abonnement Unibet Coolblue
pi_205609936
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 16:39 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Boodschappen worden doorgaans bezorgd door fietskoeriers, elektrische wagentjes en brommers?

_O-

AH bezorgt hier in de straat altijd met een standaard dieselbus. En dat is in heel veel gebieden Nederland nog zo. Idem voor de andere bezorgers hier.
Dan nog verbruikt zo'n bus een fractie van een fractie van een schip. Het is een druppel op een gloeiende plaat.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:14:54 #52
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205614133
Anyway, erg vervuilend, diesel, dus eigenlijk moeten we er blij mee zijn. ^O^
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:18:36 #53
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205622776
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 11:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Geen flauw idee dus.

Boodschappen worden doorgaans bezorgd door fietskoeriers, elektrische wagentjes en brommers.

Geen van die zaken gebruiken diesel. En al zou dat wel zo zijn dan hadden al die bezorgertjes bij elkaar per jaar minder diesel verbruikt dan één groot vrachtschip er per dag doorheen jaagt.

Enig idee hoe groot een dieselmotor van een schip is? Hier, dit is niet eens de grootste:

[ afbeelding ]

Dáár zit verbruik, niet bij boodschappenbezorgers.
Nee. Dergelijke schepen verbruiken stookolie; een restproduct na het raffineren van de lichtere fracties zoals benzine en diesel.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205625087
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 22:18 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Nee. Dergelijke schepen verbruiken stookolie; een restproduct na het raffineren van de lichtere fracties zoals benzine en diesel.
Nee hoor. Veel schepen varen op mgo (marine gas oil) of op een mix. En dat is grotendeels gewoon diesel. Dat heeft de voorkeur over stookolie omdat het schoner is.

Het zit overigens een stuk ingewikkelder in elkaar want de grens tussen stookolie en diesel is niet zo duidelijk als hoe jij het hier stelt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:58:39 #55
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205625164
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 09:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nee hoor. Veel schepen varen op mgo (marine gas oil) of op een mix. En dat is grotendeels gewoon diesel. Dat heeft de voorkeur over stookolie omdat het schoner is.

Het zit overigens een stuk ingewikkelder in elkaar want de grens tussen stookolie en diesel is niet zo duidelijk als hoe jij het hier stelt.
Stookolie heeft de voorkeur vanwege de lagere accijns. Het verschil tussen diesel en stookolie is glashelder vastgesteld door de douane door middel van GN-codes. Vooral de viscositeit is relevant.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205632619
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 11:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Deze hele Energie crisis maakt 1 ding heel duidelijk, Europa moet onafhankelijk worden op het gebied van Energie, en niet langer afhankelijk zijn van zulke landen als Rusland, Saudi, etc.
En dan?

Afhankelijk van Chinese lithium accu’s of zonnepanelen. Of Afrikaans kobalt en koper? Canadees Lithium.

Of misschien Uranium uit Kazachstan?
.
pi_205632631
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik zag van de week een Appie bezorger letterlijk 20 meter van de Appie boodschappen bezorgen :') :') :') :')
En dat busje komt dan vanaf een distributiecentrum aan de andere kant van de stad. Waar het eerst nog een uur stationair heeft lopen draaien met dit weer, om de laadruimte te voorkoelen.

Overigens gebeurt dit ook met grondstoffen van bedrijven, zoals papier karton, hout, metaal of geproduceerde materialen. Die worden ook half het land rondgereden omdat iedereen zijn vaste of goedkoopste leverancier kiest.
.
pi_205638210
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 16:16 schreef Digi2 het volgende:
Deze vrachtwagens gebruiken geen diesel.

5 jaar geleden gepresenteerd maar vooralsnog rijdt er geen één commercieel rond
pi_205638269
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 18:41 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
5 jaar geleden gepresenteerd maar vooralsnog rijdt er geen één commercieel rond
Wordt dan wel tijd dan nu. Commercieel was het weinig interessant voor Tesla zolang de productie van hun EV's battery constraint was. Mogelijk hebben ze nu veel meer Li accu's kunnen sourcen.
quote:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Semi
The Tesla Semi is an all-electric battery-powered Class 8 semi-truck in development by Tesla, Inc. Two concept vehicles were unveiled in November 2017. Production had been planned for 2023[2] but Tesla announced in August 2022 that the 500-mile range model would begin shipping in 2022.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205638283
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2022 18:49 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Wordt dan wel tijd dan nu. Commercieel was het weinig interessant voor Tesla zolang de productie van hun EV's battery constraint was. Mogelijk hebben ze nu veel meer Li accu's kunnen sourcen.
[..]

Ah eindelijk. Al is het bij Tesla wel eerst zien dan geloven...

Maar dan nog is dit een lange termijn oplossing, de fabricagecapaciteit is er momenteel niet om simpelweg snel over te kunnen stappen. Misschien dat ze een paar duizend kunnen leveren dit jaar, en dan waarschijnlijk ook nog eens alleen in de VS
pi_205638385
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 18:51 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Ah eindelijk. Al is het bij Tesla wel eerst zien dan geloven...

Maar dan nog is dit een lange termijn oplossing, de fabricagecapaciteit is er momenteel niet om simpelweg snel over te kunnen stappen. Misschien dat ze een paar duizend kunnen leveren dit jaar, en dan waarschijnlijk ook nog eens alleen in de VS
Er gaan nogal wat li accu's in zo'n vrachtwagen dus het zal lang duren voordat je grotere aantallen op de weg zal zien. Giga Berlin draait nog lang niet eens op volle toeren en ik vraag me af of ze daar de semi gaan produceren. Vermoedelijk kan daarvoor beter een fabriek in een voormalig oostblokland worden gebouwd.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205638427
Even los van diesel maar dit is toch niet meer uit te leggen. Pomp dat Groningen leeg joh.
pi_205638883
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 11:03 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
We zijn al decennia lang afhankelijk, dat gaat echt niet in een jaartje veranderen.

Verder wel eens hoor, maar vrees dat volledig onafhankelijk worden een utopie is.

En anders komen we wel via via aan Russisch gas of olie uit SA
Dat we al veel te lang afhankelijk zijn en dagelijks miljoenen euro's exporteren naar discutabele landen neemt niet weg dat we dat zo snel mogelijk moeten veranderen.
pi_205638921
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 16:16 schreef Digi2 het volgende:
Deze vrachtwagens gebruiken geen diesel.


Waarom geef je niet gewoon een link naar Daf, Volvo of Scania. Die bouwen al daadwerkelijk enige trucks zonder dieselmotor. Met genoeg actieradius voor een flink deel van het distributievervoer.
pi_205638953
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 20:09 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Waarom geef je niet gewoon een link naar Daf, Volvo of Scania. Die bouwen al daadwerkelijk enige trucks zonder dieselmotor. Met genoeg actieradius voor een flink deel van het distributievervoer.
Dat "enige" is nu net het verschil. Tesla lijkt me beter in staat die trucks in groter aantallen te kunnen produceren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 14-08-2022 20:24:36 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205639780
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2022 20:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat "enige" is nu net het verschil. Tesla lijkt me beter in staat die trucks in groter aantallen te kunnen produceren.
Tot nu toe blijkt daar niets van en hebben ze alleen ergens wat schetsen van een concept wat nog lang niet productierijp is.
pi_205639882
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 21:36 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Tot nu toe blijkt daar niets van en hebben ze alleen ergens wat schetsen van een concept wat nog lang niet productierijp is.
Ze waren 3 jaar geleden al verder dan dat :')

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205639917
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 21:36 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Tot nu toe blijkt daar niets van en hebben ze alleen ergens wat schetsen van een concept wat nog lang niet productierijp is.
In dit geval kan ik je vertellen dat Tesla toch wel iets verder is dan schetsen ;)

Ten eerste rijden er al een paar jaar Tesla Semi prototypes rond door de USA waar volop mee getest wordt.



En sinds begin dit jaar heeft PepsiCo's Frito-Lay facility in Modesto, California de beschikking over 15 exemplaren om ervaring mee op te doen, er moeten er volgend jaar nog een stuk of 85 geleverd worden.

Tesla heeft daar 1.500kW Megachargers geplaatst en Megapacks om die 1.500kW laadstroom ook daadwerkelijk te kunnen leveren zonder het net te overbelasten.

Wat de productie naar verluid vooral nog tegenhoudt is het opschalen van de productie van 4680 lithium cellen.

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-08-2022 22:06:33 ]
pi_205640283
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 19:05 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er gaan nogal wat li accu's in zo'n vrachtwagen dus het zal lang duren voordat je grotere aantallen op de weg zal zien. Giga Berlin draait nog lang niet eens op volle toeren en ik vraag me af of ze daar de semi gaan produceren. Vermoedelijk kan daarvoor beter een fabriek in een voormalig oostblokland worden gebouwd.
Is de semi ook niet te lang voor Europa? Dus dan moet er nog een aparte Europese versie komen waar natuurlijk ook weer een paar jaar overheen gaat.

Al met al (mooie) toekomstmuziek, maar aankomende winter hebben we er nog niks aan)
pi_205640342
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 22:25 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Is de semi ook niet te lang voor Europa? Dus dan moet er nog een aparte Europese versie komen waar natuurlijk ook weer een paar jaar overheen gaat.

Al met al (mooie) toekomstmuziek, maar aankomende winter hebben we er nog niks aan)
Ik weet wel dat de EU het plan had / heeft om langere modellen toe te staan, ook omdat het veiligheid (kreukelzone) en stroomlijn ten goede komt.

https://www.transportenvironment.org/discover/breakthrough-safer-more-aerodynamic-truck-cabs/
pi_205640364
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 22:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet wel dat de EU het plan had / heeft om langere modellen toe te staan, ook omdat het veiligheid (kreukelzone) en stroomlijn ten goede komt.

https://www.transportenvironment.org/discover/breakthrough-safer-more-aerodynamic-truck-cabs/
Zou een goede keuze zijn, nu is de bruikbare laadruimte leidend. Evt ook een max trailerlengte gebruiken zodat niet snel die extra ruimte voor de cabine geclaimd wordt voor laadruimte :{ De marges in transport zijn dusdanig laag dat iedere mogelijkheid om extra omzet te pakken gebruikte, dan wel misbruikt worden.

Ik weet niet of ik het met het veiligheidsargument eens ben. Qua zicht zijn de huidige cabines beter dan dat er een 'motorkap' op zit
pi_205640376
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 22:35 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Zou een goede keuze zijn, nu is de bruikbare laadruimte leidend. Evt ook een max trailerlengte gebruiken zodat niet snel die extra ruimte voor de cabine geclaimd wordt voor laadruimte :{ De marges in transport zijn dusdanig laag dat iedere mogelijkheid om extra omzet te pakken gebruikte, dan wel misbruikt worden.
Het is net Formule 1... kom met nieuwe regels en iedere fabrikant kijkt hoe je daar zo creatief mogelijk mee om kan gaan :+
pi_205640473
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 22:25 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Is de semi ook niet te lang voor Europa? Dus dan moet er nog een aparte Europese versie komen waar natuurlijk ook weer een paar jaar overheen gaat.

Al met al (mooie) toekomstmuziek, maar aankomende winter hebben we er nog niks aan)
Een europese versie zal Tesla niet veel tijd kosten om te ontwikkelen. Hetgeen veel tijd kost is de productiecapaciteit in europa te realiseren. Als er steeds meer EV's en electrische trucks op de weg komen zal het verbruik aan aardolie in Europa gaan dalen. De stroom in noord-europa wordt nog steeds behoorlijk vuil geproduceerd en vanwege het sterke seizoens effect op de renewables verder van de evenaar is dat lastig te voorkomen. Voorlopig zal een flink deel van de stroom dmv LNG en kerncentrales geproduceerd moeten worden om de seizoenseffecten te kunnen beheersen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205640751
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 22:44 schreef Digi2 het volgende:
Een europese versie zal Tesla niet veel tijd kosten om te ontwikkelen.
Er is niks bij Tesla wat "niet veel tijd zal kosten" Full Self Drive is ook al jaren ieder moment klaar. Roadster en semi zijn 5 jaar geleden gelanceerd en beide nog niet in productie. De pick-up is ook nog steeds niet in productie.

Prima bedrijf met toffe producten maar hecht niet teveel waarde aan hun tijdlijnen.
  zondag 14 augustus 2022 @ 23:32:03 #75
1234 HiZ
Istanbullu
pi_205640985
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 07:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Anyway, erg vervuilend, diesel, dus eigenlijk moeten we er blij mee zijn. ^O^
Mijn diesel is minder vervuilend dan een hoop benzine motoren. Zomaar vervangen door een EV voor het einde van de levensduur heeft waarschijnlijk zelfs een negatief effect op het milieu.
pi_205640987
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 23:11 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Er is niks bij Tesla wat "niet veel tijd zal kosten" Full Self Drive is ook al jaren ieder moment klaar. Roadster en semi zijn 5 jaar geleden gelanceerd en beide nog niet in productie. De pick-up is ook nog steeds niet in productie.

Prima bedrijf met toffe producten maar hecht niet teveel waarde aan hun tijdlijnen.
Ik hecht weinig waarde aan tijdlijnen, ook niet aan die van Ford, GM of VW die bakken er ook weinig van. Iets ontwikkelen is wat anders dan grootschalig produceren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 15 augustus 2022 @ 14:58:22 #77
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205645181
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 23:32 schreef HiZ het volgende:

Mijn diesel is minder vervuilend dan een hoop benzine motoren.
Volgens de succesvolle diesel-lobby. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205645836
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 23:11 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Er is niks bij Tesla wat "niet veel tijd zal kosten" Full Self Drive is ook al jaren ieder moment klaar. Roadster en semi zijn 5 jaar geleden gelanceerd en beide nog niet in productie. De pick-up is ook nog steeds niet in productie.

Prima bedrijf met toffe producten maar hecht niet teveel waarde aan hun tijdlijnen.
Wat betreft het uitbrengen van nieuwe modellen helpt de schaarste ook niet echt en heeft Tesla z'n lanceringen flink moeten uitstellen.

Tesla kan wel Cybertrucks of Semi's gaan leveren maar in de praktijk "kannibaliseert" dat weer op accu's en halfgeleiders die ze ook in de Model S, 3, X en Y kunnen gebruiken. En juist de Y en 3 zijn de bestsellers.

De productie van hun 'tabless' 4680 cellen (46mm Ø en 80mm lengte) komt wel wat op stoom nu.
pi_205645845
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 16:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat betreft het uitbrengen van nieuwe modellen helpt de schaarste ook niet echt en heeft Tesla z'n lanceringen flink moeten uitstellen.

Tesla kan wel Cybertrucks of Semi's gaan leveren maar in de praktijk "kannibaliseert" dat weer op accu's en halfgeleiders die ze ook in de Model S, 3, X en Y kunnen gebruiken. En juist de Y en 3 zijn de bestsellers.
Ik las van de week wel een aardig stukje van een Amerikaanse truck chauffeur, voor hun is elektrisch rijden totaal niet rendabel omdat je veel te vaak moet opladen. Dit wordt alleen interessant als de aanschafprijs laag word, en de prijs van brandstof heel duur.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 15 augustus 2022 @ 16:22:56 #80
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205645878
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 16:18 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik las van de week wel een aardig stukje van een Amerikaanse truck chauffeur, voor hun is elektrisch rijden totaal niet rendabel omdat je veel te vaak moet opladen. Dit wordt alleen interessant als de aanschafprijs laag word, en de prijs van brandstof heel duur.
Trucks en Schepen zijn bij uitstek zaken waar diesel nog een grote voorsprong heeft.
pi_205645880
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 16:18 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik las van de week wel een aardig stukje van een Amerikaanse truck chauffeur, voor hun is elektrisch rijden totaal niet rendabel omdat je veel te vaak moet opladen. Dit wordt alleen interessant als de aanschafprijs laag word, en de prijs van brandstof heel duur.
Dat is niet het hele verhaal natuurlijk.

Er zijn in de US vrachtwagenchauffeurs die long-haul driver zijn en gigantische afstanden afleggen.
Maar je hebt ook gewoon distributiecentra van diverse ketens die vaak binnen een straal van hooguit een paar honderd mijl winkels bedienen.

Er rijden alleen al in de US een stuk of 14 miljoen trucks rond (van verhuiswagen tot 18-wheelers), als Tesla daar 5% van kan vervangen hebben ze met hun 1e generatie Semi's al voor jaren en jaren werk.

Een Tesla Semi moet minder dan 2kWh per mile aan stroom gaan verbruiken terwijl de gemiddelde stroomprijs in de US zo'n $0,15 per kWh is. Dat is heel concurrerend.
pi_205645917
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 16:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is niet het hele verhaal natuurlijk.

Er zijn in de US vrachtwagenchauffeurs die long-haul driver zijn en gigantische afstanden afleggen.
Maar je hebt ook gewoon distributiecentra van diverse ketens die vaak binnen een straal van een paar honderd miles winkels bedienen.

Er rijden alleen al in de USe en stuk of 14 miljoen trucks rond, als Tesla daar 5% van kan vervangen hebben ze voor jaren en jaren werk.
Het ging hier inderdaad om een long-haul chauffeur, een belangrijk punt wat hij aangaf was dat het niet alleen de laadtijd is, maar dat er natuurlijk ook genoeg laadplekken moeten zijn, en bij voorkeur dat je niet ook nog eens hoeft te wachten tot er plek is.
Voor kleinere afstanden is het natuurlijk prima mogelijk, hier in Amsterdam zie je steeds meer elektrische vrachtwagens, erg fijn want de luchtkwaliteit is hier dramatisch.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 15 augustus 2022 @ 16:28:05 #83
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205645927
quote:
3s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 16:26 schreef NgInE het volgende:

[..]
Precies, we zitten in een oorlog. We hoeven gelukkig geen militairen te sturen, maar de klappen zullen economisch vallen.
Zolang Putin president is (en als we pech hebben erna ook) zal energie als wapen worden ingezet. Tijd om pijpleidingen naar Afrika te bouwen.
"We zitten in een oorlog"?
We zitten helemaal niet in een oorlog. Een oorlog buiten onze land- of EU grenzen betekende een mooie gelegenheid om een paar crissisen te veroozaken die leuk uitpakken voor de vriendjes
Ik kan me niet herinneren dat er bij bijvoorbeeld de bezetting van de Falkland ook zonodig "solidariteit" getoond moest worden. terwijl dat een buurland van ons aanging
pi_205645934
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 16:27 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het ging hier inderdaad om een long-haul chauffeur, een belangrijk punt wat hij aangaf was dat het niet alleen de laadtijd is, maar dat er natuurlijk ook genoeg laadplekken moeten zijn, en bij voorkeur dat je niet ook nog eens hoeft te wachten tot er plek is.
Voor kleinere afstanden is het natuurlijk prima mogelijk, hier in Amsterdam zie je steeds meer elektrische vrachtwagens, erg fijn want de luchtkwaliteit is hier dramatisch.
Als Tesla iets bewezen heeft is dat ze laadnetwerken kunnen aanleggen.

In eerste instantie levert Tesla bijvoorbeeld aan PepsiCo en die kunnen ze prima van eigen laadstations voorzien.

Het niet zo dat Tesla direct al tienduizenden van die Semi's per jaar kan afleveren dus dat kan meegroeien.
pi_205645974
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 16:27 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het ging hier inderdaad om een long-haul chauffeur, een belangrijk punt wat hij aangaf was dat het niet alleen de laadtijd is, maar dat er natuurlijk ook genoeg laadplekken moeten zijn, en bij voorkeur dat je niet ook nog eens hoeft te wachten tot er plek is.
Voor kleinere afstanden is het natuurlijk prima mogelijk, hier in Amsterdam zie je steeds meer elektrische vrachtwagens, erg fijn want de luchtkwaliteit is hier dramatisch.
Long haul trucking maar ook bijv agrarische machines zullen wel als een van de laatste over gaan (kunnen) stappen naar iets anders dan diesel. Maar daaronder is nog veel winst te behalen
pi_205646003
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 16:32 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Long haul trucking maar ook bijv agrarische machines zullen wel als een van de laatste over gaan (kunnen) stappen naar iets anders dan diesel. Maar daaronder is nog veel winst te behalen
Tesla zet de Semi ook in om hun eigen auto's af te leveren, wat dat betreft ook een prima manier om het product te verbeteren aan de hand van eigen ervaringen.





pi_205646522
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 16:28 schreef the-eye het volgende:

[..]
"We zitten in een oorlog"?
We zitten helemaal niet in een oorlog. Een oorlog buiten onze land- of EU grenzen betekende een mooie gelegenheid om een paar crissisen te veroozaken die leuk uitpakken voor de vriendjes
Ik kan me niet herinneren dat er bij bijvoorbeeld de bezetting van de Falkland ook zonodig "solidariteit" getoond moest worden. terwijl dat een buurland van ons aanging
Als Rusland zonder tegenstand Oekraïne kan inpikken, dan gaan ze daarna op naar het volgende land. Dus de Westerse steun aan Oekraïne is wel degelijk nodig.
En of je het nu officieel wel of niet ziet als een conflict tussen Oost en West, is het wel daar waar de klappen vallen.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_205650095
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 22:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Een europese versie zal Tesla niet veel tijd kosten om te ontwikkelen. Hetgeen veel tijd kost is de productiecapaciteit in europa te realiseren. Als er steeds meer EV's en electrische trucks op de weg komen zal het verbruik aan aardolie in Europa gaan dalen. De stroom in noord-europa wordt nog steeds behoorlijk vuil geproduceerd en vanwege het sterke seizoens effect op de renewables verder van de evenaar is dat lastig te voorkomen. Voorlopig zal een flink deel van de stroom dmv LNG en kerncentrales geproduceerd moeten worden om de seizoenseffecten te kunnen beheersen.
Als die ontwikkeling Tesla niet veel tijd zal kosten, waarom is de US versie dan nog altijd niet in productie en waarom is er uberhaupt nog niets bekend over een EU versie? Zo'n longnose, al zou die toegestaan worden, is een ramp in Europese steden. Slecht zicht en grotere draaicirkel.

Intussen is de concurrentie al rustig de productie aan het opschalen en kun je bij Europese vrachtwagenbouwers kant-en-klare oplossingen voor het distribute-vervoer inmiddels gewoon bestellen. En ook daadwerkelijk geleverd krijgen.
pi_205650163
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 22:51 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Als die ontwikkeling Tesla niet veel tijd zal kosten, waarom is de US versie dan nog altijd niet in productie
Dat heb ik al min of meer uitgelegd.

De Tesla Semi is afhankelijk van de relatief nieuwe 4680 tabless cellen die Tesla heeft ontwikkeld.

https://cleantechnica.com/2020/09/22/everything-you-need-to-know-about-teslas-new-4680-battery-cell/

Deze cellen hebben een 15% hogere energiedichtheid, zijn tabless en hebben daardoor kortere verbindingen, zijn goedkoper te produceren en kunnen beter tegen hogere laadstromen. Ze zijn ook zeer geschikt om in te zetten in structural battery packs.

Tesla kon deze cellen wel al produceren maar de yield was nog erg laag.
De problemen met verkrijgbaarheid van halfgeleiders en andere componenten heeft ook niet bepaald meegeholpen.

Daarom is eerst ingezet op het blijven leveren van de model Y en model 3, simpelweg om dat de productiecapaciteit al maximaal was benut.

Tesla heeft deze cellen nodig voor de Tesla Semi dus logisch dat het uitgesteld is.

Of er een model voor de Europese markt komt weet ik niet, als Tesla in de US alles kwijt kan wat ze produceren is het de komende jaren nog helemaal niet zo interessant om ook naar Europa te gaan verschepen.

Stiekem kan het natuurlijk wel zijn dat Tesla al werkt aan een Europees model en dat Berlijn rond 2025 gaat "uitspuwen".

Overigens heb ik eerder ook al de nieuwe Europese wetgeving genoemd waardoor de neus 90cm langer kan zijn, dat is zowel voor aerodynamica als veiligheid.



[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-08-2022 23:06:46 ]
pi_205651656
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 09:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Stookolie heeft de voorkeur vanwege de lagere accijns. Het verschil tussen diesel en stookolie is glashelder vastgesteld door de douane door middel van GN-codes. Vooral de viscositeit is relevant.
En in de praktijk wordt er gevaren op blends. Dat iets fiscaal stookolie is betekent niet dat er geen destillaat in zit.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_205651678
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
We doen het voor Oekraïne jongens!!!

Eet een boterham minder en zet uw verwarming laag. Mogelijk verliest u uw baan omdat uw werkgever het ook niet meer kan bolwerken maar dat moet u er maar voor over hebben.
Kut. Ik wil geen boterham minder eten. Snel ff 44 miljoen mensen onder de bus gooien.
pi_205651784
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 09:33 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Kut. Ik wil geen boterham minder eten. Snel ff 44 miljoen mensen onder de bus gooien.
Denk jij dat er 1 iemand minder "onder de bus" is gekomen doordat wij onze samenleving aan de bedelstaf helpen?

Naïeve knul. Sommige mensen kun je echt alles wijsmaken.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_205651804
Probleem is dat Rusland niet alleen de olie levert, maar ook aardig wat raffineert naar diesel(blendstock) en dus je ook op zoek moet naar landen waar nog capaciteit over is om te raffineren.
.
  maandag 12 september 2022 @ 23:10:39 #94
1234 HiZ
Istanbullu
pi_205954643
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 14:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Volgens de succesvolle diesel-lobby. :')
Het is geen Duitse sjoemelbak. Hij gaat er morgen trouwens uit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')