abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 september 2022 @ 20:56:09 #1
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205977922
De energieprijzen rijzen de pan uit! Waar gaat dit eindigen. :{

(orginele OP :P )
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 14 september 2022 @ 20:57:09 #2
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205977935
Benieuwd hoe de bijdrage van de overheid gaat uitpakken om op termijn de energiekosten te plafonnièren
Gaat wel interessant worden hoe de markt reageert als de overheid maximum prijzen gaat opleggen, die dan simpelweg de standaardprijs zal worden en daarmee elke conurrentie zal doen vervagen.
  Spellchecker woensdag 14 september 2022 @ 20:59:12 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205977963
quote:
11s.gif Op woensdag 14 september 2022 20:56 schreef Vallon het volgende:
De energieprijzen rijzen de pan uit! Waar gaat dit eindigen. :{

(orginele OP :P )
Deksel erop!!!!
  woensdag 14 september 2022 @ 21:03:03 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205978030
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2022 20:59 schreef maily het volgende:

[..]
Deksel erop!!!!
Gaskraan dicht.
Huilen dan.
  woensdag 14 september 2022 @ 21:03:40 #5
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205978040
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2022 20:59 schreef maily het volgende:

[..]
Deksel erop!!!!
Gaskoppeling eruit en voortaan een afspraak maken wanneer je gaat stoken.
pi_205978304
Wat een onzin... Gisteren las ik een artikel dat de voorraden vol zijn en de prijzen nu zakken.
  woensdag 14 september 2022 @ 21:27:54 #7
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205978325
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 21:26 schreef hoechst het volgende:
Wat een onzin... Gisteren las ik een artikel dat de voorraden vol zijn en de prijzen nu zakken.
Ik heb zo een voorgevoel dat de tarieven niet gaan zakken
pi_205978328
quote:
0s.gif [b]

Dat een energietoeslag voor vermogenden zonder (of met weinig) inkomen dan als oneerlijk wordt ervaren, komt imo vooral voort uit jaloezie (en onmacht). Zoiets als dat de één wel en de ander geen kans kreeg. Kenmerk van een grens (ver)leggen, is dat er weer elders een andere grens ontstaat.
Het komt bij zeker niet voort uit jaloezie, aangezien ik zelf profiteer van het feit dat er geen vermogensgrens is. Ik heb zelf geen inkomen maar wel vermogen. Ik kom niet in aanmerking voor een uitkering of zorgtoeslag en leef van mijn vermogen en wat het aan investeringen opbrengt, al moet ik ook een beetje afsnoepen van mijn vermogen. Een deel van dat vermogen is bij elkaar gespaard in de tijd dat ik werkte en was voor een groot deel bedoeld om eens een nieuwe keuken en badkamer te nemen, misschien nog wat leuke en/of luxe dingen en verder voor later om eerder met pensioen te kunnen. Een ander deel van het vermogen komt van een ontslagvergoeding. Die nieuwe keuken/badkamer is nu op de lange baan geschoven omdat de maandelijkse lasten kunnen betalen nu prioriteit heeft.

Omdat ik geen inkomen heb kom ik in aanmerking voor de energietoeslag, wat natuurlijk mooi meegenomen is, maar ik zou er ook begrip voor hebben als er wel een vermogensgrens was en ik er niet voor in aanmerking zou komen.
pi_205979926
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 21:26 schreef hoechst het volgende:
Dat de voorraden vol zijn zegt niet zoveel. In de zomer wordt er meer ingevoerd dan gebruikt, om de voorraden op te vullen. In de winter wordt er meer gebruikt dan ingevoerd, en het tekort aangevuld vanuit de voorraden. Probleem de komende maanden wordt dat er veel minder ingevoerd wordt dan normaal, en er dus veel meer nodig is uit de voorraden, en die zijn daar niet op berekend. Die zijn berekend op een koude winter waarbij ook de invoer eventueel nog opgeschroefd kan worden, en waarbij het niet maandenlang verschrikkelijk koud is. We moeten vooral hopen dat het net zo'n zachte winter wordt als afgelopen winter, en vooral niet dat er komende winter een opvolger van Angenent zal komen.
  woensdag 14 september 2022 @ 23:37:36 #10
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205979964
https://www.telegraaf.nl/(...)rme-mensen-te-helpen

Nou, niet meer betalen dus. Betalingsregeling treffen en dan traineren tot het deels wordt kwijtegescholden.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_205980206
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 20:55 schreef Vallon het volgende:

[..]
Je bent wetten en regelingen - naar eigen keuze en smaak - door elkaar aan het husselen.

Belastingwetgeving (waar box3 onderdeel van is) heeft hier niets te maken met de (bijstand &) participatiewetgeving waar de energietoeslag op is gebaseerd. Het doel is mensen niet laten wegzinken.
De energietoeslag is primair bedoeld voor mensen die kostenstijging daarvan niet of nauwelijks vanuit hun (gebrek aan) inkomen kunnen betalen.
Nee, er is een box1 inkomensgrens gesteld. Als men het wilde geven aan de participatie wetgeving klanten dan had men wel gesteld dat alleen die mensen het moesten krijgen.

Jij shopt.
quote:
Dat tal van heel veel anderen met (voldoende ? (on)vermogend ?) inkomen ook de stijging moeten betalen is de discussie afleiden.
Toepassen van een vermogenstoets bij mensen met weinig inkomen, zal de plank verregaand misslaan. De beoordeling of iemand een stijging "best" wel "kan" betalen, nodigt uit tot willekeur en is naast arbeidsintensief ook erg kostbaar. Ook is de vraag wie of wat kan/gaat dat rechtvaardiger systeem optuigen ? En dan nog ontstaat er geen zekerheid dat de doelgroep daarmee is/wordt geholpen.

Dat een energietoeslag voor vermogenden zonder (of met weinig) inkomen dan als oneerlijk wordt ervaren, komt imo vooral voort uit jaloezie (en onmacht). Zoiets als dat de één wel en de ander geen kans kreeg. Kenmerk van een grens (ver)leggen, is dat er weer elders een andere grens ontstaat.
Een boel kansloos gejank tegen iemand die tegen de vermogenstoets is. Daarbij is "spaargeld voor een studie van kind", "nieuwe keuken" of "vakantie" gewoon vermogen. Is geen willekeur aan. Het is geld op de bank, wat je uit kan gaan geven aan rekeningen.

Verder laat ik het er bij

[ Bericht 0% gewijzigd door investeerdertje op 15-09-2022 00:11:05 ]
  donderdag 15 september 2022 @ 00:15:53 #12
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205980269
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 21:27 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Het komt bij zeker niet voort uit jaloezie, aangezien ik zelf profiteer van het feit dat er geen vermogensgrens is. Ik heb zelf geen inkomen maar wel vermogen. Ik kom niet in aanmerking voor een uitkering of zorgtoeslag en leef van mijn vermogen en wat het aan investeringen opbrengt, al moet ik ook een beetje afsnoepen van mijn vermogen. Een deel van dat vermogen is bij elkaar gespaard in de tijd dat ik werkte en was voor een groot deel bedoeld om eens een nieuwe keuken en badkamer te nemen, misschien nog wat leuke en/of luxe dingen en verder voor later om eerder met pensioen te kunnen. Een ander deel van het vermogen komt van een ontslagvergoeding. Die nieuwe keuken/badkamer is nu op de lange baan geschoven omdat de maandelijkse lasten kunnen betalen nu prioriteit heeft.

Omdat ik geen inkomen heb kom ik in aanmerking voor de energietoeslag, wat natuurlijk mooi meegenomen is, maar ik zou er ook begrip voor hebben als er wel een vermogensgrens was en ik er niet voor in aanmerking zou komen.
De vraag is dan hoe dit "voordeel" is te ontgunnen zonder maatregelen te laten vervallen tot een op zichzelf staand doel. Vwb (vermogens)grens.... is dat niet zo makkelijk als men (be)denkt omdat die voor iedere betrokkene weer net anders uitpakt.

Elders al 's uitgelegd dat het hier goedkoper & eenvoudiger is om zeg 10.000 een voordeel te gunnen en daarmee 1000.0000 andere huishoudens hiermee uit ergere sores worden gehouden.
Ik zou/ga wel benieuwd zijn hoeveel mensen met een besteedbaar vermogen en weinig/zonder inkomen, gebruik zouden maken van de toeslagenregeling. Het gros van zelfstandige huishoudens met vermogen zal imo doorgaans eoa manier wel een bijpassend (hoger) inkomen genieten. Of en op welke termijn dit gaatje wordt gedicht in een belastingverrekening zal de toekomst uitwijzen.
  donderdag 15 september 2022 @ 00:42:42 #13
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205980422
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 00:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee, er is een box1 inkomensgrens gesteld. Als men het wilde geven aan de participatie wetgeving klanten dan had men wel gesteld dat alleen die mensen het moesten krijgen.

Jij shopt.
[..]
Een boel kansloos gejank tegen iemand die tegen de vermogenstoets is. Daarbij is "spaargeld voor een studie van kind", "nieuwe keuken" of "vakantie" gewoon vermogen. Is geen willekeur aan. Het is geld op de bank, wat je uit kan gaan geven aan rekeningen.

Verder laat ik het er bij
Ik heb het niet over jouw of mijn gelijk(heidsbeginselen) maar hoe de regeling feitelijk tot stand is gekomen.
quote:
bron: beleidsrichtlijn ....
De energietoeslag is een vorm van categoriale bijzondere bijstand. De gemeente heeft de beleidsvrijheid om te bepalen hoe zij de energietoeslag precies vormgeeft. .... De Participatiewet kent twee vormen van bijstand: algemene bijstand en bijzondere bijstand..
Onder vlag van dit laatste, is de energietoeslag ondergebracht.
en wordt gekozen cq aangeraden om te kiezen voor de simpele eenvoud t.a.v. uitvoering.

De regeling gepaard laten gaan met een vermogenstoets is & wordt complex (en daarmee traag & duur).
Dat jij iets "gewoon" vindt en geld op een bankrekening per definitie besteedbaar is zonder tekijken naar wat dat elders voor consequenties heeft, wil niet zeggen dat dit dan ook zo is.
pi_205981088
Dat de tarieven omhoog moeten snap ik, maar de communicatie van mijn energieleverancier laat wel wat te wensen over.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze stuurden nieuwe tarieven, daar stond voor terugleververgoeding het zelfde bedrag als voor afname electra. Dat leek me hoog, dus doorgeklikt en gelezen, maar er stond echt nergens dat dat slechts gold tot de levering gelijk was aan afname, en daarna omlaag zou zijn (bij meer produceren dan gebruiken).

Guess what, nieuwe tarieven gaan in, en in de app staat onder het zelfde kopje 'terugleververgoeding' ineens een veel lager bedrag. Originele site waar ik mijn tijdelijke tussenaanbod kon zien is natuurlijk niet meer bereikbaar, maar mijn screenshots laten toch echt twee verschillende tarieven zien. De klantenservice 'raadt me aan even goed te lezen wat er bij het kopje van het teruglevertarief staat'.

Verder had ik ook een mail dat, omdat de tarieven op 1 oktober weer veranderen, mijn voorschot tot 1 oktober niet zou worden aangepast. Wat zie ik vandaag in de app: voorschot aangepast van 97 naar 370 euro. Zonder mededeling, zonder dat ik geinformeerd ben over nieuwe tarieven vanaf 1 oktober.

Ik snap best waar deze dingen vandaan komen, maar als ze transparant zouden communiceren en zouden doen wat ze zeggen zou ik er toch mee sympatie voor kunnen opbrengen. Nu heb ik het gevoel alles zelf te moeten controleren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tuindier op 15-09-2022 08:23:04 ]
pi_205981190
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 08:00 schreef Tuindier het volgende:
Dat de tarieven omhoog moeten snap ik, maar de communicatie van mijn energieleverancier laat wel wat te wensen over.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze stuurden nieuwe tarieven, daar stond voor terugleververgoeding het zelfde bedrag als voor afname electra. Dat leek me hoog, dus doorgeklikt en gelezen, maar er stond echt nergens dat dat slechts gold tot de levering gelijk was aan afname, en daarna omlaag zou zijn (bij meer produceren dan gebruiken).

Guess what, nieuwe tarieven gaan in, en in de app staat onder het zelfde kopje 'terugleververgoeding' ineens een veel lager bedrag. Originele site waar ik mijn tijdelijke tussenaanbod kon zien is natuurlijk niet meer bereikbaar, maar mijn screenshots laten toch echt twee verschillende tarieven zien. De klantenservice 'raadt me aan even goed te lezen wat er bij het kopje van het teruglevertarief staat'.

Verder had ik ook een mail dat, omdat de tarieven op 1 oktober weer veranderen, mijn voorschot tot 1 oktober niet zou worden aangepast. Wat zie ik vandaag in de app: voorschot aangepast van 97 naar 370 euro. Zonder mededeling, zonder dat ik geinformeerd ben over nieuwe tarieven vanaf 1 oktober.

Ik snap best waar deze dingen vandaan komen, maar als ze transparant zouden communiceren en zouden doen wat ze zeggen zou ik er toch mee sympatie voor kunnen opbrengen. Nu heb ik het gevoel alles zelf te moeten controleren.
Greenchoice knalt nu ook de inschatting voor oktober naar 246,-
Voor mijn f*cking campingverbruik van 612 kWh stroom en 756 m³ gas
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_205981204
quote:

SPOILER

Dit gewoon salderen.

Ze stuurden nieuwe tarieven, daar stond voor terugleververgoeding het zelfde bedrag als voor afname electra. Dat leek me hoog, dus doorgeklikt en gelezen, maar er stond echt nergens dat dat slechts gold tot de levering gelijk was aan afname, en daarna omlaag zou zijn (bij meer produceren dan gebruiken
pi_205981220
Klinkt alsof de regering vooral de energiebedrijven gaat compenseren. :')
pi_205981344
quote:

SPOILER

Dit is de nieuwe uitleg van salderen.
In tariefperiode 1 kost 1 kwh 1 euro en teruglevering is 1 euro
In tariefperiode 2 kost 1 kwh 0,5 euro en teruglevering 0,5 euro

In een plotwending worden die nieuwe tarieven per 1 april doorgevoerd. Voor mensen met zonnepanelen is dit een ramp.

Ik gebruik in de periode 1-10 tot 1-4 netto 2000 kWh meer als ik opwek,
In de zomer wek ik 2000 kwh meer op dan ik gebruik.

Met dit simpele rekenvoorbeeldje ziet mijn rekening er als volgt uit.
Verbruik periode 1 3000 x 1,00 = 3000,--
Verbruik periode 2 1000 x 0,50 = 500,--
Teruglevering periode 1 1000 x 1,00 = -1000,--
Teruglevering periode 2 3000 x 1.00 = -1500,--
Totaal verbruik = 1000,--

TLV voor boven salderen zal wel 0,11ct zijn.

Er zit hier een paar aannames in, de eerste is dat ze in april nieuwe lagere tarieven gaan hanteren, maar als Poetin wel ineens zich terug trekt en de winter is zacht geweest zie ik het ook nog wel gebeuren. En aangezien GC een lieveling onder zonnepaneel eigenaren is zullen hun hier grof aan gaan verdienen, terwijl het lijkt alsof ze hiermee het beste met je voor hebben.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205981552
quote:
Voor mensen met zonnepanelen is dit een ramp.
Ach gossie, de groene aflaten zijn plots niks meer waard volgens de groene kerk.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_205981598
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 09:02 schreef BertV het volgende:
Ach gossie, de groene aflaten zijn plots niks meer waard volgens de groene kerk.
Och, alleen al van die dingen op hun dak krijgen ze een lekker warm gevoel.
pi_205981898
Salderen is toch op jaarbasis?
pi_205982144
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 09:34 schreef exode het volgende:
Ja in Nederland voor particulieren wel.
pi_205982200
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 09:58 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Fijn, groen of niet, ik heb die lelijke dingen voor het geld ;)
pi_205982224
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 09:58 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Er waren volgens mij enkele bedrijven die dit op maand doen
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_205982230
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 10:01 schreef exode het volgende:

[..]
Ik ook nu 5 jaar. 24Mw mee gemaakt nu.
pi_205982237
Als ik ga verhuizen naar het huis wat ik op het oog heb heb ik maar alvast het gastarief opgevraagd bij mijn huidige leverancier en dat is 4,04 eur per m3 voor vandaag.
Ik heb nu geen gas.

Dat wordt ongeveer even hoog voorschot als mijn hypotheek....
Ik zit nu op 65 eur en dat wordt dan ca 800 eur
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205982251
quote:
19s.gif Op donderdag 15 september 2022 10:03 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Er waren volgens mij enkele bedrijven die dit op maand doen
Wat is salderen?
De energieleverancier is wettelijk verplicht de zonnestroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met je verbruik uit het elektriciteitsnet. Dit heet salderen. Alleen over je netto (gesaldeerde) verbruik (afgenomen energie min teruggeleverde energie) betaal je verbruikskosten, energiebelasting en btw
pi_205982256
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 09:34 schreef exode het volgende:
Dit zegt Essent
quote:
Wij salderen de duurzame stroom die wordt opgewekt tegen hetzelfde tarief als de stroom die van ons wordt afgenomen, namelijk het leveringstarief inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. Indien meer wordt terug geleverd dan verbruikt, dan geldt voor het meerdere het teruglevertarief boven verbruik.
En dat gebeurd ook in mijn voorbeeld
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205982271
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 10:06 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Wat is salderen?
De energieleverancier is wettelijk verplicht de zonnestroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met je verbruik uit het elektriciteitsnet. Dit heet salderen. Alleen over je netto (gesaldeerde) verbruik (afgenomen energie min teruggeleverde energie) betaal je verbruikskosten, energiebelasting en btw
En daar staat niet of dit verbruik het financiële verbruik of het energetisch verbruik moet zijn.
pi_205982281
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 10:06 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Wat is salderen?
https://www.ad.nl/wonen/e(...)amervragen~af3540d0/
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_205982356
quote:
Ach ze harken nog niet genoeg binnen.
pi_205982733
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 10:08 schreef zalkc het volgende:

[..]
En daar staat niet of dit verbruik het financiële verbruik of het energetisch verbruik moet zijn.
Ik zit bij Eneco en daar gaven ze aan dat ze aan het einde van het jaar de Kwh berekenen die je niet zelf hebt opgewekt maar wel verbruikt. Onze zonnepanelen wekken niet ons volledige verbuik op namelijk. Het salderen gebeurt op kwh basis in ieder geval.
Geen idee waarom dat bij andere leveranciers anders zou zijn. Je zit dan met hele ingewikkelde berekeningen, zeker als je ook daltarief hebt.
pi_205982744
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 10:04 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Ik ook nu 5 jaar. 24Mw mee gemaakt nu.
Netjes, die van ons zouden 3Mw per jaar op moeten weken, ze liggen er sinds eind maart op en we tikken bijna die 3 aan nu. Was natuurlijk verwacht want de komende maanden zullen ze een stuk minder opbrengen. Sterker nog, er gaan er 5 af in de winter vanwege een nieuw dak.
  donderdag 15 september 2022 @ 10:54:14 #34
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205982826
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 10:47 schreef exode het volgende:

[..]
Ik zit bij Eneco en daar gaven ze aan dat ze aan het einde van het jaar de Kwh berekenen die je niet zelf hebt opgewekt maar wel verbruikt. Onze zonnepanelen wekken niet ons volledige verbuik op namelijk. Het salderen gebeurt op kwh basis in ieder geval.
Geen idee waarom dat bij andere leveranciers anders zou zijn. Je zit dan met hele ingewikkelde berekeningen, zeker als je ook daltarief hebt.
Dat ingewikkeld valt best mee. Je mag namelijk bij de meesten alle tellers tegen elkaar wegstrepen. Wat overblijft moet je betalen of bij overschot krijg je een terugleververgoeding voor.

Er zijn echter enkele leveranciers die per teller salderen en nu de markt zo op zijn kop staat en de tarieven continue veranderen zijn er enkele die per maand willen gaan salderen.
Heb je zonnepanelen moet je dus niet bij deze cowboys zitten want in de meeste gevallen ongunstig.

Maar het is wel oppassen geblazen. De idiote markt maakt dat de leveranciers continue hun vergoedingen en processen aanpassen en de wet biedt nog niet genoeg bescherming om salderen per jaar verplicht te laten zijn.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_205982853
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 10:54 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat ingewikkeld valt best mee. Je mag namelijk bij de meesten alle tellers tegen elkaar wegstrepen. Wat overblijft moet je betalen of bij overschot krijg je een terugleververgoeding voor.

Er zijn echter enkele leveranciers die per teller salderen en nu de markt zo op zijn kop staat en de tarieven continue veranderen zijn er enkele die per maand willen gaan salderen.
Heb je zonnepanelen moet je dus niet bij deze cowboys zitten want in de meeste gevallen ongunstig.

Maar het is wel oppassen geblazen. De idiote markt maakt dat de leveranciers continue hun vergoedingen en processen aanpassen en de wet biedt nog niet genoeg bescherming om salderen per jaar verplicht te laten zijn.
Ja klopt, het is nu dus niet ingewikkeld, maar wel als ze met tarieven gaan werken om te salderen.
Want als ze met tarieven gaan salderen, dan zouden ze de afname van energie in daltarieven dus moeten berekenen.

Per maand salderen zal een hoop gezeik opleveren, ik weet dat Energiedirect het al doet, maar verder geen toch?
pi_205982892
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als ik ga verhuizen naar het huis wat ik op het oog heb heb ik maar alvast het gastarief opgevraagd bij mijn huidige leverancier en dat is 4,04 eur per m3 voor vandaag.
Ik heb nu geen gas.

Kun je je contract niet meenemen?

Bij onze verhuizing kon dat wel namelijk. Tijdelijk hadden we een contract voor twee adressen en op de datum van overdracht van de verkochte woning werd ook automatisch de levering beëindigd. Even bellen met je leverancier.
pi_205983057
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 11:01 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Kun je je contract niet meenemen?

Bij onze verhuizing kon dat wel namelijk. Tijdelijk hadden we een contract voor twee adressen en op de datum van overdracht van de verkochte woning werd ook automatisch de levering beëindigd. Even bellen met je leverancier.
Ik heb geen gas
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 15 september 2022 @ 11:48:25 #38
155227 crew  Guppy
dus
pi_205983457
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 11:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb geen gas
En dat wordt dan automatisch een nieuw contract :X
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205983510
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 11:48 schreef Guppy het volgende:

[..]
En dat wordt dan automatisch een nieuw contract :X
Ja ik heb het net gevraagd. Dus dat wordt 10k euro per jaar aan gas.
pi_205983606
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 11:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klinkt als een erg duur huis
pi_205983688
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 12:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Klinkt als een erg duur huis
Nou voornamelijk groot
pi_205983722
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 11:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Damn, eerst tot gasloos verbouwen dus.
Met deze prijzen heb je de kosten daarvan er iig lekker snel uit :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205983731
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 12:09 schreef Leandra het volgende:

[..]
Damn, eerst tot gasloos verbouwen dus.
Met deze prijzen heb je de kosten daarvan er iig lekker snel uit :D
Ja ik denk dat ik 50k overhou, maar dan moet mijn bod wel eerst winnen.
pi_205983769
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 12:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ja ik denk dat ik 50k overhou, maar dan moet mijn bod wel eerst winnen.
geen verstand van hoor, maar zijn bv radiatoren van ouderwetse cv ook geschikt voor andere energiesoort?
pi_205983838
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 12:13 schreef paulowna het volgende:

[..]
geen verstand van hoor, maar zijn bv radiatoren van ouderwetse cv ook geschikt voor andere energiesoort?
Ze zijn alleen geschikt voor warm water
  donderdag 15 september 2022 @ 12:24:43 #46
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205983901
quote:

[..]
Het warme water kan ook worden verwarmd door een apparaat dat niet met gas maar met elektriciteit en/of een warmtepomp het water opwarmt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205984036
quote:

[..]
Ik gebruik een pelletkachel om het water van de vloerverwarming te verwarmen.

De radiatoren boven worden dan ook warm. Als ik ze open draai. Wat ik nooit doe. Dus ja, zolang het maar warm water is doet het er niet toe hoe dat water verwarmd wordt. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_205984046
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 11:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb geen gas
I know your pain.

Afgelopen november-februari zat ik ook variabel tegen wat toen een recordprijs was voor gas. Gelukkig zijn we sinds half februari in de nieuwe woning ook gasloos.
pi_205984064
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 12:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
I know your pain.

Afgelopen november-februari zat ik ook variabel tegen wat toen een recordprijs was voor gas. Gelukkig zijn we sinds half februari in de nieuwe woning ook gasloos.
Hoeveel heeft je dat gekost voor dat nieuwe huis?
pi_205984097
¤1500 voor iets meer dan 3 maanden, waarvan het huis de eerste 4 weken nog leeg stond. We hebben ook deels op hout gestookt om de kosten van gas nog iets te drukken.
pi_205984101
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 10:01 schreef exode het volgende:

[..]
Ik wil nieuwe laten leggen misschien. Er liggen er nu 6 op de garage die per jaar 490kWh opwekken. Op het dak ligt niks. Volledig op het zuiden.

Geen idee wat voor panelen het zijn, maar ik gok dat de vorige bewoner in 2018/19 toen het huis opgeleverd werd de goedkoopste zooi uit China erop heeft laten leggen. }:|

500 met 6 panelen. Per jaar. 8)7
vosss is de naam,
pi_205984112
Dus binnenkort maar eens rondkijken hoeveel ik er in totaal kwijt kan. En dan die 6 op de garage ook meteen vervangen voor fatsoenlijke. Die staan trouwens dwars (op het westen gericht) terwijl de garage ook volledig op het zuiden ligt. 8)7
vosss is de naam,
pi_205984116
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 12:43 schreef Ivo1985 het volgende:
¤1500 voor iets meer dan 3 maanden, waarvan het huis de eerste 4 weken nog leeg stond. We hebben ook deels op hout gestookt om de kosten van gas nog iets te drukken.
En het gasloos maken, hoeveel heeft dat gekost?
pi_205984264
quote:
7s.gif Op donderdag 15 september 2022 12:43 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik wil nieuwe laten leggen misschien. Er liggen er nu 6 op de garage die per jaar 490kWh opwekken. Op het dak ligt niks. Volledig op het zuiden.

Geen idee wat voor panelen het zijn, maar ik gok dat de vorige bewoner in 2018/19 toen het huis opgeleverd werd de goedkoopste zooi uit China erop heeft laten leggen. }:|

Wij hebben er 5 op het hellende dak op het zuiden en 4 op het platte dak op het noorden. Er kunnen er nog 3 bij op onze uitbouw op de begane grond dan zouden we op 0 uitkomen met electra maar de uitbouw wordt over een paar jaar volledig vervangen. Dus dat komt dan wel.

Wij zijn ieder geval blij, als het zo doorgaat hebben we ze er binnen no time uit. Fijn met een gasslurpend huis...
pi_205984296
quote:

[..]

Bizar. Ook al is het Chinezen troep dan nog klopt het niet. Alsof vier panelen niet aangesloten zijn
pi_205984588
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 13:02 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Bizar. Ook al is het Chinezen troep dan nog klopt het niet. Alsof vier panelen niet aangesloten zijn
Geen idee, heb geen toegang tot app of iets, weet ook niet welk bedrijf zd gelegd heeft. Merk van de omvormer is de Nederlandse site al sinds ik hier woon in onderhoud.
vosss is de naam,
pi_205984635
Is het niet gewoon zo een "met de stekker in het stopcontact" setje?
pi_205984912
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 13:29 schreef investeerdertje het volgende:
Is het niet gewoon zo een "met de stekker in het stopcontact" setje?
Omvormer in de garage is van trannergy of zoiets. Geen idee.
vosss is de naam,
pi_205984961
quote:
7s.gif Op donderdag 15 september 2022 13:52 schreef vosss het volgende:

[..]
Omvormer in de garage is van trannergy of zoiets. Geen idee.
En van daaruit naar je stopcontact of naar de meterkast
pi_205985182
Vanaf 1 oktober betaal ik
elektriciteit laag tarief ; ¤0,70340 / hoog tarief ¤1,04253 / gas ¤3,44115
pi_205985330
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 14:18 schreef Tuindier het volgende:
Bij welke energiemaatschappij?
pi_205985383
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 13:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En van daaruit naar je stopcontact of naar de meterkast
Ongetwijfeld :+
vosss is de naam,
pi_205986790
quote:

[..]
Is dat wat die panelen opwekken of wat de er vanuit die woning aan het net wordt teruggeleverd?

Een deel van de geproduceerde elektriciteit wordt direct in de woning gebruikt. Bij een kleine installatie is het aandeel 'direct eigen gebruik' relatief groot.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 12:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
En het gasloos maken, hoeveel heeft dat gekost?
15k ongeveer, exclusief subsidie. En inclusief 12 zonnepanelen.
pi_205987511
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 17:30 schreef Ivo1985 het volgende:
hoe werd jouw voorschot bepaald in je nieuwe huis? Ik heb namelijk de rekening opgevraagd van de bewoners van het huis waar ik interesse in hebt en zij hebben een extreem hoeveelheid gas verbruikt, wat ook significant hoger ligt dan het gemiddelde verbruik van dit type woning. Ze zitten op 3500 m3 per jaar.
Als naar het historisch verbruik wordt gekeken en dan koop ik het huis nie ten doe ik ook geen bod.
  Redactie Frontpage donderdag 15 september 2022 @ 18:51:15 #65
38148 crew  Innisdemon
pi_205987620
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 18:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
hoe werd jouw voorschot bepaald in je nieuwe huis? Ik heb namelijk de rekening opgevraagd van de bewoners van het huis waar ik interesse in hebt en zij hebben een extreem hoeveelheid gas verbruikt, wat ook significant hoger ligt dan het gemiddelde verbruik van dit type woning. Ze zitten op 3500 m3 per jaar.
Als naar het historisch verbruik wordt gekeken en dan koop ik het huis nie ten doe ik ook geen bod.
Damn, da's wel een enorm gasverbruik.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_205988028
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 18:51 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Damn, da's wel een enorm gasverbruik.
sommige mensen houden ervan om lekker te warm te zitten denk ik. Maar als het voorschot daarop wordt gebaseerd dan laat ik het huis zitten.3500 x 4 euro per m3 is mij toch iets te gortig, ook al krijg ik de helft terug een jaar later.
  Redactie Frontpage donderdag 15 september 2022 @ 19:20:30 #67
38148 crew  Innisdemon
pi_205988047
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 19:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
sommige mensen houden ervan om lekker te warm te zitten denk ik. Maar als het voorschot daarop wordt gebaseerd dan laat ik het huis zitten.3500 x 4 euro per m3 is mij toch iets te gortig, ook al krijg ik de helft terug een jaar later.
Dat kan ik me goed voorstellen.

Ging het om een groot, oud, vrijstaand huis?
pi_205988057
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 19:20 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Dat kan ik me goed voorstellen.

Ging het om een groot, oud, vrijstaand huis?
ja klopt, energielabel G _O-
pi_205988207
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 17:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Is dat wat die panelen opwekken of wat de er vanuit die woning aan het net wordt teruggeleverd?

Een deel van de geproduceerde elektriciteit wordt direct in de woning gebruikt. Bij een kleine installatie is het aandeel 'direct eigen gebruik' relatief groot.
[..]
Teruggekeerd. Ik heb geen inzicht wat ze opwekken precies en bij essent kan ik het niet vinden :@
vosss is de naam,
  Redactie Frontpage donderdag 15 september 2022 @ 19:40:24 #70
38148 crew  Innisdemon
pi_205988316
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 19:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 19:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Aah een oud Hollandsche Doorwaei-wooningh :D
pi_205988517
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 19:40 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
[..]
Aah een oud Hollandsche Doorwaei-wooningh :D
nee, die komen uit de jaren 70, deze uit 1908
  Redactie Frontpage donderdag 15 september 2022 @ 20:07:00 #72
38148 crew  Innisdemon
pi_205988801
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 19:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
nee, die komen uit de jaren 70, deze uit 1908
right, die werden natuurlijk veel beter geïsoleerd dan in de jaren '70 :{
pi_205989151
quote:
7s.gif Op donderdag 15 september 2022 19:32 schreef vosss het volgende:

[..]
Teruggekeerd. Ik heb geen inzicht wat ze opwekken precies en bij essent kan ik het niet vinden :@
Je omvormer heeft toch wel een display?
  donderdag 15 september 2022 @ 23:12:56 #74
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205991641
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb nu geen gas.

//--//
Wanneer iemand verhuisd moet die dan een nieuw(model) contract afsluiten ?
Geen idee eigenlijk en mijn laatste verhuizing is inmiddels ook al van ruim voor de oorlog.
  donderdag 15 september 2022 @ 23:15:48 #75
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_205991675
quote:
5s.gif Op donderdag 15 september 2022 23:12 schreef Vallon het volgende:

[..]
//--//
Geen idee eigenlijk en mijn laatste verhuizing is inmiddels ook al van ruim voor de oorlog.
https://letmegooglethat.c(...)nemen+bij+verhuizing
pi_205991799
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 14:18 schreef Tuindier het volgende:
Belachelijk! Dit voelt zo ongelijk. Lui die jaren op hun reet lagen en te lui waren om eens naar hun energierekeningen te kijken en bleven zitten waar ze zitten en hebben nu geluk, want variabel stijgt wel, maar niet zo belachelijk als iemand die van een jaarcontract (met bonus, want elke nieuwe klant liever binnen) dan een oude klant zijn. Die 'oude' klanten hebben jarenlang geprofiteerd in de schommelingen van de markt. Elke sukkel die een jaarcontract maakte is nu de sjaak.
  donderdag 15 september 2022 @ 23:38:09 #77
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205991875
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 23:28 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Belachelijk! Dit voelt zo ongelijk. Lui die jaren op hun reet lagen en te lui waren om eens naar hun energierekeningen te kijken en bleven zitten waar ze zitten en hebben nu geluk, want variabel stijgt wel, maar niet zo belachelijk als iemand die van een jaarcontract (met bonus, want elke nieuwe klant liever binnen) dan een oude klant zijn. Die 'oude' klanten hebben jarenlang geprofiteerd in de schommelingen van de markt. Elke sukkel die een jaarcontract maakte is nu de sjaak.
Ik volg dit niet. Die luie vaste klanten die nooit overstapten hebben jarenlang geprofiteerd? Huh? Dat waren toch de mensen die elk jaar overstapten, bonus pakten. Die hebben toch jarenlang geprofiteerd?
pi_205991896
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 23:38 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik volg dit niet. Die luie vaste klanten die nooit overstapten hebben jarenlang geprofiteerd? Huh? Dat waren toch de mensen die elk jaar overstapten, bonus pakten. Die hebben toch jarenlang geprofiteerd?
Zo lijkt het inderdaad, ja. Die worden hard aangepakt. Maar waarvan hebben die geprofiteerd tov variabele vaste luie klanten?
  donderdag 15 september 2022 @ 23:41:36 #79
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205991899
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 23:40 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Zo lijkt het inderdaad, ja. Die worden hard aangepakt. Maar waarvan hebben die geprofiteerd tov variabele vaste luie klanten?
Nee, ik snapte jouw eerste tekst al niet.
pi_205991932
quote:

[..]
//--//
Een energiecontract voor bepaalde tijd is persoonsgebonden. Dus die blijft in stand, alleen even nieuw adres doorgeven
pi_205991933
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 23:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Nee, ik snapte jouw eerste tekst al niet.
Iemand die nooit de moeite heeft genomen om zijn energierekening (variabel) eens te gaan bekijken, krijgt nu een minieme verhoging van de energieprijzen, in tegenstelling tot lui die van een vast jaarcontract ineens naar variabel moeten.
  donderdag 15 september 2022 @ 23:48:06 #82
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205991959
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 23:45 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Iemand die nooit de moeite heeft genomen om zijn energierekening (variabel) eens te gaan bekijken, krijgt nu een minieme verhoging van de energieprijzen, in tegenstelling tot lui die van een vast jaarcontract ineens naar variabel moeten.
Oh, bedoel je dat.

Ik lees mee in deze topics, maar die conclusie heb ik nog niet kunnen trekken uit wat mensen posten.
pi_205991966
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 23:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Oh, bedoel je dat.

Ik lees mee in deze topics, maar die conclusie heb ik nog niet kunnen trekken uit wat mensen posten.
Ik wel, helaas. Het verschil is enorm.
pi_205992006
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 23:45 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Mensen met een variabel contract betalen zich al scheel sinds april.
pi_205992032
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 23:53 schreef PS. het volgende:

[..]
Mensen met een variabel contract betalen zich al scheel sinds april.
Onzin, als je al jarenlang bij een en dezelfde energie leverancier zit is het verschil een paar tientjes voorschot per maand en dat wordt dan ook nog lief gevraagd.
pi_205992066
quote:

[..]
//--//
Als je gaat verhuizen kun je beter je bestaande contract; al dan niet variabel, meeverhuizen. Terugvaltarieven bij "vaste" klanten zijn doorgaans lager dan een nieuw modelcontract.

Wacht met doorgeven van de verhuizing niet tot de laatste dag want dan is de kans dat door de aanmelding van een nieuwe bewoner je contract vervalt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 16-09-2022 00:04:02 ]
pi_205992126
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 23:55 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Onzin, als je al jarenlang bij een en dezelfde energie leverancier zit is het verschil een paar tientjes voorschot per maand en dat wordt dan ook nog lief gevraagd.
Lol, tarief is verviervoudigd in april ten opzichte van vorig jaar, wat lul je allemaal :')
pi_205992132
Inmiddels trouwens bijna het 8 voudige...

Maar je komt een beetje als Calimero over.
pi_205992214
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 00:04 schreef PS. het volgende:

[..]
Lol, tarief is verviervoudigd in april ten opzichte van vorig jaar, wat lul je allemaal :')
Als iemand ergens rond september of oktober'21 particulier variabel is gegaan kan het nog zijn dat die tarieven vanaf dat punt nog een jaar geldig zijn onder de oude pre-crisis voorwaarden. Maar dan komt de verhoging een van deze maanden nog.

Bij zeer lage verbruiken zal die klap wel wat meevallen. Voorbeelden gezien van 400m3 pj. Betaal je met 4,xeuro de m3 nog 1600 euro. Maar dat is met 130 tot 140 euro termijn voor alleen gas pm wel redelijk dekkend te krijgen. Blijft nog wel belachelijk voor t beetje waar een flinke steen op ligt qua geldzakken, maar daarom maar een sport van maken veel te meten en zoveel mogelijk naar elektra over te brengen.

Buizenversterkers kopen, heb je warmte en goed geluid. :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 16-09-2022 00:27:09 ]
pi_205992350
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 00:30 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Variabel dagtarief, niet voor mensen die al jarenlang variabel bij een en dezelfde energiemaatschappij zitten,
Dagtarieven is weer een andere sport. Al denk ik dat mensen die nog een jaar op rond de euro voor gas hebben gezeten er best ok voor stonden.

Bevalt dat nog wat die dagtarieven? Ik kijk eerst nog graag hoe deze gebruikers delen van de crisis en winter gaan doorkomen en dan is het misschien wel te overwegen. Maar zit toch gasloos, dus dan zal het alleen voor elektra een optie zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door noodgang op 16-09-2022 08:26:14 (Quote aangepast ) ]
pi_205992385
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 00:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dagtarieven is weer een andere sport. Al denk ik dat mensen die nog een jaar op rond de euro voor gas hebben gezeten er best ok voor stonden.

Bevalt dat nog wat die dagtarieven? Ik kijk eerst nog graag hoe deze gebruikers delen van de crisis en winter gaan doorkomen en dan is het misschien wel te overwegen. Maar zit toch gasloos, dus dan zal het alleen voor elektra een overweging zijn.
Dagtarieven is zelfs het verkeerde woord, ik bedoelde eigenlijk dat de stijging, halfjaarlijks of soms kwartaal niet gelijk stijgt tot een maandelijks voorschot van meer dan 300%, dat is alleen voor energieklanten die van een jaar vast ineens naar variabel moeten.
pi_205992640
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 23:40 schreef Firuze60 het volgende:
Die overstappers worden niet hard aangepakt. Het verschil zit 'm in het feit dat de energieleveranciers de energie voor de luie vaste klanten al in een eerder stadium heeft ingekocht en dus niet tegen de huidige hoge marktprijzen hoeft in te kopen. Die kosten worden stapsgewijs ook wel steeds wat hoger, maar dat gaat inderdaad minder hard.

Maar waarom heb je je tarieven de laatste keer niet voor vijf jaar vastgelegd? Waarschijnlijk omdat je wilde profiteren van het jaarlijks overstappen of niet? You win some you lose some.
pi_205993098
quote:
Die overstappers worden niet hard aangepakt. Het verschil zit 'm in het feit dat de energieleveranciers de energie voor de luie vaste klanten al in een eerder stadium heeft ingekocht en dus niet tegen de huidige hoge marktprijzen hoeft in te kopen. Die kosten worden stapsgewijs ook wel steeds wat hoger, maar dat gaat inderdaad minder hard.

Maar waarom heb je je tarieven de laatste keer niet voor vijf jaar vastgelegd? Waarschijnlijk omdat je wilde profiteren van het jaarlijks overstappen of niet? You win some you lose some.
Ja, je moet nu niet willen switchen. Aanbieders die bestaande klanten elders willen wegtrekken moeten zich nu in vreemde bochten wringen zoals het termijnbedrag onrealistisch verlagen en adverteren op kale prijs in de consumentenmarkt. Dan ben je met de jaarnota de sjaak.

5 jarige contracten zijn wel uitzonderlijke opties geweest in die tijden en werden inderdaad ook niet veel gekozen in de maand(en) dat ze ergens beschikbaar waren om juist de reden van cashbacks elders en stabiele tarieven. Soms waren er periodes dat variabele contracten een fractie goedkoper waren en werd er bewust niets vastgezet.

Kleine bedrijven waarbij procentueel vele klanten 5 jarig zaten zijn inmiddels trouwens ook failliet.
pi_205993288
quote:

[..]
//--//
Nee dat hoeft ook niet, die neem ik ook mee
pi_205995161
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2022 20:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Je omvormer heeft toch wel een display?
Klaarblijkelijk. Zojuist gekeken. Als ik op het knopje druk dan komen er allemaal getalletjes voorbij die mij niks zeggen. En E-total=4909kWh

Geen idee hoe lang die panelen hier liggen, huis is in 2018 opgeleverd.
vosss is de naam,
pi_205995865
Ik ben benieuwd of mijn energieleverancier uiteindelijk ook failliet gaat. Mijn tarieven staan vast tot en met 1-4-2026. Contract had ik vorig jaar in september al afgesloten en ging pas in april in. Nu ontzettend blij met mijn tarieven, maar hopelijk blijft hij dus ook bestaan, aangezien het een kleine leverancier is met een buitenlandse moederonderneming.
pi_205995931
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 23:34 schreef Middelpunt het volgende:

[..]
Ja, wij zitten bij Prik Energie.
Een tijd geleden had m'n vriendin zich telefonisch een contract laten aanpraten bij Discount Energie, voor 5 jaar nog wel. Ik was er op dat moment niet zo blij mee, maar 1,5 jaar later begon de gekte en sindsdien blijkt het toch een erg goede deal te zijn.
Begin dit jaar gingen ze failliet maar gelukkig nam Prikenergie het contract over. Maar helaas, die gaan er nu ook aan onderdoor.
Het voorstel wat er nu ligt is dus om het contract op te zeggen, of vrijwillig hogere tarieven te accepteren. Of niets doen, met grote kans dat ze dus failliet gaan. Volgens hun bericht moet minimaal 80% van de klanten in gaan op hun voorstel, anders zijn ze failliet.

M'n huidige tarief is slechts ¤0,35 voor gas en ¤0,11 voor stroom en het loopt nog tot half 2026. In het aanbod wat ze nu doen kunnen we kiezen om vrijwillig naar ¤1,58 te gaan. En uiteraard is electriciteit ook ruim 3 keer zo duur. Op zich is het aanbod nog steeds veel lager dan de huidige markt prijs dus als dit er voor nodig is om niet failliet te gaan lijkt me het een prima voorstel.
Ik ben alleen een beetje bang dat ze niet aan die 80% komen en alsnog failliet gaan. En een bijkomend probleem is ook dat ons voorschot bedrag veel te hoog is.
Heeft goed uitgepakt ^O^

twitter
pi_205996216
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 23:49 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik wel, helaas. Het verschil is enorm.
Ik vond juist die hoppers altijd slecht, die hebben de markt ook verpest.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 13:27:00 #99
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205996266
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 01:36 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Ja dit ja. Als je nu zit te janken omdat de variabele contracten maar 'een beetje' naar boven gaan tov de mensen die vanuit een vast contract naar een variabel contract gaan, dan heb je 1. het eerste deel van jouw uitleg niet gesnapt, en 2. als het dan zo'n intens slecht idee was om je contract vast te leggen, waarom had toen dan niet ook variabele tarieven in plaats van een vast contract?

Dit is maximaal de Calimero uithangen.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 16 september 2022 @ 13:27:29 #100
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205996272
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2022 12:50 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Heeft goed uitgepakt ^O^

[ twitter ]
In de huidige markt is die toko over een week gewoon weer verliesgevend (wat op zich best gek is) ... uitstel van executie denk ik
Dum de dum
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')