Bromet is een stoethaspel. Bosma zou een prima voorzitter zijn die het met humor en schwung doet, zoals hij het tot nu toe bij invalbeurten deed. Maar die is van een verkeerde partij en zal het nooit worden.quote:Op zondag 13 november 2022 08:10 schreef Hanca het volgende:
Ik denk ook Presidium weg en dan zullen de plaatsvervangende presidium leden wel doorschuiven. Daar zit met Bromet dan trouwens ook eventueel een kandidaat voorzitter in. Die is alleen onder andere woordvoerder stikstof bij GL, dan moeten ze daar wel een goede vervanger voor hebben. Ellemeet heeft wel meer relevante ervaring buiten de politiek, als bestuurder.
Als de enige taak van een kamervoorzitter het voorzitten van debatten was, had je gelijk met Bosma. Dan had Bosma trouwens ook de eerste keer Arib verslagen, zo bleek toen duidelijk rondom die verkiezing. Maar kamervoorzitter zijn is nou eenmaal meer dan debatten voor zitten en dan is Bosma verder gewoon ongeschikt.quote:Op zondag 13 november 2022 12:57 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Bromet is een stoethaspel. Bosma zou een prima voorzitter zijn die het met humor en schwung doet, zoals hij het tot nu toe bij invalbeurten deed. Maar die is van een verkeerde partij en zal het nooit worden.
Waarom? Martin toont zich prima boven de partijen hoewel hij als persoon namens de PVV wel wat merkwaardig toont, echter als voorzitter heeft hij zich altijd een bekwaam voorzitter getoont, ik heb hem ook in die rol nooit kleur zien kiezen.quote:Op zondag 13 november 2022 13:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als de enige taak van een kamervoorzitter het voorzitten van debatten was, had je gelijk met Bosma. Dan had Bosma trouwens ook de eerste keer Arib verslagen, zo bleek toen duidelijk rondom die verkiezing. Maar kamervoorzitter zijn is nou eenmaal meer dan debatten voor zitten en dan is Bosma verder gewoon ongeschikt.
Nee, maar je bent ook de vertegenwoordiger van het parlement richting buitenlandse bezoekers, bijvoorbeeld. Een kamervoorzitter gaat zelfs heel soms zelf naar het buitenland om een bezoek af te leggen (al komt dat niet vaak meer voor). De kamervoorzitter vertegenwoordigt de kamer bij allerlei officiële gelegenheden.quote:Op zondag 13 november 2022 14:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom? Martin toont zich prima boven de partijen hoewel hij als persoon namens de PVV wel wat merkwaardig toont, echter als voorzitter heeft hij zich altijd een bekwaam voorzitter getoont, ik heb hem ook in die rol nooit kleur zien kiezen.
In deze moeilijke tijden kunnen daar misschien afspraken over gemaakt worden. Ik denk dat Martin daar best voor open zou staan, bijvoorbeeld door iemand van Partij van de Dieren. Maar ik weet niet of dat staatsrechtelijk kan. Ik denk dat we daar wel mooie indruk mee kunnen maken, want wij zijn 1 van weinige landen dat opkomt voor de dierenrechten.quote:Op zondag 13 november 2022 14:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar je bent ook de vertegenwoordiger van het parlement richting buitenlandse bezoekers, bijvoorbeeld. Een kamervoorzitter gaat zelfs heel soms zelf naar het buitenland om een bezoek af te leggen (al komt dat niet vaak meer voor). De kamervoorzitter vertegenwoordigt de kamer bij allerlei officiële gelegenheden.
Bosma gaat echt zijn mening verder niet voor zich houden en sowieso heeft hij al genoeg gezegd om daar niet geschikt voor te zijn. Bosma is een geschikte debatleider, geen geschikte ambassadeur.
Sprak laatst een Belg die begreep daar niks van; partij voor de dieren.quote:Op zondag 13 november 2022 14:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
In deze moeilijke tijden kunnen daar misschien afspraken over gemaakt worden. Ik denk dat Martin daar best voor open zou staan, bijvoorbeeld door iemand van Partij van de Dieren. Maar ik weet niet of dat staatsrechtelijk kan. Ik denk dat we daar wel mooie indruk mee kunnen maken, want wij zijn 1 van weinige landen dat opkomt voor de dierenrechten.
Dat gaat dus niet. Laat Bosma lekker debatten leiden zoals hij nu doet (al is dat over als het hele presidium op stapt, dan kan hij hooguit nog commissievoorzitter zijn). Maar zoek gewoon een volwaardige kamervoorzitter, die de hele rol kan vervullen en dus een goede ambassadeur is. Ellemeet van GL noemde ik al, Van Dijk van de SP werd genoemd. Prima kandidaten als ze zelf willen die de volledige rol over kunnen nemen.quote:Op zondag 13 november 2022 14:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
In deze moeilijke tijden kunnen daar misschien afspraken over gemaakt worden. Ik denk dat Martin daar best voor open zou staan, bijvoorbeeld door iemand van Partij van de Dieren. Maar ik weet niet of dat staatsrechtelijk kan. Ik denk dat we daar wel mooie indruk mee kunnen maken, want wij zijn 1 van weinige landen dat opkomt voor de dierenrechten.
Uiteindelijk moet er gewoon een fractievoorzitter van de coalitie opstaan en naar Paternotte bellen dat het nu klaar is. Maar dat is natuurlijk niet goed voor de coalitieverhoudingen. En als we nu al zien dat er zelfs ruzie is over wie waar en wanneer met de PH-GOV mag vliegen, dan kunnen ze dit er niet bij hebben.quote:Op zondag 13 november 2022 15:58 schreef trein2000 het volgende:
Volgens Trouw is Bergkamp nog steeds voornemens om aan te blijven. Kan iemand misschien even met de BAM bellen? Er moet een betonplaat gesloopt worden…
En al helemaal bij D66, die zich chronisch verongelijkt opstellen.quote:Op zondag 13 november 2022 17:01 schreef JohnBercow het volgende:
[..]
Uiteindelijk moet er gewoon een fractievoorzitter van de coalitie opstaan en naar Paternotte bellen dat het nu klaar is. Maar dat is natuurlijk niet goed voor de coalitieverhoudingen. En als we nu al zien dat er zelfs ruzie is over wie waar en wanneer met de PH-GOV mag vliegen, dan kunnen ze dit er niet bij hebben.
Ik deel je observatie, dusdanig dat het mij tijd lijkt voor een interruptie in de geest van: “Voorzitter, ik wil meneer Paternotte vragen te reflecteren op de positie en het functioneren van de huidige kamervoorzitter. Heeft D66 in zijn ogen bijgedragen aan het disfunctioneren van het gehele politieke apparaat, media-ophef en het dalen van het vertrouwen in de politiek onder burgers door mevrouw Bergkamp naar voren te schuiven als voorzitter terwijl ze niet toegerust is gebleken op de taak?”quote:Op zondag 13 november 2022 17:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En al helemaal bij D66, die zich chronisch verongelijkt opstellen.
De VVD levert ook al de premier en de voorzitter EK, dat was de vorige keer het argument om Tellegen niet naar voren te schuiven. En dat argument is nog steeds aanwezig natuurlijk, pluk dan maar iemand uit de CDA-fractie.quote:Op zondag 13 november 2022 18:11 schreef Smegma. het volgende:
Wat jammer dat Ockje Tellegen (VVD) is bezweken aan de werkdruk. Weliswaar coalitie, maar ze deed het voorzitterschap niet partijdig. De eerder genoemde jonkvrouw Ellemeet riekt iets teveel naar de herintrede van het ancien régime. Omtzigt behoud ik gezien zijn kritische houding graag voor de kamer, van der Staaij zit in een wel erg kleine fractie.
VVD heeft de (informele?) regel dat je na twee ambtstermijnen vertrekt uit de kamer, tenzij je van bijzondere kwaliteit bent. Daardoor heeft de fractie betrekkelijk weinig kamerleden met veel zitvlees. Dat neemt niet weg dat ik Roelien Kamminga ook wel goed en prettig voor vindt zitten, voor een vrouw heeft ze ook best een diepe stem wat onbewust gezag geeft. Rudmer Heerema, ook VVD, heeft weinig portefeuilles maar zal denk ik een soort fractienestor zijn omdat hij de enige in de fractie is die er 8 ambtsjaren op heeft zitten en in de gemeentepolitiek als voorzitter dienst gedaan.
Zou Agnes Mulder geschikt zijn?quote:Op zondag 13 november 2022 18:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De VVD levert ook al de premier en de voorzitter EK, dat was de vorige keer het argument om Tellegen niet naar voren te schuiven. En dat argument is nog steeds aanwezig natuurlijk, pluk dan maar iemand uit de CDA-fractie.
Is de enige die in aanmerking komt denk ik, de rest zit te kort. Maar of ze inhoudelijk ook geschikt is? Geen idee.quote:Op zondag 13 november 2022 18:26 schreef JohnBercow het volgende:
[..]
Zou Agnes Mulder geschikt zijn?
Knops zijn relletje is nog te vers.
Weer die Van der Staaij hè.quote:Op maandag 14 november 2022 09:07 schreef Hanca het volgende:
Hopelijk leest Bergkamp dit stuk goed: https://www.volkskrant.nl(...)ware-jaren~b39bf84a/
En anders lijkt me dit een prima voorstel om in dat kamerdebat in te brengen.
In het kort:
1. Er moet een ver van de politiek staande commissie komen waar personeelsleden en vertrouwenspersonen hun klachten neer kunnen leggen.
2. Stilleggen onderzoek Arib is geen optie nu de ambtelijke top en de OR vinden dat er wel een onderzoek moet worden gedaan.
3. Stel nu voor de zaak Arib een losse commissie aan onder leiding van een politicus die ver van de zaak af staat, genoemd worden Van der Staaij of ervaren Eerste Kamerleden.
Iedereen is bang dat als die man campagne kan voeren, dat SGP straks een meerderheid heeft in de Eerste Kamer. Daarom verzinnen ze steeds baantjes voor hemquote:Op maandag 14 november 2022 09:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Weer die Van der Staaij hè.
Die man krijgt het druk.![]()
Grapje. Verders wel eens met dit voorstel. Begin het te gewoon eens te depoliticeren.
Lijkt me wel leuk als morgen enkel Bergkamp aan de tafel zit met allemaal lege stoelen naast zich. Zou best kunnen gebeuren nu ook de OR heeft geroepen niet in te zien hoe er verder gegaan kan worden met Bergkamp.quote:Op zondag 13 november 2022 15:58 schreef trein2000 het volgende:
Volgens Trouw is Bergkamp nog steeds voornemens om aan te blijven. Kan iemand misschien even met de BAM bellen? Er moet een betonplaat gesloopt worden…
Niemand stelt ook voor om Van der Staaij een almachtig president te maken, ofzo. Of zelfs maar voorzitter van een commissie over LHBTI-rechten. Het gaat nu niet om de inhoud van de moties die Van der Staaij steunt, ook ik kan daar heel vaak niet in mee gaan. Maar dat hij in de kamer wel een unieke rol heeft doordat hij wel eerlijk is, geen politieke spelletjes hoeft te spelen voor zijn achterban en een enorme ervaring heeft, kan je gewoon niet ontkennen. Ook mensen die diametraal staan tegenover zijn inhoudelijke politiek, weten wel dat Van der Staaij ze niet bedriegt.quote:Op maandag 14 november 2022 10:00 schreef EinarBoe het volgende:
Geen kamerlid zo overschat als vdStaaijoh wat is ie toch onafhankelijk, totdat ie de kans krijgt om een domme populistische en onuitvoerbare motie te steunen die kwa titel meegaat in zijn levensbeschouwing, dan stemt ie gewoon voor. Gewoon net zo'n kortzichtig figuur als alle anderen in de kamer, met een guurrechtse blik op de wereld waar de rechten van mensen ophouden zodra zijn middeleeuwse visie begint - en dat is in het geval van vrouwen, homo's en minderheden 'toevallig' al heel snel. Ten onrechte wordt ook gedaan alsof hij/de SGP een mate van neutraliteit zouden hebben - dat is niet zo. De SGP gebruikt concepten als rechtstatelijk en eerlijkheid alleen als ze denken dat het hun gitzwarte wereldbeeld ten goede komt.
Ik kan dat prima ontkennen want spelletjes speelt ie dus net als ieder ander.quote:Op maandag 14 november 2022 10:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niemand stelt ook voor om Van der Staaij een almachtig president te maken, ofzo. Of zelfs maar voorzitter van een commissie over LHBTI-rechten. Het gaat nu niet om de inhoud van de moties die Van der Staaij steunt, ook ik kan daar heel vaak niet in mee gaan. Maar dat hij in de kamer wel een unieke rol heeft doordat hij wel eerlijk is, geen politieke spelletjes hoeft te spelen voor zijn achterban en een enorme ervaring heeft, kan je gewoon niet ontkennen.
Volgens mij mag het debat niet door gaan zonder griffie, omdat er dan niemand de verslagen maakt. Dus dan heeft Den Haag wel echt een probleem, dan kunnen ze zelfs niet meer een debat houden over waarom Bergkamp weg moet als ze dat zouden willen.quote:Op maandag 14 november 2022 10:06 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Lijkt me wel leuk als morgen enkel Bergkamp aan de tafel zit met allemaal lege stoelen naast zich. Zou best kunnen gebeuren nu ook de OR heeft geroepen niet in te zien hoe er verder gegaan kan worden met Bergkamp.
Misschien dat ze dan die bord voor haar kop weghaalt.quote:Op maandag 14 november 2022 10:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij mag het debat niet door gaan zonder griffie, omdat er dan niemand de verslagen maakt. Dus dan heeft Den Haag wel echt een probleem, dan kunnen ze zelfs niet meer een debat houden over waarom Bergkamp weg moet als ze dat zouden willen.
De mensen van de dienst verslag en redactie zijn anderen dan de mensen van de griffiequote:Op maandag 14 november 2022 10:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij mag het debat niet door gaan zonder griffie, omdat er dan niemand de verslagen maakt. Dus dan heeft Den Haag wel echt een probleem, dan kunnen ze zelfs niet meer een debat houden over waarom Bergkamp weg moet als ze dat zouden willen.
Ja, ik weet dat dat niet dezelfde mensen zijn, maar als het personeel weg blijft, zijn die mensen er ook niet. De griffier is de leidinggevende van die mensen. Het zou gek zijn als de leidinggevende weg blijft en die mensen er wel gewoon gaan zitten.quote:Op maandag 14 november 2022 10:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De mensen van de dienst verslag en redactie zijn anderen dan de mensen van de griffie
Heeft er natuurlijk niets mee te maken dat de desbetreffende ambtenaar bij het groepje hoort dat ontslag heeft genomen, nee het presidium heeft gekozen.quote:Bergkamp en de overige bestuursleden benadrukken dat het onderzoek onafhankelijk is. Dat was volgens hen al het geval door een extern bureau in te schakelen, maar vorige week kwam er kritiek op het feit dat het onderzoek wordt aangestuurd door een hoge ambtenaar die zelf de klachten over Arib onderschreef.
Om "iedere schijn van belangenverstrengeling" te vermijden, heeft het presidium gekozen om ook "de praktische procesbegeleiding" op afstand te zetten.
Je hebt nog steeds niet door dat de ambtelijke top en de OR de meldingen over misstanden zo erg vinden, dat ze het hele systeem vast willen laten lopen als er geen onderzoek komt?quote:Op maandag 14 november 2022 14:06 schreef Basp1 het volgende:
Wat een totaal gebrek aan realiteitsbesef heeft Bergkamp. Eerst iemand op basis van anonieme informatie zonder werderhoor een dolk in de rug steken en dan hier nu nog hopen op medewerking.![]()
Of die meldingen allemaal wel kloppen en over Arib gaan, is dus onduidelijkheid:quote:Op maandag 14 november 2022 14:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt nog steeds niet door dat de ambtelijke top en de OR de meldingen over misstanden zo erg vinden, dat ze het hele systeem vast willen laten lopen als er geen onderzoek komt?
Waarom doe jij steeds alsof die meldingen niks zijn. Alleen omdat Bergkamp van de verkeerde politieke kleur is?
De OR en de ambtelijke top hebben de meldingen gezien, die weten waar ze over praten.
Die anonieme klacht ging niet eens over een eigen probleem, maar een horen-zeggen aanvaringen die anderen gehad zouden hebben.quote:Anonieme klachten
Pas toen bekend werd dat Arib voorzitter van de enquêtecommissie corona zou worden en er in juli opnieuw een anonieme brief binnenkwam, begon de zaak te schuiven. Daarin omschrijft de briefschrijver aanvaringen die anderen gehad zouden hebben met Arib.
Nee, ik geloof steeds meer dat het een politieke afrekening is. Bergkamp krijgt de boomerang terug, kan ze met pensioen.quote:Op maandag 14 november 2022 14:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Of die meldingen allemaal wel kloppen en over Arib gaan, is dus onduidelijkheid:
https://www.volkskrant.nl(...)chten-niet~b86537c4/
Overigens vind ik dit ook wel bijzonder:
[..]
Die anonieme klacht ging niet eens over een eigen probleem, maar een horen-zeggen aanvaringen die anderen gehad zouden hebben.
Dat is toch geen solide basis voor een onderzoek?
Dat zou wel mooi zijn.quote:Op maandag 14 november 2022 15:13 schreef Pugg het volgende:
[..]
Nee, ik geloof steeds meer dat het een politieke afrekening is. Bergkamp krijgt de boomerang terug, kan ze met pensioen.
Anonieme klachten zijn sowieso dubieus. Als je een klacht hebt dan dien je die met naam en toenaam is, dan weet de beschuldigde ook waar hij zich tegen moet verweren. Het is niet voor niets dat in Angelsaksische landen het een grondrecht is 'to face you accuser' in strafzaken... Daar kun je natuurlijk van afwijken. Maar dan moet je wel een verdomd goede reden hebben, en jaren oude hearsay klachten zijn dat natuurlijk niet.quote:Op maandag 14 november 2022 14:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Of die meldingen allemaal wel kloppen en over Arib gaan, is dus onduidelijkheid:
[..]
Die anonieme klacht ging niet eens over een eigen probleem, maar een horen-zeggen aanvaringen die anderen gehad zouden hebben.
Jij wil zeggen dat zowel de OR als de ambtelijke top dit zonder basis doen? Lijkt me zeer sterk.quote:Op maandag 14 november 2022 14:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
De OR van de ambtenaren die een politieke afrekening uitvoeren?quote:Op maandag 14 november 2022 15:13 schreef Pugg het volgende:
[..]
Nee, ik geloof steeds meer dat het een politieke afrekening is. Bergkamp krijgt de boomerang terug, kan ze met pensioen.
Ik vond de eerste berichten over anonieme klachten die hiertoe zouden leiden al niet heel correct. Tenzij de indiener(s) van deze klachten alleen anoniem blijven in de publicaties maar wel bekend zijn bij bijvoorbeeld de vertrouwenspersonen of de OR of waar dan ook, is het acceptabel. Anders is m.i. een anonieme klacht nooit voldoende grond voor een dergelijjk ingrijpend gebeuren. Het zou er toch uitzien als alleen een anonieme klacht al hiertoe kan leiden.quote:Op maandag 14 november 2022 15:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij wil zeggen dat zowel de OR als de ambtelijke top dit zonder basis doen? Lijkt me zeer sterk.
[..]
De OR van de ambtenaren die een politieke afrekening uitvoeren?
En die boemerang komt nu juist terug naar de 'het onderzoek moet stoppen'-roepers.
Ik vind dit nogal een vreemde conclusie op basis van wat we weten en wat er inmiddels allemaal bekend is over Arib. Dat ze bijvoorbeeld zelfs bij de PvdA al haar eigen medewerkers moest betalen, omdat niemand voor haar wilde werken.quote:Op maandag 14 november 2022 15:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vond de eerste berichten over anonieme klachten die hiertoe zouden leiden al niet heel correct. Tenzij de indiener(s) van deze klachten alleen anoniem blijven in de publicaties maar wel bekend zijn bij bijvoorbeeld de vertrouwenspersonen of de OR of waar dan ook, is het acceptabel. Anders is m.i. een anonieme klacht nooit voldoende grond voor een dergelijjk ingrijpend gebeuren. Het zou er toch uitzien als alleen een anonieme klacht al hiertoe kan leiden.
Maar blijkbaar is er op een aantal momenten en door een aantal mensen niet zorgvuldig gehandeld. Dat blijkt uit een heleboel zaken. Dus ja, het heeft er in mijn ogen wel alle schijn van dat de OR en de ambtelijke top dit zonder voldoende en zorgvuldige basis hebben gedaan.
Dat er een onderzoek moet plaatsvinden is inmiddels onvermijdelijk, lijkt me. Juist ook omdat er in mijn ogen onzorgvuldig is gehandeld. Dat dit onderzoek ver van alles en iedereen die iets met de ambtellijke top, de kamerleden, het presidium en de vertrouwenspersonen te maken heeft gedaan moet worden, lijkt me ook zeer duidelijk.quote:Op maandag 14 november 2022 15:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind dit nogal een vreemde conclusie op basis van wat we weten en wat er inmiddels allemaal bekend is over Arib. Dat ze bijvoorbeeld zelfs bij de PvdA al haar eigen medewerkers moest betalen, omdat niemand voor haar wilde werken.
Dit onderzoek moet gewoon door gaan en inderdaad zo veel mogelijk op afstand van de politiek, zoals nu ook eindelijk gaat gebeuren.
Ja, Bergkamp en het complete presidium moeten weg.quote:Op maandag 14 november 2022 15:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat er een onderzoek moet plaatsvinden is inmiddels onvermijdelijk, lijkt me. Juist ook omdat er in mijn ogen onzorgvuldig is gehandeld. Dat dit onderzoek ver van alles en iedereen die iets met de ambtellijke top, de kamerleden, het presidium en de vertrouwenspersonen te maken heeft gedaan moet worden, lijkt me ook zeer duidelijk.
En Bergkamp moet weg.
Hier zit Firouz ergens onder verstopt:quote:Op zondag 13 november 2022 15:58 schreef trein2000 het volgende:
Bergkamp stapt niet op. Niet zelfstandig in elk geval; er zal dan toch iemand die een paar takken hoger in de boom zit met de vuist op tafel moeten slaan. Maar als Rutte of Kaag geen 'Bergkamp, functie elders' doet gebeurt er niets.quote:Op maandag 14 november 2022 19:31 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]
Het is wachten op het bericht dat Bergkamp opstapt, want dan is iedereen die kon opstappen opgestapt.
En de reactie van Weisglas onder die tweet:quote:Op maandag 14 november 2022 19:31 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]
Het is wachten op het bericht dat Bergkamp opstapt, want dan is iedereen die kon opstappen opgestapt.
https://twitter.com/frans(...)idPTw58XDDVBwkg&s=19quote:Nu nog de chef kok en dan kunnen ze de tent sluiten. Wat een droefenis allemaal . Denkt nou niemand aan het aanzien van de politiek?
Lijkt mij een klusje voor Jan Paternotte, misschien wel de grootste gek van allemaal daar. Die zal dat nooit doen, is namelijk een deuk in z'n ego.quote:Op maandag 14 november 2022 19:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bergkamp stapt niet op. Niet zelfstandig in elk geval; er zal dan toch iemand die een paar takken hoger in de boom zit met de vuist op tafel moeten slaan. Maar als Rutte of Kaag geen 'Bergkamp, functie elders' doet gebeurt er niets.
Terecht overigens. Als je dit zegt moet je weg, dan ga je de grens over. Je kunt dat doen, als absolute noodrem maar daarna ben je onhoudbaar.quote:Op maandag 14 november 2022 19:31 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]
Heeft ze geen meerderheid of wat? En dan zul je zien dat straks om formalistische redenen de coalitie haar steunt ‘dit is nu niet aan de Kamer’. Laf gedoe. Bah.quote:Op maandag 14 november 2022 22:09 schreef JohnBercow het volgende:
Bergkamp vraagt toch geen Kameruitspraak over onderzoek Arib
Draai'66 voorzitter
Apart weerquote:Ondernemingsraad Kamer heeft toch vertrouwen in Kamervoorzitter Bergkamp
Ook hier een Draai'66 voorzitter
Geert, Caroline en Thierry zijn D66 dankbaar.quote:Op maandag 14 november 2022 22:37 schreef Janneke141 het volgende:
Allemaal heel goed voor het vertrouwen, dit.
Welk vertrouwen bedoel je?quote:Op maandag 14 november 2022 22:37 schreef Janneke141 het volgende:
Allemaal heel goed voor het vertrouwen, dit.
Nee, dat gaat inderdaad niet gebeuren.quote:Op maandag 14 november 2022 19:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bergkamp stapt niet op. Niet zelfstandig in elk geval; er zal dan toch iemand die een paar takken hoger in de boom zit met de vuist op tafel moeten slaan. Maar als Rutte of Kaag geen 'Bergkamp, functie elders' doet gebeurt er niets.
Het vertrouwen dat de bevolking van een land in zijn instituties zou moeten hebben.quote:
Als het er niet is kan het ook niet minder worden.quote:Op dinsdag 15 november 2022 10:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het vertrouwen dat de bevolking van een land in zijn instituties zou moeten hebben.
Bij een behoorlijke groep mensen is dat vertrouwen 0, maar als geheel bij de samenleving niet.quote:Op dinsdag 15 november 2022 10:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als het er niet is kan het ook niet minder worden.
Laatst hoorde ik op tv dat het nagenoeg niet lager kan.quote:Op dinsdag 15 november 2022 10:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bij een behoorlijke groep mensen is dat vertrouwen 0, maar als geheel bij de samenleving niet.
Overigens denk ik dat de groep bij wie dat vertrouwen 0 is ook niet meer zo heel erg veel groter zal worden. De mensen aan de goede kant van de streep hebben namelijk weinig last van wat hier allemaal gebeurt. Het doorsnee kiezersarsenaal van laten we zeggen VVD, D66, GL en PvdA, CU en SGP hoeft zich vrij weinig zorgen te maken dus die geloven het allemaal wel.
Bron ANPquote:DEN HAAG - De voorzitter van de ondernemingsraad van de Tweede Kamer, Michel Meerts, heeft óók zijn taak neergelegd. Meerts zegde afgelopen weekend het vertrouwen op in het politieke bestuur van de Kamer, maar nu dat van geen wijken weet gooit hij zelf het bijltje erbij neer.
Meerts is de volgende ambtenaar in de Kamer die het voor gezien houdt vanwege de ontstane situatie rondom het onderzoek naar oud-voorzitter Khadija Arib. Afgelopen vrijdag legde de ambtelijke top van de Kamer het werk neer, vanwege de politieke onrust rond en bemoeienis met dat onderzoek. De opgestapte griffier Simone Roos vindt dat er sprake is van ’een politiek schaakspel’. Volgens haar is er ’niet of nauwelijks oog en aandacht voor de ambtenaren die recent en ook in het verleden aandacht hebben gevraagd voor sociaal onveilig gedrag’.
Nu de kok nog en de koffie-dame. En dan is er niemand meer.quote:
Een meerderheid, dus.quote:Opluchting voor Bergkamp: meerderheid Kamer steunt onderzoek naar Arib
De positie van Kamervoorzitter Vera Bergkamp lijkt vooralsnog gered. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt het onderzoek naar haar voorganger Khadija Arib, blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws.
Vrijdag ontstond onrust nadat de gehele ambtelijke top van de Tweede Kamer de taken neerlegde. Bergkamp liet daarop weten het onderzoek naar Arib te willen voortzetten en vroeg daarop steun van de Tweede Kamer.
Die is er nu, blijkt uit een rondgang. Alle coalitiepartijen steunen het onderzoek.
Treurig dat er onderzoek wordt gedaan naar mogelijke misstanden op de werkvloer bij de ambtenaren?quote:Op dinsdag 15 november 2022 18:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zoals voorspeld. Wat treurig:')
Waarom is dit treurig, behalve dat je persoonlijke vete tegen Vera Bergkamp geen weerklank vindt bij de volksvertegenwoordigers?quote:Op dinsdag 15 november 2022 18:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zoals voorspeld. Wat treurig:')
Ja het is heel normaal dat de top van een bedrijf terugtreedt (vanwege o.a. Bergkamp zoals in de brief staat) en dat de OR het vertrouwen in je opzegt.quote:Op woensdag 16 november 2022 11:27 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Waarom is dit treurig, behalve dat je persoonlijke vete tegen Vera Bergkamp geen weerklank vindt bij de volksvertegenwoordigers?
De TK is geen bedrijf en de TK kiest zelf de voorzitter volgens mij, niet de OR. Die hetze tegen Bergkamp aangaande besluiten genomen door een heel presidium is sowieso van een kansloos Telegraaf-niveau.quote:Op woensdag 16 november 2022 12:53 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ja het is heel normaal dat de top van een bedrijf terugtreedt (vanwege o.a. Bergkamp zoals in de brief staat) en dat de OR het vertrouwen in je opzegt.![]()
Er is echt geen enkel bedrijf waarin je in zo'n situatie nog door kan gaan als voorzitter.
Wat een onzin, voor de mensen die er werken is de TK wel degelijk gewoon een bedrijf en heb je je als TK ook gewoon te gedragen als goede werkgever, iets dat Bergkamp nalaat. Getuige de uitspraken van de top van het bedrijf en de OR.quote:Op woensdag 16 november 2022 13:02 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De TK is geen bedrijf en de TK kiest zelf de voorzitter volgens mij, niet de OR. Die hetze tegen Bergkamp aangaande besluiten genomen door een heel presidium is sowieso van een kansloos Telegraaf-niveau.
SP, Omtzigt, Den Haan, Denk, PvdA, SGP, PvdD, JA21, BBB en GL waren ook tegen een kamerdebat. Volgens mij is dat de enige soort stemming die er is geweest, een stemming over het onderzoek is er niet geweest. Dus hoe kom jij er bij dat de voltallige oppositie inclusief de SGP tegen dit onderzoek is?quote:Op woensdag 16 november 2022 13:07 schreef Janneke141 het volgende:
Laat ik voorop stellen dat het onderzoek naar Arib er gewoon moet komen, maar de positie van Bergkamp is uitermate zwak. Dat ze een stemming in het leven roept waarvan ze van tevoren de uitkomst kent om even aan te tonen dat ze toch echt de voorzitter is en blijft is toch wel van een verregaande kansloosheid. Dat er geen enkel oppositielid voor stemt, zelfs het geweten van de Tweede Kamer de SGP niet, is veelzeggend.
Als je het eind augustus had gevraagd, dan had waarschijnlijk 80% van de Kamer voor het onderzoek gestemd. Onder leiding van Bergkamp is het echter zo'n puinhoop en zo'n heksenjacht geworden dat de oppositie de hakken in het zand zet. Dat is er nu bereikt. Weer een knauw aan het vertrouwen in de politiek in het algemeen. Dat heeft ze nu bereikt, ik hoop dat ze er gelukkig mee is.
Er is dus gewoon een bijna volledige steun van de hele kamer. Gelukkig maar, was zeer treurig geweest als het anders was.quote:Bergkamp
Tijdens een debat over de hele kwestie bleek dat vrijwel alle partijen zich achter zowel het presidium als achter het onderzoek naar Arib schaarden. Alleen de PVV stelde dat Bergkamp zou moeten opstappen als voorzitter. ,,In elke andere organisatie had Bergkamp al vijf keer bij het UWV gestaan‘’, zei PVV-Kamerlid Gidi Markuszower. ,,Anonieme klachten mogen geen reden zijn een onderzoek in te stellen naar een Kamerlid.’’
Hmm, maar dit is wel anders dan er gisteren te lezen was. Het verandert verder weinig aan mijn mening, maar fijn voor het vervolg van het proces dat de steun in elk geval breder is dan alleen de coalitie.quote:Op woensdag 16 november 2022 14:21 schreef Hanca het volgende:
De steun voor het onderzoek is breder dan de coalitie: https://nos.nl/artikel/24(...)oezeggingen-bergkamp
https://www.ad.nl/politie(...)-naar-arib~a20ae964/
[..]
Er is dus gewoon een bijna volledige steun van de hele kamer. Gelukkig maar, was zeer treurig geweest als het anders was.
Gister hadden journalisten alleen aan coalitieleden gevraagd of er steun was, volgens mij. Andere fracties hadden zich daar nog helemaal niet over uitgesproken (wellicht ook om Bergkamp wat te laten bungelen?).quote:Op woensdag 16 november 2022 15:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hmm, maar dit is wel anders dan er gisteren te lezen was. Het verandert verder weinig aan mijn mening, maar fijn voor het vervolg van het proces dat de steun in elk geval breder is dan alleen de coalitie.
Bergkamp is niet meer betrokken en als lid van het presidium onder Arib zelfs een onderdeel van het onderzoek.quote:Op zondag 20 november 2022 02:04 schreef KingRoland het volgende:
Onderzoek moet doorgaan, maar hoe de fuck kun je nog steeds Bergkamp daarin betrekken? Tuurlijk ze is kamervoorzitter, maar het is bekend dat die 2 elkaar niet mogen. Of naja bijna iedereen tegen Bergkamp, want zelfs PVV is voor AribAlsof je paar jaar geleden Blatter of nu Infantino onderzoek laat doen in de corruptie binnen de FIFA.
Bananenrepubliek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |