Ik ben benieuwd, zit je dan in je gasloze nieuwbouw met 2 excuuspaneeltjes.quote:Op maandag 19 september 2022 19:11 schreef Fe2O3 het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)aar-omlaag~a3f7db08/
Nou ben benieuwd, max op 1e per m3 of 3e per m3 ....
Bij 3 vrees ik dat het weinig uitmaakt
Edit: via nos / geenstijl 'prijzen van Januari'
Das dus tussen de 1,50 a 1,80 en 3 euro per m3 ...
https://nos.nl/artikel/24(...)anaf-november-omlaag
Onderkant krijgt volgend jaar nog een keer 1300 euro ter compensatiequote:Op maandag 19 september 2022 19:46 schreef Fe2O3 het volgende:
En het lost niks op, de prijzen van januari zijn al een probleem voor de onderkant. Je voorkomt nu alleen dat 1 tot 2x modaal ook in het negatief gaat als het nog verder stijgt ...
Jawel, want:quote:
quote:Je voorkomt nu dat 1 tot 2x modaal ook in het negatief gaat als het nog verder stijgt ...
ja ik lees het....quote:Op maandag 19 september 2022 20:11 schreef Nielsch het volgende:
Nou, er schijnt een akkoord te zijn. @:sjorsie1982 echt viesmad.
En de gaslozen zonder stadsverwarming, die zullen immers een elektriciteitsverbruik hebben dat veel hoger is dan de standaard.quote:Op maandag 19 september 2022 21:14 schreef capricia het volgende:
Ben wel benieuwd naar wat ze met gaslozen met stadsverwarming van plan zijn.
Ja. Idem hier hoor.quote:Op maandag 19 september 2022 21:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
En de gaslozen zonder stadsverwarming, die zullen immers een elektriciteitsverbruik hebben dat veel hoger is dan de standaard.
Lokale middenstand, voor zover die nog open kunnen ivm energie verbruik, zal echt rete blij zijn dat men 500e pm naar greenchoice ed. brengt ipv het uit te geven aan 'leuke dingen' ...quote:
Maar ook vaak zonnepanelen. Of in ieder geval een huis dat zo goed geïsoleerd is dat de energierekening te dragen is.quote:Op maandag 19 september 2022 21:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
En de gaslozen zonder stadsverwarming, die zullen immers een elektriciteitsverbruik hebben dat veel hoger is dan de standaard.
Nou, ik woon hier in een nieuwbouwwijk waar ook sociale huur en sociale koop gasloos gebouwd is, en ze hebben stuk voor stuk 2 excuuspaneeltjes, die net voldoende zijn om aan de EPC van 0,2 te voldoen die het bouwbesluit eist (BENG), maar bij lange na niet het energieverbruik van een huis met warmtepomp dekken, laat staan het eigen energieverbruik van de bewoners.quote:Op maandag 19 september 2022 21:32 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Maar ook vaak zonnepanelen. Of in ieder geval een huis dat zo goed geïsoleerd is dat de energierekening te dragen is.
Waarom verbruiken mensen ineens zoveel meer stroom dan bij meer bewoners ? Kijken kinderen of medebewoners de hele dag televisie op een eigen toestel.quote:Op maandag 19 september 2022 21:33 schreef Leandra het volgende:
Als ik hier kijk dan gaat men bij een gemiddelde per huishouden uit van 2.760 kWh per jaar, maar dat is dus al meer dan een 2-persoons huishouden waar het gemiddelde 2.810 kWh per jaar is....
Ergo: Het gemiddelde huishouden is nog geen 2 personen?
Aantal personen in huishouden Gemiddeld verbruik per jaar in kWh
1: 1.800
2: 2.810
3: 3.370
4: 3.940
5 of meer: 4.270
Gemiddeld per huishouden: 2.760
Bij gas hangt het verbruik vooral af van het soort woning (en de grootte), bij elektriciteit vooral van het aantal bewoners.quote:Op maandag 19 september 2022 21:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom verbruiken mensen ineens zoveel meer stroom dan bij meer bewoners ? Kijken kinderen of medebewoners de hele dag televisie op een eigen toestel.
Denk dat je met nieuwbouw-conform-bouwbesluit wel een veel betere uitgangspositie hebt dan met een jaren 50 sociale woningbouw, maar idd die groep komt er dan relatief bekaaid vanaf.quote:Op maandag 19 september 2022 21:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, ik woon hier in een nieuwbouwwijk waar ook sociale huur en sociale koop gasloos gebouwd is, en ze hebben stuk voor stuk 2 excuuspaneeltjes, die net voldoende zijn om aan de EPC te voldoen die het bouwbesluit eist, maar bij lange na niet het energieverbruik van een huis met warmtepomp dekken, laat staan het eigen energieverbruik van de bewoners.
En de woning 'groeit' ook mee. 1 persoons huishouden zit niet vaak in een 2^1 en 5 persoons niet in een appartement van 48m2quote:Op maandag 19 september 2022 21:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij gas hangt het verbruik vooral af van het soort woning (en de grootte), bij elektriciteit vooral van het aantal bewoners.
Meerdere TV's aan, lampen in meerdere kamers aan, enz.
1m3 = 3kwh zou mooi zijn als vuistregel. Uitgaande van de gasloze woning met WPquote:Op maandag 19 september 2022 21:40 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Denk dat je met nieuwbouw-conform-bouwbesluit wel een veel betere uitgangspositie hebt dan met een jaren 50 sociale woningbouw, maar idd die groep komt er dan relatief bekaaid vanaf.
Eigenlijk zou het mooi zijn als je het equivalent van de m3 ook kan inzetten voor je kWh-verbruik, maar dat is denk ik onhaalbaar.
Nou ja, bij mensen die geen gas hebben maar wel een forse elektriciteitsrekening die niet gesaldeerd kan worden moet je toch wat.quote:Op maandag 19 september 2022 21:40 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Denk dat je met nieuwbouw-conform-bouwbesluit wel een veel betere uitgangspositie hebt dan met een jaren 50 sociale woningbouw, maar idd die groep komt er dan relatief bekaaid vanaf.
Eigenlijk zou het mooi zijn als je het equivalent van de m3 ook kan inzetten voor je kWh-verbruik, maar dat is denk ik onhaalbaar.
Heb nog 2 kinderen thuis en die kijken idd op hun eigen kamer tv. Gamen ook op hun eigen kamer. En die kamer moet uiteraard ook verwarmt worden.quote:Op maandag 19 september 2022 21:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom verbruiken mensen ineens zoveel meer stroom dan bij meer bewoners ? Kijken kinderen of medebewoners de hele dag televisie op een eigen toestel.
Klopt, als alleenstaande red je het eigenlijk altijd wel met die normen, voor een gezin met 1 kind wordt het al krap, voor een gezin met 3 kinderen zit je zwaar boven het "gemiddelde verbruik".quote:Op maandag 19 september 2022 21:41 schreef zalkc het volgende:
[..]
En de woning 'groeit' ook mee. 1 persoons huishouden zit niet vaak in een 2^1 en 5 persoons niet in een appartement van 48m2
En daar zit dus een flink deel van je besparing voor de komende periodequote:Op maandag 19 september 2022 21:45 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Heb nog 2 kinderen thuis en die kijken idd op hun eigen kamer tv. Gamen ook op hun eigen kamer. En die kamer moet uiteraard ook verwarmt worden.
Kinderen de deur uit trappen of verplicht Monopoly aan de eettafel?quote:Op maandag 19 september 2022 21:47 schreef Papabear het volgende:
[..]
En daar zit dus een flink deel van je besparing voor de komende periode
Je bedoelt dat ik ze t huis uit moet zetten ?quote:Op maandag 19 september 2022 21:47 schreef Papabear het volgende:
[..]
Bepaal jij niet.quote:Op maandag 19 september 2022 21:47 schreef Papabear het volgende:
[..]
Natuurlijk niet!quote:Op maandag 19 september 2022 21:48 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Je bedoelt dat ik ze t huis uit moet zetten ?
Spelletjes aan tafel bijvoorbeeld inderdaad. Dat deden we vroeger ook zoquote:Op maandag 19 september 2022 21:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kinderen de deur uit trappen of verplicht Monopoly aan de eettafel?
Klopt!quote:
Dat gaat niks worden. Het zijn geen kleine kinderen meer. En ik ben allang blij dat ze hun eigen ding doen op hun kamer.quote:Op maandag 19 september 2022 21:50 schreef Papabear het volgende:
[..]
Natuurlijk niet!
[..]
Spelletjes aan tafel bijvoorbeeld inderdaad. Dat deden we vroeger ook zo
[..]
Klopt!
In de plaggenhut, mooie tijden waren dat.quote:Op maandag 19 september 2022 21:52 schreef Papabear het volgende:
Het is toch van de zotte dat kinderen maar in hun eigen kamer computers hebben draaien, verwarming aan, etc.
En dat meen ik oprecht hoor. In mijn tijd kwamen we alleen maar in onze slaapkamers om te slapen, waarbij in de winter de ijsbloemen op de ramen stonden.
Ja, dat begrijp ik ook heus wel. Ik kom hier niet om de boel aan te vallen. En dat zijn ze inmiddels vast wel gewend hoe het nu gaat.quote:Op maandag 19 september 2022 21:57 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat gaat niks worden. Het zijn geen kleine kinderen meer. En ik ben allang blij dat ze hun eigen ding doen op hun kamer.
Jaren '80, nog net voordat de plaggenhutten riolering kregen.quote:Op maandag 19 september 2022 21:59 schreef Ericr het volgende:
[..]
In de plaggenhut, mooie tijden waren dat.
Projecten, werkstukken, huiswerk.quote:Op maandag 19 september 2022 21:59 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik ook heus wel. Ik kom hier niet om de boel aan te vallen. En dat zijn ze inmiddels vast wel gewend hoe het nu gaat.
Maar in tijd van nood is het helemaal niet verkeerd om daar nog eens goed over na te denken, want nog niet zo heel lang geleden was het nog niet de standaard dat elk kind een eigen tv, computer, laptop of whatever op de slaapkamer had.
Nu is dat vast wel gestandaardiseerd of zo, maar helemaal niet nodig.
In mijn tijd ging dat ook zo en als wij in verzet kwamen omdat we gewoon ons eigen leven wilden leiden was de reactie * daar is het gat van de deur *quote:Op maandag 19 september 2022 21:52 schreef Papabear het volgende:
Het is toch van de zotte dat kinderen maar in hun eigen kamer computers hebben draaien, verwarming aan, etc.
En dat meen ik oprecht hoor. In mijn tijd kwamen we alleen maar in onze slaapkamers om te slapen, waarbij in de winter de ijsbloemen op de ramen stonden.
Geen fijne reactie. Ik heb dat helaas niet zo ervaren of meegemaakt.quote:Op maandag 19 september 2022 22:02 schreef deedeetee het volgende:
[..]
In mijn tijd ging dat ook zo en als wij in verzet kwamen omdat we gewoon ons eigen leven wilden leiden was de reactie * daar is het gat van de deur *
Ik doe het dus liever anders.
Dat is wat je gewend bent. Maar niet wat nodig is om in een fatsoenlijke eerste levensbehoefte te voorzien. Die luxe is nu fors duurder geworden.quote:Op maandag 19 september 2022 21:45 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Heb nog 2 kinderen thuis en die kijken idd op hun eigen kamer tv. Gamen ook op hun eigen kamer. En die kamer moet uiteraard ook verwarmt worden.
Dat kan ook in de huiskamerquote:Op maandag 19 september 2022 22:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Projecten, werkstukken, huiswerk.
Voor school.
Moet allemaal op de pc.
Waarom lieten je ouders je in de kou gamen dan? Slaat toch nergens op.quote:Op maandag 19 september 2022 22:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat is wat je gewend bent. Maar niet wat nodig is om in een fatsoenlijke eerste levensbehoefte te voorzien. Die luxe is nu fors duurder geworden.
Ik had wel mijn pc op de kamer, maar daar was het dan wel ijskoud in de winter. Dus zat ik daar moet een extra vest over mijn trui heen en een paar extra dikke sokken en warme sloffen.
Mijn favoriete drankje tijdens het gamen bestond in de winter dan ook uit thee. Ideaal om tussendoor even handen op te warmen. De pc onder het bureau blies nog wel wat warme lucht.
Dus met drie kinderen, moeten er 3 pc's op de eettafel neergezet worden? En alle werkgroepjes moeten ook aanschuiven.quote:
Ditquote:Op maandag 19 september 2022 21:52 schreef Papabear het volgende:
Klaarblijkelijk groeide iedereen hier op in armoedequote:Op maandag 19 september 2022 22:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom lieten je ouders je in de kou gamen dan? Slaat toch nergens op.
Oh, vroeger was alles beter.quote:Op maandag 19 september 2022 21:52 schreef Papabear het volgende:
3 pc's? Kom op zeg!quote:Op maandag 19 september 2022 22:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus met drie kinderen, moeten er 3 pc's op de eettafel neergezet worden? En alle werkgroepjes moeten ook aanschuiven.![]()
Bestond nog niet eens? Hoe oud ben jij wel niet man?quote:Op maandag 19 september 2022 21:54 schreef Papabear het volgende:
Wij hadden niet eens verwarming in de slaapkamers trouwens! Alleen een gaskachel in de woonkamer en die ging ruim van tevoren uit alvorens we naar bed gingen.
Centrale verwarming bestond toen nog niet eens
Waarschijnlijk ouder dat je had verwachtquote:Op maandag 19 september 2022 22:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bestond nog niet eens? Hoe oud ben jij wel niet man?
Omstebeurt huiswerk maken en aan de studie gaan..quote:Op maandag 19 september 2022 22:09 schreef Papabear het volgende:
[..]
3 pc's? Kom op zeg!
Ik ga hier verder geen woorden aan vuil maken. Jij verdomt het gewoon om ook maar een beetje mee te denken om de energierekening een beetje omlaag te krijgen.
Weekend lang 14 uur per dag gamen is wat anders natuurlijk, maar schoolwerk moet je toch altijd kunnen maken.quote:Op maandag 19 september 2022 22:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Omstebeurt huiswerk maken en aan de studie gaan..![]()
'vandaag mag je maar van 4 tot 6 aan je werkstuk werken, want daarna moet je broer/zus op de pc'
Succes!
Grappig om te lezen dit. Ik ben 37 en had wel ijsbloemen op m'n ramen. En nooit een tv gehad op m'n kamerquote:Op maandag 19 september 2022 22:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, vroeger was alles beter.
Ik had toen ik 13 was gewoon een TV op mijn eigen kamer en daar maakte ik ook gebruik van.
Oh, en verwarming.
Ik heb sowieso nog nooit in een huis met ijsbloemen op de ramen gewoond want altijd in een huis met CV en dubbel glas gewoond, voor zover daar in 1966 sprake van was.
En ja, ik ben 56.
Ho ho, vader en moeder moeten ook nog thuiswerken hè..... allemaal de laptop op tafel!quote:Op maandag 19 september 2022 22:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus met drie kinderen, moeten er 3 pc's op de eettafel neergezet worden? En alle werkgroepjes moeten ook aanschuiven.![]()
Ja eens.quote:Op maandag 19 september 2022 22:13 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Weekend lang 14 uur per dag gamen is wat anders natuurlijk, maar schoolwerk moet je toch altijd kunnen maken.
Omdat ik kon kiezen tussen warm in de woonkamer of koud in de slaapkamer zitten. En de regel bij mijn ouders was 'géén pc in de woonkamer'.quote:Op maandag 19 september 2022 22:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom lieten je ouders je in de kou gamen dan? Slaat toch nergens op.
Met zoveel draaiende apparatuur en aanwezige personen zal het in elk geval nooit echt koud worden in de woonkamer. Zelfs niet als je daar ook de verwarming helemaal uit zet.quote:Op maandag 19 september 2022 22:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ho ho, vader en moeder moeten ook nog thuiswerken hè..... allemaal de laptop op tafel!
Nou, ik had niet verwacht dat je ouder bent dan ik, en zeker niet veel ouder.quote:Op maandag 19 september 2022 22:11 schreef Papabear het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ouder dat je had verwacht
En mond houden, geen projectgroepjes, geen telefoontjes, geen vriendjes die samen aan iets werken. Want er moet geconcentreerd kunnen worden.quote:Op maandag 19 september 2022 22:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ho ho, vader en moeder moeten ook nog thuiswerken hè..... allemaal de laptop op tafel!
Ja Joh. Je wilt toch ook gewoon dat je kind zich thuis voelt. Echt niet normaal om ze dan letterlijk in de kou te laten zitten.quote:Op maandag 19 september 2022 22:08 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Klaarblijkelijk groeide iedereen hier op in armoede
Alsof er niet een zacht verbruik mogelijk is.![]()
IJsbloemen op de ramen? Nee bedankt. Dan eerder minder eten en snacks voor de jeugd dan in een kamer van ijs uren aan een project werken.
Zeker niet, maar in de jaren '70/'80 was dit wel het gemiddelde, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Er waren altijd wel huishoudens die het wat breder hadden.quote:Op maandag 19 september 2022 22:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, ik had niet verwacht dat je ouder bent dan ik, en zeker niet veel ouder.
Maar ouder dan 191 had ik zeker niet verwacht.
Ja oké dat zijn keuzes. Mijn ouders werkten gewoon allebei al. Ben van 1981.quote:Op maandag 19 september 2022 22:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Omdat ik kon kiezen tussen warm in de woonkamer of koud in de slaapkamer zitten. En de regel bij mijn ouders was 'géén pc in de woonkamer'.
Ook 20 jaar geleden was het met één modaal inkomen en drie opgroeiende pubers financieel gewoon krap en moesten er keuzes gemaakt worden. Niet de hele woning verwarmen was bij mijn ouders één van die keuzes.
Armoede was het bij ons, in mijn ogen, niet. Maar ook zeker geen rijkdom.quote:Op maandag 19 september 2022 22:08 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Klaarblijkelijk groeide iedereen hier op in armoede
Ken je deze thermostaat?quote:Op maandag 19 september 2022 22:22 schreef Papabear het volgende:
[..]
Zeker niet, maar in de jaren '70/'80 was dit wel het gemiddelde, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Er waren altijd wel huishoudens die het wat breder hadden.
Maar het feit blijft dan er geen kind van destijds iets te klagen had. De slaapkamers waren steenkoud, maar wel prima dekens, pyama's, we hadden het niet koud
2000.quote:Op maandag 19 september 2022 21:59 schreef Ericr het volgende:
[..]
In de plaggenhut, mooie tijden waren dat.
Daar hadden wij de elektrische deken voor. Heerlijkquote:Op maandag 19 september 2022 22:26 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Armoede was het bij ons, in mijn ogen, niet. Maar ook zeker geen rijkdom.
We hadden een auto, geld voor scholing, hobby's, altijd voldoende en gevarieerd eten, kleding, een warme huiskamer, internet (pc betaald met m'n folderwijk), bijna elk jaar een vakantie met het gezin.
En ja, ook frisse slaapkamers. Want zoals ik al schreef: er moesten wel keuzes gemaakt worden. Hartje winter gingen de radiatoren boven soms wel even ietsje open, maar dan nog was het er erg fris. Prima om goed te slapen onder een dik winterdekbed. Maar wat frisjes om huiswerk te maken of te gamen.
Ja, die ken ik wel degelijk! Die zat nog in mijn eerste huurwoning, maar niet in het huis van mijn ouders.quote:Op maandag 19 september 2022 22:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ken je deze thermostaat?
De T87F van Honeywell?
[ afbeelding ]
Voor het eerst geproduceerd in 1953... dus de bewering dat centrale verwarming nog niet eens bestond is echt nonsens.
Dat het er bij jullie thuis niet was is wat anders, maar ik ben dus ook in de jaren 70/80 opgegroeid en duidelijk totaal anders, want ik heb letterlijk nooit in een huis zonder CV of zonder dubbel glas gewoond.
Overigens ben ik me er wel van bewust dat dat verre van de standaard is, maar ik doe dan ook niet alsof het bij iedereen zo was.
Leuk voor je, maar school eist het wel steeds meer. Vroeger ging ik ook huiswerk maken op mijn kamer maar had ik gewoon een werkboek, nu hebben ze een chromebook. Heeft niks met luxe te maken.quote:Op maandag 19 september 2022 22:27 schreef Papabear het volgende:
Komt erop neer dat ik van mening ben dat kinderen nu nog steeds niet een computer/laptop/spelcomputer/televisie op hun kamer hoeven te hebben en de kachel in hun kamer op 21 graden.
Slaat gewoon nergens op en is absoluut niet nodig.
Tenzij je geld zat hebt, dan is het natuurlijk prima. Goed voor de economie, dus stook er maar op los
Jij bent dus ook voor de jaren 70/80 opgegroeid in een huis dat verre van gemiddeld was.quote:Op maandag 19 september 2022 22:29 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ja, die ken ik wel degelijk! Die zat nog in mijn eerste huurwoning, maar niet in het huis van mijn ouders.
Was bij ons ook zo hoor.quote:Op maandag 19 september 2022 22:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ken je deze thermostaat?
De T87F van Honeywell?
[ afbeelding ]
Voor het eerst geproduceerd in 1953... dus de bewering dat centrale verwarming nog niet eens bestond is echt nonsens.
Dat het er bij jullie thuis niet was is wat anders, maar ik ben dus ook in de jaren 70/80 opgegroeid en duidelijk totaal anders, want ik heb letterlijk nooit in een huis zonder CV of zonder dubbel glas gewoond.
Overigens ben ik me er wel van bewust dat dat verre van de standaard is, maar ik doe dan ook niet alsof het bij iedereen zo was.
Zéker mee eens!quote:Op maandag 19 september 2022 22:30 schreef zalkc het volgende:
[..]
Leuk voor je, maar school eist het wel steeds meer. Vroeger ging ik ook huiswerk maken op mijn kamer maar had ik gewoon een werkboek, nu hebben ze een chromebook. Heeft niks met luxe te maken.
En die chromebook heeft ook stroom nodig....quote:Op maandag 19 september 2022 22:30 schreef zalkc het volgende:
[..]
Leuk voor je, maar school eist het wel steeds meer. Vroeger ging ik ook huiswerk maken op mijn kamer maar had ik gewoon een werkboek, nu hebben ze een chromebook. Heeft niks met luxe te maken.
Als het om 1 kind gaat, je moet wel geconcentreerd kunnen werken. Dezelfde reden waarom de ouders ook op een eigen kantoortje gaan zitten als ze thuiswerken. Ik kan me niet concentreren als de vijfjarige rondjes om me heen rent. Ik neem aan dat een 13-jarige dat ook moeilijk vindt.quote:Op maandag 19 september 2022 22:31 schreef Papabear het volgende:
[..]
Zéker mee eens!
Maar dat kan toch gewoon in de huiskamer?
Ja, klopt wel. Behalve het huis van mijn ouders. Die was begin jaren '70 nog net niet uitgevoerd met CV. Die hadden nog een olietank in de tuin ingegraven en de kolenkit stond nog naast de kachel.quote:Op maandag 19 september 2022 22:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jij bent dus ook voor de jaren 70/80 opgegroeid in een huis dat verre van gemiddeld was.
De sociale huurwoningen die in de jaren 70 gebouwd werden hadden al overal (ook op de slaapkamers) centrale verwarming en in de woonkamer zo'n Honeywell thermostaat.
Laat staan een paar pubers die met hun eigen werkgroepjes bezig zijn.quote:Op maandag 19 september 2022 22:33 schreef zalkc het volgende:
[..]
Als het om 1 kind gaat, je moet wel geconcentreerd kunnen werken. Dezelfde reden waarom de ouders ook op een eigen kantoortje gaan zitten als ze thuiswerken. Ik kan me niet concentreren als de vijfjarige rondjes om me heen rent. Ik neem aan dat een 13-jarige dat ook moeilijk vindt.
Als je een stuk of drie/vier van die gasten hebt rondlopen snap ik de urgentie van een eigen ruimte heus wel hoorquote:Op maandag 19 september 2022 22:33 schreef zalkc het volgende:
[..]
Als het om 1 kind gaat, je moet wel geconcentreerd kunnen werken. Dezelfde reden waarom de ouders ook op een eigen kantoortje gaan zitten als ze thuiswerken. Ik kan me niet concentreren als de vijfjarige rondjes om me heen rent. Ik neem aan dat een 13-jarige dat ook moeilijk vindt.
Die zat hier ook in het huis, werkt nog met kwik als het goed is.quote:Op maandag 19 september 2022 22:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ken je deze thermostaat?
De T87F van Honeywell?
[ afbeelding ]
Ik heb een 12, 17 en 21 jarige. Die laatste twee studeren en dat lukt echt niet aan de woonkamertafel.quote:Op maandag 19 september 2022 22:36 schreef Papabear het volgende:
[..]
Mja, nood breekt wetten en dan moeten ze maar leren dat het soms niet anders kan.
Nee man. Dat je s morgens beneden kwam en dat dan de kolenkachel uit was gegaan s nachts. De horrorquote:Op maandag 19 september 2022 22:34 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ja, klopt wel. Behalve het huis van mijn ouders. Die was begin jaren '70 nog net niet uitgevoerd met CV. Die hadden nog een olietank in de tuin ingegraven en de kolenkit stond nog naast de kachel.
Heerlijke tijden overigens
Chromebook is behoorlijk zuinig vergeleken met een PCquote:Op maandag 19 september 2022 22:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
En die chromebook heeft ook stroom nodig....
Ja maar de kans is dan ook vrij klein dat beide ouders en 3 kinderen met PC's aan de eetkamer tafel gaan zitten... dat gesleep iedere keer.quote:Op maandag 19 september 2022 23:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Chromebook is behoorlijk zuinig vergeleken met een PC
Pure privilegesquote:Op maandag 19 september 2022 22:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, vroeger was alles beter.
Ik had toen ik 13 was gewoon een TV op mijn eigen kamer en daar maakte ik ook gebruik van.
Oh, en verwarming.
Ik heb sowieso nog nooit in een huis met ijsbloemen op de ramen gewoond want altijd in een huis met CV en dubbel glas gewoond, voor zover daar in 1966 sprake van was.
En ja, ik ben 56.
Ik ben jonger, same shitquote:Op maandag 19 september 2022 22:14 schreef Guppy het volgende:
[..]
Grappig om te lezen dit. Ik ben 37 en had wel ijsbloemen op m'n ramen. En nooit een tv gehad op m'n kamer![]()
Op dat moment waren wij denk ik ook wel arm... Maar goed, was niet anders
ligt er maar aan met welke pc je het vergelijktquote:Op maandag 19 september 2022 23:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Chromebook is behoorlijk zuinig vergeleken met een PC
ongv die leeftijd en geen ijsbloemen en wel tv gehad maar weet ook dat wij het altijd goed hadden, kennis had inderdaad nauwelijks verwarming en als je daar eens sliep vroor het bijna in huis voor het gevoelquote:Op maandag 19 september 2022 22:14 schreef Guppy het volgende:
[..]
Grappig om te lezen dit. Ik ben 37 en had wel ijsbloemen op m'n ramen. En nooit een tv gehad op m'n kamer![]()
Op dat moment waren wij denk ik ook wel arm... Maar goed, was niet anders
Wij hadden ook ijsbloemen op de ramen, maar volgens mij kwam dat gewoon omdat we 's nachts de kachel uit deden. Overigens heb ik wel eens 3 jaar in een huis zonder verwarming gewoond, dat is best goed te doen, alleen in hele extreme gevallen heb ik wel eens zo een klein kacheltje aangezet omdat ik anders mijn handen niet kon gebruiken om te typen.quote:Op maandag 19 september 2022 21:52 schreef Papabear het volgende:
"in mijn tijd", ga toch weg met je boomergelul. Toen ik 30 jaar geleden 10 jaar oud was hadden ik en al m'n vrienden een tv op hun kamer. Mijn dochter van 12 heeft dat nu niet en de verwarming heeft ze ook nooit aan, ook al wordt het bij haar op zolder behoorlijk koud.quote:Op maandag 19 september 2022 21:52 schreef Papabear het volgende:
Tja. Ligt er maar net aan waar je woont in Nederland en in wat voor type huis.quote:Op dinsdag 20 september 2022 06:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wij hadden ook ijsbloemen op de ramen, maar volgens mij kwam dat gewoon omdat we 's nachts de kachel uit deden. Overigens heb ik wel eens 3 jaar in een huis zonder verwarming gewoond, dat is best goed te doen, alleen in hele extreme gevallen heb ik wel eens zo een klein kacheltje aangezet omdat ik anders mijn handen niet kon gebruiken om te typen.
Het is iig zuiniger dan m'n TR 3970X met 2x A6000 GPU.quote:Op dinsdag 20 september 2022 00:52 schreef mschol het volgende:
[..]
ligt er maar aan met welke pc je het vergelijkt
Dat zeker. Maar zat voor gemiddeld schoolwerk.quote:en de prestaties zijn er uiteraard ook naar..
Is al voorbij gekomen en, nee, die prijzen kloppen niet.quote:
Het is ook een vergelijking die je niet kunt maken, net zoals hoe duur ziektekosten en opleiding kosten.quote:Op dinsdag 20 september 2022 07:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is al voorbij gekomen en, nee, die prijzen kloppen niet.
Duitsland zit de goedkoopste aanbieder op ¤3,30 met m3 aardgas nu, om een voorbeeld te noemen.
https://www.check24.de/gas
Ik ben jonger dan jij, maar schijnbaar ben je zo gewend aan je privileges dat je het genot van ijsbloemen op de ramen niet kent.quote:Op dinsdag 20 september 2022 07:02 schreef Nielsch het volgende:
[..]
"in mijn tijd", ga toch weg met je boomergelul. Toen ik 30 jaar geleden 10 jaar oud was hadden ik en al m'n vrienden een tv op hun kamer. Mijn dochter van 12 heeft dat nu niet en de verwarming heeft ze ook nooit aan, ook al wordt het bij haar op zolder behoorlijk koud.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |