we zijjn overgegaan op plantaardige boter sinds PLANTA , begon met margarine te maken van palmolie en omdat echte Boter veel te duur isquote:Op maandag 2 januari 2023 21:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat we volledig vegetarisch moeten eten. Minder vlees/dierlijke producten is niet gelijk aan geen vlees.
En ja, je ziet dat de hele bevolking over is gegaan op plantaardige boter (andere kun je niet eens meer kopen),
Roomboter is nog voldoende te koop en zit nog in veel (duurdere) producten. En eerlijk gezegd ook wel lekkerder dan margarine. Wel erg ongezond en milieubelastend.quote:Op maandag 2 januari 2023 21:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat we volledig vegetarisch moeten eten. Minder vlees/dierlijke producten is niet gelijk aan geen vlees.
En ja, je ziet dat de hele bevolking over is gegaan op plantaardige boter (andere kun je niet eens meer kopen), waarom zouden we niet veel meer over kunnen gaan op plantaardige melk en plantaardig vlees als dat de standaard is in de supermarkt? Dat is blijkbaar een vrij simpele verandering, ik heb niemand horen mopperen over die verandering bij boter.
Daarentegen gaan we eerder steeds minder werken en zie je in andere delen van Europa dat 1 jaar verhoging van de pensioenleeftijd landsbrede stakingen oplevert. Blijkbaar is men daar enorm aan gehecht (en terecht, we leven niet om te werken).
Pensioen regelingen zijn gemaakt om na je werkend leven nog een jaar of 10 te kunnen voorzien, niet op 40 jaar pensioen betalen vooral opgehoest door de cohorten jongeren daaronder waardoor we constant economisch moesten groeien om dit omslagstelsel maar te blijven realiseren. We kunnen wel schreeuwen dat we niet leven om te werken, maar door het werken wat we doen hebben we de welvaart gecreerd waardoor we flink vervuilen. Je kunt gewoon niet beide hebben, alleen in een utopisch lalaland.quote:Op maandag 2 januari 2023 21:19 schreef Hanca het volgende:
Daarentegen gaan we eerder steeds minder werken en zie je in andere delen van Europa dat 1 jaar verhoging van de pensioenleeftijd landsbrede stakingen oplevert. Blijkbaar is men daar enorm aan gehecht (en terecht, we leven niet om te werken).
BBB moet eerst maar eens zien of ze in aanmerking komen voor provinciebesturen. En als ze daar zitten, hebben ze ook gewoon de opdrachten die vanuit de landelijke overheid komen uit te voeren.quote:Op zondag 8 januari 2023 15:20 schreef michaelmoore het volgende:
BBB gaat onteigening van boeren bedrijven tegenwerken , en terecht
https://www.nporadio1.nl/(...)en-voor-schone-luchtquote:In de grote Nederlandse steden is de luchtkwaliteit "echt onvoldoende", aldus longarts In 't Veen. "Rotterdam is een van de meest vervuilde steden ter wereld." Maar wie denkt een frisse neus te halen in andere delen van het land, komt thuis van een koude kermis. Volgens In 't Veen is de luchtkwaliteit in grote delen van Nederland ook onvoldoende. De aanname dat de luchtkwaliteit in het oosten van het land beter is, klopt dus niet. Verhuizen naar de Achterhoek is geen garantie voor schonere lucht. "Je moet kijken naar de lokale situatie. Waar in Rotterdam de scheepvaart zorgt voor luchtverontreiniging, kampt het oosten met de intensieve veehouderij. Daar wordt veel fijnstof geproduceerd", aldus In 't Veen.
Dat mens kan zich beter druk gaan maken om hart- en vaatziekten.quote:Op zondag 8 januari 2023 15:20 schreef michaelmoore het volgende:
BBB gaat onteigening van boeren bedrijven tegenwerken , en terecht
Die longarts heeft nog nooit gereisd Rotterdam een van de meest vervuilde steden ter wereld.quote:Op donderdag 12 januari 2023 08:48 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)en-voor-schone-lucht
Je hebt gelijk dat het wel smeriger kan dan in Rotterdam, maar toch word ik niet blij van dit kaartje:quote:Op donderdag 12 januari 2023 09:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die longarts heeft nog nooit gereisd Rotterdam een van de meest vervuilde steden ter wereld.![]()
Plek 80 op een lijst waarbij het volgens de wereld standaard gewoon een goede luchtkwaliteit heeft.
https://www.iqair.com/world-air-quality-ranking
Een kaartje met wat kleurtjes zonder cijfers gebruikt men niet opeens een veel strengere richtlijn als de who? Waarom doet men dat toch?quote:Op donderdag 12 januari 2023 09:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat het wel smeriger kan dan in Rotterdam, maar toch word ik niet blij van dit kaartje:
[ afbeelding ]
Nergens is de luchtkwaliteit echt voldoende.
Men heeft inderdaad de richtlijn wat strenger gelegd, omdat uit onderzoek in Nederland blijkt dat er nu nog relatief veel mensen sterven door de luchtkwaliteit en men dat niet wil accepteren. De huidige luchtkwaliteit is net zo slecht voor iemand als overgewicht of te weinig bewegen voor iemand is. Ik ben blij dat de overheid zich daar niet bij neer legt, maar wat wil doen aan dit probleem.quote:Op donderdag 12 januari 2023 10:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een kaartje met wat kleurtjes zonder cijfers gebruikt men niet opeens een veel strengere richtlijn als de who? Waarom doet men dat toch?
Altijd bizar om te constateren dat de theoretische bestuurders en ambtenaren de lat zo extreem hoog moeten leggen in nl en dan weer verbaast zijn als ze de doelstellingen weer niet halen.
Dom populistisch naïef bestuurders gedrag waardoor het vertrouwen in politiek alleen maar verder afneemt.
Verder is er natuurlijk ook veel te winnen voor de overheid, aangezien de zorgkosten fors omlaag moeten. Minder luchtvervuiling levert daar een belangrijke bijdrage bij.quote:Luchtverontreiniging levert een belangrijke bijdrage aan ziekte en sterfte. Alleen al blootstelling aan fijnstof is verantwoordelijk voor zo’n 4% van de ziektelast in Nederland. Na roken (13%) behoort luchtverontreiniging daarmee tot één van de belangrijkste risicofactoren, in dezelfde orde van grootte als overgewicht (5%) en weinig lichamelijke activiteit (3-4%).
TATA staal sluitenquote:Op donderdag 12 januari 2023 10:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Men heeft inderdaad de richtlijn wat strenger gelegd, omdat uit onderzoek in Nederland blijkt dat er nu nog relatief veel mensen sterven door de luchtkwaliteit en men dat niet wil accepteren. De huidige luchtkwaliteit is net zo slecht voor iemand als overgewicht of te weinig bewegen voor iemand is. Ik ben blij dat de overheid zich daar niet bij neer legt, maar wat wil doen aan dit probleem.
Dat een WHO, die rekening moet houden met regeringen over de hele wereld, dat minder goed kan is duidelijk. De Chinese regering zou niet blij worden van de Nederlandse lat.
https://www.gezondheidsra(...)-door-schonere-lucht
[..]
Verder is er natuurlijk ook veel te winnen voor de overheid, aangezien de zorgkosten fors omlaag moeten. Minder luchtvervuiling levert daar een belangrijke bijdrage bij.
Als je het kaartje bekijkt, is het gebied rond Tata niet het meest vervuild. Verder zie ik meer in (versnelde) elektrificatie van Tata. We lopen nu al tegen problemen aan in de EU omdat we de magneten die voor windmolens en electrische auto's noodzakelijk zijn niet meer zelf maken, staalindustrie lijkt me een essentiële industrie die we in de EU moeten houden.quote:Op donderdag 12 januari 2023 10:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
TATA staal sluiten
Dat scheelt voor de hele randstad
Staal kun je overal kopen , dat hoeft niet aan de schone noordzee kust in de randstadquote:Op donderdag 12 januari 2023 10:43 schreef Hanca het volgende:
, staalindustrie lijkt me een essentiële industrie die we in de EU moeten houden.
kwalificeer eens dat "wat" strenger dan de who normen. Dat wollig gedoe om maar niet concreet te worden dat is niet bevorderlijk voor een eerlijke discussie.quote:Op donderdag 12 januari 2023 10:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Men heeft inderdaad de richtlijn wat strenger gelegd, omdat uit onderzoek in Nederland blijkt dat er nu nog relatief veel mensen sterven door de luchtkwaliteit en men dat niet wil accepteren. De huidige luchtkwaliteit is net zo slecht voor iemand als overgewicht of te weinig bewegen voor iemand is. Ik ben blij dat de overheid zich daar niet bij neer legt, maar wat wil doen aan dit probleem.
Dat een WHO, die rekening moet houden met regeringen over de hele wereld, dat minder goed kan is duidelijk. De Chinese regering zou niet blij worden van de Nederlandse lat.
Het doel is dan ook dat Tata in 2037 elektrisch is, op waterstof. Ik zou als regering kijken of je kunt helpen dat te versnellen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 10:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Staal kun je overal kopen , dat hoeft niet aan de schone noordzee kust in de randstad
In de EU szijn staafabriekenzat
2050 is te laat om te beginnen dan is de klimaat opwarming al desastreus en point of no return is abereikt
De eisen zijn zo streng als de gezondheidsraad, de onafhankelijke wetenschappelijke adviseurs van kabinet en kamer, nodig vindt. Dus zo veel strenger als de Nederlandse wetenschappers noodzakelijk vinden. En wees daar gewoon blij mee, dat de overheid je wil beschermen tegen gezondheidsgevaren waar jij verder niks aan kunt doen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 10:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
kwalificeer eens dat "wat" strenger dan de who normen. Dat wollig gedoe om maar niet concreet te worden dat is niet bevorderlijk voor een eerlijke discussie.
Ja TATA heeft een flink lobby club anders waren ze 30 jaar terug al geslotenquote:Op donderdag 12 januari 2023 10:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het doel is dan ook dat Tata in 2037 elektrisch is, op waterstof. Ik zou als regering kijken of je kunt helpen dat te versnellen.
En de EU is de grootste importeur van staal. We moeten af van het idee dat we alles wat vervuilend of vervelend is door anderen kunnen laten doen, we moeten ook zo snel mogelijk die stoffen voor de supermagneten weer zelf gaan winnen in de EU.
Maar goed, dit gaat inmiddels niet echt meer over de landbouw. Wel is duidelijk dat het aanpakken van de landbouw Nederland ook zal helpen om gezonder te worden qua luchtkwaliteit.
Nee ik ben er niet blij mee, door te strenge regels te stellen gaat heel veel productiviteit in dit land verloren omdat er wat activistische wetenschappers de lat te hoog willen leggen en er door de bestuurders dus niet meer naar het algemeen belang van bv Nederland gekeken wordt maar we aan het navelstaren zijn op bizarre emissie normen wat we ook al zien bij het stikstof dossier.quote:Op donderdag 12 januari 2023 10:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
De eisen zijn zo streng als de gezondheidsraad, de onafhankelijke wetenschappelijke adviseurs van kabinet en kamer, nodig vindt. Dus zo veel strenger als de Nederlandse wetenschappers noodzakelijk vinden. En wees daar gewoon blij mee, dat de overheid je wil beschermen tegen gezondheidsgevaren waar jij verder niks aan kunt doen.
Ik heb je de link er bij gegeven waar die strengere normen vandaan komen.
Tja, dan wil jij blijkbaar onnodige sterfte, onder andere onder baby's, accepteren ter meerdere eer en glorie van de productiecapaciteit en de winst van de BV Nederland. Ik ben blij dat ze daar in Den Haag, ondanks de VVD, toch nog anders over denken. Of in elk geval, we moeten nog zien of dat Schone Lucht Akkoord gehaald wordt.quote:Op donderdag 12 januari 2023 11:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee ik ben er niet blij mee, door te strenge regels te stellen gaat heel veel productiviteit in dit land verloren omdat er wat activistische wetenschappers de lat te hoog willen leggen en er door de bestuurders dus niet meer naar het algemeen belang van bv Nederland gekeken wordt maar we aan het navelstaren zijn op bizarre emissie normen wat we ook al zien bij het stikstof dossier.![]()
Als de bestuurders alle adviezen van het omt met zijn onafhankelijke wetenschappers had overgenomen zaten we nu nog steeds in een lockdown vanwege covid.
https://www.rivm.nl/publi(...)ste-voortgangsmetingquote:Met de plannen uit de DUP’s lijkt het mogelijk om de WHO-advieswaarden voor de luchtkwaliteit uit 2005 bijna overal te halen. Alleen hanteert de WHO sinds september 2021 veel strengere advieswaarden, die voor een groot deel van Nederland niet haalbaar lijken. Om dat in de toekomst wel mogelijk te maken, zijn extra maatregelen nodig.
De natuur in Nederland gaat kapot. Dat vinden veel mensen onacceptabel.quote:Op donderdag 12 januari 2023 11:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee ik ben er niet blij mee, door te strenge regels te stellen gaat heel veel productiviteit in dit land verloren omdat er wat activistische wetenschappers de lat te hoog willen leggen en er door de bestuurders dus niet meer naar het algemeen belang van bv Nederland gekeken wordt maar we aan het navelstaren zijn op bizarre emissie normen wat we ook al zien bij het stikstof dossier.![]()
Als de bestuurders alle adviezen van het omt met zijn onafhankelijke wetenschappers had overgenomen zaten we nu nog steeds in een lockdown vanwege covid.
https://www.nporadio1.nl/(...)h-had-kunnen-krijgenquote:Hoe de overheid de boeren wél achter zich had kunnen krijgen
za 19 november 2022 10:00
5 minuten
5 minuten
De stikstofcrisis in Nederland is voor een deel een communicatieprobleem, stelt NRC-journalist Karel Smouter in De Ongelooflijke Podcast. Veel polarisatie onder boeren had volgens hem voorkomen kunnen worden als er anders was gecommuniceerd over het stikstofvraagstuk: "Ik sprak boeren die tot tranen toe geroerd waren door de woorden van Johan Remkes."
Onlangs verscheen Smouter's boek 'Blauw wit rood, de boerenopstand als spiegel voor Nederland'. Daarin beschrijft hij september 2019 als het moment waarop 'de lont in het kruidvat ging'. Hij verwijst naar een interview van D66-Kamerlid Tjeerd de Groot in het AD. "De boodschap van het interview en de bijbehorende foto was: we moeten woningen gaan bouwen om de woningnood te bestrijden, daarvoor moet de veestapel gehalveerd worden."
Dat interview maakte veel los onder boeren, vertelt hij. "Waar de boeren voor vreesden, werd ineens heel concreet. In de oren van boeren klonk het alsof zij gehalveerd moesten worden. Die uitspraak heeft een paar jaar polarisatie veroorzaakt die ontzettend vertragend gewerkt heeft."
Kampioenen van de landbouw
Smouter stelt een ander scenario voor: "Wat als de toon van het kabinet anders was? Jongens, er staan ons grote uitdagingen te wachten: de bodem, het water, de opwarming van de aarde. Jullie waren de kampioenen van de landbouw van de twintigste eeuw, daarvoor verdienen jullie alle lof. Maar wil er een toekomst zijn voor landbouw, dan zullen we moeten veranderen. Jullie worden ook de kampioenen van de eenentwintigste eeuw, maar dan van de verduurzaming van Nederland." Smouter vermoedt dat met deze toon de polarisatie een stuk kleiner was geweest.
Tot tranen toe geroerd
Stikstofbemiddelaar Johan Remkes noemde in zijn rapport gebrekkige communicatie ook als een van de oorzaken van de stikstofcrisis. Zijn verslag maakte veel los bij boeren, zag Smouter: "Ik sprak diezelfde middag met vier boeren die tot tranen toe geraakt werden door zijn woorden dat redelijke mensen tot waanzin werden gedreven. Ze dachten: hé, dat gaat over ons. Die interviews gaven me wel het vermoeden dat met een andere communicatiestijl veel polarisatie had kunnen voorkomen op dit onderwerp."
God, het CDA en de boerderij
In de Ongelooflijke Podcast spreken Karel Smouter en theoloog Stefan Paas ook over de culturele en religieuze factoren achter de boerenopstand. Door de ontzuiling zijn boeren – net als veel andere Nederlanders – zoekende, stellen ze: "Het vanzelfsprekende verbond tussen God, het CDA en de boerderij is opgegeven."
Sommige dingen kunnen niet en en zijn. In een land wonen met een erg hoge populatie graad waarbij we als grote doorvoer voor vele land in Europa gebruikt worden heeft gevolgen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 11:41 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
De natuur in Nederland gaat kapot. Dat vinden veel mensen onacceptabel.
Auto rijden ontmoedigen en investeren in openbaar vervoer?quote:Op donderdag 12 januari 2023 12:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Sommige dingen kunnen niet en en zijn. In een land wonen met een erg hoge populatie graad waarbij we als grote doorvoer voor vele land in Europa gebruikt worden heeft gevolgen.
Een substantieel gedeelte (50% volgens de link) van de fijnstof vervuiling is afkomstig van autobanden en remschijven hoe willen we dat gaan verminderen?
De natuur was allang kapot en het gaat al een stukje beter.
Fijnstof is natuurlijk maar 1 vorm van uitstoot, als je andere uitstoot verminderd, verklein je ook het effect van de fijnstofuitstoot door banden en remmen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 12:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Sommige dingen kunnen niet en en zijn. In een land wonen met een erg hoge populatie graad waarbij we als grote doorvoer voor vele land in Europa gebruikt worden heeft gevolgen.
Een substantieel gedeelte (50% volgens de link) van de fijnstof vervuiling is afkomstig van autobanden en remschijven hoe willen we dat gaan verminderen?
De natuur was allang kapot en het gaat al een stukje beter.
fijnstof is de leidende factor voor de nieuwe who normen en aangezien die volgens je eigen link de normen voor pm2.5 flink opgeschroefd hebben moeten we ons daar nu op concentreren, als we het wegverkeer verbieden verminderen we de fijnstof pm2.5 uitstoot met 50%. Dezelfde logica als onze overheid met de boerenbedrijven en stikstof doet.quote:Op donderdag 12 januari 2023 12:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Fijnstof is natuurlijk maar 1 vorm van uitstoot, als je andere uitstoot verminderd, verklein je ook het effect van de fijnstofuitstoot door banden en remmen.
Nee, absoluut niet dezelfde logica. Sterker: volslagen wat anders.quote:Op donderdag 12 januari 2023 12:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
fijnstof is de leidende factor voor de nieuwe who normen en aangezien die volgens je eigen link de normen voor pm2.5 flink opgeschroefd hebben moeten we ons daar nu op concentreren, als we het wegverkeer verbieden verminderen we de fijnstof pm2.5 uitstoot met 50%. Dezelfde logica als onze overheid met de boerenbedrijven en stikstof doet.
Da's nou net niet relevant en je vergeet toevallig net dat aspect wat wel relevant is.quote:Op donderdag 12 januari 2023 12:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Sommige dingen kunnen niet en en zijn. In een land wonen met een erg hoge populatie graad waarbij we als grote doorvoer voor vele land in Europa gebruikt worden heeft gevolgen.
Een substantieel gedeelte (50% volgens de link) van de fijnstof vervuiling is afkomstig van autobanden en remschijven hoe willen we dat gaan verminderen?
De natuur was allang kapot en het gaat al een stukje beter.
Alleeen TATA heeft heel veel fijnstofquote:Op donderdag 12 januari 2023 13:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, absoluut niet dezelfde logica. Sterker: volslagen wat anders.
De overheid heeft namelijk nooit boerenbedrijven verboden. Sterker: ze bieden boeren een beter toekomstperspectief, waarbij ze niet steeds oneindig door moeten blijven groeien. De boeren zelf zijn uiteindelijk het meest gebaad bij de hele transitie.
En fijnstof is 1 van de normen voor de WHO en helemaal niet de leidende factor oid.
Verder wordt fijnstof door verkeer aangepakt door de elektrificatie. Zoals je eigen bron al aangaf, is dat al een halvering van die uitstoot. Als ze dan ook nog weten te winnen bij die strengere regels voor remmen en banden, heb je daar al een enorme winst. En dan zijn industrie en landbouw de volgende:
https://www.infomil.nl/on(...)1/sitemap/fijn-stof/.
Die uitstoot door industrie en landbouw moet je dus ook gewoon aanpakken om onder de WHO norm te komen, heb je helemaal gelijk in.
Het moet eens afgelopen zijn dat natuur en volksgezondheid lager worden aangeslagen dan de winst voor een aantal grote bedrijven, bijvoorbeeld de gigantische bedrijven achter de boerensector (Bayer, Syngenta, ForFarmers, FrieslandCampina, De Heus, de sponsors van BBB zeg maar). Waarom zou heel Nederland zich moeten opofferen voor de winstmaximalisatie van hun aandeelhouders?
nu weet ik wel dat men daar in 2045 wat aan wil gaan doen , maar tochquote:Omwonenden van Tata Steel in IJmuiden hebben significant meer last van hart- en vaataandoeningen en een hoge bloeddruk dan mensen buiten de IJmond. Dat komt door de uitstoot van fijnstof door Tata Steel, meldt de GGD in een nieuwe Gezondheidsmonitor, op basis van cijfers uit 2020.9 Jun 2022
Ik heb meer kinderen, maar die hebben een kleinere voetafdruk: alle speelgoed en kleding tweedehands, nooit vliegen, volledig vegetarisch en zo mogelijk biologisch, weinig energieverbruik, alles binnen 15km met de fiets (weer of geen weer), dus ook geen woon-werkverkeer met de auto. Het gaat echt wel, duurzaam westers leven. Mensen die doen alsof dat niet kan, die zitten alleen tegen zichzelf goed te praten dat ze het niet doen.quote:Op donderdag 12 januari 2023 15:20 schreef Basp1 het volgende:
Een westerse levenstijl en duurzaam leven in 1 zin wat een contradictie toch weer.
Wie hier heeft nu bewust geen auto en werk in de buurt van zijn woning gezocht, gaat nooit meer op vliegvakantie en koopt alleen biologisch dynamisch gekweekte dingen, heeft 2 of minder kinderen? Eerlijk zijn he.
Duurzaam klinkt wel lekker maar echt zelf duurzaam leven op een westers consumptie niveau kan gewoon nog lang niet.
Als we het over duurzaamheid hebben laten we dan eerst eens de externaliteiten van onze geglobaliseerde productie gaan meetellen in alle zooi die we hier in het westen importeren vanuit Azië.
Bestaat er nou echt alleen maar zwart en wit voor jou?quote:Op donderdag 12 januari 2023 15:20 schreef Basp1 het volgende:
Een westerse levenstijl en duurzaam leven in 1 zin wat een contradictie toch weer.
Wie hier heeft nu bewust geen auto en werk in de buurt van zijn woning gezocht, gaat nooit meer op vliegvakantie en koopt alleen biologisch dynamisch gekweekte dingen, heeft 2 of minder kinderen? Eerlijk zijn he.
Duurzaam klinkt wel lekker maar echt zelf duurzaam leven op een westers consumptie niveau kan gewoon nog lang niet.
Als we het over duurzaamheid hebben laten we dan eerst eens de externaliteiten van onze geglobaliseerde productie gaan meetellen in alle zooi die we hier in het westen importeren vanuit Azië.
Nee maar denken dat we als westerse wereld bewoner duurzaam kunnen leven is op dit moment nog een utopisch leugen in mijn optiek.quote:Op donderdag 12 januari 2023 15:41 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Bestaat er nou echt alleen maar zwart en wit voor jou?
beetje duurzaam,, koffie drinken uit een mok ipv bekertje kan welquote:Op donderdag 12 januari 2023 15:20 schreef Basp1 het volgende:
Een westerse levenstijl en duurzaam leven in 1 zin wat een contradictie toch weer.
Wie hier heeft nu bewust geen auto en werk in de buurt van zijn woning gezocht, gaat nooit meer op vliegvakantie en koopt alleen biologisch dynamisch gekweekte dingen, heeft 2 of minder kinderen? Eerlijk zijn he.
Duurzaam klinkt wel lekker maar echt zelf duurzaam leven op een westers consumptie niveau kan gewoon nog lang niet.
Als we het over duurzaamheid hebben laten we dan eerst eens de externaliteiten van onze geglobaliseerde productie gaan meetellen in alle zooi die we hier in het westen importeren vanuit Azië.
quote:Op donderdag 12 januari 2023 15:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb meer kinderen, maar die hebben een kleinere voetafdruk: alle speelgoed en kleding tweedehands, nooit vliegen, volledig vegetarisch en zo mogelijk biologisch, weinig energieverbruik, alles binnen 15km met de fiets (weer of geen weer), dus ook geen woon-werkverkeer met de auto. Het gaat echt wel, duurzaam westers leven. Mensen die doen alsof dat niet kan, die zitten alleen tegen zichzelf goed te praten dat ze het niet doen.
Je zou uit dat figuur ook zomaar kunnen concluderen dat we allemaal arm moeten worden om minder co2 uit te stoten. Dan pas je sowieso vanzelf wel je levensstijl aan.quote:Op donderdag 12 januari 2023 17:42 schreef Stepperoller het volgende:
[..]![]()
Levensstijl is het probleem.
[ afbeelding ]
Een beetje afname van de welvaart hier zou inderdaad helemaal geen kwaad kunnen. Stoppen met die eeuwige 'economische groei', meer letten op welzijn dan op welvaart.quote:Op donderdag 12 januari 2023 19:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je zou uit dat figuur ook zomaar kunnen concluderen dat we allemaal arm moeten worden om minder co2 uit te stoten. Dan pas je sowieso vanzelf wel je levensstijl aan.
Gelijkere verdeling van de welvaart is idd essentieel. Die brede top is niet los te zien van roofbouw waar de onderste 50% de grootste nadelen van ervaren.quote:Op donderdag 12 januari 2023 19:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je zou uit dat figuur ook zomaar kunnen concluderen dat we allemaal arm moeten worden om minder co2 uit te stoten. Dan pas je sowieso vanzelf wel je levensstijl aan.
Dat klinkt mooi maar ik heb toch echt het idee dat in de huidige wereld een goed welzijn inherent is aan flinke welvaart. Hoeveel welzijn heeft die onderste 50% van dat figuur nu?quote:Op donderdag 12 januari 2023 19:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een beetje afname van de welvaart hier zou inderdaad helemaal geen kwaad kunnen. Stoppen met die eeuwige 'economische groei', meer letten op welzijn dan op welvaart.
Ik denk dat de top rijkste 5% van de wereld absoluut niet de gelukkigste 5% van de wereld is, of de 5% met het beste welzijn.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 09:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat klinkt mooi maar ik heb toch echt het idee dat in de huidige wereld een goed welzijn inherent is aan flinke welvaart. Hoeveel welzijn heeft die onderste 50% van dat figuur nu?
Waarschijnlijk behoor je als je bovenmodaal verdient in Nederland al bij de rijkste 5% van de wereld.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 09:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat de top rijkste 5% van de wereld absoluut niet de gelukkigste 5% van de wereld is, of de 5% met het beste welzijn.
Dat is lastig uit te zoeken... nou, tel het dan voor Nederland: de rijkste 5% van Nederland is echt niet de gelukkigste 5% van Nederland. Ik denk zelfs dat je bij de rijkste 15 tot 20% niet de gelukkigste Nederlanders gaat vinden.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 10:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk behoor je als je bovenmodaal verdient in Nederland al bij de rijkste 5% van de wereld.
50% van uitstoot van wegtransport, niet van het totaal.quote:Op donderdag 12 januari 2023 12:12 schreef Basp1 het volgende:
Een substantieel gedeelte (50% volgens de link) van de fijnstof vervuiling is afkomstig van autobanden en remschijven hoe willen we dat gaan verminderen?
Overigens is fijnstoot slecht voor mensen, niet per se voor het milieu. Stikstof is slecht voor de natuur/het milieu. En aangezien een zeer groot deel van de stikstof komt van 0,3% van de bevolking die de beschikking heeft over 65% van het Nederlands grondgebied en alleen maar voor persoonlijk, financieel gewin, zie ik wel een redelijk eenvoudige oplossing. Zowel voor het stikstof- als voor het ruimteprobleem.quote:Ze baseren zich op een nieuw rapport, gepubliceerd door de Air Quality Expert Group, waarin staat dat remblokken, banden en slijtage van het wegoppervlak direct bijdragen aan meer dan de helft van de totale vervuiling door wegtransport.
Vraag me dan wel af wanneer wel weer kan worden gebouwd en wat je hiertegen kan doen. Net zoals een transitie jaren duurt, duurt dit ook jaren?quote:Op zondag 5 maart 2023 19:17 schreef Hanca het volgende:
Deze boswachter laat even duidelijk het effect van stikstof in Brabant zien: https://www.volkskrant.nl(...)tuurgebied~babd8839/
Bergen op Zoom heeft relatief weinig veeteelt en Zeeland heeft ook relatief weinig veeteelt. Bovendien zou je een stikstofloos zuidwesten-windje van zee verwachten, hoewel de haven van Antwerpen wel in de buurt is.quote:Op zondag 5 maart 2023 19:26 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Vraag me dan wel af wanneer wel weer kan worden gebouwd en wat je hiertegen kan doen. Net zoals een transitie jaren duurt, duurt dit ook jaren?
Ziet er bekend uit helaas.quote:Op zondag 5 maart 2023 19:17 schreef Hanca het volgende:
Deze boswachter laat even duidelijk het effect van stikstof in Brabant zien: https://www.volkskrant.nl(...)tuurgebied~babd8839/
Dan zou het probleem niet lokale veehouderij zijn maar (illegaal?) veel mest uitrijden, dat is een hele andere oorzaak. Dat kan je beperken door restricties en controle, dan hoeven de goede boeren niet te lijden onder de slechte appels.quote:Op zondag 5 maart 2023 20:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ziet er bekend uit helaas.
We hebben binnen onze familie een leuk plukje bos, midden tussen de weilanden/akkers, en ook daar staan de bomen er erg slecht bij. Dit is voor mij altijd de mooiste plek op de wereld geweest en het zie het met lede ogen aan hoe alles langzaam naar de knoppen gaat daar. Er zit weinig veehouderij in de buurt, maar er wordt natuurlijk wel volop bemest .
Het zal de zorgkosten eerder doen toenemen. Leeftijd is de bepalende factor, niet gezondheid an sich.quote:Op donderdag 12 januari 2023 10:35 schreef Hanca het volgende:
Verder is er natuurlijk ook veel te winnen voor de overheid, aangezien de zorgkosten fors omlaag moeten. Minder luchtvervuiling levert daar een belangrijke bijdrage bij.
Een andere belangrijke factor is woonlocatie. Er zijn vele plekken op aarde waar je kan wonen zonder verwarming of airconditioning, dat scheelt al enorm in je voetafdruk.quote:Op donderdag 12 januari 2023 17:42 schreef Stepperoller het volgende:
[..]![]()
Levensstijl is het probleem.
[ afbeelding ]
op de filipijnen, Laos , Myan mar en thailand kun je goed wonen zonder arico of kachelquote:Op zondag 5 maart 2023 20:10 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een andere belangrijke factor is woonlocatie. Er zijn vele plekken op aarde waar je kan wonen zonder verwarming of airconditioning, dat scheelt al enorm in je voetafdruk.
Gevolg: alle concrete maatregelen verdwenen uit de kamerbrief, alles wordt overgelaten aan provincies en waterschappen. Gelukkig verdwijnen de geborgde zetels uit die laatste laag, het wordt tijd dat de boeren ons land niet meer gijzelen.quote:Het nieuwe waterbeleid, dat is bedoeld om zuiniger om te gaan met water en bodem, is aangepast op aandringen van de landbouwlobby. Dat blijkt uit vertrouwelijke stukken.
Onder druk van de landbouwlobby schrapte het kabinet een verbod op het oppompen van grondwater rond natuurgebieden uit de nieuwe water- en droogteplannen. Dat geldt ook voor de verplichting om een vergunning aan te vragen voor het oppompen van grondwater.
Stikstofdepositie, waterkwaliteit, grondwaterniveau en vandaag las ik ook iets inzake overmatig gebruik van pesticiden wat slecht is voor oa de volksgezondheid.quote:Op donderdag 9 maart 2023 08:42 schreef Hanca het volgende:
En het zoveelste bewijs dat de landbouwlobby (die vooral uit de grote boeren bestaat, niet de kleine familiebedrijven) slecht is voor Nederland:
https://www.trouw.nl/duur(...)-afzwakken~b62e1d17/
[..]
Gevolg: alle concrete maatregelen verdwenen uit de kamerbrief, alles wordt overgelaten aan provincies en waterschappen. Gelukkig verdwijnen de geborgde zetels uit die laatste laag, het wordt tijd dat de boeren ons land niet meer gijzelen.
Ik wist niet de belangen van iedereen die buiten de Randstad woont één op één overeenkomen met die van agromiljonairs, weer iets nieuws over mezelf geleerd.quote:Op zondag 12 maart 2023 12:45 schreef michaelmoore het volgende:
De provincies moeten samen met de BBB in verzet komen tegen dit waanzinnige stikstof beleid van de Overheid
Het is oorlog van het platteland tegen de waanzinnige overheid in de randstad
Als alle boeren opgeruimd zijn dan blijkt dat de overlast komt van de vliegvelden en de industriequote:Op zondag 12 maart 2023 13:03 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ik wist niet de belangen van iedereen die buiten de Randstad woont één op één overeenkomt met die van agromiljonairs, weer iets nieuws over mezelf geleerd.
Niemand wil dat alle boeren opgeruimd worden, doe toch eens normaal, man. En het gaat feitelijk alleen om een deel van de zuivelboeren wat ook nog eens een minderheid van de boeren is.quote:Op zondag 12 maart 2023 13:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als alle boeren opgeruimd zijn dan blijkt dat de overlast komt van de vliegvelden en de industrie
Niet direct de zuivelboeren, de veeboeren. In alle rapporten komen varkensboeren, met trouwens regelmatig meer dan 20.000 varkens in een stal, er het slechtste uit.quote:Op zondag 12 maart 2023 13:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niemand wil dat alle boeren opgeruimd worden, doe toch eens normaal, man. En het gaat feitelijk alleen om een deel van de zuivelboeren wat ook nog eens een minderheid van de boeren is.
kippenboeren die stoten meeste stikstof uitquote:Op zondag 12 maart 2023 13:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet direct de zuivelboeren, de veeboeren. In alle rapporten komen varkensboeren, met trouwens regelmatig meer dan 20.000 varkens in een stal, er het slechtste uit.
En nee, niemand wil dat alle boeren verdwijnen of zelfs dat alle veeboeren verdwijnen. Sterker: bij grondgebonden, biologische kringlooplandbouw hebben we meer boeren nodig dan nu, daar pleit PvdD dan ook voor bijvoorbeeld. Meer boeren, minder vee.
quote:De stikstofbenutting was met 42 procent het hoogst bij pluimvee.
Bij varkens is deze 39 procent, bij rundvee maar 23 procent.
quote:Miljoenen varkens en kippen minder, hoeveel stikstof scheelt dat?
Regeringspartij D66 wil het aantal varkens en kippen op termijn halveren om de stikstofuitstoot terug te dringen. Het zal dan moeten gaan om miljoenen dieren, want er zijn nu in Nederland zo'n 1,7 miljoen runderen, 12,5 miljoen varkens en 100 miljoen kippen.
Welk effect heeft het schrappen van ruim 6 miljoen varkens en 50 miljoen kippen voor de uitstoot van stikstof?
Weinig, zo blijkt.
De discussie over stikstof gaat met name over ammoniak (NH3) en stikstofoxide (NOx). Ammoniak komt van dieren in de landbouw en veeteelt.
Voor stikstofoxiden zijn de uitlaatgassen van het verkeer (met name diesels) en de uitstoot van industrie verantwoordelijk.
quote:De 184 miljoen kilo stikstof uitgestoten is opgebouwd uit 132 miljoen kilo ammoniak en 246 miljoen kilo stikstofoxiden. Deze cijfers zijn afkomstig van het RIVM.
Volgens die organisatie kunnen de stoffen bij elkaar worden opgeteld door ammoniak te vermenigvuldigen met 0.83 en stikstofoxiden te vermenigvuldigen met 0.3. .
In een eerdere versie van dit artikel was deze rekensom niet gemaakt.
Het klopt dat ook pluimveeboeren zullen moeten krimpen of verdwijnen/veranderen. Nederland exporteert dan ook de meeste eieren van de hele EU, dus dat is niet zo gek.quote:Op zondag 12 maart 2023 13:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kippenboeren die stoten meeste stikstof uit
varkens valt wel mee
de koeien die buiten lopen stoten meest Methaan uit
[..]
nee, de airports en de industrie veroorzaken de stikstofuitstootquote:Op zondag 12 maart 2023 13:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het klopt dat ook pluimveeboeren zullen moeten krimpen of verdwijnen/veranderen. Nederland exporteert dan ook de meeste eieren van de hele EU, dus dat is niet zo gek.
En op je edit: als je nu nog denkt dat verminderen van de veestapel geen invloed heeft op de stikstofuitstoot, heb je echt onder een steen gelegen.
het gaat dus echt gebeuren hoorde ik net op buitenhofquote:Op zondag 12 maart 2023 12:45 schreef michaelmoore het volgende:
De provincies moeten samen met de BBB in verzet komen tegen dit waanzinnige stikstof beleid van de Overheid
Het is oorlog van het platteland tegen de waanzinnige overheid in de randstad
Wat gaat gebeuren?quote:Op zondag 12 maart 2023 13:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het gaat dus echt gebeuren hoorde ik net op buitenhof
opstand van de provincies tegen het overheidsbeleid inzake stikstofquote:
Wat gaan ze doen dan?quote:Op zondag 12 maart 2023 13:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
opstand van de provincies tegen het overheidsbeleid inzake stikstof
geen overheidsbeleid uitvoerenquote:
Klinkt leuk, werkt niet omdat de Rijksoverheid dan de regie naar zich toe gaat trekken (iets wat ze al meteen hadden moeten doen in plaats van het over de schutting kieperen naar provincies maar dat terzijde): https://www.volkskrant.nl(...)warsliggen~b8de4942/quote:Op zondag 12 maart 2023 13:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
geen overheidsbeleid uitvoeren
democratie is bepalend en de noordelijke provincies gaan eigen beleid uitvoeren
Provincies zijn de baas in de provincie dat zie je bij de woningbouw , hugo heeft niets te zeggen, vd wal ook nietquote:Op zondag 12 maart 2023 13:54 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Klinkt leuk, werkt niet omdat de Rijksoverheid dan de regie naar zich toe gaat trekken (iets wat ze al meteen hadden moeten doen in plaats van het over de schutting kieperen naar provincies maar dat terzijde): https://www.volkskrant.nl(...)warsliggen~b8de4942/
Och jee, wordt het weer eens tijd voor een lesje staatsinrichting? Provincies in Nederland zijn geen soevereine eenheden, ze hebben geen intrinsieke bevoegdheden of rechten buiten wat de Rijksoverheid naar hen delegeert.quote:Op zondag 12 maart 2023 14:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Provincies zijn de baas in de provincie dat zie je bij de woningbouw , hugo heeft niets te zeggen, vd wal ook niet
Zelfs BBB en LTO erkennen het stikstofprobleem door de landbouw maar willen aan 2035 of later vasthouden voor een trage transitie. Jij klinkt echt net als Baudet, helemaal van het pad af.quote:Op zondag 12 maart 2023 13:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee, de airports en de industrie veroorzaken de stikstofuitstoot
overigens is stikstof niet erg voor de akkerbouw , is een goede meststof , ook voor de klimaat opwarming is het een goede meststof voor bomen
Groningen loopt trouwens redelijk voorop in het oplossen van de stikstofuitstoot, nu hadden zij ook een vrij kleine opdracht. Maar die gaan echt niet dwarsliggen.quote:Op zondag 12 maart 2023 13:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
democratie is bepalend en de noordelijke provincies gaan eigen beleid uitvoeren
wat woningbouw betreft dus wel , dus waarpm nu nietquote:Op zondag 12 maart 2023 14:04 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Och jee, wordt het weer eens tijd voor een lesje staatsinrichting? Provincies in Nederland zijn geen soevereine eenheden, ze hebben geen intrinsieke bevoegdheden of rechten buiten wat de Rijksoverheid naar hen delegeert.
In letterlijk alles, ook woningbouw, kan de landelijke overheid een aanwijzing geven. Maar zelfs zonder dat: ook provinciale overheden kan je voor de rechter slepen en ook gedeputeerden worden vervolgd bij het bewust negeren van de rechter.quote:Op zondag 12 maart 2023 15:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat woningbouw betreft dus wel , dus waarpm nu niet
provinciale verkiezingen zijn provinciale verkiezingen
aanwijzing , tjaquote:Op zondag 12 maart 2023 15:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
In letterlijk alles, ook woningbouw, kan de landelijke overheid een aanwijzing geven. Maar zelfs zonder dat: ook provinciale overheden kan je voor de rechter slepen en ook gedeputeerden worden vervolgd bij het bewust negeren van de rechter.
Een aanwijzing is gewoon een politieke term voor een verplichting, als het kabinet een proactieve aanwijzing geeft dat bijvoorbeeld de stikstof in een bepaald natuurgebied moet worden verminderd met een x percentage, is dat negeren gewoon een wetsovertreding.quote:Op zondag 12 maart 2023 15:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
aanwijzing , tja
dar doen ze niets mee , tenzij er met heel vele stikstof miljarden over de brug komen
en dan zeggen de provincies dat ze heel erg veel miljarden nodig hebbenquote:Op zondag 12 maart 2023 15:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een aanwijzing is gewoon een politieke term voor een verplichting, als het kabinet een proactieve aanwijzing geeft dat bijvoorbeeld de stikstof in een bepaald natuurgebied moet worden verminderd met een x percentage, is dat negeren gewoon een wetsovertreding.
Klopt, er is niet voor niets 35 miljard beschikbaar. En als het nodig is wordt dat echt wel meer.quote:Op zondag 12 maart 2023 16:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dan zeggen de provincies dat ze heel erg veel miljarden nodig hebben
Beter om dit aan defensie te spenderen, dan aan stikstofquote:Op zondag 12 maart 2023 18:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, er is niet voor niets 35 miljard beschikbaar. En als het nodig is wordt dat echt wel meer.
Maar het geimporteerde plantje, genaamd 'heide', kan er niet zo goed tegen. En alles wat van verre komt, moet in Nederland beschermd worden ten koste van de inheemse zaken.quote:Op zondag 12 maart 2023 13:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee, de airports en de industrie veroorzaken de stikstofuitstoot
overigens is stikstof niet erg voor de akkerbouw , is een goede meststof , ook voor de klimaat opwarming is het een goede meststof voor bomen
Je weet dat de Romeinen de heidevelden bij Nijmegen al beschreven?quote:Op zondag 12 maart 2023 18:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar het geimporteerde plantje, genaamd 'heide', kan er niet zo goed tegen. En alles wat van verre komt, moet in Nederland beschermd worden ten koste van de inheemse zaken.
Klopt, het is al heel lang geleden geimporteerd. Jaarlijks lopen hele schoolklassen over de heide om jonge boompjes te verwijderen, die anders de heide overwoekeren. Er wordt alles aan gedaan om die prachtige heide te beschermen.quote:Op zondag 12 maart 2023 18:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet dat de Romeinen de heidevelden bij Nijmegen al beschreven?
Als iets na 2000 jaar nog niet inheems is, is helemaal niks het. De hele Utrechtse heuvelrug is dan niet inheems, want geïmporteerd door het pakijs in de ijstijd.quote:Op zondag 12 maart 2023 18:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt, het is al heel lang geleden geimporteerd. Jaarlijks lopen hele schoolklassen over de heide om jonge boompjes te verwijderen, die anders de heide overwoekeren. Er wordt alles aan gedaan om die prachtige heide te beschermen.
En dus moet de landbouw eraan , over schiphol en TATA praten we niet meerquote:Op zondag 12 maart 2023 18:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar het geimporteerde plantje, genaamd 'heide', kan er niet zo goed tegen. En alles wat van verre komt, moet in Nederland beschermd worden ten koste van de inheemse zaken.
Over Schiphol (verplichte krimp van 60.000 vluchten (15%) vanaf volgend jaar), Tata (uitstoot van stikstof moet dit jaar al 10% omlaag, in 2025 moet het 30% lager zijn, vanaf 2030 gaan ze staal maken met waterstof) hebben ze het zeker wel, net als over andere piekbelasters. Bij staal kun je alleen over gaan op een 0 uitstoot methode met waterstof, bij vee gaat 0 uitstoot nooit lukken.quote:Op zondag 12 maart 2023 19:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En dus moet de landbouw eraan , over schiphol en TATA praten we niet meer
alle landbouwgrond gaat eraan voor de ontwikkeling van Nederland
TATA wil een miljard euro subsidie om nde noordzee kust te blijven vervuilenquote:Op zondag 12 maart 2023 20:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Over Schiphol (verplichte krimp van 60.000 vluchten (15%) vanaf volgend jaar), Tata (uitstoot van stikstof moet dit jaar al 10% omlaag, in 2025 moet het 30% lager zijn, vanaf 2030 gaan ze staal maken met waterstof) hebben ze het zeker wel, net als over andere piekbelasters. Bij staal kun je alleen over gaan op een 0 uitstoot methode met waterstof, bij vee gaat 0 uitstoot nooit lukken.
De industrie is trouwens zo'n 13% van het BNP, daarin is Tata een grote speler, heel de landbouwsector is 1,4% van het BNP. Dus dat je met Tata wellicht iets meer geduld hebt is ook helemaal niet zo gek. De toegevoegde waarde van alleen Tata is 3,5 miljard, van alle landbouwbedrijven (incl machinemakers e.d.) is 11 miljard.
En dus heeft ook niemand het er over dat de boeren weg moeten. Helemaal niemand. Dat frame komt van de agro-industrie, die bang zijn hun landbouwgif en kunstmest en andere troep niet meer te kunnen verkopen.quote:Op zondag 12 maart 2023 20:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
TATA wil een miljard euro subsidie om nde noordzee kust te blijven vervuilen
De toegevoegde vervuiling warde van alleen Tata is 3,5 miljard,
TATA blijven en boeren weg is onverkoopbaar
https://nos.nl/artikel/24(...)ar-juist-meer-boerenquote:Nederland moet meer boeren krijgen.
Bayer heeft de arvaring om nieuwe rassen te ontwikkelne die minder gevoelig voor ziektes zijn en beter tegen droogte kunnen en een veel hogere productie kennenquote:Op zondag 12 maart 2023 20:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dus heeft ook niemand het er over dat de boeren weg moeten. Helemaal niemand. Dat frame komt van de agro-industrie, die bang zijn hun landbouwgif en kunstmest en andere troep niet meer te kunnen verkopen.
Dit is de essentiële boodschap van bijvoorbeeld de PvdD:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)ar-juist-meer-boeren
Jij trapt met open ogen in de frames van Bayer en andere grote Agrobedrijven die miljarden verdienen over de rug van Nederland en de Nederlandse boeren.
Bayer heeft vooral ervaring met landbouwgif als glysofaat en de lobby om dergelijke ziekmakende middelen gewoon bij de bevolking en vooral ook de boeren door de strot te duwen, terwijl landbouw zonder gifstoffen bewezen prima mogelijk is.quote:Op zondag 12 maart 2023 20:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Bayer heeft de arvaring om nieuwe rassen te ontwikkelne die minder gevoelig voor ziektes zijn en beter tegen droogte kunnen en een veel hogere productie kennen
je loopt 10 jaar achterquote:Op zondag 12 maart 2023 20:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bayer heeft vooral ervaring met landbouwgif als glysofaat en de lobby om dergelijke ziekmakende middelen gewoon bij de bevolking en vooral ook de boeren door de strot te duwen, terwijl landbouw zonder gifstoffen bewezen prima mogelijk is.
Nee, glysofaat wordt nog steeds gebruikt, terwijl je er bewezen kanker en parkinson van krijgt.quote:
ja maar is niet bewezen dat j e er kanker van krijgtquote:Op zondag 12 maart 2023 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, glysofaat wordt nog steeds gebruikt, terwijl je er bewezen kanker en parkinson van krijgt.
https://www.parkinson-vereniging.nl/pesticiden
https://www.ctgb.nl/onderwerpen/glyfosaat
Lees de tweede link het IARC heeft het wel wetenschappelijk vastgesteld. Alleen de Europese waakhond neemt dat tot nu toe onder druk van de landbouwlobby (die geen zier geeft om boeren) niet over.quote:Op zondag 12 maart 2023 20:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja maar is niet bewezen dat j e er kanker van krijgt
van TATA krijg je eerder kanker
BAYER / Monsanto heeft alle rechtzaken gewonnen .quote:Op zondag 12 maart 2023 20:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees de tweede link het IARC heeft het wel wetenschappelijk vastgesteld. Alleen de Europese waakhond neemt dat tot nu toe onder druk van de landbouwlobby (die geen zier geeft om boeren) niet over.
Gelukkig niet, waarschijnlijk komt er na vele jaren eindelijk een verbod aan in december van dit jaar.quote:Op zondag 12 maart 2023 20:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
BAYER / Monsanto heeft alle rechtzaken gewonnen .
Dus dat verhaal is van de baan
kletspraatquote:Op zondag 12 maart 2023 20:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gelukkig niet, waarschijnlijk komt er na vele jaren eindelijk een verbod aan in december van dit jaar.
Het IARC is echt geen clubje gekken, die zijn wereldwijd leidend in kankeronderzoek. En toch gaat de landbouwlobby gek genoeg voor. Terwijl boeren er massaal ziek van worden.
https://velt.nu/nieuws/ge(...)20Parkinson%E2%80%A6quote:Op zondag 12 maart 2023 20:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kletspraat
alle zaken zijn van de baan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |