Nee. Het loopt vooral vast op de regelgeving rondom aansluit- en transportcapaciteit.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 14:35 schreef Digi2 het volgende:
Het uitbouwen van renewables loopt ondertussen ook vast op het transport van de geproduceerde elektriciteit.
[..]
Open deur. Daar hebben we het al vaak over gehad. Standaard kerncentrales gaan bouwen.quote:Op woensdag 3 augustus 2022 23:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oké, ik lees kritiek.
Welke oplossing zie jij om binnen nu en 5 jaar veel stroom te genereren?
Welk kerncentrale ontwerp ligt er nu klaar om over 5 jaar 100 stuks te hebben? Of 1 exemplaar?quote:Op donderdag 4 augustus 2022 21:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Open deur. Daar hebben we het al vaak over gehad. Standaard kerncentrales gaan bouwen.
[..]
"Ja, maar, de aanvraag alleen al gaat 10 jaar duren!" Moet ik dat echt uitleggen? Maak er een wet voor.
[..]
"Ja, maar, de bouw gaat minimaal 10 jaar duren!" Ja, bijna alle kerncentrales zijn handwerk. Alleen in Frankrijk hebben ze op kleine schaal een standaard ontwerp. Dus iedere (niet-Franse) kerncentrale is uniek. Alle onderdelen zijn vanaf 0 ontworpen. En voor al die dingen is onderzoek gedaan voor de toelating.
[..]
Kortom, maak een standaard ontwerp en bouw er daar 100 van. Waar een wil is, is een weg. Maar die wil is er tot nu toe niet.
Precies. We zijn nog niet eens in staat om iets simpels als één standaard viaduct of spoorweghalte te bouwen omdat de omgeving, inpasbaarheid en situatie overal verschillend is. Laat staan een groot en complex iets als een kerncentrale.quote:Op vrijdag 5 augustus 2022 08:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welk kerncentrale ontwerp ligt er nu klaar om over 5 jaar 100 stuks te hebben? Of 1 exemplaar?
K, en nu?quote:Op vrijdag 5 augustus 2022 12:31 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Precies. We zijn nog niet eens in staat om iets simpels als één standaard viaduct of spoorweghalte te bouwen omdat de omgeving, inpasbaarheid en situatie overal verschillend is. Laat staan een groot en complex iets als een kerncentrale.
Het hoeft ook niet precies 1 op 1. Juist renewables hebben laten zien dat er toch een standaard wordt gecreeerd binnen de industrie. En ook processen kun je standariseren.quote:Op vrijdag 5 augustus 2022 12:31 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Precies. We zijn nog niet eens in staat om iets simpels als één standaard viaduct of spoorweghalte te bouwen omdat de omgeving, inpasbaarheid en situatie overal verschillend is. Laat staan een groot en complex iets als een kerncentrale.
Uiteindelijk kan je alles standaardiseren, voorlopig is er geen enkele moderne kerncentrale binnen 5 jaar opgeleverd, maak daar maar 15 tot 20 jaar van.quote:Op vrijdag 5 augustus 2022 12:40 schreef skrn het volgende:
[..]
Het hoeft ook niet precies 1 op 1. Juist renewables hebben laten zien dat er toch een standaard wordt gecreeerd binnen de industrie. En ook processen kun je standariseren.
je hebt gelijk hoor, net zoals je andere soortgelijke reacties hier.quote:Op donderdag 4 augustus 2022 21:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Open deur. Daar hebben we het al vaak over gehad. Standaard kerncentrales gaan bouwen.
"Ja, maar, het afval!" Dat staat bij de meeste kerncentrales in betonnen vaten naast de centrale. Dat is dus 10% kernafval en de rest is omhulsel. En daar je zo belachelijk weinig brandstof nodig hebt, prop je het afval van een grote kerncentrale over 25 jaar in hun grote containers in een garagebox. Kortom, er is helemaal geen probleem.
"Ja, maar, de aanvraag alleen al gaat 10 jaar duren!" Moet ik dat echt uitleggen? Maak er een wet voor.
"Ja, maar, de bouw gaat minimaal 10 jaar duren!" Ja, bijna alle kerncentrales zijn handwerk. Alleen in Frankrijk hebben ze op kleine schaal een standaard ontwerp. Dus iedere (niet-Franse) kerncentrale is uniek. Alle onderdelen zijn vanaf 0 ontworpen. En voor al die dingen is onderzoek gedaan voor de toelating.
"Ja, maar, het is duurder dan zon en wind!" In de winter? Als je de accu's en het enorme landoppervlakte niet meerekent?
"Ja, maar, je kunt ze niet snel regelen, zodat ze de load op kunnen vangen als zon en wind te weinig produceren!" Ja, dat is precies de reden dat niemand meer investeert in energieproductie, zonder flinke subsidies. Hoogstens consumenten die dat niet weten. En we nog steeds denken dat meer zon en wind de oplossing zijn.
"Ja, maar, we hebben nieuwe technieken nodig, want die oude kerncentrales zijn door al die regels en dat handwerk veel te duur en onveilig!" Ja, als je een kilometer papier in moet leveren voor een vergunning, dan gaat het niet werken. (En dat is geen overdrijving. Daarom duurt het zo lang).
"Ja, maar, kernenergie is eng!" We hebben nu wereldwijd ~450 kerncentrales. Die zijn gemiddeld ruim 50 jaar oud. De kans dat het fout gaat is dus ongeveer zo groot al dat een vliegtuig neerstort. En die zijn er veel meer.
Kortom, maak een standaard ontwerp en bouw er daar 100 van. Waar een wil is, is een weg. Maar die wil is er tot nu toe niet.
Om het ietwat te duiden: bij 20% marge/kosten, 54,4 cent energiebelasting en 9% BTW zit je dan op ¤3,21 per m3 aardgas.quote:
dat lijkt mij ook heel logischquote:Op zaterdag 13 augustus 2022 11:01 schreef Newone82 het volgende:
Verzekeringen zoals inboedel enz worden ook fors hoger. (!!!!!)
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220812_97517360
Kan het ook zijn dat investeerders hun kans ruiken, en de prijs opdrijven, of gebeurt dat hier niet?quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 11:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Om het ietwat te duiden: bij 20% marge/kosten, 54,4 cent energiebelasting en 9% BTW zit je dan op ¤3,21 per m3 aardgas.
Oh, dat denk ik zeker. "Vrije marktwerking" loslaten op je energievoorziening is achteraf wss niet zo'n goed idee, maar dat is een globaal probleem helaas. Dat los je niet op als Nederland.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 12:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kan het ook zijn dat investeerders hun kans ruiken, en de prijs opdrijven, of gebeurt dat hier niet?
Het probleem is dat het geen echte vrije markt is maar een geliberaliseerde markt (net zoals de zorg en OV) waarbij je wettelijk een gelijk product levert maar met het nadeel dat er veel overhead en concurrentie is, doorgaans leidt dit vooral tot slechte service. Je ziet in Nederland ook dat alle grote energie boeren de levering van Gas en Elektra maar als een last zien. Het vervelende is dat je die grote jongens wel nodig hebt, maar dat ze gewoon niet kunnen opconcurreren tegen de snelle jongens.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 12:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oh, dat denk ik zeker. "Vrije marktwerking" loslaten op je energievoorziening is achteraf wss niet zo'n goed idee, maar dat is een globaal probleem helaas. Dat los je niet op als Nederland.
Ik had er niet voor niets aanhalingstekens omheenquote:Op zaterdag 13 augustus 2022 12:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is dat het geen echte vrije markt is maar een geliberaliseerde markt (net zoals de zorg en OV) waarbij je wettelijk een gelijk product levert maar met het nadeel dat er veel overhead en concurrentie is, doorgaans leidt dit vooral tot slechte service. Je ziet in Nederland ook dat alle grote energie boeren de levering van Gas en Elektra maar als een last zien. Het vervelende is dat je die grote jongens wel nodig hebt, maar dat ze gewoon niet kunnen opconcurreren tegen de snelle jongens.
Ah nee, dan zijn we het eensquote:Op zaterdag 13 augustus 2022 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik had er niet voor niets aanhalingstekens omheen
Het lullige is nu dat mensen met een variabel contract ook meebetalen om de inkomsten te compenseren van mensen die nog een langlopend contract hebben.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 12:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah nee, dan zijn we het eens
Wat denk ik trouwens ook nog wel eens kan gaan spelen is dat als er straks weer kleintjes omvallen dat die ingehuist worden bij de grote jongens, het zal je maar gebeuren dat je daar nu een 3 jarig contract tegen een goede prijs hebt, en je lekker met een flexibel contract door mag.....
Ja, dat geluk heb ik ook... nog tot midden 2024 energie op tarieven van voor de inval van Rusland.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 17:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het lullige is nu dat mensen met een variabel contract ook meebetalen om de inkomsten te compenseren van mensen die nog een langlopend contract hebben.
Misschien is het wel gewoon een goed moment om alle contracten te verbreken per 1 januari 2023 en het leed wat meer te verdelen. Dat zou dan wel in combinatie moeten met 0% energiebelasting en 0% btw.
(Mijn GreenChoice contract loopt onder normale omstandigheden nog tot mei 2024)
Het was m'n eerste langlopende contract ooit, puur omdat ik via zonnepanelendelen wat extra rendement kreeg op een investering in zonnedaken. Normaal stapte ik ieder jaar over (dat was langdurig een prima strategie)...quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 17:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja, dat geluk heb ik ook... nog tot midden 2024 energie op tarieven van voor de inval van Rusland.
Zouden energiebedrijven niet gewoon langdurige contracten afsluiten zodra jij een langdurig contract bij hen afsluit? Lijkt me sterk dat ze je 3 jaar een vast tarief bieden en er dan maar op gokken dat ze daar over 2,5 jaar niet gigantische verliezen op lijden.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 17:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het lullige is nu dat mensen met een variabel contract ook meebetalen om de inkomsten te compenseren van mensen die nog een langlopend contract hebben.
Misschien is het wel gewoon een goed moment om alle contracten te verbreken per 1 januari 2023 en het leed wat meer te verdelen. Dat zou dan wel in combinatie moeten met 0% energiebelasting en 0% btw.
Ik vrees deels dat dat toch anders gaat, anders waren er geen energiebedrijven (bijna) failliet.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 18:11 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Zouden energiebedrijven niet gewoon langdurige contracten afsluiten zodra jij een langdurig contract bij hen afsluit? Lijkt me sterk dat ze je 3 jaar een vast tarief bieden en er dan maar op gokken dat ze daar over 2,5 jaar niet gigantische verliezen op lijden.
Oftewel, een langdurig contract wordt niet ‘betaald’ door de variabele contracten.
Ik ben op zich niet geheel tegen een verhoging van de winning maar dan moet iedere cent winst vanaf nu gereserveerd worden voor schadevergoedingen. En dan ook niet meer oneindig rekken van het uitkeren daarvan.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 18:22 schreef Breekfast het volgende:
Het blijft wonderbaarlijk vind ik dat het Groningse gas een totaal taboe is geworden als mogelijke tijdelijke oplossing.
Niet dat je nu direct daar weer op de maximale capaciteit moet gaan winnen, maar waarom is een tijdelijke verhoging van de gaswinning, afgezet tegen de aardbevingsrisico's, niet bespreekbaar?
Hoe groot zijn de aardbevingsrisico's op verschillende gaswinning niveaus, wat zou eventueel tijdelijk acceptabel zijn, kunnen we de gasopbrengsten weer investeren in Groningen, enzovoort.
Er zijn wat cowboys die wel dat beetje extra risico namen, maar eigenlijk zijn er juist opvallend weinig energieboeren omgevallen. Als die allemaal op de golven van de wereldmarkt hadden gevaren zonder risico’s af te dekken, hadden we een golf aan faillissementen gehad.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 18:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vrees deels dat dat toch anders gaat, anders waren er geen energiebedrijven (bijna) failliet.
Ja klopt, plus dat er ook nog lastenverschuiving plaatsvindt omdat zonnepaneleneigenaren mogen salderen. Hierdoor wordt de elektriciteitsprijs ook hoger.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 17:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het Groningenveld komt alleen in beeld als allerlaatste optie, wanneer de energielevering aan huishoudens en andere beschermde afnemers zoals ziekenhuizen ernstig in gevaar komt. Stel dat ze in plaats van 4,5 miljard kuub dit gasjaar naar 7,8 miljard kuub vorig gasjaar ophogen, dan heeft dat vrijwel geen effect op de betaalbaarheid.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 18:22 schreef Breekfast het volgende:
Het blijft wonderbaarlijk vind ik dat het Groningse gas een totaal taboe is geworden als mogelijke tijdelijke oplossing.
Niet dat je nu direct daar weer op de maximale capaciteit moet gaan winnen, maar waarom is een tijdelijke verhoging van de gaswinning, afgezet tegen de aardbevingsrisico's, niet bespreekbaar?
Hoe groot zijn de aardbevingsrisico's op verschillende gaswinning niveaus, wat zou eventueel tijdelijk acceptabel zijn, kunnen we de gasopbrengsten weer investeren in Groningen, enzovoort.
Niet op de gasprijs maar dan heeft de overheid wel miljarden extra om de belasting mee te verlagen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 19:03 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Het Groningenveld komt alleen in beeld als allerlaatste optie, wanneer de energielevering aan huishoudens en andere beschermde afnemers zoals ziekenhuizen ernstig in gevaar komt. Stel dat ze in plaats van 4,5 miljard kuub dit gasjaar naar 7,8 miljard kuub vorig gasjaar ophogen, dan heeft dat vrijwel geen effect op de betaalbaarheid.
Het SodM adviseert om niet meer dan 4,6 miljard kuub uit het Groninger veld te halen dit gasjaar.
Ik heb bewust een langlopend contract genomen, het is niet mijn probleem als de energieboer er op gokt dit niet op de termijnmarkt af te dekken, en als hij geld tekort komt dan moet deze maar zijn assets verpanden of verkopen dan wel een nieuwe aandelen emissie doen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 17:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Alleen hadden sommige energieboeren dat niet. Normaal gesproken heb je een acm/nl bank die er op toe ziet dat dat wel gebeurd, alleen die hebben - denk ik - dit vaktechnisch niet goed in de vingers gehad gezien het feit dat er zoveel gedupeerden zijn.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 20:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb bewust een langlopend contract genomen, het is niet mijn probleem als de energieboer er op gokt dit niet op de termijnmarkt af te dekken, en als hij geld tekort komt dan moet deze maar zijn assets verpanden of verkopen dan wel een nieuwe aandelen emissie doen.
Ik heb hier wel eens wat onderzoek naar gedaan, er wordt nauwelijks toezicht gehouden, banken moeten bijvoorbeeld een uitgebreid risico model maken met de tegoeden die ze hebben. Wat ik ook vreemd vind is dat voorschotten bijvoorbeeld niet verplicht op een derden rekening worden gezet, deze hele branch vraagt erom om misbruikt te worden en de ACM zou na de vele failsementen en de impact beter moeten weten.quote:Op maandag 15 augustus 2022 08:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Alleen hadden sommige energieboeren dat niet. Normaal gesproken heb je een acm/nl bank die er op toe ziet dat dat wel gebeurd, alleen die hebben - denk ik - dit vaktechnisch niet goed in de vingers gehad gezien het feit dat er zoveel gedupeerden zijn.
Dat schadevergoedingen überhaupt nog een ding is.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 18:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben op zich niet geheel tegen een verhoging van de winning maar dan moet iedere cent winst vanaf nu gereserveerd worden voor schadevergoedingen. En dan ook niet meer oneindig rekken van het uitkeren daarvan.
Voor Klaus Schwab en zijn WEF.quote:Op maandag 15 augustus 2022 09:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nederlanders mogen wel eens wat harder gaan worden richting de overheid.. voor wie werken die gasten nou eigenlijk?
Ja de hele overheid, lees duizenden mensen zit stiekem in complot met Klaus Swabquote:Op maandag 15 augustus 2022 09:05 schreef vosss het volgende:
[..]
Voor Klaus Schwab en zijn WEF.
Zoveel is inmiddels wel duidelijk.
Het is geen complot. Het WEF is daar gewoon open in hoor. En uit de vele wob documenten blijkt het ook gewoon dat Klaus het kabinet in z'n zak heeft zitten.quote:Op maandag 15 augustus 2022 09:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja de hele overheid, lees duizenden mensen zit stiekem in complot met Klaus Swab
Het WEF is gewoon een commercieel bedrijf, zit helemaal geen politiek of idee achter.quote:Op maandag 15 augustus 2022 09:09 schreef vosss het volgende:
[..]
Het is geen complot. Het WEF is daar gewoon open in hoor. En uit de vele wob documenten blijkt het ook gewoon dat Klaus het kabinet in z'n zak heeft zitten.
Als ik me niet vergis waren het er in de UK meer dan een dozijn.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 18:44 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Er zijn wat cowboys die wel dat beetje extra risico namen, maar eigenlijk zijn er juist opvallend weinig energieboeren omgevallen. Als die allemaal op de golven van de wereldmarkt hadden gevaren zonder risico’s af te dekken, hadden we een golf aan faillissementen gehad.
Jaquote:Op dinsdag 26 juli 2022 19:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik begin nu een beetje je punt kwijt te raken.
Wat probeer je nu te zeggen?
Dat mijn warmtepomp of die van @:Sjorsie1982 of @:Ivo1985 het niet redt als we een Elfstedentocht krijgen?
Of dat warmtepompen in het algemeen het niet redden als we een Elfstedentocht krijgen?
Of dat het stroomnet het aantal warmtepompen dat er nu is niet aan zou kunnen?
M'n warmtepomp lacht om een Elfstedentocht.quote:
Nou, die voorschotten kon je nog wel crediteren, en volgens mij ook ná 6 weken via je bank. Er is immers nooit formeel toestemming gegeven voor de afschrijvingquote:Op maandag 15 augustus 2022 08:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb hier wel eens wat onderzoek naar gedaan, er wordt nauwelijks toezicht gehouden, banken moeten bijvoorbeeld een uitgebreid risico model maken met de tegoeden die ze hebben. Wat ik ook vreemd vind is dat voorschotten bijvoorbeeld niet verplicht op een derden rekening worden gezet, deze hele branch vraagt erom om misbruikt te worden en de ACM zou na de vele failsementen en de impact beter moeten weten.
Het gaat al jaren fout, sterker nog 1 van de partijen die vorig jaar om viel, was van een kerel die daarvoor ook al een falend energiebedrijf had gehad.quote:Op maandag 15 augustus 2022 10:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou, die voorschotten kon je nog wel crediteren, en volgens mij ook ná 6 weken via je bank. Er is immers nooit formeel toestemming gegeven voor de afschrijving
Wat mij meer verbaasd is dat toezichthouders niet eisen dat het eigenvermogen wordt aangezuiverd op het moment dat de contracten verlieslatend zijn/worden omdat de posities op de termijnmarkten niet zijn afgedekt.
Mijn mening is dat het aan vaktechnische kwaliteiten ontbeert daar, en zo zijn er wel meer zaken waarvan ik dacht; dit is vanzelfsprekend, gaat nooit fout. Maar tegenwoordig ben ik daar niet meer zo zeker van.
Enige punt? Het probleem is dat de hele vergroening van ketens aan elkaar hangt, als 1 punt kapot is werkt het hele systeem niet, ik weet niet of het je trouwens ontgaan is maar in grote delen van het klant kan er al niet meer gebouwd worden omdat het net aan zijn max zit, en het zal vele jaren duren voordat ze dat kunnen oplossen.quote:Op maandag 15 augustus 2022 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
M'n warmtepomp lacht om een Elfstedentocht.
Enige punt is de matige staat van het Nederlandse stroomnet maar op dit moment hebben we in Nederland nog niet zoveel warmtepompen dat die daar echt een deuk in slaan.
Dat begrijp ik. Maar dat is niet zozeer een gebrek aan de warmtepomp maar van het magere stroomnet.quote:Op maandag 15 augustus 2022 11:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Enige punt? Het probleem is dat de hele vergroening van ketens aan elkaar hangt, als 1 punt kapot is werkt het hele systeem niet, ik weet niet of het je trouwens ontgaan is maar in grote delen van het klant kan er al niet meer gebouwd worden omdat het net aan zijn max zit, en het zal vele jaren duren voordat ze dat kunnen oplossen.
Dat is veelst te conplex.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 18:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben op zich niet geheel tegen een verhoging van de winning maar dan moet iedere cent winst vanaf nu gereserveerd worden voor schadevergoedingen. En dan ook niet meer oneindig rekken van het uitkeren daarvan.
Als het stroomnet straks niet werkt doet jouw warmtepomp het ook niet (tenzij je zelf in de weer gaat met accus).quote:Op maandag 15 augustus 2022 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Maar dat is niet zozeer een gebrek aan de warmtepomp maar van het magere stroomnet.
B4llistic stelt dat een warmtepomp niet z'n werk doet in de winter, wat onzin is.
Als het stroomnet niet werkt doet een CV-ketel het ook nietquote:Op maandag 15 augustus 2022 11:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als het stroomnet straks niet werkt doet jouw warmtepomp het ook niet (tenzij je zelf in de weer gaat met accus).
Dat weet ik, maar maakt me niet zoveel uit, ik heb jaren zonder verwarming of gas geleefd, helemaal niet zo een ramp.quote:Op maandag 15 augustus 2022 11:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het stroomnet niet werkt doet een CV-ketel het ook niet
quote:Op maandag 15 augustus 2022 09:09 schreef vosss het volgende:
[..]
Het is geen complot. Het WEF is daar gewoon open in hoor. En uit de vele wob documenten blijkt het ook gewoon dat Klaus het kabinet in z'n zak heeft zitten.
Doorgaans lukt dat alleen als je buren hebt die stoken. Als die ook geen stroom hebben wordt het uiteindelijk ook onder nul bij jou thuis in een Elfstedenwinter.quote:Op maandag 15 augustus 2022 11:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar maakt me niet zoveel uit, ik heb jaren zonder verwarming of gas geleefd, helemaal niet zo een ramp.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |