SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 18 november 2022 19:59 schreef Bottoms_up het volgende:
Zijn er nog mensen met een peuter die enorm naar 1 ouder trekt en komt het ooit nog goed?![]()
Het is nu al meer dan een jaar zo, sinds ik zwanger was. En het lijkt alleen maar erger te worden. Alles is papa, ook al is die er niet. Ik mag hem niet troosten of knuffelen. Of waar dan ook mee helpen. Samen spelen heel soms en na korte tijd is het toch weer papa. Ik blijf contact zoeken zonder druk te leggen maar ik merk dat het steeds moeilijker wordt voor mij. Ik heb schrik dat hij binnenkort gaat merken wat het doet met mij of dat ik gewoon zelf afstand neem omdat het pijnlijk is.Oh, dat vind ik echt heel rot voor jouSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Hier hebben beide kinderen een hang naar mij gehad, al weet ik niet meer in welke mate dat bij mijn oudste was.
A. hangt ook meer aan mij. Het gebeurd ook wel eens dat zijn vader in de kamer komt en dat hij weg moet. Dan zegt A. ook 'weg'. Of 'boven'. Spelen doet A. ook vaak een beetje op zichzelf als hij alleen met zijn vader is, maar dat komt misschien ook een beetje omdat zijn vader niet echt van het spelen is. Met mij speelt hij veel meer. Betrekt me ook overal bij. Anderzijds, als zijn vader wilt spelen accepteert hij dat wel en gaan ze samen spelen.
Wat gebeurt er als papa met hem bezig is en jij gaat erbij zitten en zoekt toenadering?
Zijn er nog mensen met een peuter die enorm naar 1 ouder trekt en komt het ooit nog goed?![]()
Het is nu al meer dan een jaar zo, sinds ik zwanger was. En het lijkt alleen maar erger te worden. Alles is papa, ook al is die er niet. Ik mag hem niet troosten of knuffelen. Of waar dan ook mee helpen. Samen spelen heel soms en na korte tijd is het toch weer papa. Ik blijf contact zoeken zonder druk te leggen maar ik merk dat het steeds moeilijker wordt voor mij. Ik heb schrik dat hij binnenkort gaat merken wat het doet met mij of dat ik gewoon zelf afstand neem omdat het pijnlijk is.Geen antwoord BU, hier helaas hetzelfde (hoewel niet zo extreem) en ik word er wel verdrietig van en mijn man vooral heel moeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Het is nu al meer dan een jaar zo, sinds ik zwanger was. En het lijkt alleen maar erger te worden. Alles is papa, ook al is die er niet. Ik mag hem niet troosten of knuffelen. Of waar dan ook mee helpen. Samen spelen heel soms en na korte tijd is het toch weer papa. Ik blijf contact zoeken zonder druk te leggen maar ik merk dat het steeds moeilijker wordt voor mij. Ik heb schrik dat hij binnenkort gaat merken wat het doet met mij of dat ik gewoon zelf afstand neem omdat het pijnlijk is.Ik heb weliswaar geen peuter meer, maar wilde toch even reageren. Mijn nu 6 jarige was 1,5 toen haar zusje werd geboren. Vanaf het moment dat ik zo'n 4 maanden zwanger was is ze zich van mij af gaan zetten (terwijl ze daarvoor altijd enorm aan mij hing) en enorm naar mijn vrouw gaan trekken. Toen de jongste geboren was, wilde de oudste zelfs even helemaal niets meer van mij weten. Dat deed intens veel pijn en ik ben lang bang geweest dat het nooit meer over zou gaan. Maar hier is het goed gekomen. Het heeft hier wel een jaar of 2 geduurd (sorry als dat ontmoedigt), maar stukje bij beetje trok ze weer neer maar mij en op dit moment trekt ze zelfs weer meer naar mij dan naar mijn vrouw.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier is het dus goed gekomen, hopelijk geeft dat jou ook wat hoop![]()
Ai. Hoor het ook al weer meer in m'n omgeving! Elke dag in zo'n zemelen bad ging hier top. Ik mocht er niet aan zitten (dus niks erop smeren), dus dat was een extra uitdaging. Gelukkig bleef hij er ook af.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee geen taalachterstand. Maar op sociaal gebied, hij maakt dus moeilijk contact met de kinderen en bij de kinderen gaat hij dus in observatiemodus (en praat dan bijna niet en doet niet mee met groepsactiviteiten). Hij lijkt er overigens geen last van te hebben, hij gaat ook met plezier naar de psz.quote:Op dinsdag 22 november 2022 15:36 schreef B.ertha het volgende:
Lastig taxibabe![]()
Waarom specifiek een vve-indicatie? Heeft hij een taalachterstand?
Je kunt altijd de vraag stellen aan Integrale Vroeghulp, wij hebben daar tot nu toe heel goede ervaring mee.
Dan vraag ik me af of hij überhaupt voor zo'n indicatie in aanmerking komt hoor.quote:Op dinsdag 22 november 2022 15:47 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Nee geen taalachterstand. Maar op sociaal gebied, hij maakt dus moeilijk contact met de kinderen en bij de kinderen gaat hij dus in observatiemodus (en praat dan bijna niet en doet niet mee met groepsactiviteiten). Hij lijkt er overigens geen last van te hebben, hij gaat ook met plezier naar de psz.
Zodra er geen kinderen zijn, praat hij met de juf en thuis praat hij ook aan 1 stuk door. Hij is totaal niet verlegen. Het is echt puur dat hij in observatiemodus gaat zodra er andere kinderen van zijn leeftijd bij zijn. Grotere kinderen is ook geen probleem.
quote:Op dinsdag 22 november 2022 15:25 schreef taxibabe het volgende:
Dit had een post over mijn Bas kunnen zijn, mijn hemel. 1 op 1 copy paste aan gedragSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Praat hele volzinnen, is al een tijd druk bezig met kleuren/getallen/letters. Altijd heel introvert geweest, spreekt nauwelijks in de.groep maar kan 1 op 1 precies vertellen wie wat gedaan heeft, wat van wie is etc.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door douche-eendje op 22-11-2022 18:27:26 ]
quote:Op dinsdag 22 november 2022 18:09 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Dit had een post over mijn Bas kunnen zijn, mijn hemel. 1 op 1 copy paste aan gedrag.
Praat hele volzinnen, is al een tijd druk bezig met kleuren/getallen/letters. Altijd heel introvert geweest, spreekt nauwelijks in de.groep maar kan 1 op 1 precies vertellen wie wat gedaan heeft, wat van wie is etc.nou.. kleuren.. Heeft Bas het ook bv. over licht- en donkerblauw? Daar waren op de psz heel verbaasd over dat Thomas dus dat verschil benoemd. Ik heb daar nooit over nagedacht.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja. Zoals hij zelf dan ook nog erbij zegt: ze zijn hetzelfde maar ook anders.quote:Op dinsdag 22 november 2022 21:56 schreef taxibabe het volgende:
[..]
nou.. kleuren.. Heeft Bas het ook bv. over licht- en donkerblauw? Daar waren op de psz heel verbaasd over dat Thomas dus dat verschil benoemd. Ik heb daar nooit over nagedacht.
Volgens mij hoeven ze pas rond hun 5e de primaire kleuren goed te benoemen.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:26 schreef MaJo het volgende:
Bij Aapie duurde het ook echt even voor hij helemaal loskwam op de opvang, we zijn natuurlijk ook verhuisd dus dat zal vast meegespeeld hebben. Hij deed op zich wel goed mee maar was ook erg veel op zichzelf. En pas sinds een maand praat hij daar, terwijl hij thuis al lang kon praten. Zij dachten dus dat hij helemaal niet kon pratenInmiddels kletst hij ze de oren van de kop, echt een verandering van dag en nacht.
Vraagje over kleuren: Aapie benoemt blauw en geel goed maar rood noemt hij ook steevast blauw. Is dat iets om je "zorgen" over te maken? Kleurenblindheid zit namelijk wel in de familie.
Hier duurde het ook even. Hij zit er nu een jaar en pas sinds een korte tijd doet ie echt mee met de andere kinderen. Hij heeft ook een bestie naar het schijnt.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:26 schreef MaJo het volgende:
Bij Aapie duurde het ook echt even voor hij helemaal loskwam op de opvang, we zijn natuurlijk ook verhuisd dus dat zal vast meegespeeld hebben. Hij deed op zich wel goed mee maar was ook erg veel op zichzelf. En pas sinds een maand praat hij daar, terwijl hij thuis al lang kon praten. Zij dachten dus dat hij helemaal niet kon pratenInmiddels kletst hij ze de oren van de kop, echt een verandering van dag en nacht.
Vraagje over kleuren: Aapie benoemt blauw en geel goed maar rood noemt hij ook steevast blauw. Is dat iets om je "zorgen" over te maken? Kleurenblindheid zit namelijk wel in de familie.
Ze zijn pas met 5 leerplichtig en ook daarna is er nog een mogelijkheid om je kind thuis te houden als het nodig is. Ik maak mij er in ieder geval niet teveel zorgen over in Bas zijn situatie. Sterker nog, ik vermoed dat hij op school zelfs lekkerder gaat dan psz/kdv.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:47 schreef taxibabe het volgende:
Dank voor jullie reacties! Fijn dat Thomas niet de enige is. Hij gaat nu sinds maart naar de psz, Er is al een hele grote verbetering met vorig schooljaar, maar nog niet voldoende volgens de juf. Op zich denk ik dat Thomas het wel aan zou kunnen en ook wel zou willen om vaker naar de psz te gaan.
Ik denk dat we het nog even aankijken tot februari ofzo. Ik vind de overgang van 2 ochtenden psz naar 5 dagen basisschool na ook best wel heftig. Eerst maar eens kijken hoe hij het op de peutergym gaat doen. Daar hadden we hem al voor opgegeven, maar er was nog geen plek. Dus volgende week woensdag eerste proefles.
Yesquote:Op woensdag 23 november 2022 12:08 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ze zijn pas met 5 leerplichtig en ook daarna is er nog een mogelijkheid om je kind thuis te houden als het nodig is. Ik maak mij er in ieder geval niet teveel zorgen over in Bas zijn situatie. Sterker nog, ik vermoed dat hij op school zelfs lekkerder gaat dan psz/kdv.
Mijn peuter heeft strijkkralen ontdekt. Ik heb inmiddels al 4 prachtige auto's gestreken
Waar ik een beetje moeite mee heb is dat wanneer kinderen introvert gedrag vertonen dat vaak als probleem gezien wordt. Kinderen horen blijkbaar lekker samen te spelen en als een kind dat niet doet of minder dan moet dat maar gelijk gestuurd worden. Ja nee, sommige kinderen zijn gewoon zo en daar is niks mee aan de hand.quote:Op woensdag 23 november 2022 19:06 schreef Bottoms_up het volgende:
Wij hebben ook een introverte jongen. Ik ben zelf ook introvert dus hij heeft het niet van een vreemde.
Hij gaat wel drie hele dagen naar de opvang dus hij is goed gewend en heeft zijn eigen kliekje waar hij mee optrekt. Maar dat heeft ook lang geduurd.
Het vervelende is vooral dat mensen niet goed weten wat het is. Dat lees ik hierboven ook wel. Ik heb zelf geen last van het introvert zijn maar wel van hoe negatief mensen het vaak zien.
Exact dit ja.quote:Op woensdag 23 november 2022 19:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Waar ik een beetje moeite mee heb is dat wanneer kinderen introvert gedrag vertonen dat vaak als probleem gezien wordt. Kinderen horen blijkbaar lekker samen te spelen en als een kind dat niet doet of minder dan moet dat maar gelijk gestuurd worden. Ja nee, sommige kinderen zijn gewoon zo en daar is niks mee aan de hand.
Dat sturen houdt niet op. Als volwassene gaat dat gewoon door. Extraverte kwaliteiten zijn de standaard. Ik heb ooit iemand op het werk letterlijk horen zeggen dat een introvert niet kan leiding geven. Wat een onzin. Als introvert heb je misschien andere kwaliteiten en die zijn niet minderwaardigquote:Op woensdag 23 november 2022 19:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Waar ik een beetje moeite mee heb is dat wanneer kinderen introvert gedrag vertonen dat vaak als probleem gezien wordt. Kinderen horen blijkbaar lekker samen te spelen en als een kind dat niet doet of minder dan moet dat maar gelijk gestuurd worden. Ja nee, sommige kinderen zijn gewoon zo en daar is niks mee aan de hand.
Kan het zijn dat hij een groep te druk vindt?quote:Op woensdag 23 november 2022 20:14 schreef taxibabe het volgende:
Helemaal gelijk in. Ik heb niet het idee dat Thomas er last van heeft. De juf ziet als Thomas alleen met de juf is en/of met ons erbij een hele andere open en pratende Thomas. En dat is haar punt een beetje, met de andere kinderen erbij laat hij zichzelf dus niet zien en laat hij niet zien wat hij kan en weet. En dat hij zich daardoor niet goed kan ontwikkelen.
Op zich snap haar punt wel, maar ik hoop dat hij zich de komende maanden wel gaat ontwikkelen en opbloeit. En dat de peutergym daar ook bij gaat helpen.
Dat vermoeden had ik wel, maar in de zomer heeft hij dan wel weer met meerdere (oudere) kinderen gespeeld op de trampoline. En zo heel groot is de groep ook niet, max 6-7 kindjes dacht ik.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:51 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Kan het zijn dat hij een groep te druk vindt?
Nee,die van mij is geobsedeerd door Teigetjequote:Op vrijdag 25 november 2022 21:19 schreef taxibabe het volgende:
Zijn jullie peuters ook gek op Freeks Wilde Wereld? Thomas vindt hem geweldig! (Ik vind hem verschrikkelijk, maar alles voor je kind, haha). Freek sluit altijd af met 'Laterrr'. En Thomas zegt nu ook steeds 'laterrrrrr!'
![]()
Hier ook Ketnet. Biba en Loeba geven wel de kriebels jaquote:Op vrijdag 25 november 2022 21:47 schreef taxibabe het volgende:
Ik vind het ook niet echt peutermateriaal, maar het komt na het Sinterklaasjournaal. En Thomas wil dan ook echt niet naar de wc tenzij ik het op pauze zet..![]()
Oh en hij kijkt ook wel tekenfilmpjes, vooral op ketnet. O.a. dropje, tiktak, pingu, bumba, Biba en Loeba ()
Jaaa Tiedeltaddel en uieh!quote:Op maandag 28 november 2022 07:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hier ook Ketnet. Biba en Loeba geven wel de kriebels jaNoddy kijkt hij ook graag en wat wat echt een hit is, Maan en ik. Tiedeltaddel!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Protège moi de mes désirs.
quote:Op maandag 28 november 2022 09:23 schreef arvensis het volgende:
Wij schuiven hier ook maar aan. Ik heb vanochtend een tweejarige uit bed gehaald.
Jemig, wat wordt ze groot! Gefeliciteerd!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha het dramatischequote:Op vrijdag 25 november 2022 22:42 schreef PKM het volgende:
Mijn peutertje kijkt ook wel Freek. Vooral de tintins wil ze dan zien. Ben zo blij dat ik dan een plaatje van een pinguïn zie anders zou ik het soms niet weten.![]()
Met spinnen vindt ze het ook leuk om oeh neeeeee te roepen enzo. Ik vermoed dat ze de dieren maar zo zo vindt, maar het dramatische, daar houdt ze wel van.
Scheetjequote:Op vrijdag 2 december 2022 18:40 schreef Sunshine1982 het volgende:
A vond het wel een goed idee om tomatensoep in zijn haar te smeren![]()
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 28 november 2022 09:23 schreef arvensis het volgende:
Wij schuiven hier ook maar aan. Ik heb vanochtend een tweejarige uit bed gehaald.
GefeliciteerdSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Resistance is futile.
quote:Op zondag 4 december 2022 21:44 schreef 1inamelon het volgende:
Zusje wil altijd haar soep drinken en ik presteer het om elke keer soep op het menu te hebben als ze net in bad is geweest![]()
Tevens hoi. Zusje is alweer een maand een peuter. Ben geen regelmatige meeschrijver maar wel een meelezer
Zoals je kunt zien gaat het nog niet geheel vlekkeloosquote:Op zondag 4 december 2022 22:29 schreef Seven. het volgende:
[..]
Scheetjeen dat hij al soep kan eten!
![]()
Ja, we hebben ook halve drama's en plannen van aanpak gelezen toen ze haar slaapzak uit ging doen. Blijkbaar kan je de slaapzak periode verlengen door deze andersom aan te doen maar dat vonden we een beetje zielig. Maar gelukkig vind ze de deken wel leuk nu.quote:Op zondag 11 december 2022 11:28 schreef June. het volgende:
Hier wil de peuter niet onder de dekenEchter de slaapzak in maat 98/104 wordt wat klein..
Maar goed, dan moet hij maar vanzelf merken dat het niet fijn is zonder deken ofzo.
Zoek dan wel op Cory Carson in plaats van Codyquote:Op maandag 12 december 2022 22:25 schreef PKM het volgende:
Haha @:MaJo die Cody Carson ga ik eens opzoeken.![]()
Fijne update, mijn meisje doet alles op het potje! Met het slapen krijgt ze wel een luiertje om maar die blijft eigenlijk ook steeds droog.
Ik ben wel onder de indruk van hoe graag ze wou leren poepen op het potje. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat zei ze dat ze moest poepen, maar dan lukte het niet. Ze poepte dus nergens meer, niet op het potje maar ook niet in onderbroek of luier. Ze poepte zelfs een keer 's nachts.
Dus ik ben heel blij, vooral voor haar, dat ze het nu kan.
Ook al zo goed bezigquote:Op dinsdag 13 december 2022 06:41 schreef Ynske het volgende:
Al 2 weken snachts een luier aan het recyclen. Dus vannacht zonder. En we zijn nog droog
Wauw super!quote:Op dinsdag 13 december 2022 06:41 schreef Ynske het volgende:
Al 2 weken snachts een luier aan het recyclen. Dus vannacht zonder. En we zijn nog droog
Beterschap voor A-tjequote:Op woensdag 14 december 2022 10:10 schreef Donna het volgende:
A-tje is een beetje ziekjes. Of ziekjes, de batterij is leeg denk ik.
Ze hoest en had gisteren op de opvang (net uit bed) wat verhoging en ze moest spugen (in een hoestbui). Dus wij haar opgehaald, maar ze lijkt gewoon erg moe en daardoor ook huilerig.
Echt ziek is ze niet.
Maar we zijn wel een dagje extra thuis. Even rustig aan.
Nou precies. Liever nu dan met kerst, maar toch!quote:Op woensdag 14 december 2022 10:39 schreef MaJo het volgende:
[..]
Beterschap voor A-tje
Aapie heeft een beetje hetzelfde, hij is al weken niet lekker. Toen hij gisteren voor de zoveelste keer "au pijn" zei heb ik de huisarts gebeld en mochten we even langs komen. Alles was goed, alleen wat gepruttel in de borst dus gewoon verkouden. Maar het is nu al weken af en aan snotteren/hoge koorts en inderdaad laatst ook spugen na een hoestbui. Hopelijk gaan we gezond de kerst in met z'n allen!
Dat is goed nieuws! Ik vind het sowieso fijn dat je nu veel beter dingen uit kunt leggen en dat ze het ook echt begrijpen. Ik kan nu ook tegen Aapie zeggen "ik ga een flesje voor je pakken, even wachten ok?" en dan antwoordt hij ook met "ok" en wacht heel geduldigquote:Op woensdag 14 december 2022 19:13 schreef Donna het volgende:
[..]
Nou precies. Liever nu dan met kerst, maar toch!
Ik kan A-tje eindelijk weer naar bed brengen. Naar maanden van huilen, krijsen en feest vieren in bed valt er sinds kort met haar te praten en heb ik haar maandag redelijk succesvol en vanavond 100% succesvol naar bed gebracht. Mijn vriend (en de rest van de wereldbevolking) kon het wel, maar bij mij was het drama. Duimen maar!
Omdat Aapie veel ziek is heeft hij de laatste tijd wat teveel zijn speentje gehad, het idee was eigenlijk alleen in bed (en dat ging goed). Maar nu huilt hij ook veel om zijn speen overdag. Geen tips dus helaas.quote:Op woensdag 14 december 2022 20:44 schreef June. het volgende:
Wat fijn Donna!
Hier is het slapen stukken onrustiger nu de spenen met Sinterklaas zijn meegegaanMeer mensen die dat herkennen? Duurt langer voordat hij in slaap valt en is ineens 's nachts ook vaker wakker. Hij zegt nu soms ook angstig te zijn of dat er een leeuw in de kamer zit etc.
Wij waren denk ik wat dat betreft net op tijd met het stoppen van de speen een paar maanden geleden. Ze heeft wel veel knuffels ervoor in de plaats gekregen. Eerst knuffels met een 'tuutje' er aan die ze ook echt in haar mond had als speen zeg maar en sinds een paar weken verkiest ze gewone knuffels zonder tuutje om mee te slapen.quote:Op woensdag 14 december 2022 20:44 schreef June. het volgende:
Wat fijn Donna!
Hier is het slapen stukken onrustiger nu de spenen met Sinterklaas zijn meegegaanMeer mensen die dat herkennen? Duurt langer voordat hij in slaap valt en is ineens 's nachts ook vaker wakker. Hij zegt nu soms ook angstig te zijn of dat er een leeuw in de kamer zit etc.
Wat had jij gedaan dan? Als je het zelf niet gezien had ook?quote:Op donderdag 22 december 2022 11:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik was net met A hier even naar de winkels gegaan. Op een gegeven moment kwam er een jochie van een jaar of 2/3 naar A toe en ik dacht, oh die wil even bij ons kijken. En van uit het niets geeft dat jongetje gewoon een pets in A zijn gezichtIk tegen zijn moeder een beetje verbouwereerd: 'Uw zoontje heeft zojuist mijn kind in het gezicht geslagen'. 'Ooooohhh, zeg maar sorry' zei ze tegen haar kind. Kind keek me een beetje schaapachtig aan en verder bleef enige vorm van communicatie uit, ook van de moeder.
Nu snap ik dat kinderen opvoeden een ding is, maar ik had het denk ik wel wat anders aangepakt.
Ik had wel even aan de moeder gevraagd hoe en wat er gebeurd was. Maargoed, ik snap ook wel dat ik er anders in sta. Misschien wist zij ook even niet hoe ze moest reageren. Dat kan ook.quote:Op donderdag 22 december 2022 12:05 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Wat had jij gedaan dan? Als je het zelf niet gezien had ook?
Nou ja je had toch al verteld wat er gebeurd was?quote:Op donderdag 22 december 2022 12:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik had wel even aan de moeder gevraagd hoe en wat er gebeurd was. Maargoed, ik snap ook wel dat ik er anders in sta. Misschien wist zij ook even niet hoe ze moest reageren. Dat kan ook.
Nou ik zou ook wel een excuus verwachten van de moederquote:Op donderdag 22 december 2022 12:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dan ligt het aan mij. Misschien verwacht ik wel teveel van dingen
Niet herkenbaar, maar C. prikt graag zijn vingers in zijn ogen. Best hard ook, vind ik. Dat schijnt toch iets met prikkelgevoeligheid te maken te hebben. Soms ben je prikkelgevoelig en soms prikkelzoekend.quote:Op donderdag 22 december 2022 12:40 schreef MaJo het volgende:
Vraagje: Aapie vindt het fijn om met een speentje in zijn oog te duwen, het lijkt alsof het hem rust geeft. Hij slaapt nu met 3 speentjes: 1 in de mond en in elk handje 1 die hij dan in zijn oog duwt. Is dit herkenbaar bij anderen? Ik heb het wel aangegeven bij het CB en die hadden er nog nooit van gehoord. Er lijkt verder niets mis te zijn met zijn ogen, hij kan volgens mij ontzettend goed zien zelfs
Hahaha, nee goud slaapt wel met zijn klauwen vol spenen maar hij duwt ze niet in het oog. Maar elke gek z'n gebrek toch?quote:Op donderdag 22 december 2022 12:40 schreef MaJo het volgende:
Vraagje: Aapie vindt het fijn om met een speentje in zijn oog te duwen, het lijkt alsof het hem rust geeft. Hij slaapt nu met 3 speentjes: 1 in de mond en in elk handje 1 die hij dan in zijn oog duwt. Is dit herkenbaar bij anderen? Ik heb het wel aangegeven bij het CB en die hadden er nog nooit van gehoord. Er lijkt verder niets mis te zijn met zijn ogen, hij kan volgens mij ontzettend goed zien zelfs
Nee joh, maar als mijn kind een ander kind zomaar een klap geeft en de ouder heeft het gezien dan zeg je hopelijk wel tegen je kind dat dat niet oke is? Ook al is je kind 2 en lomp.quote:Op donderdag 22 december 2022 12:18 schreef SQ het volgende:
Ben ik ook wel benieuwd naar. Moet je dan boos gaan schreeuwen? Een goed gesprek aangaan met je tweejarige? Een klap geven? Zelf honderd keer sorry zeggen tegen de andere moeder?
Ik zou zelf zeker sorry hebben gezegd. En ook naar kind toe aangeven dat het niet okee is. Toen de mijne nauwelijks iets van ons begreep probeerden we dat toch ook wel aan hem duidelijk te maken, al is het maar met een 'nee'. Misschien is dat dan weer niet pedagogisch verantwoord ofzo. Dat kan. Maar ik begrijp wel dat je het een wat lauwe reactie vond, het komt een beetje over alsof het die moeder niet interesseerde. Ik denk niet dat het haar echt niet interesseerde overigens maar ik kan me wel voorstellen dat het zo overkomt.quote:Op donderdag 22 december 2022 12:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dan ligt het aan mij. Misschien verwacht ik wel teveel van dingen
Stoel ernaast en zelf erop laten klimmen? Dat heb ik vanaf dat hij 1 jaar was moeten doen omdat mijn lijf het niet meer kan, tillen.quote:Op woensdag 28 december 2022 16:30 schreef Smart_ass het volgende:
Ahw wat cute.
Hier overigens hetzelfde qua eten. Yogurt, brood en fruit gaan erin als een tierelier, maar ‘s avonds is het altijd hit or miss. Zelfs dingen die de ene avond een hit zijn smaken de volgende avond niet dus er is echt geen peil op te trekken. Ik hoop trouwens dat ze snel wat interesse gaat krijgen in het potje want mijn rug begint het echt niet meer leuk te vinden om haar nog zo vaak op en af de commode te tillen.
Precies dit jaquote:Op woensdag 28 december 2022 16:30 schreef Smart_ass het volgende:
Ahw wat cute.
Hier overigens hetzelfde qua eten. Yogurt, brood en fruit gaan erin als een tierelier, maar ‘s avonds is het altijd hit or miss. Zelfs dingen die de ene avond een hit zijn smaken de volgende avond niet dus er is echt geen peil op te trekken. Ik hoop trouwens dat ze snel wat interesse gaat krijgen in het potje want mijn rug begint het echt niet meer leuk te vinden om haar nog zo vaak op en af de commode te tillen.
Jaquote:Op donderdag 29 december 2022 12:57 schreef Ceviche het volgende:
Wat een speer, Douche-eendje!![]()
Had hij daarvoor iets van een loopfiets?
Ah leuk zeg, een echte fietserquote:Op donderdag 29 december 2022 13:17 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ja. Ergens na zijn eerste verjaardag gestart met een pukylino. Met een maand of 20 op een trybike met 3 wielen en sinds oktober vorig jaar op 2 wielen. Bij oma pakt hij heel vaak een driewieler en ook op het kinderdagverblijf en de peuterspeelzaal is hij buiten continu aan het fietsen.
Jeetje NJ jullie hebben jullie portie wel weer gehad zeg. Op naar betere tijden!quote:Op zaterdag 31 december 2022 23:11 schreef NicolasJoy het volgende:
Even vlug teken van levenDe meisjes maken het hier goed, maar zelf een pittige tijd achter de rug.. Oma (voor de meiden overgrootmoeder) in revalidatie na eerst een hersenbloeding, vervolgens een hartinfarct. Waarschijnlijk blijvende problemen met spraak en verlamming linkszijdig. Lastige tijd dus.. Dat was 1-1,5 week voor kerst. Vervolgens de kerstdagen in het ziekenhuis doorgebracht met m'n vrouw. Bleek gelukkig 'maar' nierstenen', maar wel direct onder het mes i.v.m. ontstoken nier. Met pijnstilling en medicatie is het houdbaar, maar niet geweldig. Vervolgens zelf nu ziek, dus top feestdagen! Maar goed, kom hier niet om te klagen... Meer om iedereen alvast een heel fijn en goed nieuwjaar te wensen waarin ik hopelijk weer positief mee kan posten.
Hier was een hoop siervuurwerk en dat werd hier wel gewaardeerd. Maar er waren ook een hoop absurde knallen bij en dat vond ie wat minder. Begrijpelijk wel natuurlijk.quote:Op zondag 1 januari 2023 11:44 schreef PKM het volgende:
Beste wensen allemaal en sterkte maar weer @:NicolasJoy!
Poffertje vond het vuurwerk al een paar dagen eng. Gisteravond was ook voor het raam kijken eigenlijk te spannend. Ik tilde haar toch mee naar buiten toen we ons vuurwerk zouden afsteken en dat vond ze mooi en wou ze steeds meer zien.![]()
Met koptelefoon op ging het nog beter en zijn we ook nog een stukje gaan wandelen. Best stoer van haar.![]()
Ze kan nou ook nephuilen trouwens. Vooral als mijn kleuter huilt natuurlijk.Sowieso is "ik ook" haar favoriete uitspraak.
Gaaf! Congrats, ideaal als je op dat punt komt!quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:45 schreef Ynske het volgende:
Hier nu enige weken dag en nacht zindelijk. Denk dat ik de luiers in huis maar ga verkopen
Wij hebben rechts heel erg gestimuleerd.quote:Op maandag 2 januari 2023 08:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hier was een hoop siervuurwerk en dat werd hier wel gewaardeerd. Maar er waren ook een hoop absurde knallen bij en dat vond ie wat minder. Begrijpelijk wel natuurlijk.
Kan je al zien met zeg 2,5 jaar of je kind links of rechts is? Ik zie hier een flinke voorkeur voor links. Ook de manier hoe hij zijn stift beet heeft, het ziet er wat makkelijker uit dan dat hij dat met rechts doet.
Bij zulke acties wil ik 't liefst altijd even de vinger in soda hebben ofzo, maar dat is hier nog nooit gelukt.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:15 schreef Donna het volgende:
Ohh NJ klinkt heerlijk (behalve het kwijlen). De peuter hier is ook zo gezellig met praten enzo. Ze heeft nu een ontstoken (nagelriem) vingertje dus duimen maar dat het niet erger wordt. Gelukkig heeft ze er niet heel veel last van en mag ik ook wel kijken enzo, maar het ziet er altijd zo kwetsbaar uit als het zo enorm rood is.
Nouja, morgenochtend maar weer zien hoe het er voor staat.
Ik lees her en der enge dingen over onstoken vingers of nagelriemen. Ik bel wel even voor advies morgenochtend. Haat aan zulke dingen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:45 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Bij zulke acties wil ik 't liefst altijd even de vinger in soda hebben ofzo, maar dat is hier nog nooit gelukt.Meestal is het 10x vertellen 'pijn/au' en dan lijken ze het te vergeten.
Wij waren ook zo lang bezig op een gegeven moment, en op een avond waren we er helemaal klaar mee. Toen hebben we welterusten gezegd en de kamer uitgegaan. Toen was het wel huilen, maar na 5 min zijn we teruggegaan, gezegd dat het bedtijd is, welterusten gezegd en dat we beneden waren/hij kon roepen als er iets was en toen weer weggegaan.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 21:05 schreef jogy het volgende:
Noëlle is nogal een nachtbraker. Heeft dus met oud en nieuw bij vrienden geen seconde geslapen tot 0:45 in de nacht. Hadden slaapbedje meegenomen en knuffels en de hele bende maar waren haar speentje vergeten
. Reserve speentje van vrienden gegeven maar dat mocht niet baten. Was geen seconde echt moe dus tja. In de auto terug naar huis (we zouden daar blijven slapen maar dat hoefde dus niet door te gaan, kleine zegeningen) was ze wel in slaap gevallen en gelukkig niet echt meer wakker te krijgen ondanks het uit doen van haar jas en laarsjes, pyjama had ze al aan. Toch uitgeslapen tot net na 9 uur.
Nu wil ze niet alleen gelaten worden in haar bedje maar gaat ook niet slapen als we erbij zijn. Dat is wel lastig. Dus we gaan op een gegeven moment wel weg, dan gaat ze huilen maar op een gegeven moment gaat ze wel slapen.
Iemand nog tips hoe dit aan te pakken verder? Het werkt op zich wel maar is best sneu. Blijven tot ze slaapt kan extreem lang duren (2 uur) en dan went ze eraan. Boekjes worden gelezen, slaapliedjes worden gezongen en nadat ze in bed ligt roept ze altijd 'zitten!' en dat doen we dan ook maar het is dus nooit genoeg en ze begint te spelen als we er bij blijven. Meh..
Waar in drenthe zit je?quote:Op woensdag 4 januari 2023 11:10 schreef NicolasJoy het volgende:
Soms wel lastig wat je wel of niet kunt ondernemen met je peuter. Zijn nu in Drenthe op vakantie, meerdere parken/attracties e.d. aan het bekijken, maar het is momenteel nat en vies buiten, of ze is nog net even te klein voor veel dingen. Wat dat betreft is het wachten tot ze meer naar de kleuterleeftijd gaat. Maar ja, dan zit je met schooldagen.
Exloo, dus vrij veel is nog best te rijden. Zouden eigenlijk naar familie in Groningen gaan ook, maar die plannen lijken niet door te gaan door zieken helaas.quote:Op woensdag 4 januari 2023 11:19 schreef Elleska het volgende:
[..]
Waar in drenthe zit je?
Drentse Koe is bijvoorbeeld leuk met slecht weer.
Beterschap!quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:49 schreef Donna het volgende:
Nou antibiotica zalf gekregen voor het vingertje. Nu hopen dat het snel beter wordt!
Kabouter land al geweest? Dat vond Bas als dreumes al echt geweldigquote:Op woensdag 4 januari 2023 11:24 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Exloo, dus vrij veel is nog best te rijden. Zouden eigenlijk naar familie in Groningen gaan ook, maar die plannen lijken niet door te gaan door zieken helaas.
Wilden we naar toe inderdaad, maar helaas gesloten!quote:Op woensdag 4 januari 2023 17:00 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Kabouter land al geweest? Dat vond Bas als dreumes al echt geweldigen daar is ook een deel binnen/overdekt
Ja, sowieso logisch dat er nu veel dicht is natuurlijk qua tijd van het jaar. Maar kwamen hier een goede last minute deal tegen voor over de top luxe huisjes. Niet dat je echt aan alle luxe toekomt met kinderen, maar het idee is leuk.quote:Op woensdag 4 januari 2023 18:00 schreef Elleska het volgende:
Kabouterland is dicht in de winter net als de schaapskooi en andere leuke dingen in Exloo. Verkeerde timing @:NicolasJoy
Deze winter is er meer dicht dan anders. Behalve buitenactiviteiten die niet winterproof zijn, zijn er nu ook overdekte dingen die ivm stookkosten sluiten. Erg jammer.
Dat mag ook wel eens een keer na al jullie gebroken nachtenquote:Op donderdag 5 januari 2023 09:20 schreef NicolasJoy het volgende:
De peuter heeft echt het vakantieleven wel uitgevonden zeg. Ze slaapt nu nog. Als we haar niet wakker maken dan blijft ze gerust tot ~ 10:00 in bed als het zou kunnen. (Vanaf 19:30/20:00). Terwijl ze gisteren ook gewoon goed 2 uur geslapen heeft 's middags.
Zal wel niet fit zijn of een groeispurt/ontwikkeling sprong, maar damn. Kind kan slapen...
Hoe doe je dit?quote:Op donderdag 5 januari 2023 09:20 schreef NicolasJoy het volgende:
De peuter heeft echt het vakantieleven wel uitgevonden zeg. Ze slaapt nu nog. Als we haar niet wakker maken dan blijft ze gerust tot ~ 10:00 in bed als het zou kunnen. (Vanaf 19:30/20:00). Terwijl ze gisteren ook gewoon goed 2 uur geslapen heeft 's middags.
Zal wel niet fit zijn of een groeispurt/ontwikkeling sprong, maar damn. Kind kan slapen...
Deze doet er wel haar best voor! Helaas de oudste iets minder.quote:Op donderdag 5 januari 2023 10:16 schreef June. het volgende:
[..]
Dat mag ook wel eens een keer na al jullie gebroken nachten
I wish I knew.. Dan deed ik het bij de oudste ook even! Dacht eerst dat ze niet helemaal fit was, maar ze is wel poepievrolijk. Denk dat ze ineens heeft bedacht dat slapen best tof is. Maar van genieten zo lang als het duurt.quote:Op donderdag 5 januari 2023 12:03 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Hoe doe je dit?Kan me herinneren dat jullie meiden ook slecht sliepen.
Vanochtend weer om 9u uit bed getrokken, gewoon nog steeds vól in slaap. Denk dat ze nu de afgelopen 2 jaar gaat inhalen ofzo.quote:Op donderdag 5 januari 2023 15:56 schreef Smart_ass het volgende:
Wauw NJ, ze kán het dus wel, slapen.
Wat fijn!quote:Op dinsdag 10 januari 2023 12:29 schreef taxibabe het volgende:
Even een kleine egopost:
Thomas ging vandaag weer naar de psz, voor het eerst zonder luier. Hij is daar naar de wc geweest en verder ook droog gebleven!![]()
Als het 'm niks boeit zou ik er ook zeker de komende tijd geen energie in steken. Da's zonde van je tijdquote:Op dinsdag 10 januari 2023 16:43 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Wat fijn!
Wij moeten even kijken wanneer we weer gaan beginnen. Het boeit hem allemaal niks haha. En nu z’n zusje geboren is, is alles al anders dus ja…
Ik voel je. Sinds Anna er is weet ik wat luidruchtige kinderen zijn. Jeetje mina, het is echt niet grappigquote:Op dinsdag 10 januari 2023 17:01 schreef SQ het volgende:
[..]
Als het 'm niks boeit zou ik er ook zeker de komende tijd geen energie in steken. Da's zonde van je tijd![]()
Mijn baby dreumes peuter is weer lekker aan t pieken met driftbuien momenteel, echt intens hoor![]()
Hij praat ook nog maar een handvol woordjes en hij is constant ZO GEFRUSTREERD
En dan mag je ook nog eens niet de hele dag tablet kijken van je moeder.
Zelfs het kdv is 'm soms zat met zn geschreeuw![]()
Maar hij zal vast ooit wel weer leuke periodes gaan krijgen
Wat SQ zegt: Geen energie insteken als hij geen interesse heeft.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 16:43 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Wat fijn!
Wij moeten even kijken wanneer we weer gaan beginnen. Het boeit hem allemaal niks haha. En nu z’n zusje geboren is, is alles al anders dus ja…
De driftbuien vallen hier gelukkig (nog) mee. Maar hij krijgt wel steeds meer een eigen willetje. Als hem niet zint wat wij zeggen dat zegt/gilt hij: 'Stop! Jij mag niet praten!' En dan ook zo met een handje omhoog hèquote:Op dinsdag 10 januari 2023 17:01 schreef SQ het volgende:
[..]
Als het 'm niks boeit zou ik er ook zeker de komende tijd geen energie in steken. Da's zonde van je tijd![]()
Mijn baby dreumes peuter is weer lekker aan t pieken met driftbuien momenteel, echt intens hoor![]()
Hij praat ook nog maar een handvol woordjes en hij is constant ZO GEFRUSTREERD
En dan mag je ook nog eens niet de hele dag tablet kijken van je moeder.
Zelfs het kdv is 'm soms zat met zn geschreeuw![]()
Maar hij zal vast ooit wel weer leuke periodes gaan krijgen
Oh ja dit ook. Constantquote:Op dinsdag 10 januari 2023 20:05 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wij hebben net een periode achter de rug van een ijzersterke wil. Vooral aankleden en luier verschonen was pure horror. Op een gegeven moment stond het huilen me nader dan het lachenIk zag er zelfs vaak tegenop om bepaalde handelingen bij hem te doen.
Het gaat steeds nu beter. Hij laat het gelukkig steeds meer toe. Er is nu een nieuw obstakel: dingen afpakken. Als zijn zus ergens mee speelt en hij heeft het door, briest hij er vaak op af en probeert het onder geschreeuw en gekrijs af te pakken. 'MIJ ATTUU!' zegt ie dan. En dan ook gewoon voor geen reden vatbaar hè. Hij moet gewoon hebben wat zijn zus heeft, no matter what
Is ook zo. Ben dan alleen benieuwd of het moment ooit komtquote:Op dinsdag 10 januari 2023 17:01 schreef SQ het volgende:
[..]
Het moment komt wanneer je het niet verwacht is mijn ervaringquote:Op woensdag 11 januari 2023 07:31 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Is ook zo. Ben dan alleen benieuwd of het moment ooit komt![]()
Ach, we hebben tot de herfstvakantie, dan gaat hij naar school![]()
Het middagslaapje is hier ook al even gestopt. Gaat best goed, maar op een gegeven moment is het op en zou een slaapje goed zijn voor iedereen z’n humeur
Hier hetzelfde, wij hebben tot eind november. Ik zie het echt niet gebeuren op dit momentquote:Op woensdag 11 januari 2023 07:31 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Is ook zo. Ben dan alleen benieuwd of het moment ooit komt![]()
Ach, we hebben tot de herfstvakantie, dan gaat hij naar school![]()
Het middagslaapje is hier ook al even gestopt. Gaat best goed, maar op een gegeven moment is het op en zou een slaapje goed zijn voor iedereen z’n humeur
Thomas wilde ook echt niet op het potje. Maar wel op de wc met een brilverkleiner en een krukje. Misschien is dat nog iets om te proberen?quote:Op woensdag 11 januari 2023 11:16 schreef June. het volgende:
[..]
Hier hetzelfde, wij hebben tot eind november. Ik zie het echt niet gebeuren op dit momentMaar goed, in de zomer inderdaad maar in de blote kont op de camping. Hopelijk valt dan het kwartje. Hij wil ook absoluut niet even op het potje zitten. Of überhaupt zonder luier.
Mooie is wel dat mijn vriend dacht dat hij in het zwembad wel poepzindelijk was en hij dus gewoon zonder zwemluier kon zwemmen. Argument: omdat hij nog nooit had gepoept in het zwembad. Ik zei van niet en dat het gewoon toeval was. Drie keer raden wat er afgelopen weekend in het bubbelbad voorbij kwam drijven..![]()
![]()
Wij hebben ook als het goed is in februari een afspraak. Had het even na gevraagd eind vorig jaar. Mevrouw zei dat ze wat achterliepen.quote:Op woensdag 11 januari 2023 11:03 schreef SQ het volgende:
Ik moet trouwens 1 februari weer naar het consultatiebureau, ik had dat al helemaal verdrongen.
Ben er nog niet over uit of ik kies voor liegen of laten afglijden.
Ik denk het wel, en ik denk ook dat we gaan zakken op spraakquote:Op donderdag 12 januari 2023 08:46 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Wij hebben ook als het goed is in februari een afspraak. Had het even na gevraagd eind vorig jaar. Mevrouw zei dat ze wat achterliepen.
Ik weet niet meer wat er met deze afspraak gaat gebeuren. Als het gewoon een gesprekje is hoe dingen gaan zou ik het lekker laten gaan als je er geen zin in hebt. Of gaan ze ook iets als spraak checken?
Hier gaat spraak ook nog niet helemaal lekker, dus ik gok dat ze daar dan ook wel wat van zeggen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 08:54 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik denk het wel, en ik denk ook dat we gaan zakken op spraak
Maar ik vind m echt nog te jong om te gaan dokteren.
Mijn jongste praat prima, maar dat ligt niet aan zijn oudere zus hoor. Want die rent bij elke piep en gaat dan ondertitelen wattie bedoelt of hem honderd dingen vragen tot hij een keer 'jaaaaaa!' roept. Waar ik dan nog vraag 'Wat wil je dan graag? Zeg het maar aan mama'.quote:Op donderdag 12 januari 2023 09:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hier gaat spraak ook nog niet helemaal lekker, dus ik gok dat ze daar dan ook wel wat van zeggen.
Ik vind dat toch soms wel apart. Zijn zus was alleen thuis en had verder niet heel veel mensen om zich heen. Ging naar een gastouder en die had ook niet zoveel kinderen onder haar hoede. Toch kon ze al vroeg goed praten. Kijk ik nu naar mijn jongste, die heeft precies het tegenovergestelde. Veel kindjes om hem heen, meerdere leidsters, grote zus... Veel meer communicatie om hem heen. Hij pikt het nog niet helemaal op. Zal vast wel komen.
Meisje.quote:Op donderdag 12 januari 2023 09:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hier gaat spraak ook nog niet helemaal lekker, dus ik gok dat ze daar dan ook wel wat van zeggen.
Ik vind dat toch soms wel apart. Zijn zus was alleen thuis en had verder niet heel veel mensen om zich heen. Ging naar een gastouder en die had ook niet zoveel kinderen onder haar hoede. Toch kon ze al vroeg goed praten. Kijk ik nu naar mijn jongste, die heeft precies het tegenovergestelde. Veel kindjes om hem heen, meerdere leidsters, grote zus... Veel meer communicatie om hem heen. Hij pikt het nog niet helemaal op. Zal vast wel komen.
Ik heb pas geleden ook een logopedist gespecialiseerd in kinderen gecontacteerd, maar meer voor info. A heeft 1 afgebroken voortand (de andere afgebroken is ondertussen getrokken vanwege ontstekingquote:Op donderdag 12 januari 2023 10:10 schreef Ceviche het volgende:
Koert gaat naar een gastouder waar ook een meisje komt die 3 maanden jonger is. Dat meisje praatte met anderhalf al perfect ('gisteren kwam de vrachtwagen met steentjes'). Koert is nu 3 jaar en 8 maanden en die komt nu pas goed op gang, maar die zegt nog steeds kromme zinnen ('jij niet praten' 'ik thuis brood allemaal opge-eet'). Dat verschil is echt zo groot, je zou denken dat ze meer oppikken van leeftijdsgenootjes maar dat valt tegen![]()
Wij wilden met hem naar logopedie toen hij 2 jaar en een paar maanden oud was, hij zei toen volgens mij alleen 'mama' en 'ja/nee' maar dat laatste gebruikte hij verkeerd.
Bij het cb vonden ze er niet zoveel geks aan, ze maakten wel de verwijzing maar dat was vooral op ons verzoek.
Dus ik zou me nog niet al te veel zorgen maken dat men daar van alles vindt maar dat verschilt natuurlijk ook per cb.
Applaus voor het dubbel tellen van ja en neequote:Op donderdag 12 januari 2023 10:14 schreef SQ het volgende:
Nou toen we met 14 maanden bij cb waren zeiden ze dat ie binnen 6 maanden toch wel 20 woorden moest kunnen zeggen. Hij is nu 27 maanden en hij zegt:
Ja
Nee
Mama
Papa
Teun
Nee
Ja
Kijken
Autootje
Kraan
Drinken
Miauw
Aaien
Bah
Die
Auw
Oh jee
Hkrssghv kgeadfhv brdghjdsagh bueueu?
Ja ik zei al, als ik lieg over z'n woordenschat laten ze me misschien wel op borgtocht vrijquote:Op donderdag 12 januari 2023 10:51 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Applaus voor het dubbel tellen van ja en nee
My thoughts exactly.quote:Op donderdag 12 januari 2023 11:10 schreef Lemijn het volgende:
Goeie optie. Ook een mogelijkheid: advies aanhoren en er niks mee doen.
Met name nee mag bij peuters dubbel geteld toch? Dat gebruiken ze op zoveel manieren en met verschillende intonaties dat ik dat redelijk zou vinden.
quote:Op woensdag 11 januari 2023 11:03 schreef SQ het volgende:
Ik moet trouwens 1 februari weer naar het consultatiebureau, ik had dat al helemaal verdrongen.
Ben er nog niet over uit of ik kies voor liegen of laten afglijden.
Ah dat is wel jammer zeg. Ook van z'n tand.quote:Op donderdag 12 januari 2023 10:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik heb pas geleden ook een logopedist gespecialiseerd in kinderen gecontacteerd, maar meer voor info. A heeft 1 afgebroken voortand (de andere afgebroken is ondertussen getrokken vanwege ontsteking). Hij is nogal wild en is een tijd geleden flink gevallen. Soms hoor ik wat slis als hij praat en ik denk dat het daardoor komt.
Ik vroeg of het slissen wat verbeterd kan worden. Ze zei dat logopedie op deze leeftijd zinloos is en dat we eigenlijk gewoon moeten wachten tot hij gaat wisselen.
Hier de uitzondering op de regel. Mijn zoon liep pas met 21 maanden maar maakte toen al wel tweewoordszinnen en had een enorme woordenschat. Dochter liep met 15 maanden maar zei pas met 18 maanden haar eerste woordje. Ze zit nu wel in een fase dat er iedere dag wat bij lijkt te komen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 09:52 schreef SQ het volgende:
[..]
Meisje.
Mijn dochter was ook 3 keer sneller dan mijn zoons met taal
Ik geef als hij niks eet een flinke klodder Griekse yoghurt. Dat gaat er altijd in en vult ook wel aardig denk ikquote:Op donderdag 12 januari 2023 12:29 schreef MaJo het volgende:
Gefeliciteerd alvast Gogo en welkom hier
Goeie gesprekken weerIk had laatst ook afspraak bij het CB en dat was helemaal prima, ze keken alleen of hij wat blokken op elkaar kon zetten (Aapie dacht echt "dat deed ik al toen ik 1 was"
) en of ie een beetje normaal overkwam volgens mij. Geen woordentestjes of iets dergelijks.
Hier gaat het ontzettend hard met taal, hij zegt al iets van 4 woordjes achter elkaar. En soms ook beste moeilijke dingen die hij van tv heeft, zo zegt hij steeds "klaar en afgeleverd" uit Mighty ExpressMaar qua uitspraak is het nog lang niet perfect hoor, zo is olifant nog "efant", giraffe "raf" etc. Maar dan een woord als afgeleverd wel perfect uitspreken
Hier is avondeten inmiddels uitgelopen tot een regelrechte ramp. Normaal at hij nog wel een banaan of een krentenbol als hij het eten niet lustte maar ook dat weigert hij nu. En gisteren zelfs patatDan heb je wel echt een sterke wil
Het enige avondeten wat hij nu nog eet is soep (met brood!) en vissticks met worteltjes. Ik wil eigenlijk dat hij dingen blijft proberen maar ik heb ook geen zin in elke avond complete meltdowns. Hoe pakken jullie dit aan?
Ik heb nu allemaal kleine blikjes soep voor hem gekocht. Liever dat hij dat eet dan helemaal niks.
Yoghurt is nog het proberen waardquote:Op donderdag 12 januari 2023 12:31 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik geef als hij niks eet een flinke klodder Griekse yoghurt. Dat gaat er altijd in en vult ook wel aardig denk ik
Op het kdv hoor ik altijd hoe fantastisch hij eetOok dingen die hij thuis weigert. Hoe bedoel je vreemde ogen dwingen?
![]()
Haha mijn moeder pastte laatst een hele dag op. Wat kunnen die dames eten zei ze. Hadden ze heel wat brood en krentenbollen verorbert.quote:Op donderdag 12 januari 2023 12:31 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik geef als hij niks eet een flinke klodder Griekse yoghurt. Dat gaat er altijd in en vult ook wel aardig denk ik
Op het kdv hoor ik altijd hoe fantastisch hij eetOok dingen die hij thuis weigert. Hoe bedoel je vreemde ogen dwingen?
![]()
Bizar is dat hè?quote:Op donderdag 12 januari 2023 12:42 schreef Donna het volgende:
[..]
Haha mijn moeder pastte laatst een hele dag op. Wat kunnen die dames eten zei ze. Hadden ze heel wat brood en krentenbollen verorbert.
Ik krijg met moeite 1 boterham erin tussen de middag.
Ze eten bij mij gewoon slecht (en traaaaaag). En bij anderen niet. Raar volkje, kinderen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 12:52 schreef MaJo het volgende:
[..]
Bizar is dat hè?
Brood is bij Aapie dan weer geen enkel probleem, hij eet er zo 3 tussen de middag. Ook fruit gaat prima maar andere gezonde snacks is meteen nee
Oh en pannenkoeken lust hij ook (nog). Ik vroeg laatst wat hij dan wilde, een broodje of een banaan, en toen zei meneer pannenkoek
Is dat dan bij alle maaltijden het geval? Het rare bij Aapie vind ik vooral dat hij broodjes echt wegbunkert en dan 's avonds opeens zo raar doetquote:Op donderdag 12 januari 2023 12:56 schreef Donna het volgende:
[..]
Ze eten bij mij gewoon slecht (en traaaaaag). En bij anderen niet. Raar volkje, kinderen.
Nee alleen bij brood haha. Avondeten bunkeren ze juist meestal.quote:Op donderdag 12 januari 2023 13:02 schreef MaJo het volgende:
[..]
Is dat dan bij alle maaltijden het geval? Het rare bij Aapie vind ik vooral dat hij broodjes echt wegbunkert en dan 's avonds opeens zo raar doetAvondeten bij mijn ouders eet hij ook niet, maar misschien is dat te bekend.
Echte weirdo's zijn hetquote:Op donderdag 12 januari 2023 13:05 schreef Donna het volgende:
[..]
Nee alleen bij brood haha. Avondeten bunkeren ze juist meestal.
Veel volwassenen doen dat stiekem ook, fobbelt ipv bijvoorbeeld, feesiteerd ipv gefeliciteerd, als je erop gaat letten zeggen echt veel mensen dit soort frommelsquote:Op donderdag 12 januari 2023 12:29 schreef MaJo het volgende:
Hier gaat het ontzettend hard met taal, hij zegt al iets van 4 woordjes achter elkaar. En soms ook beste moeilijke dingen die hij van tv heeft, zo zegt hij steeds "klaar en afgeleverd" uit Mighty ExpressMaar qua uitspraak is het nog lang niet perfect hoor, zo is olifant nog "efant", giraffe "raf" etc. Maar dan een woord als afgeleverd wel perfect uitspreken
Ja eerlijk, als je m steeds blijft geven wat ie wil gaat het nooit verbeteren denk ikquote:Op donderdag 12 januari 2023 12:29 schreef MaJo het volgende:
Gefeliciteerd alvast Gogo en welkom hier
Goeie gesprekken weerIk had laatst ook afspraak bij het CB en dat was helemaal prima, ze keken alleen of hij wat blokken op elkaar kon zetten (Aapie dacht echt "dat deed ik al toen ik 1 was"
) en of ie een beetje normaal overkwam volgens mij. Geen woordentestjes of iets dergelijks.
Hier is avondeten inmiddels uitgelopen tot een regelrechte ramp. Normaal at hij nog wel een banaan of een krentenbol als hij het eten niet lustte maar ook dat weigert hij nu. En gisteren zelfs patatDan heb je wel echt een sterke wil
Het enige avondeten wat hij nu nog eet is soep (met brood!) en vissticks met worteltjes. Ik wil eigenlijk dat hij dingen blijft proberen maar ik heb ook geen zin in elke avond complete meltdowns. Hoe pakken jullie dit aan?
Ik heb nu allemaal kleine blikjes soep voor hem gekocht. Liever dat hij dat eet dan helemaal niks.
Op het kdv krijgt hij geen alternatieve optie waarschijnlijk.quote:Op donderdag 12 januari 2023 12:31 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
![]()
Oja, daar heb ik niet eens aan gedacht. Zou heel goed kunnen dat dat (ook) de reden is!quote:Op donderdag 12 januari 2023 14:04 schreef SQ het volgende:
[..]
Op het kdv krijgt hij geen alternatieve optie waarschijnlijk.
Het omdraaien kunnen we wel eens proberen inderdaad, al zal dat praktisch alleen in het weekend lukken wegens opvang/werk. Maar zeker het proberen waardquote:Op donderdag 12 januari 2023 13:26 schreef Lemijn het volgende:
Moe, al genoeg gegeten afgelopen etmaal, minder lekker dan brood, routine.
Warm eten en brood omdraaien al geprobeerd? En de algemene tip ‘wel aanbieden geen aandacht aan schenken’ blijft nuttig. Mits randvoorwaarden disclaimer.
Ja dat is zeker zo! Ik ben ook eens goed op gaan letten hoe hij dingen uitspreekt want ik vind dat hij heel goed praat maar als je dan goed oplet zegt hij dingen toch wel anders. Wij snappen hem natuurlijk ook goedquote:Op donderdag 12 januari 2023 13:57 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Veel volwassenen doen dat stiekem ook, fobbelt ipv bijvoorbeeld, feesiteerd ipv gefeliciteerd, als je erop gaat letten zeggen echt veel mensen dit soort frommels
Ja en nee. Als we hem niks geven dan eet hij niks en gaat hij zonder piepen naar bed, hij geeft dan niet aan honger te hebben. En helemaal zonder eten naar bed vind ik ook geen optie. Dus dan maar liever iets dan niets zeg maar.quote:Op donderdag 12 januari 2023 14:03 schreef SQ het volgende:
[..]
Ja eerlijk, als je m steeds blijft geven wat ie wil gaat het nooit verbeteren denk ik![]()
Goud was met lopen ook heel laat. Met eten is hij dan wel weer extreem vroeg. Je moet je talenten maar hebben hequote:Op donderdag 12 januari 2023 12:20 schreef Ceviche het volgende:
Gefeliciteerd Gogo!
Dat meisje bij de gastouder liep pas met 2 jaar geloof ik, Koert met 10 maanden. Dat hoor ik wel vaker, dat kinderen vaak een van beide relatief vroeg kunnen.
Maar dan denk ik weleens; als je kind later loopt maakt dat niet zoveel uit, want als hij eenmaal loopt loopt hij ook, maar als je moet wachten tot ze eindelijk gaan praten is dat nog een heel proces en kan dat nog een tijd duren.
Daarom hoop ik, als er hier een volgende komt, dat die vroeg gaat praten, want dat lijkt me toch praktischer
Moet hij zijn bord leeg eten dan? Of mag hij aangeven wanneer het genoeg is geweest?quote:Op donderdag 12 januari 2023 17:41 schreef taxibabe het volgende:
Hier krijgt hij ook echt geen alternatieven. Hij zit, as we speak, nog 'alleen' aan tafel omdat hij weer weigert te eten. Hij heeft de helft op, maar weigert om verder te eten. Ik ga hem ook niet voeren. Dit is nu volgens mij ook gewoon weer dwarsliggen om het dwarsliggen.![]()
Hij mag aangeven dat hij genoeg heeft gehad, hij doet dat ook wel regelmatig. Maar nu is hij gewoon eigenwijs, want als ik hem voer eet hij alles op. (Zoveel had ik ook niet opgeschept voor hem)quote:Op donderdag 12 januari 2023 17:43 schreef SQ het volgende:
[..]
Moet hij zijn bord leeg eten dan? Of mag hij aangeven wanneer het genoeg is geweest?
Oh zo jaquote:Op donderdag 12 januari 2023 17:45 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Hij mag aangeven dat hij genoeg heeft gehad, hij doet dat ook wel regelmatig. Maar nu is hij gewoon eigenwijs, want als ik hem voer eet hij alles op. (Zoveel had ik ook niet opgeschept voor hem)
Pff kan me voorstellen dat je daar leip van wordt. Thomas zit aan het hoofd van de tafel, op een gewone stoel met stoelverhoger met 'armleuninkjes', dus hij kan dat gelukkig niet.quote:Op donderdag 12 januari 2023 17:48 schreef SQ het volgende:
[..]
Oh zo ja![]()
Goud eet momenteel ook alleen maar als ik m voer. Maar het allerergste is dat hij steeds op schoot blijft klimmen. Hij zit naast me aan tafel maar hij stapt gewoon opzij en plant z'n kont op m'n schoot. Zelfs als je m 200 keer terug zet. Ik word er helemaal leip van
Dit.quote:
Nice!quote:Op donderdag 12 januari 2023 18:47 schreef Donna het volgende:
Hier mocht ze vanochtend iets uit de kast kiezen toen ze om een koekie vroeg. Ze koos komkommer. Dus mijn dag was alweer goed.
Dit. Met TV kijken ook. Ze wil persé op me zitten. En dan erop eraf erop eraf erop eraf erop eraf. En dan zet ik haar naast me op de bank. HUIS TE KLEIN!quote:Op donderdag 12 januari 2023 17:48 schreef SQ het volgende:
[..]
Oh zo ja![]()
Goud eet momenteel ook alleen maar als ik m voer. Maar het allerergste is dat hij steeds op schoot blijft klimmen. Hij zit naast me aan tafel maar hij stapt gewoon opzij en plant z'n kont op m'n schoot. Zelfs als je m 200 keer terug zet. Ik word er helemaal leip van
Wij begonnen met 2,5 met uien pellen geloof ik. Dat werd ook regelmatig een hap rauwe uiquote:Op donderdag 12 januari 2023 18:47 schreef SQ het volgende:
Dat laten helpen idee is wel leuk voor peuters die richting de 4 jaar gaan maar mijn Neanderthaler van net 2 snapt daar echt de ballen van.
Al probeert ie inderdaad ook rauwe spruitjes voor te proeven enzo.
Mijn dochter heeft dat gehad, maar had toen nooit pijn bij het plassen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 21:05 schreef Donna het volgende:
Heb je gecheckt op wormpjes? Op deze leeftijd kunnen ze vaak nog niet goed pin pointen wat echt zeer doet of waar het vandaan komt.
Verder geen ervaring, wel met pijn 'bij de plasser' en als het rood is smeer ik wat babyzalf of sudo, maar het is nooit erger geworden in een ontsteking of iets.
Geen peuter, wel baby destijds. Huilen bij het plassen en onverklaarbare koorts. Duurde wel even voor de huisarts doorhad dat het blaasontsteking kon zijn. Kan hij/zij al op een potje plassen? Dan morgenochtend even wat urine opvangen en laten checken. Als hij/zij dat nog niet kan zijn er via de huisarts (maar vast ook wel zo te koop) bij de apotheek opvangzakjes te krijgen. Bij jongetjes gaat dat vrij gemakkelijk, bij meisjes geen ervaring mee.quote:Op donderdag 12 januari 2023 21:03 schreef Nolita het volgende:
Iemand ervaring met een peuter met blaasontsteking?
Op de opvang hebben ze er niets over gezegd vandaag, maar hier thuis huilen en zeggen dat het pijn doet tijdens het plassen..
Verder geen klachten / symptomen?
Mijn oudste heeft heel snel wormpjes (had ik vroeger ook) en toen ze kleiner was kwam ik er altijd achter op de wc als ze moest plassen. Dan deed er iets pijn zei ze en soms ook paniekerig huilen. Dat bleek dus jeuk.quote:Op donderdag 12 januari 2023 21:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Mijn dochter heeft dat gehad, maar had toen nooit pijn bij het plassen.
Geen buikpijn @:Nolita? Of kleine beetjes plassen en vaak naar de wc moeten?
Die wormpjes zijn trouwens helsquote:Op donderdag 12 januari 2023 21:09 schreef Donna het volgende:
[..]
Mijn oudste heeft heel snel wormpjes (had ik vroeger ook) en toen ze kleiner was kwam ik er altijd achter op de wc als ze moest plassen. Dan deed er iets pijn zei ze en soms ook paniekerig huilen. Dat bleek dus jeuk.
Maarja dat verschil kende ze niet.
Vandaar dat ik het toch even noem.
Google eens op mebendazol. Dat zijn de pilletjes tegen wormen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 21:19 schreef NicolasJoy het volgende:
Heel herkenbaar!
Onze peuter heeft sinds een kleine week steeds 'pijn bij de billen', waarbij niet duidelijk is welke kant ze nu bedoelt... Continu ontlasting in de gaten gehouden op wormpjes, maar kunnen niks ontdekken, maar net als wat @:Sunshine1982 zegt; alleen 's avonds. Ze is overdag poepievrolijk, maar 's avonds overvalt de pijn haar ineens en de nachten... pff. Ze slaapt nu maar tussen ons in, die troost heeft ze even nodig.
Vandaag urine opgevangen en laten testen; in elk geval geen blaasontsteking, dinsdag weer contact met huisarts hoe het dan is, maar vooralsnog een raadsel. En is fysiek niks te zien.
Ook niet als je 's avonds de billen uit elkaar doet? Het is niet altijd heel opvallend.quote:Op donderdag 12 januari 2023 21:19 schreef NicolasJoy het volgende:
Heel herkenbaar!
Onze peuter heeft sinds een kleine week steeds 'pijn bij de billen', waarbij niet duidelijk is welke kant ze nu bedoelt... Continu ontlasting in de gaten gehouden op wormpjes, maar kunnen niks ontdekken, maar net als wat @:Sunshine1982 zegt; alleen 's avonds. Ze is overdag poepievrolijk, maar 's avonds overvalt de pijn haar ineens en de nachten... pff. Ze slaapt nu maar tussen ons in, die troost heeft ze even nodig.
Vandaag urine opgevangen en laten testen; in elk geval geen blaasontsteking, dinsdag weer contact met huisarts hoe het dan is, maar vooralsnog een raadsel. En is fysiek niks te zien.
Het liefst zo'n urinepotje. Ik weet dat Etos die verkoopt. Apotheek zal het ook wel hebben denk ik.quote:Op donderdag 12 januari 2023 21:29 schreef Nolita het volgende:
Ze klaagde gister wel over buikpijn en wilde zelfs slapen in de middag wat ze niet meer doet.
Ik heb haar vandaag maar 2 uurtjes gezien na het werk dus even zien hoe het morgenochtend gaat.
Ik zal iig even checken op wormpjes niet specifiek gedaan, maar bij een korte check niets bijzonders gezien, ook niet rood oid.
Ze plast op de wc, weigert het potje dus die staat alweer op zolder, dus dat wordt ook nog een uitdaging. Zijn er nog tips waarin ik het kan opvangen? Iets wat ik random in mijn kast heb? ...of moet ik eerst naar de huisarts een potje halen..(onze huisarts is 2 dorpen verderop namelijk)
Tot zover mijn gelukkig karige ervaring op medisch gebied.
Moet wel een urinepotje zijn, maar die zijn inderdaad te koop bij apotheek/drogisterij. Bij de huisarts kan vaak ook wel maar dat is denk ik voor een peuter niet het handigst/snelst.quote:Op donderdag 12 januari 2023 21:29 schreef Nolita het volgende:
Ze klaagde gister wel over buikpijn en wilde zelfs slapen in de middag wat ze niet meer doet.
Ik heb haar vandaag maar 2 uurtjes gezien na het werk dus even zien hoe het morgenochtend gaat.
Ik zal iig even checken op wormpjes niet specifiek gedaan, maar bij een korte check niets bijzonders gezien, ook niet rood oid.
Ze plast op de wc, weigert het potje dus die staat alweer op zolder, dus dat wordt ook nog een uitdaging. Zijn er nog tips waarin ik het kan opvangen? Iets wat ik random in mijn kast heb? ...of moet ik eerst naar de huisarts een potje halen..(onze huisarts is 2 dorpen verderop namelijk)
Tot zover mijn gelukkig karige ervaring op medisch gebied.
Dat vind ik toch wel gek, dat is zo'n beetje de eerste les op het gebied van urinecontroles, dat een schoongemaakte jampot niet betrouwbaar genoeg is i.v.m. vals-positieve uitslagen. En andere schoongemaakte potjes ook niet, te grondig schoongemaakt kan weer een foutpositieve uitslag geven.quote:Op donderdag 12 januari 2023 22:01 schreef B.ertha het volgende:
Ik mag mijn eigen plas altijd inleveren in een schone jampot hoor.
En hier ook heel vaak drama met avondeten. Ik word er niet goed van maar we zijn inmiddels wel klaar met alternatieven. Vooraf mag hij rauwkost en als hij echt iets niet lust, dan maak ik bij voorbaat al iets anders, maar hij krijgt echt geen crackers meer als hij slecht heeft gegeten
Mijnes liep pas echt met 2j3 maand maar kan je vertellen dat dat rete irritant isquote:Op donderdag 12 januari 2023 12:20 schreef Ceviche het volgende:
Gefeliciteerd Gogo!
Dat meisje bij de gastouder liep pas met 2 jaar geloof ik, Koert met 10 maanden. Dat hoor ik wel vaker, dat kinderen vaak een van beide relatief vroeg kunnen.
Maar dan denk ik weleens; als je kind later loopt maakt dat niet zoveel uit, want als hij eenmaal loopt loopt hij ook, maar als je moet wachten tot ze eindelijk gaan praten is dat nog een heel proces en kan dat nog een tijd duren.
Daarom hoop ik, als er hier een volgende komt, dat die vroeg gaat praten, want dat lijkt me toch praktischer
Ja maar gauw doen. He wat sneu!quote:Op donderdag 12 januari 2023 23:47 schreef Nolita het volgende:
Ai, ze werd net huilend wakker dat ze moest plassen. Heel klein beetje geplast, huilend met pijn.
Gaf me wel de mogelijkheid om een wormpjes check te doen, maar die heb ik niet gezien.
Ik ga het toch echt maar even laten checken morgen.
Wat is de uitslag?quote:Op donderdag 12 januari 2023 23:47 schreef Nolita het volgende:
Ai, ze werd net huilend wakker dat ze moest plassen. Heel klein beetje geplast, huilend met pijn.
Gaf me wel de mogelijkheid om een wormpjes check te doen, maar die heb ik niet gezien.
Ik ga het toch echt maar even laten checken morgen.
Goede vraag! Ik zou zeggen wat fruit, 3 boterhammen, beetje groente (snacks), paar crackertjes en avondeten. Op dagen dat hij thuis is ook nog yoghurt met muesli en wat fruit. Dus niet zo gek veel denk ik?quote:Op donderdag 12 januari 2023 17:41 schreef SQ het volgende:
Misschien een andere vraag stellen @:MaJo: wat verwacht je dat hij minstens zou moeten eten op een dag?
Nou ik vind dat eigenlijk best veelquote:Op vrijdag 13 januari 2023 14:34 schreef MaJo het volgende:
[..]
Goede vraag! Ik zou zeggen wat fruit, 3 boterhammen, beetje groente (snacks), paar crackertjes en avondeten. Op dagen dat hij thuis is ook nog yoghurt met muesli en wat fruit. Dus niet zo gek veel denk ik?
Kijk, wat goed dat het meteen vruchten afwerpt!quote:Gisteren hebben we de tactiek "hem helemaal de moeder negeren" toegepast en na wat gemor en gehuil begon hij opeens uit zichzelf te etenUiteindelijk iets van 6 happen pasta. Kan meer zijn maar ik ben heel tevreden
Eens kijken of dit de methode blijkt te zijn.
Het stomste vind ik het ook als hij het doet bij dingen die hij altijd heeft gegeten, zoals aardappelen, vlees en pasta. Sinds ik vegetarisch ben gaan eten lijkt hij ook geen vlees meer te lusten. Dat moet toch toeval zijn of zou hij dat ook kopiëren? Mijn man eet wel gewoon vlees.
Ik vind het ook lastig om in te schatten wat hij precies nodig heeft. Ik volg daarin maar een beetje het KDV waar ze een fruitmoment, broodmoment en snackmoment hebben. In principe gaat een dag waarop hij thuis is bij ons zo:quote:Op vrijdag 13 januari 2023 14:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Nou ik vind dat eigenlijk best veelén 3 boterhammen, én yoghurt met fruit en muesli, én groenten, én crackers, én avondeten én nog een keer los fruit. Kind zal op een dag zo'n 15 uur slapen dus dat is best veel eten om in 9 uur te proppen
Mijn kinderen hebben in elk geval niet zo veel eetmomenten. Heb ik zelf ook niet eens en ik ben 16 uur wakker op een dag.
[..]
Kijk, wat goed dat het meteen vruchten afwerpt!
En verder: peuters zijn elke dag anders. Goud gaat de ene dag heel goed op spruitjes en de andere dag moet hij er niks van hebben. Momenteel mot ie geen fruit, maar een maand geleden at hij zo 4 mandarijnen achter elkaar.
Het lost zich meestal wel weer op, om weer plaats te maken voor iets anders dat ze weigeren
(En dan kunnen ze uiteindelijk toch beter vlees weigeren dan slaap, bijvoorbeeld)
Dit komt wel aardig overeen met ons hoorquote:Op vrijdag 13 januari 2023 15:57 schreef SQ het volgende:
Ja maar avondeten is bij veel kinderen lastig hoor. Sowieso worden ze heel dwars als ze moe zijn, ik merk dat bij goud ook. Als we vóór 18:00 eten gaat het vaak nog wel goed maar als het te laat wordt is het gewoon draaaama
Typische eetdag thuis:
Ontbijt: 2 boterhammen met chocopasta, koekjespasta of pindakaas. Ik heb andere dingen geprobeerd, eet ie niet. Beker ranja (krijg ik al de slechte moeder award?)
Naar bed met flesje melk.
Dan bij wakker worden weer een dubbele boterham. Mind you, die gaan echt niet altijd helemaal op
Als tussendoortje probeer ik altijd fruit maar hij zegt meestal nee.
En meestal krijgen broer en zus en snoepje in de middag, dus hij ook.
En dan avondeten variabel tussen 1 hap of bordje leeg. Meestal ergens er tussenin. Hij krijgt ongeveer 2 opscheplepels aan eten op zijn bord. Ze krijgen bij avondeten water aangeboden, needless to say dat hij dan niet drinkt tenzij het eten heel zout of pittig is
Als ik in een goede bui ben en een toetje heb, dan gaat dát als enige gegarandeerd op. Maar da's niet zo vaak.
En dan gaat ie weer slapen met een fles melk.
Kom er maar in#badmom #derdekind /care
Dat monkey platter vind ik zo'n geweldig iets! Maar dat vindt Aapie dus niks. Ik heb al diverse keren geprobeerd met kaas, tomaten, komkommer, augurk, paprika, worteltjes maar hij eet dan alleen de crackertjes opquote:Op vrijdag 13 januari 2023 16:18 schreef Donna het volgende:
Hier ontbijten ze met wafels/eierkoeken en meestal melk, maar soms ook thee, water of limonade.
Brood gaat er niet in 's ochtends en kwark of cornflakes ofzo duurt een eeuwigheid en daar heb ik geen zin in.
Dan rond 10 uur fruit of een koekje.
Als lunch meestal bolletjes. Met hazelnootpasta of vlees. 1 of 2.
Slapen is voor apen dus dat doet ze niet.
Smiddags delen ze samen een bordje lekkers (monkey platter idee) met fruit, gepofte tarwe/volkoren, komkommer, een snoepje, wat ik ook maar in huis heb.
Soms daarna nog chips.
Avondeten meestal ook 2 lepels van wat we ook maar hebben. Soms ook wel een bolletje hazelnootpasta als ze dwars is en ze de hele dag slecht gegeten heeft.
Voor het slapen gaan nog tuitfles warme melk.
Dit vind ik dus ook. Ik heb ook totaal geen vergelijkingsmateriaal hier dus ik doe maar wat. Hier eet ze op een dag:quote:Op vrijdag 13 januari 2023 15:45 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik vind het ook lastig om in te schatten wat hij precies nodig heeft.
Bas op een slecht eten dag:quote:Op vrijdag 13 januari 2023 15:57 schreef SQ het volgende:
Ja maar avondeten is bij veel kinderen lastig hoor. Sowieso worden ze heel dwars als ze moe zijn, ik merk dat bij goud ook. Als we vóór 18:00 eten gaat het vaak nog wel goed maar als het te laat wordt is het gewoon draaaama
Typische eetdag thuis:
Ontbijt: 2 boterhammen met chocopasta, koekjespasta of pindakaas. Ik heb andere dingen geprobeerd, eet ie niet. Beker ranja (krijg ik al de slechte moeder award?)
Naar bed met flesje melk.
Dan bij wakker worden weer een dubbele boterham. Mind you, die gaan echt niet altijd helemaal op
Als tussendoortje probeer ik altijd fruit maar hij zegt meestal nee.
En meestal krijgen broer en zus en snoepje in de middag, dus hij ook.
En dan avondeten variabel tussen 1 hap of bordje leeg. Meestal ergens er tussenin. Hij krijgt ongeveer 2 opscheplepels aan eten op zijn bord. Ze krijgen bij avondeten water aangeboden, needless to say dat hij dan niet drinkt tenzij het eten heel zout of pittig is
Als ik in een goede bui ben en een toetje heb, dan gaat dát als enige gegarandeerd op. Maar da's niet zo vaak.
En dan gaat ie weer slapen met een fles melk.
Kom er maar in#badmom #derdekind /care
Ja ik had er aardig wat ingegooid hoor, bonen, aardappels, orzo.. anders zou ik het er zelf ook niet op kunnen inderdaadquote:Op vrijdag 13 januari 2023 17:10 schreef SQ het volgende:
Maar op alleen soep als avondeten kan ik zelf ook niet teren trouwens, daar gaat dan echt nog flink wat brood bij meestal.
Helemaal schoon.quote:
Nee hoor, die van ons pakt zonder te vragen crackers, snoepjes, waar ze maar zin in heeft.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 17:18 schreef Smart_ass het volgende:
Blijven jullie peuters trouwens een beetje uit de voorraadkast? Hier zit ze er constant in, om moedeloos van te worden. Ik overweeg er een slot op te zetten. Dat wordt nog wat als ze straks zelf de koelkast open krijgt.
In de vakantie was mijn dochter een kerststukje aan het maken en er brak een kerstbal. Oké kan gebeuren, dus ik ben die kerstbal aan het opruimen en besteed even geen aandacht aan de peuter.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 17:18 schreef Smart_ass het volgende:
Blijven jullie peuters trouwens een beetje uit de voorraadkast? Hier zit ze er constant in, om moedeloos van te worden. Ik overweeg er een slot op te zetten. Dat wordt nog wat als ze straks zelf de koelkast open krijgt.
Die van mij gaat er zelden zelf in, misschien omdat wij al vanaf kruipen af aan (als hij dan de gang in kroop en het bleef even te lang verdacht stil) vanuit de kamer riepen: 'ik zie jou!'quote:Op vrijdag 13 januari 2023 17:18 schreef Smart_ass het volgende:
Qua sjouwen/optillen kan ik me dat wel voorstellen, maar aan de andere kant gaan ze ook nergens heen (tenminste, dat zou je denken, dat je een peuter die niet loopt minder snel uit zicht verdwijnt) maar hij had zeker wel een hoge kruipsnelheid? En alsnog overal heen willen maar dan jouw hulp nodig hebben?quote:Op vrijdag 13 januari 2023 09:09 schreef June. het volgende:
[..]
Mijnes liep pas echt met 2j3 maand maar kan je vertellen dat dat rete irritant is
Ja, maar dat is meer omdat hij de kracht nog niet heeft om hem open te trekkenquote:Op vrijdag 13 januari 2023 17:18 schreef Smart_ass het volgende:
Ja Aapie is verder bizar braafquote:Op vrijdag 13 januari 2023 17:18 schreef Smart_ass het volgende:
Recept? Klinkt lekkerquote:Op vrijdag 13 januari 2023 17:14 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Ja ik had er aardig wat ingegooid hoor, bonen, aardappels, orzo.. anders zou ik het er zelf ook niet op kunnen inderdaad.
Hoewel we vandaag nog vrij vroeg aten (half 7) had ik nu inderdaad wel het vermoeden dat hij erg moe was. We proberen rond half 7 te eten maar het wordt ook wel eens 7 uur.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 21:41 schreef SQ het volgende:
Hoe laat eten jullie meestal, MaJo? Kan het niet gewoon te laat zijn, dat hij te moe is?
Ja exact dat dus haha. Alleen kroop hij niet, maar liep op z'n knieën. Dag broekenquote:Op vrijdag 13 januari 2023 18:31 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Qua sjouwen/optillen kan ik me dat wel voorstellen, maar aan de andere kant gaan ze ook nergens heen (tenminste, dat zou je denken, dat je een peuter die niet loopt minder snel uit zicht verdwijnt) maar hij had zeker wel een hoge kruipsnelheid? En alsnog overal heen willen maar dan jouw hulp nodig hebben?
Ja nu ik erover nadenk snap ik dat dat inderdaad een hele klus kan zijn
Haha ja ze hebben nog geen knieschijven op die leeftijd dus dan kan dat nogquote:Op vrijdag 13 januari 2023 22:21 schreef June. het volgende:
[..]
Ja exact dat dus haha. Alleen kroop hij niet, maar liep op z'n knieën. Dag broekenHij was wel erg snel, zag er bizar uit.
Ik denk dat sq er wel eens gelijk in kan hebben dat jullie tijdstip voor jullie als ouders vroeg kan zijn maar dat dit voor aapie gewoon echt te laat isquote:Op vrijdag 13 januari 2023 21:44 schreef MaJo het volgende:
[..]
Hoewel we vandaag nog vrij vroeg aten (half 7) had ik nu inderdaad wel het vermoeden dat hij erg moe was. We proberen rond half 7 te eten maar het wordt ook wel eens 7 uur.
Vandaag was ook een opvangdag, ook niet onbelangrijke informatie
Die genen zijn hier dan niet zo best doorgevoerd.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 08:57 schreef Aure het volgende:
Het scheelt wel dat de jongste hier op de opvang warm eet, maar die bunkert op opvangdagen nog makkelijk een bord avondeten wegik mag eigenlijk niet klagen over het avondeten. Misschien zijn het dan toch die indo-genen
Plus dat die kinderen dikke siësta houden en tussen 12 en 8 echt nog wel een andere maaltijd etenquote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:30 schreef Lemijn het volgende:
Ik denk dat de kinderen in landen met laat avondeten niet al om half 8 ‘s ochtends bij de opvang worden afgeleverd. Oftewel ander ritme.
Oh ja zeer zinnige toevoeging, Ik zou ervoor tekenen. Zij allebei (meer) slapen overdag en ik ook een fatsoenlijkere pauze zodat ik niet afgedraaid thuiskom. Daarna met zn alleen om half 7 aan tafel (zoals het bedoeld is, dus iedereen op zn eigen stoel en blij etend) en dan naar bed. Minder eigen tijd maar wat zou dat een energie schelen in de avondspits.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:34 schreef SQ het volgende:
[..]
Plus dat die kinderen dikke siësta houden en tussen 12 en 8 echt nog wel een andere maaltijd eten
Nee die gaan met 2,5 vaak ook al naar schoolquote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:30 schreef Lemijn het volgende:
Ik denk dat de kinderen in landen met laat avondeten niet al om half 8 ‘s ochtends bij de opvang worden afgeleverd. Oftewel ander ritme.
Ik eet vandaag: Minestrone met knolselderij https://www.ah.nl/r/668482quote:Op vrijdag 13 januari 2023 21:32 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ja Aapie is verder bizar braafHij kan hier de koelkast openen (die zit onder het aanrecht) maar doet dit vrijwel nooit. Hij vraagt ook bijna nooit om eten eigenlijk. Meestal zegt hij ook nee als je vraagt of hij een broodje/banaan etc wil maar eet het dan wel op.
Bij mijn ouders krijgt hij altijd een biscuitje en dat is ook een van de eerste dingen waar hij dan naar vraagtWij hebben geen koekjes dus als hij er om vraagt zeg ik dat we het niet hebben en dat vindt hij dan prima.
Eten vanavond was weer vreselijkWe aten quiche en we probeerden weer de negeer techniek maar hij zat alleen maar te huilen. We mochten het bord ook niet weghalen want “van Aapie” maar eten wilde hij ook niet. Uiteindelijk een boterham met stroop voor hem gemaakt, ik ben niet tevreden
[..]
Recept? Klinkt lekker
Yes, ken het, hebben het hier standaard in huis, maar niets tegengekomen vooralsnog. Wel gewoon een pilletje gedaan, just to be sure.quote:Op donderdag 12 januari 2023 21:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Google eens op mebendazol. Dat zijn de pilletjes tegen wormen.
Alles grondig geïnspecteerd, maar echt niets te zien.quote:Op donderdag 12 januari 2023 21:24 schreef Donna het volgende:
[..]
Ook niet als je 's avonds de billen uit elkaar doet? Het is niet altijd heel opvallend.
A-tje was de hele week 5 uur wakker en na een kus opnieuw om 6 uur en dan was het echt huilen en klaarwakker. Maar vanochtend maakte ze er 9:50 van. Volgens mij had ze zelf ook door dat ze wat inhalen moest.quote:Op zondag 15 januari 2023 09:45 schreef MaJo het volgende:
Dient zich het nieuwste “probleem” zich aan: Aapie vindt 6 uur opeens wel een mooie tijd om op te staan![]()
En het uitgebreide koken bewaren voor de vrije dagen?quote:Op zondag 15 januari 2023 09:45 schreef MaJo het volgende:
Die eettijden zijn leuk maar we zijn niet klaar voor half 6 met werken, moeten Aapie dan nog halen en dan moet er nog gekookt worden. Kwart over 6 zou het vroegst haalbare zijn maar als we wat uitgebreider koken wordt het toch al snel tussen half 7 en 7 uur. Aapie gaat ook pas om 8 uur naar bed.
Gisteren ging het redelijk met eten. Wij hadden tilapia en Aapie vissticks. Die heeft hij netjes opgegeten en ook nog wat pompoen geproefd. Ik had er wat meer van verwacht want hij lust ook worteltjes maar van pompoen werd hij niet echt enthousiast. Maar op zich tevreden want er ging genoeg in
Dient zich het nieuwste “probleem” zich aan: Aapie vindt 6 uur opeens wel een mooie tijd om op te staan![]()
Eens hoor, van het benoemen van slaapissues. Iedereen beleeft het ook anders, dat weet ikquote:Op zondag 15 januari 2023 12:33 schreef Gogo83 het volgende:
[..]
En het uitgebreide koken bewaren voor de vrije dagen?
Hier is het ook weer wennen, sinds J. er is, werkte ik eigenlijk altijd thuis. Daardoor lukte het altijd om om 18:00 te eten. Nu werk ik drie middagen tot vijf uur buiten de deur, ben dan 17:30 op het kdv en om 17:45 thuis. Soms is er man er vroeg, dan kookt hij, soms moet alles dan nog gebeuren. We koken nu af en toe dubbel, zodat er eten in de vriezer kan, en verder vooral makkelijke maaltijden op mijn buiten-de-deur-werkdagen.
@:sunshine1982 herkenbaar. J. is regelmatig uren wakker 's nachts en krijst de hele boel bij elkaar als je haar laat liggen. En soms gaat het ineens wel een week goed, maar in de weken dat ik op mijn tandvlees loop kan ik weinig hebben. Aan de andere kant: dat het ene vervelender of zwaarder is dan het andere, betekent niet dat de ander geen recht tot klagen heeft. Ik reageer dan meestal maar gewoon niet.
J. blijkt een ster te zijn in in het middelpunt van de belangstelling staan, die verheugt zich volgens mij nu al op haar derde verjaardag. Ze is ook gruwelijk verwend met veel leuk speelgoed.
Nop. Hij gaat dan liggen spelen en houdt ons wakker. Ik heb vandaag de tip gekregen om een slaaptrainer aan te schaffen. Ga dat eens proberenquote:Op zondag 15 januari 2023 21:06 schreef Nolita het volgende:
Slaapt hij bij jullie in bed ook niet sunshine?
Dat is wat wij doen. Als ze voor 0:00 wakker wordt doe ik nog een poging of ze doorslaapt door bij haar te zitten, maar duurt dat langer dan een kwartier of is het later dan kies ik voor de makkelijke weg en de meeste slaap en gaat ze mee naar ons bed. In de praktijk wordt ze 1-2x voor 0:00 wakker en sowieso ook erna nog eens. Ze slaapt dus altijd een deel vd nacht bij ons...wat is doorslapen?
Helaas, werkte niet voldoende dus sinds vrijdag over op een antibiotica drankje. Het lijkt al wat op te knappen, hopelijk zet het door.quote:Op woensdag 4 januari 2023 14:49 schreef Donna het volgende:
Nou antibiotica zalf gekregen voor het vingertje. Nu hopen dat het snel beter wordt!
Wat een tof ding, waar heb je die vandaan?quote:Op maandag 16 januari 2023 11:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb dit ding ooit voor mijn oudste gekocht. Wel handig voor dagjes weg. Heb hem nu net weer sinds een tijd gevuld voor A met fruit en stukjes kaas en alles is binnen no time op! Hij vond het heel interessant om te draaien en dan steeds wat anders te zien![]()
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |