abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205487842

quote:
Dit kun je vandaag verwachten van de boerenprotesten

Boeren die het niet eens zijn met het stikstofbeleid van het kabinet hebben voor vandaag acties door het hele land aangekondigd. Ze willen "Nederland platleggen", zo dreigen ze op sociale media. In ons liveblog lees je de stand van zaken, hieronder welke eventuele overlast die je kunt verwachten.

Om met de deur in huis te vallen: een deel van de verwachte chaos bestaat eruit dat niet precies bekend is wat er gaat gebeuren. En dus ook niet hoe groot de acties en overlast worden.

De boerenorganisatie Farmers Defence Force (FDF) zegt zelf geen coördinerende rol te spelen bij de actiedag. Hetzelfde geldt voor boerenactiegroep Agractie. De boeren worden opgeroepen de acties vanuit hun eigen regio's te organiseren.

Als de boeren hun dreigementen waarmaken, worden toegangswegen naar de luchthavens Schiphol, Eindhoven en Rotterdam geblokkeerd. Schiphol raadt reizigers aan om maandag met de trein naar het vliegveld te komen.

Volgens KLM kunnen de protesten mogelijk ook de vertrek- en aankomsttijden beïnvloeden. "Uw vlucht kan worden verstoord als u van, naar of via Schiphol reist", waarschuwt de luchtvaartmaatschappij.

Omdat boerenprotesten vaak bestaan uit het blokkeren van (snel)wegen, zullen maandag vermoedelijk ook automobilisten te maken krijgen met vertragingen, zo waarschuwt ook Rijkswaterstaat zondag. Het is nog niet bekend waar in Nederland maandag wegen afgesloten zullen zijn.

Boerenorganisaties hebben eerder opgeroepen om in ieder geval vluchtstroken vrij te laten. Mensen met haast voor bijvoorbeeld ziekenhuisbezoek zouden dan na overleg met de blokkerende boeren toch door kunnen rijden.

Als je boodschappen wilt doen of wacht op een pakketje, zou het kunnen dat je een leeg schap aantreft in de winkel of langer moet wachten op de bezorging. Er wordt namelijk opgeroepen distributiecentra voor levensmiddelen en de Rotterdamse haven als doelwit voor acties te kiezen. De oproep wordt gedaan via verschillende kanalen, waaronder op WhatsApp en Telegram.

Het grote logistiekbedrijf Jan de Rijk heeft klanten ervoor gewaarschuwd dat er maandag mogelijk sprake is van vertragingen bij ritten met vrachtwagens.

Albert Heijn, waarvoor dagelijks veel trucks in de weer zijn, betreurt de boerenacties waarvan klanten mogelijk hinder zullen ondervinden. De supermarktketen zegt er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat alle producten "en zeker ook die van de boeren en telers" te koop blijven.

De politie heeft maandag de mogelijkheid om met materieel van Defensie trekkers weg te slepen. De capaciteit is wel relatief beperkt.

"Bij een of twee trekkers lukt het wel", zegt een politiewoordvoerder tegen NU.nl. "Maar bij hele grote aantallen door het hele land heeft ook defensie te weinig materieel beschikbaar."

https://www.nu.nl/binnenl(...)boerenprotesten.html
twitter

Deel van de aanleiding:

[ Bericht 4% gewijzigd door sp3c op 08-08-2022 14:28:15 ]
pi_205487852
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:40 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dus we hebben in Nederland geen vrije beroepskeuze meer?
Natuurlijk, je mag gerust kolenboer, mandenmaker, lantaarnopsteker of hoefsmid worden.
Dat betekent niet dat er behoefte aan is.
  Moderator vrijdag 29 juli 2022 @ 10:42:44 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205487859
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:40 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dus we hebben in Nederland geen vrije beroepskeuze meer?
Je mag in nederland ook niet zomaar een nieuwe verffabriek of andere industrie neerzetten en ook voor industrie verlopen vergunningen, dat heeft niets te maken met geen vrije beroepskeuze, maar wel met ruimtelijke ordening.

Boeren bedrijven zijn industrieel. Ik vraag me trouwens ook af hoeveel loonwerkers protesteren?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 29 juli 2022 @ 10:44:37 #4
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205487881
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Natuurlijk, je mag gerust kolenboer, mandenmaker, lantaarnopsteker of hoefsmid worden.
Als je de juiste vergunningen hebt en niet voor hinder van de omgeving zorgt, natuurlijk.
pi_205487887
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Juist het feit dat we 80% van ons voedsel importeren is een prima argument om in ons eigen land minder te produceren.

Ook als we de helft van het vee wegdoen, importeren we nog steeds 80% van ons voedsel.

Je logica is echt compleet gebroken.
[..]
Er bestaat niet iets als "produceren voor binnenlands gebruik". Uiteindelijk bepaalt de vrije markt welke producten waar terecht komen.

Er is in Nederland amper tot geen behoefte aan Nederlandse producten, anders werd het wel ingekocht en geconsumeerd.

Wil je dat wél veranderen, dan moet de consument massaal Nederlandse producten gaan consumeren en buitenlandse producten links laten liggen. Dan gaan supermarkten dat ook inkopen.
Dat is pure onzin, er zijn handelafspraken gemaakt.
Jij koopt wat van mij en dan koop ik wat van jou.
Zo werkt de wereldeconomie.
  vrijdag 29 juli 2022 @ 10:45:49 #6
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205487900
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, je logica is opzettelijk kapot. Dat heet trollen. Je doet het nu weer want je leest niet wat ik schrijf maar trekt er wel de conclusie uit dat het niet zou kloppen.

Nogmaals:

Ik geef en gaf in die reactie niet aan dat Nederland niet z'n eigen voedsel kan produceren.
Ik geef en gaf alleen aan dat 80% van wat we hier produceren en verwerken direct op de export gaat.

Punt.

Overigens klopt het wel dat Nederland in de huidige situatie niet z'n eigen voedsel kan produceren.
Dat kan alleen als de veestapel krimpt. Vee heeft heel veel landbouwgrond nodig om het vee te voeden.

Ofwel: zonder vee hebben we meer landbouwgrond om voedsel te verbouwen voor onszelf in plaats van voor de veestapel. De veestapel waarvan we de producten voor 70 tot 80% exporteren.
We gebruiken 300.000 hectare om veevoer te verbouwen voor stalkoeien

voermais , voederbieten en gras

wat zouden we niet kunnen doen als we daar 100.000 hectare van hadden voor Nederland zelf
meer recreatie zodat we niet meer hoeven te vliegen

Overigens TATA staal mag van mij ook weg van onze schone noordzeekust

Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_205487902
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Volgens de laatste berichten hebben de boeren afnemers genoeg dus de behoefte is er.
  vrijdag 29 juli 2022 @ 10:47:14 #8
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205487909
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:46 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Volgens de laatste berichten hebben de boeren afnemers genoeg dus de behoefte is er.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:44 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dan gaan ze het maar in denemarken kopen of in Spanje
https://www.melkvee.nl/ar(...)melkprijs-in-europa/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_205487915
quote:
88s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Je mag in nederland ook niet zomaar een nieuwe verffabriek of andere industrie neerzetten en ook voor industrie verlopen vergunningen, dat heeft niets te maken met geen vrije beroepskeuze, maar wel met ruimtelijke ordening.

Boeren bedrijven zijn industrieel. Ik vraag me trouwens ook af hoeveel loonwerkers protesteren?
Dat boeren industrieel zijn vind ik een kwalijke zaak.
Dieren zijn geen producten en moeten ook niet zo behandeld worden.
pi_205487940
quote:

[..]
Dat is een deel van het verhaal. Een supermarkt is niet verplicht om producten uit eigen land of het buitenland te kopen. Het koopt in waar behoefte aan is en waar een goede marge op zit.

Het blijft toch altijd een vrije markt binnen Europa.

Blijft het punt dat we nu 50% van onze vruchtbare landbouwgrond in Nederland gebruiken voor de veeteelt.

Als de veestapel krimpt hou je uiteindelijk meer landbouwgrond over om voedsel te verbouwen.

Maar Nederland zal nooit 100% zelfvoorzienend worden, al is het maar omdat hier geen ananas, cacao, thee, koffie, kokos en vele, vele andere producten (grootschalig) verbouwd kunnen worden.
  Moderator vrijdag 29 juli 2022 @ 10:50:02 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205487941
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:47 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat is een andere discussie, de boeren zelf zullen trouwens bij hoog en bij laag blijven beweren dat ze geen industrie zijn hoor. Dat ze wel de uitstoot, productie, regelgeving en bedrijfsvoering van industrie hanteren vinden ze niet zo issue.
pi_205487947
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
We gebruiken 300.000 hectare om veevoer te verbouwen voor stalkoeien

voermais , voederbieten en gras

wat zouden we niet kunnen doen als we daar 100.000 hectare van hadden voor Nederland zelf
meer recreatie zodat we niet meer hoeven te vliegen

Ik ben voor meer biodiversiteit, recreatie en (noodgedwongen) bouwgrond. De monotone strontweilanden kunnen we missen als kiespijn.
pi_205487953
quote:

[..]

Er zijn inmiddels zo'n 2.500 veehouders in Nederland die ecologisch werken. Kleine veestapels, geen krachtvoer, weinig machines, nog tijd en ruimte voor het vee.

Dat is de toekomst voor de boer in Nederland.
  Moderator vrijdag 29 juli 2022 @ 10:52:35 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205487963
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is een deel van het verhaal. Een supermarkt is niet verplicht om producten uit eigen land of het buitenland te kopen. Het koopt in waar behoefte aan is en waar een goede marge op zit.

Het blijft toch altijd een vrije markt binnen Europa.

Blijft het punt dat we nu 50% van onze vruchtbare landbouwgrond in Nederland gebruiken voor de veeteelt.

Als de veestapel krimpt hou je uiteindelijk meer landbouwgrond over om voedsel te verbouwen.

Maar Nederland zal nooit 100% zelfvoorzienend worden, al is het maar omdat hier geen ananas, cacao, thee, koffie, kokos en vele, vele andere producten (grootschalig) verbouwd kunnen worden.
Ik zou eerder granen als voorbeeld nemen, maar inderdaad ik denk ook niet dat de "tegenstanders" van de boeren heel graag minder divers en exotisch gaan eten.

Als we willen dat de boeren weer ambachtelijk en klein zijn moeten we misschien ook weer ons voedsel veranderen naar boon'n en eerpels.
pi_205487975
quote:
88s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:50 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dat is een andere discussie, de boeren zelf zullen trouwens bij hoog en bij laag blijven beweren dat ze geen industrie zijn hoor. Dat ze wel de uitstoot, productie, regelgeving en bedrijfsvoering van industrie hanteren vinden ze niet zo issue.
Is ook opgedrongen door de overheid en de banken.
Persoonlijk vind ik dat boeren lokaal voedsel moeten produceren voor de bevolking.
Voedsel is een primaire levensbehoefte en daarvan moeten we niet afhankelijk zijn van het buitenland.
pi_205487983
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:53 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Persoonlijk vind ik dat boeren lokaal voedsel moeten produceren voor de bevolking.
Voedsel is een primaire levensbehoefte en daarvan moeten we niet afhankelijk zijn van het buitenland.
Nederlanders zijn niet gewend om prijzen voor hoogwaardig voedsel te betalen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205487992
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zijn inmiddels zo'n 2.500 veehouders in Nederland die ecologisch werken. Kleine veestapels, geen krachtvoer, weinig machines, nog tijd en ruimte voor het vee.

Zo hoort het, daar koop ik mijn vlees ;)
  Moderator vrijdag 29 juli 2022 @ 10:55:04 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205487993
quote:

[..]

Zeker en ik vind ook dat dat in de protesten, die ik an sich helemaal niet onterecht vind, veel meer naar voren mag komen. Maar het gecalimero en het gefamiliebedrijf mag van mij achterwege blijven.
pi_205488001
quote:

[..]
Nederland zal altijd afhankelijk zijn van het buitenland voor voedsel.

En Nederland zal helemaal afhankelijk zijn voor voedsel als we zo'n veestapel houden.

Nogmaals: 50% van de landbouwgrond in Nederland wordt ingezet om vee te voeren. Dat is overigens niet voldoende om het vee te voeren want we importeren ook nog eens heel veel veevoer.

Je kan niet de wens hebben om een autarkie te zijn op het gebied van voedselvoorziening en tegelijkertijd de dichtstbevolkte veestapel ter wereld willen houden. Dat is geheel uitgesloten.
  vrijdag 29 juli 2022 @ 10:56:37 #20
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205488004
quote:

[..]
De handelsafspraken die gemaakt zijn zijn:

- Jij mag wat van ons kopen en wij van jullie en daar doen we niet moeilijk over, maar de producten en de productie daarvan moeten wel aan een aantal eisen voldoen. Zo mag je niet produceren ten koste van de natuur in je land.

Momenteel overtreden we die laatste regel.
pi_205488022
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:54 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nederlanders zijn niet gewend om prijzen voor hoogwaardig voedsel te betalen.
De markt is ook helemaal verziekt.
De boer krijgt een minimale prijs voor z'n product en de supermarkten maken enorme winsten.
pi_205488030
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

En waar gaan we al die extra handjes vandaan halen? Niet alleen vandaag en morgen maar ook in de toekomst?

We komen nu al rap handjes tekort. Klinkt allemaal leuk dat ecologisch/biologisch/ambachtelijk maar met steeds meer mensen op deze aarde is het waarschijnlijk een luxe wat we ons helemaal niet kunnen veroorloven.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_205488034
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:57 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
De markt is ook helemaal verziekt.
De boer krijgt een minimale prijs voor z'n product en de supermarkten maken enorme winsten.
Supermarkten maken geen enorme winsten, de winstmarges zijn juist flinterdun.
Alleen door de grote volumes telt het uiteindelijk wel op.
pi_205488037
quote:

[..]
Maar dat zijn ze gewoon wel.
Dieren zijn producten in een immense industrie en zo worden ze ook behandeld.
Dat is een compleet andere discussie en dan kun je Iers vlees gaan kopen omdat je boos bent op de NLse boeren, dat verandert geen zak aan de gehele industrie die we gewoon zijn gaan vinden.
De kraamkooien, het onverdoofd castreren, tijdens hittegolven uren in wagens wachten..

Dit is nooit een probleem geweest. Niet voor de overheid, niet voor de mens want voor elke veganist is er wel een stoere boi die 2 stukken eet want hihaho.

Maar ja, stikstof, dat is hét probleem.
Go hard or go home
pi_205488057
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nederland zal altijd afhankelijk zijn van het buitenland voor voedsel.

En Nederland zal helemaal afhankelijk zijn voor voedsel als we zo'n veestapel houden.

Nogmaals: 50% van de landbouwgrond in Nederland wordt ingezet om vee te voeren. Dat is overigens niet voldoende om het vee te voeren want we importeren ook nog eens heel veel veevoer.

Je kan niet de wens hebben om een autarkie te zijn op het gebied van voedselvoorziening en tegelijkertijd de dichtstbevolkte veestapel ter wereld willen houden. Dat is geheel uitgesloten.
De producten die jij opnoemde zoals ananas en koffie kunnen we prima zonder, al zullen veel mensen afkickverschijnselen krijgen.
Het gaat om het in leven houden van de bevolking.
We kunnen wat varkens weg doen maar dan hebben we de grond nodig voor ander voedsel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')