rare belgenquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 09:16 schreef qajariaq het volgende:
Als een Belg honderdtwaalf rijd dat ie het dan niet over snelheid heeft maar dat ie een blauw zwaailicht op zn dak heeft.
In Nl zeggen we steevast één één twee, in België is dat honderdtwaalf. In Nl noem je iemand ambulance- of brandweerchauffeur, een Belg rijdt dan honderdtwaalf.
Dit zal vrijwel niemand verder uitgelegd hoeven te worden maar het is wel even knipperen als je er mee geconfronteerd wordt.
Gohan in Dragon Ball Z ook. Zowel in de Japanse en Amerikaanse versie gespeeld door een vrouw.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 16:08 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ash (Pokemon), en Bart (Simpsons) ook. Kleine jongetjes klinken blijkbaar als vrouwen.
Een zweep genereert een kleine sonic boom.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 21:38 schreef Neo-Mullen het volgende:
Dat de sonic boom (door de geluidsbarriere gaan) ontstaat doordat het geluid van een groter afgelegde afstand ineens bij je is. Als er een auto aan komt, dan hoor je hem al voordat hij bij je is. Bij een object dat sneller dan het geluid gaat komt het eerste geluid pas als het object bij je is, direct gevolgd door het geluid dat al eerder onderweg was, wat dus een knal effect geeft.
Dus die sonic boom is simpelweg het geluid dat het object maakt.
Ik dacht altijd dat er een knal ontstaat doordat je een barrière doorbreekt en achter het object weer sluit. Alsof je een steen in het water gooit en dus eerst het water opzij duwt en het water daarna het gat weer vult.
Klopt. Het is dus feitelijk niet één knal maar een zich verplaatsende knal. Iemand die dus vele kilometers verderop staat zal de knal dus net zo hard horen maar later. Dat besef is bij mij ook pas laatst doorgedrongen (staat ook ergens in dit topic).quote:Op woensdag 16 augustus 2023 21:38 schreef Neo-Mullen het volgende:
Dat de sonic boom (door de geluidsbarriere gaan) ontstaat doordat het geluid van een groter afgelegde afstand ineens bij je is. Als er een auto aan komt, dan hoor je hem al voordat hij bij je is. Bij een object dat sneller dan het geluid gaat komt het eerste geluid pas als het object bij je is, direct gevolgd door het geluid dat al eerder onderweg was, wat dus een knal effect geeft.
Dus die sonic boom is simpelweg het geluid dat het object maakt.
Ik dacht altijd dat er een knal ontstaat doordat je een barrière doorbreekt en achter het object weer sluit. Alsof je een steen in het water gooit en dus eerst het water opzij duwt en het water daarna het gat weer vult.
Dat zijn inderdaad wel de ontdekkingen waarvan je achteraf denkt "D'oh! Dat is zo obvious!"quote:Op maandag 21 augustus 2023 19:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De Film Als twee druppels water
De verfilming van Willem Frederik Hermans' roman De donkere kamer van Damocles uit 1963. Daarin bleek dat verzet ineens niet lauter helden maar een schimmige bezigheid.
Als twee druppels water ontving veel lof op het filmfestival van Cannes. Dat de film na een eerste roulatie uit zicht verdween, kwam door Freddy Heineken: hij had z'n maîtresse een rolletje toebedeeld, maar toen ze het later uitmaakte, trok hij de film uit de roulatie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat inspecteerde men dan?quote:Op zondag 17 september 2023 02:46 schreef crystal_meth het volgende:
Vroeger kon je in de bibliotheek ook grammofoonplaten uitlenen. Moest je wel eerst de naald van je platenspeler meebrengen voor inspectie. Ik dacht dat men checkte of ze nog scherp genoeg was, pas jaren later kwam ik erachter dat een goede naald niet scherp maar bot is, en dat de naald door slijtage scherper wordt.
Nieuwe naald:
[ afbeelding ]
naald met slijtage:
[ afbeelding ]
(de gele lijnen geven de vorm van de groef weer).
Ja, dat men de naald inspecteerde is duidelijk, maar wat aan de naald.quote:Op zondag 17 september 2023 09:55 schreef mschol het volgende:
[..]
de naald neem ik aan zodat je de lp niet vernaggelde?
Of ie voldoende bolling had, een scherpe naald vernaggeld de plaatquote:Op zondag 17 september 2023 10:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja, dat men de naald inspecteerde is duidelijk, maar wat aan de naald.
Sporen van slijtage of schade? Al vereist dat waarschijnlijk enige ervaring, en kennis van de verschillende types (vormen) naalden: spherical, elliptical, hyperelliptical, Shibata & "Hughes", Ogura, van den Hul, Micro Ridge, Fritz Gyger...quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Of het personeel dat de naalden inspecteerde de nodige expertise had? Misschien keken ze enkel naar overduidelijke schade, of naar de hoeveelheid vuil aan de naald (als je de naald niet regelmatig reinigt kan het vuil vastkoeken en moeilijk te verwijderen zijn). Of misschien was de policy bedoeld om mensen met goedkope apparatuur (een speelgoedplatenspeler of ander prul waarvan de naald niet verwijderbaar is) of met onvoldoende technische kennis uit te sluiten (wie niet weet hoe ie de naald moet verwijderen weet misschien ook niet wat de correcte naalddruk is en hoe ie dat moet instellen. Een foute naalddruk kan de groef beschadigen).are we infinite or am I alone
OK, beetje laat...quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 17:51 schreef Domnivoor het volgende:
N.a.v. de discussie over de letter ß, eerder in dit topic:
[ afbeelding ]
De goede naalddruk beschadigt de groef ookquote:Op maandag 18 september 2023 01:04 schreef crystal_meth het volgende:
Een foute naalddruk kan de groef beschadigen
Omdat ze Brits was?quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 16:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Om de een of andere reden zit Kirsty MacColl - There's a guy works down the chip shop, swears he's Elvis in mijn hoofd.
Waarom zingt ze in een Amerikaans-Engels accent over een chip shop? Amerikanen noemen het French Fries, niet Chips, dat is Brits
Au. Schuldig.quote:Op donderdag 28 september 2023 18:33 schreef Evangelion het volgende:
Dat het Marianneke is en niet "Maar Janneke ...', mind blown
quote:Op zaterdag 30 september 2023 08:00 schreef DJKoster het volgende:
Dat Lady Gaga in het liedje Pokerface 'Po-po-po-pokerface, Fu-fu-fuck her face' zingt en niet twee keer 'po-po-po-kerface'
Ik kan er niks aan doen, maar de bolling/krul van dat dekseltje staat dan wel de verkeerde kant op ten opzichte van het blik.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 13:24 schreef TanteMathilde het volgende:
Hadden jullie het blikje in het logo van Hero al gezien?
[ afbeelding ]
Eeeh heeft hero weleens blik producten ?quote:Op donderdag 12 oktober 2023 13:24 schreef TanteMathilde het volgende:
Hadden jullie het blikje in het logo van Hero al gezien?
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 12 oktober 2023 14:53 schreef Geerd het volgende:
[..]
Eeeh heeft hero weleens blik producten ?
https://www.foodaktuell.c(...)r-ist-200-jahre-alt/quote:Een klassieker is 200 jaar oud
Het blik heeft zijn stempel gedrukt op de geschiedenis - ook op die van Hero. 100 jaar lang produceerde de levensmiddelenfabrikant de duurzame blikverpakking zelf en creëerde wereldprimeurs met zijn fabriek in Lenzburg.
Je kunt er appelmoes uit lepelen of ravioli in opwarmen. En wie heeft het als kind niet gebruikt om te oefenen met telefoneren? Hij hangt aan de auto van pasgetrouwden en maakt een blikkerig geluid. Het blikje werd in april 200 jaar oud en heeft in die tijd geschiedenis geschreven (zie kader op pagina 38). De ontwikkeling bij Hero is er ook zichtbaar door gemarkeerd: de letters H, R en O in het bedrijfslogo staan al voor kleine blikjes.
Vanaf het allereerste begin produceerde de bekende Zwitserse levensmiddelenproducent ook zijn eigen blikjes en was daarmee wereldwijd een van de pioniers. Een tinnegieter uit Leipzig startte de productie kort na de oprichting van het bedrijf in 1886. In die tijd sneden arbeiders moeizaam plaatmetaal en bogen het tot emmers en blikken. Er werden tussen de vijf en tien blikken per uur geproduceerd en tijdelijk opgeslagen in manden of kratten of klaargezet voor de volgende oogst.
Geleidelijk aan kwamen er machines bij, onder andere voor het verzegelen van de blikken. De "bodymaker" stanste en vormde het materiaal. Al snel ontstonden er hele productielijnen. En de vers geproduceerde blikken werden via een transportband naar de silo getransporteerd.
Lenzburg met zijn plantages - praktisch voor de poorten van de fabriek - was de ideale locatie: "Groente en fruit gingen bij wijze van spreken in drie uur rechtstreeks van het veld naar het blik. Beide waren verser dan de goederen
Gesteriliseerd en verpakt in luchtdichte blikken, kan voedsel meerdere jaren worden bewaard met behoud van de hoge voedingswaarde," verzekert hij ons. Hero kon de omliggende huishoudens dus het hele jaar door voorzien van seizoensproducten en jam van hoge kwaliteit. Daarnaast voorzag Lenzburg de dochterondernemingen van blikjes.
Recycling gestart tijdens de Tweede Wereldoorlog
Hero kwam nooit ideeën te kort op het gebied van blik en maakte tijdens de Tweede Wereldoorlog zelfs van de nood een deugd: gezien de schaarse blikvoorraad riep het bedrijf via posters, folders en advertenties huishoudens op om hun gebruikte blikjes tegen betaling schoon en klaar voor recycling in te leveren bij de winkels. Maar het eigenlijke recyclingproces zou pas zo'n 20 jaar later, met de hulp van Hero, worden geprofessionaliseerd en ingeburgerd bij de bevolking.
In 1948 behaalde Hero een verkoopsucces met ravioli in blik en leverde het met zijn nieuwe producten een beslissende bijdrage aan de verbetering van het imago van voedsel in blik: Voedsel in blik werd lange tijd beschouwd als goedkoop noodvoedsel. Het solderen van de naad met lood was in die tijd controversieel. Bepaalde omstandigheden, zoals te veel consumptie, hadden in het verleden al geleid tot gevallen van loodvergiftiging.
Daarom waren er wereldwijd strengere voedselvoorschriften in de maak.
Hero ondernam actie en lanceerde in 1972 de witte, smaakloze binnencoating en vier jaar later de naadbeschermer - een wereldprimeur. De elektrische lastechniek maakte het blik naadloos en dus loodvrij. Dit verhoogde de kwaliteit en de bescherming van de gezondheid. Bovendien zag de witte plastic coating er smakelijk en edel uit.
Een verdere ontwikkeling van de blikvorm maakte het mogelijk om conserven beter te stapelen in het verkooprek. Met al deze innovaties bracht Hero de productie van blik en de distributie van zijn voedingsproducten een beslissende stap vooruit. Reden genoeg voor het bedrijf om bepaalde processen te patenteren en de rechten door te geven aan andere leveranciers.
Productie verviervoudigd in 20 jaar
Dankzij de toenemende automatisering en de modernste technologie, zoals de introductie van de elektrische lasmachine, werden de processen steeds verder versneld. Hierdoor steeg de dagelijkse productie van blikjes van 50.000 blikjes in 1947 naar 200.000 blikjes in 1960. Als gevolg van
Als gevolg van de voortdurende rationalisatiemaatregelen daalde het aantal werknemers van 100 in het begin tot 34. In 1985 produceerde Hero nog 35 miljoen blikken. In 1985 produceerde Hero nog 35 miljoen blikjes. Maar in de loop van de globalisering werd eigen productie steeds minder belangrijk: "Hoe efficiënter de transportmiddelen en hoe sneller de leveringen werden, hoe minder men afhankelijk was van korte transportroutes en een lokale locatie", legt Brunner uit. Hero besloot zich daarom uitsluitend te concentreren op zijn kernactiviteiten - de productie van lang houdbare levensmiddelen. In 1986 sloot het bedrijf de blikjesfabriek in Lenzburg en sindsdien laat het de productie over aan verschillende fabrikanten in Zwitserland.
In NL alleen van fris maar het is een internationaal bedrijf uit Zwitserlandquote:Op donderdag 12 oktober 2023 15:17 schreef Geerd het volgende:
[..]
Uhmzzz oke..maar niet echt waar hero om bekend staat toch..
Nee, dat komt omdat er twee versies zijn. Zoals met heel veel muziek waar vieze woordjes in zitten. Vooral in de VS is dat nodig als je wil dat je muziek op de radio gedraaid wordt.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 14:32 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Dit moet wel een Mandela-effect zijn.
Dit is inderdaad een meer logische verklaring.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 15:33 schreef Viezig het volgende:
[..]
Nee, dat komt omdat er twee versies zijn. Zoals met heel veel muziek waar vieze woordjes in zitten. Vooral in de VS is dat nodig als je wil dat je muziek op de radio gedraaid wordt.
Ja, teveel Helen Lovejoy'squote:Op donderdag 12 oktober 2023 15:33 schreef Viezig het volgende:
[..]
Nee, dat komt omdat er twee versies zijn. Zoals met heel veel muziek waar vieze woordjes in zitten. Vooral in de VS is dat nodig als je wil dat je muziek op de radio gedraaid wordt.
Ik had trouwens ook geen idee dat er "fuck her face" gezongen werd in het origineel. Ik luister bijna geen radio en kijk nog minder tv dus ik zou ook niet weten welke versie hier doorgaans afgespeeld wordt. Toen ik nog wel eens uitging is het me in ieder geval nooit opgevallen.quote:[img]https://fokstat[img]https://fokstatic.nl/p/0s.gif[/img] Op donderdag 12 oktober 2023 15:42 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Dit is inderdaad een meer logische verklaring.
Was je vriend/man er ook niet verzot op? Zoiets meen ik me te herinneren. Vind je het zelf te eten?quote:Op donderdag 12 oktober 2023 15:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Fun Fact, ze waren de eerste met Ravioli in Blik
[ afbeelding ]
In NL niet zo een hit, maar in Duitstalige landen het gemaksvoer equivalent van witte bonen in tomatensaus. De saus smaakt ook vrijwel hetzelfde
Ja, maar die van Maggiquote:Op donderdag 12 oktober 2023 16:45 schreef Viezig het volgende:
[..]
Was je vriend/man er ook niet verzot op? Zoiets meen ik me te herinneren. Vind je het zelf te eten?
Meestal is dat soort blikvoer imo niet veel soeps, behalve als ik honger heb.
Schuldig, het YouTube commentaar ook als ik de lyrics video zie.quote:Op zaterdag 30 september 2023 08:00 schreef DJKoster het volgende:
Dat Lady Gaga in het liedje Pokerface 'Po-po-po-pokerface, Fu-fu-fuck her face' zingt en niet twee keer 'po-po-po-kerface'
quote:But don't you worry about my boyfriend
He's a boy whose name is Vitorino
I don't want him
Couldn't stand him
He was no good so I (hahahaha)
Now, come on, what was I supposed to do?
He was out of town and his two friends were so fine
Dus je begrijpt het nog steeds niet ...quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 21:30 schreef Oostblokkert het volgende:
Die tekst van de Macarena is best raar als je de lyrics zin voor zin volgt.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |