abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205796385
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:07 schreef Soulfreak het volgende:
Met mijn Stadverwarming gebruik ik per jaar iets van 22 - 23 GJ. Nu in de zomerperiode is het nog geen 0,3 GJ per maand voor warm water.
Zelfde verhouding dat als je een cv-ketel hebt. Zoals gezegd: 80 procent van het verbruik zit hem in de 3 of 4 wintermaanden door verwarmen. De rest is peanuts.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205796396
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Stadsverwarming is helemaal een gruwel. In de zin dat je locked in bent en de leverancier de beprijzing van gas mag volgen "niet meer dan anders" :{ Ook als ze geen gas gebruiken voor hun warmte. Hier wordt volledig en onbeschaamd misbruik van gemaakt. Het fenomeen is ontstaan vanuit het idee dat fabrieken iets nuttigs konden doen met hun afvalwarmte die anders te water ging of de lucht in. Een nobel principe. Maar er is daar een wildgroei ontstaan van handige jongens die gewoon vuil verbranden of biomassa (of gewoon gas..) en daar de hoofdprijs voor krijgen van de leden die geen keus hebben. Echt de scam van de eeuw is dat.
Ja, je zit vast aan de leverancier maar ik ben er tevreden mee. Qua maandbedrag zit ik nu op €120 en dan heb ik hem begin van het jaar bewust hoger gezet dan waar Vattenfall hem op had gezet. Wat 2023 gaat doen is nog wel even de vraag.
pi_205796425
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Zelfde verhouding dat als je een cv-ketel hebt. Zoals gezegd: 80 procent van het verbruik zit hem in de 3 of 4 wintermaanden door verwarmen. De rest is peanuts.
Inderdaad. Op weekbasis is het in de koudste periode rond de 1GJ per week, nu schommelt het tussen de 0,06 en 0,08 per week, soms een uitschieter naar 0,1, dan heb ik waarschijnlijk wat langer gedouched.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:21:06 #104
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_205796479
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:02 schreef raptorix het volgende:
Ik denk dat het leven er eigenlijk alleen maar leuker op gaat worden met de dure prijzen, weer gezellig bij elkaar zitten met een warm pak, vroeg naar bed en lekker knuffelen :)
Te dicht op elkaar gaan zitten is onverstandig hebben wij geleerd van virologen gedurende corona, krijg je allemaal infecties van!
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205796550
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:02 schreef raptorix het volgende:
Ik denk dat het leven er eigenlijk alleen maar leuker op gaat worden met de dure prijzen, weer gezellig bij elkaar zitten met een warm pak, vroeg naar bed en lekker knuffelen :)
Ons dorp heeft jarenlang zonder gas ( en later internet) geleefd.
Wij hadden een oliekachel, die er een dag overdeed om klein huis op te warmen.
Door de week om 20 uur naar bed. 😉
Een ventilatorkacheltje bij de voeten.
Op vrijdag opwarmen voor het weekend en als de bejaarde koukleum schoonouders kwamen theedrinken.

#memories
pi_205796578
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 20:10 schreef Bart2002 het volgende:
Tering. Alweer met alle respect voor jouw denkwijze maar dit is echt aperte onzin hoor.
Je lijkt dit te doen op "gevoel" en niet op gebruikscijfers.
Ga maar eens rekenen. Douchen was bij mij 24 kW. Mijn cv deed niet meer dan 18 kW maar meestal draaide die op een fractie daarvan.
pi_205796733
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:31 schreef qajariaq het volgende:
Ga maar eens rekenen.
Dat doe ik. Maar jij niet.
Als je in de zomermaanden per maand 12 m3 gebruikt voor douchen en koken.. Zonder verwarmen want die staat niet aan. En je verbruikt per jaar +- 1.200 m3. Waar zit het hem dan in? Denk eens na. Die 12 m3 is een constante. Laten we het houden op 140 m3 per jaar. Die andere 1.060 m3 komt van... ?

Echt hoor. :{

Je kunt je dus gaan focussen op het besparen op het aandeel van 10 tot 15 procent van het totaalgebruik. Als je dat door te "investeren" in inductie en wat terug kunt brengen naar 0 procent dan bespaar je dus 10 tot 15 procent tegen hele hoge kosten vooraf. EN de elektriciteit die je meer gaat gebruiken gaat daar ook vanaf. Maar je verbruikt nog steeds gewoon 85 tot 90 procent van wat je voorheen deed.
Daarom gemiep. Veel belangrijker is de bulk van het verbruik. En veel lastiger om daar wat aan te doen.

Je beweerde al eerder dat het aandeel douchen en koken heel groot is en het aandeel verwarmen in de winter best klein. Dat klopt dus niet. Het is volledig andersom.

[ Bericht 12% gewijzigd door Bart2002 op 30-08-2022 21:50:59 ]
pi_205796819
1200m3
Ik zou daar blij mee zijn… hier gaat er 2500m3 doorheen en dan kook ik al op inductie :')

We are fucked.

30m3 in de zomermaanden trouwens, groot gezien hier.
pi_205796867
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:53 schreef Nismo1991 het volgende:
1200m3
Ik zou daar blij mee zijn… hier gaat er 2500m3 doorheen en dan kook ik al op inductie :')

We are fucked.

30m3 in de zomermaanden trouwens, groot gezien hier.
Nou ja dan weet je waar je verbruik zit. :) En daar valt veel te halen. Leuk is het niet maar paar graadjes minder qua verwarmen scheelt een hele grote jas. Doe je die hele grote jas aan dan scheelt het nog veel meer.

Jouw verhouding is dus 2.500 - (30 x12 want dat is een constante, douchen en koken) = 2.140 wat je er doorheen jast in de 3 of 4 koude maanden. Die 2.140 is dus puur verwarmen en daar zit de bulk van de kosten.
pi_205796991
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:43 schreef Bart2002 het volgende:

Als je in de zomermaanden per maand 12 m3 gebruikt voor douchen en koken..
Die 12 m3 is een constante.

Dat klopt volgens mij niet. In de winter is er flink meer gas nodig om het douchewater op dezelfde temperatuur te krijgen als in de zomer.

Verwarmen van het huis kost veel meer gas dan douchen / koken, dat wel.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_205797094
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 20:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
En zoals je zelf zegt: als iedereen in huis elke dag een half uur doucht dan is het een KWART van het totaalgebruik.

Je leest niet goed. Ik had het over een douche die in totaal dagelijks een half uur aan staat. Bij een gezin van 4 personen is dat 7,5 minuut per persoon, wat echt niet heel lang is (zeker niet wanneer er gezinsleden zijn met lang haar. Dat goed uitspoelen kost veel tijd/water.)

30 min. Douchen kost 1 kuub.
En dat maakt mijn case echt geen uitzondering voor gezinnen. Een half uur de douche/heetwaterkraan aan per dag is echt niet uitzonderlijk veel als er 3+ personen in huis wonen.
pi_205797170
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Bullshit om dat zo stellig neer te kalken.

Hoe die verhouding ligt, is nogal afhankelijk van je warmwatergebruik en de warmte behoefte van je woning.

Als je een prima isolatie hebt, maar elk gezinslid in het weekend een warm bad neemt en vrijwel dagelijks doucht, dan kan warmwater makkelijk 25-40% van je jaarverbruik zijn.

En een gezin in een tochtige vrijstaande woning komt met hetzelfde warmwatergebruik misschien maar op 10% van het jaarverbruik, waarbij dus bijna 90% van het gas op gaat aan stoken.
pi_205797238
Ik heb een aantal jaar gehad dat ik in dit huis per jaar 28 tot 30 GJ verbruik had aan Stadversverwarming. Dat werd me iets te veel. Dat heb ik omlaag gekregen door zo laat mogelijk in het najaar beginnen met de verwarming aan te zetten, ook wel geholpen omdat er nu vaker in oktober nog best aardige temperaturen zijn, en dan als het wel wat frisjes was een vestje aan te trekken. En in de winter heb ik vaak dat ik in de avond lekker warm douche en dan in pyjama en, warme ochtendjas aan en dekentje op de bank zit waardoor de verwarming wat lager kan. En anders gewoon een lekker dik vest aan. Vaak heb ik het dan zo warm dat ik halverwege de avond de verwarming nog lager draai. Scheelde al snel 6 a 7 GJ per jaar.
pi_205797452
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Stadsverwarming is helemaal een gruwel. In de zin dat je locked in bent en de leverancier de beprijzing van gas mag doen volgens "niet meer dan anders" :{ Ook als ze geen gas gebruiken voor hun warmte. Hier wordt volledig en onbeschaamd misbruik van gemaakt. Het fenomeen is ontstaan vanuit het idee dat fabrieken iets nuttigs konden doen met hun afvalwarmte die anders te water ging of de lucht in. Een nobel principe. Maar er is daar een wildgroei ontstaan van handige jongens die gewoon vuil verbranden of biomassa (of gewoon gas..) en daar de hoofdprijs voor krijgen van de leden die geen keus hebben. Echt de scam van de eeuw is dat.
Valt echt wel mee hoor, je overdrijft nogal. Ik ben al jaren rond de 80 euro per maand kwijt voor stadsverwarming, en in mijn huizen hiervoor op gas was dat niet minder. Zal dit jaar richting de 100 euro gaan (ja, ik hou de standen wekelijks bij). Dat het niet zo milieuvriendelijk en CO2-neutraal blabla is als ze soms zeggen, dat zeker. Maar als een scam heb ik het nooit ervaren, ondanks dat ik geen keuze heb in leverancier. Waarom mensen het soms hebben over stadsverarming, heb ik nooit echt begrepen. En al mijn buren ook niet.
pi_205797668
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 22:40 schreef appreciate het volgende:

[..]
Valt echt wel mee hoor, je overdrijft nogal. Ik ben al jaren rond de 80 euro per maand kwijt voor stadsverwarming, en in mijn huizen hiervoor op gas was dat niet minder. Zal dit jaar richting de 100 euro gaan (ja, ik hou de standen wekelijks bij). Dat het niet zo milieuvriendelijk en CO2-neutraal blabla is als ze soms zeggen, dat zeker. Maar als een scam heb ik het nooit ervaren, ondanks dat ik geen keuze heb in leverancier. Waarom mensen het soms hebben over stadsverarming, heb ik nooit echt begrepen. En al mijn buren ook niet.
Ik woon in Leiden en daar is het Stadsverwarmingsnet aangelegd met restwarmte van de Eon electriciteitscentrale (nu Uniper). Vroeger verdween dat warme water in de singel, het water in de buurt van de centrale bevroor nooit in de winter. Dat gaat stoppen en dan zou er restwarmte vanuit de Rotterdamse haven en AVR moeten komen als alles doorgaat
pi_205797716
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 23:05 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik woon in Leiden en daar is het Stadsverwarmingsnet aangelegd met restwarmte van de Eon electriciteitscentrale (nu Uniper). Vroeger verdween dat warme water in de singel, het water in de buurt van de centrale bevroor nooit in de winter. Dat gaat stoppen en dan zou er restwarmte vanuit de Rotterdamse haven en AVR moeten komen als alles doorgaat
Klinkt als een goede methode om restwarmte te hergebruiken. Ik weet niet hoe dat hier zit, maakt me ook niet heel veel uit eerlijk gezegd. Ik woon hier prima en of ik nou zelf gas verstook of dat ze het voor/namens mij doen, tja...
pi_205797892
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 23:11 schreef appreciate het volgende:

[..]
Klinkt als een goede methode om restwarmte te hergebruiken. Ik weet niet hoe dat hier zit, maakt me ook niet heel veel uit eerlijk gezegd. Ik woon hier prima en of ik nou zelf gas verstook of dat ze het voor/namens mij doen, tja...
Het maakt mij ook niet zo veel uit en ik volg het niet allemaal. Maar ik zag nog wel eens een artikel in de plaatstelijke krant erover, dat het hele plan van restwarmte vanuit Rotterdam vertraging op liep, te duur werd, Rotterdam de stekker eruit trok en dat er desnoods als de Uniper centrale stopt het warmtenet met gas gestookt zou worden om te voorkomen dat we in de kou komen te zitten.
En nu nav dit topic zag ik iets over WarmtelinQ, een ondergrondse warmteleiding vanuit de Rotterdamse haven naar Den Haag met mogelijk een aftakking vanaf Rijswijk naar Leiden.
Nu met de hele energietransitie en torenhoge gasprijzen lijkt er nu wat meer vaart achter te zitten. Aanleg van die pijpleiding is wel een duur geintje, maar met de huidige gasprijzen verdien je dat veel sneller terug dan jaren geleden.

Voordeel van Stadsverwarming vind ik ook dat je zelf geen CV ketel hebt en dus ook nooit hoeft te vervangen of een onderhoudkosten aan hebt.
pi_205798261
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik zie het ook zo. Het is een luxe die je best (deels) kunt missen. We stemmen dan gewoon met de voeten door bijna niks te gebruiken. Verder overweeg ik om de energierekening gewoon niet meer te betalen. Uit protest omdat ik een vast contract had wat elk jaar gewoon verlengd werd. Maar dat kan nu niet meer meneer... Dus ze kunnen de tering genieten. Ik hou niet van dat machtsmisbruik.

Er bestaat al zo'n beweging in de UK. Met het idee dat als je zoiets zeer massaal doet (niet betalen) de bestraffende instanties dan kansloos zijn. Zit echt wel wat in. Laat je stem horen en betaal niet Schaaps. :)

Hopelijk gaat die tussenhandel helemaal failliet en wordt het weer NUTS geregeld door overheid en ambtenaren die het doen voor een salaris. Dat maakt het voor iedereen goedkoper en dan moeten de handige boys maar een ander verdienmodel verzinnen.
Je kunt gewoon elk jaar je contract met 3 jaar verlengen hoor, is geen enkel probleem, en niet betalen? De maatschappijen garanderen de inkomsten door de facturen te verkopen aan banken, je word gewoon afgesloten en krijgt een incasso op je dak.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205798264
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:21 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Te dicht op elkaar gaan zitten is onverstandig hebben wij geleerd van virologen gedurende corona, krijg je allemaal infecties van!
Je moet niet in iemand ze oor hoesten he :)
pi_205798296
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik zie het ook zo. Het is een luxe die je best (deels) kunt missen. We stemmen dan gewoon met de voeten door bijna niks te gebruiken.
Dat is de bedoeling bij schaarste - het prijsmechanisme doet dus zijn werk. Brave jongen.

quote:
Verder overweeg ik om de energierekening gewoon niet meer te betalen. Uit protest omdat ik een vast contract had wat elk jaar gewoon verlengd werd. Maar dat kan nu niet meer meneer...
Nee, dat kan nu niet meer. Kun je bij de lokale supermarkt wel voor de komende 12-36 maanden vaste prijzen afspreken? En zo nee, stop je dan ook met eten kopen?

quote:
Dus ze kunnen de tering genieten. Ik hou niet van dat machtsmisbruik.
:')

Als je echt denkt dat dit iets te maken heeft met machtsmisbruik snap je echt helemaal niets van hoe de energiemarkt werkt. Alle energieleveranciers willen juist graag langdurige contracten aanbieden en als ze dit (nog) niet doen is dat omdat het een compleet onverantwoord financiëel risico zou zijn om dat wel te doen. Wees maar blij dat jouw energieleverancier zo verstandig is om niet naar jou te luisteren.

quote:
Er bestaat al zo'n beweging in de UK. Met het idee dat als je zoiets zeer massaal doet (niet betalen) de bestraffende instanties dan kansloos zijn. Zit echt wel wat in. Laat je stem horen en betaal niet Schaaps. :)
Kansloze paupers die denken dat de wereld hen iets verschuldigd is heb je overal.

quote:
Hopelijk gaat die tussenhandel helemaal failliet en wordt het weer NUTS geregeld door overheid en ambtenaren die het doen voor een salaris. Dat maakt het voor iedereen goedkoper en dan moeten de handige boys maar een ander verdienmodel verzinnen.
LOL, je zal maar daadwerkelijk na al die jaren nog steeds geloven dat met geweld afgedwongen monopolies efficiënter zijn dan een markt met concurrentie. 8)7

Ik hoop echt dat je zo eigenwijs bent om je energierekening niet te betalen en dat je nog voor de winter wordt afgesloten. :D
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_205798540
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 23:41 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Het maakt mij ook niet zo veel uit en ik volg het niet allemaal. Maar ik zag nog wel eens een artikel in de plaatstelijke krant erover, dat het hele plan van restwarmte vanuit Rotterdam vertraging op liep, te duur werd, Rotterdam de stekker eruit trok en dat er desnoods als de Uniper centrale stopt het warmtenet met gas gestookt zou worden om te voorkomen dat we in de kou komen te zitten.
En nu nav dit topic zag ik iets over WarmtelinQ, een ondergrondse warmteleiding vanuit de Rotterdamse haven naar Den Haag met mogelijk een aftakking vanaf Rijswijk naar Leiden.
Nu met de hele energietransitie en torenhoge gasprijzen lijkt er nu wat meer vaart achter te zitten. Aanleg van die pijpleiding is wel een duur geintje, maar met de huidige gasprijzen verdien je dat veel sneller terug dan jaren geleden.

Voordeel van Stadsverwarming vind ik ook dat je zelf geen CV ketel hebt en dus ook nooit hoeft te vervangen of een onderhoudkosten aan hebt.
Ik vind het wel behoorlijk inefficiënt klinken, een leiding met heet water van Rotterdam naar Leiden. Dat moet je ook wel extreem goed isoleren, anders krijg je alsnog lauwig water in Leiden. Maar goed, misschien kan het met deze prijzen wel uit :)
pi_205798635
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nou ja dan weet je waar je verbruik zit. :) En daar valt veel te halen. Leuk is het niet maar paar graadjes minder qua verwarmen scheelt een hele grote jas. Doe je die hele grote jas aan dan scheelt het nog veel meer.

Jouw verhouding is dus 2.500 - (30 x12 want dat is een constante, douchen en koken) = 2.140 wat je er doorheen jast in de 3 of 4 koude maanden. Die 2.140 is dus puur verwarmen en daar zit de bulk van de kosten.
Precies dat is bekend maar wij verwarmen alleen de woonkamer (flinke ruimte met aangebouwde keuken) en juist omdat we al zo’n hoog verbruik hebben gaat de thermostaat niet hoger dan 19 en echt warm is het hier nooit, denk dat om te kunnen besparen het ding gewoon niet hoger dan 16 zal moeten…
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 08:29:15 #123
155227 crew  Guppy
dus
pi_205798704
Wat is eigenlijk een beetje het minimum aan temperatuur om te voorkomen dat je te maken krijgt met vocht/schimmel etc in huis? Vraag ik me opeens af...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 31 augustus 2022 @ 08:33:16 #124
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205798730
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 08:29 schreef Guppy het volgende:
Wat is eigenlijk een beetje het minimum aan temperatuur om te voorkomen dat je te maken krijgt met vocht/schimmel etc in huis? Vraag ik me opeens af...
Dat is het dauwpunt, maar dat is ook weersafhankelijk. Als je een iPhone hebt dan kun je het opzoeken als je de weer app opent en iets naar beneden scrollt. (vakje vochtigheid, boven luchtdruk)

vandaag is het 8C
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205798754
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:43 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat doe ik. Maar jij niet.
[...]
Je beweerde al eerder dat het aandeel douchen en koken heel groot is en het aandeel verwarmen in de winter best klein. Dat klopt dus niet. Het is volledig andersom.
Jij leest niet. Het enige wat ik beweer is dat een half uur douchen net zo veel kost als een paar uur je huis op temperatuur houden. Dat is heel wat anders dan dat douchen over een jaar meer energie kost dan verwarmen. Leer eerst eens knap lezen voor je zo vol in de aanval gaat.

Mijn bewering klopt gewoon. Bovendien is korter douchen eenvoudiger aan te passen dan minder je huis te verwarmen.

Dus verwarmen kost over een jaar het meeste energie. Douchen kost zolang je er onder staat vreselijk veel energie.
Koken op gas kost absoluut gezien weinig energie maar door slechte warmteoverdracht en extra ventilatie eisen gebruikt koken op gas duidelijk meer energie dan inductie koken.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 08:40:14 #126
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205798763
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 08:33 schreef zalkc het volgende:

[..]
Dat is het dauwpunt, maar dat is ook weersafhankelijk. Als je een iPhone hebt dan kun je het opzoeken als je de weer app opent en iets naar beneden scrollt. (vakje vochtigheid, boven luchtdruk)

vandaag is het 8C
Ik voorspel dat veel mensen hun huis potdicht gaan houden waardoor de luchtvochtigheid verder stijgt.
Handgemaakt
pi_205798928
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 08:40 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik voorspel dat veel mensen hun huis potdicht gaan houden waardoor de luchtvochtigheid verder stijgt.
Zie dit item bij Nieuwsuur gisteren:

Externe inhoud

Deze inhoud is afkomstig van Twitter. Om deze inhoud te kunnen zien dien je toestemming te verlenen voor het gebruik van cookies en aanverwante vormen door social media partijen. Hieronder vind je linkjes naar de privacystatements van deze partijen. Je kunt als alternatief de inhoud op de site van de aanbieder zelf bekijken.

accepteer en toon inhoud bekijk item op Twitter

(werkt de knop hierboven niet? gooi dan de cookies in je browser weg. Daarna werkt het wel)

Mensen gaan vanalles verzinnen om de kou buiten de deur te houden deze winter..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_205798971
quote:

[..]
Dat zag ik in verleden ook veel in huizen waar ik kwam voor renovatie, mensen uit andere culturen propten de ventilatieroosters dicht, je merkt dat ook met het behang eraf halen, dat ging stukken makkelijker dan bij mensen die goed ventileren. Ik maak me ook zorgen om Koolmonoxide, denk dat dat wel eens een groot ding kan worden.
pi_205799040
Ik krijg overigens echt buikpijn van dat item bij Nieuwsuur, vind het werkelijk absurd dat er zo ontzettend veel mensen in ons giga rijke land in armoede moeten leven. Amerikaanse toestanden, kan er niks meer van maken..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:19:13 #130
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205799046
Vanochtend hoorde ik op BNR een deskundige roepen dat een prijsplafond voor consumenten een risico zou zijn omdat dan de prikkel om maatregelen te nemen zou verminderen.

Zou het in dergelijke hoofden ook kunnen opkomen dat het ook gewoon simpelweg teveel kan zijn om nog effect te hebben?

Als je het prijsplafond op 40ct kWh en 150ct m3 zou zetten voor de eerste 2000 kWh en 1000 m3 (bij geen gas mag je het optellen bij je stroom) . Dan is de prikkel er nog steeds in ruime mate, geef je een duidelijk doel voor gebruiksverwachting, en haal je de angel en angst uit de markt. Haal dan ook de verhoogde bijdrage energiebelasting eraf en compenseer het sociaal minimum eventueel extra.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205799064
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:19 schreef zalkc het volgende:
Vanochtend hoorde ik op BNR een deskundige roepen dat een prijsplafond voor consumenten een risico zou zijn omdat dan de prikkel om maatregelen te nemen zou verminderen.

Zou het in dergelijke hoofden ook kunnen opkomen dat het ook gewoon simpelweg teveel kan zijn om nog effect te hebben?

Als je het prijsplafond op 40ct kWh en 150ct m3 zou zetten voor de eerste 2000 kWh en 1000 m3 (bij geen gas mag je het optellen bij je stroom) . Dan is de prikkel er nog steeds in ruime mate, geef je een duidelijk doel voor gebruiksverwachting, en haal je de angel en angst uit de markt. Haal dan ook de verhoogde bijdrage energiebelasting eraf en compenseer het sociaal minimum eventueel extra.
Eens hoor.
Alleen zou je daarbij nog iets moeten doen om isolatie bij huurwoning te stimuleren. Maar zo'n wet duurt wel een jaar om op te stellen.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:29:37 #132
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205799108
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:22 schreef Adames het volgende:

[..]
Eens hoor.
Alleen zou je daarbij nog iets moeten doen om isolatie bij huurwoning te stimuleren. Maar zo'n wet duurt wel een jaar om op te stellen.
Huurkorting/Huurverhoging op basis van energielabel
A = +10%
B = +5%
C = 0
D = -15%
E = -30%
F = -50%

Zie hier de financiële prikkel voor de woonbouw die nu wel afwezig is.
Moet je mensen wel duidelijk maken dat hun huur omhoog gaat, maar dat de energierekening gaat dalen. Ik denk dat ik daarvoor de korting op F iets te heftig heb gemaakt ;)
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:33:12 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205799129
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:29 schreef zalkc het volgende:

[..]
A = +10%
B = +5%
C = 0
D = -15%
E = -30%
F = -50%

Moet je mensen wel duidelijk maken dat hun huur omhoog gaat, maar dat de energierekening gaat dalen. Ik denk dat ik daarvoor de korting op F iets te heftig heb gemaakt ;)
Ik denk zelfs dat die 0% bij C te weinig is voor woningstichtingen om iets te gaan doen.
Wat mij betreft mag die 0% bij B en verder overal korting.

Dan doe je die +10% maar uitsluitend voor woningen die A++ en gasloos zijn, gewoon A is dan +5%

Als een woning BENG of 0 op de meter is dan maakt die 10+ huurstijging voor de huurders ook niet meer uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 09:35:57 #134
155227 crew  Guppy
dus
pi_205799146
quote:

[..]
Ja, dat denk ik ook. Dat dauwpuntenverhaal klinkt inderdaad logisch, maar ik denk dat dat alleen werkt bij huizen die (tijdelijk) leeg staan, waar dus verder niet in geleefd wordt. Anders zul je toch moeten ventileren + wat bijverwarmen

Voor mij gevoel zit het omslagpunt zo rond 15-16 graden, in huizen waarin geleefd wordt. Maar da's echt een vermoeden en nergens op gebaseerd
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205799161
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:29 schreef zalkc het volgende:

[..]
A = +10%
B = +5%
C = 0
D = -15%
E = -30%
F = -50%

Waarom zou ik met een energielabel A woning ineens meer moeten gaan betalen :')
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:39:00 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205799166
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:38 schreef PS. het volgende:

[..]
Waarom zou ik met een energielabel A woning ineens meer moeten gaan betalen :')
Als je woningstichting je huis renoveert naar A label.
Vanwege het comfort en de lagere energierekening die je daardoor hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_205799179
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je woningstichting je huis renoveert naar A label.
Oh zo.
pi_205799184
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:19 schreef zalkc het volgende:

Dit lijkt mij ook de beste oplossing, maar ik hoor het nergens terugkomen. Zou het praktisch gezien te moeilijk zijn om te implementeren of te duur?
pi_205799189
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

[ twitter ]

Rolluiken dicht, da's toch niet heel gek?
pi_205799227
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:18 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik krijg overigens echt buikpijn van dat item bij Nieuwsuur, vind het werkelijk absurd dat er zo ontzettend veel mensen in ons giga rijke land in armoede moeten leven. Amerikaanse toestanden, kan er niks meer van maken..
Tja, jarenlang VVD al grootste partij blijft natuurlijk niet zonder gevolgen.

Schrale troost is dat behoorlijk wat VVD stemmers, die hoog qua vasten lasten t.o.v. hun inkomen zitten, nu ook in de problemen gaan komen.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:47:29 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205799265
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:44 schreef Galvez het volgende:

[..]
Tja, jarenlang VVD al grootste partij blijft natuurlijk niet zonder gevolgen.

Schrale troost is dat behoorlijk wat VVD stemmers, die hoog qua vasten lasten t.o.v. hun inkomen zitten, nu ook in de problemen gaan komen.
Ja, zo'n leuke jaren 30 villa lust wel wat gas.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:47:50 #142
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_205799268
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:40 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dit lijkt mij ook de beste oplossing, maar ik hoor het nergens terugkomen. Zou het praktisch gezien te moeilijk zijn om te implementeren of te duur?
Principieel voor de VVD, het geeft namelijk het falen van de vrije markt in de energiesector weer. En er is inderdaad een, slecht gefundeerde, angst dat de consument dan niet meer gaat verduurzamen. Het idee leeft echt in die hoofden dat dit er toe leid dat mensen versneld gaan isoleren/verduurzamen en dat dat de oplossing is voor de markt. De logica dat voor een consument een euro maar 1 keer kan worden uitgegeven is niet relevant blijkbaar. Laat staan dat er in de huursector 0 stimulans is om te gaan verduurzamen.
pi_205799312
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:47 schreef zalkc het volgende:

[..]
Principieel voor de VVD, het geeft namelijk het falen van de vrije markt in de energiesector weer. En er is inderdaad een, slecht gefundeerde, angst dat de consument dan niet meer gaat verduurzamen. Het idee leeft echt in die hoofden dat dit er toe leid dat mensen versneld gaan isoleren/verduurzamen en dat dat de oplossing is voor de markt. De logica dat voor een consument een euro maar 1 keer kan worden uitgegeven is niet relevant blijkbaar. Laat staan dat er in de huursector 0 stimulans is om te gaan verduurzamen.
Als er geen geld is (en geen personeel) valt er weinig te verduurzamen. Dan zijn de al ambitieuze doelstellingen op dit gebied helemaal niet haalbaar meer...
  Moderator woensdag 31 augustus 2022 @ 09:51:20 #144
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205799316
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:47 schreef zalkc het volgende:

[..]
'De consument' gaat ook niet meer verduurzamen. Maar niet naar aanleiding hiervan, maar in het algemeen niet. Natuurlijk zijn er ook mensen die dat wél doen, maar het grootste deel van de huizen in Nederland is nog wel heel veel aan te verbeteren, dus dit issue is er nu, nu Rusland geen gas meer geeft.

Maar als het gas op was geweest, dan wel dat het dermate duur zou zijn geweest om het uit de grond te halen, dan was dit probleem er ook geweest, want die hele geleidelijke weg naar verduurzaming, daarmee is nog steeds niet elk huis top in orde aan het einde van die rit.

Het punt ligt nu alleen een stuk eerder door de situatie met Rusland, maar anders was er ook een dik probleem geweest, want de realiteit is dat we nooit van het gas af gaan. Alles is gebouwd op gas. Als je straks een hybride ketel moet heb je nog stééds gas nodig.

Dat issue gaat niet opgelost worden.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:56:02 #145
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205799351
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 08:33 schreef zalkc het volgende:

[..]

vandaag is het 8C
In huis is de lucht vaak, en zeker in de winter, in absolute zin vochtiger dan buiten dus met het dauwpunt van buiten schiet je weinig op. Overigens kan je ook nog een heel stuk boven het dauwpunt schimmel- en vochtproblemen krijgen. Het dauwpunt is immers niks meer dan de temperatuur waarbij de relatieve luchtvochtigheid 100% is, en dat is logischerwijs veel te hoog voor een gezond binnenklimaat.

[ Bericht 7% gewijzigd door Isdatzo op 31-08-2022 10:04:36 ]
Huilen dan.
pi_205799453
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 07:53 schreef appreciate het volgende:

[..]
Ik vind het wel behoorlijk inefficiënt klinken, een leiding met heet water van Rotterdam naar Leiden. Dat moet je ook wel extreem goed isoleren, anders krijg je alsnog lauwig water in Leiden. Maar goed, misschien kan het met deze prijzen wel uit :)
Er wordt aangegeven dat het warmteverlies 0,5 graden per 10 km is. En als zo'n leidingnetwerk er eenmaal is, zouden er in de toekomst ook andere warmtebronnen kunnen worden aangesloten, bijvoorbeeld aardwarmte en lokale geothermie. Als zo'n leidingnet er eenmaal ligt, wordt dat wellicht ook interessant en kan het mogelijk zelfs verder uit gebreid worden, zeker als we op den duur helemaal van het gas afgaan.
pi_205799485
quote:
7s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
In huis is de lucht vaak, en zeker in de winter, in absolute zin vochtiger dan buiten dus met het dauwpunt van buiten schiet je weinig op. Overigens kan je ook nog een heel stuk boven het dauwpunt schimmel- en vochtproblemen krijgen. Het dauwpunt is immers niks meer dan de temperatuur waarbij de relatieve luchtvochtigheid 100% is, en dat is logischerwijs veel te hoog voor een gezond binnenklimaat.
Klopt, schimmels krijg je op muren. In de winter is deze per definitie kouder dan de binnenlucht temperatuur als het binnen warmer is dan buiten. Als dat niet zo zou zijn verlies je namelijk geen warmte, en dat kan niet.
Dus je binnentemperatuur op het dauwpunt zetten levert muren op die kouder zijn (mits het buiten kouder is) met kans op schimmels.
Daarom binnen ca 2 graden hoger zetten en dat is meestal 14 graden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205799673
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

[ twitter ]

Ik ben niet zo van de rechtse onderbuik, maar als je naar de stem van die tweede vrouw luistert is het duidelijk een verstokte roker. Op tafel ligt een aansteker en op het kastje een blikje Red Bull.

Moet iedereen lekker zelf weten, maar vind het wel enigszins stemmingmakerij om te suggereren dat ze door pure armoede niet meer kan ontbijten of lunchen.
pi_205800053
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:32 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ik ben niet zo van de rechtse onderbuik, maar als je naar de stem van die tweede vrouw luistert is het duidelijk een verstokte roker. Op tafel ligt een aansteker en op het kastje een blikje Red Bull.

Moet iedereen lekker zelf weten, maar vind het wel enigszins stemmingmakerij om te suggereren dat ze door pure armoede niet meer kan ontbijten of lunchen.
Dat laatste is ook inderdaad niet zo.

Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die minder eet en die geen leningen heeft, niet in de wsnp zit, niet rookt, niet drinkt en geen huisdieren heeft.

Daartegen ken ik genoeg mensen die geld overhouden in de bijstand.

Mensen mogen prima huilie huilie doen op tv hoor, dat is hun goed recht. Het is ook mijn recht om er niks van aan te trekken en mijn schouders op te halen.
Ik ben ook een grote voorstander dat mensen helemaal zelf bepalen waar ze hun geld aan uitgeven, ook de tegemoetkomingen en toeslagen en dat ze daarna toch huilie huilie doen moet ze helemaal zelf weten.

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 31-08-2022 11:22:40 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 11:25:28 #150
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_205800114
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 10:06 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Er wordt aangegeven dat het warmteverlies 0,5 graden per 10 km is. En als zo'n leidingnetwerk er eenmaal is, zouden er in de toekomst ook andere warmtebronnen kunnen worden aangesloten, bijvoorbeeld aardwarmte en lokale geothermie. Als zo'n leidingnet er eenmaal ligt, wordt dat wellicht ook interessant en kan het mogelijk zelfs verder uit gebreid worden, zeker als we op den duur helemaal van het gas afgaan.
Ik woon aan de route waar men deze leiding aanlegd. De mega buizen liggen klaar langs de weg.
Ik heb me er niet al te veel in verdiept omdat het hier pal langs een gasloze wijk met bodem warmtepompen loopt :+ dus we zullen er niet op aangesloten worden maar ik stimuleer het idee om restwarmte die anders in de lucht of het water verdwijnt op deze manier in te zetten.
Hier achter ligt het Westland vol kassen. Men wil daar ook een aftakking naar toe leggen en dat lijkt me de grootste win die er uit dit project kan komen want die kassen zijn grootverbruikers.
Ik heb je lief mijn hele leven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop