Logisch inderdaad, maar wel wat zuur! Die subsidie is flink (tot wel 40% van de aanschafkosten).quote:Op vrijdag 2 december 2022 17:06 schreef laziness het volgende:
[..]
Op zich ook wel logisch als de verplichting is om gasloos te bouwen. In onze wijk speelde dat voor dat die verplichting er was.
Mwah de aannemers weten het en het zit gewoon in de offerte, je weet dus als koper amper wat de kosten van de warmtepomp zijn, tenzij je zelf voor een andere warmtepomp kiest dan de aannemer offreert.quote:Op vrijdag 2 december 2022 17:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Logisch inderdaad, maar wel wat zuur! Die subsidie is flink (tot wel 40% van de aanschafkosten).
Bijzonder, ik moet vanaf een meter of 5 afstand naar de fans kijken om te zien dat ie draait.quote:Op donderdag 8 december 2022 14:25 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik word ‘s nachts gek van het geluid dat onze warmtepomp produceert, ik kan er niet van slapen. Het ventilatiesysteem hebben we dmv een tijdschakelklok al in de nacht uitgezet, maar dat kan met een warmtepomp natuurlijk niet.
Het is de binnenunit op zolder die continu geluid maakt en dat dreunt door tot in de slaapkamer.quote:Op donderdag 8 december 2022 14:33 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Bijzonder, ik moet vanaf een meter of 5 afstand naar de fans kijken om te zien dat ie draait.
Misschien toch eens na laten kijken?
Damnquote:Op donderdag 8 december 2022 14:38 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Het is de binnenunit op zolder die continu geluid maakt en dat dreunt door tot in de slaapkamer.
Ja, ik ga eens via de facebookgroep vragen hoe het bij anderen is. Inmiddels staat ons huis en ook de zolder redelijk vol, dus het zou niet meer zo’n klankkast moeten zijn, maar het resoneert behoorlijkquote:Op donderdag 8 december 2022 15:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Damn
Daar zou ik de installateur voor laten komen, en even bij de diverse buren checken of hun WP ook zo'n herrie maakt.
Als je de fanbox al hoort op de laagste stand zijn jullie wel extreem gevoelig voor geluid,quote:Op donderdag 8 december 2022 14:25 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik word ‘s nachts gek van het geluid dat onze warmtepomp produceert, ik kan er niet van slapen. Het ventilatiesysteem hebben we dmv een tijdschakelklok al in de nacht uitgezet, maar dat kan met een warmtepomp natuurlijk niet.
Wat voor geluid hoor je? Wellicht een monoblock die zonder flexibele leidingen is aangesloten waardoor resonanties hoorbaar zijn binnen?quote:Op donderdag 8 december 2022 19:31 schreef Doedezemaar het volgende:
De binnenunit zit tegen de buitenmuur aan en staat op een massieve vloer, maar het komt via het trapgat versterkt de rest van het huis in lijkt het wel. Ik kan sowieso erg slecht tegen geluiden zoals een stofzuiger of een stilstaande auto met stationair draaiende motor. Dit klinkt voor mij als een aankomende trein, alleen komt die trein niet dichterbij
Is de zolder een grote, open ruimte? Zou het dan niet helpen om een en ander af te laten timmeren?quote:Op donderdag 8 december 2022 19:31 schreef Doedezemaar het volgende:
De binnenunit zit tegen de buitenmuur aan en staat op een massieve vloer, maar het komt via het trapgat versterkt de rest van het huis in lijkt het wel. Ik kan sowieso erg slecht tegen geluiden zoals een stofzuiger of een stilstaande auto met stationair draaiende motor. Dit klinkt voor mij als een aankomende trein, alleen komt die trein niet dichterbij
Waardeloze reactie, zeg dan nietsquote:
Herkenbaar, ik heb mijn buitenunit uiteindelijk verplaatst.quote:Op donderdag 8 december 2022 14:25 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh de binnenunit. Ik zou de pompsnelheid eens verlagen.quote:Op donderdag 8 december 2022 14:38 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Het is de binnenunit op zolder die continu geluid maakt en dat dreunt door tot in de slaapkamer.
Lijk me ook, veel meer dan een warmtewisselaar, pomp en wat elektronica zit er niet in.quote:Op vrijdag 9 december 2022 11:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Oh de binnenunit. Ik zou de pompsnelheid eens verlagen.
Resonanties los je op door de kleinste en raarste oplossingen.quote:Op vrijdag 9 december 2022 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Lijk me ook, veel meer dan een warmtewisselaar, pomp en wat elektronica zit er niet in.
Dus pomp is eerste verdachte.
Heb je al betaald? Zo nee, die dat niet totdat je de pincode krijgt.quote:Op vrijdag 9 december 2022 11:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Dank voor alle reacties, ik ga eens op onderzoek uit en ik gok dat ik via de kopersbegeleider bij de installateur ga uitkomen. Ik kan zelf niet in het servicemenu, dat is beveiligd met een pincode (en nee, die is helaas niet 0000).
Met mijn lekenverstand zeg ik dat het beide dingen zijn die @:Barry1986 aanstipt, dus zowel het resoneren via muur/vloer als overdracht via de lucht.
Dat lijkt me nu de juiste route. En vragen of anderen hetzelfde probleem hebben, is ook slim. Misschien kun je zelf luisteren bij een van je burenquote:Op vrijdag 9 december 2022 11:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Dank voor alle reacties, ik ga eens op onderzoek uit en ik gok dat ik via de kopersbegeleider bij de installateur ga uitkomen. Ik kan zelf niet in het servicemenu, dat is beveiligd met een pincode (en nee, die is helaas niet 0000).
Met mijn lekenverstand zeg ik dat het beide dingen zijn die @:Barry1986 aanstipt, dus zowel het resoneren via muur/vloer als overdracht via de lucht.
quote:Op vrijdag 9 december 2022 11:16 schreef Barry1986 het volgende:
Ik zou eerst uitsluiten of het resoneren is van muur/vloerplaat die doortrilt. Of daadwerkelijk geluid van de unit die door de lucht wordt overgedragen.
In beide gevallen is het wel op te lossen, het vergt alleen wat aandacht/tijd
[..]
Waardeloze reactie, zeg dan niets
PINcode? ik mag hopen dat je instaleteurscode bedoeld. Als een installateur zijn eigen pincode aan jouw machine mag koppelen dan ben je levenslang aan hem verbonden.quote:Op vrijdag 9 december 2022 11:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik weet jouw pincode, het is 1607.quote:Op vrijdag 9 december 2022 11:48 schreef Doedezemaar het volgende:
2quote:Op donderdag 15 december 2022 10:09 schreef Claudia_x het volgende:
Wat is bij deze temperaturen nu een mooie COP?
Nu zal ik met de COP ook wel flink hoger zitten want het is geen -5 meer....quote:Op donderdag 15 december 2022 10:38 schreef Claudia_x het volgende:
Wat houdt dat precies in, @:speekselklier, dat-ie overstapt op interne elementen? Waarom zou dat bijv. energiezuiniger zijn? Of is er een andere reden voor om dat te doen?
Hier was de COP vanochtend steeds zo'n 3,5-3,8. Dat lijkt dus wel aardig te zijn? De watertemperatuur staat nu op 32 graden. De afgelopen 24 uur hebben we zo'n 25 kWh verbruikt aan verwarmen.
Hebben alle warmtepompen die?quote:Op donderdag 15 december 2022 10:47 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Nu zal ik met de COP ook wel flink hoger zitten want het is geen -5 meer....
Onder een COP van 2.5 (instelbaar) vind mijn wamtepomp het niet meer de moeite om de buitenunit aan te slingeren. Het opwarmen duurt dan te lang en de grote bespraring is er (naar zijn mening) ook niet meer....
In de binnenunit zit tot 6000W aan warmte-elementen (eigenlijk gewoon een theekoker met COP van 1).
Als de COP onder de 2.5 komt dan gebruikt hij die om te verwarmen. Bij -5 zag ik de interne-theekoker het water 40 graden maakte en dat de buitenunit het daarna op temperatuur hield.
Voordeel van de elementen is dat ze het cv-water ook gewoon tot 75 graden kunnen opstoken.
Bij extreme kou, kapotte buiten-unit of zo heb ik dus nog steeds een warm huis.
Als je een kruisje zet op de goede plek op de accessoires-lijst volgens mij wel.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hebben alle warmtepompen die?
Interessant om te weten! Ik vermoed dan dat wij ze niet hebben. En er is geen weg meer terug, want deze week zijn we definitief van het gas afgesloten.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:51 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Als je een kruisje zet op de goede plek op de accessoires-lijst volgens mij wel.
(zelf ben ik een kruisje warm sanitairwater vergeten, die had ik achteraf ook moeten zetten....)
Er bestaan geloof ik ook systemen waar je ze los kan bijkopen.
Ik kocht ze omdat ik een huis uit 1930 heb en ik er nog niet op durfde te vertrouwen dat ik de boel met 40 graden water warm kreeg. Met deze elementen loop ik dat risico niet meer want die produceren indien nodig gewoon 75 graden water. De elementen waren niet zo heel duur en zonder die elementen weet ik ook niet of ik het al had aangedurfd..
Ik weet niet in wat voor huis je woont als het een modern huis dan is dat ook niet nodig. Maar ik heb een oud huis, zonder spouwmuren. Ik wilde graag dat zekerheidje.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Interessant om te weten! Ik vermoed dan dat wij ze niet hebben. En er is geen weg meer terug, want deze week zijn we definitief van het gas afgesloten.Tot nog toe redden we het prima met een stooklijn waarmee de watertemperatuur op 30-32 graden wordt gebracht.
Jaren '60 met spouw. Dat is dus wat beter op temperatuur te houden dan jouw huis uit de jaren '30, maar minder goed dan een moderne woning. Al is het huis wel volledig gemoderniseerd. Daarom houd ik het verbruik met interesse in de gaten en probeer ik het te vergelijken, maar dat gaat wat moeilijk. Ik kom online niet zoveel bruikbare informatie tegen.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:58 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik weet niet in wat voor huis je woont als het een modern huis dan is dat ook niet nodig. Maar ik heb een oud huis, zonder spouwmuren. Ik wilde graag dat zekerheidje.
Welke binnenunit heb je? Veel Mitsubishi hebben dat element geïntegreerd.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jaren '60 met spouw. Dat is dus wat beter op temperatuur te houden dan jouw huis uit de jaren '30, maar minder goed dan een moderne woning. Al is het huis wel volledig gemoderniseerd. Daarom houd ik het verbruik met interesse in de gaten en probeer ik het te vergelijken, maar dat gaat wat moeilijk. Ik kom online niet zoveel bruikbare informatie tegen.
Monoblock vaak niet.quote:Op donderdag 15 december 2022 11:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Welke binnenunit heb je? Veel Mitsubishi hebben dat element geïntegreerd.
Als je een boilervat hebt voor warm water, zit er doorgaans ook wel een elektrisch element bij om een legionella run (tot 60 graden) uit te kunnen voeren. Het is afhankelijk van de locatie of dat ook in te zetten is om de warmtepomp te ondersteunen. Zit het direct in het boilervat, dan uiteraard niet.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hebben alle warmtepompen die?
het ging mij niet om de betrouwbaarheid in normale omstandigheden. Maar bij echte koude heeft mijn huis gewoon een hogere aanvoertemperatuur nodig. Mijn wp zal het nog wel doen bij min 10, maar geeft ie ook water van 60 graden (en wat is dan de COP).quote:Op donderdag 15 december 2022 12:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
In mijn geval zit er een 2kW element in m'n binnenunit (dat overigens nooit gebruikt wordt) maar er zijn ook wel warmtepompen die er 3x 3kW elementen in hebben zitten. Die hebben blijkbaar wat minder vertrouwen in hun warmtepomp
2,5-3 lijkt me al aardig.quote:Op donderdag 15 december 2022 10:09 schreef Claudia_x het volgende:
Wat is bij deze temperaturen nu een mooie COP?
zo... ik was al somber over 30kWhquote:Op donderdag 15 december 2022 12:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
2,5-3 lijkt me al aardig.
Boven de 3 haal je nu alleen als je het nog af kan met een hele lage aanvoertemperatuur (zeer goede isolatie in combinatie met overal vloerverwarming hoh 10cm).
Hier jagen we er nu 50kWh per dag doorheen als we de houtkachel uit laten.
Ik zit nu ook al op 26.3 kWh verbruik voor vandaagquote:Op donderdag 15 december 2022 12:46 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
zo... ik was al somber over 30kWh
Ja ok ik heb het over alleen WP en dan gister geloof ik, de koudste dagquote:Op donderdag 15 december 2022 12:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zit nu ook al op 26.3 kWh verbruik voor vandaagmaar ook de eerste keer sinds ik hier woon dat het zo koud is.
Edit: maar dat is dan wel voor alles bij mekaar he. TV, licht, wasmachine, droger, etc. Gewoon alles.
De unit zelf leest vaak wat optimistisch uit. De praktijk bij -10c is 2,5 knap.quote:Op donderdag 15 december 2022 12:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
2,5-3 lijkt me al aardig.
Boven de 3 haal je nu alleen als je het nog af kan met een hele lage aanvoertemperatuur (zeer goede isolatie in combinatie met overal vloerverwarming hoh 10cm).
Hier jagen we er nu 50kWh per dag doorheen als we de houtkachel uit laten.
Dat kan ik niet zienquote:Op donderdag 15 december 2022 12:51 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ja ok ik heb het over alleen WP en dan gister geloof ik, de koudste dag
Nu zit ik nog onder de 10 kWh
Ik zit wel hoger, maar had gisteren ook een wasdag (waaronder een 60 graden was) waarvan een deel net wat te laat in de droger ging, neemt niet weg dat dat "te laat" vooral gaat om het terugleveren vs direct verbruiken, dus dat is nog niet heel spannend.quote:Op donderdag 15 december 2022 13:01 schreef laziness het volgende:
Ik zit voor alles bij elkaar met een bodem warmtepomp op zo'n 15 tot 20 kWh per dag. Los voor enkel de WP kan ik niet zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |