abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207404922
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 11:40 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Wel vind ik dat het laagdrempeliger moet worden om shows te organiseren, dan kan je er tenminste nog iets tegenover zetten.
Wie gaan die schieten? Wie gaat dat betalen? Waar halen we de politie en beveiliging vandaan die ook het vuurwerkverbod moeten handhaven? Waar ga je die shows schieten? Aangezien op heel veel plekken geen shows geschoten kan worden vanwege de absurde regelgeving omtrent vuurwerkshows in Nederland.
pi_207404966
Absurde gang van zaken dit. Burgermeesters steunen lokale wetten die ze niet kunnen handhaven omdat de de politie dat gewoon niet doet. En dan allebei klagen bij de landelijke politiek. Ga toch een eind weg man.
pi_207405026
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 14:02 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Wie gaan die schieten? Wie gaat dat betalen? Waar halen we de politie en beveiliging vandaan die ook het vuurwerkverbod moeten handhaven? Waar ga je die shows schieten? Aangezien op heel veel plekken geen shows geschoten kan worden vanwege de absurde regelgeving omtrent vuurwerkshows in Nederland.
Dan is het dus tijd om tegelijk met dat verbod ook naar die regels te kijken. Volgens mij geven trouwens een heleboel vuurwerkverkopers in de laatste week van het jaar een kleine vuurwerkshow, die zouden het dus kunnen doen. Als die dat nu niet mogen, kan er natuurlijk naar worden gekeken of dat kan worden aangepast. En waar is natuurlijk afhankelijk van de gemeente, soms zal een (winkel)centrum kunnen, soms is wellicht een veld of bijvoorbeeld een meer binnen of buiten de plaats beter.

En betalen: een vuurwerkshow is in elke gemeente goedkoper dan het oplappen van alleen al het gesloopte straatmeubilair, volgens mij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_207405094
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 14:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan is het dus tijd om tegelijk met dat verbod ook naar die regels te kijken. Volgens mij geven trouwens een heleboel vuurwerkverkopers in de laatste week van het jaar een kleine vuurwerkshow, die zouden het dus kunnen doen. Als die dat nu niet mogen, kan er natuurlijk naar worden gekeken of dat kan worden aangepast. En waar is natuurlijk afhankelijk van de gemeente, soms zal een (winkel)centrum kunnen, soms is wellicht een veld of bijvoorbeeld een meer binnen of buiten de plaats beter.
Veel vuurwerkwinkels geven een demo om hun producten te laten zien. Maar dat mogen ze niet zelf afsteken buiten de afsteektijden als ze geen vergunning hebben voor grootvuurwerk. Dus daar moet gewoon een bedrijf voor komen die wel de papieren hebben plus er moet een vergunning zijn voor het ontbranden van vuurwerk. Er zijn maar een paar winkeliers die, die papieren hebben zoals de eigenaar van de Vuurwerkhal in Rijswijk maar die zijn op 1 hand te tellen. Wat ze afsteken na sluitingstijd/verkoopperiode zijn producten die niet verkocht zijn en wel uitgepakt zijn dus niet meer terug gestuurd kunnen worden naar de importeur. Dat is op de 31 december na 18.00 dus is dan niet meer vergunning plichtig omdat er vuurwerk mag worden afgestoken.
pi_207405144
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 14:23 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Veel vuurwerkwinkels geven een demo om hun producten te laten zien. Maar dat mogen ze niet zelf afsteken buiten de afsteektijden als ze geen vergunning hebben voor grootvuurwerk. Dus daar moet gewoon een bedrijf voor komen die wel de papieren hebben plus er moet een vergunning zijn voor het ontbranden van vuurwerk. Er zijn maar een paar winkeliers die, die papieren hebben zoals de eigenaar van de Vuurwerkhal in Rijswijk maar die zijn op 1 hand te tellen. Wat ze afsteken na sluitingstijd/verkoopperiode zijn producten die niet verkocht zijn en wel uitgepakt zijn dus niet meer terug gestuurd kunnen worden naar de importeur. Dat is op de 31 december na 18.00 dus is dan niet meer vergunning plichtig omdat er vuurwerk mag worden afgestoken.
Ik doelde op die demo's. Ik rij altijd op 1 van de avonden tussen kerst en oud en nieuw van het eiland onder Rotterdam naar huis, vroeger Alphen aan den Rijn, nu Hoogezand. In die tijd rij je er toch langs een heleboel van die demo's. Er zijn dus wel een flink aantal van die bedrijven. Maar als dat er niet genoeg zijn, kun je natuurlijk naar die regels kijken. Zo zou je ook shows kunnen geven zonder cat 4 vuurwerk en daarvoor de eisen lager stellen, bijvoorbeeld. Daar is echt wel een mouw aan te passen, dat moet dan onderdeel zijn van het debat over een vuurwerkverbod.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_207405169
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 14:15 schreef Hanca het volgende:

[..]

En betalen: een vuurwerkshow is in elke gemeente goedkoper dan het oplappen van alleen al het gesloopte straatmeubilair, volgens mij.
En tegelijkertijd is het qua risicoprofiel volstrekt onvergelijkbaar. Je hebt namelijk te maken met explosieven en een op elkaar gepakte menigte, als het mis gaat krijg je heizeldrama taferelen als je niet oppast. Dus je moet wel degelijk een serieuze standaard hanteren.
zie email 27 oktober
pi_207405200
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 14:31 schreef trein2000 het volgende:

[..]
En tegelijkertijd is het qua risicoprofiel volstrekt onvergelijkbaar. Je hebt namelijk te maken met explosieven en een op elkaar gepakte menigte, als het mis gaat krijg je heizeldrama taferelen als je niet oppast. Dus je moet wel degelijk een serieuze standaard hanteren.
Ja, er moeten wel regels zijn. Natuurlijk. Maar aan de andere kant lijkt me een vooraf opgestelde show met het publiek op afstand altijd minder gevaarlijk dan allemaal mensen die zo maar wat doen op straat terwijl er mensen binnen een meter langs fietsen en lopen. Maar dat je wel iets van een cursus moet hebben lijkt me wel logisch.
  dinsdag 3 januari 2023 @ 14:45:36 #283
436222 Japepk
Padvinder
pi_207405284
Het argument van letsel vind ik in dezen ook niet het beste om voor een verbod te pleiten. Ja, letsel is erg, maar zoals gezegd leveren huis- tuin- en keukenongelukjes dat ook op, wintersport, autorijden en vanalles meer dat ook op. Maar om met nieuwjaar inderdaad weer een hoop nieuwbouwplannen om zeep te helpen omdat we een zooi schadelijke stoffen de lucht in jagen, dat is bezopen. Maak carbid schieten legaal, verbied consumentenvuurwerk en zorg in elke wijk/kern voor minstens 2 shows. Iedereen tevreden.
't Echte en 't ware!
pi_207405300
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 14:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik doelde op die demo's. Ik rij altijd op 1 van de avonden tussen kerst en oud en nieuw van het eiland onder Rotterdam naar huis, vroeger Alphen aan den Rijn, nu Hoogezand. In die tijd rij je er toch langs een heleboel van die demo's. Er zijn dus wel een flink aantal van die bedrijven. Maar als dat er niet genoeg zijn, kun je natuurlijk naar die regels kijken. Zo zou je ook shows kunnen geven zonder cat 4 vuurwerk en daarvoor de eisen lager stellen, bijvoorbeeld.
Wat ik al zei dat mogen vuurwerkwinkels niet zelf afsteken. Daar moeten gewoon een pyrotechnische bedrijf voor komen die wel de vergunningen heeft en ook een vergunning mag aanvragen. De meeste vuurwerkshows in Nederland worden al zonder F4 geschoten trouwens. Omdat je daar absurde afstandsregels voor moet gebruiken. F3 wordt in Nederland ook niet bij consumetenvuurwerkshows geschoten. Die demo's is ook voor Pyrotechnische bedrijven gewoon broodwinning als die weg vallen zullen er ook weer een aantal bedrijven er mee stoppen omdat er in Nederland bijna geen droog brood mee te verdienen valt. Het aantal vuurwerkshows wordt ook steeds minder in Nederland vanwege natuurgebied, broedseizoen enzovoort. Dus wil je dat er met oud en nieuw bij een vuurwerkverbod overal shows komen dan moeten de regels wat betreft vuurwerkshows flink veranderen maar dat zie ik niet snel gebeuren omdat we in Nederland erg goed zijn in het over regulieren van alle en nog wat. Want wat ik al zei wie gaat een show schieten met wat voor vergunning wat voor verzekering. waar komt het vuurwerk vandaan enzovoort.
pi_207405315
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 14:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik doelde op die demo's. Ik rij altijd op 1 van de avonden tussen kerst en oud en nieuw van het eiland onder Rotterdam naar huis, vroeger Alphen aan den Rijn, nu Hoogezand. In die tijd rij je er toch langs een heleboel van die demo's. Er zijn dus wel een flink aantal van die bedrijven. Maar als dat er niet genoeg zijn, kun je natuurlijk naar die regels kijken. Zo zou je ook shows kunnen geven zonder cat 4 vuurwerk en daarvoor de eisen lager stellen, bijvoorbeeld. Daar is echt wel een mouw aan te passen, dat moet dan onderdeel zijn van het debat over een vuurwerkverbod.
Dat is consumentenvuurwerk. Dat is niet geschikt voor dergelijke shows. Er van uitgaande dat je het dan hebt over meer dan 200 kg. Een beetje consumentenbox is namelijk al een kilootje of 10-15 en dan heb je 1 minuut aan straatvuurwerk tot een hoogte van net 30 m.

Voor dergelijke shows dan kom je uit bij een heel select gezelschap dat dat mag doen. KIWA geregistreerd. Je moet dan bijv. een verzekeringsdekking kunnen overleggen voor een bedrag van 2,5 miljoen. Je moet examen doen en vakbekwaamheid opdoen en dat kan niet zo makkelijk als er voor (op dat reeds selecte gezelschap na) 364 dagen van het jaar geen reet te doen is. Niemand gaat zoveel tijd en geld investeren om 1 x per jaar een show te mogen geven.

Ja en kun je de regels idd versoepelen maar die zijn er dus met een reden.
pi_207405397
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 14:49 schreef alpeko het volgende:

[..]
Dat is consumentenvuurwerk. Dat is niet geschikt voor dergelijke shows.
Volgens mij zijn de meeste shows nu ook gewoon met consumentenvuurwerk. Je hoeft niet de kwaliteit van het nationale vuurwerk in Rotterdam te halen in elke gemeente.

En natuurlijk zijn er regels, met name over de afstand, nodig. En gewoon vergunningen/cursussen, die desnoods gewoon kunnen worden betaald door de gemeente. Onder verantwoordelijkheid van de gemeente, die dus ook de verzekering af sluit.

Maar goed, eerst maar eens kijken hoe het debat in de Kamer gaat lopen. VVD lijkt te twijfelen, PVV is dus onzeker. Dat wordt gewoon spannend.
pi_207405409
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 14:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens mij zijn de meeste shows nu ook gewoon met consumentenvuurwerk.
Denk het niet maar ook dan gelden de strenge regels vanaf 200 kg, als ik het goed heb.
pi_207405780
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 14:57 schreef alpeko het volgende:

[..]
Denk het niet maar ook dan gelden de strenge regels vanaf 200 kg, als ik het goed heb.
Die 200 kilo heeft te maken met de type vergunning die aangevraagd moet worden. Tot 200 kilo consumenten vuurwerk en 20 kilo PSE kan een vergunning aangevraagd worden 14 dagen voor de show. Met meer dan 200 kilo consumentenvuurwerk of eigenlijke alle andere shows moet het 14 weken van te voren aangevraagd worden. Dat is omdat mensen in de omgeving bezwaar kunnen aantekenen. PSE is trouwens theater vuurwerk en daar moet diegene die het afsteekt ook weer een aparte vergunning voor hebben. Bij een consumenten vuurwerk show moet als de cakes 25 mm zijn het publiek op 40 meter afstand staan en bij 30mm op 60 meter. Dus daar heb je een flink veld voor nodig.
pi_207405810
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 15:32 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Die 200 kilo heeft te maken met de type vergunning die aangevraagd moet worden. Tot 200 kilo consumenten vuurwerk en 20 kilo PSE kan een vergunning aangevraagd worden 14 dagen voor de show. Met meer dan 200 kilo consumentenvuurwerk of eigenlijke alle andere shows moet het 14 weken van te voren aangevraagd worden. Dat is omdat mensen in de omgeving bezwaar kunnen aantekenen. PSE is trouwens theater vuurwerk en daar moet diegene die het afsteekt ook weer een aparte vergunning voor hebben. Bij een consumenten vuurwerk show moet als de cakes 25 mm zijn het publiek op 40 meter afstand staan en bij 30mm op 60 meter. Dus daar heb je een flink veld voor nodig.
Maar wel een certificering toch? Daar zal sowieso het probleem zitten. Want het loont niet om die te halen als het puur en alleen voor die ene dag per jaar is.

[ Bericht 11% gewijzigd door alpeko op 03-01-2023 15:45:45 ]
pi_207405890
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 15:36 schreef alpeko het volgende:

[..]
Maar wel een certificering toch? Daar zal sowieso het probleem zitten. Want het loont niet om die te halen als het puur en alleen voor die ene dag per jaar.
Als je diegene bent die verantwoordelijk is voor de vuurwerkshow heb je altijd een certificaat grootvuurwerk nodig en als je PSE er bij wilt doen die ook. Bij elke show in Nederland moet dus iemand aanwezig zijn die dus papieren heeft hoe klein de show ook is. Al gaat het maar om 1 vuurwerkitem (legaal dan). Het klopt het loont niet om zo iets te halen. Vroeger er zelf ooit naar gekeken want ik ben zo'n vuurwerkgek die bijvoorbeeld naar verschillende vuurwerkfestivals enzovoort geweest is. Maar als je de plussen en minnen tegen elkaar afstreept is het gewoon zonde van je geld als het niet via een bedrijf kan en die hebben genoeg vuurwerkliefhebbers die dat willen. Het is goedkoper voor mij om jaarlijks 500 euro met oud en nieuw zelf te verschieten en 2 keer per jaar een vuurwerktripje naar het buitenland te doen dan die papieren te halen.
pi_207405922
Maar goed in DH zijn ze niet van vooruit denken. Als het een verbod wordt dan weet je nu al dat er geen alternatief gaat komen. Grote steden wel wellicht maar in de provincie? En durven ze dan ook aan karbietschieten te komen? Dat is ook ieder jaar wel weer 'goed' voor een slachtoffer... straks weer boze boeren.

Het is vooral doodvermoeiend dat het ieder jaar dezelfde discussie is. Mede ook door corona uiteraard. Want als ze het nu zo laten dan weet je dat we volgend jaar jan dezelfde geluiden gaan horen. Dus ik zou onderhand ook wel zeggen: nu meteen er een streep door zetten maar dan ook geen gezeik over meer geld of mensen nodig voor handhaven of miepen over andere overlast komende O&N. En een schadeloosstelling voor de ondernemers die je er mee dupeert. Als het dan blijkbaar zoveel oplevert om het te verbieden, compenseer de branche dan maar ruim ook.

Dan gaan het in jan 2024 in ieder geval eens een keer ergens anders over. Wintersportvakantie bijv. Dient geen enkel nut want je gaat die beweging/techniek in ons land nooit nodig hebben, puur vertier, slecht voor flora en fauna en veel kans op letsel. Je kunt ook prima op 1 januari naar het schansspringen in Garmisch kijken.

[ Bericht 1% gewijzigd door alpeko op 03-01-2023 16:07:41 ]
pi_207406162
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 15:49 schreef alpeko het volgende:
Maar goed in DH zijn ze niet van vooruit denken. Als het een verbod wordt dan weet je nu al dat er geen alternatief gaat komen.
Onzin, juist bij zulke dingen hebben alle woordvoerders vaak contact met de branche, ook die van vuurwerkafstekers, en dan horen ze echt wel dat die certificering een probleem is. Nog los van het feit dat het ministerie dit ook weet, maar die hebben slechts een adviserende rol in dit geval.
pi_207406199
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 16:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Onzin, juist bij zulke dingen hebben alle woordvoerders vaak contact met de branche, ook die van vuurwerkafstekers, en dan horen ze echt wel dat die certificering een probleem is. Nog los van het feit dat het ministerie dit ook weet, maar die hebben slechts een adviserende rol in dit geval.
Een totaalverbod zou goed zijn voor dier en mens op alle gebieden, dat deze regering waarschijnlijk zijn vingers niet aan wil branden zegt genoeg, de kabinetten Rutte staan bekend om het afstellen tot het water ze aan de lippen staat.
Ook het alternatief carbid schieten is belachelijk, dat gebeuren ook ongelukken mee, een totaalverbod houdt natuurlijk ook een verkoopverbod in, mensen die toch in het bezit zijn van vuurwerk fors beboeten
pi_207406220
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 16:21 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Een totaalverbod zou goed zijn voor dier en mens op alle gebieden, dat deze regering waarschijnlijk zijn vingers niet aan wil branden zegt genoeg, de kabinetten Rutte staan bekend om het afstellen tot het water ze aan de lippen staat.
In dit geval ligt er gewoon al een initiatiefwet, het zou gek zijn als bij zo'n onderwerp het kabinet daar doorheen gaat fietsen. Dus die wachten gewoon af wat de Kamer doet. En dat lijkt spannender te worden dan de berichten van gister bij oa RTL en NOS leken te zeggen.
pi_207406257
Je moet hierin een echte beslissing durven nemen, in plaats van zo te blijven doormodderen. Ofwel laat je het zoals het nu is, maar dan met serieuze handhaving, zeg maar de “ze zouden illegaal vuurwerk moeten verbieden-route”. Of je zet een streep onder het vuurwerk rond oud en nieuw en kiest voor een andere vorm van vermaak.

Zo’n tussenvorm met een vuurwerkshow is gedoemd te mislukken. Enerzijds omdat de oudejaarsbeleving van een buurt niet te vervangen is door het marktplein in de stad waar een paar duizend man firma Huppeldepup even een kwartiertje vuurpijlen de lucht in zien schieten. En anderzijds omdat je op voorhand al weet dat dit soort evenementen de eerste zijn die met een gelegenheidsargument wegbezuinigd worden.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_207406307
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 16:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Noem het maar onzin maar al eerder waren er die dat als serieus alternatief hebben voorgesteld. Ik quote maar:

https://nos.nl/artikel/24(...)kamer-is-nog-niet-om
quote:
Voor D66 speelt ook mee dat politiebonden en burgemeesters vragen om een eenduidig verbod dat te handhaven is. De partij ziet meer in georganiseerde vuurwerkshows zoals die in andere landen worden georganiseerd.
pi_207406406
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 16:39 schreef alpeko het volgende:

[..]
Noem het maar onzin maar al eerder waren er die dat als serieus alternatief hebben voorgesteld. Ik quote maar:

https://nos.nl/artikel/24(...)kamer-is-nog-niet-om
[..]

Ik zeg dat het onzin is dat de kamerleden dan niet door hebben dat er iets moet worden geregeld voor die shows. Ze laten zich als die wet speelt echt wel informeren. Doen alsof kamerleden massaal ongeïnformeerd maar wat doen in de Kamer is echt heel ver bezijden de waarheid. In dit geval zullen ze ook echt wel met KIWA spreken.

Sowieso ligt dit type wet vaak ook gewoon ter consultatie, daar komt zulke informatie ook echt wel uit.

Ik zei nergens dat het onzin is dat ze shows als alternatief zien, dat lijkt me duidelijk.
pi_207426630
quote:
Sommige Nederlanders zijn té rijk, hoog tijd voor een bestaansmaximum

Kan een mens té rijk zijn? Ja, als anderen tekortkomen, vinden de zogeheten limitaristen. Vanwege de grote ongelijkheid pleiten zij voor een bestaansmaximum. De vraag is dan bij hoeveel miljoen het afromen moet beginnen. ‘Er komt een punt waar nóg meer zinloos is.’
https://www.volkskrant.nl(...)ansmaximum~b751c869/
De nivelleringstrein moet door, blijkbaar.

Het zwaarder belasten van vermogen en zeker grote vermogens is imo een prima zaak. Maar vermogen boven een bepaalde grens simpelweg afromen zodat het aan de armen gegeven kan worden is niets anders dan diefstal. Het verkleinen van vermogensongelijkheid los je niet op door als staat voor Robin Hood te gaan lopen spelen.
pi_207426702
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2023 07:16 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De nivelleringstrein moet door, blijkbaar.

Het zwaarder belasten van vermogen en zeker grote vermogens is imo een prima zaak. Maar vermogen boven een bepaalde grens simpelweg afromen zodat het aan de armen gegeven kan worden is niets anders dan diefstal. Het verkleinen van vermogensongelijkheid los je niet op door als staat voor Robin Hood te gaan lopen spelen.
Ja tuurlijk daar pakken ze net die voormalig ondernemer mee die een miljoen heeft oid. Alles met meer dan 10 miljoen ontspringt de dans.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  donderdag 5 januari 2023 @ 08:33:01 #300
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_207426928
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2023 07:44 schreef vipergts het volgende:

[..]
Ja tuurlijk daar pakken ze net die voormalig ondernemer mee die een miljoen heeft oid. Alles met meer dan 10 miljoen ontspringt de dans.
Inderdaad, eventuele wetgeving op dit gebied zal al wel wat loopholes ingebouwd krijgen door lobbyisten, en anders zullen er wel loopholes gevonden worden. Daar ga je de echt rijken niet mee pakken.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')