Het begon allemaal hiermeequote:Na maanden van onzekerheid is het nu toch echt zover. Elon Musk is officieel eigenaar van Twitter. De man die in april vol enthousiasme een deal sloot - en daar vervolgens eenzijdig van afzag - liet deze maand weten alsnog bereid te zijn 44 miljard dollar neer te leggen. En nu is de kogel door de kerk.
Mogelijk heeft voor Musk meegespeeld dat als hij voet bij stuk had gehouden, hij naar de rechter had gemoeten. Waarschijnlijk wist hij dat zijn kansen in de rechtszaal niet zo groot waren. Zijn bewering dat Twitter niet eerlijk is geweest over de hoeveelheid nep- en spamaccounts horen we in elk geval niet meer. Ook bleek hij opeens wel weer toekomst te zien in Twitter: het zou onderdeel worden van de 'allesomvattende' app X.
Waarom is dit groot nieuws?
De kans is groot dat je dit leest, maar niet zoveel met Twitter hebt. In vergelijking met bijvoorbeeld Facebook en Instagram is het platform relatief klein - in Nederland zijn volgens onderzoeksbureau Newcom 1,1 miljoen mensen dagelijks actief.
Toch wordt Twitter gezien als invloedrijk omdat er veel journalisten, politici en opiniemakers op zitten. Gesprekken en reacties op het nieuws kunnen daardoor verstrekkende gevolgen hebben voor de 'echte wereld'. Het vervult daarmee soms een invloedrijke rol in het maatschappelijke debat. Het is spannend om te zien hoe Musk daarmee omgaat.
Wordt Musk zelf de baas bij Twitter, of wordt hij alleen eigenaar?
Het is wel de verwachting dat hij de leiding op zich zal nemen, zij het tijdelijk. Vannacht werd al bekend dat de top is ontslagen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Game on!
Wat een sadness dat hij zich hiermee bezighoudt.quote:
Nog maar een paar jaar geleden had Musk het imago van een visionair die zijn leven in dienst stelde van grootse dromen over de toekomst van de mensheid.quote:Op woensdag 28 december 2022 22:25 schreef YStec het volgende:
[..]
Wat een sadness dat hij zich hiermee bezighoudt..
Dat is Twitter 1.0quote:Op woensdag 28 december 2022 22:25 schreef YStec het volgende:
[..]
Deze had-ie ervoor gepost:
[ twitter ]
Dat derde icoontje op de rechterbeen...
Nu niet meer dan? Hij is al jaren koning meme op Twitterquote:Op woensdag 28 december 2022 22:46 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nog maar een paar jaar geleden had Musk het imago van een visionair die zijn leven in dienst stelde van grootse dromen over de toekomst van de mensheid.
als hij echt slim is geeft hij Rian Johnson en Netflix de schuld voor het uitbrengen van de film Glass Onion. misschien nog een procesje richting Edward Norton?quote:Op woensdag 28 december 2022 22:46 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nog maar een paar jaar geleden had Musk het imago van een visionair die zijn leven in dienst stelde van grootse dromen over de toekomst van de mensheid.
Want?quote:Op donderdag 29 december 2022 07:54 schreef Sabata het volgende:
[..]
als hij echt slim is geeft hij Rian Johnson en Netflix de schuld voor het uitbrengen van de film Glass Onion. misschien nog een procesje richting Edward Norton?
even in spoiler tags omdat we niet voor ieder alles moeten verklappenquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
quote:Op donderdag 29 december 2022 08:43 schreef Sabata het volgende:
[..]
even in spoiler tags omdat we niet voor ieder alles moeten verklappenVergezochtSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wind extinguishes a candle and energizes fire
Naast dar het bizar is dat de ceo van een groot bedrijf dit doet, viel het me ook op dat de likes en reply counters niet meer werken. Dacht eerst dat hij de ratio niet leuk zou vinden, maar er zijn meer OPs die dat hebben. Toch rokende servers.quote:Op woensdag 28 december 2022 22:25 schreef YStec het volgende:
[..]
[ twitter ]
welkom in de digitale eeuwquote:Op donderdag 29 december 2022 10:11 schreef speknek het volgende:
[..]
Naast dar het bizar is dat de ceo van een groot bedrijf dit doet, viel het me ook op dat de likes en reply counters niet meer werken. Dacht eerst dat hij de ratio niet leuk zou vinden, maar er zijn meer OPs die dat hebben. Toch rokende servers.
Rijke fantasie inderdaad. De realiteit is nou eenmaal dat het 'grote visionair die alles op eigen kracht doet'-sprookje vooral uit Hollywood afkomstig is en wat minder uit de realiteit. Natuurlijk heb je als individu altijd een bijdrage te leveren en als je geld hebt, dan kun je nog veel meer invloed uitoefenen, maar het leven hangt nou eenmaal ook aan elkaar van toevalligheden. Je ziet ook dat de puissant rijke techondernemers veelal niet zo goed weten wat ze met hun geld moeten en vooral de dromen uit de science fiction die ze hebben gelezen of gekeken proberen te verwezenlijken.quote:
Dit ja.quote:Op woensdag 28 december 2022 21:01 schreef Isdatzo het volgende:
Ah, dus vrij vertaald betekent dat dat het vanaf nu prima is om wetenschappers voor pedofielen te verslijten wanneer ze iets zeggen waarmee je onderbuik het simpelweg niet eens is. Anders zie ik niet zo snel wat er baanbrekend is aan het beleid, want dat hele "reasoned questioning" is niks nieuws.
Ik las laatst dat Tesla een winstmarge van zo'n $10.000 per verkochte auto heeft. Dat is ongekend in de autoindustrie, bedrijven als Toyota en Volkswagen zijn blij als ze een kwart daarvan redden. Op termijn is zo'n "Musk tax" ook niet houdbaar, zeker gezien de vele kwaliteitsissues waar Tesla mee kampt.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het financiële succes van Musk is in mijn ogen ook juist ironisch genoeg behoorlijk gestoeld op die mythevorming. Laten we even kijken naar de P/E ratios in de automarkt:
[ afbeelding ]
Er bestaat een enorm, in mijn ogen vrij irrationeel, geloof in de potentie van Tesla, waardoor het bedrijf gigantisch veel waard is. Zoals ook al eerder in dit topic bleek gaan de traditionele autobouwers zich ook steeds serieuzer mengen in de EV markt en dan blijkt dat die toch ook wel forse slagkracht, kennis en kunde hebben waardoor de toekomst van Tesla er steeds minder rooskleurig uitziet.
Apple levert op veel vlakken ook gewoon echt een premium product en ditto service. Tesla doet dat niet, integendeel. Dat is nu ook wat ze in ieder geval op de Europese markten begint te nekken. Ze hadden dankzij het early adopter effect en de overheidsstimulans initieel een dominante positie in de EV markt, maar die zijn ze inmiddels kwijt. Ze bieden ook niet de kwaliteit van de Duitse automerken of het design van de Italiaanse sportmerken, niet de betaalbaarheid van de budgetlijnen van de grote merken, niet de fijnmazige dealernetwerken voor dienstverlening en ga zo maar door.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:45 schreef MoreDakka het volgende:
Apple leeft nog steeds van de Apple tax terwijl die rare vogel Jobs al jaren dood is.
Ik denk dat je tesla ook niet moet zien als autobouwer. De hele metric van waarde van aandelen is compleet fucked, Musk heeft daar in Amerika in ieder geval het meeste van geprofiteerd. En dat doe je niet door hetzelfde te zijn als de rest, natuurlijk.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Rijke fantasie inderdaad. De realiteit is nou eenmaal dat het 'grote visionair die alles op eigen kracht doet'-sprookje vooral uit Hollywood afkomstig is en wat minder uit de realiteit. Natuurlijk heb je als individu altijd een bijdrage te leveren en als je geld hebt, dan kun je nog veel meer invloed uitoefenen, maar het leven hangt nou eenmaal ook aan elkaar van toevalligheden. Je ziet ook dat de puissant rijke techondernemers veelal niet zo goed weten wat ze met hun geld moeten en vooral de dromen uit de science fiction die ze hebben gelezen of gekeken proberen te verwezenlijken.
Laten we wel wezen, je kunt niet meer de polymath zijn die overal alles vanaf weet, die z'n engineering team kan vertellen hoe ze auto's, raketten of software moeten bouwen, legal welke juridische strategieën ze moeten voeren, finance hoe ze de financiering moeten regelen en ga zo maar door. Doet het leuk in Hollywood of op Netflix, heeft weinig met de realiteit van doen. De manier waarop Musk zich vergaloppeerd als het aankomt op radicaal de boel overhoop gooien met een Jip-en-Janneke begrip van het hoe en waarom van contentmoderatie maakt dat ook wel pijnlijk duidelijk.
Je ziet het hier ook met de verering van zo'n boy wonder hacker die wel even Twitter weer op de rit gaat zetten. Als je ook maar iets weet van grote, complexe softwaretrajecten dan kan je daar alleen maar hoofdschuddend om lachen.
Het financiële succes van Musk is in mijn ogen ook juist ironisch genoeg behoorlijk gestoeld op die mythevorming. Laten we even kijken naar de P/E ratios in de automarkt:
[ afbeelding ]
Er bestaat een enorm, in mijn ogen vrij irrationeel, geloof in de potentie van Tesla, waardoor het bedrijf gigantisch veel waard is. Zoals ook al eerder in dit topic bleek gaan de traditionele autobouwers zich ook steeds serieuzer mengen in de EV markt en dan blijkt dat die toch ook wel forse slagkracht, kennis en kunde hebben waardoor de toekomst van Tesla er steeds minder rooskleurig uitziet.
ik zou eerder een apple-auto rijden dan een tesla denk ikquote:Op donderdag 29 december 2022 10:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Apple levert op veel vlakken ook gewoon echt een premium product en ditto service. Tesla doet dat niet, integendeel. Dat is nu ook wat ze in ieder geval op de Europese markten begint te nekken. Ze hadden dankzij het early adopter effect en de overheidsstimulans initieel een dominante positie in de EV markt, maar die zijn ze inmiddels kwijt. Ze bieden ook niet de kwaliteit van de Duitse automerken of het design van de Italiaanse sportmerken, niet de betaalbaarheid van de budgetlijnen van de grote merken, niet de fijnmazige dealernetwerken voor dienstverlening en ga zo maar door.
Forse winstmarges vereisen ook een verstoorde markt. In een markt met perfecte concurrentie is er effectief nul winst. Je ziet dat in markten die relatief moeilijk te penetreren zijn en waar techbedrijven een de facto monopolie of oligopolie hebben weten te realiseren. De automarkt is een stuk opener en hee veel bedrijven / merken hebben nou eenmaal een solide basis staan waar ze op voort kunnen borduren. De stap naar de EV markt is niet zo gigantisch dat alles wat die merken hebben opgebouwd overboord moet. Dat zie je dan ook terug aan de wijze waarop die nu heel rap de markt aan het overnemen zijn van partijen als Tesla.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik las laatst dat Tesla een winstmarge van zo'n $10.000 per verkochte auto heeft. Dat is ongekend in de autoindustrie, bedrijven als Toyota en Volkswagen zijn blij als ze een kwart daarvan redden. Op termijn is zo'n "Musk tax" ook niet houdbaar, zeker gezien de vele kwaliteitsissues waar Tesla mee kampt.
De bouwkwaliteit van Tesla's is om te huilen, oprecht ddr lada niveau.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:55 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ik zou eerder een apple-auto rijden dan een tesla denk ik
In welk opzicht is Twitter een niche volgens jou?quote:Op donderdag 29 december 2022 10:54 schreef aTypisch het volgende:
En nu springt hij door het geld van Tesla door naar Twitter, waar hij ook gewoon weer moet gaan lobbyen/werken met overheden. Het zelfde riedeltje, nieuwe niche.Of dat een succes wordt valt te bezien. Al is dat sowieso moeilijk te meten.
In het onderdeel social media platformen had Musk nog niks. Je mag het ook best een ander naampje geven, als je een betere term er voor hebt.quote:Op donderdag 29 december 2022 11:01 schreef IndoorKite het volgende:
[..]
In welk opzicht is Twitter een niche volgens jou?
ik ken een paar eigenaren, die vinden het fantastisch eigenlijk allemaalquote:Op donderdag 29 december 2022 11:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De bouwkwaliteit van Tesla's is om te huilen, oprecht ddr lada niveau.
Aha, niche voor Musk. Got it. Ik dacht dat je niche in het algemeen bedoelde. Want dan snap ik dat je dat zegt over SpaceX (ruimtevaart) en Tesla (EV), maar Twitter (social media) is al redelijk uitgekauwd.quote:Op donderdag 29 december 2022 11:04 schreef aTypisch het volgende:
[..]
In het onderdeel social media platformen had Musk nog niks. Je mag het ook best een ander naampje geven, als je een betere term er voor hebt.
Ik heb al eerder betoogd in deze reeks dat dit absoluut niet van hetzelfde laken een pak is. Zaken als vergroening en verminderde afhankelijkheid van fossiele brandstoffen zijn dingen die veel overheden actief nastreven. Musk profiteerde enerzijds van het feit dat Nederland bijvoorbeeld geen of lage bijtelling hanteerde voor het leasen van EVs. Automakers bieden ook interessante relatief laaggeschoolde arbeidsplaatsen, dus men zag Teslafabrieken ook graag komen.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:54 schreef aTypisch het volgende:
En nu springt hij door het geld van Tesla door naar Twitter, waar hij ook gewoon weer moet gaan lobbyen/werken met overheden. Het zelfde riedeltje, nieuwe niche.Of dat een succes wordt valt te bezien. Al is dat sowieso moeilijk te meten.
Wat een onzin weer. Ten eerste is het geen niche, ten tweede moet hij niet samenwerken met overheden, hij moet zich gewoon houden aan reglementen. Er is amper sprake van samenwerking, laat staan lobbyen.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:54 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Ja, het idee is dus dat hij Twitter een nieuwe push gaat geven als betaalplatform. De markt 'openbreken' zoals bij EV en ruimtevaart.quote:Op donderdag 29 december 2022 11:05 schreef IndoorKite het volgende:
[..]
Aha, niche voor Musk. Got it. Ik dacht dat je niche in het algemeen bedoelde. Want dan snap ik dat je dat zegt over SpaceX (ruimtevaart) en Tesla (EV), maar Twitter (social media) is al redelijk uitgekauwd.
oh okequote:Op donderdag 29 december 2022 11:07 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Wat een onzin weer. Ten eerste is het geen niche, ten tweede moet hij niet samenwerken met overheden, hij moet zich gewoon houden aan reglementen. Er is amper sprake van samenwerking, laat staan lobbyen.
Of het een succes is valt vrij makkelijk te meten lijkt me.
?.quote:
Gisteren stopte je met replyen, nu kom je niet verder dan dit.quote:
Ik snap heel goed dat Twitter een ander beest is dan raketjes en autootjes.quote:Op donderdag 29 december 2022 11:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb al eerder betoogd in deze reeks dat dit absoluut niet van hetzelfde laken een pak is. Zaken als vergroening en verminderde afhankelijkheid van fossiele brandstoffen zijn dingen die veel overheden actief nastreven. Musk profiteerde enerzijds van het feit dat Nederland bijvoorbeeld geen of lage bijtelling hanteerde voor het leasen van EVs. Automakers bieden ook interessante relatief laaggeschoolde arbeidsplaatsen, dus men zag Teslafabrieken ook graag komen.
Kijk je daarentegen naar Twitter, dan vervullen die helemaal geen behoefte van Europese overheden bijvoorbeeld. Daarom zie je ook dat de GDPR-messen alweer flink geslepen werden. Er is Europa eerder veel aan gelegen om het Amerikaanse techbedrijven (die verder niet echt cruciale diensten leveren) zoveel mogelijk dwars te zitten in de hoop dat eigen bedrijven met bijbehorende werkgelegenheid het gat opvullen.
dat is de bedoelingquote:Op donderdag 29 december 2022 11:11 schreef YStec het volgende:
[..]
?.
Er is geen enkele CEO van een ander groot bedrijf dat dit soort fratsen uithaalt, voor zover ik weet. Het is financiële zelfmoord om je zo politiek op te stellen, aangezien je hoe dan ook een grote groep tegen je krijgt - je wint er gewoon niets mee.
Of heb jij wel een voorbeeld van een CEO dat zich keer op keer op keer op keer op keer op deze manier gedraagt?
Ik doe mijn onderhoud allemaal zelfquote:Op donderdag 29 december 2022 11:05 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ik ken een paar eigenaren, die vinden het fantastisch eigenlijk allemaal
als er geen errors of gebroken spul is zijn ze erg tevreden
ik heb liever een auto die ik gewoon naar de garage kan brengen waar elke beunhaas hem kan maken
ik ben het helemaal met je post eens, sterke puntenquote:Op donderdag 29 december 2022 11:11 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Gisteren stopte je met replyen, nu kom je niet verder dan dit.
oke
Je zou de vergelijking kunnen maken met Rupert Murdoch. Er zit vast ergens een politieke overtuiging, maar het is vooral een gigantische lading opportunisme.quote:Op donderdag 29 december 2022 11:11 schreef YStec het volgende:
[..]
?.
Er is geen enkele CEO van een ander groot bedrijf dat dit soort fratsen uithaalt, voor zover ik weet. Het is financiële zelfmoord om je zo politiek op te stellen, aangezien je hoe dan ook een grote groep tegen je krijgt - je wint er gewoon niets mee.
Of heb jij wel een voorbeeld van een CEO dat zich keer op keer op keer op keer op keer op deze manier gedraagt?
quote:I have seen some suggestions that Musk has been red-pilled, or whatever, based on his recent Twitter interactions. I am somewhat skeptical about that because — as I’ve noted above — I don’t think he really has political beliefs, only personal interests.
Those personal interests are disproportionately in Texas, just like his political donations, and at this point, I think if Texas governor Greg Abbott called Musk and told him to jump, Musk would say, “How high?” After all, between the state and local tax breaks on Giga Texas, Musk’s new Tesla factory, Musk saved about $64 million. SpaceX got $15 million from Texas in 2014 as well as laws tweaked to benefit the company.
This is to say nothing of Texas’ weird laws about content moderation or the threats SpaceX has received for road closures and shrapnel on the beaches near its Boca Chica facility.
So the future of Twitter, Tesla, and SpaceX is predicated on keeping Texas government officials happy, it seems. Which explains to me why Musk is busily kissing Republican ass — if we woke up tomorrow and Democrats ran Texas, the tenor of his tweets would abruptly change.
daarin lijkt Tesla wel op Apple, zelf onderhoud doen ist verboten eigenlijkquote:Op donderdag 29 december 2022 11:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik doe mijn onderhoud allemaal zelf
Als je geen passie voor auto's hebt en je geeft meer om gadgets en domweg acceleratie dan beleving snap ik het wel, maar het is niet om aan te zien.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Klopt, maar inmiddels heb je voor veel zaken dealersoftware nodig. Daar zijn wel workarounds voor (lees dealersoftwarequote:Op donderdag 29 december 2022 11:22 schreef aTypisch het volgende:
[..]
daarin lijkt Tesla wel op Apple, zelf onderhoud doen ist verboten eigenlijk
Helemaal mee eens. Maar zo'n 'Musk tax' zou best nog wel eens heel lang door kunnen etteren.quote:Op donderdag 29 december 2022 10:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Apple levert op veel vlakken ook gewoon echt een premium product en ditto service. Tesla doet dat niet, integendeel. Dat is nu ook wat ze in ieder geval op de Europese markten begint te nekken. Ze hadden dankzij het early adopter effect en de overheidsstimulans initieel een dominante positie in de EV markt, maar die zijn ze inmiddels kwijt. Ze bieden ook niet de kwaliteit van de Duitse automerken of het design van de Italiaanse sportmerken, niet de betaalbaarheid van de budgetlijnen van de grote merken, niet de fijnmazige dealernetwerken voor dienstverlening en ga zo maar door.
Ik weet niet wat je bedoelt met 'lang door kunnen etteren', maar als je daarmee bedoelt dat Tesla hem zelf lang in stand gaat houden, dan prijzen ze zichzelf alleen maar sneller uit de markt.quote:Op donderdag 29 december 2022 11:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Maar zo'n 'Musk tax' zou best nog wel eens heel lang door kunnen etteren.
Over de producten en service van Apple verschillen we dan van mening.
Voorlopig heeft Tesla nog een prima winstmarge per verkochte auto, waar ze bij concerns als Volkswagen of Toyota alleen nog over kunnen dromen. Dat is echt niet alleen door een ‘Musk tax’ maar ook gewoon doordat het nog niet zo eenvoudig is om traditionele productieprocessen om te vormen tot EV-productieprocessen.quote:Op donderdag 29 december 2022 12:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je bedoelt met 'lang door kunnen etteren', maar als je daarmee bedoelt dat Tesla hem zelf lang in stand gaat houden, dan prijzen ze zichzelf alleen maar sneller uit de markt.
Nee ik bedoel het omgekeerde.quote:Op donderdag 29 december 2022 12:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je bedoelt met 'lang door kunnen etteren', maar als je daarmee bedoelt dat Tesla hem zelf lang in stand gaat houden, dan prijzen ze zichzelf alleen maar sneller uit de markt.
Wat is nu echt het wezenlijke verschil tussen EV bouw en traditionele productieprocessen?quote:Op donderdag 29 december 2022 12:22 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Voorlopig heeft Tesla nog een prima winstmarge per verkochte auto, waar ze bij concerns als Volkswagen of Toyota alleen nog over kunnen dromen. Dat is echt niet alleen door een ‘Musk tax’ maar ook gewoon doordat het nog niet zo eenvoudig is om traditionele productieprocessen om te vormen tot EV-productieprocessen.
Tesla is vanaf het begin geoptimaliseerd op EV-bouw en heeft echt nog wel een tijd een voorsprong op traditionele concurrenten.
Vooral ook vanwege de afwezigheid van een dealernetwerk en dergelijke, iets wat nou juist ook voor veel consumenten een onwenselijk element is. Tesla zit ook zeker niet aan de onderkant van de markt qua prijzen. Ik denk niet dat het op de lange termijn houdbaar is, simpelweg omdat je bij voldoende concurrentie altijd op de winstmarge moet gaan beknibbelen.quote:Op donderdag 29 december 2022 12:22 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Voorlopig heeft Tesla nog een prima winstmarge per verkochte auto, waar ze bij concerns als Volkswagen of Toyota alleen nog over kunnen dromen. Dat is echt niet alleen door een ‘Musk tax’ maar ook gewoon doordat het nog niet zo eenvoudig is om traditionele productieprocessen om te vormen tot EV-productieprocessen.
Tesla is vanaf het begin geoptimaliseerd op EV-bouw en heeft echt nog wel een tijd een voorsprong op traditionele concurrenten.
Voor Tesla is het de techniek maar vooral de software waarmee ze mijlenver van hun concurrentie zitten.quote:Op donderdag 29 december 2022 12:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat is nu echt het wezenlijke verschil tussen EV bouw en traditionele productieprocessen?
Dit klinkt mij meer als mooi marketing gewauwel in de oren dan dat er nu echt daadwerkelijk een verschil zit in het in elkaar schroeven van een auto met verbrandingsmotor of een auto met accupakket en electrische motoren in de wielen.
Er zit wel degelijk een wezenlijk verschil in natuurlijk. En dan gaat het niet alleen om het ‘in elkaar schroeven’ maar hoe je fabrieken ontwerpt, hoe je supply chain in elkaar zit, gewoon elke stap in je proces.quote:Op donderdag 29 december 2022 12:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat is nu echt het wezenlijke verschil tussen EV bouw en traditionele productieprocessen?
Dit klinkt mij meer als mooi marketing gewauwel in de oren dan dat er nu echt daadwerkelijk een verschil zit in het in elkaar schroeven van een auto met verbrandingsmotor of een auto met accupakket en electrische motoren in de wielen.
Nou ja, behalve de verkoopcijfers dan, in elk geval in Nederland.quote:Op donderdag 29 december 2022 13:03 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ze nooit ingehaald worden en er is zeker ruimte voor meerdere spelers op de markt. Maar het verhaal dat Tesla wordt weggeblazen zodra de grote jongens hun best gaan doen wordt al jaren verteld, en tot nu toe is er niets van terecht gekomen.
Die hogere marges zijn omdat de afwerking van een Volkswagen wel van een ander niveautje is dan van Tesla.quote:Op donderdag 29 december 2022 13:03 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Er zit wel degelijk een wezenlijk verschil in natuurlijk. En dan gaat het niet alleen om het ‘in elkaar schroeven’ maar hoe je fabrieken ontwerpt, hoe je supply chain in elkaar zit, gewoon elke stap in je proces.
Volkswagen heeft denk ik het meeste geïnvesteerd van alle traditionele bouwers en doet 25 tot 30 uur over het bouwen van een elektrische auto, waar Tesla er in haar nieuwe fabriek 10 uur over doet. Volkswagen is nu nog op jacht naar partners en productiecapaciteit voor accu’s, terwijl Tesla dat al goed voor elkaar heeft. Volkswagen worstelt met de winst per auto, terwijl Tesla al efficiënt genoeg is om dat goed voor elkaar te hebben.
Ik zeg niet dat ze nooit ingehaald worden en er is zeker ruimte voor meerdere spelers op de markt. Maar het verhaal dat Tesla wordt weggeblazen zodra de grote jongens hun best gaan doen wordt al jaren verteld, en tot nu toe is er niets van terecht gekomen.
De beperkende factor in de verkoop van Tesla’s is vooralsnog de productiecapaciteit, niet de vraagquote:Op donderdag 29 december 2022 13:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou ja, behalve de verkoopcijfers dan, in elk geval in Nederland.
Tesla is toch al ingehaald? Ze zijn hun leidende positie kwijt.quote:Op donderdag 29 december 2022 13:03 schreef Heph844 het volgende:
Moet de CEO zich daar dan niet op focussen in plaats van op Twitter?quote:Op donderdag 29 december 2022 13:57 schreef Heph844 het volgende:
[..]
De beperkende factor in de verkoop van Tesla’s is vooralsnog de productiecapaciteit, niet de vraag
BYD bedoel je?quote:Op donderdag 29 december 2022 13:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
Tesla is toch al ingehaald? Ze zijn hun leidende positie kwijt.
quote:Op donderdag 29 december 2022 14:00 schreef Ulx het volgende:
[..]
Moet de CEO zich daar dan niet op focussen in plaats van op Twitter?
Zeg ik wat raars?quote:
Dat is niet de indruk die ik kreeg toen ik dat artikel in FD las, waarin ze zeiden dat leasemaatschappijen niet zo happig meer zijn op het leveren van Tesla vanwege de vele issues.quote:Op donderdag 29 december 2022 13:57 schreef Heph844 het volgende:
[..]
De beperkende factor in de verkoop van Tesla’s is vooralsnog de productiecapaciteit, niet de vraag
En dat ze kortingen moeten geven spreekt daar ook niet voor.quote:Op donderdag 29 december 2022 14:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is niet de indruk die ik kreeg toen ik dat artikel in FD las, waarin ze zeiden dat leasemaatschappijen niet zo happig meer zijn op het leveren van Tesla vanwege de vele issues.
Over welke positie heb je het precies?quote:Op donderdag 29 december 2022 13:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
Tesla is toch al ingehaald? Ze zijn hun leidende positie kwijt.
quote:In December 2022, following Elon Musk's acquisition of Twitter, Tates' twitter account was restored.
Ik dacht dat hij juist minder kinderporno op Twitter wilde hebben.quote:Tate was arrested in December 2022 by Romanian officials in relation to allegations of forming an organized crime unit that abducted two girls, raped them and used them in pornographic videos.
https://mastodon.social/@cong/109599447912284424.quote:Currently at Twitter:
- Seattle office faces eviction
- people are bringing their own toilet paper to work as janitorial services are cut
- workers scrambled to deal with the aftermath of a data center shutdown on Christmas Eve
(un-paywalled link)
https://www.nytimes.com/2(...)v8XDs&smid=share-url.
Ik kreeg zowaar medelijden met Musk toen ik dat artikel in de NY Times las. Want al die maatregelen zijn een druppel op de gloeiende plaat, helemaal als de adverteerders echt afhaken. Volgens mij zit Twitter in een onmogelijke positie en Musk al helemaal.quote:Op vrijdag 30 december 2022 08:08 schreef Basp1 het volgende:
Gaat elon op korte termijn een circustent op een parkeerplaats neerzetten om de kantoorkosten nog meer te drukken, met betaal toiletten voor de medewerkers.
quote:Op donderdag 29 december 2022 14:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is niet de indruk die ik kreeg toen ik dat artikel in FD las, waarin ze zeiden dat leasemaatschappijen niet zo happig meer zijn op het leveren van Tesla vanwege de vele issues.
De eerste comment:quote:
quote:I appreciate you always, Fred, but this is like one of those 2016 articles on Cleantechnica, Electrek, or a low quality stock forum. They would get markets where Tesla has irregular imports from another country, and during the months they got a delivery, Tesla would be the “number one seller.”
In this case, the article points out Europe didn’t receive shipments in October. So November had its normal demand, plus it had all of the backlog deliveries from October. A normal automaker has much more steady deliveries. Nothing wrong with Tesla’s approach imo, but imagine if BMW stopped 3 series deliveries for a month and then resumed sales the following month plus delivered their backlog. The headline would be that BMW sales doubled! True, but not really…
En dan duik je verder in dat verhaal en blijkt men in oktober niets geleverd te hebben waardoor met de vertraagde levering opeens november een topmaand werd.quote:
Uit je eigen link:quote:Op vrijdag 30 december 2022 09:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En dan duik je verder in dat verhaal en blijkt men in oktober niets geleverd te hebben waardoor met de vertraagde levering opeens november een topmaand werd.
lies statistics and damn lies![]()
Tesla sold 19,144 units of the premium midsize SUV, a gain of more than 260 percent on the same month last year. It was a big rebound for the electric model after it fell out of the top 50 in October, just one month after finishing as Europe’s overall top-seller.
quote:December is expected to be an even bigger month based on early data coming in. For example, Tesla has already delivered 5,000 Model Y vehicles in Norway alone in December.
Verwacht is natuurlijk heel wat anders als gerealiseerd, maar blijf lekker in vage statistiek geloven om muskgod te kunnen blijven aanbidden.quote:
Als ze het nou gratis hadden gekregen zou dat zo zijn, maar dit geintje heeft Musk en consorten $44 miljard gekost. Lijkt me dat je wel van falen mag spreken als je dat in no-time weet te verbranden.quote:Op vrijdag 30 december 2022 08:44 schreef speknek het volgende:
Ik zou medelijden krijgen als Musk niet nog elke dag bezig was zijn kuil dieper te graven. Net als toen met die duikers lijkt hij onmachtig te zijn boven zijn eigen falen te staan.
In zover dit falen is, ik geloof niet dat Peter Thiel en hij er erg mee zouden zitten dat als Twitter niet rechts libertarisch kan worden dat het dan ophoudt te bestaan.
Falen, keihard gewonnen ze hebben de libs geownd door een platform te laten klappen. Een platform wat in de libertarische visie een verderfelijke woke website was.quote:Op vrijdag 30 december 2022 09:33 schreef J.B. het volgende:
[..]
Als ze het nou gratis hadden gekregen zou dat zo zijn, maar dit geintje heeft Musk en consorten $44 miljard gekost. Lijkt me dat je wel van falen mag spreken als je dat in no-time weet te verbranden.
Van Thiel weet ik het niet. Maar dat Musk een miljardenverlies maakt op twitter en zijn reputatie van genie kwijt is zal hem zeker pijn doen.quote:Op vrijdag 30 december 2022 08:44 schreef speknek het volgende:
Ik zou medelijden krijgen als Musk niet nog elke dag bezig was zijn kuil dieper te graven. Net als toen met die duikers lijkt hij onmachtig te zijn boven zijn eigen falen te staan.
In zover dit falen is, ik geloof niet dat Peter Thiel en hij er erg mee zouden zitten dat als Twitter niet rechts libertarisch kan worden dat het dan ophoudt te bestaan.
Je moet dit als 4D schaken zien. Musk liet Tate terug op Twitter om zichzelf te doxxen. Tate heeft in een video reactie aan Greta Thunberg een Roemeense pizzadoos getoond waardoor de autoriteiten wisten dat hij in zijn woning in Roemenie was. Toen is hij opgepakt.quote:Op vrijdag 30 december 2022 00:58 schreef Ulx het volgende:
Musk weet wel aan wie hij accounts teruggeeft.
[..]
[..]
Ik dacht dat hij juist minder kinderporno op Twitter wilde hebben.
Ok.quote:Op vrijdag 30 december 2022 10:03 schreef Montov het volgende:
[..]
Je moet dit als 4D schaken zien. Musk liet Tate terug op Twitter om zichzelf te doxxen. Tate heeft in een video reactie aan Greta Thunberg een Roemeense pizzadoos getoond waardoor de autoriteiten wisten dat hij in zijn woning in Roemenie was. Toen is hij opgepakt.
Dus, bedankt Musk door het gespuis veilig te laten voelen.
Altijd een stapje verder dan de rest.quote:Op vrijdag 30 december 2022 10:03 schreef Montov het volgende:
[..]
Je moet dit als 4D schaken zien. Musk liet Tate terug op Twitter om zichzelf te doxxen. Tate heeft in een video reactie aan Greta Thunberg een Roemeense pizzadoos getoond waardoor de autoriteiten wisten dat hij in zijn woning in Roemenie was. Toen is hij opgepakt.
Dus, bedankt Musk door het gespuis veilig te laten voelen.
bizar gewoonquote:Op vrijdag 30 december 2022 12:35 schreef Breekfast het volgende:
Je eigen toiletpapier mee moeten nemen. Hoe diep kun je zinken als werkgever
quote:Op vrijdag 30 december 2022 13:03 schreef Perrin het volgende:
Wikipedia is al geupdate:
[ afbeelding ]
Wut?quote:Op vrijdag 30 december 2022 12:35 schreef Breekfast het volgende:
Ok, gerealiseerd wereldwijd:quote:Op vrijdag 30 december 2022 09:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Verwacht is natuurlijk heel wat anders als gerealiseerd
Het komt ook een beetje dommig over om feiten te ontkennen, puur omdat je Musk een lul vindtquote:maar blijf lekker in vage statistiek geloven om muskgod te kunnen blijven aanbidden.
Diep in de kosten snijden snap ik wel, maar dit maakt het zo enorm voelen als een zinkend schip. Welk talent wil daar nou graag op springen?quote:Op vrijdag 30 december 2022 12:35 schreef Breekfast het volgende:
musk is qua managementstijl heel erg van het 'move fast and break things'quote:Op vrijdag 30 december 2022 13:57 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Diep in de kosten snijden snap ik wel, maar dit maakt het zo enorm voelen als een zinkend schip. Welk talent wil daar nou graag op springen?
Ook dat ie eerst een heel circus bouwt dat niemand meer thuis mag werken, want committment en bla bla bla. Paar maanden later zeg je de huur op van je kantoren en moeten mensen maar thuis gaan werken
Wat nou feiten? Heb je niet gezien dat hij net weer een tweetje deed waar ik het niet mee eens ben??quote:Op vrijdag 30 december 2022 13:53 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ok, gerealiseerd wereldwijd: [ afbeelding ]
[..]
Het komt ook een beetje dommig over om feiten te ontkennen, puur omdat je Musk een lul vindtIk snap dat oprecht niet, je kan toch gewoon vinden dat Musk een overgewaardeerde zak hooi is en tegelijkertijd erkennen dat Tesla een prima draaiend bedrijf is?
dit is prima verklaring, en ook een hele zorgelijk ondernemers klimaat in texas als dit waar is.quote:Op donderdag 29 december 2022 11:22 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Je zou de vergelijking kunnen maken met Rupert Murdoch. Er zit vast ergens een politieke overtuiging, maar het is vooral een gigantische lading opportunisme.
Zoals iemand van The Verge het beschrijft:
[..]
Hoezo? Die staat wilde blijkbaar de business van Musk wel in hun gebied hebben.quote:Op vrijdag 30 december 2022 14:13 schreef Korenfok het volgende:
[..]
dit is prima verklaring, en ook een hele zorgelijk ondernemers klimaat in texas als dit waar is.
Texas heeft goede belasting voordelen (geen bedrijfsbelasting), maar blijkbaar moet je als bedrijf wel de texaanse hoorn blazen anders gaan ze je dwarszitten.quote:Op vrijdag 30 december 2022 14:16 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Hoezo? Die staat wilde blijkbaar de business van Musk wel in hun gebied hebben.
Doet elk Europees land ook hoor, dealtjes maken met multinationals
Dit soort dingen beuren al 39 draadjesquote:Op vrijdag 30 december 2022 13:53 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ok, gerealiseerd wereldwijd: [ afbeelding ]
[..]
Het komt ook een beetje dommig over om feiten te ontkennen, puur omdat je Musk een lul vindtIk snap dat oprecht niet, je kan toch gewoon vinden dat Musk een overgewaardeerde zak hooi is en tegelijkertijd erkennen dat Tesla een prima draaiend bedrijf is?
Musk heb ik wat standaard neo-liberale onzin horen zeggen, maar wat mij betreft is hij een politiek onbenul. Maar als je een multinational hebt, heb je te maken met overheden en politiek.quote:Op donderdag 29 december 2022 11:22 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Je zou de vergelijking kunnen maken met Rupert Murdoch. Er zit vast ergens een politieke overtuiging, maar het is vooral een gigantische lading opportunisme.
Zoals iemand van The Verge het beschrijft:
[..]
quote:Op woensdag 28 december 2022 22:25 schreef YStec het volgende:
[..]
[ twitter ]
The Matrix begint wel de favoriete wappie-metafoor te worden. Jammer dat ze die gave film kapen. Zo heeft Keanu het nooit bedoeldquote:
Lilly Wachowski ergerde zich daar jaren geleden al aan.quote:Op zaterdag 31 december 2022 17:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
The Matrix begint wel de favoriete wappie-metafoor te worden. Jammer dat ze die gave film kapen. Zo heeft Keanu het nooit bedoeld
Hoor ik die te kennen?quote:Op zaterdag 31 december 2022 18:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Lilly Wachowski ergerde zich daar jaren geleden al aan.
[ twitter ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |