abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206725924
Achter de schermen van het programma De Wereld Draait Door (DWDD) was sprake van een angstcultuur en structureel grensoverschrijdend gedrag. Dat concludeert de Volkskrant na gesprekken met ruim zeventig oud-medewerkers van de populaire talkshow. De omroep die het programma uitzond, de VARA en later BNNVARA, greep volgens de krant nooit fundamenteel in.

Zo'n vijftig oud-werknemers van DWDD zeggen dat presentator Matthijs van Nieuwkerk en enkele eindredacteuren grensoverschrijdend gedrag vertoonden, zoals extreme woedeaanvallen en publieke vernederingen. Daardoor werd een angstcultuur gekweekt onder de medewerkers van het programma, dat tussen 2005 en 2020 te zien was.

"Lang bij DWDD werken was het ultieme recept voor een burn-out", zegt een van hen tegen de Volkskrant. Uit gespreksverslagen met hulpverleners die de krant inzag, blijkt dat sommige oud-medewerkers burn-outs opliepen of te maken kregen met mentale problemen. Een aantal van hen kampte met symptomen van een posttraumatische stressstoornis (ptss).

Meerdere oud-medewerkers die de Volkskrant sprak worstelen nog steeds met angstgevoelens. Enkelen zijn nog altijd verminderd inzetbaar, schrijft de krant.

Impact onderschat

De directie van de VARA, later BNNVARA, is meerdere malen door de afdeling personeelszaken gealarmeerd over de onveilige werksituatie en het hoge verloop bij DWDD, schrijft de Volkskrant. Daarna zijn onder meer extra medewerkers aangenomen om de werkdruk te verlichten.

Mirjam de Klerk, die vijftien jaar lang verantwoordelijk was voor de personeelszaken van het programma, zegt tegen de krant spijt te hebben dat ze de impact op medewerkers heeft onderschat. "Ik heb het altijd gezien als de prijs voor het succes, die we met z'n allen hadden vastgesteld: de NPO, de directie van BNNVARA, de eindredacteur en ik", zegt ze.

Ook voormalig VARA-directeur Frans Klein, die nu directeur is bij de NPO. zegt dat er "in retrospectief" te weinig is gedaan. Hij was naar eigen zeggen niet op de hoogte van het grensoverschrijdende gedrag.

'Indringende gesprekken'

BNNVARA geeft in een reactie in de Volkskrant toe dat er sprake was van grensoverschrijdend gedrag. "De eindredactie en presentator hadden op hun gedrag en de cultuur op de redactie aangesproken moeten worden. Dat dit destijds niet is gebeurd, is pijnlijk voor de (oud-)collega's die dit aangaat."

Het omroepbestuur zegt dat de afgelopen maanden "zeer indringende gesprekken" zijn gevoerd met Van Nieuwkerk. De presentator wilde volgens de Volkskrant aanvankelijk niet reageren, maar kwam vanmiddag alsnog met een reactie. Daarin betuigde hij geen spijt, wat BNNVARA daarop teleurstellend zei te vinden.

Korte tijd later kwam Van Nieuwkerk met een nieuwe reactie, waarin hij zegt: "Dat we kennelijk toch niet iedereen een veilig en prettig gevoel hebben kunnen geven en dat het zelfs collega's ziek heeft gemaakt, dat spijt me enorm."

Er zijn "een aantal ongemakkelijke gedane zaken", zegt de presentator verder in de Volkskrant. "Die nemen helaas geen keer, maar stemmen wel tot nadenken. Deze spiegel blijft in mijn kamer hangen."

(https://nos.nl/artikel/24(...)niet-fundamenteel-in)

Jammer dat dit onderwerp niet aan de tafel van DWDD besproken kan worden ;( o|O
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206725999
Haha, Onze golden boy van de jaren 10. Mafklapper
De enige echte.
pi_206726210
Dit was ook een mooie, Matthijsje onwel door alle NPO grachtengordel druk die hij zichzelf oplegde

De enige echte.
pi_206726339
Janine Abbring _O_
pi_206726670
Een beetje laat maar goed dat die flapdrol eens wordt aangepakt.
  vrijdag 18 november 2022 @ 22:13:26 #6
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_206726901
Er kunnen best twee topics in twee fora naast elkaar bestaan
Laffe huichelaar
  vrijdag 18 november 2022 @ 22:16:12 #7
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_206726957
Ontopic...

Normaal gesproken vind ik het niet zo heel gek dat je, als je op topniveau wat dan ook doet, ook niet altijd even vriendelijk met elkaar om gaat. Als je móét presteren, dan moet iedereen ook presteren en als je dat niet doet is het niet gek dat degene die de kar trekt en ervoor opdraait daar vrij pittig over wordt.

Maar de excessen waar je van hoort en leest zijn wel heel extreem. Dat is niet normaal meer
Laffe huichelaar
  vrijdag 18 november 2022 @ 22:17:42 #8
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_206726992
Ook mooi dat de Klerk en Klein elkaar rechtstreeks tegenspreken.

De een zegt, dit is de prijs die we dachten te betalen voor succes, de directie van BNNVARA, de NPO en wij van het programma en de andere zegt dat hij er helemaal niks van wist.
Laffe huichelaar
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 18 november 2022 @ 22:19:10 #9
862 Arcee
Look closer
pi_206727042
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  Moderator vrijdag 18 november 2022 @ 22:21:53 #10
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_206727106
quote:
betaalmuur
What can change the nature of a man?
pi_206727214
Ook altijd dezelfde vriendjes van hem aan tafel. Piepkuiken, panda Aaf Brand Corstius, jakhals uit de provincie, dikke Shirma. Als de redactie niet geïntimideerd werd had dat nooit gekund! Enge sekte was het.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_206727249
Makkelijke tt, wel goed natuurlijk.

Ik kijk nu op1 en dat is het eerste wat ik er over zie. Een blatende Jan Slagter die lekker in het verleden lult.
  vrijdag 18 november 2022 @ 22:33:56 #13
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_206727392
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 21:41 schreef Rnie het volgende:
Dit was ook een mooie, Matthijsje onwel door alle NPO grachtengordel druk die hij zichzelf oplegde

Het was toch wel een legendarisch programma. _O_
pi_206727408
Is dit alles? :')

Nou nou, hij is wel eens uitgevallen tegen wat tere millennials die daarna volledig in angstmodus schoten. Wel een hork natuurlijk, maar zoals ze het de afgelopen weken brachten dacht ik dat het wel wat meer was.

Angstcultuur is wel echt het nieuwe stopwoordje :')
pi_206727415
Als nou Arjen Louchezak ook meegaat in z'n val zou het extra prima zijn
pi_206727472
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 november 2022 22:33 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Het was toch wel een legendarisch programma. _O_
Zeker :)
De enige echte.
pi_206727489
Een ludieke, getalenteerde vent als de camera´s draaien, achter de schermen een totalitair ventje.

Goed? nee, doe gewoon beetje vriendelijk tegen je personeel. Interessant nieuws? neuh, ook niet echt.
pi_206727517
Hij had ook wel uit mogen vallen tegen de redacteur die de "mini opera" had bedacht
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_206727560
Zoals gewoonlijk blijkt de grootdeuger een totalitaire klootzak.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206727590
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 22:39 schreef theunderdog het volgende:
Een ludieke, getalenteerde vent als de camera´s draaien, achter de schermen een totalitair ventje.

Goed? nee, doe gewoon beetje vriendelijk tegen je personeel. Interessant nieuws? neuh, ook niet echt.
Sorry meneer van Nieuwkerk.

quote:
Door een technische fout was een flard van de repetitie te horen. ‘Ik heb geen enkel idee wat hier gebeurde’, zegt Van Nieuwkerk snel. ‘Was ik de enige die het hoorde?’

De vogelexpert maakt er een grap over. ‘Geheime opnamen!’, roept ze. Alle gasten lachen. (Het incident wordt later uit de online-versie van de uitzending geknipt.)

Even lijkt er niets aan de hand.

Maar direct na de uitzending beent Van Nieuwkerk met grote passen de trap op naar de ruimte boven de studio. Daar wachten redacteuren, gastvrouwen, de regisseur, de eindredacteur. Zeven getuigen verklaren tegenover de Volkskrant wat er dan gebeurt.

‘Wíé is hier verantwoordelijk voor?’, schreeuwt Van Nieuwkerk.

Even later staat hij tegenover een geluidsman. Hun hoofden zijn dicht bij elkaar. ‘Wat stá je daar nou man?’, schreeuwt Van Nieuwkerk.

Dan begint hij te razen. Zijn woede is zo extreem dat velen het zich drie jaar na dato nog herinneren. ‘Het was’, zegt een redacteur, ‘alsof de duivel in hem kroop.’ Medewerkers gooien snel de deuren dicht: niemand mag dit zien of horen.

De geluidsman probeert wat terug te zeggen, maar hij komt niet boven de presentator uit. ‘Het is meneer Van Nieuwkerk voor jou’, horen aanwezigen hem schreeuwen.

‘Jij!’, schreeuwt de presentator volgens meerdere getuigen. ‘Jij had hier op je knieën moeten zitten, en moeten zeggen: sorry.’

Onthutst kijken mensen naar wat hier gebeurt.

‘Zeg sórry meneer Van Nieuwkerk’, roept de presentator. Om hen heen is het doodstil.

En dan doet de man wat hij zegt. ‘Sorry meneer Van Nieuwkerk’, brengt hij uit.
  Redactie Sport vrijdag 18 november 2022 @ 22:44:38 #21
274204 crew  Mexicanobakker
pi_206727607
Matthijs gaat door het lint
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_206727630
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 22:43 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Sorry meneer van Nieuwkerk.
[..]

Ja, dat zeg ik. Totalitair ventje. En de geluidsman is een bitch.
pi_206727704
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 22:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, dat zeg ik. Totalitair ventje. En de geluidsman is een bitch.
Er schijnen tientallen van dat soort incidenten aan de Volkskrant verteld te zijn.
pi_206727750
De Nederlandse Harvey Weinstein _O_
pi_206727752
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 22:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Er schijnen tientallen van dat soort incidenten aan de Volkskrant verteld te zijn.
Ja, klopt. Ik begrijp niet helemaal waar je heen wil??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')