abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:49:23 #76
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_206318195
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 09:08 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Nee.
Als je democratie reduceert tot "wie de meeste stemmen heeft mag het bepalen" is dat wel waar het op uitdraait.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:51:03 #77
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206318217
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 09:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Als je democratie reduceert tot "wie de meeste stemmen heeft mag het bepalen" is dat wel waar het op uitdraait.
Nee :')
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:51:26 #78
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206318220
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 09:48 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het probleem is dat de gemiddelde VVD- en D66-kiezer helemaal niet geraakt wordt door zaken als de toeslagenaffaire, Groningen of dat soort zaken.

Er is een soort “bezittende klasse” ontstaan die goed voor zichzelf zorgt en belang heeft bij de status quo. Dat er nu een groep mensen is die bijna geen vast werk meer kan vinden en geen huis meer kan kopen, boeit deze mensen niet.
Ja, dat lijkt me een prima analyse.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:52:00 #79
346939 Janneke141
pi_206318226
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 09:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is te makkelijk. Er waren geen alternatieven. PvdA had bijvoorbeeld eigenlijk meer te maken met de toeslagenaffaire dan D66. Dit was niet iets van alleen Rutte III. En dus, omdat de schuld van de toeslagenaffaire eigenlijk ongeveer kamerbreed is, keek men naar andere onderwerpen.

Was er wel 1 partij duidelijk schuldig geweest, was die echt wel afgestraft.
Dit heeft niet zo veel met schuld te maken. Veel meer met desinteresse.
pi_206318271
Rutte is zelfs de grootste partij geworden door erop te wijzen dat er geen alternatief voor hem is. Want uit meer bestond de hele VVD-campagne niet. Een paar spotjes met mensen die stonden te fappen op een bordkartonnen Rutte.

Wat ook meteen de armoede van de concurrentie illustreert.
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:04:42 #81
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206318350
quote:

[..]
Het probleem is dat de gemiddelde VVD- en D66-kiezer helemaal niet geraakt wordt door zaken als de toeslagenaffaire, Groningen of dat soort zaken.

Er is een soort “bezittende klasse” ontstaan die goed voor zichzelf zorgt en belang heeft bij de status quo. Dat er nu een groep mensen is die bijna geen vast werk meer kan vinden en geen huis meer kan kopen, boeit deze mensen niet.
Wat heeft D66 met Groningen te maken dan? Of met de toeslagenaffaire? En waar baseer je deze fabeltjes precies op eigenlijk?
pi_206318385
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 09:54 schreef Spablauw214 het volgende:
Rutte is zelfs de grootste partij geworden door erop te wijzen dat er geen alternatief voor hem is.

Rutte is absoluut niet mijn beste vriend, en zal ook niet op hem stemmen, maar was er een alternatief dan tijdens de laatste verkiezingen ?

Theoretisch wel ja, maar realistisch ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_206318431
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 10:07 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Rutte is absoluut niet mijn beste vriend, en zal ook niet op hem stemmen, maar was er een alternatief dan tijdens de laatste verkiezingen ?

Theoretisch wel ja, maar realistisch ?
Niks. Maar dat is dan ook meteen de armoede van de rest van de partijen in de arena. Die slagen er al 10 jaar niet in om met een geloofwaardig alternatief te komen terwijl dat echt niet zo moeilijk hoeft te zijn.
pi_206318454
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 10:11 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Niks. Maar dat is dan ook meteen de armoede van de rest van de partijen in de arena. Die slagen er al 10 jaar niet in om met een geloofwaardig alternatief te komen terwijl dat echt niet zo moeilijk hoeft te zijn.
Klopt. Het verbaast me nog iedere dag dat een partij als de PvdA echt niet een goede aanvoerder kan vinden en in het gat weet te springen ..... Maar met Ploumen en nu die mevrouw Atje gaat het niet lukken......
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:17:42 #85
346939 Janneke141
pi_206318498
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 10:13 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Klopt. Het verbaast me nog iedere dag dat een partij als de PvdA echt niet een goede aanvoerder kan vinden en in het gat weet te springen ..... Maar met Ploumen en nu die mevrouw Atje gaat het niet lukken......
Op links zijn al die kleine partijtjes veel te druk met elkaar vliegen af te vangen. Dan win je nooit de verkiezingen.
pi_206318700
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 10:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Op links zijn al die kleine partijtjes veel te druk met elkaar vliegen af te vangen. Dan win je nooit de verkiezingen.
Een PvdA met een aansprekende lijsttrekker, zou hier toch wel bovenuit moeten kunnen stijgen, en er zijn een hoop zetels op te rapen....
pi_206319706
quote:

[..]

Alsof dat alleen voor VVD of D66-kiezers geldt. Wat een onzin.
pi_206319749
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Alsof dat alleen voor VVD of D66-kiezers geldt. Wat een onzin.
Nou vertel eens. Wat zijn voor de rest nou bij uitstek partijen die kiezers aantrekken die hun zaakjes goed geregeld hebben voor zichzelf?
pi_206319778
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:16 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nou vertel eens. Wat zijn voor de rest nou bij uitstek partijen die kiezers aantrekken die hun zaakjes goed geregeld hebben voor zichzelf?
CDA misschien tot op zekere hoogte, maar die twee partijen springen er inderdaad wel uit.
zie email 27 oktober
pi_206319808
quote:

[..]
Wat heeft dat nou weer met Groningen of de toeslagen te maken?
pi_206320017
quote:

[..]
De SGP kiezer is wellicht gemiddeld de rijkste... maar dat is natuurlijk een bijzondere doelgroep.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206320090
Maar het maakt niet veel uit, van mij hoeft het kabinet gezien de huidige peilingen helemaal niet weg. Ik zie aanblijven momenteel eigenlijk, ondanks alles, als de beste optie. Maar dat neemt niet weg dat ik verwacht dat de Groningen-enquete maar 1 gevolg kan hebben: aftreden.

Zeker gezien wat er de laatste weken nog eens extra duidelijk is geworden. Shell die aan geeft te willen stoppen en vervolgens wordt er door de ministerraad aangegeven eerst onderzoek te doen (dat kan dan misschien nog) en op dat moment gaat de winning nog eens vele miljarden kuub omhoog. Dat kon echt niet. En daar is Rutte volledig verantwoordelijk voor.

En dan is het enige correcte antwoord dus aftreden. Elke andere actie is eigenlijk zeggen: het valt allemaal wel mee of het kan ons helemaal niks schelen.

En gezien het feit dat ik verwacht dat de coalitie dan ook al grote problemen heeft in de Eerste Kamer, is aftreden dan misschien ook wel gewoon het beste qua bestuurbaarheid van het land.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206320114
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:51 schreef Hanca het volgende:
Zeker gezien wat er de laatste weken nog eens extra duidelijk is geworden. Shell die aan geeft te willen stoppen en vervolgens wordt er door de ministerraad aangegeven eerst onderzoek te doen (dat kan dan misschien nog) en op dat moment gaat de winning nog eens vele miljarden kuub omhoog. Dat kon echt niet. En daar is Rutte volledig verantwoordelijk voor.
Wel belangrijk om te vermelden dat Shell dat alleen zei omdat ze bang waren voor een rechtszaak. Niet omdat ze met de Groningers te doen hadden ofzo.
pi_206320119
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wel belangrijk om te vermelden dat Shell dat alleen zei omdat ze bang waren voor een rechtszaak. Niet omdat ze met de Groningers te doen hadden ofzo.
Dat maakt in principe geen verschil qua reactie van het kabinet. De winning ging op dat moment gewoon fors omhoog. En dat alleen al is grond voor aftreden.
pi_206320140
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat maakt in principe geen verschil qua reactie van het kabinet. De winning ging op dat moment gewoon fors omhoog. En dat alleen al is grond voor aftreden.
Natuurlijk maakt dat wel verschil. De reactie was er moet meer onderzoek komen. Shell boeide dat niet.

Verder zou het wat mij betreft terecht zijn als Rutte zelf opstapt om 'verantwoordelijkheid' te nemen. Hij was er toendertijd bij. Maar daarvoor hoeft het hele kabinet niet te vallen.
pi_206320169
Aftreden van dit kabinet is gewoon het beste
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:01:24 #97
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206320177
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 13:00 schreef Cupfighter het volgende:
Aftreden van dit kabinet is gewoon het beste
maar we schieten er niets mee op....
Where law ends, tyrrany begins.
pi_206320181
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 13:01 schreef Gunner het volgende:

[..]
maar we schieten er niet mee op....
Klopt, maar dit kabinet is niet meer te redden nu
pi_206320219
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:57 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Natuurlijk maakt dat wel verschil. De reactie was er moet meer onderzoek komen. Shell boeide dat niet.

Verder zou het wat mij betreft terecht zijn als Rutte zelf opstapt om 'verantwoordelijkheid' te nemen. Hij was er toendertijd bij. Maar daarvoor hoeft het hele kabinet niet te vallen.
Volgens mij is het nog niet eerder voorgekomen dat specifiek de premier aftrad en het kabinet een doorstart maakte.

Denk dat Srebrenica nog het meest vergelijkbaar is. Toen is alsnog het hele kabinet afgetreden, maar dat was ook vlak voor verkiezingen die er sowieso al zouden komen.
pi_206320260
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:20 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat heeft dat nou weer met Groningen of de toeslagen te maken?
Omdat de aanhang van die partijen niet of nauwelijks wordt geraakt door die problematiek. Ik denk dat de gemiddelde VVDer de slachtoffers van het toeslagschandaal eerder als een loser en een uitkeringstrekker ziet, dan als mensen die op schandalige wijze slachtoffer zijn geworden van hun eigen overheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')