abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207080320
quote:
Die maandverdeling voor gas (of in mijn geval voor Stadsverwarming) en dan omgerekend naar percentages komt bij mij wel aardig uit.
Maar voor stroomverbruik heb ik niet zulke grote verschillen zoals daar aangegeven. Ik zie wel verschil tussen zomer en wintermaanden, maar het ligt dichter bij elkaar dan daar staat.
In de winter heb je wel meer uur per dag licht aan in huis, maar die paar LED lampjes in de huiskamer en kamer zorgen niet voor heel veel meer verbruik, dat was misschien anders toen iedereen nog overal gloeilampen had.
  woensdag 14 december 2022 @ 18:15:58 #277
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207080426
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 17:26 schreef investeerdertje het volgende:
Het gaat ook om eigen motieven, anders had je je niet zo druk willen maken.
Die aanname, ook als semantische spel, is dan (jouw beoordelings)fout.

Kijkend naar gecommuniceerde regelgeving is die wmb misleidend en willekeurig als hulp aan de burger.
Ik (be)merk dat er in het traject, diepe groeven haken zonder oogjes zitten.

De plafondregeling was in aanvang bedoeld om een financieel handvat te geven voor de energierekening en dat blijkt dus in 2023 te gaan bestaan uit gemiddelden van een verondersteld gebruiksgemiddelde.

Ik had liever gezien dat mensen in 2023 gewoon de staatssubsidie van netto ¤166/maand als 'korting' op hun eigen energierekening hadden gekregen.
Ook heel makkelijk door het nu geheiligd gemiddelde verbruikseenheid, als verschil tussen plafondprijs en markt, direct over te gaan boeken op de rekening van een huishouden.
Iedereen in NL met een energierekening kan dan qua elektra (2900kWh*(72ct-40ct)=¤928 / 12) ¤77 plus voor warmte (37*(¤76,45-¤47,38)-1078 / 12=) ¤89 per maand en totaal dus ¤166 all-in tegemoet zien.
Hoe, wanneer en of iemand dan gemiddeld die energie (op)gebruikt, hoef dan als gemiddeld beleid ook niet verder worden uitgezocht.

Het was en is qua doel nergens voor nodig dit - complex gemaakt - te gaan doorverrekenen via de energiebedrijven.
De prijsstellingen die dan in 2023 - zonder plafond - rondgaan, worden sws veel transparanter.

Dat iemand, jij ?, de huidige uitvoering als plan acceptabel vindt is dan een zelfbedachte bespiegeling die het beleid moet rechtvaardigen.
Ik kan best boos worden dat een regering hier maanden bezig is met semantische spelletjes, voortdurend slinks gaat onderhandelen met onwillige energiebedrijven en dan daar een draak van een systeem laat optuigen om het uit te kunnen voeren.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 17:26 schreef investeerdertje het volgende:
Per uur is niet beschikbaar.
Jammer en komt misschien nog, ik ga (zeker straks) per uur betalen en wil weten waar ik aan toe ben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_207080506
quote:
12s.gif Op woensdag 14 december 2022 18:15 schreef Vallon het volgende:

[..]
Die aanname, ook als semantische spel, is dan (jouw beoordelings)fout.
oke
quote:
Kijkend naar gecommuniceerde regelgeving is die wmb misleidend en willekeurig als hulp aan de burger.
Ik (be)merk dat er in het traject, diepe groeven haken zonder oogjes zitten.
elke burger word gelijk geholpen. Niets willekeurigs aan. En de politiek had een wens geuit. Een politieke wens is pas werkelijkheid als de regeling afgestempeld is
quote:
De plafondregeling was in aanvang bedoeld om een financieel handvat te geven voor de energierekening en dat blijkt dus in 2023 te gaan bestaan uit gemiddelden van een verondersteld gebruiksgemiddelde.
bewezen landelijk gebruiksgemiddelde. Nog steeds een handvat
quote:
Ik had liever gezien dat mensen in 2023 gewoon de staatssubsidie van netto ¤166/maand als 'korting' op hun eigen energierekening hadden gekregen.
ik niet. Dan krijgen mensen die het niet zouden moeten hebben geld kado. Je kon hier al lezen dat doneren aan de voedselbank velen te ver ging.
quote:
Ook heel makkelijk door het nu geheiligd gemiddelde verbruikseenheid, als verschil tussen plafondprijs en markt, direct over te gaan boeken op de rekening van een huishouden.
Iedereen in NL met een energierekening kan dan qua elektra (2900kWh*(72ct-40ct)=¤928 / 12) ¤77 plus voor warmte (37*(¤76,45-¤47,38)-1078 / 12=) ¤89 per maand en totaal dus ¤166 all-in tegemoet zien.
71 cent en je gigajoule hoeveelheid. Nou ik teken er niet voor. Dan lever ik nog steeds in.
quote:
Hoe, wanneer en of iemand dan gemiddeld die energie (op)gebruikt, hoef dan als gemiddeld beleid ook niet verder worden uitgezocht.
en dus geef je mensen die het niet nodig hebben gratis geld. Lijkt mij niet de bedoeling. Of jij moet het niet erg vinden om belasting te betalen en het zomaar weg te geven
quote:
Het was en is qua doel nergens voor nodig dit - complex gemaakt - te gaan doorverrekenen via de energiebedrijven.
De prijsstellingen die dan in 2023 - zonder plafond - rondgaan, worden sws veel transparanter.
gelet op het gratis geld. Verschillen we van mening
quote:
Dat iemand, jij, de huidige uitvoering als plan allemaal heel logisch vindt is dan een zelfbedachte bespiegeling die het beleid moet rechtvaardigen.
Ik kan best boos worden dat een regering hier maanden bezig is met semantische spelletjes, voortdurend slinks gaat onderhandelen met onwillige energiebedrijven en dan daar een draak van een systeem laat optuigen om het uit te kunnen voeren.
Geen draak. Juist heel logisch.
Ik rechtvaardig geen beleid, het beleid is rechtvaardig. Iedereen word hetzelfde behandeld, levensstijl inflatie is je eigen probleem.

Jouw voorstel is random geld uitdelen. Tja daar betaal ik geen belasting voor
pi_207080521
quote:
12s.gif Op woensdag 14 december 2022 18:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Jammer en komt misschien nog, ik ga (zeker straks) per uur betalen en wil weten waar ik aan toe ben.
Je verbruiktarief word op maandbasis gemiddeld. Dus dat.
  woensdag 14 december 2022 @ 18:42:34 #280
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207080686
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 18:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
oke
[..]
elke burger word gelijk geholpen. Niets willekeurigs aan. En de politiek had een wens geuit. Een politieke wens is pas werkelijkheid als de regeling afgestempeld is
[..]
bewezen landelijk gebruiksgemiddelde. Nog steeds een handvat
[..]
ik niet. Dan krijgen mensen die het niet zouden moeten hebben geld kado. Je kon hier al lezen dat doneren aan de voedselbank velen te ver ging.
[..]
71 cent en je gigajoule hoeveelheid. Nou ik teken er niet voor. Dan lever ik nog steeds in.
[..]
en dus geef je mensen die het niet nodig hebben gratis geld. Lijkt mij niet de bedoeling. Of jij moet het niet erg vinden om belasting te betalen en het zomaar weg te geven
[..]
gelet op het gratis geld. Verschillen we van mening
[..]
Geen draak. Juist heel logisch.
Ik rechtvaardig geen beleid, het beleid is rechtvaardig. Iedereen word hetzelfde behandeld, levensstijl inflatie is je eigen probleem.

Jouw voorstel is random geld uitdelen. Tja daar betaal ik geen belasting voor
Redenerend op grond van gemiddeleden, zie het nu als random subsidėren van elektrabedrijven die dan zeker weten dat ze hun verschil kunnen harken. Daar wil ik weer mijn belasting niet aan betalen.

Menigeen, zeker onder het prijsplafond, zal nu wel goed gek zijn om nog over te gaan stappen naar een duur modelcontract.

We verschillen idd van zienswijze waarbij ik geen controle wil uitoefenen of hoe zelfstandige burgers met hun eigen verantwoordelijkheid, de nu ingewikkeld geboden hulp gaan hanteren.
Indien de politiek vindt dat burgers niet zelf een beslssing mogen nemen over besteding van aangeboden toelagen, laten ze dat hun kiezers maar weten.
pi_207081237
Ik verwacht dat het gewoon op de maandfactuur wordt verrekend door de energieleverancier (maar heb me er niet in verdiept)

Dus 1200m3 verdeeld over graaddagen geeft een berekening van bv di 3-1-2023 Max per dag is 4m3
Verbruik is 5m3 die dag
Dan 4m3 verrekend voor 0,70¤ en 1m3 voor variabel tarief bv ¤2,80
Vakman pur sang
pi_207081267
ik ben de lul met elektra :{
Groot fan van User Wotte
  woensdag 14 december 2022 @ 19:34:54 #283
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_207081392
Stel versiert huis met 140.000 lichtjes: 'Kost 4 euro per uur' https://www.nu.nl/297196/(...)-4-euro-per-uur.html (via @nunl)

:o
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_207082091
quote:
12s.gif Op woensdag 14 december 2022 18:42 schreef Vallon het volgende:

[..]
Redenerend op grond van gemiddeleden, zie het nu als random subsidėren van elektrabedrijven die dan zeker weten dat ze hun verschil kunnen harken. Daar wil ik weer mijn belasting niet aan betalen.
dat is hoe jij het ziet. Elke vorm van steun op basis van energiekosten is natuurlijk de bedrijven steunen. Ook jouw 1xx euro.
quote:
Menigeen, zeker onder het prijsplafond, zal nu wel goed gek zijn om nog over te gaan stappen naar een duur modelcontract.
dat is dan hun eigen keuze. Ze mogen zelf kiezen hoe ze van de hulp gebruik mogen maken. Het zijn zelfstandige burgers.
quote:
We verschillen idd van zienswijze waarbij ik geen controle wil uitoefenen of hoe zelfstandige burgers met hun eigen verantwoordelijkheid, de nu ingewikkeld geboden hulp gaan hanteren.
ik wil ook geen controle uitoefenen. Ik wil dat belastinggeld doelmatig uitgegeven word. Deze maatregel doet dat tenminste wel. Het is geen toelage, het is geen budget, het is geen subsidie. Het is een noodmaatregel. Als je het niet nodig hebt moet je het niet krijgen, als je het nodig hebt omdat je in een groot huis woont, moet je levenskeuzes heroverwegen.
quote:
Indien de politiek vindt dat burgers niet zelf een beslssing mogen nemen over besteding van aangeboden toelagen, laten ze dat hun kiezers maar weten.
Ze mogen zelf kiezen? Ze hebben zelf de knop van de verwarming in de hand.

We gaan het niet eens worden. Maar ik zal altijd blijven strijden tegen mensen die vrij besteedbaar geld willen van de overheid. Dat is niet doelmatig.

quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 19:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik verwacht dat het gewoon op de maandfactuur wordt verrekend door de energieleverancier (maar heb me er niet in verdiept)

Dus 1200m3 verdeeld over graaddagen geeft een berekening van bv di 3-1-2023 Max per dag is 4m3
Verbruik is 5m3 die dag
Ik zou mij er nog maar even in verdiepen;)
pi_207082148
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
dat is hoe jij het ziet. Elke vorm van steun op basis van energiekosten is natuurlijk de bedrijven steunen. Ook jouw 1xx euro.
[..]
dat is dan hun eigen keuze. Ze mogen zelf kiezen hoe ze van de hulp gebruik mogen maken. Het zijn zelfstandige burgers.
[..]
ik wil ook geen controle uitoefenen. Ik wil dat belastinggeld doelmatig uitgegeven word. Deze maatregel doet dat tenminste wel. Het is geen toelage, het is geen budget, het is geen subsidie. Het is een noodmaatregel. Als je het niet nodig hebt moet je het niet krijgen, als je het nodig hebt omdat je in een groot huis woont, moet je levenskeuzes heroverwegen.
[..]
Ze mogen zelf kiezen? Ze hebben zelf de knop van de verwarming in de hand.

We gaan het niet eens worden. Maar ik zal altijd blijven strijden tegen mensen die vrij besteedbaar geld willen van de overheid. Dat is niet doelmatig.
[..]
Ik zou mij er nog maar even in verdiepen;)
Leg eens kort en helder uit dan?
Vakman pur sang
pi_207082181
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Leg eens kort en helder uit dan?
Er is een periode tot je afrekening en er na.

Er is geen dagverbruik. Het is als in al die filmpjes hierboven getoond.
pi_207082251
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Er is een periode tot je afrekening en er na.

Er is geen dagverbruik. Het is als in al die filmpjes hierboven getoond.
Iets duidelijker graag
Vakman pur sang
pi_207082399
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 16:49 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Het kan ook zijn: 7% tot 1 december en de overige 3% in de afgelopen 2 weken vanwege de kou (baseer ik dan even op mijn eigen situatie, het schiet nu echt omhoog dat verbruik).
pi_207082493
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Iets duidelijker graag
Kom maar met duidelijke vragen wat je niet snapt aan het filmpje.
pi_207082653
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Kom maar met duidelijke vragen wat je niet snapt aan het filmpje.
Ja wou niet dat filmpje maar een korte uitleg in een regel of 3.
Vakman pur sang
pi_207082821
quote:
7s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:18 schreef Heph844 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
We gaan het nieuwe jaar dus in met ongeveer twee keer zoveel gas in de bergingen als aan begin van dit jaar.
Dikke prima.
pi_207082916
Boor dat Groningen eens leeg. Gaan we die mensen daar netjes compenseren. En ja, Jetten weg aub
pi_207083137
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja wou niet dat filmpje maar een korte uitleg in een regel of 3.
Het is de uitleg die je zoekt.
  woensdag 14 december 2022 @ 21:00:35 #294
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_207083281
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
We gaan het nieuwe jaar dus in met ongeveer twee keer zoveel gas in de bergingen als aan begin van dit jaar.
Dikke prima.
Yep, we zijn vorig jaar met de zachte winter goed weggekomen.
pi_207083340
Het wordt er allemaal niet makkelijker op. Hoe kan je dit verkopen aan de gemiddelde Nederlander?
pi_207083665
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 20:41 schreef ISVV het volgende:
Boor dat Groningen eens leeg. Gaan we die mensen daar netjes compenseren. En ja, Jetten weg aub
'netjes compenseren' voor het verjagen van mensen uit huis en haard, weg van hun geboortegrond is een utopie. Dat kįn gewoon niet.

Geld heelt de emotionele wonden die daarmee ontstaan niet. En ook lost geld de problemen rondom het slopen van allerlei sociale en economische banden niet op.
  woensdag 14 december 2022 @ 21:23:22 #297
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207083712
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 19:25 schreef Lospedrosa het volgende:

Verbruik is 5m3 die dag
Graaddagen, situaties en andere zaken omtrent je daadwerkelijk verbruik, hebben allemaal weinig tot niets te maken met hoe het nu lijkt te gaan werken.

Wat men gaat doen is per verrekenperiode - dwz per maand - op basis van landelijk vastgestelde gemiddelden, per type energie, een hoeveelheid tegen plafondtarief beschikbaar stellen.
Het is besloten te werken met zogenoemde ‘profielfracties’ als soort van 'gemiddeld gebruiksmodel' dat toepasbaar is op het merendeel van de huishoudens in Nederland.
Voor stroom van Jan-Dec is dat resp kWh : 339 280 267 207 181 159 161 176 199 266 306 356 per maand (totaal 2897kWh/jaar). Ik vermoed dat die verdeling voortkomt uit de gedachte dat men in de winter meer elektra zou gebruiken dan in de zomer (iets dat bv bij mij niet het geval is, ik zit met een marge van 15kWh , elke maand op hetzelfde).

Huishoudens die over het gemiddelde plafonbudget gaan van die (maand)periode, betalen voor het meerdere dan het geldende contracttarief. Indien er geen inzicht is hoeveel energie er in een verrekenperiode is afgenomen - men heeft bv geen slimme meter oid, wordt een eventuele plafond overschrijding op grond van modelgemiddelden, ingeschat. Belangrijk is dat elk budget pas op de 1e van een maand ingaat en niet (noch met contracten) kan worden meegenomen of opgespaard. Iets dat we kennen van "belminuten".

Voorbeeld: Iemand die overstapt en/of afrekent over de periode Januari t/m April en daarin bv 2500kWh heeft verbruikt, betaalt dan (339+280+267+207=) 1093kWh volgens plafondtarief en het restant 1407kWh tegen contractprijs. Voor een nieuw contract is dan nog (2900-1407=)1804kWh aan plafonbudget over.
pi_207083756
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 21:23 schreef Vallon het volgende:

[..]
Graaddagen, situaties en andere zaken omtrent je daadwerkelijk verbruik, hebben allemaal weinig tot niets te maken met hoe het nu lijkt te gaan werken.

Wat men gaat doen is per verrekenperiode - dwz per maand - op basis van landelijk vastgestelde gemiddelden, per type energie, een hoeveelheid tegen plafondtarief beschikbaar stellen.
Het is besloten te werken met zogenoemde ‘profielfracties’ als soort van 'gemiddeld gebruiksmodel' dat toepasbaar is op het merendeel van de huishoudens in Nederland.
Voor stroom van Jan-Dec is dat resp kWh : 339 280 267 207 181 159 161 176 199 266 306 356 per maand (totaal 2987kWh/jaar). Ik vermoed dat die verdeling voortkomt uit de gedachte dat men in de winter meer elektra zou gebruiken dan in de zomer (iets dat bv bij mij niet het geval is, ik zit met een marge van 15kWh , elke maand op hetzelfde).

Huishoudens die over het gemiddelde plafonbudget gaan van die (maand)periode, betalen voor het meerdere dan het geldende contracttarief. Indien er geen inzicht is hoeveel energie er in een verrekenperiode is afgenomen - men heeft bv geen slimme meter oid, wordt een eventuele budget overschrijding op grond van modelgemiddelden, ingeschat. Belangrijk is dat elke budget pas op de 1e van een maand ingaat en niet (noch met contracten) kan worden meegenomen of opgespaard. Iets dat we kennen van belminuten.

Voorbeeld: Iemand die overstapt en/of afrekent over de periode Januari t/m April en daarin bv 2500kWh heeft verbruikt, betaalt dan (339+280+267+207=) 1093kWh volgens plafondtarief en het restant 1407kWh tegen contractprijs. Voor een nieuw contract is dan nog (2900-1407=)1804kWh aan plafonbudget over.
Oh hetzelfde dus maar per maand ipv dag berekend.
Logisch eigenlijk omdat er veel meters nog oud zijn.
Vraag me af hoe ze dat bij analoge meters gaan bijhouden?
Dat wordt dus maandelijks de stand doorgeven.
Vakman pur sang
  woensdag 14 december 2022 @ 21:39:13 #299
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_207084131
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2022 21:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Oh hetzelfde dus maar per maand ipv dag berekend.
Logisch eigenlijk omdat er veel meters nog oud zijn.
Vraag me af hoe ze dat bij analoge meters gaan bijhouden?
Dat wordt dus maandelijks de stand doorgeven.
Yep sws bijhouden

Voor mensen die gedurende dat jaar niet overstappen en ook een jaarafrekening als factuur hebben, maakt de maandverdeling per saldo niets uit. Die mensen hebben in totaal 2900kWh tegen plafontarief en het surplus tegen contract.
Voor anderen kan het belangrijk zijn precies bij te (laten) houden wat de maand-stand is. Voor mensen die per dag/per uur betalen en dat per maand afrekenen, wordt een gedeelte ook volgens plafondtarief berekend.
(onduidelijk is dan weer of dit budgettarief dan geldt voor de dure en/of goedkoop betaalde periodes van stroomafname)
  woensdag 14 december 2022 @ 22:09:12 #300
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_207084879
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: