TR gezet.quote:Op maandag 6 februari 2023 14:37 schreef Boezeidekoe het volgende:
Waarom een deel 2, deel 1 was niet succesvol.
'gezet'quote:
Dan zakt het topic vanzelf weer weg.quote:Op maandag 6 februari 2023 14:37 schreef Boezeidekoe het volgende:
Volgens mij zou hij de EC finale krijgen op Wembley waar R. Koeman later zou scoren. Maar de aanstelling ging niet door omdat 'John te veel op de hand van Barcelona zou zijn met al die Nederlanders als Nederlander zijnde'. Het echte verhaal was dat ze hem niet wilden aanstellen omdat hij van de andere kant was.quote:Op zondag 12 februari 2023 11:17 schreef tong80 het volgende:
Vandaag in 1949 werd John Blankenstein geboren.
De voormalig topscheidsrechter was voorvechter van homorechten in Nederland en een graag geziene gast bij diverse televisieprogramma's. In 2006 overleed John op 57-jarige leeftijd.
[ afbeelding ]
Rafael 'Bitterbal' van der Vaart. Ik zag laatst een (oude) aflevering van R. Koeman bij Andy in de auto. Daar werd Bitterbal wel getypeerd als 'één van de mannetjes'. Achteraf was dat een talentvolle generatie die het helaas niet ver heeft geschopt zoals Louis deed.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 15:24 schreef tong80 het volgende:
Vandaag 40 geworden........
[ afbeelding ]
Goede coach maar ook wel een eigenwijs mannetje. Moest als TD bij de KNVB opzoek naar een [url=https://www.trouw.nl/nieuws/hoe-michels-voorkwam-dat-cruijff-bondscoach-werd~b0a28092/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F]nieuwe coach[/url] voor het WK1990 nadat Libregts weggestemd werd. De spelersgroep had de voorkeur voor wijlen J. Cruijff, daarna Beenhakker en daarna Aad 'Afkoopsom' de Mos. Michels wilde niet Cruijff vragen. Het werd vriend Beenhakker die eigenlijk niet wilde maar het voor Michels deed, met alle gevolgen van dien.quote:Op donderdag 9 februari 2023 09:28 schreef tong80 het volgende:
Marinus Jacobus Hendricus (Rinus) Michels (Amsterdam, 9 februari 1928 – Aalst, 3 maart 2005) was een Nederlandse voetballer en voetbaltrainer. Michels werd in 1999 door de FIFA uitgeroepen tot de beste coach van de twintigste eeuw. Na zijn dood verkoos de Britse krant The Times hem in 2007 tot beste coach van na de Tweede Wereldoorlog. France Football benoemde hem in 2019 tot beste voetbaltrainer aller tijden.
[ afbeelding ]
Nooit van gehoord.quote:Op zondag 12 maart 2023 12:13 schreef tong80 het volgende:
Vandaag in 1960 overleed Antoon 'Rat' Verlegh.
Speelde maar liefst 19 seizoenen voor NAC Breda en groeide hierdoor uit tot een icoon van de club. Werd met de Bredanaars zelfs landskampioen. Daarom werd het stadion in Breda dan ook naar hem vernoemd.
Verlegh werd 63 jaar.
[ afbeelding ]
Best triest voor een voetbalmod.quote:
Inmiddels werkzaam bij PSV.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 08:55 schreef tong80 het volgende:
Vandaag is Earnest Stewart 54 jaar geworden!
De in Veghel geboren middenvelder speelde ruim 100 interlands voor de VS. In Nederland speelde 'Big Ern' voor VVV-Venlo, NAC Breda en Willem II Tilburg.
Was actief op de WK’s van 1994, 1998 en 2002. Hier scoort hij tegen Colombia op het WK1994
Zeker. Mooie carriere. Stond ook als eerste Amerikaanse voetballer op de cover van Sports Illustrated.quote:
Meer the dickpic shooter.quote:
Wel een geweldenaar.quote:
Fabien kon er op dat moment alleen maar naar kijken...quote:Op maandag 10 april 2023 15:04 schreef tong80 het volgende:
Vandaag blaast Roberto Carlos 50 kaarsjes uit!
Geweldige linksachter van Real Madrid en de Braziliaanse ploeg. Had de beschikking over een ziedend hard schot in z'n linker. Daar weet Fabien Barthez alles vanaf.
Alsof een polletje vrijstelling geeft van de regelquote:Op woensdag 12 april 2023 13:32 schreef tong80 het volgende:
Dodelijk' hilarisch! Vandaag in 1987:
Tijdens de wedstrijd Feyenoord Rotterdam - PSV werd, bij een 0-1 stand voor de Eindhovenaren, een graspolletje nogal een (te) hoogtepunt...
Wel ok denk ik.quote:Op zondag 16 april 2023 10:05 schreef stokj het volgende:
@:tong80 Tongie, hoe goed is jouw scheidsrechterskennis?
Ken je deze nog? Hij werd tijdens een EK naar huis gestuurd en had toen commentaar op Howard Webb die de finale floot. Hij begon hem af te kraken terwijl je dat als collega niet hoort te doen. Er is een documentaire op YouTube over de scheidsrechters van dat EK.quote:
Nee ken ik niet meer. Misschien een oh jaatje. Ik vind sowieso dat scheidsrechters worden overgewaardeerd in de media. Ik heb een scheidshekel aan de Colina's, Luinges en Nijhuizes.quote:Op zaterdag 22 april 2023 20:25 schreef stokj het volgende:
[..]
Ken je deze nog? Hij werd tijdens een EK naar huis gestuurd en had toen commentaar op Howard Webb die de finale floot. Hij begon hem af te kraken terwijl je dat als collega niet hoort te doen. Er is een documentaire op YouTube over de scheidsrechters van dat EK.
[ afbeelding ] Heel vervelend mannetje.
Waarom Collina? Zo slecht was hij ook weer niet?quote:Op zaterdag 22 april 2023 20:43 schreef tong80 het volgende:
[..]
Nee ken ik niet meer. Misschien een oh jaatje. Ik vind sowieso dat scheidsrechters worden overgewaardeerd in de media. Ik heb een scheidshekel aan de Colina's, Luinges en Nijhuizes.
Zonder kale kop en uitpuilende ogen een gewone scheidsrechter. Zoals iedere scheidsrechter geen aandacht moet krijgen. Behalve Frans Derks. Die had de gele kaarten niet in z'n broekzak. Die zat namelijk te strak.quote:Op zondag 23 april 2023 11:06 schreef stokj het volgende:
[..]
Waarom Collina? Zo slecht was hij ook weer niet?
Luinge en Nijhuis maakten er op hun manier (onbewust/bewust) een show van. Maar zulke types maken het scheidsrechtersgilde.
quote:Op zondag 23 april 2023 11:08 schreef tong80 het volgende:
[..]
Zonder kale kop en uitpuilende ogen een gewone scheidsrechter. Zoals iedere scheidsrechter geen aandacht moet krijgen. Behalve Frans Derks. Die had de gele kaarten niet in z'n broekzak. Die zat namelijk te strak.
Legendequote:Op zondag 23 april 2023 11:12 schreef stokj het volgende:
[..]
[ afbeelding ] Zie ik daar ook nog een broekriem?![]()
![]()
![]()
Lijkt een beetje op Anders Frisk zo met dat ritsje van zijn shirt open.
Dit was een goede vrije trap.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 11:30 schreef tong80 het volgende:
Bij voetbalkwisjes stel ik altijd deze strikvraag: 'Wie nam de vrijetrap waardoor Barcelona haar eerste Europa Cup 1 won?'
Vandaag 31 jaar geleden.
Ik herinner me nog de reactie van Michels op Beckenbauer die vond dat Oranje Weltklasse hat gespielt. Michels zei, wat heb je aan Weltklasse als er niet gescoord wordt?quote:Op maandag 12 juni 2023 09:46 schreef tong80 het volgende:
In de Rats!
Vandaag in 1988 begon voor Oranje het meest succesvolle EK ooit!
Dit met een 1-0 nederlaag tegen de USSR. Doelpunt door Rusland verdediger Vasyl Rats.
Net teruggekeken. De Russen werden overklast. Echter, bal op paal en lat en één counter.quote:Op maandag 12 juni 2023 09:50 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ik herinner me nog de reactie van Michels op Beckenbauer die vond dat Oranje Weltklasse hat gespielt. Michels zei, wat heb je aan Weltklasse als er niet gescoord wordt?
Ja, het zat niet mee die eerste wedstrijd, dat werd de wedstrijden erna ruimschoots gecompenseerd.quote:Op maandag 12 juni 2023 09:52 schreef tong80 het volgende:
[..]
Net teruggekeken. De Russen werden overklast. Echter, bal op paal en lat en één counter.
Precies. Toen over geluk niet meer te klagen.quote:Op maandag 12 juni 2023 10:24 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ja, het zat niet mee die eerste wedstrijd, dat werd de wedstrijden erna ruimschoots gecompenseerd.
Daar moest Dennis inderdaad een traantje bij wegpinken. Het is niet zo vaak voorgekomen dat Marco en wijlen Johan met elkaar in één team samen speelden.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 08:01 schreef tong80 het volgende:
Na 20 jaar profvoetbal speelde Dennis Bergkamp vandaag 17 jaar geleden een emotionele afscheidswedstrijd.
Ik kan mij zijn kuch nog herinneren voordat hij tegen het Gremio van Scolari de penalty uit de reeks nam.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 09:29 schreef tong80 het volgende:
Hartelijke felicitatie aan Danny Blind (62)!
Speelde voor Sparta Rotterdam en AFC Ajax.
Heeft als speler vrijwel alles gewonnen:
De EC1-2-3, Wereldbeker, Europese Supercup plus handenvol aan nationale titels en bekers.
Als trainer/ coach was hij, tot nu toe, helaas minder succesvol...
[ afbeelding ]
De beslissende zelfs. Netjes in z'n handen hoesten.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 09:53 schreef stokj het volgende:
[..]
Ik kan mij zijn kuch nog herinneren voordat hij tegen het Gremio van Scolari de penalty uit de reeks nam.
En juichen dat men daar deed...
Zou wijlen Cruijff zijn excuses ooit hebben aangeboden over de manier waarop hij naar beneden kwam en naast Leo op de bank ging zitten tijdens Ajax-Twente? Ik zou het niet accepteren.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 09:51 schreef tong80 het volgende:
De markante trainer Leo Beenhakker, Don Leo, wordt vandaag 81........
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zou Beenhakker ooit excuses gemaakt hebben voor de afgangen in 1985 en 1990 met Oranje en voor de mes in de rug van Cruijffie in 90' ? Trouwens, Ajax won toen van Twente.quote:Op woensdag 2 augustus 2023 19:09 schreef stokj het volgende:
[..]
Zou wijlen Cruijff zijn excuses ooit hebben aangeboden over de manier waarop hij naar beneden kwam en naast Leo op de bank ging zitten tijdens Ajax-Twente? Ik zou het niet accepteren.
Zou Rinus niet eerder zijn excuses moeten aanbieden voor 1990? Leo wou helemaal niet naar Italie. Maar hij kon Rinus niet weigeren...quote:Op donderdag 3 augustus 2023 09:53 schreef tong80 het volgende:
[..]
Zou Beenhakker ooit excuses gemaakt hebben voor de afgangen in 1985 en 1990 met Oranje en voor de mes in de rug van Cruijffie in 90' ? Trouwens, Ajax won toen van Twente.
Ik weet nog hoe PSV Ajax te slim af was op Schiphol met het zetten van een handtekening door Ronaldo.quote:Op donderdag 3 augustus 2023 11:34 schreef tong80 het volgende:
Vandaag in 1994 debuteerde het 17jarige wonderkind Ronaldo bij PSV......
Goeiequote:Op donderdag 3 augustus 2023 13:16 schreef stokj het volgende:
[..]
Zou Rinus niet eerder zijn excuses moeten aanbieden voor 1990? Leo wou helemaal niet naar Italie. Maar hij kon Rinus niet weigeren...
Dan was Arturo Brizio Carter beter.quote:Op zondag 11 februari 2024 12:21 schreef tong80 het volgende:
Vandaag zou de legendarische Duitse scheidsrechter Wolf-Dieter Ahlenfelder 80 zijn geworden.
Blies ooit na half uur voetbal al voor rust. Hij bleek al een slokje op te hebben.
Zijn reactie: "Wir sind doch Männer, wir trinken keine Brause.”
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hij leeft nog, Hans.quote:Op dinsdag 2 april 2024 13:08 schreef tong80 het volgende:
Vandaag zou hij 27 zijn geworden. De bloei van zijn voetballeven. Hoe goed zou-ie zijn geworden?
[ afbeelding ]
Klopt. Ik nog niet helemaal.quote:
Tongie ken je deze nog:quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:36 schreef tong80 het volgende:
Vandaag in 1985 scoorde Robbie de Wit (Ajax) één van de mooiste 'stiffies' ooit!
Nederland wint met 1-0 van Hongarije. Het belangrijkste doelpunt voor Rob de Wit in het shirt van oranje.
Door de 0-1 zege mocht Oranje een play-off spelen tegen België. Waarna we onder leiding van Leo Beenhakker het WK-86 niet haalden. (1-0....2-1) Niet veel later kreeg Robbie de Wit zijn eerste van twee hersenbloedingen. Robbie de Wit werd nooit de wereldster die hij had kunnen worden. Van Basten noemde hem beter dan zichzelf.
Daar was ik bij.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 22:31 schreef stokj het volgende:
[..]
Tongie ken je deze nog:
Dan heb je zo een wedstrijd gespeeld, moet je na afloop bij Van Dorp komen staan die je dan een vraag stelt waar je als F. de Boer op z'n Boers op moet reageren![]()
![]()
Maar Bergkamp kreeg hemquote:Op woensdag 15 mei 2024 07:47 schreef tong80 het volgende:
[..]
Daar was ik bij.Legendarische wedstrijd. Kluivert had een doodschop verdiend.
Was ook een 'persoontje'quote:Op zaterdag 18 mei 2024 08:59 schreef tong80 het volgende:
Een andere PSVer, tevens Belg en "held" voor het leven wordt vandaag 70. Hield in z'n eentje niet alleen aanvallers tegen, maar wist als aanvoerder ook de supporters een standje te geven, zodat ze tijdens PSV-Werder Bremen weer braaf plaats namen op hun stoeltjes.
Eric Gerets (Rekem, 18 mei 1954) is een Belgisch voormalig profvoetballer en voetbaltrainer. Hij speelde steevast als rechtsachter, maar hij stond ook bekend om zijn verre inworpen, een aanvallende kwaliteit. Gerets begon zijn voetbalcarrière als amateur bij de club van zijn geboortedorp. Hij won de trofee de Gouden Schoen in 1982. De combinatie van zijn strijdlust, zijn baard en donkere manen leverde hem de bijnaam De Leeuw (van Vlaanderen) op.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Aha, dat is een leuke oude. Ik dacht even dat "Oeh, Ah' Ed de Goey daar in het doel stondquote:Op maandag 20 mei 2024 16:32 schreef tong80 het volgende:
Vandaag 32 jaar geleden nam Ronald Koeman deze vrijetrap niet...........
Ik kan mij nog herinneren dat ik op de bank lag met een bakje chips en naar deze wedstrijd keek met mijn vader. Ik was toen nog klein.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 15:03 schreef tong80 het volgende:
Vandaag 29 jaar geleden......
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
![]()
![]()
Ik herinner mij een saaie wedstrijd. Als niet Ajax fan was het flink slaapverwekkend.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 15:03 schreef tong80 het volgende:
Vandaag 29 jaar geleden......
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
![]()
![]()
Later tijdens de Wereldcup finale moest ik vaak pissen. Emmertje voor me en niks missen. Was elf uur 's ochtends, maar de wijn smaakte goed.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 19:08 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ik herinner mij een saaie wedstrijd. Als niet Ajax fan was het flink slaapverwekkend.
Echter besloot tijdens het enige hoogtepunt van de wedstrijd te gaan pissen...nog niet helemaal klaar rende ik terug naar de woonkamer om de herhaling nog te kunnen zien.... :x
Goeie man, en op zijn leeftijd nog altijd krachtig.quote:Op zondag 26 mei 2024 14:49 schreef tong80 het volgende:
Simon Tahamata wordt vandaag 68.
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
"Mijn" cluppie FC Den Bosch.quote:
Hij lijkt me niet de intelligentste. Gelukkig sluit Prof. Dr. Ing. Boskamp deze video afquote:
quote:Op vrijdag 31 mei 2024 07:31 schreef tong80 het volgende:
[..]
Hij lijkt me niet de intelligentste. Gelukkig sluit Prof. Dr. Ing. Boskamp deze video af
Bas Nijhuis zou nog door laten spelen denk ik in sommige gevallenquote:Op woensdag 5 juni 2024 12:04 schreef tong80 het volgende:
Diego Maradona speelde in 1984 zijn laatste wedstrijd voor Barcelona in de finale van de Copa del Rey tegen Athletic Bilbao. Daar kwam hij oog in oog te staan met Andoni Goikoetxea, die 2 jaar eerder Diego's enkel had gebroken. Grote voetballers waren vogelvrij. Deze scheids deed vrijwel niks tegen de agressors. Eerste beelden zijn niet van de bekerfinale maar van de schoppartij waarin Maradona zijn been werd gebroken. In de bekerfinale nam hij "revanche"
Hoeveel rode kaarten zouden er tegenwoordig vallen ?
Kenny Dalgish scoorde en Graeme Sounness speelde mee.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 19:15 schreef tong80 het volgende:
Vandaag in 1978 wonnen de Schotten met 3-2 van Nederland op het WK in Argentinië. Zoals altijd hielp dat de Schotten niet en werden ze in de eerste ronde uitgeschakeld. Op doelsaldo dit keer. Goudhaantje Rep scoorde de "bevrijdende" tweede goal voor oranje. Als troost werd dit doelpunt van Archie Gemmil in 2000 gekozen tot Schots doelpunt van de eeuw........
Waren nog jong toen. Maar dat maakt bij de Schotten niks uit. Die halen de tweede ronde nooit.quote:Op donderdag 13 juni 2024 12:20 schreef stokj het volgende:
[..]
Kenny Dalgish scoorde en Graeme Sounness speelde mee.
Sinds ik HoS ben geworden heb ik niet echt de tijd om elke groepsfase wedstrijd te bekijken. Ik zag een samenvatting van Spanje-Nederland en dan met name de snoekduik van Robin.quote:Op donderdag 13 juni 2024 21:36 schreef tong80 het volgende:
Schaarse woorden kunnen ook spreken. Het zijn geen overdreven, grote woorden door te stellen dat we een mooi, groot voetballand zijn. Vandaag op het EK-2008 en het WK-2014........!
![]()
![]()
![]()
Wat is HoS ? Ik heb verder minder met het EK-88 dan de meesten. Beetje overgewaardeerd. Zo goed speelden we niet en we hadden onnoemelijk veel geluk. Wel zijn de hoogtepunten geweldig en was de euforie mooi.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 00:12 schreef stokj het volgende:
[..]
Sinds ik HoS ben geworden heb ik niet echt de tijd om elke groepsfase wedstrijd te bekijken. Ik zag een samenvatting van Spanje-Nederland en dan met name de snoekduik van Robin.
Maar om alvast in de stemming te komen:
Head of State, ik werd al op jonge leeftijd de baas van het imperium.quote:Op vrijdag 14 juni 2024 04:38 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wat is HoS ? Ik heb verder minder met het EK-88 dan de meesten. Beetje overgewaardeerd. Zo goed speelden we niet en we hadden onnoemelijk veel geluk. Wel zijn de hoogtepunten geweldig en was de euforie mooi.
Dennis Nicolaas Maria...Sinds hij bij Arsenal speelde bloeide hij op maar in Oranje werd het helaas minder. Werd vanaf 2000 ook vaak gewisseld voor andere spitsen...quote:Op donderdag 20 juni 2024 20:23 schreef tong80 het volgende:
Vandaag in 1995 tekende Dennis Bergkamp voor Arsenal. De rest werd voetbalgeschiedenis........
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 21 juni 2024 11:28 schreef tong80 het volgende:
Vandaag op het WK-1978. "Halve finale" Nederland-Italië 2-1. Met twee werelddoelpunten, waarvan die van Arie Haan legendarisch werd.....Niet echt een halve finale, laatste wedstrijd in de tweede ronde. Destijds werden de laatste wedstrijden niet gelijktijdig gespeeld. Waardoor Argentinië in de andere poule wist met hoeveel doelpunten ze van Peru moesten winnen om in de finale te komen. Hetgeen ten kostte ging van Brazilië.
'Hé Bert doe nou niet, en haal die banaan uit je oor Bert.'quote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:38 schreef stokj het volgende:
[..]![]()
![]()
Iedereen gaat bij die goal van Ernie op hem en elkaar liggen...
De goal van Arie was inderdaad mooi.
Zo zoquote:Op vrijdag 21 juni 2024 18:40 schreef tong80 het volgende:
[..]
'Hé Bert doe nou niet, en haal die banaan uit je oor Bert.'
Toen kon dat nog, dat je je aanmeldde bij Ajax. Tegenwoordig kan dat niet meer geloof ik tenzij je voor Ajax Amateurs wilt voetballen.quote:
Ik lees in de URL Djemba. Waar moet ik die van kennen ?quote:
Speelde in de Champions League.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 19:25 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik lees in de URL Djemba. Waar moet ik die van kennen ?
Ik ken hem dus niet.quote:
Gefeliciteerd dan heb je antwoord gegeven op de TT.quote:
Ach, moest het arbitraal kwartet dit maar beter inschattenquote:Op zaterdag 29 juni 2024 09:20 schreef tong80 het volgende:
Vandaag in 2014: 'No era penal': 'het was geen penal'.
Deze tweet stuurde Mexicaan 'Josesomor26' sinds 29 juni 2014 jarenlang iedere dag aan de KNVB. Hij verwees daarmee naar 'de schwalbe' van Robben op het WK 2014, die Mexico een penalty én een plek in de kwartfinales kostte.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ortega had daarvoor geel en rood gepakt na theater van Edwin. Arturo Brizio Carter floot de hele middag al in het voordeel van de Argentijnen als ze ook maar even op de grond vielen. Desalniettemin kon Arturo al die detail situaties altijd goed inschatten (denk maar aan het WK 1994 waar hij rood gaf en in 1998 ook rood aan Zidane toen die natrapte).quote:Op donderdag 4 juli 2024 13:50 schreef tong80 het volgende:
Vandaag WK-98. Nederland-Argentinië.
Herken je dit euforische gevoel ?
Dat je even boven de aarde zweeft, je buiten je zelf treedt, niet meer beseft waar je bent, geen notie hebt van wie er in je buurt is, het kippenvel op je armen strijdt met het haantjes gedrag op je blozende hoofd, je dronken van geluk bent als geheel onthouder, op je knieën valt het goddelijke aanbiddend, je onbewust, de almachtige zender van het intense geluk in je armen sluit, je intens een oerkreet uit het diepste van je keel laat weerkaatsen, je eenmaal teruggekeerd van het zweven boven de aarde, pas echt beseft wat je hebt gezien, je onmiddellijk weet dat je bij iets historisch aanwezig bent geweest, je het koud en warm tegelijk krijgt, je rondom je heen kijkt, omdat je het gelukzalige gevoel wil delen, je de tranen bij anderen in de ogen ziet en weet dat je niet de enige bent, je beseft dat je bevoorrecht bent, niet alleen maar om het te hebben gezien, maar ook omdat het mooie aanvallende voetbal op het hoogste podium wordt bekroond door één van de geniaalste doelpunten ooit, je beseft dat je bevoorrecht bent een Nederlander te zijn, een trotse Nederlander, waar vaak het meewarige negativisme heerst, nu er geen houden meer aan is voor de positivo's, je de emoties niet de baas was, om dat er een baas was die misschien de basis had gelegd, op een bazen-toernooi voor de eerste wereldtitel van het kleine, grote landje aan de Noordzee, dat de euforie kortstondig was, maar voor eeuwig in je geheugen gegrift staat, in gouden gekrulde letters, zoals de bal van Dennis ongeëvenaard in de bovenhoek krulde, onder begeleiding van het commentaar van de eeuw, de schreeuwende, hartstochtelijke, emotionele, gruwelijk intense, dramatisch betrokken, meelevende, uitgelaten, bevlogen Jacques van Gelder, samen met Dennis de Menice, voor altijd de belichaming van de intense euforie, het ultieme genot, de bevrijding van de geest, de inspiratiebron van het optimisme, de oneindige tunnel, waar je op het eind het felle licht ziet, een flits die langer duurt dan je bij het einde van het wonder zou vermoeden, het wonderdoelpunt verstevigde de band tussen de liefhebbers, zelfs de leken en onwetenden begrepen wat er was gebeurd, het eeuwige licht zou blijven stralen in de gedachten van de universele mens, het leven was compleet, dankzij Dennis en Jack, die ons deelgenoot.
Ik weet nog goed dat de wissel werd voorbereid. Want dat zag je gebeuren op één van de beelden. En die commentator zich maar afvragen waarom Tim zich moest warm maken.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 18:34 schreef tong80 het volgende:
De briljante keeperswissel van Louis van Gaal vandaag in 2014:
Oranje wint met pingels van Costa Rica! 4-3 na strafschoppen......
Eén van de eerste wedstrijden die ik me herinner. Legendarisch idd. Rond die tijd ook Charley George met Arsenal. Destijds na Cruijff, m'n idool.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 20:19 schreef Toby56 het volgende:
Gewoon, voor de lol.
(Ik hoop dat het mag... er is geen 'vandaag' of iets dergelijks bij.)
Leeds United tegen Sunderland, FA Cup Final 1973, met een verrassende uitkomst:
En onze Jopie analyseert na afloop:
Derksen had geschiedenis kunnen schrijven......quote:Op dinsdag 13 augustus 2024 13:36 schreef tong80 het volgende:
Vandaag in 1972 een bijzondere mijlpaal: Veendammer Eltje Edens ontvangt als eerste speler in de Nederlandse competitie een gele kaart. (Dus niet aan Willem van Hanegem zoals wel wordt beweerd!).
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 14:43 schreef tong80 het volgende:
Vandaag in 1980:
Het debuut van Frank Rijkaard of was het Rijkaart.....?Viscaal schreven ze de eerste keer in de VI als Fiscaal.
Hij scoorde en passant zijn eerste goal voor Ajax (Zoals het hoort). 2-4 tegen Go Ahead Eagles. (Rijkaard de derde treffer)
En toen Rijkaard zijn debuut maakte in Oranje en Gullit verving in de rust had de verslaggever het niet door.quote:Op zondag 1 september 2024 16:47 schreef stokj het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
En Aron Winter werd geloof ik Arend Winter genoemd bij zijn debuut
De verslaggever kon blijkbaar niet zien wat het verschil was tussen kort krullend haar en van die rasta staartjesquote:Op maandag 2 september 2024 12:29 schreef tong80 het volgende:
[..]
En toen Rijkaard zijn debuut maakte in Oranje en Gullit verving in de rust had de verslaggever het niet door.
Gullit had toen nog een "normaal" kapsel.quote:Op maandag 2 september 2024 12:45 schreef stokj het volgende:
[..]
De verslaggever kon blijkbaar niet zien wat het verschil was tussen kort krullend haar en van die rasta staartjes
AFC Ajaxquote:Op woensdag 4 december 2024 10:06 schreef tong80 het volgende:
Ajax blijft het enige elftal in de geschiedenis dat de Champions League en de binnenlandse competitie heeft gewonnen zonder een enkele nederlaag, tijdens het seizoen 1994/1995.
Nederlandse competitie:
34 wedstrijden gespeeld
27 wedstrijden gewonnen
7 wedstrijden gelijk
Champions League:
11 wedstrijden gespeeld
7 wedstrijden gewonnen
4 wedstrijden gelijk
Ajax is ook het enige team in de geschiedenis dat twee keer zonder nederlagen de Europa Cup-1/Champions League heeft gewonnen, in 1972 en 1995.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Werd vaak onderschat. Net niet goed genoeg voor een basisplaats in Oranje.quote:Op zondag 9 maart 2025 11:31 schreef tong80 het volgende:
Oud voetballer Roy Makaay van Vitesse,CD Tenerife,Deportivo La Coruna,Bayern München,Feyenoord en Oranje ziet vandaag zijn Abraham want hij is 50 jaar geworden.
[ afbeelding ]
Hij had de pech dat hij concurreerde met Kluivert, Van Nistelrooij en Hasselbaink.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 13:28 schreef stokj het volgende:
[..]
Werd vaak onderschat. Net niet goed genoeg voor een basisplaats in Oranje.
Waarbij Kluivert in die tijd altijd de voorkeur kreeg.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 16:30 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Hij had de pech dat hij concurreerde met Kluivert, Van Nistelrooij en Hasselbaink.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze welquote:Op maandag 6 februari 2023 14:37 schreef Boezeidekoe het volgende:
@Tong Tongie, wat vind jij van Raymond als hoofd Arbitrage KNVB?quote:Op woensdag 12 maart 2025 12:52 schreef tong80 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vandaag 72 jaar geleden werd in Parijs de beroemde watersnoodwedstrijd gespeeld tussen Frankrijk en een team van Nederlandse voetbalprofs die in het buitenland speelden. Deze wedstrijd was bedoeld om aandacht te vragen voor de slachtoffers van de watersnoodramp én kan worden gezien als directe aanleiding voor het ontstaan van het betaald voetbal in Nederland
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |