https://www.nu.nl/economi(...)-echt-afgelopen.htmlquote:Het prijsplafond voor energie waar iedereen komend jaar van profiteert, is een eenmalig iets. In 2024 zal daar geen sprake meer van zijn, zegt minister van Financiën Sigrid Kaag in een interview met RTL Z.
Als de energieprijzen ook in 2024 nog heel hoog zijn, komt het kabinet met steun op maat. Dus alleen voor de mensen die het echt nodig hebben. Nu profiteert iedereen van het prijsplafond, net als van de 190 euro korting op de energierekening in november en december dit jaar.
"Het zijn ongekende tijden, die vragen om onconventionele maatregelen", laat de woordvoerder van Kaag aan NU.nl weten. "Een prijsplafond voor specifiek lage inkomens opzetten én dat komend jaar al uitvoeren is niet mogelijk gebleken."
Om op korte termijn toch een prijsplafond te kunnen invoeren, is in eerste instantie dus niet gekozen voor maatwerk. Dat maakt de tegemoetkoming een hele prijzige voor de overheid. Daarvoor waarschuwde ook DNB-president Klaas Knot afgelopen weekend.
Het prijsplafond kost de overheid tientallen miljarden euro's. "Dit kunnen we niet heel lang doorzetten", waarschuwt Kaag. "We hebben het nu gedaan omdat de onzekerheid te groot was, om mensen de winter door te helpen."
Lijkt me sterk dat ze dan wel hun zaakjes op orde hebben daar. Leuk persberichtje, maar doen we niets mee.quote:Als de energieprijzen ook in 2024 nog heel hoog zijn, komt het kabinet met steun op maat.
Haben Sie eine Stunde?quote:Op dinsdag 1 november 2022 11:29 schreef Janneke141 het volgende:
Lijkt me niet meer dan logisch. Uiteindelijk wordt dure (fossiele) energie toch de standaard, je kunt dat moeilijk blijven compenseren.
Al is het wel zaak dat we ook als de sodemieter (oude) huurhuizen energiezuiniger gaan maken.
Ik vind het prima op maat.quote:Op dinsdag 1 november 2022 11:34 schreef torentje het volgende:
Steun op maat, had er al bij het begin van de energiecrisis mogen zijn.
Leuk dat jij het kunt missen maar heel veel mensen (ook ik) hebben de november december steun en het prijsplafond hard nodig en nee ben niet werkloos ik werk gewoon.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:04 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik vind het prima op maat.
Van de 800 euro vermindering energiebelasing, 380 euro teruggave kan ik mooi nog ff op vakantie.
Ik heb liever dat ik het naar de arme zuidelijke landen breng dan dat de overheid het via de EU overmaakt.
Ik zeg toch niet dat die steum moet stoppen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:16 schreef EenAndereWeg het volgende:
[..]
Leuk dat jij het kunt missen maar heel veel mensen (ook ik) hebben de november december steun en het prijsplafond hard nodig en nee ben niet werkloos ik werk gewoon.
Ok geen probleem dan. Ik lees soms users die steeds opscheppen hoeveel geld ze hebben en die 380 euro als 'gratis geld' zien. Ik herken dat niet als werkende en ook om mij heen herken ik dat niet. Tuurlijk zitten er uitzonderingen tussen met een super geisoleerd huis en die ook van het gas af zijn zoals een collega van mij maar dat is echt een minderheid.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:16 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat die steum moet stoppen.
Moet vooral blijven!
Dat jij de energietoeslagen krijgt, is toch een bewijs dat de steun niet op maat is? Daarmee helpt en steunt de overheid de opdringerige personen. Dat is heel triest.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:04 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik vind het prima op maat.
Van de 800 euro vermindering energiebelasing, 380 euro teruggave kan ik mooi nog ff op vakantie.
Ik heb liever dat ik het naar de arme zuidelijke landen breng dan dat de overheid het via de EU overmaakt.
Ik zou niet weten waarom mensen die de rekening niet kunnen betalen geen steun mogen krijgen. Lijkt me prima.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:31 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat jij de energietoeslagen krijgt, is toch een bewijs dat de steun niet op maat is? Daarmee helpt en steunt de overheid de opdringerige personen. Dat is heel triest.
Het zal wel via de gemeente geen lopen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:41 schreef Gehrman het volgende:
Hoe dan? Maatwerk was niet mogelijk vanwege de rigide systemen bij de belastingdienst.
Ik kan je nu al vertellen dat de gemeenten dat niet aan kunnen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:43 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Het zal wel via de gemeente geen lopen.
Mag je al je administratie inleveren en rekenen ze alles door.
Klopt, maar dan is het niet meer het probleem van Kaagquote:Op dinsdag 1 november 2022 12:47 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik kan je nu al vertellen dat de gemeenten dat niet aan kunnen.
Regeren is vooruitzien is mij altijd geleerd.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:52 schreef Hexagon het volgende:
2024, tegen die tijd ziet de energiemarkt er alweer anders uit. Beetje zinloos daar al op te gaan speculeren.
In dit geval heeft dat totaal geen zin. De situatie is binnen 2 maanden alweer achterhaald.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:55 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Regeren is vooruitzien is mij altijd geleerd.
Want in de rest van Europa zijn ze wel in staat om tot aan Sint Juttemis dure fossiele energie te subsidiëren?quote:Op dinsdag 1 november 2022 11:31 schreef EenAndereWeg het volgende:
Oh.. Kaag wilt weer kampioen dure energie van Europa worden. 🤮🤮🤮
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |