Als het spannend is mag het zelfs non-stop in beeld aan de zijkant ofzo, maar het is totáál niet spannend nee, dus laat maarquote:Op zondag 14 augustus 2022 09:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
En elke 3 ronden de stand in het WK laten zien hoeft ook echt niet.
En terechtquote:Op zondag 14 augustus 2022 09:58 schreef heywoodu het volgende:
De FanBoost-kampioen is wel veilig inmiddels, hoera.
Dit is overigens zijn 55e Formule E-race en zijn 55e keer FanBoost.
Het is gewoon een kutsysteem, meer kracht in je auto omdat je populariteitsstemmen wint, heeft helemaal niks met sport te maken.quote:
Het zijn bijna altijd dezelfden die FanBoost krijgenquote:Op zondag 14 augustus 2022 09:58 schreef heywoodu het volgende:
De FanBoost-kampioen is wel veilig inmiddels, hoera.
Dit is overigens zijn 55e Formule E-race en zijn 55e keer FanBoost.
Ja, dat maakt het systeem ook deels zo kut. Maar Vandoorne is wel de enige met een significant aantal races en 100% FanBoost lijkt mequote:Op zondag 14 augustus 2022 10:02 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Het zijn bijna altijd dezelfden die FanBoost krijgen
Tsja, daar heb je een punt. Maar Da Costa en Nyck hadden toen zij kampioen werden ook altijd fanboost meen ik.quote:Op zondag 14 augustus 2022 10:02 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het is gewoon een kutsysteem, meer kracht in je auto omdat je populariteitsstemmen wint, heeft helemaal niks met sport te maken.
Niks tegen Vandoorne overigens, puur tegen dat onzinnige systeem.
Jep, ik zie een overeenkomst wat betreft waarom mensen kampioen wordenquote:Op zondag 14 augustus 2022 10:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Tsja, daar heb je een punt. Maar Da Costa en Nyck hadden toen zij kampioen werden ook altijd fanboost meen ik.
Net zoals dat dit seizoen geen races had in 2021.quote:Op zondag 14 augustus 2022 10:04 schreef heywoodu het volgende:
Ah, het seizoen 2022-23 begint in januari 2023 en heeft dus nul races in 2022.
Oh dat sowieso, retestrak seizoen geredenquote:Op zondag 14 augustus 2022 10:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
En Stoffel was gewoon het meest consistent dit seizoen. Terechte kampioen wat mij betreft
Zoals The Race zegt: een masterclass gegeven in hoe je kampioen wordt (een kampioenschap aan elkaar rijgt).
Mede daardoor kan ik deze racerij echt niet serieus nemen. De attack mode (en het feit dat die gewoon doortikt tijdens de SC), en de fanboost wat gewoon een vorm van competitievervalsing is.quote:Op zondag 14 augustus 2022 09:58 schreef heywoodu het volgende:
De FanBoost-kampioen is wel veilig inmiddels, hoera.
Dit is overigens zijn 55e Formule E-race en zijn 55e keer FanBoost.
Waarvan akte.quote:Op zondag 14 augustus 2022 10:27 schreef tja77 het volgende:
[..]
Mede daardoor kan ik deze racerij echt niet serieus nemen. De attack mode (en het feit dat die gewoon doortikt tijdens de SC), en de fanboost wat gewoon een vorm van competitievervalsing is.
Tel daarbij op de lage snelheden, het kutgeluid, het net niet niveau, en het uitblijven van spektakel.
Ik heb ook met geen enkele coureur iets, allemaal saaie 13 in het dozijn coureurs.
Ik kijk het alleen als er ECHT niks anders op de tv is.
Attack Mode heb ik minder moeite mee, dat heeft iedereen en kun je pakken wanneer je wilt, min of meer. Soms heb je pech, ja, maar iedereen heeft de kans. FanBoost is gewoon competitievervalsing.quote:Op zondag 14 augustus 2022 10:27 schreef tja77 het volgende:
[..]
Mede daardoor kan ik deze racerij echt niet serieus nemen. De attack mode (en het feit dat die gewoon doortikt tijdens de SC), en de fanboost wat gewoon een vorm van competitievervalsing is.
Tel daarbij op de lage snelheden, het kutgeluid, het net niet niveau, en het uitblijven van spektakel.
Ik heb ook met geen enkele coureur iets, allemaal saaie 13 in het dozijn coureurs.
Ik kijk het alleen als er ECHT niks anders op de tv is.
Die lage snelheden zijn volgend jaar wel voorbij. Dan komt het in de buurt van het niveau van de Formule 2 met 320 km/uur en een snellere acceleratie.quote:Op zondag 14 augustus 2022 10:27 schreef tja77 het volgende:
[..]
Mede daardoor kan ik deze racerij echt niet serieus nemen. De attack mode (en het feit dat die gewoon doortikt tijdens de SC), en de fanboost wat gewoon een vorm van competitievervalsing is.
Tel daarbij op de lage snelheden, het kutgeluid, het net niet niveau, en het uitblijven van spektakel.
Ik heb ook met geen enkele coureur iets, allemaal saaie 13 in het dozijn coureurs.
Ik kijk het alleen als er ECHT niks anders op de tv is.
Waarom wordt de attackmode niet op pauze gezet tijdens een SC? Dat is toch gewoon elektronisch te reguleren?quote:Op zondag 14 augustus 2022 10:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Attack Mode heb ik minder moeite mee, dat heeft iedereen en kun je pakken wanneer je wilt, min of meer. Soms heb je pech, ja, maar iedereen heeft de kans. FanBoost is gewoon competitievervalsing.
Verder kijk ik vooral voor de vaak behoorlijk spectaculaire races, hoewel het net als in letterlijk elke andere klasse niet altijd feest is.
Geen idee, maar ik zie het niet als heel anders dan pech met de timing van je pitstop als er gelijk daarna een safety car komt ofzo.quote:Op zondag 14 augustus 2022 10:35 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waarom wordt de attackmode niet op pauze gezet tijdens een SC? Dat is toch gewoon elektronisch te reguleren?
Ik heb nu de indruk dat ze de baan aanpassen aan de bolides. Dus smalle passages om het maar spectaculair te laten ogen. Gaan ze die 320 km/uur ook daadwerkelijk halen?quote:Op zondag 14 augustus 2022 10:33 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Die lage snelheden zijn volgend jaar wel voorbij. Dan komt het in de buurt van het niveau van de Formule 2 met 320 km/uur en een snellere acceleratie.
Dat is afhankelijk van het circuit. Maar het idee van de Formule E is vooral om te rijden in de grote steden, dus het zullen nog steeds stratencircuits zijn.quote:Op zondag 14 augustus 2022 10:38 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ik heb nu de indruk dat ze de baan aanpassen aan de bolides. Dus smalle passages om het maar spectaculair te laten ogen. Gaan ze die 320 km/uur ook daadwerkelijk halen?
Top, tof enquote:Op woensdag 11 januari 2023 18:16 schreef Starflyer het volgende:
Aankomend weekend begint weer een nieuw seizoen in de Formule E, dus hoog tijd voor een nieuwe OP @:heywoodu, @:Nattekat, @:borisz
[ afbeelding ]
De Formule E is een klasse voor elektrisch aangedreven formule auto's en bestaat sinds 2014. Races worden ePrix genoemd en worden vooral gehouden op tijdelijke stratencircuits van ca 2 tot 3,5 km lang in het centrum van grote steden. Sinds 2021 heeft de Formule E de status van een officieel FIA wereldkampioenschap. De Belg Stoffel Vandoorne is de huidige wereldkampioen en het Mercedes EQ Formula E Team is de huidige constructeurskampioen.
[ afbeelding ]
Raceformat
Een racedag bestaat uit twee vrije trainingen van 30 minuten, gevolgd door de kwalificatie en de race. Dit alles vindt op één dag plaats. Als er in hetzelfde weekend twee races plaats vinden, dan is er slechts één vrije training van 45 minuten op de tweede racedag.
Kwalificatie
De kwalificatie bestaat uit een format met een knock-outfase, zie onderstaande afbeelding.
[ afbeelding ]
De coureur op de pole position krijgt 3 punten en de coureur met snelste tijd in de kwalificatie krijgt 1 punt.
Race
De race wordt verreden over 45 minuten + 1 ronde. Twee keer per race moeten de coureurs een zogenaamde Attack Mode activeren, waarmee ze 4 minuten 30 kW extra power krijgen. Gelukkig is de controversiële Fanboost dit jaar afgeschaft.
De puntentelling is hetzelfde als in de Formule 1, dus 25 - 18 - 15 - 12 - 10 - 8 - 6 - 4 - 2 - 1 punten voor de top 10. De coureur met de snelste ronde van de top 10 in de race krijgt 1 punt.
Auto
Vanaf dit jaar wordt er gereden met de Gen3 auto, die bestaat uit een standaard chassis met een standaard remsysteem en een halo. Het remmen gaat dit seizoen ook anders dan in voorgaande jaren. Dat gebeurt nu deels op de motor (door de regen op de achterwielen) en deels met de voorremmen. Er zitten dus geen achterremmen op deze wagens. De auto is ca 60 kg lichter dan de Gen2 van vorig seizoen en weegt nu ca 840 kg. Hankook is de nieuwe bandenleverancier.
De powertrains worden door de fabrieksteams zelf gebouwd en leveren maximaal 350 kW (476 pk) voor de kwalificatie en 300 kW (408pk) voor de race (uitgezonderd Attack Mode). Er kan maximaal 600 KW teruggewonnen worden met regeneratie. Klantenteams kunnen een motor gebruiken van een van de fabrieksteams.
[ afbeelding ]
Deelnemers
Er doen elf teams mee met elk twee auto's, dus in totaal 22 coureurs, waaronder één Nederlander, te weten Robin Frijns, die rijdt voor het team van Abt. Nyck de Vries, twee jaar geleden nog kampioen, heeft de overstap naar de Formule 1 gemaakt en doet niet meer mee. Namens onze zuiderburen doet ex-Formule 1 coureur en huidig Formule E kampioen Stoffel Vandoorne mee.
[ afbeelding ]
Nieuwe teams dit jaar zijn Abt, Maserati en McLaren. Abt is terug van weggeweest en Maserati en McLaren hebben de bestaande teams van respectievelijk Venturi en Mercedes overgenomen. Het team van Techeetah is vooralsnog wegens financiële problemen gestopt.
Kalender
Het seizoen 2022 - 2023 loopt van januari tot en met juli. Er zijn 16 races in 11 steden.
[ afbeelding ]
Was maar een vrije training hequote:
Inderdaad, goed te zien vanuit de onboard van Birdquote:
Dag seizoen Frijnsquote:
Was wel laat gecommuniceerd vond ikquote:
waar te zien?quote:
Ziggo Racing en Eurosport 2quote:
Alle Mahindra powertrains staan zo'n beetje achteraan. Frijns zei zelf dat ze veel softwareproblemen hebben.quote:
Zijn all season banden.quote:Op zaterdag 22 april 2023 14:54 schreef TjjWester het volgende:
Waarom hebben die banden zoveel profiel?? In de F1 noemen ze dat regenbanden.
Ja ik kijk nooit Formule E
quote:Op zaterdag 22 april 2023 15:07 schreef Zorro het volgende:
Ik kijk ook weer eens. Van Dam is ook lekker bezig.
"Bocht 1, gevolgd door bocht 2 en 3"
Je moet het allemaal maar van buiten weten hoor.
Mortaraquote:Op zaterdag 22 april 2023 15:15 schreef ChevyCaprice het volgende:
Die donkerblauwe ging er mooi voorbij
Ruim zelfsquote:
Die had ie toch al geen meerquote:
Komen nog rondes bij omdat de SC 2x uitgerukt is.quote:
Had nog wel powerquote:Op zaterdag 22 april 2023 15:59 schreef ChevyCaprice het volgende:
Buemi gewoon geen power meer toch? Zo laat remde Bird niet
Optimistische actie, maar hield het net.quote:Op zaterdag 22 april 2023 15:59 schreef ChevyCaprice het volgende:
Buemi gewoon geen power meer toch? Zo laat remde Bird niet
Ik zie het al, je wordt niet zomaar even commentator.quote:Op zaterdag 22 april 2023 15:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
"The added laps have been added"
Het Engelstalige commentaar kan er ook wat van @:Zorro
Zonder attack mode is het een lange trein.quote:Op zaterdag 22 april 2023 23:39 schreef heywoodu het volgende:
Wat een race, maar wat jammer van het bestaan van de Attack Mode...zonder dat onoverzichtelijke gedoe steeds zou deze race écht fenomenaal zijn geweest
Attack Mode was gisteren totaal onnodig, ook op de momenten waarop er geen Attack Mode was werd er volle bak ingehaald, elke ronde weer. Het enige wat Attack Mode gisteren deed was zorgen voor een onoverzichtelijke meukquote:Op zondag 23 april 2023 12:44 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Zonder attack mode is het een lange trein.
Hebben die stiekem de reserve Jaguars gepikt en overgespoten?quote:Op zondag 23 april 2023 12:06 schreef Starflyer het volgende:
Totaal onverwacht, een Abt 1-2 in de kwalificatie
[ twitter ]
quote:Op zondag 23 april 2023 12:06 schreef Starflyer het volgende:
Totaal onverwacht, een Abt 1-2 in de kwalificatie
[ twitter ]
Regen.quote:Op zondag 23 april 2023 12:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Rare omstandigheden of iets? Dat is bijna alsof Williams in de F1 ineens met z'n tweeën vooraan staat.
Klimaatactivistenquote:Op zondag 23 april 2023 15:05 schreef ETA het volgende:
Demonstranten die vlak voor de start grid op rennen. Geen idee waar ze voor staan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |