abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206509846
quote:
DNB: ‘Compenseer alleen energierekening van mensen die het écht nodig hebben.

President Klaas Knot van De Nederlandsche Bank vindt dat volgend jaar alleen nog de energierekening van mensen gecompenseerd moet worden die het ‘echt nodig hebben’.

Dit zegt de DNB-directeur zondag in tv-programma Buitenhof. De voorman van de Nederlandsche Bank is de afgelopen weken naar eigen zeggen met deze boodschap de hort op gegaan in Den Haag. Hij wil het kabinet ervan doordringen dat er zo snel mogelijk een einde komt aan huidige vorm van het compenseren van de energierekening. Probleem is volgens hem dat niet duidelijk is waar het geld vandaan moet komen om de compensatie van te betalen. Ook is het onduidelijk hoe hoog het bedrag is dat het kabinet daarvoor nodig heeft.

‘Astronomische bedragen’
In de Tweede Kamer is weliswaar genoeg steun voor het prijsplafond van het kabinet om de energiekosten voor huishoudens te drukken. Maar dat die maatregel in potentie maar liefst 40 miljard euro gaat kosten, baart de Kamer ook zorgen. Prille berekeningen wijzen uit dat dit het kabinet mogelijk 23,5 miljard gaat kosten. En als het tegenvalt, zelfs 40,1 miljard. Astronomische bedragen, zo sprak PvdA-Kamerlid Henk Nijboer hier eerder over.

Het is nog steeds onduidelijk hóe het prijsplafond precies betaald gaat worden. Het kabinet hoopt dat de winsten van energieproducenten, die momenteel immers hoog zijn, kunnen worden ‘afgeroomd’. Ongeveer ‘de helft’ van het prijsplafond, zei minister Sigrid Kaag eerder, zou zo betaald moeten kunnen worden. Maar dat was toen het prijsplafond nog de helft ‘goedkoper’ werd ingeschat.

Daarnaast was er al 5,4 miljard euro apart gezet voor verlaging van de energiebelasting, die niet doorgaat. En het kabinet rekent ook op meer inkomsten van belasting aan energiebedrijven én omdat het gas dat het zelf verkoopt een hogere prijs heeft. Komend jaar zou dat samen zeker 4,3 miljard extra moeten opleveren.
https://www.ad.nl/politie(...)dig-hebben~a0b73a5c/
Mee eens.
Dit is typisch zo'n generiek kadootje aan de burgerij in de hoop verloren stemmen terug te winnen en schiet zijn doel (armoedebestrijding) verder totaaal voorbij.

Ook werk je er inflatie verder mee in de hand en krijg je de mensen niet aan het energiebesparen.

Niet mijn openingspost
pi_206509852
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 14:14 schreef torentje het volgende:

[..]
Welke pretstudie heb jij dan gevolgd?
Procestechnologie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206509854
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 14:15 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ik kan me herinneren dat ik de eerste maal de zorgtoeslag zelf heb moeten aanvragen.
Met de huidige technische mogelijkheden lijkt mij het niet zo lastig en dan nog. Het hoeft niet altijd makkelijk te zijn.
Ingeval van een appartementengebouw vraagt de gemeente het maar even op bij de vereniging van eigenaren, allemaal niet zo moeilijk.
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 13:57 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Voor de huur/zorgtoeslag gebruikt men ook het inkomen van vorig jaar, zie het probleem niet.
Energiekosten kan men opvragen bij de energie leveranciers.
Zonnepanelen kan je vanuit de lucht zien. Gemeenten hebben meer gedetailleerde luchtfoto's dan op Googlemaps is te zien.
Ja en dan moet de belastingdienst dus met alle energieleveranciers koppelingen maken.
Daarnaast is energiecontract veel complexer dan huur. Ook zouden dan alle energiecontracten moeten worden voorzien van iemand zijn BSN. En ik kan je nog een hele rits complexe zaken opnoemen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206509874
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 14:18 schreef raptorix het volgende:

[..]
[..]
Ja en dan moet de belastingdienst dus met alle energieleveranciers koppelingen maken.
Daarnaast is energiecontract veel complexer dan huur. Ook zouden dan alle energiecontracten moeten worden voorzien van iemand zijn BSN. En ik kan je nog een hele rits complexe zaken opnoemen.
Doen ze met banken en werkgevers ook.
Waar een wil is , is een weg.

Volgens mij hebben ze daar tegenwoordig computers en software voor.
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 14:25:32 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206509923
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 14:20 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dat klopt, maar een dergelijke integratie bouwen is een giga-klus (en die kost dus ook giga-geld) met alles wat daar bij komt kijken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206509978
quote:

[..]

Dat zou meer kosten dan de armste mensen die 1300 te geven.
pi_206510011
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 14:33 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Dat zou meer kosten dan de armste mensen die 1300 te geven.
Het gaat niet alleen om die 1300 ¤, ook om de compensatie van 380¤ voor ieder huishouden en het energieplafond.
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 14:39:12 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_206510019
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 14:38 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen om die 1300 ¤, ook om de compensatie van 380¤ voor ieder huishouden en het energieplafond.
Dus die mensen moeten nog maar een paar jaar wachten tot een dergelijk systeem ontworpen, gebouwd, getest en gedeployed is?
pi_206510039
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 14:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dus die mensen moeten nog maar een paar jaar wachten tot een dergelijk systeem ontworpen, gebouwd, getest en gedeployed is?
Voor dit jaar en volgend jaar is er al een oplossing.
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 14:44:38 #10
16180 crew  CoolGuy
pi_206510051
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 14:43 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Voor dit jaar en volgend jaar is er al een oplossing.
Een dergelijk systeem is _niet_ in een jaar en 2 maanden gerealiseerd.
pi_206510064
quote:

[..]

Ja laat ik nou net heel veel van dit soort systemen gebouwd hebben, en laat ik nou net weten dat alles wat je met DigID gekoppeld moet worden traag qua proces is. Daarnaast is een energierekening veel lastiger omdat die aan een woning gekoppeld is, en niet aan een persoon. En dan kom je met nog een leuke, je zult dus niet alleen moeten koppelen met de energiemaatschappij, maar ook met de netbeheerders. En je kunt niet zeggen: Oh joh, vervelend, nu hebben we weer een gek gevalletje, nou jammer joh. Ik ken bijvoorbeeld een leuk gevalletje, mensen hebben niet altijd 1 energieboer, maar bijvoorbeeld Gas bij Vattenfall, en Stroom bij een lokale cooperatie, en zo kan ik je nog tientallen usecases geven waarbij het lastig is.

Ik heb zelf bij Vattenfall gezeten, en ik hoorde dat daar ongeveer 120 verschillende usecases qua contracten zijn, veel succes.
pi_206510132
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 14:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een dergelijk systeem is _niet_ in een jaar en 2 maanden gerealiseerd.
Kan niet , wil niet.
In China stampen ze een heel ziekenhuis uit de grond in een paar weken.
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 14:57:01 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_206510158
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 14:53 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Kan niet , wil niet.
In China stampen ze een heel ziekenhuis uit de grond in een paar weken.
Echt een goeie vergelijking wel.

Oftewel, je gooit een ideetje op, hebt geen idee waar je het over hebt en als je daar op gewezen wordt stop je je vingers in je oren en roep je hard lalala. Is prima, maar daarmee gaat nog steeds een dergelijk systeem er niet zijn.
pi_206510164
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 14:18 schreef raptorix het volgende:

[..]
[..]
Andersom zou beter werkbaar zijn, Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens per huishouden en de energiebedrijven verrekenen het direct in de energierekening. Dat was deze zomer ook het pleidooi van Eneco:

quote:
Eneco stelt voor, op basis van de verkenning door CE Delft, om de jaarlijkse belastingkorting op de energierekening in 2023 inkomensafhankelijk te maken en tegelijkertijd fors te verhogen. Dit betekent een verhoging van ongeveer 1500 euro (bovenop de bestaande 560 euro belastingvermindering) voor de circa 800.000 huishoudens op een sociaal minimum (tot 120%) om de verwachte stijging van de energierekening met ca. 3000 euro te kunnen compenseren. Daarbij gaan wij ervan uit dat de deze stijging uiteindelijk ook beperkt wordt door energiebesparende (gedrags)maatregelen van de huishoudens zelf. Daarnaast denken wij dat het nodig is om ook de middeninkomens (tot bijvoorbeeld 50.000 euro) te compenseren met een lagere belastingkorting van bijvoorbeeld gemiddeld 750 euro bovenop de bestaande regelingen. Bovengenoemde voorstel sluit aan bij een recente oproep van EnergieNederland aan de overheid.

De inkomensafhankelijke compensatie door een belastingkorting op de energierekening van de minima kost de overheid 1,2 miljard euro per jaar en ca. 3,7 miljard euro indien ook de middeninkomens (ruim 3 miljoen huishoudens) worden gecompenseerd.

Uitvoerbaar met borging privacy

Om de uitvoeringsdruk bij de Belastingdienst te beperken kan een portaal worden gebruikt voor de inkomenstoets, zoals het bestaande Portaal voor Inkomensafhankelijke Huurverhoging,. Huishoudens kunnen via het portaal de extra belastingkorting aanvragen. Het portaal toetst vervolgens of aan de inkomenscriteria wordt voldaan en kan dan informatie aan de energieleverancier van een klant geven over de hoogte van de extra belastingkorting die vervolgens direct kan worden verwerkt via de energierekening

Alleen weet elke energiecowboy dan wel precies waar de laagste inkomens zitten, volgens mij is het er daarom toen niet doorgekomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2022 14:59:09 ]
pi_206510219
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 14:57 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Andersom zou beter werkbaar zijn, Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens per huishouden en de energiebedrijven verrekenen het direct in de energierekening. Dat was deze zomer ook het pleidooi van Eneco:
[..]
Alleen weet elke energiecowboy dan wel precies waar de laagste inkomens zitten, volgens mij is het er daarom toen niet doorgekomen.
Mjah dat is natuurljk een groot ding, want hier zul je dus ook wetten voor moeten gaan aanpassen, daarnaast zul je dus de software van de energie maatschappij moeten laten auditen op een veel zwaarder niveau dan dat het nu het geval is. En ook daar zit je praktisch met een probleem dat de maatschappijen op korte termijn dit soort functionaliteit in hun administratieve software moeten implementeren. De grote jongens zoals Eneco en Vattenfall lukt dat denk ik wel binnen een paar maanden, maar je zit ook met veel virtuele leveranciers die hun tooling inkopen.

Maar het lastige is vooral het verschil tussen entiteiten, er zijn bijvoorbeeld ook mensen die hun energie "allin" bij de huur van de huurbaas hebben om maar wat te noemen, of mensen die een gezamenlijke energierekening hebben, maar voor de belasting geen gezamenlijke entiteit zijn. Wil je dit dus goed oplossen dan ben je denk ik 3 a 5 jaar verder.
pi_206510224
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 14:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Echt een goeie vergelijking wel.

Oftewel, je gooit een ideetje op, hebt geen idee waar je het over hebt en als je daar op gewezen wordt stop je je vingers in je oren en roep je hard lalala. Is prima, maar daarmee gaat nog steeds een dergelijk systeem er niet zijn.
Ach, het welbekende trucje van softwareontwikkelaars. Niet mogelijk, moeilijk, gaat lang duren. Je zou er bijna wat achter zoeken >:)
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 15:08:43 #17
16180 crew  CoolGuy
pi_206510243
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:05 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ach, het welbekende trucje van softwareontwikkelaars. Niet mogelijk, moeilijk, gaat lang duren. Je zou er bijna wat achter zoeken >:)
Dat mag, maar die software ontwikkelaars hebben in ieder geval die 380 euro niet nodig :D >:)
pi_206510249
quote:

[..]
Software technisch valt het nog mee, maar als jij voor mij alvast even 2500 usecases uitwerkt vind ik het prima.
pi_206510256
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:04 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mjah dat is natuurljk een groot ding, want hier zul je dus ook wetten voor moeten gaan aanpassen, daarnaast zul je dus de software van de energie maatschappij moeten laten auditen op een veel zwaarder niveau dan dat het nu het geval is. En ook daar zit je praktisch met een probleem dat de maatschappijen op korte termijn dit soort functionaliteit in hun administratieve software moeten implementeren. De grote jongens zoals Eneco en Vattenfall lukt dat denk ik wel binnen een paar maanden, maar je zit ook met veel virtuele leveranciers die hun tooling inkopen.

Maar het lastige is vooral het verschil tussen entiteiten, er zijn bijvoorbeeld ook mensen die hun energie "allin" bij de huur van de huurbaas hebben om maar wat te noemen, of mensen die een gezamenlijke energierekening hebben, maar voor de belasting geen gezamenlijke entiteit zijn. Wil je dit dus goed oplossen dan ben je denk ik 3 a 5 jaar verder.
Ja goed punt, 9 van de 10 huishoudens zal
wel redelijk standaard zijn, maar om het voor de rest goed te regelen is een drama natuurlijk.

Maar ja, in 2024 weer 20 tot 40 miljard er tegenaan gooien met een generiek prijsplafond gaat hem ook niet worden. Ik was er dit jaar een voorstander van, maar je kan zo niet jaren doorgaan. Er zal toch een list moeten worden verzonnen.
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 15:11:56 #20
16180 crew  CoolGuy
pi_206510266
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:10 schreef Heph844 het volgende:

[..]
wel redelijk standaard zijn, maar om het voor de rest goed te regelen is een drama natuurlijk.

Maar ja, in 2024 weer 20 tot 40 miljard er tegenaan gooien met een generiek prijsplafond gaat hem ook niet worden. Ik was er dit jaar een voorstander van, maar je kan zo niet jaren doorgaan. Er zal toch een list moeten worden verzonnen.
Ik denk dat de list gaat zijn dat ze het willen afwachten, want als je nu begint aan een dergelijk systeem dat wellicht over X jaar niet meer nodig is, kunnen ze dat geld ook besparen en het spenderen zoals ze het nu doen, hopende op een prijsdaling qua energie.

Is dat een goed idee? Naja, ik denk het niet, niet als je op safe(r) wil spelen.
pi_206510269
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat mag, maar die software ontwikkelaars hebben in ieder geval die 380 euro niet nodig :D >:)
Daarom is de belasting verhogen op vermogen en midden/hoge inkomens veel eenvoudiger. Of de staatschuld laten oplopen, mij ook prima.
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 15:14:58 #22
16180 crew  CoolGuy
pi_206510288
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:12 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Daarom is de belasting verhogen op vermogen en midden/hoge inkomens veel eenvoudiger. Of de staatschuld laten oplopen, mij ook prima.
Ik vind het linksom of rechtsom allemaal prima, maar dit ging om een idee wat niet zo makkelijk op gaat als jij graag wil denken.
pi_206510290
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:10 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Mjah ik zou wel een manier weten waarbij mensen "lokaal" hun berekening voor teruggave zouden kunnen maken en handmatig invullen in het belastingaangifte formulier, maar dit is natuurlijk wel fraude gevoelig. Daarnaast gaat dat niet meer voor de volgende belastingopgave lukken. Kortom ben je ook weer 1.5 jaar verder.
pi_206510341
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:15 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mjah ik zou wel een manier weten waarbij mensen "lokaal" hun berekening voor teruggave zouden kunnen maken en handmatig invullen in het belastingaangifte formulier, maar dit is natuurlijk wel fraude gevoelig. Daarnaast gaat dat niet meer voor de volgende belastingopgave lukken. Kortom ben je ook weer 1.5 jaar verder.
Je zal het idd niet 100% waterdicht en eerlijk krijgen, maar uitzonderlijke gevallen kun je eventueel handmatig oplossen.

Tja, de regering ging gewoon lekker op vakantie en de kamer op reces, die hebben wel wat tijd laten liggen.
pi_206510370
En natuurlijk stoppen met al die kleine energieboeren.
pi_206510435
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik denk dat de list gaat zijn dat ze het willen afwachten, want als je nu begint aan een dergelijk systeem dat wellicht over X jaar niet meer nodig is, kunnen ze dat geld ook besparen en het spenderen zoals ze het nu doen, hopende op een prijsdaling qua energie.

Is dat een goed idee? Naja, ik denk het niet, niet als je op safe(r) wil spelen.
Afwachten en hopen dat het goed komt is echt het beroerdste dat je kan doen. De overheid moet nu gaan communiceren wat ze in 2024 gaan doen. Je moet mensen de kans gunnen om daarop te anticiperen.

Voor mijn part stoppen ze met het prijsplafond, maar dat moet dan wel helder zijn. Dan ga je nu communiceren naar burgers dat ze een jaar de tijd hebben om hun isolatie op orde te krijgen want volgend jaar staan ze er weer in hun eentje voor.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2022 15:34:39 ]
pi_206510455
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:34 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Afwachten en hopen dat het goed komt is echt het beroerdste dat je kan doen. De overheid moet nu gaan communiceren wat ze in 2024 gaan doen. Je moet mensen de kans gunnen om daarop te anticiperen.

Voor mijn part stoppen ze met het prijsplafond, maar dat moet dan wel helder zijn. Dan ga je nu communiceren naar burgers dat ze een jaar de tijd hebben om hun isolatie op orde te krijgen want volgend jaar staan ze er weer in hun eentje voor.
Hahaha, lijkt mij idd veel eenvoudiger dan een energietoeslag.
Waar ga je het personeel en de materialen vandaan halen.

Dar ga je tientallen jaren voor nodig hebben.
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 15:38:37 #28
16180 crew  CoolGuy
pi_206510463
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:34 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dat ben ik helemaal met je eens, maar ik ben de overheid niet. Daarnaast is het natuurlijk zo dat of ze dat nu communiceren of niet (duidelijk was een tijdje geleden dat deze regeling geldt voor 2023 en alleen 2023, of dat ook waarheid wordt zullen we zien) je je voor jezelf alsnog kunt (proberen te) voorbereiden op dat dit stopt vanaf 2024.

Daar hoeft niet eerst duidelijkheid voor van de overheid te komen per sé, voor je als individu in actie komt lijkt mij.
pi_206510572
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat ben ik helemaal met je eens, maar ik ben de overheid niet. Daarnaast is het natuurlijk zo dat of ze dat nu communiceren of niet (duidelijk was een tijdje geleden dat deze regeling geldt voor 2023 en alleen 2023, of dat ook waarheid wordt zullen we zien) je je voor jezelf alsnog kunt (proberen te) voorbereiden op dat dit stopt vanaf 2024.

Daar hoeft niet eerst duidelijkheid voor van de overheid te komen per sé, voor je als individu in actie komt lijkt mij.
Nee dat zou je verwachten, maar de aanname is bij sommigen wel dat de overheid de ergste pijn toch wel gaat wegnemen. Als dat niet gaat gebeuren kan je daar dan maar beter duidelijk over zijn.

Geflankeerd met andere maatregelen wat mij betreft. Maak de energielening renteloos, maak huurverlaging afdwingbaar bij een beroerd energielabel, doorbreek de VVE-houdgreep op isolatiemaatregelen. Doe iets!
pi_206510596
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:37 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Hahaha, lijkt mij idd veel eenvoudiger dan een energietoeslag.
Waar ga je het personeel en de materialen vandaan halen.

Dar ga je tientallen jaren voor nodig hebben.
Veel quick-wins zijn op korte termijn echt wel te halen. Ik heb veel van mijn isolatie zelf gedaan, is echt geen hogere wiskunde. De materialen liggen gewoon bij de Bouwmaat en Hormbach voor je klaar.
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 15:51:20 #31
16180 crew  CoolGuy
pi_206510601
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:49 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Nee dat zou je verwachten, maar de aanname is bij sommigen wel dat de overheid de ergste pijn toch wel gaat wegnemen. Als dat niet gaat gebeuren kan je daar dan maar beter duidelijk over zijn.

Geflankeerd met andere maatregelen wat mij betreft. Maak de energielening renteloos, maak huurverlaging afdwingbaar bij een beroerd energielabel, doorbreek de VVE-houdgreep op isolatiemaatregelen. Doe iets!
Mja maar ja wat is duidelijk zijn...er kon voor dit jaar ook niets meer en ineens zijn daar 380 euro voor elk huishouden. Terwijl het eerder toch duidelijk was gemaakt dat er dit jaar niets meer te verwachten viel. Dus dan creeer je een situatie waarin mensen gaan denken 'ja dat zeiden jullie vorig jaar ook'.

En als het dan écht zo is dat er niets komt, dan staan mensen weer op hun achterste poten etc. Het probleem is echter niet begonnen met deze oorlog. Het probleem is jaren en jaren geleden al begonnen.
pi_206510680
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:51 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Veel quick-wins zijn op korte termijn echt wel te halen. Ik heb veel van mijn isolatie zelf gedaan, is echt geen hogere wiskunde. De materialen liggen gewoon bij de Bouwmaat en Hormbach voor je klaar.
Leuk, radiatorfolie en tochtstrippen zullen een wereld van verschil gaan uitmaken.

Enige wat voor een doe-het-zelver enigszins haalbaar is de kruipruimte en de zolder isoleren. maar dan moet je ook nog weten wat je doet anders rot je kap en/of vloer binnen enkele jaren weg.
pi_206510762
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 15:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mja maar ja wat is duidelijk zijn...er kon voor dit jaar ook niets meer en ineens zijn daar 380 euro voor elk huishouden. Terwijl het eerder toch duidelijk was gemaakt dat er dit jaar niets meer te verwachten viel. Dus dan creeer je een situatie waarin mensen gaan denken 'ja dat zeiden jullie vorig jaar ook'.

En als het dan écht zo is dat er niets komt, dan staan mensen weer op hun achterste poten etc. Het probleem is echter niet begonnen met deze oorlog. Het probleem is jaren en jaren geleden al begonnen.
Een groot deel van de bevolking in de schulden laten lopen kan nog wel eens een stuk duurder uitpakken.

Probleem is wel ontstaan door de oorlog, een paar tientjes verhoging op de energierekening is voor de meeste mensen prima te doen.
Dit zijn echter extreme verhogingen, leuk als jij het allemaal in je glazen bol zag.
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 16:08:58 #34
16180 crew  CoolGuy
pi_206510780
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 16:05 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Een groot deel van de bevolking in de schulden laten lopen kan nog wel eens een stuk duurder uitpakken.

Probleem is wel ontstaan door de oorlog, een paar tientjes verhoging op de energierekening is voor de meeste mensen prima te doen.
Dit zijn echter extreme verhogingen, leuk als jij het allemaal in je glazen bol zag.
Nou, ineens begint iedereen in paniek aan isoleren en dit en dat. Had allemaal al veel eerder gedaan kunnen zijn, toen dat nog een stuk minder kostte dan nu nu iedereen het tegelijkertijd wil.
pi_206510801
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 20:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Tja, heb diverse maatschappijen aangeschreven voor PV panelen. Wachttijden > 6 maanden zijn standaard.

Netbeheerder gevraagd om een 3 fasen meter: werd weggehoond; de vraag alleen al.

Installateur gevraagd of er een drie fasen automaat bij kan: antwoord " een heel nieuwe kast plaatsen". Lees: "ik zal je een poot uitdraaien".

Dan is 2x¤190 vangen en volgend jaar onder het prijsplafond mikken, eigenlijk nu wel makkelijk. Wellicht dat over een jaar de toegang tot verduurzaming wel makkelijk is/wordt.
Natuurlijk is het gigantisch druk en zal je niet direct aan de beurt zijn maar binnen een jaar en vermoedelijk eerder is het echt wel mogelijk om zonnepanelen te laten plaatsen en een warmtepomp.

Zie vooral dat veel woningeigenaren onnodig moeilijk doen omdat ze geen zin hebben om die investering te doen en liever van het geld op vakantie gaan.
Dat prijsplafond draagt ook niet bij tot verduurzamen. Het had beter geweest om de subsidiepotten verder te vullen en geen prijsplafond in te stellen. Nu is de urgentie die er drie maanden geleden was om de boel energieneutraal te maken en je verbruik te beperken vrijwel volledig verdwenen.

En die 2x 190 euro, de een heeft er geen reet aan omdat hij veel meer verbruikt, terwijl het voor de ander een extraatje is om wat leuks voor te kopen. Het is zo generiek als wat en komt in de huidige opzet niet bij de juiste mensen terecht.
blablablabla
pi_206510993
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 20:26 schreef AchJa het volgende:
@:elan

Je hebt nog steeds de openstaande vraag niet beantwoord, wat is jouw grens? Wanneer is het verbruik "teveel"?

@:Repentless stelde hem ook al maar je ontwijkt hem steeds.
In principe ligt de grens daar bij dat wat jij kan betalen. Tenzij er ernstige financiële belemmeringen zijn waardoor je je huis niet zou kunnen verduurzamen zie ik niet in waarom de overheid iemand financieel tegemoet zou moeten blijven komen wanneer je stelselmatig weigert te investeren in besparende maatregen.

Als ik een oude Amerikaanse tractor koop die 1 op 3 rijd moet ik ook vervolgens niet janken dat ik leegloop op de benzine.

Al kost het natuurlijk tijd en geld, dus als tijdelijke oplossing prima, want je wilt ook niet 3 miljoen mensen de schulden in jagen maar de prioriteit moet wel zijn dat waar mogelijk mensen een A of B label realiseren.

En er ligt een kerntaak bij de overheid om te zorgen dat het stroomnet de extra belasting aan kan en mensen van het gas af kunnen binnen afzienbare tijd.
blablablabla
pi_206511130
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 16:10 schreef Elan het volgende:

[..]
Natuurlijk is het gigantisch druk en zal je niet direct aan de beurt zijn maar binnen een jaar en vermoedelijk eerder is het echt wel mogelijk om zonnepanelen te laten plaatsen en een warmtepomp.

Zie vooral dat veel woningeigenaren onnodig moeilijk doen omdat ze geen zin hebben om die investering te doen en liever van het geld op vakantie gaan.
Dat prijsplafond draagt ook niet bij tot verduurzamen. Het had beter geweest om de subsidiepotten verder te vullen en geen prijsplafond in te stellen. Nu is de urgentie die er drie maanden geleden was om de boel energieneutraal te maken en je verbruik te beperken vrijwel volledig verdwenen.

En die 2x 190 euro, de een heeft er geen reet aan omdat hij veel meer verbruikt, terwijl het voor de ander een extraatje is om wat leuks voor te kopen. Het is zo generiek als wat en komt in de huidige opzet niet bij de juiste mensen terecht.
Die 2 maal 190¤ is ook belachelijk, beter had men het prijsplafond met terugwerkende kracht laten ingaan.
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 16:52:05 #38
16180 crew  CoolGuy
pi_206511223
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 16:10 schreef Elan het volgende:

[..]

Maar dan ben je er ook niet want 1. dan klaagt iedereen (doen ze nu ook, daar niet van) dat de overheid in plaats van direct de acute issues aan te pakken meer geld steekt in subsidies, terwijl mensen die nu stressen over het betalen van de rekeningen helemaal niet zo veel hebben aan subsidies want dat vereist nog steeds de inleg van eigen geld.

Daarnaast, de mensen die het wel doen zorgen net als nu ook het geval is voor lange(re) wachtrijen, dus dan zijn er mensen die tot zij aan de beurt zijn op zichzelf aangewezen qua energierekeningen. Dus ook aan dat scenario zijn genoeg nadelen.

Er is geen goede oplossing voor iedereen die even magisch uit de hoge hoed getoverd kan worden. Maar ik ben het wel met je eens dat ik denk dat er een groep mensen is die al die jaren gewoon helemaal niks hebben gedaan aan verduurzaming, isolatie, etc etc, en nu klagen.

Maar dan negeer je de groep mensen die de financiële middelen tot verduurzaming gewoon niet hebben, en nu dus hoe dan ook een probleem hebben. Maar die mensen hebben ook een probleem als er om het even wat gebeurt, want een auto die kapot gaat en een paar duizend euro kost zorgt dan ook voor een acuut probleem.
pi_206511259
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 16:43 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Die 2 maal 190¤ is ook belachelijk, beter had men het prijsplafond met terugwerkende kracht laten ingaan.
Dat is administratief veel lastiger, nu hoef je alleen een lijst met klanten en rekeningnummers te maken en daar het bedrag aan over maken, das is goed te doen.
pi_206511300
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 16:29 schreef Elan het volgende:

[..]
In principe ligt de grens daar bij dat wat jij kan betalen. Tenzij er ernstige financiële belemmeringen zijn waardoor je je huis niet zou kunnen verduurzamen zie ik niet in waarom de overheid iemand financieel tegemoet zou moeten blijven komen wanneer je stelselmatig weigert te investeren in besparende maatregen.

Als ik een oude Amerikaanse tractor koop die 1 op 3 rijd moet ik ook vervolgens niet janken dat ik leegloop op de benzine.

Al kost het natuurlijk tijd en geld, dus als tijdelijke oplossing prima, want je wilt ook niet 3 miljoen mensen de schulden in jagen maar de prioriteit moet wel zijn dat waar mogelijk mensen een A of B label realiseren.

En er ligt een kerntaak bij de overheid om te zorgen dat het stroomnet de extra belasting aan kan en mensen van het gas af kunnen binnen afzienbare tijd.
Het stroomnet vind ik echt een schande, zelfs nu we nog niet eens op massale elektrificatie inzetten zitten we al op heel veel gebieden aan de absolute max. Er is door de beheerders van de stroomnetten voor gewaarschuwd maar de overheid is meer bezig met wind en zonneparken, ik vind dat echt niet te rijmen. Nu moeten we het dak repareren terwijl het regent, terwijl de politiek als enige zou moeten zorgen het juiste moment te kiezen.
pi_206511451
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 16:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dan ben je er ook niet want 1. dan klaagt iedereen (doen ze nu ook, daar niet van) dat de overheid in plaats van direct de acute issues aan te pakken meer geld steekt in subsidies, terwijl mensen die nu stressen over het betalen van de rekeningen helemaal niet zo veel hebben aan subsidies want dat vereist nog steeds de inleg van eigen geld.

Daarnaast, de mensen die het wel doen zorgen net als nu ook het geval is voor lange(re) wachtrijen, dus dan zijn er mensen die tot zij aan de beurt zijn op zichzelf aangewezen qua energierekeningen. Dus ook aan dat scenario zijn genoeg nadelen.

Er is geen goede oplossing voor iedereen die even magisch uit de hoge hoed getoverd kan worden. Maar ik ben het wel met je eens dat ik denk dat er een groep mensen is die al die jaren gewoon helemaal niks hebben gedaan aan verduurzaming, isolatie, etc etc, en nu klagen.

Maar dan negeer je de groep mensen die de financiële middelen tot verduurzaming gewoon niet hebben, en nu dus hoe dan ook een probleem hebben. Maar die mensen hebben ook een probleem als er om het even wat gebeurt, want een auto die kapot gaat en een paar duizend euro kost zorgt dan ook voor een acuut probleem.
In de initiële plannen die gelekt waren voor Prinsjesdag zou er nog een inkomensafhankelijke energietoeslag komen. Wellicht komt die ergens volgend jaar alsnog, dit concept zeker voor meerdere jaren is zo krankzinnig duur en werkt inflatie alleen maar verder in de hand. Terwijl er ook alternatieven zijn. Bijvoorbeeld tijdelijk tot de energietransitie verder voltooid is en de aardgasafhankelijkheid gereduceerd is Groningen weer beperkt te heropenen.

En weet je, misschien moet er een keer een serieuze crisis uitbreken, je kan niet ongestraft geld blijven bijprinten als oplossing voor elk probleem en de gevolgen naar de generaties voor ons uitschuiven.
blablablabla
pi_206511499
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 17:12 schreef Elan het volgende:

[..]
In de initiële plannen die gelekt waren voor Prinsjesdag zou er nog een inkomensafhankelijke energietoeslag komen. Wellicht komt die ergens volgend jaar alsnog, dit concept zeker voor meerdere jaren is zo krankzinnig duur en werkt inflatie alleen maar verder in de hand. Terwijl er ook alternatieven zijn. Bijvoorbeeld tijdelijk tot de energietransitie verder voltooid is en de aardgasafhankelijkheid gereduceerd is Groningen weer beperkt te heropenen.

En weet je, misschien moet er een keer een serieuze crisis uitbreken, je kan niet ongestraft geld blijven bijprinten als oplossing voor elk probleem en de gevolgen naar de generaties voor ons uitschuiven.
Probleem dat het gas uit Groningen nu ook duur is, gaat gewoon tegen de marktprijs verkocht worden.
pi_206511591
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 17:18 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Probleem dat het gas uit Groningen nu ook duur is, gaat gewoon tegen de marktprijs verkocht worden.
Daar kan de overheid dan van profiteren en de opbrengsten kunnen gebruikt worden om A de Groningers die in de getroffen gebieden wonen zeer ruimhartig te compenseren, want dat blijft een schandalig dossier en B om (gericht) mensen te compenseren die het echt nodig hebben.
Nu moeten er weer miljarden geleend worden terwijl de kapitaalmarktrente enorm stijgt en neemt de staatsschuld toe tot 5% waardoor er volgend jaar waarschijnlijk weer bezuinigd moet worden.

Pieter Schoen heeft een interessante opzet geschreven over Gronings gas:

https://www.oogtv.nl/2022(...)%20In%20de%20Kantine.
blablablabla
pi_206511604
quote:
'We kunnen het betalen', zegt monetair econoom Casper de Vries. "Nederland en Duitsland staan er economisch beter voor dan andere Europese landen. Maar de vraag is hoelang je de pijn wil uitstellen. Het is belangrijk dat dit een tijdelijke maatregel blijft. We moeten beseffen dat we met z'n allen armer zijn geworden en dat we de rekening eens moeten betalen."

Als het prijsplafond beperkt blijft tot 2023, zoals is aangekondigd, dan zijn de gevolgen voor de staatsfinanciën beperkt. Maar er zijn ook onbedoelde gevolgen voor de inflatie, waarschuwen economen.
https://nos.nl/artikel/24(...)n-we-dat-wel-betalen
Het is gewoon een dom plan. Net als die miljarden coronasteun een dom plan waren. Al waren de renteomstandigheden toen nog dusdanig dat geld lenen bijna gratis was.
blablablabla
pi_206512193
quote:

[..]
Ja precies, die zien weer een gelegenheid om veel inkomsten te genereren, en de onderlaag mag opdraaien voor de schade.
  maandag 31 oktober 2022 @ 19:52:59 #46
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_206513303
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 16:29 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat was de vraag niet.
pi_206514052
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 18:36 schreef torentje het volgende:

Ja precies, die zien weer een gelegenheid om veel inkomsten te genereren, en de onderlaag mag opdraaien voor de schade.
Jij hebt echt affiniteit met "de onderlaag" he, je zou er bijna wat achter zoeken. Nou, ieder z'n meug.

Ik heb meer met de bovenlaag; bevalt me veel beter.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206514861
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 20:34 schreef blomke het volgende:
Proletenopmerking.
  maandag 31 oktober 2022 @ 23:41:22 #49
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206516041
quote:
...
DNB: ‘Compenseer alleen energierekening van mensen die het écht nodig hebben.

President Klaas Knot van De Nederlandsche Bank vindt dat volgend jaar alleen nog de energierekening van mensen gecompenseerd moet worden die het ‘echt nodig hebben’.
...
Dat kan Klaas mooi-weer zeggen maar hoe bepaald wie het nodig heeft. Hij kan zich beter bezig houden met de ECB bewegen om daar die geldkraan dicht te draaien.

En het was juist niet de beodeling dat men complexe toetsingsystemen ging bouwen die ook weer vele geld kosten en allerlei mensen "die het nodig hebben" gaat uitsluiten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206516180
Klaas had beter 5 jaar terug de rente omhoog kunnen gooien, maar toen deed men dat niet omdat men bang was de economie te remmen, misschien moet Klaas eens wat boekjes Oostenrijkse school lezen, en ook verplicht Keynes.
pi_206516871
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 00:20 schreef raptorix het volgende:
Klaas had beter 5 jaar terug de rente omhoog kunnen gooien, maar toen deed men dat niet omdat men bang was de economie te remmen, misschien moet Klaas eens wat boekjes Oostenrijkse school lezen, en ook verplicht Keynes.
Schumpeter lijkt me beter van toepassing. Of Ludwig von Hayek
pi_206516884
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:14 schreef blomke het volgende:

[..]
Schumpeter lijkt me beter van toepassing. Of Ludwig von Hayek
What ever, als er maar niet cherrypicked wordt uit modellen, dat werkt sowieso niet. Maar goed met een veroordeelde crimineel aan het hoofd van de ECB verwacht je ook niet beter, LaGarde zou niet eens een VOG krijgen om bij de bank schoonmaakster te worden.
pi_206517335
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 00:20 schreef raptorix het volgende:
Hoeveel mensen kunnen gezegd hebben die boeken gelezen te hebben?

Ik verwacht dat het ergens ophoudt bij 500 in dit land.

Anyhow er wordt weer zo overdreven op alles gereageerd dat je die centrale banken haast wel zou kunnen opdoeken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206517362
Wij hebben echt prima mensen op de financiële posities zitten
In een recessie kun je nooit goed doen
Vakman pur sang
pi_206517666
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 20:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Jij hebt echt affiniteit met "de onderlaag" he, je zou er bijna wat achter zoeken. Nou, ieder z'n meug.

Dat is niets nieuws, iedereen zoekt naar een of meerdere partner(s) van dezelfde soort, zodat men geen debatten hoeft te voeren.
pi_206519558
torentje in NWS / 'Prijsplafond voor energie voor iedereen is na 2023 echt afgelopen'

Kaag gaat het gewoon ff regelen, die heeft gelukkig wel een paar kundige software engineers gevonden die de klus ff klaren.
pi_206520599
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 12:39 schreef Klepper272 het volgende:
torentje in NWS / 'Prijsplafond voor energie voor iedereen is na 2023 echt afgelopen'

Kaag gaat het gewoon ff regelen, die heeft gelukkig wel een paar kundige software engineers gevonden die de klus ff klaren.
Als het schaap verdronken is, dempt men pas de put. M.a.w. dan is wel het teveel uitgekeerde geld al foetsie.
pi_206542016
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 19:52 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat was de vraag niet.
Jawel? :?
quote:
Wanneer is het verbruik "teveel"?
Teveel is alles wat jij qua verbruik niet kan betalen zonder overheidssteun. Staat letterlijk in mijn reactie.
Ben ook blij dat ze dat generieke prijsplafond in 2024 hebben besloten los te laten. Steunpakketten moeten er alleen zijn voor mensen die dat echt nodig hebben. Niet lui die willens en wetens hun huis weigeren te verduurzamen en vervolgens ook geen stap terug willen zetten in hun verbruik.
blablablabla
  donderdag 3 november 2022 @ 15:02:59 #59
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206544300
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:23 schreef Elan het volgende:

[..]
[..]
Teveel is alles wat jij qua verbruik niet kan betalen zonder overheidssteun. Staat letterlijk in mijn reactie.
Ben ook blij dat ze dat generieke prijsplafond in 2024 hebben besloten los te laten. Steunpakketten moeten er alleen zijn voor mensen die dat echt nodig hebben. Niet lui die willens en wetens hun huis weigeren te verduurzamen en vervolgens ook geen stap terug willen zetten in hun verbruik.
Is het niet (verder) willen verduurzamen en teruggaan in verbruik, niet vooral een kwestie van dat niet meer kunnen veroorloven ?

Ik wil best mijn C-woning naar A brengen dat mij dan dan een slordige ¤25-50K gaat kosten en op die manier 10% gaat besparen (terugverdientijd hier minimaal een jaar of 10, waarna dan pas een vermeende voordeelfeest gaat beginnen).
Teruggaan in energieverbruik is ook niet meer een kwestie van ledlampjes, ledTV, inductieplaat, 5minuten douchen en radiatorfolie want dat hebben we allemaal al lang en breed gedaan met een thermostaat die al op 19°C stond.

Wanneer de overheid wil dat er energie bespaard gaat worden, kan zij ook die investeringsrekening daarvoor zelf nemen en ik ben dan bereid niet minder dan ik nu betaal, voortaan te blijven betalen.
M.a.w. ik ben niet op zoek naar welk voordeel dan ook maar naar weten waar ik nu en over 10 jaar aan toe ben en dat is niet de onzekerheid van hoe hoog een rekening dan wordt als straf.

Ik geloof niet in onwil maar dat veel mensen het niet zien zitten omdat het ze veel geld kost dat dan ergens vandaan moet komen.
pi_206544398
quote:
12s.gif Op donderdag 3 november 2022 15:02 schreef Vallon het volgende:

[..]
Is het niet willen verduurzamen en teruggaan in vebruik, niet vooral een kwestie van dat niet meer kunnen veroorloven ?

Ik wil best mijn C-woning naar A brengen dat mij dan dan een slordige ¤25-50K gaat kosten en op die manier 10% gaat besparen (terugverdientijd hier minimaal een jaar of 10, waarna dan pas een vermeende voordeelfeest gaat beginnen).
Teruggaan in energieverbruik is ook niet meer een kwestie van ledlampjes, ledTV, inductieplaat, 5minuten douchen en radiatorfolie want dat hebben we allemaal al lang en breed gedaan met een thermostaat die al op 19°C stond.

Wanneer de overheid wil dat er energie bespaard gaat worden, kan zij ook die investeringsrekening daarvoor zelf nemen en ik ben dan bereid niet minder dan ik nu betaal, voortaan te blijven betalen.
M.a.w. ik ben niet op zoek naar welk voordeel dan ook maar naar weten waar ik nu en over 10 jaar aan toe ben en dat is niet de onzekerheid van hoe hoog een rekening dan wordt als straf.

Ik geloof niet in onwil maar dat veel mensen het niet zien zitten omdat het ze veel geld kost dat dan ergens vandaan moet komen.
Je hoeft niet alles in een keer te doen? Zonnepanelen kosten rond de 5000 euro en leveren een behoorlijke bijdrage aan het terugdringen van je energienota, mocht je om wat voor reden dan ook voor de tijd dat ze zich hebben terugverdiend verhuizen levert het een hogere waardering op van je woning. Dus je wint sowieso.
Ben wel met je eens dat de overheid meer moet gaan bijdragen zowel financieel als in het concretiseren van plannen. Zie bijvoorbeeld de salderingsregels. Er moet een duidelijke koers komen voor de komende decennia, niet elk jaar de plannen wijzigen. Ook moet het elektriciteitsnet in orde worden gemaakt voor al die extra (groene) stroom zonder dat het netwerk overbelast raakt.

Het uitgangspunt moet wel zijn dat er een financiële prikkel is bij huiseigenaren om de transitie te maken. Anders blijven mensen afwachtend, geld is er genoeg daar geloof ik niks van.
blablablabla
pi_206544720
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 11:23 schreef Elan het volgende:

[..]
[..]
Weer een ontwijkend antwoord, bij hoeveel kWh en M3 vind jij het verbruik teveel.
pi_206544723
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2022 15:50 schreef AchJa het volgende:

[..]
Weer een ontwijkend antwoord, bij hoeveel kWh en M3 vind jij het verbruik teveel.
Ja
blablablabla
  Moderator donderdag 3 november 2022 @ 15:57:15 #63
16180 crew  CoolGuy
pi_206544782
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 15:51 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja
Zeg dan gewoon 'dat weet ik niet', want je doet je best om dat te ontwijken.
pi_206544792
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 15:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Zeg dan gewoon 'dat weet ik niet', want je doet je best om dat te ontwijken.
:')

Zit ik in een verhoorkamer of zo?
blablablabla
pi_206544804
3x antwoord gegeven prima als antwoord je het niet aan staat maar mij niet bellen gr gr
blablablabla
  Moderator donderdag 3 november 2022 @ 16:00:03 #66
16180 crew  CoolGuy
pi_206544810
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 15:57 schreef Elan het volgende:

[..]

Zit ik in een verhoorkamer of zo?
Nee, maar als je geen antwoord geeft maar wél reageert, dan geeft dat vooral blijk van dat je niet als eerste op wil geven, maar je wil ook vooral niet toegeven dat je er geen antwoord op hebt.
pi_206544826

Antwoord: Als jet het niet kan betalen.

Duidelijk toch??

Vervolgens wil die weer cijfertjes hebben.

Donder op man.
blablablabla
  donderdag 3 november 2022 @ 16:02:05 #68
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206544831
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 15:11 schreef Elan het volgende:

[..]
Je hoeft niet alles in een keer te doen? Zonnepanelen kosten rond de 5000 euro en leveren een behoorlijke bijdrage aan het terugdringen van je energienota, mocht je om wat voor reden dan ook voor de tijd dat ze zich hebben terugverdiend verhuizen levert het een hogere waardering op van je woning. Dus je wint sowieso.
Ben wel met je eens dat de overheid meer moet gaan bijdragen zowel financieel als in het concretiseren van plannen. Zie bijvoorbeeld de salderingsregels. Er moet een duidelijke koers komen voor de komende decennia, niet elk jaar de plannen wijzigen. Ook moet het elektriciteitsnet in orde worden gemaakt voor al die extra (groene) stroom zonder dat het netwerk overbelast raakt.

Het uitgangspunt moet wel zijn dat er een financiële prikkel is bij huiseigenaren om de transitie te maken. Anders blijven mensen afwachtend, geld is er genoeg daar geloof ik niks van.
Wat je zegt is dat mensen niet moeilijk moeten doen ?
Zelf wil en hoef ik geen enkele financiële prikkel te hebben en alleen weten wat ik nu, over 5 jaar en 10 jaar ongeveer blijf/ga betalen.

Punt is dat die hier zeg ¤5K wel eerst moet worden opgehoest, dat dan (heel erg positief gesteld) 2000kWh/jaar gaat opleveren. Ons door het vermeende voordeel was ¤0,20 en inmiddels ¤0,40/kWh kost, over zeg 5-6 jaar zijn zijn (af)betaald en ons pas dan het financiële "voordeel" gaan leveren. Dat "voorzieningen" zich in een hogere huisprijs vertalen, is dat vooral willen geloven om (jezelf) te overtuigen.

Dit alles los van idd onzekerheid saldering, meterkast & constructieve aanpassingen (ik heb zo'n kut schaduw NW en ook te licht duur gebouwd huis waar dingen niet zo maar gaan), verzekering en onderhoud.
Met al die vaagheden heb ik het investeringscredo van bij twijfel in slechter wordende tijden, beter niet gaan inhalen en die ¤5K maar even in de pocket houden.

Nu ben ik een ander niet en weet ook dat er meer dan zat andere onvergelijkbare situaties zijn. Wat ik vooral duidelijk wil maken dat het nader bekeken meestal niet zo eenvoudig is zoals menigeen het wil doen laten voorkomen. De meeste dingen in het huis waar je leeft moet je doen omdat je het willende kan en niet omdat het voordelig zou zijn.
  Moderator donderdag 3 november 2022 @ 16:05:55 #69
16180 crew  CoolGuy
pi_206544863
quote:
12s.gif Op donderdag 3 november 2022 16:02 schreef Vallon het volgende:

[..]
Zelf wil en hoef ik geen enkele financiële prikkel te hebben en alleen weten wat ik nu, over 5 jaar en 10 jaar ongeveer blijf/ga betalen.

Punt is dat die hier zeg ¤5K wel eerst moet worden opgehoest, dat dan (heel erg positief gesteld) 2000kWh/jaar gaat opleveren. Ons door het vermeende voordeel was ¤0,20 en inmiddels ¤0,40/kWh kost, over zeg 5-6 jaar zijn zijn (af)betaald en ons pas dan het financiële "voordeel" gaan leveren. Dat "voorzieningen" zich in een hogere huisprijs vertalen, is dat vooral willen geloven om (jezelf) te overtuigen.

Dit alles los van idd onzekerheid saldering, meterkast & constructieve aanpassingen (ik heb zo'n kut schaduw NW en ook te licht duur gebouwd huis waar dingen niet zo maar gaan), verzekering en onderhoud.
Met al die vaagheden heb ik het investeringscredo van bij twijfel in slechter wordende tijden, beter niet gaan inhalen en die ¤5K maar even in de pocket houden.

Nu ben ik een ander niet en weet ook dat er meer dan zat andere onvergelijkbare situaties zijn. Wat ik vooral duidelijk wil maken dat het nader bekeken meestal niet zo eenvoudig is zoals menigeen het wil doen laten voorkomen. De meeste dingen in het huis waar je leeft moet je doen omdat je het willende kan en niet omdat het voordelig zou zijn.
Het is natuurlijk prima om het niet te doen omdat het voordelig zou zijn maar omdat je het wil en kan, maar schijnbaar wilden en/of konden veel mensen dat jaren en jaren niet, maar nu ze geconfronteerd worden met de consequenties daarvan is het ineens verkeerd.

Soms zijn dingen die wél verstandig zijn om te doen niet leuk. Maar dat verandert niet dat het alsnog wel verstandig is.
pi_206544868
quote:
12s.gif Op donderdag 3 november 2022 16:02 schreef Vallon het volgende:

[..]

Punt is dat die hier zeg ¤5K wel eerst moet worden opgehoest, dat dan (heel erg positief gesteld) 2000kWh/jaar gaat opleveren. Ons pdoor het vermeende voordeel was ¤0,20 en inmiddels ¤0,40/kWh, over zeg 5-6 jaar zijn zijn (af)betaald en ons pas dan het financiële "voordeel" gaan leveren. Dat "voorzieningen" zich in een hogere huisprijs vertalen is dat vooral willen geloven om (jezelf) te overtuigen.

Je kan ook besluiten niet te verduurzamen en gewoon die extra euro's betalen aan je energierekening. Dat is jouw keuze. Wat ik proef bij (te)veel mensen is dat ze geen van beide willen, ze willen naar de situatie hoe die was voor de oorlog in Oekraïne. Ja dat gaat niet meer gebeuren he.

Laat de koopkracht maar een dreun krijgen, je zit ook met 16% inflatie. Hoe denk je dat dat gaat uitpakken als je blijft pamperen en nathouden?

Uiteraard de mensen die het écht niet kunnen opbrengen om te verduurzamen moeten geholpen worden.
blablablabla
  donderdag 3 november 2022 @ 16:16:55 #71
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206544933
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 16:01 schreef Elan het volgende:

Antwoord: Als jet het niet kan betalen.

Duidelijk toch??

Vervolgens wil die weer cijfertjes hebben.

Donder op man.
Ik snap hoe constructieve inetnties (ver)lopen maar als puntje bij paaltje komt zal ook een overheid duidelijk moeten maken wat "te" en het concreet is.
//--//
Ook het impliciet dreigen met hel en verdoemenis dat wanneer je 'o wee' iets niet zou doen, doet daar niets aan af. Helemaal laag, en dat is wat je ergens doet, is mensen schuldig maken aan een situatie die zij zelf niet hebben gekozen noch veroorzaakt.

Zo maar roepen dat mensen a,b,c moeten doen omdat iets volgens andere (salon)maatstaven dan ..vul-in.. niet zo moeilijk zouden zijn en daarom dus moeten; is niet dat in televaagheden verpakken van gevoelswaarden.

Ik heb zelf inmiddels schoon genoeg van instanties en commissies die - mij - vertellen dat iets niet goed zou zijn en vervolgens akelig stil blijven of wegdraaien op de vraag wanneer het dan kwantificeerbaar wel goed zou zijn.
Verder niets mis mee om te zeggen dat je het ook niet weet, redeneert vanuit je eigen perceptie en perspectief.
pi_206545093
quote:
15s.gif Op donderdag 3 november 2022 16:16 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik snap hoe constructieve inetnties (ver)lopen maar als puntje bij paaltje komt zal ook een overheid duidelijk moeten maken wat "te" en het concreet is.
//--//
Ook het impliciet dreigen met hel en verdoemenis dat wanneer je 'o wee' iets niet zou doen, doet daar niets aan af. Helemaal laag, en dat is wat je ergens doet, is mensen schuldig maken aan een situatie die zij zelf niet hebben gekozen noch veroorzaakt.

Zo maar roepen dat mensen a,b,c moeten doen omdat iets volgens andere (salon)maatstaven dan ..vul-in.. niet zo moeilijk zouden zijn en daarom dus moeten; is niet dat in televaagheden verpakken van gevoelswaarden.

Ik heb zelf inmiddels schoon genoeg van instanties en commissies die - mij - vertellen dat iets niet goed zou zijn en vervolgens akelig stil blijven of wegdraaien op de vraag wanneer het dan kwantificeerbaar wel goed zou zijn.
Verder niets mis mee om te zeggen dat je het ook niet weet, redeneert vanuit je eigen perceptie en perspectief.
Wie heeft het over moeten. De grap is dat je niks moet. Alles mag juist. Maar je zal wel moeten lappen als je je huidige luxeleventje wilt blijven leven qua energieverbruik.

Mensen blijven maar volharden in de theorie dat energie een soort basisrecht is wat voor iedereen betaalbaar moet zijn en blijven. Terwijl we als samenleving steeds meer de andere kant op bewegen.

Daarom vind ik zo'n vraag over exacte verbruiksaantallen tamelijk onnozel. Misschien woon je wel in je eentje in een villa en heb je zowel de beschikking over een binnenzwembad als over een thuisbioscoop. Wie ben ik dan om te zeggen dat je minder moet verbruiken als jij je energierekening prima kan betalen? Kun je een potje over janken maar het leven is niet eerlijk.

quote:
mensen schuldig maken aan een situatie die zij zelf niet hebben gekozen noch veroorzaakt.
Dat is totaal niet relevant, het is een situatie die ontstaan is en waar mee we zullen moeten dealen. Zelfde als met het stikstofverhaal. Er zullen zoals in elke crisis keiharde concessies moeten worden gedaan.

Je moet je eigen problemen oplossen vriend, de overheid doet dat niet voor je.
blablablabla
  donderdag 3 november 2022 @ 18:12:30 #73
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206545832
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 16:40 schreef Elan het volgende:

[..]
Wie heeft het over moeten. De grap is dat je niks moet. Alles mag juist. Maar je zal wel moeten lappen als je je huidige luxeleventje wilt blijven leven qua energieverbruik.

Mensen blijven maar volharden in de theorie dat energie een soort basisrecht is wat voor iedereen betaalbaar moet zijn en blijven. Terwijl we als samenleving steeds meer de andere kant op bewegen.

Daarom vind ik zo'n vraag over exacte verbruiksaantallen tamelijk onnozel. Misschien woon je wel in je eentje in een villa en heb je zowel de beschikking over een binnenzwembad als over een thuisbioscoop. Wie ben ik dan om te zeggen dat je minder moet verbruiken als jij je energierekening prima kan betalen? Kun je een potje over janken maar het leven is niet eerlijk.
[..]
Dat is totaal niet relevant, het is een situatie die ontstaan is en waar mee we zullen moeten dealen. Zelfde als met het stikstofverhaal. Er zullen zoals in elke crisis keiharde concessies moeten worden gedaan.

Je moet je eigen problemen oplossen vriend, de overheid doet dat niet voor je.
Leuk gezegd "vriend" maar de overheid als samenleving bepaalt & veroorzaakt hier wel dat jij en iig ik iets moet gaan oplossen wat geen probleem hoeft te zijn. Ik doe sws geen consessies om een ander uit het nest te trappen of om iets kortzichtig als irrelevant te bestempelen.
En ook hier weer met wat "luxe" zou, is niet aan jou noch een ander om dat voor iemand in te willen invullen.

Maar goed ik zit op een wat andere benadering dat vermeende crises hier vooral hier door "onszelf" als pure gekkigheid worden aangeroepen.
Net als met dat stikstofverhaal poogt men een vooringenomen overtuiging met 'wetenschap' te onderbouwen middels "verbruiksaantallen" als norm, om vervolgens te gaan zwammen in ongrijpbare gevoelswaarden die een zg eigen verantwoordelijkheid cq schuld zou moeten duiden.
  donderdag 3 november 2022 @ 18:39:39 #74
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206546166
quote:
Het is zeer de vraag of het prijsplafond voor energie wel in kan gaan op 1 januari. Energieleveranciers weten nog altijd niet precies hoe de regeling eruit moet zien, en vrezen dat hun systemen niet op tijd klaar om de maatregel uit te voeren. Dat bevestigen meerdere betrokkenen aan Nieuwsuur.

Nieuwsuur maakte een rondgang langs betrokkenen die aan de onderhandelingstafel zitten. Energiebedrijven hebben een aantal voorwaarden op tafel gelegd. Als daar niet aan wordt voldaan, is invoering van het prijsplafond per 1 januari niet mogelijk, stellen zij. "Dan moeten we onze systemen opnieuw aanpassen en zal 1 januari niet meer haalbaar zijn", zo laat energieleverancier Greenchoice weten.

De onzekerheid of de deadline gehaald wordt is zo groot, dat er al een plan B klaarligt. Als een energieleverancier het niet haalt om op 1 januari alles gereed te krijgen om het prijsplafond in te voeren, krijgt de consument - net als in november en december - een vaste vergoeding. Vermoedelijk is dat opnieuw 190 euro.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)i-op-losse-schroeven

Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206546365
Kijken ze weer niet hoe andere Europese landen het doen om daarvan te leren? Coronacrisis dejavu :')
pi_206546423
quote:
Haha dit kon je wel raden.
Blijft gewoon tot de zomer ¤190 per maand.
Vakman pur sang
pi_206548082
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2022 18:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Haha dit kon je wel raden.
Blijft gewoon tot de zomer ¤190 per maand.
Daar zou ik alleen maar blij mee zijn. Wel goede incentive om te isoleren of anders te besparen.
  vrijdag 4 november 2022 @ 13:26:50 #79
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206555342
quote:
Wel jammer ik had had al een mooi witwasplan opgesteld om volgend jaar 2 of 3x over te stappen en zo mijn energieplafond laag te kunnen houden. Met elke maand ¤190 kan ik ook wel wat (be)leven.

Sws lijkt mij dat voor 2023 goedkoper (8Mhuishoudens * 12 * 190)= ¤18Miljard dan de voorgespiegelde ¤40.
* getallen zijn hier sws drijfzand.

Los van die" grap" blijft het kolderiek hoe een overheid commerciëel ingestelde bedrijven voor het karretje poogt te spannen om een EU regeling uitgevoerd te krijgen. En dan gaan denken dat die bedrijven dat "gratis" gaan doen (in wetenschap dat hun winsten worden afgeroomd).

Sws ook een overheid die door haar eigen "mishandelen' - wat iemand daar ook van vindt - rechtstreeks verantwoordelijk is te stellen voor het stijgen van prijzen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')