abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208185651
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 09:41 schreef CoolGuy het volgende:
Even een vraagje, hier heeft hopelijk iemand al met dat bijltje gehakt, en ik wil liever niet op z'n CoolGuys dit aanpakken, want dat is niet per sé het beste denk ik.

Onze dochter wordt, samen met nog wat andere meisjes in/uit haar klas geslagen door een groepje van 4 jongens. Andere meisjes (heb ik inmiddels geverifieerd) vertellen thuis dezelfde verhalen, en steeds komen er 4 namen voorbij. Geslagen als in dat ze de blauwe plekken op haar lichaam heeft. Dat is niet maar 1 keer gebeurd, maar vaker, Schijnbaar wordt er ook met een stok geslagen buiten op de speelplaats.

Ik ben woest. Nu is woede geen goede raadgever en dus probeer ik tot 100 te tellen, maar ik ga vanmiddag naar school, of beter, naar de betreffende lerares. Ik snap dat kinderen kinderen zijn, en ik snap dat dit er in meer of mindere mate bij hoort, dat snáp ik. Want je kunt het niet altijd voorkomen dús het gebeurt.

Wat me wél stoort is dat het dus blijkbaar een groepje van 4 jongens is, dus dit is niet alleen bij mijn dochter, dit is breder. Wat me daar aan stoort is dat het zo is dat óf dat de lerares het niet ziet, maar dan moet ze haar ogen dicht hebben het grootste deel van de dag want het zijn 4 jongetjes die meerdere meisjes slaan, dus je gaat mij niet vertellen dat dat nóóit door haar gezien wordt, want dan is ze niet geschikt als lerares imho, óf, ze ziet het wel, maar ze heeft er bewust voor gekozen om dat niet te zeggen. Het kan niet zo zijn dat een groepje van 4 jongetjes de rest van de klas terroriseert, en dat dat vervolgens onder het tapijt wordt geschoven.

Nu ga ik daar dus vanmiddag heen, want ik moet toch mijn dochter ophalen, en dan gaan we een gesprek hebben. Dat weet die lerares nog niet, maar daar gaat ze vanmiddag achter komen. Nu ken ik mezelf, als ik kwaad ben (en dat ben ik) dan gaat die vrouw niet blij worden, maar als die vrouw niet blij wordt, dan is mijn dochter uiteindelijk degene die aan het kortste eind trekt, en dat wil ik voorkomen.

Toch is de kern van de situatie dat ze links of rechts steken laat vallen, dat ga ik ook niet kunnen (en willen) verdoezelen, want het ís de kern, maar ik wil ook weer niet over haar heen walsen, want dat gaat gebeuren, als ik niet een andere insteek vind. Ik wil ook niet zeggen dat ik haar een slechte lerares vind, want dat vind ik vooralsnog niet, maar ik vind wél dat ze steken laat vallen.

Nu hoop ik dat hier mensen zijn die ervaring hier mee hebben, en me wellicht wat tips kunnen geven over hoe en wat om te voorkomen dat ik daar op z'n CoolGuys in vlieg.
Poeh, ik schrok van je berichtje Coolguy.
Natuurlijk om wat er gebeurt maar ook om je reactie hier.

Ik ben zelf juf in de bovenbouw en had een paar weken geleden ook een enorm boze moeder voor mijn neus die verwijten maakte over dat ik pestgedrag ontkende. Pestgedrag waar ik echt absoluut geen enkel signaal van had gekregen. Ik heb hier echt dan wel even een paar dagen last van en inderdaad… dit is reden 1 voor mij om ooit het basisonderwijs uit te gaan!
En ik weet ook zeker dat 99% van de leerkrachten dit absoluut niet willen en meteen aanpakken. Ik had toch er een telefoontje (desnoods naar directie) of een kort mailtje gestuurd.
Maar goed, dit schrijf ik ‘s avonds laat, ben benieuwd hoe het is gegaan!

Oh en verder klinkt het zeker als geen gezonde situatie in deze klas. En goed dat je voor je dochter opkomt, want ik zeg ook altijd tegen ouders: fijn dat je voor je zoon/dochter opkomt, want dat kunnen ze vaak zelf nog niet…
pi_208192323
Probeer in elk geval eerst van het goede uit te gaan.. De docent zal het echt niet bewust negeren. Net als die kinderen, die zullen het nog niet inzien. Jouw kind kan ook eens aan die kant van de groep staan en zelf de pester zijn hé, ongeacht wat jullie al bijbrengen..
  woensdag 1 maart 2023 @ 21:22:32 #203
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_208197335
@CoolGuy: hoe is het gesprek gegaan?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  Moderator donderdag 2 maart 2023 @ 10:47:21 #204
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208203040
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 21:22 schreef littledrummergirl het volgende:
@:CoolGuy: hoe is het gesprek gegaan?
Nou, de realiteit heeft de situatie ingehaald. Ik ben uiteindelijk de dag erna gegaan, want ik bracht haar in de ochtend naar school en dan hebben ze bij de ingang van de klaslokalen een ritueeltje waar alle kinderen dan hun jasje uit doen en de broodtrommel in een grote bak en en en. Nou prima, dus wat je krijgt is dat niet iedereen tegelijkertijd daar bij die kapstokjes kan staan, dus buiten staan alle ouders en kinderen die nog niet binnen kunnen in een groepje te wachten.

Mijn dochter wilde wat tegen me zeggen, dus ik bukte me naar voren en op dat moment krijgt zij een harde duw in haar rug. Nou, hoofden tegen mekaar, zij huilen uiteraard, maar zij zei '<naam> niet doen!'. En wát voor een toeval, dat was 1 van de 4 namen.

Dus ik keek dat jongetje aan en ik zei tegen hem, dat is niet aardig wat je deed, ik wil niet dat je dat doet' Maar zijn vader zei daar op 'jij hoeft mijn zoon niet te vertellen wat ie wel of niet moet doen', waarop ik dus direct iets antwoordde van 'blijkbaar wel, want jij trekt je mond niet open als jouw zoon anderen duwt, maar je trekt je mond wél open als hij daar door iemand anders op wordt aangesproken, vind je het gek dat hij denkt dat ie alles maar kan maken als ie niet gecorrigeerd wordt. Als hij mijn dochter duwt of slaat dan zeg ik daar wat van, wat jij daar verder van vindt heb ik geen boodschap aan en als dat je niet zint dan zorg je maar dat hij dat gedrag afleert, dan is er geen reden om hem aan te spreken'.

Ik kreeg daarop bijval van de vader van een ander meisje, want ook bij haar thuis gaat onder andere de naam van dit jongetje blijkbaar als een rode draad door de verhalen. Nou, ondertussen was het voor de lerares ook duidelijk dat er 'iets' aan de hand was, dus die kwam erbij en vroeg of ik dan aan het eind van de dag terug wilde komen want het was nu te druk. Nou, dat snap ik, dus dat heb ik gedaan.

Daarop gaf de lerares aan van de situatie van 'de vier' op de hoogte te zijn, maar dat zij in haar eentje alleen maar reactief kan optreden, want zij ziet niet alles. Dan ziet ze het bij mijn dochter niet, dan ziet ze het bij een ander kindje niet, maar ze wéét dat het gebeurt, want de kinderen komen naar haar toe (wat ook de afspraak is daar).

Ik heb daarop gevraagd wáárom wij dan niet daarvan op de hoogte zijn gesteld, want dit is niet wat 1x een keer voorkomt, dit gebeurt echt met grote regelmaat, en dat ik vind dat daar tegenop getreden moet worden, want het is de omgekeerde wereld dat kinderen thuis komen met blauwe plekken en verhalen, en dat 'de vier' hoogstens een keer op de gang moeten staan, maar ja, daar komt dan niet echt een concreet antwoord op.

Gisteravond toen ik mijn dochter ging ophalen op de BSO bleek dus dat daar dit verhaal ook was aangekomen (dat is ook niet zo heel gek want het is hetzelfde gebouw) en werd mij verteld dat 2 van de 4 ook naar de BSO gingen, weliswaar op andere dagen dan mijn dochter (gelukkig), maar die zijn daar niet meer welkom, vanwege schelden, slaan en spugen(!). Een paar weken geleden in de BSO app kwam een bericht dat 'de BSO een veilige plek moet zijn blablabla, en dat een aantal dingen daar niet bij passen, en dat dus van de ouders werd verwacht dat zij daar actief een rol in speelden om dat gedrag te voorkomen, omdat anders consequenties zouden volgen'. Blijkbaar is die consequentie dus 'niet meer welkom'.

Nu nog de school, maar dat zie ik eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208203524
Een school is in dat opzicht anders dan een bso. Een school heeft zorgplicht en kan kinderen niet zomaar verwijderen. Al vind ik wel dat ze adequater moeten optreden zeker omdat de bso al een rigoureuze maatregel heeft genomen.

En zeker het excuus van de juf dat ze alleen reactief kan optreden vind ik in deze situatie niet wenselijk. Ze weet het dus bouw je van te voren escapes en consequenties in. Zeker als zoiets stelselmatig gebeurd.

[ Bericht 33% gewijzigd door F_r op 02-03-2023 13:07:30 ]
pi_208277780
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 11:28 schreef F_r het volgende:
Een school is in dat opzicht anders dan een bso. Een school heeft zorgplicht en kan kinderen niet zomaar verwijderen. Al vind ik wel dat ze adequater moeten optreden zeker omdat de bso al een rigoureuze maatregel heeft genomen.

En zeker het excuus van de juf dat ze alleen reactief kan optreden vind ik in deze situatie niet wenselijk. Ze weet het dus bouw je van te voren escapes en consequenties in. Zeker als zoiets stelselmatig gebeurd.
Dat vind ik dus ook, zoals ik het nu lees komt het er dus op neer dat er niks aan gedaan kan/gaat worden? :{
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_208280236
Ooh jeetje, zelfs ik word hier boos om. Ergens is het ook niet de schuld van dat kind, want zo te lezen heeft hij enorm onbekwame ouders en krijgt hij geen opvoeding/ goed voorbeeld.

Door zo'n soortgelijke situatie zijn er 2 ouders op de vuist gegaan bij ons op het schoolplein. Dat is dan uiteindelijk wat er gaat gebeuren als niemand iets doet, dus ik hoop dat ze er wel iets aan gaan doen.
pi_208280278
Vandaag mocht mijn bijna 4-jarige voor de allereerste keer wennen op de basisschool! Ik vond het volgens mij spannender dan zij :P

Gelukkig waren er een paar bekende gezichten bij die ze kent van de opvang, dus het voelde wel een beetje vertrouwd.

Om 12 uur mocht ik haar weer ophalen en toen we op het schoolplein stonden, kwamen wel emoties los. Ze werkte niet mee, deed koppig en boos en uiteraard waren er op dat moment ook een aantal juffen buiten die ons aan het aanstaren waren. We hebben dus een goede eerste indruk gemaakt. Zij met haar rebelse gedrag en ik met mijn chagrijnige/ geïrriteerde kop :')
pi_208288687
Hier gisteren de eerste 'echte' ouderavond gehad, (na een gesprek in week 2 ofzo, meer ter kennismaking toen).
Toch ook gek, alsof je dan gaat verantwoorden ofzo. :9
  woensdag 8 maart 2023 @ 14:27:28 #210
149959 SQ
snelle trees
pi_208289144
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:11 schreef CaVaBien het volgende:
Vandaag mocht mijn bijna 4-jarige voor de allereerste keer wennen op de basisschool! Ik vond het volgens mij spannender dan zij :P

Gelukkig waren er een paar bekende gezichten bij die ze kent van de opvang, dus het voelde wel een beetje vertrouwd.

Om 12 uur mocht ik haar weer ophalen en toen we op het schoolplein stonden, kwamen wel emoties los. Ze werkte niet mee, deed koppig en boos en uiteraard waren er op dat moment ook een aantal juffen buiten die ons aan het aanstaren waren. We hebben dus een goede eerste indruk gemaakt. Zij met haar rebelse gedrag en ik met mijn chagrijnige/ geïrriteerde kop :')
Ze staren je echt niet aan hoor, die mensen zijn echt wel wat gewend als het om verse kleuters gaat :D bijna alle kinderen doen dit de eerste weken.
Al kan ik wel begrijpen dat je je bekeken voelt.

Hier in groep 4 zijn er nog steeds kinderen die dit met regelmaat doen, ik zou me er niet te druk om maken. Het wordt meestal heel snel minder :*
disclaimer
  woensdag 8 maart 2023 @ 14:37:00 #211
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_208289266
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 14:27 schreef SQ het volgende:

[..]
Ze staren je echt niet aan hoor, die mensen zijn echt wel wat gewend als het om verse kleuters gaat :D bijna alle kinderen doen dit de eerste weken.
Al kan ik wel begrijpen dat je je bekeken voelt.

Hier in groep 4 zijn er nog steeds kinderen die dit met regelmaat doen, ik zou me er niet te druk om maken. Het wordt meestal heel snel minder :*
dit, vooral vlak voor of na schoolvakanties is er vaak drama bij kinderen die ofwel toe zijn aan vakantie ofwel moeite hebben met de switch terug naar school :) geen zorgen
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_208400133
Aangezien F. op de wachtlijst voor zwemles staat gaan we weer wat vaker met hem naar het zwembad. Afgelopen weekend en vandaag zijn we geweest maar hij durft absoluut niet los van ons het water in, ondanks vleugeltjes en ondiep water. Aangezien zijn zusje van 14 maanden ook mee is wisselen man en ik elkaar maar af zodat we om de beurt met ze bezig zijn. Ik hoop dat ie voordat zwemles start wel een beetje over die angst heen is, hij vindt het zwemmen verder wel leuk gelukkig.
pi_208401563
Kevin is bijna 6 en staat nog steeds op de wachtlijst voor zwemles. Geeft niks, vindt hijzelf vooral heel erg. Maar hij is er van overtuigd dat hij na 1 les al in badje 6 zit, maar ik ben hem aan het waarschuwen dat het waarschijnlijk langzamer gaat.
pi_208402670
Dat wordt wel even een domper dan voor hem inderdaad! Hier is er vanaf groep 3 ook schoolzwemmen, dus mocht de wachtlijst hier ook zo lang zijn kan hij iig over twee jaar alvast via schoolzwemmen een en ander onder de knie krijgen. En in de tussentijd blijven wij gewoon met hem en z’n zusje zwemmen natuurlijk.
pi_208422444
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 00:17 schreef eponine het volgende:
Aangezien F. op de wachtlijst voor zwemles staat gaan we weer wat vaker met hem naar het zwembad. Afgelopen weekend en vandaag zijn we geweest maar hij durft absoluut niet los van ons het water in, ondanks vleugeltjes en ondiep water. Aangezien zijn zusje van 14 maanden ook mee is wisselen man en ik elkaar maar af zodat we om de beurt met ze bezig zijn. Ik hoop dat ie voordat zwemles start wel een beetje over die angst heen is, hij vindt het zwemmen verder wel leuk gelukkig.
C. was hier voor ze op zwemmen ging ook vrij angstig in en om het water, ze zit nu sinds september op zwemles en is eigenlijk al vrij snel losgekomen en nu helemaal vertrouwd in het water, dus dat komt vast met F ook goed :Y
And you know I might
pi_208476135
Mijn jongste van 4 begon vol vertrouwen aan zwemles eind vorig jaar en werd toen opeens onzeker, heel bijzonder. Maar ze doet het goed en vindt het heel leuk!

Mijn oudste van 6 mag komende maand afzwemmen voor diploma A en B zal niet snel daarna volgen want ze dook vorige week opeens door het gat voor B heen. Die was heel bang toen ze begon met zwemles, bewust gewacht tot ze 5 was zodat ze iets groter en sterker zou zijn, maar die maakt zulke grote sprongen opeens en blijkt een heuse waterrat. Nooit verwacht O+
pi_208514029
Vraagje: kun je van een kleuter van ruim 5,5 jaar verwachten dat hij niet zonder meer alles (na)doet wat andere kleuters ook doen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik van een kind van deze leeftijd verwachten dat hij zelf nadenkt of hetgeen hij wil gaan doen/zeggen OK is en zo niet, dat hij dan zijn eigen mening volgt ipv die van een ander.

Hoe kunnen wij als ouders hem hierin het beste ondersteunen en leren hoe te handelen? We hebben het al vaker gezegd dat hij niet hoeft te doen wat een ander doet, als het geen leuk gedrag is. En dat hij dat ook gewoon mag zeggen of anders weglopen.
pi_208514110
Mijn 7-jarige is nog net zo beïnvloedbaar eerlijk gezegd. Ik denk dat dit er nog wel bij hoort.
Wat ik probeer te doen is hem te laten weten dat hij het allerleukst is als hij zichzelf blijft.
Ik vind het ook niet fijn, maar kan er weinig concreets mee.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_208514455
Ik denk dat dit heel afhankelijk is van de persoonlijkheid van je kind... Mijn dochter zou zulke dingen nooit gedaan hebben als kleuter. Misschien is het een jongensding?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_208514547
Persoonlijkheid kan natuurlijk meespelen, net als verschil jongens-meisjes. Manlief en ik zijn echter wel heel anders. Vroeger was ik echt superverlegen en durfde niks. Manlief was niet zo verlegen, maar wel heel voorkomend en netjes.

Ik werk in de schoolbieb en daardoor zie ik wel kindjes (ook kindjes die net op school zitten en dus 1,5 jaar jonger zijn), die wel iets zeggen als 1 kindje iets onaardigs zegt tegen een ander kindje of bijv. duwt Ik merk dat ik het zelf lastig vind, ook omdat hij zich blijkbaar zo makkelijk "tegen" mij richt, zonder rekening te houden met mijn gevoelens.
pi_208514649
Het is wel normaal gedrag voor die leeftijd. Grenzen opzoeken, stoer doen en kijken wat er gebeurt. Ik zou ook (thuis, op een rustig moment) bespreken hoe jij je voelt als hij zo doet. En zou het helpen als je op het moment zelf juist het andere jongetje aanspreekt?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208514811
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 09:42 schreef Phaidra het volgende:
Het is wel normaal gedrag voor die leeftijd. Grenzen opzoeken, stoer doen en kijken wat er gebeurt. Ik zou ook (thuis, op een rustig moment) bespreken hoe jij je voelt als hij zo doet. En zou het helpen als je op het moment zelf juist het andere jongetje aanspreekt?
Ik zal er zeker thuis nog op terug komen. Een kind van iemand anders aanspreken, vind ik dan zelf weer lastig, want niet mijn kind :@
Schoolplein "opstormen" om je kind (en evt. het andere kind) aan te spreken, is ook wel lastig merk ik. Ik ben zelf toch nog steeds gevoeliger voor wat anderen denken, dan ik zelf dacht (andere ouders)...
pi_208516054
Ik zie ook zeker bij C wel dat ze stoerder gaat doen als er klasgenootjes bij zijn, en ik geloof ook wel dat ze op deze leeftijd nog best beïnvloedbaar zijn en daar een stukje zelfcontrole missen? Waren de ouders van dat andere jongetje niet in de buurt op dat moment?

C gaat best lekker op school, inmiddels heeft ze zelfs een verloofde :7 De liefde is ook wederzijds (hij had tegen zijn ouders ook al gezegd dat ze gingen trouwen _O- ), afgelopen week kwam hij hier spelen en ze kunnen leuk en lief spelen samen, best zoet O+ Het kind is er eerder bij dan haar moeder :D :'( :D
And you know I might
pi_208516107
Mijn vierjarige gaat ook stoer en gek doen als hij bepaalde klasgenootjes ziet. Meestal laten we hem gaan maar als hij dingen doet of zegt die wat ons betreft niet kunnen spreken we hem er wel op aan. Soms spreek ik ook het andere kind aan, dat het niet leuk is wat hij/zij doet, maar dat is ook afhankelijk of ik de ouders wel/niet zie en wat ze uitspoken.

Laatst zei hij dat een klasgenootje hem had geduwd en dat ie dat niet leuk vond. Een dag later zag ik hem zelf een ander klasgenootje duwen. Bij me geroepen en gezegd dat hij het toch ook niet leuk vond toen dat bij hem gebeurde?, toen heeft ie netjes sorry gezegd ^O^
pi_208516866
Nee, ouders van betreffende vriendje waren er niet. Er was een uitje voor de klas en de moeder van het vriendje zat in de auto verderop klaar, die ging mee met het uitje. Die moeder heb ik ook nog nooit gezien, dus ik zo ook niet weten wie het is.

Inmiddels heb ik het met Simon erover gehad. Ik vroeg heel casual wat X vanochtend in de zandbak in zijn oor fluisterde. Toen vertelde hij dat het vriendje gezegd had dat hij tegen mij moest zeggen "dikke vette buik". Toen ik vroeg wat Simon er van vond, zei hij dat hij het helemaal niet leuk vond (was ook wel aan zijn gezicht te zien). Op mijn vraag waarom hij het dan toch ging zeggen, wist hij niet echt een antwoord. Ik gaf aan dat ik er wel een beetje verdrietig van was, toen zei hij "Sorry, mama".
Nog even kort besproken wat hij dan een volgende keer kan doen en dat hij echt niet alles hoeft te doen wat een ander kindje zegt/doet en dat hij best mag zeggen, dat iets niet lief is om te zeggen.

Dat stoer en gek gaan doen bij bepaalde klasgenoten is ook wel heel herkenbaar.

@rena, dat klinkt schattig, C en haar verloofde O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')