SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Red Bull RB18SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Aston Martin AMR22SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.McLaren MCL36SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AlphaTauri AT03SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Williams FW44SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ferrari F1-75 (17 februari)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mercedes W13 (18 februari)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alpine 522 (21 februari)
Alfa Romeo C42 (27 februari)Rini dankjewel.![]()
Nou, tenzij ze er echt tientallen miljoenen boven zitten zal dat wel loslopen. Een miljoen of 2 minder in December uitgeven aan de 2023 auto, en in Januari dat weer inhalen en je budget voor 2023 wat anders indelen. De reporting periode is natuurlijk van 1 januari tot 31 december. Dus alles wat je op 1 januari uitgeeft valt onder de 2023 cap.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 11:57 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
En wat voor impact gaat dat allemaal wel niet hebben op de discussie over de 2022-auto. Ik vraag me ook af in hoeverre RBR nu in de problemen komt met de huidige budgetcap. Zouden ze tijdig de posten die ter discussie staan nu wel goed boeken?
![]()
Snap ik, maar als ik ze goed beluister dan luistert het allemaal zo nauw dat ik me afvraag hoe wendbaar je bent. Het seizoen is bijna voorbij, de uitgaven zijn zo goed als gedaan..quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 12:15 schreef TagForce het volgende:
[..]
Nou, tenzij ze er echt tientallen miljoenen boven zitten zal dat wel loslopen. Een miljoen of 2 minder in December uitgeven aan de 2023 auto, en in Januari dat weer inhalen en je budget voor 2023 wat anders indelen. De reporting periode is natuurlijk van 1 januari tot 31 december. Dus alles wat je op 1 januari uitgeeft valt onder de 2023 cap.Rini dankjewel.![]()
De kosten voor het seizoen zelf zijn maar een klein deel van de totale kosten. Verreweg de meeste kosten zitten voor en na het seizoen, waar de ontwikkeling van de nieuwe auto speelt. De enige reden dat het nauw luistert is omdat geld nog altijd succes koopt in de F1. Een team kan makkelijk met 40 miljoen een auto bouwen en een heel seizoen racen... Daar ga je echter niet mee winnen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 12:18 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Snap ik, maar als ik ze goed beluister dan luistert het allemaal zo nauw dat ik me afvraag hoe wendbaar je bent. Het seizoen is bijna voorbij, de uitgaven zijn zo goed als gedaan..
Het enige wat er nodig is, is het verplaatsen van wat leveringen en een windtunnel test.
Het is lastiger als je ineens een 5% lagere budgetcap hebt omdat de FIA vind dat iemand wel/niet een uitzonderingspositie heeft vanwege nevenverdiensten.![]()
Het is toch ook voor iedereen volkomen duidelijk dat het niet RBR's kwade opzet is om expres het budget te overschrijden om daarmee een voordeel te behalen? Ze dachten oprecht dat ze zich aan de regels hielden, net als alle andere teams.quote:![]()
Waar concludeer je dat uit?quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 12:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is toch ook voor iedereen volkomen duidelijk dat het niet RBR's kwade opzet is om expres het budget te overschrijden om daarmee een voordeel te behalen? Ze dachten oprecht dat ze zich aan de regels hielden, net als alle andere teams.
Ze kunnen net zo goed de grens opgezocht hebben waarmee ze dachten door dit 1e jaar heen te komen
Om die laatste 0,1 sec er nog uit te peuren.Wie dit leest is gek![]()
Zo ook met de DRS van Hamilton in Brazilië. En hij kreeg een DSQ.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 12:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is toch ook voor iedereen volkomen duidelijk dat het niet RBR's kwade opzet is om expres het budget te overschrijden om daarmee een voordeel te behalen? Ze dachten oprecht dat ze zich aan de regels hielden, net als alle andere teams.Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
Heel leuk en aardig om het te hebben over “intentie” en “zonder de budgetcap te verbreken hadden ze ook gewonnen” (kan je nooit zeker weten natuurlijk) maar als een regel overtreden is, is een regel overtreden.Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
Ze zijn er nog steeds van overtuigd maar dat stuk nuanceert een beetje het gehuil van de Wolff en anderen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 12:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is toch ook voor iedereen volkomen duidelijk dat het niet RBR's kwade opzet is om expres het budget te overschrijden om daarmee een voordeel te behalen? Ze dachten oprecht dat ze zich aan de regels hielden, net als alle andere teams.![]()
Heb je het ook gelezen? Waarschijnlijk (nog) niet hè maar verder eens, een overtreding is een overtreding al dan niet opzettelijk en indien dat vastgesteld blijft hoort daar ook een passende straf bij.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 12:53 schreef ChevyCaprice het volgende:
Heel leuk en aardig om het te hebben over “intentie” en “zonder de budgetcap te verbreken hadden ze ook gewonnen” (kan je nooit zeker weten natuurlijk) maar als een regel overtreden is, is een regel overtreden.![]()
Ik ga er ook vanuit dat er een passende straf zal volgen. Maar ik verwacht ook dat het verder geen invloed op het kampioenschap gaat hebben, noch in de toekomst.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 12:53 schreef ChevyCaprice het volgende:
Heel leuk en aardig om het te hebben over “intentie” en “zonder de budgetcap te verbreken hadden ze ook gewonnen” (kan je nooit zeker weten natuurlijk) maar als een regel overtreden is, is een regel overtreden.![]()
Uit wat moet dat dan duidelijk zijn? Uit het feit dat Redbull dat zegt?quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 12:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is toch ook voor iedereen volkomen duidelijk dat het niet RBR's kwade opzet is om expres het budget te overschrijden om daarmee een voordeel te behalen? Ze dachten oprecht dat ze zich aan de regels hielden, net als alle andere teams.
De FIA heeft weliswaar aangegeven dat Redbull goed mee werkt met het onderzoek, maar dat wil niet zeggen dat ze alles gedurende het jaar te goeder trouw hebben gedaan. Alleen dat ze die intentie willen handhaven.
Laten we gewoon afwachten. Persoonlijk denk ik ook dat 2 miljoen meer of minder uitgeven niet het verschil had gemaakt. De caploze jaren hebben vaak genoeg aangetoond dat het team met het meeste geld niet automatisch wint.![]()
En voorlopig zijn ze het nog oneens over de interpretatie van het reglement want anders was de straf er al geweest.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 13:17 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Uit wat moet dat dan duidelijk zijn? Uit het feit dat Redbull dat zegt?
De FIA heeft weliswaar aangegeven dat Redbull goed mee werkt met het onderzoek, maar dat wil niet zeggen dat ze alles gedurende het jaar te goeder trouw hebben gedaan. Alleen dat ze die intentie willen handhaven.
Laten we gewoon afwachten. Persoonlijk denk ik ook dat 2 miljoen meer of minder uitgeven niet het verschil had gemaakt. De caploze jaren hebben vaak genoeg aangetoond dat het team met het meeste geld niet automatisch wint.![]()
Zeker wel. Heb het ff doorgenomen en het komt erop neer dat RBR in het verleden blijkbaar gelijkwaardige auto's heeft geproduceerd met een minder budget. Oké leuk. Dus waarom spenderen ze nu boven de budgetlimiet? Toch vreemd natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 12:57 schreef Tarado het volgende:
[..]
Heb je het ook gelezen? Waarschijnlijk (nog) niet hè maar verder eens, een overtreding is een overtreding al dan niet opzettelijk en indien dat vastgesteld blijft hoort daar ook een passende straf bij.
Mij lijkt de oplossing om de hoeveelheid overschrijding van het budget te verminderen op het budget van het volgende jaar, en punten aftrek. Want op deze manier heeft RBR een voorsprong op de anderen door techniek zoals in dat artikel wordt aangegeven.Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦![]()
Exact. Vooralsnog is er nog helemaal geen sprake van een straf, omdat nog helemaal niet zeker is dat RedBull daadwerkelijk iets verkeerd heeft gedaan. Dat ze de geest van het reglement kennelijk niet hebben gevolgd moge duidelijk zijn aan de hand van de communicatie tot op heden, maar wellicht hebben ze de letter van de reglementen helemaal niet overtreden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 13:21 schreef Tarado het volgende:
[..]
En voorlopig zijn ze het nog oneens over de interpretatie van het reglement want anders was de straf er al geweest.
De FIA maakt wel eens vaker reglementen die een bepaalde intentie uitademen, maar door verkeerde formuleringen of ontbrekende artikelen net even anders uitvallen. Zo bleek tijdens de race in Suzuka ook maar weer.
Erg benieuwd naar de uitslag, maar ik ben zo bang dat we er nooit uitgebreide uitleg over krijgen. Ik zou heel graag willen weten waar het discussiepunt nu echt zit en wat daar dan de zienswijze op is van beide partijen. Geen zin om elke keer op al het gespeculeer op basis van geruchten te reageren, maar het is interessante materie zodra er verschillende B.V.'s bij komen kijken die misschien deels onder de costcap vallen en deels ook niet. Of die spullen leveren die onder de costcap horen, deels ontwikkeld door medewerkers die ook voor het raceteam werken.![]()
Dan moet toch eerst vastgesteld zijn of ze het überhaupt hebben overtreden en met hoeveel $, stel de FIA krijgt gelijk dan vind ik het ook niet uitmaken of het aan de frikandellen is uitgegeven of een voorvleugel, dat moet gewoon bestraft worden maar het maakt nogal uit of het 7 miljoen is of minder dan 2 miljoen die overschrijding.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 13:25 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zeker wel. Heb het ff doorgenomen en het komt erop neer dat RBR in het verleden blijkbaar gelijkwaardige auto's heeft geproduceerd met een minder budget. Oké leuk. Dus waarom spenderen ze nu boven de budgetlimiet? Toch vreemd natuurlijk.
Mij lijkt de oplossing om de hoeveelheid overschrijding van het budget te verminderen op het budget van het volgende jaar, en punten aftrek. Want op deze manier heeft RBR een voorsprong op de anderen door techniek zoals in dat artikel wordt aangegeven.
Punten aftrek zie ik ze niet zo snel doen en als ze dat al doen zal het constructeurspunten zijn maar korting op het budget voor datzelfde bedrag voor 2 jaar vind ik niet meer dan redelijk en eventueel beperking windtunneltijd of zo.![]()
Omdat ze in de veronderstelling waren dat ze de regels correct toepasten. De FIA ziet het anders en daarom zijn ze daar nu over in debat.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 13:25 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dus waarom spenderen ze nu boven de budgetlimiet? Toch vreemd natuurlijk.![]()
Zullen we eerst even de definitieve uitspraak afwachten voordat we met een oordeel komen, Toto?quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 13:25 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zeker wel. Heb het ff doorgenomen en het komt erop neer dat RBR in het verleden blijkbaar gelijkwaardige auto's heeft geproduceerd met een minder budget. Oké leuk. Dus waarom spenderen ze nu boven de budgetlimiet? Toch vreemd natuurlijk.
Mij lijkt de oplossing om de hoeveelheid overschrijding van het budget te verminderen op het budget van het volgende jaar, en punten aftrek. Want op deze manier heeft RBR een voorsprong op de anderen door techniek zoals in dat artikel wordt aangegeven.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Evenstar
![]()
Also known as Kyran or Theoden![]()
Die brief van Brown is toch ook wel weer een sneu iets hoor. Sowieso, waarom moet je als teambaas een brief sturen aan de president van de FIA om je zin door te drukken. FIA en de F1 moeten echt even iets vinden op al dat geneuzel van teambazen.
Het is toch volkomen belachelijk dat Brown al doet alsof hij precies weet wat er is gebeurd en om flinke straffen vraagt. Een overtreding van $10.000 zou ook een minor breach zijn. Niet dat ik denk dat het om zo'n laag bedrag gaat, maar ik kan het ook niet uitsluiten. Moeten ze dan door die kleine overtreding, wat waarschijnlijk ook nog eens komt door een andere interpretatie van de regels, een WK afpakken en- of dusdanig hard straffen dat Red Bull dare nog jaren last van gaat hebben?
Snap niet dat die lui voor rechter mogen, kunnen, durven en willen spelen, zonder dat ze alle informatie hebben. Ik had Brown best hoog zitten, maar dat heeft nu wel een deukje opgelopen hoor. Hou gewoon je mond en als je alle informatie hebt kan je je bek wel open trekken.![]()
Dat hele triootje tussen Brown, Toto en Binotto is gewoon schandalig. Maar goed, Brown zit al jaren in de reet bij Toto. Ik weet niet wat daar speelt, maar vorig jaar was McLaren ook regelmatig het Alpha Tauri van Mercedes.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 19:56 schreef Evenstar het volgende:
Die brief van Brown is toch ook wel weer een sneu iets hoor. Sowieso, waarom moet je als teambaas een brief sturen aan de president van de FIA om je zin door te drukken. FIA en de F1 moeten echt even iets vinden op al dat geneuzel van teambazen.
Het is toch volkomen belachelijk dat Brown al doet alsof hij precies weet wat er is gebeurd en om flinke straffen vraagt. Een overtreding van $10.000 zou ook een minor breach zijn. Niet dat ik denk dat het om zo'n laag bedrag gaat, maar ik kan het ook niet uitsluiten. Moeten ze dan door die kleine overtreding, wat waarschijnlijk ook nog eens komt door een andere interpretatie van de regels, een WK afpakken en- of dusdanig hard straffen dat Red Bull dare nog jaren last van gaat hebben?
Snap niet dat die lui voor rechter mogen, kunnen, durven en willen spelen, zonder dat ze alle informatie hebben. Ik had Brown best hoog zitten, maar dat heeft nu wel een deukje opgelopen hoor. Hou gewoon je mond en als je alle informatie hebt kan je je bek wel open trekken.
Het is ook helder wat daar gebeurd is. Die brief is door die drie opgesteld tijdens hun onderonsje gedurende de GP van Japan. En natuurlijk niet verstuurd door één van de teambazen die direct winst te halen hebben met een sterke veroordeling, nee dat laten ze doen door de minst partijdige van het stel. Het is allemaal zo doorzichtig en zo verschrikkelijk des Toto's vuile politieke spel.![]()
Waar haal jij de informatie vandaan dat Brown aanstuurt op het afpakken van de WK titel van Verstappen? Hij wil een harde straf omdat RedBull door het teveel aan budget, een voorsprong heeft die niet makkelijk meer in te lopen is. En met een boete raakt RedBull die voorsprong niet kwijt.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 19:56 schreef Evenstar het volgende:
Die brief van Brown is toch ook wel weer een sneu iets hoor. Sowieso, waarom moet je als teambaas een brief sturen aan de president van de FIA om je zin door te drukken. FIA en de F1 moeten echt even iets vinden op al dat geneuzel van teambazen.
Het is toch volkomen belachelijk dat Brown al doet alsof hij precies weet wat er is gebeurd en om flinke straffen vraagt. Een overtreding van $10.000 zou ook een minor breach zijn. Niet dat ik denk dat het om zo'n laag bedrag gaat, maar ik kan het ook niet uitsluiten. Moeten ze dan door die kleine overtreding, wat waarschijnlijk ook nog eens komt door een andere interpretatie van de regels, een WK afpakken en- of dusdanig hard straffen dat Red Bull dare nog jaren last van gaat hebben?
Snap niet dat die lui voor rechter mogen, kunnen, durven en willen spelen, zonder dat ze alle informatie hebben. Ik had Brown best hoog zitten, maar dat heeft nu wel een deukje opgelopen hoor. Hou gewoon je mond en als je alle informatie hebt kan je je bek wel open trekken.![]()
En waar baseert Zak dat op? Geruchten uit de media?quote:Op woensdag 19 oktober 2022 06:07 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waar haal jij de informatie vandaan dat Brown aanstuurt op het afpakken van de WK titel van Verstappen? Hij wil een harde straf omdat RedBull door het teveel aan budget, een voorsprong heeft die niet makkelijk meer in te lopen is. En met een boete raakt RedBull die voorsprong niet kwijt.You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
FIA heeft toch verklaard dat Redbull teveel heeft uitgegeven? Zijn toch feiten? De “minor breach”.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:24 schreef daNpy het volgende:
[..]
En waar baseert Zak dat op? Geruchten uit de media?![]()
Dat is nog niet duidelijk, want de FIA heeft iets opgeschreven en andere mensen hebben dat gelezen.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:30 schreef tja77 het volgende:
[..]
FIA heeft toch verklaard dat Redbull teveel heeft uitgegeven? Zijn toch feiten? De “minor breach”.You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
?quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat is nog niet duidelijk, want de FIA heeft iets opgeschreven en andere mensen hebben dat gelezen.
https://www.fia.com/news/(...)inancial-regulationsquote:Red Bull Racing in Procedural and Minor Overspend Breaches![]()
Ah, er is al een uitspraak sinds 10 oktober. Dus wat is de straf dan van het vastgestelde feit?quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:35 schreef tja77 het volgende:
[..]
?
https://www.fia.com/news/(...)inancial-regulations
[..]
Of discussieren we hier al 9 dagen over oud nieuws?You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
Red Bull heeft een voorsprong die niet makkelijk is in te lopen maar of dat door het teveel aan budget komt is natuurlijk de vraag want we weten namelijk nog niet hoe het zit.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 06:07 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waar haal jij de informatie vandaan dat Brown aanstuurt op het afpakken van de WK titel van Verstappen? Hij wil een harde straf omdat RedBull door het teveel aan budget, een voorsprong heeft die niet makkelijk meer in te lopen is. En met een boete raakt RedBull die voorsprong niet kwijt.
Verder vind ik het ook wat voorbarig van hem om nu te gaan schrijven over straffen die hij wil zien, laat dat even aan de FIA over.
Zijn suggestie om een minor breach te verkleinen naar 2,5% vind ik wel een goeie en 2 minor breaches is major ook wel alleen z'n timing is niet geweldig.![]()
Volgens mij zijn de FIA en Red Bull momenteel in gesprek, omdat Red Bull vindt dat ze de regels helemaal niet hebben overtreden.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 08:49 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ah, er is al een uitspraak sinds 10 oktober. Dus wat is de straf dan van het vastgestelde feit?
Of discussieren we hier al 9 dagen over oud nieuws?![]()
Vrij simpel en kort door de bocht. Sinds Ron Dennis weg is bij Mclaren, gaat het niet zo goed met Mclaren.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 21:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dat hele triootje tussen Brown, Toto en Binotto is gewoon schandalig. Maar goed, Brown zit al jaren in de reet bij Toto. Ik weet niet wat daar speelt, maar vorig jaar was McLaren ook regelmatig het Alpha Tauri van Mercedes.
Mclaren dacht wel even het Engelse Ferrari te worden als autoproducent Mclaren cars. Ze zijn teveel op elkaar lijkende modellen gaan produceren en hadden geen respect voor hun vermogende klanten.
Mclarens behielden op de tweedehandsmarkt hun waarde niet, omdat de markt werd overspoeld met nieuwe modellen. Vermogende klanten konden hun oude auto's niet verkopen, om nieuwe voor te kopen. Mclaren cars plan om het Engelse Ferrari te worden stortte in.
Mclaren F1 deed het sportief enorm slecht.
En is zodoende in een zware neerwaartse spiraal terecht gekomen.
Mclaren stond aan de afgrond van faillissement. Men is gedwongen het bedrijf op te splitsen, het technology centre te verkopen en in totaal bijna 1 miljard aan investeringen te verkrijgen om maar niet failliet te gaan.
Wat dat betreft is er weinig over van het eens zo grote en machtige Mclaren, en is het afhankelijk van Mercedes en Mercedes onderdelen om er nog iets van te maken.A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P![]()
Mooie helm
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"![]()
Als die ten kosten gaat van de budgetcap is dat een kwestie van tijd. Althans, als de redenatie is dat een overbesteding die voorsprong heeft veroorzaakt.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 06:07 schreef tja77 het volgende:
[..]
En met een boete raakt RedBull die voorsprong niet kwijt.
Ik vraag me dat af, ik denk dat de voorsprong vooral is veroorzaakt door Newey.![]()
Dit! En dat kan nog wel even zo doorgaan tot het International Court of Appeal van de FIA als ze er niet uitkomen.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 09:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de FIA en Red Bull momenteel in gesprek, omdat Red Bull vindt dat ze de regels helemaal niet hebben overtreden.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Dat laatste denk ik ook zeker als het over de 2022 auto gaat maar in 2021 is Red Bull lang doorgegaan met upgrades en die hebben dan toch bijgedragen aan het kampioenschap van Verstappenquote:Op woensdag 19 oktober 2022 09:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Als die ten kosten gaat van de budgetcap is dat een kwestie van tijd. Althans, als de redenatie is dat een overbesteding die voorsprong heeft veroorzaakt.
Ik vraag me dat af, ik denk dat de voorsprong vooral is veroorzaakt door Newey.
Als je dan buiten het cap bent gegaan ook al is het voor frikandellen, niet helemaal zuiver dus ik hoop dat ze vrijgesproken worden en ga er ook vanuit dat ze tot het gaatje gaan om dat voor elkaar te krijgen.![]()
Precies, want de Fia heeft wat geschreven wat mogelijk multi interpretabel is.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 09:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de FIA en Red Bull momenteel in gesprek, omdat Red Bull vindt dat ze de regels helemaal niet hebben overtreden.You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
Nope.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 10:02 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dit! En dat kan nog wel even zo doorgaan tot het International Court of Appeal van de FIA als ze er niet uitkomen.
Red Bull kan niet in beroep op het punt waar we nu zitten.
Er is alleen een besluit genomen om RBR op dit moment geen Certificate of Compliance te geven.
Tegen dat besluit kan RBR niet in beroep.
De FIA kan dan 2 dingen doen:
- Proberen tot een overeenkomst te komen (de ABA) met RBR, waarbij RBR schuld bekent voor een gereduceerde straf. Die onderhandelingen is waar we nu staan.
Dit zou betekenen dat punten aftrek (zowel WCC als WDC) niet mogelijk is volgens de reglementen.
- De zaak doorverwijzen naar de CCAP. En dat moet je zien als een rechtzaak. Die doen uitspraak, en ja, dat kan vrijspraak en het alsnog toekennen van het CoC, maar ook een reeele kans op WDC punten aftrek in 2021.
Je moet dit hele gebeuren zien als een amerikaanse strafzaak. De FIA is het OM, RBR de gedaagde, en de CCAP de rechtbank.
De ABA is dan een plea bargain. Een "Als je schuld bekent aan het doden van deze man, dan gaan we voor dood door schuld en 2 jaar gevangenisstraf, maar als je je onschuld blijft volhouden gaan we voor moord en levenslang... Jouw keuze".
Pas NA de uitspraak van het CCAP (waar wij reglementair de uitkomst van te horen moeten krijgen) is een beroep door RBR mogelijk.![]()
Je zegt dus wat ik ook zeg, dat ze dus wel net zo lang door kunnen gaan tot het International Court of Appeal van de FIA.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 11:10 schreef TagForce het volgende:
[..]
Nope.
Red Bull kan niet in beroep op het punt waar we nu zitten.
Er is alleen een besluit genomen om RBR op dit moment geen Certificate of Compliance te geven.
Tegen dat besluit kan RBR niet in beroep.
De FIA kan dan 2 dingen doen:
- Proberen tot een overeenkomst te komen (de ABA) met RBR, waarbij RBR schuld bekent voor een gereduceerde straf. Die onderhandelingen is waar we nu staan.
Dit zou betekenen dat punten aftrek (zowel WCC als WDC) niet mogelijk is volgens de reglementen.
- De zaak doorverwijzen naar de CCAP. En dat moet je zien als een rechtzaak. Die doen uitspraak, en ja, dat kan vrijspraak en het alsnog toekennen van het CoC, maar ook een reeele kans op WDC punten aftrek in 2021.
Je moet dit hele gebeuren zien als een amerikaanse strafzaak. De FIA is het OM, RBR de gedaagde, en de CCAP de rechtbank.
De ABA is dan een plea bargain. Een "Als je schuld bekent aan het doden van deze man, dan gaan we voor dood door schuld en 2 jaar gevangenisstraf, maar als je je onschuld blijft volhouden gaan we voor moord en levenslang... Jouw keuze".
Pas NA de uitspraak van het CCAP (waar wij reglementair de uitkomst van te horen moeten krijgen) is een beroep door RBR mogelijk.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Er is geen 'net zo lang'... De ICA is het enige beroep wat ze in kunnen stellen, en dat kan pas nadat wij, als fans, op de hoogte zijn gebracht van het oordeel... Dus we weten de straf al voor er uberhaupt een beroep ingesteld kan worden.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 11:42 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Je zegt dus wat ik ook zeg, dat ze dus wel net zo lang door kunnen gaan tot het International Court of Appeal van de FIA.
Daarnaast is RBR niet met de FIA in gesprek over de onenigheid in interpretatie. Dat kan pas tijdens de hoorzitting van de CCAP. Het gesprek gaat nu over de voorwaarden waaronder RBR zegt dat ze schuldig zijn.
Het zal ongetwijfeld onderdeel van de beslissing van RBR zijn om te onderzoeken hoe kansrijk het is om de interpretatie aan te vechten, maar dat is niet het gesprek met de FIA.![]()
Evenstar
![]()
Also known as Kyran or Theoden![]()
Ik denk dat Red Bull nog wel degelijk in gesprek is met de FIA over onenigheid in interpretatie.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 12:10 schreef TagForce het volgende:
[..]
Er is geen 'net zo lang'... De ICA is het enige beroep wat ze in kunnen stellen, en dat kan pas nadat wij, als fans, op de hoogte zijn gebracht van het oordeel... Dus we weten de straf al voor er uberhaupt een beroep ingesteld kan worden.
Daarnaast is RBR niet met de FIA in gesprek over de onenigheid in interpretatie. Dat kan pas tijdens de hoorzitting van de CCAP. Het gesprek gaat nu over de voorwaarden waaronder RBR zegt dat ze schuldig zijn.
Het zal ongetwijfeld onderdeel van de beslissing van RBR zijn om te onderzoeken hoe kansrijk het is om de interpretatie aan te vechten, maar dat is niet het gesprek met de FIA.
Als ze FIA kunnen overtuigen dat zij (als RB zijnde) een hele grote kans hebben dat ze dit bij CCAP of ICA gaan winnen dan kan de FIA alsnog met een ABA komen waarin niks meer staat dan "een reprimande, want regels waren op meerdere manieren te interpreteren". FIA wil dit ook niet maanden laten duren lijkt mij.
Denk ook dat de FIA dit helemaal niet naar buiten had willen brengen, maar wel moesten omdat iemand het gelekt had. Anders waren ze nu nog achter gesloten deuren gewoon aan het overleggen over hoe ze dit gingen aanpakken.![]()
De ICA is het eindstation. Dus ja, tot aan de ICA kunnen ze doorgaan, mits ze het niet eens zijn met de FIA en de uitkomst van de CCAP.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 12:10 schreef TagForce het volgende:
[..]
Er is geen 'net zo lang'... De ICA is het enige beroep wat ze in kunnen stellen, en dat kan pas nadat wij, als fans, op de hoogte zijn gebracht van het oordeel... Dus we weten de straf al voor er uberhaupt een beroep ingesteld kan worden.
Daarnaast is RBR niet met de FIA in gesprek over de onenigheid in interpretatie. Dat kan pas tijdens de hoorzitting van de CCAP. Het gesprek gaat nu over de voorwaarden waaronder RBR zegt dat ze schuldig zijn.
Het zal ongetwijfeld onderdeel van de beslissing van RBR zijn om te onderzoeken hoe kansrijk het is om de interpretatie aan te vechten, maar dat is niet het gesprek met de FIA.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Je moet in dat geval niet eens een ABA willen krijgen, hoe klein ook, maar alsnog een certificering.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 12:18 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ik denk dat Red Bull nog wel degelijk in gesprek is met de FIA over onenigheid in interpretatie.
Als ze FIA kunnen overtuigen dat zij (als RB zijnde) een hele grote kans hebben dat ze dit bij CCAP of ICA gaan winnen dan kan de FIA alsnog met een ABA komen waarin niks meer staat dan "een reprimande, want regels waren op meerdere manieren te interpreteren". FIA wil dit ook niet maanden laten duren lijkt mij.
Denk ook dat de FIA dit helemaal niet naar buiten had willen brengen, maar wel moesten omdat iemand het gelekt had. Anders waren ze nu nog achter gesloten deuren gewoon aan het overleggen over hoe ze dit gingen aanpakken.No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Wat ik wel een goeie vond van Zak Brown is dat er over 2020 een vrijblijvende budgetcap check is geweest waarin duidelijk zou moeten zijn wat wel en wat niet mag, dus het is wel vreemd dat dit dan toch gebeurt.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 12:24 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Je moet in dat geval niet eens een ABA willen krijgen, hoe klein ook, maar alsnog een certificering.quote:The FIA has run an extremely thorough, collaborative and open process. We have even been given a one-year dress rehearsal (in 2020), with ample opportunity to seek any clarification if details were unclear. So, there is no reason for any team to now say they are surprised.![]()
Tenzij natuurlijk de FIA in 2020 vond dat het goed was, en nu in 2021 ineens gaat lopen zeuren om de kosten voor Newey. En hoe precies is zo'n dry run eigenlijk? De teams spenderen namelijk zoveel als mag, dus enige incentive om je aan de cap te houden was er niet. Dan is het ook makkelijk om discrepanties te missen, omdat die niet tegen een grens gehouden worden.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 12:29 schreef Tarado het volgende:
[..]
Wat ik wel een goeie vond van Zak Brown is dat er over 2020 een vrijblijvende budgetcap check is geweest waarin duidelijk zou moeten zijn wat wel en wat niet mag, dus het is wel vreemd dat dit dan toch gebeurt.
[..]
Het is natuurlijk ook veelzeggend dat geen enkel team geklaagd heeft over de rapportage van RBR in de daarvoor gestelde termijn, terwijl dat wel een onderdeel van het proces is. Pas nadat er door een Italiaanse en Duitse site gesuggereerd werd dat RBR over de cost cap heen ging werden de heren wakker.![]()
Uiteraard maar als het goed was in 2020 lijkt het me geen discussie in 2021 en het ging toen niet zozeer om de cap maar meer om wat er binnen en buiten het budget valt.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 12:38 schreef TagForce het volgende:
[..]
Tenzij natuurlijk de FIA in 2020 vond dat het goed was, en nu in 2021 ineens gaat lopen zeuren om de kosten voor Newey. En hoe precies is zo'n dry run eigenlijk? De teams spenderen namelijk zoveel als mag, dus enige incentive om je aan de cap te houden was er niet. Dan is het ook makkelijk om discrepanties te missen, omdat die niet tegen een grens gehouden worden.
Het is natuurlijk ook veelzeggend dat geen enkel team geklaagd heeft over de rapportage van RBR in de daarvoor gestelde termijn, terwijl dat wel een onderdeel van het proces is. Pas nadat er door een Italiaanse en Duitse site gesuggereerd werd dat RBR over de cost cap heen ging werden de heren wakker.
Dat ze (te) laat zijn met reclameren ben ik het wel mee eens en sowieso vind ik dat een mindere kant van F1, dat naar elkaar wijzen zonder bewijs. Bij die flexifloor was het uiteindelijk Ferrari die die regels wat ruim had geïnterpreteerd en niet Red Bull maar die kreeg wel de meeste kritiek vanuit de Toto hoek om het zo maar te zeggen.![]()
Ik weet niet of die al gepost was, maar dit is de brief van Brown aan de FIA.https://www.speedcafe.com(...)s-letter-to-the-fia/quote:Brown’s letter to Mohammed Ben Sulayem, October 12, 2022:
FAO: Mohammed Ben Sulayem
CC: Stefano Domenicali
12th October 2022
Dear Mohammed,
Following on from my previous letter, and now that we have more information, I would like to focus more narrowly on the matter at hand.
Firstly, we have the utmost respect and trust in the way the FIA has led the Cost Cap process. We applaud the approach which has been very collaborative and transparent and very much appreciate the work done by Federico and his team. We understand this is a challenging process for both FIA and the teams, but its importance to maintaining F1’s reputation to fans, sponsors and other investors is critical, making the strength of its governance and policing imperative.
Now we understand the spending situation of various teams, we must communicate subsequent action and penalties at pace to maintain the integrity of F1 and the rules it abides by. It is paramount that the Cost Cap continues to be governed in a highly transparent manner, both in terms of the details of any violations and related penalties. It will also be important to understand if, after the first full year of running and investigating the scheme, there needs to be further clarity on certain matters or any key learnings. Again, any insights or learnings should be shared across ALL teams – there can be no room for loopholes.
As the investigation demonstrated, of the ten teams reviewed, seven were found in total compliance with the Cost Cap rules. One team was guilty of a minor overspend breach plus a procedural breach, and two further teams also in procedural breach. The overspend breach, and possibly the procedural breaches, constitute cheating by offering a significant advantage across technical, sporting, and financial regulations
The FIA has run an extremely thorough, collaborative, and open process, we have even been given a 1-year dress rehearsal with ample opportunity to seek any clarification if details were unclear. So, there is no reason for any team to now say they are surprised.
The bottom line is any team who has overspent has gained an unfair advantage both in the current and following-year’s car development.
We don’t feel a financial penalty alone would be a suitable penalty for a overspend breach or a serious procedural breach, there clearly needs to be a sporting penalty in these instances, as determined by the FIA. We suggest that the overspend should be penalised by way of a reduction to the team’s cost cap in the year following the ruling and the penalty should be equal to the overspend plus a further fine i.e. an overspend of $2M in 2021, which is identified in 2022, would result in a $4M deduction in 2023 ($2M to offset the overspend plus $2M fine). For context $2M is 25 – 50% upgrade to annual car development budget and hence would have a significant positive and longlasting benefit.
In addition, we believe there should be minor overspend sporting penalties of a 20% reduction in CFD and wind tunnel time. These should be enforced in the following year, to mitigate against the unfair advantage the team has and will continue to benefit from.
To avoid teams accumulating and benefitting from the multiplier effect of several minor overspend breaches, we suggest that a second minor overspend breach automatically moves the team to a major breach.
Finally, given the financials involved, a 5% threshold for a minor overspend breach seem far too large of a variance, we suggest a lower threshold 2.5% is more appropriate.
In closing, I would like to refer to Martin Brundle’s recent quote “…the cost cap system is brilliant, in terms of, it’s been a corner stone of why Formula 1 is in a better place today than it has, in my view, ever been….”. I am in total agreement with Martin, in fact the Cost Cap introduction has been one of the main reasons we have attracted new shareholders and investors to F1 in recent years as they see it as a way to drive financial and sporting fair play. It is therefore critical that we be very firm on implementing the rules of the Cost Cap for the integrity and the future of F1.
Sincerely,
Zak Brown
CEONo Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent![]()
Knap dat degenen die de sport een enorm slechte naam geven door hun gezeur, gewijs, zwartmakerij en laster altijd beginnen met "dit is slecht voor de sport".
Zak Brown heeft voor mij ook wel afgedaan met zijn huilbriefje naar de juffrouw. Als dit om zijn team zou gaan had hij hele andere standpunten dan dit gespeelde onbegrip.You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
Ook al is die openbare lobby voor een zware straf erg vervelend voor iedereen die RBR een warm hart toedraagt, is het toch wel bijzonder dat de gedupeerden de publieke hoon ontvangen en niet de valsspeler zelf![]()
quote:Op woensdag 19 oktober 2022 13:54 schreef opgebaarde het volgende:
Ook al is die openbare lobby voor een zware straf erg vervelend voor iedereen die RBR een warm hart toedraagt, is het toch wel bijzonder dat de gedupeerden de publieke hoon ontvangen en niet de valsspeler zelfIk zou zeggen kijk even op twitter en je bent pas valsspeler als vaststaat dat je valsspeler bent.
![]()
Ik vind die Amerikaan ook waardeloos.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 09:29 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Vrij simpel en kort door de bocht. Sinds Ron Dennis weg is bij Mclaren, gaat het niet zo goed met Mclaren.
Mclaren dacht wel even het Engelse Ferrari te worden als autoproducent Mclaren cars. Ze zijn teveel op elkaar lijkende modellen gaan produceren en hadden geen respect voor hun vermogende klanten.
Mclarens behielden op de tweedehandsmarkt hun waarde niet, omdat de markt werd overspoeld met nieuwe modellen. Vermogende klanten konden hun oude auto's niet verkopen, om nieuwe voor te kopen. Mclaren cars plan om het Engelse Ferrari te worden stortte in.
Mclaren F1 deed het sportief enorm slecht.
En is zodoende in een zware neerwaartse spiraal terecht gekomen.
Mclaren stond aan de afgrond van faillissement. Men is gedwongen het bedrijf op te splitsen, het technology centre te verkopen en in totaal bijna 1 miljard aan investeringen te verkrijgen om maar niet failliet te gaan.
Wat dat betreft is er weinig over van het eens zo grote en machtige Mclaren, en is het afhankelijk van Mercedes en Mercedes onderdelen om er nog iets van te maken.![]()
Dus ze zijn sowieso al schuldig bevonden? Dat heb ik dan even gemist.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 13:54 schreef opgebaarde het volgende:
Ook al is die openbare lobby voor een zware straf erg vervelend voor iedereen die RBR een warm hart toedraagt, is het toch wel bijzonder dat de gedupeerden de publieke hoon ontvangen en niet de valsspeler zelf![]()
'Valsspeler' was natuurlijk gechargeerd, maar om nu te doen alsof er niks aan de hand is, lijkt me een raar.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 14:18 schreef Questular het volgende:
[..]
Dus ze zijn sowieso al schuldig bevonden? Dat heb ik dan even gemist.![]()
Gedupeerden is ook gechargeerd want die zijn er nog niet en Zak Brown doet wat blijkbaar normaal is in F1 maar dat betekent nog niet dat het netjes is die poging tot beïnvloeding.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 14:26 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
'Valsspeler' was natuurlijk gechargeerd, maar om nu te doen alsof er niks aan de hand is, lijkt me een raar.
Als je begint met Mohammed een veer in z'n kont te steken.......dan moet je de rest ook aan hem overlaten.quote:Firstly, we have the utmost respect and trust in the way the FIA has led the Cost Cap process. We applaud the approach which has been very collaborative and transparent and very much appreciate the work done by Federico and his team.![]()
'Hallo Ik ben Zak en ik wil omdat ik met Mercedes motoren rondrij even Toto helpen met het aannaaien voor een straf voor Christian'.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 13:02 schreef Starflyer het volgende:
Ik weet niet of die al gepost was, maar dit is de brief van Brown aan de FIA.
[..]
https://www.speedcafe.com(...)s-letter-to-the-fia/'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016![]()
Hij vraag niet om Hamilton alsnog kampioen van 2021 te maken. Ik vind het nog wel meevallenquote:Op woensdag 19 oktober 2022 14:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'Hallo Ik ben Zak en ik wil omdat ik met Mercedes motoren rondrij even Toto helpen met het aannaaien voor een straf voor Christian'.Wie dit leest is gek![]()
daar is niets bijzonders aan. je bent nog altijd onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Of het nu gaat om een klas studenten die massaal zouden valsspelen bij een wiskunde examen of om een formule 1 dat zijn boekhouding niet op orde heeft.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 13:54 schreef opgebaarde het volgende:
Ook al is die openbare lobby voor een zware straf erg vervelend voor iedereen die RBR een warm hart toedraagt, is het toch wel bijzonder dat de gedupeerden de publieke hoon ontvangen en niet de valsspeler zelf
- er is geen officieel oordeel, alleen een voorlopige conclusie
- we hebben nog geen enkel verweer vanuit RBR zelf aangezien nog in onderhandeling zijn met de FIA meen ik (beroep was blijkbaar niet mogelijk?)
- de manier waarop het naar buiten kwam is via een boze concurrent die door een ex werknemer bij de organisatie is ingeseind, niet eens door de organisatie zelf.
The lost Honour of Christopher Jeffries is een goede tv film over een moord waarbij de tabbloids iemand al hadden veroordeeld nog voor hij überhaupt was ondervraagd, zijn telefoon werd zelfs afgetapt door dat waardeloze Vod news of the world. Daar doet deze saga mij aan denken. En ja als blijkt dat RBR echt flink gesjoemeld heeft straf ze dan voor mijn part. maar op dit moment laat Toto zijn medewerkers, vrienden en collegas een voor een roepen dat het allemaal heel erg is om de zaak onder druk te zetten. Heel goed wetend dat behalve punt aftrek bij de constructeurs en een geldboete er verder geen sanctie mogelijk is. maar het fabeltjesvolk op Twitter meent dat die mogelijkheden er WEL zijn en gaat zich als domme voetbal hooligans gedragen die steeds harder gaan janken tot we volgend jaar op Silverstone blackwater huurlingen rond Red Bull assets zien staan omdat iemand met doodsbedreigingen gaat gooien. Ik zal de laatste zijn om iemand de les te lezen over hoe hij/zij/het de F1 volgt, maar ik kijk inmiddels alleen de kwali en de races nog. de rest interesseert me inmiddels niet meer door dit soort gevit.
ich habe fertig"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"![]()
Dat jaar zou ook done n dusted moeten zijn. Er is geen major of moedwil in deze discussie. Het is alleen gehuil van lewis fans die nog steeds zuur zijn over die latifi crash op Yas Marina.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 14:49 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Hij vraag niet om Hamilton alsnog kampioen van 2021 te maken. Ik vind het nog wel meevallen'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016![]()
Niet met je eens, als vastgesteld is dat Red Bull die cap heeft overtreden moet daar ook een passende straf voor zijn, alleen moet de FIA die dan uitspreken en erna is het pas de beurt aan de teambazen om te zeggen wat ze ervan vinden, niet andersom.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 14:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat jaar zou ook done n dusted moeten zijn. Er is geen major of moedwil in deze discussie. Het is alleen gehuil van lewis fans die nog steeds zuur zijn over die latifi crash op Yas Marina.![]()
Fans neem ik niet serieus. Lewisfans noch Maxfans.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 14:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat jaar zou ook done n dusted moeten zijn. Er is geen major of moedwil in deze discussie. Het is alleen gehuil van lewis fans die nog steeds zuur zijn over die latifi crash op Yas Marina.
Eén pot nat. Allemaal inconsequent en hypocriet.Wie dit leest is gek![]()
Onschuldig net zoals Ridouan Taghi ook nog onschuldig is?quote:Op woensdag 19 oktober 2022 14:51 schreef Sabata het volgende:
[..]
daar is niets bijzonders aan. je bent nog altijd onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Of het nu gaat om een klas studenten die massaal zouden valsspelen bij een wiskunde examen of om een formule 1 dat zijn boekhouding niet op orde heeft.
Er is gewoon wat aan de hand. Dat mag toch gewoon gezegd worden? We weten dat 8 teams officieus hun cijfers op orde hebben en er bij 2 teams een discrepantie plaatsgevonden heeft.Shaila-Ann Rao?quote:- de manier waarop het naar buiten kwam is via een boze concurrent die door een ex werknemer bij de organisatie is ingeseind, niet eens door de organisatie zelf.
En dan geef jij op mij af dat RBR officieel nog niet veroordeeld is? Sorry?![]()
Een passende straf bij de hoogte en de intentie van de overspend. In die zin vind ik de gedachte van Brown in de basis niet zo slecht. Het bedrag van de overspend x2 (ten koste van budgetcap 2023, omdat '22 niet meer realistisch is) en wat restricties in windtunnel gebruik.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 14:56 schreef Tarado het volgende:
[..]
Niet met je eens, als vastgesteld is dat Red Bull die cap heeft overtreden moet daar ook een passende straf voor zijn, alleen moet de FIA die dan uitspreken en erna is het pas de beurt aan de teambazen om te zeggen wat ze ervan vinden, niet andersom.
En een 2e keer harder straffen. Sowieso mogen de straffen gaandeweg wel omhoog, naarmate teams meer gewend zijn om hier mee te werken.
Dat is, als het bedrag wat circuleert rond de 1 a 2 miljoen klopt.![]()
Die gedachte van Brown over de cost cap van '23 staat gewoon letterlijk zo in de reglementen:quote:Op woensdag 19 oktober 2022 15:07 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Een passende straf bij de hoogte en de intentie van de overspend. In die zin vind ik de gedachte van Brown in de basis niet zo slecht. Het bedrag van de overspend x2 (ten koste van budgetcap 2023, omdat '22 niet meer realistisch is) en wat restricties in windtunnel gebruik.
En een 2e keer harder straffen. Sowieso mogen de straffen gaandeweg wel omhoog, naarmate teams meer gewend zijn om hier mee te werken.
Dat is, als het bedrag wat circuleert rond de 1 a 2 miljoen klopt.
'Een reductie van de cost cap in het rapportage jaar direct volgende op het rapportage jaar waarin de straf wordt opgelegd.' - En dat jaar waarin de straf wordt opgelegd is '22, want daar zitten we nu in, en dat maakt het direct daarop volgende jaar dus '23.
En verder is de brief van Brown natuurlijk prima, ware het niet dat het gewoon een laffe poging is om de rechtspraak te beinvloeden. Dat is natuurlijk eigenlijk gewoon ook strafwaardig, evenals het gepush van Toto en Mattia om zware straffen.![]()
Ah, daar heb je de mercedesboy weer hoor.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 13:54 schreef opgebaarde het volgende:
Ook al is die openbare lobby voor een zware straf erg vervelend voor iedereen die RBR een warm hart toedraagt, is het toch wel bijzonder dat de gedupeerden de publieke hoon ontvangen en niet de valsspeler zelf
Hoe ging dat bij Hamilton die Max eraf ramde? Volgens een bepaalde teambazen was dat Max zijn schuld en zo is dat ook in de media(hetze) breed uit gemeten. Met een extragratis "als je nu al je motor moet vervangen, heb je het niet goed voor elkaar" erachteraan.
Waar waren dit soort vragen van jou toen?
En wat vind je ervan dat andere teams de boekhouding van RBR hebben ingezien of misschien wel ontvangen? Dat is een zaak tussen RBR en de FIA, of niet?You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
Bij WDC punten aftrek is dat gewoon hetzelfde he.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 14:49 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Hij vraag niet om Hamilton alsnog kampioen van 2021 te maken. Ik vind het nog wel meevallenYou can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
Dat komt omdat ze nog in gesprek zijn. De FIA heeft ze niet officieel ergens van beschuldigd. Pas als ze er niet uitkomen en de FIA dat wel doet, kan RB er tegen in beroep gaan.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 14:51 schreef Sabata het volgende:
- we hebben nog geen enkel verweer vanuit RBR zelf aangezien nog in onderhandeling zijn met de FIA meen ik (beroep was blijkbaar niet mogelijk?)"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".![]()
dank u voor het bewijzen van mijn puntquote:Op woensdag 19 oktober 2022 15:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Onschuldig net zoals Ridouan Taghi ook nog onschuldig is?
Er is gewoon wat aan de hand. Dat mag toch gewoon gezegd worden? We weten dat 8 teams officieus hun cijfers op orde hebben en er bij 2 teams een discrepantie plaatsgevonden heeft.
[..]
Shaila-Ann Rao?
En dan geef jij op mij af dat RBR officieel nog niet veroordeeld is? Sorry?
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"![]()
7 teams en 3 teams, Williams heeft eerder al een boete gehad voor discrepanties en hebben dus ook geen Certificate of Compliance gekregen.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 15:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
We weten dat 8 teams officieus hun cijfers op orde hebben en er bij 2 teams een discrepantie plaatsgevonden heeft.![]()
Kampioenschap van 2021 wordt sowieso niet meer aangepast. Mensen die dat denken zijn echt de weg kwijt
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.![]()
quote:Op woensdag 19 oktober 2022 15:18 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ah, daar heb je de mercedesboy weer hoor.
Hoe ging dat bij Hamilton die Max eraf ramde? Volgens een bepaalde teambazen was dat Max zijn schuld en zo is dat ook in de media(hetze) breed uit gemeten. Met een extragratis "als je nu al je motor moet vervangen, heb je het niet goed voor elkaar" erachteraan.
Waar waren dit soort vragen van jou toen?
En wat vind je ervan dat andere teams de boekhouding van RBR hebben ingezien of misschien wel ontvangen? Dat is een zaak tussen RBR en de FIA, of niet?![]()
![]()
Serieus ja? Een halfjaar durende discussie tussen de accountant van RBR en de FIA wat bevestigd is door de FIA is hetzelfde als een advocaat beschuldigen zonder enige onderbouwing?quote:Op woensdag 19 oktober 2022 15:23 schreef Sabata het volgende:
[..]
dank u voor het bewijzen van mijn punt
Ok dan heb ik inderdaad jouw punt bewezen. Je hebt me vierkant uitgeluld.
Edit: en dan komt sabata met zo'n laffe +1
[ Bericht 4% gewijzigd door opgebaarde op 19-10-2022 15:58:33 ]![]()
Ah op directe vragen zijn je argumenten op.quote:
Dat laat mooi zien waarom het je te doen is
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
Nou ja je begint je post vol met argumenten door me eerst voor Mercedes fanboy uit te maken. Daar kan ik me natuurlijk niet tegen verwerenquote:Op woensdag 19 oktober 2022 16:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ah op directe vragen zijn je argumenten op.
Dat laat mooi zien waarom het je te doen is
Ik kan me zeker niet tegen iets verweren wat gewoon door de FIA en RBR bevestigd is. Geen enkel team heeft het over de exacte cijfers alleen over een naar verluid overschrijving van de limiet en dat daar naar hun idee een straf op moet staan.
En daar mag het niet over gaan![]()
Ik stel directe vragen en daar heb je weer geen antwoord op.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 16:13 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nou ja je begint je post vol met argumenten door me eerst voor Mercedes fanboy uit te maken. Daar kan ik me natuurlijk niet tegen verweren
Ik kan me zeker niet tegen iets verweren wat gewoon door de FIA en RBR bevestigd is. Geen enkel team heeft het over de exacte cijfers alleen over een naar verluid overschrijving van de limiet en dat daar naar hun idee een straf op moet staan.
En daar mag het niet over gaan
Wel een jankverhaal a la totoYou can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
Als RBR heeft overtreden met moedwil moet je RBR straffen, niet de coureurs zelf.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 14:56 schreef Tarado het volgende:
[..]
Niet met je eens, als vastgesteld is dat Red Bull die cap heeft overtreden moet daar ook een passende straf voor zijn, alleen moet de FIA die dan uitspreken en erna is het pas de beurt aan de teambazen om te zeggen wat ze ervan vinden, niet andersom.
Vandaar dat ik het gelul over lulu8 nog al kansloos vind van toto.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
Forum Opties Forumhop: Hop naar: