abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:37:16 #251
168739 Red_85
'echt wel'
pi_206283375
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 10:23 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ja, dat sowieso. Al heeft Schumacher wel kampioenschappen gewonnen in een auto die niet de snelste van het veld was.
De Benetton was niet de beste auto van het veld inderdaad midden jaren 90, dat was de Williams.
De Ferrari van begin '00 was wel met kop en schouders de beste toen. Maar daarbij was Schumacher ook een beslissende factor want hij zette het team en de strategie naar zijn eigen hand.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:37:37 #252
131800 Tarado
capô de fusca
pi_206283886
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 10:23 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ja, dat sowieso. Al heeft Schumacher wel kampioenschappen gewonnen in een auto die niet de snelste van het veld was.
dat was Red Bull toch ook niet de afgelopen 2 jaar, wel op bepaalde circuits maar niet overal of altijd
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:46:48 #253
131800 Tarado
capô de fusca
pi_206283979
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 10:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]
De Benetton was niet de beste auto van het veld inderdaad midden jaren 90, dat was de Williams.
De Ferrari van begin '00 was wel met kop en schouders de beste toen. Maar daarbij was Schumacher ook een beslissende factor want hij zette het team en de strategie naar zijn eigen hand.
Schumacher is mijn persoonlijke favoriet aller tijden maar verder wil ik me niet aan die goat discussie wagen omdat het nu eenmaal van meer factoren afhankelijk is dan de coureur alleen.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:19:56 #254
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_206284397
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 10:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]
De Benetton was niet de beste auto van het veld inderdaad midden jaren 90, dat was de Williams.
De Ferrari van begin '00 was wel met kop en schouders de beste toen. Maar daarbij was Schumacher ook een beslissende factor want hij zette het team en de strategie naar zijn eigen hand.
Begin '94 was de Benetton beter, daarna de Williams en in '95 weer de Benetton. In '96 en '97 weer de Williams.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:27:02 #255
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206284474
quote:
80s.gif Op maandag 10 oktober 2022 18:05 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Ja, sinds het budget cap wel.
Qua standaard budget wel, maar er valt ook veel buiten de cap. Daardoor geven RBR en Mercedes bijvoorbeeld nog steeds veel meer geld uit aan Verstappen en Hamilton of aan Adrian Newey. Dat geld heeft Williams niet dus ze zullen niet snel zo'n toppers binnenhalen.
Rini dankjewel.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:31:17 #256
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_206284521
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 11:37 schreef Tarado het volgende:

[..]

dat was Red Bull toch ook niet de afgelopen 2 jaar, wel op bepaalde circuits maar niet overal of altijd
Zeker. Dat blijkt ook uit het relatief kleine aantal pole positions voor Verstappen.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:46:29 #257
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206284706
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 12:31 schreef Tijn het volgende:

[..]
Zeker. Dat blijkt ook uit het relatief kleine aantal pole positions voor Verstappen.
Sowieso in de dominante MERC-tijd met party mode was hij feitelijk kansloos. Toch heeft hij er wel een paar gemist (Mexico met de rode vlag, Turkije 2020, België dit jaar, Singapore dit jaar) waar hij wel echt de snelste was maar hem op één of andere manier niet kreeg.
Rini dankjewel.
pi_206284769
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 10:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]
De Benetton was niet de beste auto van het veld inderdaad midden jaren 90, dat was de Williams.
De Ferrari van begin '00 was wel met kop en schouders de beste toen. Maar daarbij was Schumacher ook een beslissende factor want hij zette het team en de strategie naar zijn eigen hand.
Over die Benetton gaan de nodige verhalen anders, niet bevestigd misschien maar ik sluit niet uit dat die auto (door onreglementaire toevoegingen) wel degelijk beter was dan de rest. Doet overigens wat mij betreft weinig af aan de grootheid van Schumacher, al mag je bij hem ook wel dezelfde kanttekeningen plaatsen als die nu bij Hamilton worden geplaatst. Met als toevoeging dat Schumacher gewoon op de baan hele nare trekjes had.
pi_206284815
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 10:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ja, zeker heeft dat er mee te maken.
Punt is, is dat hij wel een voorsprong heeft nu. Stel de RBR blijft dominant en een verlenging van het contract na 2028 wordt ondertekend, dan is de kans groot dat Max Schumacher en Hamilton uit de boeken rijdt qua resultaten.

Waar het stopt weet niemand natuurlijk, maar qua leeftijd loopt hij voor op de groten van de geschiedenis op het moment. En niet een beetje ook.
Hij loopt in die zin voor. Echter, de periodes van dominantie van één team zoals we die in de periode Schumacher en Hamilton hebben gezien zullen er niet meer komen. Liberty en de FIA zijn er enorm op gebrand om de onderlinge verschillen in teams te verkleinen. De huidige reglementen waren bedoeld om minder ruimte te bieden voor de designers (al is dat niet helemaal goed uit de verf gekomen het eerste jaar) en de costcap moet de teams gelijkere mogelijkheden geven.

Ik verwacht dat de komende 2/3 jaar de mooiste F1 jaren gaan worden in tijden (vorig jaar uitgezonderd wellicht). Teams gaan dichter naar elkaar toe groeien en er rijdt verschrikkelijk veel talent rond. Er zullen meerdere teams voor de titels gaan rijden dan we gewend zijn. Dat zeg ik niet vanuit een glazen bol maar omdat de eigenaar van de sport het zo wil zal het zo gaan. Al dan niet met ingrepen in reglementen als dat niet snel genoeg gaat.

Ik verwacht dan ook geen jarenlange dominantie van RedBull en daarmee ook geen aaneenrijging van titels voor Verstappen. Nog los daarvan, ik verwacht ook helemaal niet dat Verstappen in de F1 blijft als hij na dit jaar nog 2 titels zou pakken.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:08:57 #261
131800 Tarado
capô de fusca
pi_206284874
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 12:27 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Qua standaard budget wel, maar er valt ook veel buiten de cap. Daardoor geven RBR en Mercedes bijvoorbeeld nog steeds veel meer geld uit aan Verstappen en Hamilton of aan Adrian Newey. Dat geld heeft Williams niet dus ze zullen niet snel zo'n toppers binnenhalen.
Dat is ook niet vergelijken, als ik het goed begrijp stalt Mercedes een gedeelte van hun engineers in een ander bedrijf/afdeling en betaalt ze dan vanuit het "capped" budget alleen als ze wat doen wat binnen het budget valt volgens de regels.

Daar zijn ze natuurlijk niet de enige in, Ferrari en ook Red Bull zullen soortgelijke dingen doen, dat Red Bull er nu licht buiten valt is gewoon een verschil in interpretatie tussen Fia en hun, dat wordt nog vervolgd.
pi_206284959
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 07:44 schreef Starflyer het volgende:
De Guardian is dan ook geen tabloid, maar een respectabele krant.
Zeker, maar er wordt hier door sommige users nog wel eens gedaan alsof de Engelse pers een bepaald narratief heeft en maar uit één vaatje kan tappen. Dit laat duidelijk zien dat er ook andere smaken zijn.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:30:03 #263
131800 Tarado
capô de fusca
pi_206285042
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 13:19 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Zeker, maar er wordt hier door sommige users nog wel eens gedaan alsof de Engelse pers een bepaald narratief heeft en maar uit één vaatje kan tappen. Dit laat duidelijk zien dat er ook andere smaken zijn.
ja wat duidelijk, dit is de uitzondering die de regel bevestigt
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:40:53 #264
168739 Red_85
'echt wel'
pi_206285147
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 12:55 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Over die Benetton gaan de nodige verhalen anders, niet bevestigd misschien maar ik sluit niet uit dat die auto (door onreglementaire toevoegingen) wel degelijk beter was dan de rest.
Flavio Briatore.
Zegt toch genoeg?

Al waren er meer teams die de nodige dingen hadden, want midden jaren '90 tot ver in het Schumacher/Ferrari tijdperk waren er verschillende discussies over oa active suspension en traction control. Speciale knoppen sequence om het te activeren zodat de FIA het niet in 1x kon vinden en zo.. Ja, ken de verhalen. Maar als er meerdere cheaten, dan heft dat zich ook weer op.
Geweldige verhalen, toen al.

quote:
Doet overigens wat mij betreft weinig af aan de grootheid van Schumacher, al mag je bij hem ook wel dezelfde kanttekeningen plaatsen als die nu bij Hamilton worden geplaatst. Met als toevoeging dat Schumacher gewoon op de baan hele nare trekjes had.
In de F1 moet je een klootzak zijn om WDC te worden en Max is daar niet anders onder. Schumacher was dat zeker ook.
Controverse in het paddock door chaos en acties op de baan maakt de F1.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:48:06 #265
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_206285200
Jullie zitten in het verkeerde topique, deze moet je zijn
F1 / [F1 Algemeen] F1 2022 #842 Dag van de waarheid
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:49:25 #266
168739 Red_85
'echt wel'
pi_206285210
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 13:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Hij loopt in die zin voor. Echter, de periodes van dominantie van één team zoals we die in de periode Schumacher en Hamilton hebben gezien zullen er niet meer komen. Liberty en de FIA zijn er enorm op gebrand om de onderlinge verschillen in teams te verkleinen. De huidige reglementen waren bedoeld om minder ruimte te bieden voor de designers (al is dat niet helemaal goed uit de verf gekomen het eerste jaar) en de costcap moet de teams gelijkere mogelijkheden geven.

Ik verwacht dat de komende 2/3 jaar de mooiste F1 jaren gaan worden in tijden (vorig jaar uitgezonderd wellicht). Teams gaan dichter naar elkaar toe groeien en er rijdt verschrikkelijk veel talent rond. Er zullen meerdere teams voor de titels gaan rijden dan we gewend zijn. Dat zeg ik niet vanuit een glazen bol maar omdat de eigenaar van de sport het zo wil zal het zo gaan. Al dan niet met ingrepen in reglementen als dat niet snel genoeg gaat.

Ik verwacht dan ook geen jarenlange dominantie van RedBull en daarmee ook geen aaneenrijging van titels voor Verstappen. Nog los daarvan, ik verwacht ook helemaal niet dat Verstappen in de F1 blijft als hij na dit jaar nog 2 titels zou pakken.
Niet helemaal mee eens. Als je gelijkwaardige auto's hebt, is Max nog steeds in de basis het grootste talent van het veld. Alonso en Hamilton daargelaten, maar die stoppen ergens de aankomende jaren wel.
Dan heb je nog steeds een grote kans op een Verstappen/RBR tijdperk. Misschien met minder % zoals de 67% nu en 4 wedstrijden voor het einde, maar nog steeds hetzelfde resultaat.

Zeker tot 2028 gezien het contract, maar niets is uit te sluiten daarna. Max maakt er niet bepaald een geheim van in meerdere disciplines rond te willen rijden, maar als RBR nog steeds voor de zeges vecht en hij nog steeds titels kan winnen en Max zelf er nog steeds lol in heeft, waarom zou hij dan niet verlengen?

In ieder geval, mochten er geen rare dingen gebeuren met gezondheid/zware ongelukken, gaan we als NL een hele mooie tijd tegemoet in de racerij. Max Verstappen is nu al een legende en hem zien rondrijden is bijzonder en geweldig. Wat een tijd...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:53:17 #267
131800 Tarado
capô de fusca
pi_206285252
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 13:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Hij loopt in die zin voor. Echter, de periodes van dominantie van één team zoals we die in de periode Schumacher en Hamilton hebben gezien zullen er niet meer komen. Liberty en de FIA zijn er enorm op gebrand om de onderlinge verschillen in teams te verkleinen. De huidige reglementen waren bedoeld om minder ruimte te bieden voor de designers (al is dat niet helemaal goed uit de verf gekomen het eerste jaar) en de costcap moet de teams gelijkere mogelijkheden geven.

Ik verwacht dat de komende 2/3 jaar de mooiste F1 jaren gaan worden in tijden (vorig jaar uitgezonderd wellicht). Teams gaan dichter naar elkaar toe groeien en er rijdt verschrikkelijk veel talent rond. Er zullen meerdere teams voor de titels gaan rijden dan we gewend zijn. Dat zeg ik niet vanuit een glazen bol maar omdat de eigenaar van de sport het zo wil zal het zo gaan. Al dan niet met ingrepen in reglementen als dat niet snel genoeg gaat.

Ik verwacht dan ook geen jarenlange dominantie van RedBull en daarmee ook geen aaneenrijging van titels voor Verstappen. Nog los daarvan, ik verwacht ook helemaal niet dat Verstappen in de F1 blijft als hij na dit jaar nog 2 titels zou pakken.
Hoe zie je dat voor je dan? Ik zie het volgend jaar weer een strijd tussen Red Bull en Ferrari worden en heel misschien dat Mercedes zich er wat meer in kan mengen maar met zo'n geringe regelwijziging zie ik geen andere teams het enorme verschil goed maken, zelfs niet binnen 2/3 jaar omdat de ontwikkeling bij de topteams ook niet stil staat.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:54:47 #268
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206285275
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 13:53 schreef Tarado het volgende:

[..]
Hoe zie je dat voor je dan? Ik zie het volgend jaar weer een strijd tussen Red Bull en Ferrari worden en heel misschien dat Mercedes zich er wat meer in kan mengen maar met zo'n geringe regelwijziging zie ik geen andere teams het enorme verschil goed maken, zelfs niet binnen 2/3 jaar omdat de ontwikkeling bij de topteams ook niet stil staat.
Dan krijgen we nog meer kunstmatige ingrepen die niks met racen te maken hebben maar wel de kijkcijfers vast houden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:30:13 #269
168739 Red_85
'echt wel'
pi_206285662
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 13:54 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dan krijgen we nog meer kunstmatige ingrepen die niks met racen te maken hebben maar wel de kijkcijfers vast houden.
En anderen weer zullen afketsen.
Het is geen mariokart. Ga maar formule E kijken dan.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_206285815
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 13:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Niet helemaal mee eens. Als je gelijkwaardige auto's hebt, is Max nog steeds in de basis het grootste talent van het veld. Alonso en Hamilton daargelaten, maar die stoppen ergens de aankomende jaren wel.
Dan heb je nog steeds een grote kans op een Verstappen/RBR tijdperk. Misschien met minder % zoals de 67% nu en 4 wedstrijden voor het einde, maar nog steeds hetzelfde resultaat.
Geen idee waar je dat op baseert, dat hij het grootste talent is. Zolang we niet in gelijkwaardige auto's rijden is dat gewoon koffiedik kijken. Chauvinisme vind ik prima hoor en snap ik ook best, maar naast Alonso en Hamilton zou ik wel eens willen zien wat een Vettel, Norris en Russell zouden doen in dezelfde auto als Verstappen.

quote:
Zeker tot 2028 gezien het contract, maar niets is uit te sluiten daarna. Max maakt er niet bepaald een geheim van in meerdere disciplines rond te willen rijden, maar als RBR nog steeds voor de zeges vecht en hij nog steeds titels kan winnen en Max zelf er nog steeds lol in heeft, waarom zou hij dan niet verlengen?
Zo'n contract is niks waard. Als hij in 2026 geen zin meer heeft, stapt hij gewoon uit hoor. Niemand die hem tegenhoudt. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar de vanzelfsprekendheid zie ik ook niet.

quote:
In ieder geval, mochten er geen rare dingen gebeuren met gezondheid/zware ongelukken, gaan we als NL een hele mooie tijd tegemoet in de racerij. Max Verstappen is nu al een legende en hem zien rondrijden is bijzonder en geweldig. Wat een tijd...
Het is zondermeer een mooie tijd in de F1, het barst van het talent en daar gaan we echt nog wel meer van zien. Maar dat hele 'Verstappen is nu al een legende' vind ik echt wel heel erg met een oranje bril gekeken. Ik denk ook dat we nog veel van hem gaan zien en ik hoop dat hij in een veld dat dichter bij elkaar ligt ook in staat is om er boven uit te steken, maar om de conclusie dat dat gaat gebeuren nu al te trekken vind ik voorbarig.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 13:53 schreef Tarado het volgende:

[..]
Hoe zie je dat voor je dan? Ik zie het volgend jaar weer een strijd tussen Red Bull en Ferrari worden en heel misschien dat Mercedes zich er wat meer in kan mengen maar met zo'n geringe regelwijziging zie ik geen andere teams het enorme verschil goed maken, zelfs niet binnen 2/3 jaar omdat de ontwikkeling bij de topteams ook niet stil staat.
Het is afwachten natuurlijk, maar zoals gezegd, er is Liberty veel aan gelegen om het veld dichter bij elkaar te brengen. En nieuwe reglementen hebben altijd een paar jaar nodig om op gang te komen. Ik ga er vanuit dat we volgend jaar meer van Mercedes gaan zien en dat ook Norris zich een paar keer gaat melden op het podium. En eerlijk gezegd verwacht ik een sprong bij Aston Martin.
pi_206286284
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 10:23 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ja, dat sowieso. Al heeft Schumacher wel kampioenschappen gewonnen in een auto die niet de snelste van het veld was.
Max ook, De Mercedes van vorig jaar was zeker op het eind superieur aan de RB, met dank aan de vele motoren die ze er in lepelden.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:44:24 #272
21467 franske19
Hit the deck!
pi_206286348
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 15:35 schreef Donderkonijn het volgende:

[..]
Max ook, De Mercedes van vorig jaar was zeker op het eind superieur aan de RB, met dank aan de vele motoren die ze er in lepelden.
Lewis heeft vorig jaar een paar cruciale fouten gemaakt die hem de titel hebben gekost. Over het hele seizoen was de Mercedes zeker wel de betere auto. Bottas werd ook gewoon derde ondanks dat hij proefkonijn was voor die opgevoerde motoren en het wel goed vond toen zijn contract niet werd verlengd.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:47:16 #273
131800 Tarado
capô de fusca
pi_206286368
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 14:46 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Het is afwachten natuurlijk, maar zoals gezegd, er is Liberty veel aan gelegen om het veld dichter bij elkaar te brengen. En nieuwe reglementen hebben altijd een paar jaar nodig om op gang te komen. Ik ga er vanuit dat we volgend jaar meer van Mercedes gaan zien en dat ook Norris zich een paar keer gaat melden op het podium. En eerlijk gezegd verwacht ik een sprong bij Aston Martin.
Sprongen zie je eigenlijk nooit in F1 als er geen regelwijziging is en die voor volgend jaar is minimaal dus lijkt me niet dat het enorm gaat veranderen, misschien stuivertje wisselen tussen de ene of de andere middenmoter maar voorin meedoen, het zou me al verbazen als Mercedes mee gaat doen om overwinningen, laat staan wat eronder zit.
Mijn hoop is dus gevestigd op Ferrari om het spannender te maken, hebben op zich een goeie auto gebouwd, wel een kleine terugslag door dat flexifloor TD, nu moeten zowel zij als Charles een stap zetten.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:54:24 #274
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_206288204
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 15:47 schreef Tarado het volgende:

[..]
Sprongen zie je eigenlijk nooit in F1 als er geen regelwijziging is en die voor volgend jaar is minimaal dus lijkt me niet dat het enorm gaat veranderen, misschien stuivertje wisselen tussen de ene of de andere middenmoter maar voorin meedoen, het zou me al verbazen als Mercedes mee gaat doen om overwinningen, laat staan wat eronder zit.
Mijn hoop is dus gevestigd op Ferrari om het spannender te maken, hebben op zich een goeie auto gebouwd, wel een kleine terugslag door dat flexifloor TD, nu moeten zowel zij als Charles een stap zetten.
Regelwijzigingen zorgen vaak voor grote verschillen. Als de regels stabiel blijven komen de teams wel naar elkaar toe doordat de achterliggende teams meer goed kunnen maken dan de teams die voorop lopen. Dat was in het verleden ook zo. De verschillen ontstonden vaak juist weer na een regelwijziging.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:45:06 #275
131800 Tarado
capô de fusca
pi_206292512
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 18:54 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Regelwijzigingen zorgen vaak voor grote verschillen. Als de regels stabiel blijven komen de teams wel naar elkaar toe doordat de achterliggende teams meer goed kunnen maken dan de teams die voorop lopen. Dat was in het verleden ook zo. De verschillen ontstonden vaak juist weer na een regelwijziging.
:) Dus daarom moesten we bijna 8 jaar wachten voor Mercedes verslagen werd, F1 is een evolutiesport en met een regelwijziging kan je een kleine revolutie krijgen zoals nu met Red Bull in positieve en Mercedes in negatieve zin. Die voorsprong die Red Bull en ook Ferrari hebben worden door de anderen niet zo snel ingelopen mede omdat dit concept vrij nieuw is en zij ook nog verder kunnen ontwikkelen, misschien dat het in 24 wat meer level is.
  woensdag 12 oktober 2022 @ 08:35:26 #276
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_206293638
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 23:45 schreef Tarado het volgende:

[..]
:) Dus daarom moesten we bijna 8 jaar wachten voor Mercedes verslagen werd, F1 is een evolutiesport en met een regelwijziging kan je een kleine revolutie krijgen zoals nu met Red Bull in positieve en Mercedes in negatieve zin. Die voorsprong die Red Bull en ook Ferrari hebben worden door de anderen niet zo snel ingelopen mede omdat dit concept vrij nieuw is en zij ook nog verder kunnen ontwikkelen, misschien dat het in 24 wat meer level is.
In 2016 zat RBR er aan het eind van het seizoen weer aardig bij en toen veranderden de regels weer ten nadele van RBR waardoor het gat weer groter werd.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_206293867
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 13:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Flavio Briatore.
Zegt toch genoeg?

Al waren er meer teams die de nodige dingen hadden, want midden jaren '90 tot ver in het Schumacher/Ferrari tijdperk waren er verschillende discussies over oa active suspension en traction control. Speciale knoppen sequence om het te activeren zodat de FIA het niet in 1x kon vinden en zo.. Ja, ken de verhalen. Maar als er meerdere cheaten, dan heft dat zich ook weer op.
Geweldige verhalen, toen al.
[..]
In de F1 moet je een klootzak zijn om WDC te worden en Max is daar niet anders onder. Schumacher was dat zeker ook.
Controverse in het paddock door chaos en acties op de baan maakt de F1.
Senna en Prost zij ook goede voorbeelden van extreem goede coureurs die op de baan toch ook wel nare trekjes hadden. En daar wereldkampioen mee zijn geworden.
pi_206293881
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 13:54 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dan krijgen we nog meer kunstmatige ingrepen die niks met racen te maken hebben maar wel de kijkcijfers vast houden.
ja dat je zo een bananenschil kan gooien en dat de auto achter je daar dan over spint ofzo.
pi_206293891
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 13:54 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dan krijgen we nog meer kunstmatige ingrepen die niks met racen te maken hebben maar wel de kijkcijfers vast houden.
fanboost ;(
  Moderator / Redactie Sport woensdag 12 oktober 2022 @ 09:57:58 #280
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_206294164
quote:
6s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 09:11 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Senna en Prost zij ook goede voorbeelden van extreem goede coureurs die op de baan toch ook wel nare trekjes hadden. En daar wereldkampioen mee zijn geworden.
Die hebben elkaar meerdere keren opzettelijk lopen rammen. Absolute klootzakken, maar het hoort er ook een beetje bij. Mooi was dat ze niet schijnheilig deden. Ze waren niet de netste jongetje uit de klas en kwamen daar ook gewoon voor uit.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 12 oktober 2022 @ 10:00:17 #281
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_206294188
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 15:35 schreef Donderkonijn het volgende:

[..]
Max ook, De Mercedes van vorig jaar was zeker op het eind superieur aan de RB, met dank aan de vele motoren die ze er in lepelden.
Ik denk ook dat ze daarom zo hard balen bij Mercedes. DIt hadden ze veel eerder in het seizoen kunnen doen en met gemak kampioen kunnen worden. Als je kijkt wat voor overmacht ze in de laatste paar races hadden dan lijkt het mij raar dat ze het niet eerder konden doen. Vooral omdat ze beweren dat ze geen updates meer hebben gebracht na Silverstone (wat natuurlijk bullshit is, maar goed).
pi_206294278
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 10:00 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Ik denk ook dat ze daarom zo hard balen bij Mercedes. DIt hadden ze veel eerder in het seizoen kunnen doen en met gemak kampioen kunnen worden. Als je kijkt wat voor overmacht ze in de laatste paar races hadden dan lijkt het mij raar dat ze het niet eerder konden doen. Vooral omdat ze beweren dat ze geen updates meer hebben gebracht na Silverstone (wat natuurlijk bullshit is, maar goed).
Het is bullshit. Alleen al gezien die raketmotor op Interlagos.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 12 oktober 2022 @ 11:57:06 #283
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_206295289
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 10:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Het is bullshit. Alleen al gezien die raketmotor op Interlagos.
Die motor is geen upgrade en valt buiten de budgetcap.

Ik ben het wel met Kees vd Grind eens dat upgrades schromelijk overschat worden in de meeste gevallen. Het gaat veel meer om het begrijpen van het concept en je auto goed af kunnen stellen. Tenzij het echt ergens fundamenteel aan ontbreekt. Zoals Mercedes aan het begin van 2021 moeite had met de nieuwe regels omtrent de vloer. Die upgrade bracht na Silverstone wel een grote stap vooruit en nadien waren ze eigenlijk op elk circuit dominant. Alleen hebben ze dat niet optimaal uitgebuit. Ik geloof er niet in dat een flapje links of rechts op een vleugel nu echt zo'n enorm verschil maakt. Dat is veel meer het concept van de auto an sich.

Kijk nu naar RBR: jarenlang op topsnelheid veruit de mindere van Mercedes. In het nieuwe tijdperk van de 2022 regels heeft RBR ervoor gekozen een auto te bouwen die zeer efficiënt is op rechte stukken. Mercedes heeft een ander concept gekozen en ineens 'is de Honda/RBPT-motor de sterkste van het veld', terwijl de Mercedes niet vooruit te branden is, terwijl er altijd werd beweerd dat dat de snelste motor was. Honda zal vast stapjes hebben gezet, maar het heeft ook gewoon te maken met het concept van de auto.
Rini dankjewel.
  woensdag 12 oktober 2022 @ 12:49:18 #284
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_206295888
Heel wat complimrnten voor Max over de buitenbocht-actie voorbij Charles na de start. "Mooiste inhaalactie van het seizoen".
En allemaal uit Britse hoek: Peter Windsor, Martin Brundle, Jolyon Palmer :o
Wie dit leest is gek
pi_206295943
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 11:57 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Die motor is geen upgrade en valt buiten de budgetcap.
(n) All costs of goods and services within the Power Unit Supply Perimeter for use by the
F1 Team, up to an amount in any Full Year Reporting Period equal to the applicable
maximum price as set out in the Sporting Regulations;


Alleen de motoren waarvoor je een overeenkomst hebt vallen buiten de cap. Extra motoren er in blijven hangen gaat gewoon van de cap af.
  woensdag 12 oktober 2022 @ 13:05:55 #286
131800 Tarado
capô de fusca
pi_206296088
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 12:54 schreef TagForce het volgende:

[..]
(n) All costs of goods and services within the Power Unit Supply Perimeter for use by the
F1 Team, up to an amount in any Full Year Reporting Period equal to the applicable
maximum price as set out in the Sporting Regulations;


Alleen de motoren waarvoor je een overeenkomst hebt vallen buiten de cap. Extra motoren er in blijven hangen gaat gewoon van de cap af.
volgens mij klopt dat niet

quote:
Engines – which are more complex because some teams make their own while others buy them – are covered by their own set of cost regulations.
  woensdag 12 oktober 2022 @ 13:06:46 #287
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_206296098
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 11:57 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]

Kijk nu naar RBR: jarenlang op topsnelheid veruit de mindere van Mercedes. In het nieuwe tijdperk van de 2022 regels heeft RBR ervoor gekozen een auto te bouwen die zeer efficiënt is op rechte stukken. Mercedes heeft een ander concept gekozen en ineens 'is de Honda/RBPT-motor de sterkste van het veld', terwijl de Mercedes niet vooruit te branden is, terwijl er altijd werd beweerd dat dat de snelste motor was. Honda zal vast stapjes hebben gezet, maar het heeft ook gewoon te maken met het concept van de auto.
Het concept van de auto van Red Bull in de jaren 2014-2021 was natuurlijk wel gebouwd rondom een motor die daadwerkelijk veel minder krachtig was dan die van Mercedes. Renault en later Honda hebben wel wat stappen gezet in de loop der jaren, maar het uitgangspunt was denk ik vooral om het gebrek aan vermogen te compenseren met een efficiënt chassis. En daar borduurt Red Bull nu nog steeds op voort, maar dan met een motor die inmiddels helemaal niet meer onderdoet voor de concurrentie.
pi_206296131
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 13:05 schreef Tarado het volgende:

[..]
volgens mij klopt dat niet
[..]

Dat is pas vanaf dit seizoen...
Vorig seizoen was er geen Power Unit Financial Regulations boekwerk.

Overigens gaat dat over de fabrikant van de motoren, die zich vanaf dit seizoen ook aan een cost cap moeten houden bij de ontwikkeling van motoren, en niet over de uitgaven van teams aan motoren.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 12 oktober 2022 @ 13:09:58 #289
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206296145
quote:
99s.gif Op woensdag 12 oktober 2022 12:49 schreef Nieuwschierig het volgende:
Heel wat complimrnten voor Max over de buitenbocht-actie voorbij Charles na de start. "Mooiste inhaalactie van het seizoen".
En allemaal uit Britse hoek: Peter Windsor, Martin Brundle, Jolyon Palmer :o
Dan heb je ook meteen de twee bekendste uitzonderingen te pakken :P
Brundle en Palmer zijn echt top.

Peter ken ik niet echt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 13 oktober 2022 @ 09:18:53 #290
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206306614
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 12:55 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Met als toevoeging dat Schumacher gewoon op de baan hele nare trekjes had.
En Hamilton niet? Sinds Hamilton niet meer betrokken is bij de strijd om de titel, zijn er veel minder aanrijdingen tussen degenen die vooraan rijden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 14:46 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:


Geen idee waar je dat op baseert, dat hij het grootste talent is.
Misschien op het gegeven dat letterlijk iedereen in de Formule 1 wereld dat zegt? :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_206306831
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 09:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
En Hamilton niet? Sinds Hamilton niet meer betrokken is bij de strijd om de titel, zijn er veel minder aanrijdingen tussen degenen die vooraan rijden.
Bij Schumacher was het vaker dan eens pure opzet als hij iemand van de baan roste. Bij Hamilton is het incompetentie. Ik weet niet wat erger is, maar alleen al om die reden schat ik Schumacher als coureur hoger in. Hamilton heeft vooral heel wel geluk gehad.

quote:
Misschien op het gegeven dat letterlijk iedereen in de Formule 1 wereld dat zegt? :')
Ik snap dat overdrijven een soort van dichterlijke vrijheid is die het goed doet op Fok!, maar het is echt niet 'letterlijk iedereen'. Ik ga niet mee in dit soort chauvinisme. Verstappen is een uitzonderlijk coureur, absolute topklasse. Maar de F1 leent zich niet voor het absoluut raten van coureurs en dus zullen we het nooit zeker weten of hij in dezelfde auto ook echt beter is dan een ander.

Begin van het seizoen had hij de grootst mogelijke moeite met Perez in dezelfde wagen, wat in ieder geval aantoont dat hij niet in elke auto waar je hem inlepelt boven alles en iedereen uitsteekt.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 13 oktober 2022 @ 10:00:29 #292
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_206306934
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 09:49 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Bij Schumacher was het vaker dan eens pure opzet als hij iemand van de baan roste. Bij Hamilton is het incompetentie. Ik weet niet wat erger is, maar alleen al om die reden schat ik Schumacher als coureur hoger in. Hamilton heeft vooral heel wel geluk gehad.
[..]
Ik snap dat overdrijven een soort van dichterlijke vrijheid is die het goed doet op Fok!, maar het is echt niet 'letterlijk iedereen'. Ik ga niet mee in dit soort chauvinisme. Verstappen is een uitzonderlijk coureur, absolute topklasse. Maar de F1 leent zich niet voor het absoluut raten van coureurs en dus zullen we het nooit zeker weten of hij in dezelfde auto ook echt beter is dan een ander.

Begin van het seizoen had hij de grootst mogelijke moeite met Perez in dezelfde wagen, wat in ieder geval aantoont dat hij niet in elke auto waar je hem inlepelt boven alles en iedereen uitsteekt.
Moeite met Perez ja?

3 tiende sneller in Q in Bahrain, maar uitgevallen in race buiten zijn schuld om. Iets langzamer in Q in SA, maar race gewonnen. Sneller in Q in Australië maar uitgevallen buiten zijn schuld om. Daarna in Italië, USA en Spanje gewonnen. Ik snap dat overdrijven een soort van dichterlijke vrijheid is op FOK!, maar dit is toch geen "groots mogelijke moeite"?

1 Q verloren van Perez en als die niet uitviel eindigde hij voor Perez in de eerste zes ronden.
  donderdag 13 oktober 2022 @ 10:01:49 #293
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_206306950
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 09:49 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Ik snap dat overdrijven een soort van dichterlijke vrijheid is die het goed doet op Fok!, maar het is echt niet 'letterlijk iedereen'.
Toch wel.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_206307201
"Grootst mogelijke moeite met Perez" _O- Hoe selectief kijk je dan wel niet?
  donderdag 13 oktober 2022 @ 10:27:19 #295
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206307204
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 09:49 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Bij Schumacher was het vaker dan eens pure opzet als hij iemand van de baan roste. Bij Hamilton is het incompetentie. Ik weet niet wat erger is, maar alleen al om die reden schat ik Schumacher als coureur hoger in. Hamilton heeft vooral heel wel geluk gehad.
Ik denk dat je Hamilton onderschat. Hij weet precies wat hij doet, hij is er alleen oneerlijk over. Hij is vooral geniepig.

quote:
Begin van het seizoen had hij de grootst mogelijke moeite met Perez in dezelfde wagen, wat in ieder geval aantoont dat hij niet in elke auto waar je hem inlepelt boven alles en iedereen uitsteekt.
Dichterlijke overdrijving denk ik.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206307302
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 10:26 schreef DjVero het volgende:
"Grootst mogelijke moeite met Perez" _O- Hoe selectief kijk je dan wel niet?
Natuurlijk overdrijf ik, maar er waren hier en in de media zelfs mensen die dachten dat Perez zich zou mengen in de titelstrijd. Dat dat deels kwam door de DNF's is natuurlijk waar.

Waar het me vooral om gaat is dat de F1 niet gemaakt is voor het raten van coureurs. Is Verstappen sneller dan Norris als hij in een McLaren zou zitten? Ik durf dat niet met 10% zekerheid te zeggen hoor.
pi_206307323
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 10:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Natuurlijk overdrijf ik, maar er waren hier en in de media zelfs mensen die dachten dat Perez zich zou mengen in de titelstrijd. Dat dat deels kwam door de DNF's is natuurlijk waar.

Waar het me vooral om gaat is dat de F1 niet gemaakt is voor het raten van coureurs. Is Verstappen sneller dan Norris als hij in een McLaren zou zitten? Ik durf dat niet met 10% zekerheid te zeggen hoor.
Dat laatste is zeker waar. Norris is ook echt buitencategorie, maar zit in een niet-competitieve auto. Raten binnen een seizoen is tot op zekere hoogte mogelijk. Raten tussen verschillende seizoenen/periodes is vrijwel onmogelijk.

Maar je snapt hopelijk toch wel wat het doel is van 'media'? Sensatie, sensatie, sensatie. Natuurlijk kopten ze dat Perez mee zou dingen om de titel toen hij een paar goede resultaten neer had gezet, want dat is sensatie en levert clicks op. ;) Maar ik geloof niet dat welke kenner dan ook serieus denkt dat Perez ook maar een kleine kans maakt :+
pi_206307459
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 10:40 schreef DjVero het volgende:

[..]
Dat laatste is zeker waar. Norris is ook echt buitencategorie, maar zit in een niet-competitieve auto. Raten binnen een seizoen is tot op zekere hoogte mogelijk. Raten tussen verschillende seizoenen/periodes is vrijwel onmogelijk.

Maar je snapt hopelijk toch wel wat het doel is van 'media'? Sensatie, sensatie, sensatie. Natuurlijk kopten ze dat Perez mee zou dingen om de titel toen hij een paar goede resultaten neer had gezet, want dat is sensatie en levert clicks op. ;) Maar ik geloof niet dat welke kenner dan ook serieus denkt dat Perez ook maar een kleine kans maakt :+
Nee, Perez had nooit een kans. Maar dat was ook niet mijn punt. Je zag wel aan het begin van het seizoen dat de verschillen veel kleiner waren en dat Verstappen worstelde met de auto. Nu is het uiteindelijk naar je hand zetten van een wagen ook absoluut een groot talent. Maar het toonde wel aan dat het allemaal niet vanzelfsprekend is dat hij in elke auto maar in de horizon verdwijnt.

Ik zeg dan ook niet dat Verstappen geen absolute buitencategorie is, want dat is hij natuurlijk wel. En raten binnen een seizoen of tijdperk kan inderdaad tot op zekere hoogte. Alleen al door te kijken naar hoe bochten worden genomen, hoe rijders inhalen, hoeveel kleine en grote foutjes ze maken op de baan. Hoe consistent rondetijden zijn ook vooral (iets waarin Verstappen bijvoorbeeld veel beter is dan Leclerc). En dan mag je best concluderen dat Verstappen bij de allerbeste op de grid hoort. Ook als je hem in een Williams zou zetten verslaat hij zijn teamgenoot en haalt hij er meer uit dan de huidige coureurs.

Maar of dat in een Ferrari, Mercedes of McLaren ook zou zijn? Of hij Alonso zou verslaan in een Alpine of Vettel in een Aston Martin? We weten het simpelweg niet. En het is ook niet echt relevant, want F1 is een package deal.

Ik zou graag twee gelijkwaardige coureurs bij elk team zien, maar ook dat gebeurt zelden bij een topteam. Veel dichterbij dan nu bij Ferrari komt dat zelden.
pi_206307528
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 10:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Natuurlijk overdrijf ik, maar er waren hier en in de media zelfs mensen die dachten dat Perez zich zou mengen in de titelstrijd. Dat dat deels kwam door de DNF's is natuurlijk waar.

Waar het me vooral om gaat is dat de F1 niet gemaakt is voor het raten van coureurs. Is Verstappen sneller dan Norris als hij in een McLaren zou zitten? Ik durf dat niet met 10% zekerheid te zeggen hoor.
Dat valt ook niet te bepalen totdat ze in dezelfde auto zitten. Ik heb geen idee of Max intrinsiek sneller is dan Norris, het enige waar ik in geloof is dat Max in staat is om het absolute maximum uit zijn F1 auto te halen wat mogelijk is en dat niet iedere coureur die capaciteit heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2022 11:07:11 ]
pi_206307553
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 11:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat valt ook niet te bepalen totdat ze in dezelfde auto zitten. Ik heb geen idee of Max intrinsiek sneller is dan Norris, het enige waar ik in geloof is dat Max in staat is om het absolute maximum uit zijn F1 auto te halen wat mogelijk is en dat niet iedere coureur die capaciteit heeft.
Dat laatste lijkt me zeker zo en dat Max er meer uit haalt dan zijn teamgenoten tot nu toe heeft hij ook aangetoond. Hij is ook elke FP1 vanaf de start razend snel, dat zegt ook wel iets over puur talent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')