abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207088482
Wat is bij deze temperaturen nu een mooie COP?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207088597
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 10:09 schreef Claudia_x het volgende:
2 :')
Vakman pur sang
pi_207088599
Een beetje het nadeel van lucht water warmtepompen
Vakman pur sang
pi_207088702
Bij mij staat in de instellingen dat als de COP onder de 2.5 duikt hij over stapt op de interne elementen en dus niet meer de warmtepomp techniek Dat is eigenlijk nog niet gebeurt, wel een paar keer tijdens het opstarten/warmen van het water, 10 minuten. Het op temperatuur houden van het cv-water lukt hem nog prima met een COP van 2.5

De warmtepomp weet het huis overigens ook nog steeds met 40 graden water op temperatuur te houden. Dat had ik niet verwacht bij een woning uit 1927.
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
pi_207088770
Wat houdt dat precies in, @Speekselklier, dat-ie overstapt op interne elementen? Waarom zou dat bijv. energiezuiniger zijn? Of is er een andere reden voor om dat te doen?

Hier was de COP vanochtend steeds zo'n 3,5-3,8. Dat lijkt dus wel aardig te zijn? De watertemperatuur staat nu op 32 graden. De afgelopen 24 uur hebben we zo'n 25 kWh verbruikt aan verwarmen.
pi_207088865
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 10:38 schreef Claudia_x het volgende:
Wat houdt dat precies in, @:speekselklier, dat-ie overstapt op interne elementen? Waarom zou dat bijv. energiezuiniger zijn? Of is er een andere reden voor om dat te doen?

Hier was de COP vanochtend steeds zo'n 3,5-3,8. Dat lijkt dus wel aardig te zijn? De watertemperatuur staat nu op 32 graden. De afgelopen 24 uur hebben we zo'n 25 kWh verbruikt aan verwarmen.
Nu zal ik met de COP ook wel flink hoger zitten want het is geen -5 meer....

Onder een COP van 2.5 (instelbaar) vind mijn wamtepomp het niet meer de moeite om de buitenunit aan te slingeren. Het opwarmen duurt dan te lang en de grote bespraring is er (naar zijn mening) ook niet meer....
In de binnenunit zit tot 6000W aan warmte-elementen (eigenlijk gewoon een theekoker met COP van 1).
Als de COP onder de 2.5 komt dan gebruikt hij die om te verwarmen. Bij -5 zag ik de interne-theekoker het water 40 graden maakte en dat de buitenunit het daarna op temperatuur hield.

Voordeel van de elementen is dat ze het cv-water ook gewoon tot 75 graden kunnen opstoken.
Bij extreme kou, kapotte buiten-unit of zo heb ik dus nog steeds een warm huis.
pi_207088896
quote:
99s.gif Op donderdag 15 december 2022 10:47 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Nu zal ik met de COP ook wel flink hoger zitten want het is geen -5 meer....

Onder een COP van 2.5 (instelbaar) vind mijn wamtepomp het niet meer de moeite om de buitenunit aan te slingeren. Het opwarmen duurt dan te lang en de grote bespraring is er (naar zijn mening) ook niet meer....
In de binnenunit zit tot 6000W aan warmte-elementen (eigenlijk gewoon een theekoker met COP van 1).
Als de COP onder de 2.5 komt dan gebruikt hij die om te verwarmen. Bij -5 zag ik de interne-theekoker het water 40 graden maakte en dat de buitenunit het daarna op temperatuur hield.

Voordeel van de elementen is dat ze het cv-water ook gewoon tot 75 graden kunnen opstoken.
Bij extreme kou, kapotte buiten-unit of zo heb ik dus nog steeds een warm huis.
Hebben alle warmtepompen die?
pi_207088909
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 10:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als je een kruisje zet op de goede plek op de accessoires-lijst volgens mij wel.
(zelf ben ik een kruisje warm sanitairwater vergeten, die had ik achteraf ook moeten zetten....)

Er bestaan geloof ik ook systemen waar je ze los kan bijkopen, dan hangt ie naast de binnenunit..
Dan heb je eigenlijk een hybride opstelling met een electrische cv-ketel in plaats van gas.

Ik kocht ze omdat ik een huis uit 1930 heb en ik er nog niet op durfde te vertrouwen dat ik de boel met 40 graden water warm kreeg. Met deze elementen loop ik dat risico niet meer want die produceren indien nodig gewoon 75 graden water. De elementen waren niet zo heel duur en zonder die elementen weet ik ook niet of ik het al had aangedurfd..

[ Bericht 13% gewijzigd door Speekselklier op 15-12-2022 10:57:19 ]
pi_207088971
quote:
99s.gif Op donderdag 15 december 2022 10:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Als je een kruisje zet op de goede plek op de accessoires-lijst volgens mij wel.
(zelf ben ik een kruisje warm sanitairwater vergeten, die had ik achteraf ook moeten zetten....)
Er bestaan geloof ik ook systemen waar je ze los kan bijkopen.

Ik kocht ze omdat ik een huis uit 1930 heb en ik er nog niet op durfde te vertrouwen dat ik de boel met 40 graden water warm kreeg. Met deze elementen loop ik dat risico niet meer want die produceren indien nodig gewoon 75 graden water. De elementen waren niet zo heel duur en zonder die elementen weet ik ook niet of ik het al had aangedurfd..
Interessant om te weten! Ik vermoed dan dat wij ze niet hebben. En er is geen weg meer terug, want deze week zijn we definitief van het gas afgesloten. :+ Tot nog toe redden we het prima met een stooklijn waarmee de watertemperatuur op 30-32 graden wordt gebracht.
pi_207088994
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 10:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Interessant om te weten! Ik vermoed dan dat wij ze niet hebben. En er is geen weg meer terug, want deze week zijn we definitief van het gas afgesloten. :+ Tot nog toe redden we het prima met een stooklijn waarmee de watertemperatuur op 30-32 graden wordt gebracht.
Ik weet niet in wat voor huis je woont als het een modern huis dan is dat ook niet nodig. Maar ik heb een oud huis, zonder spouwmuren. Ik wilde graag dat zekerheidje.
pi_207089024
Heeft er hier iemand verstand van EVOHOME thermoststaten in combinatie met een warmtepomp?

De thermostaat blijft maar schreeuwen (ControlSet) tegen de warmtepomp dat ie 60 graden water wil hebben.
Mijn wp-ketel is er niet van onder de indruk hoor, die gaat zijn eigen gang.
Maar het zou leuk zijn dat ie een beetje meedenkt met de zwaktes van mijn wp-ketel.
pi_207089026
quote:
99s.gif Op donderdag 15 december 2022 10:58 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik weet niet in wat voor huis je woont als het een modern huis dan is dat ook niet nodig. Maar ik heb een oud huis, zonder spouwmuren. Ik wilde graag dat zekerheidje.
Jaren '60 met spouw. Dat is dus wat beter op temperatuur te houden dan jouw huis uit de jaren '30, maar minder goed dan een moderne woning. Al is het huis wel volledig gemoderniseerd. Daarom houd ik het verbruik met interesse in de gaten en probeer ik het te vergelijken, maar dat gaat wat moeilijk. Ik kom online niet zoveel bruikbare informatie tegen.
pi_207089505
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 11:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Jaren '60 met spouw. Dat is dus wat beter op temperatuur te houden dan jouw huis uit de jaren '30, maar minder goed dan een moderne woning. Al is het huis wel volledig gemoderniseerd. Daarom houd ik het verbruik met interesse in de gaten en probeer ik het te vergelijken, maar dat gaat wat moeilijk. Ik kom online niet zoveel bruikbare informatie tegen.
Welke binnenunit heb je? Veel Mitsubishi hebben dat element geïntegreerd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207089567
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 11:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Welke binnenunit heb je? Veel Mitsubishi hebben dat element geïntegreerd.
Monoblock vaak niet.
Claudia je kunt wel een buffervat met extra warmtespiraal plaatsen en die door de WP laten aansturen
Vakman pur sang
  donderdag 15 december 2022 @ 12:07:26 #140
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_207089632
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 10:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als je een boilervat hebt voor warm water, zit er doorgaans ook wel een elektrisch element bij om een legionella run (tot 60 graden) uit te kunnen voeren. Het is afhankelijk van de locatie of dat ook in te zetten is om de warmtepomp te ondersteunen. Zit het direct in het boilervat, dan uiteraard niet.

In mijn geval zit er een 2kW element in m'n binnenunit (dat overigens nooit gebruikt wordt) maar er zijn ook wel warmtepompen die er 3x 3kW elementen in hebben zitten. Die hebben blijkbaar wat minder vertrouwen in hun warmtepomp ;)
pi_207089805
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 12:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

In mijn geval zit er een 2kW element in m'n binnenunit (dat overigens nooit gebruikt wordt) maar er zijn ook wel warmtepompen die er 3x 3kW elementen in hebben zitten. Die hebben blijkbaar wat minder vertrouwen in hun warmtepomp ;)
het ging mij niet om de betrouwbaarheid in normale omstandigheden. Maar bij echte koude heeft mijn huis gewoon een hogere aanvoertemperatuur nodig. Mijn wp zal het nog wel doen bij min 10, maar geeft ie ook water van 60 graden (en wat is dan de COP).
pi_207089884
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 10:09 schreef Claudia_x het volgende:
2,5-3 lijkt me al aardig.

Boven de 3 haal je nu alleen als je het nog af kan met een hele lage aanvoertemperatuur (zeer goede isolatie in combinatie met overal vloerverwarming hoh 10cm).

Hier jagen we er nu 50kWh per dag doorheen als we de houtkachel uit laten.
pi_207090048
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 12:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Boven de 3 haal je nu alleen als je het nog af kan met een hele lage aanvoertemperatuur (zeer goede isolatie in combinatie met overal vloerverwarming hoh 10cm).

zo... ik was al somber over 30kWh
  Moderator donderdag 15 december 2022 @ 12:48:30 #144
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207090079
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 12:46 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
zo... ik was al somber over 30kWh
Ik zit nu ook al op 26.3 kWh verbruik voor vandaag 8)7 maar ook de eerste keer sinds ik hier woon dat het zo koud is.

Edit: maar dat is dan wel voor alles bij mekaar he. TV, licht, wasmachine, droger, etc. Gewoon alles.
[i]Breitling - Instruments for Professionals[/i]
pi_207090114
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 12:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zit nu ook al op 26.3 kWh verbruik voor vandaag 8)7 maar ook de eerste keer sinds ik hier woon dat het zo koud is.

Edit: maar dat is dan wel voor alles bij mekaar he. TV, licht, wasmachine, droger, etc. Gewoon alles.
Ja ok ik heb het over alleen WP en dan gister geloof ik, de koudste dag
Nu zit ik nog onder de 10 kWh
pi_207090124
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 12:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

De unit zelf leest vaak wat optimistisch uit. De praktijk bij -10c is 2,5 knap.
Toch veel ontdooicycly
Vakman pur sang
  Moderator donderdag 15 december 2022 @ 12:53:18 #147
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207090147
quote:
99s.gif Op donderdag 15 december 2022 12:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ja ok ik heb het over alleen WP en dan gister geloof ik, de koudste dag
Nu zit ik nog onder de 10 kWh
Dat kan ik niet zien :')
[i]Breitling - Instruments for Professionals[/i]
pi_207090242
Ik heb even naar dat 'vernieuwde` prijsplafond gekeken.
Vernieuwd omdat het uitgaat van de verhoogde 2900kWh per jaar, speciaal voor de gaslozen.

Daarbij komt niet meer de eerste 2900kWh per jaar maar een percentage per dag.
Hier staan de exacte percentages, op pagina 22.
https://www.rijksoverheid(...)leine-gebruikers.pdf

Eigenlijk worden we nog steeds genaait als je jaarafrekening wat ongunstig ligt.

In de winter wordt er slechts maximaal 11kWh op een plafond tegen 40 cent gezet.
In de zomer ligt het plafond op zo'n 5kWh.

Aan die 11kWh heeft een warmtepomp gebruiker natuurlijk helemaal niks.
Hij mag dan nog wel 7m3 gas affakkelen. Daar waar ze bang waren dat mensen hun hybride pomp op gas gaan zitten.. Dat gaat dus nog steeds gebeuren.

Zo terugrekenend lijkt het mij dat te moet zien dat je in de zomer geen jaar-afrekening krijgt.
Dus direct NA de koude periode overstappen naar een andere leverancier.

[ Bericht 10% gewijzigd door Speekselklier op 15-12-2022 13:22:19 ]
  donderdag 15 december 2022 @ 13:01:32 #149
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_207090256
Ik zit voor alles bij elkaar met een bodem warmtepomp op zo'n 15 tot 20 kWh per dag. Los voor enkel de WP kan ik niet zien.
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 15 december 2022 @ 13:12:33 #150
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207090387
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 13:01 schreef laziness het volgende:
Ik zit voor alles bij elkaar met een bodem warmtepomp op zo'n 15 tot 20 kWh per dag. Los voor enkel de WP kan ik niet zien.
Ik zit wel hoger, maar had gisteren ook een wasdag (waaronder een 60 graden was) waarvan een deel net wat te laat in de droger ging, neemt niet weg dat dat "te laat" vooral gaat om het terugleveren vs direct verbruiken, dus dat is nog niet heel spannend.
Morgen heb ik de complete cijfers van de eerste helft van de maand.
Ons stroomverbruik is hier sowieso al een stuk hoger dan bij jou of bij ons oude huis, totaal ander verhaal en niet alleen door de warmtepomp.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')