Die was er ook niet. Nu wel. Zo moeilijk is dat toch niet te snappen?quote:Op maandag 17 oktober 2022 09:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[..]
Dit vind ik nog het opvallendste punt eigenlijk. Er was toch geen lijst?
Dus was die lijst allang openbaar geworden als die er was.quote:Op maandag 17 oktober 2022 11:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niemand in het politieke cirkeltje, nee. Maar alle belanghebbenden in de samenleving - de agrarische sector, de milieubeweging en de media - natuurlijk wel.
Doet hij een keer wat goeds...quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 14:21 schreef trein2000 het volgende:
De wet uitbreiding taakstrafverbod is gesneuveld in de EK. Tegen? Theo Hiddema.
Waar gaat dit over? Tweets zijn niet informatief.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 21:37 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Carola Schouten heeft goed opgelet bij de cursus Ruttedoctrine.
Stuk uit juli, komt vrijdagavond binnen als alle debatten al zijn gevoerd en alle moties ingediend.quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 21:42 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waar gaat dit over? Tweets zijn niet informatief.
quote:De Raad voor de rechtspraak bracht op 14 juli een heel hard advies uit over de pensioenwet en de onderliggende regelgeving.
Dat is wel een beetje de omgekeerde wereld: juist die bedrijven steunen waar duidelijk minder vraag naar is (anders waren er wel meer bakkers).quote:Op zondag 16 oktober 2022 14:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat er ondernemers in horeca of zeer veel energie kostende bedrijven (tomaten of sierteelt oid) failliet gaan heb ik geen probleem mee. Maar volgens mij hebben we niet teveel bakkers in Nederland. Je moet als je een steunpakket op tuigt, wel zorgen dat dat steunpakket de mensen helpt die je wil helpen.
Ik zeg toch: die bedrijven steunen waar vraag/behoefte aan is. Bakkers mogen dus niet failliet want daar hebben we er niet teveel van, horeca moet gewoon 20% afromen:quote:Op dinsdag 18 oktober 2022 22:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje de omgekeerde wereld: juist die bedrijven steunen waar duidelijk minder vraag naar is (anders waren er wel meer bakkers).
Dat is nogal in tegenspraak met elkaar, niet? Verder lost de markt een gepercipieerde overkill van horeca of onderaanbod van bakkers vanzelf wel op, want dat kan dan respectievelijk niet uit of er is een gat mee te vullen. Geen enkele reden om daar met subsidiepotjes hier en steunregelingen daar overheidssturing aan te geven, die primair vooral lijkt ingegeven door een kumbaya-plaatje over hoe een straatbeeld er (niet) uit zou moeten zien.quote:Op woensdag 19 oktober 2022 07:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg toch: die bedrijven steunen waar vraag/behoefte aan is. Bakkers mogen dus niet failliet want daar hebben we er niet teveel van
Interessant, want ik denk dat ze wel interesse heeft om Rutte op te volgen als VVD-lijsttrekker. Misschien is deze functie om weer bekend te raken met het Haagse.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 21:40 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Bij de VVD halen ze ondertussen grof geschut van stal, interessant met het oog op de senaat die belangrijk gaat worden de komende jaren n met het oog op de opvolging van Rutte die toch ook een keer aan de orde gaat komen.
Het is misschien niet gebruikelijk, maar formeel mag het gewoon lijkt mij.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 21:44 schreef Janneke141 het volgende:
Maar ze kan toch moeilijk lijsttrekker voor de TK worden als ze fractievoorzitter in de EK is?
Ja, het mag. Maar buiten wat splinters met weinig prominente mensen op de loonlijst kan ik me toch niet herinneren dat een van de grotere partijen dat ooit gedaan heeft. En erg netjes is het ook niet, want als je gekozen wordt (en dat word je, als nummer 1 op de VVD-lijst) dan moet je je EK-zetel opgeven. Niet erg netjes naar de kiezers, al zijn die voor de EK indirect.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 21:45 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het is misschien niet gebruikelijk, maar formeel mag het gewoon lijkt mij.
Mirjam Bikker onlangs nog bij de CU. Paul van Meenen doet het nu andersom voor D66, Martin van Rooijen heeft dat ook gedaan. Misschien niet super chic, maar ook niet heel ongebruikelijk. Micky Adriaansens, Van Huffelen, Van der Burg en Wopke werden vanuit de EK bewindspersoon, geheel terzijde.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 21:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, het mag. Maar buiten wat splinters met weinig prominente mensen op de loonlijst kan ik me toch niet herinneren dat een van de grotere partijen dat ooit gedaan heeft. En erg netjes is het ook niet, want als je gekozen wordt (en dat word je, als nummer 1 op de VVD-lijst) dan moet je je EK-zetel opgeven. Niet erg netjes naar de kiezers, al zijn die voor de EK indirect.
Het is dus gebruikelijker dan ik dacht. Nog een gedachte: komt er binnenkort een leuke internationale baan vrij? Binnen de EU of de NAVO? Dat Rutte op een elegante wijze iets eerder afscheid neemt en Edith Schippers hem deze kabinetsperiode al vervangt als premier?quote:Op donderdag 20 oktober 2022 21:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mirjam Bikker onlangs nog bij de CU. Paul van Meenen doet het nu andersom voor D66, Martin van Rooijen heeft dat ook gedaan. Misschien niet super chic, maar ook niet heel ongebruikelijk. Micky Adriaansens, Van Huffelen, Van der Burg en Wopke werden vanuit de EK bewindspersoon, geheel terzijde.
Alhoewel ook dat formeel kan acht ik die kans nihil. Ten eerste omdat van Rutte bekend is dat hij helemaal niet weg wil uit Den Haag en twee omdat ik denk dat zn coalitiepartners dat niet gaan accepteren (een VVD zonder Rutte betekent een heel ander electoraal landschap)quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:02 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het is dus gebruikelijker dan ik dacht. Nog een gedachte: komt er binnenkort een leuke internationale baan vrij? Binnen de EU of de NAVO? Dat Rutte op een elegante wijze iets eerder afscheid neemt en Edith Schippers hem deze kabinetsperiode al vervangt als premier?
Rutte weet ook dat hij niet eeuwig premier kan blijven en als hij zelf denkt dat Kabinet Rutte V onhaalbaar lijkt, dan kies hij misschien eieren voor zijn geld. Edith Schipper zou een formidabele kandidaat zijn als opvolger en genoeg angst inboezemen om de coalitiegenoten voorlopig koest te houden. Zeker als Rutte weg gaat omdat de NAVO een 'dringend beroep' op hem doet. Ik zie dat nog wel als een optie. We zullen zien.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Alhoewel ook dat formeel kan acht ik die kans nihil. Ten eerste omdat van Rutte bekend is dat hij helemaal niet weg wil uit Den Haag en twee omdat ik denk dat zn coalitiepartners dat niet gaan accepteren (een VVD zonder Rutte betekent een heel ander electoraal landschap)
Verder: De EP verkiezingen (en daaraan gekoppelde EU-topfuncties) zijn pas in 2024. De SG van de Navo zit wel in blessuretijd.
Ik heb het idee dat Rutte denkt dat ons land niet zonder hem kan.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:30 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Rutte weet ook dat hij niet eeuwig premier kan blijven en als hij zelf denkt dat Kabinet Rutte V onhaalbaar lijkt, dan kies hij misschien eieren voor zijn geld.
De vorige fractievoorzitter eerste kamer zit bij de CU nu ook in de Tweede Kamer (ik denk als toekomstige opvolger Segers), verkiesbaar zijn kan dus in elk geval wel.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 21:44 schreef Janneke141 het volgende:
Maar ze kan toch moeilijk lijsttrekker voor de TK worden als ze fractievoorzitter in de EK is?
We gaan hier echt niet over op Britse toestanden, premier weg is verkiezingen. Dat beseft elke politicus.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:30 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Rutte weet ook dat hij niet eeuwig premier kan blijven en als hij zelf denkt dat Kabinet Rutte V onhaalbaar lijkt, dan kies hij misschien eieren voor zijn geld. Edith Schipper zou een formidabele kandidaat zijn als opvolger en genoeg angst inboezemen om de coalitiegenoten voorlopig koest te houden. Zeker als Rutte weg gaat omdat de NAVO een 'dringend beroep' op hem doet. Ik zie dat nog wel als een optie. We zullen zien.
Heb het idee dat Mark Rutte het zo wel best vindt. Lekker in Den Haag wonen, op het fietsje naar zijn werk, geloof inderdaad niet dat hij zo nodig weg wilt.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:30 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Rutte weet ook dat hij niet eeuwig premier kan blijven en als hij zelf denkt dat Kabinet Rutte V onhaalbaar lijkt, dan kies hij misschien eieren voor zijn geld. Edith Schipper zou een formidabele kandidaat zijn als opvolger en genoeg angst inboezemen om de coalitiegenoten voorlopig koest te houden. Zeker als Rutte weg gaat omdat de NAVO een 'dringend beroep' op hem doet. Ik zie dat nog wel als een optie. We zullen zien.
En Mark Rutte en de VVD ook. Daarom zal Mark Rutte de rit uit gaan zitten........quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 09:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
We gaan hier echt niet over op Britse toestanden, premier weg is verkiezingen. Dat beseft elke politicus.
Dat weet ik niet, het zou een nieuwe situatie zijn voor Nederland waarbij de reden wel van belang is. Als iemand door ziekte of dood weggaat dan denk ik dat we ook in Nederland 'gewoon' een nieuwe premier zouden krijgen zonder verkiezingen. En zelfs met een nieuwe baan weet ik het niet, zal liggen aan de rest van de coalitie, in principe is het 'gewoon' een minister die vervangen kan worden en weet nou niet of iemand uit de coalitie uit de coalitie zou stappen omdat de VVD een minister vervangt.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 09:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
We gaan hier echt niet over op Britse toestanden, premier weg is verkiezingen. Dat beseft elke politicus.
Dood of ziekte is wellicht wat anders, maar als de premier het kabinet in de steek laat, zijn er gewoon verkiezingen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:23 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, het zou een nieuwe situatie zijn voor Nederland waarbij de reden wel van belang is. Als iemand door ziekte of dood weggaat dan denk ik dat we ook in Nederland 'gewoon' een nieuwe premier zouden krijgen zonder verkiezingen. En zelfs met een nieuwe baan weet ik het niet, zal liggen aan de rest van de coalitie, in principe is het 'gewoon' een minister die vervangen kan worden en weet nou niet of iemand uit de coalitie uit de coalitie zou stappen omdat de VVD een minister vervangt.
Een politieke reden is inderdaad moeilijker in te denken maar dat is dan meer omdat de partij van de premier dan hoogstwaarschijnlijk uit de regering zou stappen en er geen meerderheid meer is, maar zelfs dan zou je eerst een nieuwe premier krijgen binnen dat demissionaire kabinet en dan iets later pas nieuwe verkiezingen.
Uiteindelijk is het voor ons vooral moeilijk in te denken omdat we in de afgelopen 40 jaar maar 4 premiers hebben gehad. Maar staatsrechtelijk kan je prima een minister vervangen iets dat vaak genoeg is gebeurt in de afgelopen 40 jaar.
Je zegt de hele tijd gewoon maar ik heb geen idee wat daar gewoon aan is. Gewoon zou zijn vervangen zoals we altijd met ministers doen die weggaan om wat voor reden dan ook. Er is totaal geen geschiedenis/wet/gewoonte of iets anders dat suggereert dat als een minister-president vertrekt er nieuwe algemene verkiezingen zouden moeten komen of dat partijen dat zo denken.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dood of ziekte is wellicht wat anders, maar als de premier het kabinet in de steek laat, zijn er gewoon verkiezingen.
Maar goed, Schippers geeft nu aan geen ambitie te hebben om Rutte op te volgen: https://nos.nl/artikel/24(...)aar-niet-uitgesloten
Denk ook niet dat de VVD dat tijdens een regering aan durft.
Schippers is wel een echte Rutte-vertrouwelinge. Niet iemand met afstand tot Rutte, daar hadden ze ook voor kunnen kiezen.
Er zijn vaker kabinetten gevallen omdat alleen de premier weg moest. Er is nog nooit een premierswissel binnen een kabinet geweest (wel 4 kabinetswissels zonder verkiezingen, maar er is in 1970 ongeveer afgesproken dat nooit meer te doen). Dat heeft een reden: de premier is veel meer dan een minister het gezicht van een kabinet.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 12:52 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Je zegt de hele tijd gewoon maar ik heb geen idee wat daar gewoon aan is. Gewoon zou zijn vervangen zoals we altijd met ministers doen die weggaan om wat voor reden dan ook. Er is totaal geen geschiedenis/wet/gewoonte of iets anders dat suggereert dat als een minister-president vertrekt er nieuwe algemene verkiezingen zouden moeten komen of dat partijen dat zo denken.
En het lijkt me ook echt geen issue waar een partij voor uit de coalitie zou stappen.
Ik ken de voorbeelden niet waarbij er kabinetten zijn gevallen omdat specifiek de premier ontslag had moeten nemen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn vaker kabinetten gevallen omdat alleen de premier weg moest. Er is nog nooit een premierswissel binnen een kabinet geweest (wel 4 kabinetswissels zonder verkiezingen, maar er is in 1970 ongeveer afgesproken dat nooit meer te doen). Dat heeft een reden: de premier is veel meer dan een minister het gezicht van een kabinet.
Het lijkt me trouwens wel een issue waar alle 3 de andere partijen voor uit het kabinet zouden stappen.
Maar waarom zou de coalitie vallen? Ze zijn toch geen coalitie geworden, omdat ze Rutte zo graag als premier wilden. Ze zijn een coalitie vanwege het coalitieakkoord. Als de nieuwe premier instemt met het coalitieakkoord, dan blijft het kabinet voorlopig gewoon zitten lijkt mij. Tenzij de nieuwe premier niet kan tippen aan Rutte en iemand als Kaag en Hoekstra kansen ruikt om de volgende premier te worden.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn vaker kabinetten gevallen omdat alleen de premier weg moest. Er is nog nooit een premierswissel binnen een kabinet geweest (wel 4 kabinetswissels zonder verkiezingen, maar er is in 1970 ongeveer afgesproken dat nooit meer te doen). Dat heeft een reden: de premier is veel meer dan een minister het gezicht van een kabinet.
Het lijkt me trouwens wel een issue waar alle 3 de andere partijen voor uit het kabinet zouden stappen.
Dat is waar. Zelf heeft hij waarschijnlijk niet echt te behoefte om weg te gaan.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 10:41 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Heb het idee dat Mark Rutte het zo wel best vindt. Lekker in Den Haag wonen, op het fietsje naar zijn werk, geloof inderdaad niet dat hij zo nodig weg wilt.
Het zal ongetwijfeld gaan kriebelen bij hem, maar denk niet dat SG van de NAVO zijn droombaan is. Zou denk ik eerder iets binnen Brussel zijn. Hij heeft het voordeel dat hij zelf niet perse weg wilt. Als hij blijft vindt hij dat ook prima denk ik. Toch wel een luxe positie.....
Het is geen noodzaak, maar het is gewoonte. De kans dat Rutte vertrekt en de rest blijft acht ik 0. Al is het alleen al omdat de VVD geen opvolger paraat heeft en de VVD niet aanblijft onder een premier die niet van VVD-huize is.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:38 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Maar waarom zou de coalitie vallen? Ze zijn toch geen coalitie geworden, omdat ze Rutte zo graag als premier wilden. Ze zijn een coalitie vanwege het coalitieakkoord. Als de nieuwe premier instemt met het coalitieakkoord, dan blijft het kabinet voorlopig gewoon zitten lijkt mij. Tenzij de nieuwe premier niet kan tippen aan Rutte en iemand als Kaag en Hoekstra kansen ruikt om de volgende premier te worden.
Uit gewoonte. Zoals het ook gewoonte is dat we verkiezingen houden bij de val van het kabinet, is in principe ook onnodig. Na Rutte I had de Kunduz-club bijvoorbeeld ook een regering kunnen vormen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:38 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Maar waarom zou de coalitie vallen? Ze zijn toch geen coalitie geworden, omdat ze Rutte zo graag als premier wilden. Ze zijn een coalitie vanwege het coalitieakkoord. Als de nieuwe premier instemt met het coalitieakkoord, dan blijft het kabinet voorlopig gewoon zitten lijkt mij. Tenzij de nieuwe premier niet kan tippen aan Rutte en iemand als Kaag en Hoekstra kansen ruikt om de volgende premier te worden.
Die gewoonte is als de Tweede Kamer de premier wegstuurt, dus dan is het logisch. Want feitelijk heeft dan n of meer coalitiepartners het vertrouwen in de premier opgezegd en daarmee stort de coalitie in. Als de premier zelf besluit weg te gaan, dan hoeft dat niet automatisch te betekenen dat er in de Tweede Kamer geen steun meer is voor het kabinet. Iedereen zal zijn knoppen tellen en het zal ook afhangen van de opvolger die de VVD voordraagt. Als de VVD Hermans voordraagt als opvolger, dan valt het kabinet. Maar met Schippers is het wel een andere verhaal denk ik. Als de VVD een dringend beroep doet op Schippers, dan zegt ze echt wel ja.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is geen noodzaak, maar het is gewoonte. De kans dat Rutte vertrekt en de rest blijft acht ik 0. Al is het alleen al omdat de VVD geen opvolger paraat heeft en de VVD niet aanblijft onder een premier die niet van VVD-huize is.
quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is geen noodzaak, maar het is gewoonte. De kans dat Rutte vertrekt en de rest blijft acht ik 0. Al is het alleen al omdat de VVD geen opvolger paraat heeft en de VVD niet aanblijft onder een premier die niet van VVD-huize is.
Mensen blijven het maar gewoonte noemen, maar noem dan specifieke voorbeelden waarbij het gewoonte is dat er verkiezingen komen als specifiek een minister-president aftreedt zonder dat meteen een heel kabinet het ontslag aanbiedt. Die voorbeelden zijn er (in ieder geval naoorlogs) gewoon niet, dus hoe kan je dat dan gewoonte noemen?quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Uit gewoonte. Zoals het ook gewoonte is dat we verkiezingen houden bij de val van het kabinet, is in principe ook onnodig. Na Rutte I had de Kunduz-club bijvoorbeeld ook een regering kunnen vormen.
Belangrijk, maar ook verschrikkelijk slecht. En ding is in ieder geval zeker als je dit soort dingen weer gaat nationaliseren, wordt het alleen maar duurder. En succes met je onderhoud de komende jaren.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 16:47 schreef Hanca het volgende:
Belangrijk besluit van Jetten:
https://www.volkskrant.nl(...)e-gevolgen~b3bdb2e3/
Alle warmtenetten worden publiek bezit. Warmtenetten zijn voor de toekomst denk ik de belangrijkste vervanger van CV ketels, meer dan de helft van de huizen zullen op een warmtenet moeten worden aangesloten.
Daarnaast is de gemeenten hier de regie over geven een gegarandeerd recept voor enorme chaos. 'Lokale' energiebedrijven die door de gemeente moeten worden bestuurd, zie je het al voor je?quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 23:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Belangrijk, maar ook verschrikkelijk slecht. En ding is in ieder geval zeker als je dit soort dingen weer gaat nationaliseren, wordt het alleen maar duurder. En succes met je onderhoud de komende jaren.
Terug naar de GEB's, dat liep allemaal geweldig efficint.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 23:41 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Daarnaast is de gemeenten hier de regie over geven een gegarandeerd recept voor enorme chaos. 'Lokale' energiebedrijven die door de gemeente moeten worden bestuurd, zie je het al voor je?
quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit dus....Dit gezegd hebbende mag de VVD wel eens gaan nadenken over het tijdperk na Mark Rutte. Voorbeelden uit het verleden met opvolgingen van Ruud Lubbers en Wim Kok laten zien dat dat nog niet zo eenvoudig is.....quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 13:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gemeente doet toch bij vanalles al aan onderhoud, zoals de riolen. Gaat prima, is ook niet bijzonder duur. En het voordeel van publiek bezit is: die warmtenetten hoeven niet meer winstgevend te zijn. Sterker: verlieslatend is voor de gemeente ook geen probleem als ze genoeg andere belastinginkomsten hebben. En dat is belangrijk, omdat er anders nooit genoeg warmtenetten worden aangelegd. En warmtenetten aanleggen is de allerbelangrijkste taak in de hele energietransitie. Waarschijnlijk moet zeker de helft van de huizen zo verwarmd gaan worden (net als in bijvoorbeeld Zweden al het geval is).quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 23:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Belangrijk, maar ook verschrikkelijk slecht. En ding is in ieder geval zeker als je dit soort dingen weer gaat nationaliseren, wordt het alleen maar duurder. En succes met je onderhoud de komende jaren.
Met het onderhoud de komende jaren bedoel ik de investeringen die de huidige eigenaren moeten doen: die gaan natuurlijk direct de ijskast in, met als gevolg juist een verdere vertraging in de energietransitie.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 07:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gemeente doet toch bij vanalles al aan onderhoud, zoals de riolen. Gaat prima, is ook niet bijzonder duur. En het voordeel van publiek bezit is: die warmtenetten hoeven niet meer winstgevend te zijn. Sterker: verlieslatend is voor de gemeente ook geen probleem als ze genoeg andere belastinginkomsten hebben. En dat is belangrijk, omdat er anders nooit genoeg warmtenetten worden aangelegd. En warmtenetten aanleggen is de allerbelangrijkste taak in de hele energietransitie. Waarschijnlijk moet zeker de helft van de huizen zo verwarmd gaan worden (net als in bijvoorbeeld Zweden al het geval is).
Ik zou het trouwens ook prima vinden als de 7 netbeheerders, die ook geen concurrentie hebben van elkaar maar gewoon ieder een gebied hebben, genationaliseerd worden. Kunnen daar de warmtenetten mooi bij in.
Als er geen concurrentiepositie is, zoals bij netbeheer maar ook bij een warmtenet, maakt liberalisering de boel eerder duurder dan goedkoper.
Yesilgoz, Karremans, Schreinemacher, maar dat is allemaal wel vrij onervaren voor een premierschap nu.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 05:58 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
[..]
Dit dus....Dit gezegd hebbende mag de VVD wel eens gaan nadenken over het tijdperk na Mark Rutte. Voorbeelden uit het verleden met opvolgingen van Ruud Lubbers en Wim Kok laten zien dat dat nog niet zo eenvoudig is.....
In de krant van gisteren dat Edith Schippers terug komt in de politiek (eerste kamer) en dat veel liberalen haar als geschikte opvolger van Rutte zien.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 07:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Yesilgoz, Karremans, Schreinemacher, maar dat is allemaal wel vrij onervaren voor een premierschap nu.
Ja, de klassiek-liberale vleugel, waar ik mezelf ook toe reken, vindt het allemaal prachtig en inhoudelijk klopt dat ook wel, maar het heeft totaal geen charisma.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 10:22 schreef Leandra het volgende:
In de krant van gisteren dat Edith Schippers terug komt in de politiek (eerste kamer) en dat veel liberalen haar als geschikte opvolger van Rutte zien.
Plus dat zaken die ze er als minister door probeerde te krijgen (beperking vrije artsenkeuze, zorgverzekeraars inzage willen geven in medische dossiers, verplicht EPD) haaks staan op liberale waarden.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 10:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, de klassiek-liberale vleugel, waar ik mezelf ook toe reken, vindt het allemaal prachtig en inhoudelijk klopt dat ook wel, maar het heeft totaal geen charisma.
Ik ben er ook geen fan van, maar als je werkelijk klassiek-liberaal wil, kom je toch snel terecht bij Eerdmans en Van Haga en die hebben ook weer zo hun makken. In ieder geval geen regeringsmateriaal.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 10:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat zaken die ze er als minister door probeerde te krijgen (beperking vrije artsenkeuze, zorgverzekeraars inzage willen geven in medische dossiers, verplicht EPD) haaks staan op liberale waarden.
Op zich denk ik dat Brekelmans wel een punt heeft, maar zoals je zelf al aangeeft moet de VVD dan ook boter bij de vis leveren en dat doen ze toch niet.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 20:41 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Ik word hier zo moe van. Of je verklaart jezelf de PVV 2.0 blaast het kabinet op en gaat voor grenzen dicht!!!! Of je legt het beleid en de grenzen daar van uit en gaat staan voor het compromis dat je bereikt hebt. Dit soort pvv-corvee ondermijnt het vertrouwen en jaagt mensen juist naar de flanken.
Ik zou als ik staatssecretaris was wel blij zijn met een wet voor 2 jaar en als het dan goed bevalt wordt hij toch wel verlengd. Soms moet je koesteren wat je wel voor elkaar kan krijgen. Op deze manier zit hij 1 januari nog met lege handen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 13:16 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Wat een soap. De staatssecretaris heeft zijn makkelijke kloffie ook maar aangetrokken.
Alle grote dagbladen herhalen dezelfde experts, inderdaad. Die trouwens niet zozeer negatief zijn over de nieuwe, maar wel over de abrupte overgang en het moment, tijdens hoge inflatie.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:06 schreef Janneke141 het volgende:
Morgen wordt voor velen een belangrijke dag, als de nieuwe pensioenwet door de tweede kamer wordt gedrukt.
Bijna alle grote dagbladen hebben er een mening over, en geen van allen is positief.
Volledig mee eens. Wat dat betreft hebben we inderdaad een nieuw stelsel nodig, maar over het plan dat er nu ligt zijn toch wel erg veel twijfels, vanuit diverse richtingen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:33 schreef Hanca het volgende:
Ik weet niet of deze nieuwe pensioenwet ideaal is. Ik weet wel dat de oude pensioenwet zeer slecht is voor iedereen die nu onder de 50 is. Zeer, zeer slecht. Garantie op een heleboel moeten betalen, geen garantie op daar ooit ook maar een cent van terugzien. Sterker: vrij onwaarschijnlijk dat je daar ooit wat van terug ziet. Zeker als je nu onder de 35 bent is de kans onder de oude pensioenwet op een pensioen gewoon praktisch 0. Een nieuwe pensioenwet is echt essentieel, anders moeten we nu gewoon direct stoppen met collectieve pensioenen. We dwingen jongeren te betalen aan iets waar ze niks aan hebben. Dat moet gewoon stoppen, die rare subsidie door jongeren aan ouderen.
Toch raar dat die herverdeling de andere kant op nooit een probleem geweest is, niet?quote:Wel kunnen 45-plussers in het nieuwe stelsel een lager pensioen krijgen, omdat ook het potje van jongeren moet worden gevuld. Pensioen is echter uitgesteld loon. Hoogleraren voorspellen dat deze herverdeling van oud naar jong geen stand houdt bij het Europese Hof.
Dat is gek ja. Zeker omdat de onderbouwing luidt: Pensioen is uitgesteld loon. Dat is een aparte uitspraak want pensioen krijg je vanaf een bepaald moment zolang als je leeft en loon krijg je alleen als je werkt. Dus ergens is er een overgang van 'uitgesteld loon' naar een vorm van gratis geld - of mensen werken onbewust allemaal voor verschillende uurlonen die afhangen van hun uiteindelijke leeftijd, maar dat voelt weer als een andere vorm van discriminatie.quote:Op dinsdag 1 november 2022 14:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Wat dat betreft hebben we inderdaad een nieuw stelsel nodig, maar over het plan dat er nu ligt zijn toch wel erg veel twijfels, vanuit diverse richtingen.
Wat ik trouwens ook wel bijzonder vind: uit Trouw:
[..]
Toch raar dat die herverdeling de andere kant op nooit een probleem geweest is, niet?
De twijfels zijn vooral over de overgang en het moment. Het moment is dacht ik al uitgesteld naar juli 2023, de overgang kunnen ze dan misschien nog naar kijken, maar een overgangsmoment zal er altijd moeten zijn en die zal altijd wat verschuiving geven als je er geen overheidsmiljarden bij gooit (en dat lijkt me niet de bedoeling, vanuit de overheid is er al AOW van het belastinggeld).quote:Op dinsdag 1 november 2022 14:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Wat dat betreft hebben we inderdaad een nieuw stelsel nodig, maar over het plan dat er nu ligt zijn toch wel erg veel twijfels, vanuit diverse richtingen.
Pensioen is pas echt uitgesteld loon bij een persoonlijke pensioenpot. Dan stet iemand die uitbetaling van het pensioen uit naar een ander moment. Pensioen is geen uitgesteld loon bij een collectieve pensioenpot, zoals de huidige. Nu is het het overdragen van een deel van je loon aan de huidige ouderen en mensen die in de buurt van hun pensioen zitten, in de hoop dat de jongeren dat ook kunnen blijven doen als jij oud bent. En dat laatste is met de vergrijzing erg onwaarschijnlijk.quote:Op dinsdag 1 november 2022 14:15 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Dat is gek ja. Zeker omdat de onderbouwing luidt: Pensioen is uitgesteld loon. Dat is een aparte uitspraak want pensioen krijg je vanaf een bepaald moment zolang als je leeft en loon krijg je alleen als je werkt. Dus ergens is er een overgang van 'uitgesteld loon' naar een vorm van gratis geld - of mensen werken onbewust allemaal voor verschillende uurlonen die afhangen van hun uiteindelijke leeftijd, maar dat voelt weer als een andere vorm van discriminatie.
volgens nij is dat al vaker aangegeven toch? Dat de financiele situatie geen reden is tot uithuisplaatsing. Dat vertelde ook een medewerker bij Humberto toen die de beste mevrouw de les wilde lezen. Tenenkrommend was dat.quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:39 schreef Hanca het volgende:
Als ik dit goed begrijp komen de uithuisplaatsingen niet door de toeslagenaffaire: https://nos.nl/artikel/24(...)oor-jeugdbescherming
https://www.tweedekamer.n(...)20620&did=2022D44403
Ja, maar nu is er dus een echt onderzoek dat dat ook zegt.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:29 schreef Malavita het volgende:
[..]
volgens nij is dat al vaker aangegeven toch? Dat de financiele situatie geen reden is tot uithuisplaatsing. Dat vertelde ook een medewerker bij Humberto toen die de beste mevrouw de les wilde lezen. Tenenkrommend was dat.
Wordt een kip-ei verhaal vrees ik. Want dat onderzoek zegt “vaker dan mensen in dezelfde omstandigheden” maar zijn die mensen in die negatieve omstandigheden terecht gekomen door het toeslagengebeuren of waren die omstandigheden er al en kwamen ze daardoor in het toeslagengebeuren terecht? Een beetje van beide denk ik.quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:39 schreef Hanca het volgende:
Als ik dit goed begrijp komen de uithuisplaatsingen niet door de toeslagenaffaire: https://nos.nl/artikel/24(...)oor-jeugdbescherming
Het is meer dat het dezelfde risicogroep is. Dat wil nog niet zeggen dat beide omstandigheden dan ook causaal verbonden zijn.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wordt een kip-ei verhaal vrees ik. Want dat onderzoek zegt “vaker dan mensen in dezelfde omstandigheden” maar zijn die mensen in die negatieve omstandigheden terecht gekomen door het toeslagengebeuren of waren die omstandigheden er al en kwamen ze daardoor in het toeslagengebeuren terecht? Een beetje van beide denk ik.
Dat zal vast meespelen ja, dat zeg ik. Maar als de risicogroep “armoede” is bijvoorbeeld. Dan is wel de vraag of die armoede er al was (en wellicht zelfs oorzaak was van opname in FSV en andere ellende) of dat die juist kwam door rigoreuze invorderingen en dergelijke. Ik vermoed dat het een beetje van beide zal zijn.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is meer dat het dezelfde risicogroep is. Dat wil nog niet zeggen dat beide omstandigheden dan ook causaal verbonden zijn.
Het verhaal 'de overheid ontvoerde kinderen' mag in elk geval in de prullenbak. Dat dankzij de toeslagenaffaire er scheidingen zijn geweest of dat er armoede is geweest en dat je daardoor in de risicocategorie viel zal kloppen, maar het is dus niet zo dat ouders uit de toeslagenaffaire speciaal geviseerd werden.quote:Op dinsdag 1 november 2022 17:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wordt een kip-ei verhaal vrees ik. Want dat onderzoek zegt “vaker dan mensen in dezelfde omstandigheden” maar zijn die mensen in die negatieve omstandigheden terecht gekomen door het toeslagengebeuren of waren die omstandigheden er al en kwamen ze daardoor in het toeslagengebeuren terecht? Een beetje van beide denk ik.
Ik snap wel dat dit een gewenste conclusie is, maar het is niet wat er staat. Het tegengestelde staat er overigens ook niet.quote:Op dinsdag 1 november 2022 16:39 schreef Hanca het volgende:
Nee, want dat doen ze sowieso al, door de teringzooi bij de jeugdzorg, Dat staat verder los van de toeslagenaffaire.quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:11 schreef Hanca het volgende:
Het verhaal 'de overheid ontvoerde kinderen' mag in elk geval in de prullenbak.
Dat is gewoon wel wat in die brief staat. Ik geef toe dat ik niet het hele onderzoek heb gelezen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik snap wel dat dit een gewenste conclusie is, maar het is niet wat er staat. Het tegengestelde staat er overigens ook niet.
Dus wat staat er dan wel?quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik snap wel dat dit een gewenste conclusie is, maar het is niet wat er staat. Het tegengestelde staat er overigens ook niet.
Nee, niet helemaal. Zoals trein al aangeeft, ze hebben een vergelijkend onderzoek gedaan waarbij ze een hele rits criteria naast elkaar gelegd hebben, maar een deel daarvan hangt samen met de toeslagenaffaire of kan er zelfs door veroorzaakt zijn.quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is gewoon wel wat in die brief staat. Ik geef toe dat ik niet het hele onderzoek heb gelezen.
quote:Zo zijn er meer factoren die het CBS niet onderzocht maar die een wissel trekken op het gezin en het opgroeiende kind. Zoals de effecten van het brute optreden van de fiscus voor het mentale welzijn en stress, fysieke gezondheid, relaties en de financile situatie van gedupeerden. “Het is niet uit te sluiten dat gedupeerden in individuele gevallen als gevolg van dupering dermate in de problemen zijn geraakt dat kinderbeschermingsmaatregelen ingezet moesten worden”, houdt het CBS dan ook een slag om de arm. Aanvullend onderzoek is dan nodig – en gezien het brisante karakter van het toeslagendossier lijkt het vooral een kwestie van tijd voordat daartoe een besluit genomen zal worden.
Maar voor dat laatste is dan weer geen daadwerkelijk verband gevonden.quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, niet helemaal. Zoals trein al aangeeft, ze hebben een vergelijkend onderzoek gedaan waarbij ze een hele rits criteria naast elkaar gelegd hebben, maar een deel daarvan hangt samen met de toeslagenaffaire of kan er zelfs door veroorzaakt zijn.
quote:Er zijn door het onderzoeksbureau geen aanwijzingen gevonden dat de gezinnen extra vaak in aanraking zijn gekomen met de kinderbescherming als gevolg van de toeslagenaffaire.
Ja, dat zeg ik ook. Maar die mensen zijn dus niet geviseerd door de toeslagenaffaire, maar zijn door heel normale oorzaken in aanraking gekomen met de jeugdhulpinstanties. Dat is wel wat er staat.quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, niet helemaal. Zoals trein al aangeeft, ze hebben een vergelijkend onderzoek gedaan waarbij ze een hele rits criteria naast elkaar gelegd hebben, maar een deel daarvan hangt samen met de toeslagenaffaire of kan er zelfs door veroorzaakt zijn.
Ik dacht eigenlijk dat dat altijd al de aanname was? Althans ikzelf ben geen moment uitgegaan van kwade opzet bij jeugdzorg maar juist van domino-effecten. En als je dan als overheid het eerste dominosteentje op schandalige wijze hebt omgetikt kun je wat mij betreft niet zomaar je handen af trekken van de volgenden...quote:Op dinsdag 1 november 2022 18:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik ook. Maar die mensen zijn dus niet geviseerd door de toeslagenaffaire, maar zijn door heel normale oorzaken in aanraking gekomen met de jeugdhulpinstanties. Dat is wel wat er staat.
Dat zo'n oorzaak door de toeslagenaffaire kan komen (of andersom, ze kwamen waarschijnlijk ook vaak door dezelfde oorzaak in de toeslagenaffaire terecht), dat ontkent ook niemand.
Er werd zeker wel boze opzet gesuggereerd, ook in de Kamerdebatten. Dat dit bijvoorbeeld ook discriminatie was of zelfs dat er werd gesuggereerd dat dezelfde 'zwarte lijsten' zouden zijn gebruikt.quote:Op dinsdag 1 november 2022 20:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik dacht eigenlijk dat dat altijd al de aanname was? Althans ikzelf ben geen moment uitgegaan van kwade opzet bij jeugdzorg maar juist van domino-effecten. En als je dan als overheid het eerste dominosteentje op schandalige wijze hebt omgetikt kun je wat mij betreft niet zomaar je handen af trekken van de volgenden...
Als ze dit na een paar maanden kamerlidmaatschap gedaan had, dan was ophef terecht geweest. Maar ze heeft 24 jaar in de Kamer gezeten. Ik kan haar hier echt geen ongelijk geven.quote:
Mensen die hierover zeikenquote:
Ik ook niet hoor. Maar het verklaart waarom we zo lang niets hoorden van Arib. Zou zelf uiteraard hetzelfde hebben gedaan en zeker na 24 jaar in de Kamer mag dat ook primaquote:Op dinsdag 1 november 2022 22:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als ze dit na een paar maanden kamerlidmaatschap gedaan had, dan was ophef terecht geweest. Maar ze heeft 24 jaar in de Kamer gezeten. Ik kan haar hier echt geen ongelijk geven.
Goed van d'r.quote:
Eigenlijk valt het mee, dit is eigenlijk het meest positieve scenario waar aan werd gedacht. Dit is inderdaad een bommetje, geen bom. De gevreesde bouwstop blijft uit.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:28 schreef Tocadisco het volgende:
Nou, daar is het volgende bommetje alweer
[ twitter ]
Dat is een kwestie van opleiden, toch? Hoe moeilijk kan een berekening zijn?quote:Op woensdag 2 november 2022 11:32 schreef Tocadisco het volgende:
Ook als je elektrische machines gebruikt zul je nog steeds met een effectrapportage moeten komen per project toch? En daar zit hem nou net de bottleneck, het aantal mensen dat die rapportages kan uitvoeren.
Ook dan eigenlijk niet. Pensioen is vooral uitgesteld rendement. Rendement waar de 'jongeren' voor betalen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 14:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Pensioen is pas echt uitgesteld loon bij een persoonlijke pensioenpot. Dan stet iemand die uitbetaling van het pensioen uit naar een ander moment. Pensioen is geen uitgesteld loon bij een collectieve pensioenpot, zoals de huidige. Nu is het het overdragen van een deel van je loon aan de huidige ouderen en mensen die in de buurt van hun pensioen zitten, in de hoop dat de jongeren dat ook kunnen blijven doen als jij oud bent. En dat laatste is met de vergrijzing erg onwaarschijnlijk.
Ja. Laat dat een gevolg zijn van een proces, maar zo dom daar een discussie van te maken.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:03 schreef Hanca het volgende:
Intussen is Adema realistisch, maar dom: https://www.rtlnieuws.nl/(...)-stikstof-terugneemt
Iedereen weet dat 2030 ook 2032 of 2033 kan worden (ook Remkes zei dat), maar dat hardop zeggen is momenteel gewoon dom en zorgt er ook voor dat de kans op vertraging alleen maar groter kan worden.
Ik moet zeggen dat ik me ook wel kapot erger aan die rare Tjeerd de Groot die meteen weer als een bok op de haverkist springt en van alles staat te eisen. Als er toch een persoon is die in dit dossier altijd de verhoudingen op scherp zet is hij het wel.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:03 schreef Hanca het volgende:
Intussen is Adema realistisch, maar dom: https://www.rtlnieuws.nl/(...)-stikstof-terugneemt
Iedereen weet dat 2030 ook 2032 of 2033 kan worden (ook Remkes zei dat), maar dat hardop zeggen is momenteel gewoon dom en zorgt er ook voor dat de kans op vertraging alleen maar groter kan worden.
Nou, wat denk je zelf?quote:Op woensdag 2 november 2022 12:14 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Hopelijk gaat het over de lange termijn, en niet de huidige groep of bijna pensionado's.
Ja het was ook een beetje naef. De term uitgesteld loon is al gevallen voor het debat is begonnen.quote:
Zowel regering als Kamer vertegenwoordigen met name de belangen van de grootste groep kiezers - en dat zijn de ouderen.quote:Op woensdag 2 november 2022 12:20 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ja het was ook een beetje naef. De term uitgesteld loon is al gevallen voor het debat is begonnen.
Ik vind het wel onverantwoord hoe de Kamer met dit hele stelsel omgaat. Er valt genoeg te debatteren over principes en uitgangspunten waar het naar toe moet. De Kamer, oppositie voorop, duikt voor de rol die je als politiek hebt om ook moeilijke keuzes te maken. Hup kabinet in deze.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |