Met andere woorden: de vuurwerkfanaten hebben het zelf in de hand dit jaar.quote:Nieuwjaar 2024 wellicht mét vuurwerkverbod
Als de cijfers van incidenten, arrestaties en bekeuringen komend oud en nieuw tegenvallen, gaat de Tweede Kamer in overleg over een eventuele invoering van het verbod.
Na twee jaarwisselingen met vuurwerkverboden, mag er voor het eerst weer uitbundig worden gefeest.
Inzet
'De politie zet met nieuwjaar extra agenten in, inclusief forse inzet van speciale eenheden zoals de Mobiele Eenheid, hondengeleiders en arrestatieteams mocht er ergens iets misgaan', meldt het AD. Als de vuurwerksituatie op te veel plekken uit de hand loopt, dan wordt er voor volgend jaar aangedrongen op een landelijk vuurwerkverbod.
Boete
Knallers en vuurpijlen zijn dit jaar verboden, deze worden gezien als professioneel vuurwerk en mag dus enkel afgestoken worden door personen met een speciaal vuurwerkcertificaat. De boete per illegaal artikel kan al snel oplopen tot zo'n 400 euro. Bron: https://omroepvenlo.nl/ni(...)eebzocIAjJhxfwo9dC8I
Maar dan kan de controle wel beter zijn.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:33 schreef Hathor het volgende:
Gaat niks veranderen, het vuurwerk wat je hier dagelijks hoort komt allemaal uit het buitenland.
Hoe dan?quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:34 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Maar dan kan de controle wel beter zijn.
Ik zie ze hier echt niet om 3 of 4 uur s'nachts door de wijk rijden om op jochies te jagen die cobra's aan het afsteken zijn.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:34 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Maar dan kan de controle wel beter zijn.
Iedere knal is dan een boete.quote:
quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:31 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Met andere woorden: de vuurwerkfanaten hebben het zelf in de hand dit jaar.
Maar mogen vuurpijlen dit jaar ook niet?
Wat er mag er dan eigenlijk wel afgestoken?
Vuurpijlen zijn al jaren verboden. Eigenlijk het enige wat nog wel mag is cat1 vuurwerk zoals sterretjes en de potjes. Heb al heel wat relbeelden gezien, maar nog niemand met een pot in de hand.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:31 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Ik ben bang dat bij een verbod er alleen maar meer illegale shit afgestoken gaat worden..quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:36 schreef Aberkullie het volgende:
Kwamen we maar van die illegale troep af het lijkt hier al weken oorlogsgebied
Hier knallen ze al maanden met iedere knal een boete en het zou mij verbazen als de pakkans 1% is.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:37 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Iedere knal is dan een boete.
En dan in grote kolones (leger ofzo) door de wijken trekken 31 dec
Al het knalvuurwerk is verboden, dus als je illegaal gaat knallen kun je net zo goed meteen die cobra nemen.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:36 schreef Aberkullie het volgende:
Kwamen we maar van die illegale troep af het lijkt hier al weken oorlogsgebied
Denk alleen niet dat die knallen waardoor je ruiten in de kozijnen trillen wel legaal zijn dus de enige die je met een verbod hebt zijn de huisvaders en kinderen die rotjes gooien.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:37 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ik ben bang dat bij een verbod er alleen maar meer illegale shit afgestoken gaat worden..
Defensie is daar niet voor.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:37 schreef stropdaz het volgende:
[..]
En waar gaan gemeenten dat budget vanaf halen dan? Meeste gemeenren lopen sowieso al in het rood. Het is niet zo dat je ineens geld, BOA’s of werknemers kan toveren hé Patrick. Ze kunnen in Den Haag wel vanalles willen, maar uitvoerbaar is het allemaal niet lijkt me. Ja, het verbieden wel ja, maar het handhaven niet.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:48 schreef stropdaz het volgende:
Ik denk dat ze veel boa's in gaan zetten.
Parkeerwachten, stadswachten etc.
Wel gezelliger voor hulpverleners in ieder geval.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb helemaal niets met vuurwerk, maar als we met dit soort koddige valse "opties" verboden gaan organiseren wordt het er vast gezelliger op in Neederland.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Hele bakken met mooi siervuurwerk vallen prima binnen de regelsquote:Op dinsdag 27 december 2022 12:31 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Juist, dat denk ik ook.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:56 schreef Marsenal het volgende:
Maar als alle knallers verboden zijn, dan is het toch veel makkelijker om snachts dat kutvolk aan te pakken? Nu moet de politie constant de idioot van de normale mens filteren, straks is iedereen met een vuurwerkje de lul. Dat lijkt me de randdebielen flink afremmen, toch?
Ja goed idee vooral als je als toevallige voorbijganger gewond raaktquote:Op dinsdag 27 december 2022 12:57 schreef theunderdog het volgende:
Vuurwerk verbieden, vanwege teveel ongelukken - nah.
Vuurwerk gewoon toelaten , mensen niet meer helpen door zelf aangedane ongelukken via vuurwerk - ja.
Zeker, maar het is dan ook een kwestie van straffen en handhaven.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:52 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Wel gezelliger voor hulpverleners in ieder geval.
Gaat er denk ik om als je illegaal vuurwerk afsteekt en je hand vliegt eraf.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:57 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ja goed idee vooral als je als toevallige voorbijganger gewond raakt
Volgens mij kunnen we concluderen dat dat niet lukt.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zeker, maar het is dan ook een kwestie van straffen en handhaven.
Volgens mij hebben we daar nog geen concrete resultaten van, behalve de Fok! aannames hier.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:00 schreef Aberkullie het volgende:
Volgens mij kunnen we concluderen dat dat niet lukt.
Vuurpijlen zijn jaren geleden verhoogd naar max 40gr en zijn nu verboden.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:31 schreef stropdaz het volgende:
[..]
die show is het eerste waar op bezuinigd wordt en komt na 2 of 3 jaar gewoon te vervallen.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:02 schreef Aberkullie het volgende:
Afgelopen jaarwisseling was ik in Parijs en wat een verademing dat je daar gewoon door de wijk kunt lopen zonder die tyfusbommen die je om je oren vliegen.
Gewoon om 00.00 uur een show en lekker eten klaar.
Precies, nu vuurwerk, volgend verbod is alcohol want dat zorgt week in week uit voor problemen in het uitgaansleven.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:00 schreef Hatseflats22 het volgende:
Eerst al het vuurwerk verbieden, maar daarna dan ook honden (duizenden slachtoffers, waaronder jaarlijks enkele dode kinderen), katten (vreten miljoenen vogels op) etc etc.
De maatschappij zijn uiteindelijk zeikerds zoals jij.
Haha oke.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:04 schreef Bensel het volgende:
[..]
die show is het eerste waar op bezuinigd wordt en komt na 2 of 3 jaar gewoon te vervallen.
Zelf aangedaan - toevallige voorbijganger.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:57 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ja goed idee vooral als je als toevallige voorbijganger gewond raakt
Illegaal! Wie faalt er nu eigenlijk? De overheid? De normale consument? Of de illegale koper?quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:02 schreef Aberkullie het volgende:
Afgelopen jaarwisseling was ik in Parijs en wat een verademing dat je daar gewoon door de wijk kunt lopen zonder die tyfusbommen die je om je oren vliegen.
Godverdomme straks ga je me ook nog vertellen dat het verboden wordt om je familie om te leggen na de feestdagen jE mAg oOk HelEmaAl NikS meEr iN diT kUtLandquote:Op dinsdag 27 december 2022 13:04 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Precies, nu vuurwerk, volgend verbod is alcohol want dat zorgt week in week uit voor problemen in het uitgaansleven.
Nee, dat wordt gedoogd 👍quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:05 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Godverdomme straks ga je me ook nog vertellen dat het verboden wordt om je familie om te leggen na de feestdagen jE mAg oOk HelEmaAl NikS meEr iN diT kUtLand
Daar gaat een algeheel verbod dus niets aan veranderen.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:00 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen we concluderen dat dat niet lukt.
Tsja, mensen die vuurwerk afsteken bestempelen als tokkies helpt dan niet echt in de discussie denk ik.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:06 schreef Marsenal het volgende:
Het blijft wel uniek hoe we iedere jaar alle tokkies de gelegenheid geven om met kleine explosieven in de weer te gaan. En dan in januari altijd verbaasd doen dat mensen zich misdragen.
Je kunt het ook in EU verband aanpakken, fabrieken staan gewoon in Italië DiBlasio (Cobra) en in Polen.quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:56 schreef Marsenal het volgende:
Maar als alle knallers verboden zijn, dan is het toch veel makkelijker om snachts dat kutvolk aan te pakken? Nu moet de politie constant de idioot van de normale mens filteren, straks is iedereen met een vuurwerkje de lul. Dat lijkt me de randdebielen flink afremmen, toch?
Er zijn niet genoeg pyrotechnici om elke gemeente z'n eigen show te geven.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:04 schreef Bensel het volgende:
[..]
die show is het eerste waar op bezuinigd wordt en komt na 2 of 3 jaar gewoon te vervallen.
Dat bedoel ik ook niet, ik bedoel hetquote:Op dinsdag 27 december 2022 13:08 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Tsja, mensen die vuurwerk afsteken bestempelen als tokkies helpt dan niet echt in de discussie denk ik.
Wat leuk voor de mensen die in Parijs wonen.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:02 schreef Aberkullie het volgende:
Dan doe je het niet in elke gemeente, het is niet een recht ofzo.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er zijn niet genoeg pyrotechnici om elke gemeente z'n eigen show te geven.
Die knallen vind ik ook niks aan, siervuurwerk vind ik dan weer wel prachtig. En leuk om samen met de kinderen naar te kijken.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:09 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook niet, ik bedoel het
volk dat met illegaal spul gaat zitten smijten. Maar eerlijk gezegd vind ik alles wat eendimensionaal knalt zonder sier een beetje gek. Maar normale mensen die pijlen in de tuin afvuren, daar vind ik niks van.
Een hele hoop mensen bij elkaar geeft gelukkig nooit problemen.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dan doe je het niet in elke gemeente, het is niet een recht ofzo.
Als blijkt dat mensen niet met hun verantwoordelijkheden om kunnen gaan dan moet je je conclusies trekken.
Inderdaad, daarom geen alcohol meer, geen junkfood, eigenlijk geen auto's meer maar alleen maar OV.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als blijkt dat mensen niet met hun verantwoordelijkheden om kunnen gaan dan moet je je conclusies trekken.
Zou best prima zijn eigenlijk.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:19 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Inderdaad, daarom geen alcohol meer, geen junkfood, eigenlijk geen auto's meer maar alleen maar OV.
Geniet0nquote:Op dinsdag 27 december 2022 13:19 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Inderdaad, daarom geen alcohol meer, geen junkfood, eigenlijk geen auto's meer maar alleen maar OV.
Ik vraag me eigenlijk af wat dat zou kosten om in heel Nederland overal vuurwerkshows te houden.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:04 schreef Bensel het volgende:
Tja, je kunt ook gewoon de stekker eruit trekken en dan verongelijkt roepen "zie je nu wel" als er dan alsnog vuurwerk wordt afgestoken. Je zal op z'n minst een alternatief moeten bieden, in ieder geval de eerste paar jaar voor zoiets er uit gesleten is.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja vind ik ook, we verliezen de focus een beetje, die moet terug naar werken en op tijd naar bed. Geen activiteiten die dat maar enigzins in gevaar brengen, dat is waar het leven om draait 👍quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:20 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Zou best prima zijn eigenlijk.
Is er reden om te denken dat als we één leuk ding verbieden omwille van de veiligheid, dat dan meteen de poorten opengaan voor het verbieden van alle andere leuke dingen met risico? Dat lijkt me wat snel geconcludeerd. Er zijn weinig mensen op een zeepkistje die roepen dat we snelle auto's moeten verbieden. Bij vuurwerk is die draagkracht er wel.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Tja, je kunt ook gewoon de stekker eruit trekken en dan verongelijkt roepen "zie je nu wel" als er dan alsnog vuurwerk wordt afgestoken. Je zal op z'n minst een alternatief moeten bieden, in ieder geval de eerste paar jaar voor zoiets er uit gesleten is.
En als we hele volksstammen mensen gaan afrekenen op een minderheid die zich niet kan gedragen blijven we bezig. Alcohol, snelle auto's, zeker in combinatie, zorgen op jaarbasis voor nog veel meer doden, gewonden en kosten.
Hoezo, de mensen die vuurwerk afsteken proberen daarmee de boze geesten te verdrijven en iedereen moet dat maar normaal vinden.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:08 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Tsja, mensen die vuurwerk afsteken bestempelen als tokkies helpt dan niet echt in de discussie denk ik.
Volgens mij proberen ze forummembers te verdrijven die klinken alsof ze 7x24 aan de geestverruimende middelen zitten.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:27 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoezo, de mensen die vuurwerk afsteken proberen daarmee de boze geesten te verdrijven en iedereen moet dat maar normaal vinden.
Het heeft niets met wel of niet leuk te maken, maar de valse tegenstelling die wordt gebruikt om argumenten kracht bij te zetten.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:26 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Is er reden om te denken dat als we één leuk ding verbieden omwille van de veiligheid, dat dan meteen de poorten opengaan voor het verbieden van alle andere leuke dingen met risico? Dat lijkt me wat snel geconcludeerd. Er zijn weinig mensen op een zeepkistje die roepen dat we snelle auto's moeten verbieden. Bij vuurwerk is die draagkracht er wel.
Dit was overigens ook een goed idee volgens de poster waar ik op reageerde, dus ja.. En er worden niet voor niets huftercontroles gehouden. Er zijn zelfs flitspalen voor geluid, dit vanwege kneusjes in auto's met open uitlaten. Woon eens een gemeenteraad avond bij, het liefste in een links georiënteerde gemeente. De auto haat druipt er van de muren af, met dito achterlijke regelgeving gestoeld op niet veel meer dan blinde haat en "ik vind het gewoon kut maar dat zeg ik niet hardop" argumenten. In die zin zie ik zeker paralellen met deze discussie.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:19 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Dat je het aan de vuurwerk misbruikers over laat wat zij denken dat goed voor dit land is bedoel je.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:35 schreef Marsenal het volgende:
Is dit onderwerp niet iets voor een landelijk referendum?
Tenzij iedereen dat is. Dit was overigens bij uitstek een goed voorbeeld voor een referendum.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:36 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat je het aan de vuurwerk misbruikers over laat wat zij denken dat goed voor dit land is bedoel je.
Prima reactie, maar dat verbod op alcohol e.d. vind ik helemaal geen goed idee, mijn reactie was sarcastisch bedoeld. Hoewel ik auto's en alcohol niet zou missen, lijkt mij het verbieden ervan een stap te ver.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het heeft niets met wel of niet leuk te maken, maar de valse tegenstelling die wordt gebruikt om argumenten kracht bij te zetten.
[..]
Dit was overigens ook een goed idee volgens de poster waar ik op reageerde, dus ja.. En er worden niet voor niets huftercontroles gehouden. Er zijn zelfs flitspalen voor geluid, dit vanwege kneusjes in auto's met open uitlaten. Woon eens een gemeenteraad avond bij, het liefste in een links georiënteerde gemeente. De auto haat druipt er van de muren af, met dito achterlijke regelgeving gestoeld op niet veel meer dan blinde haat en "ik vind het gewoon kut maar dat zeg ik niet hardop" argumenten. In die zin zie ik zeker paralellen met deze discussie.
In dit land heb je altijd wel een groepje vocale jankballen.
Als een meerderheid van Nederlandt vind dat we allemaal met wapens en messen moeten kunnen lopen om ons veiliger te voelen, wil dat nog niet zeggen dat dat een goed idee is en dat we dat ook door moeten voeren.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:38 schreef Straatcommando. het volgende:
Tenzij iedereen dat is. Dit was overigens bij uitstek een goed voorbeeld voor een referendum.
Dat is toch maar een klein groepje? Een referendum lijkt me voor hun weinig soelaas bieden. Er moet natuurlijk wel een opkomst-threshold zijn.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:36 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat je het aan de vuurwerk misbruikers over laat wat zij denken dat goed voor dit land is bedoel je.
Problemen waar er zo'n grote verdeeldheid is onder de bevolking en je eigenlijk bijna altijd 30% strenge voorstanders en 30% strenge tegenstanders hebt zijn nou bij uitstek problemen die je niet met een referendum moet oplossen. Daar krijg je Brexit van.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Tenzij iedereen dat is. Dit was overigens bij uitstek een goed voorbeeld voor een referendum.
Nou ja als je elk jaar kijkt naar hoeveel ellende je hebt van tokkies met knalvuurwerk heb je verder ook weinig argumenten nodig lijkt me.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het heeft niets met wel of niet leuk te maken, maar de valse tegenstelling die wordt gebruikt om argumenten kracht bij te zetten.
[..]
Dit was overigens ook een goed idee volgens de poster waar ik op reageerde, dus ja.. En er worden niet voor niets huftercontroles gehouden. Er zijn zelfs flitspalen voor geluid, dit vanwege kneusjes in auto's met open uitlaten. Woon eens een gemeenteraad avond bij, het liefste in een links georiënteerde gemeente. De auto haat druipt er van de muren af, met dito achterlijke regelgeving gestoeld op niet veel meer dan blinde haat en "ik vind het gewoon kut maar dat zeg ik niet hardop" argumenten. In die zin zie ik zeker paralellen met deze discussie.
In dit land heb je altijd wel een groepje vocale jankballen.
Het vuurwerkgebruik maar vooral misbruik is intussen zodanig geescaleerd dat je automatisch terecht komt in een situatie dat de overheid moet ingrijpen; via een aanstaand verbod dus.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:41 schreef Marsenal het volgende:
Dat is toch maar een klein groepje? Een referendum lijkt me voor hun weinig soelaas bieden. Er moet natuurlijk wel een opkomst-threshold zijn.
Als je dit soort uit de klei getrokken overdreven vergelijkingen nodig hebt is het geen goede vergelijking.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als een meerderheid van Nederlandt vind dat we allemaal met wapens en messen moeten kunnen lopen om ons veiliger te voelen, wil dat nog niet zeggen dat dat een goed idee is en dat we dat ook door moeten voeren.
Gelukkig hebben we een regering die naar dit soort dingen wat afstandelijker kan kijken en wat meer zaken kan meenemen in een verstandig besluit.
Maar als er niemand meer buiten staat om grondbloemen af te steken, dan zijn die debielen toch veel makkelijker aan te pakken? Of gaan we nu met Nieuwjaar nog steeds massaal naar buiten om naar de maan te kijken?quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:47 schreef Qarrad het volgende:
Juist de idioten die het verpesten voor iedereen gaan lak hebben aan het verbod. Een verbod moet namelijk gehandhaafd worden en dat kan bijna niet meer gezien de stand van zaken bij de politie.
Het resultaat is straks dat mensen die normaal omgaan met vuurwerk straks niks meer hebben en om zich heen de mensen die er toch al niet mee konden omgaan vrolijk door zien gaan met wat we elk jaar zien gebeuren rond de jaarwisseling: slopen, brandstichten, hulpverleners in hinderlagen lokken en politie belagen.
Wat snap je niet aan het begrip "illegaal"?quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:45 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Nou ja als je elk jaar kijkt naar hoeveel ellende je hebt van tokkies met knalvuurwerk heb je verder ook weinig argumenten nodig lijkt me.
Moet je eens kijk hoeveel ellende we wekelijks hebben van dat gezuip in de kroeg, families die kapot gaan door een lid met alcoholverslaving, doden/gewonden door mensen met alcohol op in het verkeer.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:45 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Nou ja als je elk jaar kijkt naar hoeveel ellende je hebt van tokkies met knalvuurwerk heb je verder ook weinig argumenten nodig lijkt me.
Maar wat kwantificeert dan die ellende. Want die hebben we ook met voetbal hooligans. Of zijn het de kosten, want dan kunnen we ook over wintersport beginnen.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:45 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Eens!quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:50 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Moet je eens kijk hoeveel ellende we wekelijks hebben van dat gezuip in de kroeg, families die kapot gaan door een lid met alcoholverslaving, doden/gewonden door mensen met alcohol op in het verkeer.
Dat alcohol überhaupt nog niet verboden is.
80% van de overlast komt van illegaal vuurwerk op illegale tijdstippen. Dat gaat niet veranderen. Een vuurwerkverbod eisen is gewoon een blijk van egoïsme. "ik vind het niet leuk, dus niemand mag het".quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:47 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het vuurwerkgebruik maar vooral misbruik is intussen zodanig geescaleerd dat je automatisch terecht komt in een situatie dat de overheid moet ingrijpen; via een aanstaand verbod dus.
Vuurwerkmisbruik toestaan of verbieden via een referendum is daarom mi een beetje een rare keuze.
Het is niet anders; we moeten hier gewoon vanaf. Het wordt ieder jaar alleen maar erger. Dat kun je op je vingers natellen als je die nog hebt.
Zodra sarcasme bijna niet van echt is te onderscheiden doe je het goedquote:Op dinsdag 27 december 2022 13:40 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Prima reactie, maar dat verbod op alcohol e.d. vind ik helemaal geen goed idee, mijn reactie was sarcastisch bedoeld. Hoewel ik auto's en alcohol niet zou missen, lijkt mij het verbieden ervan een stap te ver.
Dat is al jaren aan de gang, over 30 jaar zijn wij allemaal wortelkauwende lemmings die tot hun 80e op de fiets naar het werk gaan en verder niets meer mogen.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Maar wat kwantificeert dan die ellende. Want die hebben we ook met voetbal hooligans. Of zijn het de kosten, want dan kunnen we ook over wintersport beginnen.
Het gaat me in deze niet eens om het onderwerp maar de glijdende schaal waar we ons op begeven.
Alcohol is een mooi voorbeeld. Daar zijn we echt totaal nog niet aan toe. Het is zelfs zo erg als iemand (een avond) niet drinkt hij of zij vaak de waarom vraag krijgt.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:50 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Moet je eens kijk hoeveel ellende we wekelijks hebben van dat gezuip in de kroeg, families die kapot gaan door een lid met alcoholverslaving, doden/gewonden door mensen met alcohol op in het verkeer.
Dat alcohol überhaupt nog niet verboden is.
Als je slachtoffer wilt worden van een wintersport ongeluk of hooligan geweld moet je daar de nodige moeite voor doen.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:51 schreef Straatcommando. het volgende:
Maar wat kwantificeert dan die ellende. Want die hebben we ook met voetbal hooligans. Of zijn het de kosten, want dan kunnen we ook over wintersport beginnen.
Het gaat me in deze niet eens om het onderwerp maar de glijdende schaal waar we ons op begeven.
Is dat zo? Ik vind zoveel dingen niet leuk en daar hoeft helemaal niks mee te gebeuren, maar een vuurwerkverbod zie ik wel zittenquote:Op dinsdag 27 december 2022 13:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
80% van de overlast komt van illegaal vuurwerk op illegale tijdstippen. Dat gaat niet veranderen. Een vuurwerkverbod eisen is gewoon een blijk van egoïsme. "ik vind het niet leuk, dus niemand mag het".
Buiten 31 december van 1800 t/m 01 januari 0200 is iedere "knal" per definitie een boete... Maar toch knalt er van alles, hoe zit dat dan?quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:37 schreef stropdaz het volgende:
Ik ben bang dat je de schaal van het probleem een beetje onderschat. Er zijn best veel debielen, verspreid over duizenden woonkernen, die de afgelopen decennia zonder consequenties weg zijn gekomen met hun gedrag. Sterker nog, de debielen gingen eisen stellen wat ze mochten slopen en hoe hoog de brandstapels mochten zijn en gingen er nog overheen terwijl de gemeente Den Haag alles deed behalve handhaven.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:50 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Maar als er niemand meer buiten staat om grondbloemen af te steken, dan zijn die debielen toch veel makkelijker aan te pakken? Of gaan we nu met Nieuwjaar nog steeds massaal naar buiten om naar de maan te kijken?
Gelul. Er zijn zat mensen die gewond raken omdat Frits van HR zonder training naar beneden zeilt. Of Michael de hooligan die glas (of zelfs illegaal vuurwerkquote:Op dinsdag 27 december 2022 13:55 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als je slachtoffer wilt worden van een wintersport ongeluk of hooligan geweld moet je daar de nodige moeite voor doen.
En bij vuurwerkmisbruik en 'ongelukken' is dat niet nodig. Dan zijn het de vuurwerkdebielen die jou als slachtoffer uitkiezen.
Vraag maar aan de agenten in Nederland die de rest van hun leven met gehoorschade moeten verder leven. En daar blijft het niet bij.
Weer zo'n nietszeggend hol argument. Topquote:Op dinsdag 27 december 2022 14:03 schreef Tengano het volgende:
Je zou bijna gaan geloven dat je geen gezellig oud & nieuw kunt vieren zonder vuurwerk.
Schitterend hoe wereldvreemd sommigen zijn als ze denken dat "het leger" het wel even komt oplossen. "het leger" is geen handhavingorgaan. Los van de implicaties die het zou hebben als je defensie op je eigen mensen los laat.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Buiten 31 december van 1800 t/m 01 januari 0200 is iedere "knal" per definitie een boete... Maar toch knalt er van alles, hoe zit dat dan?
En "het leger" heeft wel wat beters te doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |