abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206730184
Beetje mosterd na de maaltijd dit, en zo'n verzameling incidenten lijkt altijd een stuk erger als je ze allemaal in een keer voorgeschoteld krijgt. Sommige zijn erger dan andere. Ik weet niet zo goed wat we hier nu mee aan moeten, is er iets uit te halen om te leren ofzo?
pi_206730225
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 08:11 schreef MoreDakka het volgende:
Beetje mosterd na de maaltijd dit, en zo'n verzameling incidenten lijkt altijd een stuk erger als je ze allemaal in een keer voorgeschoteld krijgt. Sommige zijn erger dan andere. Ik weet niet zo goed wat we hier nu mee aan moeten, is er iets uit te halen om te leren ofzo?
Sluit ik me bij aan, ik vond het ook allemaal wat te sensationeel opgeschreven. Matthijs had wat woedeuitbarstingen, waarbij hij in 2019 zelfs nog zijn excuses heeft aangeboden.

En als ik termen als victim blaming voorbij zie komen denk ik altijd: Zorg eerst maar eens dat je een Nederlandse vertaling bedenkt voordat je wat popiejopie meegaat in de Amerikaanse slachtoffercultuur die de westerse wereld overspoelt.
pi_206730372
Verbaast mij niks van deze cokesnuiver.
pi_206730411
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 08:11 schreef MoreDakka het volgende:
Mij valt vooral op hoe hypocriet BNN VARA is. Altijd maar 'deugen', maar wegkijken bij misstanden bij DWDD want o jee..straks gaat Matthijs naar een ander 😥
pi_206730473
Nog nooit een programma met die Van Nieuwkerk gezien. Altijd al een walgelijke kerel gevonden. Nu blijkt mijn gevoel nog terecht ook.
  zaterdag 19 november 2022 @ 09:05:33 #86
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_206730480
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 08:09 schreef BBach het volgende:

[..]
Daar heb je ook gelijk in, maar die mensen gaan ook niet blijven meedraaien in het systeem. Ik heb ooit de fout gemaakt om het boek 'zo Zuidas' te kopen, ik heb het maar voor de helft kunnen uitlezen voor ik het letterlijk in de kachel heb gegooid wegens cringe.
Ik heb dat boek en heb het gewoon uitgelezen; met een mix van interesse en walging. Het lijkt wel alsof daar amper een sympathiek persoon te vinden is. Kijk ook #Ajouad van verleden week eens terug.

Verder kan in dit verband de podcast Mediameiden interessant zijn, met twee vrouwen die achter de schermen van die talkshows werken (vroeger ook voor DWDD). Spoel wel even de begintune door. :s)
pi_206730486
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 08:52 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Mij valt vooral op hoe hypocriet BNN VARA is. Altijd maar 'deugen', maar wegkijken bij misstanden bij DWDD want o jee..straks gaat Matthijs naar een ander 😥
Daar mag Tim Hofman vast geen Boos! uitzending over maken van BNNVara.
pi_206730498
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 06:07 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Zelfs een hoogbejaarde Charles Aznavour die amper nog rechtop op een podium kon staan, stond zo ongeveer gelijk aan God.
En nu weten we dat daar achteraf gezien iemand helemaal voor verrot is gescholden.
  zaterdag 19 november 2022 @ 09:09:08 #89
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_206730501
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 09:06 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Daar mag Tim Hofman vast geen Boos! uitzending over maken van BNNVara.
twitter
pi_206730511
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 09:09 schreef Eightyone het volgende:

[..]
[ tweet ]
Nou zo hee wat een schokkende reactie. Ik zie dit vooral als PR zodat hij er later niet op aangesproken kan worden.
pi_206730515
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 09:09 schreef Eightyone het volgende:

[..]
[ tweet ]
How can I make this about me…
pi_206730548
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 09:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
How can I make this about me…
Valt wel mee. Hij werd op Twitter laffe herder etc genoemd omdat ie zich bemoeide met The Voice maar weg zou kijken bij z’n eigen cluppie, dus snap wel dat je je dan genoodzaakt voelt om te reageren.
pi_206730646
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 07:22 schreef DesertGlory het volgende:

[..]
Ik denk juist dat een verschil is dat bij V. Gaal zijn botheid, woede-uitbarstingen/geschreeuw en zijn directheid min of meer zijn trademarks zijn, terwijl Matthijs als posterboy van nagenoeg heel televisielandschap in de jaren '10 het imago had van de ideale schoonzoon.

Verder zijn de voorbeelden natuurlijk redelijk heftig, maar ik kan toch niet zo'n medelijden hebben met al die mediatutjes die per sé ''bij de TV willen werken''.Heb in Hilversum op de middelbare gezeten en ken er genoeg, oh wat zijn ze trots. En verder hoop ik dat we als maatschappij hier ook niet te spastisch over gaan doen. Excsessen moeten eruit, maar een beetje schelden/vloeken en mensen op hun plek zetten moet binnen een competitieve omgeving m.i. prima kunnen.
Ik denk dat we straks alleen nog maar programma's als Khalid en Sophie hebben waar alles leuk, woke en gezellig moet zijn.
pi_206730678
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 09:17 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Valt wel mee. Hij werd op Twitter laffe herder etc genoemd omdat ie zich bemoeide met The Voice maar weg zou kijken bij z’n eigen cluppie, dus snap wel dat je je dan genoodzaakt voelt om te reageren.
Damage control
  zaterdag 19 november 2022 @ 09:35:23 #95
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_206730698
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 09:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik denk dat we straks alleen nog maar programma's als Khalid en Sophie hebben waar alles leuk, woke en gezellig moet zijn.
Bij DWDD moest het ook vooral heel positief zijn. Iig naar de buitenwereld toe.
pi_206730715
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 09:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat was met DWDD toch ook? Als het maar een beetje kritisch of negatief dreigde te worden, werd dat in de kiem gesmoord door de immer opgewekte Matthijs. Zoals toen hij kritiek kreeg van Peter R over het niet promoten van diens boekje. Die lul deed net of zijn neus bloedde. Heb hem altijd al een toneelspeler gevonden, mooi dat hij nu van zijn voetstuk dondert.
  zaterdag 19 november 2022 @ 09:41:17 #97
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_206730742
Net als de voice lijkt mij het grotere probleem dat de omroep er blijkbaar best weet van had, maar er niets aan deed.

Dictatortjes heb je overal, wanneer zo’n figuur in jouw organisatie werkt en je hoort dergelijke verhalen dan ga je ingrijpen als directeur van zo’n organisatie. Doe je dat niet dan ben je niet medeschuldig, dan ben je hoofdschuldige naast de dader.
  zaterdag 19 november 2022 @ 09:44:19 #98
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_206730761
De NPO reageert:

https://www.spreekbuis.nl(...)olkskrant-over-dwdd/

quote:
Ook wij zijn enorm geschrokken van het grote aantal medewerkers die negatieve en angstige ervaringen hebben opgedaan tijdens hun werk bij het programma DWDD en ook van het feit dat sommigen daar nu nog steeds last van hebben. Dit had nooit mogen gebeuren. Matthijs van Nieuwkerk erkent in zijn reactie aan de Volkskrant dat hij bij het maken van dit programma over grenzen heen is gegaan en dat hem dat spijt. Van BNNVARA hebben wij begrepen dat zij alles in het werk stellen om dit soort zaken in de toekomst te voorkomen en dat ze zorgvuldig omgaan met de belangen van de medewerkers die hierbij betrokken zijn geweest. Voor de publieke omroep staat een veilige werkomgeving voor alle mensen die bij ons werken of te gast zijn, voorop. Het is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de NPO, omroepen en producenten om alle vormen van grensoverschrijdend gedrag te voorkomen, te signaleren, te beëindigen en om passende hulp te bieden aan in situaties van grensoverschrijdend gedrag. Daarom werken we samen met RTL, Talpa, producenten en facilitaire bedrijven in de mediasector aan een convenant op het vlak van gewenst gedrag en een veilige werkomgeving en hebben we ons aangesloten bij Mores. Publieke omroep sluit zich aan bij meldpunt MORES – NPO Pers.
pi_206730791
Wat vinden mensen zo goed aan die Matthijs ? Ik vind het niks bijzonders wat hij doet op tv.
Overdreven gehyped hoor.
  zaterdag 19 november 2022 @ 09:51:05 #100
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_206730818
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 09:48 schreef Remco2021 het volgende:
Wat vinden mensen zo goed aan die Matthijs ? Ik vind het niks bijzonders wat hij doet op tv.
Overdreven gehyped hoor.
Klopt, one trick pony is het. Echt ieder interview of programma is met dezelfde act. Gewoon een ouderwetse engnek naar nu blijkt. Niet bepaalt verassend.
pi_206730866
Ik lees vooral dat het begrip angstcultuur aan inflatie onderhevig is.

En ik weet van de beginjaren van DWDD als er een andere presentator dan Matthijs was, dat dan het programma in elkaar zakte en kakte zoals nu bij Khalid Sophie.
pi_206730898
Lijkt me een mannetje die duidelijk teveel in zichzelf is gaan geloven en neerkijkt op zijn 'minderen'. Best vreemd eigenlijk dat in al die jaren niemand hem eens een ram voor zijn muil heeft gegeven, of een kopstoot als ie recht in je gezicht staat te schreeuwen, want zo te lezen heeft ie daar toch uitdrukkelijk naar lopen solliciteren.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zaterdag 19 november 2022 @ 09:58:14 #103
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206730910
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 09:56 schreef Hathor het volgende:
Lijkt me een mannetje die duidelijk teveel in zichzelf is gaan geloven en neerkijkt op zijn 'minderen'. Best vreemd eigenlijk dat in al die jaren niemand hem eens een ram voor zijn muil heeft gegeven, of een kopstoot als ie recht in je gezicht staat te schreeuwen, want zo te lezen heeft ie daar toch uitdrukkelijk naar lopen solliciteren.
Meteen naar extreem geweld grijpen als iemand boos staat te doen :')
Gewoon uitlachen en weglopen.
Graag op anoniem
  zaterdag 19 november 2022 @ 09:58:56 #104
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_206730915
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 09:56 schreef Hathor het volgende:
Dááág tv-carrière.
pi_206730931
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 09:58 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Meteen naar extreem geweld grijpen als iemand boos staat te doen :')
Gewoon uitlachen en weglopen.
Als ze je recht in je gezicht voor rotte vis staan uit te maken op schreeuwerige toon? Dan is weglopen waarschijnlijk de beste optie, maar ik vrees dat dat er bij mij niet in zit.
pi_206730935
pi_206731032
De seizoenen werden ook steeds korter. Volgens mij vond Matthijs het ook niet meer zo leuk om nog langer met dat gepruts van die medewerkers om te gaan.
  zaterdag 19 november 2022 @ 10:16:58 #108
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_206731090
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 22:26 schreef nils_22 het volgende:
Ook altijd dezelfde vriendjes van hem aan tafel. Piepkuiken, panda Aaf Brand Corstius, jakhals uit de provincie, dikke Shirma. Als de redactie niet geïntimideerd werd had dat nooit gekund! Enge sekte was het.
DWDD was er meester in om de vleesgeworden middelmaat te promoveren tot iets bijzonders. Als je prae kijkt naar hetgeen zij (Jort Kelder, Alexander Klopping, Marc-Marie Huijbregts e.g.) te melden hadden was het eigenlijk allemaal hetzelfde, namelijk niets. We spelen Champions League en daarom zit Sywert voor de zoveelste keer bij ons aan tafel te raaskallen.
Put these foolish ambitions to rest.
  zaterdag 19 november 2022 @ 10:21:56 #109
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_206731133
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 10:16 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
DWDD was er meester in om de vleesgeworden middelmaat te promoveren tot iets bijzonders. Als je prae kijkt naar hetgeen zij (Jort Kelder, Alexander Klopping, Marc-Marie Huijbregts e.g.) te melden hadden was het eigenlijk allemaal hetzelfde, namelijk niets. We spelen Champions League en daarom zit Sywert voor de zoveelste keer bij ons aan tafel te raaskallen.
Er is met hulp van DWDD ook veel Nederlandse muziek groot gemaakt die eigenlijk niet zo bijzonder was, maar die gewoon iets heel salonfähigs over zich had.

In het jaren 10/late 00's-deel van de playlists van Radio 2 en 3fm komt het herhaaldelijk weer terug.

Eigenlijk hadden deze kanalen een soort driehoeksverhouding.
pi_206731166
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 09:54 schreef Idisrom het volgende:
Ik lees vooral dat het begrip angstcultuur aan inflatie onderhevig is.

En ik weet van de beginjaren van DWDD als er een andere presentator dan Matthijs was, dat dan het programma in elkaar zakte en kakte zoals nu bij Khalid Sophie.
Dat laatste wordt constant in de discussie geworpen terwijl het totaal niet relevant is. Het was een succesvol programma en Mathijs van Nieuwkerk was daar de belangrijkste factor in. Maar dat verlegd niet opeens de grenzen van hoe je met je personeel mag omgaan.

We kunnen hier weer stoer "snowflakes" gaan roepen, maar als er structureel over een lange periode significant meer medewerkers uitvallen met burn-out klachten en psychische klachten, dan is er iets mis in de werkcultuur.

Het is jammer dat veel leidinggevenden nog steeds denken dat je met angst, intimidatie, scheldkanonnades, vernedering en afbranden het beste uit je medewerkers kan halen.
pi_206731365
Het is wel duidelijk dat Matthijs een getroebleerde man is. Hij lijdt aan angsten en heeft alcoholproblemen gehad. Dat hij zich heeft gebotvierd op de redactie, is onvergeeflijk. Maar laten we wel wezen: hij zou nooit z'n gang hebben kunnen gaan als z'n omgeving hem er niet toe in staat had gesteld. Al die mensen om hem heen hebben weggekeken om hun kip met de gouden eieren niet kwijt te raken of hebben de verantwoordelijkheid op anderen afgeschoven (zoals Dieuwke Winia in de Volkskrant doet).

En die Frans Klein is ook een lekkere. Hij zegt niet te hebben geweten van het grensoverschrijdende gedrag. Daarover zegt Winia:

Frans Klein zei een keer: ‘Er is er maar één die de grenzen kan aangeven, dat ben jij. Doe dat dus ook, want anders creëer je een monster.’ Maar Frans wist tegelijkertijd ook dat Matthijs niet zat te wachten op kritiek en dat hij als de ster van het programma in feite onaantastbaar was en niet goed te corrigeren.

‘Frans wist van Matthijs’ ingewikkelde karakter. Dat werd als vervelende bijwerking beschouwd. Frans noemde Matthijs tegen mij een ‘soort psychopaat’. In een sfeer van: we weten toch dat hij een gebruiksaanwijzing heeft?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206731426
Die Frans Klein is wel echt af inderdaad. Maar goed, dat was ie eigenlijk al een aantal keer eerder.
pi_206731436
Dit vind ik een typische passage, over de eerste eindredacteur Ewart van der Horst:

Mensen waren in die tijd vooral bang voor Ewart’, vertelt een redacteur. ‘Die stoof razend en tierend over de redactie. (...) Van der Horst, die nu verantwoordelijk is voor de talkshows Jinek, Beau, Humberto en Renze, is een keiharde televisiemaker, zeggen bronnen. (...) Van der Horst zegt nooit enige wanklank te hebben vernomen, ook niet van de Vara. Misschien, zo zegt hij in een reactie, dat hij ‘imponerend was vanwege mijn staat van dienst, maar zeker niet intimiderend’.

Hij bagatelliseert hoe hij op ondergeschikten is overgekomen en kan intussen elders gewoon z'n gang blijven gaan. Die cultuur in televisieland is verziekt en daar gaat pas iets aan veranderen als mensen hun eigen rol erin erkennen.
pi_206731452
En ik maar denken dat het allemaal lieve deugdelijke mensen waren. O+
pi_206731454
Matthijs is een lul. Maar het is ook wel weer heel makkelijk om vijftien jaar lang je mond te houden en pas bij een Volkskrant artikel je mond open te trekken.
pi_206731468
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 10:58 schreef Bananenpap het volgende:
Matthijs is een lul. Maar het is ook wel weer heel makkelijk om vijftien jaar lang je mond te houden en pas bij een Volkskrant artikel je mond open te trekken.
Dat is helemaal niet makkelijk als je jarenlang op diverse plekken je verhaal doet (personeelszaken, bedrijfsarts, eindredacteur, omroeptop) en niemand iets doet waardoor de situatie verandert. En veel mensen werken nog in het wereldje, waar ze dezelfde personen tegenkomen die bij hebben gedragen aan de situatie.
pi_206731500
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2022 10:57 schreef FL_Freak het volgende:
En ik maar denken dat het allemaal lieve deugdelijke mensen waren. O+
Ik durf te wedden dat de meeste 'Deugers' zo zijn...
pi_206731541
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
Dit vind ik een typische passage, over de eerste eindredacteur Ewart van der Horst:

Mensen waren in die tijd vooral bang voor Ewart’, vertelt een redacteur. ‘Die stoof razend en tierend over de redactie. (...) Van der Horst, die nu verantwoordelijk is voor de talkshows Jinek, Beau, Humberto en Renze, is een keiharde televisiemaker, zeggen bronnen. (...) Van der Horst zegt nooit enige wanklank te hebben vernomen, ook niet van de Vara. Misschien, zo zegt hij in een reactie, dat hij ‘imponerend was vanwege mijn staat van dienst, maar zeker niet intimiderend’.

Hij bagatelliseert hoe hij op ondergeschikten is overgekomen en kan intussen elders gewoon z'n gang blijven gaan. Die cultuur in televisieland is verziekt en daar gaat pas iets aan veranderen als mensen hun eigen rol erin erkennen.
Jinek werd in haar talkshow ook gevraagd naar een reactie door Angela de Jong. Het viel me op dat ze er maar kort en oppervlakkig op reageerde. Ze had iets kunnen zeggen in de trant van: je hebt dergelijk grensoverschrijdend gedrag niet nodig om een succesvol programma te maken. Op onze redactie … etc.
Dat ze dat niet deed geeft wellicht ook te denken.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_206731559
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2022 11:07 schreef Fascination het volgende:

[..]
Jinek werd in haar talkshow ook gevraagd naar een reactie door Angela de Jong. Het viel me op dat ze er maar kort en oppervlakkig op reageerde. Ze had iets kunnen zeggen in de trant van: je hebt dergelijk grensoverschrijdend gedrag niet nodig om een succesvol programma te maken. Op onze redactie … etc.
Dat ze dat niet deed geeft wellicht ook te denken.
Interessant! Het gebeurt natuurlijk altijd elders door een ander.
pi_206731576
Zat Matthijs toevallig ook aan de coke?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')