Deksel erop!!!!quote:Op woensdag 14 september 2022 20:56 schreef Vallon het volgende:
De energieprijzen rijzen de pan uit! Waar gaat dit eindigen.
(orginele OP)
Gaskoppeling eruit en voortaan een afspraak maken wanneer je gaat stoken.quote:
Ik heb zo een voorgevoel dat de tarieven niet gaan zakkenquote:Op woensdag 14 september 2022 21:26 schreef hoechst het volgende:
Wat een onzin... Gisteren las ik een artikel dat de voorraden vol zijn en de prijzen nu zakken.
Het komt bij zeker niet voort uit jaloezie, aangezien ik zelf profiteer van het feit dat er geen vermogensgrens is. Ik heb zelf geen inkomen maar wel vermogen. Ik kom niet in aanmerking voor een uitkering of zorgtoeslag en leef van mijn vermogen en wat het aan investeringen opbrengt, al moet ik ook een beetje afsnoepen van mijn vermogen. Een deel van dat vermogen is bij elkaar gespaard in de tijd dat ik werkte en was voor een groot deel bedoeld om eens een nieuwe keuken en badkamer te nemen, misschien nog wat leuke en/of luxe dingen en verder voor later om eerder met pensioen te kunnen. Een ander deel van het vermogen komt van een ontslagvergoeding. Die nieuwe keuken/badkamer is nu op de lange baan geschoven omdat de maandelijkse lasten kunnen betalen nu prioriteit heeft.quote:
Dat de voorraden vol zijn zegt niet zoveel. In de zomer wordt er meer ingevoerd dan gebruikt, om de voorraden op te vullen. In de winter wordt er meer gebruikt dan ingevoerd, en het tekort aangevuld vanuit de voorraden. Probleem de komende maanden wordt dat er veel minder ingevoerd wordt dan normaal, en er dus veel meer nodig is uit de voorraden, en die zijn daar niet op berekend. Die zijn berekend op een koude winter waarbij ook de invoer eventueel nog opgeschroefd kan worden, en waarbij het niet maandenlang verschrikkelijk koud is. We moeten vooral hopen dat het net zo'n zachte winter wordt als afgelopen winter, en vooral niet dat er komende winter een opvolger van Angenent zal komen.quote:Op woensdag 14 september 2022 21:26 schreef hoechst het volgende:
Wat een onzin... Gisteren las ik een artikel dat de voorraden vol zijn en de prijzen nu zakken.
Nee, er is een box1 inkomensgrens gesteld. Als men het wilde geven aan de participatie wetgeving klanten dan had men wel gesteld dat alleen die mensen het moesten krijgen.quote:Op woensdag 14 september 2022 20:55 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je bent wetten en regelingen - naar eigen keuze en smaak - door elkaar aan het husselen.
Belastingwetgeving (waar box3 onderdeel van is) heeft hier niets te maken met de (bijstand &) participatiewetgeving waar de energietoeslag op is gebaseerd. Het doel is mensen niet laten wegzinken.
De energietoeslag is primair bedoeld voor mensen die kostenstijging daarvan niet of nauwelijks vanuit hun (gebrek aan) inkomen kunnen betalen.
Een boel kansloos gejank tegen iemand die tegen de vermogenstoets is. Daarbij is "spaargeld voor een studie van kind", "nieuwe keuken" of "vakantie" gewoon vermogen. Is geen willekeur aan. Het is geld op de bank, wat je uit kan gaan geven aan rekeningen.quote:Dat tal van heel veel anderen met (voldoende ? (on)vermogend ?) inkomen ook de stijging moeten betalen is de discussie afleiden.
Toepassen van een vermogenstoets bij mensen met weinig inkomen, zal de plank verregaand misslaan. De beoordeling of iemand een stijging "best" wel "kan" betalen, nodigt uit tot willekeur en is naast arbeidsintensief ook erg kostbaar. Ook is de vraag wie of wat kan/gaat dat rechtvaardiger systeem optuigen ? En dan nog ontstaat er geen zekerheid dat de doelgroep daarmee is/wordt geholpen.
Dat een energietoeslag voor vermogenden zonder (of met weinig) inkomen dan als oneerlijk wordt ervaren, komt imo vooral voort uit jaloezie (en onmacht). Zoiets als dat de één wel en de ander geen kans kreeg. Kenmerk van een grens (ver)leggen, is dat er weer elders een andere grens ontstaat.
De vraag is dan hoe dit "voordeel" is te ontgunnen zonder maatregelen te laten vervallen tot een op zichzelf staand doel. Vwb (vermogens)grens.... is dat niet zo makkelijk als men (be)denkt omdat die voor iedere betrokkene weer net anders uitpakt.quote:Op woensdag 14 september 2022 21:27 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Het komt bij zeker niet voort uit jaloezie, aangezien ik zelf profiteer van het feit dat er geen vermogensgrens is. Ik heb zelf geen inkomen maar wel vermogen. Ik kom niet in aanmerking voor een uitkering of zorgtoeslag en leef van mijn vermogen en wat het aan investeringen opbrengt, al moet ik ook een beetje afsnoepen van mijn vermogen. Een deel van dat vermogen is bij elkaar gespaard in de tijd dat ik werkte en was voor een groot deel bedoeld om eens een nieuwe keuken en badkamer te nemen, misschien nog wat leuke en/of luxe dingen en verder voor later om eerder met pensioen te kunnen. Een ander deel van het vermogen komt van een ontslagvergoeding. Die nieuwe keuken/badkamer is nu op de lange baan geschoven omdat de maandelijkse lasten kunnen betalen nu prioriteit heeft.
Omdat ik geen inkomen heb kom ik in aanmerking voor de energietoeslag, wat natuurlijk mooi meegenomen is, maar ik zou er ook begrip voor hebben als er wel een vermogensgrens was en ik er niet voor in aanmerking zou komen.
Ik heb het niet over jouw of mijn gelijk(heidsbeginselen) maar hoe de regeling feitelijk tot stand is gekomen.quote:Op donderdag 15 september 2022 00:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee, er is een box1 inkomensgrens gesteld. Als men het wilde geven aan de participatie wetgeving klanten dan had men wel gesteld dat alleen die mensen het moesten krijgen.
Jij shopt.
[..]
Een boel kansloos gejank tegen iemand die tegen de vermogenstoets is. Daarbij is "spaargeld voor een studie van kind", "nieuwe keuken" of "vakantie" gewoon vermogen. Is geen willekeur aan. Het is geld op de bank, wat je uit kan gaan geven aan rekeningen.
Verder laat ik het er bij
Onder vlag van dit laatste, is de energietoeslag ondergebracht.quote:bron: beleidsrichtlijn ....
De energietoeslag is een vorm van categoriale bijzondere bijstand. De gemeente heeft de beleidsvrijheid om te bepalen hoe zij de energietoeslag precies vormgeeft. .... De Participatiewet kent twee vormen van bijstand: algemene bijstand en bijzondere bijstand..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ze stuurden nieuwe tarieven, daar stond voor terugleververgoeding het zelfde bedrag als voor afname electra. Dat leek me hoog, dus doorgeklikt en gelezen, maar er stond echt nergens dat dat slechts gold tot de levering gelijk was aan afname, en daarna omlaag zou zijn (bij meer produceren dan gebruiken).
Guess what, nieuwe tarieven gaan in, en in de app staat onder het zelfde kopje 'terugleververgoeding' ineens een veel lager bedrag. Originele site waar ik mijn tijdelijke tussenaanbod kon zien is natuurlijk niet meer bereikbaar, maar mijn screenshots laten toch echt twee verschillende tarieven zien. De klantenservice 'raadt me aan even goed te lezen wat er bij het kopje van het teruglevertarief staat'.
Verder had ik ook een mail dat, omdat de tarieven op 1 oktober weer veranderen, mijn voorschot tot 1 oktober niet zou worden aangepast. Wat zie ik vandaag in de app: voorschot aangepast van 97 naar 370 euro. Zonder mededeling, zonder dat ik geinformeerd ben over nieuwe tarieven vanaf 1 oktober.
Ik snap best waar deze dingen vandaan komen, maar als ze transparant zouden communiceren en zouden doen wat ze zeggen zou ik er toch mee sympatie voor kunnen opbrengen. Nu heb ik het gevoel alles zelf te moeten controleren.
[ Bericht 0% gewijzigd door Tuindier op 15-09-2022 08:23:04 ]
quote:Op donderdag 15 september 2022 08:00 schreef Tuindier het volgende:
Dat de tarieven omhoog moeten snap ik, maar de communicatie van mijn energieleverancier laat wel wat te wensen over.Greenchoice knalt nu ook de inschatting voor oktober naar 246,-SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ze stuurden nieuwe tarieven, daar stond voor terugleververgoeding het zelfde bedrag als voor afname electra. Dat leek me hoog, dus doorgeklikt en gelezen, maar er stond echt nergens dat dat slechts gold tot de levering gelijk was aan afname, en daarna omlaag zou zijn (bij meer produceren dan gebruiken).
Guess what, nieuwe tarieven gaan in, en in de app staat onder het zelfde kopje 'terugleververgoeding' ineens een veel lager bedrag. Originele site waar ik mijn tijdelijke tussenaanbod kon zien is natuurlijk niet meer bereikbaar, maar mijn screenshots laten toch echt twee verschillende tarieven zien. De klantenservice 'raadt me aan even goed te lezen wat er bij het kopje van het teruglevertarief staat'.
Verder had ik ook een mail dat, omdat de tarieven op 1 oktober weer veranderen, mijn voorschot tot 1 oktober niet zou worden aangepast. Wat zie ik vandaag in de app: voorschot aangepast van 97 naar 370 euro. Zonder mededeling, zonder dat ik geinformeerd ben over nieuwe tarieven vanaf 1 oktober.
Ik snap best waar deze dingen vandaan komen, maar als ze transparant zouden communiceren en zouden doen wat ze zeggen zou ik er toch mee sympatie voor kunnen opbrengen. Nu heb ik het gevoel alles zelf te moeten controleren.
Voor mijn f*cking campingverbruik van 612 kWh stroom en 756 m³ gasHandgemaakt | Doggerland-overlever
Dat de tarieven omhoog moeten snap ik, maar de communicatie van mijn energieleverancier laat wel wat te wensen over.Dit gewoon salderen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ze stuurden nieuwe tarieven, daar stond voor terugleververgoeding het zelfde bedrag als voor afname electra. Dat leek me hoog, dus doorgeklikt en gelezen, maar er stond echt nergens dat dat slechts gold tot de levering gelijk was aan afname, en daarna omlaag zou zijn (bij meer produceren dan gebruiken).
Ze stuurden nieuwe tarieven, daar stond voor terugleververgoeding het zelfde bedrag als voor afname electra. Dat leek me hoog, dus doorgeklikt en gelezen, maar er stond echt nergens dat dat slechts gold tot de levering gelijk was aan afname, en daarna omlaag zou zijn (bij meer produceren dan gebruiken
Dat de tarieven omhoog moeten snap ik, maar de communicatie van mijn energieleverancier laat wel wat te wensen over.Dit is de nieuwe uitleg van salderen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ze stuurden nieuwe tarieven, daar stond voor terugleververgoeding het zelfde bedrag als voor afname electra. Dat leek me hoog, dus doorgeklikt en gelezen, maar er stond echt nergens dat dat slechts gold tot de levering gelijk was aan afname, en daarna omlaag zou zijn (bij meer produceren dan gebruiken).
In tariefperiode 1 kost 1 kwh 1 euro en teruglevering is 1 euro
In tariefperiode 2 kost 1 kwh 0,5 euro en teruglevering 0,5 euro
In een plotwending worden die nieuwe tarieven per 1 april doorgevoerd. Voor mensen met zonnepanelen is dit een ramp.
Ik gebruik in de periode 1-10 tot 1-4 netto 2000 kWh meer als ik opwek,
In de zomer wek ik 2000 kwh meer op dan ik gebruik.
Met dit simpele rekenvoorbeeldje ziet mijn rekening er als volgt uit.
Verbruik periode 1 3000 x 1,00 = 3000,--
Verbruik periode 2 1000 x 0,50 = 500,--
Teruglevering periode 1 1000 x 1,00 = -1000,--
Teruglevering periode 2 3000 x 1.00 = -1500,--
Totaal verbruik = 1000,--
TLV voor boven salderen zal wel 0,11ct zijn.
Er zit hier een paar aannames in, de eerste is dat ze in april nieuwe lagere tarieven gaan hanteren, maar als Poetin wel ineens zich terug trekt en de winter is zacht geweest zie ik het ook nog wel gebeuren. En aangezien GC een lieveling onder zonnepaneel eigenaren is zullen hun hier grof aan gaan verdienen, terwijl het lijkt alsof ze hiermee het beste met je voor hebben.Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
Ach gossie, de groene aflaten zijn plots niks meer waard volgens de groene kerk.quote:Voor mensen met zonnepanelen is dit een ramp.
Och, alleen al van die dingen op hun dak krijgen ze een lekker warm gevoel.quote:Op donderdag 15 september 2022 09:02 schreef BertV het volgende:
Ach gossie, de groene aflaten zijn plots niks meer waard volgens de groene kerk.
Fijn, groen of niet, ik heb die lelijke dingen voor het geldquote:Op donderdag 15 september 2022 09:58 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ja in Nederland voor particulieren wel.
Er waren volgens mij enkele bedrijven die dit op maand doenquote:Op donderdag 15 september 2022 09:58 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ja in Nederland voor particulieren wel.
Ik ook nu 5 jaar. 24Mw mee gemaakt nu.quote:Op donderdag 15 september 2022 10:01 schreef exode het volgende:
[..]
Fijn, groen of niet, ik heb die lelijke dingen voor het geld
Wat is salderen?quote:Op donderdag 15 september 2022 10:03 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Er waren volgens mij enkele bedrijven die dit op maand doen
Dit zegt Essentquote:
En dat gebeurd ook in mijn voorbeeldquote:Wij salderen de duurzame stroom die wordt opgewekt tegen hetzelfde tarief als de stroom die van ons wordt afgenomen, namelijk het leveringstarief inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. Indien meer wordt terug geleverd dan verbruikt, dan geldt voor het meerdere het teruglevertarief boven verbruik.
En daar staat niet of dit verbruik het financiële verbruik of het energetisch verbruik moet zijn.quote:Op donderdag 15 september 2022 10:06 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Wat is salderen?
De energieleverancier is wettelijk verplicht de zonnestroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met je verbruik uit het elektriciteitsnet. Dit heet salderen. Alleen over je netto (gesaldeerde) verbruik (afgenomen energie min teruggeleverde energie) betaal je verbruikskosten, energiebelasting en btw
https://www.ad.nl/wonen/e(...)amervragen~af3540d0/quote:Op donderdag 15 september 2022 10:06 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Wat is salderen?
De energieleverancier is wettelijk verplicht de zonnestroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met je verbruik uit het elektriciteitsnet. Dit heet salderen. Alleen over je netto (gesaldeerde) verbruik (afgenomen energie min teruggeleverde energie) betaal je verbruikskosten, energiebelasting en btw
Ach ze harken nog niet genoeg binnen.quote:Op donderdag 15 september 2022 10:09 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/wonen/e(...)amervragen~af3540d0/
Ik zit bij Eneco en daar gaven ze aan dat ze aan het einde van het jaar de Kwh berekenen die je niet zelf hebt opgewekt maar wel verbruikt. Onze zonnepanelen wekken niet ons volledige verbuik op namelijk. Het salderen gebeurt op kwh basis in ieder geval.quote:Op donderdag 15 september 2022 10:08 schreef zalkc het volgende:
[..]
En daar staat niet of dit verbruik het financiële verbruik of het energetisch verbruik moet zijn.
Netjes, die van ons zouden 3Mw per jaar op moeten weken, ze liggen er sinds eind maart op en we tikken bijna die 3 aan nu. Was natuurlijk verwacht want de komende maanden zullen ze een stuk minder opbrengen. Sterker nog, er gaan er 5 af in de winter vanwege een nieuw dak.quote:Op donderdag 15 september 2022 10:04 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ik ook nu 5 jaar. 24Mw mee gemaakt nu.
Dat ingewikkeld valt best mee. Je mag namelijk bij de meesten alle tellers tegen elkaar wegstrepen. Wat overblijft moet je betalen of bij overschot krijg je een terugleververgoeding voor.quote:Op donderdag 15 september 2022 10:47 schreef exode het volgende:
[..]
Ik zit bij Eneco en daar gaven ze aan dat ze aan het einde van het jaar de Kwh berekenen die je niet zelf hebt opgewekt maar wel verbruikt. Onze zonnepanelen wekken niet ons volledige verbuik op namelijk. Het salderen gebeurt op kwh basis in ieder geval.
Geen idee waarom dat bij andere leveranciers anders zou zijn. Je zit dan met hele ingewikkelde berekeningen, zeker als je ook daltarief hebt.
Ja klopt, het is nu dus niet ingewikkeld, maar wel als ze met tarieven gaan werken om te salderen.quote:Op donderdag 15 september 2022 10:54 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat ingewikkeld valt best mee. Je mag namelijk bij de meesten alle tellers tegen elkaar wegstrepen. Wat overblijft moet je betalen of bij overschot krijg je een terugleververgoeding voor.
Er zijn echter enkele leveranciers die per teller salderen en nu de markt zo op zijn kop staat en de tarieven continue veranderen zijn er enkele die per maand willen gaan salderen.
Heb je zonnepanelen moet je dus niet bij deze cowboys zitten want in de meeste gevallen ongunstig.
Maar het is wel oppassen geblazen. De idiote markt maakt dat de leveranciers continue hun vergoedingen en processen aanpassen en de wet biedt nog niet genoeg bescherming om salderen per jaar verplicht te laten zijn.
Kun je je contract niet meenemen?quote:Op donderdag 15 september 2022 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als ik ga verhuizen naar het huis wat ik op het oog heb heb ik maar alvast het gastarief opgevraagd bij mijn huidige leverancier en dat is 4,04 eur per m3 voor vandaag.
Ik heb nu geen gas.
Dat wordt ongeveer even hoog voorschot als mijn hypotheek....
Ik zit nu op 65 eur en dat wordt dan ca 800 eur
Ik heb geen gasquote:Op donderdag 15 september 2022 11:01 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Kun je je contract niet meenemen?
Bij onze verhuizing kon dat wel namelijk. Tijdelijk hadden we een contract voor twee adressen en op de datum van overdracht van de verkochte woning werd ook automatisch de levering beëindigd. Even bellen met je leverancier.
En dat wordt dan automatisch een nieuw contractquote:
Ja ik heb het net gevraagd. Dus dat wordt 10k euro per jaar aan gas.quote:Op donderdag 15 september 2022 11:48 schreef Guppy het volgende:
[..]
En dat wordt dan automatisch een nieuw contract
Klinkt als een erg duur huisquote:Op donderdag 15 september 2022 11:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja ik heb het net gevraagd. Dus dat wordt 10k euro per jaar aan gas.
Nou voornamelijk grootquote:Op donderdag 15 september 2022 12:00 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Klinkt als een erg duur huis
Damn, eerst tot gasloos verbouwen dus.quote:Op donderdag 15 september 2022 11:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja ik heb het net gevraagd. Dus dat wordt 10k euro per jaar aan gas.
Ja ik denk dat ik 50k overhou, maar dan moet mijn bod wel eerst winnen.quote:Op donderdag 15 september 2022 12:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Damn, eerst tot gasloos verbouwen dus.
Met deze prijzen heb je de kosten daarvan er iig lekker snel uit
geen verstand van hoor, maar zijn bv radiatoren van ouderwetse cv ook geschikt voor andere energiesoort?quote:Op donderdag 15 september 2022 12:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja ik denk dat ik 50k overhou, maar dan moet mijn bod wel eerst winnen.
Ze zijn alleen geschikt voor warm waterquote:Op donderdag 15 september 2022 12:13 schreef paulowna het volgende:
[..]
geen verstand van hoor, maar zijn bv radiatoren van ouderwetse cv ook geschikt voor andere energiesoort?
Het warme water kan ook worden verwarmd door een apparaat dat niet met gas maar met elektriciteit en/of een warmtepomp het water opwarmt.quote:Op donderdag 15 september 2022 12:13 schreef paulowna het volgende:
[..]
geen verstand van hoor, maar zijn bv radiatoren van ouderwetse cv ook geschikt voor andere energiesoort?
Ik gebruik een pelletkachel om het water van de vloerverwarming te verwarmen.quote:Op donderdag 15 september 2022 12:13 schreef paulowna het volgende:
[..]
I know your pain.quote:
Hoeveel heeft je dat gekost voor dat nieuwe huis?quote:Op donderdag 15 september 2022 12:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
I know your pain.
Afgelopen november-februari zat ik ook variabel tegen wat toen een recordprijs was voor gas. Gelukkig zijn we sinds half februari in de nieuwe woning ook gasloos.
Ik wil nieuwe laten leggen misschien. Er liggen er nu 6 op de garage die per jaar 490kWh opwekken. Op het dak ligt niks. Volledig op het zuiden.quote:Op donderdag 15 september 2022 10:01 schreef exode het volgende:
[..]
Fijn, groen of niet, ik heb die lelijke dingen voor het geld
En het gasloos maken, hoeveel heeft dat gekost?quote:Op donderdag 15 september 2022 12:43 schreef Ivo1985 het volgende:
¤1500 voor iets meer dan 3 maanden, waarvan het huis de eerste 4 weken nog leeg stond. We hebben ook deels op hout gestookt om de kosten van gas nog iets te drukken.
Wij hebben er 5 op het hellende dak op het zuiden en 4 op het platte dak op het noorden. Er kunnen er nog 3 bij op onze uitbouw op de begane grond dan zouden we op 0 uitkomen met electra maar de uitbouw wordt over een paar jaar volledig vervangen. Dus dat komt dan wel.quote:Op donderdag 15 september 2022 12:43 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik wil nieuwe laten leggen misschien. Er liggen er nu 6 op de garage die per jaar 490kWh opwekken. Op het dak ligt niks. Volledig op het zuiden.
Geen idee wat voor panelen het zijn, maar ik gok dat de vorige bewoner in 2018/19 toen het huis opgeleverd werd de goedkoopste zooi uit China erop heeft laten leggen.
500 met 6 panelen. Per jaar.
Bizar. Ook al is het Chinezen troep dan nog klopt het niet. Alsof vier panelen niet aangesloten zijnquote:Op donderdag 15 september 2022 12:43 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik wil nieuwe laten leggen misschien. Er liggen er nu 6 op de garage die per jaar 490kWh opwekken. Op het dak ligt niks. Volledig op het zuiden.
Geen idee wat voor panelen het zijn, maar ik gok dat de vorige bewoner in 2018/19 toen het huis opgeleverd werd de goedkoopste zooi uit China erop heeft laten leggen.
500 met 6 panelen. Per jaar.
Geen idee, heb geen toegang tot app of iets, weet ook niet welk bedrijf zd gelegd heeft. Merk van de omvormer is de Nederlandse site al sinds ik hier woon in onderhoud.quote:Op donderdag 15 september 2022 13:02 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Bizar. Ook al is het Chinezen troep dan nog klopt het niet. Alsof vier panelen niet aangesloten zijn
Omvormer in de garage is van trannergy of zoiets. Geen idee.quote:Op donderdag 15 september 2022 13:29 schreef investeerdertje het volgende:
Is het niet gewoon zo een "met de stekker in het stopcontact" setje?
En van daaruit naar je stopcontact of naar de meterkastquote:Op donderdag 15 september 2022 13:52 schreef vosss het volgende:
[..]
Omvormer in de garage is van trannergy of zoiets. Geen idee.
Bij welke energiemaatschappij?quote:Op donderdag 15 september 2022 14:18 schreef Tuindier het volgende:
Vanaf 1 oktober betaal ik
elektriciteit laag tarief ; ¤0,70340 / hoog tarief ¤1,04253 / gas ¤3,44115
Ongetwijfeldquote:Op donderdag 15 september 2022 13:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En van daaruit naar je stopcontact of naar de meterkast
Is dat wat die panelen opwekken of wat de er vanuit die woning aan het net wordt teruggeleverd?quote:
15k ongeveer, exclusief subsidie. En inclusief 12 zonnepanelen.quote:Op donderdag 15 september 2022 12:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En het gasloos maken, hoeveel heeft dat gekost?
hoe werd jouw voorschot bepaald in je nieuwe huis? Ik heb namelijk de rekening opgevraagd van de bewoners van het huis waar ik interesse in hebt en zij hebben een extreem hoeveelheid gas verbruikt, wat ook significant hoger ligt dan het gemiddelde verbruik van dit type woning. Ze zitten op 3500 m3 per jaar.quote:Op donderdag 15 september 2022 17:30 schreef Ivo1985 het volgende:
15k ongeveer, exclusief subsidie. En inclusief 12 zonnepanelen.
Damn, da's wel een enorm gasverbruik.quote:Op donderdag 15 september 2022 18:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
hoe werd jouw voorschot bepaald in je nieuwe huis? Ik heb namelijk de rekening opgevraagd van de bewoners van het huis waar ik interesse in hebt en zij hebben een extreem hoeveelheid gas verbruikt, wat ook significant hoger ligt dan het gemiddelde verbruik van dit type woning. Ze zitten op 3500 m3 per jaar.
Als naar het historisch verbruik wordt gekeken en dan koop ik het huis nie ten doe ik ook geen bod.
sommige mensen houden ervan om lekker te warm te zitten denk ik. Maar als het voorschot daarop wordt gebaseerd dan laat ik het huis zitten.3500 x 4 euro per m3 is mij toch iets te gortig, ook al krijg ik de helft terug een jaar later.quote:Op donderdag 15 september 2022 18:51 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Damn, da's wel een enorm gasverbruik.
Dat kan ik me goed voorstellen.quote:Op donderdag 15 september 2022 19:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
sommige mensen houden ervan om lekker te warm te zitten denk ik. Maar als het voorschot daarop wordt gebaseerd dan laat ik het huis zitten.3500 x 4 euro per m3 is mij toch iets te gortig, ook al krijg ik de helft terug een jaar later.
ja klopt, energielabel Gquote:Op donderdag 15 september 2022 19:20 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Dat kan ik me goed voorstellen.
Ging het om een groot, oud, vrijstaand huis?
Teruggekeerd. Ik heb geen inzicht wat ze opwekken precies en bij essent kan ik het niet vindenquote:Op donderdag 15 september 2022 17:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Is dat wat die panelen opwekken of wat de er vanuit die woning aan het net wordt teruggeleverd?
Een deel van de geproduceerde elektriciteit wordt direct in de woning gebruikt. Bij een kleine installatie is het aandeel 'direct eigen gebruik' relatief groot.
[..]
15k ongeveer, exclusief subsidie. En inclusief 12 zonnepanelen.
nee, die komen uit de jaren 70, deze uit 1908quote:Op donderdag 15 september 2022 19:40 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
[..]
Aah een oud Hollandsche Doorwaei-wooningh
right, die werden natuurlijk veel beter geïsoleerd dan in de jaren '70quote:Op donderdag 15 september 2022 19:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee, die komen uit de jaren 70, deze uit 1908
Je omvormer heeft toch wel een display?quote:Op donderdag 15 september 2022 19:32 schreef vosss het volgende:
[..]
Teruggekeerd. Ik heb geen inzicht wat ze opwekken precies en bij essent kan ik het niet vinden
//--//quote:Op donderdag 15 september 2022 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als ik ga verhuizen naar het huis wat ik op het oog heb heb ik maar alvast het gastarief opgevraagd bij mijn huidige leverancier en dat is 4,04 eur per m3 voor vandaag.
Ik heb nu geen gas.
Dat wordt ongeveer even hoog voorschot als mijn hypotheek....
Ik zit nu op 65 eur en dat wordt dan ca 800 eur
https://letmegooglethat.c(...)nemen+bij+verhuizingquote:Op donderdag 15 september 2022 23:12 schreef Vallon het volgende:
[..]
//--//
Wanneer iemand verhuisd moet die dan een nieuw(model) contract afsluiten ?
Geen idee eigenlijk en mijn laatste verhuizing is inmiddels ook al van ruim voor de oorlog.
Belachelijk! Dit voelt zo ongelijk. Lui die jaren op hun reet lagen en te lui waren om eens naar hun energierekeningen te kijken en bleven zitten waar ze zitten en hebben nu geluk, want variabel stijgt wel, maar niet zo belachelijk als iemand die van een jaarcontract (met bonus, want elke nieuwe klant liever binnen) dan een oude klant zijn. Die 'oude' klanten hebben jarenlang geprofiteerd in de schommelingen van de markt. Elke sukkel die een jaarcontract maakte is nu de sjaak.quote:Op donderdag 15 september 2022 14:18 schreef Tuindier het volgende:
Vanaf 1 oktober betaal ik
elektriciteit laag tarief ; ¤0,70340 / hoog tarief ¤1,04253 / gas ¤3,44115
Ik volg dit niet. Die luie vaste klanten die nooit overstapten hebben jarenlang geprofiteerd? Huh? Dat waren toch de mensen die elk jaar overstapten, bonus pakten. Die hebben toch jarenlang geprofiteerd?quote:Op donderdag 15 september 2022 23:28 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Belachelijk! Dit voelt zo ongelijk. Lui die jaren op hun reet lagen en te lui waren om eens naar hun energierekeningen te kijken en bleven zitten waar ze zitten en hebben nu geluk, want variabel stijgt wel, maar niet zo belachelijk als iemand die van een jaarcontract (met bonus, want elke nieuwe klant liever binnen) dan een oude klant zijn. Die 'oude' klanten hebben jarenlang geprofiteerd in de schommelingen van de markt. Elke sukkel die een jaarcontract maakte is nu de sjaak.
Zo lijkt het inderdaad, ja. Die worden hard aangepakt. Maar waarvan hebben die geprofiteerd tov variabele vaste luie klanten?quote:Op donderdag 15 september 2022 23:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik volg dit niet. Die luie vaste klanten die nooit overstapten hebben jarenlang geprofiteerd? Huh? Dat waren toch de mensen die elk jaar overstapten, bonus pakten. Die hebben toch jarenlang geprofiteerd?
Nee, ik snapte jouw eerste tekst al niet.quote:Op donderdag 15 september 2022 23:40 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Zo lijkt het inderdaad, ja. Die worden hard aangepakt. Maar waarvan hebben die geprofiteerd tov variabele vaste luie klanten?
Een energiecontract voor bepaalde tijd is persoonsgebonden. Dus die blijft in stand, alleen even nieuw adres doorgevenquote:Op donderdag 15 september 2022 23:12 schreef Vallon het volgende:
[..]
//--//
Geen idee eigenlijk en mijn laatste verhuizing is inmiddels ook al van ruim voor de oorlog.
Iemand die nooit de moeite heeft genomen om zijn energierekening (variabel) eens te gaan bekijken, krijgt nu een minieme verhoging van de energieprijzen, in tegenstelling tot lui die van een vast jaarcontract ineens naar variabel moeten.quote:Op donderdag 15 september 2022 23:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, ik snapte jouw eerste tekst al niet.
Oh, bedoel je dat.quote:Op donderdag 15 september 2022 23:45 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Iemand die nooit de moeite heeft genomen om zijn energierekening (variabel) eens te gaan bekijken, krijgt nu een minieme verhoging van de energieprijzen, in tegenstelling tot lui die van een vast jaarcontract ineens naar variabel moeten.
Ik wel, helaas. Het verschil is enorm.quote:Op donderdag 15 september 2022 23:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh, bedoel je dat.
Ik lees mee in deze topics, maar die conclusie heb ik nog niet kunnen trekken uit wat mensen posten.
Mensen met een variabel contract betalen zich al scheel sinds april.quote:Op donderdag 15 september 2022 23:45 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Iemand die nooit de moeite heeft genomen om zijn energierekening (variabel) eens te gaan bekijken, krijgt nu een minieme verhoging van de energieprijzen, in tegenstelling tot lui die van een vast jaarcontract ineens naar variabel moeten.
Onzin, als je al jarenlang bij een en dezelfde energie leverancier zit is het verschil een paar tientjes voorschot per maand en dat wordt dan ook nog lief gevraagd.quote:Op donderdag 15 september 2022 23:53 schreef PS. het volgende:
[..]
Mensen met een variabel contract betalen zich al scheel sinds april.
Als je gaat verhuizen kun je beter je bestaande contract; al dan niet variabel, meeverhuizen. Terugvaltarieven bij "vaste" klanten zijn doorgaans lager dan een nieuw modelcontract.quote:Op donderdag 15 september 2022 23:12 schreef Vallon het volgende:
[..]
//--//
Lol, tarief is verviervoudigd in april ten opzichte van vorig jaar, wat lul je allemaalquote:Op donderdag 15 september 2022 23:55 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Onzin, als je al jarenlang bij een en dezelfde energie leverancier zit is het verschil een paar tientjes voorschot per maand en dat wordt dan ook nog lief gevraagd.
Als iemand ergens rond september of oktober'21 particulier variabel is gegaan kan het nog zijn dat die tarieven vanaf dat punt nog een jaar geldig zijn onder de oude pre-crisis voorwaarden. Maar dan komt de verhoging een van deze maanden nog.quote:Op vrijdag 16 september 2022 00:04 schreef PS. het volgende:
[..]
Lol, tarief is verviervoudigd in april ten opzichte van vorig jaar, wat lul je allemaal
Dagtarieven is weer een andere sport. Al denk ik dat mensen die nog een jaar op rond de euro voor gas hebben gezeten er best ok voor stonden.quote:Op vrijdag 16 september 2022 00:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Variabel dagtarief, niet voor mensen die al jarenlang variabel bij een en dezelfde energiemaatschappij zitten,
Dagtarieven is zelfs het verkeerde woord, ik bedoelde eigenlijk dat de stijging, halfjaarlijks of soms kwartaal niet gelijk stijgt tot een maandelijks voorschot van meer dan 300%, dat is alleen voor energieklanten die van een jaar vast ineens naar variabel moeten.quote:Op vrijdag 16 september 2022 00:37 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dagtarieven is weer een andere sport. Al denk ik dat mensen die nog een jaar op rond de euro voor gas hebben gezeten er best ok voor stonden.
Bevalt dat nog wat die dagtarieven? Ik kijk eerst nog graag hoe deze gebruikers delen van de crisis en winter gaan doorkomen en dan is het misschien wel te overwegen. Maar zit toch gasloos, dus dan zal het alleen voor elektra een overweging zijn.
Die overstappers worden niet hard aangepakt. Het verschil zit 'm in het feit dat de energieleveranciers de energie voor de luie vaste klanten al in een eerder stadium heeft ingekocht en dus niet tegen de huidige hoge marktprijzen hoeft in te kopen. Die kosten worden stapsgewijs ook wel steeds wat hoger, maar dat gaat inderdaad minder hard.quote:Op donderdag 15 september 2022 23:40 schreef Firuze60 het volgende:
Zo lijkt het inderdaad, ja. Die worden hard aangepakt. Maar waarvan hebben die geprofiteerd tov variabele vaste luie klanten?
Ja, je moet nu niet willen switchen. Aanbieders die bestaande klanten elders willen wegtrekken moeten zich nu in vreemde bochten wringen zoals het termijnbedrag onrealistisch verlagen en adverteren op kale prijs in de consumentenmarkt. Dan ben je met de jaarnota de sjaak.quote:Die overstappers worden niet hard aangepakt. Het verschil zit 'm in het feit dat de energieleveranciers de energie voor de luie vaste klanten al in een eerder stadium heeft ingekocht en dus niet tegen de huidige hoge marktprijzen hoeft in te kopen. Die kosten worden stapsgewijs ook wel steeds wat hoger, maar dat gaat inderdaad minder hard.
Maar waarom heb je je tarieven de laatste keer niet voor vijf jaar vastgelegd? Waarschijnlijk omdat je wilde profiteren van het jaarlijks overstappen of niet? You win some you lose some.
Nee dat hoeft ook niet, die neem ik ook meequote:Op donderdag 15 september 2022 23:12 schreef Vallon het volgende:
[..]
//--//
Klaarblijkelijk. Zojuist gekeken. Als ik op het knopje druk dan komen er allemaal getalletjes voorbij die mij niks zeggen. En E-total=4909kWhquote:Op donderdag 15 september 2022 20:23 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Je omvormer heeft toch wel een display?
Heeft goed uitgepaktquote:Op woensdag 24 augustus 2022 23:34 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
Ja, wij zitten bij Prik Energie.
Een tijd geleden had m'n vriendin zich telefonisch een contract laten aanpraten bij Discount Energie, voor 5 jaar nog wel. Ik was er op dat moment niet zo blij mee, maar 1,5 jaar later begon de gekte en sindsdien blijkt het toch een erg goede deal te zijn.
Begin dit jaar gingen ze failliet maar gelukkig nam Prikenergie het contract over. Maar helaas, die gaan er nu ook aan onderdoor.
Het voorstel wat er nu ligt is dus om het contract op te zeggen, of vrijwillig hogere tarieven te accepteren. Of niets doen, met grote kans dat ze dus failliet gaan. Volgens hun bericht moet minimaal 80% van de klanten in gaan op hun voorstel, anders zijn ze failliet.
M'n huidige tarief is slechts ¤0,35 voor gas en ¤0,11 voor stroom en het loopt nog tot half 2026. In het aanbod wat ze nu doen kunnen we kiezen om vrijwillig naar ¤1,58 te gaan. En uiteraard is electriciteit ook ruim 3 keer zo duur. Op zich is het aanbod nog steeds veel lager dan de huidige markt prijs dus als dit er voor nodig is om niet failliet te gaan lijkt me het een prima voorstel.
Ik ben alleen een beetje bang dat ze niet aan die 80% komen en alsnog failliet gaan. En een bijkomend probleem is ook dat ons voorschot bedrag veel te hoog is.
Ik vond juist die hoppers altijd slecht, die hebben de markt ook verpest.quote:Op donderdag 15 september 2022 23:49 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik wel, helaas. Het verschil is enorm.
Ja dit ja. Als je nu zit te janken omdat de variabele contracten maar 'een beetje' naar boven gaan tov de mensen die vanuit een vast contract naar een variabel contract gaan, dan heb je 1. het eerste deel van jouw uitleg niet gesnapt, en 2. als het dan zo'n intens slecht idee was om je contract vast te leggen, waarom had toen dan niet ook variabele tarieven in plaats van een vast contract?quote:Op vrijdag 16 september 2022 01:36 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Die overstappers worden niet hard aangepakt. Het verschil zit 'm in het feit dat de energieleveranciers de energie voor de luie vaste klanten al in een eerder stadium heeft ingekocht en dus niet tegen de huidige hoge marktprijzen hoeft in te kopen. Die kosten worden stapsgewijs ook wel steeds wat hoger, maar dat gaat inderdaad minder hard.
Maar waarom heb je je tarieven de laatste keer niet voor vijf jaar vastgelegd? Waarschijnlijk omdat je wilde profiteren van het jaarlijks overstappen of niet? You win some you lose some.
In de huidige markt is die toko over een week gewoon weer verliesgevend (wat op zich best gek is) ... uitstel van executie denk ikquote:Op vrijdag 16 september 2022 12:50 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Heeft goed uitgepakt![]()
[ twitter ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |