Natuurlijk niet.quote:Op maandag 26 september 2022 14:32 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Zou kunnen, ik heb zelf altijd het gevoel dat mensen meer afgaan op hoe een woning eruit ziet dan dat ze kijken naar de structurele verbeteringen. Stel dat je voor 10.000 euro je dak laat isoleren, vraag ik me af of je er 10.000 meer voor krijgt bij de verkoop.
daar zit toch de kern van het probleem? jarenlang goedkoop gewoond en jarenlang niet geinvesteerd, nu is het op de blaren zitten.quote:Op maandag 26 september 2022 14:25 schreef exode het volgende:
[..]
Dan ga er vanuit dat mensen het kunnen betalen en dus investeren om dat geld later te ontvangen als ze verkopen. Ik zit in een andere bubbel denk ik.
Ik heb meerdere (oudere) mensen om me heen die niets meer willen of kunnen investeren in hun huis. Ja wat onderhoud. Waarom zouden die zoveel geld in hun huis stoppen? Voor de erfenis?
Bij een nieuwe badkamer oid gaat een bank volgens mij uit van 60% waardevermeerdering, maar ik weet dus niet hoe dat bij energiemaatregelen zit. Ik vermoed ergens dat het minder is dan dat, omdat het niet cosmetisch is.quote:Op maandag 26 september 2022 14:34 schreef exode het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Je verdient het nooit 1 op 1 terug. En je gaat er dan ook nog eens vanuit dat huizen meer waard worden.
huizen worden altijd meer waard.quote:Op maandag 26 september 2022 14:34 schreef exode het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Je verdient het nooit 1 op 1 terug. En je gaat er dan ook nog eens vanuit dat huizen meer waard worden.
Ja dat is een goede vraag.quote:Op maandag 26 september 2022 14:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, daar zal het wellicht mee werken, daar heb ik niet naar gekeken. Die Sessy is in ieder geval wél compatible met zo'n beetje alles, maar dat is dan weer een nieuwe speler, dus gaat die het redden en hoe zal de ondersteuning blijven, etc.
Dan verkopen ze de hut en gaan ze in een nieuwbouw bejaardenwoning zitten of ze moeten niet zeuren over de energieprijs. Niet willen is geen argument.quote:Op maandag 26 september 2022 14:25 schreef exode het volgende:
[..]
Dan ga er vanuit dat mensen het kunnen betalen en dus investeren om dat geld later te ontvangen als ze verkopen. Ik zit in een andere bubbel denk ik.
Ik heb meerdere (oudere) mensen om me heen die niets meer willen of kunnen investeren in hun huis. Ja wat onderhoud. Waarom zouden die zoveel geld in hun huis stoppen? Voor de erfenis?
Nee. Geen 10000. Maar je hoeft er ook geen hele tvt te wonen omdat je woning weldegelijk meer waard word. Daargelaten dat 10k voor je dak prijzig is.quote:Op maandag 26 september 2022 14:32 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Zou kunnen, ik heb zelf altijd het gevoel dat mensen meer afgaan op hoe een woning eruit ziet dan dat ze kijken naar de structurele verbeteringen. Stel dat je voor 10.000 euro je dak laat isoleren, vraag ik me af of je er 10.000 meer voor krijgt bij de verkoop.
Ze hebben een magazijn vol 410wp panelen en micro omvormers. Je kunt ook gewoon zeggen dat je het niet wil.quote:Op maandag 26 september 2022 14:34 schreef freak1 het volgende:
[..]
afhankelijk van het aantal panelen en gekozen omvormer.
Jij gaat er vanuit dat ze niet hebben geinvesteerd omdat ze dat niet wilden? Ok.quote:Op maandag 26 september 2022 14:37 schreef freak1 het volgende:
[..]
daar zit toch de kern van het probleem? jarenlang goedkoop gewoond en jarenlang niet geinvesteerd, nu is het op de blaren zitten.
die hebben toch jarenlang gezegd, wij gebruiken het geld niet voor verduurzamen\isoleren maar voor X Y of Z, want reden Q R of S. en het boeide ze niet want de rekening voor electra\gas was nooit boven de 100 dus ja, waarom verduurzamen?
en dan wel achteraf huilen.. en nu zou het geen nut meer hebben.
dus jouw advies is, als je oud bent dan hoef je niet meer te investeren?
en dat het geld nu op is omdat er misgegokt is op de energiemarkt.. ja dat is kut.. maar mensen die een huis al 20 jaar hebben en daar nooit in hebben geinvesteerd hebben ofwel tientallen jaren weggeklikt toen het woord klimaatverandering voorbij kwam of vinden die slachtofferrol heerlijk.
Ze zeuren dus niet, hier zeikt iedereen op een neerbuigende toon op mensen die niet de heilige graal, de zonnepanelen heeft gekocht jaren geleden.quote:Op maandag 26 september 2022 14:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja dat is een goede vraag.
Vond ze ook gewoon wel mooi haha
[..]
Dan verkopen ze de hut en gaan ze in een nieuwbouw bejaardenwoning zitten of ze moeten niet zeuren over de energieprijs. Niet willen is geen argument.
[..]
Nee. Geen 10000. Maar je hoeft er ook geen hele tvt te wonen omdat je woning weldegelijk meer waard word. Daargelaten dat 10k voor je dak prijzig is.
[..]
Ze hebben een magazijn vol 410wp panelen en micro omvormers. Je kunt ook gewoon zeggen dat je het niet wil.
dat ik wat niet wil? ik heb allang panelen en alles liggen.. maar ik ben volop vrienden aan het helpen panelen te leggen want "de rekening is toch wel hoog" en "oh jouw rekening is wel laag".. maar zogauw het een beetje deftige installatie wordt, dus 30+ panelen, en je gaat richting de 3 fase omvormers, dan is het toch echt zoeken naar die krengen. ja ik weet het enphase heeft micro omvormers maar zogauw je 30 a 40 panelen of meer gaat leggen, is dat gewoon takke duur.. dan zijn de grotere zware omvormers toch echt wel effectiever.quote:Op maandag 26 september 2022 14:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja dat is een goede vraag.
Vond ze ook gewoon wel mooi haha
[..]
Dan verkopen ze de hut en gaan ze in een nieuwbouw bejaardenwoning zitten of ze moeten niet zeuren over de energieprijs. Niet willen is geen argument.
[..]
Nee. Geen 10000. Maar je hoeft er ook geen hele tvt te wonen omdat je woning weldegelijk meer waard word. Daargelaten dat 10k voor je dak prijzig is.
[..]
Ze hebben een magazijn vol 410wp panelen en micro omvormers. Je kunt ook gewoon zeggen dat je het niet wil.
Mijn taxateur rekende met mijn kozijnen+glas een 70% ofzo. Niet cosmetisch, maar het heeft degelijk invloedquote:Op maandag 26 september 2022 14:38 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Bij een nieuwe badkamer oid gaat een bank volgens mij uit van 60% waardevermeerdering, maar ik weet dus niet hoe dat bij energiemaatregelen zit. Ik vermoed ergens dat het minder is dan dat, omdat het niet cosmetisch is.
30 a 40 panelen. Zoveel heeft een huishouden niet echt nodig tbf. Maar zal wel aan mij liggen.quote:Op maandag 26 september 2022 14:43 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat ik wat niet wil? ik heb allang panelen en alles liggen.. maar ik ben volop vrienden aan het helpen panelen te leggen want "de rekening is toch wel hoog" en "oh jouw rekening is wel laag".. maar zogauw het een beetje deftige installatie wordt, dus 30+ panelen, en je gaat richting de 3 fase omvormers, dan is het toch echt zoeken naar die krengen. ja ik weet het enphase heeft micro omvormers maar zogauw je 30 a 40 panelen of meer gaat leggen, is dat gewoon takke duur.. dan zijn de grotere zware omvormers toch echt wel effectiever.
helemaal niet. zonnepanelen zijn sowieso verre van de heilige graal...quote:Op maandag 26 september 2022 14:43 schreef exode het volgende:
[..]
Ze zeuren dus niet, hier zeikt iedereen op een neerbuigende toon op mensen die niet de heilige graal, de zonnepanelen heeft gekocht jaren geleden.
beetje huishouden met een warmtepomp en electrische auto zal toch zeker wel een 30 a 40 panelen moeten gaan liggen wil je een jaar rondkomen...quote:Op maandag 26 september 2022 14:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
30 a 40 panelen. Zoveel heeft een huishouden niet echt nodig tbf. Maar zal wel aan mij liggen.
Leuk hoor, maar je zal ze eerst moeten terugverdienen. Even 30 tot 40 panelen neerleggen is ook een flinke smak geld.quote:Op maandag 26 september 2022 14:47 schreef freak1 het volgende:
[..]
beetje huishouden met een warmtepomp en electrische auto zal toch zeker wel een 30 a 40 panelen moeten gaan liggen wil je een jaar rondkomen...
Volgens mij ging het om überhaupt energiebesparing, iets wat zonnepanelen niet zijn. Maar als mensen niet in hun huis willen investeren hoeft de samenleving ze ook niet te helpen. Makkelijk zat toch?quote:Op maandag 26 september 2022 14:43 schreef exode het volgende:
[..]
Ze zeuren dus niet, hier zeikt iedereen op een neerbuigende toon op mensen die niet de heilige graal, de zonnepanelen heeft gekocht jaren geleden.
Dat wil nog niet zeggen dat je financieel beter af bent wanneer je niks doet, nog enkele jaren een gigantische energierekening hebt, en uiteindelijk langer blijft zitten met je huis en er minder voor krijgt dan je buren die wel e.e.a. geïnvesteerd hebben in verduurzaming.quote:Op maandag 26 september 2022 14:34 schreef exode het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Je verdient het nooit 1 op 1 terug.
Je hoeft mij niet over te halen. Wij hebben al shitloads aan geld in dit huis gepompt en more to come. Maar als je stappen wil maken als geheel land, zal je toch mensen moeten helpen. Met geld wellicht maar ook met advies, gericht advies.quote:Op maandag 26 september 2022 14:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Volgens mij ging het om überhaupt energiebesparing, iets wat zonnepanelen niet zijn. Maar als mensen niet in hun huis willen investeren hoeft de samenleving ze ook niet te helpen. Makkelijk zat toch?
Toen ik dit huis kocht lagen er 3 lullige paneeltjes op. Ruim voldoende voor mijn passiefverbruik in de zomermaanden en dan nog wat in de winter. Scheelt echt nog wel een aardige slok op de borrel. Setje van 1200 euro. Als mensen hadden gewild hadden ze het kunnen doen. Niet binnen een jaar misschien, dan wel twee of drie.
Maar daar verschil ik van mening over wat onderhoud is. Niet moderniseren is in mijn ogen verwaarlozing van de woning.
Omdat ze hun elektrische auto voltijd thuis willen opladen? Tja. Dat is een keuze. Ik boor ook geen diesel onder mijn huis.quote:Op maandag 26 september 2022 14:47 schreef freak1 het volgende:
[..]
beetje huishouden met een warmtepomp en electrische auto zal toch zeker wel een 30 a 40 panelen moeten gaan liggen wil je een jaar rondkomen...
Aldus de de wet ook. Maar een rechter die zoiets zegt heeft waarde, een politicus amper.quote:Op maandag 26 september 2022 14:53 schreef borisz het volgende:
Salderen moet op jaarbasis aldus Jetten
https://solarmagazine.nl/(...)r-jaarlijks-salderen
Het helpt wel als het expliciet in de wet staat (wat nu niet zo is). Jetten is dat nu wel van plan.quote:Op maandag 26 september 2022 14:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Aldus de de wet ook. Maar een rechter die zoiets zegt heeft waarde, een politicus amper.
Het staat duidelijk in het amendement. Er is geen wetswijziging nodig, er is handhaving nodig. Mensen doen in allerlei organisaties alsof de memorie van toelichting en andere stukken er niet meer toe doen, onzin natuurlijk.quote:Op maandag 26 september 2022 15:01 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het helpt wel als het expliciet in de wet staat (wat nu niet zo is). Jetten is dat nu wel van plan.
hier zijn we het helemaal eens.. ik denk wel dat wanneer het probleem verschuift van een paar mensen naar een maatschappelijk probleem, de ACM best eens mag gaan ingrijpen..quote:Op maandag 26 september 2022 15:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het staat duidelijk in het amendement. Er is geen wetswijziging nodig, er is handhaving nodig. Mensen doen in allerlei organisaties alsof de memorie van toelichting en andere stukken er niet meer toe doen, onzin natuurlijk.
De handhaving, dat zullen zoals geschreven de eigenaren zelf moeten doen. Van een ACM hoef je nooit iets te verwachten
Edit: overigens wel goed dat ze het ook voor variabele tarieven vastleggen. Dat was wel nieuw.
tja, een warmtepomp heeft vaak een SCOP rond de 2.5 als je geluk hebt.. in 1 kuub gas zit uit mijn hoofd 4kWh. dus dan zou je 1.6 kWh nodig hebben om 1 kuub gas te compenseren. gemiddeld vebruik is 1500 kuub in nederland, als die hele warmtepomp dus perfect is ingeregeld en je haalt die SCOP dan zou je er dus een kleine 2300 kWh bijkrijgen met alleen een warmtepomp ipv gas.quote:Op maandag 26 september 2022 14:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Omdat ze hun elektrische auto voltijd thuis willen opladen? Tja. Dat is een keuze. Ik boor ook geen diesel onder mijn huis.
Maar oke, schijnbaar hebben mensen een verbruik van 10mwh nodig om rond te komen met een warmtepomp. Begin mij nu toch zorgen te maken als die van mij draait hoe inefficiënt het dan wel niet is in vergelijking met het boekje.
Of misschien is 40k km thuis opladen ook niet perse nodig.
Maar verder laat ik het er bij
maar ze heeft wel gelijk.. het zal nodig zijn...quote:Op maandag 26 september 2022 14:51 schreef exode het volgende:
Ik hoor het geld het huis uitrollen, de verwarming staat hier voor het eerst weer aan.
Nog 1 nabrander, je kan ook verduurzamen door gewoonweg minder te vebruiken. Zo heeft het huis van mijn moeder matige isolatie, maar ze heeft geen vaatwasser, geen computer, geen droger etc. Ze zet de thermosstaat op 18 graden en doet dikke truien aan. Toch een andere generatie.
16K. jaaropbrengst met 36 panelen tussen de 14 en 16kWh. met de huidige prijzen voor een nieuw contract op 1.12 euro per kWh binnen het jaar terugverdiend...quote:Op maandag 26 september 2022 14:50 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Leuk hoor, maar je zal ze eerst moeten terugverdienen. Even 30 tot 40 panelen neerleggen is ook een flinke smak geld.
Een scop van dat niveau geeft je water van 65 graden voor verwarmen.quote:Op maandag 26 september 2022 15:23 schreef freak1 het volgende:
[..]
hier zijn we het helemaal eens.. ik denk wel dat wanneer het probleem verschuift van een paar mensen naar een maatschappelijk probleem, de ACM best eens mag gaan ingrijpen..
[..]
tja, een warmtepomp heeft vaak een SCOP rond de 2.5 als je geluk hebt.. in 1 kuub gas zit uit mijn hoofd 4kWh. dus dan zou je 1.6 kWh nodig hebben om 1 kuub gas te compenseren. gemiddeld vebruik is 1500 kuub in nederland, als die hele warmtepomp dus perfect is ingeregeld en je haalt die SCOP dan zou je er dus een kleine 2300 kWh bijkrijgen met alleen een warmtepomp ipv gas.
je hebt gelijk, de SCOP die ik terugvind zit meestal rond de 3.3. ik had 2.5 gepakt omdat dat vaak de realistische variant is die ik o.a. op tweakers tegenkom..quote:Op maandag 26 september 2022 15:37 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een scop van dat niveau geeft je water van 65 graden voor verwarmen.
Dan is je huis gewoon niet geschikt. Eerst maar eens aan de lage temp verwarming
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |