abonnement Unibet Coolblue
pi_205874479


Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?


Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205874482
Ik sloot af met deze vraag:

Gister sloeg bij ons een stop door en daardoor is de modem van KPN kapot gegaan. We hebben dus een paar dagen geen wifi. Ik kan de omvormer dus niet uitlezen. Die doet nog wel gewoon zijn ding, toch? Of is het essentieel dat hij verbonden is met het internet?
pi_205874488
Als het probleem alleen de wifi is blijft hij wel gewoon stroom leveren.

Vanmiddag even op je meter kijken of de verbruik negatief is?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205874498
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 07:50 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik sloot af met deze vraag:

Gister sloeg bij ons een stop door en daardoor is de modem van KPN kapot gegaan. We hebben dus een paar dagen geen wifi. Ik kan de omvormer dus niet uitlezen. Die doet nog wel gewoon zijn ding, toch? Of is het essentieel dat hij verbonden is met het internet?
Hij hoeft geen internet te hebben om het te doen.

Ik heb een omnik en die fabrikant is failliet gegaan. De omvormer werkt perfect, maar de app en website om te prestaties af te lezen doen het niet meer. (Op de omvormer zelf kan het wel)
Whatever...
  woensdag 7 september 2022 @ 07:54:14 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205874501
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 07:50 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik sloot af met deze vraag:

Gister sloeg bij ons een stop door en daardoor is de modem van KPN kapot gegaan. We hebben dus een paar dagen geen wifi. Ik kan de omvormer dus niet uitlezen. Die doet nog wel gewoon zijn ding, toch? Of is het essentieel dat hij verbonden is met het internet?
Je omvormer zou het moeten doen zonder wifi...
Om te controleren kan je op je (slimme) kijken.

Een van de tellers (zie documentatie) is je terugleveting.
Vanmiddag bij volle zon en weinig verbruik zou daar ietscanders dan 0 moeten staan.
Tot nooit .......
pi_205874505
Bedankt voor jullie snelle antwoorden O+ Ik zal straks eens een blik in de meterkast werpen. Eerst mijn kind naar school brengen.
  woensdag 7 september 2022 @ 08:36:55 #7
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_205874689
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 07:55 schreef MevrouwCactus het volgende:
Bedankt voor jullie snelle antwoorden O+ Ik zal straks eens een blik in de meterkast werpen. Eerst mijn kind naar school brengen.
Ik heb hier ook een blikseminslag gehad paar jaar geleden. Poortje kapot van de Ziggo modem en het communicatiebord van de omvormer, dus kon ook niet meer uitlezen. De omvormer zelf heeft toen gewoon zijn werk gedaan. Daarna aangesloten met wifi.

Kijkje op de slimme meter en je weet het :)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_205874869
bij mij is de stroomprijs bijna verdubbeld. Van 22 cent per kwh naar 41.
Ben blij dat ik er 12 heb liggen.
pi_205875137
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:34 schreef Trekvogel het volgende:

[..]
Wat is de reden dat jij hier niet voor kiest dan? Je hebt geen garantiefonds?
Ff lastig met verschillende posts, maar hier gaat die.

Nee wij hebben geen garantiefonds. Kost meer dan 10k per jaar.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:36 schreef Trekvogel het volgende:

[..]
Dit krijg je voor het garantiepakket:

Ons serviceteam draagt zorg
voor een optimale werking.
Bij defecten afhandeling
met de fabrikant.
Installatie door onze eigen
vakkundige monteurs.
BTW teruggave van het
systeem regelen wij kosteloos
voor je.
Gratis aanmelding bij SGZE
(Stichting Garantiefonds
ZonneEnergie) inclusief
certificaat.
24/7 monitoring van het
systeem
20 jaar volledig ontzorgd
20 jaar garantie op arbeid
20 jaar garantie op het
Enphase omvormer systeem*
20 jaar garantie op het
onderbouwsysteem
20 jaar garantie op de panele
Eerlijk is eerlijk, dat zou ik nooit aanbieden voor 240 euro.
20 jaar op arbeid....

Materiaal garantie is standaard, panelen zijn normaal 15, maar die garantie zegt niks.

Over 5 jaar heb je al niks meer aan die garantie, want de fabriek heeft dat paneel niet meer. Dus wat krijg je dan, je geld terug van dat ene paneel. En omdat je Enphase hebt kan je een ander paneel terug leggen (nieuwer) maar dat verschil ga je zien.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:39 schreef Trekvogel het volgende:

[..]
Volgens mij staan deze bekend als budget merk? Het is natuurlijk altijd maar de vraag wat je er echt van merkt, maar ik heb liever iets goeds op m'n dak liggen. Met Hyundai heb je dat volgens mij in ieder geval wel.
Trina is de grootste zonnepanelen fabrikant ter wereld. Het is geen top klasse, maar ook geen budget.
Hyundai klinkt heel bekend, maar dat zegt niks over de kwaliteit van het paneel.
80% op de markt gebruikt dezelfde techniek. Dezelfde cel, dezelfde structuur en dezelfde materialen.
Daar zitten wel onderling kleine verschillen in maar de panelen zijn bijna identiek.
Dan heb je nog project panelen (waar al die velden mee gelegd worden, want goedkoop) en dan heb je de top, SunPower, LG, Panasonic.

Panelen risico is vrijwel nul. Dus iets goeds op je dak zegt hier niks.
Omvormer, dát is je risico punt. Want die gaan kapot, zonder twijfel.
Met Micro's is dat risico al wel wat lager, die gaan langer mee en hebben langer garantie. Maar daar betaal je ook voor.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:43 schreef Trekvogel het volgende:

[..]
In de offerte staat juist tot 460 watt? Dus snap niet goed hoe jij bij 295W komt?

Woon overigens redelijk in de buurt van Twente, maar wil wel echt iets goeds op m'n dak hebben. Deze partij van de offerte staat in de regio best goed aangeschreven. Geen idee waarom, maar ze zullen dus wel iets goeds doen?
Hoe zit jij qua levertijd?
Is al beantwoord, maar dat is het verschil tussen wattpiek en w. In de datasheet heet dat va.
Ik schreef het overigens verkeerd om zoals ook in vorige topic al gequote werd.
IQ7A is de betere, en dat is bij 400+ panelen een must in mijn optiek.

Levertijd is lang, zoals eigenlijk bij iedereen.
Iemand die in deze tijd in 3-4 maanden kan leveren, moet je je af vragen waarom.
Ik zit op een maand of 8. Dus net voor de zomer momenteel.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 15:54 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Net andersom dus
Jep thanks.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 17:50 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
In inmiddels hebben ze blijkbaar ook een iq8 serie met andere lettertjes....
Dat is de nieuwe generatie. Daar zijn de VA getallen ook veel hoger van en ben je van die geneuzel af. Tot de zonnepanelen markt weer bij is, en ze bezig moeten met serie 9.
Oneindig spelletje.

Maar die zijn nog niet te krijgen. Duurt nog wel ff. Verwacht pas volgend jaar ergens, en dan zijn ze ook stervens duur in het begin.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 7 september 2022 @ 09:42:38 #10
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205875342
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 09:26 schreef bambino het volgende:

Maar die zijn nog niet te krijgen. Duurt nog wel ff. Verwacht pas volgend jaar ergens, en dan zijn ze ook stervens duur in het begin.
Het 'oogt' alsof ze gewoon te krijgen zijn. prijzen staan al op de site.
Tot nooit .......
pi_205875826
Hoi allemaal,

ik ben al een tijdje serieus naar zonnepanelen aan het kijken en de keuze moet nu maar eens gemaakt worden :D
Ik hoop dat ik even van jullie expertise gebruik mag maken. Ik heb ik totaal 4 offertes. Wat ik probeer te doen is te kijken producenten een beetje duurzaam zijn (oa in de zin van zo min mogelijk dwangarbeid als dat niet substantieel in de kosten scheelt).

Mijn verbruik is 4400 kWh en 1700 m3. We willen op termijn ook naar een warmtepomp (heb daar ook al een offerte voor liggen: LG Warmtepomp HM123M lucht/water warmtepomp monoblock 12Kwh voor ongeveer 16k, maar die willen we later gaan doen).

Het idee is om rond de 10-15 panelen te installeren (volgens 1 bedrijf zouden we er 25 kwijt kunnen maar dat geeft zoveel overcapaciteit dat dit voor nu niet interessant is volgens mij). Bij ons komen ze op oost, zuid en west.

Ik heb de volgende offertes liggen ik heb alles teruggerekend naar per paneel inclusief omvormers, optimizer, installatie en nu nog incl btw (leek me de meest handige vergelijking omdat het allemaal net wat scheelt per offerte hoeveel panelen worden aangeboden):

Offerte 1:
LongiSolar
400WP
Optimizer Enphase (geen type bekend nu)
Omvormer Goodwe (geen type bekend nu)
Prijs per paneel: 511,-

Offerte 2:
Trina - Vertex-S-TSM-390 (SE)
390WP
Optimizer SolarEdge - P505
Omvormer SolarEdge - SE2200H
Per paneel: 783,85

Offerte 3:
REC Alpha Pure Black 405 REC405AAPureBlack
405WP
Enphase 3F Envoy-Standard
Omvormers Enphase IQ7A (incl IQ7 kabels)
Prijs per paneel: 1077,70

Offerte 4:
Jinko 400Watt mono Tiger Full black
400WP
SolarEdge S440 Power Optimizer
SolarEdge SE8K 3 fase incl Wifi
Prijs per paneel: 539,66

Mijn google rondje zegt dat offerte 1 de beste lijkt, qua prijs maar ook qua " duurzaamheid" , maar daar zit dan geen SolarEdge bij (waarvan ik begrijp dat die eigenlijk de beste is ...) maar andere merken qua omvormer en optimizers.

Wat is jullie kijk hierop? En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Alvast ontzettend bedankt!
pi_205876272
quote:
99s.gif Op woensdag 7 september 2022 09:42 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Het 'oogt' alsof ze gewoon te krijgen zijn. prijzen staan al op de site.
Link?

Want ik zie dit:
https://store.enphase.com/storefront/nl-nl/micro-omvormers

Daarbij heeft ESTG ze ook niet (grootste groothandel van NL).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205876480
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 10:21 schreef MeisPluis het volgende:
Hoi allemaal,

ik ben al een tijdje serieus naar zonnepanelen aan het kijken en de keuze moet nu maar eens gemaakt worden :D
Ik hoop dat ik even van jullie expertise gebruik mag maken. Ik heb ik totaal 4 offertes. Wat ik probeer te doen is te kijken producenten een beetje duurzaam zijn (oa in de zin van zo min mogelijk dwangarbeid als dat niet substantieel in de kosten scheelt).

Mijn verbruik is 4400 kWh en 1700 m3. We willen op termijn ook naar een warmtepomp (heb daar ook al een offerte voor liggen: LG Warmtepomp HM123M lucht/water warmtepomp monoblock 12Kwh voor ongeveer 16k, maar die willen we later gaan doen).

Het idee is om rond de 10-15 panelen te installeren (volgens 1 bedrijf zouden we er 25 kwijt kunnen maar dat geeft zoveel overcapaciteit dat dit voor nu niet interessant is volgens mij). Bij ons komen ze op oost, zuid en west.

Ik heb de volgende offertes liggen ik heb alles teruggerekend naar per paneel inclusief omvormers, optimizer, installatie en nu nog incl btw (leek me de meest handige vergelijking omdat het allemaal net wat scheelt per offerte hoeveel panelen worden aangeboden):

Offerte 1:
LongiSolar
400WP
Optimizer Enphase (geen type bekend nu)
Omvormer Goodwe (geen type bekend nu)
Prijs per paneel: 511,-

Offerte 2:
Trina - Vertex-S-TSM-390 (SE)
390WP
Optimizer SolarEdge - P505
Omvormer SolarEdge - SE2200H
Per paneel: 783,85

Offerte 3:
REC Alpha Pure Black 405 REC405AAPureBlack
405WP
Enphase 3F Envoy-Standard
Omvormers Enphase IQ7A (incl IQ7 kabels)
Prijs per paneel: 1077,70

Offerte 4:
Jinko 400Watt mono Tiger Full black
400WP
SolarEdge S440 Power Optimizer
SolarEdge SE8K 3 fase incl Wifi
Prijs per paneel: 539,66

Mijn google rondje zegt dat offerte 1 de beste lijkt, qua prijs maar ook qua " duurzaamheid" , maar daar zit dan geen SolarEdge bij (waarvan ik begrijp dat die eigenlijk de beste is ...) maar andere merken qua omvormer en optimizers.

Wat is jullie kijk hierop? En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Alvast ontzettend bedankt!
Maar als je een warmtepomp wilt dan ga je die overcapaciteit toch heel hard nodig hebben? Als je het je kan veroorloven zou ik het gewoon zo vol mogelijk leggen. Nu saldeer je nog dus is je terugverdientijd korter, en als je ze eenmaal terugverdiend hebt maakt het ook niet echt meer uit of je overcapaciteit hebt of niet, lijkt me.
pi_205876688
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 11:25 schreef Bami het volgende:

[..]
Maar als je een warmtepomp wilt dan ga je die overcapaciteit toch heel hard nodig hebben? Als je het je kan veroorloven zou ik het gewoon zo vol mogelijk leggen. Nu saldeer je nog dus is je terugverdientijd korter, en als je ze eenmaal terugverdiend hebt maakt het ook niet echt meer uit of je overcapaciteit hebt of niet, lijkt me.
Wel een goed punt! Wil wel ff kijken wat financieel het beste uitkomt, want die 25 panelen is 10k zo uit mijn hoofd. We willen het zelf betalen, niet een lening als dat niet nodig is.
  woensdag 7 september 2022 @ 11:43:07 #15
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205876746
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 11:25 schreef Bami het volgende:

[..]
Maar als je een warmtepomp wilt dan ga je die overcapaciteit toch heel hard nodig hebben? Als je het je kan veroorloven zou ik het gewoon zo vol mogelijk leggen. Nu saldeer je nog dus is je terugverdientijd korter, en als je ze eenmaal terugverdiend hebt maakt het ook niet echt meer uit of je overcapaciteit hebt of niet, lijkt me.
Doen wij ook, gewoon volplempen dat dak
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205876809
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 10:21 schreef MeisPluis het volgende:
Hoi allemaal,

ik ben al een tijdje serieus naar zonnepanelen aan het kijken en de keuze moet nu maar eens gemaakt worden :D
Ik hoop dat ik even van jullie expertise gebruik mag maken. Ik heb ik totaal 4 offertes. Wat ik probeer te doen is te kijken producenten een beetje duurzaam zijn (oa in de zin van zo min mogelijk dwangarbeid als dat niet substantieel in de kosten scheelt).

Mijn verbruik is 4400 kWh en 1700 m3. We willen op termijn ook naar een warmtepomp (heb daar ook al een offerte voor liggen: LG Warmtepomp HM123M lucht/water warmtepomp monoblock 12Kwh voor ongeveer 16k, maar die willen we later gaan doen).

Het idee is om rond de 10-15 panelen te installeren (volgens 1 bedrijf zouden we er 25 kwijt kunnen maar dat geeft zoveel overcapaciteit dat dit voor nu niet interessant is volgens mij). Bij ons komen ze op oost, zuid en west.

Ik heb de volgende offertes liggen ik heb alles teruggerekend naar per paneel inclusief omvormers, optimizer, installatie en nu nog incl btw (leek me de meest handige vergelijking omdat het allemaal net wat scheelt per offerte hoeveel panelen worden aangeboden):

Offerte 1:
LongiSolar
400WP
Optimizer Enphase (geen type bekend nu)
Omvormer Goodwe (geen type bekend nu)
Prijs per paneel: 511,-

Offerte 2:
Trina - Vertex-S-TSM-390 (SE)
390WP
Optimizer SolarEdge - P505
Omvormer SolarEdge - SE2200H
Per paneel: 783,85

Offerte 3:
REC Alpha Pure Black 405 REC405AAPureBlack
405WP
Enphase 3F Envoy-Standard
Omvormers Enphase IQ7A (incl IQ7 kabels)
Prijs per paneel: 1077,70

Offerte 4:
Jinko 400Watt mono Tiger Full black
400WP
SolarEdge S440 Power Optimizer
SolarEdge SE8K 3 fase incl Wifi
Prijs per paneel: 539,66

Mijn google rondje zegt dat offerte 1 de beste lijkt, qua prijs maar ook qua " duurzaamheid" , maar daar zit dan geen SolarEdge bij (waarvan ik begrijp dat die eigenlijk de beste is ...) maar andere merken qua omvormer en optimizers.

Wat is jullie kijk hierop? En zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Alvast ontzettend bedankt!
Hoi,

Dit is wat lastig, begrijp mijn reactie niet verkeerd maar door het ontbreken van kennis gaat er nu iets mis.

Offerte 1 kan niet. Je kan niet Enphase op een Goodwe omvormer zetten.
Je hebt OF GoodWe (string omvormer) OF Enphase (Micro-omvormers).

Wat in theorie zou kunnen is dat ze een deel op goodwe doen (omdat daar geen schaduw komt) en een deel met enphase (omdat daar wel schaduw komt).
Maar die prijs lijkt me daar te laag voor.

Offerte 2, prima producten, rare keuze optimizers (S440 is de nieuwste lijn), de P505 heeft denk ik hogere opstart spanning, zou ik moeten uitzoeken, maar als dat zo is verlies je daar wat op. Prijs is wat aan de hoge kant.

Offerte 3
Prijs slaat nergens op, ik kom met Trina 425 en volledig Enphase op 675 euro incl. btw per paneel voor 15 stuks.

Offerte 4
In mijn optiek de mooiste van de 4. Prima paneel, juiste optimizers, grotere omvormer voor later uitbreiding.
Als ik hetzelfde aanbiedt (Trina 425wp panelen) kom ik op 608 per paneel.

Dus veruit de beste is offerte 4. Ik kan het er niet voor aanbieden.

Prima producten, prima prijs, prima idee.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205876916
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 11:46 schreef bambino het volgende:

[..]
Hoi,

Dit is wat lastig, begrijp mijn reactie niet verkeerd maar door het ontbreken van kennis gaat er nu iets mis.

Offerte 1 kan niet. Je kan niet Enphase op een Goodwe omvormer zetten.
Je hebt OF GoodWe (string omvormer) OF Enphase (Micro-omvormers).

Wat in theorie zou kunnen is dat ze een deel op goodwe doen (omdat daar geen schaduw komt) en een deel met enphase (omdat daar wel schaduw komt).
Maar die prijs lijkt me daar te laag voor.

Offerte 2, prima producten, rare keuze optimizers (S440 is de nieuwste lijn), de P505 heeft denk ik hogere opstart spanning, zou ik moeten uitzoeken, maar als dat zo is verlies je daar wat op. Prijs is wat aan de hoge kant.

Offerte 3
Prijs slaat nergens op, ik kom met Trina 425 en volledig Enphase op 675 euro incl. btw per paneel voor 15 stuks.

Offerte 4
In mijn optiek de mooiste van de 4. Prima paneel, juiste optimizers, grotere omvormer voor later uitbreiding.
Als ik hetzelfde aanbiedt (Trina 425wp panelen) kom ik op 608 per paneel.

Dus veruit de beste is offerte 4. Ik kan het er niet voor aanbieden.

Prima producten, prima prijs, prima idee.
Dank je wel!

De eerste is van Eigen Huis en ik kan daar geen specificatie van vinden verder. Met jouw verhaal valt deze dan sowieso af want ik wil op zijn minst de basis wel begrijpen.

Dus ik begrijp dat ik met de laatste optie ook nog de mogelijkheid heb om later uit te bereiden als ik nu kies voor wat minder panelen (zie hierboven - het is even afhankelijk van de opties qua financiën)?
pi_205877189
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 11:54 schreef MeisPluis het volgende:

[..]
Dank je wel!

De eerste is van Eigen Huis en ik kan daar geen specificatie van vinden verder. Met jouw verhaal valt deze dan sowieso af want ik wil op zijn minst de basis wel begrijpen.

Dus ik begrijp dat ik met de laatste optie ook nog de mogelijkheid heb om later uit te bereiden als ik nu kies voor wat minder panelen (zie hierboven - het is even afhankelijk van de opties qua financiën)?
Die laatste heeft een 8kW omvormer. Daar kan je met oost west en zuid zeker 10-12.000wp aan panelen op kwijt.
Met gemiddeld rendement van 85% zit je met 12.000wp op 10.200kWh per jaar.
Meer dan zat ruimte om uit te breiden als je ooit van gas af gaat.

Sterker nog, het enige wat ik misschien anders zou doen is die 8kW net een maatje kleiner. 7 of misschien zelfs 6kW.
Maar dat scheelt hoogstens 50-150 euro.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205879233
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 09:26 schreef bambino het volgende:

[..]
Ff lastig met verschillende posts, maar hier gaat die.

Nee wij hebben geen garantiefonds. Kost meer dan 10k per jaar.
[..]
Eerlijk is eerlijk, dat zou ik nooit aanbieden voor 240 euro.
20 jaar op arbeid....

Materiaal garantie is standaard, panelen zijn normaal 15, maar die garantie zegt niks.

Over 5 jaar heb je al niks meer aan die garantie, want de fabriek heeft dat paneel niet meer. Dus wat krijg je dan, je geld terug van dat ene paneel. En omdat je Enphase hebt kan je een ander paneel terug leggen (nieuwer) maar dat verschil ga je zien.
[..]
Trina is de grootste zonnepanelen fabrikant ter wereld. Het is geen top klasse, maar ook geen budget.
Hyundai klinkt heel bekend, maar dat zegt niks over de kwaliteit van het paneel.
80% op de markt gebruikt dezelfde techniek. Dezelfde cel, dezelfde structuur en dezelfde materialen.
Daar zitten wel onderling kleine verschillen in maar de panelen zijn bijna identiek.
Dan heb je nog project panelen (waar al die velden mee gelegd worden, want goedkoop) en dan heb je de top, SunPower, LG, Panasonic.

Panelen risico is vrijwel nul. Dus iets goeds op je dak zegt hier niks.
Omvormer, dát is je risico punt. Want die gaan kapot, zonder twijfel.
Met Micro's is dat risico al wel wat lager, die gaan langer mee en hebben langer garantie. Maar daar betaal je ook voor.
[..]
Is al beantwoord, maar dat is het verschil tussen wattpiek en w. In de datasheet heet dat va.
Ik schreef het overigens verkeerd om zoals ook in vorige topic al gequote werd.
IQ7A is de betere, en dat is bij 400+ panelen een must in mijn optiek.

Levertijd is lang, zoals eigenlijk bij iedereen.
Iemand die in deze tijd in 3-4 maanden kan leveren, moet je je af vragen waarom.
Ik zit op een maand of 8. Dus net voor de zomer momenteel.
[..]
Jep thanks.
[..]
Dat is de nieuwe generatie. Daar zijn de VA getallen ook veel hoger van en ben je van die geneuzel af. Tot de zonnepanelen markt weer bij is, en ze bezig moeten met serie 9.
Oneindig spelletje.

Maar die zijn nog niet te krijgen. Duurt nog wel ff. Verwacht pas volgend jaar ergens, en dan zijn ze ook stervens duur in het begin.
Thnx voor je reactie! Ze zitten qua levertijd op 22 weken momenteel. Hetgeen aangeboden is heeft volgens mij vooral te maken met wat leverbaar is. Ik heb eerder een offerte gehad die goedkoper was met andere materialen. Die zijn nu niet meer leverbaar schijnbaar. IQ7A is mij ook aangeboden dus dat is dan juist goed toch?
pi_205879284
De kpn-monteur stond net al op de stoep, de WiFi werkt weer en we hebben vandaag gewoon opgewekt, dus jeuj *O*
pi_205887396
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 15:39 schreef Trekvogel het volgende:

[..]
Thnx voor je reactie! Ze zitten qua levertijd op 22 weken momenteel. Hetgeen aangeboden is heeft volgens mij vooral te maken met wat leverbaar is. Ik heb eerder een offerte gehad die goedkoper was met andere materialen. Die zijn nu niet meer leverbaar schijnbaar. IQ7A is mij ook aangeboden dus dat is dan juist goed toch?
Offerte 4 is met SolarEdge, dus niet met Enphase.

Enphase is weer een ander soort systeem, dat is altijd uitbreidbaar. Maar de 1e investering nu is duurder.
SolarEdge grotere omvormer, met later alleen panelen/kabels/optimizers is in totaal goedkoper.

Verschil in prijs is met name voor het type product, iets langere garantie.

Maar wij werken liever met SolarEdge.

Dus zoals offerte 4 is, zo zou ik het doen. By far de beste offerte die je hebt uit dat lijstje, in mijn opinie.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205887759
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 09:00 schreef bambino het volgende:

[..]
Offerte 4 is met SolarEdge, dus niet met Enphase.

Enphase is weer een ander soort systeem, dat is altijd uitbreidbaar. Maar de 1e investering nu is duurder.
SolarEdge grotere omvormer, met later alleen panelen/kabels/optimizers is in totaal goedkoper.

Verschil in prijs is met name voor het type product, iets langere garantie.

Maar wij werken liever met SolarEdge.

Dus zoals offerte 4 is, zo zou ik het doen. By far de beste offerte die je hebt uit dat lijstje, in mijn opinie.
Je haalt nu twee users door elkaar denk ik. :)
pi_205890805
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 09:45 schreef Trekvogel het volgende:

[..]
Je haalt nu twee users door elkaar denk ik. :)
:|W o|O 8)7
Is het al bijna weekend?

Anywho,
Ja als ze het met A leggen dan is dat goed.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205891743
Vraagje: zou een partij B een installatie kunnen uitbreiden van Partij A?
  donderdag 8 september 2022 @ 16:11:02 #25
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205892675
Omvormer is stuk. ;(
Ik maar schelden op die app dat het voor geen meter werkt _O-
Het goede nieuws: het is alleen het netwerk deel, dus hij produceert en levert wel gewoon. én ze hebben ze op voorraad dus ik krijg volgende week als het goed is een nieuwe
*O*
Ik wil cijfertjes kijken in de app :(
pi_205893005
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 16:11 schreef gcjoel het volgende:
Omvormer is stuk. ;(
Ik maar schelden op die app dat het voor geen meter werkt _O-
Het goede nieuws: het is alleen het netwerk deel, dus hij produceert en levert wel gewoon. én ze hebben ze op voorraad dus ik krijg volgende week als het goed is een nieuwe
*O*
Ik wil cijfertjes kijken in de app :(
Er gebeurt toch geen reet met dit weer
  donderdag 8 september 2022 @ 16:37:36 #27
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_205893116
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 16:29 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Er gebeurt toch geen reet met dit weer
Nee, dat zat ik ook al te denken toen dat apparaat voor de zoveelste keer werd uitgezet net :D
pi_205894167
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 16:11 schreef gcjoel het volgende:
Het goede nieuws: het is alleen het netwerk deel,
Als de spanning met China ooit oploopt dan schroef ik zelf die wifi module er wel af. Geen behoefte dat ze dan nog mijn omvormer kunnen manipuleren. Mijn eigen gegevens zie ik nu ook via een website in China. Opwek weet ik dan niet meer maar je kan dan nog wel zien wat je teruglevert.
  donderdag 8 september 2022 @ 17:49:20 #29
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205894235
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 17:43 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als de spanning met China ooit oploopt dan schroef ik zelf die wifi module er wel af. Geen behoefte dat ze dan nog mijn omvormer kunnen manipuleren. Mijn eigen gegevens zie ik nu ook via een website in China. Opwek weet ik dan niet meer maar je kan dan nog wel zien wat je teruglevert.
Je kan gewoon zelf een metertje plaatsen.
Tot nooit .......
pi_205894324
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 17:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Je kan gewoon zelf een metertje plaatsen.
Zou ook nog kunnen maar ik vraag me af hoe lang het leuk is om die data nauwkeurig te weten. In het begin ben je van alles aan het finetunen maar uiteindelijk hoef ik alleen maar te weten wat er in gaat en wat er weer uit gaat. Dat kan prima met de app van Greenchoise. Alleen met een dag vertraging.

Aan de andere kant heb ik nog wel een widget op de pc waar ik de P1 uitgang van de meter kan volgen.

Maar goed, komt tijd komt raad.
  Moderator donderdag 8 september 2022 @ 17:57:00 #31
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205894334
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 16:29 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Er gebeurt toch geen reet met dit weer
Nou nou, toch nog 22,8 kwh opgewekt vandaag. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205894483
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 16:29 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Er gebeurt toch geen reet met dit weer
Ik heb er 2 weken geleden een omvormer bij gehangen omdat hier alles prut ging.
Kan het wel kutweer zijn maar ik lever eindelijk weer iets terug *O*
Zelfs nu.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 8 september 2022 @ 19:21:24 #33
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205895445
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 17:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zou ook nog kunnen maar ik vraag me af hoe lang het leuk is om die data nauwkeurig te weten. In het begin ben je van alles aan het finetunen maar uiteindelijk hoef ik alleen maar te weten wat er in gaat en wat er weer uit gaat. Dat kan prima met de app van Greenchoise. Alleen met een dag vertraging.

Aan de andere kant heb ik nog wel een widget op de pc waar ik de P1 uitgang van de meter kan volgen.

Maar goed, komt tijd komt raad.
Ik maak kijk er toch echt dagelijks naar. Als is het maar om te weten dat alles werkt.
Tot nooit .......
pi_205902966
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2022 17:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zou ook nog kunnen maar ik vraag me af hoe lang het leuk is om die data nauwkeurig te weten.
Ik heb al 7 jaar zonnepanelen maar ik kijk nog steeds (bijna) dagelijks naar de opbrengs.
Voorheen Post ID 101472
  FOK!fotograaf vrijdag 9 september 2022 @ 09:58:04 #35
842 Zorro
Z
pi_205903352
Ik ben zo iemand die het zal jeuken wat het klimaat doet maar wel belangstelling krijgt als het me geld oplevert. Dat is nu toch wel zover :)

Dus aan het kijken naar zonnepanelen.
Maar dan wil ik ook zoveel mogelijk van die panelen natuurlijk. Nou heb ik een dakraam wat dan nogal vervelend in de weg zit. Heeft iemand enig idee in welke bedragen ik moet denken om zo'n raam te verwijderen en dicht maken?

Gewoon een grove indicatie, ik heb nu geen idee of ik moet denken aan 100 Euro, 500 Euro of 1000+ ...
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_205903429
quote:
6s.gif Op vrijdag 9 september 2022 09:58 schreef Zorro het volgende:
Ik ben zo iemand die het zal jeuken wat het klimaat doet maar wel belangstelling krijgt als het me geld oplevert. Dat is nu toch wel zover :)

Dus aan het kijken naar zonnepanelen.
Maar dan wil ik ook zoveel mogelijk van die panelen natuurlijk. Nou heb ik een dakraam wat dan nogal vervelend in de weg zit. Heeft iemand enig idee in welke bedragen ik moet denken om zo'n raam te verwijderen en dicht maken?

Gewoon een grove indicatie, ik heb nu geen idee of ik moet denken aan 100 Euro, 500 Euro of 1000+ ...
Ik denk al snel in de laatste categorie. Je moet het dakraam eruit halen, de gordingen en/of een rachelwerk aanbrengen, isolatie aanbrengen, het dak op om pannen te leggen en aan de binnenkant afwerken bv met gipsplaten en een laagje verf. En probeer op korte termijn maar eens iemand te vinden die tijd heeft.
Als het dakraam nog in goede staat en vrij nieuw is kun je daar misschien nog iets voor terug krijgen via marktplaats.

edit: Ligt er wel een beetje aan hoe groot je dakraam is maar omdat je zegt dat het in de weg zit zal het waarschijnlijk om een redelijk formaat gaan.
  FOK!fotograaf vrijdag 9 september 2022 @ 10:13:13 #37
842 Zorro
Z
pi_205903498
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:06 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik denk al snel in de laatste categorie. Je moet het dakraam eruit halen, de gordingen en/of een rachelwerk aanbrengen, isolatie aanbrengen, het dak op om pannen te leggen en aan de binnenkant afwerken bv met gipsplaten en een laagje verf. En probeer op korte termijn maar eens iemand te vinden die tijd heeft.
Als het dakraam nog in goede staat en vrij nieuw is kun je daar misschien nog iets voor terug krijgen via marktplaats.

edit: Ligt er wel een beetje aan hoe groot je dakraam is maar omdat je zegt dat het in de weg zit zal het waarschijnlijk om een redelijk formaat gaan.
Hmm, dat is toch wel meer dan ik gehoopt had.
Raam is iets in de orde van 1,20 bij 1,20
Ik heb niet zo'n groot dak, en het zit precies verkeerd dus het scheelt ongeveer tussen 8 panelen met raam en 10 of misschien zelfs 12 zonder raam...
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_205903527
quote:
6s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:13 schreef Zorro het volgende:

[..]
Hmm, dat is toch wel meer dan ik gehoopt had.
Raam is iets in de orde van 1,20 bij 1,20
Ik heb niet zo'n groot dak, en het zit precies verkeerd dus het scheelt ongeveer tussen 8 panelen met raam en 10 of misschien zelfs 12 zonder raam...
Als je een tekening of een foto hebt, kunnen we even mee kijken. @bambino zit in de zonnepanelen en ook @TheFreshPrince heeft alle dakvlakken dichtgelegd dus die heeft mogelijk ook goede ideeën.

Ik ben geen aannemer maar een bouwvakker is er al snel een werkdag zoet mee en dan nog het materiaal, mogelijk nog een hoogwerker, de BTW en de winstmarge van de aannemer. Je zou anders eens aan @Makrolon kunnen vragen, die werkt voor zichzelf in de bouwsector dus weet veel beter wat de prijzen op het moment een beetje zijn.
  FOK!fotograaf vrijdag 9 september 2022 @ 10:26:25 #39
842 Zorro
Z
pi_205903620
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:16 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Als je een tekening of een foto hebt, kunnen we even mee kijken. @:bambino zit in de zonnepanelen en ook @:thefreshprince heeft alle dakvlakken dichtgelegd dus die heeft mogelijk ook goede ideeën.

Ik ben geen aannemer maar een bouwvakker is er al snel een werkdag zoet mee en dan nog het materiaal, mogelijk nog een hoogwerker, de BTW en de winstmarge van de aannemer. Je zou anders eens aan @:Makrolon kunnen vragen, die werkt voor zichzelf in de bouwsector dus weet veel beter wat de prijzen op het moment een beetje zijn.
Hier links dus:
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_205903734
quote:
6s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:26 schreef Zorro het volgende:

[..]
Hier links dus:
[ afbeelding ]
Past er niet net een rijtje tussen het raam en de dakkapel? Dan kan je er ook nog een rijtje boven doen en er naast ook nog twee. De laatste twee kunnen eventueel nog links van de dakkapel, een eventueel met optimizer.

Zonde om dat raam weg te doen natuurlijk.
  FOK!fotograaf vrijdag 9 september 2022 @ 10:43:28 #41
842 Zorro
Z
pi_205903758
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:39 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Past er niet net een rijtje tussen het raam en de dakkapel? Dan kan je er ook nog een rijtje boven doen en er naast ook nog twee. De laatste twee kunnen eventueel nog links van de dakkapel, een eventueel met optimizer.

Zonde om dat raam weg te doen natuurlijk.
Zou ik na moeten laten kijk. Ik ben nu uitgegaan van 1 offerte (ik begin net he, ga die nog wel meer opvragen) en die tekent 8 panelen in.
Vier boven, twee naast het raam en twee daaronder.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_205903786
quote:
6s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:43 schreef Zorro het volgende:

[..]
Zou ik na moeten laten kijk.
Je kan simpel met een meetlint de afstand meten vanuit het raam. 165 cm zijn de meeste panelen,
  FOK!fotograaf vrijdag 9 september 2022 @ 10:55:33 #43
842 Zorro
Z
pi_205903884
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:46 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je kan simpel met een meetlint de afstand meten vanuit het raam. 165 cm zijn de meeste panelen,
Zal ik eens naar kijken. Ik ben wel een beetje terughoudend met krap aansluiten want als er dan eens wat met het dakraam moet gebeuren dan moeten die zonnepanelen weer verwijderd worden. Al is de kans dat dat nodig is ook niet zo heel groot natuurlijk.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_205905428
Oef, gisteren voor het eerst geen negatieve dag gehad, maar moeten betalen voor gas en stroom, vanaf nu gaat het hard denk ik en vanaf 1 januari nog harder.
  vrijdag 9 september 2022 @ 13:03:43 #45
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205905684
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 12:48 schreef JDx het volgende:
Oef, gisteren voor het eerst geen negatieve dag gehad, maar moeten betalen voor gas en stroom, vanaf nu gaat het hard denk ik en vanaf 1 januari nog harder.
De seizoenen zouden geen verrassing mogen zijn toch? ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205906562
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 13:03 schreef zalkc het volgende:

[..]
De seizoenen zouden geen verrassing mogen zijn toch? ;)
Is het ook niet, heerlijk jaar tot nu toe. Maar nu gaan de dag en maandkaartjes wel een stuk harder oplopen dan vorig jaar toen nog stroom had voor 16 cent.
pi_205908366
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:46 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je kan simpel met een meetlint de afstand meten vanuit het raam. 165 cm zijn de meeste panelen,
Inmiddels al niet meer, meeste panelen zijn nu 375+ wp en die zijn bijna altijd 170-176 en ook nog iets breder.
De nieuwe Trina 425 die wij gebruiken zijn 1,765 bij 1,134

quote:
6s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:26 schreef Zorro het volgende:

[..]
Hier links dus:
[ afbeelding ]
Als je mazzel hebt passen er 4 boven, 4 onder, 1 links (landscape) van dakraam en nog 2 portrait links van dakkapel.

Zonder dakraam zal het verschil niet heel groot zijn.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  FOK!fotograaf vrijdag 9 september 2022 @ 17:18:59 #48
842 Zorro
Z
pi_205908924
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 16:22 schreef bambino het volgende:

[..]
Inmiddels al niet meer, meeste panelen zijn nu 375+ wp en die zijn bijna altijd 170-176 en ook nog iets breder.
De nieuwe Trina 425 die wij gebruiken zijn 1,765 bij 1,134
[..]
Als je mazzel hebt passen er 4 boven, 4 onder, 1 links (landscape) van dakraam en nog 2 portrait links van dakkapel.

Zonder dakraam zal het verschil niet heel groot zijn.
Niet de moeite waard dus om raam weg te halen?
Ik gokte een beetje op 3 rijen van 4 en dan 2 naast de dakkapel.
Maar goed, op jouw manier kom ik op 11 dus dat lijkt nog wel ergens op :)

Dank je!
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_205909173
quote:
6s.gif Op vrijdag 9 september 2022 17:18 schreef Zorro het volgende:

[..]
Niet de moeite waard dus om raam weg te halen?
Ik gokte een beetje op 3 rijen van 4 en dan 2 naast de dakkapel.
Maar goed, op jouw manier kom ik op 11 dus dat lijkt nog wel ergens op :)

Dank je!
3x4 past niet. Dakraam is 1,20 dus daar past in die hoogte niet nog een rij.
2x4 + 3 liggend als dakraam weg is + 2 naast dakkapel zou max zijn.
Dat is 13. Dus het scheelt 2 panelen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  FOK!fotograaf vrijdag 9 september 2022 @ 17:52:58 #50
842 Zorro
Z
pi_205909338
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 17:40 schreef bambino het volgende:

[..]
3x4 past niet. Dakraam is 1,20 dus daar past in die hoogte niet nog een rij.
2x4 + 3 liggend als dakraam weg is + 2 naast dakkapel zou max zijn.
Dat is 13. Dus het scheelt 2 panelen.
Dan hangt het dus af van kosten verwijderen vs opbrengst panelen vs comfort vanwege raam weg.

Dat wordt puzzelen en nadenken :)
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  vrijdag 9 september 2022 @ 18:06:58 #51
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205909540
quote:
6s.gif Op vrijdag 9 september 2022 09:58 schreef Zorro het volgende:
Ik ben zo iemand die het zal jeuken wat het klimaat doet maar wel belangstelling krijgt als het me geld oplevert. Dat is nu toch wel zover
En precies hierom moet vervuiling en uitstoot van broeikasgassen door gaan werken tot in de portemonnee. Taakje voor de overheid.
Huilen dan.
pi_205914172
quote:
6s.gif Op vrijdag 9 september 2022 10:26 schreef Zorro het volgende:

[..]
Hier links dus:
[ afbeelding ]
Een honderd of 6-8 ben je zo kwijt ja.

Ik heb ze op mn garage gewoon over 2 dakramen door gelegd :+ kijk je alleen vanuit t dakraam tegen de achterkant van een paneel aan. :p
pi_205915997
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 23:36 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Een honderd of 6-8 ben je zo kwijt ja.

Ik heb ze op mn garage gewoon over 2 dakramen door gelegd :+ kijk je alleen vanuit t dakraam tegen de achterkant van een paneel aan. :p
Scheelt zo'n duur schuin luxaflex ding.
pi_205917002
Nu 2 keer een offerte terug gehad waarop ik nogmaals moest uitleggen wat ik wilde, die slipsnifters tekenden het doodleuk op het noordelijk dak in.

ik wil op dit dak de set van 3x5 naar de bovenhoek verplaatsen en dan er 9 panelen (van hetzelfde formaat, 169-170 x 100-102) bij plaatsen voor een 4x6 opstelling aangesloten op een aparte 1 fase omvormer.



Net antwoord gehad met het waarom


• Voor de garantie op een stabiele installatie vanuit de producent van het constructiemateriaal waar wij mee werken, moeten wij officieel 50 centimeter van de nok en 50 centimeter van het einde van de zijgevel blijven.
• De maatvoering van de huidige panelen is voor ons niet meer verkrijgbaar. Met het combineren van verschillende (maten) panelen in eenzelfde dak wordt dit al snel een gek gezicht. Wij gaan graag voor goed uitziende installaties waar wij kwaliteit kunnen waarborgen.
• Op de panelen die reeds geplaatst zijn kunnen wij geen garantie bieden en ik vermoed dat de voorgaande installateur dit ook laat vervallen op het moment dat wij hier aan gaan sleutelen.

Die laatste 2 punten zijn nog wel op te lossen, de garantie op de bestaande panelen geloof ik wel en ze zijn nog gewoon te koop in het wild.

Wat ik vreemder vind is de 50cm opmerking.

[ Bericht 45% gewijzigd door zalkc op 10-09-2022 11:23:57 ]
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205947069
Over 1,5 maand worden mijn zonnepanelen ook eindelijk geleverd! *O* *O*

Dit is het eindelijk geworden voor mij:
7x Q Cells 345 Wp
1x solarEdge omvormer 1-fase
7x Solaredge optimizers

Daarnaast wordt er bij mij een strip in het dak gevrand (heb een bitumen dak) zodat ze daar de constructie in kunnen hangen. Kan niet wachten!

[ Bericht 0% gewijzigd door kipptje op 12-09-2022 13:18:04 (Brainfart) ]
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_205948693
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 10:52 schreef zalkc het volgende:

Die laatste 2 punten zijn nog wel op te lossen, de garantie op de bestaande panelen geloof ik wel en ze zijn nog gewoon te koop in het wild.

Wat ik vreemder vind is de 50cm opmerking.
Kan zijn dat er bij de nok te veel kracht op het systeem komt te staan door windvlagen o.i.d.
Aan de zijkant heb je kans dat regen vanaf de zonnepanelen niet meer goed op de pannen loopt. Dat is wat ik me zo even kan bedenken.

Andere argumenten komen mij ook redelijk geloofwaardig over. En het ziet er natuurlijk ook een beetje gek uit naast de panelen van de buren als deze panelen naar boven moeten verplaatsen.
Moeten de panelen ook meer richting de buren verplaatst worden of past die extra rij er nog langs? Want dan kom je waarschijnlijk boven de woningscheidende muur uit en dat kan weer problemen opleveren met de brandwerendheid tussen de 2 woningen.
pi_205948719
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 15:50 schreef archito het volgende:

[..]
Kan zijn dat er bij de nok te veel kracht op het systeem komt te staan door windvlagen o.i.d.
Aan de zijkant heb je kans dat regen vanaf de zonnepanelen niet meer goed op de pannen loopt. Dat is wat ik me zo even kan bedenken.

Andere argumenten komen mij ook redelijk geloofwaardig over. En het ziet er natuurlijk ook een beetje gek uit naast de panelen van de buren als deze panelen naar boven moeten verplaatsen.
Moeten de panelen ook meer richting de buren verplaatst worden of past die extra rij er nog langs? Want dan kom je waarschijnlijk boven de woningscheidende muur uit en dat kan weer problemen opleveren met de brandwerendheid tussen de 2 woningen.
Op een huis een straat verder, alleen aan de achterkant, liggen dezelfde panelen op hetzelfde type huis (letterlijk hetzelfde vanuit de brochure).

Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205949105
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 15:53 schreef zalkc het volgende:

[..]
Op een huis een straat verder, alleen aan de achterkant, liggen dezelfde panelen op hetzelfde type huis (letterlijk hetzelfde vanuit de brochure).

[ afbeelding ]
Ik lees op internet dat het vaker gebeurt inderdaad en meestal gaat het wel goed. Maar windkrachten zijn langs de randen wel veel hoger, dus ik snap dat ze geen garantie willen geven.

Beetje off-topic: Ik vind het bij dit voorbeeld er ook raar uit zien dat de zonnepanelen niet uitgelijnd zijn met de buren. Esthetisch vind ik het ook mooier als je rondom de panelen iig nog 1 of enkele dakpannen ziet.
pi_205956300
Voorbereidingen zijn bij ons ook in volle dag. Afgelopen week 2 kabels van 5x4mm getrokken (laten trekken eigenlijk) van garage naar technische ruimte.
Vrijdag komt een dakdekker voor de leiding door het dak. Dan over 8 weken de panelen..
  woensdag 14 september 2022 @ 15:11:06 #60
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205973396
Het is dat het nu een beetje opklaart maar anders was vandaag op weg om de slechtste dag sinds 6 april te worden.
Huilen dan.
pi_205973458
quote:
7s.gif Op woensdag 14 september 2022 15:11 schreef Isdatzo het volgende:
Het is dat het nu een beetje opklaart maar anders was vandaag op weg om de slechtste dag sinds 6 april te worden.
Hier geen opklaring. Het regent al sinds vanochtend en voorlopig stopt dat nog niet. Tegen de droogte is zo'n lange gestage regenval goed dus ^O^ .
  woensdag 14 september 2022 @ 15:19:46 #62
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205973495
Ja, ik had deze zomer graag een paar kWh-tjes ingeleverd voor wat nattigheid.
Huilen dan.
  Moderator woensdag 14 september 2022 @ 15:25:53 #63
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205973571
quote:
7s.gif Op woensdag 14 september 2022 15:11 schreef Isdatzo het volgende:
Het is dat het nu een beetje opklaart maar anders was vandaag op weg om de slechtste dag sinds 6 april te worden.
Dat is het hier nog steeds. 2,97 kWh vandaag pas. Wel genoeg om overall ons verbruik nu overdag onder 0 te houden, dat dan weer wel, maar ik moet nu geen wasmachine ofzo aanzetten want dan ga ik dik boven 0.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 14 september 2022 @ 16:09:26 #64
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205974011
Geen regen gezien. Lekker zonnetje de hele middag 8-)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_205974447
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 16:09 schreef laziness het volgende:
Geen regen gezien. Lekker zonnetje de hele middag 8-)
Hier ook maar ik had liever regen gehad. Nog steeds zeer droog hier.
pi_205974821
ik heb een offerte binnen van 23x370Wp voor ¤7900,- incl fornius omvormer, aardlekautomaat en bekabeling en montage.
Is dit een beetje acceptabele prijs tegenwoordig, want ik krijg maar moeilijk offertes bij bedrijven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205976454
23 x 370 = 8510 wp
over het algemeen wordt volgens mij een prijs van 1 euro per watt piek als een redelijke goede prijs gezien.
pi_205981955
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 19:28 schreef namliam het volgende:
23 x 370 = 8510 wp
over het algemeen wordt volgens mij een prijs van 1 euro per watt piek als een redelijke goede prijs gezien.
Met prijzen van 80 cent per kwh en 4 per kuub gas is het sowieso een nobrainer. De vraag is hoe lang die prijzen aanhouden maar goed, ik zie het niet meer zo snel terug gaan naar 22 cent per kwh. En zelfs bij 22 cent is het een goede investering met de huidige inflatie als je het geld toch hebt liggen.

quote:
7s.gif Op woensdag 14 september 2022 15:19 schreef Isdatzo het volgende:
Ja, ik had deze zomer graag een paar kWh-tjes ingeleverd voor wat nattigheid.
Water kost geen drol.
Facts don't care about your feelings
pi_205985888
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 09:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

[..]
Water kost geen drol.
Misschien als je een kippentuintje hebt niet inderdaad. Onze twee weilanden beregenen kost me met de huidige dieselprijzen ongeveer 300 euro per keer.

Maar goed, nu weer on topic.
  donderdag 15 september 2022 @ 15:48:31 #70
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205985898
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 09:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Water kost geen drol.
Joh.

Maar een landelijk doorlopend neerslagtekort van hier tot Tokyo wel, los van de schade aan de natuur. Het gaat me niet om wat ik per kubieke meter water betaal.
Huilen dan.
pi_205990742
quote:
7s.gif Op donderdag 15 september 2022 15:48 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Joh.

Maar een landelijk doorlopend neerslagtekort van hier tot Tokyo wel, los van de schade aan de natuur. Het gaat me niet om wat ik per kubieke meter water betaal.
Je zal je daar maar zorgen om maken :') het is NL, het gaat heus wel weer regenen.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 15 september 2022 @ 22:31:31 #72
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205991095
Je zal maar met zulke domme reacties komen :') .
Huilen dan.
  Moderator zaterdag 17 september 2022 @ 11:29:13 #73
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206006218
Meer mensen waarbij de solaredge app niets registreert vandaag? De app start maar staat op 0,0 terwijl ik zie dat er teruglevering is, dus het systeem werkt, maar de app doet raar.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206006648
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 11:29 schreef CoolGuy het volgende:
Meer mensen waarbij de solaredge app niets registreert vandaag? De app start maar staat op 0,0 terwijl ik zie dat er teruglevering is, dus het systeem werkt, maar de app doet raar.
Nee hier gewoon te zien wat er opgewekt is vandaag
  Moderator zaterdag 17 september 2022 @ 12:37:06 #75
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206006837
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 12:11 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Nee hier gewoon te zien wat er opgewekt is vandaag
Hm. Kut. Dan snap ik niet wat ik er aan kan doen want de panelen werken want ik zie op mijn p1 meter dat ik terug lever, maar de opbrengst zelf wordt niet in de app gezet. Maar mijn Home Assistant prikt ook in op die omvormer en die ziet ook niks.

Dat heb ik in juni 2 weken gehad en toen ineens werd de opbrengst van die 2 weken ineens bij juli opgeteld. 8)7
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206006902
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 11:29 schreef CoolGuy het volgende:
Meer mensen waarbij de solaredge app niets registreert vandaag? De app start maar staat op 0,0 terwijl ik zie dat er teruglevering is, dus het systeem werkt, maar de app doet raar.
Hier volgens de app ook 0 terug geleverd terwijl er volgens de meter wel gewoon is teruggeleverd. Laatste keer bijgewerkt 2,5 uur geleden.
  zaterdag 17 september 2022 @ 12:46:14 #77
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206006914
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 11:29 schreef CoolGuy het volgende:
Meer mensen waarbij de solaredge app niets registreert vandaag? De app start maar staat op 0,0 terwijl ik zie dat er teruglevering is, dus het systeem werkt, maar de app doet raar.
Heb ik soms ook last van. Vaak dan is het 's avonds na zonsondergang opeens weer helemaal bijgewerkt.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206006981
Bij ons nu ook drie uur geleden voor het laatst bijgewerkt. Meestal heeft de omvormer dan om magische redenen opeens geen internetverbinding, en corrigeert eea zichzelf weer gedurende de dag. Soms pas ‘s avonds idd.
pi_206007009
Hier werkt de SolarEdge app wel goed :)
  Moderator zaterdag 17 september 2022 @ 13:04:59 #80
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206007065
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 12:57 schreef MevrouwCactus het volgende:
Hier werkt de SolarEdge app wel goed :)
Hoor net van een vriend van me dat hij hetzelfde heeft, dus het lijkt me sterk dat het bij al die mensen aan de internetverbinding ligt die er tegelijkertijd uit klapt, of dat allemaal die omvormers ineens onderuit gaan op hetzelfde moment. Ik denk dat het issue bij SolarEdge zelf ligt.

Dat is ook niet goed natuurlijk, maar het ligt in ieder geval niet aan mijn omvormers dus.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206014362
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 13:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoor net van een vriend van me dat hij hetzelfde heeft, dus het lijkt me sterk dat het bij al die mensen aan de internetverbinding ligt die er tegelijkertijd uit klapt, of dat allemaal die omvormers ineens onderuit gaan op hetzelfde moment. Ik denk dat het issue bij SolarEdge zelf ligt.

Dat is ook niet goed natuurlijk, maar het ligt in ieder geval niet aan mijn omvormers dus.
Bij mij is de SolarEdge app weer aangevuld met de data van gisteren. Zo te zien klopt alles weer.
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 09:02:03 #82
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206014899
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 06:54 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Bij mij is de SolarEdge app weer aangevuld met de data van gisteren. Zo te zien klopt alles weer.
Ja, bij mij ook. En nu vandaag doet ie t gewoon normaal. ^O^
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206016011
De meter is voor het eerst sinds half april weer vooruit gedraaid (qua weektotaal). Komende week hebben we de zonnepanelen een jaar. 85% van ons verbruik is er mee afgedekt, dus dat is mooi.
  maandag 19 september 2022 @ 09:36:11 #84
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206026646
Gisteren was mijn slechtste dag tot nu toe, 6,78kWh geproduceerd, vanmorgen was dus de akku leeg en moest 1,24 kWh kopen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jan_Onderwater op 19-09-2022 12:55:03 ]
  maandag 19 september 2022 @ 10:31:12 #85
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206027100
Gister de slechtste dag sinds 6 april.
Huilen dan.
pi_206028156
quote:
14s.gif Op maandag 19 september 2022 10:31 schreef Isdatzo het volgende:
Gister de slechtste dag sinds 6 april.
Hier ook gister de slechtste dag. Maar 6 april was voor mij meer, 4 april was minder dan 6 april bij mij maar nog steeds (net) iets meer dan gisteren.

Voor mij is dit de slechtste dag sinds mijn uitbreiding. 22 februari was de laatste keer dat het nog lager was.

Vandaag overigens al meer opgewekt tot nog toe dan gister de hele dag.
Met weersverwachting aankomende week hoop ik dat we deze maand nog een redelijke maand halen. Zit nu op 700 deze maand, 1000 is wel haalbaar hoop ik.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206037929
Ik heb nog een oude Ferraris meter die terugdraait.
Nu wilt Liander een slimme meter plaatsen.

Maar hoor van sommige mensen dat je beter de oude meter kunt houden en de slimme meter zo lang mogelijk moet tegenhouden.

Waarom is dat?
  dinsdag 20 september 2022 @ 10:10:27 #88
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_206038010
Bij mij rekent de Eneco app nog met de oorspronkelijke teruglevervoergoeding, bij meer mensen zo?
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_206040649
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 09:58 schreef Wouter2006 het volgende:
Ik heb nog een oude Ferraris meter die terugdraait.
Nu wilt Liander een slimme meter plaatsen.

Maar hoor van sommige mensen dat je beter de oude meter kunt houden en de slimme meter zo lang mogelijk moet tegenhouden.

Waarom is dat?
Voor mijn gevoel is dat voornamelijk om dwars te liggen.

Het idee er achter is dat je met een ferraris meter hoe dan ook blijft salderen omdat het niet anders kan. Maar goed, dus tot de tijd dat je die digitale meter hebt gaat salderen dus al doordat de meter terug kan draaien. Salderen mag nog volledig tot 1 januari 2025 (?). Als je dan nog een ferraris meter hebt dan zou het een voordeel kunnen zijn.

Echter ben je op een goed moment toch verplicht een digitale meter met dus vier telwerken te accepteren (hoog/laag en lever/terug lever). Je mag dan nog wel weigeren dat er op afstand afgelezen wordt maar doordat je die vier telwerken hebt kunnen ze dan achteraf zien wat geleverd en terug geleverd is.

Reken er dus maar rustig op dat voor 1 januari 2025 je hoe dan ook verplicht ben een digitale meter te accepteren. Weiger je dan zullen ze gaan dreigen met afsluiten. De meter is eigendom van de netbeheerder maar als je dwars blijft liggen mogen ze wel kosten voor vervanging in rekening brengen.

Een smart meter in combinatie met een energiemanager geeft je wel veel inzicht over je verbruik. Dus meestal is een dergelijke meter een voordeel.

Het enige puntje nog is dat sommige leveranciers opeens per maand zijn gaan salderen. Dat is met een ferraris meter dus (praktische gezien) niet mogelijk. Ik neem aan dat bij het eerste het beste proefproces die leveranciers teruggefloten worden.
pi_206040887
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 15:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het enige puntje nog is dat sommige leveranciers opeens per maand zijn gaan salderen. Dat is met een ferraris meter dus (praktische gezien) niet mogelijk. Ik neem aan dat bij het eerste het beste proefproces die leveranciers teruggefloten worden.
Nou, ik begreep dus van een vriendin die in deze situatie zit dat ze maandelijks salderen op basis van een schatting van je opbrengst en verbruik. :')
  dinsdag 20 september 2022 @ 17:18:51 #91
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206041683
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 15:51 schreef Bami het volgende:

[..]
Nou, ik begreep dus van een vriendin die in deze situatie zit dat ze maandelijks salderen op basis van een schatting van je opbrengst en verbruik. :')
Mijn god, als ik al zie wat de energiemanager voor foute schattingen maakte toen de slimme meter een paar maanden geen standen doorgaf dan lijkt me dat helemaal drama.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 22 september 2022 @ 12:23:33 #92
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206063653
Het was hier in huis vandaag inmiddels afgekoeld, onder de 19 graden gezakt. Heb nu de airco op verwarmen aanstaan, want de zonnepanelen produceren flink. Zometeen het hele huis warm op gratis stroom
pi_206064497
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 17:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mijn god, als ik al zie wat de energiemanager voor foute schattingen maakte toen de slimme meter een paar maanden geen standen doorgaf dan lijkt me dat helemaal drama.
@Wouter2006 Ben je er al uit of het handig is om die oude meter te laten hangen?

Hoewel ik bij de eerste ronde de slimme meter ook geweigerd heb ben ik toch wel blij dat ik bij de tweede ronde meer vertrouwen er in had. Het tot in detail kunnen aflezen (P1 poort gebruiken) geeft zo vreselijk veel inzicht in je verbruik en daarmee kan je weer heel veel leren hoe te besparen.

Mijn aanvankelijke weigering was omdat toen erg in het nieuws was dat bepaalde apparaten en lampen extreme metingen gaven. Na het ophangen van de meter heb ik dat erg in de gaten gehouden. Nu hoor je daar niet meer over dus zal het of wel meegevallen zijn of de meters zijn verbeterd.
  donderdag 22 september 2022 @ 13:53:02 #94
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206064938
Het huis is nu comfortabel warm. In het begin verbruikten de 2 splitunits 2 kWh, na een half uur 1,5 kWh. Buitentemperatuur is 14 C, binnen nu 23 C.
pi_206065219
2940 kWh opgewekt van 1 januari t/m vandaag *O* . Daar hadden we vorig jaar een heel jaar voor nodig.
pi_206065278
23 vind ik niet meer comfortabel warm. _O-

Wij zitten sinds begin maart al op 3090 kWh. Verwachte jaaropbrengst bij plaatsen was 2850 kWh. Maar het was natuurlijk ook wel een uitzonderlijk goed jaar tot nu toe. Ben benieuwd hoe dat volgend jaar uitpakt.
  donderdag 22 september 2022 @ 14:27:30 #97
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206065338
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 14:22 schreef Bami het volgende:
23 vind ik niet meer comfortabel warm. _O-
Ben snotverkouden en rillerig/koortsig, heb een fleece trainingspak over mijn pyjama aan en een dekentje.
  donderdag 22 september 2022 @ 14:30:10 #98
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206065358
quote:
17s.gif Op donderdag 22 september 2022 14:15 schreef douche-eendje het volgende:
2940 kWh opgewekt van 1 januari t/m vandaag *O* . Daar hadden we vorig jaar een heel jaar voor nodig.
4,500 kWh sinds 25 Mei dus net geen 4 maanden.
pi_206065373
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 14:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ben snotverkouden en rillerig/koortsig, heb een fleece trainingspak over mijn pyjama aan en een dekentje.
Dan snap ik het wel. Bij mijn vader is het standaard boven de 23 graden, ik word daar echt onpasselijk van. Inmiddels heeft hij het aantal zonnepanelen uitgebreid tot 29 en een warmtepomp, ik gok dat ‘m dat aardig wat gaat opleveren
  donderdag 22 september 2022 @ 14:36:39 #100
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206065430
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 14:31 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Dan snap ik het wel. Bij mijn vader is het standaard boven de 23 graden, ik word daar echt onpasselijk van. Inmiddels heeft hij het aantal zonnepanelen uitgebreid tot 29 en een warmtepomp, ik gok dat ‘m dat aardig wat gaat opleveren
Ja, zeker zolang je kan salderen zal hij geen energiekosten meer maken. Das fijn, geen stroom en gasrekening. Daar ik niet kan salderen (woon niet in NL) probeer ik mijn eigen stroom zoveel mogelijk te gebruiken als ik produceer. Stook nu de zon schijnt het huis warmer dan eigenlijk nodig, zodat de muren etc warmte opslaan ik de kosten zoveel mogelijk beperk.
Maar het is goed te zien dat het echt goed werkt, stoken met de Airco en het stroomverbruik is laag.
  donderdag 22 september 2022 @ 15:09:25 #101
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206065714
Buren kregen vandaag zonnepanelen geleverd voor installatie, al 6 weken na het tekenen van de offerte.
Hoop heisa in de straat, de installateurs spraken een onbekende taal en slechts gebrekkig Engels en waren van plan de kabel van de omvormer via diverse gaten in het dak en de buitenmuur naar de meterkast te laten lopen.
Met de schouw van de leverende partij was echter afgesproken was om dat via de kruipruimte te laten doen, terwijl die er hier in de woningen niet is. Dankzij @ACT-F wist ik dat we door deze situatie gebruik moesten maken van een PV verdeler, als je het zonder gaten boren wil doen, maar dat wisten onze buren dus niet.
Ook wisten ze niet dat hun meterkast (nog met ouderwetse stoppen) aangepast/vervangen moest worden naar een modernere versie.
Uiteindelijk zijn de installateurs weer vertrokken, zonder iets te installeren, want ze hadden nog meer klussen te doen.

Zijn er meer ervaringen met dit soort leveranciers, die zeggen op korte termijn zonnepanelen te kunnen installeren, maar waarbij de communicatie/afstemming/schouw vooraf dusdanig is dat installatie op het afgesproken moment niet zonder meer mogelijk is?
  donderdag 22 september 2022 @ 15:23:25 #102
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206065880
quote:
7s.gif Op donderdag 22 september 2022 15:09 schreef MadMaster het volgende:
Dankzij @:ACT-F wist ik dat we door deze situatie gebruik moesten maken van een PV verdeler, als je het zonder gaten boren wil doen, maar dat wisten onze buren dus niet.
Dan ben je wel beperkt tot 3500 watt.
Huilen dan.
  donderdag 22 september 2022 @ 15:34:38 #103
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206066035
quote:
7s.gif Op donderdag 22 september 2022 15:23 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dan ben je wel beperkt tot 3500 watt.
Check, maximaal 10 panelen in ons geval, maar ik hoef ook geen energieleverancier te worden.
Maar dat was niet de insteek van mijn post...
  donderdag 22 september 2022 @ 15:50:34 #104
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206066160
Het lijkt me niet heel verrassend dat in tijden waarin iedereen en z'n grootmoeder zonnepanelen wil er ook een hoop prutsers actief zijn.
Huilen dan.
pi_206066228
Ik kreeg het aanbod de kabel zelf te leggen. Ik mocht zelf aangeven hoeveel meter ik nodig had en die kabel werd netjes aan de deur afgeleverd. Met twee handjes dat aanbod aangegrepen en dus netjes langs de gasleiding naar zolder getrokken. Aansluiten in de meterkast en bij de verdeler deden hun dan wel weer.

Het enige wat mis ging was dat de verkoper had gezegd dat de omvormer wel boven een kast op zolder paste maar dat paste dus echt niet. De inhoud verspreid op zolder en die oude kast in stukjes richting vuilstort. Het plan daar een wandrek te timmeren is nog niet ten uitvoer gebracht.
  donderdag 22 september 2022 @ 16:20:11 #106
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206066404
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 16:00 schreef qajariaq het volgende:
Ik kreeg het aanbod de kabel zelf te leggen. Ik mocht zelf aangeven hoeveel meter ik nodig had en die kabel werd netjes aan de deur afgeleverd. Met twee handjes dat aanbod aangegrepen en dus netjes langs de gasleiding naar zolder getrokken. Aansluiten in de meterkast en bij de verdeler deden hun dan wel weer.

Het enige wat mis ging was dat de verkoper had gezegd dat de omvormer wel boven een kast op zolder paste maar dat paste dus echt niet. De inhoud verspreid op zolder en die oude kast in stukjes richting vuilstort. Het plan daar een wandrek te timmeren is nog niet ten uitvoer gebracht.
Een kabel trekken lukt eventueel nog wel, maar dan bij voorkeur zonder allerlei gaten in daken, muren en etages te moeten boren...
  donderdag 22 september 2022 @ 16:22:20 #107
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206066417
quote:
7s.gif Op donderdag 22 september 2022 15:50 schreef Isdatzo het volgende:
Het lijkt me niet heel verrassend dat in tijden waarin iedereen en z'n grootmoeder zonnepanelen wil er ook een hoop prutsers actief zijn.
Dat verwacht ik ook en heb ik vanmorgen van dichtbij meegemaakt, daarom vraag ik ook naar ervaringen.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald... :P
pi_206066744
quote:
7s.gif Op donderdag 22 september 2022 16:20 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Een kabel trekken lukt eventueel nog wel, maar dan bij voorkeur zonder allerlei gaten in daken, muren en etages te moeten boren...
Ik moest wel door twee verdiepingsvloeren heen. Dat kost vooral tijd en herrie en stof. Gaten door het dak vlak bij de nok zijn er ook maar dat was het werk van de installateurs.
pi_206066764
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 16:00 schreef qajariaq het volgende:
Ik kreeg het aanbod de kabel zelf te leggen. Ik mocht zelf aangeven hoeveel meter ik nodig had en die kabel werd netjes aan de deur afgeleverd.
Dat hebben wij ook gedaan, anders had de installateur hem buitenlangs aangebracht, dat vonden wij niet mooi.
  donderdag 22 september 2022 @ 17:28:05 #110
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_206066840
quote:
7s.gif Op donderdag 22 september 2022 15:09 schreef MadMaster het volgende:
Buren kregen vandaag zonnepanelen geleverd voor installatie, al 6 weken na het tekenen van de offerte.
Hoop heisa in de straat, de installateurs spraken een onbekende taal en slechts gebrekkig Engels en waren van plan de kabel van de omvormer via diverse gaten in het dak en de buitenmuur naar de meterkast te laten lopen.
Met de schouw van de leverende partij was echter afgesproken was om dat via de kruipruimte te laten doen, terwijl die er hier in de woningen niet is. Dankzij @:ACT-F wist ik dat we door deze situatie gebruik moesten maken van een PV verdeler, als je het zonder gaten boren wil doen, maar dat wisten onze buren dus niet.
Ook wisten ze niet dat hun meterkast (nog met ouderwetse stoppen) aangepast/vervangen moest worden naar een modernere versie.
Uiteindelijk zijn de installateurs weer vertrokken, zonder iets te installeren, want ze hadden nog meer klussen te doen.

Zijn er meer ervaringen met dit soort leveranciers, die zeggen op korte termijn zonnepanelen te kunnen installeren, maar waarbij de communicatie/afstemming/schouw vooraf dusdanig is dat installatie op het afgesproken moment niet zonder meer mogelijk is?
Helaas zijn er veel cowboys actief omdat er veel geld verdiend kan worden met het leggen van zonnepanelen. Konden ze niet op z'n minst de panelen op het dak leggen en de kabels door het dak doorvoeren zodat de rest door een installateur afgemaakt kon worden?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 22 september 2022 @ 17:41:29 #111
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206066925
quote:
9s.gif Op donderdag 22 september 2022 17:28 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Helaas zijn er veel cowboys actief omdat er veel geld verdiend kan worden met het leggen van zonnepanelen. Konden ze niet op z'n minst de panelen op het dak leggen en de kabels door het dak doorvoeren zodat de rest door een installateur afgemaakt kon worden?
Ik ben er niet continue bijgebleven, dus ik weet niet wat er precies heeft plaatsgevonden nadat ik ben weggegaan.

Maar de buurvrouw was helemaal over de rooie, toen de mannen met een enorme boormachine en dito boor aan kwamen zetten om ongevraagd gaten in het dak en muren te boren.
Er werd daarna druk getelefoneerd met 'de baas' van de installateurs, omdat de installatie dus niet volgens afspraak ging. De buren hebben uiteindelijk besloten, na mijn toelichting over de PV verdeler oplossing (met dank aan jou!), om niets te laten installeren.

Het schijnt dat er nu morgen een Nederlands sprekende elektriciën komt die de meterkast gaat aanpassen.
Daarna komen de zonnepanelen installateurs weer terug…
  Moderator donderdag 22 september 2022 @ 19:41:48 #112
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206068231
30,6 kWh vandaag. Helemaal niet slecht!

Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 23 september 2022 @ 09:04:51 #113
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206073349
Zit me nu te verdiepen in een zonneschans op de muur van 2x3 panelen.

Wat ik niet zo goed begrijp qua aansluiten is het verschil van "stekkerpanelen" vs een traditionele omvormer.

Als ik drie micro omvormers gebruik zoals de Enphase kan ik bij wijze van spreken een stekkerblok op het dak leggen om ze aan te sluiten. Er lijken geen echte richtlijnen te zijn, zolang je maar niet over de 3.6kw heen gaat.

Als ik een omvormer wil plaatsen dan is er eigenlijk de eis dat het op een aparte groep gaat of via een pv-verdeler.

Ben ik nou zo dom, of zit het zo krom in elkaar?

Ik ben ook liever lui dan en moe en sluit liever die schuko stekkers op een stopcontact aan dan dat ik kabels moet lopen trekken naar de groepenkast ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_206073519
Hier zijn de zonnepaneelmensen ook creatief geweest, met onze toestemming. Vanaf zolder moest die draad naar de kruipruimte. dwars door 3 betonvloeren in de standleiding (ruimte van 20x50). Waar 2 echt lastig te bereiken waren. Nu zit die draad op zolder in de buis van de mechanische ventilatie en komt er 2 verdiepingen lager weer uit(wordt niet gebruikt voor afvoer kooklucht). Nu hoefden ze alleen die ene makkelijke te boren. Alles goed beschermd, dikke draad, goed afgeplakt etc. Ons ook laten meekijken hoe&wat.

Hier zijn we ook nog steeds aan het omhoogtellen voor het tegoed kWh bij de energiemaatschappij. Als het zo doorgaat krijgen we net geld terug.
Nu aan het kijken of we dit jaar nog vloerverwarming kunnen krijgen en dan mogelijk komend zomer een grondwarmtepomp.
Alleen dan hebben we te weinig zonnepanelen om dat verbruik te dekken. Dus eens kijken of we tzt dan ook de 13x280 kunnen vervangen door 13x400+. We hebben jammer genoeg geen plek om die oude 13 fatsoenlijk ergens meer te leggen. Dus dan maar wat minder ideaal en deel op noord/schaduw.
pi_206073898
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 13:20 schreef qajariaq het volgende:

[..]
@:Wouter2006 Ben je er al uit of het handig is om die oude meter te laten hangen?
Nee, ben nog niet wijzer geworden 8)7
  Moderator vrijdag 23 september 2022 @ 10:25:24 #116
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206074003
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 09:27 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier zijn de zonnepaneelmensen ook creatief geweest, met onze toestemming. Vanaf zolder moest die draad naar de kruipruimte. dwars door 3 betonvloeren in de standleiding (ruimte van 20x50). Waar 2 echt lastig te bereiken waren. Nu zit die draad op zolder in de buis van de mechanische ventilatie en komt er 2 verdiepingen lager weer uit(wordt niet gebruikt voor afvoer kooklucht). Nu hoefden ze alleen die ene makkelijke te boren. Alles goed beschermd, dikke draad, goed afgeplakt etc. Ons ook laten meekijken hoe&wat.

Hier zijn we ook nog steeds aan het omhoogtellen voor het tegoed kWh bij de energiemaatschappij. Als het zo doorgaat krijgen we net geld terug.
Nu aan het kijken of we dit jaar nog vloerverwarming kunnen krijgen en dan mogelijk komend zomer een grondwarmtepomp.
Alleen dan hebben we te weinig zonnepanelen om dat verbruik te dekken. Dus eens kijken of we tzt dan ook de 13x280 kunnen vervangen door 13x400+. We hebben jammer genoeg geen plek om die oude 13 fatsoenlijk ergens meer te leggen. Dus dan maar wat minder ideaal en deel op noord/schaduw.
Laten meekijken is altijd goed.

Hier wordt ook nog altijd opgeteld, dat is prima. Als dit kalenderjaar voorbij is, dan weet ik voor een kalenderjaar wat het verbruik is en wat daar aan zonnepanelen tegenover staat, want dat is dan ook het eerste volle kalenderjaar dat we hier dan wonen.

Momenteel sta ik op 2.323kwh in de plus. Maar vorig jaar woonde ik hier vanaf september dus de laatste 3 maanden heb ik wel gegevens van, en ik zie dat ik in die laatste 3 maanden netto 1.675 kWh verbruikt heb (ik heb dus een grondwarmtepomp).

Oftewel, ik sta dan nog steeds 648 kWh in de plus. Dat is wel lekker om te weten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206074545
Ik ben offertes aan het aanvragen voor extra panelen. Daarvoor belde van de week de installateur die de huidige panelen in de bouw gelegd heeft. Leek me handig, die moest immers al beschikken over de informatie enzo.
Het gesprek ging al wat stroef, ik moest hem diverse keren corrigeren op zaken die raar waren. Komt gisteren die offerte en die sloeg echt nergens op. Gewoon totaal niet geluisterd en/of meegedacht met onze situatie. En weer met een omvormer aan komen zetten die veel te veel wp aankan. Dat schiet niet op, dat hebben we eerder gezien. Bovendien legplan dat totaal niet logisch is/mogelijk is. Goed, die was dus te lui om achter zijn bureau uit te komen en er echt tijd in te steken. Deze wordt het dus alvast niet.

Ik denk dat we er uiteindelijk op uit gaan komen dat ze op het huis gelegd gaan worden (6 meter hoog) en dat we daarvoor gaan betalen aan een installateur en dat we vervolgens al het andere werk (verplaatsen omvormer 1 naar zolder, plaatsen omvormer 2 in garage en extra panelen op garage dak) zelf doen. De garage is niet zo hoog en heeft een bakgoot waarin je prima kan staan, dus dat is met een steiger huren prima zelf te doen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_206074785
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 11:15 schreef d.k. het volgende:
Ik ben offertes aan het aanvragen voor extra panelen. Daarvoor belde van de week de installateur die de huidige panelen in de bouw gelegd heeft. Leek me handig, die moest immers al beschikken over de informatie enzo.
Het gesprek ging al wat stroef, ik moest hem diverse keren corrigeren op zaken die raar waren. Komt gisteren die offerte en die sloeg echt nergens op. Gewoon totaal niet geluisterd en/of meegedacht met onze situatie. En weer met een omvormer aan komen zetten die veel te veel wp aankan. Dat schiet niet op, dat hebben we eerder gezien. Bovendien legplan dat totaal niet logisch is/mogelijk is. Goed, die was dus te lui om achter zijn bureau uit te komen en er echt tijd in te steken. Deze wordt het dus alvast niet.

Ik denk dat we er uiteindelijk op uit gaan komen dat ze op het huis gelegd gaan worden (6 meter hoog) en dat we daarvoor gaan betalen aan een installateur en dat we vervolgens al het andere werk (verplaatsen omvormer 1 naar zolder, plaatsen omvormer 2 in garage en extra panelen op garage dak) zelf doen. De garage is niet zo hoog en heeft een bakgoot waarin je prima kan staan, dus dat is met een steiger huren prima zelf te doen.
Heb jij een andere partij gevraagd dan die ze gelegd heeft? Ik wil mijn installatie ook uitbreiden maar niet door het bedrijf die ze gelegd heeft
pi_206074835
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 09:04 schreef zalkc het volgende:
Als ik drie micro omvormers gebruik zoals de Enphase kan ik bij wijze van spreken een stekkerblok op het dak leggen om ze aan te sluiten. Er lijken geen echte richtlijnen te zijn, zolang je maar niet over de 3.6kw heen gaat.

Die regels zijn er wel. Je mag met een stekker slechts 600 W aansluiten op een groep. Dat is dus een duo van twee niet al te beste panelen. Dus als je drie van die dingen wilt aansluiten moet je wat meer verlengsnoeren gaan leggen naar andere groepen.

Ik denk dat één kabel en een extra groep handiger is, misschien nog wel goedkoper ook en in ieder geval veel veiliger dan verlengsnoeren door de tuin.
  vrijdag 23 september 2022 @ 11:50:56 #120
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206074952
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 10:13 schreef Wouter2006 het volgende:

[..]
Nee, ben nog niet wijzer geworden 8)7
Ik zou een Ferrarismeter sowieso laten hangen zolang hij nog werkt en zolang je niet verplicht wordt een slimme meter te nemen.

En dan bedoel ik werkelijk verplicht, niet het standaard dreigende briefje van de netwerkbeheerder dat je de aanpassing zelf moet betalen als je het op een ander moment wilt.
Dus omdat je meter afgekeurd is of omdat er wettelijk bepaald is dat je naar een slimme meter moet.

Als je het op een ander moment wilt dan gewoon (extra) zonnepanelen melden op energieleveren.nl
Die site bestaat primair om paneelbezitters in beeld te brengen een slimme meter aan te bieden.

Bovenstaand geldt alleen als je minder opwekt dan je verbruikt, als je meer opwekt dan je verbruikt en je wilt een terugleververgoeding ontvangen zul je wel aan een slimme meter moeten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206076522
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 11:35 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Heb jij een andere partij gevraagd dan die ze gelegd heeft? Ik wil mijn installatie ook uitbreiden maar niet door het bedrijf die ze gelegd heeft
Jep, ik moest ook wel. Het bedrijf dat ze gelegd heeft had tot twee weken terug een verkoopstop. Nu dus nietmeer, maar ja, ze lijken nog steeds geen tijd te hebben gezien onze offerte.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_206081390
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 14:27 schreef d.k. het volgende:

[..]
Jep, ik moest ook wel. Het bedrijf dat ze gelegd heeft had tot twee weken terug een verkoopstop. Nu dus nietmeer, maar ja, ze lijken nog steeds geen tijd te hebben gezien onze offerte.
Maar neemt bedrijf B dan garantie over van bedrijf A?
Of krijg je 2 losse installaties
pi_206082285
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 22:18 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Maar neemt bedrijf B dan garantie over van bedrijf A?
Of krijg je 2 losse installaties
Waarschijnlijk nemen ze garantie niet over, het is niet anders.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_206082297
Hoeveel kosten die dingen tegenwoordig, zo gemiddeld?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 24 september 2022 @ 17:21:06 #125
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_206087533
Wij gaan ook maar overstag , toekomstplannen om te verhuizen over 3 a 4 jaar.
Maar met de huidige prijzen geef ik het liever uit aan zonnepanelen dan aan de energieleverancier.

Met 2100 verbruik per jaar wil ik 7 stuks plaatsten.Geen giga overcapaciteit maar voldoende en we hebben stadsverwarming dus ook geen ruimte voor warmtepomp nodig.

Voorkeur gaat uit naar solarwatt maar dat is gebaseerd om niks.

Inmiddels wat offertes aangevraagd .

Zijn de panelen van Ikea aan te raden?budget technisch geen verkeerde oplossing
  zaterdag 24 september 2022 @ 21:49:23 #126
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206090502
Vandaag de slechtste dag tot nu toe, 4,66 kWh, 8% van wat de beste dag was. 5kWh uit de accu gehaald en denk dat er vandaag 1 kWh gekocht gaat worden.
pi_206090556
Vandaag was zo ongeveer de slechtste dag van het jaar, gok ik.

Ik heb vandaag overigens flexibele zonnepanelen besteld voor op de camper. Ben heel erg benieuwd hoe dat gaat werken. Half oktober komen ze binnen, hopelijk op tijd voor de herfstvakantie. Installatie is niet zo lastig, zag ik.
pi_206095028
Misschien "spuit11", maar:

twitter
pi_206095334
Sinds gisteren dan ook eindelijk van puur gebruiker een leverancier geworden van Electra.

Met de installatie van 9x 455 watt panelen op 3x HMS-2000 omvormer. En daarmee is het platte zolderdak wel helemaal vol. Of de schuine daken nog een keer panelen krijgen zien we later wel, niet zo'n fijne hoek 65°.
En de geschatte jaaropbrengst is 15% meer dan jaarverbruik.



[ Bericht 50% gewijzigd door Hanschje op 25-09-2022 10:59:26 ]
pi_206096780
Wij hebben onze zonnepanelen besteld! In januari komen er 19 panelen te liggen, met solaredge omvormer en optimizers.

Dit is meer dan we nu verbruiken op jaarbasis, maar we denken in de toekomst een elektrische auto en/of warmtepomp aan te schaffen.
pi_206099925
Hoe werkt salderen als je meerdere tarieven in een jaar hebt? Uitgaande van jaarlijks salderen.
  zondag 25 september 2022 @ 19:57:13 #132
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206100211
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 19:36 schreef Nuff het volgende:
Hoe werkt salderen als je meerdere tarieven in een jaar hebt? Uitgaande van jaarlijks salderen.
Ligt aan de interpretatie van de energieleverancier. Ik zie steeds salderen op tarief, terwijl er eerder altijd over kilowatt uur werd gesproken.

Ik versimpel het zoveel mogelijk, je wekt op jaarbasis 201 kwh op en gebruikt 200 kwh. Als je dit saldeert op kwh basis heb je 1 kwh teveel teruggeleverd en dat gaat via de terugleververgoeding die altijd lager is als de normale prijs. Als die 11 cent is dan is je rekening dus in totaal 11ct te ontvangen als het op gebruiksbasis is.

Salderen op tarief werkt als volgt,
Periode 1 (1-10 tot 1-4) 1 euro per kwh
Gebruik 100 kwh à 1,- = 100,--
Teruglevering 99 kwh à 1,-- = - 99,--

Periode 2 met lager tarief van 0,75 (1-4 tot 1-10)
Gebruik 100 kwh à 0,75 = 75,--
Teruglevering 101 kwh à 0,75 = -75,75
Teruglevering 1 kwh à 0,11 = - 0,11

Dan kom ik uit op deze totalen
Periode 1 = 1,--
Periode 2 = -0,86
Totaal = 14 cent te betalen.

Best knap als je wel meer geleverd hebt als gebruikt ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_206103675
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 19:57 schreef zalkc het volgende:

[..]
Ligt aan de interpretatie van de energieleverancier. Ik zie steeds salderen op tarief, terwijl er eerder altijd over kilowatt uur werd gesproken.

Ik versimpel het zoveel mogelijk, je wekt op jaarbasis 201 kwh op en gebruikt 200 kwh. Als je dit saldeert op kwh basis heb je 1 kwh teveel teruggeleverd en dat gaat via de terugleververgoeding die altijd lager is als de normale prijs.
Bedankt.

Ik bedoel eigenlijk als je in jaar op je jaarafrekening meer verbruikt hebt dan je opgewekt hebt. Dat je dus bijvoorbeeld 2500 Kwh verbruikt hebt en 2300 Kwh hebt opgewekt. Dan moet je dus nog 200 Kwh afrekenen, maar tegen welk tarief? Ervanuitgaande dat je in dat jaar twee verschillende tarieven hebt gehad.
  zondag 25 september 2022 @ 23:07:48 #134
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206103723
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 23:03 schreef Nuff het volgende:

[..]
Bedankt.

Ik bedoel eigenlijk als je in jaar op je jaarafrekening meer verbruikt hebt dan je opgewekt hebt. Dat je dus bijvoorbeeld 2500 Kwh verbruikt hebt en 2300 Kwh hebt opgewekt. Dan moet je dus nog 200 Kwh afrekenen, maar tegen welk tarief? Ervanuitgaande dat je in dat jaar twee verschillende tarieven hebt gehad.
Dat wordt per periode bekeken
Periode 1 100 kwh overschot
Periode 2 250 kwh tekort

Dan gaat het tegen het tarief van periode 2
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_206103743
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 23:07 schreef zalkc het volgende:

[..]
Dat wordt per periode bekeken
Periode 1 100 kwh overschot
Periode 2 250 kwh tekort

Dan gaat het tegen het tarief van periode 2
Maar als je per periode saldeert is dat toch heel ongunstig? Dan kun je de winter niet zo maar tegen de zomer wegstrepen.
  maandag 26 september 2022 @ 09:48:13 #136
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206105716
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 23:09 schreef Nuff het volgende:

[..]
Maar als je per periode saldeert is dat toch heel ongunstig? Dan kun je de winter niet zo maar tegen de zomer wegstrepen.
Het is ook wel wat lastig, in principe salderen ze over een jaar maar dat doen ze op basis van de prijs in de periode, vroegah was dat bij een jaarcontract gewoon dezelfde prijs en maakte dat niks uit. En bij variabele contracten ging dat hooguit om centen en boeide niemand het iets.

Nu word er bij mijn energiemij het wel steeds duidelijker dat er per periode wordt gesaldeerd op basis van de kosten en op jaar op basis van gebruik.

Hoe werkt dat zo'n beetje, er wordt eerst gekeken naar de tariefperiode zelf, als daar een overschot in zit qua salderen (meer opgewekt), dan wordt er gekeken naar de andere periode(s) of daar nog "salderingsbudget" over is. Als dat het geval is dan wordt die extra ruimte gebruikt, als dat niet het geval is dan geldt voor een overschot het teruglevertarief.

Nu maakt het dus verschil in welke tariefperiode je het overschot hebt, want het gaat tegen die dan geldende prijs worden verkocht aan de energiemij.

En ik laat een dubbele meter nog meer even buiten beschouwing, daar heb je ook kruislings salderen
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  maandag 26 september 2022 @ 09:56:35 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206105788
Als het per half jaar is en de prijsdata zijn 1 januari en 1 juli dan is het allemaal niet zo spannend.

Zowel van 1 januari tot 1 juli als van 1 juli tot 1 januari zul je ongeveer gelijk uitkomen qua verbruik en opbrengst zonnepanelen.

Edit: misschien niet helemaal, als ik naar mijn verbruik en opwek kijk dan heb ik van 1 juli 2021 tot 1 januari 2022 een teruglevering die 75 kWh lager is dan mijn inkoop elektriciteit.
Van 1 januari 2022 tot 1 juli 2022 heb ik 1.057 kWh meer teruggeleverd dan afgenomen.

Maar in ons geval denk ik dat het stroomverbruik in de 2de helft van 2022 ook hoger was dan het op de lange termijn in de tweede helft van het jaar is. Klopt niet, amper verschil.

Daarbij is nagenoeg geen verschil in verbruik cq inkoop stroom, sterker nog: de inkoop stroom is het ene halfjaar maar 6 kWh meer dan het andere halfjaar :o
Het verschil in teruglevering zit hem dus puur in de hogere opbrengst zonnepanelen in het eerste halfjaar van 2022.

[ Bericht 26% gewijzigd door Leandra op 26-09-2022 10:17:22 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206107013
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 09:56 schreef Leandra het volgende:
Zowel van 1 januari tot 1 juli als van 1 juli tot 1 januari zul je ongeveer gelijk uitkomen qua verbruik en opbrengst zonnepanelen.
Opbrengst zal statistisch wel ongeveer gelijk zijn maar vanwege de temperatuur (door invloed van het zeewater) zal je verbruik in de eerste helft hoger zijn dan in de tweede helft van het jaar. Gesteld dat je ook verwarmt met stroom.
  Moderator maandag 26 september 2022 @ 11:53:26 #139
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206107094
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 11:45 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Opbrengst zal statistisch wel ongeveer gelijk zijn maar vanwege de temperatuur (door invloed van het zeewater) zal je verbruik in de eerste helft hoger zijn dan in de tweede helft van het jaar. Gesteld dat je ook verwarmt met stroom.
Welk verbruik, het directe verbruik van zonnestroom vanaf je dak, of het verbruik in huis, dus uit het stopcontact?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206107215
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 11:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Welk verbruik, het directe verbruik van zonnestroom vanaf je dak, of het verbruik in huis, dus uit het stopcontact?
Verbruik is verbruik, ongeacht de bron, anders is het direct verbruik. Maar omdat je de eerste helft van het jaar ongeveer evenveel opwekt als de tweede helft mag kan je ook zeggen dat je in de eerste helft waarschijnlijk ook meer direct verbruik hebt.
  Moderator maandag 26 september 2022 @ 12:07:31 #141
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206107264
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 12:03 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Verbruik is verbruik, ongeacht de bron, anders is het direct verbruik. Maar omdat je de eerste helft van het jaar ongeveer evenveel opwekt als de tweede helft mag kan je ook zeggen dat je in de eerste helft waarschijnlijk ook meer direct verbruik hebt.
Geen idee, dat is wel uit te rekenen, want ik kan per dag week maand jaar zien wat het verbruik is, wat de opwek is etc. Het is me alleen wat te veel werk nu :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206107278
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 12:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Geen idee, dat is wel uit te rekenen, want ik kan per dag week maand jaar zien wat het verbruik is, wat de opwek is etc. Het is me alleen wat te veel werk nu :P
Daar hebben we ook al het verbruik/opbrengst topic voor, volgende week is dat weer even actief.

Topicreeks: Wat is jouw actuele energie verbruik!?
  Moderator maandag 26 september 2022 @ 12:13:58 #143
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206107329
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 12:09 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Daar hebben we ook al het verbruik/opbrengst topic voor, volgende week is dat weer even actief.

Topicreeks: Wat is jouw actuele energie verbruik!?
Nee, om te verifiëren of het verbruik in de eerste helft van het jaar hoger is dan in de 2e helft van het jaar.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 26 september 2022 @ 12:21:09 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206107402
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 11:45 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Opbrengst zal statistisch wel ongeveer gelijk zijn maar vanwege de temperatuur (door invloed van het zeewater) zal je verbruik in de eerste helft hoger zijn dan in de tweede helft van het jaar. Gesteld dat je ook verwarmt met stroom.
Nope het werkelijke verbruik is ook vrijwel gelijk.
01-07-21 - 01-01-22: verbruik totaal: 3.226,59 kWh, waarvan inkoop dal: 1.299,10 kWh inkoop hoog: 1.025,64 kWh
01-01-22 - 01-07-22: verbruik totaal: 3.369,67 kWh, waarvan inkoop dal: 1.496,25 kWh inkoop hoog: 834,54 kWh.

Dat is in werkelijk verbruik dus een verschil van 143 kWh in een halfjaar, en in inkoop slechts 6 kWh verschil.
De teruglevering was in de tweede helft van 2021 echter 75 kWh minder dan de inkoop, daar waar de teruglevering van de eerste helft van 2022 1.057 kWh meer was dan de inkoop.

Plaatjes erbij:



[ Bericht 33% gewijzigd door Leandra op 26-09-2022 13:40:13 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206111974
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 09:48 schreef zalkc het volgende:
Nu maakt het dus verschil in welke tariefperiode je het overschot hebt, want het gaat tegen die dan geldende prijs worden verkocht aan de energiemij.
Het ging mij dus niet om overschot, maar juist om een tekort. Wanneer je dus nog een bepaalde hoeveelheid Kwh moet afrekenen (minder zonnepaneelopbrengst dan verbruik). :)

Stel de volgende drie scenario's (met per periode een verschillend elektriciteitstarief):

Scenario 1

Periode 1: 500 Kwh tekort
Periode 2: 900 Kwh overschot
Periode 3: 600 Kwh tekort

Ik kan me goed voorstellen dat die tekorten tegen het overschot worden weggestreept, maar je houdt dan dus nog 200 Kwh over. Je zou die bijvoorbeeld kunnen splitsen over periode 1 en 3, in beide periodes 100Kwh dus, maar ik weet dus niet wat de regel is in zo'n geval.

Scenario 2

Periode 1: 400 Kwh tekort
Periode 2: 900 Kwh overschot
Periode 3: 500 Kwh tekort

In dit geval is het simpel: het overschot dekt de tekorten en je hebt 0 op de meter.

Scenario 3

Periode 1: 300 Kwh tekort
Periode 2: 900 Kwh overschot
Periode 3: 100 Kwh tekort

In dit geval is het denk ik ook simpel: 500Kwh overschot welke wordt teruggeleverd volgens het teruggelevertarief (die waarschijnlijk over de hele periode gelijk is).
  maandag 26 september 2022 @ 19:46:42 #146
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206112086
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 19:38 schreef Nuff het volgende:

[..]
Het ging mij dus niet om overschot, maar juist om een tekort. Wanneer je dus nog een bepaalde hoeveelheid Kwh moet afrekenen (minder zonnepaneelopbrengst dan verbruik). :)

Stel de volgende drie scenario's (met per periode een verschillend elektriciteitstarief):

Scenario 1

Periode 1: 500 Kwh tekort
Periode 2: 900 Kwh overschot
Periode 3: 600 Kwh tekort

Ik kan me goed voorstellen dat die tekorten tegen het overschot worden weggestreept, maar je houdt dan dus nog 200 Kwh over. Je zou die bijvoorbeeld kunnen splitsen over periode 1 en 3, in beide periodes 100Kwh dus, maar ik weet dus niet wat de regel is in zo'n geval.

Scenario 2

Periode 1: 400 Kwh tekort
Periode 2: 900 Kwh overschot
Periode 3: 500 Kwh tekort

In dit geval is het simpel: het overschot dekt de tekorten en je hebt 0 op de meter.

Scenario 3

Periode 1: 300 Kwh tekort
Periode 2: 900 Kwh overschot
Periode 3: 100 Kwh tekort

In dit geval is het denk ik ook simpel: 500Kwh overschot welke wordt teruggeleverd volgens het teruggelevertarief (die waarschijnlijk over de hele periode gelijk is).
Zo duidelijk is het ook allemaal niet vastgelegd, maar het zal op volgorde worden aangevuld. In Scenario 1 betaal je dus op tarief 3 de volle 200 kwh

In scenario 2 is het ook maar de vraag of het wel 0 is. Je kunt weliswaar het volledige gebruik salderen maar wel tegen de in die periode geldende tarieven. Als in periode 3 het tarief een dubbeltje hoger is betaal je alsnog 50 euro bij.

Er zijn twee tarieven voor geleverde stroom, het salderingstarief wat gelijk is aan het leveringstarief in de periode en het teruglevertarrief voor alles boven de te salderen opbrengst.

[ Bericht 10% gewijzigd door zalkc op 26-09-2022 19:52:05 ]
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_206112300

Opbrengst blijkt in het eerste half jaar toch iets meer te zijn, had ik niet verwacht.

Echter de gemiddelde temperatuur is in de tweede helft van het jaar beduidend hoger. Dus de stook kosten lager.

Januari 3,6
Februari 3,9
Maart 6,5
April 9,9
Mei 13,4
Juni 16,2
Juli 18,3
Augustus 17,9
September 14,7
Oktober 10,9
November 7,0
December 4,2
pi_206112784
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 19:46 schreef zalkc het volgende:
Zo duidelijk is het ook allemaal niet vastgelegd, maar het zal op volgorde worden aangevuld.
Als dat zo is dan zou het in ieder geval ondubbelzinnig duidelijk zijn.

quote:
In scenario 2 is het ook maar de vraag of het wel 0 is. Je kunt weliswaar het volledige gebruik salderen maar wel tegen de in die periode geldende tarieven. Als in periode 3 het tarief een dubbeltje hoger is betaal je alsnog 50 euro bij.
Of wat als in periode 1 het tarief een dubbeltje lager is, bijvoorbeeld zo:

Periode 1: 0,35 euro/Kwh en 400 Kwh tekort
Periode 2: 0,45 euro/Kwh en 900 Kwh overschot
Periode 3: 0,55 euro/Kwh en 500 Kwh tekort

Zou je bij de saldering van periode 1 nog 40 euro terugkrijgen? Op dezelfde wijze, zoals jij zegt, dat je bij periode 3 nog 50 euro moet bijbetalen. Per saldo dan dus een tientje.

quote:
Er zijn twee tarieven voor geleverde stroom, het salderingstarief wat gelijk is aan het leveringstarief in de periode en het teruglevertarrief voor alles boven de te salderen opbrengst.
Ja, klopt. Met verschillende tarieven bedoel ik steeds de verhogingen die momenteel regelmatig worden doorgevoerd. Dan kun je in een lopend jaar best drie tarieven hebben.
pi_206113287
Ik lees al een tijdje mee, maar heb sinds kort pas een (koop)woning, Betaal me nu scheel aan stroom (zit variabel bij Budget voorlopig) en wil nu dus graag zonnepanelen laten plaatsen.

Nu heb ik bij veel bedrijven offertes gevraagd, maar krijg vaak de boodschap dat het vol is. Nu heb ik (eindelijk) een tweetal offertes binnen, waarvan 1 stukje goedkoper is en vroeg ik mij meteen af of dit redelijk is en of het een beetje kwaliteit materiaal is. Wellicht dat hier wat advies in te winnen is van ervaringsdeskundigen!

Offerte is voor 11 zonnepanelen (meer past kennelijk niet op het platte dak) van het merk DMEGC-405 met een Goodwe 4000-DT-G2 3F omvormer. De zonneboer belooft een (mogelijke) jaarlijkse productie van 4.205 kWh (4455 wattpiek). Offerte is totaal EUR 6.900 incl BTW en circa EUR 5.700 zonder. Ons huidige verbruik is ongeveer 3.000-3.200 per jaar.

Het lijkt erg duur (EUR 1.27 per wattpiek, ex BTW dan), maar ik zie vooralsnog geen betere alternatieven in deze overspannen markt. Wachten lijkt mij ook niet echt verstandig. Wat denken jullie?
pi_206113327
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 21:19 schreef jcr700 het volgende:
Ik lees al een tijdje mee, maar heb sinds kort pas een (koop)woning, Betaal me nu scheel aan stroom (zit variabel bij Budget voorlopig) en wil nu dus graag zonnepanelen laten plaatsen.

Nu heb ik bij veel bedrijven offertes gevraagd, maar krijg vaak de boodschap dat het vol is. Nu heb ik (eindelijk) een tweetal offertes binnen, waarvan 1 stukje goedkoper is en vroeg ik mij meteen af of dit redelijk is en of het een beetje kwaliteit materiaal is. Wellicht dat hier wat advies in te winnen is van ervaringsdeskundigen!

Offerte is voor 11 zonnepanelen (meer past kennelijk niet op het platte dak) van het merk DMEGC-405 met een Goodwe 4000-DT-G2 3F omvormer. De zonneboer belooft een (mogelijke) jaarlijkse productie van 4.205 kWh (4455 wattpiek). Offerte is totaal EUR 6.900 incl BTW en circa EUR 5.700 zonder. Ons huidige verbruik is ongeveer 3.000-3.200 per jaar.

Het lijkt erg duur (EUR 1.27 per wattpiek, ex BTW dan), maar ik zie vooralsnog geen betere alternatieven in deze overspannen markt. Wachten lijkt mij ook niet echt verstandig. Wat denken jullie?
https://www.zonnepanelen-(...)rijzen-per-wattpiek/
per wp valt het wel mee.

Maar belangrijker is, wat is je TvT? :)
pi_206113372
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 21:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
https://www.zonnepanelen-(...)rijzen-per-wattpiek/
per wp valt het wel mee.

Maar belangrijker is, wat is je TvT? :)
Volgens de offerte is dat 4-5 jaar (met 9 panelen zou dat 3-4 jaar zijn; ik heb ook een offerte voor 9 panelen ontvangen van dezelfde zonneboer, maar iets overcapaciteit leek mij beter?)
pi_206113393
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 21:28 schreef jcr700 het volgende:

[..]
Volgens de offerte is dat 4-5 jaar (met 9 panelen zou dat 3-4 jaar zijn; ik heb ook een offerte voor 9 panelen ontvangen van dezelfde zonneboer, maar iets overcapaciteit leek mij beter?)
overcapaciteit (iets) ben ik fan van, helemaal als de tvt maar zo beperkt toeneemt.
Over de techniek kan ik weinig zeggen. Maar naar mijn mening heb je qua tvt een prima deal
  Moderator dinsdag 27 september 2022 @ 15:22:50 #153
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206118885
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 21:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
overcapaciteit (iets) ben ik fan van, helemaal als de tvt maar zo beperkt toeneemt.
Over de techniek kan ik weinig zeggen. Maar naar mijn mening heb je qua tvt een prima deal
Beetje off-topic, maar toch ook niet helemaal, ik heb vanochtend een andere accu-boer aan de telefoon gehad, en dan komt er toch wel een interessant systeem voorbij. Is zonder installatie, dat dan weer wel, maar kost incl BTW net geen 3700 euro. Komt dan installatie wel nog bij.

Het mooie is, in de behuizing die je krijgt kun je nog een 2e batterij plaatsen, en de losse batterij kost 'maar' rond de 2000 euro. Dat is dus goedkoper dan de Sessy, die weliswaar 3250 euro kost, maar wil je een tweede ben je aan 6500, tegenover 5700 voor die eerste.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206119589
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 15:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Beetje off-topic, maar toch ook niet helemaal, ik heb vanochtend een andere accu-boer aan de telefoon gehad, en dan komt er toch wel een interessant systeem voorbij. Is zonder installatie, dat dan weer wel, maar kost incl BTW net geen 3700 euro. Komt dan installatie wel nog bij.

Het mooie is, in de behuizing die je krijgt kun je nog een 2e batterij plaatsen, en de losse batterij kost 'maar' rond de 2000 euro. Dat is dus goedkoper dan de Sessy, die weliswaar 3250 euro kost, maar wil je een tweede ben je aan 6500, tegenover 5700 voor die eerste.
Maar over hoeveel kWh heb je het dan per batterij? Want zonder die informatie is het lastig vergelijken.
  Moderator dinsdag 27 september 2022 @ 16:48:28 #155
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206119612
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar over hoeveel kWh heb je het dan per batterij? Want zonder die informatie is het lastig vergelijken.
5 kwh. Die in dat pakket zit inbegrepen is 5, en de uitbreiding is dan ook 5. Ik heb net trouwens mijn warmtepomp aangezet. Dat wil zeggen, ik heb aan dat thermostaatknopje gedraaid wat op de muur hangt, en dat heb ik terug gezet naar waar het op stond toen ik het huis kocht, en ik had verwacht dat er iets zou gebeuren, maar dat is vooralsnog niet zo.

Niet qua temperatuur want ik snap dat dat een dag duurt, maar ogenschijnlijk gebeurt er helemaal niets, maar ik heb tegelijkertijd ook geen idee wat ik zou moeten verwachten.

Maar dit is offtopic.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 27 september 2022 @ 17:08:51 #156
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206119829
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 16:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
5 kwh. Die in dat pakket zit inbegrepen is 5, en de uitbreiding is dan ook 5. Ik heb net trouwens mijn warmtepomp aangezet. Dat wil zeggen, ik heb aan dat thermostaatknopje gedraaid wat op de muur hangt, en dat heb ik terug gezet naar waar het op stond toen ik het huis kocht, en ik had verwacht dat er iets zou gebeuren, maar dat is vooralsnog niet zo.

Niet qua temperatuur want ik snap dat dat een dag duurt, maar ogenschijnlijk gebeurt er helemaal niets, maar ik heb tegelijkertijd ook geen idee wat ik zou moeten verwachten.

Maar dit is offtopic.
Bodem warmtepomp toch?

Bij mijn pomp van Itho Daalderop zie ik het symbool van een vuurtje als ie verwarmt en een sneeuwvlokje als ie koelt.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator dinsdag 27 september 2022 @ 17:15:18 #157
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206119893
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 17:08 schreef laziness het volgende:

[..]
Bodem warmtepomp toch?

Bij mijn pomp van Itho Daalderop zie ik het symbool van een vuurtje als ie verwarmt en een sneeuwvlokje als ie koelt.
Ja.

Ik zie niets gebeuren. Om heel eerlijk te zijn heb ik me er nooit in verdiept, maar je zou toch zeggen dat als je aan de thermostaat op de muur draait dat er dan iéts gebeurt. Maar ik zie geen ander of extra symboolje of niks.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 27 september 2022 @ 17:19:09 #158
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206119935
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 17:08 schreef laziness het volgende:

[..]
Bodem warmtepomp toch?

Bij mijn pomp van Itho Daalderop zie ik het symbool van een vuurtje als ie verwarmt en een sneeuwvlokje als ie koelt.
Dan vul ik wel even aan wat mijn thermostaten aangeven bij mijn Nibe warmtepomp:
Bij verwarmen zie ik van die golvende lijntjes die omhoog lopen boven de temperatuur staan en bij koelen een sneeuwvlokje.
En in de Nibe app kan ik ook zien bij status zien wat de huidige prioriteit is (uit) en wat de bedrijfsstand van de compressor is (uit).
Overigens verwacht ik dat hij best wat gedaan heeft want de temperatuur van de aanvoerleiding en retourleiding is 23 graden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 27 september 2022 @ 17:19:27 #159
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206119941
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 17:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja.

Ik zie niets gebeuren. Om heel eerlijk te zijn heb ik me er nooit in verdiept, maar je zou toch zeggen dat als je aan de thermostaat op de muur draait dat er dan iéts gebeurt. Maar ik zie geen ander of extra symboolje of niks.
Dat zou je verwachten. Bij mij staat er nu ook niks. Verhoog of verlaag ik de temperatuur met minimaal 1 graad springt ie in actie en verschijnt er een symbool.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator dinsdag 27 september 2022 @ 17:20:25 #160
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206119953
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 17:19 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat zou je verwachten. Bij mij staat er nu ook niks. Verhoog of verlaag ik de temperatuur met minimaal 1 graad springt ie in actie en verschijnt er een symbool.
Maar dat kan ik niet. Ik heb geen graden staan, ik heb een streepje van blauw naar rood.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 27 september 2022 @ 17:30:06 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206120043
Maar hoe warm is het dan nog in de kamer waar de thermostaat hangt?
Hier doet hij in de woonkamer en slaapkamers ook nog niks omdat het daar nog 21,5 graden is en die thermostaten op 18 staan, de badkamerthermostaten staan op 22 en daar is hij soms wel aan, dat verklaart ook die 23 graden in de aanvoer- en retourleiding.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 27 september 2022 @ 17:32:31 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206120073
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 17:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat kan ik niet. Ik heb geen graden staan, ik heb een streepje van blauw naar rood.
Is blauw niet gewoon voor koelen en rood voor verwarmen?
Hoe dat dan verder werkt weet ik ook niet, maar ik kan me voorstellen dat je er nu niet op zit te wachten dat je WP gaat koelen als het door een losse extreem zonnige dag een keer 24 graden binnen wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 27 september 2022 @ 17:42:38 #163
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206120195
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 17:30 schreef Leandra het volgende:
Maar hoe warm is het dan nog in de kamer waar de thermostaat hangt?
Hier doet hij in de woonkamer en slaapkamers ook nog niks omdat het daar nog 21,5 graden is en die thermostaten op 18 staan, de badkamerthermostaten staan op 22 en daar is hij soms wel aan, dat verklaart ook die 23 graden in de aanvoer- en retourleiding.
20,6 graden is het daar. Dat dingetje stond helemaal in het blauw deze zomer, en heb ik nu weer gezet op het punt waar ie stond toen we de sleutel kregen, precies in het midden waar blauw en rood elkaar raken.

Het is dan wel 20.6 graden volgens de thermostaat, maar mijn vrouw vond het frisjes worden dus heb ik aan dat ding gedraaid en had verwacht dat ik wel een of ander symboolje zou zien, maar dat is niet zo. Hij is niet aangesloten op internet dus ik kan verder niets aflezen tenzij ik bij de pomp sta.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 27 september 2022 @ 17:44:50 #164
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206120224
Hij lijkt trouwens iets te doen want ik zie het huis verbruik ineens naar boven knallen, dus ik denk dat ie wel iéts doet, want anders kan dat niet. Ben nu niet meer thuis en kan niet makkelijk plaatjes posten.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 27 september 2022 @ 18:08:18 #165
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206120480
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 17:44 schreef CoolGuy het volgende:
Hij lijkt trouwens iets te doen want ik zie het huis verbruik ineens naar boven knallen, dus ik denk dat ie wel iéts doet, want anders kan dat niet. Ben nu niet meer thuis en kan niet makkelijk plaatjes posten.
En nu is ie weer klaar. Iets snap ik niet. Ik ben niet thuis dus kan niks zien. Het is toevallig dat ik aan die knop draaide en grofweg rond dat tijdstip ook het verbruik naar boven knalde maar het kán ook toeval zijn. Ik weet alleen dat er gezegd is destijds dat die knop gevoelig is en dat de vorige eigenaar nooit aan de pomp zelf kwam.

Dus ik kan me niet voorstellen dat ik iets verkeerd heb gedaan maar dat er geen enkel symboolje op dat display stond anders dan wát er al stond verontrust me wel een beetje.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 27 september 2022 @ 18:27:47 #166
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
  woensdag 28 september 2022 @ 16:10:08 #167
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206130711
Vandaag zonnig en 14 graden, weer aan het stoken met de airco. Even aan het rekenen, als ik teruglever hier (Ik kan niet salderen) krijg ik 6,4 Cent per kWh. Daar stook ik nu mee, en mijn airco heeft een factor 4. 1 kWh warmte in huis kost me nu dus 1,6 cent.
pi_206131381
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vandaag zonnig en 14 graden, weer aan het stoken met de airco. Even aan het rekenen, als ik teruglever hier (Ik kan niet salderen) krijg ik 6,4 Cent per kWh. Daar stook ik nu mee, en mijn airco heeft een factor 4. 1 kWh warmte in huis kost me nu dus 1,6 cent.
Volgens mij heb je het factor idee niet helemaal goed.

COP van 4 betekent dat 1m3 gas gelijk staat aan 9,7kWh / 4 = 2,425kWh
Dus elke m3 gas die je bespaard is dan 2,425kWh aan kosten.

1 kWh aan warmte is nog steeds 1 kWh aan verbruik.
1kW aan warmte is wat anders. Dat is niet stroom, maar warmte (energie).
Een CV ketel van 36kW verbruikt geen 36kWh per uur, maar kan 36kW aan warmte leveren.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 28 september 2022 @ 17:33:36 #169
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206131437
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 17:26 schreef bambino het volgende:

[..]
Volgens mij heb je het factor idee niet helemaal goed.

COP van 4 betekent dat 1m3 gas gelijk staat aan 9,7kWh / 4 = 2,425kWh
Dus elke m3 gas die je bespaard is dan 2,425kWh aan kosten.
De COP van 4 slaat op de Airco,
quote:
1 kWh aan warmte is nog steeds 1 kWh aan verbruik.
Bij een COP van 4 is 1 kWh verbruik 4 kWh aan warmte
quote:
1kW aan warmte is wat anders. Dat is niet stroom, maar warmte (energie).
Een CV ketel van 36kW verbruikt geen 36kWh per uur, maar kan 36kW aan warmte leveren.
Het ging dus over een Airco, dat is een warmtepomp die de lucht in huis koel kan maken door warmte van binnen naar buiten brengt, maar ook andersom kan werken, en warmte uit de buitenlucht haalt en die naar binnen brengt.

Bij met gas stoken werkt het als volgt, een kuub gas heeft ongeveer 10 kWh aan energie, stel de verwarming heeft een efficientie van 90% dan heb je per kuub gas 9kWh aan warmte in huis. Deel de prijs van een kuub door 9 en je hebt de prijs van met gas stoken per kWh warmte in Huis.
pi_206138810
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 17:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De COP van 4 slaat op de Airco,
[..]
Bij een COP van 4 is 1 kWh verbruik 4 kWh aan warmte
[..]
Het ging dus over een Airco, dat is een warmtepomp die de lucht in huis koel kan maken door warmte van binnen naar buiten brengt, maar ook andersom kan werken, en warmte uit de buitenlucht haalt en die naar binnen brengt.

Bij met gas stoken werkt het als volgt, een kuub gas heeft ongeveer 10 kWh aan energie, stel de verwarming heeft een efficientie van 90% dan heb je per kuub gas 9kWh aan warmte in huis. Deel de prijs van een kuub door 9 en je hebt de prijs van met gas stoken per kWh warmte in Huis.

Uhm. Even voor de duidelijkheid. Ik verkoop zonnepanelen, warmtepompen en dergelijke. Dus ja, ik weet wat een airco is.
Een "airco" is een lucht/lucht warmtepomp. Die net als een "warmtepomp" (daarmee bedoelen ze lucht/water) een COP heeft.
Dat getal gebruiken ze om net zoals wat jij doet de berekening te maken van het een naar het ander.

Jij verwarmt nu je woning met je airco, dus bespaar je gas op je CV.

Kuub gas heeft ongeveer 10kWh aan energie, ik snap wat je bedoeld hiermee. Want zoals ik schreef hierboven 9,7kWh (ongeveer 10).

En dat is simpelweg een berekening van verbruik naar warmte.
1m3 gas is geen warmte, dat is een "verbruik" waarmee je in dit geval warmte maakt (energie in MJ).
kWh is geen warmte, dat is een "verbruik" waarmee je in dit geval je airco laat draaien (warm of koud) en die geeft dan energie (MJ).

De verwarring ontstaat bij kW en kWh.

1m3 gas heeft ongeveer 35MJ aan energie
1kWh stroom heeft ongeveer 3.6mJ aan energie
Daarmee komt de berekening op 9.7 (afgerond, want het is 9.769).

Waar ik op doelde is deze zin:

1 kWh warmte in huis kost me nu dus 1,6 cent.

1kWh STROOM kost je 1kWh STROOM.
Niets meer, niets minder.

Jij stopt 1kWh stroom in je airco en je krijgt dat xx MJ voor terug.
En dát kan je berekenen met COP.
1kWh is normaal 3,6MJ
Jij hebt COP 4, dus nu krijg je daar 14.4MJ warmte voor terug.

Terug rekenen:
14,4MJ is 0,409m3 gas

Dus je bespaar 0,409m3 gas voor elke kWh die je in je airco stopt.
Hoeveelheid energie die je daarvoor terug krijgt is gelijk.
Hoeveelheid warmte die je terugkrijgt is niet gelijk, doordat de CV nog verlies heeft, standleidingen, etc. Terwijl de airco direct de lucht verwarmt (en ook die heeft wat verliezen her en der).

Afijn. Mierenneukerij verder.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206138819
dubbel
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206138837
<quoten en wijzigen is iets anders> Gaat lekker vandaag

Qua opwek deze maand wordt het spannend of ik de 1000kWh ga aantikken.
Ik moet vandaag en morgen gemiddeld 22.55kWh opwekken.
Gisteren was 23.72
Eergisteren was 24.03

Vandaag lijkt een redelijk goede dag te worden. Dus met een beetje mazzel haal ik het.

Totaal dit jaar zit ik inmiddels ruim over de 10MWh (bijna 10,5).
De verwachting die ik op jaarbasis had was 11. Maar daar ga ik dit jaar wel makkelijk overheen.
En dan heb ik de nieuwe panelen pas eind februari erbij gekregen.

Nu is dit jaar ook wel extreem goed qua zonuren. Dus in een slecht jaar zal het toch richting of onder de 11 per jaar zitten.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206139164
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vandaag zonnig en 14 graden, weer aan het stoken met de airco. Even aan het rekenen, als ik teruglever hier (Ik kan niet salderen) krijg ik 6,4 Cent per kWh. Daar stook ik nu mee, en mijn airco heeft een factor 4. 1 kWh warmte in huis kost me nu dus 1,6 cent.
Je moet kijken naar de cop bij de buitentemperatuur. Cop is temperatuur afhankelijk. Beetje moderne airco doet bij 14 c cop 7.5. Maar ja dat begrijpen dus zelfs mensen die warmtepompen verkopen niet. Triest gesteld met het kennis niveau in dit land.
  donderdag 29 september 2022 @ 11:44:23 #174
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206139200
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 11:01 schreef bambino het volgende:

[..]
Uhm. Even voor de duidelijkheid. Ik verkoop zonnepanelen, warmtepompen en dergelijke. Dus ja, ik weet wat een airco is.
Een "airco" is een lucht/lucht warmtepomp. Die net als een "warmtepomp" (daarmee bedoelen ze lucht/water) een COP heeft.
Dat getal gebruiken ze om net zoals wat jij doet de berekening te maken van het een naar het ander.

Jij verwarmt nu je woning met je airco, dus bespaar je gas op je CV.

Kuub gas heeft ongeveer 10kWh aan energie, ik snap wat je bedoeld hiermee. Want zoals ik schreef hierboven 9,7kWh (ongeveer 10).

En dat is simpelweg een berekening van verbruik naar warmte.
1m3 gas is geen warmte, dat is een "verbruik" waarmee je in dit geval warmte maakt (energie in MJ).
kWh is geen warmte, dat is een "verbruik" waarmee je in dit geval je airco laat draaien (warm of koud) en die geeft dan energie (MJ).

De verwarring ontstaat bij kW en kWh.

1m3 gas heeft ongeveer 35MJ aan energie
1kWh stroom heeft ongeveer 3.6mJ aan energie
Daarmee komt de berekening op 9.7 (afgerond, want het is 9.769).

Waar ik op doelde is deze zin:

1 kWh warmte in huis kost me nu dus 1,6 cent.

1kWh STROOM kost je 1kWh STROOM.
Niets meer, niets minder.

Jij stopt 1kWh stroom in je airco en je krijgt dat xx MJ voor terug.
En dát kan je berekenen met COP.
1kWh is normaal 3,6MJ
Jij hebt COP 4, dus nu krijg je daar 14.4MJ warmte voor terug.

Terug rekenen:
14,4MJ is 0,409m3 gas

Dus je bespaar 0,409m3 gas voor elke kWh die je in je airco stopt.
Hoeveelheid energie die je daarvoor terug krijgt is gelijk.
Hoeveelheid warmte die je terugkrijgt is niet gelijk, doordat de CV nog verlies heeft, standleidingen, etc. Terwijl de airco direct de lucht verwarmt (en ook die heeft wat verliezen her en der).

Afijn. Mierenneukerij verder.
Je gebruikt andere eenheden, maar ik zie niet waar mijn berekening fout zou zijn. Voor 3,60 MJ aan warmte in huis betaal ik nog steeds 1,6 cent.

Stel de CV heeft een efficiëntie van 85% en Gas kost 3,75 per Kuub, kom ik op 4,41 voor 35MJ aan warmte in huis, correct?
4,41/35= 12,6 cent per MJ
Correct?

1m3 gas heeft ongeveer 35MJ aan energie
1kWh stroom heeft ongeveer 3.6mJ aan energie, met de warmte pomp haal ik daar 14,4 MJ aan warmte uit, voor 6,4 cent, ofwel 0,44 cent per MJ

Koop ik stroom voor de 40 cent die mijn aanbieder mij rekent is het een ander verhaal,
pi_206139204
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2022 11:40 schreef machtpen het volgende:

[..]
Je moet kijken naar de cop bij de buitentemperatuur. Cop is temperatuur afhankelijk. Beetje moderne airco doet bij 14 c cop 7.5. Maar ja dat begrijpen dus zelfs mensen die warmtepompen verkopen niet. Triest gesteld met het kennis niveau in dit land.
Probeerde ik gister iemand ook uit te leggen, dat je juist in lente en herfst airco's en warmtepompen heel goed werken. Maar ja .. .dit is toch wel heel theoretisch voor mensen op een of andere manier.
  donderdag 29 september 2022 @ 11:46:02 #176
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206139214
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 11:44 schreef skrn het volgende:

[..]
Probeerde ik gister iemand ook uit te leggen, dat je juist in lente en herfst airco's en warmtepompen heel goed werken. Maar ja .. .dit is toch wel heel theoretisch voor mensen op een of andere manier.
Natuurkunde blijft lastig voor veel mensen.
pi_206139813
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 11:44 schreef skrn het volgende:

[..]
Probeerde ik gister iemand ook uit te leggen, dat je juist in lente en herfst airco's en warmtepompen heel goed werken. Maar ja .. .dit is toch wel heel theoretisch voor mensen op een of andere manier.
Dan heb je met net iets meer dan 1 kwh elektriciteit net zoveel warmte als 1 kuub gas. Als de temperatuur zo rond de 12 c is. Deze bv https://www.eurovent-cert(...)model/show/199576105
pi_206140647
Heb voor september wel een 4 jaars record gebroken (330 kwh). Dat gold ook voor augustus, juli en juni.
pi_206141110
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 13:54 schreef OxygeneFRL het volgende:
Heb voor september wel een 4 jaars record gebroken (330 kwh). Dat gold ook voor augustus, juli en juni.
Hier zijn ook bijna alle maanden dit jaar hoger dan vorig jaar. Alleen januari en februari waren lager. Hoeven we dat in ieder geval niet te betalen aan het eind van dit jaar :D
  donderdag 29 september 2022 @ 14:50:00 #180
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206141240
2021 was dan ook wel een vrij slecht jaar en deze is behoorlijk goed :D

Powerpeers heeft trouwens andere data dan enelogic }:| Beter klopt het wel straks op de jaarrekening eind november :{w
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206143018
quote:
2s.gif Op donderdag 29 september 2022 11:40 schreef machtpen het volgende:
. Beetje moderne airco doet bij 14 c cop 7.5.
Hmm, als dat echt zo is dan kan ik dus nu ook mijn hele kamer dus boven 20 graden houden zodat de aquarium verwarming niet hoeft bij te springen. Ga ik nog even aan rekenen waar het omslagpunt ligt dan. Ik ging uit van een COP van vier bij de huidige temperaturen.

En inderdaad zijn Joule (of kJ) en Wh (of kWh) verschillende eenheden voor hetzelfde, dus een vaste omreken factor. Een Watt is gedefinieerd als een Joule per seconde. Dus is een Wh 3,6 kJ of 1 kWh 3600 kJ. Beiden is een eenheid van energie. BTU is dat ook maar dat is weer helemaal niet handig in gebruik omdat daar in het SI stelsel geen logica zit.
  donderdag 29 september 2022 @ 18:29:11 #182
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206143287
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 18:04 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Hmm, als dat echt zo is dan kan ik dus nu ook mijn hele kamer dus boven 20 graden houden zodat de aquarium verwarming niet hoeft bij te springen. Ga ik nog even aan rekenen waar het omslagpunt ligt dan. Ik ging uit van een COP van vier bij de huidige temperaturen.

En inderdaad zijn Joule (of kJ) en Wh (of kWh) verschillende eenheden voor hetzelfde, dus een vaste omreken factor. Een Watt is gedefinieerd als een Joule per seconde. Dus is een Wh 3,6 kJ of 1 kWh 3600 kJ. Beiden is een eenheid van energie. BTU is dat ook maar dat is weer helemaal niet handig in gebruik omdat daar in het SI stelsel geen logica zit.
Wat betaal je voor een kWh? De eenheid doet er niet zoveel toe als je hem maar consequent gebruikt.
pi_206143498
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 18:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat betaal je voor een kWh? De eenheid doet er niet zoveel toe als je hem maar consequent gebruikt.
Met mijn panelen kom ik in de buurt van nul op de meter. Het is alleen even afwachten of salderen opeens niet meer in kWh gaat maar in centen waarbij het tarief in de zomer natuurlijk veel lager is dan in de winter.

Maar het aquarium heeft een 100 W verwarming die nu zo nu en dan even aan gaat maar binnen twee weken totaal aangaat en pas in april of mei weer eens stopt. Tenzij ik natuurlijk de omgeving van die bak (ruim) boven de twintig graden weet te houden. Verlies is dan verdamping en verversing van iets van twintig liter water op zeg 15 graden per dag.

Misschien kan het wel uit om tijdens een wintervakantie die hoek van de kamer met een gordijn af te sluiten en dan met de airco te verwarmen. De rest van het huis blijft dan prima vorstvrij.
  donderdag 29 september 2022 @ 20:53:34 #184
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206145909
September 2021 voorbij met 13 kWh, en morgen lijkt ook een mooie dag te worden... ik was er niet meer zeker van dat ik september 2021 nog zou evenaren met al die regen, maar het is toch nog goedgekomen vandaag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206146384
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 20:53 schreef Leandra het volgende:
September 2021 voorbij met 13 kWh, en morgen lijkt ook een mooie dag te worden... ik was er niet meer zeker van dat ik september 2021 nog zou evenaren met al die regen, maar het is toch nog goedgekomen vandaag.
Met een zonnige dag morgen evenaar ik september 2021 misschien net. Regionale verschillen blijven.
  donderdag 29 september 2022 @ 21:41:35 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206146667
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 21:19 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Met een zonnige dag morgen evenaar ik september 2021 misschien net. Regionale verschillen blijven.
Ja, wonderlijk is dat in een klein land als Nederland.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206150254
Ik haal 2021 bij lange na niet, maar ik heb er dan ook een dag of 5 dat het amper licht geweest is. En het viel deze maand ook op dat als het dan een deel van de dag bewolkt was, dat vaak in de avond was. Dat helpt bij ons niet aangezien juist de avondzon voor extra opbrengst kan zorgen. Nou ja, vandaag nog een mooie dag erbij en dan ga ik niet klagen. Ik lig nog steeds een maand voor op 2021 (dus opbrengst na september is even hoog als vorig jaar na oktober).
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_206150393
sept '21 was 324. Sept '22 is 337. En het zonnetje schijnt vandaag al lekker, nu alleen nog wat hoger de lucht in, zodat ze ook recht op de panelen schijnen.
pi_206151880
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 09:48 schreef Deepfreeze het volgende:
sept '21 was 324. Sept '22 is 337. En het zonnetje schijnt vandaag al lekker, nu alleen nog wat hoger de lucht in, zodat ze ook recht op de panelen schijnen.
Vandaag blijft ie laag hoorde ik op het weer :9
pi_206151963
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:49 schreef JDx het volgende:

[..]
Vandaag blijft ie laag hoorde ik op het weer :9
Als ik naar buiten kijk, schijnt het zonnetje. In combi met de koele lucht, heerlijk kWh's verzamelen.. Nu komt er 2.230 van 3.640 panelen. De zon moet nog iets hoger stijgen.
pi_206152215
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 09:48 schreef Deepfreeze het volgende:
sept '21 was 324. Sept '22 is 337. En het zonnetje schijnt vandaag al lekker, nu alleen nog wat hoger de lucht in, zodat ze ook recht op de panelen schijnen.
Hier 360 om 353. Ben benieuwd of we dat nog geen redden. We hebben vanaf mei 2021 panelen en tot nu toe is iedere maand 2022 beter geweest.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 30 september 2022 @ 12:20:04 #192
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206152255
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2022 21:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, wonderlijk is dat in een klein land als Nederland.
Komt door de locatie aan de kust, aan de kust is er meer zon, wind komt van zee en vormt later in het land dan wolken als de zeelucht door de thermiek wordt opgestuwd en vormt dan de zo typische Cumulus.
pi_206153862
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 09:38 schreef d.k. het volgende:
Ik haal 2021 bij lange na niet, maar ik heb er dan ook een dag of 5 dat het amper licht geweest is. En het viel deze maand ook op dat als het dan een deel van de dag bewolkt was, dat vaak in de avond was. Dat helpt bij ons niet aangezien juist de avondzon voor extra opbrengst kan zorgen. Nou ja, vandaag nog een mooie dag erbij en dan ga ik niet klagen. Ik lig nog steeds een maand voor op 2021 (dus opbrengst na september is even hoog als vorig jaar na oktober).
Sept. 2020 369
Sept. 2021 362
Sept. 2020 336
pi_206153893
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 14:41 schreef mark1969 het volgende:

[..]
Sept. 2020 369
Sept. 2021 362
Sept. 2020 336
totaal 2021 - 3382
2022 tot nu toe - 3324
  vrijdag 30 september 2022 @ 16:24:55 #195
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206155028
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 14:41 schreef mark1969 het volgende:

[..]
Sept. 2020 369
Sept. 2021 362
Sept. 2020 336
Je hebt 2 keer 2020 :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206155243
Wil de echte 2020 nu opstaan :P
  vrijdag 30 september 2022 @ 17:14:40 #197
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206155456
Ja lekker zo! Op de valreep nog lekkere dagen en vandaag sept 2021 voorbij. 618 nu tegenover 604 vorig jaar. *O*
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_206155477
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2022 11:49 schreef JDx het volgende:

[..]
Vandaag blijft ie laag hoorde ik op het weer :9
naja, de zon schijnt nog steeds.. bijna 15 vandaag. (max zit rond de 23, gemiddeld rond de 10). Prima slotdag van de maand.
pi_206155828
Tandjes, wilde er nog wat panelen bij maar de levertijd is inmiddels gewoon 1 jaar voordat ze op je dak liggen
pi_206160750
52 procent installateurs vraagt overheid btw-nultarief zonnepanelen later in te voeren

https://solarmagazine.nl/(...)n-later-in-te-voeren
pi_206160865
Tja, klinkt niet heel gek maar aan de andere kant wordt er geld verdiend als water en móet dat geld niet perse direct volledig uit de zaak getrokken worden...
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:22:59 #202
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206161238
Toch nog netto op -37 kWh uitgekomen vorige maand :D
Op vakantie gaan helpt wel :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206161409
Wij kwamen uit op -61 kWh, en dat is met af en toe de airco aan (begin van de maand koelen, eind van de maand verwarmen). Netjes zo O+
pi_206161452
Ik zit nu tm de 29e op -91kWh. En van gisteren ook nog wel iets over denk ik.

Ik heb nog 685 tegoed, dat is ongeveer wat we eind 2021 verbruikt hebben. Mooi 0 onder de streep eind dit jaar.
pi_206161491
Ik had deze maand nog 270 kWh over, oktober verwacht ik ook nog met een overschotje af te sluiten. 4 kWp was gedimensioneerd om ook aan de warmtepomp te kunnen met de eigen opwek maar dat plan staat in de ijskast op dit moment. Hoop dat de prijzen nog een jaartje hoog blijven, dan heb ik mijn zonnepanelen grotendeels terug verdiend.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:09:01 #206
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206161505
Over de hele maand September heb ik 800kWh opgewekt, dat is 90,9 kWh/kWp, 3 per dag gemiddeld.
In aug was het nog 1216, 138 kWh/kWp, ofwel 4,46 per dag.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:10:39 #207
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206161512
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 10:07 schreef Faraday01 het volgende:
Ik had deze maand nog 270 kWh over, oktober verwacht ik ook nog met een overschotje af te sluiten. 4 kWp was gedimensioneerd om ook aan de warmtepomp te kunnen met de eigen opwek maar dat plan staat in de ijskast op dit moment. Hoop dat de prijzen nog een jaartje hoog blijven, dan heb ik mijn zonnepanelen grotendeels terug verdiend.
Heb in Sept nu 4 dagen het huis verwarmd met overproductie, bespaart nogal wat gas.
pi_206161560
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 10:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Heb in Sept nu 4 dagen het huis verwarmd met overproductie, bespaart nogal wat gas.
Er is bijna geen installateur of warmtepomp te vinden op dit moment. En omdat ik minder dan 500 m3 gas gebruik in een normale winter is het ook niet heel erg urgent in mijn geval. Ik neem aan dat je niet met COP 1 elektrisch aan het verwarmen bent want met de contracten die ik heb, ben ik dan beter af met verwarmen op gas en elektriciteit terug leveren.
pi_206161574
September precies -100 kWh, dit kalender jaar staat nu op -1036 kWh ben best tevreden daar mee!

CV nog niet aan gehad, woonkamer nu 20,2 graden, waarschijnlijk nog wel een week zonder als ik de weersverwachtingen zie.
Voorheen Post ID 101472
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:40:19 #210
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206201096
Iemand die weet waar we nu de beste terugleververgoeding kunnen krijgen?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:42:35 #211
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206201113
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:40 schreef Scorpie het volgende:
Iemand die weet waar we nu de beste terugleververgoeding kunnen krijgen?
Niet eerst afwachten wat dit prijsplafond met de TLV's gaat doen?
Huilen dan.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:44:00 #212
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206201120
Kijk zelf pas weer in het voorjaar naar de TLV's op het moment dat ik mijn winterverbruik ongeveer weggestreept heb. Kan op zich vrij vroeg zijn want ben sinds half september weg bij Eneco, dus heb al e.e.a. aan kWhtjes opgespaard voordat we de donkere maanden in gaan.
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:44:18 #213
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206201124
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:42 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Niet eerst afwachten wat dit prijsplafond met de TLV's gaat doen?
Niet als je bijna de sleutel krijgt van je nieuwe huis, want dan moet je iets, plus dat het variabel is dus je kunt gewoon weer wisselen.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:45:51 #214
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206201139
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Niet als je bijna de sleutel krijgt van je nieuwe huis,
Ah ja, wie er allemaal sleutels krijgt volg ik niet zo. Maar goed, dan gaat de post erna op: maakt in de winter geen fluit uit waar je zit.
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:13:15 #215
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206201360
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 16:45 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ah ja, wie er allemaal sleutels krijgt volg ik niet zo. Maar goed, dan gaat de post erna op: maakt in de winter geen fluit uit waar je zit.
Hoezo?
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:46:18 #216
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206201572
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 17:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoezo?
Omdat je wel heel erg je best moet doen met paneeltjes op je dak leggen wil je in de winter meer opwekken dan verbruiken.
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:57:10 #217
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206201653
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 17:46 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Omdat je wel heel erg je best moet doen met paneeltjes op je dak leggen wil je in de winter meer opwekken dan verbruiken.
Ja true, maar het wordt niet per maand afgerekend maar per jaar. Al weet je natuurlijk ook niet wat de TLV tegen die tijd is.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:01:51 #218
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206201685
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 17:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja true, maar het wordt niet per maand afgerekend maar per jaar.
Ja, dus? Prima toch. Als je wat je verbruikt hebt in de winter weggestreept hebt stap je in het voorjaar over naar de partij met de meest gunstige TLV. Maakt dan niet uit of je in de winter 3ct per kWh betaalt of 3 euro, je eindigt toch met een saldo van 0.

quote:
Al weet je natuurlijk ook niet wat de TLV tegen die tijd is.
Daarom is het zinloos om daar nu mee bezig te zijn.
Huilen dan.
pi_206202015
Het is vandaag 4 oktober en ik heb op dit moment al meer zonne-energie opgewerkt dan in heel 2021 *O* _O_
Om het beste jaar te verbeteren is er nog een stukje te gaan maar ook dat ziet er goed uit
pi_206202063
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 18:34 schreef Faraday01 het volgende:
Het is vandaag 4 oktober en ik heb op dit moment al meer zonne-energie opgewerkt dan in heel 2021 *O* _O_
Om het beste jaar te verbeteren is er nog een stukje te gaan maar ook dat ziet er goed uit
Hier ook al 283kwh meer dan heel 2021. Ik moet nog 242kwh om beste jaar ooit (2020) te verslaan.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:21:42 #221
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206202546
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 18:34 schreef Faraday01 het volgende:
Het is vandaag 4 oktober en ik heb op dit moment al meer zonne-energie opgewerkt dan in heel 2021 *O* _O_
Om het beste jaar te verbeteren is er nog een stukje te gaan maar ook dat ziet er goed uit
Wow! Dat gaat lekker dan en komende week is volgens mij ook nog erg goed. Ik zit pas 63kWh en vorig had ik 284kWh over de hele maand.

_O- Volgens mij had jij het niet over oktober... Nu nog lekker kWh's sprokkelen dit jaar! Ik kom ook erg goed uit dit jaar. Kan het niet goed vergelijken want mijn installatie is mid vorig jaar aangepast.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:40:53 #222
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_206204039
Onze zonnepanelen komen een maand eerder dan gepland, 29 november al :o *O*
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Official ESF Kreviewer woensdag 5 oktober 2022 @ 08:35:17 #223
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_206208865
Over het afgelopen jaar 93% rendement gehaald. Op zich niet verkeerd, maar had iets meer verwacht.

Kan deze maand voor het eerst vergelijken met vorig jaar.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 08:41:07 #224
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206208898
quote:
14s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 08:35 schreef Kreator het volgende:
Over het afgelopen jaar 93% rendement gehaald. Op zich niet verkeerd, maar had iets meer verwacht.

Kan deze maand voor het eerst vergelijken met vorig jaar.
93% als in je heb 10kWp en 9.300 kWh geproduceerd? (Rekenvoorbeeld)
pi_206209049
Ik had gisteren voor het eerst deze maand weer eens een "negatieve" dag. Geen gas gebruikt, -0,22 aan stroom en 2,87 teruggeleverd, was dan ook bijna de hele dag niet thuis ivm een roadtripje met een diesel van 3000kg :')
pi_206209631
Hier de eerste 3 dagen van oktober weer een beetje overschot. nu -12 op de teller. We hebben er op 9-12 weer een jaar opzitten. Nu nog 325kWh over. Kijken of we dat ook op krijgen in de komende maanden. Vergeleken met vorig jaar zouden we net moeten overhouden.

Dat wil ook wel met een jaar dat we waarschijnlijk over de 100% opbrengst gaan

Wel 4,3 m3 gas verbruikt. Maar dat zijn 3/4 mensen die douchen, koken en een klein beetje verwarming.
pi_206209889
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 20:40 schreef MaJo het volgende:
Onze zonnepanelen komen een maand eerder dan gepland, 29 november al :o *O*
Dat maakt weinig uit... december levert je bijna niets op aan stroom.
Facts don't care about your feelings
pi_206209971
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Dat maakt weinig uit... december levert je bijna niets op aan stroom.
Ik kan me zelfs voorstellen dat je twijfelt of je zonnepanelen wel in orde zijn, als je ze rond die periode geïnstalleerd krijgt en voor het eerst de opbrengsten ziet :+
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 10:49:58 #229
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206210039
Ik heb momenteel 2.359 kWh buffer voor deze laatste 3 maanden. Nu weet ik dat ik vorig jaar in de laatste 3 maanden zo'n 1600 kwh heb verbruikt, wat betekent dat er zo'n 759 kWh overblijft, en dat klopt wel, want mijn jaar is van juli tot juli, en op mijn recente jaarafrekening had ik zo'n 862 kWh over waar ik dus de TLV voor kreeg, dus het zal wel goedkomen :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206210122
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:49 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb momenteel 2.359 kWh buffer voor deze laatste 3 maanden. Nu weet ik dat ik vorig jaar in de laatste 3 maanden zo'n 1600 kwh heb verbruikt, wat betekent dat er zo'n 759 kWh overblijft, en dat klopt wel, want mijn jaar is van juli tot juli, en op mijn recente jaarafrekening had ik zo'n 862 kWh over waar ik dus de TLV voor kreeg, dus het zal wel goedkomen :P
Als ik iedere maand op mijn energienota kijk (of de slimme meter uitlees) dan heb ik het verschil in verbruik en opbrengst toch nog over als buffer? Ik kan m'n omvormers niet uitlezen dus ik kan niet de werkelijke opbrengst zien maar dat is hier ook niet relevant toch. Als ik dat zo bekijk heb ik 1700 kWh buffer dan voor 2022. Ik heb nu airco's die kunnen verwarmen dus die wil ik wel maximaal laten draaien voordat ik de gaskraan opendraai.
Facts don't care about your feelings
pi_206210280
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik kan me zelfs voorstellen dat je twijfelt of je zonnepanelen wel in orde zijn, als je ze rond die periode geïnstalleerd krijgt en voor het eerst de opbrengsten ziet :+
Ja, die eerste maanden vielen vies tegen. :D
Protège moi de mes désirs.
  Official ESF Kreviewer woensdag 5 oktober 2022 @ 11:22:55 #232
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_206210393
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 08:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
93% als in je heb 10kWp en 9.300 kWh geproduceerd? (Rekenvoorbeeld)
Correct.
pi_206211973
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 10:49 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb momenteel 2.359 kWh buffer voor deze laatste 3 maanden. Nu weet ik dat ik vorig jaar in de laatste 3 maanden zo'n 1600 kwh heb verbruikt, wat betekent dat er zo'n 759 kWh overblijft, en dat klopt wel, want mijn jaar is van juli tot juli, en op mijn recente jaarafrekening had ik zo'n 862 kWh over waar ik dus de TLV voor kreeg, dus het zal wel goedkomen :P
Ik heb net een nieuw contract bij Innova, sinds 5 sept.
Mijn eindafrekening van eneco meterstanden vergeleken met vandaag en heb in die ene maand nu 296kWh over gehouden.
Dus mijn buffer is zo goed als leeg. Ik verwacht na oktober al in de min te staan.

Daarna is het afwachten tot maart/april dat ik het weer goed ga maken.
Hopelijk overleeft Innova de winter, anders moet ik dik betalen :D maar dat is de gok.

5 september 2023 loopt het contract af. En verwachting is 2000-2500kWh over te houden.
TLV is nu 90 cent. Dus ik ben heel benieuwd.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 13:48:02 #234
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206211984
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 13:46 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik heb net een nieuw contract bij Innova, sinds 5 sept.
Mijn eindafrekening van eneco meterstanden vergeleken met vandaag en heb in die ene maand nu 296kWh over gehouden.
Dus mijn buffer is zo goed als leeg. Ik verwacht na oktober al in de min te staan.

Daarna is het afwachten tot maart/april dat ik het weer goed ga maken.
Hopelijk overleeft Innova de winter, anders moet ik dik betalen :D maar dat is de gok.

5 september 2023 loopt het contract af. En verwachting is 2000-2500kWh over te houden.
TLV is nu 90 cent. Dus ik ben heel benieuwd.
Weet jij ook iets over accu's? Ja, ik weet dat de investering op dit moment onhandig is, maar op een gegeven moment zal het dat wel worden. De vraag is, weet jij daar iets van of is het 'alleen' zonnepanelen?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206212019
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 13:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Weet jij ook iets over accu's? Ja, ik weet dat de investering op dit moment onhandig is, maar op een gegeven moment zal het dat wel worden. De vraag is, weet jij daar iets van of is het 'alleen' zonnepanelen?
Basic info, dus het ligt er aan wat je vraag is.

Markt is in Nederland nog bijna niet bestaand. Komen wel langzaamaan steeds meer opties beschikbaar.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 13:51:58 #236
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206212030
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 13:51 schreef bambino het volgende:

[..]
Basic info, dus het ligt er aan wat je vraag is.

Markt is in Nederland nog bijna niet bestaand. Komen wel langzaamaan steeds meer opties beschikbaar.
Nou nee, dat ís de vraag, of je daar ervaring mee hebt, want ik zit er naar te kijken, en je hebt aparte systemen, maar ik heb SolarEdge en die hebben (uiteraard) hun eigen accu's die wel reteduur zijn, etc.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206212054
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 13:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou nee, dat ís de vraag, of je daar ervaring mee hebt, want ik zit er naar te kijken, en je hebt aparte systemen, maar ik heb SolarEdge en die hebben (uiteraard) hun eigen accu's die wel reteduur zijn, etc.
Wij hebben het nog nooit geplaatst.
En ik was laatst op event van SolarEdge met het nieuwe SolarEdge home concept. Maar ook die accu's zijn nog niet echt uit. Dus daar zou ik nog wel ff op wachten.

Met name die stackable variant lijkt me interessant.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 13:54:17 #238
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206212061
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 13:53 schreef bambino het volgende:

[..]
Wij hebben het nog nooit geplaatst.
En ik was laatst op event van SolarEdge met het nieuwe SolarEdge home concept. Maar ook die accu's zijn nog niet echt uit. Dus daar zou ik nog wel ff op wachten.

Met name die stackable variant lijkt me interessant.
Heb je daar een link van/voor? van dat concept of die accu's of whatever?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206212106
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 13:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Heb je daar een link van/voor? van dat concept of die accu's of whatever?
https://www.solaredge.com(...)-home-battery-400v#/

Dit is de 1 fase variant. Duur, en MEGA zwaar. 2 man minimaal nodig om hem aan je muur te krijgen.

https://www.solaredge.com(...)e-home-battery-48v#/

Dit is de 3 fase variant, die is dus uitbreidbaar (stackable).

Je omvormer moet er wel al ready voor zijn. In principe zijn alle omvormers uit 2022 dat, en een aantal van vorig jaar.
Kan zijn dat ze nog een laatste serie via software update ready kunnen krijgen. Maar de oudere lijn sowieso niet (mist een stuk hardware).

Dus dan heb je weer een extra kastje nodig die dat regelt.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 13:59:38 #240
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206212118
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 13:58 schreef bambino het volgende:

[..]
https://www.solaredge.com(...)-home-battery-400v#/

Dit is de 1 fase variant. Duur, en MEGA zwaar. 2 man minimaal nodig om hem aan je muur te krijgen.

https://www.solaredge.com(...)e-home-battery-48v#/

Dit is de 3 fase variant, die is dus uitbreidbaar (stackable).

Je omvormer moet er wel al ready voor zijn. In principe zijn alle omvormers uit 2022 dat, en een aantal van vorig jaar.
Kan zijn dat ze nog een laatste serie via software update ready kunnen krijgen. Maar de oudere lijn sowieso niet (mist een stuk hardware).

Dus dan heb je weer een extra kastje nodig die dat regelt.
Ja dat zal hier het geval zijn want ik heb 2 omvormers, te weten een HD2200h en een HD5000h, maar de installatie is uit 2019 dus dit gaat voor mij al niet op en dús nogmaals extra kosten.

Ik heb dus 1 fase trouwens.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206212134
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 13:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja dat zal hier het geval zijn want ik heb 2 omvormers, te weten een HD2200h en een HD5000h, maar de installatie is uit 2019 dus dit gaat voor mij al niet op en dús nogmaals extra kosten.

Ik heb dus 1 fase trouwens.
Ik zou persoonlijk mooi wachten tot 2030 ofzo. Omvormers bijna uit garantie, mooi 2 nieuwe kopen met interne accu tzt.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 14:02:51 #242
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206212151
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 14:01 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik zou persoonlijk mooi wachten tot 2030 ofzo. Omvormers bijna uit garantie, mooi 2 nieuwe kopen met interne accu tzt.
Dat is ook interessant natuurlijk, maar ik zit vooral met die afbouw van de saldering icm de hoge stroomprijzen. Als die prijzen weer 'normaal' worden dan hebben we het nergens over.

Maar als ik reken met de huidige prijzen, dan is vanaf 2025 zo'n accu wel interessant want als ik goed reken heb ik die dan in 3 jaar terug verdient (maar dan niet die van solaredge).
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206212632
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 14:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is ook interessant natuurlijk, maar ik zit vooral met die afbouw van de saldering icm de hoge stroomprijzen. Als die prijzen weer 'normaal' worden dan hebben we het nergens over.

Maar als ik reken met de huidige prijzen, dan is vanaf 2025 zo'n accu wel interessant want als ik goed reken heb ik die dan in 3 jaar terug verdient (maar dan niet die van solaredge).
Ben heel benieuwd naar die berekening, want 3 jaar lijkt mij onmogelijk.
Onder de 10 is al een uitdaging.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 14:59:15 #244
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206212793
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 14:43 schreef bambino het volgende:

[..]
Ben heel benieuwd naar die berekening, want 3 jaar lijkt mij onmogelijk.
Onder de 10 is al een uitdaging.
Nou, ik rekende met 70 cent, en die vogel gaat nu natuurlijk niet op. Nou, wat me opviel is dat ik 8 uit de 12 maanden in de nacht (daar gaat het me om) zo'n 2 tot 3 kwh verbruik, dwz, van 0.00u tot grofweg 08.00u. Bij 3 kwh is dat dus bij 70ct per kwh 2.10 per nacht.

Maar in de nacht schijnt de zon niet en dit is gerekend vanaf 0.00u vanaf zonsondergang. Dus de avonduren heb je dan ook nog. Stel dat je dan de 5 kwh die in zo'n accu zit (die ik gezien heb) elke nacht opmaakt, dan zijn dat zo'n 5 kwh is 5x 70ct = 3,5 euro die je niet uit het stopcontact hoeft te trekken.

Dat x 8 maanden (is 240 nachten ongeveer) is 840 euro per jaar. De accu die ik zag kostte 3600 euro ongeveer. 4,29 jaar kom ik dan op uit.

Maar, dat is dus al de prijs 70ct is. Maar dat is ie niet meer. De vraag is dan dus wat er gebeurt met de prijzen vanaf 2025. Want dan mag je in 2025 en 2026 nog maar 65% salderen. Dat betekent dus dat ik 35% zelf moet betalen. Op mijn verbruik van 5114 kwh is dat 1790 kwh die ik moet betalen. NU is dat dus tegen 40ct, maar we zitten nu niet in 2025. Dus gerekend met 70ct in 2025 zouden die 1790 kwh me 1.253 euro kosten.

Maar met 5 kwh per nacht voor 240 nachten is dat 1200 kwh die ik dan opvang, die ik dus niét hoef te kopen. Dan moet ik nog 590 kwh kopen. Dus dat kost me dan 413 euro. Dat is een verschil van, daar ga je weer, 840 euro per jaar. Dus ik zag het als een investering die ik in een paar jaar terug had verdient.

Maar, dat hangt wel op die prijs van 70ct per kwh, en dat is momenteel in ieder geval, niet het geval.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 5 oktober 2022 @ 15:01:40 #245
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206212808
En je kan nog een tijd (gedeeltelijk) salderen.
Huilen dan.
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 15:08:17 #246
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206212883
quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 15:01 schreef Isdatzo het volgende:
En je kan nog een tijd (gedeeltelijk) salderen.
Ja, dat zeg ik, in 2025 en 2026 is dat 65%. Oftewel, 35% moet je zelf betalen. Als dat 21ct is ga ik natuurlijk geen moeite doen, want dan praten we bij 1790 kwh over 376 euro / 12 = 31,33 euro. Maar als de prijzen dan nog steeds koekkoek zijn en/of de overheid dat niet meer dekt, dan ga ik dit rekensommetje nog een keer doen.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 5 oktober 2022 @ 15:31:58 #247
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206213177
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 14:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is ook interessant natuurlijk, maar ik zit vooral met die afbouw van de saldering icm de hoge stroomprijzen. Als die prijzen weer 'normaal' worden dan hebben we het nergens over.

Maar als ik reken met de huidige prijzen, dan is vanaf 2025 zo'n accu wel interessant want als ik goed reken heb ik die dan in 3 jaar terug verdient (maar dan niet die van solaredge).
Ik heb een 7,7kWh accu en over juni juni aug en sept heb ik een 31% (609 kWh) van mijn stroomverbruik (1980 kWh) kunnen dekken met de accu, dit is stroom is ik anders zou hebben moeten kopen.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 15:39:35 #248
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206213282
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 15:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik heb een 7,7kWh accu en over juni juni aug en sept heb ik een 31% (609 kWh) van mijn stroomverbruik (1980 kWh) kunnen dekken met de accu, dit is stroom is ik anders zou hebben moeten kopen.
Welke accu heb je?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 15:43:53 #249
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206213349
quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 15:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Welke accu heb je?
Een BYD Lithium ijzerfostaat accu HVS 7,7 kWh
https://www.primesolar.eu(...)-premium-hvs-7-7kwh/
  woensdag 5 oktober 2022 @ 15:50:23 #250
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206213424
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 15:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik heb een 7,7kWh accu en over juni juni aug en sept heb ik een 31% (609 kWh) van mijn stroomverbruik (1980 kWh) kunnen dekken met de accu, dit is stroom is ik anders zou hebben moeten kopen.
Hoe zit dit precies? Wat bedoel je met jouw stroomverbruik? Hoe heb jij jouw stroomverbruik gemeten met je accu, zonnepanelen en netstroom?

Ik ben heel erg benieuwd want ik wil eigenlijk ook een accu. Is het voor jou ook mogelijk om nu in de donkere dagen op bepaalde momenten op te laden uit netstroom zodat je op dure moment stroom uit de accu gebruikt?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 5 oktober 2022 @ 16:04:57 #251
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206213536
In juni 396 verbruikt
In juli 439 verbruikt
In aug 432 verbruikt
In sept 409 verbruikt

In totaal 1.676 kWh verbruikt.

Waarvan ingekocht:
Juni 199
Juli 202
Aug 216
Sep 247

In totaal dus 864 kWh uit het net gehaald.
Een veelvoud teruggeleverd overigens dus zolang salderen een optie is maakt het niet uit, maar zodra dat wordt afgebouwd of vervalt is een accu van zo'n 10 kWh dus een prima optie om de afname van het net nog veel meer te beperken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 5 oktober 2022 @ 16:09:49 #252
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206213566
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 15:50 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Hoe zit dit precies? Wat bedoel je met jouw stroomverbruik? Hoe heb jij jouw stroomverbruik gemeten met je accu, zonnepanelen en netstroom?
Ik verbruik een hoeveelheid stroom
Daarvan komt
X uit de Zonnepanelen direct, over de periode (juni juni aug en sept 1.350 kWh)
Y uit de Accu (juni juni aug en sept 609 kWh)
Z uit het net (juni juni aug en sept 20 kWh)

Ik produceer stroom met de zonnepanelen, (juni juni aug en sept 4820 kWh) daarvan gaat
A naar het directe verbruik ( is gelijk X)
B voor het opladen van de Accu
A+B=2030 kWh
C wordt aan het net geleverd. 2790 kWh
Getallen rekenen niet helemaal rond, verlies opladen en ontladen accu, etc
quote:
Ik ben heel erg benieuwd want ik wil eigenlijk ook een accu. Is het voor jou ook mogelijk om nu in de donkere dagen op bepaalde momenten op te laden uit netstroom zodat je op dure moment stroom uit de accu gebruikt?
Dat kan ik nu niet, of dat technisch kan weet ik niet, en dan zou ik ook naar een ander tarief moeten wisselen en daar begin in nu zeker niet aan.

Ik betaal nu 0,398 per kWh, met geprojecteerd gebruik van de accu etc zou ik de accu in een jaar of 7-8 terug verdienen.

Voor de duidelijkheid, ik kan niet salderen daar ik niet in NL woon

[ Bericht 3% gewijzigd door Jan_Onderwater op 05-10-2022 16:47:01 ]
pi_206213840
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 14:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, ik rekende met 70 cent, en die vogel gaat nu natuurlijk niet op. Nou, wat me opviel is dat ik 8 uit de 12 maanden in de nacht (daar gaat het me om) zo'n 2 tot 3 kwh verbruik, dwz, van 0.00u tot grofweg 08.00u. Bij 3 kwh is dat dus bij 70ct per kwh 2.10 per nacht.

Maar in de nacht schijnt de zon niet en dit is gerekend vanaf 0.00u vanaf zonsondergang. Dus de avonduren heb je dan ook nog. Stel dat je dan de 5 kwh die in zo'n accu zit (die ik gezien heb) elke nacht opmaakt, dan zijn dat zo'n 5 kwh is 5x 70ct = 3,5 euro die je niet uit het stopcontact hoeft te trekken.

Dat x 8 maanden (is 240 nachten ongeveer) is 840 euro per jaar. De accu die ik zag kostte 3600 euro ongeveer. 4,29 jaar kom ik dan op uit.

Maar, dat is dus al de prijs 70ct is. Maar dat is ie niet meer. De vraag is dan dus wat er gebeurt met de prijzen vanaf 2025. Want dan mag je in 2025 en 2026 nog maar 65% salderen. Dat betekent dus dat ik 35% zelf moet betalen. Op mijn verbruik van 5114 kwh is dat 1790 kwh die ik moet betalen. NU is dat dus tegen 40ct, maar we zitten nu niet in 2025. Dus gerekend met 70ct in 2025 zouden die 1790 kwh me 1.253 euro kosten.

Maar met 5 kwh per nacht voor 240 nachten is dat 1200 kwh die ik dan opvang, die ik dus niét hoef te kopen. Dan moet ik nog 590 kwh kopen. Dus dat kost me dan 413 euro. Dat is een verschil van, daar ga je weer, 840 euro per jaar. Dus ik zag het als een investering die ik in een paar jaar terug had verdient.

Maar, dat hangt wel op die prijs van 70ct per kwh, en dat is momenteel in ieder geval, niet het geval.
Daarnaast kan je de overige vier maanden alles wat je opwekt alsnog zelf gebruiken. Mogelijk kan het dan ook nog uit om in de winter tijdens daluren alvast je verbruik voor de dag in te slaan. Hoewel dat laatste wel krap zal worden ivm omzettingsverliezen.
pi_206213916
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 14:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, ik rekende met 70 cent, en die vogel gaat nu natuurlijk niet op. Nou, wat me opviel is dat ik 8 uit de 12 maanden in de nacht (daar gaat het me om) zo'n 2 tot 3 kwh verbruik, dwz, van 0.00u tot grofweg 08.00u. Bij 3 kwh is dat dus bij 70ct per kwh 2.10 per nacht.

Maar in de nacht schijnt de zon niet en dit is gerekend vanaf 0.00u vanaf zonsondergang. Dus de avonduren heb je dan ook nog. Stel dat je dan de 5 kwh die in zo'n accu zit (die ik gezien heb) elke nacht opmaakt, dan zijn dat zo'n 5 kwh is 5x 70ct = 3,5 euro die je niet uit het stopcontact hoeft te trekken.

Dat x 8 maanden (is 240 nachten ongeveer) is 840 euro per jaar. De accu die ik zag kostte 3600 euro ongeveer. 4,29 jaar kom ik dan op uit.

Maar, dat is dus al de prijs 70ct is. Maar dat is ie niet meer. De vraag is dan dus wat er gebeurt met de prijzen vanaf 2025. Want dan mag je in 2025 en 2026 nog maar 65% salderen. Dat betekent dus dat ik 35% zelf moet betalen. Op mijn verbruik van 5114 kwh is dat 1790 kwh die ik moet betalen. NU is dat dus tegen 40ct, maar we zitten nu niet in 2025. Dus gerekend met 70ct in 2025 zouden die 1790 kwh me 1.253 euro kosten.

Maar met 5 kwh per nacht voor 240 nachten is dat 1200 kwh die ik dan opvang, die ik dus niét hoef te kopen. Dan moet ik nog 590 kwh kopen. Dus dat kost me dan 413 euro. Dat is een verschil van, daar ga je weer, 840 euro per jaar. Dus ik zag het als een investering die ik in een paar jaar terug had verdient.

Maar, dat hangt wel op die prijs van 70ct per kwh, en dat is momenteel in ieder geval, niet het geval.
Of ik begrijp het niet of jij haalt wat dingen door elkaar.

Even uitgaan van 70 cent.
Je verwacht 5kWh per nacht maal 240 nachten op te slaan en zelf te gebruiken.
Dat is 1200kWh.

Als je die in 2025 zou salderen, krijg je 35% minder terug dan wat het kost (ik ga er van uit dat jij die getallen gecheckt heb, ik dacht dat het langzamer afgebouwd zou worden, maar dat terzijde).
35% van 70 cent = 0.245 euro x 1200kWh = 294 euro wat je dat in 2025 en 2026 kost.
Met een accu zou je dat dus besparen.
In de jaren daarna wordt het verder afgebouwd.

Net ff snel google gepakt, het is 64% in 2025 en 2026.
2027 is 55, dan 46, dan 37, dan 28 dan 0 in 2031.

Nu is 0 niet echt 0. Want je raakt die stroom niet zomaar kwijt. Je krijgt nog steeds een vergoeding.
Die zal gelijk zijn aan de terugleververgoeding (of hoger aangezien je het ook weer afneemt).
Wie weet wat dat wordt.

Uitgaande van een kaal stroom tarief van 15 cent. Is dit dus de berekening:
2025 = 70 - 15 = 55 cent * .36 = 19.8 cent per kWh besparing
2026 = 70 - 15 = 55 cent * .36 = 19.8 cent per kWh besparing
2027 = 70 - 15 = 55 cent * .45 = 24.75 cent per kWh besparing
2028 = 70 - 15 = 55 cent * .54 = 29.7 cent per kWh besparing
2029 = 70 - 15 = 55 cent * .63 = 34.65 cent per kWh besparing
2030 = 70 - 15 = 55 cent * .72 = 39.6 cent per kWh besparing
2031+ = 70 - 15 = 55 cent * 1.00 = 55 cent per kWh besparing

Dat dus maal 1200kWh is respectievelijk:
237.6
237.6
297
356.40
415.80
475.20
660

Accu kost volgens jou 3600 euro
Dus dat is: 3600 - 237.6 - 237.6 - 297 - 356.4 - 415.8 - 475.2 - 660 = 920.4 dus nog een jaar -660 = 260.4 dan nog 0.4 jaar.
Dat is 8.4 jaar.

En dat is dus met aannames qua tarieven.

Dus, ik denk dat onder de 10 jaar al heel lastig zal worden.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 17:08:35 #255
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206214264
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 16:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik verbruik een hoeveelheid stroom
Daarvan komt
X uit de Zonnepanelen direct, over de periode (juni juni aug en sept 1.350 kWh)
Y uit de Accu (juni juni aug en sept 609 kWh)
Z uit het net (juni juni aug en sept 20 kWh)

Ik produceer stroom met de zonnepanelen, (juni juni aug en sept 4820 kWh) daarvan gaat
A naar het directe verbruik ( is gelijk X)
B voor het opladen van de Accu
A+B=2030 kWh
C wordt aan het net geleverd. 2790 kWh
Getallen rekenen niet helemaal rond, verlies opladen en ontladen accu, etc
[..]
Dat kan ik nu niet, of dat technisch kan weet ik niet, en dan zou ik ook naar een ander tarief moeten wisselen en daar begin in nu zeker niet aan.

Ik betaal nu 0,398 per kWh, met geprojecteerd gebruik van de accu etc zou ik de accu in een jaar of 7-8 terug verdienen.

Voor de duidelijkheid, ik kan niet salderen daar ik niet in NL woon
Dank en helder.

Ik heb een flexibele uurprijs voor stroom. En dat scheelt nogal, ik zou rond de middag kunnen opladen voor een paar cent waar het rond 18 en de avond soms wel stijgt tot 60 cent. (of meer).

Zeker de komende tijd wanneer ik niet genoeg opwek met de zonnepanelen om dat gat te dichten. Maar goed, dat zijn allemaal ideeën die vooralsnog te duur zijn om uit te voeren. Maar wie weet in de toekomst.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_206214469
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 17:08 schreef Herkauwer het volgende:
Ik heb een flexibele uurprijs voor stroom. En dat scheelt nogal, ik zou rond de middag kunnen opladen voor een paar cent waar het rond 18 en de avond soms wel stijgt tot 60 cent. (of meer).

Dan moet dat wel automatisch gaan, als je elke dag het zelf met de hand moet invullen dan wordt het zeuren natuurlijk.
pi_206214687
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 17:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dan moet dat wel automatisch gaan, als je elke dag het zelf met de hand moet invullen dan wordt het zeuren natuurlijk.
Dat is wat Tesla automatisch wil gaan doen met hun Megapacks, Powerwalls, Virtual Power Plant, V2G en AutoBidder software.
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 18:23:11 #258
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206214985
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 16:37 schreef bambino het volgende:

[..]
Of ik begrijp het niet of jij haalt wat dingen door elkaar.

Even uitgaan van 70 cent.
Je verwacht 5kWh per nacht maal 240 nachten op te slaan en zelf te gebruiken.
Dat is 1200kWh.

Als je die in 2025 zou salderen, krijg je 35% minder terug dan wat het kost (ik ga er van uit dat jij die getallen gecheckt heb, ik dacht dat het langzamer afgebouwd zou worden, maar dat terzijde).
35% van 70 cent = 0.245 euro x 1200kWh = 294 euro wat je dat in 2025 en 2026 kost.
Met een accu zou je dat dus besparen.
In de jaren daarna wordt het verder afgebouwd.

Net ff snel google gepakt, het is 64% in 2025 en 2026.
2027 is 55, dan 46, dan 37, dan 28 dan 0 in 2031.

Nu is 0 niet echt 0. Want je raakt die stroom niet zomaar kwijt. Je krijgt nog steeds een vergoeding.
Die zal gelijk zijn aan de terugleververgoeding (of hoger aangezien je het ook weer afneemt).
Wie weet wat dat wordt.

Uitgaande van een kaal stroom tarief van 15 cent. Is dit dus de berekening:
2025 = 70 - 15 = 55 cent * .36 = 19.8 cent per kWh besparing
2026 = 70 - 15 = 55 cent * .36 = 19.8 cent per kWh besparing
2027 = 70 - 15 = 55 cent * .45 = 24.75 cent per kWh besparing
2028 = 70 - 15 = 55 cent * .54 = 29.7 cent per kWh besparing
2029 = 70 - 15 = 55 cent * .63 = 34.65 cent per kWh besparing
2030 = 70 - 15 = 55 cent * .72 = 39.6 cent per kWh besparing
2031+ = 70 - 15 = 55 cent * 1.00 = 55 cent per kWh besparing

Dat dus maal 1200kWh is respectievelijk:
237.6
237.6
297
356.40
415.80
475.20
660

Accu kost volgens jou 3600 euro
Dus dat is: 3600 - 237.6 - 237.6 - 297 - 356.4 - 415.8 - 475.2 - 660 = 920.4 dus nog een jaar -660 = 260.4 dan nog 0.4 jaar.
Dat is 8.4 jaar.

En dat is dus met aannames qua tarieven.

Dus, ik denk dat onder de 10 jaar al heel lastig zal worden.
Wert je dat zeker? Want ik zie het als dat je nog maar 65% van je verbruik mag salderen. Dus 35% moet je zelf betalen. Dus als mijn verbruik 5114 kwh is en ik mag nu 100% salderen, en ik werk ook 5114 kwh op, dan mag ik dus alles weg strepen. Maar in 2025 en 2026 mag ik 65% wegstrepen, dat is 3.324 kwh. Wat overblijft moet ik zelf betalen. Zo heb ik het begrepen, maar wellicht heb ik dat mis.

Dus van die 5114 moet ik dan 1790 kwh zelf betalen. Je hebt gelijk dat ik ook nog iets aan TLV krijg, dat was ik inderdaad vergeten, maar jij rekent anders dan ik. Ik ging er vanuit dat ik voor die 1790 die ik uit het stopcontact heb getrokken ik niks mag af strepen, dus ik moet 1790 x het tarief betalen. Daar gaat dan nog een beetje TLV vanaf, maar dat is alsnog anders rekenen dan jij doet.

Als ik het mis heb heb ik het mis natuurlijk, dan koop ik ook geen accu 'nu'.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206215560
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 17:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is wat Tesla automatisch wil gaan doen met hun Megapacks, Powerwalls, Virtual Power Plant, V2G en AutoBidder software.
Ja, maar Tesla is een beetje te kostbaar en nog veel te groot ook.

Eigenlijk hoop ik op een modulair systeem met dus een controller waar je naar behoefte baterijen aan kan knopen. Ook niet te snel kopen want dan moet er nog te veel aan verdient worden.

Die Tesla wall is sowieso vijf keer groter dan nuttig is voor mij. En ongeveer tien keer te duur.
pi_206215871
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 18:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wert je dat zeker? Want ik zie het als dat je nog maar 65% van je verbruik mag salderen. Dus 35% moet je zelf betalen. Dus als mijn verbruik 5114 kwh is en ik mag nu 100% salderen, en ik werk ook 5114 kwh op, dan mag ik dus alles weg strepen. Maar in 2025 en 2026 mag ik 65% wegstrepen, dat is 3.324 kwh. Wat overblijft moet ik zelf betalen. Zo heb ik het begrepen, maar wellicht heb ik dat mis.

Dus van die 5114 moet ik dan 1790 kwh zelf betalen. Je hebt gelijk dat ik ook nog iets aan TLV krijg, dat was ik inderdaad vergeten, maar jij rekent anders dan ik. Ik ging er vanuit dat ik voor die 1790 die ik uit het stopcontact heb getrokken ik niks mag af strepen, dus ik moet 1790 x het tarief betalen. Daar gaat dan nog een beetje TLV vanaf, maar dat is alsnog anders rekenen dan jij doet.

Als ik het mis heb heb ik het mis natuurlijk, dan koop ik ook geen accu 'nu'.
Dat is het probleem, iedereen vat het anders op.
Maar wat in ieder geval zeker is, is dat wanneer salderen 100% is afgebouwd, stroom die je teruglevert en weer koopt (dus saldeert) nog steeds iets waard is.

Dus stel dat is 10 cent, en je betaald nu 70 cent, dan kan alleen 60 cent weggehaald worden.

Dat is 1.

Dan de vraag, gaat er 35% van het tarief af, of kijken ze naar hoeveel je saldeert en krijg je dan maar 65% daarvan (plus het kale bedrag voor 35%) of krijg je simpelweg 65% van wat je betaald terug.
Je betaald 1,00 per kWh en alles wat je saldeert krijg je 0,65
Of, wat ik verwacht 1,00 - 0,10 = 0,90 maal 65% = 58.5 cent + 10 = 68,5 cent.

Maar zolang de wet nog niet er door is, weet niemand wat het nu echt is.

Mijn optie lijkt mij eerlijker, iedereen mag onbeperkt salderen, echter maximaal 65% krijg je retour in euro's.
Minus het basis bedrag wat je altijd krijgt.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 20:31:39 #261
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206217182
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 17:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dan moet dat wel automatisch gaan, als je elke dag het zelf met de hand moet invullen dan wordt het zeuren natuurlijk.
Ja precies! Maar daar moet iets voor te programmeren zijn :)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 5 oktober 2022 @ 20:32:44 #262
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_206217199
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 17:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is wat Tesla automatisch wil gaan doen met hun Megapacks, Powerwalls, Virtual Power Plant, V2G en AutoBidder software.
Daarom! Er zijn zat mogelijkheden en de informatie is er al. Moet te doen zijn
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 5 oktober 2022 @ 21:19:26 #263
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_206217983
Ik vroeg mij af wat het belang is van optimizers. Is het verstandig dat bij je zonnepanelen te hebben of is dat niet echt nodig of rendabel?
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
pi_206218358
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:19 schreef yvette1982 het volgende:
Ik vroeg mij af wat het belang is van optimizers. Is het verstandig dat bij je zonnepanelen te hebben of is dat niet echt nodig of rendabel?
Optimizers kunnen van belang zijn als je forse schaduwen hebt of als je de opbrengst per paneel wil weten.

Bij bepaalde configuraties met vreemde / verschillende dakvlakken kan het ook handig zijn.

Soms zijn micro-omvormers dan ook juist handig omdat je dan echt per paneel een omvormer hebt en dus helemaal niet afhankelijk bent van welk paneel waar ligt.

Heb je een "recht toe rechtaan" dak, dan is een simpele stringomvormer vrijwel altijd het goedkoopst en het meest rendabel.

Je hebt ook nog een stukje veiligheid: bij zowel micro-omvormers als optimizers heb je geen hoge spanning op het dak als je in de meterkast de betreffende groep uitschakelt.

Nadeel van optimizers is dat je per paneel een extra stukje elektronica op het dak hebt, dat maakt de statistische kans op een defect groter.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 23:59:43 #265
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206220037
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 17:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dan moet dat wel automatisch gaan, als je elke dag het zelf met de hand moet invullen dan wordt het zeuren natuurlijk.
Heeft iemand al geautomatiseerd met behulp van home assistant. Voor mij allemaal veel te technisch dit, maar het kan al. :Y
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 12:26:22 #266
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_206223982
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 21:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Optimizers kunnen van belang zijn als je forse schaduwen hebt of als je de opbrengst per paneel wil weten.

Bij bepaalde configuraties met vreemde / verschillende dakvlakken kan het ook handig zijn.

Soms zijn micro-omvormers dan ook juist handig omdat je dan echt per paneel een omvormer hebt en dus helemaal niet afhankelijk bent van welk paneel waar ligt.

Heb je een "recht toe rechtaan" dak, dan is een simpele stringomvormer vrijwel altijd het goedkoopst en het meest rendabel.

Je hebt ook nog een stukje veiligheid: bij zowel micro-omvormers als optimizers heb je geen hoge spanning op het dak als je in de meterkast de betreffende groep uitschakelt.

Nadeel van optimizers is dat je per paneel een extra stukje elektronica op het dak hebt, dat maakt de statistische kans op een defect groter.
Bedankt voor de uitleg. Op zich geen probleem dus als ik geen optimizers heb.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 13:12:03 #267
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206224330
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 23:59 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Heeft iemand al geautomatiseerd met behulp van home assistant. Voor mij allemaal veel te technisch dit, maar het kan al. :Y
Technisch is er heel veel mogelijk, maar of het economisch loont is wat anders. Als je dit gaat doen heb je de apparatuur er voor nodig en je belast je de accu met extra laad en ontlaad cycli
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:51:11 #268
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206234648
Oke ik krijg vanuit nieuwbouw, op het verzoek om extra panelen, panelen inclusief optimizers aangeboden. Er is geen schaduw te verwachten. Heb ik die optimizers dan nodig? Maakt het uit als ik ze er wel bij neem?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206234657
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 11:51 schreef laziness het volgende:
Oke ik krijg vanuit nieuwbouw, op het verzoek om extra panelen, panelen inclusief optimizers aangeboden. Er is geen schaduw te verwachten. Heb ik die optimizers dan nodig? Maakt het uit als ik ze er wel bij neem?
Als het systeem (omvormer + optimizers) van SolarEdge is, dan heb je sowieso optimizers bij ieder paneel.

Dus dat is de hamvraag: welk merk omvormer krijg je?
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:53:18 #270
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206234669
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als het systeem van SolarEdge is, dan heb je sowieso optimizers bij ieder paneel.

Dus dat is de hamvraag: welk merk omvormer krijg je?
Ja dat weet ik niet :P en dat gaat weer via een installateur, dat weet de aannemer absoluut niet zelf.
Maar ik weet wat ik moet vragen nu dus :D
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206234675
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 12:26 schreef yvette1982 het volgende:

[..]
Bedankt voor de uitleg. Op zich geen probleem dus als ik geen optimizers heb.
Als het dak geen noemenswaardige schaduwen heeft dan kan je inderdaad toe met een willekeurige stringomvormer zonder optimizers.
pi_206234680
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als het systeem (omvormer + optimizers) van SolarEdge is, dan heb je sowieso optimizers bij ieder paneel.

Dus dat is de hamvraag: welk merk omvormer krijg je?
Zal wel een HD wave zijn denk
pi_206234693
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 11:54 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Zal wel een HD wave zijn denk
Kan. Grote kans dat het een SolarEdge HD Wave serie omvormer is als er optimizers aangeboden worden.
Maar ik vroeg het toch voor de zekerheid ;)
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:03:42 #274
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206234759
Ik vind het flink aan de prijs. ¤8700 voor 12x 370wp panelen incl optimizers (en grotere omvormer) want er liggen er al standaard 8 op. Maar achteraf laten doen heb ik sowieso twee omvormers?
Oplevering volgende zomer, dan vind ik 370wp ook al weer wat achterhaald of zie ik dat verkeerd?

@bambino, het is in jouw werkgebied. Heb jij hier iets zinnigs over te zeggen? O-)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206234918
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:03 schreef laziness het volgende:
Ik vind het flink aan de prijs. ¤8700 voor 12x 370wp panelen incl optimizers (en grotere omvormer) want er liggen er al standaard 8 op. Maar achteraf laten doen heb ik sowieso twee omvormers?
Oplevering volgende zomer, dan vind ik 370wp ook al weer wat achterhaald of zie ik dat verkeerd?

@:bambino, het is in jouw werkgebied. Heb jij hier iets zinnigs over te zeggen? O-)
2 omvormers hebben is op zich helemaal niet zo'n probleem.

Je zou nu alvast een offerte kunnen aanvragen voor een 2e set tegen die tijd.
Enige is dat je wss wel andere panelen zal krijgen en dus kleur- en maatverschillen.
En komen ze op het dak? Of "indak"? Of op platdak?
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:24:41 #276
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206234984
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
2 omvormers hebben is op zich helemaal niet zo'n probleem.

Je zou nu alvast een offerte kunnen aanvragen voor een 2e set tegen die tijd.
Enige is dat je wss wel andere panelen zal krijgen en dus kleur- en maatverschillen.
En komen ze op het dak? Of "indak"? Of op platdak?
Op het dak. Er liggen er 8 achter en daar kunnen er 3 bij en het dak aan de zijkant passen er 9 rondom het dakraam is het idee.

In theorie zouden er op de stenen berging naast het huis ook nog een aantal passen trouwens.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206235466
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:24 schreef laziness het volgende:

[..]
Op het dak. Er liggen er 8 achter en daar kunnen er 3 bij en het dak aan de zijkant passen er 9 rondom het dakraam is het idee.

In theorie zouden er op de stenen berging naast het huis ook nog een aantal passen trouwens.
Het kan een idee zijn om dan eerst de standaard 8 panelen te accepteren en te laten leggen.
Vervolgens vraag je (nu al?) een offerte aan om flink uit te breiden bij een ander bedrijf.
Hoe dat komt met omvormers zou ik me niet te druk om maken, gezien de prijs die het bouwbedrijf rekent kan je voor het verschil nog wel een leuke omvormer kopen.

Eventueel zou je de 8 panelen dan bijvoorbeeld naar de stenen berging kunnen verhuizen en op de daken van de woning allemaal dezelfde. Maar ik ken de woning niet dus vind het lastig om advies te geven.

Ofwel: schuif wat creatief met de panelen, waar ze liggen bij oplevering is niet de plek waar ze hoeven te blijven liggen.
pi_206236294
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:24 schreef laziness het volgende:

[..]
Op het dak. Er liggen er 8 achter en daar kunnen er 3 bij en het dak aan de zijkant passen er 9 rondom het dakraam is het idee.

In theorie zouden er op de stenen berging naast het huis ook nog een aantal passen trouwens.
Alleen in theorie? :+
pi_206236985
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 12:03 schreef laziness het volgende:
Ik vind het flink aan de prijs. ¤8700 voor 12x 370wp panelen incl optimizers (en grotere omvormer) want er liggen er al standaard 8 op. Maar achteraf laten doen heb ik sowieso twee omvormers?
Oplevering volgende zomer, dan vind ik 370wp ook al weer wat achterhaald of zie ik dat verkeerd?

@:bambino, het is in jouw werkgebied. Heb jij hier iets zinnigs over te zeggen? O-)
8700 incl. btw?

Als ik 12 panelen, schuin dak, SE7K omvormer, montage voor 12, montage materiaal voor 12, en her aansluiten bestaande. Kom ik op 7500 inc.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:00:55 #280
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206237146
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 15:37 schreef bambino het volgende:

[..]
8700 incl. btw?

Als ik 12 panelen, schuin dak, SE7K omvormer, montage voor 12, montage materiaal voor 12, en her aansluiten bestaande. Kom ik op 7500 inc.
Ik ga je even dmen!
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206285423
11 oktober, en we zitten nu al op de voorspelde opbrengst (3460 uit 3640 aan panelen). Nu dus precies op 3460 en het zonnetje schijnt lekker door. Op naar de 100%, going up and over. Heerlijk jaar *O*
pi_206285474
Wij hebben 3,42 kWp liggen en hebben dit jaar 3,42 kWh opgewekt (tot nu toe), dus we zitten al op 100% *O*

De zonnepanelen voor de camper kwamen vandaag binnen. Tof, want dan kunnen ze voor de herfstvakantie er nog op en kunnen we ze testen O+
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:32:23 #283
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206285682
Hier idem, hebben 6930 Wp op het dak liggen en waren daar eind september ergens al voorbij, want tot nu 7479 kWh opgewekt, waarvan 259 van oktober.

Maar wel lekker dat alles wat de laatste 3 maanden van het jaar binnenkomt overproductie is.

Vorig jaar was het nog zo'n 900 kWh in okt/nov/dec in totaal.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:34:16 #284
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206285699
Sinds 20 november 2021 zitten we op 3434 uit 3180. Zou mooi zijn als het zonnetje nog een flink aantal dagen meewerkt richting de jaarnota eind november. We zijn op koers om het recordjaar van 2018 te verbreken.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:42:49 #285
163650 Greys
pi_206286335
Ik heb de panelen pas sinds 1 juni en ze hebben tot nu toe 1700 kWh opgewekt en dat is meer dan er normaal per heel jaar gebruikt werd hier toen er nog geen panelen waren. Dus ook heel blij mee, ondanks de niet gunstige ligging op oost en west. :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:53:35 #286
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206286415
Ik zit op kWh/Wp = 0.86

40% van de panelen op OZO, 40% op WNW en 20% ZZW en ZZO.
Huilen dan.
pi_206286634
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 15:42 schreef Greys het volgende:
Ik heb de panelen pas sinds 1 juni en ze hebben tot nu toe 1700 kWh opgewekt en dat is meer dan er normaal per heel jaar gebruikt werd hier toen er nog geen panelen waren. Dus ook heel blij mee, ondanks de niet gunstige ligging op oost en west. :)
Daar moet je volgend jaar nog wel ruim overheen gaan :)
pi_206286695
Met een dakhelling van 18 graden kan je hele leuke dingen doen, dat blijkt maar weer.

10 panelen op zuid, 10 panelen op noord, 7300Wp op een 5kW omvormer en sinds 25 maart al 5.555kWh opbrengst uit het dak bij m'n moeder :)

pi_206287388
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 15:42 schreef Greys het volgende:
, ondanks de niet gunstige ligging op oost en west.
Oost-west is helemaal niet ongunstig. Je wekt dan de hele dag door redelijk constant energie op terwijl op zuid het vooral piekt rond het middag uur.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:55:51 #290
374102 Coldplayerr
Playing it cold
pi_206289143
Wij gaan er nu toch ook eindelijk aan beginnen. Vorig jaar onze nieuwbouwwoning afgebouwd. We hadden toen een offerte gekregen voor 30 panelen met optimizers, alleen kwam het toen, tijdens de bouw financieel even niet goed uit.. hebben toen andere keuzes gemaakt en dachten, doen we volgend jaar wel ff. Nu natuurlijk spijt.. inmiddels bij de meeste bedrijven enorme wachttijden, bedrijven die überhaupt geen offerte uitbrengen ivm drukte.

Het bedrijf waar we vorig jaar een goed gevoel bij hadden hebben we opnieuw gevraagd een offerte uit te brengen.. zelfde situatie.. panelen wel wat meer WP, de offerte valt nu zo'n 5 duizend euro duurder uit.. was te verwachten natuurlijk, zij kunnen pas in augustus aan de slag. Tegelijkertijd ook contact met bedrijvend die aangeven binnen 4 tot 6 weken aan de slag te kunnen, zijn veelal wel panelen met wat minder WP. Vraag me af hoe het kan dat die het dan niet druk hebben?

We moeten dus nu de afweging gaan maken.. snel panelen er op of even de tijd nemen en het bedrijf waar we toen een goed gevoel bij hadden. We neigen naar de laatste optie maar het blijft lastig.

@bambino zou ik jou (evt via privebericht) de specificaties mogen sturen van de offerte waar wij nu naar neigen? Ben benieuwd hoe jij over de producten denkt. Vind het als leek nogal lastig inschatten allemaal.
Ice cold water?! If it was as cold as ice it would be ice! - Shrute
  donderdag 13 oktober 2022 @ 08:14:16 #291
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206306190
Gisteren hebben de PV panelen de 5MWh doorbroken, niet slechts voor sinds eind Mei.
pi_206308022
We hebben een offerte binnen van coolblue voor:

9 Suntech Ultra V Mini 400 FB zonnepanelen met een totaalvermogen van 3600 Wattpiek
15 jaar garantie op product en 25 jaar op vermogen

9 Enphase IQ7+ micro omvormers
25 jaar garantie op product

Plaatsen, incl aanpassen meterkast en bekabeling

6000 euro incl teruggave BTW en dus 7200 excl de teruggave.

9 panelen is voor ons dak het maximaal haalbare om er netjes op te krijgen. 3 panelen liggen zuidwest, 6 panelen zuidoost. Een grote boom 15 meter van het huis zal in de winter wel wat schaduw geven, vandaar de micro omvormers. Wat denken jullie?
pi_206308157
Ik heb ook een offerte voor zonnepanelen, maar mijn grootste vragen zitten juist in de meterkast. Op dit moment heb ik 1x 25A in huis. Ik heb al een airco en verwacht dat ik binnen een jaar of 5 naast de panelen ook nog wel op inductie ga koken.

De meterkast is aan vervanging toe. Zouden jullie dan gelijk de aansluiting van 1-fase naar 3-fase (3x 25A) aanpassen als ze toch moeten vervangen?
pi_206308167
quote:
2s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 12:09 schreef Citizen.Erased het volgende:
Ik heb ook een offerte voor zonnepanelen, maar mijn grootste vragen zitten juist in de meterkast. Op dit moment heb ik 1x 25A in huis. Ik heb al een airco en verwacht dat ik binnen een jaar of 5 naast de panelen ook nog wel op inductie ga koken.

De meterkast is aan vervanging toe. Zouden jullie dan gelijk de aansluiting van 1-fase naar 3-fase (3x 25A) aanpassen als ze toch moeten vervangen?
Ja.
  donderdag 13 oktober 2022 @ 12:19:31 #295
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206308282
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 11:57 schreef archito het volgende:
We hebben een offerte binnen van coolblue voor:

9 Suntech Ultra V Mini 400 FB zonnepanelen met een totaalvermogen van 3600 Wattpiek
15 jaar garantie op product en 25 jaar op vermogen

9 Enphase IQ7+ micro omvormers
25 jaar garantie op product

Plaatsen, incl aanpassen meterkast en bekabeling

6000 euro incl teruggave BTW en dus 7200 excl de teruggave.

9 panelen is voor ons dak het maximaal haalbare om er netjes op te krijgen. 3 panelen liggen zuidwest, 6 panelen zuidoost. Een grote boom 15 meter van het huis zal in de winter wel wat schaduw geven, vandaar de micro omvormers. Wat denken jullie?
Met dat maximum van 9 kom je met de huidige Wp van panelen een heel eind, de panelen die wij in 2015 lieten plaatsen waren 265 Wp, en met 12 stuks kwam je dus op een totaal van 3.180 Wp.
Onze panelen van anderhalf jaar oud zijn zelfs "maar" 330 wp.

Met je zuidoost en zuidwest verdeling heb je ook nog eens een mooie opbrengstverdeling over de hele dag.
Qua prijs kan ik het niet beoordelen, maar met die 9 panelen heb je waarschijnlijk het gros van de energieverbruik wel gedekt (als je geen all-electric huis hebt en geen gekke dingen doet).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206308320
quote:
2s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 12:09 schreef Citizen.Erased het volgende:
Ik heb ook een offerte voor zonnepanelen, maar mijn grootste vragen zitten juist in de meterkast. Op dit moment heb ik 1x 25A in huis. Ik heb al een airco en verwacht dat ik binnen een jaar of 5 naast de panelen ook nog wel op inductie ga koken.

De meterkast is aan vervanging toe. Zouden jullie dan gelijk de aansluiting van 1-fase naar 3-fase (3x 25A) aanpassen als ze toch moeten vervangen?
1 X 35 A mag ik hopen nu ;)

Maar dan nog steeds uitbreiden.
pi_206308750
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 12:22 schreef skrn het volgende:

[..]
1 X 35 A mag ik hopen nu ;)

Maar dan nog steeds uitbreiden.
1x 25A op dit moment. Huis viert bijna zijn 100-jarig jubileum.

Maar dan ga ik dat ook maar eens in gang zetten ter voorbereiding.
pi_206308830
quote:
2s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 12:09 schreef Citizen.Erased het volgende:
Ik heb ook een offerte voor zonnepanelen, maar mijn grootste vragen zitten juist in de meterkast. Op dit moment heb ik 1x 25A in huis. Ik heb al een airco en verwacht dat ik binnen een jaar of 5 naast de panelen ook nog wel op inductie ga koken.

De meterkast is aan vervanging toe. Zouden jullie dan gelijk de aansluiting van 1-fase naar 3-fase (3x 25A) aanpassen als ze toch moeten vervangen?
Wij zijn ook bezig met die vervanging. Er zat een 1 fase in het huis. Maar zal tzt toch 3 fase moeten worden. We hebben voor de zomer de meterkast laten doen en straks komt enexis langs voor de 3 fase aansluiting.. Wachttijd van 5 maanden. Dus niet te laat mee beginnen |:(
pi_206308866
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 19:55 schreef Coldplayerr het volgende:
Wij gaan er nu toch ook eindelijk aan beginnen. Vorig jaar onze nieuwbouwwoning afgebouwd. We hadden toen een offerte gekregen voor 30 panelen met optimizers, alleen kwam het toen, tijdens de bouw financieel even niet goed uit.. hebben toen andere keuzes gemaakt en dachten, doen we volgend jaar wel ff. Nu natuurlijk spijt.. inmiddels bij de meeste bedrijven enorme wachttijden, bedrijven die überhaupt geen offerte uitbrengen ivm drukte.

Het bedrijf waar we vorig jaar een goed gevoel bij hadden hebben we opnieuw gevraagd een offerte uit te brengen.. zelfde situatie.. panelen wel wat meer WP, de offerte valt nu zo'n 5 duizend euro duurder uit.. was te verwachten natuurlijk, zij kunnen pas in augustus aan de slag. Tegelijkertijd ook contact met bedrijvend die aangeven binnen 4 tot 6 weken aan de slag te kunnen, zijn veelal wel panelen met wat minder WP. Vraag me af hoe het kan dat die het dan niet druk hebben?

We moeten dus nu de afweging gaan maken.. snel panelen er op of even de tijd nemen en het bedrijf waar we toen een goed gevoel bij hadden. We neigen naar de laatste optie maar het blijft lastig.

@:bambino zou ik jou (evt via privebericht) de specificaties mogen sturen van de offerte waar wij nu naar neigen? Ben benieuwd hoe jij over de producten denkt. Vind het als leek nogal lastig inschatten allemaal.
Sure :)
Je mag het hier ook posten, ben lang niet de enige met kennis
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_206310854
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 12:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja.
Meteen aangevraagd dan :)

quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 13:09 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Wij zijn ook bezig met die vervanging. Er zat een 1 fase in het huis. Maar zal tzt toch 3 fase moeten worden. We hebben voor de zomer de meterkast laten doen en straks komt enexis langs voor de 3 fase aansluiting.. Wachttijd van 5 maanden. Dus niet te laat mee beginnen |:(
Het is een vrij moeizaam proces. Zit dan hier ook de gemeente tussen met een of andere regeling waardoor je een lening over 15 jaar hebt met 1,35% rente. Merk dat ik vrij actief moet zijn met najagen. Maar de vervanging van de groepenkast staat in ieder geval op de planning voor einde van deze maand.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 13 oktober 2022 @ 16:48:43 #301
163650 Greys
pi_206311046
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 17:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Oost-west is helemaal niet ongunstig. Je wekt dan de hele dag door redelijk constant energie op terwijl op zuid het vooral piekt rond het middag uur.
Ja dat klopt, maar omdat mijn tien panelen verdeeld zijn over Oost en West heb ik er na ca. 15.00 uur eigenlijk maar vier ipv tien, want dan doen die zes achter echt weinig meer. Zo bedoel ik. Dus dan ben ik alsnog blij verrast met de opbrengst in totaal. ☺️
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')