ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Over het 9 euro ticket gesproken, uit een onderzoek in de regio München is gebleken dat het ticket daar amper voor modal shift heeft gezorgd. En dat is iets waar men wel op hoopte.
Ten opzichte van eerdere jaren lag het aantal automobilisten 3% lager, het aantal OV-reizigers lag 42% hoger, het lijkt erop dat er vooral veel nieuwe reizen zijn gemaakt. Reizen die anders helemaal niet zouden worden gemaakt, of die bijvoorbeeld met de fiets werden gedaan.
Op woensdag 17 augustus 2022 14:48 schreef James1988 het volgende: Over het 9 euro ticket gesproken, uit een onderzoek in de regio München is gebleken dat het ticket daar amper voor modal shift heeft gezorgd. En dat is iets waar men wel op hoopte.
Ten opzichte van eerdere jaren lag het aantal automobilisten 3% lager, het aantal OV-reizigers lag 42% hoger, het lijkt erop dat er vooral veel nieuwe reizen zijn gemaakt. Reizen die anders helemaal niet zouden worden gemaakt, of die bijvoorbeeld met de fiets werden gedaan.
Waarom zou je ook je dikke BMW verruilen voor het onrendabelen vervoer.
neem het maar met een korreltje zout. FNV heeft weer eens voor zijn beurt gepraat want de plannen zijn nog niet eens definitief. Men is vanmiddag nog aan het overleggen over het hoe en wanneer en het zou zeker niet verstandig zijn om het te doen zoals nu al gelekt is.
Op woensdag 17 augustus 2022 14:48 schreef James1988 het volgende: Over het 9 euro ticket gesproken, uit een onderzoek in de regio München is gebleken dat het ticket daar amper voor modal shift heeft gezorgd. En dat is iets waar men wel op hoopte.
Ten opzichte van eerdere jaren lag het aantal automobilisten 3% lager, het aantal OV-reizigers lag 42% hoger, het lijkt erop dat er vooral veel nieuwe reizen zijn gemaakt. Reizen die anders helemaal niet zouden worden gemaakt, of die bijvoorbeeld met de fiets werden gedaan.
In hoeverre kun je dat ook verwachten als het maar voor drie maanden is. Die (tweede) auto staat toch voor de deur…
[..] neem het maar met een korreltje zout. FNV heeft weer eens voor zijn beurt gepraat want de plannen zijn nog niet eens definitief. Men is vanmiddag nog aan het overleggen over het hoe en wanneer en het zou zeker niet verstandig zijn om het te doen zoals nu al gelekt is.
Ben je lid?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Geen extra Lokführers, daar is (nog) geen tekort aan?
Goeie vraag, ik heb geprobeerd er het een en ander over op te zoeken, maar het enige wat ik kan vinden tot nu toe is 'DB zoekt 41 machinisten voor Hamburg", geen totaalplaatje. Misschien moet iemand die minder steenkolen en meer Duits spreekt dit eens googelen.
edit: Alleen maar iets over hoeveel volk ze in '22 willen aanstellen tot nu toe, van Handelsblatt: Berlin Die Deutsche Bahn will in diesem Jahr mindestens 21.000 Mitarbeiter einstellen. Ein Unternehmenssprecher bestätigte am Sonntag einen entsprechenden ,,Bild"-Bericht. So sucht der Staatskonzern bei den Ausbildungsberufen demnach rund 770 Fahrdienstleiter und jeweils etwa 740 Elektroniker und Lokführer. https://www.handelsblatt.(...)tellen/27979800.html
[..] neem het maar met een korreltje zout. FNV heeft weer eens voor zijn beurt gepraat want de plannen zijn nog niet eens definitief. Men is vanmiddag nog aan het overleggen over het hoe en wanneer en het zou zeker niet verstandig zijn om het te doen zoals nu al gelekt is.
Ik krijg net een bevestiging binnen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Een tijdje geleden heb ik eens een vergelijking gemaakt tussen DB Netze en haar Britse evenknie, Network Rail.
Network Rail bezit en exploiteert ongeveer 20000 mijl (32187 km) spoor. De verkeersleiding wordt gedaan door ongeveer 5500 treindienstleiders die werken vanuit ongeveer 800 seinhuizen, variërend van kleine mechanische blokposten tot grote ROC's zoals Three Bridges en York.
DB Netze bezit en exploiteert ongeveer 33400 km spoor, en heeft ongeveer 13000 treindienstleiders in dienst die werken vanuit 2742 seinhuizen (stand 2019).
Van deze locaties zijn 26% nog volledig klassiek, met een mechanisch bloktoestel. 11% heeft een elektrisch ondersteund mechanisch seintoestel. Bij deze types zijn nog altijd "ogen op de grond" nodig om toezicht te houden op treinbewegingen en spoorbezetting ter plaatse. Maarliefst 22% van alle treinbewegingen op door DB Netze geëxploiteerde sporen worden op deze manier uitgevoerd.
Over het VK kon ik niet zulke gedetailleerde cijfers vinden, als iemand die heeft hoor ik dat graag.
Ik stond ervan te kijken dat DB Netze zo veel treindienstleiders heeft, in vergelijking met het VK meer dan het dubbele.
Dat leek me tot zo ongeveer halverwege de jaren '00 echt een droombaan. Ik ben denk ik op ruim honderd verschillende blokposten/seinhuizen/seinzalen/control rooms geweest in 5 landen en ben getuige geweest van enkele stevige incidenten en verstoringen en supercreatief denkwerk van de mensen achter de schermen, tableaus en hendels, maar al 15 jaar denk ik meer in een van het Hoofdrailnet alhier. Juist veel in het buitenland, want daar kan je nog gewoon aanbellen en ze laten je graag alles zien als er verder niet echt iets totaal kuts aan de hand is.
Wat ik er recent van vernomen heb is TRDL echt geen aantrekkelijk beroep meer waar je nog een beetje creativiteit in kwijt kan... in Nederland dan. In ieder geval is het beroep bij mij van de radar en reservelijst gevallen, terwijl ik volgens het psychologisch profiel perfect pas, zeer stressbestendig ook en graag 's nachts werk vanwege uitgesteld slaapfasesyndroom.
Op woensdag 17 augustus 2022 22:11 schreef b2py het volgende: Op 3200 km, Britten: 1 TRDL per 5.85 km Duitsers: 1 TRDL per 2.57 km Nederland: 1 TRDL per 4.27 km
Kan efficienter ProRail!
Hoeveel kilometers spoor moeten treindienstleiders tijdens hun dienst bewaken en hoe zwaar zijn die trajecten belast? Die cijfers die jij geeft zeggen geen fuck, het is echt een volledig nutteloze metriek. Ik gok dat het km-getal in de VS bij sommige Class I railroads minstens 30 keer hoger ligt.
In Nederland is alles inmiddels helemaal dichtgetimmerd in verstoringsprotocollen en afhandeligsdocumenten. Creatief zijn is niet echt meer nodig, de treindienstleider hoeft alleen maar uit te voeren. Ergens valt daar wat voor te zeggen (voor de reiziger is het voorspelbaar) maar het haalt wel deels de uitdaging uit het werk weg.
Aan de andere kant is "treindienstleider zoek het maar uit" nou ook weer niet ideaal. Dat heb ik 2 maanden terug in Duitsland op meerdere plekken tijdens één reis meegemaakt. Minder capaciteit door werkzaamheden (bij Neuss én bij Biblis) maar ze lieten alles gewoon rijden. De trdl moest het maar uitzoeken, wat zware vertraging, gemiste aansluitingen en gemiste reserveringen tot gevolg had.
[..] Hoeveel kilometers spoor moeten treindienstleiders tijdens hun dienst bewaken en hoe zwaar zijn die trajecten belast? Die cijfers die jij geeft zeggen geen fuck, het is echt een volledig nutteloze metriek. Ik gok dat het km-getal in de VS bij sommige Class I railroads minstens 30 keer hoger ligt.
Op woensdag 17 augustus 2022 22:18 schreef James1988 het volgende: In Nederland is alles inmiddels helemaal dichtgetimmerd in verstoringsprotocollen en afhandeligsdocumenten. Creatief zijn is niet echt meer nodig, de treindienstleider hoeft alleen maar uit te voeren. Ergens valt daar wat voor te zeggen (voor de reiziger is het voorspelbaar) maar het haalt wel deels de uitdaging uit het werk weg.
Aan de andere kant is "treindienstleider zoek het maar uit" nou ook weer niet ideaal. Dat heb ik 2 maanden terug in Duitsland op meerdere plekken tijdens één reis meegemaakt. Minder capaciteit door werkzaamheden (bij Neuss én bij Biblis) maar ze lieten alles gewoon rijden. De trdl moest het maar uitzoeken, wat zware vertraging, gemiste aansluitingen en gemiste reserveringen tot gevolg had.
Ja, maar dan is de baan gewoon niet voor mij geschikt. Ik ben heel goed in procedures en protocollen volgen én opstellen, maar ik zit nu juist heel vaak in de positie waarin afgedwongen wordt dat deze soms niet alleen gebogen maar regelrecht gebroken moeten worden. Natuurlijk in overleg met collega's, coördinatoren, stakeholders of het dagelijks management in het MT of soms zelfs het College van Bestuur. En andersom natuurlijk ook; officieel werken we kantooruren en zijn we daarbuiten niet bereikbaar, maar ik heb diverse keren vanwege gerechtelijke bevelen middenin de woestijn in Utah/Nevada m'n roaming op kosten van de baas moeten aanzetten om informatie te verzamelen en op te sturen. In je vakantie dan ook nog. Dat is in het onderwijs verder echt not done.
Conciërge zou me ook wel leuk lijken. Minder achter de computer, allerhande klussen doen. Net als vroeger storingsmonteur bij NS ook duizendpoten waren.
Ach ja, wat mogelijkheden om dingen te kunnen is ook wel fijn. Met het voorjaarsrondje zijn we met de pimpel ook over een goederen emplacement genomen dacht ik? Of was dat die omgeleide IC Hamburg-Hannover
Op woensdag 17 augustus 2022 22:28 schreef derLudolf het volgende: Ach ja, wat mogelijkheden om dingen te kunnen is ook wel fijn. Met het voorjaarsrondje zijn we met de pimpel ook over een goederen emplacement genomen dacht ik? Of was dat die omgeleide IC Hamburg-Hannover
Tijdens het nieuwjaarsrondje naar Polen van een paar jaar geleden werden we ook op creatieve manieren gestuurd, ik meen me te herinneren dat we toen door Hannover Gbf (of hoe het ook heet) werden gestuurd omdat de reguliere route nog was geblokkeerd na die storm van destijds.
Op vrijdag 19 augustus 2022 07:55 schreef b2py het volgende: [ twitter ]SNCF heeft 15 nieuwe generatie TGV’s besteld voor inzet richting het buitenland (1.5kV, 3kV, 15kV en 25kV)
Ik snap wel wat er staat denk ik maar ik trek de lijn wel bij Engels & Duits; vertaal het ff goed/compleet, in ieder geval de tweet zelf.
Wel grappig dat ze in Frankrijk al jaren TGV Duplex hebben maar Duitsland nog steeds enkeldeks ICE's bouwt... Die extra verdieping verklaart misschien wel waarom Alstom nog steeds separate motorwagens bouwt in plaats van nette treinstellen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik vind het ook best knap dat de aanschafprijs 20% lager ligt dan de vorige generatie. En vraag me ook af hoe dat precies berekend is; per zitplaats, per treinstel...
Op vrijdag 19 augustus 2022 10:44 schreef Duvel het volgende: Wel grappig dat ze in Frankrijk al jaren TGV Duplex hebben maar Duitsland nog steeds enkeldeks ICE's bouwt... Die extra verdieping verklaart misschien wel waarom Alstom nog steeds separate motorwagens bouwt in plaats van nette treinstellen.
Dubbeldeks is kut als je iets meer dan een laptoptas mee neemt. Dan helpen een paar bagagerekken zoals in de IC2 ook niet. Oftewel, gelukkig doet DB dat gewoon.
Op vrijdag 19 augustus 2022 10:57 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik vind het ook best knap dat de aanschafprijs 20% lager ligt dan de vorige generatie. En vraag me ook af hoe dat precies berekend is; per zitplaats, per treinstel...
Zal wel per zitplaats gerekend worden, is ook makkelijker rekenen omdat je, denk ik, je omzet ook per zitplaats berekend. Makkelijker tegen elkaar weg te strepen
[..] Dubbeldeks is kut als je iets meer dan een laptoptas mee neemt. Dan helpen een paar bagagerekken zoals in de IC2 ook niet. Oftewel, gelukkig doet DB dat gewoon.
Ik vraag mij af waarom DB niet gewoon Stadler Flirt heeft besteld voor IC-lijnen waar maximaal 160 km/h gereden kan worden. De PKP zet ook Stadler Flirt in voor vergelijkbare verbindingen in Polen. Met name op Köln-Dresden waar de Dosto-IC wordt ingezet is vervoer van koffers een drama.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Ik vraag mij af waarom DB niet gewoon Stadler Flirt heeft besteld voor IC-lijnen waar maximaal 160 km/h gereden kan worden. De PKP zet ook Stadler Flirt in voor vergelijkbare verbindingen in Polen. Met name op Köln-Dresden waar de Dosto-IC wordt ingezet is vervoer van koffers een drama.
Omdat locs veel mooier zijn natuurlijk Ik vind het wel mooi rijden hoor, weinig lawaai van de motoren.
Treinstaking, prima. Zolang de Grand Prix van Zandvoort er maar geen last van krijgt. Speciaal voor dat ene evenement is station Zandvoort uitgebreid en komen er 12 treinen per uur aan tijdens dat weekend.
De ellende is niet te overzien als er dan geen treinen rijden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Net nu we gisteren een brief gehad hebben over dat ze er weet ik hoeveel weg gaan saneren om de kans op precies dit te verkleinen.
We houden echt niks over om bij te sturen of af te wijken van de dienstregeling. Als je in Duitsland of België kijkt ligt er juist oneindig veel spoor waar nooit een trein lijkt te komen. Wie van de twee is gekker?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 19 augustus 2022 17:34 schreef spectrumanalyser het volgende: Treinstaking, prima. Zolang de Grand Prix van Zandvoort er maar geen last van krijgt. Speciaal voor dat ene evenement is station Zandvoort uitgebreid en komen er 12 treinen per uur aan tijdens dat weekend.
De ellende is niet te overzien als er dan geen treinen rijden.
Lijkt me een prima statement tegen de vervuiling die die sport met zich meebrengt: allemaal met de auto, heel Zandvoort vast en iedereen in de stank.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 19 augustus 2022 17:34 schreef spectrumanalyser het volgende: Treinstaking, prima. Zolang de Grand Prix van Zandvoort er maar geen last van krijgt. Speciaal voor dat ene evenement is station Zandvoort uitgebreid en komen er 12 treinen per uur aan tijdens dat weekend.
De ellende is niet te overzien als er dan geen treinen rijden.
Joh tegen die tijd werken er niet eens meer 12 machinisten bij NS
[..] We houden echt niks over om bij te sturen of af te wijken van de dienstregeling. Als je in Duitsland of België kijkt ligt er juist oneindig veel spoor waar nooit een trein lijkt te komen. Wie van de twee is gekker?
Nou ja als je ziet wat voor hotsieknotsieknetterwissels Prorail hier heeft liggen kun je niet anders dan het ermee eens zijn dat die weg moeten. Al zou vervanging door even veel BETERE natuurlijk verre de voorkeur hebben boven vervanging door minder van deze Want nu is er straks dus 2 weken helemaal geen treinverkeer, alleen maar om van de regen in de drup te geraken.
[..] Lijkt me een prima statement tegen de vervuiling die die sport met zich meebrengt: allemaal met de auto, heel Zandvoort vast en iedereen in de stank.
Met uitzicht op windmolenparken in zee en dan weer gaan janken over horizonvervuiling
[..] Lijkt me een prima statement tegen de vervuiling die die sport met zich meebrengt: allemaal met de auto, heel Zandvoort vast en iedereen in de stank.
Dit gaat nogal offtopic, maar Formule1 is bezig met een brandstof die uitstootvrij is. 'Net-zero free'. als het NS-personeel acties gaat plannen dan vrees ik juist dat er een enorme uitstoot en stank zal zijn van Diesel-touringcar bussen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op vrijdag 19 augustus 2022 17:34 schreef spectrumanalyser het volgende: Treinstaking, prima. Zolang de Grand Prix van Zandvoort er maar geen last van krijgt. Speciaal voor dat ene evenement is station Zandvoort uitgebreid en komen er 12 treinen per uur aan tijdens dat weekend.
De ellende is niet te overzien als er dan geen treinen rijden.
Je bedoelt: "zolang ik er geen last van heb"
Er lijken me belangrijker dingen waar treinen naartoe moeten rijden. Een aantal mensen die hun ticket naar een evenement niet kunnen gebruiken, wat een ellende. Mensen die een F1 kaartje kopen zijn niet de mensen die elk kwartje moeten omdraaien.
Als ik een helikopterbedrijf had dan wist ik het wel
Op vrijdag 19 augustus 2022 17:34 schreef spectrumanalyser het volgende: Treinstaking, prima. Zolang de Grand Prix van Zandvoort er maar geen last van krijgt. Speciaal voor dat ene evenement is station Zandvoort uitgebreid en komen er 12 treinen per uur aan tijdens dat weekend.
De ellende is niet te overzien als er dan geen treinen rijden.
Een treinstaking op zondag 4 september in combinatie met boerenacties lijkt mij geniaal. Nu wordt net gedaan alsof de F1 veel belangrijker is dan gewoon naar je werk kunnen, want op werkdagen mag er wel gestaakt worden en op zondagen staken is uit den boze.
[ Bericht 0% gewijzigd door Erno-BE op 19-08-2022 20:55:34 ]
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op vrijdag 19 augustus 2022 17:34 schreef spectrumanalyser het volgende: Treinstaking, prima. Zolang de Grand Prix van Zandvoort er maar geen last van krijgt. Speciaal voor dat ene evenement is station Zandvoort uitgebreid en komen er 12 treinen per uur aan tijdens dat weekend.
De ellende is niet te overzien als er dan geen treinen rijden.
Euh, dat lijkt me juist een uitgelezen kans om het complete treinverkeer plat te leggen.
[..] We houden echt niks over om bij te sturen of af te wijken van de dienstregeling. Als je in Duitsland of België kijkt ligt er juist oneindig veel spoor waar nooit een trein lijkt te komen. Wie van de twee is gekker?
Een ding is zeker, het is in beide gevallen niet berijdbaar
Op vrijdag 19 augustus 2022 17:34 schreef spectrumanalyser het volgende: Treinstaking, prima. Zolang de Grand Prix van Zandvoort er maar geen last van krijgt. Speciaal voor dat ene evenement is station Zandvoort uitgebreid en komen er 12 treinen per uur aan tijdens dat weekend.
De ellende is niet te overzien als er dan geen treinen rijden.
Ik denk dat de kans groter is dan 75% dat de rechter een streep zet door een staking op die momenten, dan kan je alleen nog middels een wilde staking iets proberen.
[..] Ik denk dat de kans groter is dan 75% dat de rechter een streep zet door een staking op die momenten, dan kan je alleen nog middels een wilde staking iets proberen.
Het lijkt mij heel erg raar als de rechter een staking op een zondag verbiedt vanwege de Formule 1 en een staking op werkdagen mag doorgaan. De Formule 1 is niet van vitaal belang voor heel Nederland.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Het lijkt mij heel erg raar als de rechter een staking op een zondag verbiedt vanwege de Formule 1 en een staking op werkdagen mag doorgaan. De Formule 1 is niet van vitaal belang voor heel Nederland.
Op Schiphol is meermaals een stakingsverbod uitgesproken omdat de impact op reizigers te groot zou zijn. Hierbij wordt vrijwel altijd verwezen naar 'maatschappelijk gezien dringend noodzakelijk' om een staking te verbieden.
[..] Op Schiphol is meermaals een stakingsverbod uitgesproken omdat de impact op reizigers te groot zou zijn. Hierbij wordt vrijwel altijd verwezen naar 'maatschappelijk gezien dringend noodzakelijk' om een staking te verbieden.
Een stakingsverbod op Amsterdam Centraal-Schiphol(-Den Haag) is nog te verdedigen omdat je buitenlandse toeristen het bijzonder lastig maakt Schiphol te bereiken (ze volgen geen Nederlands nieuws, kennen de Nederlandse taal niet, weten geen alternatieven zoals buslijn 300) en er genoeg werkwilligen zijn om een treindienst Ansterdan-Schiphol(-Den Haag) te laten rijden.
Dat is iets heel anders dan een stakingsverbod opleggen vanwege een corrupt evenement.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Nou ja als je ziet wat voor hotsieknotsieknetterwissels Prorail hier heeft liggen kun je niet anders dan het ermee eens zijn dat die weg moeten. Al zou vervanging door even veel BETERE natuurlijk verre de voorkeur hebben boven vervanging door minder van deze Want nu is er straks dus 2 weken helemaal geen treinverkeer, alleen maar om van de regen in de drup te geraken.
Er wordt niet alleen gesaneerd, spoor 2 wordt wel verwijderd maar door extra wissels kunnen treinen straks vanaf spoor 1 meteen de vrije baan op zonder over het trage goederenemplacement te moeten rijden.
En over een jaar of 4 is het de bedoeling dat er aan aan de noordkant ook nog een perron bij komt.
En over een jaar of 4 is het de bedoeling dat er aan aan de noordkant ook nog een perron bij komt.
Zou een bepaalde inwoner van Deventer daar nog bezwaar tegen aan gaan tekenen tenzij hij tegenover zijn huis een speciale ingang naar dat perron krijgt?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Zou een bepaalde inwoner van Deventer daar nog bezwaar tegen aan gaan tekenen tenzij hij tegenover zijn huis een speciale ingang naar dat perron krijgt?
Hij checkt in, pimpel halteert langs het perron, stapt in, haalt een biertje, stapt weer uit, checkt uit en loopt met het biertje terug naar huis
Heeft hier iemand ervaring met het bestellen van een Interrail-pas via interrail.eu? Ik lees op Trustpilot niet zo positieve recensies. Of is het beter om de Interrail-pas via de Treinreiswinkel te bestellen? Ik moet trouwens ook reserveringen hebben voor de EC Zürich-Milano. Is dat beter via Interrail.eu of via de Treinreiswinkel te regelen?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Gewoon via Interrail.eu bestellen. Zij geven alle interrailpassen uit, ook die van de treinreiswinkel. De laatste keer dat ik bij de TRW mijn interrail haalde stuurden ze zelfs letterlijk de bevestigingsmail door die zij ontvingen van Interrail.eu Dat was de laatste keer dat ik daar bestelde.
Het gaat tegenwoordig allemaal digitaal, tenzij je expliciet een papieren pas besteld. Ik heb nu twee jaar de digitale pas gebruikt, en dat werkt prima in mijn ervaring.
Voor reserveringen van die specifieke trein heb ik dan weer geen ervaringen. Let er op dat door de recente actie met 50% korting voor de populaire treinen de reserveringen voor interrail al snel uitgeboekt zijn. Dus als je binnenkort gaat reizen, dan zou ik zo snel mogelijk die reservering maken. In dat geval kan de TRW misschien wel een uitkomst zijn, wellicht dat zij nog op een andere manier kunnen reserveren dan de specifiek voor Interrail gealloceerde plaatsen, maar dan zullen ze waarschijnlijk wel willen dat je ook de interrailpas via hun besteld.
Op zaterdag 20 augustus 2022 10:31 schreef MTL het volgende: Gewoon via Interrail.eu bestellen. Zij geven alle interrailpassen uit, ook die van de treinreiswinkel. De laatste keer dat ik bij de TRW mijn interrail haalde stuurden ze zelfs letterlijk de bevestigingsmail door die zij ontvingen van Interrail.eu Dat was de laatste keer dat ik daar bestelde.
Het gaat tegenwoordig allemaal digitaal, tenzij je expliciet een papieren pas besteld. Ik heb nu twee jaar de digitale pas gebruikt, en dat werkt prima in mijn ervaring.
Voor reserveringen van die specifieke trein heb ik dan weer geen ervaringen. Let er op dat door de recente actie met 50% korting voor de populaire treinen de reserveringen voor interrail al snel uitgeboekt zijn. Dus als je binnenkort gaat reizen, dan zou ik zo snel mogelijk die reservering maken. In dat geval kan de TRW misschien wel een uitkomst zijn, wellicht dat zij nog op een andere manier kunnen reserveren dan de specifiek voor Interrail gealloceerde plaatsen, maar dan zullen ze waarschijnlijk wel willen dat je ook de interrailpas via hun besteld.
Ik wil eigenlijk pas eind maart gaan. En mijn planning is om in één dag van Emmerich naar Milano te reizen met de EC7 tot Basel, dan een Zwitserse IC Basel-Zürich en vervolgens een EC Zürich-Milano. Terugweg dezelfde route. Ik denk dat Interrail op die route goedkoper is dan losse treintickets.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ik heb ook altijd via Interrail.eu zelf besteld en nooit problemen mee gehad. Reserveringen probeer ik dan weer wel via de lokale operator te regelen, alleen Trenitalia biedt die optie niet (maar de ÖBB laat je dan weer wel Italiaanse treinen reserveren). Volgens mij is het via Interrail zelf iets van 15 euro per stoel? Idioot bedrag in ieder geval.
Op zaterdag 20 augustus 2022 11:38 schreef Ireyon het volgende: Ik heb ook altijd via Interrail.eu zelf besteld en nooit problemen mee gehad. Reserveringen probeer ik dan weer wel via de lokale operator te regelen, alleen Trenitalia biedt die optie niet (maar de ÖBB laat je dan weer wel Italiaanse treinen reserveren). Volgens mij is het via Interrail zelf iets van 15 euro per stoel? Idioot bedrag in ieder geval.
2x ¤15 voor een reservering vind ik wel meevallen, voor sommige treinen moet je nog ¤30-¤50 neertellen voor een reservering.
Verder is het voor mij heel erg simpel. Sinds de meeste coronamaatregelen geschrapt zijn wil ik zoveel mogelijk landen zien. Ik ben al in Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Portugal, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, Denemarken en Zweden geweest, dus wat ontbreekt zijn Italië, de meeste landen in Midden- en Oost-Europa, de gehele Balkan, Ministaatjes en landen die slecht per trein bereikbaar zijn als Ierland, Noorwegen en Finland.
Italië kan ik in één dag zonder nachttreinen bereiken. Je kunt dan wel enkel naar Milano. Stad is op zich niet zo bijzonder, maar je kunt wel gemakkelijk naar het Comomeer, Bergamo en Brescia.
Verder moet ik nog kijken voor de zomer van 2023, dan wil ik toch proberen om nog een land af te strepen van de kaart. Ik hou vooral van kantelbaktreinen en getrokken treinen met verschillende rijtuigen. Dus als dat ergens te vinden is, ga ik er graag heen.
In mei 2023 ga ik al naar Stuttgart om de nieuwe RE Wendlingen-Ulm over de hogesnelheidslijn uit te proberen. Ik moet alleen nog trein en hotel boeken.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Stuttgart, daar moet ik binnenkort ook nog heen. Het weekend er voor ben ik in Nice, denk dat ik voor weinig naar Parijs vlieg en de volgende ochtend de ICE naar Stuttgart
@dennistd dat is het weekend van 17 september, dus helaas gaat Meppen-Essen dan niet door voor mij.
Op vrijdag 19 augustus 2022 11:58 schreef b2py het volgende: Ik had dat nog niet eens gezien, 15 dubbeldeks stellen voor internationale inzet? But where? Richting Duitsland?
Ik gok dat de eerste prioriteit Brussel-Frankrijk is. Daar rijden nu TGV Réseau-stellen die binnenkort 30 jaar oud zijn. Deze stellen zijn niet voorzien van ETCS. Brussel-Zuid - Vorst - Halle - aansluiting HSL1 zou tegen juni 2023 moeten zijn voorzien van ETCS Level 1, vanaf 2025 kom je Brussel niet meer binnen zonder ETCS aan boord.
Dan heb je ook nog Italië, ook daar rijden TGV Réseaus (Parijs-Milaan) zonder ETCS, en daardoor mogen ze in Italië niet op de hogesnelheidslijnen. De Frecciarossa's zijn daardoor 18 minuten sneller tussen Parijs en Milaan dan de TGVs. (Je bent hoe dan ook 6,5 tot 7 uur onderweg dus in hoeverre die 18 minuten een verschil maken is de vraag.)
Dat de onlangs bestelde 15 TGV M-treinstellen ook worden voorzien van 15 kV is wellicht voor futureproofing, mocht er nog een vervolgorder komen voor inzet naar Duitsland en/of Zwitserland. Dan is een uniforme internationale vloot wel handiger om te hebben dan twee kleinere vloten.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat Frankrijk in principe alleen nog maar bi-courante meuk voor nationale spoorlijnen aan wil schaffen en elektrisch materieel wat de grens over gaat zoveel mogelijk quadri-courant.
Het omschakelen van de spanningen moet tegenwoordig ook niet meer het spannendste zijn, technologisch.
[..] Ik gok dat de eerste prioriteit Brussel-Frankrijk is. Daar rijden nu TGV Réseau-stellen die binnenkort 30 jaar oud zijn. Deze stellen zijn niet voorzien van ETCS. Brussel-Zuid - Vorst - Halle - aansluiting HSL1 zou tegen juni 2023 moeten zijn voorzien van ETCS Level 1, vanaf 2025 kom je Brussel niet meer binnen zonder ETCS aan boord.
Dan heb je ook nog Italië, ook daar rijden TGV Réseaus (Parijs-Milaan) zonder ETCS, en daardoor mogen ze in Italië niet op de hogesnelheidslijnen. De Frecciarossa's zijn daardoor 18 minuten sneller tussen Parijs en Milaan dan de TGVs. (Je bent hoe dan ook 6,5 tot 7 uur onderweg dus in hoeverre die 18 minuten een verschil maken is de vraag.)
Dat de onlangs bestelde 15 TGV M-treinstellen ook worden voorzien van 15 kV is wellicht voor futureproofing, mocht er nog een vervolgorder komen voor inzet naar Duitsland en/of Zwitserland. Dan is een uniforme internationale vloot wel handiger om te hebben dan twee kleinere vloten.
Als de TGV Paris-Milano via de HSL Torino-Milano gaat rijden, ontstaat er op de klassieke spoorlijn Torino-Milano meer capaciteit voor regionale treinen en dus zou je de TGV Paris-Milano zo snel mogelijk over de HSL Torino-Milano willen leiden. Hogesnelheidstreinen op klassiek spoor terwijl er een Hogesnelheidslijn naast ligt is gewoon ontzettende capaciteitsverspilling op de klassieke spoorlijn. Dat moet je gewoon niet willen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op zaterdag 20 augustus 2022 14:53 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat Frankrijk in principe alleen nog maar bi-courante meuk voor nationale spoorlijnen aan wil schaffen en elektrisch materieel wat de grens over gaat zoveel mogelijk quadri-courant.
Het omschakelen van de spanningen moet tegenwoordig ook niet meer het spannendste zijn, technologisch.
Nee inderdaad, dat is voor zover ik weet tegenwoordig allemaal redelijk standaard.
In dat licht vond ik het uiterst bijzonder om te lezen dat de FLIRTs die Arriva Limburg heeft besteld voor de diensten naar Aken en Luik niet overweg kunnen met 25 kV.
Hoe korter het treinstel hoe minder ruimte er is om alle techniek kwijt te kunnen (omvormers, panto's,...) zonder aan passagiersruimte te knagen. De CD regiopanter en de Pesa Elf Regiojet (beide tweetjes) hebben bijvoorbeeld een lage vloer waardoor alles op het dak moet. Gelukkig redden ze het met 1 panto 25kV+3kV maar dat zal niet in elk land kunnen vermoed ik (is waarschijnlijk ook niet optimaal). Er nog eens 15kV bovenop doen is vermoedelijk zeer kostelijk als er geen rijtuig bij mag. Hetzelfde verhaal zal ook wel van toepassing zijn op de Arriva Flirts. Al hebben ze wel een hogere vloer waardoor je onder wel wat kwijt kan. Dan is er ook nog de vraag of je met 2 panto's genoeg hebt in NL+BE+DE quadri-courant? Kortom het kan dus aan de lengte van het treinstel liggen
Op zaterdag 20 augustus 2022 18:40 schreef Helly het volgende: Treinkenners, klopt het dat er vannacht ineens wel een trein langs Boxtel kan? Zou me wel goed uitkomen, of is dit gewoon een rare fout in de app?
Waarschijnlijk is er 1 van de 4 sporen te gebruiken. Via dat ene spoor rijden goederentreinen, je redt het niet om daar een fatsoenlijke treindienst voor reizigers ook overheen te laten gaan. Een enkele rit in de nacht lukt wel.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Hoe was de rit in de Mat'64 van Crew 2454? (Even los van de temperatuur binnen) Op m'n balkon hoorde ik een bekend geluid toen geheel onverwacht het Plan V stel voorbij reed in Alkmaar. Het lijkt er op dat de stichting deze trein goed heeft onderhouden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] In dat licht vond ik het uiterst bijzonder om te lezen dat de FLIRTs die Arriva Limburg heeft besteld voor de diensten naar Aken en Luik niet overweg kunnen met 25 kV.
Best kans dat ie daar technisch wel geschikt voor is, maar dat het niet is geconfigureerd.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zaterdag 20 augustus 2022 16:59 schreef wbrm het volgende: Hoe korter het treinstel hoe minder ruimte er is om alle techniek kwijt te kunnen (omvormers, panto's,...) zonder aan passagiersruimte te knagen. De CD regiopanter en de Pesa Elf Regiojet (beide tweetjes) hebben bijvoorbeeld een lage vloer waardoor alles op het dak moet. Gelukkig redden ze het met 1 panto 25kV+3kV maar dat zal niet in elk land kunnen vermoed ik (is waarschijnlijk ook niet optimaal). Er nog eens 15kV bovenop doen is vermoedelijk zeer kostelijk als er geen rijtuig bij mag. Hetzelfde verhaal zal ook wel van toepassing zijn op de Arriva Flirts. Al hebben ze wel een hogere vloer waardoor je onder wel wat kwijt kan. Dan is er ook nog de vraag of je met 2 panto's genoeg hebt in NL+BE+DE quadri-courant? Kortom het kan dus aan de lengte van het treinstel liggen
1500 V en 25 kV op één panto is zo goed als ondoenlijk, als ie 25 kV en 3 kV kan, kan ie waarschijnlijk ook zonder al te veel problemen 15 kV aan.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Nee inderdaad, dat is voor zover ik weet tegenwoordig allemaal redelijk standaard.
In dat licht vond ik het uiterst bijzonder om te lezen dat de FLIRTs die Arriva Limburg heeft besteld voor de diensten naar Aken en Luik niet overweg kunnen met 25 kV.
Ik vermoed dat ze dat wel kunnen eigenlijk maar dat het uitgeschakeld is. Volgens mij hebben de Belgen ook meer materieel wat ook daadwerkelijk toegelaten zou kunnen worden zoals HLE13 of 18 ooit de bedoeling was meen ik.
[..] 1500 V en 25 kV op één panto is zo goed als ondoenlijk, als ie 25 kV en 3 kV kan, kan ie waarschijnlijk ook zonder al te veel problemen 15 kV aan.
Dat heeft met de druk die de panto tegen de draad moet hebben te maken toch? Dat moet toch hydraulisch of elektronisch vrij eenvoudig en betrouwbaar te variëren zijn?
[..] Dat heeft met de druk die de panto tegen de draad moet hebben te maken toch? Dat moet toch hydraulisch of elektronisch vrij eenvoudig en betrouwbaar te variëren zijn?
Oh ik dacht dat het te maken zou hebben met hoeveel stroom ze kunnen afnemen. Bij 15kV en 25kV is die een stuk lager.
Is niet veel pneumatisch trouwens op treinen? Of zitten er ook hydraulische onderdelen op, diesel-hydraulische aandrijving even buiten beschouwing latende.
[..] Oh ik dacht dat het te maken zou hebben met hoeveel stroom ze kunnen afnemen. Bij 15kV en 25kV is die een stuk lager.
Is niet veel pneumatisch trouwens op treinen? Of zitten er ook hydraulische onderdelen op, diesel-hydraulische aandrijving even buiten beschouwing latende.
Ja er is veel pneumatisch, maar er zit op het meeste materieel tegenwoordig ook een hydraulische rem geloof ik. Maargoed, dat is ook niet zo belangrijk, kleine hydraulische regeltechniek, want zoiets is nooit onderdeel van een gekoppeld systeem tegenwoordig, is een goed ontwikkelde tak van engineering.
[..] Dan maakt het toch niet uit dat je contactoppervlak twintig keer te groot toegerust is?
Nee als dat verder niet in de weg zit en de kabels dik genoeg zijn.
Ik dacht dat je het over de druk in het algemeen had om een pantograaf multicourant te maken, maar je had het over het specifieke geval om iets dat 3kV en 25kV lust ook 15kV te laten eten?
Bij 1500V heb je volgens mij gewoon meer druk nodig dan bij 25kV. En 3000V heeft ook een dubbele rijdraad, in ieder geval in België want in Polen lang niet overal hebben b2py en ik gezien. De rijdraad is bij 3kV in BE marginaal kleiner qua dan bij 1500V in NL.
Dan heb je nog 25kV en 2x25kV HSL, daar zit ook verschil in de druk, maar ik meen in een YouTube uitleg weleens gezien te hebben dat dat ook bij 15kV en 15kV HSL zo is.
De enige andere reden is profiel. In Zwitserland en Frankrijk en Groot Brittannië hebben ze smalle pantografen. In Duitsland, Nederland, Denemarken en Oostenrijk en nog veel andere landen is 't ding breed.
De S7 Solingen-Wuppertal, S9 Wuppertal-Essen en de S3 Oberhausen-Hattingen zijn een aanrader en bovenal niet te druk. De RE1, RE5, RE6 en RE7 moet je mijden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] De S7 Solingen-Wuppertal, S9 Wuppertal-Essen en de S3 Oberhausen-Hattingen zijn een aanrader en bovenal niet te druk. De RE1, RE5, RE6 en RE7 moet je mijden.
RE15 (Emden-Münster) en RB50 moet ik hebben.
De S 7 heb ik volgens mij wel al eens gedaan. Het laatste stuk niet, vanaf Vohwinkel de Schwebebahn gepakt.
[..] Oh ik dacht dat het te maken zou hebben met hoeveel stroom ze kunnen afnemen. Bij 15kV en 25kV is die een stuk lager.
Is niet veel pneumatisch trouwens op treinen? Of zitten er ook hydraulische onderdelen op, diesel-hydraulische aandrijving even buiten beschouwing latende.
De stroomafnemer wordt met lucht tegen de draad gedrukt inderdaad. De druk is regelbaar dus kun je voor verschillende systemen instellen. De stroom is wel verschillend: 4000 A in NL, 2400 A in B, 800 A (dacht ik) in D. Voor 25 kV maximaal 500 A voor zover ik weet.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Maar wel als de schuit daardoor heel zwaar is en je met een lage 25 kV-contactkracht toch goed moet kunnen rijden.
Ik doe maar een gok, ik heb er niet zoveel gedetailleerd verstand van.
Nou ja, het klinkt best plausibel
Je kunt best wat met luchtdruk en druk die iets uitoefenend spelen, dubbele cilinders met de "kont" naar elkaar toe, ingang van de een met uitgang van de ander verbinden en drukregelaars. Tenminste, dat doen wij op het werk wel eens, weet niet hoe het precies zat
Je kunt best wat met luchtdruk en druk die iets uitoefenend spelen, dubbele cilinders met de "kont" naar elkaar toe, ingang van de een met uitgang van de ander verbinden en drukregelaars. Tenminste, dat doen wij op het werk wel eens, weet niet hoe het precies zat
Ja statisch gaat dat wel, maar het moet bij 160 km/u ook nog goed gaan.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zaterdag 20 augustus 2022 21:12 schreef MTL het volgende: Er is inderdaad één spoor beschikbaar. Geen idee overigens of die treinen werkelijk rijden, maar ik acht de kans zeker aanwezig.
Nachtnet van/Eindhoven geloof ikeel gereden. Verder alleen leeg mat en goederen. Niet heel veel denk ik. Moest in de nacht een icd naar Eindhoven brengen dat ging niet hee tof tussen Boxtel en Eindhoven
[..] Maakt niet uit ik kwijl er alsnog van, lekkere ouwe zuurpruim <3
Jup en dan helemaal dat ze zeggen met 200/250
En wat boeit het dat je om 5u 's ochtends in Berlijn bent. Eventueel laten ze het rijtuig een paar uur ergens staan en schuiven ze hem 8u nog eens langs een persoon. Dat dat dan eventueel Zoologischer Garten of Ostbahnhof ipv Hbf is, zij dan maar zo.
Hahahaha, ja en als er dan ook nog een bron bij zit, zoals de publicaties van DB over Deutschlandtakt 2030, wat ze natuurlijk alleen al voor wat betreft de benodigde infrastructuur nooit gaan halen, maar dat soort ambitie is gewoon alleen al belangrijk.
Alleen, dit soort beslissingen zijn uiteindelijk aan de politiek; het presenteren van dit soort plannen kan heel gunstig zijn voor de publieke opinie, het in de kijker brengen, et cetera.
Op zondag 21 augustus 2022 21:59 schreef DeaDLocK2K het volgende: Hahahaha, ja en als er dan ook nog een bron bij zit, zoals de publicaties van DB over Deutschlandtakt 2030, wat ze natuurlijk alleen al voor wat betreft de benodigde infrastructuur nooit gaan halen, maar dat soort ambitie is gewoon alleen al belangrijk.
Alleen, dit soort beslissingen zijn uiteindelijk aan de politiek; het presenteren van dit soort plannen kan heel gunstig zijn voor de publieke opinie, het in de kijker brengen, et cetera.
Dat is overigens uit het verkiezingsprogramma van die Grünen. Dat ik voor die partij ooit nog waardering zou uitspreken
Ik ben echt een ongelofelijke milieuhippie die z'n eigen carbon-footprint zoveel mogelijk probeert uit te wissen naast het proberen te voorkomen van zoveel mogelijk uitstoot en vervuiling, daarnaast ben ik voor het verbieden van dingen als chocolade tot het moment dat ze kunnen bewijzen dat er geen slavernij bij komt kijken, lekker woke dus, maar ik trek ze bijzonder slecht in de meerderheid van wat ze in de media verkondigen te willen of niet te willen doen.
Maargoed, ze zijn dan ook nogal rucksichtlos aan bepaalde denkbeelden zoals anti-kernenergie met z'n godverdommese dan maar koud douchen en dan lekker lachen uitspraak. Lekker makkelijk roepen voor iemand die zich daar geen seconde druk over hoeft te maken.
Op zondag 21 augustus 2022 22:21 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik ben echt een ongelofelijke milieuhippie die z'n eigen carbon-footprint zoveel mogelijk probeert uit te wissen naast het proberen te voorkomen van zoveel mogelijk uitstoot en vervuiling, daarnaast ben ik voor het verbieden van dingen als chocolade tot het moment dat ze kunnen bewijzen dat er geen slavernij bij komt kijken, lekker woke dus, maar ik trek ze bijzonder slecht in de meerderheid van wat ze in de media verkondigen te willen of niet te willen doen.
Maargoed, ze zijn dan ook nogal rucksichtlos aan bepaalde denkbeelden zoals anti-kernenergie met z'n godverdommese dan maar koud douchen en dan lekker lachen uitspraak. Lekker makkelijk roepen voor iemand die zich daar geen seconde druk over hoeft te maken.
Ze zijn natuurlijk opgericht als "anti kernenergie" partij, dus ja dan is dat echt nog wel een heilig huisje. En dan bruin- en steenkool als een betere oplossing zien.
Dat was inderdaad een hele domme uitspraak van iemand die zonnecollectoren/boiler en zonnepanelen heeft/kan betalen.
Ik ben geen milieuhippie, maar wel tegen onnodige korte vluchten. Om naar Nice te komen heb ik nog wel gekeken naar de trein, maar dat duurt te lang (zoveel vrije dagen heb ik niet) en kan echt niet concurreren, ¤84 vanaf Amsterdam met extra beenruimte en een koffer als handbagage.
De terugweg doe ik deels met de trein. Eerst naar Parijs met de trein (dat was overigens goedkoper, hoewel niet goedkoop, ¤100 vs ¤170), nachtje in een hotel en dan de ICE naar Stuttgart, daar moet ik voor m'n werk zijn. Vanaf daar met de auto terug.
Ik zou niets liever willen dan zonnepanelen en vier kleine windmolens op de hoeken van het dak. Ik hoef niet per se terug te leveren als dat een probleem zou opleveren, maar dat doet het denk ik niet want wij hebben enkele jaren geleden een brief gehad dat ons energievoorzieningsgebied in de wijk geüpgradet en af was en dat iedereen panelen en dergelijke mocht plaatsen.
Ze komen er uiteindelijk wel, maar de initiële investering is gewoon best hoog als je alles in je eentje moet betalen en alles is al duur. Dus eerst andere prioriteiten.
Van Hengelo onderweg naar het westen is Rail Force One met zijn prachtige rood wit blauw op fris grijs gekleurde 1700 met daarachter een sleep ongeladen en spiksplinternieuwe Laads'en. Voor zwaar legermaterieel. Allemaal in NL geregistreerd.
Op maandag 22 augustus 2022 16:31 schreef DeaDLocK2K het volgende: Van Hengelo onderweg naar het westen is Rail Force One met zijn prachtige rood wit blauw op fris grijs gekleurde 1700 met daarachter een sleep ongeladen en spiksplinternieuwe Laads'en. Voor zwaar legermaterieel. Allemaal in NL geregistreerd.
Allemaal vol laden in Amersfoort en morgen gevuld weer terug. Lekker poetler voor ze flikker nuken allen
Vanaf half september moet ik voor m'n werk op regelmatige basis naar Keulen. Zeg, één a twee keer, wellicht drie keer per maand. Ik mag met de auto, maar het liefst wil ik op en neer met de ICE. Met de auto vind ik tijdverspilling als ik ook in m'n woonplaats kan opstappen en in Keulen weer uit kan stappen.
Ik zit nu eens te kijken hoe dit het voordeligst kan. Redelijk ver vooruit boeken is sowieso handig (qua kosten en qua planning), maar ik zie op DB ook de BahnCard.
Er zijn drie soorten BahnCards, BahnCard 25, BahnCard 50 en BahnCard 100.
Nu ga ik echt maar weinig natuurlijk, dus een BahnCard 100 slaat sowieso nergens op. Maar die BahnCard 25 is misschien interessant. Voor korting en voor het feit dat ik in Keulen gebruik kan maken van een City-ticket (dat zie ik tijdens het maken van mijn boeking: Inclusief City-Ticket (lokaal ov-ticket voor BahnCard-houders)). Op zich handig, want ik kan of lopen, of een paar haltes met de tram. Ik lees het volgende:
quote:
Met een BahnCard 25 krijgt u 25% korting op de flexibele Flexpreis-tickets en op de voordelige Spar-tickets. De BahnCard 50 biedt 50% korting op de flexibele Flexpreis-tickets en 25% op de voordelige tarief in het langeafstandsverkeer (ICE en IC/EC) binnen Duitsland.
Dus als ik het goed begrijp, heb ik voor wat betreft korting niks aan een BahnCard 25. Want alleen de BahnCard 50 geeft korting op ICE. En voor alleen een City-ticket is een BahnCard 25 ook wel weer overdreven, dan is een gewoon tramkaartje goedkoper.
Alleen, als ik vervolgens hier kijk: https://www.bahn.com/nl/a(...)aal-openbaar-vervoer Dan zie ik over het City-ticket staan: "inclusief bij reizen in het langeafstandsverkeer (voordelig tarief en flexibel tarief) van meer dan 100 km". Daar wordt dan weer helemaal niet gesproken over een BahnCard die hiervoor nodig is.
Ik heb een Sparpreis Europa ticket geboekt. Op m'n ticket staat het "Köln+city", ondanks dat ik geen BahnCard heb. Maar ik reis dus wel met langeafstandsverkeer over een afstand van meer dan 100km.
Ik heb een Sparpreis Europa ticket geboekt. Op m'n ticket staat het "Köln+city"
Heb ik nu wel of niet een City-ticket?
Ja: je ticket is dan inclusief City ticket.
Verder veel sterkte gewenst bij het reizen met ICE International. Een Flixbus lijkt inmiddels betrouwbaarder, maar soit. September duurt nog even en misschien betert het zich.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Verder veel sterkte gewenst bij het reizen met ICE International. Een Flixbus lijkt inmiddels betrouwbaarder, maar soit. September duurt nog even en misschien betert het zich.
Thanks! Ik ga het gewoon proberen mocht het niks worden, dan kan ik altijd nog met de auto gaan
Ik weet ook niet of ik het met de huidige omstandigheden aan zou durven maar ja, of de auto nou zo'n alternatief is... Er komen nieuwe treinstellen aan en dan moet een gedeelte van het gezeik opgelost zijn maar daarmee is de infrastructuur niet opeens magisch wel onderhouden en niet overbelast en het personeelstekort niet opgelost, hehehehe.
Vanaf half september moet ik voor m'n werk op regelmatige basis naar Keulen. Zeg, één a twee keer, wellicht drie keer per maand. Ik mag met de auto, maar het liefst wil ik op en neer met de ICE. Met de auto vind ik tijdverspilling als ik ook in m'n woonplaats kan opstappen en in Keulen weer uit kan stappen.
Ik zit nu eens te kijken hoe dit het voordeligst kan. Redelijk ver vooruit boeken is sowieso handig (qua kosten en qua planning), maar ik zie op DB ook de BahnCard.
Er zijn drie soorten BahnCards, BahnCard 25, BahnCard 50 en BahnCard 100.
Nu ga ik echt maar weinig natuurlijk, dus een BahnCard 100 slaat sowieso nergens op. Maar die BahnCard 25 is misschien interessant. Voor korting en voor het feit dat ik in Keulen gebruik kan maken van een City-ticket (dat zie ik tijdens het maken van mijn boeking: Inclusief City-Ticket (lokaal ov-ticket voor BahnCard-houders)). Op zich handig, want ik kan of lopen, of een paar haltes met de tram. Ik lees het volgende: [..] Dus als ik het goed begrijp, heb ik voor wat betreft korting niks aan een BahnCard 25. Want alleen de BahnCard 50 geeft korting op ICE. En voor alleen een City-ticket is een BahnCard 25 ook wel weer overdreven, dan is een gewoon tramkaartje goedkoper.
Alleen, als ik vervolgens hier kijk: https://www.bahn.com/nl/a(...)aal-openbaar-vervoer Dan zie ik over het City-ticket staan: "inclusief bij reizen in het langeafstandsverkeer (voordelig tarief en flexibel tarief) van meer dan 100 km". Daar wordt dan weer helemaal niet gesproken over een BahnCard die hiervoor nodig is.
Ik heb een Sparpreis Europa ticket geboekt. Op m'n ticket staat het "Köln+city", ondanks dat ik geen BahnCard heb. Maar ik reis dus wel met langeafstandsverkeer over een afstand van meer dan 100km.
Heb ik nu wel of niet een City-ticket?
Bahncard 50% geeft alleen 25% korting op de binnenlandse ICE diensten, niet de internationale. Zo staat het in je citaat van DB.
Edit: tevens zou ik kijken naar flexibiliteit in je ticket. Weet niet hoe het bij jou is maar meestal weet ik 2 - 3 maanden van te voren niet exact waar ik ben. Als je dat wel heel zeker weet kan het natuurlijk.
Verder veel sterkte gewenst bij het reizen met ICE International. Een Flixbus lijkt inmiddels betrouwbaarder, maar soit. September duurt nog even en misschien betert het zich.
Hierop inhakend, wij gaan 23 september vanaf Amersfoort naar Berlijn. Is dat hetzelfde probleem dan? Veel uitvallende treinen oid?
[..] Bahncard 50% geeft alleen 25% korting op de binnenlandse ICE diensten, niet de internationale. Zo staat het in je citaat van DB.
Edit: tevens zou ik kijken naar flexibiliteit in je ticket. Weet niet hoe het bij jou is maar meestal weet ik 2 - 3 maanden van te voren niet exact waar ik ben. Als je dat wel heel zeker weet kan het natuurlijk.
Ik heb inderdaad een ticket met annuleringsoptie gekozen, mocht het nodig zijn
Op maandag 22 augustus 2022 22:01 schreef derLudolf het volgende: Ik meen je ook te hebben gelezen dat er problemen zijn met ICE3M, sommige treinen worden zelfs ingekort (tot Köln ipv Frankfurt a/M)
Er zijn al tijden problemen met die treinen. De ICE3 Neo zal ze gaan vervangen
[..] Als je maar niet de hele vroege pakt (5.30 uit Amersfoort of zo): die rijdt leeg vanwege gebrek aan conducteurs
Zo'n waardeloze hersenbeschadiging als hieraan ten grondslag ligt "we kunnen niet controleren of je wel betaalt dus weetje, we vervoeren je maar helemaal niet " Ongeschikte nikskunners.
[..] Zo'n waardeloze hersenbeschadiging als hieraan ten grondslag ligt "we kunnen niet controleren of je wel betaalt dus weetje, we vervoeren je maar helemaal niet " Ongeschikte nikskunners.
Nou ja, het is ook lastig deuren sluiten met getrokken materieel zonder conducteur natuurlijk.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
De NS gaat vanaf volgende maand met minder treinen rijden. De dienstregeling van 2023, die in december ingaat, wordt stapsgewijs aangepast. NS gaat daardoor 10 procent minder treinen inzetten dan in 2019. Volgens het vervoersbedrijf is dat nodig om beter te kunnen inspelen op het personeelstekort.
Hoezo, 'vanaf volgende maand'? Er rijden toch al maanden minder treinen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ja maar als je het opneemt in de dienstregeling dan heb je geen structurele uitval en kan je gewoon je handje op blijven houden bij de overheid met in je andere hand het rapport dat je 98% van de treinen gereden hebt.
Yup. Wachten op de Nightjet naar Nederland. We stappen overigens al in Düsseldorf uit en nemen een IC naar Leer, omdat ze in Nederland het verdommen mij naar Groningen te brengen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op woensdag 17 augustus 2022 22:18 schreef James1988 het volgende: In Nederland is alles inmiddels helemaal dichtgetimmerd in verstoringsprotocollen en afhandeligsdocumenten. Creatief zijn is niet echt meer nodig, de treindienstleider hoeft alleen maar uit te voeren.
Ja en nee. Veel is vastgelegd, maar veel komt ook nog steeds aan op vakmanschap, inzicht en creativiteit. Ik verveel me in elk geval nog steeds niet.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
[..] Yup. Wachten op de Nightjet naar Nederland. We stappen overigens al in Düsseldorf uit en nemen een IC naar Leer, omdat ze in Nederland het verdommen mij naar Groningen te brengen.
Ach ja, echt optimaal is dat IC2 niet, maar vind het alsnog comfortabeler dan VIRM.
[..] Ach ja, echt optimaal is dat IC2 niet, maar vind het alsnog comfortabeler dan VIRM.
Hoe lang moet je wachten in Leer?
Half uurtje, drie kwartier en dan in een uurtje met de snelbus. En het is allemaal beter dan de regionale omreisroute via Winterswijk, Zutphen, Hengelo, Emmen en de aansluitende Qliner.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op dinsdag 23 augustus 2022 21:10 schreef b2py het volgende: Als de Nightjet op tijd rijdt, wat ook een van de zeven wereldwonderen mag worden tegenwoordig
We hebben er nu drie gehad, en bij twee kwam ik in aanmerking voor geld terug.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Ik hou van geld terug <3 Ik heb ooit een keer de zure situatie gehad dat ik net 7 minuten te weinig vertraging had bij KLM om het geld van een buitensporig dure enkele reis Vancouver-Schiphol terug te krijgen.
Bij DB heb ik tussen 2007 en maart 2020 in ongeveer 60% van alle reizen m'n geld geheel of gedeeltelijk teruggehad.
Extra bonus als je zelf de kaartjes niet gekocht hebt.
[..] Ach ja, echt optimaal is dat IC2 niet, maar vind het alsnog comfortabeler dan VIRM.
Hoe lang moet je wachten in Leer?
Ik vind die Duitse dostos niet echt geweldig, vooral niet op het bovendek. Geef mij maar een VIRM of DDZ, dat voelt veel ruimtelijker aan.
Ik ben vandaag met de Ouigo van Lille naar Lyon gegaan. Prima rit gehad, uitstekende vertrektijd (13:01 uit Lille) en dat voor een habbekrats. En 3 uur later, precies geheel op tijd en volgens dienstregeling, aangekomen in Lyon Part-Dieu.
Ik liep net even een rondje hier over München Hbf en zowat alle langeafstandstreinen hebben een uur vertraging. Die van ons (uit Innsbruck) is trouwens nog strak op tijd.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
[..] Ik vind die Duitse dostos niet echt geweldig, vooral niet op het bovendek. Geef mij maar een VIRM of DDZ, dat voelt veel ruimtelijker aan.
Ik ben vandaag met de Ouigo van Lille naar Lyon gegaan. Prima rit gehad, uitstekende vertrektijd (13:01 uit Lille) en dat voor een habbekrats. En 3 uur later, precies geheel op tijd en volgens dienstregeling, aangekomen in Lyon Part-Dieu.
Dosto? Is dat een type trein?
We zijn vorig jaar met de Ouigo naar Marseille geweest. Dat ging heerlijk.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op dinsdag 23 augustus 2022 22:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Ik liep net even een rondje hier over München Hbf en zowat alle langeafstandstreinen hebben een uur vertraging. Die van ons (uit Innsbruck) is trouwens nog strak op tijd.
Op dinsdag 23 augustus 2022 22:04 schreef James1988 het volgende: Dosto is een afkorting van doppelstock, dubbeldekker. Die krengen waar DB Regio in elke deelstaat mee rondriijdt.
Oh, dat rode schroot? Lekker dan.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
[..] Ik vind die Duitse dostos niet echt geweldig, vooral niet op het bovendek. Geef mij maar een VIRM of DDZ, dat voelt veel ruimtelijker aan.
Ik ben vandaag met de Ouigo van Lille naar Lyon gegaan. Prima rit gehad, uitstekende vertrektijd (13:01 uit Lille) en dat voor een habbekrats. En 3 uur later, precies geheel op tijd en volgens dienstregeling, aangekomen in Lyon Part-Dieu.
U wilde in München met een Nederlandse dubbeldekker?
Ik vind die dingen op het bovendek altijd een beetje krap aanvoelen. Benedendek gaat wel, al zijn de bagagerekjes daar net zo nutteloos als in VIRM.
Een paar maanden geleden had ik een reis van Breda naar Bregenz. Het plan was ICE naar Ulm, dan één of andere stopper naar Memmingen en vanaf daar een ECE naar Bregenz. Door gekut van DB Netze liep dat uiteindelijk anders en werd het een rit van Ulm naar Lindau-Reutin in een RegionalExpress. Op het bovendek, want daar zat de 1e klasse.
Dat is ook wel vrij geniaal aan de knik in IRM en ontwikkelingen. Want ik vind VIRM ook ruimer voelen dan DDAR terwijl geloof ik de ruimte binnen niet veel verschilt.
Op dinsdag 23 augustus 2022 22:10 schreef DeaDLocK2K het volgende: Het is toch ook gewoon krapper? Je hebt veel meer het gevoel als je bij het raam zit en je bent lang dat je je naar binnen zit te vouwen.
Ja, dat gevoel heb ik wel. Dat had ik ook in de Desiro HC van de Rhein-Ruhr-Express.
Mocht Siemens de DDNG-aanbesteding winnen met dat type dan hoop ik dat ze er een Nederlands model van maken dat net iets groter is. 😅
Ik denk dat het is omdat het dynamisch profiel van VIRM geen OP-GC is maar de grootste Nederlandse van voor Europese standaarden op dit gebied geloof ik, G2?. Dat is marginaal kleiner dan GC. Ik denk dat het in de praktijk wel goed gaat, maar je zit met aansprakelijkheid en wetgeving enzo. Dus dan maar verplaatsen..
Dat is ook een van de redenen waarom die met die knik in IRM zit meen ik me te herinneren.
De BBC had onlangs een leuk programma: ze namen een kijkje in de fabriek van Bombardier Alstom in Derby waar de nieuwe treinen voor Greater Anglia worden gebouwd. Het programma duurt een uur en je krijgt te zien hoe er van grondstof tot eindproduct wordt gebouwd. Ik vond het erg leuk.
Op dinsdag 23 augustus 2022 22:32 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik denk dat het is omdat het dynamisch profiel van VIRM geen OP-GC is maar de grootste Nederlandse van voor Europese standaarden op dit gebied geloof ik, G2?. Dat is marginaal kleiner dan GC. Ik denk dat het in de praktijk wel goed gaat, maar je zit met aansprakelijkheid en wetgeving enzo. Dus dan maar verplaatsen..
Dat is ook een van de redenen waarom die met die knik in IRM zit meen ik me te herinneren.
Zoiets is het ja. Daarom is standaardiseren ook handiger.
Op dinsdag 23 augustus 2022 22:04 schreef James1988 het volgende: Dosto is een afkorting van doppelstock, dubbeldekker. Die krengen waar DB Regio in elke deelstaat mee rondriijdt.
Op dinsdag 23 augustus 2022 21:24 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik hou van geld terug <3 Ik heb ooit een keer de zure situatie gehad dat ik net 7 minuten te weinig vertraging had bij KLM om het geld van een buitensporig dure enkele reis Vancouver-Schiphol terug te krijgen.
Ik heb ooit een keer geen geld van NS teruggekregen omdat ik zelf had moeten bedenken dat ik met 20 km omreizen en 2 keer extra overstappen de vertraging tot 26 minuten had kunnen beperken.
Ziedende brief geschreven, nooit meer wat van gehoord. 9 maanden (!!) later ineens geld bijgeboekt. Zonder welke toelichting dan ook.
Dit "probleem" is al best snel aan de orde: de opvolger van de "Sprinter Nieuwe Generatie" moet in 2027 in dienst komen. Naar het schijnt is de werktitel daarvoor nu "Sprinter Vijfde Generatie".
Het verbaast me nu vooral dat NS bij de DDNG weer voor een nog-niet-bestaand model kiest, en dan ook nog eens bij een fabrikant die in het recente verleden geen dubbeldekstreinen heeft gebouwd.
Voor wat het waard is, CAF heeft al wel eens een Civity Duo ontworpen, een dubbeldeks versie van hetzelfde platform als SNG. Dus misschien wordt het zoiets, maar dan met een paar enkeldeks delen ertussen?
Op woensdag 24 augustus 2022 12:01 schreef ReisT het volgende: Dit "probleem" is al best snel aan de orde: de opvolger van de "Sprinter Nieuwe Generatie" moet in 2027 in dienst komen. Naar het schijnt is de werktitel daarvoor nu "Sprinter Vijfde Generatie".
Het verbaast me nu vooral dat NS bij de DDNG weer voor een nog-niet-bestaand model kiest, en dan ook nog eens bij een fabrikant die in het recente verleden geen dubbeldekstreinen heeft gebouwd.
SVG, oftewel Schrik van Gammele. Dikke zender is dat
Op woensdag 24 augustus 2022 12:01 schreef ReisT het volgende: Dit "probleem" is al best snel aan de orde: de opvolger van de "Sprinter Nieuwe Generatie" moet in 2027 in dienst komen. Naar het schijnt is de werktitel daarvoor nu "Sprinter Vijfde Generatie".
Het verbaast me nu vooral dat NS bij de DDNG weer voor een nog-niet-bestaand model kiest, en dan ook nog eens bij een fabrikant die in het recente verleden geen dubbeldekstreinen heeft gebouwd.
Op basis van welke eisen zijn de aanbieders geselecteerd, en aan welke referentie eisen van NS zou CAF niet hebben voldaan?
Op woensdag 24 augustus 2022 12:01 schreef ReisT het volgende: Dit "probleem" is al best snel aan de orde: de opvolger van de "Sprinter Nieuwe Generatie" moet in 2027 in dienst komen. Naar het schijnt is de werktitel daarvoor nu "Sprinter Vijfde Generatie".
Het verbaast me nu vooral dat NS bij de DDNG weer voor een nog-niet-bestaand model kiest, en dan ook nog eens bij een fabrikant die in het recente verleden geen dubbeldekstreinen heeft gebouwd.
De vorige keer dat ze bij een Zuid Europese fabrikant een niet bestaand model hebben gekozen ging dat ook prima
Op woensdag 24 augustus 2022 12:35 schreef ReisT het volgende: Voor wat het waard is, CAF heeft al wel eens een Civity Duo ontworpen, een dubbeldeks versie van hetzelfde platform als SNG. Dus misschien wordt het zoiets, maar dan met een paar enkeldeks delen ertussen?
Valt me op dat er maar 4 ramen tussen de deuren zitten, bij VIRM is dat 6 of 7. Zijn de bakken dan korter? Want op basis van deze foto vraag ik me af wat nog het nut is van een dubbeldekker.
Op woensdag 24 augustus 2022 13:11 schreef derLudolf het volgende: De vorige keer dat ze bij een Zuid Europese fabrikant een niet bestaand model hebben gekozen ging dat ook prima
Wellicht eerst maar problemen hun huidige zooi oplossen, daar hoor ik ook genoeg kennissen over klagen. M'n voormalig werkgever heeft ook de troep van hun dochterbedrijf na een paar jaar retour gestuurd toen bleek dat de kinderziektes terminaal waren.
[..] Op basis van welke eisen zijn de aanbieders geselecteerd, en aan welke referentie eisen van NS zou CAF niet hebben voldaan?
NS noemt diverse criteria, daar voldoet CAF vast wel aan. Maar bijvoorbeeld niet 'bewezen techniek' (waar NS bij eerdere aanbestedingen wel om vroeg) of een snelle levertijd (zou eerst 2027 zijn is nu 2028). Als daar niet om is gevraagd hoeft CAF daar ook niet aan te voldoen.
Op woensdag 24 augustus 2022 12:01 schreef ReisT het volgende: Dit "probleem" is al best snel aan de orde: de opvolger van de "Sprinter Nieuwe Generatie" moet in 2027 in dienst komen. Naar het schijnt is de werktitel daarvoor nu "Sprinter Vijfde Generatie".
Het is niet zozeer een opvolger, maar extra. Alle opties van CAF zijn al opgemaakt, dus als men nu nieuwe sprinters wil, dan moet er sowieso een aanbesteding komen. Het is voor NS-begrippen een relatief kleine eerste bestelling, maar met opties tot grofweg 150 treinstellen. Mijn gok is eerder dat het samen met DDNG een trein wordt die voor zowel IC als SPR gebruikt kan gaan worden, zodat er altijd relatief snel enkel- of dubbeldekstreinen besteld kunnen worden voor zover dat nodig is, zonder dat er weer een hele nieuwe aanbesteding nodig is. Meer een strategische bestelling dus, in plaats van dat het werkelijk noodzakelijk is.
Plus dat het kopen van 150 treinstellen, die door ontbrekend personeel toch niet gereden kunnen worden, ook helpt bij het zeggen van "we hebben geen geld" tegen al die mensen die nog wel voor NS willen werken.
[..] NS noemt diverse criteria, daar voldoet CAF vast wel aan. Maar bijvoorbeeld niet 'bewezen techniek' (waar NS bij eerdere aanbestedingen wel om vroeg) of een snelle levertijd (zou eerst 2027 zijn is nu 2028). Als daar niet om is gevraagd hoeft CAF daar ook niet aan te voldoen.
Het is een communicatietekstje hè, geen aanbestedingsleidraad of programma van eisen…
Wisten jullie dat het helemaal niet strafbaar is om in Duitsland 's nachts een tram mee te nemen uit een depot en daarmee een paar rondjes te gaan rijden?
[..] Het is niet zozeer een opvolger, maar extra. Alle opties van CAF zijn al opgemaakt, dus als men nu nieuwe sprinters wil, dan moet er sowieso een aanbesteding komen. Het is voor NS-begrippen een relatief kleine eerste bestelling, maar met opties tot grofweg 150 treinstellen. Mijn gok is eerder dat het samen met DDNG een trein wordt die voor zowel IC als SPR gebruikt kan gaan worden, zodat er altijd relatief snel enkel- of dubbeldekstreinen besteld kunnen worden voor zover dat nodig is, zonder dat er weer een hele nieuwe aanbesteding nodig is. Meer een strategische bestelling dus, in plaats van dat het werkelijk noodzakelijk is.
mwah, het ICM loopt tegen die tijd wel op de laatste benen, terwijl DDZ met deze nieuwe trein ook deels uitstroomt. Het is de vraag in hoeverre deze orders dat op gaan vangen.
DDZ stroomt helemaal uit met deze nieuwe trein. Dat zou in 2030 niet meer moeten rijden, en ICM inderdaad ook niet.
Vergeet niet dat er nog de nodige opties openstaan voor ICNG, dat zou genoeg moeten zijn om ICM te vervangen. Tenzij NS toch liever ICM zou vervangen door dubbeldekkers of sprinters, dat kan ook, dan is het handig om nog andere opties te hebben.
Op woensdag 24 augustus 2022 18:50 schreef dennistd het volgende: Wisten jullie dat het helemaal niet strafbaar is om in Duitsland 's nachts een tram mee te nemen uit een depot en daarmee een paar rondjes te gaan rijden?
Ooit kreeg ik een verhaal te horen over jongeren die een 1700 e-loc in Amsterdam Zaanstraat binnen geklommen waren en een stukje vooruit gereden zijn. Kon het niet verifiëren destijds, ik geloofde het toen al niet. Het lijkt mij sterk aangezien er toen nog geen YouTube bestond, waar je op kunt zien hoe je een e-loc opstart en in beweging zet.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op woensdag 24 augustus 2022 21:57 schreef spectrumanalyser het volgende: Ooit kreeg ik een verhaal te horen over jongeren die een 1700 e-loc in Amsterdam Zaanstraat binnen geklommen waren en een stukje vooruit gereden zijn. Kon het niet verifiëren destijds, ik geloofde het toen al niet. Het lijkt mij sterk aangezien er toen nog geen YouTube bestond, waar je op kunt zien hoe je een e-loc opstart en in beweging zet.
Het was in die tijd om dezelfde reden supermakkelijk om voorin mee te mogen. Ik had makkelijk een Plan V kunnen opbouwen en ermee weg kunnen rijden na 40% voorin zitten op de heenweg naar m'n werk de eerste paar jaar dat ik forensde.
[..] Hoezo, ze rijden toch gewoon treinen? Hartstikke mobiel. Ze stoppen alleen niet op de plekken waar mensen zijn
Zoals ik het begrijp stoppen ze niet omdat de treinen toch al stampvol zitten? Waarom zou je een trein die vol zit laten stoppen op een plek waar geen van de passagiers wil zijn
Ik vind het schokkend hoe het treinenaanbod wordt teruggeschroefd naar een niveau dat we 25 jaar geleden gewend waren (en op veel lijnen nog minder zelfs).
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Het was in die tijd om dezelfde reden supermakkelijk om voorin mee te mogen. Ik had makkelijk een Plan V kunnen opbouwen en ermee weg kunnen rijden na 40% voorin zitten op de heenweg naar m'n werk de eerste paar jaar dat ik forensde.
Ik ben een keer voorin gevraagd door een machinist van een varkensneus op Roosendaal - Essen. Stond in Roosendaal foto's te maken en toen ik de trein in stapte kwam de machinist uit zijn cabine en vroeg of ik voorin mee wilde rijden. Moest na Noorderdokken wel weer naar de gewonemensenafdeling maar dat was logisch.
Ik vind het schokkend hoe het treinenaanbod wordt teruggeschroefd naar een niveau dat we 25 jaar geleden gewend waren (en op veel lijnen nog minder zelfs).
Ik vind het schokkend hoe het treinenaanbod wordt teruggeschroefd naar een niveau dat we 25 jaar geleden gewend waren (en op veel lijnen nog minder zelfs).
Uurdiensten op een aantal sprinter-lijnen 's avonds en in het weekend
Het is echt heel triest dat dit kennelijk nodig is en dat ze zelfs al een voorbehoud maken voor een nog verdere afschaling van de dienstregeling.
quote:
Er bestaat een zeer reële kans dat de tekorten aan met name conducteurs in 2023 verder oplopen. Dat betekent dat NS opnieuw genoodzaakt zal zijn om verdere aanpassingen in de dienstregeling door te voeren.
Maar als dit zo is, als er echt niemand te vinden is die het werk van conducteur nog wíl doen... wat moet je dan als organisatie? Doorgaan op de oude weg, met op elke trein minstens 1 HC, is dan toch gewoon geen optie meer?
Ik bedoel ik ben sinds COVID begon alleen bij Blauwnet gecontroleerd en ook maar heel sporadisch.
Als je dan nog tekort hebt, dan moet je het misschien ook overwegen voor kortere IC-diensten. edit: Desnoods voer je perronvertrek opnieuw in maar dan gaat de conducteur niet mee. Installer noodcommunicatieapparatuur op strategische plekken.
Dit is de 21e eeuw en we hebben de techniek en het kost geen flikker om het betrouwbaar te doen.
Ik vind het schokkend hoe het treinenaanbod wordt teruggeschroefd naar een niveau dat we 25 jaar geleden gewend waren (en op veel lijnen nog minder zelfs).
En dan vinden we het straks weer gek als de burger lekker met de auto gaat…
Op vrijdag 26 augustus 2022 00:10 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik bedoel ik ben sinds COVID begon alleen bij Blauwnet gecontroleerd en ook maar heel sporadisch.
Als je dan nog tekort hebt, dan moet je het misschien ook overwegen voor kortere IC-diensten. edit: Desnoods voer je perronvertrek opnieuw in maar dan gaat de conducteur niet mee. Installer noodcommunicatieapparatuur op strategische plekken.
Dit is de 21e eeuw en we hebben de techniek en het kost geen flikker om het betrouwbaar te doen.
Zo begin ik er inmiddels ook over te denken.
Ik wil niemand z'n baan afpakken, maar als de groep mensen die het werk wíl doen steeds verder slinkt houdt het gewoon een keer op. Dan móét je wel maatregelen gaan nemen om de dienstregeling overeind te houden.
Het omvormen van de rol van veiligheidskritische HC (die de deuren sluit) naar gastheer/vrouw kan daarbij een rol spelen. Dan wordt de machinist verantwoordelijk voor het vertrekproces en is de 2e persoon er vooral voor de gastvrijheid - en kun je criteria bepalen wanneer een trein wel mag rijden als deze 2e persoon er niet is (zie de 'on board supervisor' bij Southern).
En op lijnen of momenten dat het echt nodig is controleer je dan. Communiceer duidelijk wat de consequenties zijn van zwartrijden, en die zijn me al veel te zwaar; breng treintarief gewoon terug joh. Vijf euro extra als iemand niet direct kan betalen.
Het Openbaar Vervoer moet toegankelijk zijn, juist voor "onrendabelen" want die hebben vaak geen alternatief en zonder mobiliteit wordt de kans dat ze wel gaan renderen alleen maar kleiner, met van allerlei verstrekkende consequenties in het verdere sociaalmaatschappelijke veld.
Ik was ooit een enorme fan van "iedereen heeft recht op z'n eigen stupiditeit" maar ik heb ondertussen gezien hoe intelligente mensen die kwetsbaar zijn vanwege een (zeer) ingrijpend iets in hun directe omgeving, afglijden en de meest bizarre dingen gaan geloven door de jaren heen. Ik ben dus wel voor een beetje stupiditeit want er moet ook wat te lachen blijven maar dingen zoals multi-level marketing enzo moet je mensen voor beschermen.
En mensen die geestelijke issues hebben stappen soms zonder na te denken in de trein. Soms expres zonder kaartje. Nou en. Het is niet alsof dat ding speciaal voor hem rijdt, er is een dienstregeling.
Je kan eventueel de focus leggen op controle in de spits met minder medewerkers, en op de laatste twee of drie treinen op bepaalde dagen.
Is er een flightradar24 voor treinen inclusief goederenvervoer? Ik woon sinds kort langs het spoor en ik vind het toch wel interessant enigszins patronen te ontdekken
Op vrijdag 26 augustus 2022 00:30 schreef DeaDLocK2K het volgende: En op lijnen of momenten dat het echt nodig is controleer je dan. Communiceer duidelijk wat de consequenties zijn van zwartrijden, en die zijn me al veel te zwaar; breng treintarief gewoon terug joh. Vijf euro extra als iemand niet direct kan betalen.
Niet mee eens, de pakkans is al laag als je dan ook nog de straf gaat verlagen dan gaat zwartrijden gewoon lonen (voor zover het dat niet al doet). Dat lijkt me een ongewenste ontwikkeling.
quote:
Het Openbaar Vervoer moet toegankelijk zijn, juist voor "onrendabelen" want die hebben vaak geen alternatief en zonder mobiliteit wordt de kans dat ze wel gaan renderen alleen maar kleiner, met van allerlei verstrekkende consequenties in het verdere sociaalmaatschappelijke veld.
Mee eens en die toegankelijkheid wordt vooral bedreigd door steeds verder uitgeklede dienstregelingen. Dus dat moeten we niet hebben. Dus vliegende teams, maar een staffel in de boete. Eerste keer 25¤ (kan per ongeluk zijn) tweede keer 50, derde keer honderd, vierde keer tweehonderd en daarna telkens tweehonderd. Trede terug telkens na 6 maanden geen boete.
Who gives a flying fuck over pakkans, het grootste gedeelte van de Nederlanders is betrouwbaar en koopt kaartjes. We moeten niet zo moeilijk doen over wat extra kosten. Waarom is het toch dat het Nibud de gemiddelde Nederlander altijd zo in de oren probeert te knopen dat we voor 18 maanden aan financiële reserves moeten hebben (18 maandsalarissen netto dus opzij hebben gezet). Maar als er door een onvoorziene omstandigheid een kink in de kabel komt bij de commerciële sector moet er financieel bijgesprongen worden en wordt de miljardenkraan VOL opengezet door Den Haag.
Sorry, maar zelfs als 25% van de reizigers zwart zou reizen, zou ik daar zonder problemen mee kunnen leven als het betekent dat de dienstverlening minimaal moet zijn zoals we die vóór de pandemie kenden.
In plaats van vliegende teams (wat op de schaal waarmee NS opereert betekent: zeer kleine kans op überhaupt iemand zien) zie ik liever dat elke trein een gastheer/vrouw heeft die zichtbaar is in de trein en kaartcontroles doet, maar dat deze bijvoorbeeld niet meer vereist is voor het sluiten van de deuren.
Om een sterfhuisconstructie te voorkomen kun je met de bonden en I&M afspraken maken over wanneer een trein zonder 2e personeelslid mag rijden zodat NS niet structureel treinen zonder 2e personeelslid gaat plannen en niets doet om dat te verhelpen.
Ik denk dat die sterfhuisconstructie helemaal niet nodig is. Ik ben voor een door de bonden onderhandeld en door de leden goedgekeurde oplossing. Als dat de door jou voorgestelde is: Awesome!! Had het zelf nog niet zo met elkaar in verband gebracht omdat ik er niet vanuit ging dat het zou leiden tot wat voor soort van baanverlies dan ook.
Op vrijdag 26 augustus 2022 00:36 schreef opgebaarde het volgende: Is er een flightradar24 voor treinen inclusief goederenvervoer? Ik woon sinds kort langs het spoor en ik vind het toch wel interessant enigszins patronen te ontdekken
This man asking the real questions (y) Het zou supervet zijn als we op de een of andere manier een website in elkaar kunnen draaien die live informatie die niet classified is (bepaalde legerbewegingen of kernafvaltransportern ofzo) op kaarten van https://OpenRailwayMap.org weergeeft. Ik wil wel hostingcapaciteit beschikbaar stellen met 500Mbit upload. Platform maakt me weinig uit.
Op vrijdag 26 augustus 2022 00:45 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik denk dat die sterfhuisconstructie helemaal niet nodig is. Ik ben voor een door de bonden onderhandeld en door de leden goedgekeurde oplossing. Als dat de door jou voorgestelde is: Awesome!! Had het zelf nog niet zo met elkaar in verband gebracht omdat ik er niet vanuit ging dat het zou leiden tot wat voor soort van baanverlies dan ook.
Als je tegen NS zegt "de verplichting voor een conducteur vervalt" kun je erop rekenen dat ze dat met beide handen aangrjipen om hun 'bedrijfsvoering te stroomlijnen'. (Ofwel, hetzelfde werk met minder mensen.)
Dan zul je zien dat het bestaande conducteursgilde wordt omgevormd tot vliegende teams, die zich vooral gaan richten op de hotspots (plekken met veel zwartrijders en overlast) en dat er in de loop der tijd steeds minder van zullen zijn. Want uitstroom van mensen die de nieuwe functie niet willen, pensionering, enzovoorts.
NS is een commercieel bedrijf dus het is logisch dat ze dat zullen proberen, maar dat is denk ik niet in het belang van de klant. Daarom zie ik meer heil in een omvorming waarbij NS wordt verplicht om te zorgen voor aanwezigheid van een 2e staflid maar dat er mogelijkheden zijn om een trein te rijden zonder.
Die mogelijkheid is er nu al een beetje, een machinist kan worden gevraagd of hij het ziet zitten om zonder 2e persoon te rijden. Die vrijblijvendheid zou er dan niet meer zijn, er is dan een lijstje met criteria voor 'trein rijdt zonder 2e man'.
Nieuw is dat ook allemaal niet, in Schotland doen ze het al 30 jaar zo (Strathclyde Manning Agreement) en ook in Southernland zijn er zulke afspraken tussen bonden en vervoerder.
Op vrijdag 26 augustus 2022 00:36 schreef opgebaarde het volgende: Is er een flightradar24 voor treinen inclusief goederenvervoer? Ik woon sinds kort langs het spoor en ik vind het toch wel interessant enigszins patronen te ontdekken
Je hebt natuurlijk Treinposities.nl of deze kaart voor reizigerstreinen. Goederentreinen worden door niet getrackt behalve door de verkeersleiding dus het lijkt me onmogelijk om daar real-time posities van te krijgen.
[..] Je hebt natuurlijk Treinposities.nl of deze kaart voor reizigerstreinen. Goederentreinen worden door niet getrackt behalve door de verkeersleiding dus het lijkt me onmogelijk om daar real-time posities van te krijgen.
Op die laatste kaart rijden nu echt veel opgeheven treinen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 26 augustus 2022 00:43 schreef James1988 het volgende: In plaats van vliegende teams (wat op de schaal waarmee NS opereert betekent: zeer kleine kans op überhaupt iemand zien) zie ik liever dat elke trein een gastheer/vrouw heeft die zichtbaar is in de trein en kaartcontroles doet, maar dat deze bijvoorbeeld niet meer vereist is voor het sluiten van de deuren.
Automatiseren van het vertrekproces zou inderdaad een goede ontwikkeling zijn!
Ik wil er dan ook gelijk voor pleiten om de treinen zo aan te passen dat er niet telkens nog een conducteur in de achterste cabine moet zitten om ‘m in de achteruit te zetten. of andere taken die je blijkbaar van oudsher als conducteur doet vanuit de onbemande cabine
[ Bericht 4% gewijzigd door Eix op 26-08-2022 11:34:14 ]
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Da’s waar. Maar die hele airport-sprinter wordt nu bedacht in het kader van ‘korter halteren, want anders past de dienstregeling niet’. En dus niet om de (vermeende) administratieve takenlast aan te pakken waarvoor het treinpersoneel steeds in die onbemande cabine gaat zitten. Punt wat ik wil maken is dat er ook een houding en gedrag probleem lijkt te spelen onder een deel van het rijdend personeel. Onderhand zie ik op drie van de vier ritten het personeel in die cabine wegduiken.
Ergens kan ik me ook wel voorstellen dat een conducteur niet alleen de trein door wil. Vanwege zijn eigen veiligheid. Maar dan moet je (als vakbond) ook eerlijk zijn en het werk anders door NS laten invullen.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Duidelijk is dat er minder mensen beschikbaar zijn om een baan uit te voeren, dan moet je of meer mensen zoeken of mogelijkheden zoeken om met minder mensen dezelfde productie kunnen maken.
Maar dat ligt anders, daar stoppen sowieso geen treinen. Op Goffert wel... behalve als daar een keer veel mensen met de trein willen. Dan stoppen ze er niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Gisteren was weer van alles aan de korte kant. En er stond veel materieel opgesteld. Zwolle-Amsterdam was rustig, 7 bakken ICM denk ik. Amsterdam-Alkmaar was druk. Vier bakken VIRM. Terug naar Amsterdam was 't doodrustig, zes bakken VIRM. De trein naar Leeuwarden had na Almere- pas een paar zitplaatsen over, balkons ook vol. 4 bakken ICM. Die trein is ook altijd zo druk op zaterdag. Dat is toch gewoon onhandig dan.
Op zondag 28 augustus 2022 13:31 schreef DeaDLocK2K het volgende: Gisteren was weer van alles aan de korte kant. En er stond veel materieel opgesteld. Zwolle-Amsterdam was rustig, 7 bakken ICM denk ik. Amsterdam-Alkmaar was druk. Vier bakken VIRM. Terug naar Amsterdam was 't doodrustig, zes bakken VIRM. De trein naar Leeuwarden had na Almere- pas een paar zitplaatsen over, balkons ook vol. 4 bakken ICM. Die trein is ook altijd zo druk op zaterdag. Dat is toch gewoon onhandig dan.
Ja, ik snap ook niet dat de reizigers zich niet wat beter aanpassen aan de materieelinzet van NS.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)