abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 maart 2023 @ 21:22:32 #203
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_208197335
@CoolGuy: hoe is het gesprek gegaan?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  Moderator donderdag 2 maart 2023 @ 10:47:21 #204
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208203040
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 21:22 schreef littledrummergirl het volgende:
@:CoolGuy: hoe is het gesprek gegaan?
Nou, de realiteit heeft de situatie ingehaald. Ik ben uiteindelijk de dag erna gegaan, want ik bracht haar in de ochtend naar school en dan hebben ze bij de ingang van de klaslokalen een ritueeltje waar alle kinderen dan hun jasje uit doen en de broodtrommel in een grote bak en en en. Nou prima, dus wat je krijgt is dat niet iedereen tegelijkertijd daar bij die kapstokjes kan staan, dus buiten staan alle ouders en kinderen die nog niet binnen kunnen in een groepje te wachten.

Mijn dochter wilde wat tegen me zeggen, dus ik bukte me naar voren en op dat moment krijgt zij een harde duw in haar rug. Nou, hoofden tegen mekaar, zij huilen uiteraard, maar zij zei '<naam> niet doen!'. En wát voor een toeval, dat was 1 van de 4 namen.

Dus ik keek dat jongetje aan en ik zei tegen hem, dat is niet aardig wat je deed, ik wil niet dat je dat doet' Maar zijn vader zei daar op 'jij hoeft mijn zoon niet te vertellen wat ie wel of niet moet doen', waarop ik dus direct iets antwoordde van 'blijkbaar wel, want jij trekt je mond niet open als jouw zoon anderen duwt, maar je trekt je mond wél open als hij daar door iemand anders op wordt aangesproken, vind je het gek dat hij denkt dat ie alles maar kan maken als ie niet gecorrigeerd wordt. Als hij mijn dochter duwt of slaat dan zeg ik daar wat van, wat jij daar verder van vindt heb ik geen boodschap aan en als dat je niet zint dan zorg je maar dat hij dat gedrag afleert, dan is er geen reden om hem aan te spreken'.

Ik kreeg daarop bijval van de vader van een ander meisje, want ook bij haar thuis gaat onder andere de naam van dit jongetje blijkbaar als een rode draad door de verhalen. Nou, ondertussen was het voor de lerares ook duidelijk dat er 'iets' aan de hand was, dus die kwam erbij en vroeg of ik dan aan het eind van de dag terug wilde komen want het was nu te druk. Nou, dat snap ik, dus dat heb ik gedaan.

Daarop gaf de lerares aan van de situatie van 'de vier' op de hoogte te zijn, maar dat zij in haar eentje alleen maar reactief kan optreden, want zij ziet niet alles. Dan ziet ze het bij mijn dochter niet, dan ziet ze het bij een ander kindje niet, maar ze wéét dat het gebeurt, want de kinderen komen naar haar toe (wat ook de afspraak is daar).

Ik heb daarop gevraagd wáárom wij dan niet daarvan op de hoogte zijn gesteld, want dit is niet wat 1x een keer voorkomt, dit gebeurt echt met grote regelmaat, en dat ik vind dat daar tegenop getreden moet worden, want het is de omgekeerde wereld dat kinderen thuis komen met blauwe plekken en verhalen, en dat 'de vier' hoogstens een keer op de gang moeten staan, maar ja, daar komt dan niet echt een concreet antwoord op.

Gisteravond toen ik mijn dochter ging ophalen op de BSO bleek dus dat daar dit verhaal ook was aangekomen (dat is ook niet zo heel gek want het is hetzelfde gebouw) en werd mij verteld dat 2 van de 4 ook naar de BSO gingen, weliswaar op andere dagen dan mijn dochter (gelukkig), maar die zijn daar niet meer welkom, vanwege schelden, slaan en spugen(!). Een paar weken geleden in de BSO app kwam een bericht dat 'de BSO een veilige plek moet zijn blablabla, en dat een aantal dingen daar niet bij passen, en dat dus van de ouders werd verwacht dat zij daar actief een rol in speelden om dat gedrag te voorkomen, omdat anders consequenties zouden volgen'. Blijkbaar is die consequentie dus 'niet meer welkom'.

Nu nog de school, maar dat zie ik eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208203524
Een school is in dat opzicht anders dan een bso. Een school heeft zorgplicht en kan kinderen niet zomaar verwijderen. Al vind ik wel dat ze adequater moeten optreden zeker omdat de bso al een rigoureuze maatregel heeft genomen.

En zeker het excuus van de juf dat ze alleen reactief kan optreden vind ik in deze situatie niet wenselijk. Ze weet het dus bouw je van te voren escapes en consequenties in. Zeker als zoiets stelselmatig gebeurd.

[ Bericht 33% gewijzigd door F_r op 02-03-2023 13:07:30 ]
pi_208277780
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:28 schreef F_r het volgende:
Een school is in dat opzicht anders dan een bso. Een school heeft zorgplicht en kan kinderen niet zomaar verwijderen. Al vind ik wel dat ze adequater moeten optreden zeker omdat de bso al een rigoureuze maatregel heeft genomen.

En zeker het excuus van de juf dat ze alleen reactief kan optreden vind ik in deze situatie niet wenselijk. Ze weet het dus bouw je van te voren escapes en consequenties in. Zeker als zoiets stelselmatig gebeurd.
Dat vind ik dus ook, zoals ik het nu lees komt het er dus op neer dat er niks aan gedaan kan/gaat worden? :{
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_208280236
Ooh jeetje, zelfs ik word hier boos om. Ergens is het ook niet de schuld van dat kind, want zo te lezen heeft hij enorm onbekwame ouders en krijgt hij geen opvoeding/ goed voorbeeld.

Door zo'n soortgelijke situatie zijn er 2 ouders op de vuist gegaan bij ons op het schoolplein. Dat is dan uiteindelijk wat er gaat gebeuren als niemand iets doet, dus ik hoop dat ze er wel iets aan gaan doen.
pi_208280278
Vandaag mocht mijn bijna 4-jarige voor de allereerste keer wennen op de basisschool! Ik vond het volgens mij spannender dan zij :P

Gelukkig waren er een paar bekende gezichten bij die ze kent van de opvang, dus het voelde wel een beetje vertrouwd.

Om 12 uur mocht ik haar weer ophalen en toen we op het schoolplein stonden, kwamen wel emoties los. Ze werkte niet mee, deed koppig en boos en uiteraard waren er op dat moment ook een aantal juffen buiten die ons aan het aanstaren waren. We hebben dus een goede eerste indruk gemaakt. Zij met haar rebelse gedrag en ik met mijn chagrijnige/ geïrriteerde kop :')
pi_208288687
Hier gisteren de eerste 'echte' ouderavond gehad, (na een gesprek in week 2 ofzo, meer ter kennismaking toen).
Toch ook gek, alsof je dan gaat verantwoorden ofzo. :9
  woensdag 8 maart 2023 @ 14:27:28 #210
149959 SQ
snelle trees
pi_208289144
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:11 schreef CaVaBien het volgende:
Vandaag mocht mijn bijna 4-jarige voor de allereerste keer wennen op de basisschool! Ik vond het volgens mij spannender dan zij :P

Gelukkig waren er een paar bekende gezichten bij die ze kent van de opvang, dus het voelde wel een beetje vertrouwd.

Om 12 uur mocht ik haar weer ophalen en toen we op het schoolplein stonden, kwamen wel emoties los. Ze werkte niet mee, deed koppig en boos en uiteraard waren er op dat moment ook een aantal juffen buiten die ons aan het aanstaren waren. We hebben dus een goede eerste indruk gemaakt. Zij met haar rebelse gedrag en ik met mijn chagrijnige/ geïrriteerde kop :')
Ze staren je echt niet aan hoor, die mensen zijn echt wel wat gewend als het om verse kleuters gaat :D bijna alle kinderen doen dit de eerste weken.
Al kan ik wel begrijpen dat je je bekeken voelt.

Hier in groep 4 zijn er nog steeds kinderen die dit met regelmaat doen, ik zou me er niet te druk om maken. Het wordt meestal heel snel minder :*
disclaimer
  woensdag 8 maart 2023 @ 14:37:00 #211
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_208289266
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 14:27 schreef SQ het volgende:

[..]
Ze staren je echt niet aan hoor, die mensen zijn echt wel wat gewend als het om verse kleuters gaat :D bijna alle kinderen doen dit de eerste weken.
Al kan ik wel begrijpen dat je je bekeken voelt.

Hier in groep 4 zijn er nog steeds kinderen die dit met regelmaat doen, ik zou me er niet te druk om maken. Het wordt meestal heel snel minder :*
dit, vooral vlak voor of na schoolvakanties is er vaak drama bij kinderen die ofwel toe zijn aan vakantie ofwel moeite hebben met de switch terug naar school :) geen zorgen
pi_208400133
Aangezien F. op de wachtlijst voor zwemles staat gaan we weer wat vaker met hem naar het zwembad. Afgelopen weekend en vandaag zijn we geweest maar hij durft absoluut niet los van ons het water in, ondanks vleugeltjes en ondiep water. Aangezien zijn zusje van 14 maanden ook mee is wisselen man en ik elkaar maar af zodat we om de beurt met ze bezig zijn. Ik hoop dat ie voordat zwemles start wel een beetje over die angst heen is, hij vindt het zwemmen verder wel leuk gelukkig.
pi_208401563
Kevin is bijna 6 en staat nog steeds op de wachtlijst voor zwemles. Geeft niks, vindt hijzelf vooral heel erg. Maar hij is er van overtuigd dat hij na 1 les al in badje 6 zit, maar ik ben hem aan het waarschuwen dat het waarschijnlijk langzamer gaat.
pi_208402670
Dat wordt wel even een domper dan voor hem inderdaad! Hier is er vanaf groep 3 ook schoolzwemmen, dus mocht de wachtlijst hier ook zo lang zijn kan hij iig over twee jaar alvast via schoolzwemmen een en ander onder de knie krijgen. En in de tussentijd blijven wij gewoon met hem en z’n zusje zwemmen natuurlijk.
pi_208422444
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 00:17 schreef eponine het volgende:
Aangezien F. op de wachtlijst voor zwemles staat gaan we weer wat vaker met hem naar het zwembad. Afgelopen weekend en vandaag zijn we geweest maar hij durft absoluut niet los van ons het water in, ondanks vleugeltjes en ondiep water. Aangezien zijn zusje van 14 maanden ook mee is wisselen man en ik elkaar maar af zodat we om de beurt met ze bezig zijn. Ik hoop dat ie voordat zwemles start wel een beetje over die angst heen is, hij vindt het zwemmen verder wel leuk gelukkig.
C. was hier voor ze op zwemmen ging ook vrij angstig in en om het water, ze zit nu sinds september op zwemles en is eigenlijk al vrij snel losgekomen en nu helemaal vertrouwd in het water, dus dat komt vast met F ook goed :Y
And you know I might
pi_208476135
Mijn jongste van 4 begon vol vertrouwen aan zwemles eind vorig jaar en werd toen opeens onzeker, heel bijzonder. Maar ze doet het goed en vindt het heel leuk!

Mijn oudste van 6 mag komende maand afzwemmen voor diploma A en B zal niet snel daarna volgen want ze dook vorige week opeens door het gat voor B heen. Die was heel bang toen ze begon met zwemles, bewust gewacht tot ze 5 was zodat ze iets groter en sterker zou zijn, maar die maakt zulke grote sprongen opeens en blijkt een heuse waterrat. Nooit verwacht O+
pi_208514029
Vraagje: kun je van een kleuter van ruim 5,5 jaar verwachten dat hij niet zonder meer alles (na)doet wat andere kleuters ook doen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik van een kind van deze leeftijd verwachten dat hij zelf nadenkt of hetgeen hij wil gaan doen/zeggen OK is en zo niet, dat hij dan zijn eigen mening volgt ipv die van een ander.

Hoe kunnen wij als ouders hem hierin het beste ondersteunen en leren hoe te handelen? We hebben het al vaker gezegd dat hij niet hoeft te doen wat een ander doet, als het geen leuk gedrag is. En dat hij dat ook gewoon mag zeggen of anders weglopen.
pi_208514110
Mijn 7-jarige is nog net zo beïnvloedbaar eerlijk gezegd. Ik denk dat dit er nog wel bij hoort.
Wat ik probeer te doen is hem te laten weten dat hij het allerleukst is als hij zichzelf blijft.
Ik vind het ook niet fijn, maar kan er weinig concreets mee.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_208514455
Ik denk dat dit heel afhankelijk is van de persoonlijkheid van je kind... Mijn dochter zou zulke dingen nooit gedaan hebben als kleuter. Misschien is het een jongensding?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_208514547
Persoonlijkheid kan natuurlijk meespelen, net als verschil jongens-meisjes. Manlief en ik zijn echter wel heel anders. Vroeger was ik echt superverlegen en durfde niks. Manlief was niet zo verlegen, maar wel heel voorkomend en netjes.

Ik werk in de schoolbieb en daardoor zie ik wel kindjes (ook kindjes die net op school zitten en dus 1,5 jaar jonger zijn), die wel iets zeggen als 1 kindje iets onaardigs zegt tegen een ander kindje of bijv. duwt Ik merk dat ik het zelf lastig vind, ook omdat hij zich blijkbaar zo makkelijk "tegen" mij richt, zonder rekening te houden met mijn gevoelens.
pi_208514649
Het is wel normaal gedrag voor die leeftijd. Grenzen opzoeken, stoer doen en kijken wat er gebeurt. Ik zou ook (thuis, op een rustig moment) bespreken hoe jij je voelt als hij zo doet. En zou het helpen als je op het moment zelf juist het andere jongetje aanspreekt?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208514811
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 09:42 schreef Phaidra het volgende:
Het is wel normaal gedrag voor die leeftijd. Grenzen opzoeken, stoer doen en kijken wat er gebeurt. Ik zou ook (thuis, op een rustig moment) bespreken hoe jij je voelt als hij zo doet. En zou het helpen als je op het moment zelf juist het andere jongetje aanspreekt?
Ik zal er zeker thuis nog op terug komen. Een kind van iemand anders aanspreken, vind ik dan zelf weer lastig, want niet mijn kind :@
Schoolplein "opstormen" om je kind (en evt. het andere kind) aan te spreken, is ook wel lastig merk ik. Ik ben zelf toch nog steeds gevoeliger voor wat anderen denken, dan ik zelf dacht (andere ouders)...
pi_208516054
Ik zie ook zeker bij C wel dat ze stoerder gaat doen als er klasgenootjes bij zijn, en ik geloof ook wel dat ze op deze leeftijd nog best beïnvloedbaar zijn en daar een stukje zelfcontrole missen? Waren de ouders van dat andere jongetje niet in de buurt op dat moment?

C gaat best lekker op school, inmiddels heeft ze zelfs een verloofde :7 De liefde is ook wederzijds (hij had tegen zijn ouders ook al gezegd dat ze gingen trouwen _O- ), afgelopen week kwam hij hier spelen en ze kunnen leuk en lief spelen samen, best zoet O+ Het kind is er eerder bij dan haar moeder :D :'( :D
And you know I might
pi_208516107
Mijn vierjarige gaat ook stoer en gek doen als hij bepaalde klasgenootjes ziet. Meestal laten we hem gaan maar als hij dingen doet of zegt die wat ons betreft niet kunnen spreken we hem er wel op aan. Soms spreek ik ook het andere kind aan, dat het niet leuk is wat hij/zij doet, maar dat is ook afhankelijk of ik de ouders wel/niet zie en wat ze uitspoken.

Laatst zei hij dat een klasgenootje hem had geduwd en dat ie dat niet leuk vond. Een dag later zag ik hem zelf een ander klasgenootje duwen. Bij me geroepen en gezegd dat hij het toch ook niet leuk vond toen dat bij hem gebeurde?, toen heeft ie netjes sorry gezegd ^O^
pi_208516866
Nee, ouders van betreffende vriendje waren er niet. Er was een uitje voor de klas en de moeder van het vriendje zat in de auto verderop klaar, die ging mee met het uitje. Die moeder heb ik ook nog nooit gezien, dus ik zo ook niet weten wie het is.

Inmiddels heb ik het met Simon erover gehad. Ik vroeg heel casual wat X vanochtend in de zandbak in zijn oor fluisterde. Toen vertelde hij dat het vriendje gezegd had dat hij tegen mij moest zeggen "dikke vette buik". Toen ik vroeg wat Simon er van vond, zei hij dat hij het helemaal niet leuk vond (was ook wel aan zijn gezicht te zien). Op mijn vraag waarom hij het dan toch ging zeggen, wist hij niet echt een antwoord. Ik gaf aan dat ik er wel een beetje verdrietig van was, toen zei hij "Sorry, mama".
Nog even kort besproken wat hij dan een volgende keer kan doen en dat hij echt niet alles hoeft te doen wat een ander kindje zegt/doet en dat hij best mag zeggen, dat iets niet lief is om te zeggen.

Dat stoer en gek gaan doen bij bepaalde klasgenoten is ook wel heel herkenbaar.

@rena, dat klinkt schattig, C en haar verloofde O+
pi_208518321
Ik zou mijn kind heel boos toespreken dat hij binnen drie tellen bij mij moet zijn en vragen wat hij aan het doen is en dat ik zulk raar gedrag niet meer wil zien. En daarna gewoon verder spelen, gaat dat weer mis dan is het klaar. Maar ik ben volgens mij sowieso een strenge moeder als ze wat doen wat ik niet accepteer, en aan mijn toon horen ze al dat het foute boel is.

En ik zou op een ander moment rustig bespreken dat hij niet naar andere kinderen hoeft te luisteren, maar meer als algemene les. Vooral mijn meiden hebben daar nog wel moeite mee, dat zijn echte volgers. Maar dan heb ik het met name over dat ze geen inbreng hebben in het fantasie spel dat ze spelen.

Persoonlijk vind ik het juist goed als ouders hun kind an public corrigeren, en vind ik juist ouders die zulk soort gedrag negeren maar raar, ongeacht waar je bent. Daarmee geef je namelijk de indruk dat je dergelijk gedrag niet als probleem ziet. Andermans kind corrigeren zou ik wel maar in beperkte mate doen en sowieso een stuk minder stevig dan mijn eigen kind tenzij het een goed bekend kind is (neefje/nichtje of vast speelmaatje).

Dat stoer doen in bijzijn van klasgenoten doen ze hier ook btw, maar ze weten wel waar de grens is en welk gedrag ik niet accepteer dus dat doen ze dan waarschijnlijk gewoon buiten mijn zicht :(
  maandag 27 maart 2023 @ 12:12:22 #227
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208553588
Zwemles één was zaterdagochtend een feit. In een klasje van 4 en ze deed alles zonder morren mee. Twee van de drie andere kindjes waren wat angstig en hadden meer begeleiding nodig (incl huilen enzo), maar toch vond ze het heel leuk zei ze achteraf:

'Mama, eerst komt badje 2 en dan 3 en dan nog heel veel en dan diploma A, toch?'
'Ja, klopt. En dan nog diploma B en C en dan is zwemles afgelopen. Maar dat duurt nog heel lang, dan ben je al zes ofzo.'
'Mag ik dan niet meer naar zwemles?'
'Nee, maar je kunt dan wel nog verder zwemmen hoor. Met papa en mama en broertje of bij een vereniging ofzo.'
'Fijn! Ik wil nooooit stoppen. Krijg ik dan ook elke zaterdag een lollie?'

De motivatie is wel duidelijk _O- _O-
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_208560121
Haha Tink :D
N is hier soms verontwaardigd dat ze van mij t/m C moet want de anderen mogen zelf kiezen of doen alleen A en B. Ja, nou en. Ik vind het belangrijk dat je goed leert zwemmen (we gaan sowieso maandelijks met z'n allen al sinds ze 6 maanden is). Dus goed te horen dat nog iemand voor C gaat. ;)
Hier mag ze na C eindelijk oorbellen. Voordat ze met zwemmen begon aangegeven dat het nu of pas na de zwemles zou zijn. Toen durfde ze nog niet, maar ze wil het nu wel graag.

Overigens heeft er hier weer 1 opgezegd en blijven ze nog maar met 2 zwemleraren over. :X
Ze zit nu in het laatste badje voor ze naar diplomazwemmen gaat (1 maand). Nog 2 vlaggetjes te gaan dus kan niet lang meer duren, mits we lessen kunnen reserveren...
Voor B maar naar een andere zwemschool, want dit is niet oké voor de lange termijn.

Andere kinderen zou ik wel corrigeren als ze echt een grens overgaan. Zeker als ouders niet in de buurt zijn, maar ook als ouders er wel zijn maar niets zeggen en het is vervelend voor mijn kind (andere kinderen) of gevaarlijk voor het kind zelf.
  maandag 27 maart 2023 @ 20:50:36 #229
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_208560327
Wij hebben een trage zwemmer, ofwel: alles gaat langzaam, máár met progressie. Nichtjes, klasgenootjes, ze gaan hem allemaal voorbij. Als ik kijk langs de kant hoor ik naast me veel ongeduldige ouders die dan overstappen naar een andere zwemschool omdat het niet snel genoeg gaat. Max mag judoën en voetballen wat 'ie wil. Dat zwemdiploma komt echt wel. Ik verbaas me altijd over de haast. Maar goed, misschien heeft het met mijn (veranderde) instelling te maken. Ik vind naar zwemles gaan en kijken heerlijk om te doen samen met hem.

[ Bericht 1% gewijzigd door Quoi op 27-03-2023 20:55:52 ]
pi_208560894
Ik heb ook geen probleem met zwemles hoor. Ik zou niet overstappen als het traag zou gaan, ieder kind heeft zijn eigen ontwikkeling. Het probleem is dat de zwemschool niet structureel op een vast moment een wekelijkse les kan aanbieden door personeelstekort. Dat vind ik niet oké en wel een reden om over te stappen.
pi_208561106
Ik denk dat die van mij nog zo'n 5-7 maanden op de wachtlijst staat (hij staat er nu 5 maanden op :')).

Maar op zich is dat prima hoor, ik denk dat het nu ook nog een beetje veel voor hem is.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 07:52:10 #232
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_208563907
Ik heb trouwens helemaal geen kleuter meer. Was een beetje verdwaald :D
  dinsdag 28 maart 2023 @ 08:08:23 #233
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208563991
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 20:50 schreef Quoi het volgende:
Wij hebben een trage zwemmer, ofwel: alles gaat langzaam, máár met progressie. Nichtjes, klasgenootjes, ze gaan hem allemaal voorbij. Als ik kijk langs de kant hoor ik naast me veel ongeduldige ouders die dan overstappen naar een andere zwemschool omdat het niet snel genoeg gaat. Max mag judoën en voetballen wat 'ie wil. Dat zwemdiploma komt echt wel. Ik verbaas me altijd over de haast. Maar goed, misschien heeft het met mijn (veranderde) instelling te maken. Ik vind naar zwemles gaan en kijken heerlijk om te doen samen met hem.
Njah, het kost natuurlijk wel ongelooflijk veel geld elke maand. En als het frustratie bij je kind zou opleveren en je het gevoel hebt dat het sneller zou kunnen met een andere aanpak of wat meer aandacht, snap ik die overstap wel. Maar als je het geld kunt missen, je kind het wel prima zo en je niet het gevoel hebt dat een andere aanpak beter zou werken, zou ik ook lekker blijven zitten.

@Nolita: 'onze' zwemschool heeft volgens mij niet zo'n heel lange wachtlijst. En anders ptc in R-d?
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_208566575
Kevin mag donderdag beginnen met zwemles, na 1,5 jaar wachtlijst *O* Hij wordt in mei 6 :')

En ik word af en toe zo wanhopig als Kevin zijn stoere jas aan trekt in het bij zijn van andere kinderen. Het is zo’n lieve jongen, maar met die jas aan is ie verschrikkelijk. Uiteraard corrigeer ik hem op dat moment, maar dat maakt altijd weinig indruk. En dan voel ik mij helemaal een faal moeder. Ik kan er tegenwoordig wel steeds beter over praten met hem op een ander moment. Op zijn manier beseft ie na zo’n gesprekje dan ook steeds beter wel dat ik het echt niet leuk vind.
pi_208567753
Ik begrijp die haast met zwemles ook niet zo. Ik zie het als extra sport. En van drie jaar lang een half uurtje per week bouwen ze meer kracht en uithoudingsvermogen op, dan bij 3 turbo cursussen van een week.

Maar goed, mijn 7-jarige heeft 2 weken geleden zijn A-diploma gehaald, en zwom de zwemles twee dagen later achteruit omdat hij geen idee had hoe hij ook alweer schoolslag moest zwemmen :')
pi_208567829
Mijn vader is zwemleraar (geweest) en benadrukt ook dat die hele zwemdiploma's niet het doel zijn. Dat het veel belangrijker is dat je structureel blijft zwemmen met je kind, ook na het behalen van de diploma's.
Zo lag ik vroeger met mijn broers dus wekelijks iedere zondagochtend in het zwembad.
Ik merk dat ik dat meegenomen heb en wij dus sowieso maandelijks met zijn allen zwemmen. Dochter vraagt ook steeds na ongeveer 3 weken wanneer we weer naar het zwembad gaan samen.
pi_208568956
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 15:08 schreef Nolita het volgende:
Mijn vader is zwemleraar (geweest) en benadrukt ook dat die hele zwemdiploma's niet het doel zijn. Dat het veel belangrijker is dat je structureel blijft zwemmen met je kind, ook na het behalen van de diploma's.
Zo lag ik vroeger met mijn broers dus wekelijks iedere zondagochtend in het zwembad.
Ik merk dat ik dat meegenomen heb en wij dus sowieso maandelijks met zijn allen zwemmen. Dochter vraagt ook steeds na ongeveer 3 weken wanneer we weer naar het zwembad gaan samen.
Hihi, mijn schoonvader is ook zwemleraar geweest en die zegt dat ook :P
Hij heeft mij ook wel duidelijk gemaakt welke methode (bij welke zwemschool) beter is en ik denk dat ik niet had moeten proberen om bij de andere zwemschool de jongens aan te melden.

Overigens heeft mijn 7-jarige ook nog geen A. Hij is ook pas begonnen met ruim 5 jaar en die methode duurt lang. Hij gaat mooi gelijk op met de rest daar. Het zwembad is op de hoek en hij vindt het super leuk, dus voor ons echt geen probleem. Zeker nu Kevin ook zwemles heeft.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 17:18:13 #238
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_208569018
Dat vind ik echt iets wat leuk is op papier, maar dit soort tips en adviezen over welke diploma's beter zijn ik kan er niets mee, elke week/maand zwemmen is niet iets wat iedereen financieel, of fysiek kan natuurlijk. We hebben in onze plaats niet eens een zwembad voor vrij zwemmen.

Wat betreft de 6 jarige hier ben ik blij dat hij iig nu in de buurt komt van afzwemmen nu 1,5 jaar prive (met max 4 andere maar meestal maar 2) zwemles.
pi_208569100
En zo besloten wij dat onze 8-jarige tot de zomervakantie nog naar zwemles gaat, daarna stoppen we er mee. 2,5 jaar privéles (echt 1 op 1) en er is nog geen zicht op een diploma. We vinden het mooi geweest. Ik heb gevraagd of hij mag zwemmen voor een certificaat, dan heeft hij tenminste nog iets als ‘beloning’ voor 2,5 jaar met heel veel tegenzin naar de les gaan.

Gelukkig vindt hij zwemmen wel leuk en doen we dat vaak genoeg O+ hij zwemt ook echt veilig, kan alleen de crawls niet goed genoeg voor een diploma en het gat lukt nog niet altijd.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 17:38:26 #240
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_208569239
Als het er niet in zit dan zit het er niet in toch!
Zo kan mijn 6 jarige (nog) niet fietsen. Je wil niet weten hoe vaak hij (en ook wij) commentaar ontvangt daar op.

De hoop is dat prikellverwerking tfysioherapie gaat helpen maar ik denk het niet..
pi_208570778
Mijn kleuter is afgelopen week begonnen met zwemles. Hij vond het heel leuk en deed goed mee. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan lopen.

Hij spatte wel de badmeester steeds nat en zei geloof ik geen woord. Ik begin te vermoeden dat hij selectief mutisme heeft, veroorzaakt door verlatingsangst. We krijgen waarschijnlijk nog meer onderzoeken dus.

Maar thuis gaat het meestal prima, op school gaat hij de goede kant op, hij begint eindelijk te tekenen, heeft veel vriendjes. Er gaat dus ook veel wel goed. :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_208571427
Maar Buda; dat is toch met heel veel dingen zo dat iets wat belangrijk / goed / het kind baat bij zou hebben niet voor iedereen praktisch, fysiek of financieel haalbaar is? Dan ga je prioriteren en dan snap ik dat het halen van een zwemdiploma of zwemles krijgen zodat ze een basis hebben al heel wat is en er niet structureel gezwommen wordt.

Selectief mutisme is niet niks PKM, praat hij op school wel?
Fijn dat er een heleboel wel goed gaat. :)
pi_208571787
@Nolita Ja hij praat wel op school, en hij kan goed vertellen maar een jaar geleden sprak hij daar bijna niet.

Bij zijn ergotherapeute praat hij heel zacht. Toen zij kwam kijken op school fluisterde hij in de klas en buiten de klas sprak hij weer gewoon. Natuurlijk lijkt het dan op geklier maar blijkbaar is er meer aan de hand.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_208573494
Zwemles….
Sssttttt!

Mijn 8 jarige heeft 2 maanden geleden na 4!!!!! jaar zijn A gehaald (en hoefde niet voor zijn B van ons ;) ) Hij mocht trouwens afzwemmen toen ik had aangegeven dat we er per januari mee zouden stoppen (en toen werd het per februari, zodat hij toch dat papiertje had ;) ). Dus ik snap het helemaal Cactus!

Li begint in december (denk ik). Ze mogen op deze zwemschool pas beginnen vanaf 5 jaar ;)
pi_208573909
Goed mee doen is al een goede eerste stap PKM! En fijn dat het op school zo goed gaat nu *O*

Ik zie juist de zwemles als structureel zwemmen, en ik vind twee keer per week in het zwembad (1 keer voor de kinderen, een keer voor mezelf) al voldoende. Wij zwemmen alleen recreatief op vakantie, maar ik moet daar bij bekennen dat wij vrijwel elke schoolvakantie wel minimaal een weekend weg gaan en dan gemiddeld om de dag zwemmen. Uiteindelijk is dat ook best veel, maar wel in een periode zonder zwemles.

Overigens loont het ook om buiten de gemeentegrenzen te kijken. Ik heb minimaal vier zwembaden binnen 30 minuten fietsen, en sowieso 4 zwembaden met een recreatiebad binnen 15 minuten rijden, dus dan is het in het weekend ook een stuk makkelijker om even te gaan zwemmen. Maar goed, dat doen we dus niet zolang de kinderen nog zwemles hebben :') Maar toevallig waren ze afgelopen weekend logeren bij mn zus en die heeft ze wel mee genomen naar het zwembad, in een andere stad ;)

Fietsen is hier ook nog geen succes, maar dat komt vooral door het tweeling zijn. Twee kinderen tegelijk leren fietsen is geen doen, en één voor één is erg vermoeiend omdat je met ze mee moet rennen in eerste instantie. Netto fietsen ze dus veel te weinig en dus ook nog steeds niet zelfstandig, terwijl ze ooit als een turbo met hun loopfietsen gingen.
pi_208581526
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 17:24 schreef MevrouwCactus het volgende:
En zo besloten wij dat onze 8-jarige tot de zomervakantie nog naar zwemles gaat, daarna stoppen we er mee. 2,5 jaar privéles (echt 1 op 1) en er is nog geen zicht op een diploma. We vinden het mooi geweest. Ik heb gevraagd of hij mag zwemmen voor een certificaat, dan heeft hij tenminste nog iets als ‘beloning’ voor 2,5 jaar met heel veel tegenzin naar de les gaan.

Gelukkig vindt hij zwemmen wel leuk en doen we dat vaak genoeg O+ hij zwemt ook echt veilig, kan alleen de crawls niet goed genoeg voor een diploma en het gat lukt nog niet altijd.
Voor onze 8-jarige zit ik ook ernstig te dubben of we nog lang moeten volhouden. Hij heeft sinds een paar maanden zijn A-diploma (ook ruim 3 jaar voor moeten knokken). In de app heeft hij nu 4 onderdelen voor B op geel staan, nog 8 op rood. Alles moet groen worden om te mogen afzwemmen.In oktober mocht hij voor A afzwemmen, dus we zijn alweer 5 maanden onderweg. Hij vindt zwemmen niet leuk (wel vrijzwemmen, maar de lessen niet), maar hij heeft ook geen andere sport op het oog. Dus denk ik: met de zwemles heeft hij in ieder geval de beweging gehad, het is goed voor zijn algehele conditie.

Maar ja, het voelt toch een beetje rot om hem te laten ploeteren terwijl het duidelijk niet zijn ding is. Tot nu toe zijn we heel stellig geweest dat zwemles nou eenmaal moet t/m diploma B en meestal gaat hij ook zonder morren.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208582574
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 15:50 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Voor onze 8-jarige zit ik ook ernstig te dubben of we nog lang moeten volhouden. Hij heeft sinds een paar maanden zijn A-diploma (ook ruim 3 jaar voor moeten knokken). In de app heeft hij nu 4 onderdelen voor B op geel staan, nog 8 op rood. Alles moet groen worden om te mogen afzwemmen.In oktober mocht hij voor A afzwemmen, dus we zijn alweer 5 maanden onderweg. Hij vindt zwemmen niet leuk (wel vrijzwemmen, maar de lessen niet), maar hij heeft ook geen andere sport op het oog. Dus denk ik: met de zwemles heeft hij in ieder geval de beweging gehad, het is goed voor zijn algehele conditie.

Maar ja, het voelt toch een beetje rot om hem te laten ploeteren terwijl het duidelijk niet zijn ding is. Tot nu toe zijn we heel stellig geweest dat zwemles nou eenmaal moet t/m diploma B en meestal gaat hij ook zonder morren.
Ik heb zelf zwemles gegeven en vond dat Sjaak A, B en C moest halen. Maar als ik zie hoeveel energie het hem kost, tegenzin, gedoe etc dan is dit het mij niet waard. Ik wil wel graag kunnen zien dat hij zichzelf kan redden als hij onverhoopt in het water valt. Daar heb ik nu vertrouwen in. Maar dat dan de rugcrawl niet perfect is, daar kan ik echt wel mee leven.
We gaan van april-oktober ieder jaar zo vaak zwemmen, dat vindt hij leuk. Hij weet ook zelf wat hij durft en kan, en wat niet.

Ik heb overigens zelf pas mijn C gehaald toen ik 29 jaar was, dus hij heeft nog tijd ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208586175
ik vind het zo lastig te bepalen wanneer ik mijn kleuter (nu 5.5 jr) moet inschrijven. hij is motorisch echt zwak, heeft een heel korte spanningsboog en heeft over het algemeen gewoon niet heel veel spierkracht. We hebben hem het afgelopen jaar op dansles gedaan, lekker ongedwongen bewegen, maar ooit wil ik wel dat hij leert zwemmen, dan kan hij ook makkelijker alleen buiten spelen ect.
  woensdag 29 maart 2023 @ 22:37:34 #249
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_208587125
Hier ook een langzame zwemleerling, inmiddels 2,5 jaar bezig. Is wel een ASS en ADHD’er. Geen idee welk badje trouwens en hoever we nog van A-diploma verwijderd zijn.
Het vervelende is wel: mijn zoon wilt natuurlijk echt geen bandjes meer om (in juli wordt hij 8), maar de badmeesters en juffen zien wel dat hij nog geen zwemdiploma heeft (heel goed!). Dus vrij zwemmen kunnen we nu ook niet meer.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_208588506
quote:
1s.gif Op woensdag 29 maart 2023 16:54 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Ik heb zelf zwemles gegeven en vond dat Sjaak A, B en C moest halen. Maar als ik zie hoeveel energie het hem kost, tegenzin, gedoe etc dan is dit het mij niet waard. Ik wil wel graag kunnen zien dat hij zichzelf kan redden als hij onverhoopt in het water valt. Daar heb ik nu vertrouwen in. Maar dat dan de rugcrawl niet perfect is, daar kan ik echt wel mee leven.
We gaan van april-oktober ieder jaar zo vaak zwemmen, dat vindt hij leuk. Hij weet ook zelf wat hij durft en kan, en wat niet.

Ik heb overigens zelf pas mijn C gehaald toen ik 29 jaar was, dus hij heeft nog tijd ;)

SPOILER
Ik begrijp jullie overweging helemaal! Ik denk dat we ook nog tot de zomer doorgaan en dan even kijken waar hij staat.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 30 maart 2023 @ 10:15:41 #251
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208589037
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 21:04 schreef littledrummergirl het volgende:
ik vind het zo lastig te bepalen wanneer ik mijn kleuter (nu 5.5 jr) moet inschrijven. hij is motorisch echt zwak, heeft een heel korte spanningsboog en heeft over het algemeen gewoon niet heel veel spierkracht. We hebben hem het afgelopen jaar op dansles gedaan, lekker ongedwongen bewegen, maar ooit wil ik wel dat hij leert zwemmen, dan kan hij ook makkelijker alleen buiten spelen ect.
Wat let je om het gewoon eens te gaan proberen in overleg met de zwemschool? Dan kom je er vanzelf achter of hij een les volhoudt. Bovendien is het misschien wel een fijne manier om spierkracht en conditie op te bouwen?

Hier is het eerste badje op een niveau waar ze kunnen staan en les één was vooral lopen door het water, op je buik en rug op de trap liggen en trappelen, door een hoepel gaan (de juf noemt die een vissenkom en je mag zelf vertellen welk dier ze gevangen heeft) en van de kant af springen. Er zijn ook methodes die meteen het diepe in gaan met een drijfhulpmiddel, dat is misschien wat zwaarder?
pi_208590565
@LDG, wat Tink zegt inderdaad, gewoon eens proberen en de motoriek zal hij uiteindelijk ook juist leren op zwemles zelf. Zou het helpen om zelf tussendoor vaak met hem te gaan zwemmen?

Mijn oudste van 6 is motorisch ook heel onhandig, en heeft weinig conditie, maar tijdens (en mede door) zwemles heeft ze juist enorme stappen gemaakt. Nu is ze van een bang klein meisje dat nog niet eens zelf in het water durfde te springen binnen een klein jaar veranderd naar een heuse waterrat die één dezer dagen mag afzwemmen voor A en zelfs al onderwater door het gat van B durft te zwemmen. Tot een klein half jaar terug durfde ze nog niet eens met haar gezicht in het water.

Ik moet wel zeggen dat wij een fijne zwemschool hebben getroffen en dat de badmeester echt oog heeft voor Jewel, haar op de juiste manier motiveert en enthousiasmeert en weet hoe met haar om te gaan als ze nukkig of opeens heel erg onrustig of angstig wordt. Dat zal zeker meehelpen.

Overigens vind ze duiken wel echt vreselijk en dat gaat soms goed, soms niet goed. Als dat iets is waar ze op zal zakken voor haar diploma B, dan houdt het wat mij betreft op en hoeft ze niet verder voor haar B diploma. Ik vind het belangrijk dat ze zich goed kan redden in het water en dat kan ze dan ook als ze A heeft gehaald.
pi_208591037
@Schanu In principe, als alles goed uitgevoerd wordt voor B en het duiken nog niet helemaal, is dat niet erg. Bij C moet het wel technisch echt een duik zijn. Tenminste, bij de NRZ diploma's.
pi_208591049
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 13:53 schreef Hupje het volgende:
@:Schanu In principe, als alles goed uitgevoerd wordt voor B en het duiken nog niet helemaal, is dat niet erg. Bij C moet het wel technisch echt een duik zijn. Tenminste, bij de NRZ diploma's.
Ah kijk dat zou schelen, bedankt!
pi_208591570
Ik ben net gebeld dat F morgen kan starten met zwemlessen. Ben benieuwd wat hij ervan gaat vinden!
pi_208594489
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 22:37 schreef Mariposas het volgende:
Hier ook een langzame zwemleerling, inmiddels 2,5 jaar bezig. Is wel een ASS en ADHD’er. Geen idee welk badje trouwens en hoever we nog van A-diploma verwijderd zijn.
Het vervelende is wel: mijn zoon wilt natuurlijk echt geen bandjes meer om (in juli wordt hij 8), maar de badmeesters en juffen zien wel dat hij nog geen zwemdiploma heeft (heel goed!). Dus vrij zwemmen kunnen we nu ook niet meer.
ik denk dat hier een (of beide) van die labels hier over een tijdje ook zullen komen. Dat maakt ook een beetje dat ik het graag zorgvuldig wil aanpakken zodat het de meeste kans op een succeservaring geeft. Hij eehm heeft nogal een gebruiksaanwijzingkje en als hij eenmaal in zn hoofd heeft dat hij iets niet kan :X kan t zomaar dat hij het jaren niet meer wil proberen.

misschien eens informeren of ze ergens in de buurt kleine groepjes of 1 op 1 hebben :Y
pi_208608545
S had al mogen beginnen met zwemles maar de schoolweken waren echt nog vermoeiend zat. Nu start ze waarschijnlijk na de zomervakantie, dan is ze net 5. Hier geen zwem-abc maar easyswim of zoiets. Direct met vestje het diepe in.

We zijn nu op vakantie in Schotland en S is zo leuk om mee op reis te zijn! O+ met wandelingen loopt ze ook zelf steeds meer en dan tussendoor op de rug in de draagzak. Gisteren in het hotel ging ze zelf naar de serveerster toe om in het Engels om een glas te melk te vragen.
Ze heeft een kinderfototoestel en maakt volop foto’s van schapen, paarden, stieren etc. Overal waar ze nu een foto/poster van een dier ziet hangen roept ze ‘kijk hier hangt mijn foto ook op!’ O+
pi_208611865
Schotland O+
Wij gaan over drie weken en Li heeft het er nu al over O+ Zo leuk! We gaan met de boot en dan gaan de meisjes samen slapen en ze gaat een koala zien en ze gaat niet het monster zien want die bestaat niet. Ik vind deze leeftijd (van 4,5) zo tof! Mocht je nog toffe tips hebben ;)

Oh en nog een ding over met bandjes zwemmen. Js wou deze zomer ook echt niet meer, dus hierover hele duidelijke afspraken gemaakt. Alleen met ons en bij ons, maar hij zwom toen ook al tijdens de zwemles in het diepe zonder drijfmiddelen. Een half jaar lang weigerde hij ook om vrij te zwemmen omdat hij zich schaamde voor zijn bandjes.

[ Bericht 7% gewijzigd door Loj op 01-04-2023 09:16:56 ]
pi_208612020
Ik heb het ook een tijd als een soort beloning gebruikt toen J al kon zwemmen, maar nog geen diploma had: je mag (met ons erbij) zonder bandjes zo lang de badmeester niet doorheeft dat je geen diploma hebt. Dus goed zwemmen ;)
pi_208613710
Is Li ook fan van Izzy’s koalaworld Loj? Mijn meiden willen ook heel graag een koala zien daardoor, maar die hebben ze in Nederland helaas nog niet :( in het najaar komen ze naar Ouwehands. Met daar ook al panda’s gaat dat de favoriete dierentuin worden verwacht ik.
  zaterdag 1 april 2023 @ 12:38:08 #261
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_208614187
quote:
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 19:41 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]
ik denk dat hier een (of beide) van die labels hier over een tijdje ook zullen komen. Dat maakt ook een beetje dat ik het graag zorgvuldig wil aanpakken zodat het de meeste kans op een succeservaring geeft. Hij eehm heeft nogal een gebruiksaanwijzingkje en als hij eenmaal in zn hoofd heeft dat hij iets niet kan :X kan t zomaar dat hij het jaren niet meer wil proberen.

misschien eens informeren of ze ergens in de buurt kleine groepjes of 1 op 1 hebben :Y
Hier ASS, en wat extra bijkomstigheden
En zijn ook gegaan voor beginnen in dat kleine groepje (hier stopt het vlak voor afzwemmen dus dat gaat spannend worden) ik zou rondvragen in je omgeving of anderen een docent weten die daar goed mee om kan gaan, desnoods echt in autisme fb groepen waar de ervaring zit.

Maar als ik zo je eerdere post lees over motoriek enzo dan heb ik iets heel anders waar ik als moeder van een kind met motoriek en prikkel issues eerder van had willen weten namelijk Sensorische Informatieverwerkingstherapie.
(ik had het hier boven ook al even genoemd)

https://www.kinderfysio.e(...)informatieverwerking
(lange pagina maar het legt wel goed uit hoe dit op bepaalde zintuigen en motoriek van invloed is)

Ook juist met betrekking tot evenwicht, motoriek, het gevoel in onze spieren en gewrichten kunnen ze dingen verbeteren met deze fysiotherapie.

Ik wist wel wat een fysiotherapeut was natuurlijk maar had hier nog nooit van gehoord.
En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden als dit niet de juiste is.
Met betrekking tot slappe spieren enzo kunnen ze heel wat bereiken.
(en het is lekker speels en leuk O+ )
pi_208615349
quote:
Mijn oudste van net 6, motorisch onhandig, hypotoon, hypermobiel en sterk vermoeden van ass is net begonnen met zwemles. Bewust bij een zwemvereniging hier in de stad in een groepje van 5. Is voor nu nog heel ongedwongen. Ze mogen bij deze vereniging ook pas starten als ze 6 zijn.

Ik ben zo trots ook. Van non-verbaal met 3 jaar echt nog op niveau van 2 jarige toen hij 4 was naar nu helemaal op niveau. Hij heeft nog logopedie voor zijn articulatie en kinderfysio. Ze zijn vast begonnen met schrijfletters en leren lezen zodat het in groep 3 niet te overweldigend is voor hem en dat pakt hij vlot op.
pi_208621915
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 09:11 schreef Loj het volgende:
Schotland O+
Wij gaan over drie weken en Li heeft het er nu al over O+ Zo leuk! We gaan met de boot en dan gaan de meisjes samen slapen en ze gaat een koala zien en ze gaat niet het monster zien want die bestaat niet. Ik vind deze leeftijd (van 4,5) zo tof! Mocht je nog toffe tips hebben ;)
Wat leuk dat jullie ook naar Schotland gaan! Voor ons is het de eerste keer en ik ben verliefd geworden op het landschap. We maken vooral veel wandelingen.
Welk gebied gaan jullie naar toe? We zijn meerdere dagen bij de Cairngorms geweest. We zijn sinds vandaag vlakbij Fort William.
pi_208641776
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 20:29 schreef PKM het volgende:
@:Nolita Ja hij praat wel op school, en hij kan goed vertellen maar een jaar geleden sprak hij daar bijna niet.

Bij zijn ergotherapeute praat hij heel zacht. Toen zij kwam kijken op school fluisterde hij in de klas en buiten de klas sprak hij weer gewoon. Natuurlijk lijkt het dan op geklier maar blijkbaar is er meer aan de hand.
Ik kreeg zojuist een email van een collega en moest aan je denken. Ze deelt een recent Engelstalig wetenschappelijk artikel over selectief mutisme. Psyhopathological and temperament correlates (6-12 jarigen). Geen heel toegankelijke tekst, als je niet bekend met dergelijke artikelen, maar als je interesse hebt deel ik de link even in een pm.
  maandag 3 april 2023 @ 14:52:24 #265
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208641906
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 14:39 schreef Nolita het volgende:

[..]
Ik kreeg zojuist een email van een collega en moest aan je denken. Ze deelt een recent Engelstalig wetenschappelijk artikel over selectief mutisme. Psyhopathological and temperament correlates (6-12 jarigen). Geen heel toegankelijke tekst, als je niet bekend met dergelijke artikelen, maar als je interesse hebt deel ik de link even in een pm.
In aanvulling hierop: mijn man werkt op een school met veel leerlingen met (selectief) mutisme. Contact opnemen mag altijd.
  dinsdag 4 april 2023 @ 14:54:40 #266
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_208655036
quote:
17s.gif Op zaterdag 1 april 2023 12:38 schreef Budabuddumbam het volgende:

[..]
[..]
Hier ASS, en wat extra bijkomstigheden
En zijn ook gegaan voor beginnen in dat kleine groepje (hier stopt het vlak voor afzwemmen dus dat gaat spannend worden) ik zou rondvragen in je omgeving of anderen een docent weten die daar goed mee om kan gaan, desnoods echt in autisme fb groepen waar de ervaring zit.

Maar als ik zo je eerdere post lees over motoriek enzo dan heb ik iets heel anders waar ik als moeder van een kind met motoriek en prikkel issues eerder van had willen weten namelijk Sensorische Informatieverwerkingstherapie.
(ik had het hier boven ook al even genoemd)

https://www.kinderfysio.e(...)informatieverwerking
(lange pagina maar het legt wel goed uit hoe dit op bepaalde zintuigen en motoriek van invloed is)

Ook juist met betrekking tot evenwicht, motoriek, het gevoel in onze spieren en gewrichten kunnen ze dingen verbeteren met deze fysiotherapie.

Ik wist wel wat een fysiotherapeut was natuurlijk maar had hier nog nooit van gehoord.
En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden als dit niet de juiste is.
Met betrekking tot slappe spieren enzo kunnen ze heel wat bereiken.
(en het is lekker speels en leuk O+ )
bij zo'n fysio komen we al een paar jaar :) sinds hij 3.5 is ongeveer. Heel interessant hoe ze steeds het verband uitlegt tussen dingen waar in eerste instantie helemaal geen link tussen lijkt te zijn :D

kind kan inmiddels rennen zonder over zn voeten te struikelen, en klimmen zonder weg te glijden met zn voeten *O* fijne motoriek is nu de uitdaging :Y
  dinsdag 4 april 2023 @ 14:56:02 #267
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_208655050
oh en die fysio heeft ons laatst tips gegeven voor zwemscholen *O* dus daar gaan we eens naar kijken binnenkort
  dinsdag 4 april 2023 @ 14:57:35 #268
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_208655067
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 14:30 schreef Cygne het volgende:

[..]
Mijn oudste van net 6, motorisch onhandig, hypotoon, hypermobiel en sterk vermoeden van ass is net begonnen met zwemles. Bewust bij een zwemvereniging hier in de stad in een groepje van 5. Is voor nu nog heel ongedwongen. Ze mogen bij deze vereniging ook pas starten als ze 6 zijn.

Ik ben zo trots ook. Van non-verbaal met 3 jaar echt nog op niveau van 2 jarige toen hij 4 was naar nu helemaal op niveau. Hij heeft nog logopedie voor zijn articulatie en kinderfysio. Ze zijn vast begonnen met schrijfletters en leren lezen zodat het in groep 3 niet te overweldigend is voor hem en dat pakt hij vlot op.
wat goed zeg O+
pi_208744063
Mededeling:
Mijn kleuter heeft voor het eerst in 4 jaar en 7,5 maand doorgeslapen in haar eigen bed!
Einde mededeling.
pi_208744132
Wat fijn Loj! Dat is wel een *O* waard!
pi_208744675
Dank dank!
Ik vond het ook zeker een berichtje op fok waard!
;)
pi_208747190
Nou absoluut! *O*

Mijn kinderen zijn daar ook niet goed in. :N
Ben benieuwd komend weekend met kamperen, of dat nog lekker past met z'n allen. :')
pi_208751238
Knap Loj! O+

Bij ons is het elke nacht een loterij. Vannacht sliep de kleuter ook in zijn eigen bed door! De peuter lag lekker tussen ons in :')
pi_208760160
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 07:17 schreef Loj het volgende:
Mededeling:
Mijn kleuter heeft voor het eerst in 4 jaar en 7,5 maand doorgeslapen in haar eigen bed!
Einde mededeling.
Heuj! :D
pi_208760164
Hier een kleuter die juist door heeft dat je diep in de nacht best stiekem bij papa en mama in bed kan kruipen. :9
pi_208795144
Mijn kleuter fietst uit het niets zonder zijwielen! Afgelopen week had hij verkeersles op school en daarbij gingen ze ook een parcours fietsen op het schoolplein. En daar reed hij zomaar zonder zijwielen weg O+, de dagen erna natuurlijk thuis ook nog veel geoefend en hij heeft de smaak te pakken.

Over de zwemlessen (inmiddels drie gehad) gaan we het maar niet hebben :')
pi_208795895
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 20:15 schreef eponine het volgende:
Mijn kleuter fietst uit het niets zonder zijwielen! Afgelopen week had hij verkeersles op school en daarbij gingen ze ook een parcours fietsen op het schoolplein. En daar reed hij zomaar zonder zijwielen weg O+, de dagen erna natuurlijk thuis ook nog veel geoefend en hij heeft de smaak te pakken.

Over de zwemlessen (inmiddels drie gehad) gaan we het maar niet hebben :')
Wat goed en fijn!
Eerst genieten van deze stap! :D
pi_208796140
Komende dag(en) heb ik voor het eerst in de jaren dat we de kinderen hebben de kinderen (grotendeels) voor mezelf. Morgenochtend moet m'n vriendin het ziekenhuis in voor een operatie, verwachting dat ze 1-2 nachten moet blijven en de rest van de week (bed)rust. Heel stom, maar ik ben er gewoon een beetje zenuwachtig van. :9 De kleuter die vindt me wel leuk, maar de peuter.. Die heeft momenteel een vrij eenkennige mama-fase. :+ Wel heel lief, vandaag kwam de kleuter vertellen dat ze me wel even zou gaan helpen met d'r zusje als mama in het ziekenhuis ligt. O+
pi_208796161
Spannend NJ, ik snap je zenuwen wel hoor! Hopelijk niets ernstigs waarvoor je vriendin onder het mes moet :*, en je oudste die je even gaat helpen, lief!
pi_208796229
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 21:25 schreef eponine het volgende:
Spannend NJ, ik snap je zenuwen wel hoor! Hopelijk niets ernstigs waarvoor je vriendin onder het mes moet :*, en je oudste die je even gaat helpen, lief!
Simpele ingreep gelukkig! Met kerst in 't ziekenhuis gekomen met nierstenen, morgen is (hopelijk) eindelijk de dag dat ze verwijderd gaan worden. Helaas te groot en hard voor vergruizen o.i.d., waardoor ze al bijna 4 maanden met een dubbel j katheter tussen haar blaas en nier rondloopt met alle klachten van dien.. Ze zal zich na deze week weer veel beter voelen!

De kleuter heeft al bedacht dat zij het brood 's ochtends gaat smeren, avondeten wil gaan koken, haar zusje wel naar bed zal brengen... én! Op de plek van mama wil zitten op de bank zodat we 's avonds nog even televisie kunnen kijken. Ze zal haar bedtijd wel een beetje aanpassen. :D
pi_208796308
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 21:29 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]
Simpele ingreep gelukkig! Met kerst in 't ziekenhuis gekomen met nierstenen, morgen is (hopelijk) eindelijk de dag dat ze verwijderd gaan worden. Helaas te groot en hard voor vergruizen o.i.d., waardoor ze al bijna 4 maanden met een dubbel j katheter tussen haar blaas en nier rondloopt met alle klachten van dien.. Ze zal zich na deze week weer veel beter voelen!

De kleuter heeft al bedacht dat zij het brood 's ochtends gaat smeren, avondeten wil gaan koken, haar zusje wel naar bed zal brengen... én! Op de plek van mama wil zitten op de bank zodat we 's avonds nog even televisie kunnen kijken. Ze zal haar bedtijd wel een beetje aanpassen. :D
Dan zal ze zich daarna ongetwijfeld beter voelen inderdaad :Y
Goed verhaal wel van je kleuter, ze fixt het allemaal wel even zo te zien :D
pi_208802869
Ik was vannacht de luier van kevin vergeten.

Hij was zelf zo enorm trots _O_
pi_208810367
Vannacht weer droog gebleven :o :o
pi_208810598
Wat fijn Adrian! Hopelijk blijft het zo!
pi_208810603
Wat fijn Adrian! Mooi dat jullie/hij zo ontdekt dat hij zonder luier kan slapen.
  dinsdag 18 april 2023 @ 15:17:06 #286
56471 pinquit
oh my lama!
pi_208813650
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met kleuters die eigenlijk niet zonder wcbrilverkleiner op de wc durven te zitten?

Mijn meisje ging vandaag wennen op school, en dat ging megagoed, totdat ze moest plassen :{
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  dinsdag 18 april 2023 @ 19:53:34 #287
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208816798
Hebben ze op school geen kleine wctjes of de mogelijkheid om een verkleiner op te hangen?
pi_208816866
Ik weet nog dat Jip ook lange tijd alleen maar met verkleiner wilde, maar toen gingen we op vakantie en moest ie wel zonder... In het begin moesten we hem dan nog even vasthouden, maar dat was ook snel over. En eenmaal thuis heb ik de verkleiner snel uit het zicht gehaald en ging het daar ook prima. Misschien kan je doen alsof je hem kwijt bent? :+ En in het begin nog even helpen met naar de wc gaan? Of raakt ze echt in paniek zonder wcverkleiner?
  dinsdag 18 april 2023 @ 20:17:57 #289
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_208817391
Ik zou thuis de verkleinen afschaffen. Hard, maar het moet toch een keer zonder en op school kunnen plassen lijkt me wel essentieel. Dan maar liever onder jullie begeleiding die drempel over. Sowieso is buitenshuis kunnen plassen handig, niet alleen voor school.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_208817934
Geen ervaring met niet zonder kunnen. Er zijn toch heel veel situaties waarbij deze er niet is? In winkels, openbare toiletten, op de camping, bij familie / vrienden etc. Peuter is nooit van de kinderstoelen / potjes of verkleiners geweest. Alles is alweer opgeruimd. Dus idd thuis ook zonder gaan oefenen lijkt me een goed plan.
Misschien was het het onverwachte voor haar, dat er geen verkleiner was? Dat het de volgende keer geen verrassing meer is en het wel goed gaat?

Onze zwemschool heeft zelfs het provinciale nieuws gehaald nu ze de helft van de zwemlessen geschrapt hebben tot na de zomer. :o
Gelukkig zwemt kleuter over 2 weken af voor A.
pi_208833030
Vervolg mededeling:

Mijn kleuter slaapt dus nu al een hele week door en in haar eigen bed. En nu mis ik haar ‘s nachts _O-
pi_208910002
Dat je in een winkel staat en een praatje maakt met de verkoopster waarin het onderwerp opa aan bod komt en je kleuter keihard door de winkel tettert; “Mijn opa is dood!” :@ Zelfs voor mezelf soms nog heel confronterend en ongemakkelijk, maar dit zal ook wel weer overwaaien toch? Ze kunnen het zo lekker algemeen verkondigen die kleuters :') Je gesprek is ook gelijk wel klaar.
And you know I might
  Moderator/colorchick woensdag 26 april 2023 @ 15:23:49 #293
382129 crew  Donna
pi_208910061
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 15:20 schreef rena het volgende:
Dat je in een winkel staat en een praatje maakt met de verkoopster waarin het onderwerp opa aan bod komt en je kleuter keihard door de winkel tettert; “Mijn opa is dood!” :@ Zelfs voor mezelf soms nog heel confronterend en ongemakkelijk, maar dit zal ook wel weer overwaaien toch? Ze kunnen het zo lekker algemeen verkondigen die kleuters :') Je gesprek is ook gelijk wel klaar.
Haha. Mijn dochter is 5 en doet het ook nog regelmatig. Dan vertellen kinderen iets over hun pake en dan zegt ze; ja mijn pake is dood.
Ok.

Maar ook wel op random momenten, dat ze in de auto zit en ineens zegt; pake is in de hemel toch mem?
Ehhh. Ja.
Soms moet ik lachen, soms is het confronterend.
Maar het zijn kinderen en in gezelschap snapt iedereen dat ook wel, dus dat gesprek zet ik dan ook gewoon voort hoor.
pi_208910236
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 15:17 schreef pinquit het volgende:
Mijn meisje ging vandaag wennen op school
:o :o
Protège moi de mes désirs.
pi_208910449
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 15:20 schreef rena het volgende:
Mijn 7-jarige heeft hier ook nog wel een handje van. Als hij in het donker buiten is en een ster ziet heel hard: “oma is een ster!” roepen bijvoorbeeld. Maar eigenlijk vind ik het wel mooi dat ze nog steeds in zijn hoofd zit of zo. Al weet ik niet waar hij die ster wijsheid vandaan heeft, niet van mij iig.
  woensdag 26 april 2023 @ 16:49:17 #296
149959 SQ
snelle trees
pi_208911218
Haha ja zo zijn kinderen toch ook, prachtig :')

MAMA, JOUW MAMA IS DOOD HE!!!
MAMA, IS DAT DIE ENE OMA DIE DOOD IS? MET DIE ZWARTE HAREN EN DIE BRIL? JA DIE IS ECHT HEEL DOOD!

:')
disclaimer
pi_208911293
Laatst was het de verjaardag van mijn moeder (halverwege jaren ‘90 overleden). Dus ik zei dat tegen mijn kleuter. Zijn reactie: “maar zij is dood dus dan krijg ik geen taart }:|:')
  woensdag 26 april 2023 @ 16:55:00 #298
149959 SQ
snelle trees
pi_208911337
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 16:53 schreef eponine het volgende:
Laatst was het de verjaardag van mijn moeder (halverwege jaren ‘90 overleden). Dus ik zei dat tegen mijn kleuter. Zijn reactie: “maar zij is dood dus dan krijg ik geen taart }:|:')
Hahaha sorry, ik moest hardop lachen. Wat een domper :P

Mijn moeder is op koningsdag overleden maar dat blijkt toch ook lastig te plaatsen voor een kleuter.
"Was jouw moeder dan ook altijd op koningsdag jarig??" :D
disclaimer
  Moderator/colorchick woensdag 26 april 2023 @ 16:56:43 #299
382129 crew  Donna
pi_208911378
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 16:53 schreef eponine het volgende:
Kijk dat is bij ons dan weer goed geregeld. Wij eten ijn vaders favo gebakjes op zijn verjaardag. O+
pi_208911449
quote:
1s.gif Op woensdag 26 april 2023 16:55 schreef SQ het volgende:

[..]
Hahaha sorry, ik moest hardop lachen. Wat een domper :P

Mijn moeder is op koningsdag overleden maar dat blijkt toch ook lastig te plaatsen voor een kleuter.
"Was jouw moeder dan ook altijd op koningsdag jarig??" :D
Geen sorry hoor, ik kan ook alleen maar lachen om dit soort uitspraken :D
pi_208938558
Dicht dan maar!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')