abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207049413
Welkom in het topic "FOK!ers die stoppen met alcohol"

Het drinken van alcohol is in onze maatschappij heel gewoon. Een drankje op het terras of na een week hard werken, daar kijkt niemand van op. Ook incidenteel overmatig alcohol gebruik, bijv. op een feestje, is volledig geaccepteerd. Maar waar ligt de grens? Wanneer wordt alcoholgebruik alcoholmisbruik? En wanneer spreek je van een alcoholverslaving?

quote:
Wat is alcoholmisbruik?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van misbruik van een middel kunt spreken, in dit geval dus alcoholmisbruik. Bij alcoholmisbruik moet er sprake zijn van minimaal één van de volgende vier punten, gezien over de periode van een jaar:
• Door het drinken gaan de dingen die u thuis, op school of op het werk moet doen, steeds slechter, zoals te laat komen, wegblijven, slecht werk afleveren, schorsing van school, verwaarlozing van kinderen of huishouden.
• Er wordt gedronken in situaties waarin dat gevaarlijk is, zoals wanneer u nog moet autorijden of machines bedienen.
• U komt meermalen met justitie in aanraking door het drinken, bijvoorbeeld door rotzooi trappen onder invloed of rijden onder invloed.
• Het drinken gaat door, ondanks dat de problemen rondom het drinken steeds terugkomen en ernstiger worden, bijvoorbeeld ruzie thuis over teveel drinken of vechtpartijen.

In geval van alcoholmisbruik hoeft u geen last te hebben van tolerantie en ontwenningsverschijnselen. De reden om te gaan drinken kan zijn om minder last van problemen te hebben. Drinken is dan een manier geworden om met problemen om te gaan. Het heeft dan een functie gekregen; u drinkt alcohol om u minder te vervelen, om u minder gespannen te voelen, om u af te reageren, om troost in te vinden of om afleiding voor vervelende gevoelens in te vinden. We noemen dit ook wel problematisch drinken.

Wat is alcoholafhankelijkheid?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van afhankelijkheid van een middel kunt spreken, in dit geval dus afhankelijk van alcohol. U kunt van afhankelijkheid (verslaving) spreken als gedurende een jaar drie of meer van de volgende zaken aan de orde zijn:
• Tolerantie:
U kunt steeds beter tegen drank, u heeft meer nodig om hetzelfde effect te krijgen.
• Ontwenning:
U heeft minstens twee van de volgende ontwenningsverschijnselen als u stopt met drinken:
- transpireren of hartslag boven de 100, zonder inspanning.
- trillende handen
- misselijkheid of braken
- dingen zien, voelen of horen die er niet zijn
- geestelijk en lichamelijk onrustig
- angst
- epileptische insulten (toevallen).
• U drinkt om deze verschijnselen tegen te gaan.
• U drinkt meer en langer dan u van plan was (controleverlies).
• U wilt steeds weer stoppen of minderen, maar er komt niet veel van terecht.
• Er gaat steeds meer tijd zitten in het kopen en drinken van alcohol en het bijkomen van het drinken.
• Sociale contacten, werk en vrijetijdsbesteding worden minder of vallen weg door het drinken.
• U weet dat alcohol voor u schade en problemen veroorzaakt, maar toch gaat u door met drinken.

https://www.alcoholdebaas.nl/U-en-alcohol/Verslaafd-.aspx
Interessante links

https://medium.com/@marni(...)8c723cb23#.51mlyb8oz

http://aadordrecht.nl/overaa.html

https://www.psychologiema(...)gina/Verslaafd-1.htm

Wat willen we niet:

Dronken posten, niet hier.
Vertellen welk alcoholisch drankje je open trekt, niet hier.
Verheerlijken van bepaalde gevoelens door drank, niet hier.
Sowieso verheerlijken van alcoholische dranken, niet hier.

Wat we wel willen:

Elkaar steunen, tegenslagen bespreken, voortgang bespreken, gewoon even een hart onder de riem.

Hopelijk kan iedereen met de regels leven, veel succes met afkicken.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_207049429
quote:
99s.gif Op zondag 11 december 2022 23:17 schreef praadje het volgende:

[..]
En had je nadat je weer gedronken had last van cravings of kon je het bij die paar glaasjes houden? Knap van je dat je al zolang gestopt bent trouwens.
Slechts een paar enkelen kunnen dat, velen denken het te kunnen. Erg knap als het je lukt inderdaad. Ik heb van de afgelopen twee jaar in ieder geval geleerd dat triggers vanuit alle hoeken en gaten kunnen komen. De eerste paar keer zat er nog zo'n onderliggende depressie en angst achter, waar je alcohol altijd als demping voor hebt gebruikt, dat het ontzettend moeilijk was om daar 24 uur tegen te vechten. Als dat minder wordt, dan worden het plotselinge en onverwachte emotionele gebeurtenissen (een plotselinge ruzie die je echt raakt, bijvoorbeeld). En gaat het nog langer goed, dan is juist dat goed voelen een reden om tegen jezelf te zeggen dat het wel weer kan. Een eerste date op een zonnig terras, een goed stuk vlees waar rode wijn bij hoort. Het is dan niet eens een craving, het is normaal mee willen doen en op een normale manier (zoals "iedereen") van alcohol kunnen genieten. En het verneukeratieve is: dat lukt ook nog eens heel goed. Eén keer, tien keer, twintig keer. Maar je verlaagt de drempel enorm: die ene date was zo leuk dat het een tweede wordt en je elkaar elke week ziet. En dan denk je: "ach, een keer een drankje alleen thuis met de formule 1 kan ook wel, zie je nou hoe je dat al maanden normaal kan". En dat is het moment dat het (bij mij in ieder geval, zal voor iedereen weer anders werken) fout gaat.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_207049784
quote:
7s.gif Op maandag 12 december 2022 07:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Slechts een paar enkelen kunnen dat, velen denken het te kunnen. Erg knap als het je lukt inderdaad. Ik heb van de afgelopen twee jaar in ieder geval geleerd dat triggers vanuit alle hoeken en gaten kunnen komen. De eerste paar keer zat er nog zo'n onderliggende depressie en angst achter, waar je alcohol altijd als demping voor hebt gebruikt, dat het ontzettend moeilijk was om daar 24 uur tegen te vechten. Als dat minder wordt, dan worden het plotselinge en onverwachte emotionele gebeurtenissen (een plotselinge ruzie die je echt raakt, bijvoorbeeld). En gaat het nog langer goed, dan is juist dat goed voelen een reden om tegen jezelf te zeggen dat het wel weer kan. Een eerste date op een zonnig terras, een goed stuk vlees waar rode wijn bij hoort. Het is dan niet eens een craving, het is normaal mee willen doen en op een normale manier (zoals "iedereen") van alcohol kunnen genieten. En het verneukeratieve is: dat lukt ook nog eens heel goed. Eén keer, tien keer, twintig keer. Maar je verlaagt de drempel enorm: die ene date was zo leuk dat het een tweede wordt en je elkaar elke week ziet. En dan denk je: "ach, een keer een drankje alleen thuis met de formule 1 kan ook wel, zie je nou hoe je dat al maanden normaal kan". En dat is het moment dat het (bij mij in ieder geval, zal voor iedereen weer anders werken) fout gaat.
Wat een fijne en goede post en wat goed dat je je valkuilen herkent en ernaar handelt.
pi_207050064
quote:
7s.gif Op maandag 12 december 2022 07:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Slechts een paar enkelen kunnen dat, velen denken het te kunnen. Erg knap als het je lukt inderdaad. Ik heb van de afgelopen twee jaar in ieder geval geleerd dat triggers vanuit alle hoeken en gaten kunnen komen.
Ik kan nooit minderen, wel stoppen.
Dat is mij iig twee jaar lang gelukt.

Nu dit weekend heb ik heb volgende gewoon thuis gedronken, 1 liter bier (7.9%), 2 flessen port, en een halve fles glühwein. (je ziet dat ik totaal niet kieskeurig ben)

Dit gaat weer de verkeerde kant op.
Dus ik drink mijn kleine voorraad op en ga weer stoppen.
(in huis houden van drank lukt mij niet)

Uit eerdere ervaring weet ik dat je niet een reden moet zoeken om niet te stoppen.
Bijv. de feestdagen. Er zullen altijd momenten zijn waarop het lastig gaat worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door BertV op 12-12-2022 09:28:54 ]
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_207052031
quote:
99s.gif Op zondag 11 december 2022 23:17 schreef praadje het volgende:

[..]
En had je nadat je weer gedronken had last van cravings of kon je het bij die paar glaasjes houden? Knap van je dat je al zolang gestopt bent trouwens.
Er was inderdaad wel dat stemmetje in mijn achterhoofd die paar keer dat ik toch met een glas in mijn hand stond maar het stemmetje wordt steeds zachter en makkelijker te negeren.

De keren dat ik wel heb gedronken waren gelegenheden, kerst, verjaardag en oud en nieuw maar ik wist het toch bij 1 glas te houden. Afgelopen jaar is het mij overigens allemaal gelukt zonder alcohol.
pi_207068545
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 12:25 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:

[..]
Er was inderdaad wel dat stemmetje in mijn achterhoofd die paar keer dat ik toch met een glas in mijn hand stond maar het stemmetje wordt steeds zachter en makkelijker te negeren.

De keren dat ik wel heb gedronken waren gelegenheden, kerst, verjaardag en oud en nieuw maar ik wist het toch bij 1 glas te houden. Afgelopen jaar is het mij overigens allemaal gelukt zonder alcohol.
Goed van je zeg. En kan me voorstellen dat het stemmetje zachter wordt. Het is een nieuwe gewoonte die je je eigen moet maken. Goed ook dat je ondanks de feesten en evt. de groepsdruk het toch bij 1 glas wist te houden. En dan bedoel ik niet perse dat mensen je aanmoedigden om toch wat te drinken maar meer dat je het gevoel van erbij willen horen/mee willen doen kon weerstaan.
pi_207068553
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2022 09:22 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik kan nooit minderen, wel stoppen.
Dat is mij iig twee jaar lang gelukt.

Nu dit weekend heb ik heb volgende gewoon thuis gedronken, 1 liter bier (7.9%), 2 flessen port, en een halve fles glühwein. (je ziet dat ik totaal niet kieskeurig ben)

Dit gaat weer de verkeerde kant op.
Dus ik drink mijn kleine voorraad op en ga weer stoppen.
(in huis houden van drank lukt mij niet)

Uit eerdere ervaring weet ik dat je niet een reden moet zoeken om niet te stoppen.
Bijv. de feestdagen. Er zullen altijd momenten zijn waarop het lastig gaat worden.
Sterkte en er zijn altijd momenten dat je denkt dat er een reden is voor een drankje. Die moet je kunnen weerstaan maar is lastig.
pi_207540162
Beroofd in Barceloa nu lam as hell. Geen telefoon, geen sleutels, geen portemonee. ik kap er mee. done.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_207540207
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 13:58 schreef nostra het volgende:
Beroofd in Barceloa nu lam as hell. Geen telefoon, geen sleutels, geen portemonee. ik kap er mee. done.
owh ik ben daar ook geweest. detail was toen ook zo lam als een gieter uiteindelijk. Maar ben niet beroofd ofzo.

Waar zit je dan? Ramblas?
Do what you love, love what you do!
pi_207540401
Ik heb op mijn 15de mijn eerste biertje gedronken en mijn laatste (met alcohol) op mijn 25ste en dat is inmiddels al 9 jaar geleden. Ik mis het niet, want de alcoholvrije bieren smaken bij veel merken net zo goed als de normale bieren en ik ben bijvoorbeeld ook goede straffe koffie beter gaan waarderen.
Miata is always the answer
pi_207594192
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 14:03 schreef kree het volgende:

[..]
owh ik ben daar ook geweest. detail was toen ook zo lam als een gieter uiteindelijk. Maar ben niet beroofd ofzo.

Waar zit je dan? Ramblas?
Zat. In Barceloneta.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_207594221
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 13:58 schreef nostra het volgende:
ik kap er mee. done.
Dit is niet iets wat we bespreken hier. Bel voor hulp.

[ Bericht 17% gewijzigd door Netsplitter op 17-01-2023 08:58:22 ]
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_207594290
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 06:41 schreef nostra het volgende:

[..]
Dit is niet iets wat we bespreken hier. Bel voor hulp.
Niet doen Nostra, je hebt een terugval, niet meer dan dat,.
je hebt in het verleden vaker laten zien dat je kan stoppen, en nu ga je dat gewoon weer doen.

Heb je nog wel een hotel of zo, waar je terecht kan, of ben je weer weg uit Barcelona ?

[ Bericht 11% gewijzigd door Netsplitter op 17-01-2023 08:58:37 ]
  dinsdag 17 januari 2023 @ 08:50:32 #14
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_207594663
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 06:41 schreef nostra het volgende:

[..]
Dit is niet iets wat we bespreken hier. Bel voor hulp.
-O-

Rustig aan :{

[ Bericht 12% gewijzigd door Netsplitter op 17-01-2023 08:58:45 ]
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_207596275
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 07:33 schreef Xlarge het volgende:

[..]
Niet doen Nostra, je hebt een terugval, niet meer dan dat,.
je hebt in het verleden vaker laten zien dat je kan stoppen, en nu ga je dat gewoon weer doen.

Heb je nog wel een hotel of zo, waar je terecht kan, of ben je weer weg uit Barcelona ?
Ja en niet zo'n kleintje ook. Geen idee hoe ik me hier uit terug ga redden. (Mag dat wel?) Ik had nooit naar Barca moeten gaan. Nu maar doordrinken tot er hulp is.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_207596415
quote:
8s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:41 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja en niet zo'n kleintje ook. Geen idee hoe ik me hier uit terug ga redden. (Mag dat wel?) Ik had nooit naar Barca moeten gaan. Nu maar doordrinken tot er hulp is.
Niet in 1x stoppen in ieder geval. Probeer steeds iets minder te drinken, steeds een slokje als de ontwenning begint bijvoorbeeld, niet meteen de fles leeg, je krijgt toch pas diazepam (of een ander middel) als je 0,0 blaast.

Zet de fles steeds weg, laat hem niet op tafel staan. En bellen dat er zsm iemand langs moet komen.

Als je tenminste een hulpverlener oid hebt.
pi_207597035
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:48 schreef JDx het volgende:

[..]
Niet in 1x stoppen in ieder geval. Probeer steeds iets minder te drinken, steeds een slokje als de ontwenning begint bijvoorbeeld, niet meteen de fles leeg, je krijgt toch pas diazepam (of een ander middel) als je 0,0 blaast.

Zet de fles steeds weg, laat hem niet op tafel staan. En bellen dat er zsm iemand langs moet komen.

Als je tenminste een hulpverlener oid hebt.
Ik heb al pammetjes. Zelf gekocht. Geeft rust.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_207598274
quote:
8s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 11:41 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja en niet zo'n kleintje ook. Geen idee hoe ik me hier uit terug ga redden. (Mag dat wel?) Ik had nooit naar Barca moeten gaan. Nu maar doordrinken tot er hulp is.
Oke, goed te horen dat je geen gekke dingen hebt gedaan Nostra. Besef dat terugvallen er bij horen, en dat het met inzet die je eerder heb getoond, het ook weer goed komt later 14.gif

Wel acties uitzetten hoor
pi_207683242
Inmiddels in de kliniek. Twee dagen met rollator gelopen door de tremoren. Vol aan de pammetjes gezet, een unicum in een kliniek maar graag (nu afgebouwd). Nu functioneert alles weer redelijk oké. 31e mag ik er weer uit. Maar dan begint de echte uitdaging pas natuurlijk.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
  Moderator maandag 23 januari 2023 @ 13:31:50 #20
236264 crew  capricia
pi_207683266
quote:
7s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:29 schreef nostra het volgende:
Inmiddels in de kliniek. Twee dagen met rollator gelopen door de tremoren. Vol aan de pammetjes gezet, een unicum in een kliniek maar graag (nu afgebouwd). Nu functioneert alles weer redelijk oké. 31e mag ik er weer uit. Maar dan begint de echte uitdaging pas natuurlijk.
Succes Nostra. :*
Ik hoop zo voor je dat je langdurig om gaat leren gaan met deze vreselijke ziekte.
Alle beterschap gewenst.
Definitely not CIA
pi_207685945
quote:
7s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:29 schreef nostra het volgende:
Inmiddels in de kliniek. Twee dagen met rollator gelopen door de tremoren. Vol aan de pammetjes gezet, een unicum in een kliniek maar graag (nu afgebouwd). Nu functioneert alles weer redelijk oké. 31e mag ik er weer uit. Maar dan begint de echte uitdaging pas natuurlijk.
Jeetje Nostra, wat heftig maar wat goed dat je in een kliniek zit nu. Heel veel sterkte voor wat hierna komt, dat gaat niet gemakkelijk zijn. Gebruik dit hier als een uitlaatklep en voor steun als je er behoefte aan hebt. :*

[ Bericht 0% gewijzigd door praadje op 23-01-2023 17:47:55 ]
pi_207692123
quote:
7s.gif Op maandag 23 januari 2023 13:29 schreef nostra het volgende:
Inmiddels in de kliniek. Twee dagen met rollator gelopen door de tremoren. Vol aan de pammetjes gezet, een unicum in een kliniek maar graag (nu afgebouwd). Nu functioneert alles weer redelijk oké. 31e mag ik er weer uit. Maar dan begint de echte uitdaging pas natuurlijk.
goed bezig Nostra !
pi_207692299
Thanks allen. Het is vooral verschrikkelijk dood- en doodsaai, zo'n verblijf. Ik mag in tegenstelling tot de rest ook (nog) niet naar buiten (ook niet gezamenlijk of onder begeleiding) dus veel van de spaarzame activiteiten díe er zijn gaan aan mij voorbij.

Cursusjes die worden gegeven zijn voornamelijk open deuren en, om begrijpelijke redenen, op mavoniveau. Voorbeeld: een lijst invullen met 200 activiteiten die je wel of niet leuk vindt (waaronder klassiekers als MSN'en en cassettes/mp3's luisteren). Vandaag krijgen we een uur een slaapcursus en dat was het wel.

Groep is gelukkig wel oké. Vrijdag werd er door de politie een totale straatjunk gedumpt die alleen maar om methadon bleef schreeuwen, dat verziekt de hele boel wel meteen. De rest zit hier gelukkig voor zichzelf.

Tijd uitzitten dus vooral.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_207693009
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 07:25 schreef nostra het volgende:
Thanks allen. Het is vooral verschrikkelijk dood- en doodsaai, zo'n verblijf. Ik mag in tegenstelling tot de rest ook (nog) niet naar buiten (ook niet gezamenlijk of onder begeleiding) dus veel van de spaarzame activiteiten díe er zijn gaan aan mij voorbij.

Cursusjes die worden gegeven zijn voornamelijk open deuren en, om begrijpelijke redenen, op mavoniveau. Voorbeeld: een lijst invullen met 200 activiteiten die je wel of niet leuk vindt (waaronder klassiekers als MSN'en en cassettes/mp3's luisteren). Vandaag krijgen we een uur een slaapcursus en dat was het wel.

Groep is gelukkig wel oké. Vrijdag werd er door de politie een totale straatjunk gedumpt die alleen maar om methadon bleef schreeuwen, dat verziekt de hele boel wel meteen. De rest zit hier gelukkig voor zichzelf.

Tijd uitzitten dus vooral.
Ik verveel me thuis altijd al, zo'n kliniek ga ik echt niet nog een keer volhouden, meestal ook zo gauw als ik afgekickt was weer vertrokken, de laatste terugval kon ik dat gewoon thuis doen gelukkig.

En dan nog al die taakjes, stofzuigen en dweilen enzo en die koffiemomenten en ik had geen geld en geen mensen die langskwamen met wat snacks ofzo. En het ergste, geen laptop en geen tv op de kamer en de gezamenlijke tv mocht alleen 's avonds aan...

Dus kon eigenlijk helemaal niks daar terwijl iedereen op z'n kamertje zat op de laptop.
pi_207693233
@nostra doe je best !

Nog een kleine tip: je hebt het steeds over "pammetjes". Het liefkozende en met verkleinwoordjes verzachten van het gebruik van deze zware medicatie is een valkuil voor het opbouwen van afhankelijkheid richting de oxazepam. Ik zou hiervoor waken, om zo niet van de regen in de drup terecht te komen.
  Moderator dinsdag 24 januari 2023 @ 10:51:05 #26
236264 crew  capricia
pi_207693631
Ik doe ook mee. Sinds begin januari niets meer gedronken. Denk ik probeer eens een dry January.

Maar ik merk dat ik het savonds als ik wat lekkers gekookt heb, een visje bijvoorbeeld, toch nog steeds heel veel zin heb.

Het is zo'n gewoonte geworden, overal een glaasje wijn bij.

Zijn er meer mensen die een dry January doen?
Definitely not CIA
  dinsdag 24 januari 2023 @ 11:19:29 #27
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_207693850
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 10:51 schreef capricia het volgende:
Ik doe ook mee. Sinds begin januari niets meer gedronken. Denk ik probeer eens een dry January.

Maar ik merk dat ik het savonds als ik wat lekkers gekookt heb, een visje bijvoorbeeld, toch nog steeds heel veel zin heb.

Het is zo'n gewoonte geworden, overal een glaasje wijn bij.

Zijn er meer mensen die een dry January doen?
Ging 2 weken goed.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_207693977
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 10:51 schreef capricia het volgende:
Ik doe ook mee. Sinds begin januari niets meer gedronken. Denk ik probeer eens een dry January.

Maar ik merk dat ik het savonds als ik wat lekkers gekookt heb, een visje bijvoorbeeld, toch nog steeds heel veel zin heb.

Het is zo'n gewoonte geworden, overal een glaasje wijn bij.

Zijn er meer mensen die een dry January doen?
Dat werkt bij mij totaal niet, want dan tel ik gewoon af tot 1 februari om dan een fles wodka achterover te slaan, kan veel beter gewoon proberen zo lang mogelijk niet te drinken, geen einddatum.
  Moderator dinsdag 24 januari 2023 @ 12:33:54 #29
236264 crew  capricia
pi_207694816
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:29 schreef JDx het volgende:

[..]
Dat werkt bij mij totaal niet, want dan tel ik gewoon af tot 1 februari om dan een fles wodka achterover te slaan, kan veel beter gewoon proberen zo lang mogelijk niet te drinken, geen einddatum.
Ik merk dus dat ik ongemerkt best afhankelijk ben geworden. Mijn gedachten gaan steeds naar een glas. En in de supermarkt valt het me meer op, al die wijnen.

Ik overweeg om dus ook februari droog te blijven, omdat het zo in mijn systeem zit. Of ieg geen einddatum nu al te bepalen.
Definitely not CIA
pi_207695115
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 09:30 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik verveel me thuis altijd al, zo'n kliniek ga ik echt niet nog een keer volhouden, meestal ook zo gauw als ik afgekickt was weer vertrokken, de laatste terugval kon ik dat gewoon thuis doen gelukkig.

En dan nog al die taakjes, stofzuigen en dweilen enzo en die koffiemomenten en ik had geen geld en geen mensen die langskwamen met wat snacks ofzo. En het ergste, geen laptop en geen tv op de kamer en de gezamenlijke tv mocht alleen 's avonds aan...

Dus kon eigenlijk helemaal niks daar terwijl iedereen op z'n kamertje zat op de laptop.
Dan lijkt het me al helemaal een hel ja. Laten we elkaar dan maar beloven: never again. :)
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_207695155
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 09:58 schreef Bugno3 het volgende:
@:nostra doe je best !

Nog een kleine tip: je hebt het steeds over "pammetjes". Het liefkozende en met verkleinwoordjes verzachten van het gebruik van deze zware medicatie is een valkuil voor het opbouwen van afhankelijkheid richting de oxazepam. Ik zou hiervoor waken, om zo niet van de regen in de drup terecht te komen.
Tnx. Met meds heb ik gelukkig, tenzij ik middenin de afkick zit, niets. Heb die van gisteren die ik wel mocht dan ook afgeslagen en sta nu weer droog.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
  Moderator dinsdag 24 januari 2023 @ 13:19:41 #32
236264 crew  capricia
pi_207695337
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 09:30 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik verveel me thuis altijd al, zo'n kliniek ga ik echt niet nog een keer volhouden, meestal ook zo gauw als ik afgekickt was weer vertrokken, de laatste terugval kon ik dat gewoon thuis doen gelukkig.

En dan nog al die taakjes, stofzuigen en dweilen enzo en die koffiemomenten en ik had geen geld en geen mensen die langskwamen met wat snacks ofzo. En het ergste, geen laptop en geen tv op de kamer en de gezamenlijke tv mocht alleen 's avonds aan...

Dus kon eigenlijk helemaal niks daar terwijl iedereen op z'n kamertje zat op de laptop.
Mag ik vragen, zo'n kliniek: Bepaal je dan zelf waar je opgenomen wordt? Dus welke organisatie etc. Of moet je de eerste de beste kliniek waar plek is accepteren?
Definitely not CIA
pi_207695822
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 13:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Mag ik vragen, zo'n kliniek: Bepaal je dan zelf waar je opgenomen wordt? Dus welke organisatie etc. Of moet je de eerste de beste kliniek waar plek is accepteren?
Je moet al geluk hebben dat je ergens terecht kan, laat staan dat je kan kiezen. Hier in de regio zijn er maar heel weinig, die twee die in de buurt zijn, zijn al bijna een uur rijden. Als het vrijwillig is hoef je niks te accepteren natuurlijk, je mag ook nog 2 maanden wachten. Voor crisisopname zoals nostra krijg je voorrang en moet je wel aannemen wat je aangeboden krijgt.
pi_207696185
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 13:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Mag ik vragen, zo'n kliniek: Bepaal je dan zelf waar je opgenomen wordt? Dus welke organisatie etc. Of moet je de eerste de beste kliniek waar plek is accepteren?
In mijn omgeving zijn er drie mogelijkheden: Den Haag, Alkmaar en Hoofddorp. Hoofddorp is voor mij het meest logisch, omdat ik in Haarlem woon. Je kan een beetje je voorkeur aangeven en je begeleider kan dan een klein beetje zijn best doen, maar die invloed is erg gering. Crisisopname heb je helemaal niets te willen.

Let ook op dat dit alleen detox is, dus puur ontwennen en dan word je de deur weer uitgetrapt. Er is wel iets aan educatie, maar dat is echt heel basic en beperkt. Het is dus geen behandeling.

Je hebt ook klinieken waar je voor een langdurige behandeling heen kan. Daar heb je wel vrije keus in in principe. Voorbeeld is Castle Craig. Dat zijn vrij zware en lange trajecten: een week of 8, alles inleveren (telefoon, laptop etc) en een intensief dagprogramma met strakke schema's en strakke regels. Vaak zijn die gestoeld op het 12 stappen principe: erg op spiritualiteit gebaseerd, een Hogere Macht die je moet accepteren etc. Voor mij veel te sektarisch, maar voor velen werkt het wel.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_207696699
Voor de vervolgtrajecten zijn de wachtlijsten inderdaad wel lang, detox is wel sneller een plekje vrij.

Je hebt heel verschillende, zoals O&D, H&R, IB, sommige kunnen inderdaad erg zwaar zijn en schrikken mij enorm af, zoals jij zegt, telefoon en alles inleveren, strak programma, strenge regels.

https://www.vnn.nl/hulp/z(...)en-kliniek/vossenloo

Even iets naar beneden scrollen.
  Moderator dinsdag 24 januari 2023 @ 15:37:36 #36
236264 crew  capricia
pi_207696848
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 14:40 schreef nostra het volgende:

[..]
In mijn omgeving zijn er drie mogelijkheden: Den Haag, Alkmaar en Hoofddorp. Hoofddorp is voor mij het meest logisch, omdat ik in Haarlem woon. Je kan een beetje je voorkeur aangeven en je begeleider kan dan een klein beetje zijn best doen, maar die invloed is erg gering. Crisisopname heb je helemaal niets te willen.

Let ook op dat dit alleen detox is, dus puur ontwennen en dan word je de deur weer uitgetrapt. Er is wel iets aan educatie, maar dat is echt heel basic en beperkt. Het is dus geen behandeling.

Je hebt ook klinieken waar je voor een langdurige behandeling heen kan. Daar heb je wel vrije keus in in principe. Voorbeeld is Castle Craig. Dat zijn vrij zware en lange trajecten: een week of 8, alles inleveren (telefoon, laptop etc) en een intensief dagprogramma met strakke schema's en strakke regels. Vaak zijn die gestoeld op het 12 stappen principe: erg op spiritualiteit gebaseerd, een Hogere Macht die je moet accepteren etc. Voor mij veel te sektarisch, maar voor velen werkt het wel.
Castle Craig opgezocht en gelezen. Interessant!

Even ook bij hun prive kliniek gekeken. Wat een geld, als je een 'executive' rehab wil in Schotland. Maar goed, dan heb je wel een zwembad, sauna, gym, een kok, etc tot je beschikking. :D
Definitely not CIA
  Moderator dinsdag 24 januari 2023 @ 15:39:21 #37
236264 crew  capricia
pi_207696869
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 15:27 schreef JDx het volgende:
Voor de vervolgtrajecten zijn de wachtlijsten inderdaad wel lang, detox is wel sneller een plekje vrij.

Huh, zit er dan een gat tussen de detox en het daadwerkelijke behandeltraject?
Dat lijkt me echt killing.
Definitely not CIA
pi_207696890
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 15:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Huh, zit er dan een gat tussen de detox en het daadwerkelijke behandeltraject?
Dat lijkt me echt killing.
Dat kan heel goed zo zijn ja en dat is voor veel mensen dan ook een reden om terug te vallen. Helemáál als je bijvoorbeeld dakloos bent, een trauma hebt, terug in de verkeerde vriendengroep belandt thuis enz. Maar ook al iets als alleen op de bank zitten thuis kan al killing zijn.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
  Moderator dinsdag 24 januari 2023 @ 15:43:20 #39
236264 crew  capricia
pi_207696916
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 15:41 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat kan heel goed zo zijn ja en dat is voor veel mensen dan ook een reden om terug te vallen. Helemáál als je bijvoorbeeld dakloos bent, een trauma hebt, terug in de verkeerde vriendengroep belandt thuis enz.
Ja. Dat kan ik me heel goed voorstellen. Mag je voor de daadwerkelijke behandeling nog een keertje lichamelijk afkicken. Bah.
Definitely not CIA
pi_207697027
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 15:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Castle Craig opgezocht en gelezen. Interessant!

Even ook bij hun prive kliniek gekeken. Wat een geld, als je een 'executive' rehab wil in Schotland. Maar goed, dan heb je wel een zwembad, sauna, gym, een kok, etc tot je beschikking. :D
Tja, daar zitten de Gordons en Najib Amhali's, dat is voor een gewoon mens niet te betalen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_207698142
quote:
6s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 15:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Tja, daar zitten de Gordons en Najib Amhali's, dat is voor een gewoon mens niet te betalen.
Al die celebs zitten ook in vette rehabs in L.A. enzo, mooier dan mijn laatste vakanties :9
pi_207698199
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 14:40 schreef nostra het volgende:

[..]
In mijn omgeving zijn er drie mogelijkheden: Den Haag, Alkmaar en Hoofddorp. Hoofddorp is voor mij het meest logisch, omdat ik in Haarlem woon. Je kan een beetje je voorkeur aangeven en je begeleider kan dan een klein beetje zijn best doen, maar die invloed is erg gering. Crisisopname heb je helemaal niets te willen.

Let ook op dat dit alleen detox is, dus puur ontwennen en dan word je de deur weer uitgetrapt. Er is wel iets aan educatie, maar dat is echt heel basic en beperkt. Het is dus geen behandeling.

Je hebt ook klinieken waar je voor een langdurige behandeling heen kan. Daar heb je wel vrije keus in in principe. Voorbeeld is Castle Craig. Dat zijn vrij zware en lange trajecten: een week of 8, alles inleveren (telefoon, laptop etc) en een intensief dagprogramma met strakke schema's en strakke regels. Vaak zijn die gestoeld op het 12 stappen principe: erg op spiritualiteit gebaseerd, een Hogere Macht die je moet accepteren etc. Voor mij veel te sektarisch, maar voor velen werkt het wel.
heb je wel eens gedacht aan begeleid/beschermd wonen?
Mij heeft dat wel een stuk geholpen en het is ook een veel langer traject in feite.
De vraag is of dat allemaal zo makkelijk is als je bv een eigen huis hebt of iets vast huurt.
Ik had wel de mazzel dat ik toch nog tussen een zomerhuisje en de woningbouw in zat. Het lijkt me lastiger als je bv ergens al soort van vast woont, want je kunt dat wss niet beide financieel betalen, hoewel daar volgens mij ook nog opties voor zijn.

Er kwamen er daar bij mij wel meer die uit de kliniek kwamen, mijn inziens is zo'n traject eigenlijk ook te kort om alles helemaal op orde te krijgen.
Het geeft een soort van rust wel voor jezelf als je weet dat je eigenlijk in een soort gereguleerde situatie zit. Terwijl het niet zo streng is als in een kliniek, ik zie het maar als een soort studenten woning alleen zonder drank en drugs erbij.
Moet zeggen heb er eigenlijk best een leuke tijd gehad. had ik wel mazzel dat we ook met een leuke (gemotiveerd) groepje er zaten. Maar in die tijd dat ik daar woonde zijn er ook wel wat wisselingen geweest in bewoners, de 1 meer gemotiveerder als de andere.

Maar nee heb er geen spijt van.

succes iig ^O^
Do what you love, love what you do!
pi_207698642
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 17:50 schreef kree het volgende:
heb je wel eens gedacht aan begeleid/beschermd wonen?
Nee, dat gaat me echt veel te ver. Ik heb een eigen zaak, een eigen huis, een eigen leven. Alles loopt prima zolang ik dat eerste drankje maar niet neem. Dat is de crux voor nu; regelmaat, financiën en al dat soort zaken zijn allemaal prima op orde.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_207699293
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 18:33 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, dat gaat me echt veel te ver. Ik heb een eigen zaak, een eigen huis, een eigen leven. Alles loopt prima zolang ik dat eerste drankje maar niet neem. Dat is de crux voor nu; regelmaat, financiën en al dat soort zaken zijn allemaal prima op orde.
ja snap het punt, dat maakt het wel lastig inderdaad.
Juist dus omdat je niet zo maar kunt zeggen, stap even uit mijn "normale" leven. Zeg het ik had er mazzel mee dat dat bij mij op dat moment wel kon.

Het zou nu trouwens een veel groter probleem geven.

je lijkt trouwens een beetje op mij, want zeker in de hulpverlening kom je dan anderen tegen die echt diep in allerlei problemen zitten.
Ik heb ook nooit problemen gehad met financiën ofzo, dat hield ik wel op orde.
voordeel wel is dat iig. En is het bij mij ook nog niet eens zo dat het gelijk fout gaat als ik 1 biertje drink.

Maar dit blijft voor mij een aandachtspunt, vandaar dat ik de gesprekken bij de hulpverlening nog steeds doorzet. Nu ambulant dan. Maar ik weet dat er nog winst te behalen is. :)

Succes man, je hebt iig weer de bewuste keus gemaakt en er wat aan gedaan omdat je weet dat het verkeerd gaat. Dus goed dat is deel van het hele proces
Do what you love, love what you do!
pi_207699761
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 19:24 schreef kree het volgende:

[..]
ja snap het punt, dat maakt het wel lastig inderdaad.
Juist dus omdat je niet zo maar kunt zeggen, stap even uit mijn "normale" leven. Zeg het ik had er mazzel mee dat dat bij mij op dat moment wel kon.

Het zou nu trouwens een veel groter probleem geven.

je lijkt trouwens een beetje op mij, want zeker in de hulpverlening kom je dan anderen tegen die echt diep in allerlei problemen zitten.
Ik heb ook nooit problemen gehad met financiën ofzo, dat hield ik wel op orde.
voordeel wel is dat iig. En is het bij mij ook nog niet eens zo dat het gelijk fout gaat als ik 1 biertje drink.

Maar dit blijft voor mij een aandachtspunt, vandaar dat ik de gesprekken bij de hulpverlening nog steeds doorzet. Nu ambulant dan. Maar ik weet dat er nog winst te behalen is. :)

Succes man, je hebt iig weer de bewuste keus gemaakt en er wat aan gedaan omdat je weet dat het verkeerd gaat. Dus goed dat is deel van het hele proces
Heel veel vonden het ook raar in de kliniek dat ik m'n rijbewijs nog had, dat had bijna niemand meer en 80% had al eens of vaker in de bak gezeten, ook de dames.

Wel jammer dat je een band opbouwt met die mensen (bij een leuke groep) en het dan weer uit elkaar valt.

Waren echt mensen die zeiden wanneer ga je weg dan? Ja vandaag, vandaag al? Nooo :o

Goede daarvan is dan wel weer dat ik leerde dat ik nuchter ook gewoon een leuk en sociaal persoon kan zijn.
pi_207700315
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 19:24 schreef kree het volgende:
Succes man, je hebt iig weer de bewuste keus gemaakt en er wat aan gedaan omdat je weet dat het verkeerd gaat. Dus goed dat is deel van het hele proces
Dat klopt, maar het is wel een verdomde lang proces. Sterker nog, gaandeweg kom je erachter dat dat proces nooit zal eindigen. Niet dat je per se terugvallen zal krijgen (al is die kans er altijd), maar het zal altijd een onderdeel van je leven zijn en blijven.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_207700358
Ik had deze al eens eerder gepost volgens mij, maar dit is wel een erg goed filmpje (albeit wat verouderd) waarin verslaving in begrijpelijke taal wordt uitgelegd. En ook waarom mensen vaak blijven terugvallen (het gemiddelde is geloof ik zeven keer), óók al weet je rationele brein dat je daar niet aan moet beginnen.


Ook goed om aan bekenden te laten zien die jou op een gegeven moment niet meer begrijpen (en vaak zelfs afstand gaan nemen of laten vallen).
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_207700371
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 20:16 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat klopt, maar het is wel een verdomde lang proces. Sterker nog, gaandeweg kom je erachter dat dat proces nooit zal eindigen. Niet dat je per se terugvallen zal krijgen (al is die kans er altijd), maar het zal altijd een onderdeel van je leven zijn en blijven.
ja dat is wel een beetje de ellende ervan idd, weet het maar al te goed.
Ik vrees vooral nu voor onverwachte ellendige dingen waardoor ik echt terug ga vallen. En daarom zet ik de gesprekken ook nog voort.
In feite denk ik dat het nu allemaal wel redelijk goed gaat. Maar bij mij kwam de ellende en teveel drinken vaak na een onverwacht iets, waar je dus totaal zelf eigenlijk geen invloed op hebt.

Leerpunt voor mij is dus, hoe kom ik over dat soort dingen heen zonder me te vergrijpen aan alcohol.
Do what you love, love what you do!
pi_207700429
En voor degenen die echt geïnteresseerd zijn in de hersensystematiek van verslaving is dit een erg goed (maar wel vrij technisch) boek: (niet via deze link kopen, veel goedkoper te vinden).

https://www.bol.com/nl/nl/f/addiction/9200000034467386/
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_207700467
voor de volgende afspraak moet ik trouwens dingen verzinnen als alternatief voor een biertje drinken....

Ok euhhhh gelukkig is het pas over 3 weken, want hier moet ik nog even goed over nadenken. ;)
Heb er nog niet heel erg over nagedacht nu want dit is van gister. Maargoed vindt t nog best lastig om dingen te verzinnen die precies hetzelfde doen als wat drinken voor mij......
Do what you love, love what you do!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')