abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 maart 2023 @ 21:28:12 #201
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208350664
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 20:53 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik snap trouwens niet waarom jij een miljardenbedrijf wat bewezen mensen ziek maakt met hun gifstoffen zo loopt te verdedigen.
TATA bedoel je ??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 12 maart 2023 @ 23:21:17 #202
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_208352556
Het boerenleven wordt te duur helaas tussen Gouda en Rotterdam.
https://www.volkskrant.nl(...)l&utm_source=twitter
pi_208353488
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 23:21 schreef zakjapannertje het volgende:
Het boerenleven wordt te duur helaas tussen Gouda en Rotterdam.
https://www.volkskrant.nl(...)l&utm_source=twitter
Niet alleen te duur, alle gebouwen dreigen daar te verzakken en dat veengebied stoot bij droog staan ook nog eens veel CO2 uit. Dapper en goed besluit van dat waterschap.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208353919
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 07:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet alleen te duur, alle gebouwen dreigen daar te verzakken en dat veengebied stoot bij droog staan ook nog eens veel CO2 uit. Dapper en goed besluit van dat waterschap.
Vraag mij wel af wat ze met de gebouwen gaan doen.
pi_208353961
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 08:15 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Wat bedoel je? Nu ze de grondwaterstand niet verder laten zakken (dat is wat anders dan stijgen) zullen de gebouwen niet meer verzakken. Alleen voor de boerderijen zal op termijn een andere functie moeten worden gevonden, maar de buurman van de boer uit het artikel heeft al laten zien dat ook dat gewoon mogelijk is, boerderijen zijn vaak heel geschikt om een bedrijf in te beginnen.

Grootste vraag is: waar gaan de boeren heen die veeboer willen blijven, dat gaat daar straks niet meer. Maar soms is dat gewoon de enige oplossing, met de steeds zakkende waterstand is anders straks het hele gebied onbewoonbaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208354012
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 08:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat bedoel je? Nu ze de grondwaterstand niet verder laten zakken (dat is wat anders dan stijgen) zullen de gebouwen niet meer verzakken. Alleen voor de boerderijen zal op termijn een andere functie moeten worden gevonden, maar de buurman van de boer uit het artikel heeft al laten zien dat ook dat gewoon mogelijk is, boerderijen zijn vaak heel geschikt om een bedrijf in te beginnen.

Grootste vraag is: waar gaan de boeren heen die veeboer willen blijven, dat gaat daar straks niet meer. Maar soms is dat gewoon de enige oplossing, met de steeds zakkende waterstand is anders straks het hele gebied onbewoonbaar.
Kan niet het hele artikel lezen, maar ik heb een kennis die schade heeft vanwege te hoog grondwater. In een heel ander gebied, meer heuvelachtig. Maar dat kan dus ook. Het lijkt mij dat als de bodem naar beneden gaat dat de grondwaterstand dan relatief steeds hoger komt.
pi_208354079
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 08:26 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Kan niet het hele artikel lezen, maar ik heb een kennis die schade heeft vanwege te hoog grondwater. In een heel ander gebied, meer heuvelachtig. Maar dat kan dus ook. Het lijkt mij dat als de bodem naar beneden gaat dat de grondwaterstand dan relatief steeds hoger komt.
In veengebieden zoals dit klinkt de grond in bij een steeds lagere grondwaterstand, droog veen is 'dunner' dan nat veen. Dat wordt nu gestopt, het zakken van de bodem zou dus nu ook moeten stoppen en het verzakken van de huizen dus ook.

Hier speelt dus een heel andere problematiek. Wel speelt hier ook dat je gewoon 7 meter onder zeeniveau zit, de vraag is hoe lang dat vol te houden is.
pi_208354466
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 08:36 schreef Hanca het volgende:

Wel speelt hier ook dat je gewoon 7 meter onder zeeniveau zit, de vraag is hoe lang dat vol te houden is.
hele stukken van nl liggen onder zeeniveau maar hebben we tot natuurgebied gebombardeerd en daar moeten we heel erg ons best voor gaan doen omdat er teveel stikstof is. Maar als het volloopt is het opeens geen probleem meer, ik zie hier een perfect voorbeeld van de papieren werkelijkheid waarmee we onze maatschappij totaal verlammen.
pi_208354908
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 08:15 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Sommige van de 30 poldermolens die de Zuidplas hebben drooggemalen kregen later elders in het land een nieuw leven.
quote:
In 1839 konden eindelijk de poldermolens in gebruik worden genomen. Het bovenstoomgemaal kon op 11 maart 1837 in gebruik worden genomen en op 14 augustus 1839 konden beide gemalen voor het eerst gezamenlijk malen.
In 1878 werd besloten om geheel op stoombemaling over te gaan. De molenaars werden ontslagen en in 1877/ 1879 werden de molens te koop aangeboden. De vier poldermolens bij Kortenoord werden de G, H, I en K genoemd. De derde molen vanaf Nieuwerkerk, de “I” werd daarbij gekocht door H.J. Wassens uit Zuidwolde. Het is een van de weinige compleet bewaarde molens van de Zuidplaspolder.
https://demeulevanwassens(...)eule-van-Wassens.pdf
pi_208355503
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 09:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]
hele stukken van nl liggen onder zeeniveau maar hebben we tot natuurgebied gebombardeerd en daar moeten we heel erg ons best voor gaan doen omdat er teveel stikstof is. Maar als het volloopt is het opeens geen probleem meer, ik zie hier een perfect voorbeeld van de papieren werkelijkheid waarmee we onze maatschappij totaal verlammen.
Sowieso gaat het waterpeil weer omhoog omdat het zomer wordt.
pi_208355780
quote:

[..]
Echt onzin dit. Er zijn in Nederland inderdaad een paar natuurgebieden aangewezen (en dat zijn er weinig, we zitten ook hier in het onderste deel van de EU) die essentieel zijn voor bepaalde dier- of plantensoorten. Dat is geen papieren werkelijkheid, deze natuurgebieden zijn onderdeel van het netwerk over de hele EU om dieren de mogelijkheid te bieden te overleven in deze door de mens aangetaste wereld.

En ja, als een natura 2000 gebied plots onder water zou lopen, dan is het geen essentieel gebied meer voor die dier- of plantensoorten. Maar waarschijnlijk krijgen bepaalde dier- of plantensoorten het dan wel moeilijker om te overleven. En dat hangt nauw samen, je ziet hier op het Wad al minder trekvogels omdat in Portugal een bepaald gebied is aangetast. Wat betekent dat er trekvogelsoorten in grote problemen komen.

Als je nu eens de assumptie los laat dat de wereld er alleen is voor de mensen en dat al het andere zich aan ons moet aanpassen, dan zie je dat niet de natuurgebieden ons in de problemen brengen, maar wij de natuur.

Sowieso gaat er trouwens beschermd natuurgebied bij komen: we hebben onze handtekening gezet onder 30% van het land beschermd in 2030, we zitten nu net boven de 20% (en zelfs die net boven de 20% is echt met het heel erg uitrekken van het begrip beschermd, onze bosbouw gebieden vallen er bijvoorbeeld ook onder).
https://www.volkskrant.nl(...)r-bijkomen~b2df0ecf/

[ Bericht 5% gewijzigd door Hanca op 13-03-2023 11:37:13 ]
pi_208355884
quote:

[..]
Natuur, in de zin van functionele, stabiele ecosystemen, is een voorwaarde om het land wat we hebben behoorlijk te kunnen gebruiken. Ook is het een voorwaarde voor agrarische industrie. Sowieso een beetje een dooddoener om te stellen dat op gewonnen land per definitie geen natuur kan zijn. Geen oernatuur nee, maar die hebben we niet en daar gaat de hele discussie ook niet over.

Je kunt die grond wel onder water laten lopen en dan is het probleem opgelost, da's makkelijk scoren, maar dan is er dus ook geen land meer.

Wil je een enigszins stabiel milieu hebben, en dat wil je (ook om lang geschikt te maken en houden voor gebruik door mensen), zul je plekken moeten aanwijzen waar je dat ecosysteem zoveel mogelijk met rust laat.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_208355944
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 11:30 schreef Hanca het volgende:

Als je nu eens de assumptie los laat dat de wereld er alleen is voor de mensen en dat al het andere zich aan ons moet aanpassen, dan zie je dat niet de natuurgebieden ons in de problemen brengen, maar wij de natuur.
Als jij je vooroordelen over mij nu eens voor je houdt of gewoon het zou vragen.

De wereld wordt overspoeld door teveel mensen die ook nog eens flink consumeren dat zet de natuur onder zware druk nog meer mensen in nl op een klein gebied erbij laten komen zal de druk op de natuur alleen maar doen toenemen.

Verder is veel zogenaamde natuur in nl cultuurlandschap ontstaan door het eerdere landgebruik van ons in de middeleeuwen om deze door onszelf verschaalde heuze en zandverstuivings gebieden in stand te houden is niets meer als water naar de zee dragen.

Ik geloof er niets van dat we en meer mensen kunnen huisvesten, en minder gaan vervuilen en meer kunnen vliegen met schonere vliegtuigen, enz..
Dat en en denken in nl grenst aan totale naieviteit waarbij de selectiviteit wat onze bestuurders betreft, waar men Schiphol laat wegkomen met jaren zonder natuurvergunning, en bouwvergunningen voor nieuwe huizen omdat we meer inwoners blijven krijgen nee dat kan echt niet. 8)7
pi_208356098
Nee, dus moeten wij consuminderen, maar daar moet je de natuur niet de schukd van geven. Als wij bijvoorbeeld minder vlees eten (bijna al onze akkerbouw is veevoer) kun je makkelijk veel meer mensen kwijt en minder vervuilen.
pi_208356186
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2023 11:57 schreef Hanca het volgende:
Nee, dus moeten wij consuminderen, maar daar moet je de natuur niet de schukd van geven. Als wij bijvoorbeeld minder vlees eten (bijna al onze akkerbouw is veevoer) kun je makkelijk veel meer mensen kwijt en minder vervuilen.
Ik geef de natuur niet de schuld ik geef onze bevolkingsdichtheid en het totale gebrek aan handhaving van eerdere mestbeperkingen de schuld. De club van 10 miljoen had 50 jaar geleden al gelijk.

Denk jij nu echt dat onze vervuiling voornamelijk komt door ons dieet? De productie van alle andere producten die we in winkels zien staan veroorzaken ook redelijk wat vervuiling, het vervoer van al die zooi veroorzaakt ook weer vervuiling , enz... Dan hebben we het nog niet over de vakantiereisjes meer maals per jaar met het vliegtuig.

De inrichting van ons land waardoor steeds meer mensen buiten het ov bereik komen te wonen en hiervoor weer individueel vervoer zoeken wat ook weer stukken meer vervuild als ov systemen.
  maandag 13 maart 2023 @ 19:05:55 #216
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208361779
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2023 11:57 schreef Hanca het volgende:
Uiteraard, gewoon het platteland vol blijven bouwen, want ik meen dat je ook geen begrenzing wil geven voor het aantal inwoners dat dit land aankan.

Mijn voorstel: maak van al dat vrijgekomen boerenland enorme natuurparken. En wees eens realistisch verder wat groei betreft. 20,7 miljoen is absurd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208362034
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 19:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Uiteraard, gewoon het platteland vol blijven bouwen, want ik meen dat je ook geen begrenzing wil geven voor het aantal inwoners dat dit land aankan.
Ik vind het best om te begrenzen op arbeidsmigranten.
  maandag 13 maart 2023 @ 19:25:10 #218
323876 michaelmoore
pi_208362078
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 19:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind het best om te begrenzen op arbeidsmigranten.
Dat gaat niet dat weet je zelf ook wel

EU is vrij verkeer van personen en goederen
wie hier wil komen werken die kan dat doen en alsie met vakantie gaat een WW of ZW uitkering meenemen voor een half jaar
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 13 maart 2023 @ 19:27:00 #219
323876 michaelmoore
pi_208362102
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 19:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

.

Mijn voorstel: maak van al dat vrijgekomen boerenland enorme natuurparken. En wees eens realistisch verder wat groei betreft. 20,7 miljoen is absurd.
Recreatie, dat hebben we inderdaad nodig, met kampeerplekken en wandelruimte
  maandag 13 maart 2023 @ 19:29:14 #220
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208362147
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 19:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Recreatie, dat hebben we inderdaad nodig, met kampeerplekken en wandelruimte
nee
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208362153
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 19:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat gaat niet dat weet je zelf ook wel

EU is vrij verkeer van personen en goederen
wie hier wil komen werken die kan dat doen en alsie met vakantie gaat een WW of ZW uitkering meenemen voor een half jaar
Klopt, maar je kunt in de EU wel proberen dit te bereiken, meer landen willen eigenlijk meer controle hierop.
  maandag 13 maart 2023 @ 19:37:43 #222
323876 michaelmoore
pi_208362337
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 19:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, maar je kunt in de EU wel proberen dit te bereiken, meer landen willen eigenlijk meer controle hierop.
DAt gaat niet dat weet je wel

is tegen de principes van de EU
  maandag 13 maart 2023 @ 19:38:17 #223
323876 michaelmoore
pi_208362355
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 19:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
nee
niet ? ga je nooit graag op vakantie in nederland ? Hou je niet van wandelen

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 13-03-2023 19:56:32 ]
pi_208370752
Waarschuwing nummer zoveel dat landbouwgif het leven in het water dood: https://www.trouw.nl/duur(...)anisaties~bed0c7090/

We hadden in 2015 al de doelen moeten halen, hebben al uitstel gekregen tot 2027 (!!! 12 jaar later!) en nog halen we ze niet. Het wordt echt tijd voor veel meer drastische maatregelen.
pi_208511874
Weer een mooi voorbeeld van zo kan het ook: https://www.trouw.nl/duur(...)-aan-grond~b8c9488b/

Natuurinclusief en kleinschalig en er toch een goede boterham aan overhouden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')