abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206096513
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 10:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
klopt, ik heb al meerdere keren gezien dat bij dezelfde leverancier er verschillende tarieven zijn die bv 3 of 6 maanden vaststaan, terwijl er maar 2 tot 7 dagen verschil zit in het moment van afsluiten.
Maar waarom zoek je dit eigenlijk uit? Je kan toch nergens heen.
Het is me nu duidelijk geworden dat die energiemaatschappijen niet alleen vrij spel hebben over de tarieven maar ook over de contracten….
Ik dacht echt dat er alleen nog maar maandcontracten werden uitgegeven. Maar nu heb ik dus ineens een kwartaalcontract. Dat is toch raar? Dat ze (Eneco) zelfs dat niet duidelijk communiceren, want na 3 maandcontracten kom ik er nu achter dat ik ineens een kwartaalcontract heb.

Er is iets vreselijks mis gegaan met de privatisering van nutsvoorzieningen. Hoe kan het zijn dat de rechten van burgers zo slecht worden geborgd? ‘Vroeger’ kon je nog met klachten over je energierekening bij het ‘Gemeentelijk Energie Bedrijf’ terecht. Of je kon de plaatselijk wethouder of gemeenteraad aanspreken.
Nu kun je helemaal…. niets.

Eigenlijk zou er nu een nieuwe ‘Energiemaatschappij ten behoeve van het algemeen nut’ moeten worden opgericht. Zonder winstoogmerk en waar burgers naar toe kunnen als ze woeker energiecontracten krijgen aangeboden.
pi_206096658
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 13:11 schreef sommeltje het volgende:

[..]
Het is me nu duidelijk geworden dat die energiemaatschappijen niet alleen vrij spel hebben over de tarieven maar ook over de contracten….
Ik dacht echt dat er alleen nog maar maandcontracten werden uitgegeven. Maar nu heb ik dus ineens een kwartaalcontract. Dat is toch raar? Dat ze (Eneco) zelfs dat niet duidelijk communiceren, want na 3 maandcontracten kom ik er nu achter dat ik ineens een kwartaalcontract heb.

Er is iets vreselijks mis gegaan met de privatisering van nutsvoorzieningen. Hoe kan het zijn dat de rechten van burgers zo slecht worden geborgd? ‘Vroeger’ kon je nog met klachten over je energierekening bij het ‘Gemeentelijk Energie Bedrijf’ terecht. Of je kon de plaatselijk wethouder of gemeenteraad aanspreken.
Nu kun je helemaal…. niets.

Eigenlijk zou er nu een nieuwe ‘Energiemaatschappij ten behoeve van het algemeen nut’ moeten worden opgericht. Zonder winstoogmerk en waar burgers naar toe kunnen als ze woeker energiecontracten krijgen aangeboden.
volgens mij is er 1 contract nog, namelijk variabel met enkele uitzonderingen.
Ik heb geen idee hoe je bij maand of kwartaal komt, dat haal ik niet uti je berichten.

Wat ze nu doen met variabel contract is wat altijd al mocht, namelijk tarieven aanpassen wanneer nodig. Dat ze vroeger dit alleen per 1 januari en 1 juli deden wil neit zeggen dat ze het niet mochten op andere data toen. Nu doen ze dat wel.

Als je dat niet weet dan zou ik aanraden of de algemene voorwaarden te lezen. Daar staat het gewoon in.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206096885
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 13:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
volgens mij is er 1 contract nog, namelijk variabel met enkele uitzonderingen.
Ik heb geen idee hoe je bij maand of kwartaal komt, dat haal ik niet uti je berichten.

Wat ze nu doen met variabel contract is wat altijd al mocht, namelijk tarieven aanpassen wanneer nodig. Dat ze vroeger dit alleen per 1 januari en 1 juli deden wil neit zeggen dat ze het niet mochten op andere data toen. Nu doen ze dat wel.

Als je dat niet weet dan zou ik aanraden of de algemene voorwaarden te lezen. Daar staat het gewoon in.
Voor juni/juli/augustus heb ik maandcontracten gehad van Eneco. Nu vanaf eind augustus ineens een kwartaalcontract (dus 3 maanden hetzelfde tarief).
Maar dit is dus totaal willekeurig. Want Eneco heeft ook kwartaalcontracten uitgegeven in juni. Ik snap dat verschil niet.

En dat ze tarieven mogen aanpassen dat weet ik wel. Maar dat waren gewoon de ‘normale’ schommelingen. Wat er nu gebeurt, zijn geen ‘normale’ prijsfluctuaties.
Die contracten zijn daar nooit op geschreven. En dat is wat zo vreselijk fout is gegaan bij de privatisering. Dat er geen waarborgen voor de burger zijn ingebouwd.

Noem het grondstoffen speculatie als gevolg van de Coronacrisis, noem het klimaatpolitiek, noem het oorlogssancties, gecreëerde schaarste. De burger zit in 1 grote fuik waarin alle partijen je rekening zo snel mogelijk leeg willen trekken.
We kunnen er niks tegen doen en de boven ons gestelden laten het gebeuren.
pi_206096975
Tarieven voor drie maanden is niet (per definitie) hetzelfde als een contract voor drie maanden. Wij hebben variabel (al jaren) en ook prijzen voor drie maanden. Contract blijft gewoon maandelijks opzegbaar. Wat iemand anders al aangaf: prijzen wijzigen mocht altijd al maar er was eerder geen aanleiding om dat zo frequent te doen.
pi_206097194
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 13:49 schreef sommeltje het volgende:

[..]
Voor juni/juli/augustus heb ik maandcontracten gehad van Eneco. Nu vanaf eind augustus ineens een kwartaalcontract (dus 3 maanden hetzelfde tarief).
Maar dit is dus totaal willekeurig. Want Eneco heeft ook kwartaalcontracten uitgegeven in juni. Ik snap dat verschil niet.

En dat ze tarieven mogen aanpassen dat weet ik wel. Maar dat waren gewoon de ‘normale’ schommelingen. Wat er nu gebeurt, zijn geen ‘normale’ prijsfluctuaties.
Die contracten zijn daar nooit op geschreven. En dat is wat zo vreselijk fout is gegaan bij de privatisering. Dat er geen waarborgen voor de burger zijn ingebouwd.

Noem het grondstoffen speculatie als gevolg van de Coronacrisis, noem het klimaatpolitiek, noem het oorlogssancties, gecreëerde schaarste. De burger zit in 1 grote fuik waarin alle partijen je rekening zo snel mogelijk leeg willen trekken.
We kunnen er niks tegen doen en de boven ons gestelden laten het gebeuren.
ik kan dit soort contracten nergens terugvinden op hun website. Bellen heeft geen zin, dus ik zal er niet achterkomen wat je nu bedoelt. Ik weet alleen dat er variabele contracten zijn en vaste contracten zijn er niet of nauwelijks meer.
Ik weet niet of het niet hebben van jouw waarborgen nou echt een fout is.

Ik merk uit je laatste zin dat je in de complottenhoek zit, en daar ga ik uit weg, voordat ik in de fabeltjesfuik kom.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206097208
quote:
7s.gif Op zondag 25 september 2022 14:00 schreef Serinde het volgende:
Tarieven voor drie maanden is niet (per definitie) hetzelfde als een contract voor drie maanden. Wij hebben variabel (al jaren) en ook prijzen voor drie maanden. Contract blijft gewoon maandelijks opzegbaar. Wat iemand anders al aangaf: prijzen wijzigen mocht altijd al maar er was eerder geen aanleiding om dat zo frequent te doen.
gebruikelijk was 2x per jaar. In januari ging de gasprijs iets omhoog en in juli weer iets naar beneden. Maar ja, die tijden zijn voor nu even voorbij.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 25 september 2022 @ 16:48:55 #209
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206098179
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 14:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
gebruikelijk was 2x per jaar. In januari ging de gasprijs iets omhoog en in juli weer iets naar beneden. Maar ja, die tijden zijn voor nu even voorbij.
Zal niet lang meer duren dat het maandtarieven worden en dan afnemers die net als veel dingen, vooraf moeten betalen. Dat nu "klanten" hun (vooruit)betaling laag houden zal - ihkv voorkomen van "schulden" - ws ook wel worden afgekapt. Net net als vroegûh... weer eerst E-muntjes in meter om te koken.

quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 13:49 schreef sommeltje het volgende:
Die contracten zijn daar nooit op geschreven. En dat is wat zo vreselijk fout is gegaan bij de privatisering. Dat er geen waarborgen voor de burger zijn ingebouwd.
Dat is niet "vreselijk fout" gegaan maar bewust zo geregeld omdat idd de privatisering van bedrijven (en zeker niet die van burgers) moest worden veiliggesteld.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator zondag 25 september 2022 @ 17:39:52 #210
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206098579
quote:
12s.gif Op zondag 25 september 2022 16:48 schreef Vallon het volgende:

[..]
Zal niet lang meer duren dat het maandtarieven worden en dan afnemers die net als veel dingen, vooraf moeten betalen. Dat nu "klanten" hun (vooruit)betaling laag houden zal - ihkv voorkomen van "schulden" - ws ook wel worden afgekapt. Net net als vroegûh... weer eerst E-muntjes in meter om te koken.
[..]
Dat is niet "vreselijk fout" gegaan maar bewust zo geregeld omdat idd de privatisering van bedrijven (en zeker niet die van burgers) moest worden veiliggesteld.
Dan scoor ik zodra dat zo is een paar accu's, zodat we in ieder geval een deel van dat geintje op kunnen vangen. Al komen die accu's er toch wel zodra het richting 2025 gaat.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206099786
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 september 2022 22:27 schreef sommeltje het volgende:
Dit is toch bizar.
Het is alsof je in de rij moet staan voor een brood en dat je dan bij de kassa aan een rad van fortuin mag draaien wat jouw prijs is.
Hier moet stevig ingegrepen worden inderdaad. Het is duidelijk dat ze maar wat doen. Zij moeten de achterliggende "logica" bekend maken. Als er überhaupt logica achter zit. Wat ik betwijfel. Het moet transparant. Een beetje winst voor die tussenhandelaren mag best maar geen willekeur toepassen en het kostenplaatje helder maken.

We hebben het overigens blijkbaar zo gewild. Elk jaar weer "overstappen" en blij met zoveel verschillende aanbieders die zelf niets produceren en er dus enkel en alleen voor zichzelf zitten. Die hebben vanzelf allemaal hun eigen goocheldoos.

Wat dat betreft is het een ondoorzichtige jungle die beter in een bananenrepubliek past. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206099807
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 17:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dan scoor ik zodra dat zo is een paar accu's, zodat we in ieder geval een deel van dat geintje op kunnen vangen. Al komen die accu's er toch wel zodra het richting 2025 gaat.
Kansloos verhaal.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator zondag 25 september 2022 @ 19:30:47 #213
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206099838
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 19:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Kansloos verhaal.
Heb je het over je gemiddelde posts?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206099850
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 19:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Heb je het over je gemiddelde posts?
Nee gewoon over dat "paar accu's scoren". Allemaal grootspraak.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator zondag 25 september 2022 @ 19:32:11 #215
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206099856
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 19:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nee gewoon over dat "paar accu's scoren". Allemaal grootspraak.
:D ja, ja dát zal het zijn inderdaad.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 25 september 2022 @ 20:04:18 #216
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206100321
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 19:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
:D ja, ja dát zal het zijn inderdaad.
ik denk dat hij denkt dat je dom bent en je hele jaarverbruik wil balanceren. Dat het al een slok op een borrel is om je dagverbruik te balanceren en dat je dat ruwweg 5-8000,-- kost om dat te doen voor een normaal huis houd hij geen rekening mee.

Maar hij zal zo wel roepen dat we allemaal dom zijn en kobalt, brandgevaar, kinderhandjes, explosies, marktverzieking, etc.. gaan roepen.

Het is een gok ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator zondag 25 september 2022 @ 20:32:00 #217
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206100714
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 20:04 schreef zalkc het volgende:

[..]
ik denk dat hij denkt dat je dom bent en je hele jaarverbruik wil balanceren. Dat het al een slok op een borrel is om je dagverbruik te balanceren en dat je dat ruwweg 5-8000,-- kost om dat te doen voor een normaal huis houd hij geen rekening mee.

Maar hij zal zo wel roepen dat we allemaal dom zijn en kobalt, brandgevaar, kinderhandjes, explosies, marktverzieking, etc.. gaan roepen.

Het is een gok ;)
Nou, ik denk eerder dat het een persoonlijk dingetje is, als in, omdat ík het post. Daar heeft hij al heel wat jaren last van, maar wat jij zegt zou ook een deel van de reden kunnen zijn inderdaad.

Ik kan uiteraard geen volledig jaarverbruik balanceren. Dat hoeft ook niet. Ik heb het afgelopen jaar, sinds we hier wonen, eens gekeken wat er zo gebeurt, en dan zie ik dat ik de meeste nachten, zo'n 8 maanden per jaar, ongeveer tussen de 2 en 3 kwh verbruik per nacht.

Als ik díe kan opvangen, dan maakt dat al een behoorlijk verschil. Dat heeft uiteraard alleen zin als de prijzen zo blijven zoals nu. Als rekenvoorbeeld.

Als ik 8 maanden neem zijn dat grofweg 240 nachten (give or take een paar nachten). 240 x 3kwh = 720 kWh. 720 kWh tegen 70ct per kWh komt neer op 504 euro. Ik zie een 5 kWh accu voor 3.250 euro, geïnstalleerd thuis, einde prijs (en dat weet ik omdat ik ze gebeld heb vrijdag).

Vervolgens zie ik ook nog een accu die momenteel 1179 euro moet kosten voor 2.4 kWh (effectief 2.2 kWh). Voor die 3250 (grofweg) kan ik dus ook 2,76 van die goedkopere accu's krijgen, maar die kun je niet kopen, dus zeg dat je er 3 koopt, dan komt dat op een investering van 3537 euro, voor effectief 6.6 kWh.

Als ik daarmee die 3 kWh voor 240 nachten lang op kan vangen, dan duurt het dus 3537 / 504 = 7 jaar om die investering terug te verdienen.

Gaan we uit van die 5 kWh, dan komt dat neer op 1200 kWh, komt neer op 840 euro. 3537 / 840 = 4,2 jaar terug verdientijd.

Als je echter rekent dat elke 24 uur, gedurende die 8 maanden je die 6.6 kWh opmaakt, (want in die 8 maanden krijg ik die wel elke dag vol geladen), dan praten we over 240 x 6.6 kwh = 1.584 kWh. Dat komt neer op 1.109 euro.

3537 / 1109 = 3,19 jaar terugverdientijd. Uiteraard reken ik hier nu met de goedkoopste accu van de 2 waar ik naar had gekeken. Kijk ik naar die 5 kWh accu voor 3250 euro, dan worden de getallen iets anders, maar niet noemenswaardig.

Oftewel, om het dagverbruik op te kunnen vangen maakt een behoorlijk verschil. Nogmaals, ik ga uit van kWh prijzen van 70ct. Als het goedkoper wordt duurt het langer.

Dat betekent qua energiekosten per maand (nog steeds uitgaande van 70ct per kwh) in de jaren 2025 en 2026 (als het salderen wordt afgebouwd en je nog maar 65% mag salderen..

totaaljaarverbruik is 5.114 kWh. x 35% = 1790 kWh / 12 maanden die je zelf moet betalen a 70ct per kwh komt neer op 104 euro per maand.

Vang ik 8 maanden daarvan dat verbruik op, en ik ga uit van het voorbeeld van die 6.6 kWh, dan komt dat neer op dat ik van die 1790 kwh 1584 kwh opvang. Oftewel, wat ik nog zelf moet betalen is dan 206 kWh, wat neerkomt op 144,13 / 12 = 12 euro in plaats van 104 euro.

Ik heb hier even absolute getallen gebruikt he, maar je kunt de uren zonneschijn niet voorspellen, maar toch.

Mag je helemaal niet meer salderen, dan komt het dus neer op 5.114 kwh verbruik per jaar, wat neerkomt op 298 euro per maand. Vang ik daarvan 1790 kWh op, dan komt dat neer op dat ik nog 3.324 kwh zelf moet betalen. Dat komt uit op 194 euro per maand, oftewel, zo'n 104 euro per maand gunstiger.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 25 september 2022 @ 20:41:18 #218
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206100854
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 20:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
<knip>
Ik wacht gewoon de subsidie af ;)

Op dit moment is er druk vanuit de netbeheerders om het net te gaan ontlasten, ik verwacht dat er daarom gezocht gaat worden naar opslag capaciteit op lokaal niveau. Dat kan met EV's maar ook met thuisbatterijen.

Als ze mij een systeem kunnen leveren waarbij ik een gedeelte als smartgrid beschikbaar kan stellen dan kan dat best interessant worden.

Wat ik bedoel met een smartgrid: dat de netbeheerder een deel van je batterij mag inzetten om pieken op te vangen, bijvoorbeeld tussen 7 en 9 's ochtends. Die capaciteit heb je zelf eigenlijk niet nodig omdat de kans groot is dat je de rest van de dag weer genoeg kan bijladen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator zondag 25 september 2022 @ 20:58:33 #219
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206101175
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 20:41 schreef zalkc het volgende:

[..]
Ik wacht gewoon de subsidie af ;)

Op dit moment is er druk vanuit de netbeheerders om het net te gaan ontlasten, ik verwacht dat er daarom gezocht gaat worden naar opslag capaciteit op lokaal niveau. Dat kan met EV's maar ook met thuisbatterijen.

Als ze mij een systeem kunnen leveren waarbij ik een gedeelte als smartgrid beschikbaar kan stellen dan kan dat best interessant worden.

Wat ik bedoel met een smartgrid: dat de netbeheerder een deel van je batterij mag inzetten om pieken op te vangen, bijvoorbeeld tussen 7 en 9 's ochtends. Die capaciteit heb je zelf eigenlijk niet nodig omdat de kans groot is dat je de rest van de dag weer genoeg kan bijladen.
Als er subsidie op is dan ben ik al bijna geïnteresseerd, maar ik wil dat toch even afwachten. Het kan best interessant zijn, maar dat wordt dan een rekensommetje. De 6ct die ik nu aan TLV krijg vind ik niet zo interessant. Als ik in plaats daarvan dat overschot in mijn eigen accu's kan plaatsen, waardoor mijn eigen 'stopcontactverbruik' daalt, dan vind ik dat interessanter.

Maar, is tzt een rekensommetje wat voordeliger is. Wat jij zegt, of gewoon een paar accu's thuis hebben die puur voor je eigen verbruik zijn zeg maar. Hoe dan ook vind ik een accu thuis toch wel interessant. Ik zit alleen nog even te kijken naar wat het gunstigste moment is.

Ontwikkelingen gaan snel, maar richting eind 2024, als de start van de afbouw van de salderingsregeling in beeld komt, dan zal de vraag naar accu's stijgen en de prijzen dus ook. En daarna na X tijd zullen die prijzen weer afnemen want genoeg productie etc.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 25 september 2022 @ 22:05:50 #220
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206102584
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 19:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nee gewoon over dat "paar accu's scoren". Allemaal grootspraak.
Waarom is het grootspraak ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zondag 25 september 2022 @ 22:07:11 #221
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206102616
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 20:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als er subsidie op is dan ben ik al bijna geïnteresseerd, maar ik wil dat toch even afwachten. Het kan best interessant zijn, maar dat wordt dan een rekensommetje. De 6ct die ik nu aan TLV krijg vind ik niet zo interessant. Als ik in plaats daarvan dat overschot in mijn eigen accu's kan plaatsen, waardoor mijn eigen 'stopcontactverbruik' daalt, dan vind ik dat interessanter.

Maar, is tzt een rekensommetje wat voordeliger is. Wat jij zegt, of gewoon een paar accu's thuis hebben die puur voor je eigen verbruik zijn zeg maar. Hoe dan ook vind ik een accu thuis toch wel interessant. Ik zit alleen nog even te kijken naar wat het gunstigste moment is.

Ontwikkelingen gaan snel, maar richting eind 2024, als de start van de afbouw van de salderingsregeling in beeld komt, dan zal de vraag naar accu's stijgen en de prijzen dus ook. En daarna na X tijd zullen die prijzen weer afnemen want genoeg productie etc.
Klopt, je ziet nu al de beweging op gang komen naar opslag thuis. Even 2 jaartjes wachten en dan een paar accu’s oppikken. Met 20+ zonnepanelen op je dak zit je dan wel goed.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  Moderator zondag 25 september 2022 @ 22:37:45 #222
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206103300
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Klopt, je ziet nu al de beweging op gang komen naar opslag thuis. Even 2 jaartjes wachten en dan een paar accu’s oppikken. Met 20+ zonnepanelen op je dak zit je dan wel goed.
Ja die panelen liggen er, 29 stuks, meer paste niet. Ja naja, eerst zien of die salderingsafbouw nu nog gaat plaatsvinden vanaf 2025, maar áls dat zo is dan worden accu's natuurlijk interessant. Te meer ook omdat je dan niet perse bij daglicht je vaatwasser bv hoeft aan te zetten, want het komt best een keer voor dat je bv niet thuis bent. Mijn droger en wasmachine kan ik op afstand bedienen, maar mijn vaatwasser niet, dus dan is 0.76 kWh uit een accu kunnen trekken die je vanmiddag hebt opgeladen toch leuk.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 25 september 2022 @ 22:38:56 #223
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206103333
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja die panelen liggen er, 29 stuks, meer paste niet. Ja naja, eerst zien of die salderingsafbouw nu nog gaat plaatsvinden vanaf 2025, maar áls dat zo is dan worden accu's natuurlijk interessant. Te meer ook omdat je dan niet perse bij daglicht je vaatwasser bv hoeft aan te zetten, want het komt best een keer voor dat je bv niet thuis bent. Mijn droger en wasmachine kan ik op afstand bedienen, maar mijn vaatwasser niet, dus dan is 0.76 kWh uit een accu kunnen trekken die je vanmiddag hebt opgeladen toch leuk.
Zeker, zeker. Investeren in zulke zaken zal ons geen windeieren leggen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206103403
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja die panelen liggen er, 29 stuks, meer paste niet. Ja naja, eerst zien of die salderingsafbouw nu nog gaat plaatsvinden vanaf 2025, maar áls dat zo is dan worden accu's natuurlijk interessant. Te meer ook omdat je dan niet perse bij daglicht je vaatwasser bv hoeft aan te zetten, want het komt best een keer voor dat je bv niet thuis bent. Mijn droger en wasmachine kan ik op afstand bedienen, maar mijn vaatwasser niet, dus dan is 0.76 kWh uit een accu kunnen trekken die je vanmiddag hebt opgeladen toch leuk.
Als je een variabel tarief hebt kan je ook alvast gaan laden als stroom goedkoop is en ontladen als het duur is. Heeft het hele jaar door nut :p
  Moderator zondag 25 september 2022 @ 22:43:24 #225
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206103414
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:38 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Zeker, zeker. Investeren in zulke zaken zal ons geen windeieren leggen.
Mja, maar ik ben al een paar jaar bezig met kijken wat er in huis gebeurt qua energie. En als je dat dan in kaart gaat brengen, dan kun je best wel wat optimalisaties doen.

Zet weinig zoden aan de dijk als een kwh nauwelijks wat kost, maar indien wel, dan kun je daar best een slag maken. Daarnaast heb ik op zolder prima de ruimte voor wat accu's. Het verbruik van de warmtepomp vang ik niet op in de winter, maar van je witgoed en je tv/licht wel degelijk.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206103454
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 20:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, ik denk eerder dat het een persoonlijk dingetje is, als in, omdat ík het post. Daar heeft hij al heel wat jaren last van, maar wat jij zegt zou ook een deel van de reden kunnen zijn inderdaad.

Ik kan uiteraard geen volledig jaarverbruik balanceren. Dat hoeft ook niet. Ik heb het afgelopen jaar, sinds we hier wonen, eens gekeken wat er zo gebeurt, en dan zie ik dat ik de meeste nachten, zo'n 8 maanden per jaar, ongeveer tussen de 2 en 3 kwh verbruik per nacht.

Als ik díe kan opvangen, dan maakt dat al een behoorlijk verschil. Dat heeft uiteraard alleen zin als de prijzen zo blijven zoals nu. Als rekenvoorbeeld.

Als ik 8 maanden neem zijn dat grofweg 240 nachten (give or take een paar nachten). 240 x 3kwh = 720 kWh. 720 kWh tegen 70ct per kWh komt neer op 504 euro. Ik zie een 5 kWh accu voor 3.250 euro, geïnstalleerd thuis, einde prijs (en dat weet ik omdat ik ze gebeld heb vrijdag).

Vervolgens zie ik ook nog een accu die momenteel 1179 euro moet kosten voor 2.4 kWh (effectief 2.2 kWh). Voor die 3250 (grofweg) kan ik dus ook 2,76 van die goedkopere accu's krijgen, maar die kun je niet kopen, dus zeg dat je er 3 koopt, dan komt dat op een investering van 3537 euro, voor effectief 6.6 kWh.

Als ik daarmee die 3 kWh voor 240 nachten lang op kan vangen, dan duurt het dus 3537 / 504 = 7 jaar om die investering terug te verdienen.

Gaan we uit van die 5 kWh, dan komt dat neer op 1200 kWh, komt neer op 840 euro. 3537 / 840 = 4,2 jaar terug verdientijd.

Als je echter rekent dat elke 24 uur, gedurende die 8 maanden je die 6.6 kWh opmaakt, (want in die 8 maanden krijg ik die wel elke dag vol geladen), dan praten we over 240 x 6.6 kwh = 1.584 kWh. Dat komt neer op 1.109 euro.

3537 / 1109 = 3,19 jaar terugverdientijd. Uiteraard reken ik hier nu met de goedkoopste accu van de 2 waar ik naar had gekeken. Kijk ik naar die 5 kWh accu voor 3250 euro, dan worden de getallen iets anders, maar niet noemenswaardig.

Oftewel, om het dagverbruik op te kunnen vangen maakt een behoorlijk verschil. Nogmaals, ik ga uit van kWh prijzen van 70ct. Als het goedkoper wordt duurt het langer.

Dat betekent qua energiekosten per maand (nog steeds uitgaande van 70ct per kwh) in de jaren 2025 en 2026 (als het salderen wordt afgebouwd en je nog maar 65% mag salderen..

totaaljaarverbruik is 5.114 kWh. x 35% = 1790 kWh / 12 maanden die je zelf moet betalen a 70ct per kwh komt neer op 104 euro per maand.

Vang ik 8 maanden daarvan dat verbruik op, en ik ga uit van het voorbeeld van die 6.6 kWh, dan komt dat neer op dat ik van die 1790 kwh 1584 kwh opvang. Oftewel, wat ik nog zelf moet betalen is dan 206 kWh, wat neerkomt op 144,13 / 12 = 12 euro in plaats van 104 euro.

Ik heb hier even absolute getallen gebruikt he, maar je kunt de uren zonneschijn niet voorspellen, maar toch.

Mag je helemaal niet meer salderen, dan komt het dus neer op 5.114 kwh verbruik per jaar, wat neerkomt op 298 euro per maand. Vang ik daarvan 1790 kWh op, dan komt dat neer op dat ik nog 3.324 kwh zelf moet betalen. Dat komt uit op 194 euro per maand, oftewel, zo'n 104 euro per maand gunstiger.
Jij kijkt ook naar sessy's?
  Moderator zondag 25 september 2022 @ 22:47:33 #227
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206103471
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Jij kijkt ook naar sessy's?
Ja, dat is er inderdaad een waar ik naar zit te kijken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206103472
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 19:26 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Hier moet stevig ingegrepen worden inderdaad. Het is duidelijk dat ze maar wat doen. Zij moeten de achterliggende "logica" bekend maken. Als er überhaupt logica achter zit. Wat ik betwijfel. Het moet transparant. Een beetje winst voor die tussenhandelaren mag best maar geen willekeur toepassen en het kostenplaatje helder maken.

We hebben het overigens blijkbaar zo gewild. Elk jaar weer "overstappen" en blij met zoveel verschillende aanbieders die zelf niets produceren en er dus enkel en alleen voor zichzelf zitten. Die hebben vanzelf allemaal hun eigen goocheldoos.

Wat dat betreft is het een ondoorzichtige jungle die beter in een bananenrepubliek past. :)
Net alsof je een brood koopt
pi_206103495
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat is er inderdaad een waar ik naar zit te kijken.
Ik zat er ook al wat mee te rekenen. Is opzich wel een boeiend pakket
  Moderator zondag 25 september 2022 @ 23:10:30 #230
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206103752
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik zat er ook al wat mee te rekenen. Is opzich wel een boeiend pakket
Ja. Dit is de andere:

https://greenakku.de/Batt(...)-US2000-C::3276.html
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206103825
quote:
Oeh, ga ik mij morgen even beter op inlezen.

Ik wil ook het einde van salderen voor zijn haha (oftewel over een jaar of 2 het gelijk kunnen doen)
  maandag 26 september 2022 @ 00:11:01 #232
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206104371
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 17:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dan scoor ik zodra dat zo is een paar accu's, zodat we in ieder geval een deel van dat geintje op kunnen vangen. Al komen die accu's er toch wel zodra het richting 2025 gaat.
Hoe stel je je dat voor of wat bedoel je hier met opvangen ? Net teruggelezen., Thx.

Accu's trekken je hooguit een dag of wat op het droge. Best wel interessant hoe we ons als vermenigvuldigende mensheid, in de fuik weten te fokken. Dat die accu's er komen, zal vast zijn... of ze daarmee ook serieus wat uithalen om iemand weken/maanden te kunnen doen laten overbruggen, is letterlijk science-fiction.

Punt met alles is dat er wat paradijsvogels zijn die op kleine schaal met accu's zg offgrid lijken te kunnen, dat hoegenaamd onmogelijk is voor de rest (99,9% als het geen 99,99% is) en dan hooguit een paar maanden per jaar. Dit laatste is natuurlijk al winst waarbij die beperkt is omdat men de totale capaciteit op standby/reserve moet houden om eventueel bij te springen.

Accu's zijn wel nuttig om de eerste minuten van pieken op te vangen, in afwachting van het aggregaat cq. stuwmeer die in minuten, een gasturbine in uren, of een kolencentrale in dagen en/of een kerncentrale dat werken kost om opgestart te worden. Hiermee, met accu's, kan/wordt een energievraag afgevlakt dat per saldo en een beter afstemming dan zuiniger uitpakt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 26-09-2022 00:17:31 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 26 september 2022 @ 00:16:15 #233
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206104395
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja die panelen liggen er, 29 stuks, meer paste niet. Ja naja, eerst zien of die salderingsafbouw nu nog gaat plaatsvinden vanaf 2025, maar áls dat zo is dan worden accu's natuurlijk interessant. Te meer ook omdat je dan niet perse bij daglicht je vaatwasser bv hoeft aan te zetten, want het komt best een keer voor dat je bv niet thuis bent. Mijn droger en wasmachine kan ik op afstand bedienen, maar mijn vaatwasser niet, dus dan is 0.76 kWh uit een accu kunnen trekken die je vanmiddag hebt opgeladen toch leuk.
Lijkt mij (en is met wat domotica) niet heel moeilijk om wat remote schakelaars te regelen.
Dat smartgrid gaat er komen, ook omdat de EU het piekverbruik (en de reserve die daarvoor nodig is) wil afdempen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206104867
quote:
12s.gif Op maandag 26 september 2022 00:11 schreef Vallon het volgende:

[..]
Hoe stel je je dat voor of wat bedoel je hier met opvangen ? Net teruggelezen., Thx.

Accu's trekken je hooguit een dag of wat op het droge. Best wel interessant hoe we ons als vermenigvuldigende mensheid, in de fuik weten te fokken. Dat die accu's er komen, zal vast zijn... of ze daarmee ook serieus wat uithalen om iemand weken/maanden te kunnen doen laten overbruggen, is letterlijk science-fiction.

Punt met alles is dat er wat paradijsvogels zijn die op kleine schaal met accu's zg offgrid lijken te kunnen, dat hoegenaamd onmogelijk is voor de rest (99,9% als het geen 99,99% is) en dan hooguit een paar maanden per jaar. Dit laatste is natuurlijk al winst waarbij die beperkt is omdat men de totale capaciteit op standby/reserve moet houden om eventueel bij te springen.

Accu's zijn wel nuttig om de eerste minuten van pieken op te vangen, in afwachting van het aggregaat cq. stuwmeer die in minuten, een gasturbine in uren, of een kolencentrale in dagen en/of een kerncentrale dat werken kost om opgestart te worden. Hiermee, met accu's, kan/wordt een energievraag afgevlakt dat per saldo en een beter afstemming dan zuiniger uitpakt.
Boel onsamenhangende tekst waarbij niemand hier zei off grid te willen leven. Maar ik vraag mij toch af hoe mensen het voor elkaar krijgen om in het geval van verduurzaming altijd een alles-of-niets mentaliteit te hebben.

De accu helpt je in een riant aantal maanden per jaar door de hele dag heen. Kunnen ze mooi de kerncentrale voor de winter opstarten.
pi_206105042
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 22:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja die panelen liggen er, 29 stuks, meer paste niet. Ja naja, eerst zien of die salderingsafbouw nu nog gaat plaatsvinden vanaf 2025, maar áls dat zo is dan worden accu's natuurlijk interessant. Te meer ook omdat je dan niet perse bij daglicht je vaatwasser bv hoeft aan te zetten, want het komt best een keer voor dat je bv niet thuis bent. Mijn droger en wasmachine kan ik op afstand bedienen, maar mijn vaatwasser niet, dus dan is 0.76 kWh uit een accu kunnen trekken die je vanmiddag hebt opgeladen toch leuk.
Bij ons werkt niets op wifi (alleen de airco), maar al onze apparaten (dus ook de vaatwasser) hebben zo’n knop voor uitgestelde start. Heeft jouw vaatwasser dat niet?
pi_206105086
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2022 10:34 schreef Questular het volgende:

[..]
En wat kan de gemiddelde Nederlandse burger daar precies aan doen? Leuk dat wijzen naar het gebrek aan visie en innovatie. Daar kan de lokale bakker natuurlijk weinig aan doen.
tuurlijk wel..
de lokale bakker had al jaren geleden kunnen nadenken over duurzaamheid cq zelfredzaamheid.. zonnepanelen op de daken, intelligenter omgaan met electra (dag cq nachtverbruik)

ook ik heb een eigen bedrijf en heb een vrij grof stroomverbruik.. en heb geinvesteerd in zonnepanelen en het terugdringen van energieverbruik al voordat de prijzen omhoog gingen..

ik vind het maar makkelijk gedrag om nu overal de schuld te leggen en niet naar jezelf te kijken.. en dat stoort me.. en daar was die dame op tv het schoolvoorbeeld van.. de zin "ja het is nu zo duur dat we maar zonnepanelen gaan leggen" toont toch op alle fronten aan dat het echt te goedkoop is geweest.. wel een 4 tot 5 maal energieverbruik ten op zichte van gemiddeld, maar geen compensatie in de vorm van panelen daarvoor omdat het lekker goedkoop is..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_206105103
Zo, ook maar een mailtje naar Essent gedicht.
pi_206105119
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 20:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, ik denk eerder dat het een persoonlijk dingetje is, als in, omdat ík het post. Daar heeft hij al heel wat jaren last van, maar wat jij zegt zou ook een deel van de reden kunnen zijn inderdaad.

Ik kan uiteraard geen volledig jaarverbruik balanceren. Dat hoeft ook niet. Ik heb het afgelopen jaar, sinds we hier wonen, eens gekeken wat er zo gebeurt, en dan zie ik dat ik de meeste nachten, zo'n 8 maanden per jaar, ongeveer tussen de 2 en 3 kwh verbruik per nacht.

Als ik díe kan opvangen, dan maakt dat al een behoorlijk verschil. Dat heeft uiteraard alleen zin als de prijzen zo blijven zoals nu. Als rekenvoorbeeld.

Als ik 8 maanden neem zijn dat grofweg 240 nachten (give or take een paar nachten). 240 x 3kwh = 720 kWh. 720 kWh tegen 70ct per kWh komt neer op 504 euro. Ik zie een 5 kWh accu voor 3.250 euro, geïnstalleerd thuis, einde prijs (en dat weet ik omdat ik ze gebeld heb vrijdag).

Vervolgens zie ik ook nog een accu die momenteel 1179 euro moet kosten voor 2.4 kWh (effectief 2.2 kWh). Voor die 3250 (grofweg) kan ik dus ook 2,76 van die goedkopere accu's krijgen, maar die kun je niet kopen, dus zeg dat je er 3 koopt, dan komt dat op een investering van 3537 euro, voor effectief 6.6 kWh.

Als ik daarmee die 3 kWh voor 240 nachten lang op kan vangen, dan duurt het dus 3537 / 504 = 7 jaar om die investering terug te verdienen.

Gaan we uit van die 5 kWh, dan komt dat neer op 1200 kWh, komt neer op 840 euro. 3537 / 840 = 4,2 jaar terug verdientijd.

Als je echter rekent dat elke 24 uur, gedurende die 8 maanden je die 6.6 kWh opmaakt, (want in die 8 maanden krijg ik die wel elke dag vol geladen), dan praten we over 240 x 6.6 kwh = 1.584 kWh. Dat komt neer op 1.109 euro.

3537 / 1109 = 3,19 jaar terugverdientijd. Uiteraard reken ik hier nu met de goedkoopste accu van de 2 waar ik naar had gekeken. Kijk ik naar die 5 kWh accu voor 3250 euro, dan worden de getallen iets anders, maar niet noemenswaardig.

Oftewel, om het dagverbruik op te kunnen vangen maakt een behoorlijk verschil. Nogmaals, ik ga uit van kWh prijzen van 70ct. Als het goedkoper wordt duurt het langer.

Dat betekent qua energiekosten per maand (nog steeds uitgaande van 70ct per kwh) in de jaren 2025 en 2026 (als het salderen wordt afgebouwd en je nog maar 65% mag salderen..

totaaljaarverbruik is 5.114 kWh. x 35% = 1790 kWh / 12 maanden die je zelf moet betalen a 70ct per kwh komt neer op 104 euro per maand.

Vang ik 8 maanden daarvan dat verbruik op, en ik ga uit van het voorbeeld van die 6.6 kWh, dan komt dat neer op dat ik van die 1790 kwh 1584 kwh opvang. Oftewel, wat ik nog zelf moet betalen is dan 206 kWh, wat neerkomt op 144,13 / 12 = 12 euro in plaats van 104 euro.

Ik heb hier even absolute getallen gebruikt he, maar je kunt de uren zonneschijn niet voorspellen, maar toch.

Mag je helemaal niet meer salderen, dan komt het dus neer op 5.114 kwh verbruik per jaar, wat neerkomt op 298 euro per maand. Vang ik daarvan 1790 kWh op, dan komt dat neer op dat ik nog 3.324 kwh zelf moet betalen. Dat komt uit op 194 euro per maand, oftewel, zo'n 104 euro per maand gunstiger.
ik denk dat we eerst eens bij afbouw saldering moeten gaan afwachten wat nu het teruglevertarief wordt..
de ACM heeft meerdere malen aangegeven dat 70 procent van het kale levertarief redelijk is, Jetten zegt zelfs 80 procent..
laten we zeggen dat het 60 procent is..

dan gaat mijn som zo..
50 cent is levertarief
40 cent = kaal levertarief dus 60 procent daarvan is 24 cent..

als je dan 720 kwh wilt gaan verleggen, dan kun je die inkopen voor 360 euro terwijl je overdag het "overschot" verkoopt voor 172 euro.. dan heb je het over een winst van 187 euro m,et je accu.. en dat is er even vanuit gegaaan dat er 0 saldering is en 60 procent van het levertarief als teruglevertarief wordt gehanteerd..

de som voor accu's komt gewoon niet uit..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_206105135
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 08:06 schreef freak1 het volgende:

[..]
tuurlijk wel..
de lokale bakker had al jaren geleden kunnen nadenken over duurzaamheid cq zelfredzaamheid.. zonnepanelen op de daken, intelligenter omgaan met electra (dag cq nachtverbruik)

ook ik heb een eigen bedrijf en heb een vrij grof stroomverbruik.. en heb geinvesteerd in zonnepanelen en het terugdringen van energieverbruik al voordat de prijzen omhoog gingen..

ik vind het maar makkelijk gedrag om nu overal de schuld te leggen en niet naar jezelf te kijken.. en dat stoort me.. en daar was die dame op tv het schoolvoorbeeld van.. de zin "ja het is nu zo duur dat we maar zonnepanelen gaan leggen" toont toch op alle fronten aan dat het echt te goedkoop is geweest.. wel een 4 tot 5 maal energieverbruik ten op zichte van gemiddeld, maar geen compensatie in de vorm van panelen daarvoor omdat het lekker goedkoop is..
moet wel kunnen natuurlijk heel veel bakkers zitten in panden waarbij het dak niet hun eigendom is bv
dag en nacht tarieven kan je maar beperkt gebruik van maken omdat je overdag toch vers gebakken spul wil verkopen (accu helpt iets maar is geen heilige graal)
  Moderator maandag 26 september 2022 @ 08:17:12 #240
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206105143
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 08:13 schreef freak1 het volgende:

[..]
ik denk dat we eerst eens bij afbouw saldering moeten gaan afwachten wat nu het teruglevertarief wordt..
de ACM heeft meerdere malen aangegeven dat 70 procent van het kale levertarief redelijk is, Jetten zegt zelfs 80 procent..
laten we zeggen dat het 60 procent is..

dan gaat mijn som zo..
50 cent is levertarief
40 cent = kaal levertarief dus 60 procent daarvan is 24 cent..

als je dan 720 kwh wilt gaan verleggen, dan kun je die inkopen voor 360 euro terwijl je overdag het "overschot" verkoopt voor 172 euro.. dan heb je het over een winst van 187 euro m,et je accu.. en dat is er even vanuit gegaaan dat er 0 saldering is en 60 procent van het levertarief als teruglevertarief wordt gehanteerd..

de som voor accu's komt gewoon niet uit..
Ja, en als de prijzen terug gaan naar...pak m beet 30ct per kwh neem ik ook geen accu's want hoe goedkoper een kwh is, hoe minder zoden het aan de dijk zet. Als de TLV dermate hoog wordt dat dat wél interessant is ook niet.

Maar dat geloof ik als ik het zie, want dergelijke regelingen zijn meestal niet in het voordeel van de consument. Als het wél zo is deze keer komt er uiteraard geen accu, want als het geen zin heeft doe ik het uiteraard niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206105161
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 08:15 schreef mschol het volgende:

[..]
moet wel kunnen natuurlijk heel veel bakkers zitten in panden waarbij het dak niet hun eigendom is bv
dag en nacht tarieven kan je maar beperkt gebruik van maken omdat je overdag toch vers gebakken spul wil verkopen (accu helpt iets maar is geen heilige graal)
absoluut. ik zeg ook niet dat het de oplossing is en er zijn er velen die door de hoge prijzen in de knel komen.. en die geen alternatief hebben..

uiteindelijk ligt mijn irritatie bij het de grote groep onder ons die jarenlang geprofiteerd heeft van de lage prijzen, geen investeringen wilden doen in de toekomst (en dan denk ik o.a. aan "stop de windmolens" werkgroepen, niet investering in een electra netwerk, weg met kernenergie etc. etc.) en dan nu allemaal met droge ogen durven zeggen dat het maar door de overheid en de belastingbetaler opgelost moet worden dat het zo duur is.. dat gaat er niet in bij mij
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_206105199
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 08:06 schreef freak1 het volgende:

[..]
tuurlijk wel..
de lokale bakker had al jaren geleden kunnen nadenken over duurzaamheid cq zelfredzaamheid.. zonnepanelen op de daken, intelligenter omgaan met electra (dag cq nachtverbruik)

ook ik heb een eigen bedrijf en heb een vrij grof stroomverbruik.. en heb geinvesteerd in zonnepanelen en het terugdringen van energieverbruik al voordat de prijzen omhoog gingen..

ik vind het maar makkelijk gedrag om nu overal de schuld te leggen en niet naar jezelf te kijken.. en dat stoort me.. en daar was die dame op tv het schoolvoorbeeld van.. de zin "ja het is nu zo duur dat we maar zonnepanelen gaan leggen" toont toch op alle fronten aan dat het echt te goedkoop is geweest.. wel een 4 tot 5 maal energieverbruik ten op zichte van gemiddeld, maar geen compensatie in de vorm van panelen daarvoor omdat het lekker goedkoop is..
Dus in tijden dat mensen nauwelijks een huis kunnen kopen en daardoor op hun maximale top van hun hypotheek met een beetje geluk een huis weten te kopen dan verwacht ja dat ze nog even 20k uit de hoge hoed toveren om het huis vol te gooien met zonnepanelen?

Nu weet ik dat we hier op fok! zitten en iedereen hier minimaal 5x modaal verdiend, maar niet iedereen heeft de financiële middelen om zo maar even wat geld tegen het huis te gooien om te verduurzamen.
pi_206105275
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 08:27 schreef Questular het volgende:

[..]
Dus in tijden dat mensen nauwelijks een huis kunnen kopen en daardoor op hun maximale top van hun hypotheek met een beetje geluk een huis weten te kopen dan verwacht ja dat ze nog even 20k uit de hoge hoed toveren om het huis vol te gooien met zonnepanelen?

Nu weet ik dat we hier op fok! zitten en iedereen hier minimaal 5x modaal verdiend, maar niet iedereen heeft de financiële middelen om zo maar even wat geld tegen het huis te gooien om te verduurzamen.
Voor koopwoningen was die mogelijkheid er eigenlijk altijd wel via de duurzaamheidslening.

Voor 20k aan zonnepanelen kopen lijkt me een beetje overdreven, maar stel dat je er een flink aantal wilde leggen en voor 10k aan zonnepanelen had willen kopen. Had je 62 euro in de maand gekost aan aflossing, maar dat had je ook weer terugverdiend via de energierekening. Dan had je nu gewoon zonnepanelen liggen zonder dat je in een keer een fors bedrag moest betalen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2022 08:44:28 ]
pi_206105284
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 08:27 schreef Questular het volgende:

[..]
Dus in tijden dat mensen nauwelijks een huis kunnen kopen en daardoor op hun maximale top van hun hypotheek met een beetje geluk een huis weten te kopen dan verwacht ja dat ze nog even 20k uit de hoge hoed toveren om het huis vol te gooien met zonnepanelen?

Nu weet ik dat we hier op fok! zitten en iedereen hier minimaal 5x modaal verdiend, maar niet iedereen heeft de financiële middelen om zo maar even wat geld tegen het huis te gooien om te verduurzamen.
ik denk dat we langs elkaar aan het praten zijn.. mijn hele punt is juist dat nu verduurzamen achter de feiten aanlopen is.. ik vind het juist kwalijk dat er niet jaren geleden toen o.a. de tarieven zo laag waren iedereen lekker met boter op zijn hoofd weinig tot niets heeft gedaan aan zonnepanelen.. en er gerekend werd met "heeft toch geen nut wat het duurt 15 jaar om terug te verdienen". ik heb het niet over nu, nu het onbetaalbaar i geworden, zowel de panelen als de huizen, energieprijzen en eigenlijk alles wel..

het was simpelweg veel te goedkoop.. en daardoor hebben wij als maatschappij allemaal heerlijk die energie lopen opzuigen en niet gelet op wat er zou kunneng ebeuren als het duurder werd.. want dat was gewoon niet interessant...

en daar betalen we nu een forse rekening voor.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  maandag 26 september 2022 @ 09:34:51 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206105629
Ik verwacht dat de schifting ook wel snel gaat komen, een huis waarvoor je ¤ 1.250 hypotheeklast hebt en een energierekening van ¤ 500 per maand hebt wordt daamee een stuk minder aantrekkelijk dan een huis waarvoor je ¤ 1.500 hypotheeklast hebt en een energierekening van ¤ 50 door het salderen.
Nou vervalt dat salderen uiteindelijk wel, maar dan zal je energierekening uiteindelijk toch nog lager zijn dan bij dat andere huis, en het totaal van hypotheek en energie waarschijnlijk ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206106004
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 09:34 schreef Leandra het volgende:
Ik verwacht dat de schifting ook wel snel gaat komen, een huis waarvoor je ¤ 1.250 hypotheeklast hebt en een energierekening van ¤ 500 per maand hebt wordt daamee een stuk minder aantrekkelijk dan een huis waarvoor je ¤ 1.500 hypotheeklast hebt en een energierekening van ¤ 50 door het salderen.
Nou vervalt dat salderen uiteindelijk wel, maar dan zal je energierekening uiteindelijk toch nog lager zijn dan bij dat andere huis, en het totaal van hypotheek en energie waarschijnlijk ook.
ik denk dat ook.. gegarandeerd dat iedere huizenkoper nu bij bezichtiging als eerste het energierapport cq de energierekening opvraagt.. daar heb ik geen enkele twijfel over..
en dat het salderen vervalt zal allemaal qua impact wel meevallen zolang de regering en de toezichthouders nog altijd 70 tot 80 procent van het kale levertarief als redelijk blijven opvatten..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  maandag 26 september 2022 @ 10:23:24 #247
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206106050
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 10:19 schreef freak1 het volgende:

[..]
ik denk dat ook.. gegarandeerd dat iedere huizenkoper nu bij bezichtiging als eerste het energierapport cq de energierekening opvraagt.. daar heb ik geen enkele twijfel over..
en dat het salderen vervalt zal allemaal qua impact wel meevallen zolang de regering en de toezichthouders nog altijd 70 tot 80 procent van het kale levertarief als redelijk blijven opvatten..
Misschien dat Eneco dan ook weer naar dat tarief kan...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 26 september 2022 @ 10:23:54 #248
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206106057
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 08:43 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Voor koopwoningen was die mogelijkheid er eigenlijk altijd wel via de duurzaamheidslening.

Voor 20k aan zonnepanelen kopen lijkt me een beetje overdreven, maar stel dat je er een flink aantal wilde leggen en voor 10k aan zonnepanelen had willen kopen. Had je 62 euro in de maand gekost aan aflossing, maar dat had je ook weer terugverdiend via de energierekening. Dan had je nu gewoon zonnepanelen liggen zonder dat je in een keer een fors bedrag moest betalen.
Zonder rente is dat 13 jaar.
Wie heeft er in 2009 al zonnepanelen gelegd voor slechts 10k waarmee hij (nu nog) uit de voeten kan?
En hoe groot is dat dak, ervan uitgaande dat de panelen toen ruim onder de 200Wp/stuk zaten?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206106110
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 10:23 schreef daNpy het volgende:

[..]
Zonder rente is dat 13 jaar.
Wie heeft er in 2009 al zonnepanelen gelegd voor slechts 10k waarmee hij (nu nog) uit de voeten kan?
En hoe groot is dat dak, ervan uitgaande dat de panelen toen ruim onder de 200Wp/stuk zaten?
Wie heeft het over 2009? Als je dit 5 jaar geleden had gedaan had je nu nog steeds je lening lopen, maar kan je je betalingen ruimschoots wegstrepen tegen je besparingen.

En in het scenario 'net huis gekocht, heb nu het geld niet liggen' zou je natuurlijk ook je lening eerder kunnen aflossen zodra je dat geld wel weer hebt liggen.

Die 10k was een willekeurig voorbeeld, het principe blijft hetzelfde bij 5k of 8k.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2022 10:29:01 ]
  Moderator maandag 26 september 2022 @ 10:30:09 #250
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206106147
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 07:52 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Bij ons werkt niets op wifi (alleen de airco), maar al onze apparaten (dus ook de vaatwasser) hebben zo’n knop voor uitgestelde start. Heeft jouw vaatwasser dat niet?
Ik moest er even voor zoeken, maar inderdaad, dat heet dan Delay Start, en zit er dus op.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206106721
Ik ben toch blij dat ik niet in het begin zonnepanelen op het dak heb gelegd, er zijn niet voor niets meerdere partijen failliet gegaan, wat een hoop cowboys zaten ertussen.

En vergeet niet dat veel daken helemaal niet geschikt zijn voor zonnepanelen. Zo moesten wij het dak van de aanbouw aanpassen en versterken en gaan wij versneld ons schuine dak vervangen omdat bij het plaatsen van de panelen bleek dat de daklatten heel slecht waren.

Juist bij huizen die energie slurpen zijn de investeringen groot, zo groot dat je dat er nooit uit gaat halen.
pi_206106783
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 11:19 schreef exode het volgende:
Ik ben toch blij dat ik niet in het begin zonnepanelen op het dak heb gelegd, er zijn niet voor niets meerdere partijen failliet gegaan, wat een hoop cowboys zaten ertussen.

En vergeet niet dat veel daken helemaal niet geschikt zijn voor zonnepanelen. Zo moesten wij het dak van de aanbouw aanpassen en versterken en gaan wij versneld ons schuine dak vervangen omdat bij het plaatsen van de panelen bleek dat de daklatten heel slecht waren.

Juist bij huizen die energie slurpen zijn de investeringen groot, zo groot dat je dat er nooit uit gaat halen.
ik vind enkele conclusies wat voorbarig moet ik zeggen..
ik verwacht juist dat eind dit jaar en midden volgend jaar de grote roedel cowboys failliet gaat.. momenteel kan niemand aan panelen en omvormers komen met een redelijke levertermijn en zitten alle zonnepaneeljongens volgeboekt.. als je dan nu nog failliet gaat dan ben je een redelijke prutser in deze markt of kun je niet aan spullen komen.. volgend jaar als er minder geld te spenderen is en men moet ergens op gaan besparen, kan geen lening krijgen voor verduurzaming, dan gaan die jongens omvallen.. nu is het echt nog het grote cashen.. maar ik ben het met je eens dat je goed moet uitkijken met welke partij je zaken doet..

"veel daken zijn niet geschikt" dat valt wel mee. de meerderheid van de daken, zeker van huizen van de afgelopen 30 a 40 jaar zijn prima geschikt. als je nu op een aanbouw wil leggen en die kunnen het extra gewicht van de panelen niet aan dan heb je denk ik of een oude aanbouw, of destijds bij het bouwen was het al kiele kiele mbt sneeuwbelasting van je aanbouw.. of je aannemer heeft nooit een constructieberekening gemaakt ;)

en dan je laatste punt.. juist bij de grote energieslurpers loont het.. als ik zie hoe snel die zonnepanelen terug zijn verdiend.. ja het was een grote investering, maar ik zou mijn huidige energierekening zonder panelen gewoon niet eens kunnen betalen...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_206106811
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 11:25 schreef freak1 het volgende:

[..]
ik vind enkele conclusies wat voorbarig moet ik zeggen..
ik verwacht juist dat eind dit jaar en midden volgend jaar de grote roedel cowboys failliet gaat.. momenteel kan niemand aan panelen en omvormers komen met een redelijke levertermijn en zitten alle zonnepaneeljongens volgeboekt.. als je dan nu nog failliet gaat dan ben je een redelijke prutser in deze markt of kun je niet aan spullen komen.. volgend jaar als er minder geld te spenderen is en men moet ergens op gaan besparen, kan geen lening krijgen voor verduurzaming, dan gaan die jongens omvallen.. nu is het echt nog het grote cashen.. maar ik ben het met je eens dat je goed moet uitkijken met welke partij je zaken doet..

"veel daken zijn niet geschikt" dat valt wel mee. de meerderheid van de daken, zeker van huizen van de afgelopen 30 a 40 jaar zijn prima geschikt. als je nu op een aanbouw wil leggen en die kunnen het extra gewicht van de panelen niet aan dan heb je denk ik of een oude aanbouw, of destijds bij het bouwen was het al kiele kiele mbt sneeuwbelasting van je aanbouw.. of je aannemer heeft nooit een constructieberekening gemaakt ;)

en dan je laatste punt.. juist bij de grote energieslurpers loont het.. als ik zie hoe snel die zonnepanelen terug zijn verdiend.. ja het was een grote investering, maar ik zou mijn huidige energierekening zonder panelen gewoon niet eens kunnen betalen...
Ik praat over het verleden he....toen zonnepanelen een soort SF oplossing waren en de bedrijven uit alle hoeken en gaten kwamen.

Onze uitbouw is uit 1957 overigens.....

Wij hebben reeds 25k geinvesteerd in ons huis en zouden nog rond de 50k moeten investeren om echt te gaan besparen. Een huis uit 1926. 75k eruit halen duurt best lang, ook met deze prijzen. En nee, wij zijn geen uitzondering in onze wijk.

Wij zoeken het nu in de kleinere oplossingen zoals tochtrollen, een douchetimer, dikke gordijnen.
pi_206106849
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 11:28 schreef exode het volgende:

[..]
Ik praat over het verleden he....toen zonnepanelen een soort SF oplossing waren en de bedrijven uit alle hoeken en gaten kwamen.

Onze uitbouw is uit 1957 overigens.....

Wij hebben reeds 25k geinvesteerd in ons huis en zouden nog rond de 50k moeten investeren om echt te gaan besparen. Een huis uit 1926. 75k eruit halen duurt best lang, ook met deze prijzen. En nee, wij zijn geen uitzondering in onze wijk.

Wij zoeken het nu in de kleinere oplossingen zoals tochtrollen, een douchetimer, dikke gordijnen.

ah, ja het verleden dan denk ik 5+jaar geleden? eens, daar zat ook wat vaagheid tussen.. maar dat was wel echt heel erg in het verleden..
tja, uitbouw uit 1957 en een huis uit 1926.. ik woon in een huis uit midden 1800.. ik weet er alles van hoe prijzig het is.. maar god wat ben ik blij dat ik het geinvesteerd heb..
meerderheid van huizen in NL kan echter prima zonnepanelen aan..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_206106914
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 11:31 schreef freak1 het volgende:

[..]
ah, ja het verleden dan denk ik 5+jaar geleden? eens, daar zat ook wat vaagheid tussen.. maar dat was wel echt heel erg in het verleden..
tja, uitbouw uit 1957 en een huis uit 1926.. ik woon in een huis uit midden 1800.. ik weet er alles van hoe prijzig het is.. maar god wat ben ik blij dat ik het geinvesteerd heb..
meerderheid van huizen in NL kan echter prima zonnepanelen aan..
Ik ben ook blij dat we van alles hebben gedaan en het geld hebben geinvesteerd. Maar er zijn zo ontzettend veel huizen in Nederland die oud zijn, echt oud. Zoals jouw huis en ons huis.
Wij hebben het geld gelukkig, maar eerlijk gezegd had ik het liever ergens anders aan uitgegeven.

En gasvrij wordt al helemaal een utopie in ons huisje.
pi_206106938
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 11:36 schreef exode het volgende:

[..]
Ik ben ook blij dat we van alles hebben gedaan en het geld hebben geinvesteerd. Maar er zijn zo ontzettend veel huizen in Nederland die oud zijn, echt oud. Zoals jouw huis en ons huis.
Wij hebben het geld gelukkig, maar eerlijk gezegd had ik het liever ergens anders aan uitgegeven.

En gasvrij wordt al helemaal een utopie in ons huisje.
ach.. ik ben ook gasvrij :) maar je hebt een punt, op een gegeven moment is het duurder om te verduurzamen dan maar gewoon de rekening te slikken..

maar huizen zijn in nl gemiddeld niet zo oud..
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)k%20ruim%2040%20jaar.
gemiddeld 38 jaar..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  Moderator maandag 26 september 2022 @ 11:43:17 #257
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206106985
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 11:38 schreef freak1 het volgende:

[..]
ach.. ik ben ook gasvrij :) maar je hebt een punt, op een gegeven moment is het duurder om te verduurzamen dan maar gewoon de rekening te slikken..

maar huizen zijn in nl gemiddeld niet zo oud..
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)k%20ruim%2040%20jaar.
gemiddeld 38 jaar..
Ik heb meer dan een jaar geleden, toen de bomen nog tot aan de hemel rijkten mijn huis uit 1934 verkocht. Label C. Ik verbruikte niet veel gas, relatief gezien, 1137m3 om precies te zijn in het laatste volle jaar, maar ik ben toch wel heel blij dat ik daar niet meer woon.

Het was een prachtig huis, maar ik heb daar wel het een en ander aan isolatie laten doen, en zonnepanelen gelegd, en tóch ben ik blij dat ik daar nu niet meer woon. Dat was ik al, maar nu gezien de hele situatie nog meer.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 26 september 2022 @ 12:48:24 #258
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206107750
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 11:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb meer dan een jaar geleden, toen de bomen nog tot aan de hemel rijkten mijn huis uit 1934 verkocht. Label C. Ik verbruikte niet veel gas, relatief gezien, 1137m3 om precies te zijn in het laatste volle jaar, maar ik ben toch wel heel blij dat ik daar niet meer woon.

Het was een prachtig huis, maar ik heb daar wel het een en ander aan isolatie laten doen, en zonnepanelen gelegd, en tóch ben ik blij dat ik daar nu niet meer woon. Dat was ik al, maar nu gezien de hele situatie nog meer.
En woon je nu in een nieuwbouwhuis?
  Moderator maandag 26 september 2022 @ 13:21:11 #259
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206108066
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 12:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En woon je nu in een nieuwbouwhuis?
Ja, zo ongeveer wel ja. Is ook direct gebouwd met een grondwarmtepomp, dus ik heb niet zelf iets achteraf gedaan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206108075
Klacht ingediend via klachten@energiedirect.nl, zeer benieuwd of men gaat reageren.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 26 september 2022 @ 14:01:26 #261
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206108423
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 11:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb meer dan een jaar geleden, toen de bomen nog tot aan de hemel rijkten mijn huis uit 1934 verkocht. Label C. Ik verbruikte niet veel gas, relatief gezien, 1137m3 om precies te zijn in het laatste volle jaar, maar ik ben toch wel heel blij dat ik daar niet meer woon.

Het was een prachtig huis, maar ik heb daar wel het een en ander aan isolatie laten doen, en zonnepanelen gelegd, en tóch ben ik blij dat ik daar nu niet meer woon. Dat was ik al, maar nu gezien de hele situatie nog meer.
Hier idem en dan hadden wij een huis uit 1970 en had ik daar zonnepanelen en een Atag Q-Solar met zonnecollectoren laten plaatsen, dat was al behoorlijk effectief qua gasgebruik maar we hebben pas even uitgerekend wat we daar nu zouden moeten betalen (energiecontract liep 1 augustus af) en we zijn heel blij dat we nu in dit gasloze huis zitten.
Om meerdere redenen uiteraard, maar die energienota zou nu toch echt wel behoorlijk pittig worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 26 september 2022 @ 14:10:05 #262
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206108498
quote:
1s.gif Op zondag 25 september 2022 23:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Oeh, ga ik mij morgen even beter op inlezen.

Ik wil ook het einde van salderen voor zijn haha (oftewel over een jaar of 2 het gelijk kunnen doen)
Als je een SolarEdge systeem hebt, dan gaat het al over, want dat is niet compatible. Kom ik ook net echter en ik heb SolarEdge.

Vervolgens vind ik wel direct Fox ESS accu's, die wel compatible schijnen te zijn met SolarEdge.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206108501
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 11:25 schreef freak1 het volgende:

[..]
ik vind enkele conclusies wat voorbarig moet ik zeggen..
ik verwacht juist dat eind dit jaar en midden volgend jaar de grote roedel cowboys failliet gaat.. momenteel kan niemand aan panelen en omvormers komen met een redelijke levertermijn en zitten alle zonnepaneeljongens volgeboekt.. als je dan nu nog failliet gaat dan ben je een redelijke prutser in deze markt of kun je niet aan spullen komen.. volgend jaar als er minder geld te spenderen is en men moet ergens op gaan besparen, kan geen lening krijgen voor verduurzaming, dan gaan die jongens omvallen.. nu is het echt nog het grote cashen.. maar ik ben het met je eens dat je goed moet uitkijken met welke partij je zaken doet..

"veel daken zijn niet geschikt" dat valt wel mee. de meerderheid van de daken, zeker van huizen van de afgelopen 30 a 40 jaar zijn prima geschikt. als je nu op een aanbouw wil leggen en die kunnen het extra gewicht van de panelen niet aan dan heb je denk ik of een oude aanbouw, of destijds bij het bouwen was het al kiele kiele mbt sneeuwbelasting van je aanbouw.. of je aannemer heeft nooit een constructieberekening gemaakt ;)

en dan je laatste punt.. juist bij de grote energieslurpers loont het.. als ik zie hoe snel die zonnepanelen terug zijn verdiend.. ja het was een grote investering, maar ik zou mijn huidige energierekening zonder panelen gewoon niet eens kunnen betalen...
Coolblue. 2.5 maand.
  maandag 26 september 2022 @ 14:14:04 #264
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206108534
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 11:19 schreef exode het volgende:
Juist bij huizen die energie slurpen zijn de investeringen groot, zo groot dat je dat er nooit uit gaat halen.
Hoe meer energie een huis slurpt hoe groter de investering kan zijn om nog financieel de moeite waard te zijn. Daarnaast zal je vroeg of laat toch e.e.a. moeten verduurzamen, want het alternatief is dat je tot in het einde der tijden gigantische energierekeningen mag aftikken. Dan kan je die investeringen beter vroeg dan laat doen.
Huilen dan.
pi_206108539
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als je een SolarEdge systeem hebt, dan gaat het al over, want dat is niet compatible. Kom ik ook net echter en ik heb SolarEdge.

Vervolgens vind ik wel direct Fox ESS accu's, die wel compatible schijnen te zijn met SolarEdge.
Enphase
pi_206108570
quote:
7s.gif Op maandag 26 september 2022 14:14 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hoe meer energie een huis slurpt hoe groter de investering kan zijn om nog financieel de moeite waard te zijn. Daarnaast zal je vroeg of laat toch e.e.a. moeten verduurzamen, want het alternatief is dat je tot in het einde der tijden gigantische energierekeningen mag aftikken. Dan kan je die investeringen beter vroeg dan laat doen.
Dan ga je ervan uit dat mensen daar nog tientallen jaren gaan wonen.
pi_206108584
quote:
7s.gif Op maandag 26 september 2022 14:14 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hoe meer energie een huis slurpt hoe groter de investering kan zijn om nog financieel de moeite waard te zijn. Daarnaast zal je vroeg of laat toch e.e.a. moeten verduurzamen, want het alternatief is dat je tot in het einde der tijden gigantische energierekeningen mag aftikken. Dan kan je die investeringen beter vroeg dan laat doen.
Een investering die bemoeilijkt wordt door de gigantische energieprijzen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen zonder problemen dit financieel naast elkaar kunnen laten lopen.
pi_206108587
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:17 schreef exode het volgende:

[..]
Dan ga je ervan uit dat mensen daar nog tientallen jaren gaan wonen.
Of je negeert de woningwaarde vermeerdering in je berekeningen.
  Moderator maandag 26 september 2022 @ 14:21:18 #269
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206108595
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Enphase
Ja, daar zal het wellicht mee werken, daar heb ik niet naar gekeken. Die Sessy is in ieder geval wél compatible met zo'n beetje alles, maar dat is dan weer een nieuwe speler, dus gaat die het redden en hoe zal de ondersteuning blijven, etc.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 26 september 2022 @ 14:21:32 #270
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206108597
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:17 schreef exode het volgende:

[..]
Dan ga je ervan uit dat mensen daar nog tientallen jaren gaan wonen.
Nee hoor, want ook als je besluit te verkopen zijn je investeringen niet weggegooid. De kopers van jouw huis zijn namelijk ook niet gek, en een verduurzaamd huis zal makkelijker verkopen en meer opbrengen dan een woning waarbij je door het dak heen naar buiten kijkt.
Huilen dan.
pi_206108632
quote:
7s.gif Op maandag 26 september 2022 14:21 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nee hoor, want ook als je besluit te verkopen zijn je investeringen niet weggegooid. De kopers van jouw huis zijn namelijk ook niet gek, en een verduurzaamd huis zal makkelijker verkopen en meer opbrengen dan een woning waarbij je door het dak heen naar buiten kijkt.
Dan ga er vanuit dat mensen het kunnen betalen en dus investeren om dat geld later te ontvangen als ze verkopen. Ik zit in een andere bubbel denk ik.

Ik heb meerdere (oudere) mensen om me heen die niets meer willen of kunnen investeren in hun huis. Ja wat onderhoud. Waarom zouden die zoveel geld in hun huis stoppen? Voor de erfenis?
  maandag 26 september 2022 @ 14:25:55 #272
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206108636
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:17 schreef exode het volgende:

[..]
Dan ga je ervan uit dat mensen daar nog tientallen jaren gaan wonen.
Op zich maakt het niet zoveel uit, als een huis energiezuiniger is verdien je die investering ook wel terug bij verhuizing.
Ik snap dat nooit zo dat "Nee.... wij zijn oud, zonnepanelen zijn voor ons niet handig meer".
Als je oud bent haal je de terugverdientijd niet ofzo?

Ik hoor diezelfde mensen nooit zeggen van "Nee, wij zijn oud, een nieuwe auto is voor ons niet handig meer" en vervolgens is het kreng al ¤ 5.000 minder waard zodra ze bij de dealer wegrijden. Dan heeft niemand het over terugverdientijd maar laten ze het ding voor de deur staan terwijl ze amper rijden en voor de kosten van die auto met gemak eerste klas met het OV kunnen gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 26 september 2022 @ 14:32:02 #273
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206108695
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:25 schreef exode het volgende:

[..]
Dan ga er vanuit dat mensen het kunnen betalen en dus investeren om dat geld later te ontvangen als ze verkopen. Ik zit in een andere bubbel denk ik.

Ik heb meerdere (oudere) mensen om me heen die niets meer willen of kunnen investeren in hun huis. Ja wat onderhoud. Waarom zouden die zoveel geld in hun huis stoppen? Voor de erfenis?
Wanneer je meer bespaart op je energierekening dan het aflossen van je lening je kost dan lijkt het antwoord op die vraag me vrij evident.
Huilen dan.
pi_206108710
quote:
7s.gif Op maandag 26 september 2022 14:21 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nee hoor, want ook als je besluit te verkopen zijn je investeringen niet weggegooid. De kopers van jouw huis zijn namelijk ook niet gek, en een verduurzaamd huis zal makkelijker verkopen en meer opbrengen dan een woning waarbij je door het dak heen naar buiten kijkt.
Zou kunnen, ik heb zelf altijd het gevoel dat mensen meer afgaan op hoe een woning eruit ziet dan dat ze kijken naar de structurele verbeteringen. Stel dat je voor 10.000 euro je dak laat isoleren, vraag ik me af of je er 10.000 meer voor krijgt bij de verkoop.
pi_206108727
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Coolblue. 2.5 maand.
afhankelijk van het aantal panelen en gekozen omvormer.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_206108734
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:32 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Zou kunnen, ik heb zelf altijd het gevoel dat mensen meer afgaan op hoe een woning eruit ziet dan dat ze kijken naar de structurele verbeteringen. Stel dat je voor 10.000 euro je dak laat isoleren, vraag ik me af of je er 10.000 meer voor krijgt bij de verkoop.
Natuurlijk niet.

Je verdient het nooit 1 op 1 terug. En je gaat er dan ook nog eens vanuit dat huizen meer waard worden.
pi_206108768
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:25 schreef exode het volgende:

[..]
Dan ga er vanuit dat mensen het kunnen betalen en dus investeren om dat geld later te ontvangen als ze verkopen. Ik zit in een andere bubbel denk ik.

Ik heb meerdere (oudere) mensen om me heen die niets meer willen of kunnen investeren in hun huis. Ja wat onderhoud. Waarom zouden die zoveel geld in hun huis stoppen? Voor de erfenis?
daar zit toch de kern van het probleem? jarenlang goedkoop gewoond en jarenlang niet geinvesteerd, nu is het op de blaren zitten.
die hebben toch jarenlang gezegd, wij gebruiken het geld niet voor verduurzamen\isoleren maar voor X Y of Z, want reden Q R of S. en het boeide ze niet want de rekening voor electra\gas was nooit boven de 100 dus ja, waarom verduurzamen?
en dan wel achteraf huilen.. en nu zou het geen nut meer hebben.
dus jouw advies is, als je oud bent dan hoef je niet meer te investeren?
en dat het geld nu op is omdat er misgegokt is op de energiemarkt.. ja dat is kut.. maar mensen die een huis al 20 jaar hebben en daar nooit in hebben geinvesteerd hebben ofwel tientallen jaren weggeklikt toen het woord klimaatverandering voorbij kwam of vinden die slachtofferrol heerlijk.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_206108773
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:34 schreef exode het volgende:

[..]
Natuurlijk niet.

Je verdient het nooit 1 op 1 terug. En je gaat er dan ook nog eens vanuit dat huizen meer waard worden.
Bij een nieuwe badkamer oid gaat een bank volgens mij uit van 60% waardevermeerdering, maar ik weet dus niet hoe dat bij energiemaatregelen zit. Ik vermoed ergens dat het minder is dan dat, omdat het niet cosmetisch is.
pi_206108793
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:34 schreef exode het volgende:

[..]
Natuurlijk niet.

Je verdient het nooit 1 op 1 terug. En je gaat er dan ook nog eens vanuit dat huizen meer waard worden.
huizen worden altijd meer waard.
dat is een nondiscussie
de vraag is altijd, hoe lang gaat het duren voor het meer waard is dan waarvoor je het hebt gekocht. maar het wordt altijd meer waard.. alleen al het afgelopen jaar bewijst het weer, de huizen zijn nog nooit zo duur geweest..

en dan tel ik inflatie niet eens mee..
de enige, en dat is werkelijk waar de enige reden waarom ik kan bedenken dat huizen structureel, dus ook op de lange termijn, minder waard zouden worden is als we een goede pandemie hebben die 50 procent van de mensheid wegvaagt..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_206108799
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, daar zal het wellicht mee werken, daar heb ik niet naar gekeken. Die Sessy is in ieder geval wél compatible met zo'n beetje alles, maar dat is dan weer een nieuwe speler, dus gaat die het redden en hoe zal de ondersteuning blijven, etc.
Ja dat is een goede vraag.

Vond ze ook gewoon wel mooi haha

quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:25 schreef exode het volgende:

[..]
Dan ga er vanuit dat mensen het kunnen betalen en dus investeren om dat geld later te ontvangen als ze verkopen. Ik zit in een andere bubbel denk ik.

Ik heb meerdere (oudere) mensen om me heen die niets meer willen of kunnen investeren in hun huis. Ja wat onderhoud. Waarom zouden die zoveel geld in hun huis stoppen? Voor de erfenis?
Dan verkopen ze de hut en gaan ze in een nieuwbouw bejaardenwoning zitten of ze moeten niet zeuren over de energieprijs. Niet willen is geen argument.

quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:32 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Zou kunnen, ik heb zelf altijd het gevoel dat mensen meer afgaan op hoe een woning eruit ziet dan dat ze kijken naar de structurele verbeteringen. Stel dat je voor 10.000 euro je dak laat isoleren, vraag ik me af of je er 10.000 meer voor krijgt bij de verkoop.
Nee. Geen 10000. Maar je hoeft er ook geen hele tvt te wonen omdat je woning weldegelijk meer waard word. Daargelaten dat 10k voor je dak prijzig is.

quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:34 schreef freak1 het volgende:

[..]
afhankelijk van het aantal panelen en gekozen omvormer.
Ze hebben een magazijn vol 410wp panelen en micro omvormers. Je kunt ook gewoon zeggen dat je het niet wil.
pi_206108810
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:37 schreef freak1 het volgende:

[..]
daar zit toch de kern van het probleem? jarenlang goedkoop gewoond en jarenlang niet geinvesteerd, nu is het op de blaren zitten.
die hebben toch jarenlang gezegd, wij gebruiken het geld niet voor verduurzamen\isoleren maar voor X Y of Z, want reden Q R of S. en het boeide ze niet want de rekening voor electra\gas was nooit boven de 100 dus ja, waarom verduurzamen?
en dan wel achteraf huilen.. en nu zou het geen nut meer hebben.
dus jouw advies is, als je oud bent dan hoef je niet meer te investeren?
en dat het geld nu op is omdat er misgegokt is op de energiemarkt.. ja dat is kut.. maar mensen die een huis al 20 jaar hebben en daar nooit in hebben geinvesteerd hebben ofwel tientallen jaren weggeklikt toen het woord klimaatverandering voorbij kwam of vinden die slachtofferrol heerlijk.
Jij gaat er vanuit dat ze niet hebben geinvesteerd omdat ze dat niet wilden? Ok.

Je mag op mij losgaan hoor, ik zie het om me heen. Mensen die hun huis onderhouden, niet aanbouwen, niet dure keukens erin zetten, niet zonnepanelen op het dak leggen. Niet investeren dus. Wel onderhouden, zorgen dat het huis netjes blijft en de waarde behoudt.

Ik zie hier vooral veel verwijten steeds. Zodat je nu lekker puh kan roepen.
pi_206108849
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja dat is een goede vraag.

Vond ze ook gewoon wel mooi haha
[..]
Dan verkopen ze de hut en gaan ze in een nieuwbouw bejaardenwoning zitten of ze moeten niet zeuren over de energieprijs. Niet willen is geen argument.
[..]
Nee. Geen 10000. Maar je hoeft er ook geen hele tvt te wonen omdat je woning weldegelijk meer waard word. Daargelaten dat 10k voor je dak prijzig is.
[..]
Ze hebben een magazijn vol 410wp panelen en micro omvormers. Je kunt ook gewoon zeggen dat je het niet wil.
Ze zeuren dus niet, hier zeikt iedereen op een neerbuigende toon op mensen die niet de heilige graal, de zonnepanelen heeft gekocht jaren geleden.
pi_206108852
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja dat is een goede vraag.

Vond ze ook gewoon wel mooi haha
[..]
Dan verkopen ze de hut en gaan ze in een nieuwbouw bejaardenwoning zitten of ze moeten niet zeuren over de energieprijs. Niet willen is geen argument.
[..]
Nee. Geen 10000. Maar je hoeft er ook geen hele tvt te wonen omdat je woning weldegelijk meer waard word. Daargelaten dat 10k voor je dak prijzig is.
[..]
Ze hebben een magazijn vol 410wp panelen en micro omvormers. Je kunt ook gewoon zeggen dat je het niet wil.
dat ik wat niet wil? ik heb allang panelen en alles liggen.. maar ik ben volop vrienden aan het helpen panelen te leggen want "de rekening is toch wel hoog" en "oh jouw rekening is wel laag".. maar zogauw het een beetje deftige installatie wordt, dus 30+ panelen, en je gaat richting de 3 fase omvormers, dan is het toch echt zoeken naar die krengen. ja ik weet het enphase heeft micro omvormers maar zogauw je 30 a 40 panelen of meer gaat leggen, is dat gewoon takke duur.. dan zijn de grotere zware omvormers toch echt wel effectiever.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_206108853
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:38 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Bij een nieuwe badkamer oid gaat een bank volgens mij uit van 60% waardevermeerdering, maar ik weet dus niet hoe dat bij energiemaatregelen zit. Ik vermoed ergens dat het minder is dan dat, omdat het niet cosmetisch is.
Mijn taxateur rekende met mijn kozijnen+glas een 70% ofzo. Niet cosmetisch, maar het heeft degelijk invloed
pi_206108874
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:43 schreef freak1 het volgende:

[..]
dat ik wat niet wil? ik heb allang panelen en alles liggen.. maar ik ben volop vrienden aan het helpen panelen te leggen want "de rekening is toch wel hoog" en "oh jouw rekening is wel laag".. maar zogauw het een beetje deftige installatie wordt, dus 30+ panelen, en je gaat richting de 3 fase omvormers, dan is het toch echt zoeken naar die krengen. ja ik weet het enphase heeft micro omvormers maar zogauw je 30 a 40 panelen of meer gaat leggen, is dat gewoon takke duur.. dan zijn de grotere zware omvormers toch echt wel effectiever.
30 a 40 panelen. Zoveel heeft een huishouden niet echt nodig tbf. Maar zal wel aan mij liggen.
pi_206108891
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:43 schreef exode het volgende:

[..]
Ze zeuren dus niet, hier zeikt iedereen op een neerbuigende toon op mensen die niet de heilige graal, de zonnepanelen heeft gekocht jaren geleden.
helemaal niet. zonnepanelen zijn sowieso verre van de heilige graal...

en ja ik zeik op die krokodilletranen huilende meute met de hoge rekeningen.. uitzonderingen daargelaten is het, en ik herhaal het, al jarenlang dansen op de vulkaan omdat het veel te goedkoop is geweest. en jarenlang zien we de berichten voorbij komen. groningse gasvelden dicht. niet boren in de noordzee, klimaatverandering. we gaan kernenergie stoppen. kolencentrales moeten dicht.

dan kun je zelf toch ook die optelsom maken dat er iets moet gebeuren? als je dan jarenlang gewoon op dezelfde toon voortgaat en niets investeerd in verduurzaming, dan stopt het toch ergens?
dan moet je niet achteraf gaan zeiken met wat voor verrassing het is..
en dan specifiek over woningbezitters.
die huurders vind ik een ander verhaal. daar mag de woningbouw of particuliere verhuurder ook best een boetekleed aantrekken voor tochtige krotten verhuren die nu onbetaalbaar zijn te verwarmen..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_206108902
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
30 a 40 panelen. Zoveel heeft een huishouden niet echt nodig tbf. Maar zal wel aan mij liggen.
beetje huishouden met een warmtepomp en electrische auto zal toch zeker wel een 30 a 40 panelen moeten gaan liggen wil je een jaar rondkomen...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_206108944
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:47 schreef freak1 het volgende:

[..]
beetje huishouden met een warmtepomp en electrische auto zal toch zeker wel een 30 a 40 panelen moeten gaan liggen wil je een jaar rondkomen...
Leuk hoor, maar je zal ze eerst moeten terugverdienen. Even 30 tot 40 panelen neerleggen is ook een flinke smak geld.
pi_206108946
Ik hoor het geld het huis uitrollen, de verwarming staat hier voor het eerst weer aan.

Nog 1 nabrander, je kan ook verduurzamen door gewoonweg minder te vebruiken. Zo heeft het huis van mijn moeder matige isolatie, maar ze heeft geen vaatwasser, geen computer, geen droger etc. Ze zet de thermosstaat op 18 graden en doet dikke truien aan. Toch een andere generatie.
pi_206108948
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:43 schreef exode het volgende:

[..]
Ze zeuren dus niet, hier zeikt iedereen op een neerbuigende toon op mensen die niet de heilige graal, de zonnepanelen heeft gekocht jaren geleden.
Volgens mij ging het om überhaupt energiebesparing, iets wat zonnepanelen niet zijn. Maar als mensen niet in hun huis willen investeren hoeft de samenleving ze ook niet te helpen. Makkelijk zat toch?

Toen ik dit huis kocht lagen er 3 lullige paneeltjes op. Ruim voldoende voor mijn passiefverbruik in de zomermaanden en dan nog wat in de winter. Scheelt echt nog wel een aardige slok op de borrel. Setje van 1200 euro. Als mensen hadden gewild hadden ze het kunnen doen. Niet binnen een jaar misschien, dan wel twee of drie.

Maar daar verschil ik van mening over wat onderhoud is. Niet moderniseren is in mijn ogen verwaarlozing van de woning.
  maandag 26 september 2022 @ 14:52:48 #291
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206108967
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:34 schreef exode het volgende:

[..]
Natuurlijk niet.

Je verdient het nooit 1 op 1 terug.
Dat wil nog niet zeggen dat je financieel beter af bent wanneer je niks doet, nog enkele jaren een gigantische energierekening hebt, en uiteindelijk langer blijft zitten met je huis en er minder voor krijgt dan je buren die wel e.e.a. geïnvesteerd hebben in verduurzaming.
Huilen dan.
pi_206108969
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Volgens mij ging het om überhaupt energiebesparing, iets wat zonnepanelen niet zijn. Maar als mensen niet in hun huis willen investeren hoeft de samenleving ze ook niet te helpen. Makkelijk zat toch?

Toen ik dit huis kocht lagen er 3 lullige paneeltjes op. Ruim voldoende voor mijn passiefverbruik in de zomermaanden en dan nog wat in de winter. Scheelt echt nog wel een aardige slok op de borrel. Setje van 1200 euro. Als mensen hadden gewild hadden ze het kunnen doen. Niet binnen een jaar misschien, dan wel twee of drie.

Maar daar verschil ik van mening over wat onderhoud is. Niet moderniseren is in mijn ogen verwaarlozing van de woning.
Je hoeft mij niet over te halen. Wij hebben al shitloads aan geld in dit huis gepompt en more to come. Maar als je stappen wil maken als geheel land, zal je toch mensen moeten helpen. Met geld wellicht maar ook met advies, gericht advies.
  Moderator / Redactie Sport maandag 26 september 2022 @ 14:53:52 #293
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_206108979
Salderen moet op jaarbasis aldus Jetten
https://solarmagazine.nl/(...)r-jaarlijks-salderen
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_206108990
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:47 schreef freak1 het volgende:

[..]
beetje huishouden met een warmtepomp en electrische auto zal toch zeker wel een 30 a 40 panelen moeten gaan liggen wil je een jaar rondkomen...
Omdat ze hun elektrische auto voltijd thuis willen opladen? Tja. Dat is een keuze. Ik boor ook geen diesel onder mijn huis.

Maar oke, schijnbaar hebben mensen een verbruik van 10mwh nodig om rond te komen met een warmtepomp. Begin mij nu toch zorgen te maken als die van mij draait hoe inefficiënt het dan wel niet is in vergelijking met het boekje.

Of misschien is 40k km thuis opladen ook niet perse nodig.

Maar verder laat ik het er bij
pi_206109009
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:53 schreef borisz het volgende:
Salderen moet op jaarbasis aldus Jetten
https://solarmagazine.nl/(...)r-jaarlijks-salderen
Aldus de de wet ook. Maar een rechter die zoiets zegt heeft waarde, een politicus amper.
pi_206109035
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Aldus de de wet ook. Maar een rechter die zoiets zegt heeft waarde, een politicus amper.
Het helpt wel als het expliciet in de wet staat (wat nu niet zo is). Jetten is dat nu wel van plan.

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2022 15:04:01 ]
pi_206109089
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 15:01 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Het helpt wel als het expliciet in de wet staat (wat nu niet zo is). Jetten is dat nu wel van plan.
Het staat duidelijk in het amendement. Er is geen wetswijziging nodig, er is handhaving nodig. Mensen doen in allerlei organisaties alsof de memorie van toelichting en andere stukken er niet meer toe doen, onzin natuurlijk.

De handhaving, dat zullen zoals geschreven de eigenaren zelf moeten doen. Van een ACM hoef je nooit iets te verwachten

Edit: overigens wel goed dat ze het ook voor variabele tarieven vastleggen. Dat was wel nieuw.
pi_206109259
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 15:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het staat duidelijk in het amendement. Er is geen wetswijziging nodig, er is handhaving nodig. Mensen doen in allerlei organisaties alsof de memorie van toelichting en andere stukken er niet meer toe doen, onzin natuurlijk.

De handhaving, dat zullen zoals geschreven de eigenaren zelf moeten doen. Van een ACM hoef je nooit iets te verwachten

Edit: overigens wel goed dat ze het ook voor variabele tarieven vastleggen. Dat was wel nieuw.
hier zijn we het helemaal eens.. ik denk wel dat wanneer het probleem verschuift van een paar mensen naar een maatschappelijk probleem, de ACM best eens mag gaan ingrijpen..

quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Omdat ze hun elektrische auto voltijd thuis willen opladen? Tja. Dat is een keuze. Ik boor ook geen diesel onder mijn huis.

Maar oke, schijnbaar hebben mensen een verbruik van 10mwh nodig om rond te komen met een warmtepomp. Begin mij nu toch zorgen te maken als die van mij draait hoe inefficiënt het dan wel niet is in vergelijking met het boekje.

Of misschien is 40k km thuis opladen ook niet perse nodig.

Maar verder laat ik het er bij
tja, een warmtepomp heeft vaak een SCOP rond de 2.5 als je geluk hebt.. in 1 kuub gas zit uit mijn hoofd 4kWh. dus dan zou je 1.6 kWh nodig hebben om 1 kuub gas te compenseren. gemiddeld vebruik is 1500 kuub in nederland, als die hele warmtepomp dus perfect is ingeregeld en je haalt die SCOP dan zou je er dus een kleine 2300 kWh bijkrijgen met alleen een warmtepomp ipv gas.

quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:51 schreef exode het volgende:
Ik hoor het geld het huis uitrollen, de verwarming staat hier voor het eerst weer aan.

Nog 1 nabrander, je kan ook verduurzamen door gewoonweg minder te vebruiken. Zo heeft het huis van mijn moeder matige isolatie, maar ze heeft geen vaatwasser, geen computer, geen droger etc. Ze zet de thermosstaat op 18 graden en doet dikke truien aan. Toch een andere generatie.
maar ze heeft wel gelijk.. het zal nodig zijn...

quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 14:50 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]
Leuk hoor, maar je zal ze eerst moeten terugverdienen. Even 30 tot 40 panelen neerleggen is ook een flinke smak geld.
16K. jaaropbrengst met 36 panelen tussen de 14 en 16kWh. met de huidige prijzen voor een nieuw contract op 1.12 euro per kWh binnen het jaar terugverdiend...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_206109426
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 15:23 schreef freak1 het volgende:

[..]
hier zijn we het helemaal eens.. ik denk wel dat wanneer het probleem verschuift van een paar mensen naar een maatschappelijk probleem, de ACM best eens mag gaan ingrijpen..
[..]
tja, een warmtepomp heeft vaak een SCOP rond de 2.5 als je geluk hebt.. in 1 kuub gas zit uit mijn hoofd 4kWh. dus dan zou je 1.6 kWh nodig hebben om 1 kuub gas te compenseren. gemiddeld vebruik is 1500 kuub in nederland, als die hele warmtepomp dus perfect is ingeregeld en je haalt die SCOP dan zou je er dus een kleine 2300 kWh bijkrijgen met alleen een warmtepomp ipv gas.
Een scop van dat niveau geeft je water van 65 graden voor verwarmen.

Dan is je huis gewoon niet geschikt. Eerst maar eens aan de lage temp verwarming.

(Cijfers geleend van een zuiderburen energieboer).
pi_206109501
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 15:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Een scop van dat niveau geeft je water van 65 graden voor verwarmen.

Dan is je huis gewoon niet geschikt. Eerst maar eens aan de lage temp verwarming
je hebt gelijk, de SCOP die ik terugvind zit meestal rond de 3.3. ik had 2.5 gepakt omdat dat vaak de realistische variant is die ik o.a. op tweakers tegenkom..
ik heb zelf bij aanschaf huis meteen de CV eruit geduwd dus heb niet veel vergelijkingsmateriaal... maargoed, scop van 3.3 dan komt er meteen 2000 kWh bij.. dat is voor veel huishoudens dus meteen 60 procent extra energieverbruik (bij standaard verbruik van 3500kWh).
en dat thuis opladen een keus is.. het is voor de meerderheid de realiteit.. dat de laadpalen op werk bezet zijn.. of de range er gewoon niet is van de auto..
voor een gezin met een warmtepomp en een electrische auto vind ik 10.000 kWh als jaarverbruik echt niet spannend hoor...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_206109665
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 15:42 schreef freak1 het volgende:

[..]
je hebt gelijk, de SCOP die ik terugvind zit meestal rond de 3.3. ik had 2.5 gepakt omdat dat vaak de realistische variant is die ik o.a. op tweakers tegenkom..
ik heb zelf bij aanschaf huis meteen de CV eruit geduwd dus heb niet veel vergelijkingsmateriaal... maargoed, scop van 3.3 dan komt er meteen 2000 kWh bij.. dat is voor veel huishoudens dus meteen 60 procent extra energieverbruik (bij standaard verbruik van 3500kWh).
en dat thuis opladen een keus is.. het is voor de meerderheid de realiteit.. dat de laadpalen op werk bezet zijn.. of de range er gewoon niet is van de auto..
voor een gezin met een warmtepomp en een electrische auto vind ik 10.000 kWh als jaarverbruik echt niet spannend hoor...
https://www.daikin.be/nl_(...)ment-warmtepomp.html

Scrol even door naar 35 graden :)

Maar oke, ik ben van mening dat meer mensen door gebrek aan oprit niet thuis kunnen opladen, dan dat ze ruimte hebben voor 40 panelen.

Neemt niet weg dat ze met 20 ook al een heel eind zijn.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')