WismutVeilchen83 | dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:57 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() › Hoe kiest Pirelli de compounds voor elk circuit? › Hoe kan je een F1 Super licentie krijgen? ![]() ![]() ![]() ![]() De wagens voor 2022: Haas VF-22 Red Bull RB18 Aston Martin AMR22 McLaren MCL36 AlphaTauri AT03 Williams FW44 Ferrari F1-75 (17 februari) Mercedes W13 (18 februari) Alpine 522 (21 februari) Alfa Romeo C42 (27 februari) | |
TagForce | dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:15 |
Nou, tenzij ze er echt tientallen miljoenen boven zitten zal dat wel loslopen. Een miljoen of 2 minder in December uitgeven aan de 2023 auto, en in Januari dat weer inhalen en je budget voor 2023 wat anders indelen. De reporting periode is natuurlijk van 1 januari tot 31 december. Dus alles wat je op 1 januari uitgeeft valt onder de 2023 cap. | |
WismutVeilchen83 | dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:18 |
Snap ik, maar als ik ze goed beluister dan luistert het allemaal zo nauw dat ik me afvraag hoe wendbaar je bent. Het seizoen is bijna voorbij, de uitgaven zijn zo goed als gedaan.. | |
TagForce | dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:25 |
De kosten voor het seizoen zelf zijn maar een klein deel van de totale kosten. Verreweg de meeste kosten zitten voor en na het seizoen, waar de ontwikkeling van de nieuwe auto speelt. De enige reden dat het nauw luistert is omdat geld nog altijd succes koopt in de F1. Een team kan makkelijk met 40 miljoen een auto bouwen en een heel seizoen racen... Daar ga je echter niet mee winnen. Het enige wat er nodig is, is het verplaatsen van wat leveringen en een windtunnel test. Het is lastiger als je ineens een 5% lagere budgetcap hebt omdat de FIA vind dat iemand wel/niet een uitzonderingspositie heeft vanwege nevenverdiensten. | |
Tarado | dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:34 |
Tijn | dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:41 |
Het is toch ook voor iedereen volkomen duidelijk dat het niet RBR's kwade opzet is om expres het budget te overschrijden om daarmee een voordeel te behalen? Ze dachten oprecht dat ze zich aan de regels hielden, net als alle andere teams. | |
Nieuwschierig | dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:50 |
Waar concludeer je dat uit? Ze kunnen net zo goed de grens opgezocht hebben waarmee ze dachten door dit 1e jaar heen te komen Om die laatste 0,1 sec er nog uit te peuren. | |
ChevyCaprice | dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:51 |
Zo ook met de DRS van Hamilton in Brazilië. En hij kreeg een DSQ. | |
ChevyCaprice | dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:53 |
Heel leuk en aardig om het te hebben over “intentie” en “zonder de budgetcap te verbreken hadden ze ook gewonnen” (kan je nooit zeker weten natuurlijk) maar als een regel overtreden is, is een regel overtreden. | |
Tarado | dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:54 |
Ze zijn er nog steeds van overtuigd maar dat stuk nuanceert een beetje het gehuil van de Wolff en anderen. | |
Tarado | dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:57 |
Heb je het ook gelezen? Waarschijnlijk (nog) niet hè maar verder eens, een overtreding is een overtreding al dan niet opzettelijk en indien dat vastgesteld blijft hoort daar ook een passende straf bij. | |
Tijn | dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:15 |
Ik ga er ook vanuit dat er een passende straf zal volgen. Maar ik verwacht ook dat het verder geen invloed op het kampioenschap gaat hebben, noch in de toekomst. | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:17 |
Uit wat moet dat dan duidelijk zijn? Uit het feit dat Redbull dat zegt? De FIA heeft weliswaar aangegeven dat Redbull goed mee werkt met het onderzoek, maar dat wil niet zeggen dat ze alles gedurende het jaar te goeder trouw hebben gedaan. Alleen dat ze die intentie willen handhaven. Laten we gewoon afwachten. Persoonlijk denk ik ook dat 2 miljoen meer of minder uitgeven niet het verschil had gemaakt. De caploze jaren hebben vaak genoeg aangetoond dat het team met het meeste geld niet automatisch wint. | |
Tarado | dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:21 |
En voorlopig zijn ze het nog oneens over de interpretatie van het reglement want anders was de straf er al geweest. | |
ChevyCaprice | dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:25 |
Zeker wel. Heb het ff doorgenomen en het komt erop neer dat RBR in het verleden blijkbaar gelijkwaardige auto's heeft geproduceerd met een minder budget. Oké leuk. Dus waarom spenderen ze nu boven de budgetlimiet? Toch vreemd natuurlijk. Mij lijkt de oplossing om de hoeveelheid overschrijding van het budget te verminderen op het budget van het volgende jaar, en punten aftrek. Want op deze manier heeft RBR een voorsprong op de anderen door techniek zoals in dat artikel wordt aangegeven. | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:31 |
Exact. Vooralsnog is er nog helemaal geen sprake van een straf, omdat nog helemaal niet zeker is dat RedBull daadwerkelijk iets verkeerd heeft gedaan. Dat ze de geest van het reglement kennelijk niet hebben gevolgd moge duidelijk zijn aan de hand van de communicatie tot op heden, maar wellicht hebben ze de letter van de reglementen helemaal niet overtreden. De FIA maakt wel eens vaker reglementen die een bepaalde intentie uitademen, maar door verkeerde formuleringen of ontbrekende artikelen net even anders uitvallen. Zo bleek tijdens de race in Suzuka ook maar weer. Erg benieuwd naar de uitslag, maar ik ben zo bang dat we er nooit uitgebreide uitleg over krijgen. Ik zou heel graag willen weten waar het discussiepunt nu echt zit en wat daar dan de zienswijze op is van beide partijen. Geen zin om elke keer op al het gespeculeer op basis van geruchten te reageren, maar het is interessante materie zodra er verschillende B.V.'s bij komen kijken die misschien deels onder de costcap vallen en deels ook niet. Of die spullen leveren die onder de costcap horen, deels ontwikkeld door medewerkers die ook voor het raceteam werken. | |
Tarado | dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:35 |
Dan moet toch eerst vastgesteld zijn of ze het überhaupt hebben overtreden en met hoeveel $, stel de FIA krijgt gelijk dan vind ik het ook niet uitmaken of het aan de frikandellen is uitgegeven of een voorvleugel, dat moet gewoon bestraft worden maar het maakt nogal uit of het 7 miljoen is of minder dan 2 miljoen die overschrijding. Punten aftrek zie ik ze niet zo snel doen en als ze dat al doen zal het constructeurspunten zijn maar korting op het budget voor datzelfde bedrag voor 2 jaar vind ik niet meer dan redelijk en eventueel beperking windtunneltijd of zo. | |
Tijn | dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:42 |
Omdat ze in de veronderstelling waren dat ze de regels correct toepasten. De FIA ziet het anders en daarom zijn ze daar nu over in debat. | |
Starflyer | dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:42 |
Zullen we eerst even de definitieve uitspraak afwachten voordat we met een oordeel komen, Toto? | |
Evenstar | dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:56 |
Die brief van Brown is toch ook wel weer een sneu iets hoor. Sowieso, waarom moet je als teambaas een brief sturen aan de president van de FIA om je zin door te drukken. FIA en de F1 moeten echt even iets vinden op al dat geneuzel van teambazen. Het is toch volkomen belachelijk dat Brown al doet alsof hij precies weet wat er is gebeurd en om flinke straffen vraagt. Een overtreding van $10.000 zou ook een minor breach zijn. Niet dat ik denk dat het om zo'n laag bedrag gaat, maar ik kan het ook niet uitsluiten. Moeten ze dan door die kleine overtreding, wat waarschijnlijk ook nog eens komt door een andere interpretatie van de regels, een WK afpakken en- of dusdanig hard straffen dat Red Bull dare nog jaren last van gaat hebben? Snap niet dat die lui voor rechter mogen, kunnen, durven en willen spelen, zonder dat ze alle informatie hebben. Ik had Brown best hoog zitten, maar dat heeft nu wel een deukje opgelopen hoor. Hou gewoon je mond en als je alle informatie hebt kan je je bek wel open trekken. | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:43 |
Dat hele triootje tussen Brown, Toto en Binotto is gewoon schandalig. Maar goed, Brown zit al jaren in de reet bij Toto. Ik weet niet wat daar speelt, maar vorig jaar was McLaren ook regelmatig het Alpha Tauri van Mercedes. Het is ook helder wat daar gebeurd is. Die brief is door die drie opgesteld tijdens hun onderonsje gedurende de GP van Japan. En natuurlijk niet verstuurd door één van de teambazen die direct winst te halen hebben met een sterke veroordeling, nee dat laten ze doen door de minst partijdige van het stel. Het is allemaal zo doorzichtig en zo verschrikkelijk des Toto's vuile politieke spel. | |
tja77 | woensdag 19 oktober 2022 @ 06:07 |
Waar haal jij de informatie vandaan dat Brown aanstuurt op het afpakken van de WK titel van Verstappen? Hij wil een harde straf omdat RedBull door het teveel aan budget, een voorsprong heeft die niet makkelijk meer in te lopen is. En met een boete raakt RedBull die voorsprong niet kwijt. | |
daNpy | woensdag 19 oktober 2022 @ 08:24 |
En waar baseert Zak dat op? Geruchten uit de media? | |
tja77 | woensdag 19 oktober 2022 @ 08:30 |
FIA heeft toch verklaard dat Redbull teveel heeft uitgegeven? Zijn toch feiten? De “minor breach”. | |
daNpy | woensdag 19 oktober 2022 @ 08:32 |
Dat is nog niet duidelijk, want de FIA heeft iets opgeschreven en andere mensen hebben dat gelezen. | |
tja77 | woensdag 19 oktober 2022 @ 08:35 |
? https://www.fia.com/news/(...)inancial-regulations
| |
daNpy | woensdag 19 oktober 2022 @ 08:49 |
Ah, er is al een uitspraak sinds 10 oktober. Dus wat is de straf dan van het vastgestelde feit? Of discussieren we hier al 9 dagen over oud nieuws? | |
Tarado | woensdag 19 oktober 2022 @ 08:52 |
Red Bull heeft een voorsprong die niet makkelijk is in te lopen maar of dat door het teveel aan budget komt is natuurlijk de vraag want we weten namelijk nog niet hoe het zit. Verder vind ik het ook wat voorbarig van hem om nu te gaan schrijven over straffen die hij wil zien, laat dat even aan de FIA over. Zijn suggestie om een minor breach te verkleinen naar 2,5% vind ik wel een goeie en 2 minor breaches is major ook wel alleen z'n timing is niet geweldig. | |
Tijn | woensdag 19 oktober 2022 @ 09:17 |
Volgens mij zijn de FIA en Red Bull momenteel in gesprek, omdat Red Bull vindt dat ze de regels helemaal niet hebben overtreden. | |
Dauthi | woensdag 19 oktober 2022 @ 09:29 |
Vrij simpel en kort door de bocht. Sinds Ron Dennis weg is bij Mclaren, gaat het niet zo goed met Mclaren. Mclaren dacht wel even het Engelse Ferrari te worden als autoproducent Mclaren cars. Ze zijn teveel op elkaar lijkende modellen gaan produceren en hadden geen respect voor hun vermogende klanten. Mclarens behielden op de tweedehandsmarkt hun waarde niet, omdat de markt werd overspoeld met nieuwe modellen. Vermogende klanten konden hun oude auto's niet verkopen, om nieuwe voor te kopen. Mclaren cars plan om het Engelse Ferrari te worden stortte in. Mclaren F1 deed het sportief enorm slecht. En is zodoende in een zware neerwaartse spiraal terecht gekomen. Mclaren stond aan de afgrond van faillissement. Men is gedwongen het bedrijf op te splitsen, het technology centre te verkopen en in totaal bijna 1 miljard aan investeringen te verkrijgen om maar niet failliet te gaan. Wat dat betreft is er weinig over van het eens zo grote en machtige Mclaren, en is het afhankelijk van Mercedes en Mercedes onderdelen om er nog iets van te maken. | |
Tarado | woensdag 19 oktober 2022 @ 09:32 |
Ondertussen | |
TheStigsDutchCousin | woensdag 19 oktober 2022 @ 09:32 |
Mooie helm ![]() | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 19 oktober 2022 @ 09:43 |
Als die ten kosten gaat van de budgetcap is dat een kwestie van tijd. Althans, als de redenatie is dat een overbesteding die voorsprong heeft veroorzaakt. Ik vraag me dat af, ik denk dat de voorsprong vooral is veroorzaakt door Newey. | |
Starflyer | woensdag 19 oktober 2022 @ 10:02 |
Dit! En dat kan nog wel even zo doorgaan tot het International Court of Appeal van de FIA als ze er niet uitkomen. | |
Tarado | woensdag 19 oktober 2022 @ 10:10 |
Dat laatste denk ik ook zeker als het over de 2022 auto gaat maar in 2021 is Red Bull lang doorgegaan met upgrades en die hebben dan toch bijgedragen aan het kampioenschap van Verstappen Als je dan buiten het cap bent gegaan ook al is het voor frikandellen, niet helemaal zuiver dus ik hoop dat ze vrijgesproken worden en ga er ook vanuit dat ze tot het gaatje gaan om dat voor elkaar te krijgen. | |
daNpy | woensdag 19 oktober 2022 @ 10:20 |
Precies, want de Fia heeft wat geschreven wat mogelijk multi interpretabel is. | |
TagForce | woensdag 19 oktober 2022 @ 11:10 |
Nope. Red Bull kan niet in beroep op het punt waar we nu zitten. Er is alleen een besluit genomen om RBR op dit moment geen Certificate of Compliance te geven. Tegen dat besluit kan RBR niet in beroep. De FIA kan dan 2 dingen doen: - Proberen tot een overeenkomst te komen (de ABA) met RBR, waarbij RBR schuld bekent voor een gereduceerde straf. Die onderhandelingen is waar we nu staan. Dit zou betekenen dat punten aftrek (zowel WCC als WDC) niet mogelijk is volgens de reglementen. - De zaak doorverwijzen naar de CCAP. En dat moet je zien als een rechtzaak. Die doen uitspraak, en ja, dat kan vrijspraak en het alsnog toekennen van het CoC, maar ook een reeele kans op WDC punten aftrek in 2021. Je moet dit hele gebeuren zien als een amerikaanse strafzaak. De FIA is het OM, RBR de gedaagde, en de CCAP de rechtbank. De ABA is dan een plea bargain. Een "Als je schuld bekent aan het doden van deze man, dan gaan we voor dood door schuld en 2 jaar gevangenisstraf, maar als je je onschuld blijft volhouden gaan we voor moord en levenslang... Jouw keuze". Pas NA de uitspraak van het CCAP (waar wij reglementair de uitkomst van te horen moeten krijgen) is een beroep door RBR mogelijk. | |
Starflyer | woensdag 19 oktober 2022 @ 11:42 |
Je zegt dus wat ik ook zeg, dat ze dus wel net zo lang door kunnen gaan tot het International Court of Appeal van de FIA. | |
TagForce | woensdag 19 oktober 2022 @ 12:10 |
Er is geen 'net zo lang'... De ICA is het enige beroep wat ze in kunnen stellen, en dat kan pas nadat wij, als fans, op de hoogte zijn gebracht van het oordeel... Dus we weten de straf al voor er uberhaupt een beroep ingesteld kan worden. Daarnaast is RBR niet met de FIA in gesprek over de onenigheid in interpretatie. Dat kan pas tijdens de hoorzitting van de CCAP. Het gesprek gaat nu over de voorwaarden waaronder RBR zegt dat ze schuldig zijn. Het zal ongetwijfeld onderdeel van de beslissing van RBR zijn om te onderzoeken hoe kansrijk het is om de interpretatie aan te vechten, maar dat is niet het gesprek met de FIA. | |
Evenstar | woensdag 19 oktober 2022 @ 12:18 |
Ik denk dat Red Bull nog wel degelijk in gesprek is met de FIA over onenigheid in interpretatie. Als ze FIA kunnen overtuigen dat zij (als RB zijnde) een hele grote kans hebben dat ze dit bij CCAP of ICA gaan winnen dan kan de FIA alsnog met een ABA komen waarin niks meer staat dan "een reprimande, want regels waren op meerdere manieren te interpreteren". FIA wil dit ook niet maanden laten duren lijkt mij. Denk ook dat de FIA dit helemaal niet naar buiten had willen brengen, maar wel moesten omdat iemand het gelekt had. Anders waren ze nu nog achter gesloten deuren gewoon aan het overleggen over hoe ze dit gingen aanpakken. | |
Starflyer | woensdag 19 oktober 2022 @ 12:22 |
De ICA is het eindstation. Dus ja, tot aan de ICA kunnen ze doorgaan, mits ze het niet eens zijn met de FIA en de uitkomst van de CCAP. | |
Starflyer | woensdag 19 oktober 2022 @ 12:24 |
Je moet in dat geval niet eens een ABA willen krijgen, hoe klein ook, maar alsnog een certificering. | |
Tarado | woensdag 19 oktober 2022 @ 12:29 |
Wat ik wel een goeie vond van Zak Brown is dat er over 2020 een vrijblijvende budgetcap check is geweest waarin duidelijk zou moeten zijn wat wel en wat niet mag, dus het is wel vreemd dat dit dan toch gebeurt.
| |
TagForce | woensdag 19 oktober 2022 @ 12:38 |
Tenzij natuurlijk de FIA in 2020 vond dat het goed was, en nu in 2021 ineens gaat lopen zeuren om de kosten voor Newey. En hoe precies is zo'n dry run eigenlijk? De teams spenderen namelijk zoveel als mag, dus enige incentive om je aan de cap te houden was er niet. Dan is het ook makkelijk om discrepanties te missen, omdat die niet tegen een grens gehouden worden. Het is natuurlijk ook veelzeggend dat geen enkel team geklaagd heeft over de rapportage van RBR in de daarvoor gestelde termijn, terwijl dat wel een onderdeel van het proces is. Pas nadat er door een Italiaanse en Duitse site gesuggereerd werd dat RBR over de cost cap heen ging werden de heren wakker. | |
Tarado | woensdag 19 oktober 2022 @ 12:45 |
Uiteraard maar als het goed was in 2020 lijkt het me geen discussie in 2021 en het ging toen niet zozeer om de cap maar meer om wat er binnen en buiten het budget valt. Dat ze (te) laat zijn met reclameren ben ik het wel mee eens en sowieso vind ik dat een mindere kant van F1, dat naar elkaar wijzen zonder bewijs. Bij die flexifloor was het uiteindelijk Ferrari die die regels wat ruim had geïnterpreteerd en niet Red Bull maar die kreeg wel de meeste kritiek vanuit de Toto hoek om het zo maar te zeggen. | |
Starflyer | woensdag 19 oktober 2022 @ 13:02 |
Ik weet niet of die al gepost was, maar dit is de brief van Brown aan de FIA. https://www.speedcafe.com(...)s-letter-to-the-fia/ | |
daNpy | woensdag 19 oktober 2022 @ 13:36 |
Knap dat degenen die de sport een enorm slechte naam geven door hun gezeur, gewijs, zwartmakerij en laster altijd beginnen met "dit is slecht voor de sport". Zak Brown heeft voor mij ook wel afgedaan met zijn huilbriefje naar de juffrouw. Als dit om zijn team zou gaan had hij hele andere standpunten dan dit gespeelde onbegrip. | |
opgebaarde | woensdag 19 oktober 2022 @ 13:54 |
Ook al is die openbare lobby voor een zware straf erg vervelend voor iedereen die RBR een warm hart toedraagt, is het toch wel bijzonder dat de gedupeerden de publieke hoon ontvangen en niet de valsspeler zelf | |
Tarado | woensdag 19 oktober 2022 @ 14:01 |
![]() | |
THEFXR | woensdag 19 oktober 2022 @ 14:16 |
Ik vind die Amerikaan ook waardeloos. | |
Questular | woensdag 19 oktober 2022 @ 14:18 |
Dus ze zijn sowieso al schuldig bevonden? Dat heb ik dan even gemist. | |
opgebaarde | woensdag 19 oktober 2022 @ 14:26 |
'Valsspeler' was natuurlijk gechargeerd, maar om nu te doen alsof er niks aan de hand is, lijkt me een raar. | |
Tarado | woensdag 19 oktober 2022 @ 14:38 |
Gedupeerden is ook gechargeerd want die zijn er nog niet en Zak Brown doet wat blijkbaar normaal is in F1 maar dat betekent nog niet dat het netjes is die poging tot beïnvloeding. Als je begint met Mohammed een veer in z'n kont te steken.... ...dan moet je de rest ook aan hem overlaten. | |
Red_85 | woensdag 19 oktober 2022 @ 14:47 |
'Hallo Ik ben Zak en ik wil omdat ik met Mercedes motoren rondrij even Toto helpen met het aannaaien voor een straf voor Christian'. | |
Nieuwschierig | woensdag 19 oktober 2022 @ 14:49 |
Hij vraag niet om Hamilton alsnog kampioen van 2021 te maken. Ik vind het nog wel meevallen | |
#ANONIEM | woensdag 19 oktober 2022 @ 14:49 |
Sabata | woensdag 19 oktober 2022 @ 14:51 |
daar is niets bijzonders aan. je bent nog altijd onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Of het nu gaat om een klas studenten die massaal zouden valsspelen bij een wiskunde examen of om een formule 1 dat zijn boekhouding niet op orde heeft. - er is geen officieel oordeel, alleen een voorlopige conclusie - we hebben nog geen enkel verweer vanuit RBR zelf aangezien nog in onderhandeling zijn met de FIA meen ik (beroep was blijkbaar niet mogelijk?) - de manier waarop het naar buiten kwam is via een boze concurrent die door een ex werknemer bij de organisatie is ingeseind, niet eens door de organisatie zelf. The lost Honour of Christopher Jeffries is een goede tv film over een moord waarbij de tabbloids iemand al hadden veroordeeld nog voor hij überhaupt was ondervraagd, zijn telefoon werd zelfs afgetapt door dat waardeloze Vod news of the world. Daar doet deze saga mij aan denken. En ja als blijkt dat RBR echt flink gesjoemeld heeft straf ze dan voor mijn part. maar op dit moment laat Toto zijn medewerkers, vrienden en collegas een voor een roepen dat het allemaal heel erg is om de zaak onder druk te zetten. Heel goed wetend dat behalve punt aftrek bij de constructeurs en een geldboete er verder geen sanctie mogelijk is. maar het fabeltjesvolk op Twitter meent dat die mogelijkheden er WEL zijn en gaat zich als domme voetbal hooligans gedragen die steeds harder gaan janken tot we volgend jaar op Silverstone blackwater huurlingen rond Red Bull assets zien staan omdat iemand met doodsbedreigingen gaat gooien. Ik zal de laatste zijn om iemand de les te lezen over hoe hij/zij/het de F1 volgt, maar ik kijk inmiddels alleen de kwali en de races nog. de rest interesseert me inmiddels niet meer door dit soort gevit. ich habe fertig | |
Red_85 | woensdag 19 oktober 2022 @ 14:53 |
Dat jaar zou ook done n dusted moeten zijn. Er is geen major of moedwil in deze discussie. Het is alleen gehuil van lewis fans die nog steeds zuur zijn over die latifi crash op Yas Marina. | |
Tarado | woensdag 19 oktober 2022 @ 14:56 |
Niet met je eens, als vastgesteld is dat Red Bull die cap heeft overtreden moet daar ook een passende straf voor zijn, alleen moet de FIA die dan uitspreken en erna is het pas de beurt aan de teambazen om te zeggen wat ze ervan vinden, niet andersom. | |
Nieuwschierig | woensdag 19 oktober 2022 @ 14:56 |
Fans neem ik niet serieus. Lewisfans noch Maxfans. Eén pot nat. Allemaal inconsequent en hypocriet. | |
opgebaarde | woensdag 19 oktober 2022 @ 15:03 |
Onschuldig net zoals Ridouan Taghi ook nog onschuldig is? Er is gewoon wat aan de hand. Dat mag toch gewoon gezegd worden? We weten dat 8 teams officieus hun cijfers op orde hebben en er bij 2 teams een discrepantie plaatsgevonden heeft. Shaila-Ann Rao? En dan geef jij op mij af dat RBR officieel nog niet veroordeeld is? Sorry? | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 19 oktober 2022 @ 15:07 |
Een passende straf bij de hoogte en de intentie van de overspend. In die zin vind ik de gedachte van Brown in de basis niet zo slecht. Het bedrag van de overspend x2 (ten koste van budgetcap 2023, omdat '22 niet meer realistisch is) en wat restricties in windtunnel gebruik. En een 2e keer harder straffen. Sowieso mogen de straffen gaandeweg wel omhoog, naarmate teams meer gewend zijn om hier mee te werken. Dat is, als het bedrag wat circuleert rond de 1 a 2 miljoen klopt. | |
TagForce | woensdag 19 oktober 2022 @ 15:11 |
Die gedachte van Brown over de cost cap van '23 staat gewoon letterlijk zo in de reglementen: 'Een reductie van de cost cap in het rapportage jaar direct volgende op het rapportage jaar waarin de straf wordt opgelegd.' - En dat jaar waarin de straf wordt opgelegd is '22, want daar zitten we nu in, en dat maakt het direct daarop volgende jaar dus '23. En verder is de brief van Brown natuurlijk prima, ware het niet dat het gewoon een laffe poging is om de rechtspraak te beinvloeden. Dat is natuurlijk eigenlijk gewoon ook strafwaardig, evenals het gepush van Toto en Mattia om zware straffen. | |
daNpy | woensdag 19 oktober 2022 @ 15:18 |
Ah, daar heb je de mercedesboy weer hoor. Hoe ging dat bij Hamilton die Max eraf ramde? Volgens een bepaalde teambazen was dat Max zijn schuld en zo is dat ook in de media(hetze) breed uit gemeten. Met een extragratis "als je nu al je motor moet vervangen, heb je het niet goed voor elkaar" erachteraan. Waar waren dit soort vragen van jou toen? ![]() En wat vind je ervan dat andere teams de boekhouding van RBR hebben ingezien of misschien wel ontvangen? Dat is een zaak tussen RBR en de FIA, of niet? | |
daNpy | woensdag 19 oktober 2022 @ 15:19 |
Bij WDC punten aftrek is dat gewoon hetzelfde he. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 oktober 2022 @ 15:22 |
Dat komt omdat ze nog in gesprek zijn. De FIA heeft ze niet officieel ergens van beschuldigd. Pas als ze er niet uitkomen en de FIA dat wel doet, kan RB er tegen in beroep gaan. | |
Sabata | woensdag 19 oktober 2022 @ 15:23 |
dank u voor het bewijzen van mijn punt ![]() | |
TagForce | woensdag 19 oktober 2022 @ 15:27 |
7 teams en 3 teams, Williams heeft eerder al een boete gehad voor discrepanties en hebben dus ook geen Certificate of Compliance gekregen. | |
Black-Death | woensdag 19 oktober 2022 @ 15:30 |
Kampioenschap van 2021 wordt sowieso niet meer aangepast. Mensen die dat denken zijn echt de weg kwijt ![]() | |
opgebaarde | woensdag 19 oktober 2022 @ 15:40 |
![]() | |
opgebaarde | woensdag 19 oktober 2022 @ 15:49 |
Serieus ja? Een halfjaar durende discussie tussen de accountant van RBR en de FIA wat bevestigd is door de FIA is hetzelfde als een advocaat beschuldigen zonder enige onderbouwing? Ok dan heb ik inderdaad jouw punt bewezen. Je hebt me vierkant uitgeluld. Edit: en dan komt sabata met zo'n laffe +1 ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door opgebaarde op 19-10-2022 15:58:33 ] | |
daNpy | woensdag 19 oktober 2022 @ 16:03 |
Ah op directe vragen zijn je argumenten op. Dat laat mooi zien waarom het je te doen is ![]() | |
opgebaarde | woensdag 19 oktober 2022 @ 16:13 |
Nou ja je begint je post vol met argumenten door me eerst voor Mercedes fanboy uit te maken. Daar kan ik me natuurlijk niet tegen verweren Ik kan me zeker niet tegen iets verweren wat gewoon door de FIA en RBR bevestigd is. Geen enkel team heeft het over de exacte cijfers alleen over een naar verluid overschrijving van de limiet en dat daar naar hun idee een straf op moet staan. En daar mag het niet over gaan | |
daNpy | woensdag 19 oktober 2022 @ 16:20 |
Ik stel directe vragen en daar heb je weer geen antwoord op. Wel een jankverhaal a la toto | |
Red_85 | woensdag 19 oktober 2022 @ 16:25 |
Als RBR heeft overtreden met moedwil moet je RBR straffen, niet de coureurs zelf. Vandaar dat ik het gelul over lulu8 nog al kansloos vind van toto. | |
ChevyCaprice | woensdag 19 oktober 2022 @ 16:29 |
Het enige wat je doet is opgebaarde in een hoekje proberen te drukken met onzinnige verwijten en vragen in een poging hem monddood te maken. | |
Tarado | woensdag 19 oktober 2022 @ 16:32 |
zover gaat het ook niet komen | |
ChevyCaprice | woensdag 19 oktober 2022 @ 16:36 |
Een driver wordt kampioen dankzij een bepaald team, daarom kunnen er ook WDC punten worden afgetrokken. | |
Evenstar | woensdag 19 oktober 2022 @ 16:39 |
Spygate, crashgate, fuel flow gedoe ..... zoveel voorbeelden te vinden waarbij team wordt bestraft, terwijl de coureur er natuurlijk ook voordeel uit haalde, maar goed we blijven maar herhalen. | |
opgebaarde | woensdag 19 oktober 2022 @ 16:45 |
Iedereen behalve Mercedes was het er toch over eens dat Hamilton fout zat en dat het smerig was dat Hamilton daarna met die vlag helemaal los ging? Ook al ziet Wolff het anders terwijl hij zich zo vaak van zijn onredelijk kant laat zien. Moet ik dit nu voor elke volgende post herhalen voordat jij als een volwassen kerel kan reageren? Je komt serieus echt over als die leave-Britney-alone-jongen | |
opgebaarde | woensdag 19 oktober 2022 @ 16:49 |
Zoveel voorbehouden als je hier nu met redbull moet nemen doen en deden we niet bij Ferrari. Kom op jongens ook al is er nog niemand officieel veroordeeld mogen we toch wel praten over een 'vermeende' overschrijving van het budgetlimiet? Hebben we het niet over bewust of een verschil van interpretatie/inzicht | |
Tarado | woensdag 19 oktober 2022 @ 16:57 |
Niet in het geval van een minor breach https://www.fia.com/sites(...)gulations_iss.12.pdf https://www.fia.com/news/(...)inancial-regulations | |
Red_85 | woensdag 19 oktober 2022 @ 17:03 |
We hebben er weer een, de lollipopman | |
Rode_Wijn | woensdag 19 oktober 2022 @ 17:04 |
Het is toch al helder dat het limiet overschreden is? Alleen nog niet de details en straf. Al geloof ik niet dat de wdc wordt ingetrokken. Dat zou te bizar zijn | |
TagForce | woensdag 19 oktober 2022 @ 17:07 |
Jawel, ook in het geval van een minor breach. edit: En 'for the avoidance of doubt', nog even het artikel waarin staat dat die punten aftrek niet kan wanneer er een ABA in werking treedt:
Nee, de enige instantie die dat kan bepalen is het Cost Cap Adjudication Panel. En die wordt alleen ingeschakelt als het team niet akkoord gaat met een ABA, of als de FIA geen ABA wil aanbieden. Het kan zomaar zijn dat RBR geen schuld wil bekennen en de zaak voor laat komen bij het CCAP, en dat die vervolgens RBR onschuldig verklaard. Dan krijgt RBR alsnog dat Certificate of Compliance. Of ze worden schuldig verklaard aan alleen de procedurele overtreding, en niet het daadwerkelijk overschrijden van de Cost Cap, dat kan ook nog. [ Bericht 8% gewijzigd door TagForce op 19-10-2022 17:17:16 ] | |
Evenstar | woensdag 19 oktober 2022 @ 17:20 |
Wat is die gast goed zeg. Hardop gelachen ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 19 oktober 2022 @ 17:33 |
Blijkbaar is dat onderhevig aan interpretatie. FIA vindt van wel, RB vindt van niet. Vandaar dat de FIA en RB nog om de tafel zitten. | |
Mano_ | woensdag 19 oktober 2022 @ 17:47 |
![]() ![]() | |
daNpy | woensdag 19 oktober 2022 @ 17:53 |
Je posts hebben altijd een anti-rbr ondertoontje. Je verpakt het vrij goed, maar het blijft altijd een trollerig geheel. Bij vragen of je ook zo denkt over wat Mercedes flikt, ontwijk je het, of je draait er weer mee. Dat Chevy het voor je opneemt zegt ook wel wat ![]() Dus ja, je doet misschien je best om het niet zo te laten lijken maar het heeft altijd dezelfde tendens. Wie ![]() | |
Rode_Wijn | woensdag 19 oktober 2022 @ 18:05 |
Ah, oke. Dank voor deze info. Ik loop achter merk ik. | |
DjVero | woensdag 19 oktober 2022 @ 18:11 |
Je hebt het hier over Hamilton? | |
ChevyCaprice | woensdag 19 oktober 2022 @ 18:24 |
Nee die wordt puur op basis van kunde kampioen. [/sarcasme] | |
Rianne84 | woensdag 19 oktober 2022 @ 19:32 |
opgebaarde | woensdag 19 oktober 2022 @ 21:12 |
Ik kan het me ook niet voorstellen dat een van beide wdc’s nu nog ingetrokken wordt. Zou een farce zijn en is gelukkig ook totaal niet in lijn met de FIA zoals we die kennen. Dat het allemaal zo lang duurt maakt het passend straffen steeds lastiger. Het zal wel met een ‘sisser’ aflopen omdat het het eerste jaar van de cap was met alle onduidelijkheden en onwennigheden die erbij horen. | |
TweedeKlum | donderdag 20 oktober 2022 @ 11:04 |
Dat het allemaal zo lang duurt geeft aan dat het enorm ingewikkeld is dunkt me, geeft gelijk ook al aan wat een bende de FIA ervan maakt. Dit moet smullen zijn voor juristen, nou ja, soort van. | |
Tijn | donderdag 20 oktober 2022 @ 11:31 |
Het treurigste is dat je dit vanaf nu elk jaar kan verwachten ![]() | |
Nattekat | donderdag 20 oktober 2022 @ 11:49 |
Het is nog steeds intens genieten vanaf de zijlijn dit. | |
Tarado | donderdag 20 oktober 2022 @ 11:56 |
Lijkt me niet, denk ook dat ze er op tijd bij zijn voor dit jaar bij Red Bull dan, 1,5 - 2% bezuinigen moet kunnen in een klein kwartaal, zeker met beide titels zo goed als op zak. | |
Tijn | donderdag 20 oktober 2022 @ 11:59 |
Maar teams blijven de grenzen opzoeken. Ik denk dat er elk jaar wel een of meer teams, al dan niet bewust, over de schreef zullen gaan. En de FIA mag dat dan steeds maandenlang onderzoeken. | |
Tarado | donderdag 20 oktober 2022 @ 12:12 |
Als er in het eerste jaar slechts 1 overheen zit dan zie ik niet dat het de volgende jaren opeens uit de hand gaat lopen en natuurlijk wil iedereen tegen het maximum aanzitten al is het alleen al om die marge te gebruiken voor het jaar erop. | |
Starflyer | donderdag 20 oktober 2022 @ 12:30 |
Omdat de FIA blijkbaar volgens Horner de interpretatie van sommige regels halverwege dit seizoen heeft aangepast. Heel toevallig nadat een bepaalde persoon naar de FIA overstapte. https://thejudge13.com/20(...)les-after-the-event/ | |
Tarado | donderdag 20 oktober 2022 @ 13:11 |
Maar waarom maakt Red Bull het dan zelf niet openbaar of mag dat niet? | |
daNpy | donderdag 20 oktober 2022 @ 13:22 |
Kan best dat het niet mag. Als dat echter zo is, dan vind het echter nóg vreemder dat de teambazen er geen enkel probleem van maken dat de financiele opgave van RBR uit is gelekt. Theoretisch gezien is dit slecht nieuws voor élk team namelijk. Dit jaar is het RBR, een ander jaar ben jij het... Nu is het natuurlijk wel zo dat sommige teams een budget hebben van minder dan de helft van de grote teams en zich er minder om kommeren, of ze zijn weer afhankelijk en dan is het slimmer om hier geen probleem van te maken. De grotere teams hebben er misschien wel baat bij dat RBR hier publiekelijk genageld wordt om de aandacht af te leiden / hun hetze mediacampagne voort te zetten. | |
Tarado | donderdag 20 oktober 2022 @ 13:24 |
Het is wel frappant dat die Shaila-Ann Rao echt beschuldigd wordt, dit is geen gerucht meer. | |
daNpy | donderdag 20 oktober 2022 @ 13:25 |
Kwalijke zaak. Om het met Toto's woorden te zeggen: "Niet goed voor de sport als zij daar namens Mercedes zit". | |
Starflyer | donderdag 20 oktober 2022 @ 13:33 |
De WSMC heeft een aantal wijzigingen goedgekeurd voor 2023 - grotere spiegels - stevigere rollhoops - coureurs die uitstappen bij een rode vlag mogen weer deelnemen, mits het uitstappen geen mechanische oorzaak heeft. Met xeze regel had Russell in Silverstone weer kunnen deelnemen. Ook is de grid penalty regel verduidelijkt in de 2022 Sporting Regulations. Er is aangegeven hoe deze wordt toegepast. O.a. https://www.fia.com/news/(...)-historic-rac-london | |
Tarado | donderdag 20 oktober 2022 @ 13:38 |
maar dan had hij wel weer in moeten stappen en op eigen kracht naar de pits moeten rijden neem ik aan? | |
shiz | donderdag 20 oktober 2022 @ 13:40 |
Hoe zit dat dan met gordel om? Dat was ook al twijfelachtig bij Yuki die hem aan de kant uit wilde zetten en toen toch in limp mode terugreed. | |
Black-Death | donderdag 20 oktober 2022 @ 13:40 |
En dat is toch onmogelijk omdat je de auto niet zelf kan starten? | |
daNpy | donderdag 20 oktober 2022 @ 13:41 |
Op de baan is gordel om. Zo heel moeilijk is dat niet, het kost alleen tijd. | |
Tijn | donderdag 20 oktober 2022 @ 13:41 |
Sinds ze hybridemotoren hebben, kunnen ze 'm gewoon zelf starten (mits de accu genoeg is opgeladen). | |
Evenstar | donderdag 20 oktober 2022 @ 14:33 |
Als die regelwijziging klopt dan is het toch totale bullshit. Je kan toch niet nadat men uitgaven heeft gedaan opeens de regels aanpassen en dan zeggen "je zat boven budget". Sowieso zou die plek van Shalia-Ann net zo onhoudbaar moeten zijn als die van Masi. Het is allemaal net te toevallig. Ook met dat gedoe in Canada (geloof ik). Dat Mercedes als enige team een uurtje of twee na een TD al een oplossing had bedacht op de juiste plekken ![]() Als RB akkoord gaat kan je het toch gewoon openbaar maken? Als je dat niet dan heb je juist als die FIA iets te verbergen of heb je baat bij alle chaos dat nu veroorzaakt is. | |
Evenstar | donderdag 20 oktober 2022 @ 14:43 |
Mercedes heeft er een poppetje zitten en is dus veilig. McLaren zit in de kont van Mercedes en is dus veilig. Ferrari waait met alle winden mee, zolang het hun maar uitkomt, hebben sowieso een flinke vinger in de pap en kunnen overal mee wegkomen, desnoods met leuke deals achter de schermen. Rest hoor je niet of zijn teams die sowieso niet boven cap uit kunnen komen al zouden ze het willen. | |
daNpy | donderdag 20 oktober 2022 @ 14:46 |
Dat hadden ze de race ervoor ook al voorbereid, dus dat leek zo, maar was niet zo. | |
Evenstar | donderdag 20 oktober 2022 @ 14:51 |
.. maar hoe wisten ze dat dat de oplossing zou zijn die FIA zou aandragen? | |
Starflyer | donderdag 20 oktober 2022 @ 15:05 |
Omdat die oplossing door Mercedes is aangedragen? | |
Evenstar | donderdag 20 oktober 2022 @ 15:10 |
Oh, en die nemen ze gewoon over. Top ![]() | |
opgebaarde | donderdag 20 oktober 2022 @ 15:18 |
Sinds wanneer kan een team in een pitsbox geen lasapparaat meer gebruiken? #ilovemercedes | |
Starflyer | donderdag 20 oktober 2022 @ 15:20 |
TearsoftheKingdom | donderdag 20 oktober 2022 @ 15:24 |
Das een grote sponsor, alleen maar mooi. | |
daNpy | donderdag 20 oktober 2022 @ 15:30 |
Top van de budget cap, achteraan in het veld ![]() | |
daNpy | donderdag 20 oktober 2022 @ 15:31 |
Omdat F1 een parodie op motorsport is ![]() | |
Starflyer | donderdag 20 oktober 2022 @ 15:31 |
Op plekken die daar al voorbereid op waren ![]() | |
opgebaarde | donderdag 20 oktober 2022 @ 15:41 |
]
Alles glad en strak behalve die hap uit de vloer en die second stay. Of kijk ik met mijn ogen dicht? | |
opgebaarde | donderdag 20 oktober 2022 @ 15:49 |
Je moet het Shaila-Ann Rao toch wel nageven hoor. Het is toch wel ongelofelijk knap dat zij binnen twee weken doorheeft waar RBR een halfjaar later over gaat vallen. Iets waar haar Mercedes geen last van heeft. | |
Tarado | donderdag 20 oktober 2022 @ 16:04 |
dat kan heel makkelijk zijn als je weet waar je het zoeken moet
| |
opgebaarde | donderdag 20 oktober 2022 @ 16:13 |
Ik ben bloedserieus, maar dan moeten die ex-medewerkers en Rao weten waar RBR later in 2021 zijn geld aan uitgeeft? Dit is toch wel een behoorlijk wankel verhaal. Of zij zouden wellicht al informatie hebben gehad dat RBR begin 2021 veel geld aan een voorraad hebben uitgegeven, alleen als die uitgaven het probleem zijn zal dit voor RBR toch makkelijk te bewijzen zijn? Blijft overeind staan dat Rao corrupt is, hier gaat zij in dat geval altijd flink veel schade oplopen. Die haalt 2023 nooit | |
-XOR- | donderdag 20 oktober 2022 @ 16:14 |
Wat zou het lollig zijn als RB het zo gebogen krijgt dat er geen sprake is van een breach, dan zijn die Mercedes en Ferrari-fanbois meteen uitgeluld. | |
daNpy | donderdag 20 oktober 2022 @ 16:15 |
Nee hoor, die blijven nog een paar jaar janken dat rbr beschermd wordt door de Fia. | |
daNpy | donderdag 20 oktober 2022 @ 16:17 |
Dat is vreemd idd. Of ze moeten er alvast op voorbereid zijn. Dat ze zelf weinig voorraad inkochten en dat rbr (en mss anderen, alhoewel er verder niemand mee deed) daarmee genaaid kon gaan worden. Ergo ze is daar neergezet met precies dit doel, vandaar de regel wijziging. Maar dan is het nog een risico, als rbr ook niet veel voorraad inkocht. (Dat hebben ze dan in Silverstone en Hongarije even geholpen). Klinkt allemaal wel conspiracy theorie, maargoed bij wat MB allemaal al geflikt heeft valt het zelfs nog mee. | |
XL | donderdag 20 oktober 2022 @ 16:25 |
Enquête in Monza houden over de benzine toevoer? Niks gebeurd, null problemo | |
XL | donderdag 20 oktober 2022 @ 16:27 |
Laat die Hamilton fans gewoon gaan op Twitter. Die Hamiltons fans vertrekken toch bijna met Lewis uit de F1 en de fans waar het om gaat, die krijgen bij Netflix die krijgen een veel positievere waarheid te zien en voor ons… gewoon het volgende schandaaltje wat een van de redenen is waarom we van de sport houden | |
Evenstar | donderdag 20 oktober 2022 @ 16:36 |
Als je alles gewoon even vergeet en puur kijkt naar het feit dat er regels worden veranderd terwijl iets al in gang is gezet is het al belachelijk genoeg. Hoe kan je nou een budget cap instellen en halverwege een jaar veranderen wat wel of niet meetelt? Het is nu ook wel duidelijk waarom Brown constant wijst naar de "dry run" in 2020. Die "dry run" stelt dus eigenlijk niks voor, want de regels zijn daarna gewoon nog aangepast, maar het bekt natuurlijk wel lekker, want ze kunnen de onwetende fans voorliegen door te zeggen dat Red Bull het allemaal had kunnen weten. Ik weet niet hoeveel RB boven budget zit en of dit het verschil zou maken, maar dat stukje zou sowieso herberekend moeten worden. Dat RB het zo hard durft te spelen en dat het nog steeds in een stadium voor ABA zit zegt eigenlijk wel genoeg dat FIA niet weet wat ze met hun eigen fuck up moeten doen. | |
Starflyer | donderdag 20 oktober 2022 @ 17:03 |
De interpretatie van de regels wordt in 2022 aangepast over het uitgegeven geld in 2021. Nadat alle data is ingeleverd door RBR. En met de informatie van ex-medewerkers wordt het nog makkelijker om de pijnpunten te vinden. [ Bericht 1% gewijzigd door Starflyer op 20-10-2022 17:24:42 ] | |
Tarado | donderdag 20 oktober 2022 @ 17:08 |
zijn de regels echt aangepast of de interpretatie ervan? | |
Starflyer | donderdag 20 oktober 2022 @ 17:24 |
Interpretatie! Heb mijn post gewijzigd. | |
Wienerschnitzels | donderdag 20 oktober 2022 @ 17:42 |
Zo gek is het niet dat zo'n budget cap kort na introductie verduidelijkingen (wat de veranderingen eigenlijk zijn) nodig heeft, zoiets is nooit in 1x perfect en mensen gaan altijd op zoek naar de mazen in zo'n budget cap (net zoals ze op zoek gaan naar mazen in belastingwetgeving). Het vreemde is alleen dat de kans op een situatie als nu (team zegt dat budget in orde is, FIA niet) gegarandeerd was om te gaan gebeuren in de eerste jaren en FIA heeft absoluut geen plan over hoe ze nu hiermee om moeten gaan (gezien het complete gebrek aan communicatie van de FIA). Dat is gewoon erg slecht en schadelijk voor iedereen. | |
Peterselieman | donderdag 20 oktober 2022 @ 18:29 |
Het gekke is dat Toto zelf gezegd heeft dat onderdelen pas worden gewaardeerd op het moment dat ze daadwerkelijk op de auto worden gezet. Dat een boekhouder meekijkt met welke nieuwe onderdelen er op de bolides wordt gezet. Dat verhaal over RB dat reserveonderdelen toch meetellen gaat dan weer lijnrecht tegen de uitleg van Toto in. | |
Jane | donderdag 20 oktober 2022 @ 18:31 |
Oke, het is nu wel duidelijk - ook zonder aluhoedje - dat dit allemaal een laatste desperate poging van Mercedes is om iets aan de uitslag van de WDC 2021 te veranderen. En wellicht lukt het ze nog ook. | |
daNpy | donderdag 20 oktober 2022 @ 18:43 |
Ja, klinkt plausibel aangezien wat Toto zegt per definitie onzin is. | |
Starflyer | donderdag 20 oktober 2022 @ 19:06 |
Het ging toch om die second stay? | |
opgebaarde | donderdag 20 oktober 2022 @ 19:53 |
Oja er zit gewoon een jaar tussen, scherp. Dat maakt een groot verschil. Bijzonder dat er nu nog achteraf een aanpassing in de interpretatie is geweest. Alleen zonder (enige) inhoud of details is de conclusie dat dus Rao en de FIA corrupt allemaal zijn voorbarig. Als uiteindelijk naar buiten komt dat die interpretie ridicuul is, gaan we dat vanzelf horen en zal zonder twijfel het gehele kaartenhuis in elkaar vallen. Ik wacht met het trekken van conclusies | |
opgebaarde | donderdag 20 oktober 2022 @ 20:06 |
Je ziet de pompnagels zitten? Die hele constructie is niet-hightech-F1's en zeker niet iets dat meer dan 2 uur werk heeft gekost. Wat wel dubieus was, was dat Wolff lulde over hoe ze snachts hebben doorgewerkt. Alleen Binotto gaf later als commentaar dat Mercedes hier geen toestemming voor heeft gevraag (mag iirc acht keer per jaar?) Dat is een overtreding. Ik heb hier nooit meer een vervolg over gelezen | |
Starflyer | donderdag 20 oktober 2022 @ 20:13 |
Sommige teams klaagden er toen ook al over. Maar goed, het kan er inderdaad in een paar uur opgezet worden, denk ik. | |
Starflyer | donderdag 20 oktober 2022 @ 20:56 |
Rianne84 | donderdag 20 oktober 2022 @ 20:59 |
BehoorlijkKritisch | donderdag 20 oktober 2022 @ 21:15 |
Verwachting is dat Horner wil dat alles openbaar wordt, ook het exacte bedrag van de door de FIA gesuggereerde breach. | |
Evenstar | donderdag 20 oktober 2022 @ 23:07 |
Ben benieuwd of het "we accepteren het" gaat worden of dat hij vol in de aanval gaat. | |
Tarado | donderdag 20 oktober 2022 @ 23:09 |
Evenstar | donderdag 20 oktober 2022 @ 23:16 |
Als RB overtuigd is van hun onschuld zou je denken dat ze nooit toe gaat geven. | |
Tarado | donderdag 20 oktober 2022 @ 23:27 |
@Starflyer noemde dit al maar het lijkt toch wat meer te zijn dan alleen aanpassing van interpretatie
. https://www.motorsport.co(...)Qpfn0n4ZAXidbVwBquMY | |
Evenstar | donderdag 20 oktober 2022 @ 23:32 |
Het gaat dus volgens dat artikel om 1.8 miljoen, wat deels komt door het aanpassen van de regels drie maanden na het inleveren van alle documenten ![]() Hoe verzin je het. | |
Peterselieman | donderdag 20 oktober 2022 @ 23:47 |
Als dit zo is dan lijkt RB hier wel een punt te hebben omdat die regel pas achteraf is vastgesteld. Dan is er nog steeds een overschrijding, maar die is dan al flink gereduceerd | |
Tijn | donderdag 20 oktober 2022 @ 23:52 |
Je gaat geen persconferentie afroepen om te zeggen dat je het met de FIA eens bent, lijkt me. | |
Starflyer | donderdag 20 oktober 2022 @ 23:56 |
Apart ook dat er tijdens het seizoen nog amendments op regels komen die niet zijn gepubliceerd of überhaupt goedgekeurd door de WMSC. Vraag me af of die wel rechtsgeldig zijn, aangezien aanpassingen aan de Sporting of Technical Regulations eerst goedgekeurd moeten worden door de WMSC. Neem aan dat dat voor de Financial Regulations ook geldt. | |
Evenstar | vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:08 |
FIA gooit het op "verduidelijking" waarschijnlijk. | |
Red_85 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:16 |
Dan nog, dan geldt die 'verduidelijking' natuurlijk alleen voor dingen die daarna zijn gebeurt. Je kan niet eventuele overschrijdingen daarvoor, waarover de discussie was, meenemen. Denk dat je juridisch wel een groot punt hebt. Aanpassen after the fact. | |
Jane | vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:23 |
Oké, dan staan Lewis, Toto en de Britjes 2 jaar na dato straks uitgebreid te vieren dat hij toch die 8ste titel heeft weten te bemachtigen via een vuil spelletje, maar hoe denkt de FIA dat de rest van de wereld nog interesse in hun sport kan opbrengen daarna? Ik bedoel, het waren echt niet alleen Nederlanders die voor Max stonden te juichen. | |
Evenstar | vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:31 |
Denk ook niet dat FIA er mee kan weg komen als het tot een rechtszaak zou komen. Als je regels aanpast om ze te verduidelijken geef je sowieso al toe dat je regels niet duidelijk waren en een andere interpretatie dus mogelijk was. Je kan dan inderdaad niet, 3 maanden nadat alle papieren zijn ingeleverd, nog een verduidelijking aanbrengen. De aanpassing was niet eens tijdens seizoen 2021, maar gewoon drie maanden na het inleveren van de document, dus in juni 2022. Dat. Kan. Gewoon. Niet. Echt, hoe haal je het in je hoofd. | |
Tijn | vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:32 |
Als het zover komt dat ze Max het kampioenschap van 2021 afpakken, dan stop ik met kijken naar deze fopsport. | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:45 |
Dat zou je ook kunnen zeggen over de manier waarop Max zijn kampioenschap uiteindelijk verkreeg. | |
Jane | vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:47 |
In dat geval zouden ze in feite ook de zwaarste straf opleggen na deze 'minor breach', wat natuurlijk heel raar zou zijn. Maar ik ben er na alle recente info in dit topic (dank daarvoor) nu wel volkomen van overtuigd dat dit gewoon de ultieme poging van Mercedes is om alsnog die WDC titel 2021 in handen te krijgen. En omdat blijkbaar niets ze te gek is in die quest, vrees ik dat het ze nog gaat lukken ook. | |
Tijn | vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:54 |
Nee. | |
Jane | vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:59 |
Niet voor niets zeurt Zak Brown in die brief dat er een 'sporting penalty' moet komen en niet alleen een boete. Mercedes heeft niks aan een boete. Alleen puntenaftrek bij Verstappen zal ze genoeg zijn - 8 punten of meer - want dat is het enige waar het om gaat, wat hun betreft. | |
chufi | vrijdag 21 oktober 2022 @ 01:01 |
Zeikerds zijn het ... bijna een jaar na dato nog steeds miepen .. | |
Jane | vrijdag 21 oktober 2022 @ 01:17 |
De cost cap, bedoeld om armere teams een betere kans te geven, wordt nu schaamteloos door Mercedes misbruikt om alsnog een titel toegewezen te krijgen die ze door hun eigen strategische falen niet op de baan hebben kunnen bemachtigen. En de FIA laat het blijkbaar nog gebeuren ook. | |
Starflyer | vrijdag 21 oktober 2022 @ 04:58 |
Dat kan alleen als RBR niet akkoord gaat met de ABA (Accepted Breach Agreement). | |
Starflyer | vrijdag 21 oktober 2022 @ 05:06 |
Maanvis | vrijdag 21 oktober 2022 @ 06:28 |
ze zijn vroeg opgestaan bij motorsport.nl | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:49 |
Horner speelt het spel slim. Persconferentie plannen om details prijs te geven die de FIA binnenskamers wil houden. Het begint er steeds meer op te lijken dat de overtreding niet zo veel voorstelt en er achter de schermen meer aan de hand is dat de hele breach ver overstemt. Hoe dan ook is het een enorme shitshow weer die geen winnaars zal kennen. | |
daNpy | vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:00 |
Zelfde vraag van mij; waarom hoor je de teambazen hier niet over? De volgende keer ben je zelf de lul door zo'n domme actie van de FIA. Maar nee, ze richten hun pijlen op het verleden omdat ze nog vreselijk butt hurt zijn dat de regels één keer niet in hun voordeel zijn toegepast. En ja, dat doet erg zeer als je gewend bent om tot op het bot verwend te worden met toegelaten DAS systemen, pitstop regelwijzigingen, banden die beter bij je auto passen, buiten de baan mogen rijden maar anderen niet, onbestraft bochten afsnijden, onbestraft mensen eraf rammen op identieke wijze zonder dat iemand daar vraagtekens bij stelt, klachten over andere teams die wel serieus worden genomen (flexi rear wing) maar bij jouw team niet (flexi voorvleugel), etc, etc. Wat een flopsjow. | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:17 |
Over butthurt gesproken | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:19 |
Vergeet 4 jaar voorsprong bij motorontwikkeling niet. | |
daNpy | vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:20 |
Er is maar 1 team dat over vorig jaar door blijft jammeren en klagen, en wil het bijna een jaar later nog steeds terug proberen te draaien. Je kan dan wel net doen alsof ik butthurt ben, maar het is gewoon genieten dat Max op sportief gebied gewoon gewonnen heeft van een team dat zich gigantisch misdragen heeft. En dan een jaar later nog steeds proberen de boel terug te draaien, dat is gewoon uiterst zielig. Zure traantjes. En gezien jouw post eerder op deze pagina weiger je ook te accepteren dat Masi de regels heeft toegepast zoals beschreven. Dus dat butthurt slaat meer op jezelf ![]() | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:24 |
Nee jij zit nog steeds te klagen dat Mercedes slim genoeg was om de tracklimit in Bahrein te exploiten. Terwijl dat al anderhalf jaar geleden is en niemand heeft het er nog over. En Masi heeft helemaal niet de regel toegepast zoals beschreven. Allesbehalve. | |
daNpy | vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:27 |
Ah dus alleen Mercedes mag geschiedenis oprakelen zoals zij dat blieven, maar uitstippelen wat ze enkel vorig jaar zelf al geflikt hebben en ze daarom beter hun mond kunnen houden mag niet. Hypocriet, zoals het team betaamt. Ok fanboy. De wedstrijdleider mag auto's aanwijzen die zich mogen unlappen stond er letterlijk in. Dat je het oneerlijk vind, is wat anders. Dat vind ik ook van 10 sec penalty om iemand het ziekenhuis in te rijden, maar de regels zijn gevolgd. | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:33 |
Wat ben je toch weer volwassen zo in discussie ![]() Ja en dan moest er nog een ronde worden gereden. Maar ze gingen meteen weer van start. Maar de FIA heeft zelf toegegeven dat het een fout was, dus ontkennen is niet echt zinvol he ![]()
| |
daNpy | vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:38 |
Het maakt de sport letterlijk kapot wat Mercedes doet. Lekker hypocriet, maar dat vind jij blijkbaar prima. Dus ja, dat is erg jammer. Geen tijd meer voor he, anders was het finishen onder geel. Maar zoals je zelf van mening bent; waarom blijven we het dan continue oprakelen? Er zijn toch mensen die zaken niet kunnen accepteren en zelfs aan het eind van dit seizoen blijven proberen de geschiedenis terug te draaien. Zo boos ook. Jammer. Achja, we weten allemaal hoe Hamilton wilde gaan winnen ![]() Gelukkig is ie na een slecht seizoen vol fouten niet beloond. | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:43 |
Maar daarmee zeurt Brown niet over 2021. Daar heeft hij het niet over en volgens de reglementen kan dat ook helemaal niet. Wat Brown vooral wil is dat RedBull tijd inlevert in de windtunnel en dat de tijd die vrijkomt dan natuurlijk volgens de geldende sleutel wordt verdeeld zodat McLaren meer tijd krijgt dan de teams boven hun. En wat daar verder in meespeelt is dat McLaren afhankelijk is van Mercedes op een manier die soms nog wel verder lijkt te gaan dan de relatie tussen AT en en RedBull, dat was vorig seizoen ook duidelijk te zien met Oranje wagens die zichzelf nog net niet buiten de baan parkeerde als Sir Lewis in zijn raket weer eens met een inhaalrace bezig was. Brown realiseert zich dat hij met zijn team een veel grotere achterstand heeft dan hij dacht en dat de mensen om hem heen lang niet zo competent zijn als bij de teams die hij graag als concurrent zou zien. Hij heeft een coureur die in de juiste auto titels kan pakken, die zijn vertrouwen heeft uitgesproken in McLaren. Maar Norris gaat binnen nu en 2 jaar ook inzien dat hij om zijn potentie waar te maken echt elders moet zijn. | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:46 |
Als dat hun recht is dat mogen ze dat doen hè ![]() En er is niet een team wat de sport kapot kan maken. Dat is echt onzin. | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:48 |
Tarado | vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:52 |
the usual suspects, wat verrassend | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:54 |
Nou ja, dit dus. Ik snap vanuit Mercedes oogpunt echt wel dat AD2021 een kut einde van het seizoen was. Ik had ook liever gehad dat Verstappen die dag gewoon aan de horizon was verdwenen en zijn titel zo geclaimd had. Maar als je ziet hoe schijt veel mazzel Hamilton heeft gehad in 2021 met rode vlaggen, bowlen met Bottas, Silverstone, pitstop regelwijzigingen, klapbanden bij de concurrent en zo kunnen we er nog wel 10 vinden.... Abu Dhabi was 1 race in een kampioenschap. De ene keer heb je mazzel met een incidentsituatie (zoals de gratis lap en reparaties op Emilia-Romagna waardoor Hamilton nog 2e kon worden in plaats van ergens achteraan finishen) en de andere keer heb je pech. Ja, het was een vervelende laatste race en ik had iedereen een minder besmette overwinning van Verstappen gegund. Maar iedereen die geen blinde Hamilton fanboy is moet toe kunnen geven dat over het hele seizoen Verstappen het gewoon meer verdiende dan Hamilton. Die heeft zoveel meer punten verloren door botte pech. Ik begrijp oprecht niet hoe daar überhaupt discussie over kan zijn. En dat je daar na een jaar nog van baalt snap ik ook, maar je bent wel een heel zielig en minderwaardig mens als je er na zo'n tijd nog alles aan doet om de winnaar niet te laten genieten van zijn overwinning. Toto is echt de kanker van de Formule 1 en ik kan niet wachten tot hij er uitgesneden wordt. | |
Questular | vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:03 |
Beter gaan we terug naar het format waar Mercedes 100.000.000 meer kan spenderen dan andere teams. Kunnen ze tenminste weer kampioen worden en stoppen met huilen. Arme Toto kan geen kampioenschappen meer kopen, onmenselijk. | |
Tarado | vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:05 |
Toto gaat voorlopig niet weg maar het is uiteraard wel beter als zijn macht in de paddock wat verkleint wordt. | |
Questular | vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:10 |
Sowieso hoe zuiver is het dat hij ook nog rijders onder contract heeft die bij andere teams een stoeltje hebben. Gaat Ocon b.v. net zo hard verdedigen bij Hamilton als bij Verstappen als je weet dat je zaakwaarnemer een hissy fit krijgt als je dat doet. | |
franklop | vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:13 |
Want Red Bull of Ferrari hebben niks te besteden? | |
Questular | vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:16 |
2019: Mercedes 484 miljoen Ferrari 463 miljoen Red Bull 445 miljoen Renault 272 miljoen McLaren 269 miljoen Racing Point 188 miljoen Haas 173 miljoen Alfa Romeo 141 miljoen Toro Rosso 138 miljoen Williams 132 miljoen Nee dit is wel eerlijk ja. | |
Tarado | vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:16 |
Dat blijf je toch een beetje houden, Red Bull heeft dat ook met AT, ik hoop dat er vanaf 2026 de motorenverdeling weer wat redelijker is, er zijn er nu wat teveel met Mercedes power. | |
Tarado | vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:34 |
de toppers zijn allemaal wat gezakt, nu gaat het om boekhouden, welke kosten wel en welke niet in budgetcap en hoe omzeil je dat het beste, blijkbaar heeft Mercedes dat heel goed gedaan. | |
daNpy | vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:40 |
'power' ![]() | |
GotenSSJ | vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:44 |
Bottas kan het ook niet laten om toch nog even 1 keer in de kont te kruipen van Herr Toto. Is dat Mercedes een sekte waar je enkel mag huilen hoe oneerlijk alles is, als je zelf niet wint, ofzo? | |
Dauthi | vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:46 |
Ieder team heeft de mogelijkheid om sponsors te vinden, sommige zijn daar beter in dan anderen. Wanneer F1 van een sportieve kant echt interessant was geweest de afgelopen 30 jaar, en Bernie Ecclestone, en nu LM, niet 90% van de winst in zijn/hun eigen zak hadden gestopt. Dan zou F1 geen budgetcap nodig hebben gehad. Was geld regelmatiger verdeeld over de teams. En zouden er meer mensen hebben gekeken. | |
Tarado | vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:52 |
wat teveel als, daar kunnen we ook niks mee | |
Dauthi | vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:56 |
Niet echt. De playing ground was gewoon level. Ieder team heeft net zoveel kans om sponsors binnen te halen. Probleem was dat F1 simpelweg geen leuke sport was om naar te kijken. En daarmee dus niet interessant voor sponsors in het achterveld. Auto's die niet konden inhalen, omdat aero en circuit niet op elkaar zijn afgestemd. | |
Tarado | vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:59 |
Tijn | vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:00 |
Dat dacht ik ook, maar blijkbaar kan het dus wel. Een van de mogelijke straffen is puntenaftrek in het jaar dat het feit gepleegd is. Dat is dus 2021. | |
WheeledWarrior | vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:00 |
Dit is deels niet waar, inhaalacties zijn er altijd geweest alleen in het verleden brachten de regisseurs dat nooit of veel te weinig in beeld. Zat je inderdaad 70 ronden naar Schumacher te kijken in zijn Ferrari, maar daarachter gebeurde toen ook al genoeg. Wat dat aangaat mag je vooral het in beeld brengen van de sport bekritiseren in het verleden. | |
WheeledWarrior | vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:03 |
Er komt echt geen puntaftrek die Verstappen zijn WK kost. | |
Tarado | vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:06 |
Maar is verder ook gewoon onzin, het is niet meer dan logisch dat Ferrari interessantere sponsors kan binnen halen dan Haas, Ajax heeft het wat dat betreft ook makkelijker dan Excelsior. | |
Tijn | vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:10 |
Ik denk ook niet dat ze het zo ver laten komen, maar het is op papier wel degelijk een mogelijkheid. | |
WheeledWarrior | vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:16 |
Op papier is alles een mogelijkheid. De FIA weet ook wel dat ze de sport vele malen meer beschadigen door achter de groene tafels titels te verdelen dan dat Red Bull dat doet met een kleine budgetoverschrijding in het eerste jaar van deze nieuwe regel. | |
Predator40 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:16 |
Doordat hij in Bahrein een onterechte straf kreeg voor 1 maal track limits terwijl de concurrentie het 30 keer deed ? Door er in silverstone keihard afgereden te worden door de concurrentie, en de concurrentie daar amper straf voor kreeg ? Door er in Hongarije nogmaals werd afgebeukt door de concurrentie. Door de concurrentie in monza met koude banden op de hoge curves worden geduwd en dat een ongeluk veroorzaakt. Doordat de concurrentie geen straf kreeg voor het afsnijden van 200m in de laatste race ? | |
Predator40 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:18 |
@ChevyCaprice | |
Tijn | vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:33 |
Maar dan moeten ze dus een kostenoverschrijding toegeven, terwijl ze vinden dat daar geen sprake van is. | |
Tarado | vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:33 |
Het is sowieso een verschil of je op de baan een race beslist of dat er achter een bureau een kampioenschap wordt beslist maar dat schijnt voor sommigen niet uit te maken. | |
Dauthi | vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:34 |
Right, mensen keken voor hun lol naar de Trulli trein. Wat gebeurde er veel, 70 ronde lang kijken hoe auto's elkaar niet konden inhalen omdat aero en circuit nooit op elkaar zijn afgestemd. | |
Dauthi | vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:39 |
Behalve het feit dat Excelsior ieder jaar een reeelere kans heeft om te winnen, en ieder jaar 17 wedstrijden sponsor exposure heeft. Voorbeeld Leicester dat uit het niets de Premier League wint. Het is toch logisch dat een sport die leuker is om te kijken, meer publiek trekt en dus meer sponsorship, ja ook voor kleinere teams. En dat wanneer teams delen in de winst, er een financiële basis is voor bestaansrecht. | |
Tarado | vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:40 |
Het blijft een beetje vreemd, voor Rao zaten ze er 4 miljoen onder en na Rao er 1,8 boven
| |
Tarado | vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:49 |
![]() | |
DjVero | vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:51 |
Waarom moeten er bij vergelijkingen altijd weer vergelijkingen met voetbal getrokken worden, echt twee compleet verschillende werelden ![]() | |
Adames | vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:05 |
die 4 miljoen is volgens mij wel inclusief randjes opzoeken en dus wat ze zelf hebben ingediend. Horner gaf aan dat er 10 twijfelpunten waren, waar ze op een groot deel ongelijk konden krijgen en nog binnen de cap bleven. Ofzoiets. | |
Tarado | vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:10 |
maar blijft vreemd dat de FIA dit jaar met aanpassingen is gekomen | |
Red_85 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:10 |
Echt he, sommigen hier.... | |
Questular | vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:14 |
Door meer punten te halen dan de rest? Schandalig! | |
Starflyer | vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:21 |
Jawel, zoals de FIA al aangaf waren er meerdere interpretaties mogelijk omdat de regels niet eenduidig waren. De enige fout die hem wordt aangerekend is dat hij niet alle auto's heeft laten unlappen. https://www.motorsport.co(...)human-error/9135114/ | |
Red_85 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:28 |
Dat is echt bizar en moet je ook voor laten komen in dat geval. Geen rechter die meegaat in deze bullshit als je het goed uitlegt. Zie onze eerdere conversatie. Echt W.T.F. | |
Sabata | vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:47 |
klopt, de enige inhaalacties kwamen bij pitstops. | |
Nattekat | vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:55 |
Wat is Rao nou weer | |
gbm | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:01 |
Uhm, Shaila-Ann Rao, die nu interim secretaris-generaal bij de FIA is. Was daarvoor juridisch adviseur en rechterhand van Toto Wolff bij Mercedes. | |
Nattekat | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:02 |
Ah, het lek | |
Evenstar | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:07 |
Juist. Lek, veranderen van regels na de wedstrijd (niet eens tijdens), noem het maar op. Toevallig zijn de aangepaste regels precies de regels die RB pijn doen. Zal vast toeval zijn. Hoop dat RB poot stijf houdt en zich niet in een hoekje laat drukken door FIA. | |
Jane | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:07 |
Ik dacht dat eerder ook, maar de manier waarop het zich nu ontvouwt is dermate dubieus, dat ik inmiddels vermoed dat dat toch precies is waarop aangestuurd wordt. Omdat het het enige is wat RBR echt raakt. En het enige dat Mercedes echt wil. Ik bedoel, ieder weldenkend mens begrijpt dat je niet in juni 2022 nog de regels voor 2021 kunt gaan 'aanscherpen', waardoor een team ('toevallig' RBR) ineens niet meer aan die regels voldoet, terwijl ze er niks meer aan kunnen veranderen. Alleen al het feit dat de FIA RBR hier überhaupt toch een sanctie voor wil opleggen, laat zien dat het bepaalde mensen echt menens is. En die mensen hebben niks aan alleen een financiële sanctie. Als het spel dan zo vuil gespeeld wordt, vrees ik dus dat het afnemen van de WDC dus echt wel tot de mogelijkheden behoort. Waar doen ze het anders voor? Maar ja, dan moet je alsnog een enorme kronkel maken om Verstappen 8 punten af te nemen. Dat is 4% van zijn punten in 2021, terwijl de kostenoverschrijding van RBR in het uiterste geval slechts 1,2% bedraagt. | |
Nattekat | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:11 |
Pak die 8 punten lekker, staan ze gelijk en wint Verstappen alsnog ![]() | |
Evenstar | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:15 |
Heb juist het idee dat dit geweldig aan het "backfiren" is. Red Bull geeft niet op. Volgens mij is RB nu aan het lekken gegaan en wordt er steeds meer bekend over de fouten van de FIA en op welke punten er onenigheid is. Dat er nu "paniek" is zodra RB een persco wil houden zegt ook wel wat. Het is trouwens wel tekenend dat RB hun coureurs niet of nauwelijks gebruikt om druk uit te voeren, terwijl Lewis en Russell toch weer iedere keer iets moeten roepen, zonder dat ze de feiten kennen. En niemand gaat straks sorry zeggen als blijkt dat FIA fout zit. | |
Tijn | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:19 |
Laten we het hopen, want ik ben dit gedoe meer dan beu. Het heeft allemaal bijzonder weinig met autoracen te maken. | |
gbm | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:19 |
Daarom hoop ik vooral dat er duidelijkheid komt over wat precies de overtreding is geweest, dus geen geheim akkoord zoals bij Ferrari... Anders blijf je gezeik houden, hoewel ik me nu bedenk dat dat toch wel zal gebeuren.... ![]() | |
Predator40 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:22 |
en dan steeds die lekken.......heel vreemd allemaal. ik hoop ook dat daar een onderzoek naar komt | |
Jane | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:23 |
Ja, dit ben ik met je eens, idd. Dat is wel een goed teken. | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:23 |
Gezeik sowieso. Zelfs als de FIA alles openbaar maakt en uiteindelijk zijn keutel intrekt zal dat voor sommige mensen alleen maar aanleiding zijn om nog harder te roepen dat de FIA en RedBull één partij zijn. Totaal voorbij gaande aan dat er vorig jaar genoeg incidenten zijn geweest waarbij de titelstrijd al veel eerder (en veel minder 'opzichtig') aan RedBull cadeau gedaan had kunnen worden. En genoeg incidenten waarbij Mercedes bevoordeeld werd. Maar ja, je ziet alleen het narratief dat jouw held doet shinen natuurlijk. | |
DjVero | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:23 |
Niet zo bang zijn daarvoor, joh, dat zou echt een veel te grote shitstorm in de Formule 1 teweegbrengen. Nog groter dan slechts een financiële sanctie voor Red Bull. Verstappen verwoordt het mooi: men is gewoon bezig om Red Bull af te remmen. En geef ze ongelijk. Het is één grote hypocriete zooi. | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:27 |
Wat nu naar buiten komt ten aanzien van die reserveonderdelen neem ik ook met een korreltje zout hoor. Maar als het klopt dat die richtlijn is aangepast NADAT de stukken ingediend moesten worden EN dat zou er voor zorgen dat Verstappen zijn titel kwijtraakt? Dan denk ik dat de F1 in één klap twee teams kwijt is. Dat zou direct met afstand de grootste scam uit de geschiedenis uit de F1 zijn. En dat zegt veel, gelet op de geschiedenis. | |
Predator40 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:31 |
w zou mij niks verbazen met de mercedes mevrouw en de macht van toto | |
Jane | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:34 |
Ik zit er ook totaal niet op te wachten dat we dit elk jaar krijgen. ![]() | |
-XOR- | vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:56 |
Alsof de FIA daadwerkelijk WDC-punten gaat afpakken naar aanleiding van een minor cost cap breach ![]() | |
Starflyer | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:06 |
Als ik kijk naar de bedragen die genoemd worden, zou alleen dat deel al genoeg zijn om onder de budget cap uit te komen. Van $ 4 miljoen onder budget naar $ 1.8 boven budget. Maakt 5.8 miljoen dat RBR anders indeelt dan de FIA. Opgesplitst naar de 4 categorieën zou dit dus hier op uitkomen - gardening leave and sick pay $ 800.000 - catering $ 1.200.000 - tax refund $ 1.400.000 - unused parts $ 2.400.000 Dus alleen al het terugdraaien van de regelverandering na het jaar waarop het van toepassing is zou al genoeg zijn om onder de budget cap uit te komen. | |
Dauthi | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:08 |
![]() | |
Ferry_76 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:12 |
Ik dacht dat Mercedes dit jaar al aan de limiet zat, maar blijkbaar nog niet dus. https://nl.motorsport.com(...)gp-amerika/10387259/ ![]() | |
Jane | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:14 |
Maar ja, dat is natuurlijk precies waarom die regelverandering/aanscherping/whatever überhaupt heeft plaatsgevonden. Ik wil niet de conspiracy theorist uithangen, maar wat ik eerder al zei, elk weldenkend mens begrijpt dat je zulke regels niet met terugwerkende kracht kunt aanpassen. Dus als je dat dan toch doet, moet daar iets achter zitten. | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:14 |
Ik weet niet waar deze bedragen vandaan komen. Ik weet niet of die reglementswijziging zo is gegaan als nu wordt geclaimd en ik weet niet wat de exacte richtlijnen waren of zijn geworden rondom die used parts. En daarom is het gewoon zinloos om er verder over te speculeren, omdat elke bron die je hierover aanboort puur aan het speculeren is, of een overduidelijke eigen agenda heeft. Oftewel, we kunnen alleen maar afwachten of er iets openbaar wordt en zo ja wat. | |
Rianne84 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:16 |
opgebaarde | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:16 |
Daarom. Het geschetste verhaal over Rao kan dus bijna niet kloppen én heel de top van de FIA zou persoonlijk tegen RBR zijn. Ik kan het me niet voorstellen maar ik ben dan ook een echte Mercedes-fanboy Ik bedoel. Als het zo klip-klaar is, dan is dat voor RBR makkelijk te bewijzen en zal zelfs de gemiddelde Hamilton fan toegeven dat RBR genaaid wordt [ Bericht 4% gewijzigd door opgebaarde op 21-10-2022 13:27:42 ] | |
opgebaarde | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:19 |
Deze cijfers zijn waarschijnlijk door RBR gelekt. | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:23 |
Wat is hypocriet, Max? Interviewer waarom vroeg je niet door? | |
Starflyer | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:23 |
Deze cijfers misschien wel, maar dat er sprake zou zijn van het overschrijden van de budget cap niet. Dat komt waarschijnlijk bij de FIA vandaan, aangezien dat de enige partij is die daar vanaf zou kunnen weten. | |
Nattekat | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:27 |
Hoe maak je duidelijk dat je het interview niet eens bekeken hebt zonder te zeggen dat je het interview niet eens bekeken hebt ![]() | |
Nattekat | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:42 |
Dit zijn de betere stiltes. | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:43 |
Heb het gewoon bekeken hoor ![]() Hij zegt helemaal niet wat hij precies hypocriet vindt. Gast denk nou niet dat je me hebt gedist of zo want je bericht sloeg echt nergens op. | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:48 |
Deze user somt het aardig op. | |
Nattekat | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:48 |
Hoe zeg je dat je zo bevooroordeeld als de pest bent terwijl je zegt neutraal te zijn. Jij je zin. Iedereen die niet zo'n enorme anti-max-bril op heeft ziet een prima genuanceerd antwoord. | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:52 |
Wtf ![]() Hij noemt de teams hypocriet zonder verdere uitleg te geven waarom. Mijn vraag is gewoon een prima vraag maar goed, jij zal wel weer bevoordeeld zijn puur omdat ik het post. Jij moet voortaan maar gewoon eens lezen welke inhoud ik post want met deze houding van jou komen we echt geen steek verder. | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:54 |
De term hypocriet is wellicht niet heel handig gekozen, maar hij heeft natuurlijk wel gelijk als hij zegt dat het enkel en alleen bedoeld is om RedBull af te stoppen buiten de baan omdat het op de baan niet lukt. Als dat verhaal van RacingNews blijkt te kloppen dan heeft die overspend helemaal niets te maken met performance op de baan, maar een samenloop van omstandigheden. En hypocriet. Ach, het komt van teams die zelf achter gesloten deuren hun eigen straf hebben mogen bepalen of die na dreigementen dat ze de F1 zouden gaan verlaten met 4 jaar voorsprong aan een nieuw motorentijdperk mochten beginnen. Tel daarbij op dat Brown zijn eigen moeder zou verkopen voor 0.10 seconden winst per rondje en wellicht is de term hypocriet bij nader inzien toch best goed gekozen. | |
gbm | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:55 |
Gelukkig heeft Ferrari niet een paar jaar geleden een 'akkefietje' gehad met de FIA ofzo... ![]() | |
Questular | vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:55 |
Tja wat is hypocriet? Mercedes die met een vleugel rijdt die niet mag. Ferrari die gepakt wordt met iets wat niet mag waardoor de auto een stuk harde gaat. Forze India die een hele auto 1 op 1 van Mercedes kopieert? En dan wijzen naar RB? Iets zegt me dat dat redelijk hypocriet is. | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:10 |
Precies wat Red Bull ook poogde tegen de DAS van Mercedes dus. Een overspend werkt door op het hele budget van een team dus ook op performance. Dat zijn weer andere onderwerpen. En Ferrari is dus gestraft, dan zou RB ook gestraft kunnen worden ![]() Die link zie ik ook niet. | |
opgebaarde | vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:27 |
Met de info die we nu hebben gehoord zou ik die costcap overschrijding geen valsspelen noemen want bewust is een heel groot woord. Maar als iemand hier dus dan hypocriet is, is het een Binotto. Om Verstappen 2018 nu met terugwerkende kracht hypocriet te noemen is niet zo sterk | |
Starflyer | vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:29 |
Al die overspend komt doordat de regels achteraf zijn aangepast dan heeft het geen impact gehad op de performance volgens de regels van 2021. De enige regels die zouden moeten gelden. | |
Predator40 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:32 |
hoeveel motoren heeft MB gebruikt dan om uiteindelijk die raketmotor onder die van lewis te kunnen zetten de laatste races ?.....( jaja die vallen niet onder de cap maar toch) hoeveel schade heeft MB bij RB veroorzaakt ? Tja | |
Evenstar | vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:33 |
De richtlijnen zijn aangepast,dat is al bewezen. Mijn internet is dood dus zit op tel, anders had ik even dingen wat dingen kunnen posten. Op Reddit loopt er in ieder geval een topic met bewijs dat het in juni 2022 is aangepast, dus het lijkt allemaal wel te kloppen. | |
Red_85 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:37 |
Dat is nog cynischer dan crashgate. | |
Rossdale | vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:38 |
Het is toch gewoon simpel? Als Red Bull bewust of onbewust over de budgetcap geldend in 2021 is gegaan, dan verdienen ze een straf. Vielen ze binnen de op dat moment geldende budgetcap, maar is die later aangepast dan verdienen ze geen straf. | |
Marcoss | vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:41 |
Waarschijnlijk ligt het in de praktijk toch weer iets anders en zit het daar ergens tussenin.. | |
Rossdale | vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:44 |
Waarschijnlijk heeft Red Bull een loophole gevonden die later is gedicht. Beetje hetzelfde wat ze normaliter met Technical Directives doen. Alleen is dat dan nog tijdens het lopende seizoen en niet daarna pas. Al is het ook wel logisch dat ze de administratieve loopholes pas vinden na het verstrijken van het jaar. Dus het aanpassen van de regelementen is wel ok; voor het volgende jaar. | |
Nattekat | vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:45 |
Ik betwijfel of er teams zijn geweest die zo'n risico met loopholes nemen. Het stond gewoon verkeerd in de wet, dat is het. | |
Rossdale | vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:48 |
Formule 1 draait júist om het vinden van loopholes in regelgeving om maximale performance te halen. | |
Evenstar | vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:48 |
Het is helaas niet zo simpel nee. Als berichtgeving waar is dan zaten ze dus 4M onder de cap bij indienden en nu zitten ze 1.8M boven de cap. 1.4M komt door een nog niet ontvangen belastingteruggave. Die schijnt vertraagd te zijn. Hou je nog 400.000 over. Regels aanpassen na de wedstrijd en niet gebruikte onderdelen meetellen in budget kan dan net het verschil hebben gemaakt. Andere twee punten waar ze het niet met elkaar eens worden zijn blijkbaar gratis eten en drinken in Milton Keynes. FIA zegt dat dit onder "benefit" valt en RB vindt van niet. Laatste punt gaat dan over sick leaves. Nou pooh hey wat een fraude allemaal. Eerste en twee punt kunnen ze niks aan doen en als dat opgelost zou worden dan is er al geen probleem meer. Punt 3 en 4 kunnen ze dan verduidelijken voor volgend jaar en klaar. | |
Nattekat | vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:50 |
Diskwalificeren van zowel RB als beide coureurs in zowel 2021 en 2022 lijkt me wel een redelijke straf hiervoor. Grgr, een neutrale fan. | |
Red_85 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:51 |
Met de sporting regulations of car regulations kan je dat soort dingen wel doen. Met financiele regelementen komen ze altijd weer terug om je in je reet te bijten. Geen wijs plan idd. Daarom zie ik ze bij RBR dat vooral ook niet doen. De theorie die er nu is, met die ongebruikte onderdelen en update van regels after the fact, is echt zeer plausibel in mijn ogen. | |
Red_85 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:52 |
I see what you did there ![]() | |
Evenstar | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:00 |
Ik zeg niet dat het is gebeurd, maar regels wijzigen nadat alle teams hun documenten hebben ingeleverd is echt vragen om problemen en heel gevaarlijk. Wie kan mij verzekeren dat ze niet alle documenten hebben bekeken en gezocht hebben naar iets waar ze RB mee konden pakken, terwijl de rest nog steeds binnen budget bleef? Juist RB heeft veel extra onderdelen omdat ze iedere paar weken weer rondrijden met oude modellen etc. | |
Red_85 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:02 |
Met behulp van een zetbaasje van toto?
| |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:05 |
Blijft leuk, altijd die non-relevante zaken erbij halen. | |
Predator40 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:05 |
staat toch ook gewoon DUIDELIJK in de regels wat betreft catering ? of toch niet ? | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:05 |
Dan wel, maar dat zien we dan wel achter de groene tafel. | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:06 |
Misbruik van loopholes is niet waar F1 om draait (in mijn opinie). F1 draait om de beste techniek. Ferrari heeft een terechte straf gekregen vanwege de motor. | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:07 |
2019 bedoel je. Toevallig was dat na de race van Austin. ![]() | |
Marcoss | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:08 |
Ach, neutrale fans heb je aan beide kanten niet op dit forum ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Marcoss op 21-10-2022 15:15:40 ] | |
Evenstar | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:09 |
Blijkbaar niet. | |
Predator40 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:09 |
welke straf was dat dan ? | |
Predator40 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:10 |
en dat was geen loophole...dat was bewust manipuleren van een sensor | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:11 |
De benzine die ze hebben verbruikt die door de fuelflow-meter niet is kunnen lezen door verstoring door elektrische signalen mochten ze in de races van 2020 niet gebruiken. Heb ik uit de wandelgangen vernomen, althans. | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:11 |
Maar het was niet verboden. Dat kwam pas na een technical directive ![]() | |
Evenstar | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:18 |
Wat betreft catering lijkt het ongeveer zo te zitten: Iedereen die in Milton Keynes werkt kan gratis eten en drinken. Omdat dit voor ALLE werknemers geldt valt het volgens de Britse regelgeving niet onder een "benefit" en de werknemers en werkgevers hoeven dit niet op te geven bij de belastingdienst. FIA zegt wel dat het onder "benefits" valt, zelfs als het voor alle werknemers geldt. Denk dat RB een prima punt kan maken en zeer sterk staat als er nergens in de regelementen expliciet staat genoemd dat gratis eten en drinken onder "benefits" gerekend moet worden. | |
WheeledWarrior | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:31 |
Lijkt mij ook niet. Coureur(s) kunnen hier niks aan doen en de sport is ook niet bepaald in diskrediet gebracht zoals dat met Spy- en Crashgate veel meer het geval was. En destijds mochten de rijders ook gewoon alles houden qua punten, zeges, poles etc. Meest simpele is gewoon een boete, of het bedrag dat RB erboven zat in 2021 verrekenen met hun cost-cap van 2023 of desnoods 2024. Wat Toto, Binotto of anderen 'willen', doet ook niet ter zake. Het zou ook wat zijn als je elke seizoen een jaar moet wachten tot alle boekcijfers van het team zijn beoordeeld voordat je zeker bent dat je WK bent als coureur. | |
Tarado | vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:59 |
Natuurlijk was het wel verboden, waarom denk je dat de FIA een fuelflow meter in die auto's zet? | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:05 |
Het trucje zelf was niet verboden, je kon gewoon zeggen "oh oeps er liep per ongeluk een kabel langs de sensor, sorry!" ![]() | |
WheeledWarrior | vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:06 |
https://www.racefans.net/(...)o-much-fuel-steiner/ | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:08 |
Elke teambaas denkt er zo over als hij hoor. Iedereen in de paddock waarschijnlijk wel. Behalve een zeker Engels en Italiaans team. | |
WheeledWarrior | vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:09 |
Je hebt gelijk, ik las het niet goed. | |
Questular | vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:10 |
Prima toch mocht blijken dat ze de regels hebben overtreden? | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:14 |
Stel dat RB wel 'schuldig' wordt bevonden, dan gaat de FIA gewoon uitstellen tot het eind van het seizoen, kijken wat dan de voorsprong van Max en RB is en trekken dan net zoveel punten af dat Max toch kampioen blijft en RB het WCC wint. Dan kunnen ze mooi zeggen: 'We hebben ze gestraft'. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:15 |
![]() | |
Tarado | vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:16 |
de straf moet over 21 zijn als het punten is | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:18 |
Daar kan het natuurlijk ook. 5 punten straf voor Max en 100 punten straf voor RB. ![]() | |
ChevyCaprice | vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:19 |
Als iets al verboden is is er geen TD nodig om het tegen te gaan. En wat kwam er? Een TD. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:21 |
![]() | |
Jane | vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:24 |
2,5 punten straf dan. Procentueel gezien evenredig met de overschrijding van de budget cap. ![]() En Checo ook straf natuurlijk. Want ook die heeft er enorm voordeel van gehad dat de medewerkers in Milton Keynes gratis gegeten hebben. | |
-XOR- | vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:27 |
ik vind een totaal van 15 strafpunten in de WDC een mooie straf. | |
Red_85 | vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:28 |
Waarom in het WDC als het een team issue betaamd en geen rijders issue? | |
Tarado | vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:30 |
denk dat hij constructeurs bedoelt |