abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 14 december 2022 @ 12:52:24 #251
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207077259
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 12:51 schreef Malavita het volgende:

[..]
Paar dagen dat lees ik niet

De gasopslagen waren in oktober voor ruim 93 procent gevuld. Daar is nu nog 83 procent van over, blijkt uit cijfers van Gasunie.

Of ik lees dat verkeerd
Nee, zo lees ik het ook, oftewel, die 10% is niet in een paar dagen maar in 2,5 maand?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_207077261
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 11:48 schreef Viezig het volgende:

[..]
Jij hebt goed onthouden wanneer de winter officieel begint, wat knap van jou!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ja kan ook minder bijdehand reageren natuurlijk.
pi_207077268
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 12:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, zo lees ik het ook, oftewel, die 10% is niet in een paar dagen maar in 2,5 maand?
als het wel in een paar dagen is dan is dat idd wel veel. Zo niet dan maak ik me geen zorgen
pi_207077366
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 11:44 schreef Viezig het volgende:

[..]
- Januari tot mei
- Mei tot en met december

Hoe kom jij aan jouw periodes? :?
Mijn hoofd kan weer logischer nadenken. Maar vanaf januari tot 2 mei geeft weer iets ademruimte. Toen ik het vanochtend las was er eerst even paniek in mijn hoofd.
pi_207077379
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 10:10 schreef coccinelle het volgende:

[..]
Ik ben hier ook benieuwd naar. Maar dan wat gas betreft. Afrekening in mei... dan zouden wij in de wintermaanden slechts 600m³ mogen gebruiken? Waardoor wij alsnog over zo'n 500m³ de volle mep moeten betalen? :'( . En dat terwijl wij in de 6 maanden na de jaarafrekening zo'n 60m³ verbruiken

Loont het dan om in ons geval in januari of februari te switchen van leverancier zodat die 600m³ beter verdeeld wordt?
Dit dus. Dat vraag ik me ook af, ik heb de afrekening in april. Maar qua gas zou het met wat zuinig doen ongeveer moeten lukken, zie ik aan de getallen van vorig jaar. Alleen stroom... De eerste drie maanden leveren de zonnepanelen zo weinig op dat dat een behoorlijke afrekening wordt in april. Daarna ga ik uit van een half jaar negatief (meer opwekken dan verbruik), die compenseren dan weer voor de laatste maanden.
pi_207077414
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 12:51 schreef Malavita het volgende:

[..]
Paar dagen dat lees ik niet

De gasopslagen waren in oktober voor ruim 93 procent gevuld. Daar is nu nog 83 procent van over, blijkt uit cijfers van Gasunie.

Of ik lees dat verkeerd
Er staat ook bij dat het "de laatste dagen/weken" hard gaat en dat lijkt me logisch. Je moét nu wel stoken haast om het een beetje aangenaam te houden binnen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207077424
1e offerte binnen, 17 x jA Solar panelen met een totaal vermogen 6.715Wp: 12.585.- zonder BTW teruggave. Dus onder de streep zou het ons 10.541.- gaan kosten.
pi_207077434
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 13:05 schreef Hupje het volgende:

[..]
Dit dus. Dat vraag ik me ook af, ik heb de afrekening in april.
Onze afrekening komt 1 april en we hebben ook zonnepanelen. Ik mag hopen dat er IT en rekenwonders bij de overheid en de energiemaatschappijen zitten.

Er gaan 2 dingen naast elkaar lopen.

Eneco (in ons geval), kijken naar ons jaarverbruik electra, verbruik minus opbrengst panelen.
Het prijsplafond kijkt naar kwh verbuik in jan, febr, maart.

Als we op jaarbasis minder verbruiken aan kwh dan opwekken, maakt het niets uit. Alles daarboven mogen ze wiskundige berekeningen op gaan loslaten. Want welk tarief gebruiken ze daarvoor? Vast het minst gunstige....

Gas...tja, in ons oude huisje verbruiken we meer in met name jan en febr dan een gemiddeld gezin denk ik. Dat wordt veeeeeeeeeeeeeeel hout verstoken in de haard in die maanden.
pi_207078088
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 11:48 schreef Viezig het volgende:

[..]
Jij hebt goed onthouden wanneer de winter officieel begint, wat knap van jou!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En jammer dat december 31 dagen heeft. Meteorologisch is het ook 1 december.
pi_207078174
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 08:56 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Je ziet nu ook hoe we zijn ontsnapt vorig jaar met een extreem zachte winter. De voorraden zijn nu gedaald naar 83% en het staat al op Nu.nl dat het hard naar beneden gaat. Vorig jaar zaten we half december al rond de 45%!
Toen zaten ze minder vol omdat Rusland hier al op aan het voorbereiden was.

Overigens hier contract can december tot december dat gaat nu gunstig uitkomen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 14 december 2022 @ 14:41:16 #261
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207078339
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 03:36 schreef Soulfreak het volgende:
Fijn dat ze dat afgelezen verbruik willen omrekenen naar voor mij veronderstelde gemiddelden per maand, maar als ze geen meterstand per maand hebben (geen slimme meter hier) hebben ze toch niets om dat mee te gaan vergelijken. .... ....
....
Je mist dat wat iemands situatie is of die daadwerkelijk en/of wanneer hoeveel verbruikt; niet relevant is voor het toegestane theoretische rekenmodel dat uitgaat van een gemiddelde dat is omgerekend vanuit het totaal.

Nee ze kunnen niet weten wat en wanneer maar dat maakt voor de berekening niet uit. De formule gaat simpelweg uit van een onderbouwde inschatting. De berekende "inschatting" van iemands maandgemiddelde - ongeacht werkelijkheid - wordt dan vergeleken met dat van het plafondgemiddelde over die periode, om uit te gaan rekenen wat iemand niet zo theoretisch, gaat betalen.

Dat iemand een ander energieverbruik of contract patroon heeft - denk aan per uur betalen of overstappers - dan het 'gemiddelde' jaar het plafond vanuit gaat, kan iemands factuur (slimmerds positief en pechvogels negatief) beïnvloeden.
Wanneer ik ¤100 terugkrijg en buren ¤100 extra moet betalen, is niet zo maar te stellen dat dus dit OK is omdat het gemiddelde daarvan ¤0 is. Dat het handig is om budgetteren zonder iemands situatie te bekijken, (b)lijkt vooral het doel. De helft - onder het plafond - heeft wat voordeel van de plafondregeling en de andere helft daarboven moet het - eigen schuld - maar slikken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 14 december 2022 @ 14:52:54 #262
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207078457
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De gasvoorraden zijn er ook voor een half gemiddeld stookseizoen. Dan zijn ze leeg
Dat is ook de misrekening die niet goed wordt gecommuniceerd. Ik meen dat de overheid vooral paniek wilde voorkomen door het anders neer te zetten.

Vol hier, betekent niet daarmee dat het genoeg is voor de totale stookperiode. Een volle koelkast zeg niets of over 3 weken nog iets te eten is.
Wanneer we in een paar weken - niet eens zo heel koud - al 10% opsouperen van een maar 93% gevulde opslag van 100%, ontstaat er een probleem als dat langer gaat duren. Vroegûh, net voor de 'oorlog', werden ook in de winter de gebruikte voorraden voortdurend aangevuld. Iets dat feitelijk nu alleen nog gebeurd/kan tegen extreem hoge inkoopprijzen.

Lang leve de speculatie met dingen waarvan de (despotische) speculant weet dat het niet bederft en hoe dan ook nu of wat later zal worden verkocht tegen bereidwillige hoge prijzen omdat het noodzakelijk is.
De bedrijven en overheden fungeren hier prima winstmakers om de hete aardappels voor te schotelen. Ik vrees nu al de situatie van 2024 en dan moet 2023 nog maar beginnen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207078477
quote:
14s.gif Op woensdag 14 december 2022 14:52 schreef Vallon het volgende:

[..] Ik vrees nu al de situatie van 2024 en dan moet 2023 nog maar beginnen.
Met het wegvallen van het prijsplafond en/of andere tegemoetkomingen gaan er heel veel particulieren en bedrijven in de problemen komen ja.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 14 december 2022 @ 15:24:08 #264
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207078736
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 14:55 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Met het wegvallen van het prijsplafond en/of andere tegemoetkomingen gaan er heel veel particulieren en bedrijven in de problemen komen ja.
Mja, gemiddeld >:) is er weinig aan de hand.... want de rekening moet en zal hoe dan ook betaald worden.

Bedrijven en industrie hebben geen plafond en zullen dus hun (energie) meerkosten overkort doorbelasten.
Het goedkoopste brood bij Lidl was een half jaar terug nog 79ct en stond gisteren inmiddels op 109ct.
Dan kan iemand zeggen da's goedkoop. Maar ook het normalere bakkersboord kent minimaal dezelfde stijging en wij betalen soms al ¤3 voor een brood dat een paar maanden terug nog maar ¤2 deed.

De groep die er (al/nu/nog) warm bijzit zal van prijsstijgingen niet van kapotvriezen en de rest die toch al zat te vernikkelen, gaat maar met gelijkgezinden ontdooien en zwemmen onder het visnet van het inflatoire ijsplafond.

Best heel bizar de energierekening onafwendbaar te zien stijgen van begin dit jaar ¤200/maand naar ¤350-400 per 2023 om straks ¤800 per maand tegemoet te zien. Hoe dat te betalen of te doen ?, hebben wij - met de feestdagen in aantocht - nog geen omlijnd idee over. Zal er wel op neerkomen dat we weer gaan leven/slapen/werken in één verwarmde huiskamer.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207079182
quote:
12s.gif Op woensdag 14 december 2022 14:41 schreef Vallon het volgende:

[..]
Je mist dat wat iemands situatie is of die daadwerkelijk en/of wanneer hoeveel verbruikt; niet relevant is voor het toegestane theoretische rekenmodel dat uitgaat van een gemiddelde dat is omgerekend vanuit het totaal.
Nee, dat mis ik niet. Die gemiddelden per maand omgerekend vanuit het totaal van het plafond zijn op diverse sites te vinden. Dat is bv 221 m3 gas voor januari, 188 m3 voor februari en 159 m3 voor maand. Iemand die zijn jaarafrekening krijgt eind mei heeft dan voor de periode 1 januari t/m 31 mei een verbruiksplafond van 689 m3 waarvoor de prijs van plafond telt. Dan kan die persoon best in een erg koude januari maand 30 m3 meer verbruiken (dus 251 m3), in februari en maart per maand 10 m3 minder en in april en mei ook nog 5 m3 per maand minder, dan heeft die persoon tot 31 mei niet meer verbruikt dan de bij elkaar opgetelde maand gemiddelden van 1 januari tot aan 31 mei en het energiebedrijf weet niet dat er de ene maand tot aan de jaarafrekening wat meer gebruikt is dan het berekende gemiddelde en de andere maanden wat minder. Met slimme meters kunnen energiebedrijven natuurlijk wel zien wat iemand per maand verbruikt, maar er wordt nu aangegeven dat er gedurende het jaar alleen met de jaarafrekening een meetmoment is voor het plafond en niet iedere maand.

Het wordt alleen anders als die persoon in de maanden februari t/m mei niet minder dan het berekende gemiddelde verbruikt maar pas in oktober of november minder verbruikt, omdat dat na de jaarafrekening is.
  woensdag 14 december 2022 @ 16:44:17 #266
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207079468
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 16:15 schreef Soulfreak het volgende:
..
Die gemiddelden per maand omgerekend vanuit het totaal van het plafond zijn op diverse sites te vinden.
..
OK. Ben je het eens dat de energiemaatschappij dus niet hoeft te weten hoe jouw totaal tot stand is gekomen ?
Zij berekenen jouw gemiddelde dat immers op grond van eoa model dat maatgevend is. Het werkelijke verbruik op enig moment of maand, is dan handig weggecijferd.
//--///
Los daarvan herhaal ik dat het "gemiddelde" per maand dat overal - anders - is te vinden, volstrekt willekeurig is waarbij men appelen en peren tot aangenaam plafondfruit vermaalt.
Dat gemiddelde ziet er bv tijdens een warme winter in beschut Limburg anders uit dan in tijdens een Elfstedentocht in Friesland, laat staan in poldersteden met winderige tweekappers of geïsoleerde stadsgerichte 2Kamerflats.

Dat die gemiddelde cijfers ergens staan moet dan overtuigen dat het het gemiddelde is ?
Dan kan iemand stellen dat die 10-20% margeverschil op papier acceptabel is waarop ik dan zeg dat dit met de huidige tarieven wel snel om vele honderden euro's per huishouden gaat. Euro's die de één kennelijk wel moet en de ander niet hoeft te betalen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207079508
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 13:07 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Er staat ook bij dat het "de laatste dagen/weken" hard gaat en dat lijkt me logisch. Je moét nu wel stoken haast om het een beetje aangenaam te houden binnen.
Eens, maar de cijfers zeggen 10% in die ruim 2 maanden. Nog steeds pittig maar een paar dagen of maanden is wel een verschil.
pi_207079515
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 16:48 schreef Malavita het volgende:

[..]
Eens, maar de cijfers zeggen 10% in die ruim 2 maanden. Nog steeds pittig maar een paar dagen of maanden is wel een verschil.
Het kan ook zijn: 7% tot 1 december en de overige 3% in de afgelopen 2 weken vanwege de kou (baseer ik dan even op mijn eigen situatie, het schiet nu echt omhoog dat verbruik).
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_207079555
quote:
12s.gif Op woensdag 14 december 2022 14:41 schreef Vallon het volgende:

[..]
Je mist dat wat iemands situatie is of die daadwerkelijk en/of wanneer hoeveel verbruikt; niet relevant is voor het toegestane theoretische rekenmodel dat uitgaat van een gemiddelde dat is omgerekend vanuit het totaal.

Nee ze kunnen niet weten wat en wanneer maar dat maakt voor de berekening niet uit. De formule gaat simpelweg uit van een onderbouwde inschatting. De berekende "inschatting" van iemands maandgemiddelde - ongeacht werkelijkheid - wordt dan vergeleken met dat van het plafondgemiddelde over die periode, om uit te gaan rekenen wat iemand niet zo theoretisch, gaat betalen.

Dat iemand een ander energieverbruik of contract patroon heeft - denk aan per uur betalen of overstappers - dan het 'gemiddelde' jaar het plafond vanuit gaat, kan iemands factuur (slimmerds positief en pechvogels negatief) beïnvloeden.
Wanneer ik ¤100 terugkrijg en buren ¤100 extra moet betalen, is niet zo maar te stellen dat dus dit OK is omdat het gemiddelde daarvan ¤0 is. Dat het handig is om budgetteren zonder iemands situatie te bekijken, (b)lijkt vooral het doel. De helft - onder het plafond - heeft wat voordeel van de plafondregeling en de andere helft daarboven moet het - eigen schuld - maar slikken.
Heb je echt zoveel woorden nodig om te zeggen dat je meer gratis geld wil?

Het theoretische aspect is niet zo theoretisch, je kan geen beleid maken op de uitzondering. Enkel op de hoofdmoot.
pi_207079654
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 16:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Heb je echt zoveel woorden nodig om te zeggen dat je meer gratis geld wil?

Het theoretische aspect is niet zo theoretisch, je kan geen beleid maken op de uitzondering. Enkel op de hoofdmoot.
Gratis geld. Dat is het natuurlijk niet aangezien de heffingen bij ons het hoogste zijn in heel Europa. En de BTW heffing voor volgend jaar terug gaan naar het hoogste percentage. Je doet net alsof mensen hier de overheid proberen te beroven terwijl het natuurlijk op zn best maar een armzalig doekje is tegen het bloeden, een sigaar uit eigen doos.
  woensdag 14 december 2022 @ 17:06:46 #271
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207079680
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 16:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Heb je echt zoveel woorden nodig om te zeggen dat je meer gratis geld wil?

Het theoretische aspect is niet zo theoretisch, je kan geen beleid maken op de uitzondering. Enkel op de hoofdmoot.
Ga jij nu weer op de persoon spelen door iets te zeggen dat deze reactie uitlokt en de inhoudelijk discussie laat ontsporen of dat het om eigen motieven gaat ?

Dat JIJ het logisch vindt, maakt niet dat ik dat dan ook maar normaal moet vinden omdat het de hoofdmoot zou zijn. Dat men geen beleid WIL maken die tegemoet komt aan iemands situatie is iets anders dan dat het niet kan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 14 december 2022 @ 17:10:38 #272
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207079726
Weet iemand waar ik het gemiddelde maandgebruik en liefst uurgebruik van elektra (door een huishouden) kan terugvinden ?
Ik wil dit graag kunnen omrekenen en zo te weten wat ik - straks - onder en boven het prijsplafond ga betalen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Vallon op 14-12-2022 17:19:50 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 14 december 2022 @ 17:25:25 #273
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_207079883
quote:
5s.gif Op woensdag 14 december 2022 17:10 schreef Vallon het volgende:
Weet iemand waar ik het gemiddelde maandgebruik en liefst uurgebruik van elektra (door een huishouden) kan terugvinden ?
Ik wil dit graag kunnen omrekenen en zo te weten wat ik - straks - onder en boven het prijsplafond ga betalen.
quote:
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_207079902
quote:
14s.gif Op woensdag 14 december 2022 17:03 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]
Gratis geld. Dat is het natuurlijk niet aangezien de heffingen bij ons het hoogste zijn in heel Europa. En de BTW heffing voor volgend jaar terug gaan naar het hoogste percentage. Je doet net alsof mensen hier de overheid proberen te beroven terwijl het natuurlijk op zn best maar een armzalig doekje is tegen het bloeden, een sigaar uit eigen doos.
Elke vorm is een sigaar uit eigen doos. Het is allemaal belastinggeld.

quote:
8s.gif Op woensdag 14 december 2022 17:06 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ga jij nu weer op de persoon spelen door iets te zeggen dat deze reactie uitlokt en de inhoudelijk discussie laat ontsporen of dat het om eigen motieven gaat ?

Dat JIJ het logisch vindt, maakt niet dat ik dat dan ook maar normaal moet vinden omdat het de hoofdmoot zou zijn. Dat men geen beleid WIL maken die tegemoet komt aan iemands situatie is iets anders dan dat het niet kan.
Je komt weer terug in een maatwerk optie. Je groef is diep, de plaat klinkt telkens hetzelfde. Het gaat ook om eigen motieven, anders had je je niet zo druk willen maken.

Beleid per woning per locatie per puntje is niet te doen. Het is niet uit te voeren en niet te maken want er is dan altijd wel iemand "uitgesloten". Het beleid wat jij wenst is gewoon te duur en kost nog meer geld. Kan jij heel redelijk vinden, maar het gaat zijn doel voorbij. Mensen die in een grote woning wonen of een boerderij op het platteland hoeven die levensstijl niet op kosten van de samenleving in stand te houden. Dan zoeken ze maar wat anders.

Iedereen heeft dezelfde tegemoetkoming op basis van het gemiddelde verbruik in dit land. Wat prima te zeggen is met al die slimme meters.

quote:
5s.gif Op woensdag 14 december 2022 17:10 schreef Vallon het volgende:
Weet iemand waar ik het gemiddelde maandgebruik en liefst uurgebruik van elektra (door een huishouden) kan terugvinden ?
Ik wil dit graag kunnen omrekenen en zo te weten wat ik - straks - onder en boven het prijsplafond ga betalen.
Het gemiddeld jaarverbruik per type woning kan je bij het Nibud vinden. Het maandverbruik kan je vervolgens terugrekenen met de procentuele verdeelsleutel uit het energieplafond. Per uur is niet beschikbaar.
pi_207080104
quote:
12s.gif Op woensdag 14 december 2022 16:44 schreef Vallon het volgende:

[..]
OK. Ben je het eens dat de energiemaatschappij dus niet hoeft te weten hoe jouw totaal tot stand is gekomen ?
Zij berekenen jouw gemiddelde dat immers op grond van eoa model dat maatgevend is. Het werkelijke verbruik op enig moment of maand, is dan handig weggecijferd.
Eh, dat is toch al wat ik al de voorgaande reacties al aangeef? De energieleverancier weet niet en hoeft ook niet te weten dat iemand de ene maand wat meer verbruikt en de andere maand wat minder in elk van de 2 periodes van het jaar , wat telt voor het plafond is het totaal van de maanden tot aan of vanaf de jaarafrekening. Deze hele discussie begon met dat mijn jaarafrekeningmeteropnamemoment zo half december is, waardoor ik dus vanaf 1 januari 11,5 maand heb om eventuele maanden met een hoger verbruik te compenseren met maanden met een lager verbruik. Niet dat ik verwacht dat dat voor mij nodig is aangezien ik met een warmteverbruik van 19 a 20 GJ ruim onder het plafond van 37 GJ ga blijven, maakt niet uit of je dat per jaar, per periode tot/vanaf jaarafrekening of per maand bekijkt.

quote:
//--///
Los daarvan herhaal ik dat het "gemiddelde" per maand dat overal - anders - is te vinden, volstrekt willekeurig is waarbij men appelen en peren tot aangenaam plafondfruit vermaalt.
Dat gemiddelde ziet er bv tijdens een warme winter in beschut Limburg anders uit dan in tijdens een Elfstedentocht in Friesland, laat staan in poldersteden met winderige tweekappers of geïsoleerde stadsgerichte 2Kamerflats.

Dat die gemiddelde cijfers ergens staan moet dan overtuigen dat het het gemiddelde is ?
Dan kan iemand stellen dat die 10-20% margeverschil op papier acceptabel is waarop ik dan zeg dat dit met de huidige tarieven wel snel om vele honderden euro's per huishouden gaat. Euro's die de één kennelijk wel moet en de ander niet hoeft te betalen.
Er is nu eenmaal een gemiddeld jaarverbuik van 1200 m3 vastgesteld voor het prijsplafond, wat natuurlijk niet voor iedereen opgaat. Maar we zullen het er toch mee moeten doen.

Het enige wat men met de cijfers van het gemiddelde verbruik per maand nu doet is het dat gemiddeld jaarverbuik van 1200 m3 vertalen naar een verwacht verbruik per maand uitgaande van het precentage wat een huishouden gemiddeld per maand gebruikt tov het verbruik per jaar.
Is je jaarverbruik altijd al flink meer dan deze 1200 m3, omdat je misschien in een grote slecht geisoleerde vrijstaande woning woont, zal dus jouw verbruik per maand ook elke maand hoger zijn dan het nu berekende maandgemiddelde.
pi_207080320
quote:
Die maandverdeling voor gas (of in mijn geval voor Stadsverwarming) en dan omgerekend naar percentages komt bij mij wel aardig uit.
Maar voor stroomverbruik heb ik niet zulke grote verschillen zoals daar aangegeven. Ik zie wel verschil tussen zomer en wintermaanden, maar het ligt dichter bij elkaar dan daar staat.
In de winter heb je wel meer uur per dag licht aan in huis, maar die paar LED lampjes in de huiskamer en kamer zorgen niet voor heel veel meer verbruik, dat was misschien anders toen iedereen nog overal gloeilampen had.
  woensdag 14 december 2022 @ 18:15:58 #277
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207080426
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 17:26 schreef investeerdertje het volgende:
Het gaat ook om eigen motieven, anders had je je niet zo druk willen maken.
Die aanname, ook als semantische spel, is dan (jouw beoordelings)fout.

Kijkend naar gecommuniceerde regelgeving is die wmb misleidend en willekeurig als hulp aan de burger.
Ik (be)merk dat er in het traject, diepe groeven haken zonder oogjes zitten.

De plafondregeling was in aanvang bedoeld om een financieel handvat te geven voor de energierekening en dat blijkt dus in 2023 te gaan bestaan uit gemiddelden van een verondersteld gebruiksgemiddelde.

Ik had liever gezien dat mensen in 2023 gewoon de staatssubsidie van netto ¤166/maand als 'korting' op hun eigen energierekening hadden gekregen.
Ook heel makkelijk door het nu geheiligd gemiddelde verbruikseenheid, als verschil tussen plafondprijs en markt, direct over te gaan boeken op de rekening van een huishouden.
Iedereen in NL met een energierekening kan dan qua elektra (2900kWh*(72ct-40ct)=¤928 / 12) ¤77 plus voor warmte (37*(¤76,45-¤47,38)-1078 / 12=) ¤89 per maand en totaal dus ¤166 all-in tegemoet zien.
Hoe, wanneer en of iemand dan gemiddeld die energie (op)gebruikt, hoef dan als gemiddeld beleid ook niet verder worden uitgezocht.

Het was en is qua doel nergens voor nodig dit - complex gemaakt - te gaan doorverrekenen via de energiebedrijven.
De prijsstellingen die dan in 2023 - zonder plafond - rondgaan, worden sws veel transparanter.

Dat iemand, jij ?, de huidige uitvoering als plan acceptabel vindt is dan een zelfbedachte bespiegeling die het beleid moet rechtvaardigen.
Ik kan best boos worden dat een regering hier maanden bezig is met semantische spelletjes, voortdurend slinks gaat onderhandelen met onwillige energiebedrijven en dan daar een draak van een systeem laat optuigen om het uit te kunnen voeren.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 17:26 schreef investeerdertje het volgende:
Per uur is niet beschikbaar.
Jammer en komt misschien nog, ik ga (zeker straks) per uur betalen en wil weten waar ik aan toe ben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207080506
quote:
12s.gif Op woensdag 14 december 2022 18:15 schreef Vallon het volgende:

[..]
Die aanname, ook als semantische spel, is dan (jouw beoordelings)fout.
oke
quote:
Kijkend naar gecommuniceerde regelgeving is die wmb misleidend en willekeurig als hulp aan de burger.
Ik (be)merk dat er in het traject, diepe groeven haken zonder oogjes zitten.
elke burger word gelijk geholpen. Niets willekeurigs aan. En de politiek had een wens geuit. Een politieke wens is pas werkelijkheid als de regeling afgestempeld is
quote:
De plafondregeling was in aanvang bedoeld om een financieel handvat te geven voor de energierekening en dat blijkt dus in 2023 te gaan bestaan uit gemiddelden van een verondersteld gebruiksgemiddelde.
bewezen landelijk gebruiksgemiddelde. Nog steeds een handvat
quote:
Ik had liever gezien dat mensen in 2023 gewoon de staatssubsidie van netto ¤166/maand als 'korting' op hun eigen energierekening hadden gekregen.
ik niet. Dan krijgen mensen die het niet zouden moeten hebben geld kado. Je kon hier al lezen dat doneren aan de voedselbank velen te ver ging.
quote:
Ook heel makkelijk door het nu geheiligd gemiddelde verbruikseenheid, als verschil tussen plafondprijs en markt, direct over te gaan boeken op de rekening van een huishouden.
Iedereen in NL met een energierekening kan dan qua elektra (2900kWh*(72ct-40ct)=¤928 / 12) ¤77 plus voor warmte (37*(¤76,45-¤47,38)-1078 / 12=) ¤89 per maand en totaal dus ¤166 all-in tegemoet zien.
71 cent en je gigajoule hoeveelheid. Nou ik teken er niet voor. Dan lever ik nog steeds in.
quote:
Hoe, wanneer en of iemand dan gemiddeld die energie (op)gebruikt, hoef dan als gemiddeld beleid ook niet verder worden uitgezocht.
en dus geef je mensen die het niet nodig hebben gratis geld. Lijkt mij niet de bedoeling. Of jij moet het niet erg vinden om belasting te betalen en het zomaar weg te geven
quote:
Het was en is qua doel nergens voor nodig dit - complex gemaakt - te gaan doorverrekenen via de energiebedrijven.
De prijsstellingen die dan in 2023 - zonder plafond - rondgaan, worden sws veel transparanter.
gelet op het gratis geld. Verschillen we van mening
quote:
Dat iemand, jij, de huidige uitvoering als plan allemaal heel logisch vindt is dan een zelfbedachte bespiegeling die het beleid moet rechtvaardigen.
Ik kan best boos worden dat een regering hier maanden bezig is met semantische spelletjes, voortdurend slinks gaat onderhandelen met onwillige energiebedrijven en dan daar een draak van een systeem laat optuigen om het uit te kunnen voeren.
Geen draak. Juist heel logisch.
Ik rechtvaardig geen beleid, het beleid is rechtvaardig. Iedereen word hetzelfde behandeld, levensstijl inflatie is je eigen probleem.

Jouw voorstel is random geld uitdelen. Tja daar betaal ik geen belasting voor
pi_207080521
quote:
12s.gif Op woensdag 14 december 2022 18:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Jammer en komt misschien nog, ik ga (zeker straks) per uur betalen en wil weten waar ik aan toe ben.
Je verbruiktarief word op maandbasis gemiddeld. Dus dat.
  woensdag 14 december 2022 @ 18:42:34 #280
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207080686
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 18:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
oke
[..]
elke burger word gelijk geholpen. Niets willekeurigs aan. En de politiek had een wens geuit. Een politieke wens is pas werkelijkheid als de regeling afgestempeld is
[..]
bewezen landelijk gebruiksgemiddelde. Nog steeds een handvat
[..]
ik niet. Dan krijgen mensen die het niet zouden moeten hebben geld kado. Je kon hier al lezen dat doneren aan de voedselbank velen te ver ging.
[..]
71 cent en je gigajoule hoeveelheid. Nou ik teken er niet voor. Dan lever ik nog steeds in.
[..]
en dus geef je mensen die het niet nodig hebben gratis geld. Lijkt mij niet de bedoeling. Of jij moet het niet erg vinden om belasting te betalen en het zomaar weg te geven
[..]
gelet op het gratis geld. Verschillen we van mening
[..]
Geen draak. Juist heel logisch.
Ik rechtvaardig geen beleid, het beleid is rechtvaardig. Iedereen word hetzelfde behandeld, levensstijl inflatie is je eigen probleem.

Jouw voorstel is random geld uitdelen. Tja daar betaal ik geen belasting voor
Redenerend op grond van gemiddeleden, zie het nu als random subsidëren van elektrabedrijven die dan zeker weten dat ze hun verschil kunnen harken. Daar wil ik weer mijn belasting niet aan betalen.

Menigeen, zeker onder het prijsplafond, zal nu wel goed gek zijn om nog over te gaan stappen naar een duur modelcontract.

We verschillen idd van zienswijze waarbij ik geen controle wil uitoefenen of hoe zelfstandige burgers met hun eigen verantwoordelijkheid, de nu ingewikkeld geboden hulp gaan hanteren.
Indien de politiek vindt dat burgers niet zelf een beslssing mogen nemen over besteding van aangeboden toelagen, laten ze dat hun kiezers maar weten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207081237
Ik verwacht dat het gewoon op de maandfactuur wordt verrekend door de energieleverancier (maar heb me er niet in verdiept)

Dus 1200m3 verdeeld over graaddagen geeft een berekening van bv di 3-1-2023 Max per dag is 4m3
Verbruik is 5m3 die dag
Dan 4m3 verrekend voor 0,70¤ en 1m3 voor variabel tarief bv ¤2,80
Vakman pur sang
pi_207081267
ik ben de lul met elektra :{
Gino ♥
  woensdag 14 december 2022 @ 19:34:54 #283
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_207081392
Stel versiert huis met 140.000 lichtjes: 'Kost 4 euro per uur' https://www.nu.nl/297196/(...)-4-euro-per-uur.html (via @nunl)

:o
Isn't it ironic, don't you think
pi_207082091
quote:
12s.gif Op woensdag 14 december 2022 18:42 schreef Vallon het volgende:

[..]
Redenerend op grond van gemiddeleden, zie het nu als random subsidëren van elektrabedrijven die dan zeker weten dat ze hun verschil kunnen harken. Daar wil ik weer mijn belasting niet aan betalen.
dat is hoe jij het ziet. Elke vorm van steun op basis van energiekosten is natuurlijk de bedrijven steunen. Ook jouw 1xx euro.
quote:
Menigeen, zeker onder het prijsplafond, zal nu wel goed gek zijn om nog over te gaan stappen naar een duur modelcontract.
dat is dan hun eigen keuze. Ze mogen zelf kiezen hoe ze van de hulp gebruik mogen maken. Het zijn zelfstandige burgers.
quote:
We verschillen idd van zienswijze waarbij ik geen controle wil uitoefenen of hoe zelfstandige burgers met hun eigen verantwoordelijkheid, de nu ingewikkeld geboden hulp gaan hanteren.
ik wil ook geen controle uitoefenen. Ik wil dat belastinggeld doelmatig uitgegeven word. Deze maatregel doet dat tenminste wel. Het is geen toelage, het is geen budget, het is geen subsidie. Het is een noodmaatregel. Als je het niet nodig hebt moet je het niet krijgen, als je het nodig hebt omdat je in een groot huis woont, moet je levenskeuzes heroverwegen.
quote:
Indien de politiek vindt dat burgers niet zelf een beslssing mogen nemen over besteding van aangeboden toelagen, laten ze dat hun kiezers maar weten.
Ze mogen zelf kiezen? Ze hebben zelf de knop van de verwarming in de hand.

We gaan het niet eens worden. Maar ik zal altijd blijven strijden tegen mensen die vrij besteedbaar geld willen van de overheid. Dat is niet doelmatig.

quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 19:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik verwacht dat het gewoon op de maandfactuur wordt verrekend door de energieleverancier (maar heb me er niet in verdiept)

Dus 1200m3 verdeeld over graaddagen geeft een berekening van bv di 3-1-2023 Max per dag is 4m3
Verbruik is 5m3 die dag
Dan 4m3 verrekend voor 0,70¤ en 1m3 voor variabel tarief bv ¤2,80
Ik zou mij er nog maar even in verdiepen;)
pi_207082148
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
dat is hoe jij het ziet. Elke vorm van steun op basis van energiekosten is natuurlijk de bedrijven steunen. Ook jouw 1xx euro.
[..]
dat is dan hun eigen keuze. Ze mogen zelf kiezen hoe ze van de hulp gebruik mogen maken. Het zijn zelfstandige burgers.
[..]
ik wil ook geen controle uitoefenen. Ik wil dat belastinggeld doelmatig uitgegeven word. Deze maatregel doet dat tenminste wel. Het is geen toelage, het is geen budget, het is geen subsidie. Het is een noodmaatregel. Als je het niet nodig hebt moet je het niet krijgen, als je het nodig hebt omdat je in een groot huis woont, moet je levenskeuzes heroverwegen.
[..]
Ze mogen zelf kiezen? Ze hebben zelf de knop van de verwarming in de hand.

We gaan het niet eens worden. Maar ik zal altijd blijven strijden tegen mensen die vrij besteedbaar geld willen van de overheid. Dat is niet doelmatig.
[..]
Ik zou mij er nog maar even in verdiepen;)
Leg eens kort en helder uit dan?
Vakman pur sang
pi_207082181
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Leg eens kort en helder uit dan?
Er is een periode tot je afrekening en er na.

Er is geen dagverbruik. Het is als in al die filmpjes hierboven getoond.
pi_207082251
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Er is een periode tot je afrekening en er na.

Er is geen dagverbruik. Het is als in al die filmpjes hierboven getoond.
Iets duidelijker graag
Vakman pur sang
pi_207082399
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 16:49 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Het kan ook zijn: 7% tot 1 december en de overige 3% in de afgelopen 2 weken vanwege de kou (baseer ik dan even op mijn eigen situatie, het schiet nu echt omhoog dat verbruik).
pi_207082493
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Iets duidelijker graag
Kom maar met duidelijke vragen wat je niet snapt aan het filmpje.
pi_207082653
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Kom maar met duidelijke vragen wat je niet snapt aan het filmpje.
Ja wou niet dat filmpje maar een korte uitleg in een regel of 3.
Vakman pur sang
pi_207082821
quote:
7s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:18 schreef Heph844 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
We gaan het nieuwe jaar dus in met ongeveer twee keer zoveel gas in de bergingen als aan begin van dit jaar.
Dikke prima.
pi_207082916
Boor dat Groningen eens leeg. Gaan we die mensen daar netjes compenseren. En ja, Jetten weg aub
pi_207083137
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja wou niet dat filmpje maar een korte uitleg in een regel of 3.
Het is de uitleg die je zoekt.
  woensdag 14 december 2022 @ 21:00:35 #294
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_207083281
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
We gaan het nieuwe jaar dus in met ongeveer twee keer zoveel gas in de bergingen als aan begin van dit jaar.
Dikke prima.
Yep, we zijn vorig jaar met de zachte winter goed weggekomen.
pi_207083340
Het wordt er allemaal niet makkelijker op. Hoe kan je dit verkopen aan de gemiddelde Nederlander?
pi_207083665
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:41 schreef ISVV het volgende:
Boor dat Groningen eens leeg. Gaan we die mensen daar netjes compenseren. En ja, Jetten weg aub
'netjes compenseren' voor het verjagen van mensen uit huis en haard, weg van hun geboortegrond is een utopie. Dat kán gewoon niet.

Geld heelt de emotionele wonden die daarmee ontstaan niet. En ook lost geld de problemen rondom het slopen van allerlei sociale en economische banden niet op.
  woensdag 14 december 2022 @ 21:23:22 #297
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207083712
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 19:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik verwacht dat het gewoon op de maandfactuur wordt verrekend door de energieleverancier (maar heb me er niet in verdiept)

Dus 1200m3 verdeeld over graaddagen geeft een berekening van bv di 3-1-2023 Max per dag is 4m3
Verbruik is 5m3 die dag
Dan 4m3 verrekend voor 0,70¤ en 1m3 voor variabel tarief bv ¤2,80
Graaddagen, situaties en andere zaken omtrent je daadwerkelijk verbruik, hebben allemaal weinig tot niets te maken met hoe het nu lijkt te gaan werken.

Wat men gaat doen is per verrekenperiode - dwz per maand - op basis van landelijk vastgestelde gemiddelden, per type energie, een hoeveelheid tegen plafondtarief beschikbaar stellen.
Het is besloten te werken met zogenoemde ‘profielfracties’ als soort van 'gemiddeld gebruiksmodel' dat toepasbaar is op het merendeel van de huishoudens in Nederland.
Voor stroom van Jan-Dec is dat resp kWh : 339 280 267 207 181 159 161 176 199 266 306 356 per maand (totaal 2897kWh/jaar). Ik vermoed dat die verdeling voortkomt uit de gedachte dat men in de winter meer elektra zou gebruiken dan in de zomer (iets dat bv bij mij niet het geval is, ik zit met een marge van 15kWh , elke maand op hetzelfde).

Huishoudens die over het gemiddelde plafonbudget gaan van die (maand)periode, betalen voor het meerdere dan het geldende contracttarief. Indien er geen inzicht is hoeveel energie er in een verrekenperiode is afgenomen - men heeft bv geen slimme meter oid, wordt een eventuele plafond overschrijding op grond van modelgemiddelden, ingeschat. Belangrijk is dat elk budget pas op de 1e van een maand ingaat en niet (noch met contracten) kan worden meegenomen of opgespaard. Iets dat we kennen van "belminuten".

Voorbeeld: Iemand die overstapt en/of afrekent over de periode Januari t/m April en daarin bv 2500kWh heeft verbruikt, betaalt dan (339+280+267+207=) 1093kWh volgens plafondtarief en het restant 1407kWh tegen contractprijs. Voor een nieuw contract is dan nog (2900-1407=)1804kWh aan plafonbudget over.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207083756
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 21:23 schreef Vallon het volgende:

[..]
Graaddagen, situaties en andere zaken omtrent je daadwerkelijk verbruik, hebben allemaal weinig tot niets te maken met hoe het nu lijkt te gaan werken.

Wat men gaat doen is per verrekenperiode - dwz per maand - op basis van landelijk vastgestelde gemiddelden, per type energie, een hoeveelheid tegen plafondtarief beschikbaar stellen.
Het is besloten te werken met zogenoemde ‘profielfracties’ als soort van 'gemiddeld gebruiksmodel' dat toepasbaar is op het merendeel van de huishoudens in Nederland.
Voor stroom van Jan-Dec is dat resp kWh : 339 280 267 207 181 159 161 176 199 266 306 356 per maand (totaal 2987kWh/jaar). Ik vermoed dat die verdeling voortkomt uit de gedachte dat men in de winter meer elektra zou gebruiken dan in de zomer (iets dat bv bij mij niet het geval is, ik zit met een marge van 15kWh , elke maand op hetzelfde).

Huishoudens die over het gemiddelde plafonbudget gaan van die (maand)periode, betalen voor het meerdere dan het geldende contracttarief. Indien er geen inzicht is hoeveel energie er in een verrekenperiode is afgenomen - men heeft bv geen slimme meter oid, wordt een eventuele budget overschrijding op grond van modelgemiddelden, ingeschat. Belangrijk is dat elke budget pas op de 1e van een maand ingaat en niet (noch met contracten) kan worden meegenomen of opgespaard. Iets dat we kennen van belminuten.

Voorbeeld: Iemand die overstapt en/of afrekent over de periode Januari t/m April en daarin bv 2500kWh heeft verbruikt, betaalt dan (339+280+267+207=) 1093kWh volgens plafondtarief en het restant 1407kWh tegen contractprijs. Voor een nieuw contract is dan nog (2900-1407=)1804kWh aan plafonbudget over.
Oh hetzelfde dus maar per maand ipv dag berekend.
Logisch eigenlijk omdat er veel meters nog oud zijn.
Vraag me af hoe ze dat bij analoge meters gaan bijhouden?
Dat wordt dus maandelijks de stand doorgeven.
Vakman pur sang
  woensdag 14 december 2022 @ 21:39:13 #299
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207084131
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 21:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Oh hetzelfde dus maar per maand ipv dag berekend.
Logisch eigenlijk omdat er veel meters nog oud zijn.
Vraag me af hoe ze dat bij analoge meters gaan bijhouden?
Dat wordt dus maandelijks de stand doorgeven.
Yep sws bijhouden

Voor mensen die gedurende dat jaar niet overstappen en ook een jaarafrekening als factuur hebben, maakt de maandverdeling per saldo niets uit. Die mensen hebben in totaal 2900kWh tegen plafontarief en het surplus tegen contract.
Voor anderen kan het belangrijk zijn precies bij te (laten) houden wat de maand-stand is. Voor mensen die per dag/per uur betalen en dat per maand afrekenen, wordt een gedeelte ook volgens plafondtarief berekend.
(onduidelijk is dan weer of dit budgettarief dan geldt voor de dure en/of goedkoop betaalde periodes van stroomafname)
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 14 december 2022 @ 22:09:12 #300
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_207084879
Isn't it ironic, don't you think
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')