DombohetOlifantje1 | zondag 9 oktober 2022 @ 22:50 |
![]() ![]() Suzuka International Racing Course ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() # Hoe kan je een F1 superlicentie krijgen? # Tyre compound choices 2022 ![]() | |
DombohetOlifantje1 | zondag 9 oktober 2022 @ 22:50 |
Dan zou ik liegen. | |
Maanvis | zondag 9 oktober 2022 @ 22:53 |
Leuk dat je de vraagteken laat staan | |
DX11 | zondag 9 oktober 2022 @ 22:55 |
https://www.gpfans.com/nl(...)-in-japan-in-gevaar/ | |
Evenstar | zondag 9 oktober 2022 @ 22:56 |
Nee. | |
Maanvis | zondag 9 oktober 2022 @ 23:01 |
Darom staat het vraagteken in de TT | |
Jane | zondag 9 oktober 2022 @ 23:17 |
En volgens Betteridge's law of headlines betekent dat dus dat het antwoord 'Nee' is. | |
Maanvis | zondag 9 oktober 2022 @ 23:20 |
wow weer wat geleerd ![]() | |
Maanvis | zondag 9 oktober 2022 @ 23:21 |
Dus max is geen kampioen | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 9 oktober 2022 @ 23:26 |
Jij hebt niet de cognitieve capaciteiten om die inschatting te maken. ![]() | |
Peterselieman | zondag 9 oktober 2022 @ 23:26 |
Max ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 9 oktober 2022 @ 23:27 |
Volgens de officiele site van FIA Formula 1 wel. Het is trouwens Max; eigennamen schrijf je met een hoofdletter. | |
Maanvis | zondag 9 oktober 2022 @ 23:28 |
Het is trouwens officile. | |
DombohetOlifantje1 | zondag 9 oktober 2022 @ 23:30 |
Wat een rare attitude heb jij vanavond. Slaap voortaan maar lekker uit. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 9 oktober 2022 @ 23:31 |
Ja, dat weet ik. Maar het workstation waar ik dit op tik snapt dat niet en ik had geen zin om het elders te copy-pasten. Wat is jouw excuus? ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 9 oktober 2022 @ 23:32 |
En iemand uitschelden voor slappeling is in jouw belevingswereld geen rare attitude? | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 9 oktober 2022 @ 23:32 |
Waarom staat er een ? in de TT? | |
Maanvis | zondag 9 oktober 2022 @ 23:33 |
Het workstation waar ik dit op tik snapt dat niet en ik had geen zin om het elders te copy-pasten. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 9 oktober 2022 @ 23:35 |
Als je dat nou zelf origineel had verzonnen was het grappig geweest, nu is het wel een zwaktebod. ![]() | |
DombohetOlifantje1 | zondag 9 oktober 2022 @ 23:36 |
Dat was geen uitschelden, meer een conclusie. En gezien je gedrag lijkt mij dat een aardige conclusie. ![]() | |
Starflyer | zondag 9 oktober 2022 @ 23:37 |
Zie post #4 | |
Maanvis | zondag 9 oktober 2022 @ 23:38 |
Je bent de . vergeten achter de ![]() | |
Tarado | zondag 9 oktober 2022 @ 23:38 |
een top bron weer | |
ChevyCaprice | zondag 9 oktober 2022 @ 23:39 |
Het mysterie van Max Verstappen en de verdwenen uitgavenposten Het mysterie van Max Verstappen en de Japanse puntentelling Het mysterie van Max Verstappen en de mysterieuze laatste ronde | |
ChevyCaprice | zondag 9 oktober 2022 @ 23:40 |
Het mysterie van Gasly en de verdwenen tractorchauffeur | |
Peterselieman | zondag 9 oktober 2022 @ 23:40 |
Wanneer komen die boeken uit? | |
Tarado | zondag 9 oktober 2022 @ 23:42 |
na Het Mysterie van de verdwenen geit | |
Starflyer | zondag 9 oktober 2022 @ 23:43 |
I know! Ik gebruik die dan ook niet ![]() | |
Maanvis | zondag 9 oktober 2022 @ 23:43 |
![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 10 oktober 2022 @ 00:10 |
Ik had duidelijk gelijk over je cognitieve capaciteiten. ![]() | |
Red_85 | maandag 10 oktober 2022 @ 00:14 |
Is het eigenlijk ooit voorgekomen dat alle wereldkampioenen die er waren in een veld, allemaal minimaal 2x meervoudig wereldkampioen waren? Straks rijden we 4 races met: Ham 7x Vet 4x Alo 2x Ver 2x Voor de rest zijn er geen kampioenen in dit veld. Volgens mij is dat wel bijzonder. | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 00:28 |
GEZALLICH | |
GotenSSJ | maandag 10 oktober 2022 @ 00:30 |
Zal 2006 wel zijn met Alonso en Schumacher. Villeneuve werd er halverwege het seizoen uitgeknikkerd. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 10 oktober 2022 @ 00:37 |
Volgens mij zijn dit alleen mysteries voor mensen die Suske en Wiske te complex vinden. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 10 oktober 2022 @ 00:39 |
Dat is de onderbouwing voor het vraagteken? ![]() | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 00:44 |
![]() | |
hole1988 | maandag 10 oktober 2022 @ 00:45 |
Staat daar nou 2222 ipv 2022. ![]() ![]() | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 00:50 |
nee zijn draaiende letters | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 01:10 |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 02:16 |
Overigens ook wel frappant dat Max 2 wereldkampioenschappen heeft gewonnen sinds de laatste keer dat Lewis Hamilton een race won. | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 03:27 |
#ANONIEM | maandag 10 oktober 2022 @ 08:45 |
Dat vind ik wel erg ver gaan. Wat boeit het? | |
Marcoss | maandag 10 oktober 2022 @ 08:56 |
Wordt wel een leuk forum als je voor elke post moet checken of het boeit ![]() | |
#ANONIEM | maandag 10 oktober 2022 @ 09:00 |
Nee maar het kan ook wel erg nutteloos worden. Straks gaat het nog bijzonder worden dat er 2 coureurs rijden waarvan de moeder op dezelfde dag jarig is. | |
Nizno | maandag 10 oktober 2022 @ 09:03 |
joh het zijn toch gewoon leuke feitjes. en als iemand dat wil uitzoeken of het eerder is voorgekomen is dat een paar posts. Hoeveel posts zijn er geplaatst over kamp A en kamp B die de regels wel of niet multi-interpretabel vonden? heb ik liever deze feitjes dus nee niet nutteloos | |
daNpy | maandag 10 oktober 2022 @ 09:08 |
Wie zijn moeder is op dezelfde dag jarig dan? Nu ben ik benieuwd! | |
vosss | maandag 10 oktober 2022 @ 09:16 |
In elk geval niet de meeste in 1 seizoen met minimaal 1 titel. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 10 oktober 2022 @ 09:19 |
Er zijn sinds 1980 maar 6 coureurs geweest die maar 1 titel hebben gepakt. Dus die kans is best reel. | |
TagForce | maandag 10 oktober 2022 @ 10:32 |
Dus nee, de breach is voor de reporting period ending on 31 December 2021... Dus eventuele punten aftrek is ook voor het seizoen 2021: Wat ze natuurlijk nooit gaan doen voor een kleine overtreding in het eerste jaar van de cost cap. | |
Gremen | maandag 10 oktober 2022 @ 11:16 |
Raikonen heeft al 14 jaar verpest voor het bovenstaande "feitje" | |
Tijn | maandag 10 oktober 2022 @ 11:23 |
Ik kijk inmiddels meer uit naar volgend seizoen dan naar de resterende races van dit seizoen ![]() ![]() | |
Marcoss | maandag 10 oktober 2022 @ 11:23 |
Hij is 2 jaar weggeweest he! Maar toen had je Button en Hamilton nog als eenmalig wereldkampioenen | |
Rianne84 | maandag 10 oktober 2022 @ 11:24 |
Nee, saai, slecht voor de sport etc. Gr gr Toto en Lewis | |
daNpy | maandag 10 oktober 2022 @ 11:24 |
FTFY. Die mogen nog wel wat jaartjes achterhode meedoen van mij, misschien dat ze dan realiseren dat ze niet meer als een team zijn, net als de rest. | |
Marcoss | maandag 10 oktober 2022 @ 11:24 |
Met hopelijk wel een echte strijd dan en geen Mercedes-kampioenschappen waar je zowat alleen maar tegen je teamgenoot rijdt (en soms een verdwaalde Ferrari tot ze het verkloten) | |
Marcoss | maandag 10 oktober 2022 @ 11:25 |
Lewis heeft dat ook over z'n eigen dominante jaren wel regelmatig gezegd. Wolff weet ik zo niet, misschien die ook wel.. | |
Tijn | maandag 10 oktober 2022 @ 11:29 |
Ik zit er ook niet per se op te wachten, maar de kans dat een McLaren of een Alpine opeens Red Bull en Ferrari naar de kroon kunnen steken lijkt me echter niet echt reel. En je zou denken dat een organisatie als Mercedes toch wel in staat zou moeten zijn om een echt competitieve auto te bouwen. Zou wat zijn als het ze volgend jaar nog niet lukt om aan te haken, dan moeten er toch wel wat koppen gaan rollen daar. | |
Nizno | maandag 10 oktober 2022 @ 11:29 |
Maar Vettel is dus de enige die na zijn eerste kampioenschap meteen door ging naar meer dan 2, zou mooi zijn als Max dat ook voor elkaar krijgt. De anderen die er meer dan 2 hebben hebben allemaal een gat er tussen zitten na de eerste of de eerste 2 | |
Nizno | maandag 10 oktober 2022 @ 11:36 |
De appelcompote theorien zijn er ook in de Italiaanse mediahttps://www.ad.nl/formule(...)uit-de-pan~ab3c527e/ | |
Tijn | maandag 10 oktober 2022 @ 11:41 |
Dat het soms zo lang duurt voordat de stewards hun beslissing bekend maken is juist het probleem, niet dat het nu wel een keer vlot kon. | |
Nizno | maandag 10 oktober 2022 @ 11:42 |
mee eens Maar ja, een racer van Ferrari kreeg een straf, dus dan is het altijd negatief. | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 11:44 |
Het blijft gewoon altijd moeilijk om een slecht jaar in te halen zeker als de regels hetzelfde blijven en dat is nagenoeg zo, Red Bull maar ook Ferrari kunnen verder bouwen op basis van hun huidige auto terwijl Mercedes die eigenlijk in de kliko moet gooien en op basis van de verzamelde data een hele nieuwe moet bouwen en gezien hun ontwikkeling van de huidige auto wordt dat nog best moeilijk, bij hun heb ik nog steeds het idee dat ze het nog niet helemaal weten dus de kans op in 1 keer een voltreffer wat dat betreft lijkt me niet zo heel groot. | |
Evenstar | maandag 10 oktober 2022 @ 11:45 |
Gedoe van Perez had nauwelijks precedenten, dus natuurlijk duurt het langer. Dat van Leclerc gebeurt iedere race minstens een keer en is veel makkelijker. ...maar nu laten wij maar gewoon zeuren, zodat wij niet naar ons zelf hoeven te wijzen. | |
Evenstar | maandag 10 oktober 2022 @ 11:47 |
Probleem is ook dat ze moeten compenseren voor hun relatief slechte motor. Ze.koeten dus een chassis bouwen die dat kan compenseren, maar met een budgetcap gaat dat heel lastig worden, omdat ze, zoals je aangeeft, weer van nul moeten beginnen. | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 11:49 |
Charles was het zelf ook wel met de straf eens | |
Rianne84 | maandag 10 oktober 2022 @ 11:49 |
daNpy | maandag 10 oktober 2022 @ 11:52 |
Ja, dat weten we. Tot er daadwerkelijk concurrentie kwam en dat is zo'n beetje het meest vervelende seizoen ooit. | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 11:53 |
ze hebben geen slechte motor, die powerunits ontlopen elkaar nauwelijks qua vermogen, het verschil zit hem in de karakteristiek maar dat is dus het probleem niet, aerodynamisch hebben ze het gewoon verre van goed voor elkaar. | |
Nizno | maandag 10 oktober 2022 @ 11:53 |
Daar heeft Het Italiaanse Tuttosport dan weer geen behoefte aan om in mee te gaan | |
daNpy | maandag 10 oktober 2022 @ 11:53 |
Tjah, als je bijv de vloer als concept niet goed hebt heb je gewoon pech. Net als dat Mercedes de motor enorm slim had gebouwd en alle andere teams pech hadden. | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 11:56 |
Ik ben wel benieuwd hoeveel de auto's van volgend jaar verschillen met die van nu. Ik denk dat veel teams RBR en Ferrari zullen kopieren ![]() | |
daNpy | maandag 10 oktober 2022 @ 11:57 |
Ahum budgetcap kuch | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 11:58 |
Toen ze met die zero sidepod kwamen waren ze ervan overtuigd dat ze iedereen op een seconde hadden gezet, alleen theorie en praktijk gaan niet altijd samen. Ze zijn eigenlijk het hele jaar bezig geweest die theoretische voorsprong eruit te halen, dat is dus niet gelukt en de vraag is nu wat ze volgend jaar gaan doen. | |
vosss | maandag 10 oktober 2022 @ 11:59 |
Mercedes had die motoren niet enorm slim gebouwd. Die hebben enorm hard liggen lobbyen voor welke nieuwe motoren de F1 zou moeten krijgen voor exact die motor die zij al tijden 24/7 op de testbank hadden draaien. Daarom is Mercedes zo dominant geweest en nergens anders door. Diehadden jaren voorsprong en hebben vaak zat op hooguit 90% performance gedraaid omdat ze anders bang waren dat er ingegrepen zou worden. | |
Marcoss | maandag 10 oktober 2022 @ 12:02 |
Ja, zeggen dat de sport niet gebaat is bij een dominant team en ze graag concurrentie willen, is uiteindelijk toch wat anders dan die concurrentie ook echt krijgen ![]() | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 12:02 |
Ook dat, las een artikel dat Mercedes dit jaar met 7 grote upgrades is gekomen, Ferrari ook iets in die trant en Red Bull 5. | |
Marcoss | maandag 10 oktober 2022 @ 12:03 |
Dat dan ook echt niemand dat door had, blijft toch ook bizar ![]() | |
Red_85 | maandag 10 oktober 2022 @ 12:04 |
Jesus wat slordig van die fia. Dit is heel duidelijk, maar een desktijgert heeft het dus verkeerd begrepen toen die het officieel in de regels typte. Is zo iemand ook bij de vergadering geweest? Vraag ik me dan af. | |
ChevyCaprice | maandag 10 oktober 2022 @ 12:06 |
![]() .011 tussen Vettel en Alonso ![]() Heurlijk. | |
Marcoss | maandag 10 oktober 2022 @ 12:08 |
Ze hadden dat ook best in beeld mogen laten zien.. | |
Nizno | maandag 10 oktober 2022 @ 12:09 |
ik heb ze samen naast elkaar de finish over zien komen. was volgens mij gewoon meteen in de uitzending | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 12:11 |
Absurd ja maar wisseling van de wacht op zowel top niveau in de FIA als het vervangen van Masi zal hier wel aan bijgedragen hebben maar het is vooral opvallend dat geen van de teams dit niet door had want die zijn altijd wel happig op ieder maasje in de wet. | |
Marcoss | maandag 10 oktober 2022 @ 12:11 |
Is dat zo ja? Volgens mij was het niet in beeld en stond enkel Vettel op 6 en Alonso op 7 in beeld met de finishvlag erachter. Maar mogelijk heb ik dan niet opgelet.. | |
Tijn | maandag 10 oktober 2022 @ 12:11 |
Ik denk dat ze sinds 2014 wel een enorm dominante motor hadden en daar ook zwaar op geleund hebben. Misschien was de aero van hun auto eigenlijk altijd al relatief matig, maar viel het niet zo op omdat ze het meer dan goed konden maken met hun vermogen. | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 12:18 |
Toen was het verschil ook absurd en dan is het inderdaad makkelijker ontwikkelen qua aero maar je hebt ook met banden te maken dus alleen op je snelle motor leunen kan niet. | |
Nizno | maandag 10 oktober 2022 @ 12:20 |
nope ze waren bezig met LEC en PER in de herhaling, even terug gekeken. Maar ik heb ze wel samen gezien op de finish dus ergens is het wel naar voren gekomen, alleen geen zin om de hele uitzending er na te gaan zoeken | |
Tijn | maandag 10 oktober 2022 @ 12:20 |
Ik kan me ook herinneren dat je ze nek-aan-nek over de finish zag komen. | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 12:21 |
https://racingnews365.nl/(...)zelfs-vrij-zeker-van de regels mbt de puntjes veranderen nog wel volgens horner | |
Starflyer | maandag 10 oktober 2022 @ 12:26 |
Wat een onzin. Het enige wat veranderd is, is de puntentelling. De rest van de regel is hetzelfde gebleven. Wat ook de intentie was van de FIA imho. Als er ergens wat op aan te merken valt zijn het de teams en journalisten e.d. die de regels al ruim 27 jaar verkeerd interpreteren. | |
Tijn | maandag 10 oktober 2022 @ 12:29 |
Het zal er ook mee te maken hebben dat dit scenario nog nooit is voorgekomen, omdat tijdens andere races die vanwege tijdsgebrek voortijdig werden stilgelegd wel het grootste deel van de geplande laps gereden waren. | |
Red_85 | maandag 10 oktober 2022 @ 12:30 |
Zoals het gister is uitgewerkt door de fia, was niet in de geest van het afspreken van de regel door de teams. Dat moet natuurlijk gecorrigeerd worden. Nu heeft het een beperkt effect, Max is alleen een race eerder kampioen in een dominant seizoen, maar als het close is zoals vorig jaar, kunnen 3 punten zelfs voor het WK een beslissend effect hebben. Om voor de uitwerking voor de rest van het veld maar te zwijgen, daar worden immers ook miljoenen uitgedeeld aan prijzengeld per eindpositie in het WCC. Eerstvolgende vergadering is dit anders, lijkt me | |
Starflyer | maandag 10 oktober 2022 @ 12:31 |
True! Maar zeggen dat dit komt door de regelwijziging sinds Spa is onzin, imho. | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 12:31 |
Ik vind het wel heel goed dat ze volledige punten voor deze race hebben ook al is ie niet het volledige aantal ronden. Anders krijg je net zoals spa weer races die veel minder belangrijk zijn | |
Starflyer | maandag 10 oktober 2022 @ 12:33 |
Aangezien dit al sinds '94 in de regels staat en alleen zoals is afgesproken de puntenverdeling is aangepast waag ik dit te betwijfelen. | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 12:43 |
Hoe laat komt de uitslag van de budgetoverschrijding? | |
Nizno | maandag 10 oktober 2022 @ 12:45 |
ik vermoed ergens juni 2023 | |
Rianne84 | maandag 10 oktober 2022 @ 12:46 |
Eind van de middag | |
Nizno | maandag 10 oktober 2022 @ 12:47 |
heb heel youtube gehad voor de finish van Vettel en Alonso maar kan alleen maar beelden vinden vanuit de boardcams en een filmpje vanuit het publiek genomen. Geen idee waar het officile beeld dan gebleven is van die finish. Ik weet echt zeker dat ik het gezien heb. Ik ga nog even ziggo kijken want dat heb ik ook gekeken gisteren | |
Nieuwschierig | maandag 10 oktober 2022 @ 12:48 |
Ik kan me niet voorstellen dat hij de motivatie kan opbrengen om jarenlang dominant te winnen terwijl er bij Ferrari een veel grotere uitdaging op hem wacht. | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 12:48 |
oke nog ff w88 dus | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 12:48 |
het is niet gefilmd door de regie | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 12:49 |
denk niet dat we groot nieuws gaan krijgen | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 12:49 |
net als de finish waarbij Verstappen het WK binnenhaalt | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 12:49 |
hoe langer ze het uitstellen hoe groter de kans he... miss moesten ze eerst nog hun advocaatjes eroverheen laten pissen | |
Tijn | maandag 10 oktober 2022 @ 12:50 |
Nee, maar waar ze nu last van hebben is teveel drag. Dat is nou bij uitstek iets dat niet zoveel uitmaakt wanneer je een sterkere motor dan de concurrent hebt. En andersom zijn ze bij Red Bull waarschijnlijk inmiddels enorm bedreven in het ontwerpen van een efficint aero-pakket, omdat ze jarenlang hun gebrek aan motorvermogen hebben willen compenseren. | |
Nizno | maandag 10 oktober 2022 @ 12:53 |
ziggo race cafe kwam het inderdaad in, op een 34 minuten. daar blijkt het ook beeld vanuit het publiek te zijn inderdaad | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 12:54 |
Nee, als ze al iets berichten is het minor, het blijft sowieso een boekhoud verhaal, kijk naar de gewone cijfers van Mercedes, hun omzet is hoger in 2021 dan het ooit was, het gaat er meer om hoe je die kosten goed verdeeld tussen de diverse afdelingen om te zorgen dat je binnen het cap blijft. | |
Nizno | maandag 10 oktober 2022 @ 12:56 |
https://www.youtube.com/shorts/tLbgTsFo9A4 dit is het beeld wat in de uitzending van Ziggo was. | |
Bonobo11 | maandag 10 oktober 2022 @ 12:57 |
https://streamable.com/4070ky | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 12:57 |
laat ik maar even een screenshotje doen dan ![]() | |
TearsoftheKingdom | maandag 10 oktober 2022 @ 12:58 |
Zo slecht dit van RTL Duitsland:Er is geen verandering in het reglement. ![]() https://nl.motorsport.com(...)verstappen/10382507/ | |
Nizno | maandag 10 oktober 2022 @ 12:58 |
ja ik was al onderweg en heb de beelden hier boven al staan ![]() | |
Nizno | maandag 10 oktober 2022 @ 12:58 |
vanuit de kant van Alonso en de kant van Vettel | |
Bonobo11 | maandag 10 oktober 2022 @ 12:59 |
https://streamable.com/cyo5l4 OVERTAKE DENIED | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 13:01 |
wat ook leuk was was dat niemand wist dat de race gefinisht was, blijkt als je de team radio's van het eind luistert | |
Tijn | maandag 10 oktober 2022 @ 13:01 |
Ik denk dat Max Verstappen helemaal niet bij Ferrari wil rijden eerlijk gezegd. | |
Nizno | maandag 10 oktober 2022 @ 13:01 |
Ow ik zie dat in de eerste ook een stukje kant van Vettel zit. Nou ja in elk geval dit zijn beelden | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 13:01 |
iedereen wil bij ferrari rijden | |
Nizno | maandag 10 oktober 2022 @ 13:02 |
Klopt alle teams gingen uit van het feit dat Max bij 0.04 over de finish kwam en er dus nog een ronde extra zou komen. | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 13:02 |
Over Ferrari gesproken... waarom is Mick nachtkaars ? | |
Nieuwschierig | maandag 10 oktober 2022 @ 13:02 |
Het schijnt dat de budgetcap-baas van de FIA vroeger een hoge piet was bij Toro Rosso. Dat wordt wachten tot Horner en Marko wakker zijn voor overleg. ![]() ![]() | |
Tijn | maandag 10 oktober 2022 @ 13:02 |
Ik denk serieus van niet. Alles loopt nu op rolletjes bij Red Bull, dat is toch heerlijk? Wat heeft-ie te zoeken bij dat Italiaanse slangennest? | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 13:03 |
na 2028 he | |
nils7 | maandag 10 oktober 2022 @ 13:04 |
![]() | |
Tijn | maandag 10 oktober 2022 @ 13:10 |
Ik denk niet dat zo ver vooruit kijken veel zin heeft. | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 13:11 |
oke volgende race wie wint er | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 13:12 |
In principe doet hij met Red Bull mee om de prijzen t/m 2025, erna is uiteraard weer even afwachten, stapt Honda erin voor het elektrische gedeelte ja of nee en hoe goed is de verbrandingsmotor van Red Bull. | |
Predator40 | maandag 10 oktober 2022 @ 13:16 |
De auto van RB is nu zo goed in de race en met de bandjes .....Max gaat er nog wel 2 of 3 winnen mits alles heel blijft, geen fouten etc etc | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 13:16 |
verschil met de andere teams is dat Red Bull geen belang heeft bij een milieuvriendelijke motor, dus ben benieuwd of dat tot verschillen gaat leiden | |
daNpy | maandag 10 oktober 2022 @ 13:17 |
Als je de onboards bekijkt zie je dat die auto enorm makkelijk snel was in vergelijking met de rest. Ze hadden tijd zat om aan de aero te werken met een motor die -naar eigen zeggen- bijna stationair races won. Dat die aerodynamisch eenn achterstand hadden geloof ik niet zo. | |
daNpy | maandag 10 oktober 2022 @ 13:26 |
Naar mijn idee duurde de race vorige keer ook 1 ronde langer. | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 13:26 |
![]() | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 13:27 |
binnen de regels dan he | |
tripel7 | maandag 10 oktober 2022 @ 13:30 |
Niet iedereen heeft last van misplaatste nostalgie voor een team dat buiten het schumacher-team voor het laatst een paar wdc pakte in de jaren '70, zeker Verstappen niet door het gezeik dat ze met die idioten gehad hebben pre-F1. | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 13:33 |
we gaan het zien | |
beantherio | maandag 10 oktober 2022 @ 13:37 |
Ik denk dat ie in de eerste plaats graag bij RBR wil blijven rijden omdat ie het daar naar zijn zin heeft. | |
Armani XL | maandag 10 oktober 2022 @ 13:41 |
En driemaal raden wie die regel heeft opgeschreven! ![]()
| |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 13:42 |
gewoon kolder wat je zegt | |
Tijn | maandag 10 oktober 2022 @ 13:42 |
Toch is het opvallend dat ze dit jaar de plank zo hebben misgeslagen. Dat moet toch een oorzaak hebben. Misschien heeft het er ook mee te maken dat hun windtunnel- en CFD-simulaties niet goed mappen naar de realiteit. Ze zijn er volgens mij bij Mercedes van overtuigd dat hun auto op papier enorm competitief is. Maar in de praktijk krijgen ze 'm niet aan de praat op de manier zoals dat blijkbaar op de computer wel lukt. | |
tripel7 | maandag 10 oktober 2022 @ 13:45 |
Denk dat groot deel van het probleem is dat ze niet oneindig veel geld mogen rondstrooien om te kijken wat wel werkt, vergeet ook niet dat de eerste auto waarmee ze kwamen testen behoorlijk anders was dan de tweede test sessie, dus dat 'rookgordijn' zal ze ook wel het nodige geld gekost hebben. | |
amp25 | maandag 10 oktober 2022 @ 13:47 |
Al iets bekend over de uitspraak | |
opgebaarde | maandag 10 oktober 2022 @ 13:56 |
Jup. Net zoals ze het moment dat Verstappen over de finishlijn kwam ook hadden mogen laten zien ![]() | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 13:59 |
helaas het Gasly moment niet te zien | |
Tijn | maandag 10 oktober 2022 @ 14:05 |
Tja, lastig. Ik krijg toch het gevoel dat Gasly beter wat rustiger aan had kunnen doen. | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 14:06 |
ook dat maar ze hadden met dat weghalen van die Ferrari minimaal moeten wachten tot hij aangesloten was | |
Rianne84 | maandag 10 oktober 2022 @ 14:12 |
En Masi is zeker een of andere Nostradamus die wist dat Max onder dergelijke omstandigheden het kampioenschap ging pakken ![]() | |
Evenstar | maandag 10 oktober 2022 @ 14:15 |
Dat stukje over "and not resumed" staat er volgens sommigen al sinds 1994 in, dus nu doen alsof zelfs dit door Masi is gedaan is wel echt weer een dieptepunt ![]() | |
daNpy | maandag 10 oktober 2022 @ 14:24 |
Denkfoutje Lewis is vorig jaar pas weer begonnen met simulator werk omdat er iemand ineens net zo snel of sneller bleek. Althans, dat werd vorig jaar verkondigd. Dus die mismatch kan een bepaalde oorzaak hebben, door het ontbreken van gegevens uit het verleden bijvoorbeeld. | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 14:43 |
Ik weet niet of dat laatste de oorzaak is want het is een nieuw concept auto, aan het begin van het seizoen zei Newey dat die berekening van de groundeffect downforce op basis van de windtunnel resultaten nogal een ingewikkelde is en daar hebben ze waarschijnlijk de plank mis geslagen. | |
daNpy | maandag 10 oktober 2022 @ 14:50 |
Dat klinkt ook zeker plausibel, al zitten bij Mercedes niet echt heel domme mensen volgens mij. | |
Sabata | maandag 10 oktober 2022 @ 14:55 |
zo ging het idd in de eerste periode van wingcars ja. Lotus ontdekte het ground effect nota bene door een fout in het model voor een windtunnel test. en ging zelf op een vergelijkbare manier als Mercedes de bietenbrug op met hun auto in 1979(!) Je zou toch zeggen dat je iemand in je organisatie laat uitzoeken welke problemen het concept in het verleden gaf om fouten in het heden te vermijden | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 14:59 |
Nee dat klopt maar het schijnt dat Red Bull omdat ze jarenlang met high rake hebben gereden downforce via de bodem veel beter begrijpt dan de rest, die jaren van compensatie in aero door het gebrek aan motorvermogen betalen zich nu dus uit. | |
Predator40 | maandag 10 oktober 2022 @ 15:03 |
rond 18:00 het moment van de waarheid !!!!! | |
tripel7 | maandag 10 oktober 2022 @ 15:06 |
* Doet aandelen Bose inkopen | |
Zipportal | maandag 10 oktober 2022 @ 15:08 |
Waarover? | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 15:12 |
we are honest | |
Predator40 | maandag 10 oktober 2022 @ 15:16 |
budget cap | |
Knurft-Zork3 | maandag 10 oktober 2022 @ 15:17 |
Nog meer zure stukjes in de Engelse pers.![]() | |
beantherio | maandag 10 oktober 2022 @ 15:19 |
Prepare to be disappointed! ![]() | |
Predator40 | maandag 10 oktober 2022 @ 15:23 |
heel die engelse pers is zuur | |
WismutVeilchen83 | maandag 10 oktober 2022 @ 15:26 |
Centraal Europese tijd of Britjes tijd? | |
Zipportal | maandag 10 oktober 2022 @ 15:28 |
Ja. @Coco | |
Knurft-Zork3 | maandag 10 oktober 2022 @ 15:29 |
![]() Goed bezig! | |
WismutVeilchen83 | maandag 10 oktober 2022 @ 15:33 |
24,4 zeges voor Vettel? | |
Tijn | maandag 10 oktober 2022 @ 15:34 |
Nee, 22. Staat er toch? | |
tripel7 | maandag 10 oktober 2022 @ 15:43 |
Dat is het percentage winsten | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 15:49 |
Horner zei het in een interview, dat zij het liefste een motor willen die loeihard klinkt en zuipt als een malle, zij hoeven toch geen auto's te verkopen | |
WismutVeilchen83 | maandag 10 oktober 2022 @ 15:51 |
Ooh fuck, ik keek verkeerd ja ![]() | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 15:53 |
in het algemeen kan hij dat gezegd hebben al betwijfel ik het ook nog zonder bron maar dat heeft toch niks te maken met de motor die ze gaan bouwen volgens de regels van 2026 | |
Rianne84 | maandag 10 oktober 2022 @ 15:59 |
Starflyer | maandag 10 oktober 2022 @ 16:01 |
Masi is verantwoordelijk voor een regel uit 1994? | |
Starflyer | maandag 10 oktober 2022 @ 16:04 |
Wat ik begrepen heb, is dat om die cijfers te halen, de auto een lagere rijhoogte moet hebben dan door porpoising mogelijk is. | |
Knurft-Zork3 | maandag 10 oktober 2022 @ 16:10 |
Adrian Newey is gewoon de enige ontwerper die echt heeft begrepen wat porpoising zou veroorzaken op de auto's van dit jaar. Adrian Newey: “I didn’t see the Mercedes sidepod solution coming”
| |
Marcoss | maandag 10 oktober 2022 @ 16:15 |
De invloed van die man gaat veel verder dan je denkt! | |
Mano_ | maandag 10 oktober 2022 @ 16:16 |
Ik kan me voorstellen dat zonder borden een auto 'gegrepen' kan worden door de banden, in plaats van langs de borden te schuiven. Dan krijg je een flinke verandering in richting, dus hoge G-krachten. Maar misschien is dat helemaal niet aan de orde en zijn ze er alleen voor reclame, ik heb geen idee ![]() | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 16:18 |
Nog steeds geen bericht over Budgepafond schandaal RBR... ze wachten wel tot het laatste nippertje bij FIA | |
Gremen | maandag 10 oktober 2022 @ 16:19 |
Zo lijkt schumacher wel een enorme schlemiel ![]() | |
tripel7 | maandag 10 oktober 2022 @ 16:20 |
Bang dat Toto de hele tent komt verbouwen als blijkt dat er niks mis is met RBR. | |
Knurft-Zork3 | maandag 10 oktober 2022 @ 16:20 |
18.00 uur | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 16:21 |
oke zou fijn zijn als dat eindelijk eens uitgeesloten is. | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 16:22 |
Iemand heeft het vraagteken uit de TT weggehaald ![]() | |
TearsoftheKingdom | maandag 10 oktober 2022 @ 16:22 |
Heb je daar een bron van? Ik heb dat nog nergens gelezen. | |
WismutVeilchen83 | maandag 10 oktober 2022 @ 16:25 |
Zijn die borden ook niet van een soort piepschuim? Gasly nam tijdens de sprint op Monza vorig jaar een stuk of 15 borden mee in zijn glijtocht erlangs. Die leken nauwelijks impact te hebben. | |
Knurft-Zork3 | maandag 10 oktober 2022 @ 16:26 |
Why comparisons to Schumacher are inevitable after Verstappen’s imperious run to his second title Moest wel lachen om dit stukje: Te pas en te onpas nog even vermelden dat we wel een asteriskje achter z'n eerste titel moeten plaatsen. Dat is echt zo'n Engels ding. ![]() | |
Mano_ | maandag 10 oktober 2022 @ 16:26 |
Vooral de ratio wins/poles is veelzeggend. [ Bericht 0% gewijzigd door Mano_ op 10-10-2022 16:32:55 (had nog een d over, plekje gegeven) ] | |
Knurft-Zork3 | maandag 10 oktober 2022 @ 16:36 |
En dan te bedenken dat 'ie een paar jaar in die Renault traktor heeft moeten slijten. | |
WheeledWarrior | maandag 10 oktober 2022 @ 16:37 |
Ze vergeten even dat het kampioenschap over 22 races ging en niet over alleen de laatste. En dat Hamilton en Mercedes zelf ook genoeg fouten hebben gemaakt. | |
hole1988 | maandag 10 oktober 2022 @ 16:39 |
Ik zit voor de grap oude F1 regulations te bekijken en het is altijd al zo geweest. In 2010 staat. Bron In 2001 staat. Bron
| |
Knurft-Zork3 | maandag 10 oktober 2022 @ 16:42 |
![]() | |
beantherio | maandag 10 oktober 2022 @ 16:42 |
De onverhulde bitterheid van Britse media en Britse fans zal nooit niet amusant zijn. Iedere keer als ik de term "plastic champion" voorbij zie komen moet ik grijnzen. ![]() | |
TearsoftheKingdom | maandag 10 oktober 2022 @ 16:48 |
Wie is dat? | |
WheeledWarrior | maandag 10 oktober 2022 @ 16:48 |
Zo zuur die mensen. Is Hamiltons titel uit 2008 dan ook van plastic omdat Timo Glock toevallig op de verkeerde banden stond in de laatste ronde in Brazili? | |
Knurft-Zork3 | maandag 10 oktober 2022 @ 16:49 |
Ik heb al een paar keer gezien dat er iemand op de tribune bij het rechte stuk een bordje "paper champ" had hangen. Die geeft dus duizenden euro's uit aan grand prix' om daar dan vervolgens met een kartonnen bordje z'n onvrede te tonen. ![]() | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 16:50 |
thx ![]() | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 16:51 |
Vettel heeft de verkeerde keus gemaakt door naar Ferrari te gaan, das wel duidelijk | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 16:51 |
Volgend jaar geen Duitsers meer in de F1, das ook wel ff wennen | |
Knurft-Zork3 | maandag 10 oktober 2022 @ 16:52 |
https://www.motorsportweek.com/author/rosario_giuliana/
| |
Marcoss | maandag 10 oktober 2022 @ 16:57 |
Toen hij vertrok, was de RB ook niet meer de dominante auto die het daarvoor was en was die rol al overgenomen door Mercedes. De enige keus die hij destijds had kunnen maken waar hij nog kans had gehad op een wereldtitel, was een overstap naar Mercedes, maar de vraag is of die keus er ooit geweest is.. RB deed na de kampioensjaren van Vettel pas vorig jaar voor het eerst weer mee om de titel. | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 16:58 |
Ik denk dat Merc altijd wel een Duitser had willen hebben | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 17:10 |
https://www.gpfans.com/nl(...)tplafondovertreding/ nb: gpfans maar het bericht zegt dat RBR en Aston over het budgetplafond gegaan zijn en geen certificaat van naleving krijgen | |
Marcoss | maandag 10 oktober 2022 @ 17:10 |
Maar als je Vettel haalt, haal je hem als nummer 1 in het team of in ieder geval op dezelfde hoogte als de teamgenoot. Dat had gekund als ze hem in 2014 hadden gehaald (als die kans er berhaupt was, waarschijnlijk hadden Rosberg en Hamilton toen gewoon een contract). Dan was hij mogelijk nog een optie geweest na het stoppen van Rosberg, maar denk dat Lewis daar wel voor was gaan liggen. | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 17:11 |
"Red Bull zit met een 'minor overspend' minder dan 5% boven het budgetplafond van vorig jaar." | |
Marcoss | maandag 10 oktober 2022 @ 17:12 |
Enkel RB dus de budgetcap overschreden, maar wel binnen de 5% Maar veel meer info is er dus nog niet.. | |
WheeledWarrior | maandag 10 oktober 2022 @ 17:13 |
Inb4 schuimbekkende Lewis-fans. | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 17:14 |
maar zal geen invloed hebben op de titels van Verstappen | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 17:15 |
ja gpfans heeft weer zitten stoken | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 17:15 |
Als je 5% van de punten aftrekt is Lewis kampieon | |
WheeledWarrior | maandag 10 oktober 2022 @ 17:17 |
Ja leuk maar zo werkt het natuurlijk niet. | |
Maanvis | maandag 10 oktober 2022 @ 17:18 |
Nein ![]() | |
Red_85 | maandag 10 oktober 2022 @ 17:21 |
Hulkenberg maakt een kans. En anders, ja, geen Duitse GP, geen Duitse rijder. Alleen een 'Duitse' constructeur met z'n fabriek in Engeland. Damn, dat doet zeer in Duitsland. Dan hebben we het wel de hele tijd over de Amerikaanse markt, maar de Duitse is voor F1 ook een hele belangrijke. | |
Knurft-Zork3 | maandag 10 oktober 2022 @ 17:23 |
Vooruit, 5 puntjes aftrek voor Verstappen. | |
opgebaarde | maandag 10 oktober 2022 @ 17:25 |
Die ga je hier berhaupt niet vinden. En eerlijk is eerlijk, was het andersom geweest dan lag dit forum plat vanwege de vele page views | |
tripel7 | maandag 10 oktober 2022 @ 17:26 |
Ken wel een Oostenrijker die ook mag vertrekken wat mij betreft. | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 17:26 |
ik denk hooguit een boete en misschien iets voorwaardelijks | |
Starflyer | maandag 10 oktober 2022 @ 17:27 |
Al sinds 1994 ![]() | |
opgebaarde | maandag 10 oktober 2022 @ 17:29 |
Binotto ook weer full of shit: "I mentioned five million is about half a second, even one or two million is about one or two-tenths which is about from being second on the grid or being on pole and maybe having the fastest car. | |
Starflyer | maandag 10 oktober 2022 @ 17:30 |
Schumacher is nog niet afgeschreven. Sowieso maakt Hulkenberg ook nog kans. | |
opgebaarde | maandag 10 oktober 2022 @ 17:30 |
We moeten hopen dat Verstappen dit jaar 50 punten straf krijgt. Wordt hij of een maand kampioen en dan wel met de bijbehorende boardradio en festiviteiten | |
WheeledWarrior | maandag 10 oktober 2022 @ 17:30 |
Binotto moet eens een keer zorgen dat Plan A werkt voor Ferrari in races. | |
tripel7 | maandag 10 oktober 2022 @ 17:31 |
Binotto probeert wanhopig de aandacht af te leiden van z'n eigen gefaal | |
Mano_ | maandag 10 oktober 2022 @ 17:31 |
Vreemde opmerking met het oog op de budget cap. Als het zo zou werken zouden alle auto's even snel moeten zijn. | |
DeeBee | maandag 10 oktober 2022 @ 17:31 |
Ach, het altijd vals spelende Red Bull | |
Tarado | maandag 10 oktober 2022 @ 17:32 |
Ja was gisteren wel wat vreemd zeker in vergelijking met vorig jaar maar had denk ik ook te maken dat het eigenlijk al beslist was en meer een beetje wachten op. | |
Tokus | maandag 10 oktober 2022 @ 17:39 |
ze hadden gewoon geen zin om die stoel over 2 weken wr mee te sjouwen. | |
ChevyCaprice | maandag 10 oktober 2022 @ 17:52 |
Dat is natuurlijk een grove schatting, natuurlijk werkt het ongeveer zo. Daarom zijn ze ook soms ongeveer even snel | |
Nieuwschierig | maandag 10 oktober 2022 @ 17:55 |
5 seconden in de laatste race is meer dan genoeg | |
Mano_ | maandag 10 oktober 2022 @ 17:58 |
Wanneer waren Williams en Mercedes ongeveer even snel dan? Bij een Williams of een Haas maakt een miljoen misschien nog niet de helft verschil vergeleken met Mercedes of Red Bull. De efficintie en doeltreffendheid van de organisatie heeft een enorme invloed. | |
ChevyCaprice | maandag 10 oktober 2022 @ 18:04 |
Hebben Williams en Mercedes hetzelfde budget? | |
Mano_ | maandag 10 oktober 2022 @ 18:05 |
Ja, sinds het budget cap wel. | |
daNpy | maandag 10 oktober 2022 @ 18:06 |
Binotto dekt zich vast in | |
daNpy | maandag 10 oktober 2022 @ 18:07 |
Was. Zelfs mijn racende vrienden kijken niet meer .. sinds Vettel niks meer presteert. | |
daNpy | maandag 10 oktober 2022 @ 18:10 |
Haha, maar nee. Ze presteren wel alsof hetzelfde budget hebben ![]() | |
Mano_ | maandag 10 oktober 2022 @ 18:13 |
Williams heeft toch ook gewoon het budget gemaximaliseerd? Natuurlijk was het verschil tussen de auto's enorm voorafgaand aan de cap, dat snap ik ook wel. Punt is dat die opmerking van Binotto volgens mij niet helemaal juist is. Beter voorbeeld is dan wellicht Merc en RBR. Vorig jaar was de Merc sneller, dit jaar de RBR en dat lag niet aan het ontwikkelingsbudget. | |
Nattekat | maandag 10 oktober 2022 @ 18:14 |
Starflyer in F1 / [F1 Algemeen] F1 2022 #842 Dag van de waarheid Hier verder. | |
daNpy | maandag 10 oktober 2022 @ 19:06 |
Sinds deze race hebben Latifi en Max samen meer overwinningen dit seizoen als alle andere rijders opgeteld! | |
JopJuh | maandag 10 oktober 2022 @ 19:12 |
Ander topic | |
-XOR- | maandag 10 oktober 2022 @ 21:34 |
De rekenmeesters van Ferrari zou ik zelfs de puntentelling bij een potje klaverjassen nog niet toevertrouwen en dan niet eens zozeer omwille van de corrupte inborst alwel vanwege de pure incompetentie. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 10 oktober 2022 @ 21:48 |
Nog los van het feit dat Ferrari in de jaren dat ze het meeste uitgaven van iedereen, nooit kampioen zijn geworden. Kennelijk kun je dus met een zak geld helemaal geen titels kopen. Of ja, Ferrari in elk geval niet. | |
Starflyer | maandag 10 oktober 2022 @ 21:49 |
Toyota ook niet | |
Rianne84 | maandag 10 oktober 2022 @ 22:38 |
![]() ![]() | |
Sinister-D- | dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:19 |
Poppenkast moment ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:41 |
Er is hier al wel eens vaker iets gezegd over de Engelse pers. Dit is hoe the Guardian schrijft over het kampioenschap van Verstappen...volledige artikel Hij krijgt dus de ene na de andere veer tussen z'n kadetjes gestoken. Hamilton komt in het hele artikel slechts n keer voor: hij wordt - samen met Schumacher - genoemd als iemand die in het verleden dominant was. | |
Starflyer | dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:44 |
De Guardian is dan ook geen tabloid, maar een respectabele krant. | |
mikieu | dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:34 |
En jaren ervoor in 0s een ronde doen, allemaal. | |
Red_85 | dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:42 |
Het is ook ongekend wat Max aan het doen is. Qua leeftijd en resultaten komt alleen Vettel in de buurt. Voor de rest heeft Max ruim meer bereikt op dezelfde leeftijd dan wie dan ook. Vooral podia en overwinningen. Het is bijzonder, dat staat al vast. | |
Tijn | dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:47 |
Heeft er natuurlijk alles mee te maken hoe jong hij begonnen is. Michael Schumacher begon "pas" op z'n 22e. Die had op z'n 30e pas net zoveel ervaring in de F1 als Max nu al op z'n 25e heeft. | |
#ANONIEM | dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:09 |
Tarado | dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:10 |
denk dat het voornaamste een goeie auto is, de rest is leuk voor de statistiek | |
Tijn | dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:23 |
Ja, dat sowieso. Al heeft Schumacher wel kampioenschappen gewonnen in een auto die niet de snelste van het veld was. | |
Red_85 | dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:35 |
Ja, zeker heeft dat er mee te maken. Punt is, is dat hij wel een voorsprong heeft nu. Stel de RBR blijft dominant en een verlenging van het contract na 2028 wordt ondertekend, dan is de kans groot dat Max Schumacher en Hamilton uit de boeken rijdt qua resultaten. Waar het stopt weet niemand natuurlijk, maar qua leeftijd loopt hij voor op de groten van de geschiedenis op het moment. En niet een beetje ook. | |
Red_85 | dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:37 |
De Benetton was niet de beste auto van het veld inderdaad midden jaren 90, dat was de Williams. De Ferrari van begin '00 was wel met kop en schouders de beste toen. Maar daarbij was Schumacher ook een beslissende factor want hij zette het team en de strategie naar zijn eigen hand. | |
Tarado | dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:37 |
dat was Red Bull toch ook niet de afgelopen 2 jaar, wel op bepaalde circuits maar niet overal of altijd | |
Tarado | dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:46 |
Schumacher is mijn persoonlijke favoriet aller tijden maar verder wil ik me niet aan die goat discussie wagen omdat het nu eenmaal van meer factoren afhankelijk is dan de coureur alleen. | |
Starflyer | dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:19 |
Begin '94 was de Benetton beter, daarna de Williams en in '95 weer de Benetton. In '96 en '97 weer de Williams. | |
WismutVeilchen83 | dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:27 |
Qua standaard budget wel, maar er valt ook veel buiten de cap. Daardoor geven RBR en Mercedes bijvoorbeeld nog steeds veel meer geld uit aan Verstappen en Hamilton of aan Adrian Newey. Dat geld heeft Williams niet dus ze zullen niet snel zo'n toppers binnenhalen. | |
Tijn | dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:31 |
Zeker. Dat blijkt ook uit het relatief kleine aantal pole positions voor Verstappen. | |
WismutVeilchen83 | dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:46 |
Sowieso in de dominante MERC-tijd met party mode was hij feitelijk kansloos. Toch heeft hij er wel een paar gemist (Mexico met de rode vlag, Turkije 2020, Belgi dit jaar, Singapore dit jaar) waar hij wel echt de snelste was maar hem op n of andere manier niet kreeg. | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:55 |
Over die Benetton gaan de nodige verhalen anders, niet bevestigd misschien maar ik sluit niet uit dat die auto (door onreglementaire toevoegingen) wel degelijk beter was dan de rest. Doet overigens wat mij betreft weinig af aan de grootheid van Schumacher, al mag je bij hem ook wel dezelfde kanttekeningen plaatsen als die nu bij Hamilton worden geplaatst. Met als toevoeging dat Schumacher gewoon op de baan hele nare trekjes had. | |
Zipportal | dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:59 |
De nieuwe Laura is uit. @Gehrman | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:01 |
Hij loopt in die zin voor. Echter, de periodes van dominantie van n team zoals we die in de periode Schumacher en Hamilton hebben gezien zullen er niet meer komen. Liberty en de FIA zijn er enorm op gebrand om de onderlinge verschillen in teams te verkleinen. De huidige reglementen waren bedoeld om minder ruimte te bieden voor de designers (al is dat niet helemaal goed uit de verf gekomen het eerste jaar) en de costcap moet de teams gelijkere mogelijkheden geven. Ik verwacht dat de komende 2/3 jaar de mooiste F1 jaren gaan worden in tijden (vorig jaar uitgezonderd wellicht). Teams gaan dichter naar elkaar toe groeien en er rijdt verschrikkelijk veel talent rond. Er zullen meerdere teams voor de titels gaan rijden dan we gewend zijn. Dat zeg ik niet vanuit een glazen bol maar omdat de eigenaar van de sport het zo wil zal het zo gaan. Al dan niet met ingrepen in reglementen als dat niet snel genoeg gaat. Ik verwacht dan ook geen jarenlange dominantie van RedBull en daarmee ook geen aaneenrijging van titels voor Verstappen. Nog los daarvan, ik verwacht ook helemaal niet dat Verstappen in de F1 blijft als hij na dit jaar nog 2 titels zou pakken. | |
Tarado | dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:08 |
Dat is ook niet vergelijken, als ik het goed begrijp stalt Mercedes een gedeelte van hun engineers in een ander bedrijf/afdeling en betaalt ze dan vanuit het "capped" budget alleen als ze wat doen wat binnen het budget valt volgens de regels. Daar zijn ze natuurlijk niet de enige in, Ferrari en ook Red Bull zullen soortgelijke dingen doen, dat Red Bull er nu licht buiten valt is gewoon een verschil in interpretatie tussen Fia en hun, dat wordt nog vervolgd. | |
#ANONIEM | dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:19 |
Zeker, maar er wordt hier door sommige users nog wel eens gedaan alsof de Engelse pers een bepaald narratief heeft en maar uit n vaatje kan tappen. Dit laat duidelijk zien dat er ook andere smaken zijn. | |
Tarado | dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:30 |
ja wat duidelijk, dit is de uitzondering die de regel bevestigt | |
Red_85 | dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:40 |
Flavio Briatore. Zegt toch genoeg? Al waren er meer teams die de nodige dingen hadden, want midden jaren '90 tot ver in het Schumacher/Ferrari tijdperk waren er verschillende discussies over oa active suspension en traction control. Speciale knoppen sequence om het te activeren zodat de FIA het niet in 1x kon vinden en zo.. Ja, ken de verhalen. Maar als er meerdere cheaten, dan heft dat zich ook weer op. Geweldige verhalen, toen al. In de F1 moet je een klootzak zijn om WDC te worden en Max is daar niet anders onder. Schumacher was dat zeker ook. Controverse in het paddock door chaos en acties op de baan maakt de F1. | |
Maanvis | dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:48 |
Jullie zitten in het verkeerde topique, deze moet je zijn F1 / [F1 Algemeen] F1 2022 #842 Dag van de waarheid | |
Red_85 | dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:49 |
Niet helemaal mee eens. Als je gelijkwaardige auto's hebt, is Max nog steeds in de basis het grootste talent van het veld. Alonso en Hamilton daargelaten, maar die stoppen ergens de aankomende jaren wel. Dan heb je nog steeds een grote kans op een Verstappen/RBR tijdperk. Misschien met minder % zoals de 67% nu en 4 wedstrijden voor het einde, maar nog steeds hetzelfde resultaat. Zeker tot 2028 gezien het contract, maar niets is uit te sluiten daarna. Max maakt er niet bepaald een geheim van in meerdere disciplines rond te willen rijden, maar als RBR nog steeds voor de zeges vecht en hij nog steeds titels kan winnen en Max zelf er nog steeds lol in heeft, waarom zou hij dan niet verlengen? In ieder geval, mochten er geen rare dingen gebeuren met gezondheid/zware ongelukken, gaan we als NL een hele mooie tijd tegemoet in de racerij. Max Verstappen is nu al een legende en hem zien rondrijden is bijzonder en geweldig. Wat een tijd... | |
Tarado | dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:53 |
Hoe zie je dat voor je dan? Ik zie het volgend jaar weer een strijd tussen Red Bull en Ferrari worden en heel misschien dat Mercedes zich er wat meer in kan mengen maar met zo'n geringe regelwijziging zie ik geen andere teams het enorme verschil goed maken, zelfs niet binnen 2/3 jaar omdat de ontwikkeling bij de topteams ook niet stil staat. | |
daNpy | dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:54 |
Dan krijgen we nog meer kunstmatige ingrepen die niks met racen te maken hebben maar wel de kijkcijfers vast houden. | |
Red_85 | dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:30 |
En anderen weer zullen afketsen. Het is geen mariokart. Ga maar formule E kijken dan. | |
BehoorlijkKritisch | dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:46 |
Geen idee waar je dat op baseert, dat hij het grootste talent is. Zolang we niet in gelijkwaardige auto's rijden is dat gewoon koffiedik kijken. Chauvinisme vind ik prima hoor en snap ik ook best, maar naast Alonso en Hamilton zou ik wel eens willen zien wat een Vettel, Norris en Russell zouden doen in dezelfde auto als Verstappen. Zo'n contract is niks waard. Als hij in 2026 geen zin meer heeft, stapt hij gewoon uit hoor. Niemand die hem tegenhoudt. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar de vanzelfsprekendheid zie ik ook niet. Het is zondermeer een mooie tijd in de F1, het barst van het talent en daar gaan we echt nog wel meer van zien. Maar dat hele 'Verstappen is nu al een legende' vind ik echt wel heel erg met een oranje bril gekeken. Ik denk ook dat we nog veel van hem gaan zien en ik hoop dat hij in een veld dat dichter bij elkaar ligt ook in staat is om er boven uit te steken, maar om de conclusie dat dat gaat gebeuren nu al te trekken vind ik voorbarig. Het is afwachten natuurlijk, maar zoals gezegd, er is Liberty veel aan gelegen om het veld dichter bij elkaar te brengen. En nieuwe reglementen hebben altijd een paar jaar nodig om op gang te komen. Ik ga er vanuit dat we volgend jaar meer van Mercedes gaan zien en dat ook Norris zich een paar keer gaat melden op het podium. En eerlijk gezegd verwacht ik een sprong bij Aston Martin. | |
Donderkonijn | dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:35 |
Max ook, De Mercedes van vorig jaar was zeker op het eind superieur aan de RB, met dank aan de vele motoren die ze er in lepelden. | |
franske19 | dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:44 |
Lewis heeft vorig jaar een paar cruciale fouten gemaakt die hem de titel hebben gekost. Over het hele seizoen was de Mercedes zeker wel de betere auto. Bottas werd ook gewoon derde ondanks dat hij proefkonijn was voor die opgevoerde motoren en het wel goed vond toen zijn contract niet werd verlengd. | |
Tarado | dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:47 |
Sprongen zie je eigenlijk nooit in F1 als er geen regelwijziging is en die voor volgend jaar is minimaal dus lijkt me niet dat het enorm gaat veranderen, misschien stuivertje wisselen tussen de ene of de andere middenmoter maar voorin meedoen, het zou me al verbazen als Mercedes mee gaat doen om overwinningen, laat staan wat eronder zit. Mijn hoop is dus gevestigd op Ferrari om het spannender te maken, hebben op zich een goeie auto gebouwd, wel een kleine terugslag door dat flexifloor TD, nu moeten zowel zij als Charles een stap zetten. | |
Starflyer | dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:54 |
Regelwijzigingen zorgen vaak voor grote verschillen. Als de regels stabiel blijven komen de teams wel naar elkaar toe doordat de achterliggende teams meer goed kunnen maken dan de teams die voorop lopen. Dat was in het verleden ook zo. De verschillen ontstonden vaak juist weer na een regelwijziging. | |
Tarado | dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:45 |
![]() | |
Starflyer | woensdag 12 oktober 2022 @ 08:35 |
In 2016 zat RBR er aan het eind van het seizoen weer aardig bij en toen veranderden de regels weer ten nadele van RBR waardoor het gat weer groter werd. | |
#ANONIEM | woensdag 12 oktober 2022 @ 09:11 |
Senna en Prost zij ook goede voorbeelden van extreem goede coureurs die op de baan toch ook wel nare trekjes hadden. En daar wereldkampioen mee zijn geworden. | |
#ANONIEM | woensdag 12 oktober 2022 @ 09:13 |
ja dat je zo een bananenschil kan gooien en dat de auto achter je daar dan over spint ofzo. | |
Adames | woensdag 12 oktober 2022 @ 09:15 |
fanboost ![]() | |
Evenstar | woensdag 12 oktober 2022 @ 09:57 |
Die hebben elkaar meerdere keren opzettelijk lopen rammen. Absolute klootzakken, maar het hoort er ook een beetje bij. Mooi was dat ze niet schijnheilig deden. Ze waren niet de netste jongetje uit de klas en kwamen daar ook gewoon voor uit. | |
Evenstar | woensdag 12 oktober 2022 @ 10:00 |
Ik denk ook dat ze daarom zo hard balen bij Mercedes. DIt hadden ze veel eerder in het seizoen kunnen doen en met gemak kampioen kunnen worden. Als je kijkt wat voor overmacht ze in de laatste paar races hadden dan lijkt het mij raar dat ze het niet eerder konden doen. Vooral omdat ze beweren dat ze geen updates meer hebben gebracht na Silverstone (wat natuurlijk bullshit is, maar goed). | |
Red_85 | woensdag 12 oktober 2022 @ 10:12 |
Het is bullshit. Alleen al gezien die raketmotor op Interlagos. | |
WismutVeilchen83 | woensdag 12 oktober 2022 @ 11:57 |
Die motor is geen upgrade en valt buiten de budgetcap. Ik ben het wel met Kees vd Grind eens dat upgrades schromelijk overschat worden in de meeste gevallen. Het gaat veel meer om het begrijpen van het concept en je auto goed af kunnen stellen. Tenzij het echt ergens fundamenteel aan ontbreekt. Zoals Mercedes aan het begin van 2021 moeite had met de nieuwe regels omtrent de vloer. Die upgrade bracht na Silverstone wel een grote stap vooruit en nadien waren ze eigenlijk op elk circuit dominant. Alleen hebben ze dat niet optimaal uitgebuit. Ik geloof er niet in dat een flapje links of rechts op een vleugel nu echt zo'n enorm verschil maakt. Dat is veel meer het concept van de auto an sich. Kijk nu naar RBR: jarenlang op topsnelheid veruit de mindere van Mercedes. In het nieuwe tijdperk van de 2022 regels heeft RBR ervoor gekozen een auto te bouwen die zeer efficint is op rechte stukken. Mercedes heeft een ander concept gekozen en ineens 'is de Honda/RBPT-motor de sterkste van het veld', terwijl de Mercedes niet vooruit te branden is, terwijl er altijd werd beweerd dat dat de snelste motor was. Honda zal vast stapjes hebben gezet, maar het heeft ook gewoon te maken met het concept van de auto. | |
Nieuwschierig | woensdag 12 oktober 2022 @ 12:49 |
Heel wat complimrnten voor Max over de buitenbocht-actie voorbij Charles na de start. "Mooiste inhaalactie van het seizoen". En allemaal uit Britse hoek: Peter Windsor, Martin Brundle, Jolyon Palmer ![]() | |
TagForce | woensdag 12 oktober 2022 @ 12:54 |
(n) All costs of goods and services within the Power Unit Supply Perimeter for use by the F1 Team, up to an amount in any Full Year Reporting Period equal to the applicable maximum price as set out in the Sporting Regulations; Alleen de motoren waarvoor je een overeenkomst hebt vallen buiten de cap. Extra motoren er in blijven hangen gaat gewoon van de cap af. | |
Tarado | woensdag 12 oktober 2022 @ 13:05 |
volgens mij klopt dat niet
| |
Tijn | woensdag 12 oktober 2022 @ 13:06 |
Het concept van de auto van Red Bull in de jaren 2014-2021 was natuurlijk wel gebouwd rondom een motor die daadwerkelijk veel minder krachtig was dan die van Mercedes. Renault en later Honda hebben wel wat stappen gezet in de loop der jaren, maar het uitgangspunt was denk ik vooral om het gebrek aan vermogen te compenseren met een efficint chassis. En daar borduurt Red Bull nu nog steeds op voort, maar dan met een motor die inmiddels helemaal niet meer onderdoet voor de concurrentie. | |
TagForce | woensdag 12 oktober 2022 @ 13:09 |
Dat is pas vanaf dit seizoen... Vorig seizoen was er geen Power Unit Financial Regulations boekwerk. Overigens gaat dat over de fabrikant van de motoren, die zich vanaf dit seizoen ook aan een cost cap moeten houden bij de ontwikkeling van motoren, en niet over de uitgaven van teams aan motoren. | |
Nattekat | woensdag 12 oktober 2022 @ 13:09 |
Dan heb je ook meteen de twee bekendste uitzonderingen te pakken ![]() Brundle en Palmer zijn echt top. Peter ken ik niet echt. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 13 oktober 2022 @ 09:18 |
En Hamilton niet? Sinds Hamilton niet meer betrokken is bij de strijd om de titel, zijn er veel minder aanrijdingen tussen degenen die vooraan rijden. Misschien op het gegeven dat letterlijk iedereen in de Formule 1 wereld dat zegt? ![]() | |
BehoorlijkKritisch | donderdag 13 oktober 2022 @ 09:49 |
Bij Schumacher was het vaker dan eens pure opzet als hij iemand van de baan roste. Bij Hamilton is het incompetentie. Ik weet niet wat erger is, maar alleen al om die reden schat ik Schumacher als coureur hoger in. Hamilton heeft vooral heel wel geluk gehad. Ik snap dat overdrijven een soort van dichterlijke vrijheid is die het goed doet op Fok!, maar het is echt niet 'letterlijk iedereen'. Ik ga niet mee in dit soort chauvinisme. Verstappen is een uitzonderlijk coureur, absolute topklasse. Maar de F1 leent zich niet voor het absoluut raten van coureurs en dus zullen we het nooit zeker weten of hij in dezelfde auto ook echt beter is dan een ander. Begin van het seizoen had hij de grootst mogelijke moeite met Perez in dezelfde wagen, wat in ieder geval aantoont dat hij niet in elke auto waar je hem inlepelt boven alles en iedereen uitsteekt. | |
Evenstar | donderdag 13 oktober 2022 @ 10:00 |
Moeite met Perez ja? 3 tiende sneller in Q in Bahrain, maar uitgevallen in race buiten zijn schuld om. Iets langzamer in Q in SA, maar race gewonnen. Sneller in Q in Australi maar uitgevallen buiten zijn schuld om. Daarna in Itali, USA en Spanje gewonnen. Ik snap dat overdrijven een soort van dichterlijke vrijheid is op FOK!, maar dit is toch geen "groots mogelijke moeite"? 1 Q verloren van Perez en als die niet uitviel eindigde hij voor Perez in de eerste zes ronden. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 13 oktober 2022 @ 10:01 |
Toch wel. | |
DjVero | donderdag 13 oktober 2022 @ 10:26 |
"Grootst mogelijke moeite met Perez" ![]() | |
daNpy | donderdag 13 oktober 2022 @ 10:27 |
Ik denk dat je Hamilton onderschat. Hij weet precies wat hij doet, hij is er alleen oneerlijk over. Hij is vooral geniepig. Dichterlijke overdrijving denk ik. | |
BehoorlijkKritisch | donderdag 13 oktober 2022 @ 10:36 |
Natuurlijk overdrijf ik, maar er waren hier en in de media zelfs mensen die dachten dat Perez zich zou mengen in de titelstrijd. Dat dat deels kwam door de DNF's is natuurlijk waar. Waar het me vooral om gaat is dat de F1 niet gemaakt is voor het raten van coureurs. Is Verstappen sneller dan Norris als hij in een McLaren zou zitten? Ik durf dat niet met 10% zekerheid te zeggen hoor. | |
DjVero | donderdag 13 oktober 2022 @ 10:40 |
Dat laatste is zeker waar. Norris is ook echt buitencategorie, maar zit in een niet-competitieve auto. Raten binnen een seizoen is tot op zekere hoogte mogelijk. Raten tussen verschillende seizoenen/periodes is vrijwel onmogelijk. Maar je snapt hopelijk toch wel wat het doel is van 'media'? Sensatie, sensatie, sensatie. Natuurlijk kopten ze dat Perez mee zou dingen om de titel toen hij een paar goede resultaten neer had gezet, want dat is sensatie en levert clicks op. ![]() ![]() | |
BehoorlijkKritisch | donderdag 13 oktober 2022 @ 10:56 |
Nee, Perez had nooit een kans. Maar dat was ook niet mijn punt. Je zag wel aan het begin van het seizoen dat de verschillen veel kleiner waren en dat Verstappen worstelde met de auto. Nu is het uiteindelijk naar je hand zetten van een wagen ook absoluut een groot talent. Maar het toonde wel aan dat het allemaal niet vanzelfsprekend is dat hij in elke auto maar in de horizon verdwijnt. Ik zeg dan ook niet dat Verstappen geen absolute buitencategorie is, want dat is hij natuurlijk wel. En raten binnen een seizoen of tijdperk kan inderdaad tot op zekere hoogte. Alleen al door te kijken naar hoe bochten worden genomen, hoe rijders inhalen, hoeveel kleine en grote foutjes ze maken op de baan. Hoe consistent rondetijden zijn ook vooral (iets waarin Verstappen bijvoorbeeld veel beter is dan Leclerc). En dan mag je best concluderen dat Verstappen bij de allerbeste op de grid hoort. Ook als je hem in een Williams zou zetten verslaat hij zijn teamgenoot en haalt hij er meer uit dan de huidige coureurs. Maar of dat in een Ferrari, Mercedes of McLaren ook zou zijn? Of hij Alonso zou verslaan in een Alpine of Vettel in een Aston Martin? We weten het simpelweg niet. En het is ook niet echt relevant, want F1 is een package deal. Ik zou graag twee gelijkwaardige coureurs bij elk team zien, maar ook dat gebeurt zelden bij een topteam. Veel dichterbij dan nu bij Ferrari komt dat zelden. | |
#ANONIEM | donderdag 13 oktober 2022 @ 11:06 |
Dat valt ook niet te bepalen totdat ze in dezelfde auto zitten. Ik heb geen idee of Max intrinsiek sneller is dan Norris, het enige waar ik in geloof is dat Max in staat is om het absolute maximum uit zijn F1 auto te halen wat mogelijk is en dat niet iedere coureur die capaciteit heeft. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2022 11:07:11 ] | |
BehoorlijkKritisch | donderdag 13 oktober 2022 @ 11:10 |
Dat laatste lijkt me zeker zo en dat Max er meer uit haalt dan zijn teamgenoten tot nu toe heeft hij ook aangetoond. Hij is ook elke FP1 vanaf de start razend snel, dat zegt ook wel iets over puur talent. | |
XL | donderdag 13 oktober 2022 @ 11:22 |
Tegen Verstappen natuurlijk onder normale omstandigheden niet. Maar ja, Perez staat wel tweede. Als Verstappen nog een keertje buitenom Hamilton had moeten inhalen (oops, i did it again) en positief getest had voor een triple header had hij 100 punten minder en dan is het gat nog maar 16 ![]() |