Men kan in die veertig uur veel leukere dingen doen, want iedere seconde die je niet kan doorbrengen met je partner is een seconde teveel.quote:Op donderdag 24 november 2022 16:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee wel voor de uren dat ik werk.
Wat is er mis met veertig uur?
Ik wil ermee zeggen dat we niet volledig door technologie worden gedetermineerd. Ook kinderen kunnen leren er op een verstandige manier mee om te gaan. Juist als je doorziet hoe technologie je beïnvloedt, kun je bewustere keuzes maken. Techniekfilosoof Peter-Paul Verbeek heeft er een mooi boek over geschreven - en ik ben het helemaal met hem eens.quote:Op donderdag 24 november 2022 17:23 schreef OllieA het volgende:
[..]
Zou je willen uitleggen wat je met deze post wil zeggen?
In mijn ervaring heeft de tv, de pc en de smartphone de omgang tussen mensen behoorlijk veranderd. We worden meer door de dingen gedreven dan we misschien wel zouden willen.
Jawel. Maar die technologie gaat daar ook in mee. Stel dat een groot deel het advies van Verbeek gaan opvolgen, dan is het enige dat apps-makers gaan doen, zorgen dat die apps nog verslavender worden. Uiteindelijk verliezen we.quote:Op donderdag 24 november 2022 17:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik wil ermee zeggen dat we niet volledig door technologie worden gedetermineerd. Ook kinderen kunnen leren er op een verstandige manier mee om te gaan. Juist als je doorziet hoe technologie je beïnvloedt, kun je bewustere keuzes maken. Techniekfilosoof Peter-Paul Verbeek heeft er een mooi boek over geschreven - en ik ben het helemaal met hem eens.
Dat volwassenen doorgaans in de verbied- en censuurreflex schieten, is de zoveelste manifestatie van controledwang.
Wat is volgens jou het advies van Verbeek?quote:Op donderdag 24 november 2022 17:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jawel. Maar die technologie gaat daar ook in mee. Stel dat een groot deel het advies van Verbeek gaan opvolgen, dan is het enige dat apps-makers gaan doen, zorgen dat die apps nog verslavender worden. Uiteindelijk verliezen we.
Weet ik niet. Heb mij niet in hem verdiept. Maar kan mij zo voorstellen dat hij spreekt over ethische dillema's omtrent technologie. De link tussen technologie en gedrag. Hoe om te gaan met verschillende ontwikkelingen.quote:Op donderdag 24 november 2022 17:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat is volgens jou het advies van Verbeek?
Z'n stelling is dat mens en techniek met elkaar verweven zijn. Hij schrijft: "Wie de verwevenheid van mens en techniek niet doorziet, mist ook de kans om verantwoordelijkheid te nemen voor de aard en kwaliteit van die verwevenheid." Z'n boek zit vol met fraaie voorbeelden. Een aanrader! Ik zal de discussie hier niet verder vervuilen, maar ik denk dat opvoeders en onderwijzers kansen laten liggen om kinderen iets bij te brengen over die verantwoordelijkheid.quote:Op donderdag 24 november 2022 18:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Weet ik niet. Heb mij niet in hem verdiept. Maar kan mij zo voorstellen dat hij spreekt over ethische dillema's omtrent technologie. De link tussen technologie en gedrag. Hoe om te gaan met verschillende ontwikkelingen.
Dan kunnen we het rookverbod op scholen (of ziekenhuizen etc) ook wel weer opheffen.quote:Op donderdag 24 november 2022 17:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik wil ermee zeggen dat we niet volledig door technologie worden gedetermineerd. Ook kinderen kunnen leren er op een verstandige manier mee om te gaan. Juist als je doorziet hoe technologie je beïnvloedt, kun je bewustere keuzes maken. Techniekfilosoof Peter-Paul Verbeek heeft er een mooi boek over geschreven - en ik ben het helemaal met hem eens.
Dat volwassenen doorgaans in de verbied- en censuurreflex schieten, is de zoveelste manifestatie van controledwang.
Maar waarom moeten scholen dat doen? Waarom leggen we dat niet bij de ouders neer en voeren we beleid in waarmee het voor docenten makkelijker wordt, de leeropbrengst groter en kinderen dat aan den lijve ondervinden? Het zoveelste maatschappelijke probleem dat over de schutting van het onderwijs wordt gegooid. Jeej.quote:Op donderdag 24 november 2022 18:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Z'n stelling is dat mens en techniek met elkaar verweven zijn. Hij schrijft: "Wie de verwevenheid van mens en techniek niet doorziet, mist ook de kans om verantwoordelijkheid te nemen voor de aard en kwaliteit van die verwevenheid." Z'n boek zit vol met fraaie voorbeelden. Een aanrader! Ik zal de discussie hier niet verder vervuilen, maar ik denk dat opvoeders en onderwijzers kansen laten liggen om kinderen iets bij te brengen over die verantwoordelijkheid.
Dat is dan ook precies waar ik tegen ageer: het efficiëntiedenken van waaruit zo'n kosten-batenanalyse wordt gemaakt.quote:Op vrijdag 25 november 2022 08:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan kunnen we het rookverbod op scholen (of ziekenhuizen etc) ook wel weer opheffen.
Verboden zijn niet per se een uiting van controledwang. Daar zit een kosten-baten analyse achter. De kosten voor het vrije telefoongebruik zijn wat mij betreft voor zowel leerlingen als docenten hoog genoeg om een schoolverbod in te voeren.
Zie b.v. Wendy Wood's onderzoek (of populaire boek over gewoonten) naar de rol van (overheids)ingrijpen bij dit soort situaties.
Ik denk dat je zijn punt niet begrijpt. Als je onderschrijft dat de mens fundamenteel bemiddeld wordt door techniek, dan is ook de keuze om iets niet te doen met technologie een moreel geladen keuze. Als voorbeeld geeft Verbeek echoscopie. Doordat we de mogelijkheid hebben om te screenen op aangeboren afwijkingen, wordt het niet gebruikmaken van die mogelijkheid een keuze waar je morele verantwoordelijkheid voor draagt.quote:Op vrijdag 25 november 2022 08:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar waarom moeten scholen dat doen? Waarom leggen we dat niet bij de ouders neer en voeren we beleid in waarmee het voor docenten makkelijker wordt, de leeropbrengst groter en kinderen dat aan den lijve ondervinden? Het zoveelste maatschappelijke probleem dat over de schutting van het onderwijs wordt gegooid. Jeej.
We hebben het hier over technologie die doelbewust verslavend wordt gemaakt, zoals sigaretten, drugs en alcohol. De vrije wil is hier nauwelijks aanwezig. Hoe snel zie jij dat aangepast of gereguleerd worden? En in de tussentijd mogen docenten dit probleem ook weer afhandelen onder de noemer "leren omgaan met technologie".
Ja, daar word ik persoonlijk knap chagrijnig van.
Ja, mee eens. Wellicht dat het verbieden van telefoons, in welke vorm dan ook, positief is voor de schoolse leerprestaties, maar dat wil niet zeggen dat je daarmee uiteindelijk de leerlingen het beste helpt.quote:Op vrijdag 25 november 2022 09:03 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zie een verbod of censuur als een uiterst middel dat je in de onderwijssituatie gebruikt. Zo'n middel is bijvoorbeeld bij heel jonge kinderen gepast omdat die bescherming harder nodig hebben. Blijf je kinderen te lang in bescherming nemen, dan ontneem je ze de mogelijkheid om zelf te leren omgaan met moeilijke situaties.
Daar kun je tegen ageren, maar dat is wat we allemaal dagelijks doen. Ook in de opvoeding. En dat lijkt me heel gezond.quote:Op vrijdag 25 november 2022 09:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is dan ook precies waar ik tegen ageer: het efficiëntiedenken van waaruit zo'n kosten-batenanalyse wordt gemaakt.
Maar dat is toch een compleet andere situatie?quote:Ik zie een verbod of censuur als een uiterst middel dat je in de onderwijssituatie gebruikt. Zo'n middel is bijvoorbeeld bij heel jonge kinderen gepast omdat die bescherming harder nodig hebben. Blijf je kinderen te lang in bescherming nemen, dan ontneem je ze de mogelijkheid om zelf te leren omgaan met moeilijke situaties.
Ik vind veel volwassenen buitengewoon bekrompen. De klas van mijn zoon moest bijvoorbeeld eens een choreografie maken. Daar wilden de kinderen indertijd graag dansjes uit Fortnite voor gebruiken, maar de leerkracht riep dat snel een halt toe. Fortnite is immers een schietspel dat slecht is voor kinderen, zo zoemde rond. Wat een gemiste kans om iets uit de belevingswereld van kinderen te pakken en daar een leersituatie van te maken.
Ja, van mij ook. Maar dat kan heel goed zonder telefoon.quote:Ik zie een onderwijssysteem dat een leerroute uitstippelt en daaraan vastklampt, niet als een ideaal. Het zorgt voor een gortdroog curriculum en een grotere kans dat kinderen ongemotiveerd raken. Leerkrachten die ruimte krijgen om creatief en flexibel te zijn zodat ze in kunnen spelen op de talenten, vaardigheden en interesses die kinderen al hebben - daar zou mijn voorkeur naar uitgaan.
Nogmaals: met die redenatie kunnen we het rookverbod ook weer opheffen. En wat precies "de taak van het onderwijs" is, is ook nog wel een punt van discussie.quote:Op vrijdag 25 november 2022 09:21 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben het helemaal met je eens dat het onderwijs niet alles alleen kan doen, maar het onderwijs heeft wel een taak om kinderen geletterd te maken, om in de maatschappij te leren functioneren en om mechanismen in de samenleving die kansenongelijkheid vergroten tegen te gaan.
Natuurlijk. Zo'n algeheel verbod is ook praktisch niet haalbaar, omdat leerlingen b.v. contact met ouders willen houden buiten de lessen om.quote:Op vrijdag 25 november 2022 09:35 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dat je ze, bijvoorbeeld, buiten het klaslokaal zou moeten laten is een andersoortig verbod met eventueel zelfs andere motivaties erachter, dan dat je op het gehele schoolterrein nimmer een telefoon bij je mag hebben.
Nee, dat is volgens gedragwetenschappers zoals Wendy Wood helemaal niet de insteek. Waar baseer je dat op? Het gaat niet zozeer om "behoeften onderdrukken" wat volgens haar sowieso een kansloze onderneming is; het gaat om gedrags- en gewoonteverandering. Alleen daarmee kun je behoeften "overrulen". Dat zie je ook bij het verbod op roken. Het idee dat ex-rokers de hele tijd behoeftig zijn naar een sigaret en dan uiteindelijk overstag gaan, is volgens haar onderzoeksresultaten onjuist. Het is de omgeving die oude gewoontes triggert, waardoor mensen in dat oude patroon vervallen, hun bewust-zijn uitzetten en weer een pakje kopen. Op dat inzicht is ook het "pakjes achter gesloten deuren"-beleid gebaseerd. Uit haar onderzoek volgt ook dat de meest succesvolle manier om gedragsverandering voor elkaar te krijgen dat soort interventies zijn. Ziequote:Op vrijdag 25 november 2022 09:43 schreef Janneke141 het volgende:
Het is gewoon geen zaak van de politiek, maar van de scholen. Die kunnen dat prima. Overigens vind ik dat óók van het rookverbod op scholen. De huidige regeling gaat veel te veel uit van de illusie dat als je het roken verbiedt, er ineens ook geen enkele leerling meer de behoefte heeft aan een sigaret.
Roken op het schoolplein mocht(lts en hoger). Maar mbt de lts moest je dan wel een briefje van thuis afgeven. Gek genoeg was een kauwgom, drinken en eten onder de lessen verboden. Maar nu met die sociale media is dat inderdaad een probleem. Dat lijkt mij in deze tijd nauwelijks op te lossen omdat het inderdaad 24/7 gebruikt zal worden.quote:Op vrijdag 25 november 2022 09:43 schreef Janneke141 het volgende:
Het is gewoon geen zaak van de politiek, maar van de scholen. Die kunnen dat prima. Overigens vind ik dat óók van het rookverbod op scholen. De huidige regeling gaat veel te veel uit van de illusie dat als je het roken verbiedt, er ineens ook geen enkele leerling meer de behoefte heeft aan een sigaret.
Veel druk die leerlingen ervaren vanuit social media los je trouwens echt niet op met een algeheel mobielverbod op scholen. Ook niet met een gedeeltelijk mobielverbod op scholen trouwens. De hele ellende die erachter zit is nu net dat het 24/7 doorgaat.
Dat is niet wat ik bedoel met waar het verbod van uitgaat. Ik snap wel wat het doel met een rookverbod is, maar de praktijk op een ministerie is heel anders dan die in en om een school. Je kunt roken op een schoolplein en direct omgeving wel verbieden, maar er blijven leerlingen die willen roken en dat levert een scala aan praktische problemen op die straal genegeerd worden in de regels maar een school wel mag oplossen. En dat is waarom je dit lekker bij de scholen moet laten. Maar ja, dan moet je er wel vanuit gaan dat mensen hun verantwoordelijkheid kunnen nemen, en dat is nogal een vies woord in politiek Den Haag.quote:Op vrijdag 25 november 2022 09:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat is volgens gedragwetenschappers zoals Wendy Wood helemaal niet de insteek. Waar baseer je dat op? Het gaat niet zozeer om "behoeften"; het gaat om gedragsverandering. Dat zie je ook bij het verbod op roken. Het idee dat ex-rokers de hele tijd behoeftig zijn naar een sigaret en dan uiteindelijk overstag gaan, is volgens haar onjuist. Het is de omgeving die oude gewoontes triggert, waardoor mensen in dat oude patroon vervallen, hun bewust-zijn uitzetten en weer een pakje kopen. Op dat inzicht is ook het "pakjes achter gesloten deuren"-beleid gebaseerd. Uit haar onderzoek volgt ook dat de meest succesvolle manier om gedragsverandering voor elkaar te krijgen dat soort interventies zijn. Zie
https://www.bol.com/nl/nl(...)es/9200000114278044/
En nee, met een lokaalverbod op telefoons heb ik persoonlijk niet de illusie dat de behoefte naar social media etc. verdwijnt. Dat is ook helemaal niet het doel.
Of het een zaak van de politiek is, betwijfel ik echter ook. Je zegt dat scholen "dat makkelijk zelf kunnen beslissen". Wel, ik ervaar dat anders.
En daar heb ik problemen mee. Van mij mag er wel minder controle en dwang zijn. Dat er kaders moeten zijn, vind ik ook.quote:Op vrijdag 25 november 2022 09:33 schreef Haushofer het volgende:
School is één grote bonk aan regels en dwang. We leggen er allerlei regels mee op aan kinderen. Van op tijd aanwezig zijn en niet te blote kleding tot etuis van tafel bij schoolexamens en geen drank in de kantine.
Nee, ik heb niet die ervaring die docenten in het middelbaar onderwijs hebben. Wel heb ik er in het hoger onderwijs mee te maken gehad, waar je een soortgelijke stroming had aangevoerd door Paul Kirschner die vond dat er geen plek was in collegezalen voor laptops en telefoons. Bij m'n eerstejaars besteedde ik er al vroeg aandacht aan en moedigde ik hen aan om daar kritisch over na te denken. Mijn studenten hebben ook wel eens schoenen bij Zalando uitgezocht tijdens een college, maar over het algemeen ben ik altijd heel tevreden geweest met mijn colleges. Als je ze interessant en interactief maakt, dan zijn de meesten wel betrokken. Maar ik snap ook dat je deze jongvolwassenen niet zonder meer kunt vergelijken met middelbare scholieren. Die opgave moet moeilijker zijn.quote:Ik weet niet of je ook ervaring hebt met middelbaar onderwijs, maar elke dag is het voor docenten een strijd om tegen mobieltjes op te boksen. School legt dat bij docenten neer; docenten moeten zelf maar bepalen wat ze vinden. En dus lopen leerlingen het ene lokaal uit en het andere in, met andere regels. Dat is voor zowel leerlingen als docenten heel vermoeiend.
En je kunt dit doortrekken naar ongezond eten. Mijn zoon heeft net voeding als thema gehad bij een schoolvak en ik heb gemerkt dat dat wel indruk op hem heeft gemaakt. Een van de opdrachten was dat ze samen een driegangenmenu moesten koken voor een bepaald maximum aan geld en calorieën per persoon. Dat moesten ze best uitgebreid verantwoorden. Leuk en leerzaam, vond ik.quote:Op vrijdag 25 november 2022 09:43 schreef Janneke141 het volgende:
Het is gewoon geen zaak van de politiek, maar van de scholen. Die kunnen dat prima. Overigens vind ik dat óók van het rookverbod op scholen. De huidige regeling gaat veel te veel uit van de illusie dat als je het roken verbiedt, er ineens ook geen enkele leerling meer de behoefte heeft aan een sigaret.
Moet je bij een cursus voor volwassenen eens vragen of ze allemaal hun telefoon willen inleveren.quote:Op vrijdag 25 november 2022 10:13 schreef Cherni het volgende:
Die telefoon is natuurlijk niet alleen een probleem in het onderwijs. Het is een maatschappelijke ontwikkeling die je nauwelijks kunt stoppen.
Inderdaad. Ik zat laatst in een vergadering voor kaderleden van de vakbond. Om de haverklap gaat die telefoon af. Nu ben ik van een andere generatie en zet die telefoon tijdelijk uit. Maar ik neem het niemand kwalijk.quote:Op vrijdag 25 november 2022 10:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Moet je bij een cursus voor volwassenen eens vragen of ze allemaal hun telefoon willen inleveren.
Of op een studiedag voor docenten. Ik schaam mij met grote regelmaat voor mijn collega's.quote:Op vrijdag 25 november 2022 10:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Moet je bij een cursus voor volwassenen eens vragen of ze allemaal hun telefoon willen inleveren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |