abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206118047
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 10:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik zit in de bestaande lening https://www.collincrowdfund.nl/antonis-groep-bv/ die afgelost wordt met het geld van
deze nieuwe lening https://www.collincrowdfu(...)6a85813f9406cf24a4f4

De voorwaarden van de bestaande lening zijn beter 7% rente tegen nu 6.5% terwijl de zekerheid van de eerste hypotheek zeker zo goed is bij de bestaande lening. Gezien de ontwikkelingen van rente op de hypotheek markt had ik zeker voor deze nieuwe lening ook een percentage van 7% verwacht. Ik weet nog niet of ik doorrol.

Daarnaast staat in de eerste lening:
Na 18 maanden zal bekeken worden hoe een structurele financiering kan worden gerealiseerd. Eventueel zal dit inclusief een deel langlopende crowdfunding via Collin Crowdfund zijn.

Zo'n 15 maandslening lijkt me nou ook weer niet een structurele oplossing zoals in de vorige pitch genoemd. Lijkt me eerder een nieuwe lening om een probleem opnieuw tijdelijk op te lossen.

Hoe zien jullie dit?
Ik laat het lekker voor wat het is, en rol niet door: een half procent minder, voor een LTV die in ieder geval op papier hoger is dan het oorspronkelijke project. Daarnaast de mogelijkheid om na 9 maanden bedankt te worden voor de hulp zonder vergoeding rente.
Dat vind ik in de huidige markt situatie geen interessant project.
pi_206118290
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 13:33 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ik laat het lekker voor wat het is, en rol niet door: een half procent minder, voor een LTV die in ieder geval op papier hoger is dan het oorspronkelijke project. Daarnaast de mogelijkheid om na 9 maanden bedankt te worden voor de hulp zonder vergoeding rente.
Ik doe wel weer mee. Heb fors meegedaan met de vorige 2 leningen nu een stukje minder.
Er staat nu 2,8 miljoen uit en nu met de eigen inbreng maar 1 miljoen. Wat geen vergoedingsrente betreft dan zal de lening geherfinancieerd moeten worden bij Collin anders moet hij die wel betalen.
pi_206118494
Pecunia non olet
pi_206118553
quote:
Deze aanvraag staat "gewoon" open. Kan je dus al in investeren
pi_206118559
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 14:40 schreef impact9 het volgende:

[..]
OK, dan vergeet maar. Ben nogal druk vandaag helaas.
Pecunia non olet
pi_206118618
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 14:40 schreef impact9 het volgende:

[..]
Staat er bij mij niet tussen hoor?
pi_206118664
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 14:47 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Staat er bij mij niet tussen hoor?
Ja ik zie m daar ook niet staan, ook niet bij de toekomstige.
Tast toe zou ik zeggen c_/ :P
Pecunia non olet
pi_206118726
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 18:23 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Hier ook binnen.
Overigens als ik binnen mijn SiG naar “ Overzicht geldtransacties” wil is de tijd om de pagina te openen opgelopen naar 30 seconden. Bizar traag dus. Het is niks nieuws maar het is wel steeds trager aan het worden -O-
Ook SiG leest soms blijkbaar mee.
Het "Overzicht geldtransacties" laat ineens véél sneller ^O^
pi_206118730
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 14:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ja ik zie m daar ook niet staan, ook niet bij de toekomstige.
Tast toe zou ik zeggen c_/ :P
Klopt ik zie hem ook niet, daarnaast heeft hij ook niet bij de toekomstige projecten gestaan. Ik sla trouwens dit project van deze heer over te veel internationale handel met alle onzekerheid van dien. Ik heb te vaak dit soort internationale handelaars met crowdfunding leningen hun verplichtingen niet na zien komen..
pi_206118788
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 14:59 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Klopt ik zie hem ook niet, daarnaast heeft hij ook niet bij de toekomstige projecten gestaan. Ik sla trouwens dit project van deze heer over te veel internationale handel met alle onzekerheid van dien. Ik heb te vaak dit soort internationale handelaars met crowdfunding leningen hun verplichtingen niet na zien komen..
Hij loopt wel lekker vlot vol. Qua rente en zekerheden vind ik deze zeker niet verkeerd.
Normaliter loop ik in een grote boog om voorraadfinanciering heen maar het risico lijkt mij erg beperkt voor deze rente.

Volgens mij lopen die Arabieren tegenwoordig aardig binnen met de olie, en neem ook wel aan dat die leveringen vooraf betaald moeten worden.

Zijn bedrijfsbalans ziet er ook strak uit. Blijkbaar lucratieve handel.
Pecunia non olet
pi_206118810
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 12:24 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
Veel kortlopende projecten bij Collin, mijn favorieten :)

Linkjes van onderstaande zijn erg welkom:

https://www.collincrowdfund.nl/g-v-martirosyan-box-3/

https://www.collincrowdfund.nl/w-m-hoebergen-box-3/
Zie wiki / ter info

Wilhelmus Maria Hoebergen (1940)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 17% gewijzigd door peterc op 27-09-2022 15:21:26 ]
pi_206118958
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hij loopt wel lekker vlot vol. Qua rente en zekerheden vind ik deze zeker niet verkeerd.
Normaliter loop ik in een grote boog om voorraadfinanciering heen maar het risico lijkt mij erg beperkt voor deze rente.

Volgens mij lopen die Arabieren tegenwoordig aardig binnen met de olie, en neem ook wel aan dat die leveringen vooraf betaald moeten worden.

Zijn bedrijfsbalans ziet er ook strak uit. Blijkbaar lucratieve handel.
ik zit al in zijn vakantie huis voor een schamele 4.9% met eerste hypotheek. Laat deze 7.5% lening met tweede hypotheek op hetzelfde onderpand toch echt lopen. Het is een mooi luxe recreatie pand maar zie het in slechtere tijden toch echt niet veel meer dan zo'n 600k opbrengen net genoeg om de eerste hypotheek af te lossen. :)
pi_206119044
Een snelle renteverhoging
quote:
U heeft recent geïnv­esteerd in project 26114 - Herfinancier­ing bedrijfspand BOR­US kinderopvang. De ondernemer dankt u voor het vertrou­wen. Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor inve­steerders, wordt de rente verhoogd naar 7%.

Wilt u naar aanleidi­ng van dit bericht uw investeringsbedrag ophogen? Het project is zojuist in voor­publicatie gezet en gaat donderdag 29 se­ptember om 15:00 uur open. Vanaf dat mom­ent kunt u inloggen op uw account en in uw account naar ‘Mijn projecten’ gaan. Selecteer project 261­14 en klik op ‘Nu in­vesteren’. Vul het gewenste bedrag in, hiermee wordt uw huid­ige investering over­schreven.​

Klik hier voor het project. Werkt de link niet? Plaats dan de volgende url in uw browser:https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=26114
pi_206119095
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
ik zit al in zijn vakantie huis voor een schamele 4.9% met eerste hypotheek. Laat deze 7.5% lening met tweede hypotheek op hetzelfde onderpand toch echt lopen. Het is een mooi luxe recreatie pand maar zie het in slechtere tijden toch echt niet veel meer dan zo'n 600k opbrengen net genoeg om de eerste hypotheek af te lossen. :)
Er wordt inderdaad veel te weinig afgelost op het totale lening bedrag om deze op grond van de zekerheden mee te nemen.
pi_206119544
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 13:33 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Reactie van Collin op lagere rente (geen reactie op LTV en boetevrije aflosmogelijkheid):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206119602
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:38 schreef Inductor het volgende:

[..]
Reactie van Collin op lagere rente (geen reactie op LTV en boetevrije aflosmogelijkheid):
SPOILER
We wensen de ondernemers verder veel succes. Geld gaat dat terugkomt gaat naar betere projecten
pi_206119651
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
We wensen de ondernemers verder veel succes. Geld gaat dat terugkomt gaat naar betere projecten
De link zal naar alle investeerders van de bestaande lening zijn gestuurd. Tot nu toe is de lening voor 30% vol gestort. Ik vermoed dat deze lening met huidige condities of met moeite of niet vol gaat komen. Denk dat er nog wel een rente verhoging achter de hand gehouden wordt. We gaan het zien ik sla vooralsnog ook over.
pi_206119888
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ieder zijn eigen afwegingen uiteraard, maar je moet m.i. naar het hele plaatje kijken. De debiteur is een B.V. met een eigen vermogen van ruim een miljoen euro, wat in geval van nood óók comfort biedt. Naast de 2e hypotheek dus.
De solvabiliteit van de B.V. is bijna 100% _O_ . Dat stamrecht moet je namelijk ook als eigen vermogen zien. Het moet wel héél erg raar lopen wil je hier geld aan verliezen.
Pecunia non olet
pi_206121948
mcf laat er ook geen gras over groeien, de stemming voor #687369 stond open tot morgen (28/9) 18:00 uur, maar vandaag om 10 uur komt al de mededeling dat de meerderheid akkoord is! Alsof niemand meer op z'n mening kan/mag terugkomen. Juist bij een van de stemmingen bij ccf waar tijdens het proces op aangeven van een investeerder extra info is gedeeld, maar niet werd aangegeven dat iemand van mening mocht veranderen, is later in door Kifid aangegeven dat in dit soort stemrondens mensen tot het laatst hun stem mogen aanpassen.

Het zal allemala vast wel kloppen en het was denk ik ook geen slecht voorstel (en rente is blijkbaar in totaal 2% omhoog gegaan), maar komt bij mij toch wel wat bijzonder over. Ik zou zeggen, laat iedereen gewoon in z'n waarde en laat ze tot het laatst stemmen, of geef vooraf aan dat bij een meerderheid de stemming direct automatisch gesloten wordt.
pi_206122252
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 08:51 schreef tnhb het volgende:

[..]
Er zijn twee datums in het dashbord zichtbaar te maken de waarbij de tweede "dynamisch" is, namelijk bij de uitbetalingen staat als beoogde aflossing (bij ongeveer alle projecten?) de huidige datum (dus gister stond 22/9/2022 en vandaag staat 23/9/2022), echter als je bij investeringen kijkt staat er als beoogde einddatum 17/9/2022 en bij het project staat ook dat de gelden op 17/9/2020 zijn vrijgegeven. Dus 17/9 is dus echt wel de datum, alleen kan daar wel wat doorlooptijd en een paar dagen afwijking in zitten bij de notariele afwikkeling, dat er niet gecommuniceerd is, is natuurlijk niet goed maar helaas lijkt het er sterk op dat cf platformen daar een patent op hebben en niets aan willen veranderen.
Blijkbaar leest CrE hier ook mee: de dynamische data zijn onzichtbaar gemaakt ondertussen (kolom is leeg).
Ik stuurde afgelopen weekeind een mail naar Freek, mbt aflossing van dit project, maar heb nog geen antwoord gekregen.
pi_206122333
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 20:57 schreef quepos het volgende:

[..]
Is dit dan een misser volgens jou?
Nee, ik bedoelde dat ik deze had willen meenemen maar het niet erg vind een goed project te missen. De meeste projecten zitten toch vol voordat ik er aan toe ben, ik heb er overdag geen tijd voor, maar ik heb genoeg aan bijvoorbeeld de gedeelde linkjes hier en de SIG-weekendprojecten.
pi_206124666
De FNC betaalspecificatie is weer beschikbaar.
Pecunia non olet
  woensdag 28 september 2022 @ 06:21:44 #223
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_206125221
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 23:35 schreef obligataire het volgende:
De FNC betaalspecificatie is weer beschikbaar.
Toch weer wat achterstand ingelopen.
Ook betalingen op reeds afgeboekte projecten.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_206126717
Wvjg, vooraankondiging

De Schuure BV onroerend goed
De Schuure B.V. is opgericht voor het vastgoed van Murre Technologies, dat gevestigd is in Krabbendijke. Als gevolg van groei is uitbreiding van het vastgoed nodig. U krijgt het aanbod hier in te participeren.

60 maanden
Duur
6.75%
Bruto rente
¤ 1.150.000
Gevraagd
pi_206126820
Vanmorgen op de radio. Zelf deed ik al niet mee met buy-to-let met LTV boven 75% en weinig aflossing

https://www.bnr.nl/nieuws(...)otheek-is-in-opkomst

Deels wordt het allemaal wat overdreven, maar enige voorzichtigheid is wel op z'n plaats.
pi_206127061
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=26118

Project is vandaag (of gisteren?) veranderd naar 9%.
8,13% netto rendement nu
pi_206127183
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:26 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=26118

Project is vandaag (of gisteren?) veranderd naar 9%.
8,13% netto rendement nu
Gaat m toch echt niet worden met die 4 snelle jongens. Alle 4 een borg met morele waarde.
Pecunia non olet
  woensdag 28 september 2022 @ 12:01:58 #228
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_206127444
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 20:13 schreef ETphonehome het volgende:
Blijkbaar leest CrE hier ook mee: de dynamische data zijn onzichtbaar gemaakt ondertussen (kolom is leeg).
Ik stuurde afgelopen weekeind een mail naar Freek, mbt aflossing van dit project, maar heb nog geen antwoord gekregen.
Bedoel je toevallig Appartementen Kleinau? Die wordt binnenkort opnieuw aangeboden, onder nieuwe voorwaarden. Bestaande investeerders kunnen kiezen uit "aflossen" of "doorrollen". Dat lijkt mij prima.
pi_206127547
De vader van onze failliete schoenenverkoopster bij A4F lijkt ook failliet te zijn. Volgens de publicatiebericht rechtbank woonde ze daar nog iets van een jaar geleden.

SPOILER
pi_206127742
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:11 schreef Tjalala het volgende:
De vader van onze failliete schoenenverkoopster bij A4F lijkt ook failliet te zijn. Volgens de publicatiebericht rechtbank woonde ze daar nog iets van een jaar geleden.

SPOILER
Helaas gaat het ons niks opleveren maar wel goed opgemerkt :7 ^O^
pi_206128562
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:01 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Bedoel je toevallig Appartementen Kleinau? Die wordt binnenkort opnieuw aangeboden, onder nieuwe voorwaarden. Bestaande investeerders kunnen kiezen uit "aflossen" of "doorrollen". Dat lijkt mij prima.
Ja, die bedoelde ik inderdaad. Heb ik een nieuwsbrief gemist, of is het plan met voor dit project niet publiekelijk bekend gemaakt?
Zoals vorige week al gemeld door meerdere posters hier: pro actieve communicatie blijft helaas toch moeilijk voor CrE helaas.
pi_206129166
‘Schokkend. Niet te geloven. Ik heb hier geen woorden voor.’ Onder mkb’ers is onrust uitgebroken over een advies van topambtenaren van minister Kaag. In een beslisnota schrijven ze dat er ‘geen economische redenen zijn’ om het energie-intensieve mkb financieel te steunen. Het faillietgaan van de bakker, de slager en de snackbar zou ‘geen maatschappelijk ontwrichtende werking’ hebben.

Mkb’ers woedend over advies topambtenaren Kaag

‘Ze moeten zich schamen! Je hele levenswerk buiten je eigen schuld om verwoest en de komende jaren op een houtje bijten als “beloning“. Kaag zelf is ook niet bepaald onmisbaar voor de samenleving. Laat haar dus ook gewoon vertrekken naar een hele verre bestemming! Kleine ondernemers houden onze samenleving juist leefbaar! Advies van TOPAMBTENAREN van achter ‘n bureau. Nog nooit in de maatschappij geweest, zeker?’ In het kolkende riool van de sociale media een paar woedende commentaren over Sigrid Kaag opvissen, is niet al te moeilijk. De minister die de schatkist beheert, doet het immers voor velen nooit goed. Maar dat bakkers, slagers en restaurateurs zich en masse bij het koor van Kaagklagers voegen is een nieuw verschijnsel. Reden: agendapunt 7 van de beslisnota van 16 september.

‘Nederland kan best zonder 3790 bakkers, 2246 slagers en 4820 snackbars’

In deze nota geven topambtenaren van Financiën advies aan hun baas over de manier waarop zij kan motiveren dat er géén steun komt voor mkb’ers die met een hoge energierekening worden geconfronteerd. Wat er níet in de nota staat is dit: ‘Maakt u zich geen zorgen, beste bakker, beste slager, wij begrijpen dat u een onmisbare rol speelt in de samenleving, dat uw bedrijf veel energie verbruikt en dat u uw consumentenprijzen niet tot in het oneindige kunt blijven verhogen.’ Wat er wél staat is het diametraal tegenovergestelde. Volgens de topambtenaren van minister Kaag kan Nederland best zónder de 3790 bakkers, de 2246 slagers en de 4820 snackbars die het land nu telt.

Bakker en slager failliet? Geen probleem, dat is gezonde marktdynamiek

Gordels vast. In de beslisnota staat letterlijk: ‘Het energie-intensieve mkb heeft de mogelijkheid om haar prijzen te verhogen omdat ze in minder mate onderhevig zijn aan internationale concurrentie en omdat het koopkrachtpakket de vraag van consumenten zal verhogen. Faillissementen van energie-intensieve mkb’ers hebben geen maatschappelijk ontwrichtende werking. Faillissementen zijn onderdeel van een gezonde marktdynamiek. Een gezonde marktdynamiek vermindert arbeidsmarktkrapte en jaagt verduurzaming en innovatie aan.’ Met andere woorden, houd uw rug recht, minister, u kunt de bakker, de slager en de snackbar gerust failliet laten gaan.

‘Als het erop aankomt, zijn wij schrapbaar, dat staat zwart op wit’

Zover zal het niet komen. Tijdens de Algemene Beschouwingen van vorige week bleek dat een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat er voor energie-intensieve mkb’ers een snelle en ruimhartige compensatieregeling moet worden opgetuigd. Het vooruitzicht op steun leidde uiteraard tot opluchting maar, onder de bakkers, de slagers en de snackbareigenaren is de boosheid en vooral ook teleurstelling nauwelijks minder geworden. ‘Als het erop aankomt, zijn wij schrapbaar, zo staat het nu zwart op wit,’ zegt een van hen.

Wereldvreemd advies ambtenaren Kaag illustreert afstand tussen Den Haag en burger

Op de website van de verschillende branches blijven de verontruste reacties binnenstromen. De artikelen over het advies van de topambtenaren van Kaag behoren inmiddels tot de meest gelezen stukken. Veel ondernemers stellen dat het advies illustreert hoe groot de afstand tussen Den Haag en de burger is geworden. ‘Op welke gronden beoordeel je de economische waarde van een bedrijfstak?’ vraagt een bakker uit Katwijk zich op Bakkerswereld.nl af.‘Hier zie je een duidelijk verschil tussen de waarde die de samenleving daaraan geeft en de economische waarde door beleidsbepalers van ons land. De samenleving vindt het belangrijk dat in ieder dorp de basisvoorzieningen voor eerste levensbehoeften aanwezig zijn. In een dorpsgemeenschap wordt het sluiten van een bakker, een slager en ook een kleine supermarkt juist als een groot verlies ervaren.’

BRON: FaillissementsDossier.nl
Pecunia non olet
pi_206129402
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:07 schreef obligataire het volgende:
‘Schokkend. Niet te geloven. Ik heb hier geen woorden voor.’ Onder mkb’ers is onrust uitgebroken over een advies van topambtenaren van minister Kaag. In een beslisnota schrijven ze dat er ‘geen economische redenen zijn’ om het energie-intensieve mkb financieel te steunen. Het faillietgaan van de bakker, de slager en de snackbar zou ‘geen maatschappelijk ontwrichtende werking’ hebben.

Mkb’ers woedend over advies topambtenaren Kaag

‘Ze moeten zich schamen! Je hele levenswerk buiten je eigen schuld om verwoest en de komende jaren op een houtje bijten als “beloning“. Kaag zelf is ook niet bepaald onmisbaar voor de samenleving. Laat haar dus ook gewoon vertrekken naar een hele verre bestemming! Kleine ondernemers houden onze samenleving juist leefbaar! Advies van TOPAMBTENAREN van achter ‘n bureau. Nog nooit in de maatschappij geweest, zeker?’ In het kolkende riool van de sociale media een paar woedende commentaren over Sigrid Kaag opvissen, is niet al te moeilijk. De minister die de schatkist beheert, doet het immers voor velen nooit goed. Maar dat bakkers, slagers en restaurateurs zich en masse bij het koor van Kaagklagers voegen is een nieuw verschijnsel. Reden: agendapunt 7 van de beslisnota van 16 september.

‘Nederland kan best zonder 3790 bakkers, 2246 slagers en 4820 snackbars’

In deze nota geven topambtenaren van Financiën advies aan hun baas over de manier waarop zij kan motiveren dat er géén steun komt voor mkb’ers die met een hoge energierekening worden geconfronteerd. Wat er níet in de nota staat is dit: ‘Maakt u zich geen zorgen, beste bakker, beste slager, wij begrijpen dat u een onmisbare rol speelt in de samenleving, dat uw bedrijf veel energie verbruikt en dat u uw consumentenprijzen niet tot in het oneindige kunt blijven verhogen.’ Wat er wél staat is het diametraal tegenovergestelde. Volgens de topambtenaren van minister Kaag kan Nederland best zónder de 3790 bakkers, de 2246 slagers en de 4820 snackbars die het land nu telt.

Bakker en slager failliet? Geen probleem, dat is gezonde marktdynamiek

Gordels vast. In de beslisnota staat letterlijk: ‘Het energie-intensieve mkb heeft de mogelijkheid om haar prijzen te verhogen omdat ze in minder mate onderhevig zijn aan internationale concurrentie en omdat het koopkrachtpakket de vraag van consumenten zal verhogen. Faillissementen van energie-intensieve mkb’ers hebben geen maatschappelijk ontwrichtende werking. Faillissementen zijn onderdeel van een gezonde marktdynamiek. Een gezonde marktdynamiek vermindert arbeidsmarktkrapte en jaagt verduurzaming en innovatie aan.’ Met andere woorden, houd uw rug recht, minister, u kunt de bakker, de slager en de snackbar gerust failliet laten gaan.

‘Als het erop aankomt, zijn wij schrapbaar, dat staat zwart op wit’

Zover zal het niet komen. Tijdens de Algemene Beschouwingen van vorige week bleek dat een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat er voor energie-intensieve mkb’ers een snelle en ruimhartige compensatieregeling moet worden opgetuigd. Het vooruitzicht op steun leidde uiteraard tot opluchting maar, onder de bakkers, de slagers en de snackbareigenaren is de boosheid en vooral ook teleurstelling nauwelijks minder geworden. ‘Als het erop aankomt, zijn wij schrapbaar, zo staat het nu zwart op wit,’ zegt een van hen.

Wereldvreemd advies ambtenaren Kaag illustreert afstand tussen Den Haag en burger

Op de website van de verschillende branches blijven de verontruste reacties binnenstromen. De artikelen over het advies van de topambtenaren van Kaag behoren inmiddels tot de meest gelezen stukken. Veel ondernemers stellen dat het advies illustreert hoe groot de afstand tussen Den Haag en de burger is geworden. ‘Op welke gronden beoordeel je de economische waarde van een bedrijfstak?’ vraagt een bakker uit Katwijk zich op Bakkerswereld.nl af.‘Hier zie je een duidelijk verschil tussen de waarde die de samenleving daaraan geeft en de economische waarde door beleidsbepalers van ons land. De samenleving vindt het belangrijk dat in ieder dorp de basisvoorzieningen voor eerste levensbehoeften aanwezig zijn. In een dorpsgemeenschap wordt het sluiten van een bakker, een slager en ook een kleine supermarkt juist als een groot verlies ervaren.’

BRON: FaillissementsDossier.nl
Zuiver economisch geredeneerd staat hier natuurlijk niet iets vreemds. Er is al langer een tendens gaande dat Bakkers en Slagers het lootje leggen omdat zij de concurrentie niet meer aan kunnen. Bij mij in de gemeente is de laatste jaren het aantal bakkers van 5 naar 2 gegaan slagers van 4 naar 1. Corona steun heeft het proces van saneren tot staan gebracht. De vraag is of je met een energie pakket voor deze zelfstandigen het proces wederom tot staan moet brengen. Blijkbaar vinden een stel ambtenaren van niet. Het is dan aan de politiek om de knoop door te hakken of niet. Niets vreemds mee lijkt mij. Een advies is maar een advies.

Dan nog even verder redenerend overal is een te kort aan personeel. Kort door de bocht wil dit zeggen dat er te veel arbeidsplaatsen zijn. Dit is deels door de corona steun ontstaan. Door deze steun zijn ook niet levensvatbare bedrijven met hun arbeidsplaatsen in leven gehouden. De vraag is of je deze ontwrichte situatie wil continueren met nieuwe generieke steunmaatregelen. Los natuurlijk van het feit dat ieder faillissement persoonlijke drama's kan veroorzaken zowel bij eigenaar als werknemer.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 28-09-2022 14:47:43 ]
  woensdag 28 september 2022 @ 14:41:04 #234
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_206129555
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:25 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ja, die bedoelde ik inderdaad. Heb ik een nieuwsbrief gemist, of is het plan met voor dit project niet publiekelijk bekend gemaakt?
Zoals vorige week al gemeld door meerdere posters hier: pro actieve communicatie blijft helaas toch moeilijk voor CrE helaas.
Nee, je hebt niets gemist; ik had zelf een e-mail gestuurd. Kreeg vlot een keurig net antwoord...
SPOILER
pi_206129793
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:27 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Zuiver economisch geredeneerd staat hier natuurlijk niet iets vreemds. Er is al langer een tendens gaande dat Bakkers en Slagers het lootje leggen omdat zij de concurrentie niet meer aan kunnen. Bij mij in de gemeente is de laatste jaren het aantal bakkers van 5 naar 2 gegaan slagers van 4 naar 1. Corona steun heeft het proces van saneren tot staan gebracht. De vraag is of je met een energie pakket voor deze zelfstandigen het proces wederom tot staan moet brengen. Blijkbaar vinden een stel ambtenaren van niet. Het is dan aan de politiek om de knoop door te hakken of niet. Niets vreemds mee lijkt mij. Een advies is maar een advies.

Dan nog even verder redenerend overal is een te kort aan personeel. Kort door de bocht wil dit zeggen dat er te veel arbeidsplaatsen zijn. Dit is deels door de corona steun ontstaan. Door deze steun zijn ook niet levensvatbare bedrijven met hun arbeidsplaatsen in leven gehouden. De vraag is of je deze ontwrichte situatie wil continueren met nieuwe generieke steunmaatregelen. Los natuurlijk van het feit dat ieder faillissement persoonlijke drama's kan veroorzaken zowel bij eigenaar als werknemer.
Ik denk ook dat je het zo moet lezen. Het toch al lopende saneringsproces wordt alleen maar mogelijk wat versneld. Er lijkt inderdaad geleerd van het feit dat er tijdens de coronasteun minder faillissementen waren dan normaal waardoor je kan vermoeden dat er niet levensvatbare bedrijven kunstmatig overeind gehouden werden, dat willen ze niet nog een keer. En ook speelt de lage toetredingsdrempel een rol: als een bakker failliet gaat komt er wel een ander die in het gat springt, zo lijkt men te redeneren. Natuurlijk wil ieder dorpje zijn eigen bakker, slager en/of supermarkt maar er moet wel economisch draagvlak voor zijn en dat verandert nu eenmaal in de tijd.
pi_206130143
quote:
9s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:41 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Nee, je hebt niets gemist; ik had zelf een e-mail gestuurd. Kreeg vlot een keurig net antwoord...
SPOILER
Ok, ik stuurde mijn mail (die nog onbeantwoord blijft) naar Freek@, wellicht had ik moeten mailen naar info@, of dame@ om antwoord te krijgen.

(On a side note, @obligataire: veranderd deze dame iets aan de gunfactor van het project?)

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 28-09-2022 16:05:57 ]
pi_206130314
Nieuw Collin project met een 2e hypotheek op drie bedrijfspandjes:

H.L. Bots (box 3) 2
¤ 50.000 | 7,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/h-l-bots-box-3-2/
pi_206130467
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:33 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw Collin project met een 2e hypotheek op drie bedrijfspandjes:

H.L. Bots (box 3) 2
¤ 50.000 | 7,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/h-l-bots-box-3-2/
Hypotheek heeft een beperkte waarde. De rente lijkt me wat aan de lage kant.
pi_206130517
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hypotheek heeft een beperkte waarde. De rente lijkt me wat aan de lage kant.
Ik zit in Bots 1 voor een schamele 4.9%. Laat Bots 2 graag aan andere voor de hogere rente en het hogere risico.
pi_206130627
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:22 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ok, in stuurde mijn mail (die nog onbeantwoord blijft) naar Freek@, wellicht had ik moeten mailen naar info@, of dame@ om antwoord te krijgen.

(On a side note, @:obligataire: veranderd deze dame iets aan de gunfactor van het project?)
Ik kan over het project weinig zeggen want heb er niet op ingeschreven (gemist denk ik).
De dame in kwestie ken ik evenmin, dus kan niet zeggen of zij van invloed zou zijn geweest
SPOILER
Pecunia non olet
pi_206130667
AnneTijn heeft nog 1 procentje inleg beschikbaar ...........
Pecunia non olet
pi_206131125
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik zit in Bots 1 voor een schamele 4.9%. Laat Bots 2 graag aan andere voor de hogere rente en het hogere risico.
Voor een 2e hypotheek als zekerheid is de rente inderdaad niet aan de hoge kant.
pi_206131303
Het nieuwe projecten aanbod bij SiG is momenteel erg laag...
Het laatste project is van ruim een week geleden.

Er zitten er toch nog wel een paar in de pijplijn:

quote:
Wij verwachten binnenkort projecten in Den Haag, Rotterdam, Spijkenisse, Alphen a/d Rijn en Wormerveer.
pi_206131470
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 10:58 schreef Bobby100 het volgende:
Vanmorgen op de radio. Zelf deed ik al niet mee met buy-to-let met LTV boven 75% en weinig aflossing

https://www.bnr.nl/nieuws(...)otheek-is-in-opkomst

Deels wordt het allemaal wat overdreven, maar enige voorzichtigheid is wel op z'n plaats.
Ook bij Trouw een artikel gebaseerd op hetzelfde onderzoek.

SPOILER
pi_206132064
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 17:37 schreef probablyunsure het volgende:

[..]
Ook bij Trouw een artikel gebaseerd op hetzelfde onderzoek.

SPOILER
Op linkedin heeft Lex van Teeffelen ook een stukje staan over de UK hypo-markt. Zelfde strekking.
Welke belegging je ook doet, je moet altijd oppassen en weten wat je doet.

Nu is het weer woensdag mekaar-na-roepen-trommelen dag. Of alle andere beleggingen niet zonder risico zijn.
Benieuwd waar Boelhouwer en Teeffelen hun ¤ in beleggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 28-09-2022 19:55:59 ]
pi_206132759
quote:
12s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:30 schreef peterc het volgende:

[..]
Op linkedin heeft Lex van Teeffelen ook een stukje staan over de UK hypo-markt. Zelfde strekking.

Nu is het weer woensdag mekaar-na-roepen-trommelen dag. Of alle andere beleggingen niet zonder risico zijn.
Benieuwd waar Boelhouwer en Teeffelen hun 5 in beleggen.
Dat lijkt me in de huidige tijd voor MAX beleggers erg interessant maar ik kon het niet vinden. Linkje?
pi_206133300
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 19:22 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Dat lijkt me in de huidige tijd voor MAX beleggers erg interessant maar ik kon het niet vinden. Linkje?
### artikel fdmediagroep.nl ###

De Britse hypotheek wordt onbetaalbaar
11:00

SPOILER
Linkedin Lex van Teefflen
SPOILER
pi_206133775
Crowdrealestate, Landgoed Altenbroek staat open.
pi_206134544
Artikel uit de Volkskrant met als laatste wat over Hypotheekmarkt:

SPOILER
Als wat er geschreven wordt over de UK Huizen/hypotheekmarkt de waarheid wordt. Dan kunnen de issues die bij die ene MAX klant voorkomen zich wel eens als een olie vlek naar de andere hypotheek klanten in de UK van MAX uitrollen.
pi_206135803
quote:
12s.gif Op woensdag 28 september 2022 18:30 schreef peterc het volgende:

[..]

Benieuwd waar Boelhouwer en Teeffelen hun ¤ in beleggen.
klopt, wat te denken van "veilige" obligaties, -20% in 1 jaar. Ik denk wel dat je met vastgoed scherp onderscheid moet maken tussen Nl en het buitenland vooral het VK. Hier zal het met de waardedaling niet zo'n vaart lopen wegens de enorme woningnood maar in het VK zijn ze economisch verkeerd bezig wat rampzalig kan uitpakken
pi_206136923
Artikel uit de Groene. Incidentele problemen die bij volwassenwording van de crowdfundmarkt hoort, of is er een fundamenteler probleem aan de hand en staat er iets op klappen?

https://www.groene.nl/artikel/rendement-krijg-je-nooit-gratis
pi_206137363
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 07:16 schreef Nadinarama het volgende:
Artikel uit de Groene. Incidentele problemen die bij volwassenwording van de crowdfundmarkt hoort, of is er een fundamenteler probleem aan de hand en staat er iets op klappen?

https://www.groene.nl/artikel/rendement-krijg-je-nooit-gratis
Er staat niets geks in dit artikel. Is iets wat hier al maanden genoemd wordt. Vooral de projectaanbieders lopen het grootste risico om geld te verliezen. Grootste risico voor ons als investeerders is als een platform omvalt en wanneer dan zekerheden ingewonnen moeten worden zij dit niet meer na behoren doen.
pi_206137367
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 08:29 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]
Er staat niets geks in dit artikel. Is iets wat hier al maanden genoemd wordt. Vooral de projectaanbieders lopen het grootste risico om geld te verliezen. Grootste risico voor ons als investeerders is als een platform omvalt en wanneer dan zekerheden ingewonnen moeten worden zij dit niet meer na behoren doen.
pi_206137878
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 08:29 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]
Helemaal mee eens. Dat artikel in de Trouw is vooral paniek zaaien.
De risico's liggen bij de ondernemer van het project. Woningen kunnen mogelijk in waarde dalen, maar dat is allerminst zeker dat dit gaat gebeuren. Ik zie nu vooral een oververhitte markt die wat tot rust komt, maar gek genoeg springt de media hier bovenop alsof de hele markt instort.

En mocht de woning in waarde dalen, dan is dat ook niet meteen verlies voor de investeerders. Pas als de rente niet betaald wordt ontstaan de problemen. En als de verkoop van de woning niet genoeg opbrengt, dan is de ondernemer eerst nog persoonlijk aansprakelijk voor de schulden (let wel op met een BV als leningnemer).

Zelf denk ik dat je met vastgoed en hypotheekrecht prima zekerheden hebt voor een CF investering. Beter dan veel oude projecten waar je het met morele toezeggingen en niet dekkende pandrechten moest doen.
pi_206138098
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 09:26 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Helemaal mee eens. Dat artikel in de Trouw is vooral paniek zaaien.
De risico's liggen bij de ondernemer van het project. Woningen kunnen mogelijk in waarde dalen, maar dat is allerminst zeker dat dit gaat gebeuren. Ik zie nu vooral een oververhitte markt die wat tot rust komt, maar gek genoeg springt de media hier bovenop alsof de hele markt instort.

En mocht de woning in waarde dalen, dan is dat ook niet meteen verlies voor de investeerders. Pas als de rente niet betaald wordt ontstaan de problemen. En als de verkoop van de woning niet genoeg opbrengt, dan is de ondernemer eerst nog persoonlijk aansprakelijk voor de schulden (let wel op met een BV als leningnemer).

Zelf denk ik dat je met vastgoed en hypotheekrecht prima zekerheden hebt voor een CF investering. Beter dan veel oude projecten waar je het met morele toezeggingen en niet dekkende pandrechten moest doen.
Geheel mee eens, met de toevoeging 1 ste hypotheekrecht. Ik zie nl ook projecten langskomen met 2 e of hoger hypotheekrecht waarvan je je kunt afvragen of het meer zekerheid bied als de pandrechten van vroeger als de economie een beetje tegen zit.
pi_206138203
Maar jullie hebben wel het artikel gelezen? Haha, jeutjemina zeg... :@
pi_206138667
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 09:58 schreef Nadinarama het volgende:
Maar jullie hebben wel het artikel gelezen? Haha, jeutjemina zeg... :@
Daar wordt je inderdaad niet vrolijk van maar als je alleen tegen 1e hyporecht leent (schijf 1A bij SiG) kan je weinig gebeuren. Er is nu eenmaal een (volgens mij onoplosbare) woningnood en daar veranderen al die maatregelen niets aan, die zijn alleen regulerend maar er komt geen huis bij daardoor. En wat schaars is wordt/blijft duur
pi_206139008
Nieuw project op Collin:

Living Consultancy B.V.
¤ 420.000 | 6,5% rente | 36 maanden

Linkje:
SPOILER
pi_206139210
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:25 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
In mijn ontvangen email stond ook de zin "Wij zullen zo snel mogelijk bovenstaande informatie naar de investeerders versturen". Zou het dan toch gaan gebeuren... (voor niet-Fok! lezers)
pi_206139399
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 11:23 schreef Inductor het volgende:
Nieuw project op Collin:

Living Consultancy B.V.
¤ 420.000 | 6,5% rente | 36 maanden

Linkje:
SPOILER
Ik ben terughoudend: de oorspronkelijke bewoner kan zonder kosten blijven wonen tot zijn afscheid van het aardse bestaan....
pi_206139569
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 12:03 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ik ben terughoudend: de oorspronkelijke bewoner kan zonder kosten blijven wonen tot zijn afscheid van het aardse bestaan....
Collin zou er goed aan doen om hier een worst case scenario te beschrijven.

Maar ook dan komt het geld wel terug lijkt me.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_206139661
quote:

[..]
Het zou wel handig geweest zijn als je wist hoe oud die knar is.... maar goed zo'n constructie ga je natuurlijk alleen aan met iemand op leeftijd en ze hebben dat hok 10 jaar geleden al gekocht. Eigenlijk hebben ze de blote eigendom en wordt de waarde van het 'vruchtgebruik' ieder jaar lager dus dat risico loopt steeds verder terug.
De borg heeft ook wel wat betekenis als het mis gaat aangezien de aandelen van de werkmij in die holdings zitten.

En gelukkig weer eens een project met lage kosten.

[ Bericht 9% gewijzigd door obligataire op 29-09-2022 12:39:04 ]
Pecunia non olet
pi_206139960
quote:

[..]
Gelukkig bestaat Gandalf niet echt ;)

Leuk huisje trouwens.
Pecunia non olet
pi_206140715
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 12:57 schreef obligataire het volgende:

[..]

Leuk huisje trouwens.
In Frankrijk is er nochtans een bekend verhaal die het huis van een ouder vrouwtje kocht, alleen pech voor de notaris was dat zij nog meer dan 25 jaar zou leven en hem uiteindelijk zelfs overleefde :)

Vind alleen even geen linkje.
pi_206140758
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 12:57 schreef obligataire het volgende:

[..]

Leuk huisje trouwens.
Met heel veel grond
pi_206140987
quote:
99s.gif Op donderdag 29 september 2022 12:25 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Collin zou er goed aan doen om hier een worst case scenario te beschrijven.

Maar ook dan komt het geld wel terug lijkt me.
Maar dan mogelijk wel met hele vervelende gevolgen voor de bewoner? Afhankelijk van hoe de afspraken precies zijn gemaakt. De pitch is daarover niet heel duidelijk.
pi_206140999
Rente KoM-project (luxe) Drentse vakantiehuisjes opnieuw verhoogd.
pi_206141036
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Met heel veel grond
[ afbeelding ]
En een provinciale weg in de achtertuin. Voor mij na ff nadenken een nee.
pi_206141117
CCF

Afgelopen week hebben wij gesproken met Wynshop BV. De ondernemers vertelden ons dat vanwege de gestegen kosten en dalende omzet een rendabele exploitatie niet langer mogelijk is. Daarom heeft men besloten om het faillissement van Wynshop BV aan te vragen. Zodra het faillissement is uitgesproken zullen wij de vordering indienen bij de curator. Voorts zijn wij in gesprek met de ondernemers hoe nu verder met de financiering waarbij de voorkeur uitgaat naar continuering van de lening onder de bestaande voorwaarden en condities. Wij verwachten u hierover binnenkort nader te informeren.

Pitch:

De heer W.P.C. van Genk, mevrouw M.J.M.H. van Genk-Koggel en de heer D.C.A. Mommers geven een gezamenlijke persoonlijke borgstelling af voor ¤ 100.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde.
Ter securering van de borgstelling wordt een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 70.000,- op het woonhuis aan de Sporenring 132 te Goirle verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Deze is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 600.000,- en openstaande schuld van ¤ 594.000,-. Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 670.000,- op basis van een taxatierapport d.d. 09-02-2021.
Ter securering van de borgstelling wordt een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 100.000,- op het bedrijfspand aan de Muldersweg 2A te Goirle verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Deze is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 63.500,- en openstaande schuld van ¤ 63.500,-. Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 170.000,- op basis van een taxatierapport d.d. 27-01-2021.
De (huidige en toekomstige) roerende zaken van WYNSHOP B.V. worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.
De (huidige en toekomstige) vorderingen van WYNSHOP B.V. worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.
Men heeft de mogelijkheid om, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, jaarlijks 10% van de oorspronkelijke hoofdsom extra af te lossen zonder vergoedingsrente.
pi_206141149
WIJNSHOP B.V. vraagt faillisement aan. Lening loopt bij CCF.
pi_206141162
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:39 schreef quepos het volgende:
WIJNSHOP B.V. vraagt faillisement aan. Lening loopt bij CCF.
Zekerheden zijn (heel erg) dik voor elkaar. Is trouwens al bijna 40% aan cashflow terug.

SPOILER
Jammer voor hem maar ook voor ons, zat 8% rente op. Waar vind je dat nog.
Pecunia non olet
pi_206141219
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:26 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]
En een provinciale weg in de achtertuin. Voor mij na ff nadenken een nee.
Volgens mij grenst ieder huis in Nederland aan een weg, waarvan een aantal vrij druk, of begrijp ik je verkeerd?
Pecunia non olet
pi_206141434
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:41 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zekerheden zijn (heel erg) dik voor elkaar. Is trouwens al bijna 40% aan cashflow terug.

SPOILER
Ja, ik hoop dat de lening gewoon uitgediend gaat worden. De zekerheden zijn gelukkig ijzersterk, zeker na de directie wisseling en aandelenoverdracht.

Wel heel triest voor de ouders van mevrouw...
pi_206141765
Tandarts op NLI, 9%, live over 18 uur.
pi_206141832
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 12:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het zou wel handig geweest zijn als je wist hoe oud die knar is.... maar goed zo'n constructie ga je natuurlijk alleen aan met iemand op leeftijd en ze hebben dat hok 10 jaar geleden al gekocht. Eigenlijk hebben ze de blote eigendom en wordt de waarde van het 'vruchtgebruik' ieder jaar lager dus dat risico loopt steeds verder terug.
De borg heeft ook wel wat betekenis als het mis gaat aangezien de aandelen van de werkmij in die holdings zitten.

En gelukkig weer eens een project met lage kosten.
Ik begrijp ook niet dat ze die informatie niet in de pitch zetten. Het plaatje is nogal anders als er iemand van begin 70 woont of iemand die ver in de 80 is. Als de woning verkocht moet worden, krijg je een enorme afslag als iemand er potentieel nog 20 jaar gratis mag wonen. En dan zegt die lage LTV opeens weinig meer.
pi_206141882
quote:

[..]
Bij de waardebepaling lijkt gebruik te zijn gemaakt van de waarde in onverhuurde staat.
In verhuurde staat is de waarde voor deze woning natuurlijk stukken lager. Met als gevolg dat de LTV dus ook een stuk hoger ligt dan CCF hier in de pitch zet.

De rente is wat mij betreft dan ook niet in verhouding tot het risico.
pi_206142265
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:05 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Bij de waardebepaling lijkt gebruik te zijn gemaakt van de waarde in onverhuurde staat.
In verhuurde staat is de waarde voor deze woning natuurlijk stukken lager. Met als gevolg dat de LTV dus ook een stuk hoger ligt dan CCF hier in de pitch zet.

De rente is wat mij betreft dan ook niet in verhouding tot het risico.
Ik heb met collin gesproken hierover.
Ihkv privacy kon niet teveel gedeeld worden, maar de huidige bewoner lijkt al wat ouder te zijn.
Ik laat mn investering staan.
pi_206143582
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 14:41 schreef obligataire het volgende:

[..]

SPOILER
Zat net ff te googlen, keek ook ff bij de recensies, zie ik deze tussen staan van Dhr Mommers (de eigenaar die er medio 21 is uitgestapt) niet chique en correct, zeker als je ook nog ondernemer (kapper vlgs mij) in het zelfde dorp bent. De scheiding zal wel niet in harmonie geweest zijn, zal best, maar dit ...... hiermee laat Dhr Mommers zich aardig kennen. Zekerheden zijn OK en met circa 30% al afgelost moet er een oplossing mogelijk zijn, zal ff duren I guess, maar heb er vertrouwen dat hoofdsom terugkomt. Vervelend voor de familie, hebben ondernemerschap getoond.

SPOILER

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 29-09-2022 23:03:19 ]
pi_206144077
https://nos.nl/l/2446476

Woekerprijzen huur tot 1000 euro aan banden, daarboven vrij
pi_206144353
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 19:20 schreef Horsemen het volgende:

Ik ben benieuwd of dit in de praktijk gaat werken, het tekort aan woningen wordt hiermee niet opgelost. Ondernemers vinden doorgaans wel iets op dit soort maatregelen
pi_206145607
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 19:20 schreef Horsemen het volgende:

Een aantal SiG pandjes gaat hier last van krijgen.
pi_206145702
quote:
14s.gif Op donderdag 29 september 2022 15:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ja, ik hoop dat de lening gewoon uitgediend gaat worden. De zekerheden zijn gelukkig ijzersterk, zeker na de directie wisseling en aandelenoverdracht.

Wel heel triest voor de ouders van mevrouw...
Zeker.

En nu hoop ik niet dat dit de eerste is van een flinke reeks van defaults.

Had wellicht net de brief van de Fiscus binnen over de afbetalingsregeling van het corona uitstel.
Die kwam onlangs door de brievenbus.
Dat zal voor een aantal de laatste druppel zijn naast energie en andere ellende.
Pecunia non olet
pi_206145857
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:27 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Op zich ben ik het wel met je eens, dit soort gedachten schoten bij mij ook al een tijdje voorbij. Doordat er aan de boom geschud wordt neemt de oververhitting van de economie wat af en misschien ook de personeelstekorten enigszins. En brood kan je ook bij de supermarkt kopen.

Maar het gaat om de toon. Mevrouw Kaag en haar club maken zich enorm druk om milieuzaken en wat gelukszoekers die buiten moeten pitten, maar enige compassie en hulpbereidheid voor onze eigen familiebedrijven en dorpsgemeenschappen kan er niet af. Het is niet vreemd dat zoveel mensen zich niet meer gehoord voelen in Den Haag. Het is een wereldvreemd elitair clubje en ze proberen het niet eens te verbergen.

Los van dit alles: ons als crowdfunders kan dit natuurlijk ook raken.....
Pecunia non olet
pi_206146849
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 20:50 schreef obligataire het volgende:

[..]
Op zich ben ik het wel met je eens, dit soort gedachten schoten bij mij ook al een tijdje voorbij. Doordat er aan de boom geschud wordt neemt de oververhitting van de economie wat af en misschien ook de personeelstekorten enigszins. En brood kan je ook bij de supermarkt kopen.

Maar het gaat om de toon. Mevrouw Kaag en haar club maken zich enorm druk om milieuzaken en wat gelukszoekers die buiten moeten pitten, maar enige compassie en hulpbereidheid voor onze eigen familiebedrijven en dorpsgemeenschappen kan er niet af. Het is niet vreemd dat zoveel mensen zich niet meer gehoord voelen in Den Haag. Het is een wereldvreemd elitair clubje en ze proberen het niet eens te verbergen.

Los van dit alles: ons als crowdfunders kan dit natuurlijk ook raken.....
Hoewel we off topic raken ben ik het helemaal met je eens. Ik ken een oude vrijgezel die zijn hele leven een godsvermogen aan (loon)belasting heeft betaald voor allerlei zaken waar hij niet van profiteerde en die nu in de kou komt te staan omdat de bejaardenhuizen zijn wegbezuinigd ten faveure van o a opvang van "asielzoekers" waar Kaag c s zich wel druk over maken. Maar ja dat levert kennelijk meer stemmen op, het enige wat telt
pi_206148873
Begin me wat lichte zorgen te maken over gve als platform. Projecten lopen zo traag (half) vol
pi_206149153
Werkkapitaal Van den Akker Vastgoed VIII (26719)​

Wederom leggen deze vastgoedondernemers u graag hun nieuwste project voor. Gerard en Hilda: “Na onze vorige succesvolle projecten 20707, 22071, 22883, 23184, 23450, 23955 en 25266 willen wij graag ook de volgende financieringsaanvraag met hulp van u financieren. Het betreft werkkapitaal om onze vastgoedportefeuille te kunnen uitbreiden en optimaliseren.”​

De belangrijkste kenmerken van deze lening:​
Kredietbedrag: ¤ 65.000,-
Leenvorm: Flexlening
Looptijd: 60 maanden
Rente: 5,5%
Belangrijkste zekerheden:
- Negatieve hypotheekverklaring
Gerard en Hilda geven u graag de eerste kans van investeren. Het project gaat voor u open op maandag 3 oktober om 12:00 uur. Via deze link kunt u het project als eerste inzien: https://www.geldvoorelkaa(...)=26719&code=AK26719i.

U kunt investeren tot woensdag 5 oktober 10:00 uur. Daarna wordt het project regulier voorgepubliceerd op Geldvoorelkaar.nl
pi_206149698
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 september 2022 07:59 schreef KrekelJapie het volgende:
Werkkapitaal Van den Akker Vastgoed VIII (26719)​

Wederom leggen deze vastgoedondernemers u graag hun nieuwste project voor. Gerard en Hilda: “Na onze vorige succesvolle projecten 20707, 22071, 22883, 23184, 23450, 23955 en 25266 willen wij graag ook de volgende financieringsaanvraag met hulp van u financieren. Het betreft werkkapitaal om onze vastgoedportefeuille te kunnen uitbreiden en optimaliseren.”​

De belangrijkste kenmerken van deze lening:​
Kredietbedrag: ¤ 65.000,-
Leenvorm: Flexlening
Looptijd: 60 maanden
Rente: 5,5%
Belangrijkste zekerheden:
- Negatieve hypotheekverklaring
Gerard en Hilda geven u graag de eerste kans van investeren. Het project gaat voor u open op maandag 3 oktober om 12:00 uur. Via deze link kunt u het project als eerste inzien: https://www.geldvoorelkaa(...)=26719&code=AK26719i.

U kunt investeren tot woensdag 5 oktober 10:00 uur. Daarna wordt het project regulier voorgepubliceerd op Geldvoorelkaar.nl
toevallig in deze pitch Munt 17 Heerenveen (tax waarde 155k dec 21) en bij Collin Mavi Vastgoed III Munt 19 Heerenveen (marktwaarde 185k aug 22) , nu kunnen de app jes wat verschillen heb nog niet naar de woz waardes gekeken.
pi_206149851
quote:
12s.gif Op vrijdag 30 september 2022 08:57 schreef peterc het volgende:

[..]
toevallig in deze pitch Munt 17 Heerenveen (tax waarde 155k dec 21) en bij Collin Mavi Vastgoed III Munt 19 Heerenveen (marktwaarde 185k aug 22) , nu kunnen de app jes wat verschillen heb nog niet naar de woz waardes gekeken.
Munt 19 is groter, WOZ=138k vs 119k voor #17. Maar deze pitches geven mi wel aan waarom GvE zo slecht loopt. Rente is gewoon te laag. Wanneer er een flinke prijscorrectie van zeg 30% op de huizenmarkt komt (niet dat ik die kans zo groot acht, maar het is een risico) plus wat leegstand in hun portefeuille, ben je bij de GvE pitch alles kwijt, want geen 1e hypo en HA zal dan ook niks meer opleveren. Bij de Mavi pitch is de onderpandwaarde dan nog 130k van de 166k. Rente is vergelijkbaar, ik weet wel welke ik zou kiezen.
pi_206149915
quote:
12s.gif Op vrijdag 30 september 2022 08:57 schreef peterc het volgende:

[..]
Woz nr 17=119k, nr 19=138k, taxatie tov woz factor 1,3 en 1,34 (17 zou wel kleiner zijn dan 19) Nr 15 is afgelopen zomer aangeboden voor 150k en binnen korte tijd verkocht (en die zou net zo groot als 19 zijn)
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 september 2022 09:09 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Munt 19 is groter, WOZ=138k vs 119k voor #17. Maar deze pitches geven mi wel aan waarom GvE zo slecht loopt. Rente is gewoon te laag. Wanneer er een flinke prijscorrectie van zeg 30% op de huizenmarkt komt (niet dat ik die kans zo groot acht, maar het is een risico) plus wat leegstand in hun portefeuille, ben je bij de GvE pitch alles kwijt, want geen 1e hypo en HA zal dan ook niks meer opleveren. Bij de Mavi pitch is de onderpandwaarde dan nog 130k van de 166k. Rente is vergelijkbaar, ik weet wel welke ik zou kiezen.
Afgelopen zomer is Munt 15 verkocht, zou net zo groot als 19 zijn volgens woz info.

SPOILER
  vrijdag 30 september 2022 @ 11:02:05 #290
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_206151369
Bij NLI nu toch ook wat projecten vertraagd met maandelijkse betalingen. Hopelijk komen de gelden alsnog binnen in de komende dagen.....
pi_206151950
Nieuwe op CCF:

Link:

SPOILER
pi_206151971
Het box 3 rendement voor 2023 is vastgesteld op 6,17%.

https://www.rijksoverheid(...)nten-box-3-voor-2023
pi_206152031
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:56 schreef zeeland6 het volgende:

Te gek voor woorden!
pi_206152097
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:56 schreef zeeland6 het volgende:

tegen 34% belasting geeft dat 2,1% vermogensrendementsheffing :X

Bij 17% inflatie moet je 19% maken om er niet op achteruit te gaan _O-
pi_206152108
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:07 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
tegen 34% belasting geeft dat 2,1% vermogensrendementsheffing :X
voor 2023 is dat 32%, niet 34% dat is het pas in 2025. 1% punt per jaar.
pi_206152483
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:08 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
voor 2023 is dat 32%, niet 34% dat is het pas in 2025. 1% punt per jaar.
Dan kom je uit op 1,97% druk. Dan nog de kosten van het crowdplatform. Dus dan hou je bij 6% gewoon te weinig over.

Ik denk er echt om af te gaan bouwen, rendement staat niet meer in verhouding tot het risico.

Op dit moment bij Yapikredi bank 5 kaar vast tegen 2,45% vrijwel risicoloos.
pi_206152764
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 12:38 schreef quepos het volgende:

[..]
Dan kom je uit op 1,97% druk. Dan nog de kosten van het crowdplatform. Dus dan hou je bij 6% gewoon te weinig over.

Ik denk er echt om af te gaan bouwen, rendement staat niet meer in verhouding tot het risico.

Op dit moment bij Yapikredi bank 5 kaar vast tegen 2,45% vrijwel risicoloos.
Als je 5-jaarsprojecten doet heb je wel gelijk maar ik lees dat de werkelijk rendement heffing pas in 2026 kan ingaan en ik dacht dat je in 2023, net als voor dit jaar, kan kiezen voor het oude stelsel. Zeker korter lopende projecten lijken dus nog wel te kunnen, los daarvan zou ik bij deze inflatie geen geld voor 5 jaar tegen vastzetten tegen 2,45%. In de jaren 70 was de inflatie ook zo hoog maar de spaarrentes waren 7-8% vrij opneembaar.

Verder zijn die documenten van Financiën wel instructief, waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan

[ Bericht 1% gewijzigd door Slingervinger op 30-09-2022 14:13:21 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')