Ik geef dan ook geen advies, dat lees en maak jij er van.quote:Op donderdag 9 februari 2023 02:35 schreef investeerdertje het volgende:
Maar dat zijn gevoelskwesties. Gevoelskwesties moet je niet als financieel advies verpakken, zelfs niet met disclaimers.
Dat had ik al een tijdje terug. Ik houd alleen nog een kleine buffer aan bij LPB maar de rest is weg.quote:Op donderdag 9 februari 2023 09:54 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
ik heb inmiddels een spaarrekening bij Renault bank aangevraagd, het eenjaarsdeposito bij LPB biedt zelfs amper meer rente dan een lopende spaarrekening bij Renault of Bunq. En de lopende rente is amper meer dan een grootbank. Ik kan me niet voorstellen dat ze niet te maken gaan krijgen met een flinke teruggang. Misschien hebben ze het geld niet nodig en dan is dat prima maar voor mij is het punt wel gekomen dat de verschillen voldoende zijn dat het gaat lonen om mijn spaargeld daar weg te halen.
Ik stort het geld bij bunq via een idealbetaling vanuit de bunq app. Dat staat het per direct op de rekening. Met 20k moet dan wellicht in delen.quote:Op donderdag 9 februari 2023 20:52 schreef CR7 het volgende:
Iemand enig idee hoelang het duurt voordat een 'grote' betaling van 20k+ via ABN op een Bunq spaarrekening wordt gestort? Ik deed net een proefbetaling van 100 euro en dat stond er gelijk op.
ABN naar Bunq is instant payment.quote:Op donderdag 9 februari 2023 20:52 schreef CR7 het volgende:
Iemand enig idee hoelang het duurt voordat een 'grote' betaling van 20k+ via ABN op een Bunq spaarrekening wordt gestort? Ik deed net een proefbetaling van 100 euro en dat stond er gelijk op.
Je zou zeggen dat ze dan juist geld nodig hebben om meer auto's te kopen om die te kunnen verleasen (is dat Nederlands?).quote:Op donderdag 9 februari 2023 09:39 schreef ES_FOK het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ease-plan-profiteert
Leaseplan verdient genoeg, zij hebben ons spaargeld niet zo hard nodig.
Ze zullen hun rente dan vast niet zo hard omhoog gooien als de concurrentie doet.
quote:Met ingang van vandaag, 10 januari 2023, kunt u nog meer rendement behalen uit uw spaargeld door gebruik te maken van ons product "Flexibel Sparen". De rente voor uw Flexibel Sparen deposito is verhoogd van 1,30% naar 1,55%.
quote:Geachte klant,
In de recente communicatie over onze rentewijziging, ontdekten wij helaas een fout in de vermelde datum. Onze oprechte excuses hiervoor.
De rente van ons product "Flexibel Sparen" is met ingang van vandaag, 10 februari 2023, verhoogd van 1,30% naar 1,55%.
20% bronbelasting, 10% na invullen formulier. Daarmee is de rente minder dan andere deposito's. Nog altijd meer dan Orange maar minder dan bijv. Haitong.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 15:16 schreef Blester het volgende:
Vandaag gespot bij Raisin: BluOr Bank AS (Letland) deposito voor 1 jaar: 3,06%. Hebben blijkbaar A+ rating. Twijfelde aan een deposito bij Orange Bank (Frans garantiestelsel) via Raisin voor 2,65% 1 jaar.
Raisin is een platform van een bedrijf met een eigen bankvergunning. Daardoor is er sprake van toezicht op het reilen en zeilen vanuit in dit geval duitsland. Klarna is een bekende aanbieder van kleinere betaalkredieten uit zweden.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 19:15 schreef archito het volgende:
Wat denken jullie van 1 jaar deposito bij Klarna via Raisin? 2,4%
Kan nu via een vriend op een uitnodiging ingaan voor raisin waarbij we ook beide 50 euro cadeau krijgen.
Zijn er risico's of helemaal niet?
Het ligt inderdaad aan je eigen risicotolerantie.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 20:02 schreef snabbi het volgende:
[..]
Raisin is een platform van een bedrijf met een eigen bankvergunning. Daardoor is er sprake van toezicht op het reilen en zeilen vanuit in dit geval duitsland. Klarna is een bekende aanbieder van kleinere betaalkredieten uit zweden.
Het voordeel is dat de inleg bij Klarna al heel laag mogelijk is (vanaf 500 euro). Als je van plan bent meer geld in te leggen, dan zou ik adviseren in het Raisin platform te kijken welke andere aanbieders er zijn. Je kan daarbij zowel kijken naar de betrouwbaarheid van de aanbieder zelf, alsmede in welk land ze gevestigd zitten. Dat land is belangrijk vanuit belastingregels en de garanties die jij als spaarder hebt als er wel iets met die bank zou gebeuren.
Klarna heeft de hoogst mogelijke rating voor de mate waarop zij gefinancieerd is, maar biedt (daardoor) ook lang niet de hoogste rente.
Uiteindelijk moet je zelf bepalen waar jij je lekker bij voelt. Sommige users vertrouwen in alle garanties die er zijn en kijken daardoor alleen naar de hoogste rente en de belasting elementen, andere users willen niet investeren in specifieke landen omdat het verkapte bananenrepublieken zijn of anderzijds geen vertrouwen geven.
Dat heb ik dus met Garantibank , Yapi Kredi Bank Anadolubank en Credit Europe.quote:Op vrijdag 10 februari 2023 20:02 schreef snabbi het volgende:
Uiteindelijk moet je zelf bepalen waar jij je lekker bij voelt. Sommige users vertrouwen in alle garanties die er zijn en kijken daardoor alleen naar de hoogste rente en de belasting elementen, andere users willen niet investeren in specifieke landen omdat het verkapte bananenrepublieken zijn of anderzijds geen vertrouwen geven.
Nochtans geen gedoe met tussenpersonen én ‘gewoon’ Nederlands depositogarantiestelsel.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 09:46 schreef blomke het volgende:
Dat heb ik dus met Garantibank , Yapi Kredi Bank Anadolubank en Credit Europe.
Zijn er banken die spaarrekeningen via tussenpersonen regelen...quote:Op zaterdag 11 februari 2023 10:12 schreef Socios het volgende:
Nochtans geen gedoe met tussenpersonen
Raisinquote:Op zaterdag 11 februari 2023 12:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Zijn er banken die spaarrekeningen via tussenpersonen regelen...
Ah ja, daar zou ik dus niet voor kiezen....quote:
quote:Graag brengen wij u op de hoogte van een wijziging in onze rentetarieven voor ons product "Flexibel Sparen".
Met ingang van 10 februari 2023 kunt u nog meer rendement behalen uit uw spaargeld door gebruik te maken van Flexibel Sparen. De rente voor Flexibel Sparen is met 0,25% verhoogd van 1,30% naar 1,55%.
Inderdaad, voor de mensen die vinden dat LPB traag is.. Knab gaat per 1 april naar 0,5%, niet alleen zakelijk maar ook particulier.quote:Op maandag 13 februari 2023 13:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
KNAB zakelijk per 1 april
Rente tot 100.000 euro 0,5%
Was 0% vanaf 50.000 en 0,25 tot 50.000.
Wat niet vreemd is. KNAB-Bank is onderdeel van Aegon. En Aegon wil van zijn bancaire activiteiten in Nederland af. Dus nu worden de achterblijvers gesensibiliseerd om te vertrekken.quote:Op maandag 13 februari 2023 16:13 schreef De_Hertog het volgende:
Inderdaad, voor de mensen die vinden dat LPB traag is.. Knab gaat per 1 april naar 0,5%, niet alleen zakelijk maar ook particulier.
Dan hadden ze de rente beter op 0% kunnen zetten of zoals is onderzocht wat beter werkt is de kosten voor de de rekening ook kunnen verhogen.quote:Op maandag 13 februari 2023 17:06 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Wat niet vreemd is. KNAB-Bank is onderdeel van Aegon. En Aegon wil van zijn bancaire activiteiten in Nederland af. Dus nu worden de achterblijvers gesensibiliseerd om te vertrekken.
Alle Nederlandse activiteiten van Aegon, waaronder KNAB, worden al overgenomen door ASR. Dus daar is Aegon al ‘vanaf’. Totaal geen link met de rente dus.quote:Op maandag 13 februari 2023 17:06 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Wat niet vreemd is. KNAB-Bank is onderdeel van Aegon. En Aegon wil van zijn bancaire activiteiten in Nederland af. Dus nu worden de achterblijvers gesensibiliseerd om te vertrekken.
Het gaat niet heel snel. Mijn ervaring is dat als je 's-ochtends geld over maakt, het in de loop van de middag bij Raisin is en dan de ochtend erna bij Renault.quote:Op maandag 13 februari 2023 19:34 schreef Blester het volgende:
Daar waar transacties bij OpenBank echt realtime op de rekening staan, duurt het me bij Raisin wel erg lang. Vrijdag ochtend geld storten, maandag einde middag pas bij Raisin, dinsdag middag op de Renault spaarrekening. Moet toch allemaal sneller kunnen zou je zeggen…
Wou ik net over klagen idd. Gistermorgen vroeg Renault --> Raisin wat terugeboekt. Nog steeds niets. Blijkbaar verdienen ze zo hun geld met geld vasthouden.quote:Op maandag 13 februari 2023 19:34 schreef Blester het volgende:
Daar waar transacties bij OpenBank echt realtime op de rekening staan, duurt het me bij Raisin wel erg lang. Vrijdag ochtend geld storten, maandag einde middag pas bij Raisin, dinsdag middag op de Renault spaarrekening. Moet toch allemaal sneller kunnen zou je zeggen…
Houdt je ons op de hoogte wanneer het bij Raisin is en nog belangrijker wanneer het op je betaalrekening staat? Want dat is wel handig om te weten voor de toekomst.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:18 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wou ik net over klagen idd. Gistermorgen vroeg Renault --> Raisin wat terugeboekt. Nog steeds niets. Blijkbaar verdienen ze zo hun geld met geld vasthouden.
Ik hoop vooral dat LPB over de brug gaat komen want daar ben ik al jaren klant en technisch werkt het ook goed. Alleen komen ze 0,8% rente tekortquote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:25 schreef Gunner het volgende:
Ja doe ik. Het is leuk hoor met die rente maar in dit geval is een tussenpersoon wel erg vervelend. Ik ga denk ik ook meer bij OpenBank doen dan via Raisin.
https://www.telegraaf.nl/(...)-verhoogt-spaarrentequote:Laatste grote bank over de brug: ING verhoogt spaarrente
Na Rabobank, ABN Amro en de Volksbank (SNS, ASN, Regiobank) zal ook ING de spaarrente verhogen. Per 1 maart krijgen spaarders 0,50% rente over de eerste ¤10.000, daarboven wordt de vergoeding 0,40%.
Zakelijke klanten krijgen 0,45% rente over de eerste ¤25.000, daarna 0,40% tot ¤10 miljoen.
Nee, daar verdienen ze niets mee. Dat is namelijk bij Europese wetgeving verboden.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:18 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wou ik net over klagen idd. Gistermorgen vroeg Renault --> Raisin wat terugeboekt. Nog steeds niets. Blijkbaar verdienen ze zo hun geld met geld vasthouden.
Daarvoor hoef je niet op de hoogte gehouden te worden, dat is al heel lang hetzelfde. Overboeken duurt een werkdag, dus van NL bank -> Raisin en van Raisin -> Partnerbank.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:24 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Houdt je ons op de hoogte wanneer het bij Raisin is en nog belangrijker wanneer het op je betaalrekening staat? Want dat is wel handig om te weten voor de toekomst.
Thanks, weer wat geleerd. Dat gezegd hebbende gebeurde het vroeger wel dat geschuf met valuta/rentedatumquote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:49 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Nee, daar verdienen ze niets mee. Dat is namelijk bij Europese wetgeving verboden.
Het is in zoverre geen probleem, maar we zijn verwend met Instant Payments binnen nederland. Natuurlijk heb ik nog genoeg geld direct beschikbaar (LPB/Huisbank) maar het gevoel dat een bedrag ergens 'zweeft' is onprettigquote:Als dat allemaal een probleem is, dan moet je je geld in Nederland houden en blijven alleen Bunq (met allerlei restricties) en LPB (met lagere rente) over.
OpenBank (Santander) doet mee met Instant Payments, dus dat is logisch. Maar het is alleen inkomend gratis, uitgaand kost 2 euro en is gelimiteerd op 6k.quote:Op maandag 13 februari 2023 19:34 schreef Blester het volgende:
Zo kan ik nog wel wat dingen noemen die vroeger anders warenquote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:52 schreef Gunner het volgende:
[..]
Thanks, weer wat geleerd. Dat gezegd hebbende gebeurde het vroeger wel dat geschuf met valuta/rentedatum
In dat geval zou ik mijn geld bij de huisbank houden. Als je met je geld andere markten betreedt (van buitenlandse banken tot beleggen tot crypto en alles wat ik vergeet) zal je bepaalde controle uit handen moeten geven. Daar moet je je verder niet druk over maken, als je dat wel doet dan moet je het lekker bij de huisbank laten staan.quote:Het is in zoverre geen probleem, maar we zijn verwend met Instant Payments binnen nederland. Natuurlijk heb ik nog genoeg geld direct beschikbaar (LPB/Huisbank) maar het gevoel dat een bedrag ergens 'zweeft' is onprettig
Ben een controlfreak wat dat betreft.
En dat gaat maar weer ten dele op.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:55 schreef GereDathan het volgende:
[..]
OpenBank (Santander) doet mee met Instant Payments, dus dat is logisch.
Tsjah, dan moet je wat extra betalen. Uitgaande Instant Payment kost 2 euro en heeft een limiet van 6k.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:00 schreef Horsemen het volgende:
[..]
En dat gaat maar weer ten dele op.
Als ik geld overboek van mijn Nederlandse rekening naar de OpenBank staat het er meestal binnen een uur op maar omgedraaid gaat er bijna altijd een werkdag overheen.
Het maakt mij niks uit dat het langer duurt en aan 6k zou ik zo wie zo niet genoeg hebben. Het gaat mij er om dat wat je schreef maar ten dele kloptequote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:09 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Tsjah, dan moet je wat extra betalen. Uitgaande Instant Payment kost 2 euro en heeft een limiet van 6k.
Een gratis rekening is maar tot een bepaalde hoogte gratis.
Ik heb het aangepast om het te verduidelijken, maar het stuk wat je quote klopte wel.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:15 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Het maakt mij niks uit dat het langer duurt en aan 6k zou ik zo wie zo niet genoeg hebben. Het gaat mij er om dat wat je schreef maar ten dele klopte
Maar het was niet volledig en dan klopte het dus voor de gemiddelde meelezer (en OpenBank klant) nietquote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:16 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik heb het aangepast om het te verduidelijken, maar het stuk wat je quote klopte wel.
Bedankt voor de verheldering, maar voor mij is het gewoon 1,5 en wss twee werkdagenquote:Op dinsdag 14 februari 2023 17:50 schreef snabbi het volgende:
De transactie duurt gewoon 1 dag. Er is een bepaald moment in de dag dat bank A iets naar Target2 stuurt en er is een bepaald moment in de dag dat bank B het van Target2 haalt.
Die "1,5 dag" is omdat het moment op de dag voor bank A en bank B niet hetzelfde is, maar effectief is het gewoon 1 werkdag.
Dat onderbuikgevoel heb ik al decennia.quote:Op woensdag 15 februari 2023 12:27 schreef Gunner het volgende:
Dat hele tussenpersoongedoe begint me aardig tegen te staan inmiddels.
Hoe het proces loopt is per aanbieder anders. Dat staat ook in de voorwaarden bij het afsluiten van de deposito.quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:44 schreef GereDathan het volgende:
Ter informatie, ik heb bewust bij Raisin een deposito verlengd en deze geannuleerd om te kijken hoe dit proces loopt. Raisin meldt nu dat de annulering in behandeling is. Benieuwd hoe dit proces verder loopt.
Geen idee waar je op doelt, in dit geval is het simpelweg een annulering binnen 14 dagen en die is overal gelijk bij Raisin.quote:Op donderdag 16 februari 2023 20:59 schreef snabbi het volgende:
[..]
Hoe het proces loopt is per aanbieder anders. Dat staat ook in de voorwaarden bij het afsluiten van de deposito.
Ik weet niet zo goed of dat verstandig is, een Italiaanse bank met bbb-rating.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 10:38 schreef Bas_L het volgende:
Via Raisin nu 6 maand 2.7% en 1 jaar 3.1% bij Banca Progetto.
Het is Italie wat een bbb-rating heeft niet Banca Progetto.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 11:35 schreef Essebes het volgende:
[..]
Ik weet niet zo goed of dat verstandig is, een Italiaanse bank met bbb-rating.
Er zijn enkele jaren geleden wel enkele Italiaanse banken failliet gegaan of overgenomen, maar ken de markt niet goed genoeg om het echte risico goed in te schatten.
Wat zou jij aanraden met die Banca Progetto?quote:Op zaterdag 18 februari 2023 22:17 schreef arj1o1 het volgende:
[..]
Het is Italie wat een bbb-rating heeft niet Banca Progetto.
Volgens deze review is de uitbetalingstermijn 10 werkdagen. hoeft geen probleem te zijn als je dit van te voren weet overigens:quote:Op zondag 19 februari 2023 09:43 schreef Essebes het volgende:
Hier iets meer over Banco Progetto, maar imho nog steeds wel summier…
https://www.spaarrentesvergelijken.net/banca-progetto-ervaringen/
Ik heb er een deposito maar geef verder geen advies.quote:Op zondag 19 februari 2023 09:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat zou jij aanraden met die Banca Progetto?
M.i. een te lage stijgingquote:U spaart bij LeasePlan Bank. Daarom krijgt u informatie over de hoogte van onze rente als deze wijzigt. Zo weet u precies waar u aan toe bent.
Goed om te weten
Omdat de rente steeds vaker wijzigt in de loop van de maand zullen we niet meer op de laatste dag van de maand een rente update versturen over de flexibele rente. In plaats daar van sturen we u de rente update alleen nog wanneer de rente wijzigt.
De variabele spaarrente wordt vanaf woensdag 22 februari 2023 1,00% nominaal op jaarbasis. De spaarrente stijgt daarmee met 0,25%.
Ja te laag. Renault Bank zit op 1,55%. Ik vind 0,55% nog een te groot verschil...quote:Op dinsdag 21 februari 2023 11:01 schreef Horsemen het volgende:
Eindelijk een verhoging bij LPB:
[..]
M.i. een te lage stijging![]()
Dat is zo, maar er is meer dan rente alleen. Bijvoorbeeld snel beschikbaarheid van geld. Ik bedoel ik was vorige week vier dagen bezig om geld van renault naar abn te krijgen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 11:10 schreef black-soldier het volgende:
[..]
Ja te laag. Renault Bank zit op 1,55%. Ik vind 0,55% nog een te groot verschil...
Ja helemaal eens. Het gemak van LPB is zeker wat waard.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 11:15 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat is zo, maar er is meer dan rente alleen. Bijvoorbeeld snel beschikbaarheid van geld. Ik bedoel ik was vorige week vier dagen bezig om geld van renault naar abn te krijgen.
Tsja, Knab gaat in april naar maar liefst 0,5% en NN is vorige week naar 0,65% gegaan.. Voor een Nederlandse bank dus alsnog 'hoog', alleen Bunq doet het beter lijkt het.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 11:01 schreef Horsemen het volgende:
Eindelijk een verhoging bij LPB:
[..]
M.i. een te lage stijging![]()
Ik heb 50% in een slecht LPB-deposito zitten waar ik nog een half jaar aan vast zitquote:Op dinsdag 21 februari 2023 11:25 schreef black-soldier het volgende:
Voor mij persoonlijk is het verschil nog groot, en denk ik niet dat ik de verhouding aanpas (zo 10% LPB en de rest RB).
Maar goed, dat is met de kennis van nu. Je hebt toentertijd een risico genomen en het zou ook de andere kant op kunnen gaan.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 11:28 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik heb 50% in een slecht LPB-deposito zitten waar ik nog een half jaar aan vast zit
Zo met die stijging naar 1% kost me dat wel aardig wat inmiddels. nou ja levert minder op.
Klopt het is ook een beetje een koe in de kont kijken. Spijt moet je nooit hebben over zoiets.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 11:38 schreef black-soldier het volgende:
[..]
Maar goed, dat is met de kennis van nu. Je hebt toentertijd een risico genomen en het zou ook de andere kant op kunnen gaan.
Geen ervaring en ik vind persoonlijk het risico te groot om minimaal 10k bij een Italiaanse bank met BBB rating te stallen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 12:15 schreef blomke het volgende:
Nog ervaringen (of: meningen) met de Banca Progetto?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |