abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207344803
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 21:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een hekel aan is wel heel groot. Sowieso heb ik eigenlijk nooit een hekel aan een persoon. Maar voor Rutte heb ik zelfs nog wel respect. Natuurlijk wordt het tijd voor een ander en heeft Rutte zijn zwakke punten, maar ik snap het echt niet goed als mensen geen enkel respect voor hem hebben.
Respect heb ik wel. Het is een hondenbaan. Maar Rutte heeft het vooral zo lang uit kunnen zingen omdat er nooit een serieuze uitdager is geweest. Het is eigenlijk de meest nietszeggende premier in decennia. Er is vooral op de winkel gepast en belangrijke dossiers zijn blijven liggen. Onder zijn leiding is de politieke cultuur danig verziekt en dat vind ik hem wel aan te rekenen. En zoals je zelf al aangeeft, hij zit er te lang. Maar ik geloof dat hij dat zelf niet inziet.
pi_207344991
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 21:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een hekel aan is wel heel groot. Sowieso heb ik eigenlijk nooit een hekel aan een persoon. Maar voor Rutte heb ik zelfs nog wel respect. Natuurlijk wordt het tijd voor een ander en heeft Rutte zijn zwakke punten, maar ik snap het echt niet goed als mensen geen enkel respect voor hem hebben.
Het spijt me maar ik kan er geen respect meer hem voor opbrengen dat heeft hij helaas verspeeld bij mij
  vrijdag 30 december 2022 @ 22:25:55 #153
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207345501
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Respect heb ik wel. Het is een hondenbaan. Maar Rutte heeft het vooral zo lang uit kunnen zingen omdat er nooit een serieuze uitdager is geweest. Het is eigenlijk de meest nietszeggende premier in decennia. Er is vooral op de winkel gepast en belangrijke dossiers zijn blijven liggen. Onder zijn leiding is de politieke cultuur danig verziekt en dat vind ik hem wel aan te rekenen. En zoals je zelf al aangeeft, hij zit er te lang. Maar ik geloof dat hij dat zelf niet inziet.
Hij heeft kans genoeg gehad om ermee op te houden, maar hij wilde zelf met alle geweld de langst zittende premier van Nederland worden. Nou, gefeliciteerd, dat is hem dan gelukt.

Ik neem hem vooral kwalijk dat hij het Nederlandse landsbestuur verbouwd heeft tot een spelletje van winnaars en verliezers, waarbij de hoogste gezamenlijke score ondergeschikt is. En waarbij valsspelen is toegestaan zo lang het niet wordt opgemerkt of bestraft.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207345524
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Volgens mij ziet hij dat best in, hij had allang signalen gegeven dat Rutte III het laatste kabinet van hem kon zijn. Maar toen kwam corona (een slecht moment om op te stappen) en was er binnen de VVD geen opvolger. En dus werd hij herkozen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_207345757
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hij heeft kans genoeg gehad om ermee op te houden, maar hij wilde zelf met alle geweld de langst zittende premier van Nederland worden. Nou, gefeliciteerd, dat is hem dan gelukt.

Ik neem hem vooral kwalijk dat hij het Nederlandse landsbestuur verbouwd heeft tot een spelletje van winnaars en verliezers, waarbij de hoogste gezamenlijke score ondergeschikt is. En waarbij valsspelen is toegestaan zo lang het niet wordt opgemerkt of bestraft.
Mee eens, liegen is winnen
pi_207345832
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens mij ziet hij dat best in, hij had allang signalen gegeven dat Rutte III het laatste kabinet van hem kon zijn. Maar toen kwam corona (een slecht moment om op te stappen) en was er binnen de VVD geen opvolger. En dus werd hij herkozen.
Bij de volgende verkiezingen is Rutte gewoon weer lijsttrekker. Dat kon je tussen de regels door wel opmaken uit dat eindejaarsinterview op Nu.nl.

Dat hij zegt “ik voel dat ik zo langzamerhand op de helft ben”, ik denk dat hij het echt meent.
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 22:35:26 #157
236264 crew  capricia
pi_207345916
quote:

[..]

Hij had de meeste stemmen van alle mensen die zich verkiesbaar stelden.
Hij zit daar bij gratie van de stemmers.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207346093
quote:

[..]
Vooral dat laatste. En als het dan een keer wel wordt opgemerkt heeft het alsnog geen consequenties omdat de coalitie elkaar uiteindelijk de hand boven het hoofd houdt, met een hoop poppenkast, een debatje voor de bühne en een verworpen MvW. Het hele vertrouwen in de politiek is hierdoor om zeep geholpen. We hoeven niet terug naar de jaren ‘00 met elke 2 jaar verkiezingen, maar de huidige situatie is evengoed onwenselijk. We zitten met een kabinet dat niemand wil en wat niet het noodzakelijke draagvlak heeft om grote hervormingen goed uitgelegd te krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Spablauw214 op 30-12-2022 22:47:23 ]
pi_207346199
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:35 schreef capricia het volgende:

[..]
De campagne van de VVD bestond uit een bordkartonnen Rutte. Meer niet. Het was letterlijk het opstrijken van de premiersbonus en verder nul inhoud.

Maar dat zegt meer over de concurrentie dan over de VVD.
pi_207346232
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:33 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Bij de volgende verkiezingen is Rutte gewoon weer lijsttrekker. Dat kon je tussen de regels door wel opmaken uit dat eindejaarsinterview op Nu.nl.

Dat hij zegt “ik voel dat ik zo langzamerhand op de helft ben”, ik denk dat hij het echt meent.
Ik denk dat hij dat laatste echt niet meent. Maar zolang er geen opvolger klaar staat binnen de VVD (en die is lastig te vinden, blijkbaar, zeker omdat er een aantal grote kandidaten zijn afgehaakt), blijft hij natuurlijk lijsttrekker.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_207346314
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat hij dat laatste echt niet meent. Maar zolang er geen opvolger klaar staat binnen de VVD (en die is lastig te vinden, blijkbaar, zeker omdat er een aantal grote kandidaten zijn afgehaakt), blijft hij natuurlijk lijsttrekker.
Tegelijk is het natuurlijk ook zo dat als hij nu zegt dat hij hierna aftaait, hij meteen z’n gezag als MP kwijt is en iedereen aan z’n stoelpoten gaat zagen.

Ik denk wel dat het voor Nederland echt tijd is dat een ander het overneemt. Ook voor het vertrouwen enzo. Ik zie Rutte dat niet meer herstellen.
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 22:47:19 #162
236264 crew  capricia
pi_207346434
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:42 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De campagne van de VVD bestond uit een bordkartonnen Rutte. Meer niet. Het was letterlijk het opstrijken van de premiersbonus en verder nul inhoud.

Maar dat zegt meer over de concurrentie dan over de VVD.
Ja. Kan allemaal waar zijn. Maar de beste man had uiteindelijk de meeste stemmen van iedereen. Dus hij heeft meer mandaat en vertrouwen dan ieder ander.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 30 december 2022 @ 22:47:55 #163
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207346456
Hij laat zowel het land als de politiek achter in een neo-moderne chaos. Niemand is verantwoordelijk en iedereen doet maar wat.
Regeren is vooruitzien en dat is wat Rutte precies niet heeft gedaan.
In elke beroepsgroep of sector is het gelazer. Twee keer zoveel daklozen, enorme stijging van 'verwarde personen', enorme aanloop bij de voedselbank. Alsof Nederland een bedrijf is dat rijp gemaakt moet worden voor de verkoop, mean and lean.

Dan zijn er dus twee opties: hij weet dit en doet dit bewust, of, hij is van goeder trouw en per ongeluk brengt hij de maatschappij zoveel schade aan. In het eerste geval heb ik geen respect voor hem vanwege zijn afbraakbeleid, in het tweede geval heb ik geen respect voor hem, omdat hij geen zelfreflectie heeft.

Mensen die het goed hebben, hebben het goed en daar houdt het wel mee op.
pi_207346486
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:45 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Tegelijk is het natuurlijk ook zo dat als hij nu zegt dat hij hierna aftaait, hij meteen z’n gezag als MP kwijt is en iedereen aan z’n stoelpoten gaat zagen.

Ik denk wel dat het voor Nederland echt tijd is dat een ander het overneemt. Ook voor het vertrouwen enzo. Ik zie Rutte dat niet meer herstellen.
Ben ik het met je eens, maar die opvolger zal van buiten de VVD moeten komen. En dan het liefst zo dat de VVD rustig in de oppositie een nieuwe leider kan zoeken, al kan het ook wel als kleinere partij in het kabinet. Zolang je de grootste bent, kun je alleen afscheid nemen als je echt een premierwaardige opvolger hebt en eigenlijk waren alleen Dijkhoff en Schippers dat, maar die zijn zelf vertrokken.
pi_207346516
Dat Rutte zaken op hun beloop heeft gelaten is natuurlijk ook een gevolg van de toenemende versnippering in de Kamer. In het grootste deel van zijn regeerperiode heeft hij in beide Kamers zeer kleine meerderheden of minderheden gehad. Daar komt nog bij dat de Eerste Kamer veel politieker is geworden dan voorheen; het bedrijven van partijpolitiek en onderhandelen lijkt daar inmiddels belangrijker dan het inhoudelijk beoordelen van wetsvoorstellen.
Over vrijwel alles heeft Rutte dus moeten onderhandelen, compromissen moeten sluiten en dingen moeten uitruilen. Dan krijg je vanzelf een situatie waarin grote besluiten niet genomen worden en kiezers zich niet meer herkennen in gevoerd beleid.

Ik denk dat elke premier hiermee te maken had gehad. Het verschil is dat Rutte uiterst bedreven is in onderhandelen en het daarom veel langer uithoudt dan een andere premier wellicht gelukt zou zijn.

Daarbij: Rutte krijgt nu vaak de schuld van zaken als de verkoop van energiebedrijven of de marktwerking in de zorg. Zaken die al plaatsvonden vóór zijn aantreden als premier. Net als het bezuinigen op Defensie: dat is jarenlang een vrijwel Kamerbrede wens geweest.

[ Bericht 25% gewijzigd door JaxStrumleyII op 30-12-2022 22:54:32 ]
  vrijdag 30 december 2022 @ 22:49:31 #166
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207346523
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is ook wel zo. Alleen werden de verkiezingen teruggebracht tot een soort tweestrijd tussen voorstanders en tegenstanders van Rutte. De tegenstanders waren verspreid over 10 partijen, de voorstanders stemden VVD.
pi_207346531
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Kan allemaal waar zijn. Maar de beste man had uiteindelijk de meeste stemmen van iedereen. Dus hij heeft meer mandaat en vertrouwen dan ieder ander.
Maar we hebben hier geen gekozen premier hè. Hij had moeten aftreden na het Omtzigtdebat imo.

De VVD heeft het land een jaar zonder missionair kabinet laten zitten doordat Rutte per se premier wilde blijven.
pi_207346533
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ben ik het met je eens, maar die opvolger zal van buiten de VVD moeten komen. En dan het liefst zo dat de VVD rustig in de oppositie een nieuwe leider kan zoeken, al kan het ook wel als kleinere partij in het kabinet. Zolang je de grootste bent, kun je alleen afscheid nemen als je echt een premierwaardige opvolger hebt en eigenlijk waren alleen Dijkhoff en Schippers dat, maar die zijn zelf vertrokken.
Schippers komt terug als fractievoorzitter in de senaat. Bij de VVD is de fractieleider in de senaat onderdeel van het zogenaamde ‘kernteam’…
zie email 27 oktober
pi_207346572
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:47 schreef capricia het volgende:

[..]
Non-argument. Wanneer waren de premiersverkiezingen? Er hebben nog altijd (veel) meer mensen niet dan wel op hem gestemd.
zie email 27 oktober
pi_207346573
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mee eens, een kabinet zonder de VVD zou goed zijn
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 22:51:50 #171
236264 crew  capricia
pi_207346608
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:49 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Maar we hebben hier geen gekozen premier hè. Hij had moeten aftreden na het Omtzigtdebat imo.

De VVD heeft het land een jaar zonder missionair kabinet laten zitten doordat Rutte per se premier wilde blijven.
Dan moet je zorgen dat een ander de meeste stemmen krijgt.
De VVD werd de grootste. En hij de meeste stemmen van iedereen.
Zo klaar als een klontje.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207346633
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:49 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Klopt, hij blijft zo lang mogelijk zitten, dat een groot deel van de bevolking hem zat is boeit hem weinig
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 22:52:57 #173
236264 crew  capricia
pi_207346651
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Non-argument. Wanneer waren de premiersverkiezingen? Er hebben nog altijd (veel) meer mensen niet dan wel op hem gestemd.
De VVD werd de grootste. En hij de meeste stemmen.
Zeg maar wie er premier had moeten worden in jouw opinie.

(En hell, ik stem niet eens op deze partij)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207346710
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dit argument staat nog altijd als een huis op de rotsen, inderdaad.

Rutte heeft ook helemaal geen absolute meerderheid ofzo.
  Moderator vrijdag 30 december 2022 @ 22:55:16 #175
236264 crew  capricia
pi_207346743
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2022 22:54 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dit argument staat nog altijd als een huis op de rotsen, inderdaad.

Rutte heeft ook helemaal geen absolute meerderheid ofzo.
Ik mag hopen dat geen enkele partij (laat staan persoon) ooit de absolute meerderheid gaat halen in NL.
En dat meen ik oprecht.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')