Wel ver, niet afquote:Op woensdag 20 december 2023 17:04 schreef kaas_genieter het volgende:
is iemand al klaar of ver met de kruiswoordpuzzel? ik moet nog maar een aantal maar zit nu toch aardig vast!
ik ben er pas net aan begonnen, maar kon het niet laten om op jou te reageren gezien je nicknamequote:Op woensdag 20 december 2023 17:04 schreef kaas_genieter het volgende:
is iemand al klaar of ver met de kruiswoordpuzzel? ik moet nog maar een aantal maar zit nu toch aardig vast!
Misschien als we allemaal AIVD kerstpuzzel gaan spammen op dit forum, komt het vanzelf hoger in de ranking.quote:Op woensdag 20 december 2023 09:54 schreef jurjen3000 het volgende:
Ligt het aan mij of is deze pagina opeens veel lastiger te vinden? O.a. via google (waar deze tot voor kort bovenaan kwam bij het zoeken op AIVD kerstpuzzel), komt hij helemaal niet meer naar voren!
welke kaas is nou saai!?quote:Op woensdag 20 december 2023 19:38 schreef saaie_kaas het volgende:
[..]
ik ben er pas net aan begonnen, maar kon het niet laten om op jou te reageren gezien je nickname
daar kan ik wel even mee helpenquote:Op woensdag 20 december 2023 21:03 schreef CarloV het volgende:
[..]
Misschien als we allemaal AIVD kerstpuzzel gaan spammen op dit forum, komt het vanzelf hoger in de ranking.
goed zoquote:Op woensdag 20 december 2023 21:11 schreef kaas_genieter het volgende:
[..]
daar kan ik wel even mee helpen
dakenquote:Op woensdag 20 december 2023 21:12 schreef kaas_genieter het volgende:
zeggen jullie sgarten of sjarten? (scharten)
Helemaal af.quote:Op woensdag 20 december 2023 17:04 schreef kaas_genieter het volgende:
Same!quote:Op woensdag 20 december 2023 17:04 schreef kaas_genieter het volgende:
Krabben.quote:Op woensdag 20 december 2023 21:12 schreef kaas_genieter het volgende:
zeggen jullie sgarten of sjarten? (scharten)
en door jouw bericht ben ik er ook maar goed naar gaan kijken en heb 'm nu ook, bedankt!quote:Op donderdag 21 december 2023 23:00 schreef llamalama het volgende:
Bedankt voor de tip, ben erdoor naar 13a gaan kijken die ik nu ook heb.![]()
nu nog even 1a vinden en dan heb ik alle "inkoppertjes".
Wellicht gebeurt dat pas weer wanneer we een nieuw topic hebben.quote:Op woensdag 20 december 2023 09:54 schreef jurjen3000 het volgende:
Ligt het aan mij of is deze pagina opeens veel lastiger te vinden? O.a. via google (waar deze tot voor kort bovenaan kwam bij het zoeken op AIVD kerstpuzzel), komt hij helemaal niet meer naar voren!
hier ook de junior, gaat al best aardig tot nu toe :-) al ben ik geen fan van al dat scharten..quote:Op vrijdag 22 december 2023 23:00 schreef Hupje het volgende:
Ik doe dit jaar weer een halve poging voor de junior puzzel.Dat is pittig genoeg.
1a, 13b, en 26b lijken me de makkelijkste inkoppertjes die je nog niet hebtquote:Op zondag 24 december 2023 17:39 schreef llamalama het volgende:
Iemand nog een idee voor inkoppertjes? Heb al enige tijd met 23a zitten stoeien zonder resultaat.
Fase
Ik ben een beetje druk deze kerst, maar ik zal wel weer wat proberen te spoilenquote:Op dinsdag 26 december 2023 14:21 schreef advo007 het volgende:
Wat is het stil op het forum. Vorige jaren kon je nog een beetje inspiratie halen uit de onbegrijpelijke hints van Carlo of troost vinden dat de rest ook gewoon niet verder kwam met een opgave. Of mis ik de discussies ergens anders?
SPOILER: hint zomerOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1b is mogelijk?quote:Op dinsdag 26 december 2023 15:26 schreef QIXL het volgende:
In dat geval, het verlengde weekend, met name naar de beginpuzzels gekeken. Alles van 1b t/m 5. De enige progressie die ik daar gemaakt heb, is een paar groepen in 1b.
Mijn grootste frustratie zit bij 1b, waar ik 1 voornaam dubbel heb, en 1 woord. Dus een van mijn koppels klopt niet, maar de goeie krijg ik niet gevonden![]()
Dus niet, anders had ik hem al opgelostquote:
Maar je hebt logica gevonden, dat is al heel wat. Zo ver ik weet zijn het gewoon wat willekeurige namen en woorden.quote:Op dinsdag 26 december 2023 17:49 schreef QIXL het volgende:
[..]
Dus niet, anders had ik hem al opgelost
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit jaar de opgaves niet zo leuk vind als normaal. De begeestering die ze normaal in me aanwakkeren is dit jaar toch een stuk minder. Dat scharten waarvan de spelregels last-minute worden gepubliceerd, overgecompliceerd zijn en vol fouten/onduidelijkheden zitten, maakt het er allemaal niet beter op.quote:Op dinsdag 26 december 2023 14:21 schreef advo007 het volgende:
Wat is het stil op het forum. Vorige jaren kon je nog een beetje inspiratie halen uit de onbegrijpelijke hints van Carlo of troost vinden dat de rest ook gewoon niet verder kwam met een opgave. Of mis ik de discussies ergens anders?
Ik kan het hier eigenlijk niet anders dan mee eens zijn. Sowieso ben ik wel een beetje uitgekeken op de schaakpuzzels, dit is al de vierde op rij en die van vorig jaar was al complex genoeg.quote:Op dinsdag 26 december 2023 22:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit jaar de opgaves niet zo leuk vind als normaal. De begeestering die ze normaal in me aanwakkeren is dit jaar toch een stuk minder. Dat scharten waarvan de spelregels last-minute worden gepubliceerd, overgecompliceerd zijn en vol fouten/onduidelijkheden zitten, maakt het er allemaal niet beter op.
SPOILER: VolendamOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is misschien gewoon teveel van hetzelfde op sommige stukken. Die betegelingen waar er 4 van zijn. Dat scharten is wat ook wat veel van hetzelfde. Drie van die driehoeken. Drie van die tabellen met getallen/letters er in. Maar goed ik vind het zelf wel meevallen qua leukigheid, ik heb minder leuke jaren gehadquote:Op dinsdag 26 december 2023 22:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit jaar de opgaves niet zo leuk vind als normaal. De begeestering die ze normaal in me aanwakkeren is dit jaar toch een stuk minder. Dat scharten waarvan de spelregels last-minute worden gepubliceerd, overgecompliceerd zijn en vol fouten/onduidelijkheden zitten, maakt het er allemaal niet beter op.
Dat valt allemaal ook best mee. Laat je vooral niet afleiden door hoe een puzzel er uit ziet en dat iets misschien onmogelijk te analyseren lijkt. Maar goed ja je weet wie het zegt.quote:Op dinsdag 26 december 2023 22:27 schreef Legoblokje het volgende:
[..]
[knip] Daarnaast vind ik er dit jaar ook wel érg veel opgaven tussen zitten waar eigenlijk niets aan te analyseren valt en die je alleen kunt oplossen door bij toeval het juiste te proberen. [knip]
Om de sfeer weer wat te verhogen zal ik dan nog maar wat hints delen:quote:Op dinsdag 26 december 2023 22:52 schreef IshaD het volgende:
Ah, fijn dat anderen dit sentiment delen.
Opgaven als 7, 8, 14, 15, 16 en 21 vind ik echt totaal niet aantrekkelijk. Rijtjesopgaven doe ik al jaren niet meer uit principe :p
[knip]
SPOILER: 7,14,21Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 7,8,15Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 16aOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op dinsdag 26 december 2023 23:10 schreef saaie_kaas het volgende:
Dat het stil was kan ik wel begrijpen, iedereen druk met de kerstdagen (en dan niet met de puzzel). Maar ook in die dagen liepen de frustraties hoog op (en niet alleen over de puzzel)
SPOILER: VolendamOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: PalingOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat iedereen zegt. Ik ben zelf een fervent schaker geweest en ook ik heb geen zin in 24. Omdat ze adviseren ook de junior te doen, moet je 5x hetzelfde doen maar net anders.
Bovendien is het daar, en ook bij vele andere gewoon blind gokken naar een goed begin en hopen dat je goed zit.
Je bent geen (letter)frequenties aan het analyseren, of je naar een goed iets aan het banen.
Nu ben ik al vanaf de tweede week de standaard spaghetti aan het gooien en kijken wat aan de muur blijft plakken.AIVD kerstpuzzel opgelost: 1a, 2, 3, 5, 6, 7a, 8, 10a, 11a, 13, 14, 16, 17, 19a, 22, 23, 24a, 25
thema pagina: 2, 3, 5, 6, 7, 9, 11![]()
Als jullie nou allemaal even opgave 24 boycotten dan offer ik me wel op om het uit te zoekenquote:Op dinsdag 26 december 2023 23:32 schreef QIXL het volgende:
Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat iedereen zegt. Ik ben zelf een fervent schaker geweest en ook ik heb geen zin in 24. [knip]![]()
![]()
Ja, dit herken ik wel. Maar ik vraag me tegelijkertijd ook af of dit echt anders is dan de vorige jaren. Misschien voelt het dit jaar meer als 'dom' proberen, en blijven de mogelijkheden tot analyseren een beetje achter? Heel veel puzzels heb ik ook nog niet serieus bekeken...quote:Op dinsdag 26 december 2023 23:32 schreef QIXL het volgende:
...
Nu ben ik al vanaf de tweede week de standaard spaghetti aan het gooien en kijken wat aan de muur blijft plakken.
23c was tot nu toe mijn leukste solve,
En ach, we kunnen het toch wel 5 weken volhouden met deze puzzels? Toch? Mijn advies: stop je tijd vooral in de puzzels die je leuk vindt. Ik moet zeggen dat ik het sociale gebeuren eromheen tegenwoordig net zo belangrijk vind als de puzzels zelf. Alleen speelt mijn 'sociale gebeuren' zich wel in Discord af en niet op dit Forum.![]()
Ik snap dat dat de eerste indruk is als je een document van 17 pagina's met regels krijgtl, maar in principe lijkt het heel erg op schaken, dus voor iedereen die bekend is met schaken zou het niet zo veel tijd moeten kosten om deze regels te snappen.quote:Op dinsdag 26 december 2023 22:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Verder vind ik wel dat er een aantal puzzels wel echt heel briljant/geslaagd zijn dit jaar. Bij onopgeloste puzzels durf ik er meestal nog niet echt een waardeoordeel aan te hangen. Soms zijn ze niet heel sterk/interessant, maar soms blijken ze toch wel heel erg cool te zijn. Zo vond ik opgave 5 (met de pokemon) vorig jaar heel erg frustrerend, maar vond ik 'm achteraf toch wel geinig en fair genoeg.
Ik ben wel benieuwd wat jullie vinden van alle hints die vorig jaar in de puzzels zaten. In de uitwerkingen schreven ze:En ik ben benieuwd wie dat inderdaad leuk vindt. Wat mij betreft haal ik daar geen plezier uit (top 10 in een team van 3 vorig jaar) en is het nergens voor nodig om maar meer obscure encodingen toe te voegen als bezigheid. Het doel zou - wat mij betreft - niet moeten zijn om goede puzzelaars bezig te houden, maar om ze uit te dagen en goede puzzels voor te schotelen. Gelukkig zit er dit jaar weer een boel tussen waardoor ik volgend jaar ook weer terug zal komen. Ik hoop dat eventuele puzzelmakers die meelezen dit (en bovenstaande berichten) dan ook als opbouwende kritiek zullen lezen.quote:Daarnaast zaten er nog een hele serie hints in de paginaranden, om ervoor te zorgen dat zelfs de beste puzzelaars naar hartelust konden blijven doorgraven.![]()
Ahh jammer om te horen dat jullie het zo ervaren. Misschien ligt mijn lat lager dan die van jullie, maar ik vind het dit jaar juist een heel leuke toegankelijke puzzel. En don't worry... Natuurlijk met nog (te) veel vraagtekens of losse eindjes hier en daar. Hopelijk verdwijnen die nog in de komende weken.
[ Bericht 1% gewijzigd door amopi op 27-12-2023 18:32:29 ]AIVD kerstpuzzel 2024![]()
Heeft er iemand behoefte en/of zin om te sparren over opgave 12?AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 3a, 6, 7a, 8, 13, 16abcd, 22, 23, 25-3/4![]()
Ik heb vooral het idee dat mensen die wat sneller zijn dan nog wat over hebben om te puzzelen en om een soort tie-breaker te hebben mocht er weer een keer een massaal 100-punten festijn aankomen. Zoveel punten krijg je er uiteindelijk ook niet voor (gemiddeld per thema), dus ik zou er ook niet alles op inzetten (tenzij je helemaal klaar bent)quote:Op woensdag 27 december 2023 02:01 schreef WitteIris het volgende:
[..]
[knip]
Ik ben wel benieuwd wat jullie vinden van alle hints die vorig jaar in de puzzels zaten. In de uitwerkingen schreven ze:
[..]
En ik ben benieuwd wie dat inderdaad leuk vindt. [knip]![]()
![]()
Leuk om te lezen dat meer mensen hier regelmatig twijfelen of de puzzels dit jaar toch niet echt te moeilijk zijn. We weten allemaal dat deze jaarlijkse puzzel gewoon idioot moeilijk is, dat willen we ook, anders hadden we wel een puzzelboekje gepakt.
Maar de frustratie dat er bij deze puzzel maar zo weinig lukt, ook na vele uren puzzelen, die frustratie heb ik zelf ook. Zou het niet fijn zijn als de hints toch al voor 16 januari worden gepubliceerd? IJdele hoop, ongetwijfeld.
En toch blijft de puzzel verrassend genoeg en ogenschijnlijk maakbaar genoeg om te blijven proberen, met steeds weer nieuwe ideetjes (die na uren werk niet blijken te werken). Ook het feit dat een aantal helden op dit fokforum al veel verder zijn dan de schamele puntjes die ik zelf met mijn partner heb verzameld, geeft me moed.
Heerlijk, die frustratie!Leiden![]()
Wat een geklaag dames! Het lijkt wel kerst!
Ik moet nog 2 dagen werken en dan eerst nog even een achterstandje inhalen, want ik heb pas 10 deelvragen of zo en een paar beginnetjes, maar over 2 dagen stort ik me er helemaal op want dan heb ik vakantie! 🎄![]()
Frustratie is voor mij vast onderdeel van de puzzel.
Het begint altijd al in november met een kinderlijk soort spanning. Als de aanloop naar sinterklaas.
Gevolgd door ongebreideld enthousiasme: hij staat online!
Dan het imposter-syndroom: het is veel te moeilijk, ik ben hier veel te dom voor!
Daarna komt het eerste lichtpuntje: het oplossen van 1a.
En vervolgens is het op een af frustratie en geluk.
Maar uiteindelijk altijd voldoening als je hem inlevert.
Ik kan nu al niet wachten om dit weer door te maken december'24!AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 3a, 6, 7a, 8, 13, 16abcd, 22, 23, 25-3/4![]()
Hier een beetje hetzelfdequote:Op dinsdag 26 december 2023 22:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit jaar de opgaves niet zo leuk vind als normaal. De begeestering die ze normaal in me aanwakkeren is dit jaar toch een stuk minder. Dat scharten waarvan de spelregels last-minute worden gepubliceerd, overgecompliceerd zijn en vol fouten/onduidelijkheden zitten, maakt het er allemaal niet beter op.![]()
Ik heb moeite met dat gelovenquote:
Er zal wel weer een heel vergezochte bron nodig zijn die je op geen enkele manier uit de vraag kan halen, past dan wel in het thema van deze editie.100.000 katjes
Fuck the EBU!![]()
Ik krijg één van de voornamen niet op een overtuigende wijze gekoppeld. Maar volgens mij maakt dat voor het eindantwoord niet zoveel uit.quote:Op donderdag 28 december 2023 11:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb moeite met dat geloven
Er zal wel weer een heel vergezochte bron nodig zijn die je op geen enkele manier uit de vraag kan halen, past dan wel in het thema van deze editie.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: