en Feenstra hebben Lammers weggezet als een viezerik, een pedofiel. Ze hebben de haatcampagne, die begon met een broddelstuk op een extreemrechtse website, een enorme slinger gegeven en onder de aandacht gebracht van honderdduizenden Nederlanders. En dat was precies de bedoeling.

En dat met een paar uit de context getrokken zinnen. Een onzalige heksenjacht op basis van valse veronderstellingen.

Angst
In de strafzaak tegen de bedreigers van Lammers las de officier van justitie een slachtofferverklaring voor van de schrijver zelf. Hij vertelde daarin onder meer dat ‘de angst in zijn pen is gekropen’

‘Hoe kun je nog vrij schrijven als je je bij iedere zin af moet vragen of er doodsbedreigingen komen?’

Het ergste is nog wel dat de zelfbenoemde hoeders van kinderzielen er nu voor gezorgd hebben dat een schrijver die durfde te schrijven over de dynamiek van kindermisbruik, dit nooit meer zal doen. En dat anderen wel zestig keer zullen nadenken over soortgelijke verhalen.

En zo blijven we zitten met een collectieve karikatuur van kindermisbruik. Zo blijven mensen denken dat kinderen alleen worden misbruikt door pedofielen (nee, dat is meestal niet zo), blijven velen denken dat daders met fysiek geweld kinderen dwingen (ook meestal niet zo).

En belangrijker nog: letten we niet op de kinderen die ten prooi vallen aan misbruik omdat ze niet gezien worden.

Complex
Wie weigert de complexe dynamiek van kindermisbruik te begrijpen, zal nooit een oplossing vinden. Wie zoekt naar de ‘vieze pedofiel’ in de bosjes, kijkt weg van de trainer, docent, oom, opa of huisvriend die ongehinderd toe kan slaan. Terwijl wij letten op spoken die er meestal niet zijn.

Pim Lammers staat door de onzalig borrelende en onverantwoordelijke onderbuik van influencers nu in een deel van de samenleving te boek als pedofiel. En dat omdat hij wel treffend de dynamiek van kindermisbruik onder woorden heeft weten te brengen.

Dat bij Lammers inmiddels ‘de angst in de pen is gekropen’ is buitengewoon kwalijk. De ‘beschermers van kinderen’ hebben ervoor gezorgd dat het benoemen van een belangrijke oorzaak van kindermisbruik in de verdachte hoek terecht is gekomen.

En daarmee bewijzen ze toekomstige slachtoffers bepaald geen dienst.
https://chrisklomp.nl/pim(...)rol-van-influencers/
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_210536609
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 08:47 schreef Stepperoller het volgende:
Smit en model
Wat een laffe figuren zijn die Smit en Feenstra :r
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_210536783
Los van of Lammers nu wel of geen pedo is of pedofilie verdedigt vind ik een schrijver voor wie pedofilie en seksueel misbruik een centraal thema in zijn werk is niet de meest voor de hand liggende keuze om een kinderboekenweek geschenk te schrijven.

Ik snap wel waarom hij gekozen is, want dat is natuurlijk gedaan door een commissie van zichzelf intellectueel wanende mensen met moeilijke brillen die vooral een lekker edgy keuze wilden maken.

Een man voor wie pedofilie en misbruik zo'n centraal thema is moet lekker boekjes voor volwassenen blijven schrijven.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_210536828
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 00:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Links? Een aantal uitermate invloedrijke radicale progressievelingen bedoel je.

En die drang om kinderen al op jonge leeftijd met allerlei trans- en LGBTQ en seksualiteit als zodanig te confronteren begint inderdaad ziekelijke vormen aan te nemen. Laat ze dat op hun eigen wijze en op hun eigen tempo doen.

Pedo's zijn in die hoek trouwens nu 'Minor Attracted Persons'.

In de VS is het hek echter helemaal van de dam; wat daar voor 'kinderboeken' geschreven worden gaat echt alle perken te buiten.

En nee, geen conservatief hier.

PS: Goeie LP, "Winter" is schitterend
Ik snap ook niet waarom ze iedereen niet eerst gewoon 18 jaar laten worden, en dan hun seksualiteit laten onderzoeken. Ik weet nog dat mijn zoontje met die tekening van het vrouwelijk geslachts-orgaan naar mij toe kwam en vroeg "mama, welk gaatje is nou voor baby's te maken?"

Doe gewoon de basis en als ze 18 zijn kunnen ze verder kijken.
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 5 september 2023 @ 09:30:09 #61
319979 Fok-it
All is well
pi_210536894
Hoeveel voorbeelden moeten er nog komen voordat het duidelijk is dat de alles en iedereen is pedo-tokkies met hun martelfantasieen juist degenen zijn met een steekje los
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_210540105
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 09:21 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Ik snap ook niet waarom ze iedereen niet eerst gewoon 18 jaar laten worden, en dan hun seksualiteit laten onderzoeken. Ik weet nog dat mijn zoontje met die tekening van het vrouwelijk geslachts-orgaan naar mij toe kwam en vroeg "mama, welk gaatje is nou voor baby's te maken?"

Doe gewoon de basis en als ze 18 zijn kunnen ze verder kijken.
Ja hoor, daar zullen ze dan vast netjes mee wachten tot ze 18 zijn.
pi_210540275
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 09:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Een man voor wie pedofilie en misbruik zo'n centraal thema is
Eh.... wat?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')