Appartementen somsquote:Op vrijdag 23 september 2022 07:54 schreef hoechst het volgende:
Warmtepompen zouden duurder zijn in je huis verwarmen dan een gewone cv..
Maar dit lijkt mij alleen te kloppen wanneer je geen zonnepanelen hebt..
Maar wie heeft er een warmtepomp zonder zonnepanelen??
En gerenoveerde of nieuwbouw sociale huur.quote:
Tegen die tijd dus investeren in accu's, of een EV met V2G (vehicle-to-grid) mogelijkheid.quote:Op vrijdag 23 september 2022 11:55 schreef qajariaq het volgende:
We hebben hier in deze groep veelal panelen die het gebruik van de wp afdekken. Maar als over een aantal jaar salderen over is en de vergoeding in de zomer ongeveer nihil is dan moeten we toch allemaal fors bijbetalen in de winter vrees ik. Ik ben niet helemaal gerust op de lever vergoeding die we in de toekomst gaan krijgen gedurende de zomermaanden.
Dat spreekt voor zich maar dat lost het zomer winter verschil totaal niet op natuurlijk. Opslag van zeg 1500 kWh om de winter door te komen ga je niet in een batterij kwijt kunnen.quote:Op vrijdag 23 september 2022 11:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tegen die tijd dus investeren in accu's, of een EV met V2G (vehicle-to-grid) mogelijkheid.
Overdag met een lage of negatieve energieprijs laden en 's avonds en 's nachts de stroom van de auto gebruiken.
Tegen die tijd 20 Tesla's met schade opkopen en de accu's eruit slopenquote:Op vrijdag 23 september 2022 12:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat spreekt voor zich maar dat lost het zomer winter verschil totaal niet op natuurlijk. Opslag van zeg 1500 kWh om de winter door te komen ga je niet in een batterij kwijt kunnen.
Daarom grote wijkbatterijenquote:Op vrijdag 23 september 2022 12:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat spreekt voor zich maar dat lost het zomer winter verschil totaal niet op natuurlijk. Opslag van zeg 1500 kWh om de winter door te komen ga je niet in een batterij kwijt kunnen.
Ik hoor al de suggestie om op de zaak de auto te laden en dan thuis weer leeg trekken.... Moet ik wel een andere auto kopen en weer gaan werken. Gaat het voor mij niet worden dus.quote:Op vrijdag 23 september 2022 12:53 schreef Gripper het volgende:
[..]
Daarom grote wijkbatterijen![]()
Of tegen je baas zeggen, sorry ik moet thuiswerken vandaag, het was een koude nacht dus de warmtepomp heeft de auto leeggetrokken.
Ik ben een andere mening toebedeeld.quote:Op vrijdag 23 september 2022 11:55 schreef qajariaq het volgende:
We hebben hier in deze groep veelal panelen die het gebruik van de wp afdekken. Maar als over een aantal jaar salderen over is en de vergoeding in de zomer ongeveer nihil is dan moeten we toch allemaal fors bijbetalen in de winter vrees ik. Ik ben niet helemaal gerust op de lever vergoeding die we in de toekomst gaan krijgen gedurende de zomermaanden.
Mooi artikel, duidelijke berekening. Mij zou het nog steeds waard zijn om over te stappen op een warmtepomp, al ben ik wat meer geld kwijt. Het maakt ons minder afhankelijk van Russisch gas en dat is voor mij het belangrijkste motief geweest voor de aanschaf. Maar ik snap wel dat anderen gewoon kijken wat het voordeligst is. De ellende zou compleet zijn als de overheid ook na 2023 nog de prijs van gas kunstmatig laag gaat houden voor consumenten.quote:Op donderdag 22 september 2022 18:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
In het AD van vandaag al paginagroot "Stoken op gas is komende winter goedkoper dan warmtepomp"
[ afbeelding ]
Het verschil is wel dat de prijs van de "fyieke" stroom en de certificaten niet gekoppeld zijn.quote:Op vrijdag 23 september 2022 21:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik ben een andere mening toebedeeld.
Groene stroom wordt in certificaten opgekocht, die vraag zal hoog blijven. Dus onze groene stroom zal veel waard blijven.
Dit zou niet zo moeten zijnquote:Op vrijdag 23 september 2022 07:54 schreef hoechst het volgende:
Warmtepompen zouden duurder zijn in je huis verwarmen dan een gewone cv..
Maar dit lijkt mij alleen te kloppen wanneer je geen zonnepanelen hebt..
Maar wie heeft er een warmtepomp zonder zonnepanelen??
Nee, net als dat mensen nu massaal hout gaan stoken om de gasrekening laag te krijgen. Op dit moment lijkt het wel alsof de meest vervuilende oplossing de goedkoopste is geworden en de meest milieuvriendelijk het duurst...quote:Op zaterdag 24 september 2022 10:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit zou niet zo moeten zijn
maar goed hout is duurder tegenwoordig.quote:Op zaterdag 24 september 2022 12:25 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Nee, net als dat mensen nu massaal hout gaan stoken om de gasrekening laag te krijgen. Op dit moment lijkt het wel alsof de meest vervuilende oplossing de goedkoopste is geworden en de meest milieuvriendelijk het duurst...
Maar goed, ik heb er goed vertrouwen in dat dit snel weer veranderd. Wat mij betreft begint dat met een reële stroomprijs.
In de straat een stel met quadrupel glas, zonnepanelen, Tesla, paar airco/warmtepompen en een tegeltuin heeft net 2 kuub hout laten leveren.quote:Op zaterdag 24 september 2022 12:25 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Nee, net als dat mensen nu massaal hout gaan stoken om de gasrekening laag te krijgen. Op dit moment lijkt het wel alsof de meest vervuilende oplossing de goedkoopste is geworden en de meest milieuvriendelijk het duurst...
Maar goed, ik heb er goed vertrouwen in dat dit snel weer veranderd. Wat mij betreft begint dat met een reële stroomprijs.
Die hadden zeker een fijnstofkuurtje nodig.quote:Op zaterdag 24 september 2022 15:57 schreef loveli het volgende:
[..]
In de straat een stel met quadrupel glas, zonnepanelen, Tesla, paar airco/warmtepompen en een tegeltuin heeft net 2 kuub hout laten leveren.
Tegen de 'oude' prijzen was dat ook niet zo, als ik het vergelijk maak tussen de maandelijkse (en jaarlijkse) kosten in mijn vorige huis en dit huis.quote:Op zaterdag 24 september 2022 10:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit zou niet zo moeten zijn
bij mij is dat nog steeds zo... 31 ct/kwh of 4 euro per m3quote:Op zondag 25 september 2022 18:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tegen de 'oude' prijzen was dat ook niet zo, als ik het vergelijk maak tussen de maandelijkse (en jaarlijkse) kosten in mijn vorige huis en dit huis.
Nee, ik zei tegen de oude prijzen, dus niet 4 euro per m3.quote:Op zondag 25 september 2022 18:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
bij mij is dat nog steeds zo... 31 ct/kwh of 4 euro per m3
quote:Op zaterdag 24 september 2022 15:57 schreef loveli het volgende:
[..]
In de straat een stel met quadrupel glas, zonnepanelen, Tesla, paar airco/warmtepompen en een tegeltuin heeft net 2 kuub hout laten leveren.
Ik heb geen open haard jammer genoeg, maar ik zou dat ding alsnog aanmaken, puur voor de sfeer. Niks mooiers dan een koude, gure avond met een knapperend haardvuur.quote:
Als je quadrupel glas in je huis laat plaatsen moet je geen open haard willen.quote:Op zondag 25 september 2022 18:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb geen open haard jammer genoeg, maar ik zou dat ding alsnog aanmaken, puur voor de sfeer. Niks mooiers dan een koude, gure avond met een knapperend haardvuur.
Ja, buiten heb ik er een, dat was lekker voor de de avonden dat het 's avonds wat koeler was, dat ik dan lekker daar bij een vuurtje kon zitten, maar inmiddels is dat voor dit jaar wel weer klaar.quote:Op zondag 25 september 2022 18:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je quadrupel glas in je huis laat plaatsen moet je geen open haard willen.
Niet binnen iig, buiten is een ander verhaal.
dat zijn toch mijn huidige tarieven als ik een gas abonnement zou nemen.quote:Op zondag 25 september 2022 18:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, ik zei tegen de oude prijzen, dus niet 4 euro per m3.
Je snapt gewoon prima wat ik bedoel.quote:Op zondag 25 september 2022 18:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat zijn toch mijn huidige tarieven als ik een gas abonnement zou nemen.
Hier ligt ook 3 kuub klaar onder de overkapping.quote:Op zondag 25 september 2022 18:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb geen open haard jammer genoeg, maar ik zou dat ding alsnog aanmaken, puur voor de sfeer. Niks mooiers dan een koude, gure avond met een knapperend haardvuur.
Er is heel veel mis met de haard aansteken; zeker als ik merk hoe slecht sommige mensen hier in de, inderdaad, woonwijken, stoken.quote:Op zondag 25 september 2022 22:15 schreef loveli het volgende:
Niks mis met een keer de haard stoken, maar ik houd m'n hart vast voor alle schoorsteenbranden omdat mensen voor het eerst in jaren de haard weer aansteken.
Daarom beter een warmtepomp; minder gezellig, maar wel zo fijn voor de buurtquote:Houtkachels. Ze zijn misschien gezellig (theetje, dekentje, haardje), maar lang niet zo onschuldig als lang werd gedacht. Want kregen we vroeger nog subsidies omdat houtstoken als een duurzaam alternatief werd gezien, nu blijken de kachels een grote vervuiler te zijn. Maar liefst 23 procent van alle fijnstofuitstoot in ons land is afkomstig van houtkachels, blijkt uit nieuwe cijfers van het RIVM.
Statistisch gezien leidt houtstook tot naar schatting 3000 doden per jaar. En nog eens 1 miljoen mensen in Nederland ervaren flink veel overlast. Zij ademen slecht en hebben een branderig gevoel in hun ogen.
Die haard een keer aansteken met droog loofhout is het probleem niet echt.quote:Op zondag 25 september 2022 22:15 schreef loveli het volgende:
Niks mis met een keer de haard stoken, maar ik houd m'n hart vast voor alle schoorsteenbranden omdat mensen voor het eerst in jaren de haard weer aansteken.
Ik gun iedereen zn lolletje en dus als iemand een enkele keer een openhaard brand vind ik dat niet altijd fijn maar dat is dan gegund. Zie het als een tuinfeest in de buurt, het geeft wat overlast maar iedereen mag zn lolletje hebben.quote:Op zondag 25 september 2022 22:29 schreef Ivo1985 het volgende:
Die haard een keer aansteken met droog loofhout is het probleem niet echt.
Inventum heeft een wtw unit die warm water maakt uit de binnenlucht voor de cvquote:Op zondag 25 september 2022 23:52 schreef monkyyy het volgende:
Onze woning heeft ventilatiesysteem D met een wtw unit (Brink Renovent HR). Die is al aardig op leeftijd, circa 20 jaar oud. Tijd om die maar eens te vervangen voordat die de geest geeft.
Zijn er ook warmtepompen die verwarmde lucht door het huis kan verspreiden door het buizensysteem en zo ja, is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Een kanaal airco met verwarmingsfunctie dus.quote:Op zondag 25 september 2022 23:52 schreef monkyyy het volgende:
Zijn er ook warmtepompen die verwarmde lucht door het huis kan verspreiden door het buizensysteem en zo ja, is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Een nieuwe Brink en combineren met een warmtepomp. Ze adverteren er op de website mee, wellicht gewoon eens contact met ze opnemen om te horen wat ze adviseren.quote:Op zondag 25 september 2022 23:52 schreef monkyyy het volgende:
Onze woning heeft ventilatiesysteem D met een wtw unit (Brink Renovent HR). Die is al aardig op leeftijd, circa 20 jaar oud. Tijd om die maar eens te vervangen voordat die de geest geeft.
Er stond gisteren een mooi stuk over in de Volkskrant: Verwarmen met de houtkachel, hoe verstandig is dat nu de gasprijs zo hoog is? Moraal van het verhaal: het is financieel gunstig om te doen als de gasprijzen hoog zijn, maar het is slecht voor het milieu en onze gezondheid. Volgens het RIVM zorgt houtstook voor 23 procent van de fijnstof in Nederland. Bovendien stoot je voor dezelfde hoeveelheid warmte met een houtkachel twee keer zoveel CO2 uit als met een gasgestookte cv-installatie. En hout mag dan wel een hernieuwbare energiebron zijn, maar bomen groeien langzaam en er worden beschermde bossen opgeofferd.quote:Op zondag 25 september 2022 22:01 schreef qajariaq het volgende:
En toch, ik blijf tegenstander van houtkachels is woonwijken. Open haarden in het bijzonder want die reuk je ok nog eens.
Zoveel houtstook is er toch niet in Nederland? Dan geeft het verhoudingsgewijs extreme fijnstof zo te lezen, en auto's etc juist weer extreem weinig?quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er stond gisteren een mooi stuk over in de Volkskrant: Verwarmen met de houtkachel, hoe verstandig is dat nu de gasprijs zo hoog is? Moraal van het verhaal: het is financieel gunstig om te doen als de gasprijzen hoog zijn, maar het is slecht voor het milieu en onze gezondheid. Volgens het RIVM zorgt houtstook voor 23 procent van de fijnstof in Nederland. Bovendien stoot je voor dezelfde hoeveelheid warmte met een houtkachel twee keer zoveel CO2 uit als met een gasgestookte cv-installatie. En hout mag dan wel een hernieuwbare energiebron zijn, maar bomen groeien langzaam en er worden beschermde bossen opgeofferd.
Maar hé, het is groene energie. En mensen kunnen genieten van een knisperend vuurtje.
Door het zogeheten condenseerbare fijnstof mee te rekenen, blijkt dat de houtstook de grootste bron van fijnstofuitstoot in Nederland is. Daarna volgt het wegverkeer, hoewel auto's wel weer meer schadelijke stikstofdioxiden uitstoten (...) Bronquote:Op dinsdag 27 september 2022 14:50 schreef Molo het volgende:
[..]
Zoveel houtstook is er toch niet in Nederland? Dan geeft het verhoudingsgewijs extreme fijnstof zo te lezen, en auto's etc juist weer extreem weinig?
Oh ik dacht dat er meer houtkachels in NL waren. Vooral veel oude boederijen hebben er 1, die hebben veelal ook geen cv systeem.quote:Op dinsdag 27 september 2022 16:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Door het zogeheten condenseerbare fijnstof mee te rekenen, blijkt dat de houtstook de grootste bron van fijnstofuitstoot in Nederland is. Daarna volgt het wegverkeer, hoewel auto's wel weer meer schadelijke stikstofdioxiden uitstoten (...) Bron
Roetfilters in dieselauto's hebben, zo staat ook in het stuk, de fijnstofuitstoot flink doen dalen. En er staat ook dat er in Nederland ongeveer één miljoen houtkachels en -haarden zijn op zo'n 7,8 miljoen huizen.
Daarnaast is hout het nieuwe goud dus ik betwijfel of het goedkoper isquote:Op dinsdag 27 september 2022 14:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er stond gisteren een mooi stuk over in de Volkskrant: Verwarmen met de houtkachel, hoe verstandig is dat nu de gasprijs zo hoog is? Moraal van het verhaal: het is financieel gunstig om te doen als de gasprijzen hoog zijn, maar het is slecht voor het milieu en onze gezondheid. Volgens het RIVM zorgt houtstook voor 23 procent van de fijnstof in Nederland. Bovendien stoot je voor dezelfde hoeveelheid warmte met een houtkachel twee keer zoveel CO2 uit als met een gasgestookte cv-installatie. En hout mag dan wel een hernieuwbare energiebron zijn, maar bomen groeien langzaam en er worden beschermde bossen opgeofferd.
Maar hé, het is groene energie. En mensen kunnen genieten van een knisperend vuurtje.
Tegenwoordig is ook alles slecht, in Du staan 100x zoveel houtkachelsquote:Op dinsdag 27 september 2022 14:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
iets massaal doen is inderdaad altijd slechtquote:Op dinsdag 27 september 2022 18:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tegenwoordig is ook alles slecht, in Du staan 100x zoveel houtkachels
Staan toch geen miljoen houtkachels en haarden regelmatig te loeien neem ik aan?quote:Op dinsdag 27 september 2022 16:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Door het zogeheten condenseerbare fijnstof mee te rekenen, blijkt dat de houtstook de grootste bron van fijnstofuitstoot in Nederland is. Daarna volgt het wegverkeer, hoewel auto's wel weer meer schadelijke stikstofdioxiden uitstoten (...) Bron
Roetfilters in dieselauto's hebben, zo staat ook in het stuk, de fijnstofuitstoot flink doen dalen. En er staat ook dat er in Nederland ongeveer één miljoen houtkachels en -haarden zijn op zo'n 7,8 miljoen huizen.
Hier bij de buren en de op-een-na buren aan de andere kant wel, en met dit vochtige weer word je echt gek van de stank als je de tuin in stapt, stookadvies wat is dat? Heel ongezond allemaal.quote:Op dinsdag 27 september 2022 19:04 schreef Molo het volgende:
[..]
Staan toch geen miljoen houtkachels en haarden regelmatig te loeien neem ik aan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |