abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206827082
Moet 23k terugbetalen aan mijnheer de overheid. Ik ga vanaf Januari 120 eutjes per maand betalen. Met alle inflatie etc is het volgens mij wel slim om hier zo lang mogelijk over te doen. Nu zie ik dat er een mogelijkheid is tot het aanvragen van een aflosvrije periode (ik heb oude stelsel dus 15jaar):

Regels aflosvrije periode

• U kunt het terugbetalen van uw studieschuld maximaal 60 maanden stopzetten. Dit kan in 1 keer of verspreid over meerdere periodes.
• De rente over uw schuld blijft lopen.
• De maximale terugbetalingsperiode wordt verlengd met het aantal aflosvrije maanden dat u inzet. Onder het oude stelsel is de terugbetalingsperiode 15 jaar. Onder het leenstelsel is dit 35 jaar.
https://duo.nl/particulie(...)losvrije-periode.jsp

Is dit niet sowieso met inflatie enzo zeer handig om te doen? Ik bedoel over 1 jaar is de waarde van de studieschuld in de praktijk misschien al 5-10% minder waard, wat niet heel weinig geld is to be honest.

Het enige wat ik zie is de rente, die 'blijft lopen'. Wat bedoelen ze hiermee? Dat ik dus uiteindelijk wel meer moet gaan terugbetalen omdat de rente hoger wordt is dit neem ik aan. Maar in Mijn DUO zie ik dat ik 0% rente heb tot december 2025. Dan lijkt het me niet meer dan logisch om in ieder geval gedurende deze periode niet af te lossen.

Als ik bijv pas ga terugbetalen in Januari 2026, en ik berekenen wat het bedrag dan waard is met een inflatie gemiddeld van 3% jaarlijks: ¤22000 with an average inflation rate of 3% has the same purchasing power as ¤24,761.19 after 4 years. Houdt dus in dat ik sowieso aan koopkracht in die periode er dus bijna 3000,- op 'vooruitga'. Rente blijft toch 0 en als ik mijn carriere zo doorzet wordt het een klein deel van mijn netwaarde tegen die tijd.

Wat zouden jullie doen?
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
  zaterdag 26 november 2022 @ 12:09:40 #2
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_206827147
Mijn advies zou zijn die aflosvrije periode te bewaren voor als je het daadwerkelijk nodig hebt. Als je nu 120 euro kunt missen ...

En dan negeer ik even je hele berekening waarin je een bepaalde invalshoek kiest.
pi_206827165
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:09 schreef Scuidward het volgende:
Mijn advies zou zijn die aflosvrije periode te bewaren voor als je het daadwerkelijk nodig hebt. Als je nu 120 euro kunt missen ...

En dan negeer ik even je hele berekening waarin je een bepaalde invalshoek kiest.
Die 120,- zal nooit een probleem zijn, ik zou mijn studieschuld nu in 1x kunnen afbetalen (ik zal ook uit principe altijd minimaal het openstaande schuldbedrag in veilige plekken houden dat als het ECHT moet ik het terug kan betalen).

En de rest van de berekening, is dat een bepaalde invalshoek? Of gewoon de wetenschap dat inflatie bestaat en het restbedrag steeds minder waard maakt (wat aantrekkelijk is).
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
  zaterdag 26 november 2022 @ 12:15:12 #4
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_206827198
quote:
4s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:11 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]
Die 120,- zal nooit een probleem zijn, ik zou mijn studieschuld nu in 1x kunnen afbetalen (ik zal ook uit principe altijd minimaal het openstaande schuldbedrag in veilige plekken houden dat als het ECHT moet ik het terug kan betalen).

En de rest van de berekening, is dat een bepaalde invalshoek? Of gewoon de wetenschap dat inflatie bestaat en het restbedrag steeds minder waard maakt (wat aantrekkelijk is).
Als je het geld al hebt, en je wilt dat geld apart zetten. Dat geld verliest zijn waarde dan toch net zo hard als je schuld?

Invalshoek is het verkeerde woord, het is een bepaalde vorm van lange termijn visie waar ik minder in thuis ben.
pi_206827213
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:15 schreef Scuidward het volgende:

[..]
Als je het geld al hebt, en je wilt dat geld apart zetten. Dat geld verliest zijn waarde dan toch net zo hard als je schuld?

Invalshoek is het verkeerde woord, het is een bepaalde vorm van lange termijn visie waar ik minder in thuis ben.
Ik snap wat je bedoelt. Het is meer dat ik nu wel dingen met het geld kan doen mocht dat nodig zijn. Met mijn huidige en toekomstige situatie zal 120,- per maand betalen geen probleem zijn, dat staat zo goed als vast. Mocht mijn auto in de fik vliegen of weet ik veel wat gebeuren qua medische situatie waarvoor ik in mijn eigen buidel moet tappen, dan heb ik dat gewoon altijd staan. Daarnaast heb ik het liever in indexfondsen staan dan op de bank onderhevig aan inflatie.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_206827240
Als de rente 0% is direct laten ingaan, dat deed ik ook
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206827387
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:15 schreef Scuidward het volgende:

[..]
Als je het geld al hebt, en je wilt dat geld apart zetten. Dat geld verliest zijn waarde dan toch net zo hard als je schuld?

Invalshoek is het verkeerde woord, het is een bepaalde vorm van lange termijn visie waar ik minder in thuis ben.
Tenzij de rente op het gebudgeteerde vermogen hoger is dan de rente op de lening. Die kans is in deze situatie 100%.

De aflosvrije jaren zou ik overigens bewaren mocht het leven toch tegen zitten. Zou wel eens kijken naar een depositoladder.
pi_206827733
Ik zou direct beginnen met aflossen, scheelt een molensteen.
  Moderator zaterdag 26 november 2022 @ 13:34:11 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206827746
Dat taggen is nu wel eens klaar.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_206827863
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:02 schreef SherlockHolmes het volgende:
Het enige wat ik zie is de rente, die 'blijft lopen'. Wat bedoelen ze hiermee? Dat ik dus uiteindelijk wel meer moet gaan terugbetalen omdat de rente hoger wordt is dit neem ik aan. Maar in Mijn DUO zie ik dat ik 0% rente heb tot december 2025. Dan lijkt het me niet meer dan logisch om in ieder geval gedurende deze periode niet af te lossen.
Daar bedoelen ze mee dat de studieschuld blijft oplopen doordat je er rente over verschuldigd bent. Echter, zolang die rente 0% is blijft de studieschuld dus hetzelfde. Door inflatie wordt de studieschuld dus minder waard en gezien de huidige inflatie gaat dat helemaal hard.

Of het zinvol is om niet af te lossen hangt vooral af van wat je anders met die ¤ 120,- per maand gaat doen. Als je het wel aflost verlaag je alvast je studieschuld met ruim 4k tot december 2025. Als je vanaf dan rente moet gaan betalen dan betaal je die over 19k i.p.v. over 23k. Als je die ¤ 120,- elke maand op de bank laat staan bijvoorbeeld dan kan je er beter die schuld mee aflossen.

Kortom: of het verstandig is valt of staat vooral met wat je gaat doen met het geld dat je nu dan niet aflost.
pi_206827957
Per saldo loopt de rente op (in jouw geval met 0), maar het kan wel zo zijn dat de rente t.z.t. hoger is waardoor je per saldo méér gaat moeten betalen. Als je het ineens af kunt lossen als de rente > 0 komt, heb je hier niet per definitie last van.

Die pauzeperiode is er voor noodgevallen. Ik zou er zorgvuldig mee omgaan voor het geval je er onverwachts toch een beroep op moet doen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 26 november 2022 @ 15:04:30 #12
414785 sirdanilot
pi_206828841
Je moet de studieschuld zo langzaam mogelijk of zelfs niet afbetalen zodra de inflatie hoger ligt dan de rente op deze schuld, dat is de vuistregel. Echter is hier een uitzondering op :

Als je een woning wil kopen valt je maximaal haalbare hypotheek lager uit zolang de studieschuld nog staat. Het kan dan lonen om de studieschuld af te lossen maar alleen als je over voldoende spaargeld beschikt om dan het huis te kopen. Maar stel je hebt na aflossing niet genoeg spaargeld meer over om het huis te kopen dan had je beter niet je studieschuld kunnen aflossen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206828923
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:09 schreef Scuidward het volgende:
Mijn advies zou zijn die aflosvrije periode te bewaren voor als je het daadwerkelijk nodig hebt. Als je nu 120 euro kunt missen ...

En dan negeer ik even je hele berekening waarin je een bepaalde invalshoek kiest.
Als je 120 euro niet kunt missen zal je salaris waarschijnlijk dusdanig laag zijn dat je je draagkracht kunt laten herberekenen.
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 26 november 2022 @ 15:16:43 #14
414785 sirdanilot
pi_206828949
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 15:14 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Als je 120 euro niet kunt missen zal je salaris waarschijnlijk dusdanig laag zijn dat je je draagkracht kunt laten herberekenen.
Of je energierekening en huur zijn te hoog.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zaterdag 26 november 2022 @ 15:41:23 #15
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_206829154
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 15:14 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Als je 120 euro niet kunt missen zal je salaris waarschijnlijk dusdanig laag zijn dat je je draagkracht kunt laten herberekenen.
In het oude stelsel moet je wel echt heel weinig verdienen voor je draagkracht onder de 120 euro komt.
pi_206829366
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 13:34 schreef Rene het volgende:
Dat taggen is nu wel eens klaar.
Taggen :?
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 15:04 schreef sirdanilot het volgende:
Je moet de studieschuld zo langzaam mogelijk of zelfs niet afbetalen zodra de inflatie hoger ligt dan de rente op deze schuld, dat is de vuistregel. Echter is hier een uitzondering op :

Als je een woning wil kopen valt je maximaal haalbare hypotheek lager uit zolang de studieschuld nog staat. Het kan dan lonen om de studieschuld af te lossen maar alleen als je over voldoende spaargeld beschikt om dan het huis te kopen. Maar stel je hebt na aflossing niet genoeg spaargeld meer over om het huis te kopen dan had je beter niet je studieschuld kunnen aflossen.
Inderdaad mijn gedachtegang. Nu weet ik wel dat studieschulden niet bij BKR geregistreerd staan en banken er niet inzicht in kunnen krijgen, maargoed kans is groot dat als je zegt 'uhh misschien niet' dat ze je uberhaupt geen lening zullen geven. Liegen ga ik niet.

Thanks allen. Zojuist tot januari 2026 uitstel aangevraagd.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 26 november 2022 @ 16:23:00 #17
414785 sirdanilot
pi_206829486
quote:
4s.gif Op zaterdag 26 november 2022 16:05 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]
Taggen :?
[..]
Inderdaad mijn gedachtegang. Nu weet ik wel dat studieschulden niet bij BKR geregistreerd staan en banken er niet inzicht in kunnen krijgen, maargoed kans is groot dat als je zegt 'uhh misschien niet' dat ze je uberhaupt geen lening zullen geven. Liegen ga ik niet.

Thanks allen. Zojuist tot januari 2026 uitstel aangevraagd.
Nee dat kan niet meer. Je kan niet meer je studieschuld verbergen voor de hypotheekverstrekker, dat is gewijzigd. Volgens mij hebben ze dat vorig jaar aangepast.

Stel je wil in 2026 een huis kopen, kan je in een keer je studieschuld aflossen. Die 20k is dan een grijpstuiver waar je een halfbrood wit mee kan kopen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206829488
quote:
4s.gif Op zaterdag 26 november 2022 16:05 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]
Taggen :?
Dat was niet aan jou gericht.
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 26 november 2022 @ 16:26:03 #19
414785 sirdanilot
pi_206829521
Woon je in het buitenland, dan kan je natuurlijk wél je studieschuld verbergen voor de hypotheekverstrekker De studieschuld staat namelijk niet BKR geregistreerd en het systeem van DUO wordt niet gekoppeld aan internationale banken, alleen binnen Nederland. Het is daarom altijd lonend om de studieschuld langzaam of helemaal niet af te betalen als je in het buitenland woont en de inflatie hoger is dan de rente op de studieschuld.

Zelf investeer ik die maandelijkse DUO betaling bijvoorbeeld in pianoles. Daar haal ik veel voldoening uit en ik word er gelukkiger van. Ik ben nou al best wel goed in klassiek piano. Als ik die studieschuld had lopen afbetalen had dit nooit gekund.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206829638
Ok, tip van de studieschuld expert van Fok:

Ik heb 50k +-.

Oude stelsel variant kun je omzetten naar nieuwe stelsel variant, gelijk doen dus, na december is het te laat.

Loon van jaar -2 vanaf 2023 gaat tellen voor de terugbetaling regeling, de formule is salaris van 2 jaar terug ((belastbaar inkomen zie IB aangifte 2021) minus het minimumloon in 2021,) *4%.

Ik had oude stelsel 120 euro staan. Bij nieuwe stelsel zal ik 20 euro +- terugbetalen per maand.

Dat is met 21k belastbaar inkomen in 2021.

Moet je wel naar het nieuwe stelsel veranderen dus.

Bij hoger inkomen gaat die som omhoog, bij zoiets insignificants als 20 euro zou ik dus even wachten met inzetten van de "bonusjaren".

Mijn pva is om dus die 20*12 af te lossen in jaar 1. Daarna als ze op basis van mijn inkomen 100 per maand willen oid, de bonusjaren in te zetten.

Maar dat je de lening omzet naar het nieuwe stelsel is wel urgent, als je dat wilt, voor 2023 is begonnen.

En bonusjaren inzet zou ik dan even afhankelijk doen van je inkomen in 2021.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206829717
quote:
4s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:11 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]
Die 120,- zal nooit een probleem zijn, ik zou mijn studieschuld nu in 1x kunnen afbetalen (ik zal ook uit principe altijd minimaal het openstaande schuldbedrag in veilige plekken houden dat als het ECHT moet ik het terug kan betalen).

En de rest van de berekening, is dat een bepaalde invalshoek? Of gewoon de wetenschap dat inflatie bestaat en het restbedrag steeds minder waard maakt (wat aantrekkelijk is).
Als het dood vermogen is dan geldt de som: bankspaarvergoeding > rente studielening. Anders zonde.

Als je een nut hebt voor de munnie, dan aanhouden.

Hypotheekrente > studielening rente zou ook gelden. Daar zit ik nu op.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206829849
Grote grap is dat ik 50k lening op heb gebouwd in +- 6 jaar tijd. Gewogen gemiddeld 3 jaar 50k dus geleend. 2 jaar aanloop net gehad.. Dus 5 jaar.
Aflosjaar nummer 1 los ik bijna niks af. Dus 6 jaar. En dan dat verhaal van de 0% rente tot 2026.. 50k 9 jaar lang geleend tegen 0% rente. Daarna nog 2 jaar bonusjaren en op jaar 11 eens beginnen met af te lossen, waar ik dan nog 34 jaar voor krijg vanaf dat moment.

45 jaar effectief dus hoofdsom tot einde lening.

35 + 5 bonusjaren +2 aanloopperiode + 3 jaar vanuit de opbouw.

En als er tegen het einde nog een bedrag open staat wordt die door de staat kwijtgescholden (dit betekent dat de rente mogelijk gemiddeld onder de 0% was). Stiekem moet je best veel verdienen met die terugbetaalregels om geen bedrag open te hebben staan tegen die tijd...

Wss ben ik niet het figuur waar ze die lening voor verzonnen hebben....

[ Bericht 3% gewijzigd door ludovico op 26-11-2022 17:14:17 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 26 november 2022 @ 17:24:19 #23
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_206830123
Als je kunt, los het zsm af
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  zaterdag 26 november 2022 @ 17:50:56 #24
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206830522
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 17:00 schreef ludovico het volgende:
Stiekem moet je best veel verdienen met die terugbetaalregels om geen bedrag open te hebben staan tegen die tijd...
Dat was vast geen opleiding in een exact vak :')

Het effect op een huis kunnen kopen is redelijk groot. Maar daar kom je nog wel achter.

Je moet terugbetalen met het idee dat je na de aflosperiode op 0 komt, minder betalen kan alleen als je geen draagkracht hebt.

Omdat de lening juist zo'n lange terugbetaal tijd heeft, is het maandbedrag relatief laag en heb je denk ik zelfs met een bijstandsuitkering nog een (bedragje) wat je moet terugbetalen.

Het wordt helemaal leuk als de rente straks van 0% in 2025/2026 over de 3% schiet.

Mgoe, veel plezier enzo ermee natuurlijk.
Dum de dum
pi_206830575
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 17:50 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Dat was vast geen opleiding in een exact vak :')

Het effect op een huis kunnen kopen is redelijk groot. Maar daar kom je nog wel achter.

Je moet terugbetalen met het idee dat je na de aflosperiode op 0 komt, minder betalen kan alleen als je geen draagkracht hebt.

Omdat de lening juist zo'n lange terugbetaal tijd heeft, is het maandbedrag relatief laag en heb je denk ik zelfs met een bijstandsuitkering nog een (bedragje) wat je moet terugbetalen.

Het wordt helemaal leuk als de rente straks van 0% in 2025/2026 over de 3% schiet.

Mgoe, veel plezier enzo ermee natuurlijk.
Zal er later wel op reageren maar met een beetje rente erbij...

Mag jij uitrekenen wat je salaris moet zijn om in die tijd op 0 uit te komen. Met modaal x 1.5 wordt het al krap.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 26 november 2022 @ 18:00:07 #26
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206830630
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 17:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zal er later wel op reageren maar met een beetje rente erbij...

Mag jij uitrekenen wat je salaris moet zijn om in die tijd op 0 uit te komen. Met modaal x 1.5 wordt het al krap.
Dan achtervolgt dit je tot dik in je 60e. Altijd een hap uit je salaris, nooit een huis kunnen kopen voor een volle hypotheek.

Gelukkig wel in je eentje, want inkomen van een partner tellen ze wel mee natuurlijk, en dan moet je alsnog alles richting 0 aflossen.
Dum de dum
  Moderator zaterdag 26 november 2022 @ 18:14:28 #27
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206830863
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 november 2022 17:24 schreef Notorious_Roy het volgende:
Als je kunt, los het zsm af
Ik heb al een hypotheek. Ik los die liever af dan de studieschuld. Maar, anders zsm aflossen om verder te gaan met je leven wanneer je erdoor vast loopt.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 26 november 2022 @ 22:11:02 #28
414785 sirdanilot
pi_206834947
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 16:40 schreef ludovico het volgende:
Ok, tip van de studieschuld expert van Fok:

Ik heb 50k +-.

Oude stelsel variant kun je omzetten naar nieuwe stelsel variant, gelijk doen dus, na december is het te laat.

Loon van jaar -2 vanaf 2023 gaat tellen voor de terugbetaling regeling, de formule is salaris van 2 jaar terug ((belastbaar inkomen zie IB aangifte 2021) minus het minimumloon in 2021,) *4%.

Ik had oude stelsel 120 euro staan. Bij nieuwe stelsel zal ik 20 euro +- terugbetalen per maand.

Dat is met 21k belastbaar inkomen in 2021.

Moet je wel naar het nieuwe stelsel veranderen dus.

Bij hoger inkomen gaat die som omhoog, bij zoiets insignificants als 20 euro zou ik dus even wachten met inzetten van de "bonusjaren".

Mijn pva is om dus die 20*12 af te lossen in jaar 1. Daarna als ze op basis van mijn inkomen 100 per maand willen oid, de bonusjaren in te zetten.

Maar dat je de lening omzet naar het nieuwe stelsel is wel urgent, als je dat wilt, voor 2023 is begonnen.

En bonusjaren inzet zou ik dan even afhankelijk doen van je inkomen in 2021.
Dit lijkt wel gunstiger maar het is dat niet. In het nieuwe stelsel is je lening volgens mij 30 of zelfs 35 jaar geldig. In al die jaren kan de rente in theorie enorm oplopen.

Daarom kies ik ervoor om in het oude stelsel van maximaal 15 jaar te blijven.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206835865
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 22:11 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dit lijkt wel gunstiger maar het is dat niet. In het nieuwe stelsel is je lening volgens mij 30 of zelfs 35 jaar geldig. In al die jaren kan de rente in theorie enorm oplopen.

Daarom kies ik ervoor om in het oude stelsel van maximaal 15 jaar te blijven.
Kan maar één 5 jaars staatsobligatie < hypotheek rente.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206835881
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 17:50 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Dat was vast geen opleiding in een exact vak :')

Het effect op een huis kunnen kopen is redelijk groot. Maar daar kom je nog wel achter.

Je moet terugbetalen met het idee dat je na de aflosperiode op 0 komt, minder betalen kan alleen als je geen draagkracht hebt.

Omdat de lening juist zo'n lange terugbetaal tijd heeft, is het maandbedrag relatief laag en heb je denk ik zelfs met een bijstandsuitkering nog een (bedragje) wat je moet terugbetalen.

Het wordt helemaal leuk als de rente straks van 0% in 2025/2026 over de 3% schiet.

Mgoe, veel plezier enzo ermee natuurlijk.
Effect op huiskopen is studieschuld *1.2.

Dat is 10.000 euro minder op die 50k.

Daar lig ik niet wakker van.
En ja dat neemt wel wat toe met de jaren dat verschil, maar je kunt hem altijd in 1x aflossen.

3% rente < hypotheek rente.

We kunnen lang lullen maar die studieschuld is qua voorwaarden veel beter dan welke andere lening die je zou krijgen dan ook.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206835900
Anyhow, zelf weten, ik weet een beter nut met het geld dan aflossen om 0% rente te ontwijken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206837309
Ik heb een forse studieschuld en zit inmiddels in mijn vierde jokerjaar. Waarom aflossen als je rente 0% is en de inflatie 10%? Dat zou aantoonbaar financieel ongunstig zijn. In de tussentijd heb ik ook gewoon 2 keer een huis kunnen kopen (weliswaar gelogen over de studieschuld).
Edensnator over 'n out
  zondag 27 november 2022 @ 10:50:11 #33
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206837475
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2022 23:35 schreef ludovico het volgende:
We kunnen lang lullen maar die studieschuld is qua voorwaarden veel beter dan welke andere lening die je zou krijgen dan ook.
Valt te betwisten, door de lange terugbetaaltermijn heb je er ook lang last van. Natuurlijk is het voor het doel wel de beste lenging die je kan aangaan.

Aan de andere kant, je had ook kunnen werken ^^ 50k over 4 a 6 jaar is een best maandbedrag aan lening.
Dum de dum
pi_206837748
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 10:50 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Valt te betwisten, door de lange terugbetaaltermijn heb je er ook lang last van. Natuurlijk is het voor het doel wel de beste lenging die je kan aangaan.

Aan de andere kant, je had ook kunnen werken ^^ 50k over 4 a 6 jaar is een best maandbedrag aan lening.
Studielening is niet afhankelijk van werken hè, het geld zit in een koopwoning en ook aandelen.

Je kan altijd sneller aflossen.

Na 20 jaar is de lening ipv 50k bijvoorbeeld 25k.

Dan blijft het 60k drukken op je max hypotheek, misschien wel iets meer.

Als je het maximale nodig hebt kan aflossen toch wel interessant worden maar dat is dan ook gewoon een optie.

Als het niet nodig is blijft de lening voordeliger dan hypotheekschuld.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206837757
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 10:22 schreef Edensnator het volgende:
Ik heb een forse studieschuld en zit inmiddels in mijn vierde jokerjaar. Waarom aflossen als je rente 0% is en de inflatie 10%? Dat zou aantoonbaar financieel ongunstig zijn. In de tussentijd heb ik ook gewoon 2 keer een huis kunnen kopen (weliswaar gelogen over de studieschuld).
Dat laatste zou ik vermijden (en niet doen maar ach ik ga daar niet over zeveren)maar blijkbaar was dat net nodig bij jou.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206837771
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 10:22 schreef Edensnator het volgende:
(weliswaar gelogen over de studieschuld).
Kan nu nauwelijks meer.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)erzwijgen-moeilijker
pi_206838360
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 10:22 schreef Edensnator het volgende:
Ik heb een forse studieschuld en zit inmiddels in mijn vierde jokerjaar. Waarom aflossen als je rente 0% is en de inflatie 10%? Dat zou aantoonbaar financieel ongunstig zijn. In de tussentijd heb ik ook gewoon 2 keer een huis kunnen kopen (weliswaar gelogen over de studieschuld).
In basis heb je daar gelijk in, maar als je het vervolgens op je bankrekening laat staan tegen 10% inflatie schiet je er ook niet veel mee op. Dan kan je nog beter je studieschuld verlagen zodat je over een lager bedrag rente gaat betalen zodra die weer boven de 0% is.
pi_206838616
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 22:11 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dit lijkt wel gunstiger maar het is dat niet. In het nieuwe stelsel is je lening volgens mij 30 of zelfs 35 jaar geldig. In al die jaren kan de rente in theorie enorm oplopen.

Daarom kies ik ervoor om in het oude stelsel van maximaal 15 jaar te blijven.
Als de overheid je stimuleert om over tecstappen naar het nieuwe stelsel dan is het oude per definitie altijd beter, anders doen ze dat niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206838792
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 12:15 schreef Accordtje het volgende:

[..]
In basis heb je daar gelijk in, maar als je het vervolgens op je bankrekening laat staan tegen 10% inflatie schiet je er ook niet veel mee op. Dan kan je nog beter je studieschuld verlagen zodat je over een lager bedrag rente gaat betalen zodra die weer boven de 0% is.
Je moet het niet afzetten tegen de inflatie, maar tegen de rente op je studieschuld. Als je met bijvoorbeeld een deposito een hoger rendement kan halen dan met de rente van je schuld, ben je beter uit met het deposito.
pi_206839670
Wat een... bijzonder topic is dit. Mensen die zichzelf expert noemen met 50k schuld. Mensen die adviseren om met geleend geld te gaan beleggen. Mensen die claimen te weten wat de toekomst gaat brengen.

Het is een fucking schuld. Los dat af, dan is het nooit een issue. Dan maakt het niet uit dat straks de markt instort, je aandelen 50% minder waard zijn, je huis onderwater staat, de rente op je studieschuld op 8% staat en je je baan je je baan kwijt bent.

Want ja, de kans dat dat allemaal gebeurt is klein maar niet irreëel...
pi_206839928
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 12:39 schreef investeerdertje het volgende:
Je moet het niet afzetten tegen de inflatie, maar tegen de rente op je studieschuld. Als je met bijvoorbeeld een deposito een hoger rendement kan halen dan met de rente van je schuld, ben je beter uit met het deposito.
Uiteraard. Dat gaf ik eerder ook al aan richting TS, het valt of staat met wat je doet met het geld wat je anders zou aflossen. Als je daar rendement mee behaald dan is dat interessanter dan je schuld (tegen 0% rente) aflossen.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 27 november 2022 @ 14:51:47 #42
414785 sirdanilot
pi_206841224
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2022 13:28 schreef zatoichi het volgende:
Wat een... bijzonder topic is dit. Mensen die zichzelf expert noemen met 50k schuld. Mensen die adviseren om met geleend geld te gaan beleggen. Mensen die claimen te weten wat de toekomst gaat brengen.

Het is een fucking schuld. Los dat af, dan is het nooit een issue. Dan maakt het niet uit dat straks de markt instort, je aandelen 50% minder waard zijn, je huis onderwater staat, de rente op je studieschuld op 8% staat en je je baan je je baan kwijt bent.

Want ja, de kans dat dat allemaal gebeurt is klein maar niet irreëel...
Het is een schuld met lagere rente dan de inflatie. Als je dat zo snel mogelijk aflost ben je in de meeste gevallen dief van je eigen portemonnee.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206841295
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2022 13:28 schreef zatoichi het volgende:
Wat een... bijzonder topic is dit. Mensen die zichzelf expert noemen met 50k schuld. Mensen die adviseren om met geleend geld te gaan beleggen. Mensen die claimen te weten wat de toekomst gaat brengen.

Het is een fucking schuld. Los dat af, dan is het nooit een issue. Dan maakt het niet uit dat straks de markt instort, je aandelen 50% minder waard zijn, je huis onderwater staat, de rente op je studieschuld op 8% staat en je je baan je je baan kwijt bent.

Want ja, de kans dat dat allemaal gebeurt is klein maar niet irreëel...
Kijk, ik weet hoe die studielening werkt, vertel me maar waar ik het fout heb.

Waar staat de aanbeveling te beleggen met geleend geld? Huis kopen vindt iedereen overigens helemaal bueno met hypotheek, maar is ook een belegging.

En die hypotheekrente is minder gunstig dan de studielening, simpel zat.

Met 0 risico kom je nergens overigens en betaal je je blauw aan verzekeringen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206842240
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 14:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Kijk, ik weet hoe die studielening werkt, vertel me maar waar ik het fout heb.

Waar staat de aanbeveling te beleggen met geleend geld? Huis kopen vindt iedereen overigens helemaal bueno met hypotheek, maar is ook een belegging.

En die hypotheekrente is minder gunstig dan de studielening, simpel zat.

Met 0 risico kom je nergens overigens en betaal je je blauw aan verzekeringen.
Ik zeg niet dat je het per definitie fout hebt, maar je moet ook oog hebben voor het feit dat in de lange termijn het heel moeilijk te zeggen is of iets de juiste beslissing is. Is de rente van DUO over vijf jaar nog wel 0% of is het dan 8%? Hebben we tegen die tijd misschien wel deflatie? Hebben we een enorme werkloosheid, waar jij ook last van hebt, en moet je dan interen op je geleende geld? Wat doe je dan?

Pas over 30 jaar weet je of je de juiste beslissing hebt genomen. Dat je er nu goed over hebt nagedacht, dat zie ik. Dat je op basis daarvan een goed overwogen koers hebt gekozen, dat zie ik ook. Dat is helemaal aan jou. Maar het is niet per definitie goed. Net als dat aflossen niet per definitie goed is.

Ik heb uiteindelijk voor dat laatste gekozen. Ten eerste om elke maand dat bedrag niet meer te hoeven betalen en ten tweede omdat het uiteindelijk ook wel heel lekker is om geen schuld te hebben bij de DUO.
pi_206842361
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 15:49 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat je het per definitie fout hebt, maar je moet ook oog hebben voor het feit dat in de lange termijn het heel moeilijk te zeggen is of iets de juiste beslissing is. Is de rente van DUO over vijf jaar nog wel 0% of is het dan 8%? Hebben we tegen die tijd misschien wel deflatie? Hebben we een enorme werkloosheid, waar jij ook last van hebt, en moet je dan interen op je geleende geld? Wat doe je dan?

Pas over 30 jaar weet je of je de juiste beslissing hebt genomen. Dat je er nu goed over hebt nagedacht, dat zie ik. Dat je op basis daarvan een goed overwogen koers hebt gekozen, dat zie ik ook. Dat is helemaal aan jou. Maar het is niet per definitie goed. Net als dat aflossen niet per definitie goed is.

Ik heb uiteindelijk voor dat laatste gekozen. Ten eerste om elke maand dat bedrag niet meer te hoeven betalen en ten tweede omdat het uiteindelijk ook wel heel lekker is om geen schuld te hebben bij de DUO.
Zolang je hem compleet kan aflossen zijn die argumenten niet zo relevant. Maar met beleggen ed komt meer risico, maar met minder hypotheek worden nadelen wel erg moeilijk te vinden. Met dezelfde rente periodes is die ook altijd nadelig.

Lange periode is irrelevant, je kunt hem sneller aflossen als je wilt. Het geeft alleen meer mogelijkheden.

Mja ik heb iig te maken met significante hypotheekschuld. Voor nog een erg lange tijd. Als dat over 20 jaar weg zou zijn is het voor mij vroeg genoeg om aan die studielening te beginnen.

Maar mijn risicoprofiel zou dan liever nog wat aandelen aanhouden. Dan zijn we echt al heel ver op weg...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206842562
Overigens, gezien problemen met aflossingsvrije hypotheken.. Niet iedereen is geschikt blijkbaar om rekening te houden met de toekomst..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206843203
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2022 15:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zolang je hem compleet kan aflossen zijn die argumenten niet zo relevant. Maar met beleggen ed komt meer risico, maar met minder hypotheek worden nadelen wel erg moeilijk te vinden. Met dezelfde rente periodes is die ook altijd nadelig.

Lange periode is irrelevant, je kunt hem sneller aflossen als je wilt. Het geeft alleen meer mogelijkheden.

Mja ik heb iig te maken met significante hypotheekschuld. Voor nog een erg lange tijd. Als dat over 20 jaar weg zou zijn is het voor mij vroeg genoeg om aan die studielening te beginnen.

Maar mijn risicoprofiel zou dan liever nog wat aandelen aanhouden. Dan zijn we echt al heel ver op weg...
Ja, ik snap hem; je gebruikt het een om het ander mee te dekken/af te lossen. Dan is het het slimst om het hoogste leningdeel af te lossen, en snap ik je argumentatie beter.

Dan nog moet je een beetje rekening houden met volatiliteit; een hypotheekrente kun je voor 30 jaar vastleggen, de DUO rente niet. Er kan dus een moment ontstaan waarbij die laatste hoger wordt dan de HR.
pi_206848687
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 16:56 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Ja, ik snap hem; je gebruikt het een om het ander mee te dekken/af te lossen. Dan is het het slimst om het hoogste leningdeel af te lossen, en snap ik je argumentatie beter.

Dan nog moet je een beetje rekening houden met volatiliteit; een hypotheekrente kun je voor 30 jaar vastleggen, de DUO rente niet. Er kan dus een moment ontstaan waarbij die laatste hoger wordt dan de HR.
Kan dan ja maar risico afdekken kost je geld, en hier een beetje dubbel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 28 november 2022 @ 10:39:48 #49
441185 meethenoob
master of disaster (x.x)
pi_206852450
quote:
4s.gif Op zaterdag 26 november 2022 16:05 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]
Taggen :?
[..]
Inderdaad mijn gedachtegang. Nu weet ik wel dat studieschulden niet bij BKR geregistreerd staan en banken er niet inzicht in kunnen krijgen, maargoed kans is groot dat als je zegt 'uhh misschien niet' dat ze je uberhaupt geen lening zullen geven. Liegen ga ik niet.

Thanks allen. Zojuist tot januari 2026 uitstel aangevraagd.
De bank vraagt soms naar je belasting aangifte, waarschijnlijk staat deze hier op.

Weiger je dit, geen hypotheek ;)
winter is comming!
pi_206852498
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 10:39 schreef meethenoob het volgende:

[..]
De bank vraagt soms naar je belasting aangifte, waarschijnlijk staat deze hier op.

Weiger je dit, geen hypotheek ;)
En staat een DUO-studieschuld (per definitie) in je aangifte IB?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206855008
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 10:44 schreef baskick het volgende:

[..]
En staat een DUO-studieschuld (per definitie) in je aangifte IB?
Nope.
A mind with a heart of it's own
pi_206855016
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Tenzij de rente op het gebudgeteerde vermogen hoger is dan de rente op de lening. Die kans is in deze situatie 100%.

De aflosvrije jaren zou ik overigens bewaren mocht het leven toch tegen zitten. Zou wel eens kijken naar een depositoladder.
Dit dus. Als je het geld al hebt kun je het idd beter in deposito's stoppen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_206855121
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 14:28 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Nope.
De vraag was retorisch, maar bedankt :) Je onderschrijf m'n punt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206855137
Als ervaringsdeskundige met een forse studieschuld, hoge maandelijkse aflossing, aflossingsvrije periode gebruiken en huis kopen, zou mijn advies zijn om die schuld gewoon af te lossen als je het geld er voor hebt.
Ik moet nog 3 jaar, maar hoop het in anderhalf tot 2 jaar te doen en dan eindelijk verlost van die molensteen.

Ja je kunt leningen en hypotheken krijgen met een studieschuld, heb ik ook, maar het blijft altijd wel een dingetje.
Voor mensen die niet altijd het bedrag van de afloasing kunnen missen is die aflossingsvrije periode ideaal.
Ik heb altijd gewoon betaald, op een paar periodes na waarinnik hoge uitgaven had. Dan is het wel lekker als je de boel een aantal maanden stil kunt leggen.
Ook het idee dat je die buffer altijd hebt is wel fijn.
A mind with a heart of it's own
pi_206856725
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 14:36 schreef DrMarten het volgende:
Als ervaringsdeskundige met een forse studieschuld, hoge maandelijkse aflossing, aflossingsvrije periode gebruiken en huis kopen, zou mijn advies zijn om die schuld gewoon af te lossen als je het geld er voor hebt.
Ik moet nog 3 jaar, maar hoop het in anderhalf tot 2 jaar te doen en dan eindelijk verlost van die molensteen.

Ja je kunt leningen en hypotheken krijgen met een studieschuld, heb ik ook, maar het blijft altijd wel een dingetje.
Voor mensen die niet altijd het bedrag van de afloasing kunnen missen is die aflossingsvrije periode ideaal.
Ik heb altijd gewoon betaald, op een paar periodes na waarinnik hoge uitgaven had. Dan is het wel lekker als je de boel een aantal maanden stil kunt leggen.
Ook het idee dat je die buffer altijd hebt is wel fijn.
Ik herken dat irritante psychologische dingetje dat er toch weer elke maand een niet heel laag bedrag van je rekening gaat. Bij mij toch 100 euro per maand. En dat doe je dat 25 jaar lang.
pi_206862450
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 16:56 schreef Homey het volgende:

[..]
Ik herken dat irritante psychologische dingetje dat er toch weer elke maand een niet heel laag bedrag van je rekening gaat. Bij mij toch 100 euro per maand. En dat doe je dat 25 jaar lang.
¤ 300 hier :X
Al gaat het maandbedrag wel naar beneden na de extra aflossing van een half jaar terug.
Komende maand weer een extra bedrag aflossen :)

Ik heb medelijden met de mensen die weer rente moeten gaan betalen. Ik heb een tijd 4% rente gehad zonder te hoeven aflossen vanwege te laag inkomen. Heeft me al met al iets van ¤ 4000 euro gekost :{
A mind with a heart of it's own
pi_206862483
Gewoon een vraag uit interesse. Zijn de mensen die hier een studieschuld hebben op vakantie geweest tijdens hun studie? (En nee, ik zeg niet dat dat je hele schuld veroorzaakt en yadayada)
  Knapste mannelijke user 2022 maandag 28 november 2022 @ 23:26:55 #58
206731 Mortaxx
Doomer
pi_206862500
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 23:22 schreef investeerdertje het volgende:
Gewoon een vraag uit interesse. Zijn de mensen die hier een studieschuld hebben op vakantie geweest tijdens hun studie? (En nee, ik zeg niet dat dat je hele schuld veroorzaakt en yadayada)
Dat is ongeveer bij iedere student het geval
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_206862510
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 23:22 schreef investeerdertje het volgende:
Gewoon een vraag uit interesse. Zijn de mensen die hier een studieschuld hebben op vakantie geweest tijdens hun studie? (En nee, ik zeg niet dat dat je hele schuld veroorzaakt en yadayada)
Ja, ben met vakantie geweest. Met 3 anderen van studentensportvereniging in een volgepropte auto naar een cheap-ass camping in Zwitserland :P
A mind with a heart of it's own
pi_206862586
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 23:26 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Dat is ongeveer bij iedere student het geval
Ja geen idee, meesten die ik ken zijn in hun studententijd niet op vakantie geweest. Vandaar dat ik het vraag
  Knapste mannelijke user 2022 maandag 28 november 2022 @ 23:41:39 #61
206731 Mortaxx
Doomer
pi_206862603
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 23:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja geen idee, meesten die ik ken zijn in hun studententijd niet op vakantie geweest. Vandaar dat ik het vraag
Dan ben je vast geen dertig meer
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_206862610
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 23:41 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Dan ben je vast geen dertig meer
Het scheelt erg weinig
  Knapste mannelijke user 2022 maandag 28 november 2022 @ 23:43:18 #63
206731 Mortaxx
Doomer
pi_206862618
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 23:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het scheelt erg weinig
En je kent niemand die als student op vakantie is geweest? Uh oke
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_206862626
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 23:43 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
En je kent niemand die als student op vakantie is geweest? Uh oke
Dat was niet ik schreef.
pi_206862719
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 23:22 schreef investeerdertje het volgende:
Gewoon een vraag uit interesse. Zijn de mensen die hier een studieschuld hebben op vakantie geweest tijdens hun studie? (En nee, ik zeg niet dat dat je hele schuld veroorzaakt en yadayada)
Natuurlijk.

Je hele studententijd niet op vakantie gaan _O-
pi_206862770
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 10:44 schreef baskick het volgende:

[..]
En staat een DUO-studieschuld (per definitie) in je aangifte IB?
Moet je zelf invullen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 29 november 2022 @ 09:37:42 #67
441185 meethenoob
master of disaster (x.x)
pi_206863795
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 10:44 schreef baskick het volgende:

[..]
En staat een DUO-studieschuld (per definitie) in je aangifte IB?
Altijd als je vermogen boven de belasting vrije drempel komt ;) ( wel zelf invullen )

De studie schuld mag je dan weer aftrekken, zodat je minder of geen belasting hoeft te betalen.
winter is comming!
pi_206863850
Teren op een paar centen vanwege inflatie ipv zo snel mogelijk je schuld afbetalen. Volgens mij is je instelling dan bij voorbaat al verkeerd.

Zie het met collega’s ook, lekker lang wachten met aflossen, lekker alles er door heen jassen en dan aan hrt eind van de rit janken dat alles zo duur is, de schuld van rutte, pech generatie, had gratis moeten zijn enz enz

Zijn ook vaak van die types die dan rond de 22e lopen te klagen dat het salaris snel gestort moet gaan worden omdat ze anders geen geld meer hebben om morgen te eten :`)

Zorg gewoon dat je 1 geen schulden maakt en als dat wel nodig is in geval van een studie zorg dan dat je het aflost en zo snel mogelijk verder kan met een schuldenvrij leven.

Maargoed dat ben ik :)
pi_206864282
Ik laat geld liever werken voor me geld.
Waarom zou ik nou weer 4.5% rente gaan dokken op een hypotheek als ik ook 0% heb voor 5 jaar via DUO.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206864404
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 23:28 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Ja, ben met vakantie geweest. Met 3 anderen van studentensportvereniging in een volgepropte auto naar een cheap-ass camping in Zwitserland :P
Cheap-ass en Zwitserland gaan niet samen :P

Maar natuurlijk is er geen enkele student die alleen leent voor de studie. Geld gaat ook naar de kroeg, kleding, uitjes en vakantie
pi_206864453
15 jaar iedere maand geld aflossen om over 15 jaar wat inflatie te besparen, terwijl je het gewoon op een rekening hebt staan waar het ook minder waard wordt.
Ik zou het een hoop rompslomp vinden voor een marginaal voordeel en gewoon direct aflossen. Even de pleister eraf trekken en een moment huilen met een legere spaarrekening, maar dan wel de komende 15 jaar je niet over een schuld te hoeven bekommeren.
Maar je hebt gelijk, financieel gezien is het niet het meest efficiënt en houd je er later minder aan over. Voor mij is het niet belangrijk om altijd maar de efficientste keuze te maken op financieel gebied. Ik wil gewoon leven.
pi_206865653
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 10:57 schreef Holenbeer het volgende:
15 jaar iedere maand geld aflossen om over 15 jaar wat inflatie te besparen, terwijl je het gewoon op een rekening hebt staan waar het ook minder waard wordt.
Ik zou het een hoop rompslomp vinden voor een marginaal voordeel en gewoon direct aflossen. Even de pleister eraf trekken en een moment huilen met een legere spaarrekening, maar dan wel de komende 15 jaar je niet over een schuld te hoeven bekommeren.
Maar je hebt gelijk, financieel gezien is het niet het meest efficiënt en houd je er later minder aan over. Voor mij is het niet belangrijk om altijd maar de efficientste keuze te maken op financieel gebied. Ik wil gewoon leven.
Beetje emo van je.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206865669
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 23:22 schreef investeerdertje het volgende:
Gewoon een vraag uit interesse. Zijn de mensen die hier een studieschuld hebben op vakantie geweest tijdens hun studie? (En nee, ik zeg niet dat dat je hele schuld veroorzaakt en yadayada)
Ja ik, 4x op vakantie gegaan in die tijd en heb max geleend.
Ik heb ook niet of nauwelijks gewerkt tijdens mijn studietijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206866678
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 00:22 schreef ludovico het volgende:

[..]
Moet je zelf invullen.
Dat moet niet, het mag (met drempel). Voor een groot gedeelte van de bevolking waarschijnlijk helemaal niet relevant. Maar dat was het punt niet.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206866752
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 14:16 schreef baskick het volgende:

[..]
Dat moet niet, het mag (met drempel). Voor een groot gedeelte van de bevolking waarschijnlijk helemaal niet relevant. Maar dat was het punt niet.
Lijkt me een foute aangifte van je vermogenspositie, maar een vrijstelling voor aangifte als het geen effect heeft op de aangifte lijkt me mogelijk.

Maar jij zegt het. Wie weet is het zo omdat je de belastingdienst er niet mee benadeeld.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206866777
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 23:22 schreef investeerdertje het volgende:
Gewoon een vraag uit interesse. Zijn de mensen die hier een studieschuld hebben op vakantie geweest tijdens hun studie? (En nee, ik zeg niet dat dat je hele schuld veroorzaakt en yadayada)
Zeker. Wel vanaf dag 1 (aanvang aanloopfase) gestart met aflossen en binnen 10 jaar geheel afgelost.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206867115
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 november 2022 14:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
Lijkt me een foute aangifte van je vermogenspositie, maar een vrijstelling voor aangifte als het geen effect heeft op de aangifte lijkt me mogelijk.
Goed punt.

quote:
Maar jij zegt het. Wie weet is het zo omdat je de belastingdienst er niet mee benadeeld.
Bij nader inzien heb je misschien wel gelijk. Ik nam aan dat het vanwege aftrek (bezittingen minus schulden) facultatief was, maar het lijkt erop dat dat niet zo is. I stand corrected.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 29 november 2022 @ 15:21:47 #78
414785 sirdanilot
pi_206867390
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 23:22 schreef investeerdertje het volgende:
Gewoon een vraag uit interesse. Zijn de mensen die hier een studieschuld hebben op vakantie geweest tijdens hun studie? (En nee, ik zeg niet dat dat je hele schuld veroorzaakt en yadayada)
Ja en ook bij een studentenvereniging gezeten. Maar ik heb alsnog niet een belachelijke schuld opgebouwd. Ik kan hem inmiddels in 1x pinnen als het moet maar het is gewoon voordeliger om het zo lang mogelijk uit te stellen.

Daarnaast heb ik ook gewerkt tijdens mijn studie, allerlei verschillende bijbaantjes gedaan. Allemaal zonder een cent van m'n ouders wat de meesten niet kunnen zeggen. Ik had veel medestudenten wier ouders de kamerhuur en het collegegeld betaalden. Die kwamen dan overigens wel uit een veel hogere sociale klasse (denk aan villa's met zwembaden thuis).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206867688
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 15:21 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ja en ook bij een studentenvereniging gezeten. Maar ik heb alsnog niet een belachelijke schuld opgebouwd. Ik kan hem inmiddels in 1x pinnen als het moet maar het is gewoon voordeliger om het zo lang mogelijk uit te stellen.

Daarnaast heb ik ook gewerkt tijdens mijn studie, allerlei verschillende bijbaantjes gedaan. Allemaal zonder een cent van m'n ouders wat de meesten niet kunnen zeggen. Ik had veel medestudenten wier ouders de kamerhuur en het collegegeld betaalden. Die kwamen dan overigens wel uit een veel hogere sociale klasse (denk aan villa's met zwembaden thuis).
Ik heb ook alles zelfbetaald en daarom leende ik ook.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206880567
Interessant topic.

Heb nu 5 jaar afgelost en heb nog 10k te gaan (bij begin 15k, en 85 euro in de maand aflossen). Heb me er nooit echt mee bezig gehouden. Vond het wel prima, gewoon gestaag terugbetalen.

Maar ja, waarom niet creatiever worden. Ik woon in het buitenland dus zal dit geen invloed hebben op een mogelijke hypotheekaanvraag in de nabije toekomst.

Geen idee of ik die 60 maanden pauze aandurf. Ikz ie het nog wel gebeuren dat er, buiten mijn macht om, een situatie ontstaat dat je die 60 maanden echt nodig hebt.

@ludovico - waarom raad jij dan aan om van het oude stelsel naar het nieuwe te switchen? Puur vanwege de verlaging van de maandelijkse terugbetaling omdat ie over een langere periode wordt uitgesmeerd?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_206881495
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 14:26 schreef Hojdhopper het volgende:
@:Ludovico - waarom raad jij dan aan om van het oude stelsel naar het nieuwe te switchen? Puur vanwege de verlaging van de maandelijkse terugbetaling omdat ie over een langere periode wordt uitgesmeerd?
Een schuld onder het nieuwe stelsel is minder van invloed op het maximale hypotheekbedrag. Zie https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/starter/studieschuld. Per saldo kan het wel eens duurder zijn, want de rente loopt langer op.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206885516
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 14:26 schreef Hojdhopper het volgende:
Interessant topic.

Heb nu 5 jaar afgelost en heb nog 10k te gaan (bij begin 15k, en 85 euro in de maand aflossen). Heb me er nooit echt mee bezig gehouden. Vond het wel prima, gewoon gestaag terugbetalen.

Maar ja, waarom niet creatiever worden. Ik woon in het buitenland dus zal dit geen invloed hebben op een mogelijke hypotheekaanvraag in de nabije toekomst.

Geen idee of ik die 60 maanden pauze aandurf. Ikz ie het nog wel gebeuren dat er, buiten mijn macht om, een situatie ontstaat dat je die 60 maanden echt nodig hebt.

@:Ludovico - waarom raad jij dan aan om van het oude stelsel naar het nieuwe te switchen? Puur vanwege de verlaging van de maandelijkse terugbetaling omdat ie over een langere periode wordt uitgesmeerd?
Precies. Tenzij je inkomen echt heel laag is de eerste 15 jaar en je een deel kwijtgescholden wilt zien ofzo.

Verder, als je toch terugbetaald,heb je die mogelijkheden ook gewoon met het nieuwe stelsel om dat in 15 jaar tijd te doen.

Nieuwe stelsel geeft in die zin meer mogelijkheden.

Weet niet hoe buitenlands inkomen meetelt? Maar je zou als je naar het buitenland gaat 15 jaar dat spelletje wel op die manier kunnen uitspelen.

Nope. Nevermind, dat spelletje win je niet.

https://duo.nl/particulie(...)talen/uw-inkomen.jsp

Als ondernemer variabel kunnen afschrijven op bedrijfsmiddelen kan wel weer interessant zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door ludovico op 30-11-2022 20:47:42 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206888617
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:15 schreef Scuidward het volgende:

[..]
Als je het geld al hebt, en je wilt dat geld apart zetten. Dat geld verliest zijn waarde dan toch net zo hard als je schuld?

Invalshoek is het verkeerde woord, het is een bepaalde vorm van lange termijn visie waar ik minder in thuis ben.
Je hebt dat geld dan wel tot je beschikking en je kunt het natuurlijk investeren, zodat je er rendement op maakt. In elk geval, met die intentie.
  donderdag 1 december 2022 @ 00:57:57 #84
256666 leeell
I know you're lonely
pi_206888838
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 23:22 schreef investeerdertje het volgende:
Gewoon een vraag uit interesse. Zijn de mensen die hier een studieschuld hebben op vakantie geweest tijdens hun studie? (En nee, ik zeg niet dat dat je hele schuld veroorzaakt en yadayada)
Absoluut, ik ben tijdens mn studietijd overal geweest en altijd maximaal geleend.

Studieschuld beste investering ooit. 6 jaar lang enorm veel plezier van gehad _O_
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_206889654
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:54 schreef baskick het volgende:

[..]
Een schuld onder het nieuwe stelsel is minder van invloed op het maximale hypotheekbedrag. Zie https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/starter/studieschuld. Per saldo kan het wel eens duurder zijn, want de rente loopt langer op.
Ah oké, dat is dan in mijn geval iets minder belangrijk omdat de hypotheekverstrekkers in Duitsland niet kunnen inzien of ik een studieschuld heb.
Maar wat rente betreft wordt het wel interessant. Ik ben in 2017 begonnen met terugbetalen, wat volgens mij betekent dat volgend jaar voor mij de rente wordt aangepast (5 jaar vast). Ben benieuwd hoe hoog ze de rente gaan vaststellen.

quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 20:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
Precies. Tenzij je inkomen echt heel laag is de eerste 15 jaar en je een deel kwijtgescholden wilt zien ofzo.

Verder, als je toch terugbetaald,heb je die mogelijkheden ook gewoon met het nieuwe stelsel om dat in 15 jaar tijd te doen.

Nieuwe stelsel geeft in die zin meer mogelijkheden.

Weet niet hoe buitenlands inkomen meetelt? Maar je zou als je naar het buitenland gaat 15 jaar dat spelletje wel op die manier kunnen uitspelen.

Nope. Nevermind, dat spelletje win je niet.

https://duo.nl/particulie(...)talen/uw-inkomen.jsp

Als ondernemer variabel kunnen afschrijven op bedrijfsmiddelen kan wel weer interessant zijn.
DUO vraagt ieder jaar naar een uittreksel waar mijn inkomen van 2 jaar geleden op staat. Verschilt in die zin niet zo veel met Nederland.
En buitenland is in mijn geval Duitsland, dus EU. Helemaal anoniem blijf je daarom toch niet haha.

Maar oké, ik begrijp je punt met meer flexibiliteit/mogelijkheden die je over die langere periode hebt. Thnx.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_206894589
Die jokerjaren zijn voor het geval dat je het echt nodig hebt. Je weet niet waar je over 10 jaar staat.

Inflatievoordeel over 120 euro per maand is peanuts, zelfs na een paar jaar. Ik zou die jokerjaren daar nu niet meer voor opgeven.
pi_206903654
Punten om in ogenschouw te nemen:

- Je kan pauzeren, maar met aflossen wordt gekeken naar 2 jaar terug, dus als je inkomen 2 jaar terug een stuk lager was dan nu, zou je het beste de aflospauze kunnen laten wachten
- Niet te snel aflossen, met de huidige rentestanden, zorg dat je een spaarbuffer hebt. Geld lenen kost je meer %.
- Je kan altijd verlaging aanvragen. Normaliter wordt restand / resterende maanden = maandbedrag. Vraag je verlaging aan kijken ze naar je draagkracht.
- DUO studielening wordt kwijtgescholden als je overlijd (gaat dan ook niet over naar je partner)
  donderdag 1 december 2022 @ 23:50:42 #88
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206903872
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 12:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als de rente 0% is direct laten ingaan, dat deed ik ook
idem. Heb nog een half jaartje overgehouden voor het geval dat, maar kan die ondertussen ook wel inzetten.

17 jaar doen over 7k aflossen _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door leolinedance op 02-12-2022 00:04:20 ]
pi_206913709
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 23:27 schreef bananen-plukker het volgende:
Punten om in ogenschouw te nemen:

- Je kan pauzeren, maar met aflossen wordt gekeken naar 2 jaar terug, dus als je inkomen 2 jaar terug een stuk lager was dan nu, zou je het beste de aflospauze kunnen laten wachten
- Niet te snel aflossen, met de huidige rentestanden, zorg dat je een spaarbuffer hebt. Geld lenen kost je meer %.
- Je kan altijd verlaging aanvragen. Normaliter wordt restand / resterende maanden = maandbedrag. Vraag je verlaging aan kijken ze naar je draagkracht.
- DUO studielening wordt kwijtgescholden als je overlijd (gaat dan ook niet over naar je partner)
Vandaag ff gekeken met dat draagkracht.

Bij 60k inkomen is dat zelfs maar 60 euro pm
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206915801
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 20:10 schreef ludovico het volgende:

[..]
Vandaag ff gekeken met dat draagkracht.

Bij 60k inkomen is dat zelfs maar 60 euro pm
En wat zou je zonder die draagkracht kwijt zijn, veel meer dan die 60 euro?
  vrijdag 2 december 2022 @ 22:38:34 #91
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206916796
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 21:43 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
En wat zou je zonder die draagkracht kwijt zijn, veel meer dan die 60 euro?
Meer? Wat is daar de logica achter?
The love you take is equal to the love you make.
pi_206916927
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 22:38 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Meer? Wat is daar de logica achter?
Als je nog 5 jaar moet aflossen (60 maanden) en je zou een studieschuld hebben van ¤ 6.000 zou je per maand moeten aflossen: ¤ 100.

Maar mocht er gekeken worden naar je draagkracht en daar uit komen dat je maar ¤ 60 hoeft af te lossen, dan kan je daar gebruik van maken.

In dit voorbeeld is het dus niet verstandig om meer af te lossen, mogelijk wordt er een stukje kwijtgescholden aan het einde als je inkomen de komende jaren niet al te veel gaat stijgen.
  vrijdag 2 december 2022 @ 22:57:28 #93
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206917087
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 22:47 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
Als je nog 5 jaar moet aflossen (60 maanden) en je zou een studieschuld hebben van ¤ 6.000 zou je per maand moeten aflossen: ¤ 100.

Maar mocht er gekeken worden naar je draagkracht en daar uit komen dat je maar ¤ 60 hoeft af te lossen, dan kan je daar gebruik van maken.

In dit voorbeeld is het dus niet verstandig om meer af te lossen, mogelijk wordt er een stukje kwijtgescholden aan het einde als je inkomen de komende jaren niet al te veel gaat stijgen.
Oh, je bedoelt niet zonder die draagkracht, maar zonder die draagkrachtmeting.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206917267
Als je tegen 0% kunt lenen dan is kun je het beste zo min mogelijk aflossen. Zet je dit zelfde bedrag namelijk op een europese bank dan krijg je al minimaal 3% rente en ben je gewoon gedekt onder het deposito garantiestelling.

Hier zit 1 grote maar aan. Mocht je nog een huis willen kopen dan tellen ze de oorspronkelijk schuld voor het berekenen van je maximale hypotheek. Had je dus 50k schuld waarvan je 20k hebt afgelost dan gaat de bank nog steeds uit van de 50k negatief.

Voor de rest niet te druk maken over schuld. Vooral niet bij de staat.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_206917392
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 21:43 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
En wat zou je zonder die draagkracht kwijt zijn, veel meer dan die 60 euro?
124, maar als de rente stijgt zal dat flink stijgen is mijn vermoeden.

De rekensom lijkt te zijn (die is niet expliciet gedeeld maar klopt mathematisch) een annuiteit tot einde van de 35 jaar (of minder als er minder open staat) met de rente die voor jou staat vastgeboekt.

Inkomen mag voor dat bedrag wel naar naar een ton ofzo. Echt. Dat bedrag is irreëel laag.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206917434
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 23:08 schreef DjDaano het volgende:
Als je tegen 0% kunt lenen dan is kun je het beste zo min mogelijk aflossen. Zet je dit zelfde bedrag namelijk op een europese bank dan krijg je al minimaal 3% rente en ben je gewoon gedekt onder het deposito garantiestelling.

Hier zit 1 grote maar aan. Mocht je nog een huis willen kopen dan tellen ze de oorspronkelijk schuld voor het berekenen van je maximale hypotheek. Had je dus 50k schuld waarvan je 20k hebt afgelost dan gaat de bank nog steeds uit van de 50k negatief.

Voor de rest niet te druk maken over schuld. Vooral niet bij de staat.
Dus aflossen, als nodig voor huis.

Als je het geld daarvoor niet hebt had je ook de kosten koper niet opgehoest.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 2 december 2022 @ 23:26:28 #97
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206917508
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 23:08 schreef DjDaano het volgende:
Mocht je nog een huis willen kopen dan tellen ze de oorspronkelijk schuld voor het berekenen van je maximale hypotheek. Had je dus 50k schuld waarvan je 20k hebt afgelost dan gaat de bank nog steeds uit van de 50k negatief.

Wat is hier de logica achter?
pi_206917550
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 23:26 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Wat is hier de logica achter?
Je maandlast is berekend op het oorspronkelijke bedrag. Dit geld eigenlijk voor iedere lening die je hebt lopen, het oorspronkelijke bedrag word geteld. Als je dus nog een klein bedrag hebt open staan is het wel handig om iemand even lief aan te kijken om het volledig te sluiten voordat je begint aan je hypotheekaanvraag.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_206917586
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 23:26 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Wat is hier de logica achter?
Het is je maandlast die maakt dat je minder kan lenen. Niet je schuld. *Extra* aflossen helpt dus wel (behalve bij de Volksbank).

Bij regulier aflossen blijft je maandbedrag gelijk, bij extra niet.
  vrijdag 2 december 2022 @ 23:42:32 #100
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206917651
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 23:33 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het is je maandlast die maakt dat je minder kan lenen. Niet je schuld. *Extra* aflossen helpt dus wel (behalve bij de Volksbank).

Bij regulier aflossen blijft je maandbedrag gelijk, bij extra niet.
Maar extra aflossen wordt niet meegenomen? Daarnaast maakt het nogal een verschil of je nog 2 of 20 jaar moet voordat je schuld is afgelost. Lijkt erop dat dit systeem vooral uit gemakzucht is gekozen.
pi_206918421
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 23:30 schreef DjDaano het volgende:
end op het oorspronkelijke bedrag. Dit geld eigenlijk voor iedere lening die je hebt lopen, het oorspronkelijke bedrag word geteld. Als je dus nog een klein bedrag hebt open staan is het wel handig om iemand even lief aan te kijken om het volledig te sluiten voordat je begint aan je hypotheekaanvraag.
In het geval van DUO gaat het erom wat nog je openstaande studieschuld is én hoeveel resterende maanden je nog hebt. Stel je had een schuld van 100.000, daar heb je 50.000 van afgelost en nog 50 maanden dan is het 50.000 / 50.
  zaterdag 3 december 2022 @ 08:03:07 #102
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206919399
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 00:57 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
In het geval van DUO gaat het erom wat nog je openstaande studieschuld is én hoeveel resterende maanden je nog hebt. Stel je had een schuld van 100.000, daar heb je 50.000 van afgelost en nog 50 maanden dan is het 50.000 / 50.
Volgens mij rekenen ze inderdaad met de oorspronkelijke studieschuld, niet met het bedrag dat nog openstaat als je al afgelost hebt. Men wil dat gaan veranderen, maar dat heeft zijn beslag nog niet gevonden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206922194
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 08:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Volgens mij rekenen ze inderdaad met de oorspronkelijke studieschuld, niet met het bedrag dat nog openstaat als je al afgelost hebt. Men wil dat gaan veranderen, maar dat heeft zijn beslag nog niet gevonden.
Men rekent met hoeveel beschikbaar inkomen je verliest door de schuld, als dat annuïtair hetzelfde is omdat de rente helemaal vaststaat is die som effectief hetzelfde als het iets minder complexere (maar minder accuraat) sommetje van Bananen-plukker.

Extra aflossen heeft wel degelijk effect op de hypotheek omdat je beschikbare inkomen minder wordt geraakt door je lening, de som die je daarvoor moet betalen is dan verlaagd.

Gaat de rente omhoog rekent DUO opeens met hogere rentes voor de annuïteit voor de resterende maanden. Omdat de te betalen rentes die daar dan in zitten meer waard worden.

De netto contante waarde blijft gelijk, maar er komt dan een hogere verdisconteringsvoet, dat gaat gepaard met hogere annuïteiten.

Okay, nou, blijkbaar heeft de overheid er wel wat van gevonden.. En heb ik tegenstrijdige dingen gehoord.
https://www.rijksoverheid(...)AC%2015.000%20aflost.

Volgens de volgende bron kun je de aflossing opnieuw laten berekenen....
https://www.hypotheker.nl(...)schuld-en-hypotheek/

quote:
Extra aflossen op je studieschuld geeft extra ruimte
Zoals eerder aangegeven wordt er bij de vaststelling van de maandlast uitgegaan van het startbedrag van de studiefinanciering. Als je extra hebt afgelost op de studieschuld, dan mag je uitgaan van het startbedrag minus deze extra aflossing(en). Een extra aflossing is niet de reguliere maandelijkse aflossing die je doet, maar een aflossing die je daarnaast doet. Dus bovenop de reguliere aflossingen. Na een extra aflossing is het mogelijk om aan DUO te vragen de maandelijkse aflossingen opnieuw te berekenen en het maandbedrag te verlagen. Hierdoor kan je een hogere hypotheek afsluiten. In het volgende voorbeeld laten we zien wat de invloed op een extra aflossing op de studieschuld is.
Die nieuwe berekening rekent via dat annuïteiten vraagstuk. Wat banana-meneer zegt onder een 0% rente regime.

Mijn mening dus: Overheid is kort door de bocht, hypotherker.nl is kort door de bocht (rekent met 0% rente), hypotheker.nl geeft wel aan waar de werkelijkheid wél zal liggen:

quote:
Na een extra aflossing is het mogelijk om aan DUO te vragen de maandelijkse aflossingen opnieuw te berekenen en het maandbedrag te verlagen.
Maar die rekenen dus met een annuïteit voor de resterende looptijd.


Blijkbaar stelt NIBUD leennormen vast: https://www.scienceguide.(...)j-hypotheekaanvraag/

Daar houden we ons gewoon aan.
In werkelijkheid worden nu dus gewoon Nibudnormen aangehouden met een annuïteiten berekening met 1,5% risico opslag.

Vanaf 2024 is het openstaande schuldbedrag leidend... Looptijd lijkt dan niet meer van toepassing.

Theoretische exercitie verder. *O*

Mijn vermoeden hoe het echt zit: 0,35% over hoofdsom is leidend TENZIJ je een nieuw maandbedrag laat vaststellen bij DUO, en het berekende annuïteiten bedrag met de Nibud Leennorm (+1.5% risico opslag) een bedrag laat zien dat minder impact heeft.

Na 2024 gaan we gewoon richting 0,35% over actuele leensom. *O*

Mindfuck man. :')

Allright, hier de grap:

Ga naar excel en vul de volgende formule in:
=PMT(1,5%/12;(420);-50000;;0)

Dat geeft je antwoord 153,09 euro, maandelijkse annuiteit bij 1,5% rente (0% rente + 1,5% risico opslag NIBUD leennorm).

Nu 0,35%*50.000 = 175 euro.

De 0,35% van de website van de staat lijkt gewoon op een achterkant bierviltje berekening van hoe het werkelijk zit, Nibud Leennorm is al soepeler dan de 0,35% van de overheid (?).

Door het openstaande bedrag te pakken (plan 2024?) wordt effectief de annuïteiten berekening gemaakt met een looptijd zoals die was aan het begin van de aflossing (35 jaar nieuwe stelsel).

En geeft dus een makkelijke som ter berekening en verhoogd effectief hoeveel je totaal (hypotheek + studielening) kunt lenen.

Maar of dat echt het plan is voor 2024 moeten we nog maar eens zien.

[ Bericht 11% gewijzigd door ludovico op 03-12-2022 14:42:43 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206923225
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 23:42 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Maar extra aflossen wordt niet meegenomen? Daarnaast maakt het nogal een verschil of je nog 2 of 20 jaar moet voordat je schuld is afgelost. Lijkt erop dat dit systeem vooral uit gemakzucht is gekozen.
Extra aflossen word wel meegenomen.

En dit systeem is gebaseerd op maandlasten bij aanvang van je hypotheek. Het is niet uit gemakzucht, het gaat om je lasten. Je hebt dan de eerste twee jaar geld te weinig als je niet kan lenen. Zo simpel is t.
pi_206923241
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 08:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Volgens mij rekenen ze inderdaad met de oorspronkelijke studieschuld, niet met het bedrag dat nog openstaat als je al afgelost hebt. Men wil dat gaan veranderen, maar dat heeft zijn beslag nog niet gevonden.
Als je annuïtair afgelost hebt.
Als je extra afgelost hebt kan dit wel je leencapaciteit verhogen.
Je zal mogelijk alleen naar een andere bank moeten gaan (niet de Volksbank bijvoorbeeld)

[ Bericht 5% gewijzigd door investeerdertje op 03-12-2022 14:46:27 ]
pi_206923363
Ja, naja, allemaal leuk, ik probeer er achter te komen via internet search en het is ronduit tegenstrijdig allemaal, enerzijds de Nibud Methode, anderzijds, overheid bierviltje 0,35% methode.

Welke wordt nou toegepast door de banken?

Op de website van ABN staat ook fout dat het 30 jaar aflossen is ipv 35. https://www.abnamro.nl/nl(...)ld-en-hypotheek.html
Misschien rekenen ze met 30(?) komt wel lekker dicht in de buurt i.i.g. van die 0,35% methode (172,56 euro om 175 euro).
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206933696
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 14:51 schreef ludovico het volgende:
Ja, naja, allemaal leuk, ik probeer er achter te komen via internet search en het is ronduit tegenstrijdig allemaal, enerzijds de Nibud Methode, anderzijds, overheid bierviltje 0,35% methode.

Welke wordt nou toegepast door de banken?

Op de website van ABN staat ook fout dat het 30 jaar aflossen is ipv 35. https://www.abnamro.nl/nl(...)ld-en-hypotheek.html
Misschien rekenen ze met 30(?) komt wel lekker dicht in de buurt i.i.g. van die 0,35% methode (172,56 euro om 175 euro).
Er is geen vaste methode. Uiteindelijk kijken ze allemaal (of bijna, Volksbank iig niet) naar je annuïteit. Ga een gesprek aan met een adviseur. Dan ontdek je het.
  zondag 4 december 2022 @ 00:48:42 #108
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206934597
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 14:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als je annuïtair afgelost hebt.
Als je extra afgelost hebt kan dit wel je leencapaciteit verhogen.
Je zal mogelijk alleen naar een andere bank moeten gaan (niet de Volksbank bijvoorbeeld)
Annuïtair aflossen van je studieschuld? Nog nooit van gehoord.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206935601
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 23:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Er is geen vaste methode. Uiteindelijk kijken ze allemaal (of bijna, Volksbank iig niet) naar je annuïteit. Ga een gesprek aan met een adviseur. Dan ontdek je het.
Die nibud leenvormen worden ook niet strikt gehandhaafd?

Naar annuiteit kijken lijkt aardig via nibud methode te gaan. Maar dan is die som van de staat met die 0.35% gewoon wat vaag.

Maar we zullen zien. Lijkt erop dat die leennormen versoepelt gaan worden in de toekomst.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206935618
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 00:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Annuïtair aflossen van je studieschuld? Nog nooit van gehoord.
Dat is de methode voor de berekening van het maandbedrag.

Kan zijn dat die verlaagd wordt vanwege te laag inkomen. Maar dan neemt dat bedrag verder toe wat je maandelijks zou moeten dokken, zonder die inkomen cap.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206936560
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 00:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Annuïtair aflossen van je studieschuld? Nog nooit van gehoord.
Hoe los je dan een studieschuld af?

quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 08:39 schreef ludovico het volgende:

[..]
Die nibud leenvormen worden ook niet strikt gehandhaafd?
het is open aan interpretatie toch
quote:
Naar annuiteit kijken lijkt aardig via nibud methode te gaan. Maar dan is die som van de staat met die 0.35% gewoon wat vaag.

Maar we zullen zien. Lijkt erop dat die leennormen versoepelt gaan worden in de toekomst.
Uiteindelijk is naar de annuïteit kijken 100% in lijn met de norm. Die is gebaseerd op lasten en dat doe je door naar de huidige annuïteit te kijken. Hoe de politiek de werkelijkheid in wetten wil vastleggen is dan wel weer spannend.
pi_206936743
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 11:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hoe los je dan een studieschuld af?
[..]
het is open aan interpretatie toch
[..]
Uiteindelijk is naar de annuïteit kijken 100% in lijn met de norm. Die is gebaseerd op lasten en dat doe je door naar de huidige annuïteit te kijken. Hoe de politiek de werkelijkheid in wetten wil vastleggen is dan wel weer spannend.
Nouja, de staat zegt zelf 0.35%

Dat is iets anders dan naar de annuiteit kijken. Dat probeer ik duidelijk te maken. Die twee methoden zijn verschillend en kunnen niet tegelijkertijd gelden. Immers kom je ermee op andere bedragen.

Dus dat zaait wat verwarring. Ik ben ook bekend met wat jij zegt, die som van de staat lijkt kort door de bocht. Dat vind ik enigszins vreemd.

Maar eens met jou verder. Lasten + risico opslag 1.5%

Die 1.5% over 35 jaar met huidige rentes heeft bij mij tot invloed dat ik 120% +- niet hypothecair kan lenen bij de bank tov de startsom studielening. (60k minder op 50k schuld, netto 10k).

Gezien dat marginale effect naar mijn mening, zou ik argwanend kijken naar de bank die zegt dat je moet aflossen als je in het nieuwe stelsel zit.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206936845
@sirdanilot is de specialist toch?
pi_206936864
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 11:29 schreef Halcon het volgende:
@:sirdanilot is de specialist toch?
Werkt bij bank?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207696523
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 16:40 schreef ludovico het volgende:
Ok, tip van de studieschuld expert van Fok:

Ik heb 50k +-.

Oude stelsel variant kun je omzetten naar nieuwe stelsel variant, gelijk doen dus, na december is het te laat.


Loon van jaar -2 vanaf 2023 gaat tellen voor de terugbetaling regeling, de formule is salaris van 2 jaar terug ((belastbaar inkomen zie IB aangifte 2021) minus het minimumloon in 2021,) *4%.

Ik had oude stelsel 120 euro staan. Bij nieuwe stelsel zal ik 20 euro +- terugbetalen per maand.

Dat is met 21k belastbaar inkomen in 2021.

Moet je wel naar het nieuwe stelsel veranderen dus.

Bij hoger inkomen gaat die som omhoog, bij zoiets insignificants als 20 euro zou ik dus even wachten met inzetten van de "bonusjaren".

Mijn pva is om dus die 20*12 af te lossen in jaar 1. Daarna als ze op basis van mijn inkomen 100 per maand willen oid, de bonusjaren in te zetten.

Maar dat je de lening omzet naar het nieuwe stelsel is wel urgent, als je dat wilt, voor 2023 is begonnen.

En bonusjaren inzet zou ik dan even afhankelijk doen van je inkomen in 2021.
Waar staat dit, omtrent omzetten? Ik heb er eerder bij duo naar gevraagd (ik val onder de regels van 2012) en er werd gezegd dat dat niet mogelijk was. Zou erg zuur zijn als dat wel blijkt te hebben gekund (ook 50k schuld hier)
pi_207698406
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 15:11 schreef julian6 het volgende:

[..]
Waar staat dit, omtrent omzetten? Ik heb er eerder bij duo naar gevraagd (ik val onder de regels van 2012) en er werd gezegd dat dat niet mogelijk was. Zou erg zuur zijn als dat wel blijkt te hebben gekund (ook 50k schuld hier)
+1

Maar volgens mij kun je alleen kiezen als je onder de regels vanaf 2018 valt.
pi_207698867
Mijn advies is om te gaan aflossen als je er niet krom voor hoeft te liggen. Ik ben inmiddels bijna 40 en zo blij dat ik er al jaren van verlost ben. Ik had het ook nog eindeloos kunnen uitstellen, maar dan had ik er nog tot mijn pensioen mee gezeten.

Een huis kunnen kopen zonder gedoe, geen maandelijkse aflossingen meer hoeven doen, maar ook gewoon het gevoel dat je geen schuld meer hebt, is zoveel waard.

Ik heb er nooit iets voor hoeven laten en nu de rente omhoog gaat, ben ik helemaal blij dat ik niks meer hoef te betalen en nergens aan vastzit.

Jullie hoeven niks te doen met dit advies, maar als ouwe rot vind ik het belangrijk om ook de andere kant te laten zien.
pi_207699027
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 15:11 schreef julian6 het volgende:

[..]
Waar staat dit, omtrent omzetten? Ik heb er eerder bij duo naar gevraagd (ik val onder de regels van 2012) en er werd gezegd dat dat niet mogelijk was. Zou erg zuur zijn als dat wel blijkt te hebben gekund (ook 50k schuld hier)
Moet je wel ergens tussen bepaalde jaartallen hebben gestudeerd en VOOR je terugbetaal periode hebben aangegeven dat je nieuwe stelsel wilt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207699036
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 18:52 schreef Avelie het volgende:
Mijn advies is om te gaan aflossen als je er niet krom voor hoeft te liggen. Ik ben inmiddels bijna 40 en zo blij dat ik er al jaren van verlost ben. Ik had het ook nog eindeloos kunnen uitstellen, maar dan had ik er nog tot mijn pensioen mee gezeten.

Een huis kunnen kopen zonder gedoe, geen maandelijkse aflossingen meer hoeven doen, maar ook gewoon het gevoel dat je geen schuld meer hebt, is zoveel waard.

Ik heb er nooit iets voor hoeven laten en nu de rente omhoog gaat, ben ik helemaal blij dat ik niks meer hoef te betalen en nergens aan vastzit.

Jullie hoeven niks te doen met dit advies, maar als ouwe rot vind ik het belangrijk om ook de andere kant te laten zien.
Ik ben al blij als ik in 30 jaar tijd een hypotheeklening kan aflossen, 30 jaar lang minder rente betalen omdat de rente lager is op de studie lening is dus pure winst.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207699393
Mijn hypotheek los ik ook versneld af. 8 jaar geleden een huis gekocht en zoals het nu gaat ben ik over 10 jaar klaar. Huis is in waarde gestegen van 3,5 naar 6 ton.

Ik heb gewoon geen zin om vast te zitten aan een schuld. Financiële vrijheid is mijn doel.

Ik snap jullie afwegingen, maar heb hier zelf toch andere ideeën over en ik zie het geworstel nu ook om me heen. Op je 40e is het echt geen grap meer om nog een studieschuld te moeten aflossen, terwijl je zoveel andere verantwoordelijkheden hebt.
pi_207699740
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 19:30 schreef Avelie het volgende:
Mijn hypotheek los ik ook versneld af. 8 jaar geleden een huis gekocht en zoals het nu gaat ben ik over 10 jaar klaar. Huis is in waarde gestegen van 3,5 naar 6 ton.

Ik heb gewoon geen zin om vast te zitten aan een schuld. Financiële vrijheid is mijn doel.

Ik snap jullie afwegingen, maar heb hier zelf toch andere ideeën over en ik zie het geworstel nu ook om me heen. Op je 40e is het echt geen grap meer om nog een studieschuld te moeten aflossen, terwijl je zoveel andere verantwoordelijkheden hebt.
Als semi-oude rot sta ik hier ook achter, maar ook in mijn omgeving zie ik dat niet iedereen er zo over denkt.
Had er laatst nog een gesprek over met mijn broertje (bijna 30), die de aflos tijd periode inzet. Want inflatie etc. Maar dat betekent dus dat hij t/m 65 (!) een studieschuld heeft lopen. Mij niet gezien hoor.
pi_207699768
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 19:30 schreef Avelie het volgende:
Mijn hypotheek los ik ook versneld af. 8 jaar geleden een huis gekocht en zoals het nu gaat ben ik over 10 jaar klaar. Huis is in waarde gestegen van 3,5 naar 6 ton.

Ik heb gewoon geen zin om vast te zitten aan een schuld. Financiële vrijheid is mijn doel.

Ik snap jullie afwegingen, maar heb hier zelf toch andere ideeën over en ik zie het geworstel nu ook om me heen. Op je 40e is het echt geen grap meer om nog een studieschuld te moeten aflossen, terwijl je zoveel andere verantwoordelijkheden hebt.
Maar alles wat je in je studieschuld stopt gaat niet naar je duurdere hypotheek, terwijl je zoveel andere verantwoordelijkheden hebt.

Het is dan echt geen grap meer om nóg meer rente te betalen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207699802
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 19:48 schreef Zombabe het volgende:

[..]
Als semi-oude rot sta ik hier ook achter, maar ook in mijn omgeving zie ik dat niet iedereen er zo over denkt.
Had er laatst nog een gesprek over met mijn broertje (bijna 30), die de aflos tijd periode inzet. Want inflatie etc. Maar dat betekent dus dat hij t/m 65 (!) een studieschuld heeft lopen. Mij niet gezien hoor.
Those are rooky numbers!
Als ik mijn best doe wordt het 70.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207699809
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 19:48 schreef Zombabe het volgende:

[..]
Als semi-oude rot sta ik hier ook achter, maar ook in mijn omgeving zie ik dat niet iedereen er zo over denkt.
Had er laatst nog een gesprek over met mijn broertje (bijna 30), die de aflos tijd periode inzet. Want inflatie etc. Maar dat betekent dus dat hij t/m 65 (!) een studieschuld heeft lopen. Mij niet gezien hoor.
In dit huishouden lost men ook geen studieschuld af zolang het relatief veilige rendement (deposito) hoger is dan de rente op de schuld.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 19:03 schreef ludovico het volgende:

[..]
Moet je wel ergens tussen bepaalde jaartallen hebben gestudeerd en VOOR je terugbetaal periode hebben aangegeven dat je nieuwe stelsel wilt.
En niet daarvoor al een studie gestart zijn.

Sowieso nu nog onder het oude oude stelsel studeren is echt heel voor de duo
pi_207699828
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 19:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
In dit huishouden lost men ook geen studieschuld af zolang het relatief veilige rendement (deposito) hoger is dan de rente op de schuld.
[..]
En niet daarvoor al een studie gestart zijn.

Sowieso nu nog onder het oude oude stelsel studeren is echt heel voor de duo
Hajoh, neem wat meer risico, gooi het in de aandelen, dan maar minder op vakantie als het slecht gaat met de beurs.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207700021
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 19:50 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maar alles wat je in je studieschuld stopt gaat niet naar je duurdere hypotheek, terwijl je zoveel andere verantwoordelijkheden hebt.

Het is dan echt geen grap meer om nóg meer rente te betalen.
Ik heb eerst mijn studieschuld afgelost en daarna pas een hypotheek genomen (met een heel lage rente).

Die hogere rente op de studieschuld hoef ik nu niet meer te betalen, omdat ik er al vanaf ben, terwijl vrienden/collega's die eindeloos hebben gewacht met aflossen daar nu tegenaan lopen.

Los van alle berekeningen hierboven geeft het zoveel lucht om helemaal geen schulden/hypotheek meer te hebben. Je bent dan van al het gedoe af, dat is ook wat waard.
pi_207700072
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 19:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hajoh, neem wat meer risico, gooi het in de aandelen, dan maar minder op vakantie als het slecht gaat met de beurs.
Waarom zou ik het op de beurs gooien? Ik hoef er niet rijk van te worden, zolang ik maar geen semi liquide geld verlies op de schuld.
pi_207700101
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 20:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Waarom zou ik het op de beurs gooien? Ik hoef er niet rijk van te worden, zolang ik maar geen semi liquide geld verlies op de schuld.
Och als je 35 jaar de tijd hebt, dan is met conservatief beleggen het nog steeds onmogelijk om niet meer winst te maken dan staatsobligaties.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207700107
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 19:48 schreef Zombabe het volgende:

[..]
Als semi-oude rot sta ik hier ook achter, maar ook in mijn omgeving zie ik dat niet iedereen er zo over denkt.
Had er laatst nog een gesprek over met mijn broertje (bijna 30), die de aflos tijd periode inzet. Want inflatie etc. Maar dat betekent dus dat hij t/m 65 (!) een studieschuld heeft lopen. Mij niet gezien hoor.
Het lijkt me ook helemaal niks om je hele leven met zo'n schuld te moeten dealen. Vrienden van mij hebben hier wel voor gekozen en hebben op hun 40e nog steeds moeite om een huis te kopen. De bank doet de laatste jaren toch ineens moeilijk.

Ik leg liever geld opzij voor mijn kinderen, zodat zij straks hopelijk zonder schuld kunnen studeren.
pi_207700117
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 20:02 schreef Avelie het volgende:

[..]
Ik heb eerst mijn studieschuld afgelost en daarna pas een hypotheek genomen (met een heel lage rente).

Die hogere rente op de studieschuld hoef ik nu niet meer te betalen, omdat ik er al vanaf ben, terwijl vrienden/collega's die eindeloos hebben gewacht met aflossen daar nu tegenaan lopen.

Los van alle berekeningen hierboven geeft het zoveel lucht om helemaal geen schulden/hypotheek meer te hebben. Je bent dan van al het gedoe af, dat is ook wat waard.
Ik zie het als gunstig dat mijn hypotheek wat lager uitvalt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207700427
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 19:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
In dit huishouden lost men ook geen studieschuld af zolang het relatief veilige rendement (deposito) hoger is dan de rente op de schuld.
Dat is waar, maar daar doet hij dus ook niets mee.

En dat is ook alleen met zekerheid rendabel als je sowieso de schuld gaat afbetalen (en het rendement ook haalt). Op het moment dat je nu een laag inkomen hebt tov een hoge studieschuld, dan is het een goede berekening waard om uit te zoeken wat voor die specifieke situatie rendabel is.

En uiteindelijk kan gevoel ook meetellen. Sommigen vinden zo’n studieschuld niet interessant, anderen lossen het liever zsm af.
pi_207700552
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 20:22 schreef Zombabe het volgende:

[..]
Dat is waar, maar daar doet hij dus ook niets mee.

En dat is ook alleen met zekerheid rendabel als je sowieso de schuld gaat afbetalen (en het rendement ook haalt). Op het moment dat je nu een laag inkomen hebt tov een hoge studieschuld, dan is het een goede berekening waard om uit te zoeken wat voor die specifieke situatie rendabel is.

En uiteindelijk kan gevoel ook meetellen. Sommigen vinden zo’n studieschuld niet interessant, anderen lossen het liever zsm af.
Gevoel en zaken gaan niet samen.

Maar je inkomen staan los van deposito rente. Die twee hebben geen verband. Behaalde rente rondom extra aflossing (wat mensen voorstellen) wel tot deposito.

That's all
pi_207700776
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 20:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Gevoel en zaken gaan niet samen.

Maar je inkomen staan los van deposito rente. Die twee hebben geen verband. Behaalde rente rondom extra aflossing (wat mensen voorstellen) wel tot deposito.

That's all
Het gaat niet alleen om gevoel. Je kunt het denk ik beter zien als een voorkeur om schulden al dan niet af te lossen. Daar is iedereen anders in.

Ik kan alleen zeggen dat ik nu we allemaal eind 30/begin 40 zijn, blij ben met mijn gemaakte keuze om af te lossen. En dat ik leeftijdsgenoten die de keuze hebben gemaakt niet of weinig af te lossen nog altijd zie worstelen met hun schuld. Ik zou niet graag in hun schoenen staan.
pi_207700873
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 20:40 schreef Avelie het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen om gevoel. Je kunt het denk ik beter zien als een voorkeur om schulden al dan niet af te lossen. Daar is iedereen anders in.

Ik kan alleen zeggen dat ik nu we allemaal eind 30/begin 40 zijn, blij ben met mijn gemaakte keuze om af te lossen. En dat ik leeftijdsgenoten die de keuze hebben gemaakt niet of weinig af te lossen nog altijd zie worstelen met hun schuld. Ik zou niet graag in hun schoenen staan.
Ik heb zeker een voorkeur om schulden af te lossen. Niet om *extra* af te lossen.

Verder, worstelen? Dan is er meer aan de hand dan alleen de studieschuld
pi_207701000
Ik los ook (nog) niet extra af, het levert mij meer op om een eventueel zakcentje in een hypotheek te stoppen. Of om dat geld wel in te zetten voor extra aflossing, als dat nodig is voor het verkrijgen van een hypotheek. Niet dat dat relevant is bij deze huizenprijzen :’)
pi_207701086
Vooral in de gaten houden, als je veel schulden hebt... welke rentestijging je zou kunnen dragen.
Hoge rentes = meer achter de hand houden, maarja dat begrijpt iedereen wel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207701463
Snap niet zo waarom mensen de instelling hebben om zo laat mogelijk af te lossen, zeker als je het nu in 1keer kan doen.

Dat is mede het probleem van iedereen tegenwoordig, allemaal maximaal lenen en op de pof leven omdat het kan.

Wat schiet je er nou zelf mee op aan het eind vd rit met nu alles aflossen of zo lang mogelijk rekken en strekken….Een paar 100 euro, een maandsalaris hooguit?
pi_207701661
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 21:19 schreef 111210 het volgende:
Snap niet zo waarom mensen de instelling hebben om zo laat mogelijk af te lossen, zeker als je het nu in 1keer kan doen.

Dat is mede het probleem van iedereen tegenwoordig, allemaal maximaal lenen en op de pof leven omdat het kan.

Wat schiet je er nou zelf mee op aan het eind vd rit met nu alles aflossen of zo lang mogelijk rekken en strekken….Een paar 100 euro, een maandsalaris hooguit?
Nee. Maar waarom zou je een schuld extra aflossen als je op liquide geld meer rente krijgt?

Weinig mensen schrijven hier dat je al het geld moet uitgeven. Maar (semi-)liquide geld is goud waard, helemaal als je er meer rente over krijgt dan de schuld je kost.

In het geval van bijvoorbeeld mijn hypotheek. Dan scheelt het op de looptijd al snel 600 euro per 1000 euro die ik extra aflos.

Oftewel als ik nu voor 10 jaar vast zet tegen 3% (wat gewoon kan) en ik dat 3 keer kan doen. Dan heb ik door niet vervroegd af te lossen op die 1000 euro 600 euro overgehouden. Inclusief HRA etc.

Mocht ik het na die 10 jaar niet zo kunnen wegzetten heb ik 200 euro overgehouden.

1200 per jaar als ik het om de maand doe.

En mocht ik het dan niet weer kunnen doen, stopt niets mij om het dan wel af te lossen.

Zonde toch? Om dan extra af te lossen
pi_207701774
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 20:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik heb zeker een voorkeur om schulden af te lossen. Niet om *extra* af te lossen.

Verder, worstelen? Dan is er meer aan de hand dan alleen de studieschuld
Maar als je niet extra aflost dan doe je 35 jaar over het aflossen.

'Worstelen' omdat ze door de hoge kosten van de hypotheek, de veel hoger uitgevallen energierekening, de kinderopvangkosren en aflossing van schulden weinig ruimte over hebben om leuke dingen te doen met de kinderen en financiële tegenvallers op te vangen.
pi_207702247
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 21:19 schreef 111210 het volgende:
Wat schiet je er nou zelf mee op aan het eind vd rit met nu alles aflossen of zo lang mogelijk rekken en strekken….Een paar 100 euro, een maandsalaris hooguit?
Wat schiet je ermee op? Nou simpel, 5 jarige staatsobligaties hebben een yield van zo een 2% lager dan een hypotheekrente. Dus als je een huis koopt zou je 2% winst maken per jaar op alles wat je op je studiefinanciering kan leggen ipv hypotheek.

En ja die hypotheek los je ook af etc etc. Doch, de eerste 20 jaar vast niet.
20 jaar lang, 50k stufi op moment 0, en op jaar 20, misschien 30k, dus 40k gemiddeld.
20 jaar lang, 2% rente, op 40k per jaar.

Dat is 16k besparen in 20 jaar tijd. Zonder rente op rente effect.

Je praat zomaar over 20k wegpissen. Prima maandsalaris.
En dat is echt risico-arm berekend.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207702316
Gewoon niet betalen. Wat willen ze doen dan? De overheid houdt zich ook niet aan eigen wetten, dus laat dit land lekker verfikken joh. De rijksratten komen echt niet aan je deur ofzo. Want anders hadden ze al 10 jaar terug bij een appartement van me moeten zijn.
pi_207702334
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 22:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wat schiet je ermee op? Nou simpel, 5 jarige staatsobligaties hebben een yield van zo een 2% lager dan een hypotheekrente. Dus als je een huis koopt zou je 2% winst maken per jaar op alles wat je op je studiefinanciering kan leggen ipv hypotheek.

En ja die hypotheek los je ook af etc etc. Doch, de eerste 20 jaar vast niet.
20 jaar lang, 50k stufi op moment 0, en op jaar 20, misschien 30k, dus 40k gemiddeld.
20 jaar lang, 2% rente, op 40k per jaar.

Dat is 16k besparen in 20 jaar tijd. Zonder rente op rente effect.

Je praat zomaar over 20k wegpissen. Prima maandsalaris.
En dat is echt risico-arm berekend.
En nu met inflatie ;-)
pi_207702519
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 22:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wat schiet je ermee op? Nou simpel, 5 jarige staatsobligaties hebben een yield van zo een 2% lager dan een hypotheekrente. Dus als je een huis koopt zou je 2% winst maken per jaar op alles wat je op je studiefinanciering kan leggen ipv hypotheek.

En ja die hypotheek los je ook af etc etc. Doch, de eerste 20 jaar vast niet.
20 jaar lang, 50k stufi op moment 0, en op jaar 20, misschien 30k, dus 40k gemiddeld.
20 jaar lang, 2% rente, op 40k per jaar.

Dat is 16k besparen in 20 jaar tijd. Zonder rente op rente effect.

Je praat zomaar over 20k wegpissen. Prima maandsalaris.
En dat is echt risico-arm berekend.
Ja ik snap het punt wel, maar dat is toch eigenlijk de omgekeerde wereld.

Als alles en iedereen dit doet is (wat nu eigenlijk al te veel gebeurt) is dat toch gewoon ongezond.

Hierdoor creëren we een schulden crisis.

In de basis zou je een schuld toch zsm moeten willen aflossen (even los van wat het wel of niet oplevert)
pi_207702966
Ik snap die redenering wel en toch wil ik laten zien dat er andere opties zijn.

Ik heb er straks helemaal niks meer mee te maken. Geen schulden, geen hypotheek en ondertussen nog geïnvesteerd in verduurzaming van mijn woning, in crypto en beleggingen.

Ondertussen zijn vrienden tot hun 65e bezig hun studieschuld af te lossen en hebben ze nooit een huis kunnen kopen, omdat hun studieschuld te hoog was.

Veel mensen leven tot een jaartje of 85-90. Het is nogal een verschil of je de laatste 35-40 jaar financieel vrij bent en kunt doen en laten waar je zin in hebt, of dat je nog altijd een huur moet betalen van 1500e en nog bezig bent met je studieschuld tot je eindelijk een keer met pensioen mag.
pi_207703101
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 21:36 schreef Avelie het volgende:

[..]
Maar als je niet extra aflost dan doe je 35 jaar over het aflossen.

'Worstelen' omdat ze door de hoge kosten van de hypotheek, de veel hoger uitgevallen energierekening, de kinderopvangkosren en aflossing van schulden weinig ruimte over hebben om leuke dingen te doen met de kinderen en financiële tegenvallers op te vangen.
Als je de rest van mijn berichten ook zou lezen.

Maar als je worstelt doe je meer fout.
pi_207703113
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 22:49 schreef Avelie het volgende:
Ik snap die redenering wel en toch wil ik laten zien dat er andere opties zijn.

Ik heb er straks helemaal niks meer mee te maken. Geen schulden, geen hypotheek en ondertussen nog geïnvesteerd in verduurzaming van mijn woning, in crypto en beleggingen.

Ondertussen zijn vrienden tot hun 65e bezig hun studieschuld af te lossen en hebben ze nooit een huis kunnen kopen, omdat hun studieschuld te hoog was.

Veel mensen leven tot een jaartje of 85-90. Het is nogal een verschil of je de laatste 35-40 jaar financieel vrij bent en kunt doen en laten waar je zin in hebt, of dat je nog altijd een huur moet betalen van 1500e en nog bezig bent met je studieschuld tot je eindelijk een keer met pensioen mag.
Ben je al 65?? Dat ze al die tijd nooit hebben kunnen kopen? Wat gewoon echt onzin is.
pi_207703123
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 22:20 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ja ik snap het punt wel, maar dat is toch eigenlijk de omgekeerde wereld.

Als alles en iedereen dit doet is (wat nu eigenlijk al te veel gebeurt) is dat toch gewoon ongezond.

Hierdoor creëren we een schulden crisis.

In de basis zou je een schuld toch zsm moeten willen aflossen (even los van wat het wel of niet oplevert)
Nee. Een schulden crisis krijg je niet door verantwoord om te gaan met je schulden. Als je er geld tegenover zet is er geen probleem.

Doe je dit niet. Dan kan er een probleem ontstaan.
pi_207703470
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 23:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee. Een schulden crisis krijg je niet door verantwoord om te gaan met je schulden. Als je er geld tegenover zet is er geen probleem.

Doe je dit niet. Dan kan er een probleem ontstaan.
Maar wat willen ze doen dan? Geen hyptoheek geven vanwege schuld? Zolang je maar met genoeg geld aankomt gebeurt dat gewoon hoor.

Die hele schuldenshit is een farce.

Ik heb letterlijk sinds het begin die achterlijke schuld van studielening niet betaald. Ja je krijgt brieven, maar waar zijn ze dan?

Ze kunnen letterlijk niets confisqueren ook.

Negeer deze overheid met hun bizarre discriminerende wetten gewoon. Letterlijk een papieren tijger.
pi_207703486
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 23:35 schreef VanGeldLos het volgende:

[..]
Maar wat willen ze doen dan? Geen hyptoheek geven vanwege schuld? Zolang je maar met genoeg geld aankomt gebeurt dat gewoon hoor.

Die hele schuldenshit is een farce.

Ik heb letterlijk sinds het begin die achterlijke schuld van studielening niet betaald. Ja je krijgt brieven, maar waar zijn ze dan?

Ze kunnen letterlijk niets confisqueren ook.

Negeer deze overheid met hun bizarre discriminerende wetten gewoon. Letterlijk een papieren tijger.
En jij lult onzin
pi_207703498
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 23:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En jij lult onzin
Zal allemaal wel, en toch sturen de rijksratjes alleen maar brieven. Wie wil nou nog belasting gaan innen?

Ik heb hier stapels hoog blauw brieven liggen. Wat willen ze doen dan?
pi_207703583
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 22:20 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ja ik snap het punt wel, maar dat is toch eigenlijk de omgekeerde wereld.

Als alles en iedereen dit doet is (wat nu eigenlijk al te veel gebeurt) is dat toch gewoon ongezond.

Hierdoor creëren we een schulden crisis.

In de basis zou je een schuld toch zsm moeten willen aflossen (even los van wat het wel of niet oplevert)
Zonder schuld bestaat geld niet eens
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207703684
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 23:38 schreef VanGeldLos het volgende:

[..]
Zal allemaal wel, en toch sturen de rijksratjes alleen maar brieven. Wie wil nou nog belasting gaan innen?

Ik heb hier stapels hoog blauw brieven liggen. Wat willen ze doen dan?
Je gijzeling komt vanzelf. Succes er mee.
pi_207703705
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 00:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je gijzeling komt vanzelf. Succes er mee.
Dat is wat men zegt inderdaad.

Waar is die gijzeling dan? En wat willen ze gijzelen?

Mijn hele vermogen is over de hele wereld beschikbaar; slechts 22-24 woorden onthouden.
pi_207705113
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 22:49 schreef Avelie het volgende:
Ondertussen zijn vrienden tot hun 65e bezig hun studieschuld af te lossen en hebben ze nooit een huis kunnen kopen, omdat hun studieschuld te hoog was.

Veel mensen leven tot een jaartje of 85-90. Het is nogal een verschil of je de laatste 35-40 jaar financieel vrij bent en kunt doen en laten waar je zin in hebt, of dat je nog altijd een huur moet betalen van 1500e en nog bezig bent met je studieschuld tot je eindelijk een keer met pensioen mag.
Wat voor enorme schuld moet je wel niet hebben om 35 jaar krom te liggen bij DUO? En ondertussen kunnen ze wel 1500 huur betalen? Vind het een gek verhaal.
pi_207705191
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 09:28 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Wat voor enorme schuld moet je wel niet hebben om 35 jaar krom te liggen bij DUO? En ondertussen kunnen ze wel 1500 huur betalen? Vind het een gek verhaal.
Ergens tussen de 40 en 60k en dan natuurlijk allebei, dus dat komt neer op 80-120k.

Als je geen hypotheek krijgt en je krijgt kinderen, dan zul je wel een woning moeten huren die 1500 waard is. Je kunt niet met je partner en een kind op een klein zolderkamertje wonen, zoals je deed als student.
pi_207705351
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 09:34 schreef Avelie het volgende:

[..]
Ergens tussen de 40 en 60k en dan natuurlijk allebei, dus dat komt neer op 80-120k.

Als je geen hypotheek krijgt en je krijgt kinderen, dan zul je wel een woning moeten huren die 1500 waard is. Je kunt niet met je partner en een kind op een klein zolderkamertje wonen, zoals je deed als student.
Holy shit! Dan mag je toch hopen dat die mensen wel een behoorlijk goede baan hebben inmiddels. Wat een bedragen joh.
pi_207705483
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 09:49 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Holy shit! Dan mag je toch hopen dat die mensen wel een behoorlijk goede baan hebben inmiddels. Wat een bedragen joh.
Als je beiden modaal verdient en de rente van 2023 betaald, bij een schuld van 50k het hoofdje betaal je een whooping 149,24 per maand.

Met beiden een gewoon modaal inkomen is je keuze op de koopmarkt toch al wat beperkt dus de schuld draagt dan niet heel veel bij.

Onder de nieuwe hypotheekregels kost die ton eerder aflossen je... Een ton. Maar kan je dan slechts 74 000 euro meer lenen. Onder de nieuwe regels kan je de 35 jaar van @Avelie over je studieschuld doen.

Als je dus een huis wil kopen kan je beter depositos openen van 2% rente, dan verdien je er meer op dan de 1.78% rente die je misloopt. En je maakt meer kans op een woning. Waarvan de hypotheekrente ook nog eens hoger is.

In het nieuwe stelsel is je studieschuld aflossen als je nog een huis wil een erg slecht idee.

[ Bericht 1% gewijzigd door investeerdertje op 25-01-2023 10:28:46 ]
pi_207706113
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 18:52 schreef Avelie het volgende:
Mijn advies is om te gaan aflossen als je er niet krom voor hoeft te liggen. Ik ben inmiddels bijna 40 en zo blij dat ik er al jaren van verlost ben. Ik had het ook nog eindeloos kunnen uitstellen, maar dan had ik er nog tot mijn pensioen mee gezeten.

Een huis kunnen kopen zonder gedoe, geen maandelijkse aflossingen meer hoeven doen, maar ook gewoon het gevoel dat je geen schuld meer hebt, is zoveel waard.

Ik heb er nooit iets voor hoeven laten en nu de rente omhoog gaat, ben ik helemaal blij dat ik niks meer hoef te betalen en nergens aan vastzit.

Jullie hoeven niks te doen met dit advies, maar als ouwe rot vind ik het belangrijk om ook de andere kant te laten zien.
Dit wel.
Ook oude rot hier. Gestart met +/- 30K. Door 4% rente, laag inkomen, dus geen aflosverplichting is dit opgelopen tot +/- 34K.
Toen begonnen met betalen van lage bedragen waardoor ik eigenlijk alleen maar de rente betaalde, maar de 15 jaar dus al wel liep.
Toen ik serieus kon gaan aflossen had ik nog maar 9 jaar over van de 15.
Nu officieel nog een kleine 3 jaar te gaan, maar ik ga mijn best doen eind dit jaar van die ellendige schuld af te zijn.
Ben er klaar mee dat dit iedere keer weer voorbij komt. Afhelopen jaar gekeken voor een hypotheekverhoging om wat verbeteringen aan mijn huis te kunnen doen en dan komt weer die ellendige studieschuld om de hoek.
Dus ik los hem versneld af en daarna die bedragen lekker naar de spaarrekening ^O^
A mind with a heart of it's own
pi_207706289
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 11:08 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Dit wel.
Ook oude rot hier. Gestart met +/- 30K. Door 4% rente, laag inkomen, dus geen aflosverplichting is dit opgelopen tot +/- 34K.
Toen begonnen met betalen van lage bedragen waardoor ik eigenlijk alleen maar de rente betaalde, maar de 15 jaar dus al wel liep.
Toen ik serieus kon gaan aflossen had ik nog maar 9 jaar over van de 15.
Nu officieel nog een kleine 3 jaar te gaan, maar ik ga mijn best doen eind dit jaar van die ellendige schuld af te zijn.
Ben er klaar mee dat dit iedere keer weer voorbij komt. Afhelopen jaar gekeken voor een hypotheekverhoging om wat verbeteringen aan mijn huis te kunnen doen en dan komt weer die ellendige studieschuld om de hoek.
Dus ik los hem versneld af en daarna die bedragen lekker naar de spaarrekening ^O^
Aflossen is alleen voor nieuwe schulden lang niet zo boeiend bij hypotheken.
Daarnaast als je nog maar zo kort hoeft af te lossen, alhoewel volledig lovenswaardig en ik het er mee eens ben dat je schulden zou moeten terug betalen, moet je niet doen alsof het de financieel voordelige of verstandige keuze is. Dat is een gevoelskwestie.

Plus, was je hypotheekrente niet hoger dan je studieschuld? Waarom dan de studieschuld versneld aflossen? Wilde je je hypotheek meer ophogen dan je extra hebt afgelost of niet? Want ook dan heb je een lage rente ingeruild voor een hoge.

[ Bericht 6% gewijzigd door investeerdertje op 25-01-2023 11:31:35 ]
pi_207706843
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2023 10:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als je beiden modaal verdient en de rente van 2023 betaald, bij een schuld van 50k het hoofdje betaal je een whooping 149,24 per maand.
Het maandbedrag valt dan inderdaad mee maar het heeft wel een behoorlijke impact op de hoogte vd hypotheek die je kunt krijgen. Aan de andere kant; wat verwacht je wanneer je zo ontzettend veel leent?
pi_207708169
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 12:00 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Het maandbedrag valt dan inderdaad mee maar het heeft wel een behoorlijke impact op de hoogte vd hypotheek die je kunt krijgen. Aan de andere kant; wat verwacht je wanneer je zo ontzettend veel leent?
Aflossen heeft meer impact. Het nieuwe stelsel is gunstiger om het geld in een nieuwe woning te steken dan je schuld af te lossen.

Het heeft geen grote impact.

Ik quote mijzelf:

quote:
Onder de nieuwe hypotheekregels kost die ton eerder aflossen je... Een ton. Maar kan je dan slechts 74 000 euro meer lenen
  woensdag 25 januari 2023 @ 14:48:18 #162
450322 Yasmin__x
Hoi mijn naam is Yasmin
pi_207708682
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 18:52 schreef Avelie het volgende:
Mijn advies is om te gaan aflossen als je er niet krom voor hoeft te liggen. Ik ben inmiddels bijna 40 en zo blij dat ik er al jaren van verlost ben. Ik had het ook nog eindeloos kunnen uitstellen, maar dan had ik er nog tot mijn pensioen mee gezeten.

Een huis kunnen kopen zonder gedoe, geen maandelijkse aflossingen meer hoeven doen, maar ook gewoon het gevoel dat je geen schuld meer hebt, is zoveel waard.

Ik heb er nooit iets voor hoeven laten en nu de rente omhoog gaat, ben ik helemaal blij dat ik niks meer hoef te betalen en nergens aan vastzit.

Jullie hoeven niks te doen met dit advies, maar als ouwe rot vind ik het belangrijk om ook de andere kant te laten zien.
Helemaal mee eens. ^O^
Aan het typen.....
pi_207709777
Net vandaag voor het eerst begonnen met aflossen van mijn studielening, vanwege de draagkracht berekening is dat dit jaar 15 euro per maand.
Op deze voet duurt het 278 jaar voordat mijn schuld ongeveer is ingelost.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207732600
quote:
14s.gif Op woensdag 25 januari 2023 16:16 schreef ludovico het volgende:
Net vandaag voor het eerst begonnen met aflossen van mijn studielening, vanwege de draagkracht berekening is dat dit jaar 15 euro per maand.
Op deze voet duurt het 278 jaar voordat mijn schuld ongeveer is ingelost.
Dat bedrag zal nog wel oplopen, hoop ik voor je. Want als dit zo blijft betekend het dat je heel weinig verdient.
pi_207732655
quote:
14s.gif Op woensdag 25 januari 2023 16:16 schreef ludovico het volgende:
Net vandaag voor het eerst begonnen met aflossen van mijn studielening, vanwege de draagkracht berekening is dat dit jaar 15 euro per maand.
Op deze voet duurt het 278 jaar voordat mijn schuld ongeveer is ingelost.
Staat het niet vrij om extra af te lossen?
pi_207732751
quote:
14s.gif Op woensdag 25 januari 2023 16:16 schreef ludovico het volgende:
Net vandaag voor het eerst begonnen met aflossen van mijn studielening, vanwege de draagkracht berekening is dat dit jaar 15 euro per maand.
Op deze voet duurt het 278 jaar voordat mijn schuld ongeveer is ingelost.
Dus je hebt 50k schuld en je verdient geen reet. Veel om jaloers op te zijn inderdaad.
pi_207733358
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 11:01 schreef bananen-plukker het volgende:

[..]
Dat bedrag zal nog wel oplopen, hoop ik voor je. Want als dit zo blijft betekend het dat je heel weinig verdient.
Volgens mij gebruiken ze fiscaal jaar -2 voor de berekening, of -1
Dus 2020 of 2021 belasting, toen studeerde ik nog.
quote:
Voor de berekening van uw maandbedrag is uw inkomen van 2 jaar geleden van belang: het 'peiljaar'.
Naja opzicht logisch, bedrag 2022 weet je pas na belastingaangifte in 2023 ergens in mei. Dus die is onbruikbaar in 2023... Dus 2021 gebruiken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207733359
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 11:08 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Staat het niet vrij om extra af te lossen?
Jawel maar gebruik het geld liever 278 jaar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator vrijdag 27 januari 2023 @ 12:38:49 #169
446930 crew  ESF1Gamer
pi_207733557
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:18 schreef ludovico het volgende:

[..]
Volgens mij gebruiken ze fiscaal jaar -2 voor de berekening, of -1
Dus 2020 of 2021 belasting, toen studeerde ik nog.
[..]
Naja opzicht logisch, bedrag 2022 weet je pas na belastingaangifte in 2023 ergens in mei. Dus die is onbruikbaar in 2023... Dus 2021 gebruiken.
Ze gebruiken de fiscaal jaar van 2 jaar terug.
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_207733956
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:38 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Ze gebruiken de fiscaal jaar van 2 jaar terug.
Fair enough, en logisch, want inkomen van het jaar T=-1 is pas duidelijk na belastingaangifte in jaar T=0. (wat in Mei is dus te laat voor de berekening voor terugbetaalsom in Januari).
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')