RedFever007 | donderdag 11 augustus 2022 @ 10:52 |
Noordwest-Europa gaat deze winter in met een historisch kleine voorraad diesel. Door de oorlog in Oekraïne is de aanvoer vanuit Rusland aan banden gelegd en worden bestaande voorraden aangesproken. De sombere voorspellingen van energieconsultant Wood Mackenzie Ltd. tegenover Bloomberg dragen bij aan een toch al donker beeld over de dreigende energiecrisis aankomende winter. Hoewel er altijd sprake is van seizoensgebonden conjunctuur, kijkt Europa aankomende november naar verwachting aan tegen de kleinste voorraad sinds 2011. Lees ook | Economische klap van energiecrisis wordt onderschat Ook onafhankelijke opslagen, zoals de Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen hub, zien hun voorraad afnemen tot het laagste peil in jaren. Diesel is cruciaal voor de transportsector en de vraag ernaar zal naar verwachting, ondanks de lage voorraad, niet afnemen. https://www.bnr.nl/nieuws(...)raad-historisch-laag Kan er ook nog wel bij En Putin maar lachen | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 11 augustus 2022 @ 10:58 |
We doen het voor Oekraïne jongens!!! Eet een boterham minder en zet uw verwarming laag. Mogelijk verliest u uw baan omdat uw werkgever het ook niet meer kan bolwerken maar dat moet u er maar voor over hebben. | |
Rode_Wijn | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:00 |
Is dit weer de inleiding voor een nieuwe smoes dat bedrijven recordwinsten kunnen gaan boeken? | |
Jan_Onderwater | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:01 |
Deze hele Energie crisis maakt 1 ding heel duidelijk, Europa moet onafhankelijk worden op het gebied van Energie, en niet langer afhankelijk zijn van zulke landen als Rusland, Saudi, etc. | |
RedFever007 | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:03 |
We zijn al decennia lang afhankelijk, dat gaat echt niet in een jaartje veranderen. Verder wel eens hoor, maar vrees dat volledig onafhankelijk worden een utopie is. En anders komen we wel via via aan Russisch gas of olie uit SA | |
RedFever007 | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:04 |
Waarschijnlijk wel | |
NeeOfTochJA | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:04 |
Werkt goed ook die sancties. | |
Jan_Onderwater | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:05 |
Dat klopt, maar de noodzaak is nu een goed duidelijk. | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:11 |
Dit hebben we zelf veroorzaakt. Rusland is decennia lang een betrouwbare energieleverancier geweest. Zelfs in de koude oorlog ten tijde van de Sovjet unie zijn gasleveranties nooit in het geding geweest. Nee, Wij moesten Rusland gaan boycotten wegens een (inderdaad onrechtmatige inval) in Oekraïne, een diep corrupte bananenrepubliek waar we niets mee hebben. Grootste product van kinderporno ter wereld. Miljoenen Nederlandse huishoudens in armoede gestort en voor decennia en miljarden schade aangericht door te handelen uit emotie ipv ratio. Helaas zie je dat handelen uit emotie steeds vaker voorkomen. | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:28 |
Utopisten met een alfa opleiding denken dat we in 6 maanden heel de Europese energieinfrastructuur om kunnen bouwen naar onafhankelijkheid van Rusland. We gaan een diepe crisis tegemoet die in Nederland nog dieper lijkt te worden dan in andere landen. Oorzaak? Een minister van financiën zonder verstand van financiën. Een minister van stikstof die niet weet wat stikstof is. Een minister van klimaat en energie die het verschil tussen klimaat en milieu niet kent en geen idee heeft hoe je met kernenergie een huis verwarmt. Een premier die verstoppertje speelt. Welkom in Nederland. Dit kan alleen maar heel verkeerd aflopen | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:34 |
Daar is de EU zich al decennia van bewust. De lidstaten zelf traineerden dat proces echter. | |
Hyaenidae | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:36 |
Ik denk dat veel bedrijven (die totaal geen last hiervan hebben) dit soort nieuwsberichten wel gebruiken als slap excuus om prijzen gewoon lekker op te kunnen drijven. Als ik een zaak had zou ik dat ook doen, gewoon weer de prijzen met 20% omhoog "omdat Oekraïne". | |
Hexagon | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:43 |
Stoppen met dat nutteloos bezorgen van boodschappen. Hebben we diesel zat. | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:47 |
Je hebt echt geen flauw idee he? | |
Hexagon | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:50 |
Jawel, de energiehuishouding is in de problemen. Maar dan moeten er prioriteiten worden gesteld. | |
MichaelScott | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:52 |
Hopelijk hoeven er deze winter niet al te veel doden te vallen voordat men actie onderneemt maar ik zie het somber in. | |
Rode_Wijn | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:53 |
Dit gebeurt volop en een alternatief is er niet echt omdat alle bedrijven het lijken te doen. Ik geloof in het kapitalisme maar vrees ervoor dat het nu excessief geworden is. Dat zou de overheid nu eens mooi kunnen gaan reguleren. Zoals die windfall tax. | |
RedFever007 | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:55 |
Sex toys komen allemaal uit de Oekraïne? | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 11 augustus 2022 @ 11:55 |
Geen flauw idee dus. Boodschappen worden doorgaans bezorgd door fietskoeriers, elektrische wagentjes en brommers. Geen van die zaken gebruiken diesel. En al zou dat wel zo zijn dan hadden al die bezorgertjes bij elkaar per jaar minder diesel verbruikt dan één groot vrachtschip er per dag doorheen jaagt. Enig idee hoe groot een dieselmotor van een schip is? Hier, dit is niet eens de grootste: Dáár zit verbruik, niet bij boodschappenbezorgers. | |
RedFever007 | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:00 |
Tsja de Action en de Big Bazar moeten wel gevuld worden he met ,90% nutteloos waardeloos spul/rommel | |
Hexagon | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:11 |
Nou dan kan er vast wel een prioriteitenlijstje gemaakt worden van gebruikers. | |
Zelva | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:12 |
Tsja, ik kan ook dezelfde nietmachine halen bij de Blokker voor 3 euro in plaats van 1 euro bij de Action. Is waarschijnlijk ook nog met dezelfde boot gekomen. | |
Jaeger85 | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:22 |
Het verlagen van de gasvoorziening door Rusland begon al in zomer 2021. Dus dat ze altijd een betrouwbare gasleverancier zijn geweest ben ik niet met je eens. https://www.gisreportsonline.com/r/russia-europe-gas/ [ Bericht 8% gewijzigd door Jaeger85 op 11-08-2022 12:27:52 ] | |
opgebaarde | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:23 |
Nu merken we het met energie maar er zijn meer producten zoals chips (Taiwan) of medicijnen (China, India). Die globalisering zorgde voor snelle economische groei en wederzijdse afhankelijkheid van elkaar (meer verbondenheid en dus kleinere kans op oorlogen) maar als er (ergens op de wereld) stront aan de knikker is.... [ Bericht 1% gewijzigd door opgebaarde op 11-08-2022 12:30:32 ] | |
opgebaarde | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:26 |
Als je concurrenten daar niet in meegaan dan ben jij de spreekwoordelijke sigaar. | |
Straatcommando. | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:30 |
En anders is het kartelvorming | |
R-woud93 | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:34 |
Vanmiddag de tank van mijn werkbus en privé auto nog maar ff volgooien. | |
TheoddDutchGuy | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:36 |
Het is dezelfde onzin als drinkwater “crisis”, niet de afsluitdijken dicht, niet de meren verhogen, niet voorkomen en opslaan van schoon water wat iedere dag de zee in stroomt, niet ophouden met absurde hoeveelheid drinkwater voor datacenters eens stop te zetten…neeeeee.. “betaal maar meer voor water”. Maar wat heeft meer betalen voor nut als er zogenaamd te weinig is? Je wordt belazerd waar je bij staat, deze rekening komt keer op keer bij de onderste laag terecht die het minst te besteden heeft. De rijke? De boeren? Etc? Die staan d3 hele dag met kraanwater hun tuin of land te besproeien. Bovenstaande kan je ook plakken op energie. | |
Red_85 | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:39 |
Dit. Iedere. 'Crisis'. Weer. | |
opgebaarde | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:39 |
Je moet maar zo denken. Over een paar maanden wordt het tanken pas echt duur | |
hunterrnl | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:40 |
Vreemd bericht... De laatste weken zie je alles in rap tempo dalen en ook Diesel. Maargoed, bedrijven zien nu ook dat ze de boel kunstmatig met elk rot excus kunnen laten stijgen. | |
raptorix | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:41 |
Ik zag van de week een Appie bezorger letterlijk 20 meter van de Appie boodschappen bezorgen | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 11 augustus 2022 @ 12:45 |
Ja, Want die schepen zijn natuurlijk alleen gevuld met spullen voor de action en big bazar en wat die zaken verkopen is natuurlijk uitsluitend nutteloze rommel Voor je eigen economie is het ook wel handig dat je je handel kunt verschepen. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 11 augustus 2022 @ 13:10 |
Zooooo....zit er even iemand hoog in zijn emotie. | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 11 augustus 2022 @ 13:35 |
Volgens mij staat daar gewoon dat Rusland zijn contractuele verplichtingen nakomt maar niet extra wilde leveren om eerst de eigen voorraad aan te vullen? Wat is er onbetrouwbaar aan het nakomen van contractuele verplichtingen? Als Europa gegarandeerd meer gas hadden willen hebben hadden ze voor een grotere hoeveelheid een contract af moeten sluiten. | |
Speekselklier | donderdag 11 augustus 2022 @ 13:40 |
De Utopisten maken vaak een heel simpele berekening. Zetten x miljard euro klaar en zeggen dat het voor dat bedrag binnen een jaar zou moeten lukken. Elk probleem is oplosbaar met geld. | |
Speekselklier | donderdag 11 augustus 2022 @ 13:42 |
Is bij mij niet anders, ok goed, 100 meter.. Ik heb na mijn werk niet echt veel zin meer om door zo'n supermarkt te lopen. Zeker in corona-tijd was het ideaal. | |
Jaeger85 | donderdag 11 augustus 2022 @ 14:08 |
Kijk even verder dan je neus lang is naar de grafieken die in dat artikel staan. Dan zie je dat Rusland in het tweede kwartaal van 2021 veel minder heeft geleverd dan in 2022. Dat terwijl Europa juist meer wilde dan in 2020. En je bent wel erg naief als je de Russische verklaring geloofd. Meer aannemelijk zijn afpersing om NS2 of ter voorbereiding van sancties als antwoord op de inval op Oekraïne wat Rusland toen allang besloten had gezien de enorme troepen opbouw langs de grens | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 11 augustus 2022 @ 14:17 |
Of er meer of minder is geleverd is niet relevant. Zijn de overeenkomsten nagekomen? Ja, dat zijn ze. Je kunt een partij niet als onbetrouwbaar bestempelen voor het niet leveren van goederen waar geen leveringsovereenkomst voor is gesloten. Als ik met jou overeenkom jou 10 appels te leveren en ik lever er 10 ben ik mijn overeenkomst nagekomen. Als wij het jaar er op overeenkomen dat ik 8 appels lever en ik lever die dan heb ik er minder geleverd dan het jaar er voor, maakt mij dat dan onbetrouwbaar? | |
Korenfok | donderdag 11 augustus 2022 @ 14:28 |
De oorzaak van dit probleem is juist ruslands nationalisme en zeer slechte economische toestand. In 2010 is mene r ahcter gekomen dat Oekraine gigantische voorraden gas en olie heeft, en direct de grootste supplier kon worden van europa, een democratisch westers gezind land die de energie voorrasden zou kunnen voorzien van democratische landen, dit was een gevaar voor dictor poetin. Oh en je raad wel waar deze voorraden zijn gevonden, en dan geloven mensen dat die zelfde bevolking al deze rijkdom aan rusland wil overdragen? Nationalisme is de oorzaak van dit probleem. | |
raptorix | donderdag 11 augustus 2022 @ 14:32 |
Nouja bij ons geeft het vrij veel overlast omdat als er een AH wagen staat de straat 5 minuten geblokkeerd is. | |
Speekselklier | donderdag 11 augustus 2022 @ 15:28 |
Ok, en het voelt dan beter als het Jumbo auto is omdat die niet op 50 meter zit? | |
raptorix | donderdag 11 augustus 2022 @ 15:30 |
Ik vind het gewoon belachelijk dat als je als gezond persoon niet eens even 50 meter wilt lopen naar de supermarkt, en dan klagen dat je geen zin hebt door een winkel te lopen, ik ben er meestal letterlijk in 3 minuten door heen. | |
Glazenmaker | donderdag 11 augustus 2022 @ 15:33 |
De kleinste voorraad sinds 2011 en toen heb ik er nooit van gehoord. Tijd voor paniek jongens. Laten we Poetin maar gewoon zijn zin geven dan gaat hij ons nooit meer chanteren hoor. | |
Glazenmaker | donderdag 11 augustus 2022 @ 15:38 |
Ik woon bijna tegenover een super en op 5 minuten fietsen zijn er nog 3 anderen. Toch iedere dag weer de busjes hoor. Zelfs van de super tegenover de deur. Nou heb ik begrepen van een student dat het heel makkelijk is met zware dingen zoals kratten bier. Toen moest ik wel een beetje huilen van binnen. | |
Digi2 | donderdag 11 augustus 2022 @ 16:16 |
Deze vrachtwagens gebruiken geen diesel. | |
NgInE | donderdag 11 augustus 2022 @ 16:26 |
Precies, we zitten in een oorlog. We hoeven gelukkig geen militairen te sturen, maar de klappen zullen economisch vallen. Zolang Putin president is (en als we pech hebben erna ook) zal energie als wapen worden ingezet. Tijd om pijpleidingen naar Afrika te bouwen. | |
Dutchguy | donderdag 11 augustus 2022 @ 16:31 |
Bibberhongeren voor Oekraïne! | |
Zwansen | donderdag 11 augustus 2022 @ 16:39 |
Boodschappen worden doorgaans bezorgd door fietskoeriers, elektrische wagentjes en brommers? AH bezorgt hier in de straat altijd met een standaard dieselbus. En dat is in heel veel gebieden Nederland nog zo. Idem voor de andere bezorgers hier. | |
Speekselklier | donderdag 11 augustus 2022 @ 16:54 |
Dat mag... ik vind het dan weer belachelijk om massaal door een supermarkt te lopen terwijl ze het zo bij je in keuken zetten. | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 11 augustus 2022 @ 18:06 |
Dan nog verbruikt zo'n bus een fractie van een fractie van een schip. Het is een druppel op een gloeiende plaat. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:14 |
Anyway, erg vervuilend, diesel, dus eigenlijk moeten we er blij mee zijn. | |
ACT-F | vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:18 |
Nee. Dergelijke schepen verbruiken stookolie; een restproduct na het raffineren van de lichtere fracties zoals benzine en diesel. | |
Kapitein_Scheurbuik | zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:50 |
Nee hoor. Veel schepen varen op mgo (marine gas oil) of op een mix. En dat is grotendeels gewoon diesel. Dat heeft de voorkeur over stookolie omdat het schoner is. Het zit overigens een stuk ingewikkelder in elkaar want de grens tussen stookolie en diesel is niet zo duidelijk als hoe jij het hier stelt. | |
ACT-F | zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:58 |
Stookolie heeft de voorkeur vanwege de lagere accijns. Het verschil tussen diesel en stookolie is glashelder vastgesteld door de douane door middel van GN-codes. Vooral de viscositeit is relevant. | |
Fer | zondag 14 augustus 2022 @ 01:41 |
En dan? Afhankelijk van Chinese lithium accu’s of zonnepanelen. Of Afrikaans kobalt en koper? Canadees Lithium. Of misschien Uranium uit Kazachstan? | |
Fer | zondag 14 augustus 2022 @ 01:47 |
En dat busje komt dan vanaf een distributiecentrum aan de andere kant van de stad. Waar het eerst nog een uur stationair heeft lopen draaien met dit weer, om de laadruimte te voorkoelen. Overigens gebeurt dit ook met grondstoffen van bedrijven, zoals papier karton, hout, metaal of geproduceerde materialen. Die worden ook half het land rondgereden omdat iedereen zijn vaste of goedkoopste leverancier kiest. | |
tjoptjop | zondag 14 augustus 2022 @ 18:41 |
5 jaar geleden gepresenteerd maar vooralsnog rijdt er geen één commercieel rond | |
Digi2 | zondag 14 augustus 2022 @ 18:49 |
Wordt dan wel tijd dan nu. Commercieel was het weinig interessant voor Tesla zolang de productie van hun EV's battery constraint was. Mogelijk hebben ze nu veel meer Li accu's kunnen sourcen.
| |
tjoptjop | zondag 14 augustus 2022 @ 18:51 |
Ah eindelijk. Al is het bij Tesla wel eerst zien dan geloven... Maar dan nog is dit een lange termijn oplossing, de fabricagecapaciteit is er momenteel niet om simpelweg snel over te kunnen stappen. Misschien dat ze een paar duizend kunnen leveren dit jaar, en dan waarschijnlijk ook nog eens alleen in de VS | |
Digi2 | zondag 14 augustus 2022 @ 19:05 |
Er gaan nogal wat li accu's in zo'n vrachtwagen dus het zal lang duren voordat je grotere aantallen op de weg zal zien. Giga Berlin draait nog lang niet eens op volle toeren en ik vraag me af of ze daar de semi gaan produceren. Vermoedelijk kan daarvoor beter een fabriek in een voormalig oostblokland worden gebouwd. | |
kurk_droog | zondag 14 augustus 2022 @ 19:11 |
Even los van diesel maar dit is toch niet meer uit te leggen. Pomp dat Groningen leeg joh. | |
Ivo1985 | zondag 14 augustus 2022 @ 20:03 |
Dat we al veel te lang afhankelijk zijn en dagelijks miljoenen euro's exporteren naar discutabele landen neemt niet weg dat we dat zo snel mogelijk moeten veranderen. | |
Ivo1985 | zondag 14 augustus 2022 @ 20:09 |
Waarom geef je niet gewoon een link naar Daf, Volvo of Scania. Die bouwen al daadwerkelijk enige trucks zonder dieselmotor. Met genoeg actieradius voor een flink deel van het distributievervoer. | |
Digi2 | zondag 14 augustus 2022 @ 20:12 |
Dat "enige" is nu net het verschil. Tesla lijkt me beter in staat die trucks in groter aantallen te kunnen produceren. [ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 14-08-2022 20:24:36 ] | |
Ivo1985 | zondag 14 augustus 2022 @ 21:36 |
Tot nu toe blijkt daar niets van en hebben ze alleen ergens wat schetsen van een concept wat nog lang niet productierijp is. | |
Digi2 | zondag 14 augustus 2022 @ 21:46 |
Ze waren 3 jaar geleden al verder dan dat | |
TheFreshPrince | zondag 14 augustus 2022 @ 21:52 |
In dit geval kan ik je vertellen dat Tesla toch wel iets verder is dan schetsen Ten eerste rijden er al een paar jaar Tesla Semi prototypes rond door de USA waar volop mee getest wordt. Tesla Semi Truck Spotted on Streets COMPILATION - PART 1 -SemiTruck on the roads Insane Acceleration En sinds begin dit jaar heeft PepsiCo's Frito-Lay facility in Modesto, California de beschikking over 15 exemplaren om ervaring mee op te doen, er moeten er volgend jaar nog een stuk of 85 geleverd worden. Tesla heeft daar 1.500kW Megachargers geplaatst en Megapacks om die 1.500kW laadstroom ook daadwerkelijk te kunnen leveren zonder het net te overbelasten. Wat de productie naar verluid vooral nog tegenhoudt is het opschalen van de productie van 4680 lithium cellen. [ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-08-2022 22:06:33 ] | |
tjoptjop | zondag 14 augustus 2022 @ 22:25 |
Is de semi ook niet te lang voor Europa? Dus dan moet er nog een aparte Europese versie komen waar natuurlijk ook weer een paar jaar overheen gaat. Al met al (mooie) toekomstmuziek, maar aankomende winter hebben we er nog niks aan) | |
TheFreshPrince | zondag 14 augustus 2022 @ 22:32 |
Ik weet wel dat de EU het plan had / heeft om langere modellen toe te staan, ook omdat het veiligheid (kreukelzone) en stroomlijn ten goede komt. https://www.transportenvironment.org/discover/breakthrough-safer-more-aerodynamic-truck-cabs/ | |
tjoptjop | zondag 14 augustus 2022 @ 22:35 |
Zou een goede keuze zijn, nu is de bruikbare laadruimte leidend. Evt ook een max trailerlengte gebruiken zodat niet snel die extra ruimte voor de cabine geclaimd wordt voor laadruimte De marges in transport zijn dusdanig laag dat iedere mogelijkheid om extra omzet te pakken gebruikte, dan wel misbruikt worden. Ik weet niet of ik het met het veiligheidsargument eens ben. Qua zicht zijn de huidige cabines beter dan dat er een 'motorkap' op zit | |
TheFreshPrince | zondag 14 augustus 2022 @ 22:36 |
Het is net Formule 1... kom met nieuwe regels en iedere fabrikant kijkt hoe je daar zo creatief mogelijk mee om kan gaan | |
Digi2 | zondag 14 augustus 2022 @ 22:44 |
Een europese versie zal Tesla niet veel tijd kosten om te ontwikkelen. Hetgeen veel tijd kost is de productiecapaciteit in europa te realiseren. Als er steeds meer EV's en electrische trucks op de weg komen zal het verbruik aan aardolie in Europa gaan dalen. De stroom in noord-europa wordt nog steeds behoorlijk vuil geproduceerd en vanwege het sterke seizoens effect op de renewables verder van de evenaar is dat lastig te voorkomen. Voorlopig zal een flink deel van de stroom dmv LNG en kerncentrales geproduceerd moeten worden om de seizoenseffecten te kunnen beheersen. | |
tjoptjop | zondag 14 augustus 2022 @ 23:11 |
Er is niks bij Tesla wat "niet veel tijd zal kosten" Full Self Drive is ook al jaren ieder moment klaar. Roadster en semi zijn 5 jaar geleden gelanceerd en beide nog niet in productie. De pick-up is ook nog steeds niet in productie. Prima bedrijf met toffe producten maar hecht niet teveel waarde aan hun tijdlijnen. | |
HiZ | zondag 14 augustus 2022 @ 23:32 |
Mijn diesel is minder vervuilend dan een hoop benzine motoren. Zomaar vervangen door een EV voor het einde van de levensduur heeft waarschijnlijk zelfs een negatief effect op het milieu. | |
Digi2 | zondag 14 augustus 2022 @ 23:32 |
Ik hecht weinig waarde aan tijdlijnen, ook niet aan die van Ford, GM of VW die bakken er ook weinig van. Iets ontwikkelen is wat anders dan grootschalig produceren. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 15 augustus 2022 @ 14:58 |
Volgens de succesvolle diesel-lobby. | |
TheFreshPrince | maandag 15 augustus 2022 @ 16:16 |
Wat betreft het uitbrengen van nieuwe modellen helpt de schaarste ook niet echt en heeft Tesla z'n lanceringen flink moeten uitstellen. Tesla kan wel Cybertrucks of Semi's gaan leveren maar in de praktijk "kannibaliseert" dat weer op accu's en halfgeleiders die ze ook in de Model S, 3, X en Y kunnen gebruiken. En juist de Y en 3 zijn de bestsellers. De productie van hun 'tabless' 4680 cellen (46mm Ø en 80mm lengte) komt wel wat op stoom nu. | |
raptorix | maandag 15 augustus 2022 @ 16:18 |
Ik las van de week wel een aardig stukje van een Amerikaanse truck chauffeur, voor hun is elektrisch rijden totaal niet rendabel omdat je veel te vaak moet opladen. Dit wordt alleen interessant als de aanschafprijs laag word, en de prijs van brandstof heel duur. | |
Jan_Onderwater | maandag 15 augustus 2022 @ 16:22 |
Trucks en Schepen zijn bij uitstek zaken waar diesel nog een grote voorsprong heeft. | |
TheFreshPrince | maandag 15 augustus 2022 @ 16:23 |
Dat is niet het hele verhaal natuurlijk. Er zijn in de US vrachtwagenchauffeurs die long-haul driver zijn en gigantische afstanden afleggen. Maar je hebt ook gewoon distributiecentra van diverse ketens die vaak binnen een straal van hooguit een paar honderd mijl winkels bedienen. Er rijden alleen al in de US een stuk of 14 miljoen trucks rond (van verhuiswagen tot 18-wheelers), als Tesla daar 5% van kan vervangen hebben ze met hun 1e generatie Semi's al voor jaren en jaren werk. Een Tesla Semi moet minder dan 2kWh per mile aan stroom gaan verbruiken terwijl de gemiddelde stroomprijs in de US zo'n $0,15 per kWh is. Dat is heel concurrerend. | |
raptorix | maandag 15 augustus 2022 @ 16:27 |
Het ging hier inderdaad om een long-haul chauffeur, een belangrijk punt wat hij aangaf was dat het niet alleen de laadtijd is, maar dat er natuurlijk ook genoeg laadplekken moeten zijn, en bij voorkeur dat je niet ook nog eens hoeft te wachten tot er plek is. Voor kleinere afstanden is het natuurlijk prima mogelijk, hier in Amsterdam zie je steeds meer elektrische vrachtwagens, erg fijn want de luchtkwaliteit is hier dramatisch. | |
the-eye | maandag 15 augustus 2022 @ 16:28 |
"We zitten in een oorlog"? We zitten helemaal niet in een oorlog. Een oorlog buiten onze land- of EU grenzen betekende een mooie gelegenheid om een paar crissisen te veroozaken die leuk uitpakken voor de vriendjes Ik kan me niet herinneren dat er bij bijvoorbeeld de bezetting van de Falkland ook zonodig "solidariteit" getoond moest worden. terwijl dat een buurland van ons aanging | |
TheFreshPrince | maandag 15 augustus 2022 @ 16:28 |
Als Tesla iets bewezen heeft is dat ze laadnetwerken kunnen aanleggen. In eerste instantie levert Tesla bijvoorbeeld aan PepsiCo en die kunnen ze prima van eigen laadstations voorzien. Het niet zo dat Tesla direct al tienduizenden van die Semi's per jaar kan afleveren dus dat kan meegroeien. | |
tjoptjop | maandag 15 augustus 2022 @ 16:32 |
Long haul trucking maar ook bijv agrarische machines zullen wel als een van de laatste over gaan (kunnen) stappen naar iets anders dan diesel. Maar daaronder is nog veel winst te behalen | |
TheFreshPrince | maandag 15 augustus 2022 @ 16:34 |
Tesla zet de Semi ook in om hun eigen auto's af te leveren, wat dat betreft ook een prima manier om het product te verbeteren aan de hand van eigen ervaringen. | |
NgInE | maandag 15 augustus 2022 @ 17:38 |
Als Rusland zonder tegenstand Oekraïne kan inpikken, dan gaan ze daarna op naar het volgende land. Dus de Westerse steun aan Oekraïne is wel degelijk nodig. En of je het nu officieel wel of niet ziet als een conflict tussen Oost en West, is het wel daar waar de klappen vallen. | |
Ivo1985 | maandag 15 augustus 2022 @ 22:51 |
Als die ontwikkeling Tesla niet veel tijd zal kosten, waarom is de US versie dan nog altijd niet in productie en waarom is er uberhaupt nog niets bekend over een EU versie? Zo'n longnose, al zou die toegestaan worden, is een ramp in Europese steden. Slecht zicht en grotere draaicirkel. Intussen is de concurrentie al rustig de productie aan het opschalen en kun je bij Europese vrachtwagenbouwers kant-en-klare oplossingen voor het distribute-vervoer inmiddels gewoon bestellen. En ook daadwerkelijk geleverd krijgen. | |
TheFreshPrince | maandag 15 augustus 2022 @ 22:59 |
Dat heb ik al min of meer uitgelegd. De Tesla Semi is afhankelijk van de relatief nieuwe 4680 tabless cellen die Tesla heeft ontwikkeld. https://cleantechnica.com/2020/09/22/everything-you-need-to-know-about-teslas-new-4680-battery-cell/ Deze cellen hebben een 15% hogere energiedichtheid, zijn tabless en hebben daardoor kortere verbindingen, zijn goedkoper te produceren en kunnen beter tegen hogere laadstromen. Ze zijn ook zeer geschikt om in te zetten in structural battery packs. Tesla kon deze cellen wel al produceren maar de yield was nog erg laag. De problemen met verkrijgbaarheid van halfgeleiders en andere componenten heeft ook niet bepaald meegeholpen. Daarom is eerst ingezet op het blijven leveren van de model Y en model 3, simpelweg om dat de productiecapaciteit al maximaal was benut. Tesla heeft deze cellen nodig voor de Tesla Semi dus logisch dat het uitgesteld is. Of er een model voor de Europese markt komt weet ik niet, als Tesla in de US alles kwijt kan wat ze produceren is het de komende jaren nog helemaal niet zo interessant om ook naar Europa te gaan verschepen. Stiekem kan het natuurlijk wel zijn dat Tesla al werkt aan een Europees model en dat Berlijn rond 2025 gaat "uitspuwen". Overigens heb ik eerder ook al de nieuwe Europese wetgeving genoemd waardoor de neus 90cm langer kan zijn, dat is zowel voor aerodynamica als veiligheid. [ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-08-2022 23:06:46 ] | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:30 |
En in de praktijk wordt er gevaren op blends. Dat iets fiscaal stookolie is betekent niet dat er geen destillaat in zit. | |
Hugo862 | dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:33 |
Kut. Ik wil geen boterham minder eten. Snel ff 44 miljoen mensen onder de bus gooien. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:49 |
Denk jij dat er 1 iemand minder "onder de bus" is gekomen doordat wij onze samenleving aan de bedelstaf helpen? Naïeve knul. Sommige mensen kun je echt alles wijsmaken. | |
Fer | dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:51 |
Probleem is dat Rusland niet alleen de olie levert, maar ook aardig wat raffineert naar diesel(blendstock) en dus je ook op zoek moet naar landen waar nog capaciteit over is om te raffineren. | |
HiZ | maandag 12 september 2022 @ 23:10 |
Het is geen Duitse sjoemelbak. Hij gaat er morgen trouwens uit. |