We zijn al decennia lang afhankelijk, dat gaat echt niet in een jaartje veranderen.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Deze hele Energie crisis maakt 1 ding heel duidelijk, Europa moet onafhankelijk worden op het gebied van Energie, en niet langer afhankelijk zijn van zulke landen als Rusland, Saudi, etc.
Waarschijnlijk welquote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:00 schreef Rode_Wijn het volgende:
Is dit weer de inleiding voor een nieuwe smoes dat bedrijven recordwinsten kunnen gaan boeken?
Werkt goed ook die sancties.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
We doen het voor Oekraïne jongens!!!
Eet een boterham minder en zet uw verwarming laag. Mogelijk verliest u uw baan omdat uw werkgever het ook niet meer kan bolwerken maar dat moet u er maar voor over hebben.
Dat klopt, maar de noodzaak is nu een goed duidelijk.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:03 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
We zijn al decennia lang afhankelijk, dat gaat echt niet in een jaartje veranderen.
Verder wel eens hoor, maar vrees dat volledig onafhankelijk worden een utopie is.
En anders komen we wel via via aan Russisch gas of olie uit SA
Dit hebben we zelf veroorzaakt. Rusland is decennia lang een betrouwbare energieleverancier geweest. Zelfs in de koude oorlog ten tijde van de Sovjet unie zijn gasleveranties nooit in het geding geweest.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat klopt, maar de noodzaak is nu een goed duidelijk.
Daar is de EU zich al decennia van bewust. De lidstaten zelf traineerden dat proces echter.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Deze hele Energie crisis maakt 1 ding heel duidelijk, Europa moet onafhankelijk worden op het gebied van Energie, en niet langer afhankelijk zijn van zulke landen als Rusland, Saudi, etc.
Ik denk dat veel bedrijven (die totaal geen last hiervan hebben) dit soort nieuwsberichten wel gebruiken als slap excuus om prijzen gewoon lekker op te kunnen drijven.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:00 schreef Rode_Wijn het volgende:
Is dit weer de inleiding voor een nieuwe smoes dat bedrijven recordwinsten kunnen gaan boeken?
Je hebt echt geen flauw idee he?quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:43 schreef Hexagon het volgende:
Stoppen met dat nutteloos bezorgen van boodschappen. Hebben we diesel zat.
Jawel, de energiehuishouding is in de problemen.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Je hebt echt geen flauw idee he?
Dit gebeurt volop en een alternatief is er niet echt omdat alle bedrijven het lijken te doen. Ik geloof in het kapitalisme maar vrees ervoor dat het nu excessief geworden is. Dat zou de overheid nu eens mooi kunnen gaan reguleren. Zoals die windfall tax.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:36 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik denk dat veel bedrijven (die totaal geen last hiervan hebben) dit soort nieuwsberichten wel gebruiken als slap excuus om prijzen gewoon lekker op te kunnen drijven.
Als ik een zaak had zou ik dat ook doen, gewoon weer de prijzen met 20% omhoog "omdat Oekraïne".
Sex toys komen allemaal uit de Oekraïne?quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:36 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik denk dat veel bedrijven (die totaal geen last hiervan hebben) dit soort nieuwsberichten wel gebruiken als slap excuus om prijzen gewoon lekker op te kunnen drijven.
Als ik een zaak had zou ik dat ook doen, gewoon weer de prijzen met 20% omhoog "omdat Oekraïne".
Geen flauw idee dus.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jawel, de energiehuishouding is in de problemen.
Maar dan moeten er prioriteiten worden gesteld.
Tsja de Action en de Big Bazar moeten wel gevuld worden he met ,90% nutteloos waardeloos spul/rommelquote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Geen flauw idee dus.
Boodschappen worden doorgaans bezorgd door fietskoeriers, elektrische wagentjes en brommers.
Geen van die zaken gebruiken diesel. En al zou dat wel zo zijn dan hadden al die bezorgertjes bij elkaar per jaar minder diesel verbruikt dan één groot vrachtschip er per dag doorheen jaagt.
Enig idee hoe groot een dieselmotor van een schip is? Hier, dit is niet eens de grootste:
[ afbeelding ]
Dáár zit verbruik, niet bij boodschappenbezorgers.
Nou dan kan er vast wel een prioriteitenlijstje gemaakt worden van gebruikers.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Geen flauw idee dus.
Boodschappen worden doorgaans bezorgd door fietskoeriers, elektrische wagentjes en brommers.
Geen van die zaken gebruiken diesel. En al zou dat wel zo zijn dan hadden al die bezorgertjes bij elkaar per jaar minder diesel verbruikt dan één groot vrachtschip er per dag doorheen jaagt.
Enig idee hoe groot een dieselmotor van een schip is? Hier, dit is niet eens de grootste:
[ afbeelding ]
Dáár zit verbruik, niet bij boodschappenbezorgers.
Tsja, ik kan ook dezelfde nietmachine halen bij de Blokker voor 3 euro in plaats van 1 euro bij de Action. Is waarschijnlijk ook nog met dezelfde boot gekomen.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 12:00 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Tsja de Action en de Big Bazar moeten wel gevuld worden he met ,90% nutteloos waardeloos spul/rommel
Het verlagen van de gasvoorziening door Rusland begon al in zomer 2021. Dus dat ze altijd een betrouwbare gasleverancier zijn geweest ben ik niet met je eens.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dit hebben we zelf veroorzaakt. Rusland is decennia lang een betrouwbare energieleverancier geweest. Zelfs in de koude oorlog ten tijde van de Sovjet unie zijn gasleveranties nooit in het geding geweest.
Nee, Wij moesten Rusland gaan boycotten wegens een (inderdaad onrechtmatige inval) in Oekraïne, een diep corrupte bananenrepubliek waar we niets mee hebben. Grootste product van kinderporno ter wereld. Miljoenen Nederlandse huishoudens in armoede gestort en voor decennia en miljarden schade aangericht door te handelen uit emotie ipv ratio. Helaas zie je dat handelen uit emotie steeds vaker voorkomen.
Nu merken we het met energie maar er zijn meer producten zoals chips (Taiwan) of medicijnen (China, India).quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Deze hele Energie crisis maakt 1 ding heel duidelijk, Europa moet onafhankelijk worden op het gebied van Energie, en niet langer afhankelijk zijn van zulke landen als Rusland, Saudi, etc.
Als je concurrenten daar niet in meegaan dan ben jij de spreekwoordelijke sigaar.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:36 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik denk dat veel bedrijven (die totaal geen last hiervan hebben) dit soort nieuwsberichten wel gebruiken als slap excuus om prijzen gewoon lekker op te kunnen drijven.
Als ik een zaak had zou ik dat ook doen, gewoon weer de prijzen met 20% omhoog "omdat Oekraïne".
En anders is het kartelvormingquote:Op donderdag 11 augustus 2022 12:26 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als je concurrenten daar niet in meegaan dan ben jij de spreekwoordelijke sigaar.
Dit.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 12:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Je wordt belazerd waar je bij staat,
Je moet maar zo denken. Over een paar maanden wordt het tanken pas echt duurquote:Op donderdag 11 augustus 2022 12:34 schreef R-woud93 het volgende:
Vanmiddag de tank van mijn werkbus en privé auto nog maar ff volgooien.
Ik zag van de week een Appie bezorger letterlijk 20 meter van de Appie boodschappen bezorgenquote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:43 schreef Hexagon het volgende:
Stoppen met dat nutteloos bezorgen van boodschappen. Hebben we diesel zat.
Ja, Want die schepen zijn natuurlijk alleen gevuld met spullen voor de action en big bazar en wat die zaken verkopen is natuurlijk uitsluitend nutteloze rommelquote:Op donderdag 11 augustus 2022 12:00 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Tsja de Action en de Big Bazar moeten wel gevuld worden he met ,90% nutteloos waardeloos spul/rommel
Zooooo....zit er even iemand hoog in zijn emotie.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dit hebben we zelf veroorzaakt. Rusland is decennia lang een betrouwbare energieleverancier geweest. Zelfs in de koude oorlog ten tijde van de Sovjet unie zijn gasleveranties nooit in het geding geweest.
Nee, Wij moesten Rusland gaan boycotten wegens een (inderdaad onrechtmatige inval) in Oekraïne, een diep corrupte bananenrepubliek waar we niets mee hebben. Grootste product van kinderporno ter wereld. Miljoenen Nederlandse huishoudens in armoede gestort en voor decennia en miljarden schade aangericht door te handelen uit emotie ipv ratio. Helaas zie je dat handelen uit emotie steeds vaker voorkomen.
Volgens mij staat daar gewoon dat Rusland zijn contractuele verplichtingen nakomt maar niet extra wilde leveren om eerst de eigen voorraad aan te vullen?quote:Op donderdag 11 augustus 2022 12:22 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het verlagen van de gasvoorziening door Rusland begon al in zomer 2021. Dus dat ze altijd een betrouwbare gasleverancier zijn geweest ben ik niet met je eens.
https://www.gisreportsonline.com/r/russia-europe-gas/
De Utopisten maken vaak een heel simpele berekening. Zetten x miljard euro klaar en zeggen dat het voor dat bedrag binnen een jaar zou moeten lukken. Elk probleem is oplosbaar met geld.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:28 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Utopisten met een alfa opleiding denken dat we in 6 maanden heel de Europese energieinfrastructuur om kunnen bouwen naar onafhankelijkheid van Rusland.
Is bij mij niet anders, ok goed, 100 meter..quote:Op donderdag 11 augustus 2022 12:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zag van de week een Appie bezorger letterlijk 20 meter van de Appie boodschappen bezorgen
Kijk even verder dan je neus lang is naar de grafieken die in dat artikel staan. Dan zie je dat Rusland in het tweede kwartaal van 2021 veel minder heeft geleverd dan in 2022. Dat terwijl Europa juist meer wilde dan in 2020. En je bent wel erg naief als je de Russische verklaring geloofd. Meer aannemelijk zijn afpersing om NS2 of ter voorbereiding van sancties als antwoord op de inval op Oekraïne wat Rusland toen allang besloten had gezien de enorme troepen opbouw langs de grensquote:Op donderdag 11 augustus 2022 13:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Volgens mij staat daar gewoon dat Rusland zijn contractuele verplichtingen nakomt maar niet extra wilde leveren om eerst de eigen voorraad aan te vullen?
Wat is er onbetrouwbaar aan het nakomen van contractuele verplichtingen? Als Europa gegarandeerd meer gas hadden willen hebben hadden ze voor een grotere hoeveelheid een contract af moeten sluiten.
Of er meer of minder is geleverd is niet relevant. Zijn de overeenkomsten nagekomen? Ja, dat zijn ze.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 14:08 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Kijk even verder dan je neus lang is naar de grafieken die in dat artikel staan. Dan zie je dat Rusland in het tweede kwartaal van 2021 veel minder heeft geleverd dan in 2022. Dat terwijl Europa juist meer wilde dan in 2020. En je bent wel erg naief als je de Russische verklaring geloofd. Meer aannemelijk zijn afpersing om NS2 of ter voorbereiding van sancties als antwoord op de inval op Oekraïne wat Rusland toen allang besloten had gezien de enorme troepen opbouw langs de grens
De oorzaak van dit probleem is juist ruslands nationalisme en zeer slechte economische toestand.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 12:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nu merken we het met energie maar er zijn meer producten zoals chips (Taiwan) of medicijnen (China, India).
Die globalisering zorgde voor snelle economische groei en wederzijdse afhankelijkheid van elkaar (meer verbondenheid en dus kleinere kans op oorlogen) maar als er (ergens op de wereld) stront aan de knikker is....
Nouja bij ons geeft het vrij veel overlast omdat als er een AH wagen staat de straat 5 minuten geblokkeerd is.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 13:42 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Is bij mij niet anders, ok goed, 100 meter..
Ik heb na mijn werk niet echt veel zin meer om door zo'n supermarkt te lopen.
Zeker in corona-tijd was het ideaal.
Ok, en het voelt dan beter als het Jumbo auto is omdat die niet op 50 meter zit?quote:Op donderdag 11 augustus 2022 14:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nouja bij ons geeft het vrij veel overlast omdat als er een AH wagen staat de straat 5 minuten geblokkeerd is.
Ik vind het gewoon belachelijk dat als je als gezond persoon niet eens even 50 meter wilt lopen naar de supermarkt, en dan klagen dat je geen zin hebt door een winkel te lopen, ik ben er meestal letterlijk in 3 minuten door heen.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 15:28 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ok, en het voelt dan beter als het Jumbo auto is omdat die niet op 50 meter zit?
Ik woon bijna tegenover een super en op 5 minuten fietsen zijn er nog 3 anderen. Toch iedere dag weer de busjes hoor. Zelfs van de super tegenover de deur. Nou heb ik begrepen van een student dat het heel makkelijk is met zware dingen zoals kratten bier. Toen moest ik wel een beetje huilen van binnen.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 15:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon belachelijk dat als je als gezond persoon niet eens even 50 meter wilt lopen naar de supermarkt, en dan klagen dat je geen zin hebt door een winkel te lopen, ik ben er meestal letterlijk in 3 minuten door heen.
Precies, we zitten in een oorlog. We hoeven gelukkig geen militairen te sturen, maar de klappen zullen economisch vallen.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 15:33 schreef Glazenmaker het volgende:
De kleinste voorraad sinds 2011 en toen heb ik er nooit van gehoord. Tijd voor paniek jongens. Laten we Poetin maar gewoon zijn zin geven dan gaat hij ons nooit meer chanteren hoor.
Bibberhongeren voor Oekraïne!quote:Op donderdag 11 augustus 2022 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
We doen het voor Oekraïne jongens!!!
Eet een boterham minder en zet uw verwarming laag. Mogelijk verliest u uw baan omdat uw werkgever het ook niet meer kan bolwerken maar dat moet u er maar voor over hebben.
Boodschappen worden doorgaans bezorgd door fietskoeriers, elektrische wagentjes en brommers?quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Geen flauw idee dus.
Boodschappen worden doorgaans bezorgd door fietskoeriers, elektrische wagentjes en brommers.
Dat mag... ik vind het dan weer belachelijk om massaal door een supermarkt te lopen terwijl ze het zo bij je in keuken zetten.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 15:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon belachelijk dat als je als gezond persoon niet eens even 50 meter wilt lopen naar de supermarkt, en dan klagen dat je geen zin hebt door een winkel te lopen, ik ben er meestal letterlijk in 3 minuten door heen.
Dan nog verbruikt zo'n bus een fractie van een fractie van een schip. Het is een druppel op een gloeiende plaat.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 16:39 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Boodschappen worden doorgaans bezorgd door fietskoeriers, elektrische wagentjes en brommers?
AH bezorgt hier in de straat altijd met een standaard dieselbus. En dat is in heel veel gebieden Nederland nog zo. Idem voor de andere bezorgers hier.
Nee. Dergelijke schepen verbruiken stookolie; een restproduct na het raffineren van de lichtere fracties zoals benzine en diesel.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Geen flauw idee dus.
Boodschappen worden doorgaans bezorgd door fietskoeriers, elektrische wagentjes en brommers.
Geen van die zaken gebruiken diesel. En al zou dat wel zo zijn dan hadden al die bezorgertjes bij elkaar per jaar minder diesel verbruikt dan één groot vrachtschip er per dag doorheen jaagt.
Enig idee hoe groot een dieselmotor van een schip is? Hier, dit is niet eens de grootste:
[ afbeelding ]
Dáár zit verbruik, niet bij boodschappenbezorgers.
Nee hoor. Veel schepen varen op mgo (marine gas oil) of op een mix. En dat is grotendeels gewoon diesel. Dat heeft de voorkeur over stookolie omdat het schoner is.quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 22:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nee. Dergelijke schepen verbruiken stookolie; een restproduct na het raffineren van de lichtere fracties zoals benzine en diesel.
Stookolie heeft de voorkeur vanwege de lagere accijns. Het verschil tussen diesel en stookolie is glashelder vastgesteld door de douane door middel van GN-codes. Vooral de viscositeit is relevant.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 09:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee hoor. Veel schepen varen op mgo (marine gas oil) of op een mix. En dat is grotendeels gewoon diesel. Dat heeft de voorkeur over stookolie omdat het schoner is.
Het zit overigens een stuk ingewikkelder in elkaar want de grens tussen stookolie en diesel is niet zo duidelijk als hoe jij het hier stelt.
En dan?quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Deze hele Energie crisis maakt 1 ding heel duidelijk, Europa moet onafhankelijk worden op het gebied van Energie, en niet langer afhankelijk zijn van zulke landen als Rusland, Saudi, etc.
En dat busje komt dan vanaf een distributiecentrum aan de andere kant van de stad. Waar het eerst nog een uur stationair heeft lopen draaien met dit weer, om de laadruimte te voorkoelen.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 12:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zag van de week een Appie bezorger letterlijk 20 meter van de Appie boodschappen bezorgen
5 jaar geleden gepresenteerd maar vooralsnog rijdt er geen één commercieel rondquote:Op donderdag 11 augustus 2022 16:16 schreef Digi2 het volgende:
Deze vrachtwagens gebruiken geen diesel.
Wordt dan wel tijd dan nu. Commercieel was het weinig interessant voor Tesla zolang de productie van hun EV's battery constraint was. Mogelijk hebben ze nu veel meer Li accu's kunnen sourcen.quote:Op zondag 14 augustus 2022 18:41 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
5 jaar geleden gepresenteerd maar vooralsnog rijdt er geen één commercieel rond
quote:https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Semi
The Tesla Semi is an all-electric battery-powered Class 8 semi-truck in development by Tesla, Inc. Two concept vehicles were unveiled in November 2017. Production had been planned for 2023[2] but Tesla announced in August 2022 that the 500-mile range model would begin shipping in 2022.
Ah eindelijk. Al is het bij Tesla wel eerst zien dan geloven...quote:Op zondag 14 augustus 2022 18:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wordt dan wel tijd dan nu. Commercieel was het weinig interessant voor Tesla zolang de productie van hun EV's battery constraint was. Mogelijk hebben ze nu veel meer Li accu's kunnen sourcen.
[..]
Er gaan nogal wat li accu's in zo'n vrachtwagen dus het zal lang duren voordat je grotere aantallen op de weg zal zien. Giga Berlin draait nog lang niet eens op volle toeren en ik vraag me af of ze daar de semi gaan produceren. Vermoedelijk kan daarvoor beter een fabriek in een voormalig oostblokland worden gebouwd.quote:Op zondag 14 augustus 2022 18:51 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ah eindelijk. Al is het bij Tesla wel eerst zien dan geloven...
Maar dan nog is dit een lange termijn oplossing, de fabricagecapaciteit is er momenteel niet om simpelweg snel over te kunnen stappen. Misschien dat ze een paar duizend kunnen leveren dit jaar, en dan waarschijnlijk ook nog eens alleen in de VS
Dat we al veel te lang afhankelijk zijn en dagelijks miljoenen euro's exporteren naar discutabele landen neemt niet weg dat we dat zo snel mogelijk moeten veranderen.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:03 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
We zijn al decennia lang afhankelijk, dat gaat echt niet in een jaartje veranderen.
Verder wel eens hoor, maar vrees dat volledig onafhankelijk worden een utopie is.
En anders komen we wel via via aan Russisch gas of olie uit SA
Waarom geef je niet gewoon een link naar Daf, Volvo of Scania. Die bouwen al daadwerkelijk enige trucks zonder dieselmotor. Met genoeg actieradius voor een flink deel van het distributievervoer.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 16:16 schreef Digi2 het volgende:
Deze vrachtwagens gebruiken geen diesel.
Dat "enige" is nu net het verschil. Tesla lijkt me beter in staat die trucks in groter aantallen te kunnen produceren.quote:Op zondag 14 augustus 2022 20:09 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarom geef je niet gewoon een link naar Daf, Volvo of Scania. Die bouwen al daadwerkelijk enige trucks zonder dieselmotor. Met genoeg actieradius voor een flink deel van het distributievervoer.
Tot nu toe blijkt daar niets van en hebben ze alleen ergens wat schetsen van een concept wat nog lang niet productierijp is.quote:Op zondag 14 augustus 2022 20:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat "enige" is nu net het verschil. Tesla lijkt me beter in staat die trucks in groter aantallen te kunnen produceren.
Ze waren 3 jaar geleden al verder dan datquote:Op zondag 14 augustus 2022 21:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tot nu toe blijkt daar niets van en hebben ze alleen ergens wat schetsen van een concept wat nog lang niet productierijp is.
In dit geval kan ik je vertellen dat Tesla toch wel iets verder is dan schetsenquote:Op zondag 14 augustus 2022 21:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tot nu toe blijkt daar niets van en hebben ze alleen ergens wat schetsen van een concept wat nog lang niet productierijp is.
Is de semi ook niet te lang voor Europa? Dus dan moet er nog een aparte Europese versie komen waar natuurlijk ook weer een paar jaar overheen gaat.quote:Op zondag 14 augustus 2022 19:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er gaan nogal wat li accu's in zo'n vrachtwagen dus het zal lang duren voordat je grotere aantallen op de weg zal zien. Giga Berlin draait nog lang niet eens op volle toeren en ik vraag me af of ze daar de semi gaan produceren. Vermoedelijk kan daarvoor beter een fabriek in een voormalig oostblokland worden gebouwd.
Ik weet wel dat de EU het plan had / heeft om langere modellen toe te staan, ook omdat het veiligheid (kreukelzone) en stroomlijn ten goede komt.quote:Op zondag 14 augustus 2022 22:25 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Is de semi ook niet te lang voor Europa? Dus dan moet er nog een aparte Europese versie komen waar natuurlijk ook weer een paar jaar overheen gaat.
Al met al (mooie) toekomstmuziek, maar aankomende winter hebben we er nog niks aan)
Zou een goede keuze zijn, nu is de bruikbare laadruimte leidend. Evt ook een max trailerlengte gebruiken zodat niet snel die extra ruimte voor de cabine geclaimd wordt voor laadruimte De marges in transport zijn dusdanig laag dat iedere mogelijkheid om extra omzet te pakken gebruikte, dan wel misbruikt worden.quote:Op zondag 14 augustus 2022 22:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet wel dat de EU het plan had / heeft om langere modellen toe te staan, ook omdat het veiligheid (kreukelzone) en stroomlijn ten goede komt.
https://www.transportenvironment.org/discover/breakthrough-safer-more-aerodynamic-truck-cabs/
Het is net Formule 1... kom met nieuwe regels en iedere fabrikant kijkt hoe je daar zo creatief mogelijk mee om kan gaanquote:Op zondag 14 augustus 2022 22:35 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Zou een goede keuze zijn, nu is de bruikbare laadruimte leidend. Evt ook een max trailerlengte gebruiken zodat niet snel die extra ruimte voor de cabine geclaimd wordt voor laadruimte De marges in transport zijn dusdanig laag dat iedere mogelijkheid om extra omzet te pakken gebruikte, dan wel misbruikt worden.
Een europese versie zal Tesla niet veel tijd kosten om te ontwikkelen. Hetgeen veel tijd kost is de productiecapaciteit in europa te realiseren. Als er steeds meer EV's en electrische trucks op de weg komen zal het verbruik aan aardolie in Europa gaan dalen. De stroom in noord-europa wordt nog steeds behoorlijk vuil geproduceerd en vanwege het sterke seizoens effect op de renewables verder van de evenaar is dat lastig te voorkomen. Voorlopig zal een flink deel van de stroom dmv LNG en kerncentrales geproduceerd moeten worden om de seizoenseffecten te kunnen beheersen.quote:Op zondag 14 augustus 2022 22:25 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Is de semi ook niet te lang voor Europa? Dus dan moet er nog een aparte Europese versie komen waar natuurlijk ook weer een paar jaar overheen gaat.
Al met al (mooie) toekomstmuziek, maar aankomende winter hebben we er nog niks aan)
Er is niks bij Tesla wat "niet veel tijd zal kosten" Full Self Drive is ook al jaren ieder moment klaar. Roadster en semi zijn 5 jaar geleden gelanceerd en beide nog niet in productie. De pick-up is ook nog steeds niet in productie.quote:Op zondag 14 augustus 2022 22:44 schreef Digi2 het volgende:
Een europese versie zal Tesla niet veel tijd kosten om te ontwikkelen.
Mijn diesel is minder vervuilend dan een hoop benzine motoren. Zomaar vervangen door een EV voor het einde van de levensduur heeft waarschijnlijk zelfs een negatief effect op het milieu.quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 07:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Anyway, erg vervuilend, diesel, dus eigenlijk moeten we er blij mee zijn.
Ik hecht weinig waarde aan tijdlijnen, ook niet aan die van Ford, GM of VW die bakken er ook weinig van. Iets ontwikkelen is wat anders dan grootschalig produceren.quote:Op zondag 14 augustus 2022 23:11 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Er is niks bij Tesla wat "niet veel tijd zal kosten" Full Self Drive is ook al jaren ieder moment klaar. Roadster en semi zijn 5 jaar geleden gelanceerd en beide nog niet in productie. De pick-up is ook nog steeds niet in productie.
Prima bedrijf met toffe producten maar hecht niet teveel waarde aan hun tijdlijnen.
Volgens de succesvolle diesel-lobby.quote:Op zondag 14 augustus 2022 23:32 schreef HiZ het volgende:
Mijn diesel is minder vervuilend dan een hoop benzine motoren.
Wat betreft het uitbrengen van nieuwe modellen helpt de schaarste ook niet echt en heeft Tesla z'n lanceringen flink moeten uitstellen.quote:Op zondag 14 augustus 2022 23:11 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Er is niks bij Tesla wat "niet veel tijd zal kosten" Full Self Drive is ook al jaren ieder moment klaar. Roadster en semi zijn 5 jaar geleden gelanceerd en beide nog niet in productie. De pick-up is ook nog steeds niet in productie.
Prima bedrijf met toffe producten maar hecht niet teveel waarde aan hun tijdlijnen.
Ik las van de week wel een aardig stukje van een Amerikaanse truck chauffeur, voor hun is elektrisch rijden totaal niet rendabel omdat je veel te vaak moet opladen. Dit wordt alleen interessant als de aanschafprijs laag word, en de prijs van brandstof heel duur.quote:Op maandag 15 augustus 2022 16:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat betreft het uitbrengen van nieuwe modellen helpt de schaarste ook niet echt en heeft Tesla z'n lanceringen flink moeten uitstellen.
Tesla kan wel Cybertrucks of Semi's gaan leveren maar in de praktijk "kannibaliseert" dat weer op accu's en halfgeleiders die ze ook in de Model S, 3, X en Y kunnen gebruiken. En juist de Y en 3 zijn de bestsellers.
Trucks en Schepen zijn bij uitstek zaken waar diesel nog een grote voorsprong heeft.quote:Op maandag 15 augustus 2022 16:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik las van de week wel een aardig stukje van een Amerikaanse truck chauffeur, voor hun is elektrisch rijden totaal niet rendabel omdat je veel te vaak moet opladen. Dit wordt alleen interessant als de aanschafprijs laag word, en de prijs van brandstof heel duur.
Dat is niet het hele verhaal natuurlijk.quote:Op maandag 15 augustus 2022 16:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik las van de week wel een aardig stukje van een Amerikaanse truck chauffeur, voor hun is elektrisch rijden totaal niet rendabel omdat je veel te vaak moet opladen. Dit wordt alleen interessant als de aanschafprijs laag word, en de prijs van brandstof heel duur.
Het ging hier inderdaad om een long-haul chauffeur, een belangrijk punt wat hij aangaf was dat het niet alleen de laadtijd is, maar dat er natuurlijk ook genoeg laadplekken moeten zijn, en bij voorkeur dat je niet ook nog eens hoeft te wachten tot er plek is.quote:Op maandag 15 augustus 2022 16:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is niet het hele verhaal natuurlijk.
Er zijn in de US vrachtwagenchauffeurs die long-haul driver zijn en gigantische afstanden afleggen.
Maar je hebt ook gewoon distributiecentra van diverse ketens die vaak binnen een straal van een paar honderd miles winkels bedienen.
Er rijden alleen al in de USe en stuk of 14 miljoen trucks rond, als Tesla daar 5% van kan vervangen hebben ze voor jaren en jaren werk.
"We zitten in een oorlog"?quote:Op donderdag 11 augustus 2022 16:26 schreef NgInE het volgende:
[..]
Precies, we zitten in een oorlog. We hoeven gelukkig geen militairen te sturen, maar de klappen zullen economisch vallen.
Zolang Putin president is (en als we pech hebben erna ook) zal energie als wapen worden ingezet. Tijd om pijpleidingen naar Afrika te bouwen.
Als Tesla iets bewezen heeft is dat ze laadnetwerken kunnen aanleggen.quote:Op maandag 15 augustus 2022 16:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het ging hier inderdaad om een long-haul chauffeur, een belangrijk punt wat hij aangaf was dat het niet alleen de laadtijd is, maar dat er natuurlijk ook genoeg laadplekken moeten zijn, en bij voorkeur dat je niet ook nog eens hoeft te wachten tot er plek is.
Voor kleinere afstanden is het natuurlijk prima mogelijk, hier in Amsterdam zie je steeds meer elektrische vrachtwagens, erg fijn want de luchtkwaliteit is hier dramatisch.
Long haul trucking maar ook bijv agrarische machines zullen wel als een van de laatste over gaan (kunnen) stappen naar iets anders dan diesel. Maar daaronder is nog veel winst te behalenquote:Op maandag 15 augustus 2022 16:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het ging hier inderdaad om een long-haul chauffeur, een belangrijk punt wat hij aangaf was dat het niet alleen de laadtijd is, maar dat er natuurlijk ook genoeg laadplekken moeten zijn, en bij voorkeur dat je niet ook nog eens hoeft te wachten tot er plek is.
Voor kleinere afstanden is het natuurlijk prima mogelijk, hier in Amsterdam zie je steeds meer elektrische vrachtwagens, erg fijn want de luchtkwaliteit is hier dramatisch.
Tesla zet de Semi ook in om hun eigen auto's af te leveren, wat dat betreft ook een prima manier om het product te verbeteren aan de hand van eigen ervaringen.quote:Op maandag 15 augustus 2022 16:32 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Long haul trucking maar ook bijv agrarische machines zullen wel als een van de laatste over gaan (kunnen) stappen naar iets anders dan diesel. Maar daaronder is nog veel winst te behalen
Als Rusland zonder tegenstand Oekraïne kan inpikken, dan gaan ze daarna op naar het volgende land. Dus de Westerse steun aan Oekraïne is wel degelijk nodig.quote:Op maandag 15 augustus 2022 16:28 schreef the-eye het volgende:
[..]
"We zitten in een oorlog"?
We zitten helemaal niet in een oorlog. Een oorlog buiten onze land- of EU grenzen betekende een mooie gelegenheid om een paar crissisen te veroozaken die leuk uitpakken voor de vriendjes
Ik kan me niet herinneren dat er bij bijvoorbeeld de bezetting van de Falkland ook zonodig "solidariteit" getoond moest worden. terwijl dat een buurland van ons aanging
Als die ontwikkeling Tesla niet veel tijd zal kosten, waarom is de US versie dan nog altijd niet in productie en waarom is er uberhaupt nog niets bekend over een EU versie? Zo'n longnose, al zou die toegestaan worden, is een ramp in Europese steden. Slecht zicht en grotere draaicirkel.quote:Op zondag 14 augustus 2022 22:44 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een europese versie zal Tesla niet veel tijd kosten om te ontwikkelen. Hetgeen veel tijd kost is de productiecapaciteit in europa te realiseren. Als er steeds meer EV's en electrische trucks op de weg komen zal het verbruik aan aardolie in Europa gaan dalen. De stroom in noord-europa wordt nog steeds behoorlijk vuil geproduceerd en vanwege het sterke seizoens effect op de renewables verder van de evenaar is dat lastig te voorkomen. Voorlopig zal een flink deel van de stroom dmv LNG en kerncentrales geproduceerd moeten worden om de seizoenseffecten te kunnen beheersen.
Dat heb ik al min of meer uitgelegd.quote:Op maandag 15 augustus 2022 22:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als die ontwikkeling Tesla niet veel tijd zal kosten, waarom is de US versie dan nog altijd niet in productie
En in de praktijk wordt er gevaren op blends. Dat iets fiscaal stookolie is betekent niet dat er geen destillaat in zit.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 09:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Stookolie heeft de voorkeur vanwege de lagere accijns. Het verschil tussen diesel en stookolie is glashelder vastgesteld door de douane door middel van GN-codes. Vooral de viscositeit is relevant.
Kut. Ik wil geen boterham minder eten. Snel ff 44 miljoen mensen onder de bus gooien.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 10:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
We doen het voor Oekraïne jongens!!!
Eet een boterham minder en zet uw verwarming laag. Mogelijk verliest u uw baan omdat uw werkgever het ook niet meer kan bolwerken maar dat moet u er maar voor over hebben.
Denk jij dat er 1 iemand minder "onder de bus" is gekomen doordat wij onze samenleving aan de bedelstaf helpen?quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 09:33 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Kut. Ik wil geen boterham minder eten. Snel ff 44 miljoen mensen onder de bus gooien.
Het is geen Duitse sjoemelbak. Hij gaat er morgen trouwens uit.quote:Op maandag 15 augustus 2022 14:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Volgens de succesvolle diesel-lobby.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |