abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206141748
Niet mijn OP :D (maar wel gereekst)

https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-scp-onderzoek-uren

quote:
Onderzoek: vrouwen gaan door kind minder werken en blijven dat doen
quote:
Eens deeltijd, altijd deeltijd.' Dat concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) vandaag. De overheid zou zich meer moeten richten op moeders met oudere en zelfstandigere kinderen in de zoektocht naar personeel. Deze groep vrouwen zou de problemen op de arbeidsmarkt gedeeltelijk kunnen verhelpen.

Dat komt naar voren in een vandaag gepubliceerd rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) naar de deeltijdcultuur in Nederland.

'Vergeten groep'

De overheid probeert moeders van jonge kinderen aan het werk te krijgen, maar het zou volgens het SCP beter zijn als de regering zich richt op vrouwen met oudere kinderen. Zij maken de helft uit van alle in deeltijd werkende vrouwen.

Het SCP spreekt van een 'vergeten groep' die, als ze meer gaan werken, het aandeel vrouwen in hoge functies kan vergroten. Ook kunnen zij een bijdrage leveren aan het verhelpen van de krapte op de arbeidsmarkt.

Om dat te realiseren is volgens het SCP meer nodig dan verlofregelingen en kinderopvang. Bijvoorbeeld meer werken lonender maken. Daarbij is het volgens het planbureau wel de vraag of het plan van het kabinet om een voltijdsbonus in te stellen meer vrouwen aan het werk krijgt.

'Diep ingesleten'

"De vraag is of zo'n fulltime-bonus vrouwen in beweging brengt", zegt SCP-onderzoeker Wil Portegijs. "Werken in deeltijd is niet alleen diep ingesleten in onze samenleving, maar ook in het leven van veel vrouwen zelf. Dat doorbreek je niet zomaar."

'Een echt parttimeland'

Nederland is een echt parttimeland. Ongeveer de helft van de werkenden is niet de volle werkweek in touw voor de baas.

"We zijn in Nederland wereldkampioen deeltijdwerk en dat heeft vooral te maken met het aantal vrouwen dat in deeltijd werkt", vertelde Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt aan de Tilburg University, er eerder over.


Hoewel het klopt dat vrouwen deeltijd werken is de verklaring best logisch toch?

- Kinderopvang is slecht geregeld en kost bakken met geld.

- Rare schooltijden van 08.30 tot 15.00 met een uur pauze tussen 12.00-13.00. Welke uren ga je precies werken :') je moet voorschoolse tussenschoolse en naschoolse opvang regelen, wat ook niet gratis is.

- Kinderen zijn op woensdagmiddag om 12.00 vrij.

- kinderen gaan vaak nog naar sportclubjes waar je ze heen moet brengen en zwemles.

- bassischolen verwachten dat je ook nog mee helpt met knutselen en de kinderen begeleidt naar de gymzaal.

In de Verenigde Staten is dit naar mijn idee beter geregeld. De schoolbus haalt je kind op om 07.45 en ontbijt wordt aangeboden op school. Vervolgens duren de lessen tot 15.00 en verlaat niemand in de tussentijd het schoolgebouw. De school verzorgt de lunch. De schoolbus zet je weer thuis af na school. Ben je een sporter? Dan biedt de school je bijvoorbeeld basketbal training aan tot 17.00.

Misschien een idee dat er eerst gekeken wordt naar het systeem op basisscholen scholen voordat we moeders de schuld geven.
Definitely not CIA
pi_206141780
Overigens was dat thuisonderwijs met fulltime werkende ouders ook niet echt makkelijk voor velen.

Beter is het om wat flexibeler te kunnen zijn als gezin.
Definitely not CIA
  donderdag 29 september 2022 @ 16:08:38 #3
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_206141904
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:51 schreef corehype het volgende:

[..]
De hoeveelheid scheidingen is DE oorzaak van het woningtekort waar de politiek te laf is om te benoemen.
Laten we het eens omdraaien.
Hoeveel scheidingen zijn (mede) het gevolg van financiele spanningen / krapte waar veel gezinnen mee te maken hebben?
Zo lang beide partners ook hun eigen tijd en momenten hebben door bezoek aan sportclubs of terrasje is er niets aan de hand. Zit men verplicht avond aan avond naast elkaar op de bank dan beginnen vaak de problemen.
Zo lang er niet op één salaris een gezin gesticht kan worden, zie ik geen verbetering optreden in het aantal gestrande huwelijken
pi_206141913
Dit is toch de schuld van mannen ineens?
pi_206141915
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:08 schreef the-eye het volgende:

[..]
Laten we het eens omdraaien.
Hoeveel scheidingen zijn (mede) het gevolg van financiele spanningen / krapte waar veel gezinnen mee te maken hebben?
Do tell…
  donderdag 29 september 2022 @ 16:12:28 #6
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_206141944
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Do tell…
Ik ben vrijgezel dus ik kan alleen putten uit wat ik door de jaren heen gezien heb dus helaas geen sappige story voor je
  donderdag 29 september 2022 @ 16:18:27 #7
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206142003
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:08 schreef VEM2012 het volgende:
Dit is toch de schuld van mannen ineens?
Nee, dit is de schuld van de geschiedenis, culturele patronen, gemakzucht van beide geslachten plus beleid.
pi_206142124
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 13:24 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik zie er toch genoeg in mijn klantenbestand die dat wel kunnen. Zelf ben ik ook financieel onafhankelijk. Ik vind dat echt heel belangrijk. Maar blijkbaar ben ik een van de weinigen.
In mijn kennissenkring is het de norm dat man en vrouw beiden parttime (vaak vier dagen) werken. Het is zo normaal geworden dat ik het niet meer zie als parttime werken, maar als het nieuwe fulltime werken. Ik wil best geloven dat het iets is van hoogopgeleide randstedelingen, maar zo bijzonder is dit ook weer niet.

En van vrijwel geen van de stellen die ik ken zouden beiden probleemloos een nieuwe woning kunnen vinden na een relatiebreuk. Da's de keerzijde van wonen in de Randstad: huizen zijn nauwelijks te vinden en betalen.

Ik heb financiële onafhankelijkheid altijd belangrijk gevonden en vind dat nog steeds, maar tegelijk vind ik een relatie zo fijn omdat je niet alles gelijk hoeft te verdelen. Hij doet wat meer van de dingen waar hij goed in is of die hij minder erg vindt - en ik doe dat op mijn beurt ook. Dat creëert afhankelijkheid. Als hij vandaag door een bus wordt overreden, weet ik niet hoe ik ons slimme huis aan de praat houd. En als ik een val van de ladder niet overleef, heeft hij geen idee wat met de tuin te doen. Daar verzinnen we wel wat op als de situatie zich voordoet. Ik heb geen zin om met een voortdurend 'wat als' te leven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206142167
Wat zijn oudere kinderen in dit verhaal?
Voor een kind van 13 is het ook fijn als er een papa of mama aanwezig is als hij of zij uit school komt.

Verder kun je ook pleiten om mannen (of vrouwen, de werkende partner) meer te betalen, het is van de zotte dat vrouwen überhaupt MOETEN werken tegenwoordig wil je nog iets van kwaliteit van leven hebben. We gaan steeds meer de kant op van Amerika waar mensen 3 of 4 banen hebben en alleen thuis komen om tussen de banen in te slapen.
blablablabla
pi_206142190
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:08 schreef the-eye het volgende:

[..]
Laten we het eens omdraaien.
Hoeveel scheidingen zijn (mede) het gevolg van financiele spanningen / krapte waar veel gezinnen mee te maken hebben?
Zo lang beide partners ook hun eigen tijd en momenten hebben door bezoek aan sportclubs of terrasje is er niets aan de hand. Zit men verplicht avond aan avond naast elkaar op de bank dan beginnen vaak de problemen.
Zo lang er niet op één salaris een gezin gesticht kan worden, zie ik geen verbetering optreden in het aantal gestrande huwelijken
Is dat jouw indruk of baseer je je op onderzoek? Je zou evenzeer kunnen stellen dat veel relaties op de klippen lopen omdat beide partners niet genoeg tijd met elkaar doorbrengen, van elkaar vervreemd raken, langs elkaar heen gaan leven, redenen zoeken om zo min mogelijk thuis te zijn, enzovoort.

Ik snap niet waarom je jouw voorkeur aan anderen op zou leggen. Het ene stel wil veel onafhankelijk van elkaar doen en het andere stel zit graag elke avond samen op de bank. Waarom zou het een beter zijn dan het ander?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206142241
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:31 schreef Elan het volgende:
Wat zijn oudere kinderen in dit verhaal?
Voor een kind van 13 is het ook fijn als er een papa of mama aanwezig is als hij of zij uit school komt.
Het gaat niet alleen om hoeveel tijd je met je kind doorbrengt, maar ook hoe je die tijd besteedt. Als je fulltime werkt en te moe bent om bijvoorbeeld te helpen met huiswerk, dan is er een andere situatie dan wanneer je fulltime werkt en het juist fijn vindt om daarna nog met je kind bezig te zijn.

Mijn vader werkte fulltime en ik heb nooit het gevoel gehad dat hij afwezig was. 's Avonds reed hij me van hot naar her en vrijwel elk weekeinde ging hij met me op pad zodat ik mijn sport kon beoefenen. Als tiener was ik op doordeweekse dagen tijdens werkuren sowieso meer met school, mijn vrienden en mezelf bezig.

Ik kon het toen ik eenmaal moeder was naast mijn drukke baan daarentegen nauwelijks opbrengen om thuis nog vrolijk en energiek te zijn en genoeg aandacht aan mijn gezin te besteden. Voor mij was dat een teken dat ik iets anders moest gaan doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206142243
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:18 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Nee, dit is de schuld van de geschiedenis, culturele patronen, gemakzucht van beide geslachten plus beleid.
Of gewoon mensen die kiezen waar ze zich zelf het beste bij voelen.
  donderdag 29 september 2022 @ 16:42:52 #13
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_206142261
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is dat jouw indruk of baseer je je op onderzoek? Je zou evenzeer kunnen stellen dat veel relaties op de klippen lopen omdat beide partners niet genoeg tijd met elkaar doorbrengen, van elkaar vervreemd raken, langs elkaar heen gaan leven, redenen zoeken om zo min mogelijk thuis te zijn, enzovoort.

Ik snap niet waarom je jouw voorkeur aan anderen op zou leggen. Het ene stel wil veel onafhankelijk van elkaar doen en het andere stel zit graag elke avond samen op de bank. Waarom zou het een beter zijn dan het ander?
Je begrijpt me verkeerd. Ik pleit juist voor minder werken en meer tijd voor het gezin
Er is helemaal niets mis, juist niet, om samen tijd door te brengen. Stellen die langs elkaar heen leven gaan het meestentijds niet redden. Meestal is dat wanneer ze ineens op elkaar teruggeworpen worden (door financiele problemen of ziekte bijvoorbeeld)
Als dat "naast elkaar op de bank zitten" overschaduwd wordt door problemen en men niet even tijd voor zichzelf kan creëren door financiele krapte dan wordt het een ander verhaal
pi_206142297
Langer werken is niet de oplossing en het is triest dat dit door de politiek en werkgeversorganisaties nu als ei van Columbus wordt gezien. Het is simpelweg niet de oplossing, zeker niet in sectoren als de zorg waar medewerkers toch al overbelast zijn. Zorg ervoor dat meer mensen nuttig werk gaan doen, bijvoorbeeld door bepaalde opleidingen gratis te maken en specifieke beroepen beter te betalen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_206142310
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:42 schreef the-eye het volgende:

[..]
Je begrijpt me verkeerd.
Er is helemaal niets mis, juist niet, om samen tijd door te brengen. Stellen die langs elkaar heen leven gaan het meestentijds niet redden. Meestal is dat wanneer ze ineens op elkaar teruggeworpen worden (door financiele problemen of ziekte bijvoorbeeld)
Als dat "naast elkaar op de bank zitten" overschaduwd wordt door problemen en men niet even tijd voor zichzelf kan creëren door financiele krapte dan wordt het een ander verhaal
Ik pleit juist voor minder werken en meer tijd voor het gezin
Ik snap je inderdaad niet. En ik herken ook nu niet wat je zegt. In tijden van tegenspoed zoals ziekte kun je ook naar elkaar toegroeien. En tijd voor jezelf maken kan ook als je het niet breed hebt. Veel mensen hebben dat tijdens de coronaperiode gemerkt, toen sociale verplichtingen ineens wegvielen. Ook als je fulltime werkt heb je doorgaans nog altijd twee van de zeven dagen vrij. Het is natuurlijk anders als je een baan hebt die je helemaal leegzuigt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206142317
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 13:27 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Denk ook vaak veroorzaakt doordat ze werk voor 40 uur in 28 uur moeten proppen...

Ja, en als je dan 40 uur gaat werken in de zorg dan moet je ineens 65 uur in die 40 uur gaan proppen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_206142358
quote:
6s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:50 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Ja, en als je dan 40 uur gaat werken in de zorg dan moet je ineens 65 uur in die 40 uur gaan proppen.
Het is pijnlijk dat het kabinet een voltijdbonus juist voor de personeelstekorten in de zorg een goed idee vindt. Veel zorgmedewerkers hebben én met een hoge werkdruk te maken én met een hoge financiële druk door de inflatie. Ik stel me zo voor dat velen zich genoodzaakt voelen om meer te gaan werken om rond te kunnen blijven komen, wat alleen maar voor een hogere werkdruk zorgt. Da's roofbouw plegen op zorgpersoneel en maakt het beroep meteen nóg onaantrekkelijker zodat de tekorten erger worden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206142369
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen om hoeveel tijd je met je kind doorbrengt, maar ook hoe je die tijd besteedt. Als je fulltime werkt en te moe bent om bijvoorbeeld te helpen met huiswerk, dan is er een andere situatie dan wanneer je fulltime werkt en het juist fijn vindt om daarna nog met je kind bezig te zijn.

Mijn vader werkte fulltime en ik heb nooit het gevoel gehad dat hij afwezig was. 's Avonds reed hij me van hot naar her en vrijwel elk weekeinde ging hij met me op pad zodat ik mijn sport kon beoefenen. Als tiener was ik op doordeweekse dagen tijdens werkuren sowieso meer met school, mijn vrienden en mezelf bezig.

Ik kon het toen ik eenmaal moeder was naast mijn drukke baan daarentegen nauwelijks opbrengen om thuis nog vrolijk en energiek te zijn en genoeg aandacht aan mijn gezin te besteden. Voor mij was dat een teken dat ik iets anders moest gaan doen.
Daar heb je een zeer terecht punt. De werkdruk is vrijwel overal moordend tegenwoordig. Mijn vader werkte in de jaren 80 en 90 bij Het GEB (tegenwoordig Eneco) . Als hij nachtdienst had nam hij soms bijvoorbeeld onze Lego mee om die daar uit te zoeken.

Fulltime werken voor beide ouders levert in veel gevallen een enorme hoeveelheid druk en stress op het gezin. Omdat je vaak thuis ook nog niet helemaal klaar bent. Al zullen er ook voorbeelden situaties zijn waarin dat geen enkel probleem is. Ik geloof oprecht dat een part time baan gemiddeld gezien meer druk met zich mee brengt dan een fulltime baan vroeger.
blablablabla
  donderdag 29 september 2022 @ 17:50:04 #19
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206142839
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:57 schreef Elan het volgende:

[..]
Daar heb je een zeer terecht punt. De werkdruk is vrijwel overal moordend tegenwoordig. Mijn vader werkte in de jaren 80 en 90 bij Het GEB (tegenwoordig Eneco) . Als hij nachtdienst had nam hij soms bijvoorbeeld onze Lego mee om die daar uit te zoeken.
Dat verschilt. Momenteel veel ziekte, veranderingen, moeite om aan (goed) personeel te komen etc. Maar ik heb ook vaak zat gehad dat ik uit pure verveling de meest waanzinnige klussen buiten mijn vakgebied aanhaalde.
quote:
Fulltime werken voor beide ouders levert in veel gevallen een enorme hoeveelheid druk en stress op het gezin. Omdat je vaak thuis ook nog niet helemaal klaar bent. Al zullen er ook voorbeelden situaties zijn waarin dat geen enkel probleem is. Ik geloof oprecht dat een part time baan gemiddeld gezien meer druk met zich mee brengt dan een fulltime baan vroeger.
Dat hangt echt af van wat voor baan, wat voor persoon, wat voor taakverdeling. Ik heb prima draaiende, ontspannen gezinnen gezien (de mensen met de goede banen waarbij je niet als werkvee wordt behandeld) en totale rampen (de mensen met de flexbanen op de meest onmogelijke tijden waarbij het slikken of opzouten was) op parttime-basis.

Een kennis van me werkt als machiniste, parttime, en door hoe de NS omgaat met hun personeel gaat dit waarschijnlijk gewoon niet meer lukken. Alle opvang geregeld, evenredig zorgende partner, familie die veel bijspringt, maar de NS sloopt gewoon alle houvast en pauzes onder je kont vandaan waardoor de werkdruk onmogelijk wordt en de opvang ook. Dat is dus een keihard werkende vrouw met een nuttige opleiding en beroep.
pi_206143106
Foutje

[ Bericht 98% gewijzigd door Bortecinem op 29-09-2022 18:14:44 (Fout) ]
pi_206144035
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 17:50 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dat verschilt. Momenteel veel ziekte, veranderingen, moeite om aan (goed) personeel te komen etc. Maar ik heb ook vaak zat gehad dat ik uit pure verveling de meest waanzinnige klussen buiten mijn vakgebied aanhaalde.
[..]
Dat hangt echt af van wat voor baan, wat voor persoon, wat voor taakverdeling. Ik heb prima draaiende, ontspannen gezinnen gezien (de mensen met de goede banen waarbij je niet als werkvee wordt behandeld) en totale rampen (de mensen met de flexbanen op de meest onmogelijke tijden waarbij het slikken of opzouten was) op parttime-basis.

Een kennis van me werkt als machiniste, parttime, en door hoe de NS omgaat met hun personeel gaat dit waarschijnlijk gewoon niet meer lukken. Alle opvang geregeld, evenredig zorgende partner, familie die veel bijspringt, maar de NS sloopt gewoon alle houvast en pauzes onder je kont vandaan waardoor de werkdruk onmogelijk wordt en de opvang ook. Dat is dus een keihard werkende vrouw met een nuttige opleiding en beroep.
Daarom zei ik over het algemeen. Er zullen altijd plekken zijn waar de werkdruk nog wel laag is
Over het algemeen ligt het onevenredig hoog in vrijwel alle sectoren hoog en laag geschoolden. Of je nu pakketbezorger bent of huisarts heb je te maken met zeer hoge werkdruk.
blablablabla
pi_206145631
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 19:18 schreef Elan het volgende:

[..]
Daarom zei ik over het algemeen. Er zullen altijd plekken zijn waar de werkdruk nog wel laag is
Over het algemeen ligt het onevenredig hoog in vrijwel alle sectoren hoog en laag geschoolden. Of je nu pakketbezorger bent of huisarts heb je te maken met zeer hoge werkdruk.
De afgelopen decennia moest dan ook steeds méér met minder. Zo'n beetje overal inderdaad. Alles moest maximaal strak gezet worden en daarna nóg een keer strakker. En je moet maximaal flexibel zijn en óveral goed in zijn. Ben je toevallig een uitstekende wat introverte accountant, dan moet je natuurlijk daar natuurlijk wél aan gaan werken! Dat soort dingen :P

Wat deeltijdwerken betreft in bijvoorbeeld de zorg en onderwijs. Ik ken nogal wat voorbeelden van mensen die daar parttime werken en letterlijk zeggen:"ik vind mijn werk leuk, maar ik doe het maar 3 dagen/24 uur omdat ik het anders niet trek in die heksenketel.".
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_206145733
Partner en ik werken beiden fulltime. Prima te doen icm gezin.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik de mogelijkheid heb om fulltime te werken in 4 dagen (4x9). En dat bevalt me uitstekend.
Alius aliud dicit
pi_206146497
quote:
6s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:48 schreef Nielsch het volgende:
Langer werken is niet de oplossing en het is triest dat dit door de politiek en werkgeversorganisaties nu als ei van Columbus wordt gezien. Het is simpelweg niet de oplossing, zeker niet in sectoren als de zorg waar medewerkers toch al overbelast zijn. Zorg ervoor dat meer mensen nuttig werk gaan doen, bijvoorbeeld door bepaalde opleidingen gratis te maken en specifieke beroepen beter te betalen.
Komt hij weer aan met "de zorg" man je weet niet half hoe nagenoeg heel Nederland zich het snot voor de ogen werkt om het allemaal maar gedaan te krijgen wegens een tekort aan mensen.
pi_206146838
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 19:18 schreef Elan het volgende:

[..]
Daarom zei ik over het algemeen. Er zullen altijd plekken zijn waar de werkdruk nog wel laag is
Over het algemeen ligt het onevenredig hoog in vrijwel alle sectoren hoog en laag geschoolden. Of je nu pakketbezorger bent of huisarts heb je te maken met zeer hoge werkdruk.
Alles moet steeds sneller en efficiënter, een pakje moet binnen een uur geleverd worden een diagnose binnen 5 min gesteld.
pi_206147007
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 21:28 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Komt hij weer aan met "de zorg" man je weet niet half hoe nagenoeg heel Nederland zich het snot voor de ogen werkt om het allemaal maar gedaan te krijgen wegens een tekort aan mensen.
Het was een voorbeeld, je mag het best doortrekken naar andere sectoren en beroepen als je daar blij van wordt.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_206147671
Ik zit te wachten tot de overheid weer met kinderarbeid aan gaat komen.
Die kleine handjes zijn soms wel makkelijk.
De kleine lichaam kan makkelijk tussen de machines door .

Geen probleem kan makkelijk geld verdient mee worden.


Nederland is knetter gek .
Laat ze verdomde geluks zoekers met verblijfvergunnig maar aan het werk zetten .
Nu zitten ze aan de bijstand lekker feest te vieren .

Elke idioot kan wel een bezem vast houden en de huis schoonmaken .
Kunnen die stateshouders ook .
Aangezien ze hun eigen huis ook schoon houden.
pi_206148111
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 22:39 schreef suijkerbuijk het volgende:
Ik zit te wachten tot de overheid weer met kinderarbeid aan gaat komen.
Die kleine handjes zijn soms wel makkelijk.
De kleine lichaam kan makkelijk tussen de machines door .

Geen probleem kan makkelijk geld verdient mee worden.


Nederland is knetter gek .
Laat ze verdomde geluks zoekers met verblijfvergunnig maar aan het werk zetten .
Nu zitten ze aan de bijstand lekker feest te vieren .

Elke idioot kan wel een bezem vast houden en de huis schoonmaken .
Kunnen die stateshouders ook .
Aangezien ze hun eigen huis ook schoon houden.
Goed verhaal, maar het was waarschijnlijk beter geweest als je na de basisschool nog een vervolgopleiding had gedaan.
pi_206148178
Zie er totaal het nut niet van in. Waarom hou je netto van de eerste 20 uur werk veel meer over dan van de tweede 20 uur?! Daar zit het probleem en dat motiveert mijn vrouw terecht niet om fulltime te gaan werken.
  vrijdag 30 september 2022 @ 00:06:47 #30
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_206148357
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen om hoeveel tijd je met je kind doorbrengt, maar ook hoe je die tijd besteedt. Als je fulltime werkt en te moe bent om bijvoorbeeld te helpen met huiswerk, dan is er een andere situatie dan wanneer je fulltime werkt en het juist fijn vindt om daarna nog met je kind bezig te zijn.

Mijn vader werkte fulltime en ik heb nooit het gevoel gehad dat hij afwezig was. 's Avonds reed hij me van hot naar her en vrijwel elk weekeinde ging hij met me op pad zodat ik mijn sport kon beoefenen. Als tiener was ik op doordeweekse dagen tijdens werkuren sowieso meer met school, mijn vrienden en mezelf bezig.

Ik kon het toen ik eenmaal moeder was naast mijn drukke baan daarentegen nauwelijks opbrengen om thuis nog vrolijk en energiek te zijn en genoeg aandacht aan mijn gezin te besteden. Voor mij was dat een teken dat ik iets anders moest gaan doen.
En ik vind dus dat werken niet zo'n groot deel van mensen hun leven uit moet maken zodat ze de energie hebben die jij toen miste. Dat bedoel ik dus met zo lang mensen niet op één salaris een gezin kunnen stichten ik die scheidingen niet omlaag zie gaan.
pi_206755879
Yes luister naar Kaag ^O^
Vakman pur sang
pi_206758631
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 15:51 schreef capricia het volgende:
Niet mijn OP :D (maar wel gereekst)

https://www.rtlnieuws.nl/(...)n-scp-onderzoek-uren
[..]
[..]
Hoewel het klopt dat vrouwen deeltijd werken is de verklaring best logisch toch?

- Kinderopvang is slecht geregeld en kost bakken met geld.

- Rare schooltijden van 08.30 tot 15.00 met een uur pauze tussen 12.00-13.00. Welke uren ga je precies werken :') je moet voorschoolse tussenschoolse en naschoolse opvang regelen, wat ook niet gratis is.

- Kinderen zijn op woensdagmiddag om 12.00 vrij.

- kinderen gaan vaak nog naar sportclubjes waar je ze heen moet brengen en zwemles.

- bassischolen verwachten dat je ook nog mee helpt met knutselen en de kinderen begeleidt naar de gymzaal.

In de Verenigde Staten is dit naar mijn idee beter geregeld. De schoolbus haalt je kind op om 07.45 en ontbijt wordt aangeboden op school. Vervolgens duren de lessen tot 15.00 en verlaat niemand in de tussentijd het schoolgebouw. De school verzorgt de lunch. De schoolbus zet je weer thuis af na school. Ben je een sporter? Dan biedt de school je bijvoorbeeld basketbal training aan tot 17.00.

Misschien een idee dat er eerst gekeken wordt naar het systeem op basisscholen scholen voordat we moeders de schuld geven.
Datzelfde SCP concludeerde eerder ook al dat het ook trend is voor vrouwen zonder kinderen om part-time te werken. Er lijkt dus weldegelijk een cultureel aspect mee te spelen. Ook opleiding speelt mee. Zie stuk uit de NRC uit 2018:

https://archive.ph/s5Du8

[ Bericht 0% gewijzigd door Akkerdjie op 21-11-2022 11:45:38 ]
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  maandag 21 november 2022 @ 12:09:14 #33
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_206759036
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 11:38 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Datzelfde SCP concludeerde eerder ook al dat het ook trend is voor vrouwen zonder kinderen om part-time te werken. Er lijkt dus weldegelijk een cultureel aspect mee te spelen. Ook opleiding speelt mee. Zie stuk uit de NRC uit 2018:

https://archive.ph/s5Du8
Dus ik ben een kinderloze vrouw? :{

Zat mannen die 30 uur wel genoeg vinden. Ik heb wel wat beters te doen dan mijn leven te vergooien aan andermans bedrijf.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_206759135
Hier werkt man fulltime, ik altijd parttime. Geen kinderen, wel veel dieren gehad altijd. De verdeling was altijd zo, ik alles thuis en de dieren. Als man thuiskomt staat altijd zijn eten klaar en kan hij doen wat hij wil. Werkt voor ons prima, boeien wat een ander er van vindt.
Als de mogelijkheid er is zal mijn man ook minder gaan werken. Het leven bestaat uit meer dan je werk.
pi_206759722
quote:
7s.gif Op maandag 21 november 2022 12:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Dus ik ben een kinderloze vrouw? :{

Zat mannen die 30 uur wel genoeg vinden. Ik heb wel wat beters te doen dan mijn leven te vergooien aan andermans bedrijf.
Dit topic gaat over de stelling dat vrouwen meer moeten werken. Dit vinden sommige politici die uit de schulden willen komen, de nieuwe klimaatpaus (die vervanger van ed nijpels, ben zijn naam kwijt) omdat er zo minder kinderen worden geboren, wat goed is voor het milieu dus goed is, en vrouwen die gewoon hun tijd zo in willen delen. Mij kan het jeuken wat iedereen met zijn tijd doet. Mijn vrouw werkt 24 uur en ik 32 uur, ik zie het als een pre-pensioen, en het is overigens druk genoeg met kinderen in het leven. Dus snap die vrouwen heel goed.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_206759787
De overheid kan ook actiever aansturen op het sluiten van sectoren die veel mankracht en/of gemeenschappelijk onderhoud vereisen maar weinig teruggeven aan de samenleving (kleine winstmarges, grote volumes, veel export).
pi_206759913
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 13:10 schreef EinarBoe het volgende:
De overheid kan ook actiever aansturen op het sluiten van sectoren die veel mankracht en/of gemeenschappelijk onderhoud vereisen maar weinig teruggeven aan de samenleving (kleine winstmarges, grote volumes, veel export).
Oftewel minder doen en minder willen. Dat is de win-win voor iedereen.
Minder werken, minder kopen is de remedie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 21 november 2022 @ 16:03:16 #38
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206762418
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 20:43 schreef Mrmime het volgende:
Partner en ik werken beiden fulltime. Prima te doen icm gezin.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik de mogelijkheid heb om fulltime te werken in 4 dagen (4x9). En dat bevalt me uitstekend.
Het is dus maar wat je onder full time verstaat.

Ik werk part time (4x9).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 21 november 2022 @ 16:11:49 #39
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206762573
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:08 schreef VEM2012 het volgende:
Dit is toch de schuld van mannen ineens?
Altijd
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_206762640
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 13:10 schreef EinarBoe het volgende:
De overheid kan ook actiever aansturen op het sluiten van sectoren die veel mankracht en/of gemeenschappelijk onderhoud vereisen maar weinig teruggeven aan de samenleving (kleine winstmarges, grote volumes, veel export).
Wat bedoel je dan?
Horeca? Ontspanning? Musea?
Bij al dit soort ingrepen boer je als land zo terug in voorloorlogse taferelen.
Vakman pur sang
pi_206762682
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2022 16:14 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wat bedoel je dan?
Horeca? Ontspanning? Musea?
Bij al dit soort ingrepen boer je als land zo terug in voorloorlogse taferelen.
Dat betwijfel ik als het buitenland niet betaald voor de vervuiling.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206762735
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2022 16:14 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wat bedoel je dan?
Horeca? Ontspanning? Musea?
Nee, dat is juist iets waar men in de nabije omgeving van profiteert zonder grote lokale negatieve impact. Bovendien is iets als ontspanning een open markt - wat mensen willen aan ontspanning, werkt, wat mensen niet willen, verdwijnt.

Ik denk meer aan Nederland transportland, of de agro-industrie, die parasiteren op de infrastructuur en het land voor export en marginale winsten.
pi_206762910
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 16:21 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Nee, dat is juist iets waar men in de nabije omgeving van profiteert zonder grote lokale negatieve impact. Bovendien is iets als ontspanning een open markt - wat mensen willen aan ontspanning, werkt, wat mensen niet willen, verdwijnt.

Ik denk meer aan Nederland transportland, of de agro-industrie, die parasiteren op de infrastructuur en het land voor export en marginale winsten.
Maar dat zijn toch juist de sectoren die NL groot maken? Vanaf de Rotterdamse haven tot aan het bevoorraden van wel winkels.
Voedsel export kan iets minder en meer luxe producten op kleinere schaal misschien maar die paar mensen zijn mi juist hartstikke nuttig.

Ik heb als klant wat musea waar ik advies voor doe.
Daar werken best veel mensen, soms gesubsidieerd door de gemeente maar ook gewoon professionals, en die doen op een dag niet veel. Maar lopen ook niemand in de weg.

Maar nu is de energie voor hun ineens 6x zo duur geworden. Een museum is al een enorme energie vreter, en trekt allemaal oude dagjesmensen die ook weer vervuilen.

Ik probeer een grote som geld los te krijgen voor verduurzaming (wat ook weer de gemeente betaald) maar eigenlijk denk ik: jullie hebben geen recht van bestaan.
Laat die mensen eens iets echt nuttigs doen.
Al was het maar voor 1-2 jaar, dat museum blijft er wel staan.
Vakman pur sang
pi_206762956
Zelfde geld voor Theaters, schouwburgen, recreatiebaden, bibliotheken, enz.
Kan allemaal dicht en alleen open voor broodnodige dingen, zoals een dag voor studenten die boeken moeten lezen.
Zwemles enz.
Vakman pur sang
pi_206762967
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 15:51 schreef capricia het volgende:
Misschien een idee dat er eerst gekeken wordt naar het systeem op basisscholen scholen voordat we moeders de schuld geven.
Waarom? Kinderen de hele dag niet zien?
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 21 november 2022 @ 16:34:26 #46
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_206762978
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2022 16:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Zelfde geld voor Theaters, schouwburgen, recreatiebaden, bibliotheken, enz.
Kan allemaal dicht en alleen open voor broodnodige dingen, zoals een dag voor studenten die boeken moeten lezen.
Zwemles enz.
Mee eens, kunnen de proletariërs de uitgespaarde uren mooi aan de lopende band doorbrengen!
pi_206762985
Die voornoemde hebben allemaal een gigantisch probleem want ze krijgen de boeken niet sluitend, na de opzegging van gemeentelijke energiecontracten met Gazprom (wat naderhand niet eens hoefde).
De kosten zijn enorm gestegen en de inkomsten staan jaarlijks vast. De inkomsten uit kaartjes e.d. dekt nog niet de helft van de kosten.

Ik schat dat in jan de helft van dit soort gebouwen dicht zitten.
Vakman pur sang
pi_206763024
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2022 16:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar dat zijn toch juist de sectoren die NL groot maken?
Hahaha, nee. Dat zijn echt de kruimels van de economie maar het kost een godsvermogen aan huisvesting, wegonderhoud, landschapsperikelen, etcetera.
pi_206763076
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 16:36 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Hahaha, nee. Dat zijn echt de kruimels van de economie maar het kost een godsvermogen aan huisvesting, wegonderhoud, landschapsperikelen, etcetera.
Dat is niet waar, transport zeker niet.
Dat is gewoon een eerste behoefte + met Rotterdam een van de grootste werkgevers en werkmakers van nederland.
Vakman pur sang
pi_206763107
+ zijn ze zelf supporting. En winstgevend voor nederland.
Landbouw krijgt subsidies maar is ook op de grote schaal voor nl winstgevend.

Kijk eens hoeveel er in de kostenverslindende cultuursector werken?
Vakman pur sang
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')