abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205983939


Hier weer verder...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_205986610
@Nijna Op de vingers getikt? Nou ja zeg.
pi_205986777
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 17:12 schreef Hupje het volgende:
@:Nijna Op de vingers getikt? Nou ja zeg.
Ja, blijkbaar vindt school het erg ongemakkelijk dat we zelf ons licht hebben opgestoken bij het samenwerkingsverband.
Tja, dat is even niet mijn probleem (of wel natuurlijk, maar dat zullen we wel zien volgende week).
Ik hoop dat het helpt, dat ze weten dat we niet helemaal ongenformeerd zijn... en dat we zo nodig die stap gewoon weer zetten.

Dat gezegd hebbende, ik hoop dat we na het gesprek een concreter plan hebben.
Daar heb ik zelf namelijk echt behoefte aan. Dat we allemaal van elkaar weten wie wat doet en wanneer, want het voelt nu wat stuurloos nog, terwijl het schooljaar alweer 3 weken onderweg is.
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 15 september 2022 @ 19:15:18 #4
37150 livelink
keek op mijn week ( DJ11)
pi_205987950
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 17:29 schreef Nijna het volgende:

[..]
Ja, blijkbaar vindt school het erg ongemakkelijk dat we zelf ons licht hebben opgestoken bij het samenwerkingsverband.
Tja, dat is even niet mijn probleem (of wel natuurlijk, maar dat zullen we wel zien volgende week).
Ik hoop dat het helpt, dat ze weten dat we niet helemaal ongenformeerd zijn... en dat we zo nodig die stap gewoon weer zetten.

Dat gezegd hebbende, ik hoop dat we na het gesprek een concreter plan hebben.
Daar heb ik zelf namelijk echt behoefte aan. Dat we allemaal van elkaar weten wie wat doet en wanneer, want het voelt nu wat stuurloos nog, terwijl het schooljaar alweer 3 weken onderweg is.
Ik heb een tijdje in de ondersteuningsplanraad van een samenwerkingsverband gezeten. Kan me herinneren dat ze zelf ook nooit blij waren als ouders rechtstreeks met hen contact opnamen. Heb 1x ons eigen Samenwerkingsverband gebeld en toen merkte ik dat ook.

Maar kan zijn dat dat inmiddels veranderd is. Zou ook een goede zaak zijn.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_205988114
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 12:28 schreef Nijna het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205989951
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 19:15 schreef livelink het volgende:

[..]
Ik heb een tijdje in de ondersteuningsplanraad van een samenwerkingsverband gezeten. Kan me herinneren dat ze zelf ook nooit blij waren als ouders rechtstreeks met hen contact opnamen. Heb 1x ons eigen Samenwerkingsverband gebeld en toen merkte ik dat ook.

Maar kan zijn dat dat inmiddels veranderd is. Zou ook een goede zaak zijn.
Degene die wij hebben gesproken was wel ok. Zei dat we best op onze strepen mochten gaan staan op school en als we er niet uitkwamen met school dat we ze weer konden benaderen.
Overigens was ik niet degene die contact opnam, maar onze hulpverlener (in overleg met ons), ik weet niet of dat nog uitmaakt.
Mama van 2 lieve meiden :)
  zaterdag 17 september 2022 @ 20:38:16 #7
37150 livelink
keek op mijn week ( DJ11)
pi_206010851
Mijn zoon liep nu in het HBO toch wel wat tegen zijn beperkingen aan. Hij heeft dat zelf aangekaart en heeft nu een coach toegewezen gekregen, waarmee hij voorlopig elke week een gesprek heeft en die hij ook kan bellen/mailen als er iets is. Ik moet zeggen dat ik dat wel heel netjes vind ^O^
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_206014910
@livelink, goed dat hij het zelf heeft aangekaart! EN fijn dat ze er ook daadwerkelijk iets mee doen ^O^
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_206016125
Wauw, wat knap van hem zeg! En snelle actie van school, dat ken ik ook wel anders.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  dinsdag 20 september 2022 @ 08:56:13 #10
35189 Troel
scherp en bot
pi_206037360
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 20:38 schreef livelink het volgende:
Mijn zoon liep nu in het HBO toch wel wat tegen zijn beperkingen aan. Hij heeft dat zelf aangekaart en heeft nu een coach toegewezen gekregen, waarmee hij voorlopig elke week een gesprek heeft en die hij ook kan bellen/mailen als er iets is. Ik moet zeggen dat ik dat wel heel netjes vind ^O^
Wat heerlijk!

Hier gaat het met de oudste eigenlijk wel goed. 4 Havo nu.
De jongste doet 1 mavo opnieuw nadat er vorig jaar een flink aantal dingen fout gegaan zijn. Nu staat het team wel klaar en de verschillen zijn al zichtbaar. In plaats van huilend naar school, gaat hij met plezier naar school. O+
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_206037851
@Troel, dat klinkt goed.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_206037886
Dirk heeft sinds anderhalve week grote moeite met naar de BSO gaan. De voorschoolse opvang gaat prima, maar vanuit het lokaal naar de BSO (is in de school, alleen een ander lokaal) wil hij niet. Gister kreeg ik telefoon omdat hij echt niet mee te krijgen was. Hij klonk op de achtergrond helemaal in paniek. Dus mijn man ging er heen en vond hem in de gang onder de tafel 'verstopt'. Hij heeft hem mee naar huis genomen (hij is thuis ivm verbouwing), maar dat is natuurlijk geen blijvende optie. Ik doe al heel veel aan voorbereiden, we nemen elke ochtend de dag door en bij afzetten zeg ik het nog een keer. Maar het wordt alleen maar heftiger.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  dinsdag 20 september 2022 @ 10:06:22 #13
35189 Troel
scherp en bot
pi_206037984
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 09:51 schreef Nanuke het volgende:
Dirk heeft sinds anderhalve week grote moeite met naar de BSO gaan. De voorschoolse opvang gaat prima, maar vanuit het lokaal naar de BSO (is in de school, alleen een ander lokaal) wil hij niet. Gister kreeg ik telefoon omdat hij echt niet mee te krijgen was. Hij klonk op de achtergrond helemaal in paniek. Dus mijn man ging er heen en vond hem in de gang onder de tafel 'verstopt'. Hij heeft hem mee naar huis genomen (hij is thuis ivm verbouwing), maar dat is natuurlijk geen blijvende optie. Ik doe al heel veel aan voorbereiden, we nemen elke ochtend de dag door en bij afzetten zeg ik het nog een keer. Maar het wordt alleen maar heftiger.
Wat komt hij tegen tijdens het verhuizen van lokaal? Is er iets wat voor hem angstig is?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_206044575
Niets wat we s ochtends niet ook tegen komen, en vorig jaar was de route net zo. Toen was er niet zo'n uitgesproken paniek. Het lijkt wel samen te hangen met onrust; de verbouwing en het weer naar school gaan en de (vrijwel) constante overprikkeling. Hij kan meer dingen ineens niet meer (zelfstandig) en hij zoekt extreem veel zekerheid bij ons.

Vandaag ging goed, nadat de BSO juf hem ook s ochtends nog een keer vertelde dat ze hem s middags weer zou komen halen bij het lokaal. Dus ik denk dat we dat toch nog meer op in gaan zetten, vanuit school ook meer duidelijkheid vragen naar hem.

Morgen heb ik een gesprek met zijn juffen en de IB'er. Ik hoop dat ik daar de rust en de kracht voor vind om op mijn strepen te gaan staan. Ik vind het heftig hoor, hoe alleen je je kan voelen in de strijd voor je kind. ;(
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  dinsdag 20 september 2022 @ 21:23:01 #15
37150 livelink
keek op mijn week ( DJ11)
pi_206044711
Veel succes en sterkte morgen, Nanuke. Hopelijk voel je je daarna wat minder alleen staan :*
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_206049096
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2022 21:10 schreef Nanuke het volgende:
Niets wat we s ochtends niet ook tegen komen, en vorig jaar was de route net zo. Toen was er niet zo'n uitgesproken paniek. Het lijkt wel samen te hangen met onrust; de verbouwing en het weer naar school gaan en de (vrijwel) constante overprikkeling. Hij kan meer dingen ineens niet meer (zelfstandig) en hij zoekt extreem veel zekerheid bij ons.

Vandaag ging goed, nadat de BSO juf hem ook s ochtends nog een keer vertelde dat ze hem s middags weer zou komen halen bij het lokaal. Dus ik denk dat we dat toch nog meer op in gaan zetten, vanuit school ook meer duidelijkheid vragen naar hem.

Morgen heb ik een gesprek met zijn juffen en de IB'er. Ik hoop dat ik daar de rust en de kracht voor vind om op mijn strepen te gaan staan. Ik vind het heftig hoor, hoe alleen je je kan voelen in de strijd voor je kind. ;(
:* :* Succes vandaag Nanuke. Als je vragen hebt vanuit 'the inside', laat het me weten h? :*
pi_206049388
@Nanuke, ik lees onrust, verbouwing, overprikkeling... dat kan wel zorgen dat hij minder dingen zelfstandig kan. Ik merk bij mijzelf dat wanneer ik het heel druk heb/hoog in mijn spanning zit, dat bepaalde dingen ook minder goed of niet meer lukken. Ik denk dat het een een logisch gevolg van het ander kan zijn.

Fijn dat het lijkt te helpen als de BSO juf duidelijkheid geeft. Zou fijn zijn als school daar meer op in kan zetten. Dingen voorspelbaar en duidelijk maken.

Succes met het gesprek, gaat er iemand met je mee?
Ik heb veel gesprekken alleen gevoerd en heb intussen ervaren dat er beter geluisterd wordt als er een hulpverlener naast me zit. En het steunt me dan ook wel dat ik het niet in mn eentje hoef te doen. Want een strijd is het evengoed nog steeds.

Gister op school geweest, we leggen al 3 jaar uit dat ze te hogen doelen stellen, teveel verwachten. Maar het lijkt maar niet aan te komen. Ze wilden als doel stellen dat kind hulp gaat vragen op school.
Ze slaan stappen over... maar dat beseffen ze niet. Dus weer uitgelegd dat er tussenstapjes nodig zijn.
En hoe goed de bedoelingen van deze dame ook zijn, ik ben er een beetje bang voor dat kind af gaat haken als ze met haar net zo in gesprek gaat als met ons gister.
We hebben voor nu doelen gesteld.
Passend onderwijs... ik moet het eerst maar zien.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_206213021
Die van mij heeft geen ASS maar wel een flinke dosis ADHD. Hij wordt 7, is net naar groep drie. De juffen geven toch wel aan dat het overlast veroorzaakt. Eentje (een jonge juf nog) wilde zelfs een noodmummer. :')

Wat is jullie ervaring met zulke dingen? Bij mij is het pas toen ik 16 was gediagnosticeerd en vroeger werd gewoon voorin de klas gezet of op de gang. Nu ben ik een vrouw natuurlijk en is hij een jongen. Hij is ook erg intens, dat zal ik niet ontkennen. Hij zit op een jenaplan. Ik gun hem dat hij daar gewoon kan blijven en niet van school hoeft te wisselen. Daar is niet over gesproken of iets, maar zou heel dat idee al graag voor willen zijn. Hij is een schat verder en heel slim.

Hebben jullie tips in hoe om te gaan hiermee?
pi_206217385
Hebben jullie thuis ook ondersteuning of loopt alleen school vast?

Ik zou beginnen met een gesprek aanvragen met school en duidelijk krijgen waar zij dan in vastlopen. Misschien zijn er wel dingen die ze (anders) kunnen doen om het beter te laten lopen. En persoonlijk zou ik ook aangeven dat als ze vastlopen, dat er misschien een orthopedagoog of IB'er of wat ook maar protocol is, mee moet kijken om samen te kijken naar hoe het loopt en wat er mogelijk is.

Zelf heb ik nog maar weinig ervaring, maar open en eerlijk en samen een plan maken is tot nu toe wel mijn insteek. En als dat faalt, meer expertise inschakelen.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 20:49:06 #20
37150 livelink
keek op mijn week ( DJ11)
pi_206217433
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 15:22 schreef Azula2.0 het volgende:
Die van mij heeft geen ASS maar wel een flinke dosis ADHD. Hij wordt 7, is net naar groep drie. De juffen geven toch wel aan dat het overlast veroorzaakt. Eentje (een jonge juf nog) wilde zelfs een noodmummer. :')

Wat is jullie ervaring met zulke dingen? Bij mij is het pas toen ik 16 was gediagnosticeerd en vroeger werd gewoon voorin de klas gezet of op de gang. Nu ben ik een vrouw natuurlijk en is hij een jongen. Hij is ook erg intens, dat zal ik niet ontkennen. Hij zit op een jenaplan. Ik gun hem dat hij daar gewoon kan blijven en niet van school hoeft te wisselen. Daar is niet over gesproken of iets, maar zou heel dat idee al graag voor willen zijn. Hij is een schat verder en heel slim.

Hebben jullie tips in hoe om te gaan hiermee?
Je zou met school kunnen bespreken of hij even de klas uit kan als hij onrustig wordt. Of dat hij een noise cancelling koptelefoon op mag als ze moeten werken. Dat zijn maatregelen die ik ken uit het speciaal onderwijs en zoiets zou toch ook te realiseren moeten zijn in het regulier onderwijs, lijkt me. Maar of dat soort maatregelen voor jouw zoon ook zinvol zijn, weet ik niet. Sowieso moet de school iets van een handelingsplan opstellen, toch? Ze geven per slot van rekening aan dat ze nu wat handelingsverlegen zijn. Of is dat niet meer?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_206219156
Inderdaad een gesprek aangaan met school en samen kijken wat zou kunnen helpen. Wij hebben voor onze dochter van 5 MDO's (multidisciplinair overleg) gehad met de IB-er erbij, ook een gesprek met de psycholoog erbij en tussendoor is er vaker contact, met oudergesprekken krijgen we meer tijd. Zo houden we samen een vinger aan de pols en kijken we wat ze op dat moment nodig heeft en wat wel of niet (meer) werkt. Ik zou verwachten dat de meeste scholen dit wel hebben/kunnen en dat ze verplicht zijn om met jou als ouder mee te kijken om jouw kind verder te helpen daar op school. Van school wisselen zou pas het laatste redmiddel mogen zijn, als blijkt dat regulier onderwijs niet passend is of gemaakt kan worden.

Wat voorbeelden van wat wellicht verschil kan maken: een rustplek voor je zoon waar hij zich terug kan trekken, idd een koptelefoon, fidget toys, wat korter maar dan wat vaker aan werkjes zitten, in kleinere groepjes of alleen werken, een tafeltje vooraan tegen de muur zodat er geen afleiding is of met een schot ertussen.
pi_206450750
Hier een meisje dat vaker en vaker klaagt over buikpijn... Is dit herkenbaar en hoe gaan andere hiermee om? Vannacht heeft ze (en hebben wij ;)) geen oog dicht gedaan omdat ze alleen maar aan het kermen en huilen was door buikpijn. Ze is volgende week jarig dus het zal echt spanningspijn zijn, maar ze is er op zo'n moment niet uit te krijgen. Sowieso kan ze echt niet omgaan met pijnprikkels.

Het is al de 3e keer in 1 maand tijd dat we haar ziek hebben moeten melden op school hierdoor en ik weet op dit moment even niet zo goed meer waar we goed aan doen.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 09:12:05 #23
35189 Troel
scherp en bot
pi_206450889
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 08:55 schreef Schanu het volgende:
Hier een meisje dat vaker en vaker klaagt over buikpijn... Is dit herkenbaar en hoe gaan andere hiermee om? Vannacht heeft ze (en hebben wij ;)) geen oog dicht gedaan omdat ze alleen maar aan het kermen en huilen was door buikpijn. Ze is volgende week jarig dus het zal echt spanningspijn zijn, maar ze is er op zo'n moment niet uit te krijgen. Sowieso kan ze echt niet omgaan met pijnprikkels.

Het is al de 3e keer in 1 maand tijd dat we haar ziek hebben moeten melden op school hierdoor en ik weet op dit moment even niet zo goed meer waar we goed aan doen.
Neem aan dat je een warme kruik enzo al probeert?

Hier zijn we altijd heel open geweest naar school toe: er zijn momenten waarop het kind niet in staat is om de lessen te volgen. Op de middelbare school doen ze daar wat moeilijker over, vorig jaar schoolarts gezien en ook dit jaar zitten we al weer op een aantal ziekmeldingen (waarvan 1 keer corona, 1 keer flinke buikgriep en te vroeg weer naar school) waardoor we vast weer een oproep krijgen. Maar je ontkomt er niet aan :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_206450993
quote:
7s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 09:12 schreef Troel het volgende:

[..]
Neem aan dat je een warme kruik enzo al probeert?

Hier zijn we altijd heel open geweest naar school toe: er zijn momenten waarop het kind niet in staat is om de lessen te volgen. Op de middelbare school doen ze daar wat moeilijker over, vorig jaar schoolarts gezien en ook dit jaar zitten we al weer op een aantal ziekmeldingen (waarvan 1 keer corona, 1 keer flinke buikgriep en te vroeg weer naar school) waardoor we vast weer een oproep krijgen. Maar je ontkomt er niet aan :@
Ja warme kruik, masseren, bij ons liggen, warme thee, koud water, we proberen al van alles maar niets werkt. Wij zijn er ook open over naar school, ze doen er gelukkig niet moeilijk over. Maar ik ben er een beetje bang voor dat de drempel steeds hoger wordt om terug naar school te gaan, en ergens ook dat we het misschien zelfs voeden door haar thuis te houden op die momenten waardoor ze er op andere momenten gebruik van kan maken. Het is ook gewoon een kleuter met gezonde tegenzin voor school en dingen die moeten. Maar dat is opvoeden vanuit vooroordelen en dat mag niet van de psycholoog ;) Maar die twijfels hou ik toch.

Wat vervelend dat ze bij jullie de schoolarts inschakelen op de middelbare school, ik wist niet dat dat normaal was.. Valt het dan wel uit te leggen en is er begrip voor?
  woensdag 26 oktober 2022 @ 09:47:59 #25
35189 Troel
scherp en bot
pi_206451225
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 09:25 schreef Schanu het volgende:

[..]
Ja warme kruik, masseren, bij ons liggen, warme thee, koud water, we proberen al van alles maar niets werkt. Wij zijn er ook open over naar school, ze doen er gelukkig niet moeilijk over. Maar ik ben er een beetje bang voor dat de drempel steeds hoger wordt om terug naar school te gaan, en ergens ook dat we het misschien zelfs voeden door haar thuis te houden op die momenten waardoor ze er op andere momenten gebruik van kan maken. Het is ook gewoon een kleuter met gezonde tegenzin voor school en dingen die moeten. Maar dat is opvoeden vanuit vooroordelen en dat mag niet van de psycholoog ;) Maar die twijfels hou ik toch.

Wat vervelend dat ze bij jullie de schoolarts inschakelen op de middelbare school, ik wist niet dat dat normaal was.. Valt het dan wel uit te leggen en is er begrip voor?
Nee, eigenlijk niet. Want hij omschrijft het als het hebben van hoofdpijn en met hoofdpijn kun je gewoon naar school, want thuisblijven lost de hoofdpijn niet op.

Dat hij op die momenten zijn nest in kruipt om veel te slapen (want dat is zijn manier van 'copen', is niet begrijpbaar.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 26 oktober 2022 @ 10:23:45 #26
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_206451582
Geef je paracetamol Schanu? Dat doe ik wel, en het helpt vaak, of het nou placebo is of niet. Verder stuur ik hem vaak wel met buikpijn naar school als hij gewoon speelt en heeft ontbeten.

Je kan via huisarts of gemeente hulp voor haar vragen voor omgaan met spanningen, of hebben jullie dat al? Is voor haarzelf ook fijner.

edit: Sorry, ik had de topictitel niet goed gelezen, mijn kind heeft geen ASS.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_206451697
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 08:55 schreef Schanu het volgende:
Hier een meisje dat vaker en vaker klaagt over buikpijn... Is dit herkenbaar en hoe gaan andere hiermee om? Vannacht heeft ze (en hebben wij ;)) geen oog dicht gedaan omdat ze alleen maar aan het kermen en huilen was door buikpijn. Ze is volgende week jarig dus het zal echt spanningspijn zijn, maar ze is er op zo'n moment niet uit te krijgen. Sowieso kan ze echt niet omgaan met pijnprikkels.

Het is al de 3e keer in 1 maand tijd dat we haar ziek hebben moeten melden op school hierdoor en ik weet op dit moment even niet zo goed meer waar we goed aan doen.
Naar de huisarts om uit te laten sluiten dat het iets lichamelijks is?
Bij ASS heb je wel vaker dat ze pijn niet goed aan kunnen geven, soms gevoeliger voor pijn en soms juist vrij ongevoelig.

En buikpijn kan natuurlijk ook van spanning komen...
Mijn oudste had nog wel eens buikpijn door verstopping.

Ik zou op je gevoel afgaan, jij kent je kind.
En soms zal je haar misschien wat voorbarig thuishouden en soms zal je misschien kiezen om toch naar school te sturen en haar op moeten halen.
Ik heb wel eens met kind op school gestaan, dat we de klas in liepen en juf zei: neem maar weer mee naar huis, want dit wordt hem niet vandaag (nadat ik ook al enorm twijfelde, maar toch maar naar school ging met kind).
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_206451736
@Troel, wat een belachelijke redernatie vanuit school, wat lijkt me dat moeilijk om zo niet gehoord en gezien te worden..

@Lemijn, ze krijgt inderdaad ook paracetamol, dat lijkt helaas nooit echt te helpen. En we liepen bij een psycholoog met haar, nu bij een psychiater. Bij de psychiater zitten we echter nog in een voortraject, het komt door de wachttijden wat langzaam op gang, dus concrete hulp is er op dit moment niet. Nu ze 6 wordt denken we wel dat ze erbij gebaat zou kunnen zijn om zelf ook middels coaching of therapie hulp te krijgen (vooralsnog is het alleen gericht op ons als ouders en gezin om ermee om te leren gaan en het in goede banen te leiden). Dat zou voor de spanningen misschien inderdaad ook een goed hulpmiddel kunnen zijn, als ze haar emoties betert leert reguleren. Nooit geweten dat zoiets ook via huisarts of gemeente aangevraagd kan worden, bedankt voor de tip!
  woensdag 26 oktober 2022 @ 10:40:36 #29
35189 Troel
scherp en bot
pi_206451741
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 10:35 schreef Nijna het volgende:

Ik heb wel eens met kind op school gestaan, dat we de klas in liepen en juf zei: neem maar weer mee naar huis, want dit wordt hem niet vandaag (nadat ik ook al enorm twijfelde, maar toch maar naar school ging met kind).
Zulke juffen O+
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 26 oktober 2022 @ 10:41:41 #30
35189 Troel
scherp en bot
pi_206451755
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 10:40 schreef Schanu het volgende:
@:Troel, wat een belachelijke redernatie vanuit school, wat lijkt me dat moeilijk om zo niet gehoord en gezien te worden..

Nouja, het is zelfs de redenatie vanuit de schoolarts. Maar laten we eerlijk zijn: er is gewoon te weinig kennis over ASS, dus ergens is het ze niet eens kwalijk te nemen. School volgt keurig het protocol en verder helpen ze hem echt waar nodig hoor!

En voor wat betreft hulp: ik ben zo blij met de begeleiding via de gemeente. Zelfs deze oude verstokte ASS-er is gewoon nog leerbaar als je het goed aanpakt ;) Zo blij dat de jongens die hulp al zo vroeg krijgen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_206451865
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 10:35 schreef Nijna het volgende:

[..]
Naar de huisarts om uit te laten sluiten dat het iets lichamelijks is?
Bij ASS heb je wel vaker dat ze pijn niet goed aan kunnen geven, soms gevoeliger voor pijn en soms juist vrij ongevoelig.

En buikpijn kan natuurlijk ook van spanning komen...
Mijn oudste had nog wel eens buikpijn door verstopping.

Ik zou op je gevoel afgaan, jij kent je kind.
En soms zal je haar misschien wat voorbarig thuishouden en soms zal je misschien kiezen om toch naar school te sturen en haar op moeten halen.
Ik heb wel eens met kind op school gestaan, dat we de klas in liepen en juf zei: neem maar weer mee naar huis, want dit wordt hem niet vandaag (nadat ik ook al enorm twijfelde, maar toch maar naar school ging met kind).
In dit geval kwam de buikpijn echt gewoon door de spanning. As we speak is ze weer fit en fruitig na een paar uur ingehaalde slaap vanmorgen. De huisarts heb ik vannacht niet gebeld omdat ik vertrouwde op mijn instinct, met alle drukte (verjaardag, kinderfeestjes, sinterklaas, kerst, oud en nieuw, wisselende thema's op school) in deze tijd van het jaar is het ook niet vreemd dat ze op en top gespannen is. De keren dat ik de huisarts heb gebeld zonder dat er iets aan de hand bleek, omdat ik gewoonweg niet in kon schatten hoe ernstig het was zo heftig als ze op de pijn reageerde, zijn niet meer op 2 handen te tellen :')

Wat ik lastig vind is dat Jewel het tot een kunst heeft verheven om zich aan te passen. Als ik haar vandaag naar school zou hebben gestuurd dan was het tot de drempel slecht gegaan, op school goed, en bij thuiskomst zou ze instorten. Dat maakt het nog lastiger inschatten wat goed voor haar is, want als ze zich goed houdt betekent dat vaak niet dat het ook goed gaat. Dat komt er dan echter pas achteraf uit, en dan ben je feitelijk al te laat.

Ik zou het vooral fijn vinden als we haar konden leren omgaan met die pijnprikkel zodat ze niet steeds zo vreselijk overstuur zou zijn bij het hebben van bijvoorbeeld buikpijn. En dat we haar konden leren om met spanningen om te gaan zodat het niet altijd zou uitmonden in hoofd- of buikpijn. Maar als het bij de huidige psychiater nog lang gaat duren, ga ik mij eens orinteren bij de gemeente, vind ik helemaal geen gek idee.
pi_206452599
quote:
7s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 10:40 schreef Troel het volgende:

[..]
Zulke juffen O+
Dat deed deze juf dan wel weer goed, ze heeft ook wel eens wat minder handige dingen gedaan ;).

quote:
7s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 10:41 schreef Troel het volgende:

[..]
Nouja, het is zelfs de redenatie vanuit de schoolarts. Maar laten we eerlijk zijn: er is gewoon te weinig kennis over ASS, dus ergens is het ze niet eens kwalijk te nemen. School volgt keurig het protocol en verder helpen ze hem echt waar nodig hoor!

En voor wat betreft hulp: ik ben zo blij met de begeleiding via de gemeente. Zelfs deze oude verstokte ASS-er is gewoon nog leerbaar als je het goed aanpakt ;) Zo blij dat de jongens die hulp al zo vroeg krijgen.
Er is echt nog veel te weinig kennis van ASS. Ze kennen 1 iemand met autisme en denken dat ze weten wat autisme is... en we blijven maar uitleggen.
Fijn dat school wel helpt, hier doen we wel wat, maar we zijn al jaren in gesprek over passender onderwijs en ze hebben steeds korte termijn"oplossingen" (termen als "voor nu akkoord" enzo) waarbij ik steeds het idee heb dat ze een soort pappen en nathouden techniek gebruiken. Lang doen over beslissingen, wachten waar we weer mee komen, weer rustig de tijd nemen om een nee terug te geven. En dan is het schooljaar bijna voorbij en kunnen we weer opnieuw :') .

Nu dan wel een persoonlijk mentor, dus hopelijk scheelt dat de komende jaren, want het is de bedoeling dat deze tot het eind van de schoolcarriere de PM blijft. Maar nu graag nog afspraken die staan voor de komende jaren.
School roept te makkelijk "nee kan niet" terwijl er wel meer kan dan zij zeggen. En of dat dat te ingewikkeld is ofzo geen idee.
Maar ze vinden het niet ok als we zelf stappen ondernemen, want dan worden we op de vingers getikt... :W

@Schanu, het is ook een drukke tijd zo in aanloop naar december...
En voor wat betreft de huisarts, ik denk altijd maar: beter een keer teveel dan een keer te weinig... maar als ouder kan je het vaak wel redelijk inschatten en bij twijfel gewoon bellen. Niet niet bellen omdat je bang bent dat het weer voor niks is, bedoel ik eigenlijk dus.

De gemeente, het jeugdteam stelt de indicaties voor de hulpverlening. Ik weet niet wie jullie heeft doorgestuurd naar de psycholoog/psychiater, maar vaak gaat dat op kosten van de gemeente.
Je zou kunnen kijken of je begeleiding kan krijgen, dat gaat ook via het jeugdteam.

Wij hebben voor de jongste (geen ass, althans... ik blijf daarover twijfelen, uit het onderzoek kwam toen net niet, ze scoorde iets te laag) al een aantal keer aan de bel getrokken mbt om leren gaan met spanningen. We zijn er nog niet veel wijzer mee geworden. Toen ze kleuter was, wilden ze er eerst een voorlopige diagnose opplakken, want anders konden ze niks (hadden ze het over iets van angst ofzo). Dat wilden we niet, we wilden gewoon hulp.
Later dus weer aan de bel getrokken en dan hebben ze een aantal gesprekken met haar, werken ze uit waarom ze dingen spannend vind, maar echt leren met die spanning om te gaan niet.
We geven nu van die bach bloesem rescue druppeltjes, geen idee of het echt iets doet. En we proberen haar toch maar te laten ervaren dat spanning ook weer zakt. Maar ik zou zo graag willen dat ze er zelf meer invloed op leert hebben.
Intussen kan ze wel redelijk bedenken of ze misselijk is van de spanning of dat ze lichamelijk misselijk is zeg maar. Maar ook van de spanning gaat ze wel eens over haar nek :r

Ik vind het heel lastig. En nu hadden we dus laatst een melding van school omdat ze in korte tijd 3x ziekgemeld was (2x niet fit/ziek en 1x van de spanning dat ik haar niet naar school kreeg). Geen idee of daar nog een vervolg op komt, ik heb wel de mentor laten weten wat er aan de hand was, maar op die mail heb ik ook nog geen reactie gehad.

Beetje offtopic gegaan geloof ik :+
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 26 oktober 2022 @ 12:15:10 #33
35189 Troel
scherp en bot
pi_206452797
Hier slaat zulke stress ook op mijn maag en darmen. Ondanks alles wat ik geprobeerd heb. Nu weet ik het en houd ik er gewoon rekening mee voor zover mogelijk.

Ach ja, en qua school: het is altijd maar weer afwachten. Het is net het echte leven ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_206754216
Hoi!

Afgelopen week zat ik bij de zwemles en raakte daar aan de praat met een moeder.
Op een gegeven moment floepte deze moeder er opeens uit: oh heeft Js ook Asperger. Nu weet ik dat je geloof ik geen Asperger meer mag zeggen tegenwoordig maar gewoon ass.

Ze heeft mij echt even aan het denken gezet. Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat de problemen die Js ervaart liggen aan zijn hb en zijn oorproblemen in de peuter tijd.

Even een lijstje:
-communicatie problemen door zijn oren/spraak
-moeite met sociale contacten (wij dachten dus door hb)
-motorisch zwak
-iq van 129, met uitschieters van 150
-focus vaak op 1 ding (verleden zichzelf volledig leren lezen binnen een dag, op 2 jarige leeftijd puzzels van 100 stukjes en meer maken, als kleuter jezelf uit te dagen te tellen tot 1 miljoen, en nu bijvoorbeeld alleen aan het praten over pokemon)
-angstig
-erg wisselvallig en extreem in emoties.

Ik denk, als je dit leest, wel een lijstje in combinatie met ass om over na te denken. Maar dat is nu ook mijn vraag. Moet ik hier nu wat mee? Js heeft het moeilijk, al jaren, maar het gaat op zich nu redelijk. Maar wachtlijsten zijn momenteel hier in de omgeving belachelijk lang. En dan, stel dat ik toch een ingang kan krijgen? Behandeling? medicijnen? Kort gezegd, behalve de label en begrip, zijn er meer redenen om dit te laten onderzoeken?

Of denken jullie sowieso niet bij het hierboven aan ass :)
  zondag 20 november 2022 @ 21:21:38 #35
35189 Troel
scherp en bot
pi_206754434
Als er een wachtlijst is, dan zou ik zeker aanmelden voor de wachtlijst. Tegen de tijd dat je aan de beurt bent kun je altijd nog nee zeggen zeg maar.

Zelf zou ik zeggen: bij vastlopen kan een onderzoek praktisch zijn. Daarom ook wel de wachtlijst, want als het nu redelijk gaat, dat is nog niet goed zeg maar :)

Behandeling en/of medicijnen kan je nu niets over zeggen. Op zich klinken sommige dingen herkenbaar die je noemt, maar dat hoeft nog niets te zeggen.

Dus technisch gezien: label is voor mij geen reden voor onderzoek. Begrip zou dat kunnen zijn, maar vooral vastlopen of moeite met dingen hebben lijken me een reden voor onderzoek.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_206758235
ASS en HB hebben veel raakvlakken en misdiagnoses komen ook veel voor. Het is denk ik wel belangrijk dat ls je verder onderzoek laat doen, dat dat gedaan wordt door iemand met kennis van HB.

Wellicht heb je hier iets aan?
https://webdog.agnesburger.nl/files/HB_ASS_1_TvO_06_06.pdf
En deel 2: https://webdog.agnesburger.nl/files/HB_ASS_2.pdf

Ik heb ze hier gevonden: https://balansdigitaal.nl(...)-en-hoogbegaafdheid/

Die wachtlijsten zijn inderdaad heel lang, wat dat betreft kan je misschien maar beter alles in gang zetten, je bent zo een jaar verder -O-.
Venus in pocketformaat
loveli
pi_206758370
Je kan altijd op een wachtlijst, kijk dan wel of je een plek kan vinden met kennis van ass en liefst ook hb!
Dus niet standaard ggz ofzo...

Voor de diagnose alleen zou ik het niet doen, maar als hij vast loopt, of jullie/school vastlopen omdat het niet lekker loopt, kan het zeker handig zijn als je weet of er eventueel ook ass speelt.

HB en ASS hebben overlap, je lijstje kan passen bij ass, kan volgens mij voor een groot deel ook bij hb.
Dus zoek dan iemand of een organisatie met specifiek kennis op die gebieden.

Behandeling, je kan het niet wegbehandelen, maar soms kan uitleg over ass bijvoorbeeld wel helpen om dingen anders te bekijken of aan te vliegen.
En medicatie, ook daar genees je ass niet mee, het kan soms wel symptomen verlichten.
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:26:20 #38
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_206783769
Ik heb altijd zoiets gehad van wat heb je aan dat labeltje, maar ik ben er nu wel anders naar gaan kijken.
Ik merk ook heel erg dat de omgeving nu heel anders omgaat met bepaalde wensen/gedragingen die mijn kind heeft (zoals bijvoorbeeld niet aangeraakt worden, en heel bot uit de hoek komen, maar ook het gebrek aan interesses in andere mensen en situaties)
Voor mijn enorm zelfbewuste kind zie ik ook alleen maar pluspunten, hij weet nu wat er anders is aan zijn brein en heeft psycho educatie gehad en kan ook milder naar hem zelf kijken.

twitter
pi_206784060
Dank jullie wel voor de reacties.

Ik ben gewoon even heel brutaal geweest en heb gisteren een (vage) kennis (lees RT’er met specialisme dubbel bijzonder) gemaild met mijn vraag en vage vermoeden. Ze komt volgende week een theetje doen..

Wordt vervolgd!
pi_206786650
Fijn Loj :)
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_206904068
Hoi :) Ons 6-jarige jochie krijgt binnenkort een ADOS-onderzoek. We zochten hulp omdat we denken dat hij ADHD heeft, en in de loop van de gesprekken ontstond ook het vermoeden van ASS.

Zijn grote zus heeft ADD, mijn man waarschijnlijk ook iets ASS'erigs maar die heeft geen behoefte aan een diagnose/label, en nu is het dus afwachten wat de onderzoeken zeggen over de jongste. En ikzelf ben gewoon heel neurotypsisch :+

Iemand die iets kan vertellen hoe zo'n ADOS bij een 6-jarige gaat?
  vrijdag 2 december 2022 @ 06:35:47 #42
37150 livelink
keek op mijn week ( DJ11)
pi_206904875
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 00:20 schreef Amsel het volgende:
Hoi :) Ons 6-jarige jochie krijgt binnenkort een ADOS-onderzoek. We zochten hulp omdat we denken dat hij ADHD heeft, en in de loop van de gesprekken ontstond ook het vermoeden van ASS.

Zijn grote zus heeft ADD, mijn man waarschijnlijk ook iets ASS'erigs maar die heeft geen behoefte aan een diagnose/label, en nu is het dus afwachten wat de onderzoeken zeggen over de jongste. En ikzelf ben gewoon heel neurotypsisch :+

Iemand die iets kan vertellen hoe zo'n ADOS bij een 6-jarige gaat?
Bij ons kregen wij hele vragenlijsten en een gesprek met een psycholoog, terwijl mijn zoon geobserveerd werd in een spelsituatie. Hij was toen ook 6 jaar. Mijn ouders gingen mee, omdat het gesprek met ons langer duurde dan de observatie van mijn zoon en er dus iemand moest zijn om hem op te vangen. Bij de uitnodiging was ons dus verteld dat we iemand moesten meenemen om die reden.

Maar ik weet niet of dat een officieel ADOS-onderzoek was.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_206905072
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 06:35 schreef livelink het volgende:

[..]
Bij ons kregen wij hele vragenlijsten en een gesprek met een psycholoog, terwijl mijn zoon geobserveerd werd in een spelsituatie. Hij was toen ook 6 jaar. Mijn ouders gingen mee, omdat het gesprek met ons langer duurde dan de observatie van mijn zoon en er dus iemand moest zijn om hem op te vangen. Bij de uitnodiging was ons dus verteld dat we iemand moesten meenemen om die reden.

Maar ik weet niet of dat een officieel ADOS-onderzoek was.
We hebben inderdaad al een lange vragenlijst ingevuld en gesprek gehad, en die afspraak voor zoon is dan nog een keer separaat. Ben gewoon heel benieuwd wat ze dan doen en waar ze op letten, maar de psycholoog vertelde er niet veel over. Misschien ook wel logisch, zodat we de boel niet (onbewust) kunnen benvloeden :+
  vrijdag 2 december 2022 @ 08:43:19 #44
37150 livelink
keek op mijn week ( DJ11)
pi_206905439
Tja, wij kregen een summier verslagje en hij was gewoon aan het spelen met een therapeute.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 2 december 2022 @ 08:46:41 #45
37150 livelink
keek op mijn week ( DJ11)
pi_206905472
Wij hadden wel zijn knuffel mee, maar die had hij sowieso altijd bij zich en de knuffel speelde een grote rol. Naar wat ik las was Meneer IJsbeer de mediator tussen mijn zoon en de therapeute.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_206905688
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 00:20 schreef Amsel het volgende:
Hoi :) Ons 6-jarige jochie krijgt binnenkort een ADOS-onderzoek. We zochten hulp omdat we denken dat hij ADHD heeft, en in de loop van de gesprekken ontstond ook het vermoeden van ASS.

Zijn grote zus heeft ADD, mijn man waarschijnlijk ook iets ASS'erigs maar die heeft geen behoefte aan een diagnose/label, en nu is het dus afwachten wat de onderzoeken zeggen over de jongste. En ikzelf ben gewoon heel neurotypsisch :+

Iemand die iets kan vertellen hoe zo'n ADOS bij een 6-jarige gaat?
Volgens mij doen ze bij de ADOS allemaal opdrachtjes. Spelenderwijs. Ik lees als ik google over communicatie, sociale interactie en (verbeeldend) spel.
Bij de ene instelling deden ze het in zo'n spelkamer met spiegelwand en zat er iemand achter de spiegelwand te observeren, bij de andere zaten beide onderzoekers in de kamer en deed 1 de opdrachten en zat de ander alleen te observeren.
Ging heel speels.

Als je jouw 6 jarige wilt voorbereiden, dan zou ik de organisatie bellen om te vragen wat je kan vertellen. Hoe het ongeveer gaat of wat je tegen hem kan zeggen.
Inhoudelijk kunnen ze dan misschien wel niet zoveel vertellen, maar ze kunnen vast wel een idee geven van hoe het er ongeveer uit zal zien.
Dus ik zou de vraag aan hen stellen denk ik.
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 13 december 2022 @ 21:49:04 #47
37150 livelink
keek op mijn week ( DJ11)
pi_207072624
Mijn zoon is ineens depressief. Nog nooit meegemaakt met hem. Agressief, hyperactief allemaal wel, maar dit niet. Ik weet ook niet of het ASS-gerelateerd is of niet. Ik weet wel dat ik voor het eerst echt helemaal geen idee heb wat ik er mee aan moet. Hij doet niks meer; ligt de hele dag in bed, is helemaal gestopt met zijn studie en is ook gestopt met sporten. En eten doet hij ook nauwelijks meer en hij geeft ineens veel geld uit. Terwijl hij normaal nooit iets kocht.

Maar je kunt niks meer met een 19-jarige. Ik kan zijn school niet meer bellen om te overleggen; ik kan hem niet dwingen hulp te zoeken, echt helemaal niks. Het enige wat ik kan doen is proberen met hem te praten om er achter te komen wat er nou precies aan de hand is (zonder succes) en heel hard hopen dat hij er snel zelf weer uit komt.

Ik was juist altijd iemand met tig oplossingen; allemaal alternatieven en olifantenpaadjes om te nemen en om toch weer op het hoofdpad uit te komen. Dit niks kunnen doen vreet wel aan me.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_207072738
;( je kan wel de huisarts of een professional contacten voor tips.
Wat moet dit machteloos voelen!
pi_207072747
Ach @livelink Wat moeilijk. Ik weet het niet, maar kun je niet toch kijken of je iets met school kunt oppakken?
pi_207072885
Livelink O+
Ha bellen en een verwijzing vragen? Depressies komen wel vaker voor bij mensen met (meerdere) aandoeningen ik ben het in het so vaker tegen gekomen. Ik hoop snel dat er voor jullie licht aan het einde van de tunnel komt.

Kan het ook door de hormonen in de puberteit komen? Is hij daar laat mee?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')